OverSoft schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:52:
[...]
Wil je upgraden met miles of euro's?
Ik heb net mijn Flying Blue opgezegd, omdat het me in de afgelopen 8 jaar slechts 1x is gelukt om met miles te upgraden naar business class (aan de balie in Vancouver) en ik dus het nut van die miles niet in zie.
Iedere keer gebeld, via social media en op de luchthaven geprobeerd.
Vluchten boeken met miles moet je alsnog belasting over betalen en dan is het ineens niet interessant meer.
De Flying Blue miles zijn niet nutteloos hoor. Ik hoor vaker van mensen die het nutteloos vinden, maar ik zeg altijd: ‘als je het goed opspaart (want geld uitgeven in de vakantie doe je toch) dan win jij jezelf een retourticket ten waarde van 500 euro op jaarbasis (vanuitgaande dat je minstens 1x per jaar op vakantie gaat naar het verre buitenland middels je speciale creditkaart).
Om een concreet voorbeeld te geven. Ik heb dit jaar een Amerikan Express creditkaart aangevraagd (AMEX: Gold Credit Card met flying blue miles erop). Het 1ste jaar is gratis, daarna 185 Euro per jaar, maar je kunt gewoon opzeggen na 11 maanden tijd. Of downgraden en/of verlengen en zielig doen en dan geven ze soms bonussen weg. TIP: probeer maar met je KPN/ZIGGO pakket of energie leverancier, je zult verbazen hoeveel dingen ze weggeven

Maja, to continue my story... ik heb mijn pas gevraagd via een random referentie op internet (PM mij voor mijn referentie als je wilt). Als ik met deze referentie 500 euro besteed, dan krijg ik 20.000 miles (!) cadeau. Daarnaast is elk euro 1 mile waard (als je betaald met je AMEX) en als je alles boekt via partner websites van KLM (booking.com, carrental, etc.), dan krijg je nog extra mile per 1 euro besteedt (ongeacht of je betaald met je AMEX of Mastercard/Visa kaart).
Ik heb de AMEX pas aangevraagd voor deze zomervakantie met mijn familie. Ik ga met familie zo’n 4 weken weg naar het verre Azie. Je kunt vanuit gaan dat een vliegticket (retour via skyteam) zo’n 800 euro per persoon is. Dus hier heb je al 4800 miles (800*4personen*1.5bonus). Plus, je vliegt met skyteam en dan krijg je nog (voor het gemak laten we zeggen) 3000 miles erbij. Ondertussen ontvang je ook die bonus van 20.000 miles. Dus in totaal (zonder hotels te boeken) heb je al 28.000 miles. Als je de hotels allemaal boekt via partner website booking.com van KLM, dan voor die 28 dagen (4 weken) met gemiddeld 25 euro per persoon per nacht, zo’n 28*25*4*2=5600 miles erbij. Tel dat op je 28.000 miles en je hebt met andere uitgaves middels je CC ruim 35.000 miles.
Boodschappen doen bij Jumbo of iets anders of iets kopen via bol kan je dezelfde pas gebruiken.
Maja, nu de vraag eigenlijk, wat is een mile waard? Vanwege werk reis ik vaak naar het Midden Oosten of Azie. Ik kon retour vliegen voor 650 euro. Of 28.000 miles betalen en vliegtax (150 euro). Als ik de laatste optie kies, dan heb ik ruim 500 euro bespaard, zonder dat ik veel extra moeite hoef te doen want het geld ben ik toch kwijt aan mijn vakantie dit jaar.
Ik merk in NL is betalen via CC niet zo populair, maar in Amerika en Japan bijvoorbeeld wel vanwege al deze loyalty programma’s. Ik denk wij nuchtere Nederlanders te nuchter zijn, maar hopelijk met het voorbeeld hierboven heb ik het tegendeel bewezen (en blijkt dat het toch handig kan zijn).
PS: het upgraden van je zitplek in vliegtuig zijn je miles idd niet waard, gebruik het voor gratis reizen!
PWM schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:47:
[...]
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel miles je hebt. En inderdaad, de FB miles zijn niet bepaald de beste in de wereld. Maar als je er toch mee vliegt, kan je ze maar beter sparen.
Ik heb vorig jaar voor 20.000 per stuk retourtjes naar Florence gehaald (300,- per ticket, nu 55,- belasting). En zondag vlieg ik met zijn 4-en naar Zuid-Afrika.
Maar je moet inderdaad wel Frequent Flyer zijn, of je AMEX goed gebruiken, om aantallen te halen.
Welk loyalty programma is voordeliger volgens jou? Ik denk de AMEX met miles combinatie is wel aantrekkelijk voor mensen die tenminste 1x per jaar reizen met KLM of andere sky partner naar buitenland (buiten EU).
[
Voor 10% gewijzigd door
Hexxagon op 07-02-2019 11:50
]