Goner schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:24:
[...]
Word toch nieuwsgierig nu, ik snap dat de cabinedruk OK is - anders spatten wij ook uit elkaar ;-) - maar hoe staat het met temperatuur en druk in bagageruim ? Heb wel gemerkt dat bijv. fles in ruimbagage nog behoorlijk koel is bij uitpakken.
Het bagageruim is onderdeel van de drukcabine, dus de druk is gelijk aan die bij de passagiers.
De lucht uit de cabine gaat daarna het vrachtruim in, waar, afhankelijk van de instellingen in de cockpit, de temperatuur, bij de meeste toestellen, geregeld kan worden. Meestal tussen iets boven nul en 20-25 graden, naar gelang de vracht.
Als er geen speciale vracht geladen is, gaat de lucht vanuit de cabine naar het vrachtruim zonder verder gekoeld of verwarmd te worden. Combineer dat met een buitenlucht van -60 een het vrachtruim zal, in dat geval, tijdens de vlucht steeds meer afkoelen, eind temperatuur afhankelijk van de lengte van de vlucht.
Blikjes en flesjes kunnen dus op zich prima in de bagage (qua druk en temperatuur), maar worden dan wel meer heen en weer geschud, wat schade of zwaktes kan veroorzaken. En dat kan dan net, door de iets lagere luchtdruk, teveel zijn.
Uit persoonlijke ervaring kan ik echter zeggen dat, na Italië leeggeroofd te hebben van hun wijn en olie, het bij mij altijd goed ging.
Ook collega's hebben zelden, maar niet nooit, gebroken flessen of blikjes.
Toch zou ik ze goed inpakken, mogen ze toch barsten.
Metalen bestek en glazen ?? Ik heb laatst nog een zakmesje moeten inleveren (ja stom, was 'm vergeten)
Die dingen zijn al jaren normaal in een vliegtuig, zeker in business class.
Qua (zak)messen is de internationale regel dat het mag, mits het lemmet <6cm.
Echter niet elk land volgt dezelfde regels en niet elk vliegveld doet dat (of zelfs niet elke security medewerker).
[
Voor 11% gewijzigd door
Fly-guy op 19-06-2019 11:38
]