Sometimes you need to plan for coincidence
Nu, kan er heus eens een trein lansgkomen in een praktisch vergelijk voor een reis die je gaat maken. Maar de milieudiscussie hoort hier in ieder geval absoluut niet.
Nee dat is het niet. Dat heet 'topickaping'.Dieken Taffert schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:57:
Hm, dit topic ("Reizen met het vliegtuig") lijkt me anders ook de plek om de discussie te voeren over hoe schadelijk vliegen nu precies is.
Je bent vrij om hier een apart topic over te openen natuurlijk.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ok, kaping in een vliegtuigtopic klinkt zorgelijk; ik ben hier weg met mijn sub-onderwerp (ook n.a.v. mod-bericht)Borromini schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:03:
[...]
Nee dat is het niet. Dat heet 'topickaping'.
Je bent vrij om hier een apart topic over te openen natuurlijk.
Iemand ervaring met BC bij Emirates? Is dat op de luchthaven nog 'goedkoop' te upgraden?
Als je niet per sé een bepaalde stoel wil dan kan je vaak wel wachten tot de online check-in opent.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Persoonlijk wil ik absoluut aan een gangpad zitten als ik coach vlieg, en ik ben niet de enige. Het is een beetje irritant dat een stoel kiezen tegenwoordig onderdeel van het verdienmodel is geworden maar als je een vookeur hebt dan kun je beter je portemonnee trekken of anders accepteren dat je ergens in het midden zit.-Muncky- schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:15:
Ik vlieg binnenkort met Emirates naar Bali, via Dubai. Nu kan ik op voorhand al stoelen reserveren, kost min. EUR 30,- per stoel/vlucht. Wat als ik dat niet doe?
Zelfde hier. Ik vlieg alleen aisle seats, zelfs in business wil ik direct toegang hebben tot het gangpad. Mijn vliegangst/milde claustrofobie maakt het moeilijk om het anders te doen.Jazzy schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:15:
Persoonlijk wil ik absoluut aan een gangpad zitten als ik coach vlieg, en ik ben niet de enige. Het is een beetje irritant dat een stoel kiezen tegenwoordig onderdeel van het verdienmodel is geworden maar als je een vookeur hebt dan kun je beter je portemonnee trekken of anders accepteren dat je ergens in het midden zit.
Ik betaal daar extra voor, vroeger checkte ik in zodra mogelijk. Het is niet anders.
[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 18-07-2019 12:21 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik vlieg niet heel veel, eenmaal per jaar intercontinentaal retour en eenmaal of tweemaal binnen Europa retour, maar ik heb nog nooit vooraf een stoel gereserveerd. Wel check ik altijd zo snel mogelijk na het vrijgeven van de vlucht voor gratis stoelkeuze online in, meestal is dat 24 uur tevoren, en dan heb ik nooit problemen stoelen te vinden die aan mijn cq. onze wensen voldoet (beetje achterin aan gangpad of raam), terwijl die vluchten bij vertrek vrijwel altijd vol blijken. Dit alles FWIW en ohne Gewähr natuurlijk.-Muncky- schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:15:
Ik vlieg binnenkort met Emirates naar Bali, via Dubai. Nu kan ik op voorhand al stoelen reserveren, kost min. EUR 30,- per stoel/vlucht. Wat als ik dat niet doe? Dan kan ik bij het inchecken gratis kiezen uit de overgebleven stoelen, of? Iemand tips?
Dit werkt eigenlijk altijd wel prima inderdaad. Zeker verder achterin is meestal genoeg vrij.prijk schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:44:
[...]
Ik vlieg niet heel veel, eenmaal per jaar intercontinentaal retour en eenmaal of tweemaal binnen Europa retour, maar ik heb nog nooit vooraf een stoel gereserveerd. Wel check ik altijd zo snel mogelijk na het vrijgeven van de vlucht voor gratis stoelkeuze online in, meestal is dat 24 uur tevoren, en dan heb ik nooit problemen stoelen te vinden die aan mijn cq. onze wensen voldoet (beetje achterin aan gangpad of raam), terwijl die vluchten bij vertrek vrijwel altijd vol blijken. Dit alles FWIW en ohne Gewähr natuurlijk.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Al zijn er natuurlijk widebodies waar bijna de hele eco-cabine achter de motoren zit
Of je zorgt, dat je een maatschappij kiest, die de betreffende route met een Airbus doet, die zijn een stuk stiller.Borromini schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:13:
Eens je achter de motoren zit is het natuurlijk wel een stuk meer kabaal, dus als je daar gevoelig voor bent dien je of snel te zijn of te betalen voor een stoel.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dat is dan een van de voordelen van klm/flying blue, daar kun je kostenloos vooraf een stoel boeken vanaf silver geloof ik
Alleen Platinum leden kunnen de stoelen vooraan de economy cabine gratis boeken.R.van.M schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:41:
Dat is dan een van de voordelen van klm/flying blue, daar kun je kostenloos vooraf een stoel boeken vanaf silver geloof ik
[ Voor 4% gewijzigd door Xandrios op 18-07-2019 18:14 ]
Met Explorer status kan je andere prima zonder meerprijs kiezen waar je wilt zitten hoor binnen dezelfde klasse. Misschien dat dit per bestemming anders is. Of wellicht hangt dit van hoe de ticket geboekt is. Maar ik heb vooralsnog naar mijn weten altijd zelf kunnen kiezen waar ik zit. Zelfs 5 minuten voor het boarden kon ik het via de app nog wijzigen. Wat ik dus ook al een paar keer gedaan heb incl. upgraden.Xandrios schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:14:
[...]
Alleen Platinum leden kunnen de stoelen vooraan de economy cabine gratis boeken.
< dit stukje webruimte is te huur >
Vanaf het moment dat OLCI open gaat kan iedereen stoelen selecteren ja, silver krijgt 25% korting op betaalde stoelen, gold 50% en voor platinum zijn alle non-business class stoelen gratis te selecteren.aex351 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:55:
[...]
Met Explorer status kan je andere prima zonder meerprijs kiezen waar je wilt zitten hoor binnen dezelfde klasse. Misschien dat dit per bestemming anders is. Of wellicht hangt dit van hoe de ticket geboekt is. Maar ik heb vooralsnog naar mijn weten altijd zelf kunnen kiezen waar ik zit. Zelfs 5 minuten voor het boarden kon ik het via de app nog wijzigen. Wat ik dus ook al een paar keer gedaan heb incl. upgraden.
Als je niet van tevoren een stoel kiest kun je dat doen bij het inchecken. Als je gewoon zorgt dat je zodra de checkin opent meteen klaar zit is er vaak nog wel genoeg keuze. In de A380 kun je het beste in de voorste economy cabine zitten. De cabine is daar rustiger omdat je nog voor de motoren zit, de cabine zelf ook niet zo groot is en door de aanwezigheid van de trap naar het bovendek er minder stoelen in het midden staan.-Muncky- schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:15:
Ik vlieg binnenkort met Emirates naar Bali, via Dubai. Nu kan ik op voorhand al stoelen reserveren, kost min. EUR 30,- per stoel/vlucht. Wat als ik dat niet doe? Dan kan ik bij het inchecken gratis kiezen uit de overgebleven stoelen, of? Iemand tips?
Iemand ervaring met BC bij Emirates? Is dat op de luchthaven nog 'goedkoop' te upgraden?
Op de 777 van/naar Bali zou ik ook de voorste cabine proberen. Een nooduitgangstoel is hier wellicht nog wel de moeite waard omdat de beenruimte op de 777 een stuk minder is dan op de A380
Probeer in ieder geval de middenrijen te vermijden - tenzij je met z'n vieren reist.
In mijn ervaring zijn de prijzen die je moet betalen voor upgrades op de luchthaven bij Emirates draconisch en aan boord nog hoger. 1-2k per persoon, per segment is geen uitzondering. Als je wil upgraden kan je beter een manier vinden om dat met Skywards miles te doen, dat is vaak nog wel wat haalbaarder. Helaas is Nederland één van de weinige landen waar je geen Amex punten kan omzetten in Skywards miles.
Verder is de business class op de A380 van Emirates gewoon prima met als bonus de bar achterin. Toen deze stoel 10 jaar geleden werd geïntroduceerd was het een aardige game-changer, nu is het een stuk minder bijzonder. De raamstoelen zijn veruit de beste: meer ruimte en privacy, Emirates heeft de wat aparte beslissing genomen de lengte van de stoelen te varieren: zo zijn de stoelen aan beide zijden van het gangpad een stuk korter dan die aan het raam en in het midden.
Op de 777 is de business inmiddels sub-par, tenzij je een vernieuwde 777-200LR treft. Anno 2019 kun je als fatsoenlijke airline toch niet meer aankomen met angled lie-flat seats en een 2-3-2 opstelling in business class.
Weet niet hoe het bij Emirates zit, maar bij BA scheelt het een factor 4 (oftwewel 75% korting) of je direct een upgrade boekt of op vliegveld.. je loopt alleen wel het risico dat er geen plek over is..-Muncky- schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:15:
Bij mijn Vlucht vanacht was het van EC naar PEC bij boeken bijna £1000 duurder terwijl het op het vliegveld maar £125 was

Ik kwam daarachter toen ik op de heenreis mijn visum moest laten zien en de service desk man me een upgrade van PEC naar BC aanbood voor £700 ipv £2300. De man vertelde me dat upgraden met avios een slechte deal was en dat op het vliegveld bij de checkin balie de beste deals zijn..
Dus nu zowel heen als terug PEC gevolgen.. en dat scheelt al een heel stuk tov EC.. sterker nog PEC is bijna zo goed als BC was 15 jaar geleden..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Heen met https://www.flyadeal.com/en/ en dat was prima.. budget airline maar geen problemen en comfortabel vliegtuig met nieuwe interieur.
Terug met https://www.flynas.com/en en dat was een heel ander verhaal..
Mijn vlucht (van 90 minuten) was om 19:00 en mijn vlucht naar london was om 0:35 dus dat was ruim genoeg zou je denken..
Nou dit was een vlucht waar zo'n beetje alles fout ging..
Ten eerste kon ik niet online inchecken.. boekingscode die Opodo me gaf werkte niet (de code van hen werkte prima bij flyadeal).. ik op de heenweg bij de service bali langs, die gaven me een nieuwe code.
Bij die nieuwe code kreeg ik melding 'Online check-in not allowed for Young Passenger booking'.. ok bedankt voor het compliment dat ik er jong uitzie, maar ik schiet er niks mee op
Dus vroeg op vliegveld (17:00) om bij de balie in te checken.. dat ging soepel (stiekum in de BC rij gaan staan

Dus wachten op vliegveld.. Nou is Jeddah domestic airport mijn minst favoriete vliegveld.. te weinig ruimte, te weinig en hele vieze toiletten.. alleen een lobby van Saudia waar je met een flynas ticket niet in mag...geen fluit te doen..etc etc..
Mijn vlucht was XY34.. op het bord stond ontime..
om 19:00 (vertrek tijd dus) stond hij nog steeds als on time..
Maar inmiddels begon vlucht XY32 (zelfde route maar dan om 19:15) al met boarden.. vreemd, maar ok..
om 19:10 stond hij nog steeds als 'on time'.. ok
Maar om 19:15 werd het 'new time'.. inmiddels was het balie personeel hem al gesmeerd..
19:20 was XY34 van de borden verdwenen en ston XY32 als 'new time'.. WTF ben ik nou gek? nou nee dus want veel anderen hadden precies hetzelfde..
Iemand had wel gehoord dat het vliegtuig er al was, dus waarschijnlijk niet lang zou duren..
Nou niet dus..
Om 20:50 was er nog een vlucht naar RUH dus ik denk misschien moet ik even vragen of ik niet op die vlucht kan, zodat ik mijn vlucht naar LHR nog haal (zou om 22:25 aankomen).. na lang zoeken een personeelslid gevonden: ja meneer dan moet u naar de incheckbalie.. dus security uit en dan weer terug... Say what??
Inmiddels was ik in gesprek gekomen met een vrouw van Saudi achtergrond (maar die als expat opgegroeid was) en haar ierse man.. die bood aan te helpen (want ze spreekt de taal, wat de boel makkelijker maakt)..
dus de service desk maar even gebeld.. 'Nee meneer u heeft via een reisburo geboekt bel die maar..'
Toen bood de dame aan om naar de balie te gaan (baggage liet ze bij haar man, en aangezien er een apparte rij voor security voor dames is kon zij sneller erdoor (ik was bang dat op het moment dat ik aan de andere kant was ze gingen boarden.. aangezien zei telefonisch contact met haar man had kon dit wel).
Bij de balie kreeg zij te horen: 'are you silly??' dit viel natuurlijk niet goed want die was een pittige tante.. ook beweerden ze dat er personeel airside was.. nou niet dus..
uiteindelijk ging er bij een gate ineens onze vlucht op 'boarding'.. dus wij de dame gebelt dat ze terug moest komen, maar ze kwam er al net zelf aan (zonder succes, maar dat maakte toen hopelijk weinig uit)..
Dus wij nog een poos wachten bij de gate voordat wij eindelijk echt gingen boarden...
Met boarden bedoel ik dus met een bus end rijden naar het toestel..
Komen we bij vliegtuig aan.. is het een Wikipedia: Lion Air vliegtuig.. bleek dat de vlucht uitbesteedwas aan een ander firma

Dus iedere 3e passagier (inc /me) vroeg: gaat deze wel naar Riyadh??
Ja dus.. de stewardess grapte nog wel: tenzij je naar Bali wil
Ik stoel 3A gevonden, wat bleek die stoelen zijn op indonesiers ingesteld.. mijn been kreeg ik niet rechtvooruit..en ik ben de gemiddelde NL lengte (1:83) dus niet eens echt lang..
Stewardess aangesproken en toestand laten zien.. nou ze ging wel kijken of er een plekje overbleef op rij 1..
Gelukkig was dat wel het geval (nadat eindelijk de 3e bus gearriveerd was)..
Dus ik kon zitten.. en we waren klaar voor vertrek dachten we..
Totdat de laatste dame die instapte haar boardingcard niet kon vinden.. die zat in de tas.. waar was die tas dan? in de bus? in vliegtuig? zij dacht in de bus.. personeel checken.. geen tas te vinden.. dame in paniek want haar ID en portomonee etc zaten erin.. dikke paniek peew.. tas gejat!.. alle baggage bakken gecheckt..
nee niks te vinden.. toen een half uur gemiep of ze mee ging of niet..
Uiteindelijk dus onderweg..
Vliegtuig klonk erg gammel en trilde veel.. nu ik de wiki lees weet ik waarom (gelukkig wist ik dat toen niet)..
Maar we kwamen aan.. om 23:15.. op de domestic airport, maar mijn BA vlucht ging van international..
Dus ik rennen naar de transfer.. daar aangekomen kwam er maar geen bus.. en weer niks.. tot uiteindelijk er (uiteraard) 2 tegelijk kwamen..
De bus baande zich een weg door de verkeers chaos en bracht ons naar international..
Welke terminal is BA? de medewerker zei: bij deze stop (T2).. ik naar binnen.. je raad het al.. T1 natuurlijk.. ik dus terminal doorsjezen..
Nu had ik ook (wegens gebrek aan mobile internet) nog niet ingecheckt voor mijn vlucht.. dus als een gek naar de BA incheck balie..
Nou zei de man daar, ik stond op het punt om de zaak dicht te gooien, je hebt mazzel..
Dus boarding pas.. door migrations (vingerafdruk etc etc) door security.. en uiteindelijk kwam ik bij de gate toen ze al begonnen waren met boarden..
Heel veel gestress, maar gelukkig vlucht naar huis wel net gehaald..
TLDR: moraal van het verhaal: vlieg nooit Flynas.. een van de Saudi medepassagiers zei al: wij noemen het ook flynasty...
[ Voor 105% gewijzigd door Yorinn op 20-07-2019 12:03 ]
Oh, ruim op tijd dus.ToolkiT schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:47:
kwam ik bij de gate toen ze al begonnen waren met boarden..
Signatures zijn voor boomers.
Het leest echt alsof je last-minute nog even een vlucht had geboekt van websites die je van who-knows-where gevonden hebtToolkiT schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:47:
Gister moest ik in Jeddah zijn voor een meeting. Ik was al in Riyadh dus een lokale vlucht geboekt/
Heen met https://www.flyadeal.com/en/ en dat was prima.. budget airline maar geen problemen en comfortabel vliegtuig met nieuwe interieur.
Mijn vlucht (van 90 minuten) was om 19:00 en mijn vlucht naar london was om 0:35 dus dat was ruim genoeg zou je denken..
Ten eerste kon ik niet online inchecken.. boekingscode die Opodo me gaf werkte niet (de code van hen werkte prima bij flyadeal).. ik op de heenweg bij de service bali langs, die gaven me een nieuwe code.
Bij die nieuwe code kreeg ik melding 'Online check-in not allowed for Young Passenger booking'.. ok bedankt voor het compliment dat ik er jong uitzie, maar ik schiet er niks mee op
Dus vroeg op vliegveld (17:00) om bij de balie in te checken.. dat ging soepel (stiekum in de BC rij gaan staan) en ik kreeg een goede stoel (dacht ik): 3A
Dus wachten op vliegveld.. Nou is Jeddah domestic airport mijn minst favoriete vliegveld.. te weinig ruimte, te weinig en hele vieze toiletten.. alleen een lobby van Saudia waar je met een flynas ticket niet in mag...geen fluit te doen..etc etc..
Maar inmiddels begon vlucht XY32 (zelfde route maar dan om 19:15) al met boarden.. vreemd, maar ok..
om 19:10 stond hij nog steeds als 'on time'.. ok![]()
Maar om 19:15 werd het 'new time'.. inmiddels was het balie personeel hem al gesmeerd..
19:20 was XY34 van de borden verdwenen en ston XY32 als 'new time'.. WTF ben ik nou gek? nou nee dus want veel anderen hadden precies hetzelfde..
Iemand had wel gehoord dat het vliegtuig er al was, dus waarschijnlijk niet lang zou duren..
Nou niet dus..
Om 20:50 was er nog een vlucht naar RUH dus ik denk misschien moet ik even vragen of ik niet op die vlucht kan, zodat ik mijn vlucht naar LHR nog haal (zou om 22:25 aankomen).. na lang zoeken een personeelslid gevonden: ja meneer dan moet u naar de incheckbalie.. dus security uit en dan weer terug... Say what??
Inmiddels was ik in gesprek gekomen met een vrouw van Saudi achtergrond (maar die als expat opgegroeid was) en haar ierse man.. die bood aan te helpen (want ze spreekt de taal, wat de boel makkelijker maakt)..
dus de service desk maar even gebeld.. 'Nee meneer u heeft via een reisburo geboekt bel die maar..'
Toen bood de dame aan om naar de balie te gaan (baggage liet ze bij haar man, en aangezien er een apparte rij voor security voor dames is kon zij sneller erdoor (ik was bang dat op het moment dat ik aan de andere kant was ze gingen boarden.. aangezien zei telefonisch contact met haar man had kon dit wel).
Bij de balie kreeg zij te horen: 'are you silly??' dit viel natuurlijk niet goed want die was een pittige tante.. ook beweerden ze dat er personeel airside was.. nou niet dus..
uiteindelijk ging er bij een gate ineens onze vlucht op 'boarding'.. dus wij de dame gebelt dat ze terug moest komen, maar ze kwam er al net zelf aan (zonder succes, maar dat maakte toen hopelijk weinig uit)..
Dus wij nog een poos wachten bij de gate voordat wij eindelijk echt gingen boarden...
Komen we bij vliegtuig aan.. is het een Wikipedia: Lion Air vliegtuig.. bleek dat de vlucht uitbesteedwas aan een ander firma![]()
Ik stoel 3A gevonden, wat bleek die stoelen zijn op indonesiers ingesteld.. mijn been kreeg ik niet rechtvooruit..en ik ben de gemiddelde NL lengte (1:83) dus niet eens echt lang..
Stewardess aangesproken en toestand laten zien.. nou ze ging wel kijken of er een plekje overbleef op rij 1..
Totdat de laatste dame die instapte haar boardingcard niet kon vinden.. die zat in de tas.. waar was die tas dan? in de bus? in vliegtuig? zij dacht in de bus.. personeel checken.. geen tas te vinden.. dame in paniek want haar ID en portomonee etc zaten erin.. dikke paniek peew.. tas gejat!.. alle baggage bakken gecheckt..
Vliegtuig klonk erg gammel en trilde veel.. nu ik de wiki lees weet ik waarom (gelukkig wist ik dat toen niet)..
Maar we kwamen aan.. om 23:15.. op de domestic airport, maar mijn BA vlucht ging van international..
Dus ik rennen naar de transfer.. daar aangekomen kwam er maar geen bus.. en weer niks.. tot uiteindelijk er (uiteraard) 2 tegelijk kwamen..
De bus baande zich een weg door de verkeers chaos en bracht ons naar international..
Welke terminal is BA? de medewerker zei: bij deze stop (T2).. ik naar binnen.. je raad het al.. T1 natuurlijk.. ik dus terminal doorsjezen..
Nu had ik ook (wegens gebrek aan mobile internet) nog niet ingecheckt voor mijn vlucht.. dus als een gek naar de BA incheck balie..
Nou zei de man daar, ik stond op het punt om de zaak dicht te gooien, je hebt mazzel..
Dus boarding pas.. door migrations (vingerafdruk etc etc) door security.. en uiteindelijk kwam ik bij de gate toen ze al begonnen waren met boarden..
TLDR: moraal van het verhaal: vlieg nooit Flynas.. een van de Saudi medepassagiers zei al: wij noemen het ook flynasty...
< dit stukje webruimte is te huur >
De trip was idd last minute verzet ja..aex351 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:36:
[...]
Het leest echt alsof je last-minute nog even een vlucht had geboekt van websites die je van who-knows-where gevonden hebt. In onze organisatie hebben we een zakelijke reisbureau. Misschien handig om ook zoiets op te zoeken. Zo'n reis als die jij nu hebt gehad lijkt me allerminst fijn.
Ik had overlegd met de local partner en die zei dat deze vluchten wel ok waren, zij hadden ook het hotel voor mij geboekt..
In Maart heb ik een vergelijkbare vlucht gemaakt, en dat ging ok.. maar weet niet meer of dat ook met flynas was, volgens mij alleen met flyadeal beide kanten op... Jeddah airport was toen ook al raar, zowiso is het vreemd als je de enige blanke atheist ben in de gateway to mekka en medina, en dat vliegtuig is slecht georganiseerd..
Je zou toch verwachten dat ze wel wat kunnen organiseren daar aangezien ze met de hadj grote aantallen passagiers te verwerken krijgen.ToolkiT schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:08:
[...]
In Maart heb ik een vergelijkbare vlucht gemaakt, en dat ging ok.. maar weet niet meer of dat ook met flynas was, volgens mij alleen met flyadeal beide kanten op... Jeddah airport was toen ook al raar, zowiso is het vreemd als je de enige blanke atheist ben in de gateway to mekka en medina, en dat vliegtuig is slecht georganiseerd..
(het is sowieso niet zowiso
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Ik wist dat de Saoedi's niet zo tolerant waren, maar filteren ze nu ook al op blanken én op atheïsten?ToolkiT schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:08:
[...]
Jeddah airport was toen ook al raar, zowiso is het vreemd als je de enige blanke atheist ben in de gateway to mekka en medina, en dat vliegtuig is slecht georganiseerd..
Als niet-moslim mag je Mekka niet in.Borromini schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:04:
[...]
Ik wist dat de Saoedi's niet zo tolerant waren, maar filteren ze nu ook al op blanken én op atheïsten?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Klopt, je mag daar als niet-moslim idd niet komen. Schijnt ook bijzonder streng op te worden gecontrroleerd, en de minimum-straf is deportatie uit het land.

Voor de 2e meest heilige stad na Mekka (Medina) geldt overigens dat je als niet-moslim in bepaalde delen van de stad niet mag komen. In andere delen, inclusief het vliegveld, mag je wel gewoon komen.
Virussen? Scan ze hier!
Ook een atheïst valt onder de categorie niet-moslim.Borromini schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:07:
[...]
Dat lijkt me wel breed geweten, zeker onder reizigers die naar het land reizen.
Atheïsme daarentegen staat niet op je reispas. Ik denk niet dat ze daarop controleren
Dat doen ze dus wel, bij controleposten die je langs moet om de stad in te komen.Borromini schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:07:
[...]
Atheïsme daarentegen staat niet op je reispas. Ik denk niet dat ze daarop controleren
Je moet aan kunnen tonen dat je moslim bent, anders kom je er niet in en wordt je het land uit gezet. Een atheist dus ook want dat is geen moslim.
Virussen? Scan ze hier!
Ja zou je wel verwachten, het is eenheel druk vliegveld met mega veel vluchten..gws24 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:37:
[...]
Je zou toch verwachten dat ze wel wat kunnen organiseren daar aangezien ze met de hadj grote aantallen passagiers te verwerken krijgen.
(het is sowieso niet zowiso)
Het probleem is dat het door Saudia gerunt word en de andere maatschapijen dus 2e viool spelen.. dat gezegd hebbende, was de klantenservice van Flynas het slechtste die ik ook gezien heb..
Even opgezocht en boor hajj is er een apparte terminal blijkt:
(dank je, het zag er wat raar uit maar met jetlag kwam de juiste spelling niet boven)Mecca has only the small Mecca East Airport with no airline service, so Mecca is served by King Abdulaziz International Airport (IATA: JED, ICAO: OEJN) located at Jeddah, about 100 kilometres from the city centre. To cater the large number of Hajj pilgrims, this airport has a specifically built Hajj terminal which can accommodate 47 planes simultaneously and it can receive 3,800 pilgrims per hour during the Hajj season.[117]
[ Voor 28% gewijzigd door ToolkiT op 20-07-2019 18:44 ]
Sauidis zijn opener dan je denkt, het land is een enorme omslag aan het maken. de kroonprins (lees: baas) heeft zijn vision2030 uitgezet en daar word hard aan gewerkt, er komen bijvoorbeeld binnenkort ook toeristen visa..Borromini schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:04:
[...]
Ik wist dat de Saoedi's niet zo tolerant waren, maar filteren ze nu ook al op blanken én op atheïsten?
Maar als enige blanke in een pak omringt door mannen in witte gewaden met rood/witte shals op hoofd en dames in zwarte gewaden ben je wel een beetje een buitenbeentje.. kleine kinderen kijken ook vaak naar je omdat het bijzonder is..
Ik kan me voorstellen dat negers in de jaren '70 zich vergelijkbaar voelden.. niet dat je negatief behandeld word (in tegendeel) maar je voelt je wel een vreemde eend in de bijt..
De buitenwijken van de stad Mekka mag je wel in, maar het heilige centrum niet..
Ook is er rond mekka een soort heilige regio, in het vliegtuig word omgeroepen als je daar binnenvliegt
klopt..wildhagen schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:40:
[...]
Klopt, je mag daar als niet-moslim idd niet komen. Schijnt ook bijzonder streng op te worden gecontrroleerd, en de minimum-straf is deportatie uit het land.
[Afbeelding]
Voor de 2e meest heilige stad na Mekka (Medina) geldt overigens dat je als niet-moslim in bepaalde delen van de stad niet mag komen. In andere delen, inclusief het vliegveld, mag je wel gewoon komen.
Bij je visa aanvraag word er wel naar gevraagd.. geen idee of het ook op de visa geprint is, want allemaal in arabisch..Borromini schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:07:
[...]
Dat lijkt me wel breed geweten, zeker onder reizigers die naar het land reizen.
Wel grappig bij geloof staat er opties voor wat voor soort moslim je bent en 'non-islam' als verzamelbak voor de rest..
Er zijn verschillende soorten visa, met een business visa zal je er niet in mogen.. met een pilgim visa wel..wildhagen schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:16:
[...]
Dat doen ze dus wel, bij controleposten die je langs moet om de stad in te komen.
Je moet aan kunnen tonen dat je moslim bent, anders kom je er niet in en wordt je het land uit gezet. Een atheist dus ook want dat is geen moslim.
geen idee hoe je voor dat visa moet bewijzen dat je echt moslim bent.. een brief van je iman neem ik aan..
Wel een grap gebaseerd op een vooroordeel.. als ik het met anderen erover heb (met name mijn ouders, die op zich behoorlijk progressief zijn) erover heb dan krijg ik ook vaak te zien wat voor beeld mensen hebben.
Zelf had ik ook een heel ander beeld, maar nu ik er 2x geweest ben zie ik toch echt wel dat ze hard proberen de achterstand in te halen en te moderniseren..
Dit is wel spooky.. ivm die last minute trip naar Jeddah zat ik te kijken naar alternatieven en van Jeddah direct naar huis vliegen.. een van de opties was via Cairo (met een 9uur stopover), en ik heb daar serieus aan zitten denken om dan even een snelle tour naar de piramides te doen..
Nu dit nieuws..
ToolkiT schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:26:
[...]
Sauidis zijn opener dan je denkt, het land is een enorme omslag aan het maken. de kroonprins (lees: baas) heeft zijn vision2030 uitgezet en daar word hard aan gewerkt, er komen bijvoorbeeld binnenkort ook toeristen visa..
Als ik zie hoe Kashoggi is geëindigd voor zijn kritiek op de kroonprins dan is dat grotendeels lippendienst.
Een mentaliteit dien je op meer dan één vlak te veranderen. Zolang de Saoedi's met de glimlach hun extreme interpretatie van de islam exporteren (en daar gooien ze veel geld tegenaan) blijf ik de kat wel uit de boom kijken. Maar dat is voer voor een ander topic
ToolkiT schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:30:
[...]
Wel een grap gebaseerd op een vooroordeel.. als ik het met anderen erover heb (met name mijn ouders, die op zich behoorlijk progressief zijn) erover heb dan krijg ik ook vaak te zien wat voor beeld mensen hebben.
Zelf had ik ook een heel ander beeld, maar nu ik er 2x geweest ben zie ik toch echt wel dat ze hard proberen de achterstand in te halen en te moderniseren..
In de meeste landen ga je merken dat de elite vaak een stuk wereldser en toleranter is dan de gemiddelde man in de straat. Dat maakt een land niet minder instabiel.
Wat een verhaal!ToolkiT schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:47:
Gister moest ik in Jeddah zijn voor een meeting. Ik was al in Riyadh dus een lokale vlucht geboekt/
Dus vroeg op vliegveld (17:00) om bij de balie in te checken.. dat ging soepel (stiekum in de BC rij gaan staan) en ik kreeg een goede stoel (dacht ik): 3A
om 19:10 stond hij nog steeds als 'on time'.. ok![]()
Nou niet dus..
Komen we bij vliegtuig aan.. is het een Wikipedia: Lion Air vliegtuig.. bleek dat de vlucht uitbesteedwas aan een ander firma![]()
LionAir is verder wel een prima maatschappij, ik vlieg ze veel als ik in Indonesië ben. Ik ben daar een soort buitenlandse beroemdheid met mijn 2+ m dus mag altijd bij de nooduitgang zitten en als er westerse piloten aanwezig zijn bij het boarden ook nog weleens in de cockpit.
Maar als ik het goed begreep had je een wet lease kist met LionAir staff?
Heb een mooie tussenoplossing gevonden: in mijn tas blijkt een verwijderbaren plastic plaat te zitten, als ze echt moeilijk doen kan die eruit gehaald en is de tas klein genoeg voor de handbaggage-normenToolkiT schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:28:
[...]
Geen ervaring mee.. maar op Ryanair vluchten na zie ik zelden de precieze maten gemeten worden..
Dus 5cm is niet super veel en de rest van de dimenties zijn ruim binnen de maat, dus ik vermoed dat ze het niet direct opvalt en je dus wel eens mazzel kan hebben..
Maar dat gezegd hebbende, je loopt wel een risico dat je net pech hebt en ze hem meten en je hem moet inchecken..
We gaan wat offtopic idd, maar aangezien KSA met rakketten bestookt word door extremisten in Yemen, zijn ze iig niet de ergste..Borromini schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:19:
[...]
offtopic:
Als ik zie hoe Kashoggi is geëindigd voor zijn kritiek op de kroonprins dan is dat grotendeels lippendienst.
Een mentaliteit dien je op meer dan één vlak te veranderen. Zolang de Saoedi's met de glimlach hun extreme interpretatie van de islam exporteren (en daar gooien ze veel geld tegenaan) blijf ik de kat wel uit de boom kijken. Maar dat is voer voor een ander topic.
[...]
offtopic:
In de meeste landen ga je merken dat de elite vaak een stuk wereldser en toleranter is dan de gemiddelde man in de straat. Dat maakt een land niet minder instabiel.
Ditto met de aanval op Mekka door extremisten die vonden dat de Saudis te mild waren..
Begrijp me niet verkeerd, het is een land dat door en door moslim is.. maar het was veel minder extreem dan ik had verwacht..
En er zijn veel positieve signalen (vrouwenrechten worden beter, westerse leerwijzen worden opgesponst, rechten voor westerlingen worden bredere en breder-denk aan toeristen visa, kooprecht voor property etc).
Ze hebben een lange weg te gaan, maar in tegenstelling met sommige andere landen in de regio zijn ze iig de goede richting op aan het gaan..
De tijd zal het leren, ik ben gematigd optimistisch..
Yup een wet lease waarschijnlijk..Brilsmurfffje schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:29:
[...]
Wat een verhaal!
LionAir is verder wel een prima maatschappij, ik vlieg ze veel als ik in Indonesië ben. Ik ben daar een soort buitenlandse beroemdheid met mijn 2+ m dus mag altijd bij de nooduitgang zitten en als er westerse piloten aanwezig zijn bij het boarden ook nog weleens in de cockpit.
Maar als ik het goed begreep had je een wet lease kist met LionAir staff?
De meeste passagiers waren in de war toen ze een kist van een andere firma zagen..
De crew was trouwens heel sympatiek, de stewardess gaf mij ook een 1e rij seat. gelukkig anders zou het echt te krap zijn geweest..
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
2300 vertrek it is, 5 uur vertraging op een vlucht van een uur
[ Voor 12% gewijzigd door mrsar op 21-07-2019 19:53 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Nog net
Wow, dat is nog erger dan de 3,5 uur op 1.5 uur vlucht van mij laatst..mrsar schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:07:
Hmm, lijk voor nu vast te zitten op NUE , klm embrear heeft z'n remmen gemold. Geen specialist natuurlijk op dit kleine vliegveld dus die moet dan ingevlogen worden.laat thuis komen gok ik, benieuwd wat ze gaan doen(zal iig het geld terug hebben )
2300 vertrek it is, 5 uur vertraging op een vlucht van een uur
Maar hopelijk is dat wel een OK vliegveld en heb je niks dringends na je vlucht...
In ander nieuws: als iemand binnenkort op LHR vliegt, let dan op, er zijn stakingen geplant:
https://pointstobemade.bo...e-dates-are-you-affected/
Meh zo de bus in naar huis,sta morgen wel uurtje later op. Wel veel lol gehad met een aantal medereizigers op dezelfde vlucht in lounge en vliegtuig, was nog business ingesneakt om verder te ouwehoeren, pas im de lucht comtroleerde ze me omdat die stoel leeg had moeten zijn haha maar mocht blijven zitten (en maaltijdje en drank) , gok omdat ze zagen dat ik platinum was en we gezellig waren onderling en naar hunToolkiT schreef op zondag 21 juli 2019 @ 23:35:
[...]
Wow, dat is nog erger dan de 3,5 uur op 1.5 uur vlucht van mij laatst..
Maar hopelijk is dat wel een OK vliegveld en heb je niks dringends na je vlucht...
In ander nieuws: als iemand binnenkort op LHR vliegt, let dan op, er zijn stakingen geplant:
En dan heb je geluk dat je naar Amsterdam vliegt waar er nog een bus/trein gaat zo laat. Ik ben ooit een keer in hamburg gedropt toen er geen s-bahn meer reedmrsar schreef op maandag 22 juli 2019 @ 01:20:
[...]
Meh zo de bus in naar huis,sta morgen wel uurtje later op. Wel veel lol gehad met een aantal medereizigers op dezelfde vlucht in lounge en vliegtuig, was nog business ingesneakt om verder te ouwehoeren, pas im de lucht comtroleerde ze me omdat die stoel leeg had moeten zijn haha maar mocht blijven zitten (en maaltijdje en drank) , gok omdat ze zagen dat ik platinum was en we gezellig waren onderling en naar hunvertraging is balen maar we hebben er maar beste van gemaakt haha
ja klopt,gelukkig gaat mijn bus tot 2:00 vanaf Schiphol ofzo,dat scheelt een hoop, maar anders had ik een taxi gepakt en dat gewoon gedeclareerd bij klm.R.van.M schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:55:
[...]
En dan heb je geluk dat je naar Amsterdam vliegt waar er nog een bus/trein gaat zo laat. Ik ben ooit een keer in hamburg gedropt toen er geen s-bahn meer reed
.... En Gatwick en Stansted:ToolkiT schreef op zondag 21 juli 2019 @ 23:35:
[...]
Wow, dat is nog erger dan de 3,5 uur op 1.5 uur vlucht van mij laatst..
https://www.standard.co.u...and-gatwick-a4191556.html
no animals were harmed during the production of this message
Als ik google zijn eigenlijk alle vragen over de eerste vlucht, maar die zijn we wel van plan om te gebruiken. Om 1 of andere reden kost een enkeltje bijna 3 keer zoveel als een retour. (730 om 2100 euro)
Verwijderd
KLM doet niet moeilijk, iedereen kan zijn vlucht missen voor verschillende reden. Sterker nog KLM is super blij met je.
Je hebt een gekocht ticket voor de retour vlucht.
Je checked niet in, dus je wordt niet gemist.
30 min voor tijd gaan ze de stand-by lijst pakken.
Dus nu voor die 1 stoel hebben ze 2 x betaald gekregen.
Bij geen stand-by lijst hebben ze alsnog betaald gekregen.
Als het je eerste vlucht of er komt nog een vlucht achteraan, dan had het je wel een bagage probleem, of het vervallen van de vervolgvluchten kunnen opleveren.
Je komt niet op een lijst, daarvoor moet je het wat bonter maken
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2019 13:20 ]
Tja er is natuurlijk een reden waarom hij niet gewoon een enkeltje koopt, die zijn vaak duurder dan een retourtje. In die zin is KLM er dus niet blij mee want ze hadden meer verdiend als hij dat enkeltje had geboekt én een extra vrije stoel gehad op de terugweg.Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:19:
Geen enkel probleem.
KLM doet niet moeilijk, iedereen kan zijn vlucht missen voor verschillende reden. Sterker nog KLM is super blij met je.
Je hebt een gekocht ticket voor de retour vlucht.
Je checked niet in, dus je wordt niet gemist.
30 min voor tijd gaan ze de stand-by lijst pakken.
Dus nu voor die 1 stoel hebben ze 2 x betaald gekregen.
Bij geen stand-by lijst hebben ze alsnog betaald gekregen.
Als het je eerste vlucht of er komt nog een vlucht achteraan, dan had het je wel een bagage probleem, of het vervallen van de vervolgvluchten kunnen opleveren.
Je komt niet op een lijst, daarvoor moet je het wat bonter maken
Lufthansa heeft een rechzaak lopen tegen een passagier die zijn laatste leg niet gereisd is en eist dat hij de prijs betaald voor de reis zonder laatste leg (gaat om 3000e extra)Borromini schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:11:
Worst case krijg je boetes als je het systematisch doet en ze een patroon ontdekken dat je zo'n fictieve retours boekt om de prijs te drukken. Maar dan moet je 't wel echt meerdere keren achter mekaar doen, en ik denk ook consequent op dezelfde bestemmingen.
Heb je een linkje? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Vaak is t zo dat een enkele reis nog altijd goedkoper is dan een retour, alleen kost de enkele reis dan 80% vd retournickyhaan schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:46:
[...]
Lufthansa heeft een rechzaak lopen tegen een passagier die zijn laatste leg niet gereisd is en eist dat hij de prijs betaald voor de reis zonder laatste leg (gaat om 3000e extra)
Vox:R.van.M schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:36:
[...]
Heb je een linkje? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Vaak is t zo dat een enkele reis nog altijd goedkoper is dan een retour, alleen kost de enkele reis dan 80% vd retour
CNN:Lufthansa, the German national airline, is suing a passenger for missing his layover. This story is a little more complicated than an airline suing a customer for being late or careless: Lufthansa is claiming that the passenger booked a flight from Seattle to Oslo, Norway, with a layover in Frankfurt, Germany, and intentionally missed the connecting flight, instead boarding a different Lufthansa flight he had booked that was headed to Berlin, his intended destination.
Voor de volledigheid, dit heet hidden city ticketing.Lufthansa saw this as a violation of their terms and conditions and is seeking €2,112 (around $2,385) in compensation.
A Berlin district court dismissed the lawsuit in December, but Lufthansa's spokesperson confirmed to CNN that the company has "already filed the appeal against the decision."
Worst case zet de maatschappij (en andere maatschappijen in de alliantie) je op een zwarte lijst zodat je niet meer met ze kunt vliegen. Dat kan wel heel vervelend zijn voor de passagier, zeker als je weinig keuze hebt op bepaalde routes en vaak vliegt.Borromini schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:11:
Worst case krijg je boetes als je het systematisch doet en ze een patroon ontdekken dat je zo'n fictieve retours boekt om de prijs te drukken. Maar dan moet je 't wel echt meerdere keren achter mekaar doen, en ik denk ook consequent op dezelfde bestemmingen.
Of ze dat daadwerkelijk doen weet ik niet, maar zo kunnen ze wel gemeen spelen natuurlijk.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd1 op 24-07-2019 07:58 ]
Bedankt. Wow wel bizar. Je wordt dus aangeklaagd omdat je geen gebruik maakt voor een dienst waar je wel voor betaald hebtVerwijderd1 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:53:
[...]
Vox:
[...]
CNN:
[...]
Voor de volledigheid, dit heet hidden city ticketing.
[...]
Worst case zet de maatschappij (en andere maatschappijen in de alliantie) je op een zwarte lijst zodat je niet meer met ze kunt vliegen. Dat kan wel heel vervelend zijn voor de passagier, zeker als je weinig keuze hebt op bepaalde routes en vaak vliegt.![]()
Of ze dat daadwerkelijk doen weet ik niet, maar zo kunnen ze wel gemeen spelen natuurlijk.

De dienst is de volledige reis, waarschijnlijk was hij ook ingecheckt voor de volgende leg. Dan kan het zijn dat het toestel vertraging oploopt omdat men er vanuit gaat dat de passagier ergens op de airport zwerft.R.van.M schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:53:
[...]
Bedankt. Wow wel bizar. Je wordt dus aangeklaagd omdat je geen gebruik maakt voor een dienst waar je wel voor betaald hebt
Nu heb ik 2 retourtjes Londen tegen elkaar in geboekt en het viel me al op dat ik 15 XP krijg per retour ipv 10 op *beide* retours. Inmiddels de eerste heenvlucht gemaakt en 10 XP gekregen (5 van de vlucht en 5 Miles+Points first flight bonus).
Lijkt er dus op dat ik voor de beide retours 5 extra XP ga krijgen...
[ Voor 6% gewijzigd door bommel op 24-07-2019 12:39 ]
Deze persoon maakte dus de fout van tevoren ook een ticket op dezelfde maatschappij te boeken voor een vlucht vanuit waar eigenlijk zijn overstap was. Da's natuurlijk ook niet handig. Had hij een EasyJet gepakt, was er niks aan de hand geweest.Verwijderd1 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:53:
[...]
Vox:
[...]
CNN:
[...]
Voor de volledigheid, dit heet hidden city ticketing.
[...]
Worst case zet de maatschappij (en andere maatschappijen in de alliantie) je op een zwarte lijst zodat je niet meer met ze kunt vliegen. Dat kan wel heel vervelend zijn voor de passagier, zeker als je weinig keuze hebt op bepaalde routes en vaak vliegt.![]()
Ik mis zo'n 8-10 vluchten met KLM per jaar, nooit problemen gehad. Sterker, de Platinum lijn boekt gewoon ook dat soort tickets voor je.
Dat heb ik nog niet gehoord voor dat soort fratsen. Als ze dat doen dan spelen ze een hele hoop frequent flyers kwijt me dunkt.Verwijderd1 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:53:
Blacklist lijkt mij eerder voorbehouden voor types die ladderzat keet schoppen of roken aan boord
Naast dezelfde maatschappij zal hij vast ook al ingechecked zijn geweest, normaal kunnen ze dat niet aantoonbaar maken dat er opzet in het spel is maar als je en al ingechecked bent en dan ook nog eens een andere vlucht neemt is dat vrij aantoonbaar.PWM schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:34:
[...]
Deze persoon maakte dus de fout van tevoren ook een ticket op dezelfde maatschappij te boeken voor een vlucht vanuit waar eigenlijk zijn overstap was. Da's natuurlijk ook niet handig. Had hij een EasyJet gepakt, was er niks aan de hand geweest.
Zag in het nieuws dat het weer gezellig gisteren en vandaag op Schiphol, paniek alom snap alleen niet dat een vluchtclaim service nu al begint met "u heeft geen recht op claims" ( volgens het nieuws bericht). Lijkt mij dat dit juist wel het geval is alleen zal de luchtvaartmaatschappij deze kosten weer moeten opvoeren aan Schiphol ?
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Ik vermoed dat dat claim-bedrijf zelf geen heil ziet in claims vanwege deze vertraging (of dat nu terecht is of niet) en daarom alvast een waarschuwing de deur uit doet om te voorkomen dat ze straks met tientallen aanvragen voor claims zitten waarvan ze zelf denken dat ze die niet binnen kunnen halen. Ze werken immers op een no-cure-no-pay basis.ShadowBumble schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:48:
[...]
Zag in het nieuws dat het weer gezellig gisteren en vandaag op Schiphol, paniek alom snap alleen niet dat een vluchtclaim service nu al begint met "u heeft geen recht op claims" ( volgens het nieuws bericht). Lijkt mij dat dit juist wel het geval is alleen zal de luchtvaartmaatschappij deze kosten weer moeten opvoeren aan Schiphol ?
|| Vierkant voor Wiskunde ||
EC261 sluit dit soort situaties uit, de luchtvaartmaatschappij is simpelweg niet verantwoordelijk.ShadowBumble schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:48:
[...]
Naast dezelfde maatschappij zal hij vast ook al ingechecked zijn geweest, normaal kunnen ze dat niet aantoonbaar maken dat er opzet in het spel is maar als je en al ingechecked bent en dan ook nog eens een andere vlucht neemt is dat vrij aantoonbaar.
Niet verantwoordelijk kan ik bij inkomen maar wel aansprakelijk toch ? Immers de reizigers hebben geen contract met Schiphol de luchtvaartmaatschappijen wel ? Vandaar ook mijn opmerking dat de luchtvaartmaatschappij de kosten van die claims zal moeten verhalen bij Schiphol.Rub147 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:01:
[...]
EC261 sluit dit soort situaties uit, de luchtvaartmaatschappij is simpelweg niet verantwoordelijk.
Het zelfde geld als ik een dienst afneem bij Partij X die geleverd wordt door of afhankelijk is van partij Y, partij X waarbij ik het afneem is aansprakelijk voor vervanging of vergoeding, echter door het het contract tussen Partij X en Y kan Partij X zijn kosten verhalen op partij Y, ( mits het geen natuurrampen etc zijn ofcourse)
EDIT:
Ik heb het even opgezocht overigens in EC261 "Rechten bij Annulering" gekeken daar staat enkel bij uitsluiting het volgende vermeld:
Compensatie geldt niet als:
Er sprake is van overmacht; ‘buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden die buiten de werkingssfeer van de maatschappij liggen’. Bijvoorbeeld zeer slechte weersomstandigheden, vulkaanuitbarstingen, sabotage, terrorisme of stakingen buiten de luchtvaartmaatschappij, bijvoorbeeld bij de verkeersleiding. Verschillende rechtbanken hebben herhaaldelijk geoordeeld dat technische mankementen niet onder overmacht vallen, ook al voldoet een maatschappij aan alle standaarden voor onderhoud.
Volgens mij valt de brandstof systeem gewoon onder technische mankement.
[ Voor 58% gewijzigd door ShadowBumble op 25-07-2019 09:19 ]
"De overlast en het ongemak voor de passagiers als gevolg van het annuleren van vluchten dienen eveneens te worden verminderd. Dit dient te worden verwezenlijkt door de luchtvaartmaatschappijen ertoe te bewegen passagiers voor de voorziene vertrektijd van annule- ringen in kennis te stellen en hen bovendien een redelijk alternatief vervoer aan te bieden, zodat de passagiers andere regelingen kunnen treffen. De luchtvaartmaat- schappijen die nalaten dat te doen, dienen de passagiers een compensatie te betalen, tenzij de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die zelfs door het treffen van alle redelijke maatregelen niet voor- komen hadden kunnen worden." Voor vertraging precies hetzelfde verhaal.ShadowBumble schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:09:
[...]
Niet verantwoordelijk kan ik bij inkomen maar wel aansprakelijk toch ? Immers de reizigers hebben geen contract met Schiphol de luchtvaartmaatschappijen wel ? Vandaar ook mijn opmerking dat de luchtvaartmaatschappij de kosten van die claims zal moeten verhalen bij Schiphol.
Het zelfde geld als ik een dienst afneem bij Partij X die geleverd wordt door of afhankelijk is van partij Y, partij X waarbij ik het afneem is aansprakelijk voor vervanging of vergoeding, echter door het het contract tussen Partij X en Y kan Partij X zijn kosten verhalen op partij Y, ( mits het geen natuurrampen etc zijn ofcourse)
Voorbeelden van buitengewone omstandigheden: Dergelijke omstandigheden kunnen zich met name voordoen in gevallen van politieke onstabiliteit, weersomstandigheden die uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen die gevolgen hebben voor de vluchtuitvoering van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert.
Technisch mankement als in vliegtuig. Een maatschappij kan een vliegtuig achter de hand houden in dit soort gevallen.
[ Voor 4% gewijzigd door Rub147 op 25-07-2019 09:16 ]
Ik had het hierboven al toegevoegd vanuit de EC261, onder uitsluitingen staat het niet ben erg benieuwd wat de uitkomst is want ik blijf in twijfel trekken of de reiziger hier "machteloos" tegen staat.
Ik betwijfel namelijk of de "storing" voorkomen had kunnen worden binnen redelijkheid, dus iets met redundantie van de brandstof systemen, opslag etc. maar ja we zullen het voorlopig niet weten tot de eerste toch doorzet,
[ Voor 26% gewijzigd door ShadowBumble op 25-07-2019 09:19 ]
Het is inderdaad een technisch mankement, maar niet één, dat de luchtvaartmaatschappijen valt toe te schrijven. Juist omdat alle maatschappijen getroffen zijn, zal dit toch echt onder die uitzonderingen vallen.ShadowBumble schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:09:
[...]
Volgens mij valt de brandstof systeem gewoon onder technische mankement.
Je moet het lezen vanuit het oogpunt om de maatschappijen te dwingen meer maatregelen te nemen om uitval en vertraging te voorkomen en beter aan te pakken. Welke opties had een maatschappij om vertragingen/annuleringen gister te voorkomen? Geen denk ik?ShadowBumble schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:18:
[...]
Ik had het hierboven al toegevoegd vanuit de EC261, onder uitsluitingen staat het niet ben erg benieuwd wat de uitkomst is want ik blijf in twijfel trekken of de reiziger hier "machteloos" tegen staat.
Die maatschappijen hebben toch ook contracten met Schiphol ? Waarin bepaalde zaken en verantwoordingen zijn vast gesteld, mijn hele punt is niet zozeer dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is maar wel aansprakelijk en de kosten die hierdoor gemaakt worden door de aansprakelijkheid van de luchtvaartmaatschappij zouden door de luchtvaartmaatschappij onder het contract met Schiphol weer verhaald moeten worden.Rub147 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:20:
[...]
Je moet het lezen vanuit het oogpunt om de maatschappijen te dwingen meer maatregelen te nemen om uitval en vertraging te voorkomen en beter aan te pakken. Welke opties had een maatschappij om vertragingen/annuleringen gister te voorkomen? Geen denk ik?
Naja ik zal het wel verkeerd zien ben erg benieuwd naar de uitkomst hiervan.
[ Voor 4% gewijzigd door ShadowBumble op 25-07-2019 09:24 ]
Een aantal kisten zijn gisteren binnengekomen met voldoende (extra) brandstof aan boord om ook weer terug te kunnen vliegen danwel door naar de volgende bestemming, maar dat is lang niet altijd mogelijk.Rub147 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:20:
[...]
Je moet het lezen vanuit het oogpunt om de maatschappijen te dwingen meer maatregelen te nemen om uitval en vertraging te voorkomen en beter aan te pakken. Welke opties had een maatschappij om vertragingen/annuleringen gister te voorkomen? Geen denk ik?
Als mensen nou eens van tevoren bedenken wat ze zouden doen bij annuleren en vertaging ipv achteraf, zou een hoop chaos (mensen die blijven hangen bijvoorbeeld) voorkomen worden.
edit ninja'ed door PWM
[ Voor 17% gewijzigd door Grouchy op 25-07-2019 09:33 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ach we zitten hier ook in een situatie dat dit meestal het enige moment dat een grote groep mensen eens per jaar vliegt of misschien zelfs wel eens per twee of drie jaar. Kan je die mensen dat kwalijk nemen die vliegen over het algemeen eenmalig en zo goedkoop mogelijkPWM schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:30:
Als mensen nou eens van tevoren bedenken wat ze zouden doen bij annuleren en vertaging ipv achteraf, zou een hoop chaos (mensen die blijven hangen bijvoorbeeld) voorkomen worden.
Als ik als FF in zo'n situatie kom, heb ik airline status, 4 zakelijke creditcards, alle nodige verzekeringen, hotels onder de knop EN ik weet wat ik van de airline mag eisen. Ik lees dus inderdaad niet meer voor elke vlucht de dingen door
Maar als je dus sporadisch vliegt, behoor je dat toch gewoon wel te doen? Toen ik vroeger als kind op vakantie ging met de auto, had mijn vader een mapje. In dat mapje papieren met de nodige nummers bij problemen in elk land, de verzekeringspapieren en 100 gulden in lokale valuta per land waar we doorkwamen. Mocht er ergens iets gebeuren, pakte hij die map en wist precies wat te doen.
Door mobiel internet zijn we op dat vlak wat lui geworden. Maar gisteren zie je dus de gevolgen. Er hebben mensen 10 uur op vliegvelden gezeten in het buitenland, wachtende tot een maatschappij hen zou bellen wat te doen. Dat heeft niks met onervaren te maken, dat is gewoon slechte voorbereiding
Besteed even een uurtje voor je vakantie en je had gewoon rustig geweten: Wegwezen hier, hotel pakken, morgen weer kijken.
EDIT:
Ik zit nu in Italie aan het zwembad. Stel dat mijn kind nu met zijn kop tegen de rand klapt (afklop doet), weet ik precies waar het ziekenhuis is. Dat ga ik niet opzoeken terwijl hij onder het bloed zit. Het zijn van die kleinigheden die toch imho echt in je systeem moeten zitten.
[ Voor 11% gewijzigd door PWM op 25-07-2019 10:32 ]
Ik denk dat er achter de schermen al een enorme berg kosten zijn gemaakt wat de maatschappijen onderling met Schiphol wel zullen gaan uitzoeken. Al die mensen die op Schiphol of elders hebben geslapen moeten alsnog naar hun bestemming terwijl de normale vluchten van vandaag ook al vol zaten. Er zullen mogelijk extra vliegtuigen worden ingezet en eventueel moet de maatschappij tickets bij een andere maatschappij regelen voor haar passagiers. Dan hebben we het nog niet gehad over accomodatie voor het vliegend personeel dat ook vast zit en andere logistieke zaken.ShadowBumble schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:23:
[...]
Die maatschappijen hebben toch ook contracten met Schiphol ? Waarin bepaalde zaken en verantwoordingen zijn vast gesteld, mijn hele punt is niet zozeer dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is maar wel aansprakelijk en de kosten die hierdoor gemaakt worden door de aansprakelijkheid van de luchtvaartmaatschappij zouden door de luchtvaartmaatschappij onder het contract met Schiphol weer verhaald moeten worden.
Al met al denk ik dat dit geintje al makkelijk honderdduizenden zo niet miljoenen euros kan kosten en dat is echt wel iets wat ze zullen willen voorkomen en dus met Schiphol gaan bespreken.
Het is zelfs in het nieuws geweest dat Nederlanders zich slecht voorbereiden op hun vakantie.PWM schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:23:
Maar juist die mensen zouden dat dus moeten doen.
Hier is ook een checklist terug te vindenNederlanders reisden het afgelopen jaar veelvuldig naar verre landen, maar deden dat vaak zonder zich goed te informeren over de bestemming. Dat blijkt uit onderzoek van NBTC-NIPO Research, in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Verzekering & geld
- Zorg dat u genoeg financiële middelen heeft om onverwachte situaties tijdens de reis op te vangen (denk aan vertraging).
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik denk dat je denkfout zit in hoe het voor eenvoudige zaken zoals het consumentenrecht is geregeld, dus dat als jij een apparaat bij winkel X koopt, die niet kan zeggen bij een defect 'jammer ik kan er ook niks aan doen dat fabrikant Y een slecht product heeft gemaakt en dat jij dat nu hebt'. Dus daar heb je een afkadering in de wet die dit expliciet zo heeft geregeld. En waardoor je nu kan zeggen 'als je het bij winkel X hebt gekocht moet je in principe bij winkel X zijn voor alle problemen/schades/defecten/etc'. Dat houdt dus ook in dat de aansprakelijkheid bij wet is geregeld in die situatie. *ShadowBumble schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:23:
[...]
Die maatschappijen hebben toch ook contracten met Schiphol ? Waarin bepaalde zaken en verantwoordingen zijn vast gesteld, mijn hele punt is niet zozeer dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is maar wel aansprakelijk en de kosten die hierdoor gemaakt worden door de aansprakelijkheid van de luchtvaartmaatschappij zouden door de luchtvaartmaatschappij onder het contract met Schiphol weer verhaald moeten worden.
Echter die is er dus niet bij een situatie waar de vliegmaatschappij niet aanwijsbaar iets te verwijten valt, namelijk als de kerosineleverancier zegt 'geen kerosine nu'. Dat zou wat anders zijn als de maatschappij wist dat de leverancier het vaak af laat weten op een half uitgestorven tropisch vliegveldje, maar niet in ons goed-geregelde land waar je dit niet aan kunt ziet komen. Dus om die reden heeft bij wie je het ticket hebt gekocht of onder welke maatschappij je zou vliegen er niks mee te maken, dit is een overmachtssituatie voor die partijen. En dus ook de aansprakelijkheid kan niet juridisch bij die partijen gelegd worden alleen maar omdat je hen hebt betaald, dat is simpelweg niet zo in de wet geregeld.
Denk ook maar aan met de Thalys naar Parijs gaan waarbij een stroomstoring ervoor zorgt dat er geen treinen kunnen rijden. Je kan dan Thalys ook niet aansprakelijk stellen, die kunnen niet aan zien komen of er rekening mee houden dat de stroomvoorziening uit zou vallen.
* maar ook dan is de aansprakelijkheid niet vastgelegd voor 1 partij, immers als winkel X kan aantonen dat jij het defect hebt veroorzaakt zijn ze ook niet aansprakelijk simpel zat.
[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 25-07-2019 11:01 ]
Lekker!
Wij willen volgend jaar met het gezin naar Japan, maar ik pak hem wel rechtstreeks
Hangt er vanaf met hoeveel mensen je wilt. Ik heb 2* iets geprobeerd voor 40 man en heb beide keren gewoon via KLM Cityhopper een vliegtuig gehuurd voor 36 uur. Dat was een bak goedkoper. Kan me voorstellen dat het met 4 man heel anders isStewie! schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:39:
Zijn er tweakers met ervaringen bij exxaero, NetJets en dat soort bedrijven?
CDG is een beetje om (hoewel maar een uurtje) maar SVO valt nog best mee; dat ligt bijna op de route. Enige probleem is dat je dat waarschijnlijk in een narrowbody zit te doen waar CDG-NRT non-stop altijd een widebody is.PWM schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:58:
Ik snap dat het een errorfare is. Maar via CDG en SVO naar NRT... Dat is een beste trip
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Juist toch wel. De EU heeft bepaald dat bij de spoorwegen er ook een vergoeding moet zijn in geval van niet-verwijtbare vertraging.Lekkere Kwal schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:57:
[...]
Denk ook maar aan met de Thalys naar Parijs gaan waarbij een stroomstoring ervoor zorgt dat er geen treinen kunnen rijden. Je kan dan Thalys ook niet aansprakelijk stellen, die kunnen niet aan zien komen of er rekening mee houden dat de stroomvoorziening uit zou vallen.
Op de site van de NS wordt helder opgesomd dat ook in het geval van overmacht zoals staking, extreem weer recht op compensatie bestaat. Wel is deze lager dan als het verwijtbaar is aan de vervoerder.
Je hebt gelijk, dus die vergelijking gaat niet op omdat het daar ook wettelijk is geregeld. Dan blijft dus staan dat zolang het bij het vliegverkeer niet zo geregeld is, de luchtvaartmaatschappij niet aansprakelijk is.cazzer22 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:30:
[...]
Juist toch wel. De EU heeft bepaald dat bij de spoorwegen er ook een vergoeding moet zijn in geval van niet-verwijtbare vertraging.
Op de site van de NS wordt helder opgesomd dat ook in het geval van overmacht zoals staking, extreem weer recht op compensatie bestaat. Wel is deze lager dan als het verwijtbaar is aan de vervoerder.
Afhankelijk van de maatschappij en de medewerker achter de balie. Ga er maar van uit dat het niet mag.gop1 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:49:
Vraagje voor de frequente vliegers hier, als je met alleen handbagage reist, klopt het dan dat je die bij de incheckbalies gratis als ruimbagage kan laten inchecken? Dit omdat je dan dus wél vloeistoffen mee mag nemen.
Lekker!
Vertrek vanaf Schiphol met KLM of Transavia: dan is het proberen waard, meestal mogelijk, minder trolleys in de cabine is in het voordeel van de maatschappij. Op de terugweg is gokken.gop1 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:49:
Vraagje voor de frequente vliegers hier, als je met alleen handbagage reist, klopt het dan dat je die bij de incheckbalies gratis als ruimbagage kan laten inchecken? Dit omdat je dan dus wél vloeistoffen mee mag nemen.
Sommige airlines bieden het zelfs voor de dag van vertrek al aan. Zo heb ik vandaag een mail gekregen van Brussels Airlines met het aanbod om handbagage gratis in te laten checken voor een vlucht van morgen, omdat de vlucht erg vol gaat zitten.Hmmbob schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:53:
Er wordt vrij regelmatig omgeroepen dat het een full flight is en dat mensen die dat willen hun koffer kunnen laten inchecken. Geen garantie though.
|| Vierkant voor Wiskunde ||

(Los van dat 't bij KLM op dit moment helemaal stuk is en je een 404 krijgt)
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2