Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 82 ... 243 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Gisteren vloog ik van Amsterdam naar La Palma met Transavia. We vertrokken van gate c22 wat een bus gate is. Eerst waren de bussen er te laat vanwege een storing. Op een gegeven moment gaan de deuren dicht van het vliegtuig (20 min na vertrektijd) en zegt een piloot dat we op een nieuw slot moeten wachten. Kort daarna meldt de piloot dat we geluk heb een nog maar een uur hoefde te wachten, dus ipv 14.30 gaan we rond 16.00. Rond 15.30 kijk ik weer naar buiten en verbaas mij over de bus met mensen die er al 45min staat, Ik dacht wij staan lekker de boel te blokkeren. Echter opeens (15.40) wordt de trap weer tegen het vliegtuig gezet en bleek die bus met mensen nog mee te moeten. Iedereen was snel aan boord en we konden nog om 16.00 vertrekken.

De crew was ook stom verbaasd. De KLM afhandeling had aangegeven dat alle bussen aan boord waren waarna de deuren gesloten werden en hadden niet nog gebeld dat er nog een bus miste. De piloot had de bus wel gezien maar dacht dat die voor een andere vlucht was omdat wij vertraagd waren. De buschauffeur had ook geen actie ondernomen.

Bizar wat er allemaal mis kon gaan. Gelukkig wel veilig aangekomen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@LordSinclair 8 jaar geleden ook eens meegemaakt met een vlucht naar Schotland West ergens. Wij waren vroeg bij de gate en die ging ook vroegtijdig dicht omdat men dacht dat iedereen aan boord was. Van ons reisgezelschap (18 man oid) was driekwart wel op tijd bij een dichte gate en geen bus, geen vliegtuig. Dat was nog wel een dingetje om ze (1) in Schotland te krijgen voor een privé cruise en (2) de kosten te verhalen op KLM.
Ze zijn er niet zo op ingesteld.

Verder vind ik bus meestal wel prima, dringen heeft geen zin en tenzij het regent is het meestal best snel, zeker bij aankomst wordt je mooi bij de afhaal banden en douane afgezet, dat scheelt snel 20 minuten lopen op Schiphol.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik begrijp niets van het kunnen kiezen van een stoel bij BA. Vlieg business (Amsterdam - Gatwick - Jersey); tijdens het boeken kon ik beide stoelen kiezen (wil altijd aan het gangpad zitten); nu check ik vanavond de boeking nog eens, is de stoelselectie voor de laatste leg weg en moet ik 26 euro betalen voor het alsnog kiezen.

Schiet mij maar lek. Telefonisch zijn ze niet bereikbaar.

Leg ik het via Twitter uit krijg ik een vaag verhaal:

"Thanks for getting back to me, xxxx . You've been able to choose your outbound seats because you have booked our full price Club Europe ticket. These always come with free seating.

On all other ticket types, unless you're a BA Gold, Silver or Bronze member, you'll be charged a fee to choose a seat. Online check-in will be open at 15:50 UK time tomorrow so you can choose a seat for free then.

If you need a seat now then you would have to pay for one. I hope that answers your query but please let me know if you need help with anything else."

Allebei de vluchten volledig business class. En een enkeltje, dus geen retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:35
Sanction schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 23:12:
(...)

[i]"Thanks for getting back to me, xxxx . You've been able to choose your outbound seats because you have booked our full price Club Europe ticket. These always come with free seating.

Allebei de vluchten volledig business class. En een enkeltje, dus geen retour.
Een non-full price business class fare misschien?

Wat overigens ultiem stom zou zijn, BC fare = free seating als je het mij vraagt.

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 06-06-2019 07:24 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sanction
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 07:24:
[...]

Wat overigens ultiem stom zou zijn, BC fare = free seating als je het mij vraagt.
Dat dacht ik dus ook, het bleek zo te zijn dat alleen de eerste leg alleen full-fare was en de tweede leg niet.
Heb ze toen uitgelegd dat die keuze er niet is bij online boeken, het systeem doet dat zelf en ik er geen in had de pineut te zijn van een systeem-limitatie..

BA ging het nakijken en gaven me gelijk dus hebben me nu op de goede stoel gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
[...]
Ja bij BA werkt dat dus niet zo. Volslagen idioot.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

Een non-full price business class fare misschien?

Welke fare class gaat het om?
zie: https://www.headforpoints...ish-airways-fare-classes/ voor uitleg welke welke is..

Maar ben het met je eens dat het bij BC ongeacht de fare class wel inclusief moet zijn..
£28 is ook erg veel voor BA, meestal is het £12 ofzo (afhangelijk van welke stoel upgrade je doet)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Niet online
ToolkiT schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:10:
[...]

Maar ben het met je eens dat het bij BC ongeacht de fare class wel inclusief moet zijn..
£28 is ook erg veel voor BA, meestal is het £12 ofzo (afhangelijk van welke stoel upgrade je doet)
Geen idee, class staat niet ergens duidelijk aangegeven,

En voor de duidelijkheid: het is geen upgrade, het is een directe BC boeking waaraan het systeem twee verschillende classes heeft aangenomen.

Ben het met je eens dat een BC ticket gewoon ook een stoelkeuze moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Sanction schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:14:
[...]

Geen idee, class staat niet ergens duidelijk aangegeven,

En voor de duidelijkheid: het is geen upgrade, het is een directe BC boeking waaraan het systeem twee verschillende classes heeft aangenomen.

Ben het met je eens dat een BC ticket gewoon ook een stoelkeuze moet zijn.
met upgrade bedoelde ik dat als je EC boekt je een 'more legroom' of 'emergency door' seat upgrade kan doen waar je meer voor betaald dan kiezen van gewone stoel..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:10
CyBeR schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:51:
[...]

Ja bij BA werkt dat dus niet zo. Volslagen idioot.
BA past tegenwoordig ook wel in het rijtje met LCC 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:33
Toen ik afgelopen jaar in business met BA vloog (prive met m'n zoon) kon ik ook nog betalen voor een seat. Tickets 5.000EUR, maar wel nogmaals 100EUR vragen voor een stoel. Belachelijk

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Niet online
Rub147 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:39:
[...]

Helemaal mee eens. Daarmee vergeleek ik ze don ook toen ik contact met ze had. Vonden ze niet leuk om te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:32

Grouchy

meep meep

Rub147 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:39:
[...]

KLM doet dit ook wanneer >80% WBC is volgeboekt. Wil je een WBC stoel selecteren; fullfare ticket 8)7
Vrees dat er meer en meer LCC gaan volgen.

[ Voor 90% gewijzigd door Grouchy op 06-06-2019 16:26 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:17:
[...]

KLM doet dit ook wanneer >80% WBC is volgeboekt. Wil je een WBC stoel selecteren; fullfare ticket 8)7
Vrees dat er meer en meer LCC gaan volgen.
Afaik gooit KLM de stoelselectie dan dicht (net als in economy, en overigens net als elke andere airline). 't is niet dat ze dan opeens extra geld gaan vragen voor een stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

CyBeR schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:27:
[...]

Afaik gooit KLM de stoelselectie dan dicht (net als in economy, en overigens net als elke andere airline). 't is niet dat ze dan opeens extra geld gaan vragen voor een stoel.
Jawel in de vorm van een fullfare ticket en die zijn meestal >1000EUR duurder :|
Bij andere airlines kan ik gewoon een stoel selecteren als er nog 1 of 2 over zijn in hun BC.

[ Voor 13% gewijzigd door Grouchy op 06-06-2019 16:31 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:29:
[...]

Jawel in de vorm van een fullfare ticket en die zijn meestal >1000EUR duurder :|
Dat heeft te maken met overboeking en die is er niet bij full-fare tickets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

CyBeR schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:33:
[...]

Dat heeft te maken met overboeking en die is er niet bij full-fare tickets.
? De prijs van fullfare tickets heeft niks te maken met overboeking, meer met de onderliggende rules & condities, daaar betaal je voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:37:
[...]

? De prijs van fullfare tickets heeft niks te maken met overboeking, meer met de onderliggende rules & condities, daaar betaal je voor.
Met een full fare ticket word je in de regel niet van 't vliegtuig geknikkerd als er meer mensen ingecheckt zijn dan er stoelen voor zijn. Daarom zetten ze stoelselectie dicht als de cabine bijna vol zit (stoel geselecteerd = mee, namelijk) en daarom mag je dat dus wél met een dergelijk ticket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

CyBeR schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:45:
[...]

Met een full fare ticket word je in de regel niet van 't vliegtuig geknikkerd als er meer mensen ingecheckt zijn dan er stoelen voor zijn. Daarom zetten ze stoelselectie dicht als de cabine bijna vol zit (stoel geselecteerd = mee, namelijk) en daarom mag je dat dus wél met een dergelijk ticket.
aah fark..lees16:37 terug...zo krom gelezen & getypt. edit. De prijs van de stoelselectie dmv fullfare tickets heeft mi niks te maken met overboeking als er D/I/Z 6- 5-4-3-2-1 enzovoort staat
En nee, ik beb nog niet meegemaakt dat normale niet LCC de stoelselectie dicht zetten zodra BC tussen >80% en 1 stoel vrij is. Van boeking tot ongeveer T-45minuten (gate control) kan je dan wisselen.

[ Voor 18% gewijzigd door Grouchy op 06-06-2019 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fullfare heeft toch wel voordelen. Ik had 2 crosstickets waarvan ik de heenvlucht al gehad had. De retouren bleek ik van de week niet meer nodig te hebben wegens veranderende plannen. Kreeg gewoon het geld teruggestort van KLM. Maar goed, je betaalt natuurlijk ook wel fors meer.
Rivanov schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:28:
Morgen naar Oslo met KLM. Vliegen echter met de kale Embraer van Stobart Air. :)

https://www.luchtvaartnie...e-embraer-van-stobart-air
Hoe was het? Ik moet naar Dublin en zie dat de beste tijd voor mij gevlogen word door Stobart. Als ik echter reviews lees is het niet best.

[ Voor 24% gewijzigd door PWM op 07-06-2019 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:59
Lijkt mij juist leuk om eens te proberen. Wat kan er zo slecht aan zijn?

Lekker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Nou, vandaag weer een "first" meegemaakt. Ik was altijd in de , misschien wat onnozele, veronderstelling dat babies op schoot meenemen niet mochten in de WBC. Aangezien mensen een modaal maandsalaris neerleggen om in alle rust te kunnen vliegen en daardoor uitgerust op de plaats van bestemming aan komen. Dat laatste gaat alleen niet als er een tokkievader en moeder en de kleine midden in de cabine gaan zitten waarbij die kleine dus 5 uur lang min of meer heeft zitten krijsen. (vlucht van 8 uur). KLM laat babies dus toe in business. Goed om te weten misschien als je in alle rust wilt vliegen. Er bestaat een kans dat dit niet helemaal gaat zoals je wilt ;). Die kans is weliswaar klein. Dit is de eerste keer dat ik het heb meegemaakt. Ben er wel erg door geirriteerd, maar dat kan ook door het gebrek aan slaap komen ;) .

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Napsju schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:16:
Lijkt mij juist leuk om eens te proberen. Wat kan er zo slecht aan zijn?
Wat ik begrijp is dat het een redelijk gare kist is (van binnen), met slechte stoelen, minder beenruimte en slecht eten :p Nou is dat eten natuurlijk niet belangrijk, maar slechte stoelen zijn wel irritant.
Apache4u schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:39:
Dit is de eerste keer dat ik het heb meegemaakt. Ben er wel erg door geirriteerd, maar dat kan ook door het gebrek aan slaap komen ;) .
Mijn vader kwam dit weekend terug uit de US op een zeer laat geboekt ticket. 6400,- uit Los Angeles. De hele vlucht een baby gehad die aan het schreeuwen was in BC 8)7

Het is lastig. Ik had mijn kinderen ook gewoon in BC van en naar Zuid Afrika en die gedroegen zich uitstekend. Maar een baby is andere koek.

[ Voor 42% gewijzigd door PWM op 11-06-2019 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Apache4u schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:39:
Nou, vandaag weer een "first" meegemaakt. Ik was altijd in de , misschien wat onnozele, veronderstelling dat babies op schoot meenemen niet mochten in de WBC. Aangezien mensen een modaal maandsalaris neerleggen om in alle rust te kunnen vliegen en daardoor uitgerust op de plaats van bestemming aan komen. Dat laatste gaat alleen niet als er een tokkievader en moeder en de kleine midden in de cabine gaan zitten waarbij die kleine dus 5 uur lang min of meer heeft zitten krijsen. (vlucht van 8 uur). KLM laat babies dus toe in business. Goed om te weten misschien als je in alle rust wilt vliegen. Er bestaat een kans dat dit niet helemaal gaat zoals je wilt ;). Die kans is weliswaar klein. Dit is de eerste keer dat ik het heb meegemaakt. Ben er wel erg door geirriteerd, maar dat kan ook door het gebrek aan slaap komen ;) .
Tja als je het geld er voor hebt waarom niet?
Als zakenreiziger is het wel irritant als zo'n baby dan ook de hele vlucht huilt.. kan me voorstellen dat je er van baalt..

Vrienden van me hebben een kindje geadopteerd in Canada en aan de foto's te zien zijn ze BC naar huis gevlogen (in Sydney)... het komt dus wel vaker voor.. maar zelf heb ik het ook nog nooit gezien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Ik snap eerlijk gezegd niet waar het idee vandaan komt dat er een soort recht zou bestaan op een babyvrije vlucht als je BC vliegt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Iets totaal anders.. zomer 2020 willen we naar Australia gaan op vakantie (20 jaar nadat we daar voor het eerst heen gingen).
Nu kan ik op kayak enzo maar tot een jaar vooruit kijken qua prijzen..
Heeft er iemand nog tips over waneer te boeken? volgens mij is zo lang mogelijk van te voren het best, en op dinsdag is soms goedkoper.. en de dag van vliegen maakt ook uit..

vervolg vraag, zijn er nog maatschappijen die een gratis hotel geven tijdens stopover? ik wil de reis wel in 2en breken en een paar dagen ertussen hebben.. vroeger in Singapore, Tokyo en HK gedaan.. geen idee of dat tegenwoordig nog kan..

We vliegen nu met de kids (10 en 12) dus word alles 2x zo duur en minder makkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
ToolkiT schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:29:
Iets totaal anders.. zomer 2020 willen we naar Australia gaan op vakantie (20 jaar nadat we daar voor het eerst heen gingen).
Heeft er iemand nog tips over waneer te boeken? volgens mij is zo lang mogelijk van te voren het best, en op dinsdag is soms goedkoper.. en de dag van vliegen maakt ook uit..

vervolg vraag, zijn er nog maatschappijen die een gratis hotel geven tijdens stopover? ik wil de reis wel in 2en breken en een paar dagen ertussen hebben.. vroeger in Singapore, Tokyo en HK gedaan.. geen idee of dat tegenwoordig nog kan..

We vliegen nu met de kids (10 en 12) dus word alles 2x zo duur en minder makkelijk...
Ik vermoed dat (als het nog bestaat, ben het zelf nooit tegengekomen) een vlucht met "gratis" hotel duurder is dan een goedkope vlucht en een zelf geboekt hotel.
Als het weinig mag kosten doe je een stopover in Bangkok en boek je 4 stapelbedden in een raamloos 20-persoons mixed dorm ergens op de Khao San Road :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Conono schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:27:
Ik snap eerlijk gezegd niet waar het idee vandaan komt dat er een soort recht zou bestaan op een babyvrije vlucht als je BC vliegt..
Er zijn maatschappijen die het niet toestaan. Op zich niet heel vreemd als je "Business" class daadwerkelijk als zodanig inzet. Ik loop ook niet de IGC in Amsterdam in met kinderen. Als je mensen op long-haul tussen de 2500-7000 euro laat betalen voor een vlucht, moet je wel een minimum aan comfort bieden. Een huilende baby hoort daar niet bij ;)

Again: Ik heb mijn kinderen ook meegenomen. Ik snap beide kanten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online

Stopovers niet, layovers wel. Maar dan moet er wel aan voorwaarden worden voldaan.En dan gaat het meestal over zoiets als "de kortst mogelijke wachttijd moet minimaal x uur zijn" volgens mij. Als jij bewust een langere layover (dus stopover) plant krijg je geen gratis overnachting.
Wat je wel kunt doen, als je met SQ vliegt is het volgende :
https://www.singaporeair....ngapore-stopover-holiday/

Is volgens mij redelijk gunstig en de kids zullen het wel leuk vinden.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Air Lingus doet nog gewoon lekker ouderwets Opt-Out bij elke boeking 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qoy5puGvbScXQoSa16v12gvJ/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Apache4u schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:40:
[...]

Stopovers niet, layovers wel. Maar dan moet er wel aan voorwaarden worden voldaan.En dan gaat het meestal over zoiets als "de kortst mogelijke wachttijd moet minimaal x uur zijn" volgens mij. Als jij bewust een langere layover (dus stopover) plant krijg je geen gratis overnachting.
Wat je wel kunt doen, als je met SQ vliegt is het volgende :
https://www.singaporeair....ngapore-stopover-holiday/

Is volgens mij redelijk gunstig en de kids zullen het wel leuk vinden.
Die SingAir optie had ik ook gezien ja, lijkt me een mooie optie.. Singapore is ook een smooth intro naar Asia..

Via china is ook goedkoop, en hebben visafree layovers/stopovers.
https://www.china-airline...t-offer/HNL/HNL_Free_STPC
https://www.chinahighligh...things-to-do-stopover.htm
Maar ik vraag me af hoe comfi china airlines is voor een nederlander.. (nu ben ik 'maar' 1.83, maar toch)
Conono schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:37:
[...]

Ik vermoed dat (als het nog bestaat, ben het zelf nooit tegengekomen) een vlucht met "gratis" hotel duurder is dan een goedkope vlucht en een zelf geboekt hotel.
Als het weinig mag kosten doe je een stopover in Bangkok en boek je 4 stapelbedden in een raamloos 20-persoons mixed dorm ergens op de Khao San Road :P
Hotel dat ik destijds in HK had was een heel net 3 of 4 sterren hotel.. best luxe eigenlijk..
Dat beviel goed..

En de tour die we via Thai Airlines geboekt hadden was niet duur maar stopte ons wel half pension in 4/5* hotels de meeste nachten..
Dus het kan/kon wel..

Het mag ook best wat kosten natuurlijk.. de hele reis word al niet goedkoop, maar als er een goede deal is dan gebruik ik die graag natuurlijk..

[ Voor 28% gewijzigd door ToolkiT op 11-06-2019 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alleen dat laatste is echt van belang. De rest is allemaal niet in het algemeen te zeggen. Te lang van te voren boeken is zeker geen zekerheid op de goedkoopste prijs. Het hele spel van farebuckets / revenue optimalisation is eigenlijk niet in algemene regels te vangen (of wel maar dan zijn er honderden uitzonderingen).

Beste tip om goedkoop te vliegen is flexibel te zijn, hoe meer je kan schuiven met vliegdata hoe beter de deal is die je kan vinden.,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Conferenties, klantdagen en andere anual meetings weet ik altijd ver van te voren. Ik boek dan ook meteen een ticket. Het is slechts zelden dat je ziet dat later boeken voordeliger zou zijn.

Sowieso een prijs bepalen die je acceptabel vind en als je die ziet, boeken. Anders maak je jezelf gek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ToolkiT schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:46:
[...]
Via china is ook goedkoop, en hebben visafree layovers/stopovers.
https://www.china-airline...t-offer/HNL/HNL_Free_STPC
China Airlines is Taiwanees (flag carrier).
Dit is via China.
Maar ik vraag me af hoe comfi china airlines is voor een nederlander.. (nu ben ik 'maar' 1.83, maar toch)
Ik heb met 1.92 geen problemen met China Airlines, maar van de Taiwanese maatschappijen geef ik de voorkeur aan EVA Air (nummer 2).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:10:
Conferenties, klantdagen en andere anual meetings weet ik altijd ver van te voren. Ik boek dan ook meteen een ticket. Het is slechts zelden dat je ziet dat later boeken voordeliger zou zijn.
Snap ik maar met conferenties heb je weinig flexibiliteit en is er vaak ook genoeg vraag.
Sowieso een prijs bepalen die je acceptabel vind en als je die ziet, boeken. Anders maak je jezelf gek.
Dat sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 18:17
Ik ben eigenlijk nog nooit vanaf EIN gevlogen. We overwegen om half augustus een typische touristenvlucht te boeken vanaf Eindhoven; echter vertrek is 09:20 en met OV komen we pas aan op het station om ~7 uur. Met wat geluk dus 07:30 op de luchthaven.

Hoe druk is Eindhoven normaal, Augustus (hoogseizoen) in de ochtend? Geen bagage om in te checken, kunnen direct door de security. Haalbaar? (Ook gezien het OV soms wat vertraagd is..)

Op schiphol zou ik hier absoluut geen probleem mee hebben. Maar ik ken het vliegveld niet goed, en, geen priority bij de security in EIN..

[ Voor 13% gewijzigd door Xandrios op 11-06-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Xandrios schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:51:
Ik ben eigenlijk nog nooit vanaf EIN gevlogen. We overwegen om half augustus een typische touristenvlucht te boeken vanaf Eindhoven; echter vertrek is 09:20 en met OV komen we pas aan op het station om ~7 uur. Met wat geluk dus 07:30 op de luchthaven.

Hoe druk is Eindhoven normaal, Augustus (hoogseizoen) in de ochtend? Geen bagage om in te checken, kunnen direct door de security. Haalbaar? (Ook gezien het OV soms wat vertraagd is..)

Op schiphol zou ik hier absoluut geen probleem mee hebben. Maar ik ken het vliegveld niet goed, en, geen priority bij de security in EIN..
Verwacht wel drukte, maar is prima haalbaar. Ook met drukte moet het binnen 1 uur vanaf binnen lopen terminal tot vertrek wel lukken. Er is wel degelijk priority bij de security in EIN mogelijk, tegen betaling, ik weet dat Transavia en Ryanair het tegen vergoeding aanbieden. Heb het nog niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Maatschappijen zoals Qatar doen het, maar alleen als je én in een bepaalde boekingsklasse zit (bij de goedkoopste tarieven moet je bijbetalen maar het is nog steeds voordelig) én als ze je geen betere verbinding kunnen aanbieden die dag.

Van Singapore Airlines weet ik dat je gewoon moet bijbetalen. Of die hoteltarieven gunstig liggen, daar heb ik geen idee van.

Etihad voert dan weer al een tijdje heel hard promotie voor een stopover in Abu Dhabi.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-06 08:38

Ik heb zelf een paar keer vanaf EIN gevlogen, ook tijdens de ochtenddrukte maar niet altijd hoogseizoen. Langste wachtrij voor security die ik me kan herinneren was 20 minuten. Tevens zijn de loopafstanden/tijden peuleschil vergeleken met AMS, dat zal ook een hoop schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Je hebt bijna 2 uur en Eindhoven is een heel klein vliegveld (net zoiets als Niederein/Weeze of Southampton of Southend)
Dus dat moet geen enkel probleem zijn..

Wat wel een nadeel van EIN is, is dat ze geen guided landing system hebben..
Wij hebben het een keer meegemaakt dat we in de mist 3x een attempted landing deden en toen uiteindelijk moesten uitwijken naar Frankfurt.. ja dat lees je goed.. en toen met de bus weer naar Eindhoven..

[ Voor 14% gewijzigd door ToolkiT op 12-06-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:52
Bij nagenoeg geen prijsverschil voor Business, twijfel ik tussen Air Canada en KLM voor een trip naar Toronto YYZ. Heen is allebei met een 777, terug KLM met een 747 en Air Canada met de 777.

Wat zijn jullie ervaringen met Air Canada? Laatste keer BC met KLM was bovenin een 747 met brakke oude schermen :+ Dus voor het bovenin zitten hoeft het niet meer.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
KillaZ schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:31:
Bij nagenoeg geen prijsverschil voor Business, twijfel ik tussen Air Canada en KLM voor een trip naar Toronto YYZ. Heen is allebei met een 777, terug KLM met een 747 en Air Canada met de 777.

Wat zijn jullie ervaringen met Air Canada? Laatste keer BC met KLM was bovenin een 747 met brakke oude schermen :+ Dus voor het bovenin zitten hoeft het niet meer.
Die brakke schermen kom je onderin ook tegen. Ik ben een redelijke fan van KLM WBC maar die schermen/beeld kwaliteit van de IFE kan echt niet. Daarnaast is stoel 1A , als je alleen reist, echt het beste plekkie in de KLM 747 ;-).
Air Canada heb ik nooit mee gevlogen maar wat ik zo op youtube zie , ziet het er goed uit. Ik zou het laten afhangen van de alliance, waar je je miles wilt laten crediteren. SkyTeam of Star..

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:52
Apache4u schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:18:
[...]

Die brakke schermen kom je onderin ook tegen. Ik ben een redelijke fan van KLM WBC maar die schermen/beeld kwaliteit van de IFE kan echt niet. Daarnaast is stoel 1A , als je alleen reist, echt het beste plekkie in de KLM 747 ;-).
Air Canada heb ik nooit mee gevlogen maar wat ik zo op youtube zie , ziet het er goed uit. Ik zou het laten afhangen van de alliance, waar je je miles wilt laten crediteren. SkyTeam of Star..
Daar vlieg ik echt veel te weinig voor (max 6 keer per jaar). Dus aan de miles zal het niet liggen.
Dan wordt het een kwestie van de huisjes collectie iets uitbreiden :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:18

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Heeft KLM iets met prijsminimums oid? Zojuist via KLM direct geboekt omdat de anderen eigenlijk maar een paar euro goedkoper (of uiteindelijk na bagage/stoelen duurder waren). 1e keer dat direct bij KLM boeken goedkoper was.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Op Seatguru bij de Air Canada stoelen in de 777s gekeken, en die zijn reverse herringbone en zien er goed uit. Ik zou Air Canada doen als het verder niet uitmaakt :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

KillaZ schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:31:

Laatste keer was nog niet zo lang geleden. Air Canada's heeft de nieuwe "Signature" Business Class in hun 777's. Heel erg comfort gericht & heerlijke ruim, goede IFE, wel wat beperkte collectie. Uitklaptafel ook groot, genoeg ruimte om te werken (Air Canada > KLM).
Eten en drinken was voor vliegtuigfood ook goed en ze hadden genoeg dit vaak itt KLM (Air Canada > KLM). Had 1x een heel goede crew op m'n vluchten; vriendelijk, attentive & snelle service. De andere leg was wat minder (KLM > Air Canada).
Opblaasbare seat is ook wel een leuke gimmick, mocht ook gebruik maken van hun BMW chauffeur service.

Maple leaf lounge in Toronto is ook wel aardig.

KLM WBC is wat ouder, zeker die in de 747's: wat je zelf al zei 'brakke oude schermen' enzovoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onigiri
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 01:24:
[...]

Maatschappijen zoals Qatar doen het, maar alleen als je én in een bepaalde boekingsklasse zit (bij de goedkoopste tarieven moet je bijbetalen maar het is nog steeds voordelig) én als ze je geen betere verbinding kunnen aanbieden die dag.

Van Singapore Airlines weet ik dat je gewoon moet bijbetalen. Of die hoteltarieven gunstig liggen, daar heb ik geen idee van.

Etihad voert dan weer al een tijdje heel hard promotie voor een stopover in Abu Dhabi.
Vorig jaar nog wel gedaan met Korean Airlines. Was op dat moment zowel voor businessclass als economy. Stond niet aangegeven op hun website, maar werd bevestigd toen ik ze hierover belde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:49
ToolkiT schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:31:
[...]

Je hebt bijna 2 uur en Eindhoven is een heel klein vliegveld (net zoiets als Niederein/Weeze of Southampton of Southend)
Dus dat moet geen enkel probleem zijn..

Wij hebben het een keer meegemaakt dat we in de mist 3x een attempted landing deden en toen uiteindelijk moesten uitwijken naar Frankfurt.. ja dat lees je goed.. en toen met de bus weer naar Eindhoven..
Hoe zit dat met zo'n bus terug? Wordt dat dan geregeld door de luchtvaartmaatschappij of moet je het zelf uitzoeken?
Mijn vriendin vliegt komende Juli van SKG naar EIN, voor het eerst in haar eentje. Ik haal haar op, maar vraag mij wel af hoe zoiets wordt geregeld mocht zij ook moeten uitwijken.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Maarten_E schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:15:
[...]

Hoe zit dat met zo'n bus terug? Wordt dat dan geregeld door de luchtvaartmaatschappij of moet je het zelf uitzoeken?
Mijn vriendin vliegt komende Juli van SKG naar EIN, voor het eerst in haar eentje. Ik haal haar op, maar vraag mij wel af hoe zoiets wordt geregeld mocht zij ook moeten uitwijken.
Die bus moet geregeld worden door de maatschappij. Maar als je haar graag snel terug ziet, kun je beter zelf naar Frankfurt rijden, zo'n bus kan uren duren. :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Maarten_E schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:15:
[...]

RyanAir regelde bussen voor het hele vliegtuig...
Duurde lang maar was wel ok geregeld en geen extra kosten voor de passagiers..

Ik hoop dat het een uitzondering was, dus zou er met je vriendin niet te veel zorgen over maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ToolkiT schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:31:
[...]
Hebben ze wel degelijk, echter niet van zo'n hoge categorie zoals bijvoorbeeld Schiphol.
De minimale weerseisen zijn ruwweg zicht >550 meter en bewolking >200ft/65meter.
Het nadeel van Eindhoven is dat het zo'n beetje een groot moeras is en als het mistig is, is het ook goed mistig. En dan is dit 550m vaak niet genoeg.
Echter een betere categorie kost simpelweg teveel geld (loopt in de >10 miljoen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

onigiri schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:10:
Vorig jaar nog wel gedaan met Korean Airlines. Was op dat moment zowel voor businessclass als economy. Stond niet aangegeven op hun website, maar werd bevestigd toen ik ze hierover belde.
Ik heb het twee jaar terug gevraagd toen ik via Incheon naar Nieuw Zeeland vloog (BC). Ze doen dat niet het hele jaar rond, bijvoorbeeld niet in de zomermaanden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 14:38
Ik ben aan het kijken voor een membership voor de lounges op vliegvelden, dit omdat het wat relaxter kan zijn en ik mijn tijd efficiënter kan besteden (facturabele uren maken).
Bij BC heb je dat altijd wel, maar binnen de EU is BC zelden praktisch vanwege beperkte routes en tijden.

https://www.schiphol.nl/nl/privium/
215,- per jaar, enkel schiphol (Privium ClubLounge en Airside Lounge)

https://www.prioritypass.com/nl/airport-lounges
259,- voor 10x bezoek op 1200 locaties

https://www.loungepass.com/
28,- per keer

Deze werken volgens mij via creditcards;
https://www.loungeclub.com/
https://www.loungekey.com/

Eindhoven heeft helaas geen Lounge terwijl ik daar ook regelmatig vlieg.

Het is geen enkel geval heel goedkoop, maar dat kan zich terugverdienen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bender op 12-06-2019 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:47
Bender schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:52:
Ik ben aan het kijken voor een membership voor de lounges op vliegvelden, dit omdat het wat relaxter kan zijn en ik mijn tijd efficiënter kan besteden (facturabele uren maken).
Bij BC heb je dat altijd wel, maar binnen de EU is BC zelden praktisch vanwege beperkte routes en tijden.

28,- per keer

Bij een Mastercard Black (204 euro per jaar) zit een Priority Pass inbegrepen. En tevens een reisverzekering en huurautoverzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door Halldor op 12-06-2019 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
Bender schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:52:

28,- per keer

AMEX Platinum => Privium & onbeperkt Priority Pass (+ 1 gast). Platinum kaart kan ook aangevraagd worden voor een extra kaarthouder (pa, zus, vriend whatever), die kan ook ook Priority Pass aanvragen. Wel duur, maar je moet even rekenen of je het terugverdient ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Halldor schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:37:
[...]

Bij een Mastercard Black (204 euro per jaar) zit een Priority Pass inbegrepen. En tevens een reisverzekering en huurautoverzekering.
Een Priority Pass PRESTIGE zelfs. Scheelt behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:47:
[...]

Een Priority Pass PRESTIGE zelfs. Scheelt behoorlijk.
Dat is hetzelfde als bij American Express Platinum toch? (buiten dat je bij Amex ook toegang krijgt tot wat andere lounges direct via de Amex kaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Halldor schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:37:
[...]
Dat is een hele goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Is er wellicht een site waar onderhoudswerkzaamheden van Schiphol worden vermeld?
In mei 3 uur vertraging gehad waardoor ik de connecting vlucht miste en zo 24 uur later aankwam op mijn bestemming.

Nu gooit de vliegtuigmaatschappij het op 'buitengewone omstandigheden' ivm onderhoudswerkzaamheden aan landingsbanen op Schiphol wat voor de vertraging zorgden. :?

Zelf heb ik:
https://www.lvnl.nl/omgeving/baangebruik gevonden.
Zie hierop geen echte bijzonderheden qua banen capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:07
Bender schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:28:
[...]

Dat is een hele goede tip!
De priority pass lounges in de EU en VS zijn meestal wel ronduit slecht. Regelmatig geen plek, als er wel plek is dan is het vaak een soort dierentuin, steeds vaker een waardecoupon voor een restaurant in plaats van lounge en gewoon in het algemeen matig tot slecht omdat ze puur for profit zijn en - uitzonderingen daar gelaten - niet van airlines. Komt niet in de buurt van de betere first en business lounges van airlines.

Dus zoiets zou ik persoonlijk alleen nemen als het bij een creditcard komt die ook zonder het PP lidmaatschap (bijna) uit komt qua voordelen of als je veel naar Azië vliegt. Of in ieder geval goed uitzoeken welke PP lounge er is op de plekken waar je het meest komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Henvar schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:35:
Is er wellicht een site waar onderhoudswerkzaamheden van Schiphol worden vermeld?
In mei 3 uur vertraging gehad waardoor ik de connecting vlucht miste en zo 24 uur later aankwam op mijn bestemming.

Nu gooit de vliegtuigmaatschappij het op 'buitengewone omstandigheden' ivm onderhoudswerkzaamheden aan landingsbanen op Schiphol wat voor de vertraging zorgden. :?

Zelf heb ik:
Welke vlucht was dat? Was het vliegtuig wel op tijd aangekomen op je luchthaven van vertrek?
Hier een vergelijkbare zaak.
In https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNHO:2019:2289 werd geoordeeld dat een algemene capaciteitsreductie geen buitengewone omstandigheid was.

[ Voor 6% gewijzigd door GlowMouse op 13-06-2019 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

Rannasha

Does not compute.

Henvar schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:35:

Zelf heb ik:
Op 3 mei waren er serieuze capaciteitsbeperkingen van de luchtverkeersleiding op Schiphol vanwege de invoeringen van een nieuw systeem ("electronic flight strips"). Ik weet niet of jouw vlucht om deze specifieke reden geannuleerd is, maar deze beperkingen hebben in ieder geval tot significante vertragingen geleid gedurende de hele dag.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
GlowMouse schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:12:
[...]

Welke vlucht was dat? Was het vliegtuig wel op tijd aangekomen op je luchthaven van vertrek?
Hier een vergelijkbare zaak.
In https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNHO:2019:2289 werd geoordeeld dat een algemene capaciteitsreductie geen buitengewone omstandigheid was.
Mijn vlucht met Air Europa was van Schiphol naar Madrid en van Madrid naar Havana.
De vlucht van Schiphol naar Madrid is uiteindelijk 2,5 uur vertraagd waardoor ik de vlucht van Madrid naar Havana heb gemist. Uiteindelijk de vlucht gepakt die een dag later vertrok.

Bedankt voor de links. Ik ga er naar kijken.
Rannasha schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:16:
[...]

Op 3 mei waren er serieuze capaciteitsbeperkingen van de luchtverkeersleiding op Schiphol vanwege de invoeringen van een nieuw systeem ("electronic flight strips"). Ik weet niet of jouw vlucht om deze specifieke reden geannuleerd is, maar deze beperkingen hebben in ieder geval tot significante vertragingen geleid gedurende de hele dag.
Mijn vlucht was op 21 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Henvar schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:28:
[...]

[...]

Mijn vlucht was op 21 mei.
Oeps. Ik las enkel "mei 3" in het stukje "In mei 3 uur vertraging" en maakte daar automatisch 3 mei van.

Anyway, 21 mei waren er restricties vanwege problemen met de verlichting op de landigsbanen, waardoor er slechts 1 in gebruik was van 's ochtends vroeg tot ergens in de loop van de middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
Rannasha schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:31:
[...]

Oeps. Ik las enkel "mei 3" in het stukje "In mei 3 uur vertraging" en maakte daar automatisch 3 mei van.

Anyway, 21 mei waren er restricties vanwege problemen met de verlichting op de landigsbanen, waardoor er slechts 1 in gebruik was van 's ochtends vroeg tot ergens in de loop van de middag.
Tja oorspronkelijk zou ik om 1105 vliegen vanaf Schiphol maar dit werd dus 13:43.
Zou het dan toch 'buitengewone omstandigheden' zijn? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Henvar schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:35:
[...]

Tja oorspronkelijk zou ik om 1105 vliegen vanaf Schiphol maar dit werd dus 13:43.
Zou het dan toch 'buitengewone omstandigheden' zijn? :'(
IANAL, maar ik vermoed van wel.

Als er om welke reden dan ook capaciteitsbeperkingen zijn op een vliegveld of voor de luchtverkeersleiding (weer, technische storing, personeelstekort, enz…), dan wordt er een restrictie ingesteld op een bepaalde sector van het luchtruim waarbij het aantal vluchten per uur dat deze sector binnen mag komen verlaagd wordt. De luchtverkeersleiding stuurt deze restrictie door naar Eurocontrol in Brussel waar alle airlines hun vluchtplannen indienen. Eurocontrol berekent hoe lang iedere vlucht extra op plaats van vertrek moet blijven wachten om te zorgen dat het verkeer in de probleem-sector onder de limiet blijft. Op basis hiervan wordt iedere vlucht een gewijzigd vertrekslot toegekend, met een bepaalde hoeveelheid vertraging.

De luchtvaartmaatschappij kan hier niet veel aan doen. Eventueel kunnen ze het vluchtplan intrekken en opnieuw indienen met een gewijzigde route die de probleem-sector vermijdt, maar als het knelpunt de luchthaven is, dan is omvliegen natuurlijk geen optie.

Waar de luchtvaartmaatschappij wel zelf over beslist is of ze de vlucht door laten gaan of niet. In de zaak die @GlowMouse heeft gelinkt, koos KLM ervoor om de vlucht te annuleren in plaats van met forse vertraging te laten vertrekken. Dit is een operationele keuze van de luchtvaartmaatschappij en de rechter heeft dan ook geoordeeld dat in die zaak er wel een vergoeding verschuldigd was.

Maar als de maatschappij de vlucht gewoon door laat gaan wanneer er vertraging is vanwege externe oorzaken (zoals op 21 mei het geval was), dan is het naar mijn idee een andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Rannasha schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:44:
[...]

Waar de luchtvaartmaatschappij wel zelf over beslist is of ze de vlucht door laten gaan of niet. In de zaak die @GlowMouse heeft gelinkt, koos KLM ervoor om de vlucht te annuleren in plaats van met forse vertraging te laten vertrekken. Dit is een operationele keuze van de luchtvaartmaatschappij en de rechter heeft dan ook geoordeeld dat in die zaak er wel een vergoeding verschuldigd was.
Ik heb een andere zaak aan mijn bericht toegevoegd, en verwacht dat er wel recht is op compensatie. Het probleem is dat het heel moeilijk is om dat recht te laten gelden zonder gebruik te maken van een claimclub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
Heb er zelf nog nooit gebruik van moeten maken.
Maar het schijnt dat het Europees Consumenten Centrum je gratis helpt bij het claimen.
Zie hier: https://www.eccnederland....ertraagd-claim-vergoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

koesie schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:07:
Heb er zelf nog nooit gebruik van moeten maken.
Maar het schijnt dat het Europees Consumenten Centrum je gratis helpt bij het claimen.
Zie hier: https://www.eccnederland....ertraagd-claim-vergoeding
Het claimen is niet het probleem, dat is een kwestie van formuliertje invullen, bewijsmateriaal toevoegen en opsturen. Het probleem komt te voorschijn wanneer de luchtvaartmaatschappij daarna "lol nee" zegt en je als consument met lege handen staat. Als invidu is het niet de moeite waard om dan een advocaat in te schakelen en het juridische pad op te gaan. Standaard verhaal van "gelijk hebben" vs "gelijk krijgen". Vandaar dat er bedrijven zijn die aanbienen om dit voor een percentage van de opbrengst voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
Rannasha schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:12:
[...]

Het claimen is niet het probleem, dat is een kwestie van formuliertje invullen, bewijsmateriaal toevoegen en opsturen. Het probleem komt te voorschijn wanneer de luchtvaartmaatschappij daarna "lol nee" zegt en je als consument met lege handen staat. Als invidu is het niet de moeite waard om dan een advocaat in te schakelen en het juridische pad op te gaan. Standaard verhaal van "gelijk hebben" vs "gelijk krijgen". Vandaar dat er bedrijven zijn die aanbienen om dit voor een percentage van de opbrengst voor je doen.
En het ECC zegt je gratis te helpen.
qoute van hun site:

Wacht de reactie en het voorstel van de luchtvaartmaatschappij af. Reageert deze niet of komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum. Onze juristen controleren of uw vordering onder de Europese regels voor compensatie valt en of u in aanmerking komt voor een (financiële) vergoeding. Als uw claim terecht is, helpen wij u met het oplossen van de klacht. De dienstverlening van het Europees Consumenten Centrum is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:05
Voor mijn vlucht heb ik een redelijk variabele (+/- 2 dagen) vertrek en terukomst datum. Nu heb ik wel eens site''s gehad waar je kan zoeken met deze optie en dan pakt hij de goedkoopste optie qua datums. Ik kan deze site alleen niet meer vinden. Iemand enig idee? Het liefst ook multi-city optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:39
Je bedoelt www.skyscanner.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Volgens mij niet, zie daar geen optie om te zoeken met een +/- datum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:39
Klik op Hele maand, dan krijg je een overzicht van de prijs per dag voor de hele maand te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
clonedonkey schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:50:
Voor mijn vlucht heb ik een redelijk variabele (+/- 2 dagen) vertrek en terukomst datum. Nu heb ik wel eens site''s gehad waar je kan zoeken met deze optie en dan pakt hij de goedkoopste optie qua datums. Ik kan deze site alleen niet meer vinden. Iemand enig idee? Het liefst ook multi-city optie.
Google Flights
Kayak
Momondo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
EDIT schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:54:
Klik op Hele maand, dan krijg je een overzicht van de prijs per dag voor de hele maand te zien
A idd, nu zie ik het. Zat in de multi-city optie en dan zie je dat niet :) Al was er volgens mij ook een site met die +/- 2 dagen optie. Mocht iemand die nog weten houd ik mij ook graag aanbevolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
clonedonkey schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:56:
[...]

A idd, nu zie ik het. Zat in de multi-city optie en dan zie je dat niet :) Al was er volgens mij ook een site met die +/- 2 dagen optie. Mocht iemand die nog weten houd ik mij ook graag aanbevolen
Op https://www.fareboom.com/FareCruncher kun je ook de duur van je verblijf flexibel kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03

Tourniquet

Hiya, fellas!

clonedonkey schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 14:56:
[...]

https://matrix.itasoftware.com misschien? Die heeft lig +/- 2 dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tourniquet op 15-06-2019 15:28 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
A dat was hem ja! Thanks allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 20:42
Gisteren met een A340 (voor mij de eerste keer dat type) van Edelweiss van SAN naar ZRH gevlogen. Goed bevallen. Toestel heeft een gloednieuw interieur, wat zeker helpt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Evianon
Vorige week de Cathay first class error fare gevlogen. Vietnam naar New York retour voor € 710, in totaal 32 uur in de 777 first class en 4 uurtjes in A320 business class. Normale prijs van dat ticket is € 28.793, dus goede deal :P

Het was een fantastische ervaring. Ik had al eens eerder HKG - LHR in Cathay first gevlogen met een award ticket, maar dat was een dagvlucht, dus het was leuk om ook eens het bed te testen en te zien of de service consistent was.

De vlucht en catering waren uitmuntend en de crew was weer fenomenaal. Je hebt geen afgesloten suite zoals bij bijv. Etihad, maar vanuit je stoel kun je geen enkele andere passagier zien en met de 1 - 1 - 1 opstelling is er ruimte genoeg. Ik gok dat 1 first stoel de oppervlakte van ongeveer 12 economy stoelen heeft. Het is ruim en comfortabel, je kunt bijv. ook met z'n 2en tegenover of naast elkaar in dezelfde stoel dineren, en het bed inclusief matras sliep top.

Verder een goede amenity kit, een super comfy pyjama en het handgeschreven kaartje van de crew is een leuke touch. De first class lounges in HKG zijn ook een van de beste airline lounges ter wereld, maar daar kun je als Oneworld Emerald ook gewoon naar binnen.

Ik ben erg benieuwd hoe het selectieproces voor Cathay first crew gaat, het is consistent de beste cabin crew die ik ooit heb gehad. En je hebt speciale skills nodig om continu small-talk te houden met dezelfde paar passagiers en het opmaken van het bed en de over de top service niet awkward te laten worden :P

Op de eerste vlucht DAD - HKG zat business class vol, en alle 8 hadden deze error fare in first of business geboekt. Vraag me af hoeveel tickets er dus in totaal verkocht zijn, aangezien het voor een heel jaar vooruit te boeken was. Bijzonder dat ze toch alle tickets in stand hielden.

Leverde ook een stapeltje miles op, dus hopelijk binnenkort nog een keer :D

Hier wat foto's mocht iemand geinteresseerd zijn, maar er zijn ook genoeg reviews online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Afgelopen weekend een drama met Vueling van AMS <-> BCN...

Donderdag, 2,5 uur vertraging waardoor ik niet om 23.50 op bestemming was maar om 02.20. Vrijdag dus een niet productieve brakke dag gehad (en had ook afspraken in BCN voor werk).

Zondag terug om 18.45 (-ish), vliegtuig overboekt en 6 mensen mochten niet mee. Avond vooraf kon ik al niet meer inchecken (website werkt vaak ook niet overigens).
Ik mocht dus pas maandag om 07.00 vliegen dus om 04.30 opstaan, maandagochtend afspraken moeten cancelen en de rest van de dag was ik ook niet bepaald fit.

Hotel, Diner en Ontbijt gekregen (zijn ze verplicht). Hotel was okay, diner was buffer en niet om naar huis te schrijven dus ben elders gaan eten (op eigen kosten). Ontbijt was er nog niet om dat tijdstip dus kreeg ik dit van het hotel; een witte kleffe boterham met kaas.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lgNbdSU.png
Kon dus ook meteen de kliko in en op eigen kosten ook maar gaan ontbijten op het vliegveld (altijd fijn om 's ochtends voor je ontbijt 30 mins in de rij te moeten staan).

Die 250,- die ik krijg (enkel terugvlucht) dekt niet de inkomstenderving laat staan de ontstane ongemakken, een dag verloren en bijkomende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Evianon schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:11:
Vorige week de Cathay first class error fare gevlogen. Vietnam naar New York retour voor € 710, in totaal 32 uur in de 777 first class en 4 uurtjes in A320 business class. Normale prijs van dat ticket is € 28.793, dus goede deal :P
Ja, 1st class is andere koek. Helaas vlieg ik eigenlijk altijd richting het westen waar geen enkele 1st class te krijgen is vanaf Schiphol. Je kan wel over Parijs en La Premiere nemen (wat echt heeel goed is), maar dat zit je weer 2x in een A320 van en naar CDG. Dan prefereer ik toch gewoon rechtstreeks met Delta/KLM in business.

Heb ook niet het idee dat wij ooit vanaf AMS een 1st class naar US krijgen.

Voor mij was de 1st class suite in de Garuda 777 het toppunt. Jammer dat het zo'n korte vlucht was :p

[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 18-06-2019 09:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Bender schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:16:
Afgelopen weekend een drama met Vueling van AMS <-> BCN...

Donderdag, 2,5 uur vertraging waardoor ik niet om 23.50 op bestemming was maar om 02.20. Vrijdag dus een niet productieve brakke dag gehad (en had ook afspraken in BCN voor werk).

Zondag terug om 18.45 (-ish), vliegtuig overboekt en 6 mensen mochten niet mee. Avond vooraf kon ik al niet meer inchecken (website werkt vaak ook niet overigens).
Ik mocht dus pas maandag om 07.00 vliegen dus om 04.30 opstaan, maandagochtend afspraken moeten cancelen en de rest van de dag was ik ook niet bepaald fit.

Hotel, Diner en Ontbijt gekregen (zijn ze verplicht). Hotel was okay, diner was buffer en niet om naar huis te schrijven dus ben elders gaan eten (op eigen kosten). Ontbijt was er nog niet om dat tijdstip dus kreeg ik dit van het hotel; een witte kleffe boterham met kaas.
[Afbeelding]
Kon dus ook meteen de kliko in en op eigen kosten ook maar gaan ontbijten op het vliegveld (altijd fijn om 's ochtends voor je ontbijt 30 mins in de rij te moeten staan).

Die 250,- die ik krijg (enkel terugvlucht) dekt niet de inkomstenderving laat staan de ontstane ongemakken, een dag verloren en bijkomende kosten.
tja...zakelijk met vueling vliegen is vragen om problemen,uberhaupt met vueling vliegen :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
mrsar schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:44:
[...]

tja...zakelijk met vueling vliegen is vragen om problemen,uberhaupt met vueling vliegen :P
Het ging me in dit geval voornamelijk om de tijden, maar klm was op dat moment ook 2x zo duur (en 300 euro met Vueling retour bcn ams is al vrij veel vond ik).
Maar grote kans dat ik dat de volgende keer alsnog doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Evianon schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:11:

Het was een fantastische ervaring. Ik had al eens eerder HKG - LHR in Cathay first gevlogen met een award ticket, maar dat was een dagvlucht, dus het was leuk om ook eens het bed te testen en te zien of de service consistent was.

De vlucht en catering waren uitmuntend en de crew was weer fenomenaal. Je hebt geen afgesloten suite zoals bij bijv. Etihad, maar vanuit je stoel kun je geen enkele andere passagier zien en met de 1 - 1 - 1 opstelling is er ruimte genoeg. Ik gok dat 1 first stoel de oppervlakte van ongeveer 12 economy stoelen heeft. Het is ruim en comfortabel, je kunt bijv. ook met z'n 2en tegenover of naast elkaar in dezelfde stoel dineren, en het bed inclusief matras sliep top.

Verder een goede amenity kit, een super comfy pyjama en het handgeschreven kaartje van de crew is een leuke touch. De first class lounges in HKG zijn ook een van de beste airline lounges ter wereld, maar daar kun je als Oneworld Emerald ook gewoon naar binnen.

Ik ben erg benieuwd hoe het selectieproces voor Cathay first crew gaat, het is consistent de beste cabin crew die ik ooit heb gehad. En je hebt speciale skills nodig om continu small-talk te houden met dezelfde paar passagiers en het opmaken van het bed en de over de top service niet awkward te laten worden :P

Op de eerste vlucht DAD - HKG zat business class vol, en alle 8 hadden deze error fare in first of business geboekt. Vraag me af hoeveel tickets er dus in totaal verkocht zijn, aangezien het voor een heel jaar vooruit te boeken was. Bijzonder dat ze toch alle tickets in stand hielden.

Leverde ook een stapeltje miles op, dus hopelijk binnenkort nog een keer :D

Hier wat foto's mocht iemand geinteresseerd zijn, maar er zijn ook genoeg reviews online.
Nice!
Hoe had je die deal gevonden? puur toeval of via via gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ToolkiT schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:06:
[...]

Nice!
ga uit van FT (flyertalk forum dus ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door mrsar op 18-06-2019 14:43 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

FT?
Financial Times?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Flyertalk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:03
Per 1 november komt er een einde aan de codeshare-samenwerking tussen de SLM en TUI op vluchten naar Suriname. De SLM heeft de huidige samenwerking stopgezet. Dit bevestigd een woordvoerder van TUI desgevraagd aan DAGonline.

Sinds juli 2017 vliegt TUI op de maandag rechtstreeks naar Paramaribo met een Boeing 787-8 Dreamliner. Op woensdag, vrijdag en zondag (vanaf 6 juli ook op zaterdag) vliegt de SLM met zijn Airbus A340 in een codeshare met TUI naar Suriname.

Naar verluid zal de SLM de Airbus A340 op 1 november in originele staat moet inleveren bij leasemaatschappij Airbus Financial Services (AFS). Onduidelijk is nog welk toestel de 20 jaar oude Airbus, die in 2015 werd overgenomen van Air China, gaat vervangen op de Mid-Atlantische route.

Aangezien de SLM geen ETOPS-certificaat in bezit heeft, zijn de opties voor een ander toestel gering
Link: https://dagonline.nl/binn...uchten-naar-suriname/?amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:55
Kan ik een flesje bier en een blik bier meenemen (souvenir) zonder dat deze in de ruimbagage uit elkaar spatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
ThinkPadd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:59:
Kan ik een flesje bier en een blik bier meenemen (souvenir) zonder dat deze in de ruimbagage uit elkaar spatten?
Meerdere malen probleemloos gedaan.

Trouwens, toiletartikelen drijven bij thuiskomst toch ook niet door je koffer ?

[ Voor 13% gewijzigd door Oekiejoekie op 18-06-2019 19:07 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

ThinkPadd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 18:59:
Ja, neem regelmatig een tray blikken of bijvoorbeeld een koffer vol met Champagne mee. Wel goed inpakken (bubbeltjes plastic of in je kleding/doeken wikkelen) en zorgen dat het niet kan schuiven en er niks tegenaan kan komen.
Voor de zekerheid er nog een dichte plastic zak/sok eromheen doen; mocht ie toch breken.
Niet dat het echt helpt maar bij het inchecken vraag ik ook om een fragile sticker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ben wel een keer naar de beveiliging geroepen omdat ik drank en mijn Handpresso espresso apparaat in de koffer had (metalen voorwerp in een ongelukkige vorm :+ ) en dat vonden ze te verdacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:55
Top, bedankt voor jullie reactie. Werd in verwarring gebracht omdat ik eens een emmertje dropjes mee had en de deksel daarvan helemaal bol ging staan.

De blikjes drinken die je in het vliegtuig krijgt spatten ook niet uit elkaar, achteraf had ik het dus ook wel kunnen weten :p

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 18-06-2019 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evianon
ToolkiT schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:06:
[...]

Nice!
Ja zoals de anderen al aangeven Flyertalk inderdaad, tijdens nieuwjaarsnacht. Ik stream de nieuwe topics in het Premium fares deel van dat forum naar een Telegram chat, dat helpt met er op tijd bij zijn.

Al had ik deze bijna overgeslagen omdat de kans dat hij zou blijven leven me extreem klein leek, maar gelukkig uiteindelijk toch geboekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:17
mrsar schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:44:
[...]

^ dit kan ik beamen en niet nalaten nog eens te herhalen dat je deze maatschappij tenkoste van alles moet zien te vermijden. Wij hebben onze restitutie overigens pas na 2,5 jaar incl een proces terug gehad, ze hebben nooit op 1 brief gereageerd en pas toen via de rechter beslag dreigde maakten ze het in ene over. Wat een ziek bedrijf is dat. Zal de rest van de details besparen, maar werkelijk alles is mis met die toko. Onbegrijpelijk dat ze nog bestaan. Excuus, ik zit me er wederom druk om te maken :X

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Da's de budgetdochter van IAG hé (waar ook Iberia en British Airways onder vallen). IAG heeft maar één doel: zo weinig mogelijk tevreden klanten ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1 ... 82 ... 243 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2