Jammer, AMD. Eeuwig zonde.
Prijs/prestatie is niets mis mee, daar zitten ze goed. Absolute prestaties zijn gewoon te min in dit stadium, Nvidia heeft nu nog steeds geen concurrentie voor GP102 en dat markt segment blijft dus gewoon ruk.
Verbruik is waar hun grote zonde zit. Dan heb ik het niet over het verbruik dat standaard vrij hoog ligt; maar over
het feit dat dat niet hoeft. In die paar reviews die niet gewoon de standaard games en benchmarks afraffelen en iets dieper gaan, zie je dat undervolten niet alleen mogelijk is maar dat je ook keihard omlaag kunt gaan. Tot het punt waar je qua perf/W ineens verdomd dichtbij GP104 zit. Dan zit je er echt maar enkele procenten vandaan, als het dat al is. Met al hun sensoren, hoge kwaliteit VRM's en bijbehorende firmware snap ik gewoon niet waarom ze daar niet een stuk aggressiever mee om gaan. Zie bijvoorbeeld Gamersnexus; die knakker laat z'n V56 gewoon even 175 (14,5%) mV zakken, waardoor het verbruik niet alleen even met 35% zakt, maar de kloksnelheid ook nog eens net even iets hoger blijft hangen. Dat is gewoon echt ronduit idioot.
En als ik dan naar de rauwe performance kijk, hebben ze nog steeds het probleem dat de chip gewoon grotendeels stil ligt. Tegenover Fiji zijn de pixel fillrate en texture fillrate vooral hoger door de kloksnelheid. Geometry performance is het enige dat echt verbeterd is, maar dat was wel te verwachten.
De enige "saving grace" die ze nog hebben is dat ze wel meer met developers doen. Als Wolfenstein en FC5 uit zijn zullen we zien of het gebruik van FP16 ze nog enig voordeel kan geven in die titels. Maar voor de rest zit er nog steeds dezelfde bottleneck als met Fiji. Primitive shaders zouden volgens Rys al actief moeten zijn, dat zou automatisch moeten gaan via de driver - daar kan nog wel íets uit komen, maar als je je GPU niet aan het werk krijgt weet ik niet of dat wel zo'n grote impact zal hebben.
Het ergste is dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat het een "probeer" chip lijkt te zijn. Het lijkt gewoon ontzettend op Fiji + features die in de volgende architectuur komen. Het is bijna alsof Vega bedoeld is om animo voor FP16 aan te wakkeren, wat meer markt ondersteuning voor CR en ROV's te creëeren, kijken wat ze precies in primitive shaders moeten stoppen, kijken hoeveel effect DSBR heeft (niets lijkt het wel?

)...om dan met Navi al die nieuw verworven kennis te verwerken. Ik hoop voor ze dat dat het geval is, want met Vega zullen ze echt geen marktaandeel terugsnoepen
Ik denk ook nog steeds dat een GPU met 48 CU's (vanuit ontwerp; dus volledige chip op 48) wel eens hun sweetspot zou kunnen zijn. Zeker als ik zie wat V56 doet.
Helaas pindakaas AMD, het wordt toch geen volledig AMD systeem. Gelukkig doen jullie met dat andere onderdeel een stuk beter

Goron schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:14:
Zijn er bepaalde delen waar veel transistors voor gebruikt worden die weinig performance opleveren? Vind het wel opvallend dat er met zoveel meer transistors geen performance winst op de gtx1080 gehaald kan worden.
Kloksnelheden. Dat is waar ze de transistors in hebben gestopt.
Dennism schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:16:
Maar is het wel dezelfde functionaliteit / kwaliteit, ik heb er zelf niet super veel ervaring mee, maar ik meen altijd begrepen te hebben dat G-Sync in principe de betere van de 2 technieken is (of dat 200 euro waard is, is natuurlijk een 2de) en dat Freesync niet eenduidig is qua specs, maar dat je per monitor een verschillende implementatie kan hebben (met goede tot zeer slechte scalers), en dat wanneer puntje bij paaltje komt de prijs verschillen tussen de monitoren met de beste Freesync implementaties niet eens zover afliggen van de G-Sync monitoren en dat de goedkopere FreeSync implementaties redelijk beperkt zijn en / of zelfs features missen.
Dat eerste deel is onzin. Qua features zijn ze inmiddels gelijkwaardig. Het enige waar je op moet letten met FS is dat het een nieuwer model is; specifiek letten op LFC ondersteuning (dat is de frame duplication onder de minimum refreshrate van het monitor paneel; dat is wat FS in het begin niet had en GS wel). En dat kun je gewoon
hier doen.
Wel is het zo dat je FreeSync vaker op extreem goedkope (in verhouding) monitors ziet, waardoor het VRR bereik slechts zo'n 35-40 Hz is van minimum tot maximum.
Daar gaat AMD echter ook iets aan doen, er is nu een certificeringsprogramma. Ze zullen ongetwijfeld niet zo achterlijk als Nvidia gaan doen maar er komt wel meer kwaliteitscontrole van AMD uit.