En dan ook pas aan boord als allerlaatste van groep 5? Anders staan ze nog "vooraan" zodra groep 5-6 mag.PolarBear schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:05:
Afgelopen week een retourtje Londen gedaan. Het lijkt er op dat BA de boardinggroups steeds strikter gaan handhaven, op de heenreis werd een aantal passagiers (onder ander een aantal dames met een pittig kapsel) uit boardinggroup 5 netjes aan de kant gezet omdat zei dachten dat ze ook bij group 1&2 hoorde. Dan hebben die boardingroups nog zin.
Dat was laatst met Vueling ook zo. Ging eigenlijk wel best, mensen werden teruggestuurd en die moesten achteraan de rij van die groep aansluiten. Dat group boarding is een prima idee maar je ziet maar weinig dat er mensen weggestuurd worden.
[ Voor 24% gewijzigd door Nat-Water op 05-07-2019 00:22 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Hoe werken die boradinggroups dan? Is het van achter in het vliegtuig naar voren of wordt iedereen willekeurig in een groep ingedeeld?PolarBear schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:05:
Afgelopen week een retourtje Londen gedaan. Het lijkt er op dat BA de boardinggroups steeds strikter gaan handhaven, op de heenreis werd een aantal passagiers (onder ander een aantal dames met een pittig kapsel) uit boardinggroup 5 netjes aan de kant gezet omdat zei dachten dat ze ook bij group 1&2 hoorde. Dan hebben die boardingroups nog zin.
En waarom heeft dat zin? Is het sneller dan een rij (dus willekeurig) laten boarden (eventueel na BC en statushouders als de airline daar voordeel in ziet)?
Hier hebben ze het ook nog over een snellere manier, namelijk zonder aangewezen stoelen. Dat is natuurlijk nog sneller maar heeft ook nadelen (wat betreft speciale maaltijden bijvoorbeeld).
Groepen van één tot en met vijf, staat op je boarding-pass, boarden gaat vanaf groep 1 enzovoorts. Groep één is meestal als je BC vliegt of een hogere status hebt.
Leuk, die WILMA. Dan zijn de mensen aan het gangpad de pineut omdat de bagagebakken vol zijn. Ik zit als het maar enigszins mogelijk is nooduitgang gangpad, en ben bij EasyJet/RyanAir altijd vroeg aan boord via Speedy Boarding/Priority Boarding omdat ik dan zeker de bagagebakken kan gebruiken.Verwijderd1 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 00:57:
En waarom heeft dat zin? Is het sneller dan een rij (dus willekeurig) laten boarden (eventueel na BC en statushouders als de airline daar voordeel in ziet)?
En aangezien teveel reizigers aso's zijn met teveel bagage en de maatschappijen daar niet keihard in zijn, heb ik geen vertrouwen in dergelijke stunts. Het zou voor mij een reden zijn een andere maatschappij te boeken als dat mogelijk is.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Die methode wordt ook niet aangeraden. Het gaat juist om de willekeurige methode waarbij je gewoon in de rij gaat staan en in die volgorde naar binnen mag. Eventueel nadat business is gegaan. Dat is in mijn ervaring ook vaak het geval (zowel in Europa als in Azië). Soms gehad dat men het op basis van rijen ging (achterin eerst), ook wel eens groepen (drie geloof ik, ook gebaseerd op stoelrij), maar de laatste jaren eigenlijk vooral willekeurig gehad (maar dat is natuurlijk een steekproef van niets).gambieter schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 01:54:
[...]
Leuk, die WILMA. Dan zijn de mensen aan het gangpad de pineut omdat de bagagebakken vol zijn. Ik zit als het maar enigszins mogelijk is nooduitgang gangpad, en ben bij EasyJet/RyanAir altijd vroeg aan boord via Speedy Boarding/Priority Boarding omdat ik dan zeker de bagagebakken kan gebruiken.
Daar heb je met willekeurig instappen weinig last van. Dan zorg je dat je vroeg in de rij staat en dan is overal plek vrij (voor je baggage).En aangezien teveel reizigers aso's zijn met teveel bagage en de maatschappijen daar niet keihard in zijn, heb ik geen vertrouwen in dergelijke stunts. Het zou voor mij een reden zijn een andere maatschappij te boeken als dat mogelijk is.
Pro tip: vlieg met een baby. Gegarandeerd als eerste naar binnen, en als bonus de rij mogen skippen bij de douane. Is mij echt prima bevallen, zit eraan te denken er nog een te nemen
Tja, alleen ga ik denk ik dan vragen krijgen aangezien het dan niet mijn baby isConono schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:30:
Pro tip: vlieg met een baby. Gegarandeerd als eerste naar binnen, en als bonus de rij mogen skippen bij de douane. Is mij echt prima bevallen, zit eraan te denken er nog een te nemen
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Na maanden van protestacties voor het klimaat worden er weer records gebroken op de luchthavens... wat een hypocrisie.
Wanneer gaat iemand eens de politieke moed hebben om bepaalde vliegroutes te verbieden, zoals Amsterdam Brussel, Amsterdam Londen, Amsterdam Dusseldorf en Amsterdam Parijs...
Wij hebben na onze vakantie in Canada met KLM iets leuks voor gehad: Onze vlucht werd geannulleerd door KLM zonder enige boe of ba. Wij kwamen hier achter toen we naar de luchthaven reden. Vervolgens hebben ze netjes hun fout erkend en hebben we maar liefst 1200 euro aan compensatie gekregen en mochten we premium economy terugvliegen met air canada. Heerlijk die klantenservice, en daarom betaal ik ook graag extra aan KLM! Bij Brussels Airlines hetzelfde aan de hand gehad en toen heb ik 4 maanden moeten wachten op een terugbetaling na heel wat over en weer gemail...
Wanneer gaat iemand eens de politieke moed hebben om bepaalde vliegroutes te verbieden, zoals Amsterdam Brussel, Amsterdam Londen, Amsterdam Dusseldorf en Amsterdam Parijs...
Wij hebben na onze vakantie in Canada met KLM iets leuks voor gehad: Onze vlucht werd geannulleerd door KLM zonder enige boe of ba. Wij kwamen hier achter toen we naar de luchthaven reden. Vervolgens hebben ze netjes hun fout erkend en hebben we maar liefst 1200 euro aan compensatie gekregen en mochten we premium economy terugvliegen met air canada. Heerlijk die klantenservice, en daarom betaal ik ook graag extra aan KLM! Bij Brussels Airlines hetzelfde aan de hand gehad en toen heb ik 4 maanden moeten wachten op een terugbetaling na heel wat over en weer gemail...
[ Voor 3% gewijzigd door matthewk op 05-07-2019 09:24 ]
Consultant - Autogek
ik denk dat jij het aantal mensen dat daadwerkelijk dingen wil laten om het klimaat te steunen overschat. Gezien de aandacht in de media zou je kunnen denken dat iedereen er enorm mee bezig is, maar een kleine rondgang in mijn omgeving (ik weet, niet representatief, maar toch) laat zien dat het beeld wat de media schetsen (zoals zo vaak) niet overeen komt met hoe de meeste mensen er naar kijken. Ik geloof best dat de mensen die vooraan staan bij klimaatdemonstraties deze zomer niet op Schiphol te vinden zijn (sommige ook wel, inderdaad hypocriet) maar ik geloof ook dat de meeste mensen die deze zomer op Schiphol te vinden zijn niet aanwezig zijn geweest bij een klimaat protest actie, sowieso is maar een piepklein % van de NL bevolking bij een dergelijke manifestatie aanwezig geweest.matthewk schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:23:
Na maanden van protestacties voor het klimaat worden er weer records gebroken op de luchthavens... wat een hypocrisie.
dinsdag begint mijn gecombineerde familievakantie/BA Tier Point run OTP-PHX, uiteraard met stops in LHR, JFK en LAX voor maximale tier points, maar heb het de familie maar niet aangedaan om ook nog via HEL te gaan
Een beter milieu begint bij een ander, toch?matthewk schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:23:
Nee serieus, ik laat best veel dingen vanwege het milieu. Zo eet ik geen vlees, hebben we geen auto, reizen veel met de trein. Maar vliegen doe ik nog steeds. Schijnt dat het aantal mensen dat vliegt met een slecht geweten wel is gestegen overigens.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Als ik eerlijk ben, als ik in groep 5 zit probeer ik het ook wel eens.. soms werkt het, soms niet..PolarBear schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:05:

Ik vlieg regelmatig met collegas waar we allen los boeken en dus nooit naast elkaar zitten.. daar is nog nooit wat over gezegd..PWM schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:08:
Werd net met mijn collega uit de rij gepikt. Waarom wij als reisgenoten zover uit elkaar zitten. Nog niet eerder gehad bij KLM.
[ Voor 24% gewijzigd door ToolkiT op 05-07-2019 11:06 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Geen idee zat al in het vliegtuig toen groep 5 aan de beurt was.RocketKoen schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 00:19:
[...]
En dan ook pas aan boord als allerlaatste van groep 5? Anders staan ze nog "vooraan" zodra groep 5-6 mag.
Groep 1 is voor Gold/Business class, Groep 2 voor Silver, Groep 3 voor Bronze, Groep 4 voor Economy, Groep 5 voor Economy (hoe de verdeling precies in 4/5 weet ik niet). Dit is BA/Europees. In de VS heb je bijvoorbeeld nog meer groepen (militairen hebben daar een vrij hoge groep).Verwijderd1 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 00:57:
[...]
Hoe werken die boradinggroups dan? Is het van achter in het vliegtuig naar voren of wordt iedereen willekeurig in een groep ingedeeld?
Laat de politiek eerst eens de moed hebben om de aansluiting van Nederland op het Europese HSL netwerk te fixen. Vanaf Antwerpen tot Brussel is het boemelen, van Amsterdam tot over de grens met Arnhem is het boemelen richting Frankfurt, van Amsterdam naar Berlijn is er überhaupt geen goede HSL verbinding. Wil je in Frankrijk voorbij Parijs zijn mag je overstappen door Parijs heen (handig). Zorg voor een met hoge frequentie een treinalternatief hebt en een hoop mensen zullen switchen. Maar het treinalternatief is gewoonweg nog niet goed genoeg.matthewk schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:23:
Als ik niet zou vliegen ben ik 3 dagen bezig terwijl ik nu om 11:00 een meeting in zwolle kan hebben en savonds weer thuis kan zijn.. met de trein is dat echt niet mogelijk.. en ik heb het gechecked, want ging liever ook met de trein..matthewk schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:23:
Wanneer gaat iemand eens de politieke moed hebben om bepaalde vliegroutes te verbieden, zoals Amsterdam Londen..
4 en 5 is beide economy, maar verschillende boekingsklasses (en dus ticket prijs).. group 5 zijn de goedkoopste tickets..PolarBear schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:21:
[...]
Geen idee zat al in het vliegtuig toen groep 5 aan de beurt was.
[...]
Groep 1 is voor Gold/Business class, Groep 2 voor Silver, Groep 3 voor Bronze, Groep 4 voor Economy, Groep 5 voor Economy (hoe de verdeling precies in 4/5 weet ik niet). Dit is BA/Europees. In de VS heb je bijvoorbeeld nog meer groepen (militairen hebben daar een vrij hoge groep).
Welke je trouwens default krijgt als beetje op tijd boekt..
Ah op die manier. Dat is wel wat omslachtig dan. Bij de Lufthansa-groep maatschappijen (in ieder geval Swiss en Austrian) roepen ze eerst om business en hun topklasse, vervolgens de silver equivalent en daarna iedereen. Echt klassen zijn het niet en dat gaat best snel. Maar dat is ook niet anders dan hoe het altijd geweest is volgens mij? Dus hogere klasse qua stoel gaat eerst om duurdere tickets meerwaarde te geven.PolarBear schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:21:
Groep 1 is voor Gold/Business class, Groep 2 voor Silver, Groep 3 voor Bronze, Groep 4 voor Economy, Groep 5 voor Economy (hoe de verdeling precies in 4/5 weet ik niet). Dit is BA/Europees. In de VS heb je bijvoorbeeld nog meer groepen (militairen hebben daar een vrij hoge groep).
In Thailand heb je bijvoorbeeld ook dat militairen en monniken eerder mogen, maar dat wordt allemaal niet apart omgeroepen. Die mogen gewoon de rij voorbij lopen. En mensen met kleine kinderen natuurlijk, dat wordt vaak wel terloops gemeld. Maar echt prioriteitensysteem waarbij die ook weer onderling verdeeld worden zorgt er toch alleen maar voor dat het langer duurt?
Binnenkort ga ik vliegen en vroeg mij af wat beter werkt tegen het storende geluid van de motoren.
Gewoon normale oordopjes die je ook in de bouw gebruikt of een hoofdtelefoon met noise cancellation?
Alvast dank!
Gewoon normale oordopjes die je ook in de bouw gebruikt of een hoofdtelefoon met noise cancellation?
Alvast dank!
I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)
Noise cancellation werkt imo het beste. Ik weet niet wat voor oordopjes je precies bedoeld: je hebt op maat gemaakte en van die standaard schuimrubber troep. Daar zit ook verschil in natuurlijk.
Ik heb ook wel eens ergens gelezen oorkappen vanuit de bouw ook prima isoleren in het vliegtuig, en dat die prima te combineren zijn met in-ears voor muziek.
Ik heb ook wel eens ergens gelezen oorkappen vanuit de bouw ook prima isoleren in het vliegtuig, en dat die prima te combineren zijn met in-ears voor muziek.
Ik voelde me pas als koning behandeld bij BA. We kwamen op tijd aan bij de gate, stonden al wel veel mensen te wachten. De medewerkers hadden ons al direct door en we mochten preboarden (betekent eigenlijk gewoon je buggy opklappen dus dat is in 10 tellen gebeurd).Verwijderd1 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:29:
[...]
mensen met kleine kinderen natuurlijk, dat wordt vaak wel terloops gemeld.
Vervolgens konden we als eerste aan boord, heuy
Eigenlijk ga ik altijd liever als laatste aan boord, dan hoef je niet tussen allemaal zwetende mensen te wachten die met een rood hoofd hun te grote koffer ergens proberen weg te werken in een vliegtuig waar de airco (nog) niet aanstaat
Beide zullen helpen, maar oordopjes (die gele plugs bedoel je neem ik aan) zullen gemaakt zijn voor bepaalde frequenties..henkyyyyyyy schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:52:
Binnenkort ga ik vliegen en vroeg mij af wat beter werkt tegen het storende geluid van de motoren.
Alvast dank!
Noise canceling headset werken met antigeluid wat in theorie een beter bereik van frequenties geeft.. en als bijkomend voordeel kan je ze via BT aan je telefoon hangen en zo nog je muziek/film kunnen horen..
Nadeel van als laatste boarden is dat je dan bij drukke vluchten vaak risico loopt je koffertje niet goed kwijt te kunnen..Cheesy schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:00:
[...]
Ik voelde me pas als koning behandeld bij BA. We kwamen op tijd aan bij de gate, stonden al wel veel mensen te wachten. De medewerkers hadden ons al direct door en we mochten preboarden (betekent eigenlijk gewoon je buggy opklappen dus dat is in 10 tellen gebeurd).
Eigenlijk ga ik altijd liever als laatste aan boord, dan hoef je niet tussen allemaal zwetende mensen te wachten die met een rood hoofd hun te grote koffer ergens proberen weg te werken in een vliegtuig waar de airco (nog) niet aanstaat
Soms betekend dat zelfs dat ze in het ruim moeten.. wat weer vertraging oplevert na landen..
Dat valt wel mee want je boardingclass staat op je boardingcard. Bij de Star Alliance heb je kennelijk alleen als Gold FF priority boarding (https://www.staralliance.com/en/recognition).Verwijderd1 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:29:
[...]
Ah op die manier. Dat is wel wat omslachtig dan.
American Airlines heeft 9 groepen, eigenlijk 10 (https://www.aa.com/i18n/travel-info/boarding-process.jsp)
ConciergeKey℠ members
ConciergeKey℠
Group 1
First
Active duty U.S. military with military I.D.
(Business on a 2-class international plane)
Group 2
Executive Platinum
oneworld® Emerald℠
(Business on a 3-class plane)
Group 3
Platinum Pro
Platinum
oneworld® Sapphire℠
Group 4
Gold
oneworld® Ruby℠
AirPass
Premium Economy
Citi® / AAdvantage® Executive cardmembers
Travelers who bought Priority boarding
Eligible corporate travelers**
Group 5 (Preferred boarding)
Main Cabin Extra (excluding Basic Economy)
Eligible AAdvantage® credit cardmembers*
Group 6
Group 7
Group 8
Basic Economy to / from Europe
Group 9
Basic Economy within the U.S., Canada, Central America, Mexico & Caribbean
Ik ga met kinderen het liefst als laatste aan boord, anders moeten ze nog een half uur langer stilzitten. Bagage is sowieso geen probleem, dat gaat prima onder de (hun) stoelen. Voordeel van korte beentjesCheesy schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:00:
[...]
Ik voelde me pas als koning behandeld bij BA. We kwamen op tijd aan bij de gate, stonden al wel veel mensen te wachten. De medewerkers hadden ons al direct door en we mochten preboarden (betekent eigenlijk gewoon je buggy opklappen dus dat is in 10 tellen gebeurd).
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Ach, die (althans mijn) kinderen willen graag zo snel mogelijk.Garyu schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:44:
[...]
Ik ga met kinderen het liefst als laatste aan boord, anders moeten ze nog een half uur langer stilzitten. Bagage is sowieso geen probleem, dat gaat prima onder de (hun) stoelen. Voordeel van korte beentjes
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Wij vliegen van de zomer met Aer Lingus naar Seattle met een overstap op Dublin.
Nu kregen we een wijzigingsmail over de terugvlucht in de mail. Alleen het is geen wijziging. Bij onze "nieuwe" terugvlucht vanuit Seattle staan precies dezelfde reigegevens inclusief stoel nummers etc als we al geboekt hebben. Dus zelfde dag / tijd / vlucht.
Wij hebben nu 2x gevraagd aan de klantenservice wat er nu "gewijzigd" is, krijgen steeds een mail terug met excuses voor het ongemak en dat ze de gewijzigde gegevens toevoegen (wat weer dezelfde vlucht is als we geboekt hebben). Argh
Bij het vertrek maar eens aan de balie vragen of ze gek geworden zijn daar
Nu kregen we een wijzigingsmail over de terugvlucht in de mail. Alleen het is geen wijziging. Bij onze "nieuwe" terugvlucht vanuit Seattle staan precies dezelfde reigegevens inclusief stoel nummers etc als we al geboekt hebben. Dus zelfde dag / tijd / vlucht.
Wij hebben nu 2x gevraagd aan de klantenservice wat er nu "gewijzigd" is, krijgen steeds een mail terug met excuses voor het ongemak en dat ze de gewijzigde gegevens toevoegen (wat weer dezelfde vlucht is als we geboekt hebben). Argh

Is het een ander type vliegtuig?Barrycade schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:32:
Wij vliegen van de zomer met Aer Lingus naar Seattle met een overstap op Dublin.
Bij het navragen werd als reden opgegeven dat de vertrektijd eerder was. Terwijl het gewoon dezelfde dag en tijd in Augustus is. Volgen mij is het gewoon een A330 en blijft het dat ook zo. Rij en stoelnummers blijven namelijk ook gewoon hetzelfde.
Dat is uitbesteed aan afhandelaars. Die weten nog minder van eventuele toestelwissels dan jij en ik.Barrycade schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:32:
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Nat-Water schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:55:
Noise cancellation werkt imo het beste. Ik weet niet wat voor oordopjes je precies bedoeld: je hebt op maat gemaakte en van die standaard schuimrubber troep. Daar zit ook verschil in natuurlijk.
Dank jullie, dan ga ik voor een koptelefoonToolkiT schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:01:
[...]
Beide zullen helpen, maar oordopjes (die gele plugs bedoel je neem ik aan) zullen gemaakt zijn voor bepaalde frequenties..
Noise canceling headset werken met antigeluid wat in theorie een beter bereik van frequenties geeft.. en als bijkomend voordeel kan je ze via BT aan je telefoon hangen en zo nog je muziek/film kunnen horen..
I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)
Boarding zones:
Eerder deze maand locatie GVA, KL vlucht, de 7 pax voor me achter elkaar terug gestuurd uit de 1&2 SP zone. Ge zou toch zeggen dat 5, 6 and nummer 7 ondertussen het wel door hadden dat het deze keer niet ging lukken.
AMS-CDG eerder deze week: KL gate agents staan erbij en kijken er na, verder geen actie. Geen wonder dat mensen het dan blijven proberen.
Eerder deze maand locatie GVA, KL vlucht, de 7 pax voor me achter elkaar terug gestuurd uit de 1&2 SP zone. Ge zou toch zeggen dat 5, 6 and nummer 7 ondertussen het wel door hadden dat het deze keer niet ging lukken.
AMS-CDG eerder deze week: KL gate agents staan erbij en kijken er na, verder geen actie. Geen wonder dat mensen het dan blijven proberen.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Niet helemaal, ze hebben wel toegang tot systemen waar wat meer in staat dan jij kan vinden op het net.Borromini schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:13:
[...]
Dat is uitbesteed aan afhandelaars. Die weten nog minder van eventuele toestelwissels dan jij en ik.
Of de specifieke persoon ook in die systemen kan, verschilt per keer ongeveer (of ze doen alsof, dat kan ook).
Het ging zojuist op GVA wel goed volgens mij. Al waren er maar 3 zones zo te zien. Alleen jammer dat er blijkbaar problemen zijn/waren met ATC boven België..Grouchy schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:22:
Boarding zones:
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Hmm, eergisteren tijdens het maandelijkse tochtje naar Stockholm in een KLM 737-8 met (voor mij) "nieuw" interieur. Wat een drama qua beenruimte zeg. Ziet er mooi strak en fris uit maar knieen zitten strak tegen de armsteunen van de stoel voor me aan.
Dacht even dat het aan mij lag maar de terugvlucht gisteren in een KLM Boeing 737-9 had ik ineens een paar cm knieruimte over. Doe mij dan maar een btje uitbollig versleten interieur.
Jammer dat KLM blijkbaar een "prijsvechtertje" doet en een rijtje pax meer in hun vliegtuigen probeert te proppen
Herkenbare verhalen qua boarding groups idd. Snap dat je als personeel niet altijd politieagentje wilt spelen maar de enige manier waarop die groepen werken is mensen keihard op hun plek zetten. Zelf tijdje terug nog dat ik aan kwam lopen en dacht "hey, sky team elite mag boarden" terwijl ik groep 3 was en 2 aan de beurt was. Werd keihard teruggestuurd en dan voel je je toch even flink voor lul staan (en terecht).
Zat me vroeger altijd inwendig op te winden over mensen die "invoegen" in de rij of simpelweg voordringen ipv aansluiten maar tegenwoordig zeg ik meestal "Sry, but the back of the line is over there". Meestal met een heel rood hoofdje tot gevolg.
Zelfde met uitstappen, mij is geleerd om vooraan te beginnen en rij voor rij. Mensen die dan vanuit achter snel naar voren rennen krijgen steevast een arm voor zich met een "we all want to get out". En als de reden is dat je je vlucht moet halen kan je dat ook even aangeven.
Dacht even dat het aan mij lag maar de terugvlucht gisteren in een KLM Boeing 737-9 had ik ineens een paar cm knieruimte over. Doe mij dan maar een btje uitbollig versleten interieur.
Jammer dat KLM blijkbaar een "prijsvechtertje" doet en een rijtje pax meer in hun vliegtuigen probeert te proppen
Herkenbare verhalen qua boarding groups idd. Snap dat je als personeel niet altijd politieagentje wilt spelen maar de enige manier waarop die groepen werken is mensen keihard op hun plek zetten. Zelf tijdje terug nog dat ik aan kwam lopen en dacht "hey, sky team elite mag boarden" terwijl ik groep 3 was en 2 aan de beurt was. Werd keihard teruggestuurd en dan voel je je toch even flink voor lul staan (en terecht).
Zat me vroeger altijd inwendig op te winden over mensen die "invoegen" in de rij of simpelweg voordringen ipv aansluiten maar tegenwoordig zeg ik meestal "Sry, but the back of the line is over there". Meestal met een heel rood hoofdje tot gevolg.
Zelfde met uitstappen, mij is geleerd om vooraan te beginnen en rij voor rij. Mensen die dan vanuit achter snel naar voren rennen krijgen steevast een arm voor zich met een "we all want to get out". En als de reden is dat je je vlucht moet halen kan je dat ook even aangeven.
[ Voor 48% gewijzigd door GG85 op 05-07-2019 20:05 ]
Yup in GVA waren ze goed bezig.VidaR-9 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:47:
[...]
Het ging zojuist op GVA wel goed volgens mij. Al waren er maar 3 zones zo te zien. Alleen jammer dat er blijkbaar problemen zijn/waren met ATC boven België..
Geloof dat het druk is boven de EU. Zowat elke geboekte middag & avond KL vlucht had vertraging. Begon in April/Mei? met nieuwe ATC software? Daarna in Mei, Juni en Juli constant 'late arrival incoming flights, crew/piloten'. Daarboven op ook nog wat pax die niet verschijnen richting TLV (baggage moet er dan uit), en vaak heb ie meteen een bloktijd van +1uur aan de broek op AMS.
Klote is dat er elke keer weer op T-30min in de lounge nog niets aan de hand is volgens de screens & apps maar je uiteindelijk 90 minuten later dan gepland vertrekt.
Afijn, heb er nu voorlopig geen last meer van, maandag morgen met de 'on-time machine'
[ Voor 19% gewijzigd door Grouchy op 05-07-2019 20:52 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Aankomende week weer vliegen met KLM binnen de EU. Stoel geupgrade naar comfort economy (ex business class). Maar die lounge passen zijn altijd uitverkocht hè?
< dit stukje webruimte is te huur >
Aankomende week begint het hoogseizoen. Het wordt waarschijnlijk overal op schiphol heel erg druk.aex351 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 22:13:
Aankomende week weer vliegen met KLM binnen de EU. Stoel geupgrade naar comfort economy (ex business class). Maar die lounge passen zijn altijd uitverkocht hè?
Ik ben 1 boeking gedaan voor 2 personen bij KLM. Nu verschijnen dus in mijn KLM app de gegevens voor 2 personen. Maar kan dat nog gesplitst worden? Want ik wil eigenlijk dat mijn partner op haar telefoon haar boarding pass krijgt en omdat we naar de VS gaan, wil ik dat zij haar Eigen API gegevens invult.
Kia Niro-EV 2024
KLM app downloaden en de boeking aan de hand van de boekingscode toevoegen?Freak187 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 08:54:
Ik ben 1 boeking gedaan voor 2 personen bij KLM. Nu verschijnen dus in mijn KLM app de gegevens voor 2 personen. Maar kan dat nog gesplitst worden? Want ik wil eigenlijk dat mijn partner op haar telefoon haar boarding pass krijgt en omdat we naar de VS gaan, wil ik dat zij haar Eigen API gegevens invult.
^ dit. Maar je gaat altijd elkaars gegevens blijven zien, omdat het één boeking is. Alleen dan op 2 apparaten
Sometimes you need to plan for coincidence
...maar het is geen enkel probleem om ieders eigen BP op de verschillende telefoons te laden.
Delta gaat wat meer luxe bieden in economy class (bij internationale vluchten van 6.5 uur of langer). Een cocktail vlak na het opstijgen (was altijd een drankje naar keuze), wat meer keuze bij de maaltijd, wat chiquer bestek en een chocolaatje voor het landen. Nu je geen gratis koffer meer mag inchecken, is dit wel een goedkope manier om klanten terug te winnen. Ben benieuwd of andere airlines volgen.
Afgelopen week stond ik op Schiphol in de rij om in te checken (de kiosk weigerde bij mij). Was ik na een half uur voorin de rij, komt er iemand naar mij toegelopen met een verhaal dat hij in de file had gestaan, nog maar 10 minuten had om in te checken, en of hij misschien voor mij mocht aansluiten. Ik zei dat ik niet kan spreken voor degenen achter mij, en dat hij het daar eerst maar aan moest vragen. Toen sloot hij gewoon achter in de rij aan en was de haast verdwenen
Afgelopen week stond ik op Schiphol in de rij om in te checken (de kiosk weigerde bij mij). Was ik na een half uur voorin de rij, komt er iemand naar mij toegelopen met een verhaal dat hij in de file had gestaan, nog maar 10 minuten had om in te checken, en of hij misschien voor mij mocht aansluiten. Ik zei dat ik niet kan spreken voor degenen achter mij, en dat hij het daar eerst maar aan moest vragen. Toen sloot hij gewoon achter in de rij aan en was de haast verdwenen

Wil je extra baggage allowance op je USA trip dan schrijf jezelf in als als Skymiles medallion member, probleem is alleen dat nogal wat personeel, zeker @AMS er niet van op de hoogte is;GlowMouse schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:42:
Nu je geen gratis koffer meer mag inchecken, is dit wel een goedkope manier om klanten terug te winnen.
A Medallion Member traveling in Comfort+, Main Cabin, or Basic Economy between the U.S./Canada and any International destination can check one additional bag up to 50 lbs. over the standard cabin allowance.
Bedankt voor de tip, maar het lijkt wat meer werk te zijn dan alleen inschrijven. Het laagste medallionniveau is silver, en daarvoor heb je al 25k mijlen of 30 segmenten nodig, én 3000 dollar aan tickets.Grouchy schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:22:
[...]
Wil je extra baggage allowance op je USA trip dan schrijf jezelf in als als Skymiles medallion member, probleem is alleen dat nogal wat personeel, zeker @AMS er niet van op de hoogte is;
A Medallion Member traveling in Comfort+, Main Cabin, or Basic Economy between the U.S./Canada and any International destination can check one additional bag up to 50 lbs. over the standard cabin allowance.
Toen ik nog wat meer met Delta vloog, heb ik ook gekeken naar hun credit card, maar ook daarmee krijg je volgens mij geen gratis ingecheckte bagage van Schiphol naar de VS ("The first checked bag fee waiver will only be applied on flight segments which originate on a Delta or Delta Connection® carrier when you check-in with Delta for both a Delta marketed and Delta operated flight"; Delta heeft geen eigen balies op Schiphol).
Valt weinig op de hoogte te zijn, 'Medallion Member' betekent zilver of hoger, dus SkyTeam Elite, dus extra bagage. Dat snappen ze allemaal prima.Grouchy schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:22:
[...]
Wil je extra baggage allowance op je USA trip dan schrijf jezelf in als als Skymiles medallion member, probleem is alleen dat nogal wat personeel, zeker @AMS er niet van op de hoogte is;
Je krijgt geen extra bagage door gewon SkyMiles member te zijn zonder status.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Helaas niet, eerder vandaag nog bezoek weggebracht, een silver, vandaar.CyBeR schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:48:
[...]
Valt weinig op de hoogte te zijn, 'Medallion Member' betekent zilver of hoger, dus SkyTeam Elite, dus extra bagage. Dat snappen ze allemaal prima.
Je krijgt geen extra bagage door gewon SkyMiles member te zijn zonder status.
Inderdaad minus de 3000USD als je niet US based bent.GlowMouse schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:33:
[...]
Bedankt voor de tip, maar het lijkt wat meer werk te zijn dan alleen inschrijven. Het laagste medallionniveau is silver, en daarvoor heb je al 25k mijlen of 30 segmenten nodig, én 3000 dollar aan tickets.
[ Voor 31% gewijzigd door Grouchy op 07-07-2019 17:17 ]
Ik ben Silver bij KLM en heb net een ticket geboekt bij Delta. Daar staat nu geen bagage bij. Kan ik met mijn KLM silver status nu wel gratis bagage meenemen bij Delta of niet?
Ja dat kan.
Heeft hier iemand al eens meerdere boekingen gedaan met een KLM EMD voucher?
Ik heb zojuist een trip geboekt waarbij er nog geld overblijft op de voucher, en voor het restant krijg ik een nieuwe voucher
Ik heb zojuist een trip geboekt waarbij er nog geld overblijft op de voucher, en voor het restant krijg ik een nieuwe voucher
Iemand ervaring hoe lang het duurt voordat je een nieuwe voucher voor het restbedrag ontvangt? Zo te zien gaat het niet automatischWij kunnen het resterende bedrag helaas niet direct vergoeden. U ontvangt een voucher ter waarde van het resterende bedrag.

Jawel, krijg je normaal binnen minuten per email. Maar kan wellicht van je EMD type afhangen..
[ Voor 31% gewijzigd door Xandrios op 08-07-2019 17:13 ]
Nu ik voor een paar mensen boek, snap ik eindelijk waarom airlines zo blij zijn met economy light. Als je met twee mensen en één koffer reist, heb je drie mogelijkheden:
1. allebei naar economy upgraden
2. economy light boeken en later een koffer bijboeken
3. twee losse boekingen, eentje economy en eentje economy light
Bij het boeken krijg je de prijs van een koffer niet te zien, dus voor de tweede optie moet je echt even zoeken. De eerste twee opties zijn ongeveer even duur (~€200 intercontinentaal) en de derde optie is het goedkoopst (~€100). Ik denk dat de meeste passagiers voor optie 1 gaan, een enkeling voor optie 2, en bijna niemand voor optie 3.
1. allebei naar economy upgraden
2. economy light boeken en later een koffer bijboeken
3. twee losse boekingen, eentje economy en eentje economy light
Bij het boeken krijg je de prijs van een koffer niet te zien, dus voor de tweede optie moet je echt even zoeken. De eerste twee opties zijn ongeveer even duur (~€200 intercontinentaal) en de derde optie is het goedkoopst (~€100). Ik denk dat de meeste passagiers voor optie 1 gaan, een enkeling voor optie 2, en bijna niemand voor optie 3.
Heb vorige week nog optie 3 gedaan voor mijn broer en zijn vrouw bij KLM, met alleen 1 koffer op de terugweg voor 1 van de twee
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Eerder ging het hier over de extra XP met Accor en hoe deze worden bijgeschreven. Inmiddels heb ik 2x 5 extra XP ontvangen:
- 5 extra XP voor hotelovernachting werden ongeveer 1.5 week na de overnachting (geboekt na koppelen van accounts) automatisch bij FlyingBlue bijgeschreven.
- 5 extra XP voor vlucht (deze vlucht had ik vóór koppelen FlyingBlue & Accor geboekt!) werden tegelijk met de rest van de miles/XP voor de terugvlucht bijgeschreven (was een retour, bij de heenvlucht zaten de XP nog niet...), 2 dagen na de retourvlucht had ik ze binnen.
- 5 extra XP voor hotelovernachting werden ongeveer 1.5 week na de overnachting (geboekt na koppelen van accounts) automatisch bij FlyingBlue bijgeschreven.
- 5 extra XP voor vlucht (deze vlucht had ik vóór koppelen FlyingBlue & Accor geboekt!) werden tegelijk met de rest van de miles/XP voor de terugvlucht bijgeschreven (was een retour, bij de heenvlucht zaten de XP nog niet...), 2 dagen na de retourvlucht had ik ze binnen.
[ Voor 11% gewijzigd door TheDirk op 15-07-2019 10:46 ]
Thanks voor de update. Accor heeft aangegeven dat ze problemen hebben die de boel voor sommige mensen vertragen.
Ik zie van meerdere mensen dat ze de extra XP na de eerste vlucht pas krijgen als het hele retour is gevlogen. In mijn geval is dat niet erg handig - ik vlieg KLM volgende week maar het retour deel van dat ticket is pas aan het eind van het jaar. Genoeg andere KLM vluchten tussendoor....maar allemaal met retour maanden later. Hmm..I inform you that we are facing a delay to process the first Miles+Points transactions presented by Flying Blue after flights. These transactions are currently being processed and the situation should be resolved next week. In usual cases, I just wish to let you know that Rewards points related to your flights otr Miles reated to your eligible stays are credited within following 10 days on your Le Club AccorHotels or Flying blue accounts. We will keep you advised when the processing of the missing Rewards points will be completed.
[ Voor 19% gewijzigd door Xandrios op 15-07-2019 10:55 ]
Iemand ervaring met het volgende:
Ik ga binnenkort voor mijn werk naar het buitenland, werkgever vergoed premium economy.
Mijn vrouw gaat waarschijnlijk ook mee en we willen de terugreis business vliegen
Ik heb nog redelijk wat FB miles, mijn echtgenote ook wel wat maar veel minder. Idee was als volgt:
- Ik boek premium economy, 'koop' met miles voor de terugreis een upgrade naar business
- Mijn vrouw boekt een economy (evt premium economy) en voor de terugreis met mijn (en een beetje van haar miles) een upgrade naar business.
Iemand ervaring of dit zo te regelen is en hoe dit zo efficient mogelijk te boeken zodat ik bij het boeken al weet dat het haalbaar is met de FB miles?
Ik ga binnenkort voor mijn werk naar het buitenland, werkgever vergoed premium economy.
Mijn vrouw gaat waarschijnlijk ook mee en we willen de terugreis business vliegen
Ik heb nog redelijk wat FB miles, mijn echtgenote ook wel wat maar veel minder. Idee was als volgt:
- Ik boek premium economy, 'koop' met miles voor de terugreis een upgrade naar business
- Mijn vrouw boekt een economy (evt premium economy) en voor de terugreis met mijn (en een beetje van haar miles) een upgrade naar business.
Iemand ervaring of dit zo te regelen is en hoe dit zo efficient mogelijk te boeken zodat ik bij het boeken al weet dat het haalbaar is met de FB miles?
Als we het over Premium Economy hebben dan gaat het vast niet over KLM. Als je doelt op een upgrade op het vliegveld of paar dagen van te voren; het is een gok, en soms worden er absurd veel punten gevraagd.BB-One schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:01:
Op insideflyer.nl is er een topic waar upgrade offers gedeeld worden zodat je een beeld kan krijgen.
Nee dat gaat niet zomaar.BB-One schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:01:
Upgrades van PE (Air france? KLM heeft geen PE) naar business zijn niet gerarandeerd beschikbaar. En meestal vrij aan de prijs qua miles.
Daarnaast is het cobineren van miles uit twee accounts niet zo gemakkelijk. Je kunt miles van een account naar een andere overboeken, maar dat kost een redelijk bedrag (dat niet ver af ligt van de prijs waarbij je nieuwe miles kunt kopen).
Welke steden/route gaat het over?
Ik heb voor begin 2020 een retourtje AMS-CDG-ICN geboekt voor 3 pax, met de nieuwe A359 van AF.
Ik was altijd onder de indruk dat de boekingskosten bij KLM €10 waren. Nu viel het me op dat er opeens €20 boekingskosten worden gerekend. Iemand die weet of dit nieuw is?
Ik was altijd onder de indruk dat de boekingskosten bij KLM €10 waren. Nu viel het me op dat er opeens €20 boekingskosten worden gerekend. Iemand die weet of dit nieuw is?
[ Voor 49% gewijzigd door Leetness op 16-07-2019 09:44 ]
Er zitten hier volgens mij best wel wat ervaren mileage-hunters, daar komt mijn vraag redelijk bij in de buurt.
Mijn neefje wordt in mei 11. Ik heb hem al twee jaar geleden beloofd om hem voor zijn verjaardag een vliegreis te geven (vader - mijn broer - heeft enorme vliegangst). Nu moet het allemaal in een dag gebeuren. Het liefste doe ik een driehoek. De vliegvelden zijn niet zo belangrijk, het gaat hem toch alleen maar om eens in een vliegtuig te zitten.
Aangezien je bij een mileagerun ook zoveel mogelijk vluchten probeert te doen voor zo weinig mogelijk geld: hoe pakken jullie dit aan? Zijn er fora of sites waar mensen acties/mogelijkheden posten?
Mijn neefje wordt in mei 11. Ik heb hem al twee jaar geleden beloofd om hem voor zijn verjaardag een vliegreis te geven (vader - mijn broer - heeft enorme vliegangst). Nu moet het allemaal in een dag gebeuren. Het liefste doe ik een driehoek. De vliegvelden zijn niet zo belangrijk, het gaat hem toch alleen maar om eens in een vliegtuig te zitten.
Aangezien je bij een mileagerun ook zoveel mogelijk vluchten probeert te doen voor zo weinig mogelijk geld: hoe pakken jullie dit aan? Zijn er fora of sites waar mensen acties/mogelijkheden posten?
google.com/flights daar kun je meerdere bestemmingen aangeven. Selecteer de alliantie (bijv. SkyTeam als je wil mileage-hunten voor FlyingBlue). Als je dan gaat stapelen met vluchten die weer terug gaan naar startpunt zie je dat de meerdere bestemmingen daartussen nauwelijks iets aan de prijs toevoegen.don_jorg schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:18:
Er zitten hier volgens mij best wel wat ervaren mileage-hunters, daar komt mijn vraag redelijk bij in de buurt.
....
Eerste random poging, zo vlieg je op een donderdag bijv. AMS-LHR-CDG-AMS voor 220 EUR met KLM/AF. https://www.google.com/fl...6*2.EUR.20566*2.EUR.20566
Ben benieuwd naar andere tips
[ Voor 15% gewijzigd door Los Eindjeles op 16-07-2019 11:35 . Reden: Linkje erbij ]
Wat je zou kunnen doen, als je geen bezwaar hebt tegen budgetmaatschappijen combineren, is een enkele reis met begin Amsterdam en eindpunt Eindhoven selecteren via www.azair.eu. Op een willekeurige dag in oktober (volgend jaar mei is nog te ver weg) krijg ik zo tientallen opties voor onder de 60 euro per persoon sommige met 2 en andere met 3 vluchtendon_jorg schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:18:
Bijvoorbeeld voor 55 eur:
Tu 09:15 Eindhoven EIN 09:25 London STN FR9272 Ryanair €12.99
Tu 13:40 London STN 15:05 Dublin DUB FR225 Ryanair €19.99
Tu 18:35 Dublin DUB 21:15 Amsterdam AMS FR3006 Ryanair €22.94
Edit: ik kom er net achter dat je met azair.eu zelfs routes AMS-AMS of EIN-EIN kan vinden.
[ Voor 91% gewijzigd door TheDirk op 16-07-2019 12:58 ]
Dank je wel @TheDirk en @Los Eindjeles voor jullie input! Ik begrijp dat mei nog te ver weg is, maar ik wil alvast gaan 'oefenen' met het zoeken. Hoe komen jullie op die reizen? Gewoon willekeurig wat klikken?
Voor een datum in oktober (open de opties waar "2 changes" staat, en let op de overstaptijd, zou minimaal 3 uur tussen vluchten doen):don_jorg schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:55:
Dank je wel @TheDirk en @Los Eindjeles voor jullie input! Ik begrijp dat mei nog te ver weg is, maar ik wil alvast gaan 'oefenen' met het zoeken. Hoe komen jullie op die reizen? Gewoon willekeurig wat klikken?
http://www.azair.eu/azfin...eway&resultSubmit=Search#
Nog een idee. FlyBe vliegt vanaf Schiphol vaak heel goedkoop met kleine propellorvliegtuigen, bijvoorbeeld naar Southampton. Leuke ervaring. Dat zou je als basis van je zoektocht kunnen nemen. Daar Fish&Chips eten, en vervolgens bijvoorbeeld Southampton-Edinburgh-Amsterdam weer terug of andersom ofzo.
Ik zie nu dat de site waar @TheDirk het over heeft precies ik wat ik zoek! Bestemming interesseert me duidelijk niet, dit is echt heel leuk. Southampton is ook een geweldige optie, ik hou van props
Ik kan mij voorstellen dat hij zich ook een beetje wil vergapen aan Schiphol. Als je er nooit komt, is dat wel een belevenis. Je kan dan het best een non-schengen vlucht nemen (dan kom je in het grootste gedeelte uit). En, maar ben verwend
, zou zeker geen prijsvechter nemen die er voor zorgt dat je H of M gates hebt. Dan is de lol een stuk minder 
EDIT:
Als je FlyBE boekt, zou ik wel creditcard gebruiken
https://simpleflying.com/...s-amid-financial-concern/
Denk wel dat ze het redden, maar houd volgens mij niet over.
EDIT:
Als je FlyBE boekt, zou ik wel creditcard gebruiken
https://simpleflying.com/...s-amid-financial-concern/
Denk wel dat ze het redden, maar houd volgens mij niet over.
[ Voor 22% gewijzigd door PWM op 16-07-2019 13:26 ]
Bij Google Flights gebruik ik vaak de prijsgrafiek om snel een goedkope datum te vinden. Deze grafiek is ook bruikbaar met meerdere ingevoerde vliegvelden bij VAN of NAAR en in combinatie met andere filters zoals 's morgens heen en 's avonds terug.
Je kan dan snel zoeken van AMS-EIN-NRN-MST-RTM naar LON(pakt alle luchthavens)-CDG-etc,etc.
Echter werkt die dan weer niet met multi-city trips.
Genoemde website Azair is ook wel cool, kende ik nog niet
Je kan dan snel zoeken van AMS-EIN-NRN-MST-RTM naar LON(pakt alle luchthavens)-CDG-etc,etc.
Echter werkt die dan weer niet met multi-city trips.
Genoemde website Azair is ook wel cool, kende ik nog niet
Ik zou vooral luchthavens doen waarbij je vanuit de lucht nog wat kan zien (als het weer meezit). Dus pak bijv. Parijs zodat hij de Eiffeltoren kan zien, Londen etc.
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Misschien nog een reden om voor een maatschappij als KLM te kiezen is dat de vliegtuigen over het algemeen een langere turnaround tijd hebben en dus wat meer tijd op de grond hebben. Op de leeftijd van je neefje is het vast ook leuk om even in de cockpit te mogen kijken/zitten. Dat kan vaak niet bij een Easyjet/Ryanair.
Is een rondvluchtje Texel of Lelystad met een Cessna niet veel spannender? Dat is pas echt vliegen!don_jorg schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:18:
Parijs heb ik nooit echt wat moois gezien, maar wie weet had ik pech. Rome (CIA) is wat dat betreft top als je aan de juiste kant zit.Angeloonie schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:28:
Ik zou vooral luchthavens doen waarbij je vanuit de lucht nog wat kan zien (als het weer meezit). Dus pak bijv. Parijs zodat hij de Eiffeltoren kan zien, Londen etc.
KLM even onverstandig en ouderwets achterlijk (achterlijk ouderwets) op Twitter:
Ipv de passagiers met een deken te bedekken...
De twitterstorm is voorspelbaar en terecht. Easyjet en zo zijn een stuk moderner. En in bepaalde landen breekt KLM de wet.
@KLM What is your policy regarding breastfeeding?
— Heather Yemm (@HeatherYemm) 16 juli 2019
Breastfeeding is permitted at KLM flights. However, to ensure that all our passengers of all backgrounds feel comfortable on board, we may request a mother to cover herself while breastfeeding, should other passengers be offended by this.
— KLM (@KLM) 16 juli 2019
De twitterstorm is voorspelbaar en terecht. Easyjet en zo zijn een stuk moderner. En in bepaalde landen breekt KLM de wet.
Ik zie even niet waarom dit nu ineens zo erg is. Dit is toch hoe het werkt. Ook met andere zaken. KLM wil kennelijk ervoor zorgen dat de andere passagiers zich er niet door beledigd voelen. En ik kan me best voorstellen dat bepaalde culturen of vanuit bepaalde landen dat dit het geval is. De mensen die reageren denken vanuit een lokaal niveau. KLM opereert op internationaal niveau.gambieter schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:00:
KLM even onverstandig en ouderwets achterlijk (achterlijk ouderwets) op Twitter:
[Twitter]
[Twitter]
Het argument dat de rest van de wereld zich maar moet aanpassen is gewoon niet van toepassing. En dat Easyjet een heel stuk 'moderner' is. Easyjet vliegt voornamelijk alleen binnen Europa met als doelgroep goedkoop en vakantiebestemmingen voor zover ik weet. KLM vliegt heel de wereld over.
Het is niet zo erg maar gewoon dom om zo een twitterstorm uit te lokken. En iets waar KLM laat merken nog te buigen voor de minder ontwikkelde culturen/mensen.
Ik denk eerder het voorbereiden van een reis, en weten bij welke maatschappijen je als borstvoedende moeder minder belangrijk bent dan wat figuren die de 20e eeuw nog niet hebben verlaten.Verwijderd1 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:16:
En dat is waarschijnlijk ook de insteek. Discussie uitlokken en bij naam genoemd worden.
gambieter schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:22:
[...]
Ik denk eerder het voorbereiden van een reis, en weten bij welke maatschappijen je als borstvoedende moeder minder belangrijk bent dan wat figuren die de 20e eeuw nog niet hebben verlaten.
offtopic:
Ach, het zijn allemaal Britten, daar ze straks teruggaan naar de 19e eeuw is de 20e weer vooruitgang.
Ach, het zijn allemaal Britten, daar ze straks teruggaan naar de 19e eeuw is de 20e weer vooruitgang.
Maar serieus, dit soort reacties zijn ofwel niet doordacht of bedoeld om aandacht te genereren. In de praktijk zal het allemaal wel meevallen en is het cabinepersoneel getraind om de-escalerend op te treden. In de tweet wordt alleen gezegd dat ze kunnen verzoeken de baby te bedekken, maar dat kun je natuurlijk gewoon weigeren. De training van het cabinepersoneel zal vast een lesje hebben over het niet escaleren in de richting van moeders en kleine kinderen, als dat op sociale media komt in de vorm van een filmpje heb je een meer ongecontroleerd PR probleem.
Maar mocht je wel gelijk hebben, dan is het juist een plus voor KLM, zie ook deze.
Verder wel met je eens dat het een achterhaald standpunt is. Ik boycot KLM nu al bijna tien jaar, wat doe jij om je steentje bij te dragen (behalve extra aandacht generen voor KLM en de grotere kans op een huilvrije vlucht)? Het komt misschien wat raar over, maar mensen maken vaak beslissingen op basis van prijs (daar ik KLM dan geen uitblinker in volgens mij) en gemak (waarbij kleine kinderen dat gemak mogelijk verstoren), niet op basis van principes.
ToucheVerwijderd1 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:37:
offtopic:
Dan nog is het zeer onverstandig om op social media de kant van de achterlijken te kiezen. Dat garandeert de reactieMaar serieus, dit soort reacties zijn ofwel niet doordacht of bedoeld om aandacht te genereren. In de praktijk zal het allemaal wel meevallen en is het cabinepersoneel getraind om de-escalerend op te treden. In de tweet wordt alleen gezegd dat ze kunnen verzoeken de baby te bedekken, maar dat kun je natuurlijk gewoon weigeren. De training van het cabinepersoneel zal vast een lesje hebben over het niet escaleren in de richting van moeders en kleine kinderen, als dat op sociale media komt in de vorm van een filmpje heb je een meer ongecontroleerd PR probleem.
Ik heb geen kinderenVerder wel met je eens dat het een achterhaald standpunt is. Ik boycot KLM nu al bijna tien jaar, wat doe jij om je steentje bij te dragen (behalve extra aandacht generen voor KLM en de grotere kans op een huilvrije vlucht)? Het komt misschien wat raar over, maar mensen maken vaak beslissingen op basis van prijs (daar ik KLM dan geen uitblinker in volgens mij) en gemak (waarbij kleine kinderen dat gemak mogelijk verstoren), niet op basis van principes.
(Mocht ik dat ooit worden, dan heb je toestemming om me met een honkbalknuppel te bewerken)
Ik vraag mij af of cabine personeel hier echt in mee zou gaan. Het kijken naar is een stuk vreemder dan het geven van borstvoeding. Ik vind vooral de reply mooi van iemand die vegan is en vraagt of KLM dan ook voor haar mensen kan afdekkengambieter schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:22:
[...]
Ik denk eerder het voorbereiden van een reis, en weten bij welke maatschappijen je als borstvoedende moeder minder belangrijk bent dan wat figuren die de 20e eeuw nog niet hebben verlaten.
Dat doen ze niet. Die mevrouw heeft een vraag en KLM geeft daar antwoord op. En om nou andere delen van de wereld 'minder ontwikkelde culturen/mensen' hierom te noemen lijkt me ook niet gepast. Andere landen/culturen hebben nou eenmaal andere normen en waarden. En daar moet tot op een zekere hoogte gewoon rekening gehouden mee worden.gambieter schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:13:
Het is niet zo erg maar gewoon dom om zo een twitterstorm uit te lokken. En iets waar KLM laat merken nog te buigen voor de minder ontwikkelde culturen/mensen.
Iemand reageert ook met "Why not ask Saudia or Egypt Air what their policy is.".
LOL, ik heb als het goed is morgen een meeting me Saudia in Jeddah, dus zal het ze vragenaex351 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:50:
[...]
Dat doen ze niet. Die mevrouw heeft een vraag en KLM geeft daar antwoord op. En om nou andere delen van de wereld 'minder ontwikkelde culturen/mensen' hierom te noemen lijkt me ook niet gepast. Andere landen/culturen hebben nou eenmaal andere normen en waarden. En daar moet tot op een zekere hoogte gewoon rekening gehouden mee worden.
Iemand reageert ook met "Why not ask Saudia or Egypt Air what their policy is.".
Als het merendeel van je klanten uit je zogenaamde groep achterlijken bestaat, lijkt me dit wel de beste keuze. Dat een klein vocaal groepje weer ontsteekt in de standaard woede, ach, daar komt men wel over heen.gambieter schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:42:
[...]
Touche
[...]
Dan nog is het zeer onverstandig om op social media de kant van de achterlijken te kiezen. Dat garandeert de reactie
Over je opvatting over achterlijken zullen we het maar niet hebben...
Inderdaad. Twitterstorm in een glas water.
Weer gezeik met BA; 4 vluchten BC geboekt; voor de eerste leg kan ik een stoel kiezen, voor de andere 3 moet ik minstens 19 (!) pond betalen. Echt een LCC aan het worden.
Even jullie advies vragen, wie weet kan iemand mij gerust stellen of juist waarschuwen
Ik ga in 't najaar naar Kathmandu (Nepal) via Doha en neem een enorme berg shit mee. Plan is om een grote duffelbag in te checken die gewoon binnen alle limieten blijft en daarnaast een alpine-trekking-rugzak als 'handbaggage'.
Vraag: mijn handbaggage-rugzak zal gevuld ongeveer 55cm x 30cm x 20 cm zijn. Lastige is dat die 55 cm niet kleiner kan ivm materiaal van de de achterzijde van de rugzak. Ik vlieg met Qatar airlines, en die geven als handbaggage-limiet 50x37x25 op. Is jullie ervaring dat dit soort overschrijdingen (5cm te hoog, maar anderzijds juist weer een stuk smaller en compacter dan een trolley) problemen oplevert?
Een alternatief is de hele rugzak in de duffelbag stoppen en weer een andere tas mee als handbaggage, maar dat voelt ook weer zo dubbel.
Verder zomaar even uit interesse: ik heb zelf geen eerdere ervaringen met Qatar, maar begrijp dat ze hoog scoren in de ratings. Ga je dat nog ergens echt merken? Qua type vliegtuigen is het allemaal een beetje inwisselbaar toch? Of zit zo'n score vooral in klantvriendelijkheid e.d.? De reden dat ik met hen vlieg is nu vooral de beste tijden en tussenstops tegen een kleine meerprijs.
Ik ga in 't najaar naar Kathmandu (Nepal) via Doha en neem een enorme berg shit mee. Plan is om een grote duffelbag in te checken die gewoon binnen alle limieten blijft en daarnaast een alpine-trekking-rugzak als 'handbaggage'.
Vraag: mijn handbaggage-rugzak zal gevuld ongeveer 55cm x 30cm x 20 cm zijn. Lastige is dat die 55 cm niet kleiner kan ivm materiaal van de de achterzijde van de rugzak. Ik vlieg met Qatar airlines, en die geven als handbaggage-limiet 50x37x25 op. Is jullie ervaring dat dit soort overschrijdingen (5cm te hoog, maar anderzijds juist weer een stuk smaller en compacter dan een trolley) problemen oplevert?
Een alternatief is de hele rugzak in de duffelbag stoppen en weer een andere tas mee als handbaggage, maar dat voelt ook weer zo dubbel.
Verder zomaar even uit interesse: ik heb zelf geen eerdere ervaringen met Qatar, maar begrijp dat ze hoog scoren in de ratings. Ga je dat nog ergens echt merken? Qua type vliegtuigen is het allemaal een beetje inwisselbaar toch? Of zit zo'n score vooral in klantvriendelijkheid e.d.? De reden dat ik met hen vlieg is nu vooral de beste tijden en tussenstops tegen een kleine meerprijs.
Geen ervaring mee.. maar op Ryanair vluchten na zie ik zelden de precieze maten gemeten worden..Valorian schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:20:
Even jullie advies vragen, wie weet kan iemand mij gerust stellen of juist waarschuwen![]()
Dus 5cm is niet super veel en de rest van de dimenties zijn ruim binnen de maat, dus ik vermoed dat ze het niet direct opvalt en je dus wel eens mazzel kan hebben..
Maar dat gezegd hebbende, je loopt wel een risico dat je net pech hebt en ze hem meten en je hem moet inchecken..
Tsja. Een afgeragde 757 of een nagelnieuwe A350, dat verschil merk je wel hoor. Die ratings worden vaak ook enigszins gekocht, en in eco ga je geen werelden van verschil merken tussen maatschappijen.
Ik zou niet teveel jokken met je handbagage. Volgens mij mag je met QR al 30 kg meenemen. Als het de check-in niet aanstaat en je moet bijbetalen kan dat flink wat kosten.
Ik zou niet teveel jokken met je handbagage. Volgens mij mag je met QR al 30 kg meenemen. Als het de check-in niet aanstaat en je moet bijbetalen kan dat flink wat kosten.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Thx @Borromini @ToolkiT .. Ik denk dat ik inderdaad maar het zeker voor het onzekere neem en de rugzak in de duffel stop. Die 30KG ga ik niet snel aan komen. En een losse tas inchecken kost geloof ik zo'n 200 euro bij QR.
@Borromini Weet je toevallig (of heb je een linkje van een site) met welke vliegtuigen QR vliegt tussen AMS en Doha en tussen Doha en Kathmandu? Ben wel benieuwd.
@Borromini Weet je toevallig (of heb je een linkje van een site) met welke vliegtuigen QR vliegt tussen AMS en Doha en tussen Doha en Kathmandu? Ben wel benieuwd.
Leef je uit: http://flightmapper.net/ (beter: http://info.flightmapper.net/search)Valorian schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:40:
[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 17-07-2019 22:08 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ook bij borstvoedende vrouwen is erg gewoon verschil in aanpak. Er zijn wel meer natuurlijk dingen te bedenken die we niet midden in een vliegtuig doengambieter schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:22:
[...]
Je hebt gewoon vrouwen (het overgrote deel), wat het kind de borst geeft op plek x zonder enkel probleem. Mijn vrouw dat dat vroeger ook, nooit enig commentaar gehad, ongeacht de lokatie.
En dan heb je het type vrouw wat zo ongeveer half naakt boven op een tafel gaat staan om een statement te maken. Hopend op een opmerking zodat er een lekkere discussie kan ontstaan. Ik heb het ook wel eens in een restaurant gehad, dat een dame met volledig ontbloot bovenlijf midden in een restaurant ging zitten. Tsja.
Het KLM antwoord zou eigenlijk moeten zijn:
"Als jij normaal de borst geeft, is er niks aan de hand. Als je je gaat aanstellen, geven we even een doek"
Een vliegtuig is wel een plek bij uitstek, waar je niet onder borstvoeding vandaan komt. Miljoenen keren is er borstvoeding gegeven aan boord, zonder problemen. Maar tegenwoordig is 1 verkeerde ervaring al reden voor een hoop herrie.
Er zijn relatief veel Tweakers met hart voor het milieu, heb ik het idee. Zijn er ook mensen die bewust niet vliegen? Dat is immers 1 van de meest schadelijke dingen die je ons planeetje aan kunt doen.
Hm, dit topic ("Reizen met het vliegtuig") lijkt me anders ook de plek om de discussie te voeren over hoe schadelijk vliegen nu precies is. Ook lokaal, er is recent een RIVM rapport uitgekomen waarin werd geconcludeerd dat er meer gevolgen zijn voor de gezondheid van burgers rond Schiphol dan eerder werd gedacht.
Nope, ik hou er geen rekening mee. Mijns inziens is dit ook eerder iets wat de overheid moet stimuleren, en niet van de burger moet komen. Momenteel vliegt iedereen en z'n moeder de wereld over voor dumpprijzen. Als je de echte prijs gaat rekenen voor het vliegen gaan er vanzelf mensen minder vliegen, en dan help je het milieu. Want het enige waar iedereen naar luistert is zijn portemonnee.
Maarja, dat gaat niet gebeuren natuurlijk.
Maarja, dat gaat niet gebeuren natuurlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Nat-Water op 17-07-2019 23:07 ]
Ik wil er best wel over discussiërenDieken Taffert schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:57:
Hm, dit topic ("Reizen met het vliegtuig") lijkt me anders ook de plek om de discussie te voeren over hoe schadelijk vliegen nu precies is. Ook lokaal, er is recent een RIVM rapport uitgekomen waarin werd geconcludeerd dat er meer gevolgen zijn voor de gezondheid van burgers rond Schiphol dan eerder werd gedacht.
Zou even een apart topic openen (of vragen of een modje je post afsplitst. Dit topic heeft een iets andere insteek.
Het is nu alsof je in het grote Renault topic gaat discussiëren over de milieu stickers in Parijs.
Nee, want ik wil graag zo snel mogelijk en zo comfortabel mogelijk op mijn bestemming aankomen. Economisch gezien is dit gewoon het vervoersmiddel voor relatief lange afstanden. Misschien dat er nog Tweakers zijn die de trein als optie hebben voor middellange afstanden. Maar dan blijft het altijd een afweging tussen comfort / snelheid en prijs. En bijvoorbeeld een reis van 3000-6000 km doe je zakelijk gezien niet in een auto.Dieken Taffert schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:49:
Er zijn relatief veel Tweakers met hart voor het milieu, heb ik het idee. Zijn er ook mensen die bewust niet vliegen? Dat is immers 1 van de meest schadelijke dingen die je ons planeetje aan kunt doen.
[ Voor 6% gewijzigd door aex351 op 17-07-2019 23:16 ]
@Dieken Taffert
Ik denk niet dat dit de juiste plaats is voor een dergelijke discussie, het merendeel van de bezoekers houdt zich er niet mee bezig en hier die discussie starten zal alleen maar irritatie veroorzaken.
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij is een betere plaats daarvoor.
Ik denk niet dat dit de juiste plaats is voor een dergelijke discussie, het merendeel van de bezoekers houdt zich er niet mee bezig en hier die discussie starten zal alleen maar irritatie veroorzaken.
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij is een betere plaats daarvoor.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Hoe weet jij dat?deepbass909 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:43:
het merendeel van de bezoekers houdt zich er niet mee bezig
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Wat voor type vliegtuigen vlieg je? Naar de VS heb ik ook (naast mijn trolley) een rugzak meegenomen die 5cm oid te lang was. Maar ik vloog toen een 747 en 777 die meer dan genoeg ruimte hebben en ze niet zo moeilijk doen. Daarbij heb ik mijn rugzak zo leeg mogelijk gelaten dat die sowieso wel onder de stoel zou passen indien nodig. Dat zou ik zo weer op deze manier doen.Valorian schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:20:
Bij kleinere vliegtuigen binnen Europa zou ik er wel wat meer mee oppassen omdat die bagagevakken soms echt helemaal vol zitten en er dus ook sneller echt op gelet kan worden.
Binnen Europa zou ik veel liever de trein pakken wanneer dit daadwerkelijk een betaalbaar en comfortabeler alternatief zou zijn. Naar Belgie en Parijs (indien je op tijd boekt) is dit misschien nog wel te doen. Berlijn al iets lastiger (al zou ik dat nog wel treinen).Dieken Taffert schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:49:
Maar laatst wou ik voor mijn vakantie eens kijken of ik met de trein (en boot) in Ierland kon komen. Enkele reis tot Liverpool: 300 euro, 18 uur onderweg, 5x overstappen. Dan moet ik nog op een boot en ook nog terug.
Rome: niet online te boeken, 20 uur onderweg met 5x overstappen en soms uren wachten op een station.
Als er nou directe, snelle en comfortabele treinverbindingen tussen de echt grote steden in Europa komen die net zo betaalbaar zijn als het vliegen nu denk ik dat er vele mensen met plezier gebruik van maken. Maar de kilometers extra spoor en kosten die je daarvoor nodig hebt zal dat nog een hele lange tijd op zich laten wachten..
Bewust niet vliegen doe ik niet. Maar als het qua tijd en prijs weinig verschil maakt kies ik de trein.Dieken Taffert schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:49:
Zo ben ik laatst voor een lang weekend met de trein naar Lyon geweest. Met de trein even snel als het vliegtuig en even duur op de dagen dat ik reisde.
Als je eenmaal op station Brussel-Zuid bent is het 3,5 uur met de trein. Dit kan je makkelijk wegstrepen tegen de tijd dat je niks zit te doen op het vliegveld omdat je weer moet wachten.
Dat gezegd hebbende moet de trein natuurlijk wel een reële optie zijn.
Precies dit. Ik vind trein de meest relaxte manier van reizen, maar vaak is het 3x zo duur, en kom je met veel gedoe pas op je bestemming. Met goede verbindingen zou ik voor citytrips in europa zelfs nog wel tot zo’n 100 euro extra willen betalen als ik dan een direct treinverbinding heb, gewoon omdat dat een reisdag erg comfortabel maakt ipv een “uitzit-moment” .. Helaas zijn er maar weinig gewchikte trajecten op dit punt en beland ik toch steeds in vliegruignof autoTheBleeder schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:38:
[...]
Bewust niet vliegen doe ik niet. Maar als het qua tijd en prijs weinig verschil maakt kies ik de trein.
Zo ben ik laatst voor een lang weekend met de trein naar Lyon geweest. Met de trein even snel als het vliegtuig en even duur op de dagen dat ik reisde.
Als je eenmaal op station Brussel-Zuid bent is het 3,5 uur met de trein. Dit kan je makkelijk wegstrepen tegen de tijd dat je niks zit te doen op het vliegveld omdat je weer moet wachten.
Dat gezegd hebbende moet de trein natuurlijk wel een reële optie zijn.
Met meerdere personen is een auto al gauw gemakkelijker en sneller.Yankovic schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:29:
[...]
Binnen Europa zou ik veel liever de trein pakken wanneer dit daadwerkelijk een betaalbaar en comfortabeler alternatief zou zijn. Naar Belgie en Parijs (indien je op tijd boekt) is dit misschien nog wel te doen.
Naar Berlijn is er met meerdere personen helemaal geen discussie, dat doe je gewoon met de auto (indien mogelijk, rijbewijs en de beschikking hebben over een auto zijn wel noodzakelijk).Berlijn al iets lastiger (al zou ik dat nog wel treinen).
En ook Praag is best te doen met de auto.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2