Eerst even een algemene opmerking, wanneer gaat Tweakers eens het citaatsysteem verbeteren? Tekst selecteren en enkel dat citeren.
Volgens mij gaf ik zelf ook al aan dat het oude koek is maar dat Raja Koduri het nu zo duidelijk in alle openheid erkent is voor mij wel enigszins verrassend. Het is alleen jammer dat hij nu weer A zegt maar B zeggen nalaat. Waarom konden ze nu die IF niet goed optimaliseren voor RX Vega en waarom is het niet goed geoptimaliseerd voor RX Vega (wat ontbreekt er technisch gezien?)?
Over de cache laat ik me niet uit, daarvoor begrijp ik te weinig van dat deel van de architectuur, behalve dat het blijkbaar voor sommige spellen een winst geeft in de gemiddelde FPS en meer in de minimale FPS indien de developer het ondersteunt (Deus Ex:MD). De RPM is ook voor gaming nuttig maar op de korte termijn enkel voor een paar spellen, op de lange termijn mogelijk voor de meeste AAA-spellen. Het valt te verwachten dat Nvidia vanaf Volta met hun variant van RPM komen (niet zo heel erg moeilijk, toch?), indien dat gebeurt valt het verwachten dat op API-niveau dit goed ondersteund gaat worden wat de weg vrijmaakt voor developers om het standaard te gebruiken. Goed voor de longevity maar op de korte termijn moet je er inderdaad niet te veel van verwachten. Stel dat 20% van de GPU-load voor iets wordt gebruikt waarbij RPM kan worden toegepast (haareffect in Far Cry 5?) dan ga je minder dan 10% winst hebben. Leuk maar niet spectaculair.
Dus ja net al eerder maar wellicht nog wat meer dan voorheen is deze gpu gemaakt voor meerdere markten. Nvidia heeft het geld. Om dat te splitsen AMD op dit moment helaas niet.
Dat wordt beweerd maar aangezien wij niet de kosten kennen is het voor ons moeilijk om dit na te gaan. Je verkoopt er wel meer van als de performance beter is voor dezelfde prijs (als dat nu bij RX Vega het geval is). AMD zal vast goede redenen hebben om het op deze manier te doen maar mogelijk is het meer een subjectieve afweging dan een objectief moeten, wij kunnen dat niet inschatten.
Dus het gaat altijd ten koste.
Gaat het bij Ryzen ten koste van de gamingperformance? Misschien een beetje omdat het een low power node is (laag vermogen + schaalbaarheid zijn de prioriteiten bij het ontwerp, hiermee is het ideaal voor laptops en servers maar ook geschikt voor desktops) die een lagere maximale klokfrequentie haalt maar daar zou ik niet over vallen aangezien de trade-off goed is (laag vermogen) en omdat ze in principe met exact dezelfde node een hogere performance hadden kunnen krijgen met dezelfde klokfrequentie ten koste van een wat hoger vermogen door meer (groter aantal componenten of meer bits voor bepaalde datawoorden/geheugen) in een pipeline te stoppen en meer te paralleliseren, n.m.m. had AMD dit kunnen doen gezien het vermogen van de Intel-CPU's maar AMD had liever een lager vermogen gezien de servers en laptops, dat is een terechte keuze maar het is jammer voor de gamers. Al met al pakt het voor de CPU best goed uit.
Nu vind ik het op zich niet zo belangrijk als bij RX de performance vermindert ten gevolge van een meer universele architectuur, dat staat AMD vrij. Ik val er wel over dat AMD hier onvoldoende duidelijk over communiceert. Ben er helder over! Leg uit waar je gaming performance hebt opgeofferd om de andere markten beter te bedienen, geef de details, doe dit al voordat de kaart uitkomt.
Apoca schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:58:
Na mijn Sapphire Tri-X R9 290 is der uit en de VEGA 56 is der voor in de plaats gekomen, heb een mooie stap gemaakt weer in FPS als ik even snel kijk in 3D Mark Fire Strike.
De cooler is wel een verschil in geluid ter#ing zeg

Daarom wacht ik op de referentiekaarten, waarschijnlijk tot aan het einde van het jaar gezien de beschikbaarheid en de prijzen. Hopelijk dalen de prijzen van RAM begin 2018 ook weer wat...
Maar proficiat met je kaart. Met die blowerkoeler raad ik aan om niet alleen te ondervolten maar zo nodig ook te onderklokken. Naar mijn mening liever 90% van de performance met veel minder herrie.
[
Voor 12% gewijzigd door
Verwijderd op 01-09-2017 15:34
]