Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mrsar
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:31

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik vlieg morgenavond pas (aeromexico voor eerst) , ik woon gelukkig relatief in de buurt en kan kiezen voor trein vanaf sloterdijk of bus op 5 minuten lopen die me op plaza afzet. moet wel heel gek worden wil dat niet lukken.

Nu kijken of Aeromexico echt zo slecht is :P wel goedkoop :+
De website is wel 1 grote ramp,iets saven doet de site niet echt dus voor aanpassingen moest ik chatten/bellen.

mrsar wijzigde deze reactie 30-01-2019 19:47 (16%)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189

• Halldor
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19:44
Ik vlieg vrijdag met KLM intercontinentaal. Ik wil graag upgraden naar business class. Via telefoon is het niet mogelijk, ondanks dat er voldoende stoelen vrij zijn. Ik kan niet online inchecken omdat ik vertrek via ZWE. Heb ik nog andere opties dan het bij de KLM ticketbalie te proberen?

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:52
Bellen?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:01

azerty

McFly

"Via telefoon"... Lijkt me dat hij dat al geprobeerd heeft? :)

• Hmmbob
  • Laatst online: 18:52
azerty schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:28:
[...]

"Via telefoon"... Lijkt me dat hij dat al geprobeerd heeft? :)
Lijkt me niet, ik leid af dat hij de KLM app geprobeerd heeft.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:01

azerty

McFly

Hmmbob schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:29:
[...]

Kan ook. Leve de taal :+

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

That's quite an opportunity

Brilsmurfffje schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:45:
Iemand een idee hoe je zonder auto gemakkelijk vanuit Rotterdam op Brussel airport komt, goedkope vlucht geboekt met RyanAir maar even over het hoofd gezien dat je dan om 5 uur in de ochtend al op de luchthaven moet zijn, er gaan nog geen treinen op dat tijdstip..
Ik zou een hotel boeken. Heb je tenminste geen stress, en ga 's avonds nog ff lekker uit eten.

Maar goed, dan is je goedkope ticket plotseling niet zo goedkoop meer :+

It takes two fools to argue.

• Halldor
Hmmbob schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:29:
[...]

Ik heb KLM ouderwets opgebeld.
Upgraden was telefonisch helaas niet mogelijk.

• Badtothebone
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:16

Badtothebone

hatsieflatsie

Halldor schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:02:
Ik vlieg vrijdag met KLM intercontinentaal. Ik wil graag upgraden naar business class. Via telefoon is het niet mogelijk, ondanks dat er voldoende stoelen vrij zijn. Ik kan niet online inchecken omdat ik vertrek via ZWE. Heb ik nog andere opties dan het bij de KLM ticketbalie te proberen?
De laatste paar keer AMS-BKK vv kon ik bij het online inchecken met de app al upgraden van Eco naar Business +/- 400 euro per sector.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/yhjsut-2.png[/img]

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:38

franssie

Save the albatross

Moshi schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 18:47:
Flixbus van 23.55 nemen en om 2.00 sta je op Brussel. Kun je direct inchecken.

Of die van 2.15 als je om 4.30 aankomen acceptabel vindt.
@Brilsmurfffje dit lijkt mij de goedkoopste optie.
<edit was verkeerde link op verkeerde datum want morgen dus verwijderd>

Eigenlijk best wel eens een optie voor mijzelf als ik in een super gierige bui ben (lees de airline niet een driedubbele prijs gun, niet dat de verschillen altijd zo groot zijn maar soms).

franssie wijzigde deze reactie 30-01-2019 20:53 (19%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Nu online
Halldor schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:43:
[...]

Ik heb KLM ouderwets opgebeld.
Upgraden was telefonisch helaas niet mogelijk.
Staat je ticket upgraden wel toe?

• Halldor
Moshi schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:32:
[...]
Staat je ticket upgraden wel toe?
Ja :)
"Elke boekingsklasse van Air France of KLM komt in aanmerking voor een upgrade naar een hogere reisklasse."

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:29
Ik zit binnenkort voor een overtap een x aantal uur op HKG en heb bedacht dat ik de Plaza premium first lounge wil boeken als overbrugging voor de overstap.. iemand nog tips hoe ik daar korting voor kan krijgen 😇

MacBook air 11"; iPad air; iphone 7

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Moshi schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 18:47:
Flixbus van 23.55 nemen en om 2.00 sta je op Brussel. Kun je direct inchecken.

Of die van 2.15 als je om 4.30 aankomen acceptabel vindt.
Dat is wel een goede nog niet aan gedacht, ga daar eens naar kijken!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:29
Let op dat je op het goede vliegveld terechtkomt! Er zijn twee vliegvelden die onder de naam Brussel gepresenteerd worden. Zaventem (BRU) en Charleroi Brussel-Zuid (CRL).

Ryanair vliegt volgens mij vanaf allebei. Qua afstand vanaf Rotterdam ook nog wel een verschilletje.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

franssie schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:51:
[...]

@Brilsmurfffje dit lijkt mij de goedkoopste optie.
<edit was verkeerde link op verkeerde datum want morgen dus verwijderd>

Eigenlijk best wel eens een optie voor mijzelf als ik in een super gierige bui ben (lees de airline niet een driedubbele prijs gun, niet dat de verschillen altijd zo groot zijn maar soms).
vlieg nu vanaf Brussel rechtstreeks met bagage en nooduitgangstoelen voor minder dan 1/3 dan wat dezelfde reis met overstap zou kosten vanaf Amsterdam..

• franssie

franssie

Save the albatross

Brilsmurfffje schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:41:
[...]

vlieg nu vanaf Brussel rechtstreeks met bagage en nooduitgangstoelen voor minder dan 1/3 dan wat dezelfde reis met overstap zou kosten vanaf Amsterdam..
Precies, als het een factor 3 scheelt is het nog al de moeite, voor EUR200 geef ik geen nachtrust op maar dat zal ook voor iedereen anders zijn.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Moshi
  • Nu online
Brilsmurfffje schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:19:
[...]

Dat is wel een goede nog niet aan gedacht, ga daar eens naar kijken!
Laat je even weten hoe het is. In april ga ik hetzelfde doen. Voor 19 euro heen en weer naar Brussels is geen geld natuurlijk.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Badtothebone schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:48:
[...]

De laatste paar keer AMS-BKK vv kon ik bij het online inchecken met de app al upgraden van Eco naar Business +/- 400 euro per sector.
Alleen gaat online inchecken niet als er een Thalys op je ticket staat bij KLM.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

energydrank schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:54:
zondag alweer tijd om terug naar huis te gaan, vlieg van MAN naar Eindhoven met (vergeef me) Ryanair. gelukkig is het maar een uurtje en heb een stoel bij het raam met extra beenruimte.

hoe kan je eigenlijk exact zien in welk vliegtuig je komt?
Ryanair heeft echt maar één type (wel, nu twee): de gewone 737 en de nieuwe 737MAX is onderweg.

Misschien dat ze wat grotere/kleinere modelletjes hebben van de 737 maar ze zetten heel hard in op 'uniformiteit'. Want dat kost minder.

Dus maak je niet druk... Je zit sowieso in een 737 8)

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• CyBeR
  • Niet online
FR heeft afaik nog geen Max'en geleverd gekregen dus ze vliegen nu met 100% 737-800 ja. Dat gezegd hebbende, ze hebben exact één 737-700 die je apart kunt huren. (Let wel die prijs is voor eten en drinken; 't toestel zelf betaal je per uur.)

CyBeR wijzigde deze reactie 31-01-2019 11:43 (14%)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Garyu schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:27:
Let op dat je op het goede vliegveld terechtkomt! Er zijn twee vliegvelden die onder de naam Brussel gepresenteerd worden. Zaventem (BRU) en Charleroi Brussel-Zuid (CRL).

Ryanair vliegt volgens mij vanaf allebei. Qua afstand vanaf Rotterdam ook nog wel een verschilletje.
Vlieg vanaf Zaventem
Moshi schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:50:
[...]

Laat je even weten hoe het is. In april ga ik hetzelfde doen. Voor 19 euro heen en weer naar Brussels is geen geld natuurlijk.
Ik vlieg pas in Mei! Dus als je mijnverteld hoe t gegaan was zou fijn zijn! :+

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20:03
Flying Blue Promo Rewards zijn bekent voor februari!

http://www.bijzonderetick...blue-promo-rewards-feb19/

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Borromini schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:19:
[...]

Ryanair heeft echt maar één type (wel, nu twee): de gewone 737 en de nieuwe 737MAX is onderweg.
De eerste 737MAX200 voor Ryanair wordt idd pas in Q2 dit jaar verwacht. Wel is hij al geproduceerd, op 19 november had dit toestel zijn roll-out, zie wildhagen in "Vliegen, Techniek en achtergrond"

Wordt een echte sardientjes-editie, met 197 passagiers ipv de standaard 162 voor de normale MAX8.

Hoop voor de sardientjes die erin moeten reizen dat er een gratis fysiotherapeut meereist :P

Virussen? Scan ze hier!

• sigilens
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 16:04
Over een maand vlieg ik met Lufthansa ams-fra .
Nu hou ik al een maand de vlucht in de gaten maar hij heeft bijna elke dag vertraging . Ik heb een overstap van 40 minuten. Komt deze vertraging omdat deze vlucht altijd leeg is of heeft dit een andere oorzaak?

• CyBeR
  • Niet online
Komt'ie ook vertraagd aan?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• sigilens
Met een vertraging van minimaal 30 minuten elke dag lijkt me dat wel. Ik kijk alleen de vertrektijden via https://www.schiphol.nl/nl/vertrek/LH989

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

40 minuten overstap op Frankfurt? Moet je ook nog van Terminal 2 naar 1 of andersom? Dan is 40 minuten zelfs al kort als het wel op tijd is in mijn eenmalige ervaring op Frankfurt.

Op https://www.flightradar24.com/data/flights/lh989 kun je zien hoe laat de landing was, maar dat geeft nog niet aan hoe lang er moest worden getaxied en zo.

gambieter wijzigde deze reactie 31-01-2019 17:31 (30%)

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• franssie

franssie

Save the albatross

@sigilens hangt er een beetje vanaf waar je tweede vlucht naartoe gaat, is dat ook Lufthansa?
Wat het lastig maakt is dat op FRA de bewegwijzering Kwalitatief Uitermate Teleurstellend is ... bereid je dus wel even voor door de plattegrond oid te bestuderen.

• wildhagen
  • Niet online
sigilens schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:27:
[...]

Met een vertraging van minimaal 30 minuten elke dag lijkt me dat wel. Ik kijk alleen de vertrektijden via https://www.schiphol.nl/nl/vertrek/LH989
Vertrektijd zegt niks, het gaat om de aankomsstijd.

Deze vlucht is meestal zelfs iets vroeger geland op Frankfurt dan geplanned, zie FR24:

STA = Scheduled Time of Arrival.

Alleen de 25e was hij 45 minuten te laat.

Virussen? Scan ze hier!

• sigilens
Overstap is fra-mad ook met Lufthansa.@wildhagen bedankt dat ziet er gelukkig veelbelovender uit

• wildhagen
  • Niet online
sigilens schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:44:
Overstap is fra-mad ook met Lufthansa.@wildhagen bedankt dat ziet er gelukkig veelbelovender uit
Is beiden op dezelfde ticket? Zo ja, dan zou ik me geen zorgen maken, dan is het namelijk Lufthansa hun probleem als je de aansluiting mist, zij moeten je dan zelf op een andere vlucht zetten. Volgens mij zijn er ook meerdere dagelijkse vluchten tussen Frankfurt en Madrid, dus dat is geen enkel probleem.

Als het wel twee losse tickets zijn, dan heb je potentieel wel een probleem. Een overstap van 40 minuten op FRA is mogelijk (maar wel erg krap), maar dan moet je wel binnen dezelfde terminal blijven. Als je ook nog eens van terminal moet wisselen geef ik je vrij weinig kans...

Virussen? Scan ze hier!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:29
sigilens schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:44:
Op FRA wordt je eventueel met een taxi busje naar je aansluiting gebracht, binnen Schengen tenminste. Dan is het in principe goed te doen. Lufthansa wil immers ook dat jij je aansluiting haalt anders kost het ze nog eens 250 extra..

Garyu wijzigde deze reactie 31-01-2019 18:42 (16%)

• sigilens
wildhagen schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:45:
[...]

Is beiden op dezelfde ticket?
Ja 1 ticket, direct geboekt bij Lufthansa.
Ik heb net even verder gekeken, hij komt aan op gate A38 en de vlucht naar Mad vertrekt van gate A20 dus dat zit gelukkig dichtbij.
Ik denk dat het wel goed gaat komen.

• mrsar
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:31

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ok aeromexico is beetje meh qua service,spaans kunnen brengt je duidelijk in voordeel maar alsnog van tequilla kunnen genieten in een eco.
Voor de prijs is het echt wel ok,maar een glimlach van personeel moet je bij kopen.

Lounge op mex is erg fijn als je 5 uur moet wachten,zit in de aeromexico salon premier geloof ik,eten niet super maar bar ok. Beter als andere vliegvelden hier in de buurt

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

sigilens schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:03:
[...]

Ja 1 ticket, direct geboekt bij Lufthansa.
Ik heb net even verder gekeken, hij komt aan op gate A38 en de vlucht naar Mad vertrekt van gate A20 dus dat zit gelukkig dichtbij.
Ik denk dat het wel goed gaat komen.
Ja dat zegt niets, ik kwam vanuit Israel en moest via FRA naar AMS. Aamkost gate A20, vertrek A21. Appeltje-eitje dus. Nou niet dus, we werden met de bus opgehaald en moesten ergens nog door de security door, dus aansluiting gemist :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
Atlas schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:05:
Ja dat zegt niets, ik kwam vanuit Israel en moest via FRA naar AMS. Aamkost gate A20, vertrek A21. Appeltje-eitje dus. Nou niet dus, we werden met de bus opgehaald en moesten ergens nog door de security door, dus aansluiting gemist :P
En is die 40 minuten tot aan de laatste boarding tijd of tot vertrektijd?

Je komt aan, je moet taxiën, het vliegtuig moet nog leeg (hopelijk zit je vooraan), eventueel nog met een bus, stuk(je) lopen en weer op tijd zijn voor het boarden van de volgende.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Xandrios
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:49
Als het goed is zijn STA en STD de tijden van deur open tot deur dicht. Eventueel busvervoer valt daar dus niet onder, maar taxien van de landingsbaan naar de gate wél :)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Atlas schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:05:
[...]

Intra-Schengen is natuurlijk wel wat anders dan extra-Schengen :).

• Moshi
  • Nu online
Edit

Moshi wijzigde deze reactie 01-02-2019 21:37 (99%)

• macciez
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
Op mijn normale route land ik altijd ergens achteraf op FRA en word met de bus opgehaald. Die busrit duurt gewoon 15 minuten ofzo. Tot nu toe nog nooit de aansluiting gemist, maar wel elke keer super gestresst (maar ik ben vrijwel altijd gestresst als ik reis).

Do what you love, do it often

• Halldor
Kenzi schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:35:
Deze week met Beijing Capital Airlines gevlogen. Is dus een soort van budget Hainan Airlines, op zich ok.
Maar paar vreemde dingen. Op de voorste rij (single class) een meneer in strak zwart pak zonder badges oid met een bodycam uit zijn borstzak. Elk half uur loopt hij rustig naar achteren en weer naar voren. Eerste keer dat ik dat meegemaakt heb, zal wel de Chinese variant van Air Marshall zijn?

En op de terugweg een omroep dat "in verband met de lokale wetgeving blabla we shall now spray disinfectant" wtf? Komt er een steward met een spuitbus al spuitend door het gangpad rennen. Geen idee wat het was maar het stonk behoorlijk.

Nog wel bonje op het vliegveld, kom aanlopen bij de balie, staan geen mensen maar wel een paar koffers.
Even wachten en de balie medewerksters komt er aan, komen er ineens uit of nowhere een hele club naar de balie rennen en duwen mij opzij. " We put out suitcase here so we were here first!" ... fijn volk.
Ook KLM gebruikt nu een spuitbus voor aankomst in China. Vorig jaar was dit nog niet.

Ik mocht dit keer ook al mijn vingerafdrukken afgeven.

• wildhagen
  • Niet online
Dat spuiten met een spuitbus heb ik op wel meer plekken gezien en meegemaakt. Veel landen eisen het.

Sommige landen staan ook weer alternatieven toe voor dinfection/disinsection (bijv Australië, Nieuw-Zeeland).

Anderen eisen wel disinsection/disinfection, maar alleen voor bepaalde vluchten, waaronder enkele Europese landen (Frankrijk, Italië, Tsjechie, Zwitserland).

Zie https://www.transportation.gov/airconsumer/spray voor een paar voorbeelden. Maar deze lijst is incompleet, heb het bijvoorbeeld ook in Gambia meegemaakt vorig jaar. Komen er idd een paar flight attendants langs die meerdere spuitbussen leegspuiten voor de deuren mogen worden geopend :)

Zie ook Wikipedia: Aircraft disinsection

wildhagen wijzigde deze reactie 02-02-2019 10:23 (16%)

Virussen? Scan ze hier!

• cazzer22
  • Laatst online: 12:24
sigilens schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:27:
[...]

Ik heb deze Vucht afgelopen maandag gehad. 50 minuten vertraagd. Hij kwam met +20 maar het was een A319, erg klein en compleet volgeboekt. Dus veel gedoe met handbagage.

Vertrokken met +60, met veel omroepen over aansluitingen, stonden ook mensen met bordjes in Frankfurt passagiers op te wachten.

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Het viel mij op dat mijn connecting flights met Delta in First, de XP van Business opleveren. Nu weet ik natuurlijk wel dat die benaming in de US gewoon raar is, maar dit is toch wel vreemd als je boeking gewoon: "First" zegt.

Niet heel netjes, ondanks dat het verschil niet groot is (6XP vs 10XP).

• Moshi
  • Nu online
Ook een leuke... Ik krijg voor mijn vlucht TPE-PVG maar 2XP en dat betekent dus dat dit gezien wordt als een binnenlandse vlucht :D

• Grouchy
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 09:26

Grouchy

meep meep

Heel die KLM earnings met Delta zijn gewoon raar, niet alleen XP maar ook miles;
Delta One krijg je bij FB: J, C: 175%; D, I: 150%; Z: 125%
Delta Premium select krijg je bij FB: P: 200%; A: 175%; G: 125%
Delta Domestic First class F, P: 200%; A: 175%; G: 125%,

Delta zelf (*cough* vraagprijs tickets) en de meeste pax vinden Delta One toch een schaaltje hoger dan Premium Select & Domestic First. Delta One domestic kent FB ook niet.

Grouchy wijzigde deze reactie 02-02-2019 19:25 (4%)

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Stewie!
  • Laatst online: 19:24

Stewie!

Keen must die!

Delta One is een net product, vooral als het vliegveld de checkin balie voor One heeft. In LA is dat super handig!

Battlefield-DIVISION-Quake-STAR WARS-Nosgoth
Global hosting for PC, Xbox One & Playstation 4
Hosting: www.i3d.net
Anti-Cheat: www.gameblocks.com
Flightmap: my.flightmemory.com/stewied

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Halldor schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 09:59:
[...]

Ook KLM gebruikt nu een spuitbus voor aankomst in China. Vorig jaar was dit nog niet.

Ik mocht dit keer ook al mijn vingerafdrukken afgeven.
Binnenkort ineens wanneer je een visum aanvraagt voor China... En dan blijft het 10 jaar geldig.

In Japan is het trouwens al jaren gemeengoed. Je kan wel visumvrij naar Japan als EU-burger, maar ze nemen wel je vingerafdrukken alsof je een crimineel bent.

Omgekeerd kan dat natuurlijk ook het geval zijn als niet-Europeaan/westerling in Schengen, maar daar kan ik natuurlijk niet over meepraten :+.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Borromini schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:30:
[...]
Omgekeerd kan dat natuurlijk ook het geval zijn als niet-Europeaan/westerling in Schengen, maar daar kan ik natuurlijk niet over meepraten :+.
Gebeurt niet, maar zou eigenlijk wel moeten in het kader van reciproke regelgeving.
Ik herinner me nog de heisa in de media, toen Amerikanen (USA) ineens hun vingerafdrukken moesten laten afnemen bij binnenkomst in Brazilië, dat net inderdaad reciproke regelgeving had ingevoerd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Xandrios
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:49
Moshi schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 18:34:
Ook een leuke... Ik krijg voor mijn vlucht TPE-PVG maar 2XP en dat betekent dus dat dit gezien wordt als een binnenlandse vlucht :D
Dat is niet alleen zo bij Taiwan, ook Hong Kong en Macau. Gezien China deze niet erkend als volledig zelfstanding is dit een gelegenheid die Flying Blue meteen aangrijpt om minder XP's te hoeven uitgeven...

• ehoutgast
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
Garyu schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 18:41:
[...]

Op FRA wordt je eventueel met een taxi busje naar je aansluiting gebracht, binnen Schengen tenminste. Dan is het in principe goed te doen. Lufthansa wil immers ook dat jij je aansluiting haalt anders kost het ze nog eens 250 extra..
Precies dit, LH was vorig jaar ook al 500 mEUR kwijt aan EU261 claims. Bovendien, Frankfurt doet mee aan de Star Alliance Connection Service (voor hoeveel het waard is).

• ehoutgast
  • Niet online
Xandrios schreef op zondag 3 februari 2019 @ 09:58:
[...]

Dat is niet alleen zo bij Taiwan, ook Hong Kong en Macau. Gezien China deze niet erkend als volledig zelfstanding is dit een gelegenheid die Flying Blue meteen aangrijpt om minder XP's te hoeven uitgeven...
Wel grappig dat KLM dan wel weer een aparte entiteit heeft om op TPE te vliegen. _/-\o_

• Halldor
Borromini schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:30:
[...]

Binnenkort ineens wanneer je een visum aanvraagt voor China... En dan blijft het 10 jaar geldig.

In Japan is het trouwens al jaren gemeengoed. Je kan wel visumvrij naar Japan als EU-burger, maar ze nemen wel je vingerafdrukken alsof je een crimineel bent.

Een 10 jaar visum zou handig zijn, nu ben ik elke keer een hoop geld kwijt.
Weet je of dit serieus wordt overwogen voor Nederlanders?

• cazzer22
  • Laatst online: 12:24
Amerikaanse staatsburgers kunnen het al wel krijgen. En Chinezen kunnen als ze het aanvragen ook voor 3-5 jaar krijgen tot het schengengebied. Alleen wij Europeanen dus niet tot dusver. Zou het ook erg op prijs stellen.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Halldor schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:25:
[...]

Een 10 jaar visum zou handig zijn, nu ben ik elke keer een hoop geld kwijt.
Weet je of dit serieus wordt overwogen voor Nederlanders?
Het zit er in ieder geval aan te komen voor Belgen. In Brussel staan de toestellen hiervoor al klaar, ze zijn alleen nog niet gebruiksklaar.

Hoe het met Nederland zit weet ik niet. Maar ik verwacht dat andere west-Europese landen wel zullen volgen.

Ter verduidelijking: het visum zelf is geen tien jaar geldig. Je vingerafdrukken wel. Die hoef je dus maar één keer in de 10 jaar te geven. Visum is nog altijd rompslomp.

Borromini wijzigde deze reactie 03-02-2019 13:23 (15%)

• Halldor
Borromini schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:23:
[...]

Het zit er in ieder geval aan te komen voor Belgen. In Brussel staan de toestellen hiervoor al klaar, ze zijn alleen nog niet gebruiksklaar.

Hoe het met Nederland zit weet ik niet. Maar ik verwacht dat andere west-Europese landen wel zullen volgen.

Ter verduidelijking: het visum zelf is geen tien jaar geldig. Je vingerafdrukken wel. Die hoef je dus maar één keer in de 10 jaar te geven. Visum is nog altijd rompslomp.
Van de week moest ik mijn vingerafdrukken afgeven op PEK. Zijn volgens mij ook opgeslagen.
Visum is voor Amerikanen echt 10 jaar geldig.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Zondag met vrouw en kinderen op vakantie naar Zuid-Afrika. Voor de verandering eens deze net gedaan:

https://tweakers.net/ext/f/TEvbTb3wqExjuTU6QM2hcaxa/thumb.jpg

Doet iemand dat wel eens? Druppel op gloeiende plaat en eigenlijk te goedkoop. Maar goed, op die manier gedacht hoef je natuurlijk nooit wat te doen.

Eens kijken of ik hier beter van slaap :+

EDIT:

Op het vliegticket zit geen BTW. Op de CO2 compensatie zit 21% 7(8)7

PWM wijzigde deze reactie 04-02-2019 22:47 (8%)

• upclocker
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20:30
PWM schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:41:
Zondag met vrouw en kinderen op vakantie naar Zuid-Afrika. Voor de verandering eens deze net gedaan:

[Afbeelding]

Doet iemand dat wel eens? Druppel op gloeiende plaat en eigenlijk te goedkoop. Maar goed, op die manier gedacht hoef je natuurlijk nooit wat te doen.

EDIT:

Het is precies zoals je het verwoord. ;)

• Grouchy

Grouchy

meep meep

[Afbeelding]

EDIT:

Ik pak binnenkort weer wat ouwe gas guzzlers (A319, B717-200, B767 en B757-300s) om je effort te compenseren *O*

Grouchy wijzigde deze reactie 04-02-2019 23:19 (44%)

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 19:55

Daniel

Kapitein NCC-1701

[Afbeelding]

EDIT:

Ik doe het wel - als ik er aan denk. Niet dat het ergens op slaat. Voor 2 retourtjes AMS-DXB in business was het nog geen 14 euro, wat neerkomt op minder dan 80 cent per ton CO2. Het zou minstens het 10 25-voudige moeten zijn.

Er zijn trouwens ook wel andere manieren, zoals een project waarbij je donatie wordt gebruikt om in India zonnepanelen neer te zetten die jouw uitstoot te compenseren: https://flygrn.com/nl/co2-compenseren

Dan zijn de prijzen ook wat realistischer.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Ik was inderdaad 50 euro kwijt voor 4 retour in business. Ik zal voor de keer eens kijken naar een wat meer realistisch compensatie.

• LordSinclair
  • Nu online
PWM schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:07:
Ik was inderdaad 50 euro kwijt voor 4 retour in business. Ik zal voor de keer eens kijken naar een wat meer realistisch compensatie.
Voor elektrische auto's rekent de staat 1700€ per ton CO2. Dus ik denk dat dat wel een aardige richtlijn is. :+

• Ron!n
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14-02 17:17
Ik had een VISA Greencard, daar werd alle CO2 gecompenseerd op een zelf te kiezen manier (aanplant bomen, CO2 contracten, investeren in duurzame energie geloof ik). Daar is ICS na 2 jaar mee gestopt, ik weet eigenlijk niet waarom.

What's in the case?

• Grouchy

Grouchy

meep meep

LordSinclair schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:26:
[...]

Voor elektrische auto's rekent de staat 1700€ per ton CO2. Dus ik denk dat dat wel een aardige richtlijn is. :+
Letter er nooit op. Nav PWMs post ook maar even naar beneden gescrolld.
SOU-AMS: EUR 0,53 voor alle passagiers. Valt reuze mee met die CO2 uitstoot ;)

• TheDirk
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13-02 12:48
Ik lees hierboven over mensen die recent naar China gereisd hebben (@Moshi @Xandrios @Kenzi )... vraagje! Om Beijing te bezoeken heb je een visum nodig, die je alleen via de ambassade kan krijgen door 120 euro te betalen, een uitnodigingsbrief voor te leggen en reisplan etc. Er is een alternatief, namelijk het 144 uurs transit visa. Als ik het zo online lees, lijkt het erop dat de enige voorwaarde is dat het land waar je vandaan komt anders is dan het land waar je later naartoe vliegt, en dat je slechts één regio (Beijing óf Shanghai óf Guangzhou) aandoet. Weet iemand of 'onlogische' transits geweigerd worden? Officieel is AMS-PEK-BRU helemaal volgens de regels lijkt het, maar natuurlijk een beetje raar om van Nederland naar België te reizen via China...

• Halldor
TheDirk schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:26:
Ik lees hierboven over mensen die recent naar China gereisd hebben (@Moshi @Xandrios @Kenzi )... vraagje! Om Beijing te bezoeken heb je een visum nodig, die je alleen via de ambassade kan krijgen door 120 euro te betalen, een uitnodigingsbrief voor te leggen en reisplan etc. Er is een alternatief, namelijk het 144 uurs transit visa. Als ik het zo online lees, lijkt het erop dat de enige voorwaarde is dat het land waar je vandaan komt anders is dan het land waar je later naartoe vliegt, en dat je slechts één regio (Beijing óf Shanghai óf Guangzhou) aandoet. Weet iemand of 'onlogische' transits geweigerd worden? Officieel is AMS-PEK-BRU helemaal volgens de regels lijkt het, maar natuurlijk een beetje raar om van Nederland naar België te reizen via China...
Ga je privé of zakelijk?

• Er1k989
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 14-02 13:10
Strikt volgens de regels lijkt het me geen probleem zolang die vlucht naar BRU binnen de 144u valt, echter kan ik me voorstellen dat de douanebeambten daar wel wat vragen gaan stellen. Indien mogelijk zou ik de vraag nog even stellen bij de Chinese ambassade in NL bijvoorbeeld.

Niet vergeten trouwens om je verblijfplaats in China te laten registreren bij het politiebureau, anders kan je bij de douane op de terugweg oponthoud en een waarschuwing verwachten..

• bazzzzzz
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:32
Er1k989 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:14:
[...]

Strikt volgens de regels lijkt het me geen probleem zolang die vlucht naar BRU binnen de 144u valt, echter kan ik me voorstellen dat de douanebeambten daar wel wat vragen gaan stellen. Indien mogelijk zou ik de vraag nog even stellen bij de Chinese ambassade in NL bijvoorbeeld.

Niet vergeten trouwens om je verblijfplaats in China te laten registreren bij het politiebureau, anders kan je bij de douane op de terugweg oponthoud en een waarschuwing verwachten..
Heb je dit ooit gehad? Volgens mij verzorgen meeste hotels deze registratie? Ik heb er namelijk nog nooit iets van gemerkt(ben nu 3x in China geweest).
Zakelijk regelen wij de visa's via https://cibtvisas.nl/. Daar kan je ook veel info vinden.

De rij voor de 144 uur visa's is vaak wel erg lang. De normale rij daar wacht je vaak al een uur. Ook vraag je je visa dan pas bij aankomst aan dus mocht je geweigerd worden dan heb je wel echt een probleem.
Op schiphol net voor het boarden wordt vaak ook even vluchtig je visum bekeken. Dus hoe zij er mee omgaan weet ik niet.

• Halldor
bazzzzzz schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:25:
[...]

Heb je dit ooit gehad? Volgens mij verzorgen meeste hotels deze registratie? Ik heb er namelijk nog nooit iets van gemerkt(ben nu 3x in China geweest).
Zakelijk regelen wij de visa's via https://cibtvisas.nl/. Daar kan je ook veel info vinden.

De rij voor de 144 uur visa's is vaak wel erg lang. De normale rij daar wacht je vaak al een uur. Ook vraag je je visa dan pas bij aankomst aan dus mocht je geweigerd worden dan heb je wel echt een probleem.
Op schiphol net voor het boarden wordt vaak ook even vluchtig je visum bekeken. Dus hoe zij er mee omgaan weet ik niet.
Bij het verblijf in een hotel verzorgt het hotel de registratie bij de politie.

Verblijf je ergens anders, dan moet je je binnen 24 uur melden op het politiebureau.

• Hexxagon
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 14-02 14:45
Uitnodigingsbrief is alleen nodig als je daar komt werken of is dergelijks. Anders is een print screen van je hotel via booking.com voldoende als 'uitnodigingsbrief'. Als je dit hebt, plus een werkgeversverklaring, dan ben je al een heel end verder :)

• Er1k989
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 14-02 13:10
bazzzzzz schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:25:
[...]

Yes, maar ik zat in een AirBNB. Overigens vraagt AirBNB wel extra gegevens voor verblijven in China, maar dit geldt niet als registratie.

Ik was in oktober 2 maal in China en er was bij mij telkens nauwelijks een rij voor de 144u balies, in 2017 was het overigens wel behoorlijk druk. Het wisselt volgens mij nogal qua dag/tijdstip.

• Kenzi
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16:00

Kenzi

Scientia potentia est

Hexxagon schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:50:
[...]

Uitnodigingsbrief is alleen nodig als je daar komt werken of is dergelijks. Anders is een print screen van je hotel via booking.com voldoende als 'uitnodigingsbrief'. Als je dit hebt, plus een werkgeversverklaring, dan ben je al een heel end verder :)
Ook voor andere visa dan werk kan nu om een uitnodiging gevraagd worden, of een planning van de reis.

Bij Airbnb is de host verplicht te helpen bij registratie, echter doen ze dit vaak niet.

Staying alive in China

• TheDirk
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13-02 12:48
Prive, en verblijf bij een (Nederlandse) vriend, dus dat lijkt nogal gedoe met welkomstbrief (aangezien ik ook geen hotel heb). Misschien beter op safe spelen en gewoon een retourtje boeken + visa vooraf aanvragen.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:49

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Blijkbaar te lang niet gevlogen met koffers (2017) maar wat een gekloot met prijzen tegenwoordig voor het wel of niet gratis inchecken van bagage.

Waar kan je de verschillende economy klassen inzien van Delta / KLM / Air France?

Gaat om een vlucht naar PDX vanaf Schiphol in Juli.

• Leetness
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17:19
Intercontinentaal heb je altijd een gratis stuk handbagage à 23KG, tenzij je op een Light tarief vliegt. In dat laatste geval kan je gewoon voor €25 een koffer inchecken. Hier kan je het nog even rustig nalezen.

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Dat light tarief snap ik (hoewel snap ik, het voelt niet ok om je met lage tarieven op de website te lokken en daarna er pas achter te komen dat je nog even 250 extra moet lappen want 3 weken op een stuk handbagage gaan we niet overleven)

Maar op sommige andere sites worden wel lagere tarieven aangeboden onder de noemer economy maar dan staat er T / U etc achter en kom je er niet achter tenzij je boekt of er nu wel of niet bagage is inbegrepen.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:00
Barrycade schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:30:

Maar op sommige andere sites worden wel lagere tarieven aangeboden onder de noemer economy maar dan staat er T / U etc achter en kom je er niet achter tenzij je boekt of er nu wel of niet bagage is inbegrepen.
Sites die niet aangeven of bagage is inbegrepen kun je beter gewoon niet gebruiken.
Dat is gewoon een basis functie.

TheS4ndm4n#1919

• Halldor
TheDirk schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:59:
[...]

Prive, en verblijf bij een (Nederlandse) vriend, dus dat lijkt nogal gedoe met welkomstbrief (aangezien ik ook geen hotel heb). Misschien beter op safe spelen en gewoon een retourtje boeken + visa vooraf aanvragen.
Ook als je een visa vooraf aanvraagd moet je je hotel boeking meesturen (kan ook een annuleerbaar hotel zijn).

Boek je geen hotel dan zal je een uitnodiging nodig hebben, hiervoor kan je dit formulier voor gebruiken:
https://www.visaforchina....ad/Attach/mrbj/281560.pdf

• Chief
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 14-02 23:40
Barrycade schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:30:
Dat light tarief snap ik (hoewel snap ik, het voelt niet ok om je met lage tarieven op de website te lokken en daarna er pas achter te komen dat je nog even 250 extra moet lappen want 3 weken op een stuk handbagage gaan we niet overleven)
Wat voelt niet ok? Het geeft de reiziger de keuze om €25 minder te betalen als hij/zij geen bagage mee wil nemen. Dat je 3 weken wilt reizen en dus checked luggage meeneemt is jou keuze. Een andere reiziger die dezelfde route doet voor 3 dagen is wellicht blij met deze extra keuze.

Dat het niet goed wordt aangegeven, dat is een andere kwestie.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:04
Drie weken met enkel handbaggage hoeft echt geen probleem te zijn. Dat lukt ons zelfs met een baby, en dan nemen we de pampers nog mee uit NL omdat die vaak goedkoper zijn dan op de bestemming. Hebben ze daar dan geen wasmachine?

Lekker!

• OverSoft
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14-02 15:30
Halldor schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:35:
[...]

Ja :)
"Elke boekingsklasse van Air France of KLM komt in aanmerking voor een upgrade naar een hogere reisklasse."
Wil je upgraden met miles of euro's?
Ik heb net mijn Flying Blue opgezegd, omdat het me in de afgelopen 8 jaar slechts 1x is gelukt om met miles te upgraden naar business class (aan de balie in Vancouver) en ik dus het nut van die miles niet in zie.

Iedere keer gebeld, via social media en op de luchthaven geprobeerd.

Vluchten boeken met miles moet je alsnog belasting over betalen en dan is het ineens niet interessant meer.

• Halldor
OverSoft schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:52:
[...]

Ik heb net mijn Flying Blue opgezegd, omdat het me in de afgelopen 8 jaar slechts 1x is gelukt om met miles te upgraden naar business class (aan de balie in Vancouver) en ik dus het nut van die miles niet in zie.

Vluchten boeken met miles moet je alsnog belasting over betalen en dan is het ineens niet interessant meer.
Heb de vlucht inmiddels al gehad, helaas niet gelukt om up te graden, vlucht zat helemaal vol.
Geld en miles was beiden voor mij een optie.

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Napsju schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 07:26:
Drie weken met enkel handbaggage hoeft echt geen probleem te zijn. Dat lukt ons zelfs met een baby, en dan nemen we de pampers nog mee uit NL omdat die vaak goedkoper zijn dan op de bestemming. Hebben ze daar dan geen wasmachine?
Sure, Als ik 3 weken lang bij een zwembad ga hangen in een resort kom ik ook wel uit met een t-shirt shorts en een zwembroek + smartphone. Maar dat is niet mijn manier van vakantie vieren.

Het punt dat ik probeerde te maken dat door die hidden costs het zoeken naar een prijs vertroebeld raakt omdat je super goed moet op letten wat de aanbieding nu precies is. Vandaar mijn vraag of er ergens een lijstje is waarbij de economy klasses staan geoormerkt of het Light versies zijn of niet.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
[...]

Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel miles je hebt. En inderdaad, de FB miles zijn niet bepaald de beste in de wereld. Maar als je er toch mee vliegt, kan je ze maar beter sparen.

Ik heb vorig jaar voor 20.000 per stuk retourtjes naar Florence gehaald (300,- per ticket, nu 55,- belasting). En zondag vlieg ik met zijn 4-en naar Zuid-Afrika.

Maar je moet inderdaad wel Frequent Flyer zijn, of je AMEX goed gebruiken, om aantallen te halen.

• Hexxagon
[...]

De Flying Blue miles zijn niet nutteloos hoor. Ik hoor vaker van mensen die het nutteloos vinden, maar ik zeg altijd: ‘als je het goed opspaart (want geld uitgeven in de vakantie doe je toch) dan win jij jezelf een retourticket ten waarde van 500 euro op jaarbasis (vanuitgaande dat je minstens 1x per jaar op vakantie gaat naar het verre buitenland middels je speciale creditkaart).

Om een concreet voorbeeld te geven. Ik heb dit jaar een Amerikan Express creditkaart aangevraagd (AMEX: Gold Credit Card met flying blue miles erop). Het 1ste jaar is gratis, daarna 185 Euro per jaar, maar je kunt gewoon opzeggen na 11 maanden tijd. Of downgraden en/of verlengen en zielig doen en dan geven ze soms bonussen weg. TIP: probeer maar met je KPN/ZIGGO pakket of energie leverancier, je zult verbazen hoeveel dingen ze weggeven 8)7 Maja, to continue my story... ik heb mijn pas gevraagd via een random referentie op internet (PM mij voor mijn referentie als je wilt). Als ik met deze referentie 500 euro besteed, dan krijg ik 20.000 miles (!) cadeau. Daarnaast is elk euro 1 mile waard (als je betaald met je AMEX) en als je alles boekt via partner websites van KLM (booking.com, carrental, etc.), dan krijg je nog extra mile per 1 euro besteedt (ongeacht of je betaald met je AMEX of Mastercard/Visa kaart).

Ik heb de AMEX pas aangevraagd voor deze zomervakantie met mijn familie. Ik ga met familie zo’n 4 weken weg naar het verre Azie. Je kunt vanuit gaan dat een vliegticket (retour via skyteam) zo’n 800 euro per persoon is. Dus hier heb je al 4800 miles (800*4personen*1.5bonus). Plus, je vliegt met skyteam en dan krijg je nog (voor het gemak laten we zeggen) 3000 miles erbij. Ondertussen ontvang je ook die bonus van 20.000 miles. Dus in totaal (zonder hotels te boeken) heb je al 28.000 miles. Als je de hotels allemaal boekt via partner website booking.com van KLM, dan voor die 28 dagen (4 weken) met gemiddeld 25 euro per persoon per nacht, zo’n 28*25*4*2=5600 miles erbij. Tel dat op je 28.000 miles en je hebt met andere uitgaves middels je CC ruim 35.000 miles.

Boodschappen doen bij Jumbo of iets anders of iets kopen via bol kan je dezelfde pas gebruiken.

Maja, nu de vraag eigenlijk, wat is een mile waard? Vanwege werk reis ik vaak naar het Midden Oosten of Azie. Ik kon retour vliegen voor 650 euro. Of 28.000 miles betalen en vliegtax (150 euro). Als ik de laatste optie kies, dan heb ik ruim 500 euro bespaard, zonder dat ik veel extra moeite hoef te doen want het geld ben ik toch kwijt aan mijn vakantie dit jaar.

Ik merk in NL is betalen via CC niet zo populair, maar in Amerika en Japan bijvoorbeeld wel vanwege al deze loyalty programma’s. Ik denk wij nuchtere Nederlanders te nuchter zijn, maar hopelijk met het voorbeeld hierboven heb ik het tegendeel bewezen (en blijkt dat het toch handig kan zijn).

PS: het upgraden van je zitplek in vliegtuig zijn je miles idd niet waard, gebruik het voor gratis reizen!
PWM schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:47:
[...]

Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel miles je hebt. En inderdaad, de FB miles zijn niet bepaald de beste in de wereld. Maar als je er toch mee vliegt, kan je ze maar beter sparen.

Ik heb vorig jaar voor 20.000 per stuk retourtjes naar Florence gehaald (300,- per ticket, nu 55,- belasting). En zondag vlieg ik met zijn 4-en naar Zuid-Afrika.

Maar je moet inderdaad wel Frequent Flyer zijn, of je AMEX goed gebruiken, om aantallen te halen.
Welk loyalty programma is voordeliger volgens jou? Ik denk de AMEX met miles combinatie is wel aantrekkelijk voor mensen die tenminste 1x per jaar reizen met KLM of andere sky partner naar buitenland (buiten EU).

Hexxagon wijzigde deze reactie 07-02-2019 11:50 (10%)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Het is een mindset. Ben je zoals mijn vader, die best veel reist, maar het gedoe vind, dan moet je er gewoon niet echt mee beginnen.

Ben je zoals jij, ik (en veel anderen) en zie je het als hobby/uitdaging, dan kan je er veel plezier aan beleven. Financieel maar ook het spelletje.

Business class naar Zuid-Afrika met je kinderen van 4 en 6 is natuurlijk iets wat (bijna) niemand uit eigen zak kan of wil betalen (16.000,-). Als dat zoals nu lukt op punten (+ 1400,- belasting totaal) is dat natuurlijk geweldig. Zodra ik terug ben, gaan we voor de volgende reis sparen.

Nu reis ik veel dus is het makkelijker, maar een keer naar Dubai oid op puntjes is voor bijna iedereen haalbaar op deze manier.
Hexxagon schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:48:
[...]
Welk loyalty programma is voordeliger volgens jou? Ik denk de AMEX met miles combinatie is wel aantrekkelijk voor mensen die tenminste 1x per jaar reizen met KLM of andere sky partner naar buitenland (buiten EU).
Er zijn veel loyalty programma's beter, maar vanuit Nederland is FB inderdaad gewoon de juiste keuze. Miles & More is bijvoorbeeld beter. Maar vanaf Schiphol is dat gewoon erg beperkt.

PWM wijzigde deze reactie 07-02-2019 12:02 (29%)

• Hexxagon
@PWM Mee eens, het is inderdaad een mindset en pur sang de afwegingen van vind je het waard of niet :)

Ik had gehoord van Miles & More, maar het is inderdaad beperkt vanuit Schiphol.

• OverSoft
Ik heb al jaren een AMEX FB Platinum en betaalde altijd met mijn kaart. Bij de supermarkt, bij het tanken, overal. Net zoals mijn vrouw die ook (gratis) platinum bij mijn account heeft.
We probeerden altijd KLM te vliegen (minimaal 4x per jaar, waarvan 2x per jaar ver) en hebben dan ook Silver bij FB. Ik HAD 200.000 miles (heb nu wat opgemaakt om mijn komende vluchten te upgraden) en heb nog nooit succes gehad met business class upgrades.
Nu is het ook nog eens zo (ik zit bijvoorbeeld bij Jack's Flight Club (een mailing list die je error fares en mega goedkope tickets stuurt)) dat ik vaak tickets kan kopen die onder de prijs van alleen de belasting van KLM zijn.
De miles zijn dus niet zo veel waard. Ik had ze voor upgrades, voornamelijk business class en daar heb ik gewoon ooit gebruik van kunnen maken (op 1 gelukje na, in 8 jaar tijd op 70+ vluchten).

Nu ben ik overgestapt op gewone AMEX Platinum (zonder Flying Blue), spaar ik voor ALLE maatschappijen (AMEX punten kun je overzetten naar mega veel programma's), heb ik toegang tot alle lounges zonder dat ik een bepaald FB niveau moet halen, heb ik gratis Privium, etc...

Ik hoef ook niet meer specifiek KLM/AF/Delta te vliegen, maar kan ik ook met BA of Singapore Airlines vliegen.

Dus: dezelfde creditcard maatschappij voor nagenoeg dezelfde abo kosten heb ik VEEL meer voordelen dan het FB programma.

/disclaimer:
Dit is gekeken vanuit de Platinum of Gold FB AMEX ten opzicht van de gewone Platinum of Gold. Het Ivory programma kan nog best interessant zijn.

/edit:
PWM schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:47:
[...]

Dat klopt, maar dan ben je KLM met KLM aan het vergelijken. Ik kan namelijk ook voor veel minder naar Florence vliegen.

OverSoft wijzigde deze reactie 07-02-2019 12:57 (18%)

• ehoutgast
  • Niet online
FF punten uitgeven kun je zo moeilijk maken als je wilt. Persoonlijk vind ik het wel een leuke hobby om dit te maximaliseren, maar dat kost dan ook best wat tijd om alles uit te zoeken. Voorbeeld:
- vorig jaar voor 40k punten en 42 EUR aan taxes in TG F van HND-BKK en TG C BKK-SIN.
- nu zit ik te kijken naar LH F (Asia-EU of Zuid-Amerika-EU voor 75k punten). Normaal rekent LH een hoop taxes/YQ (300-400 EUR), maar als je vanaf Japan/HKG/Brazilie vliegt kun je dat ook weer omzeilen door de desbetreffende regelgeving in die landen.

(dit is wel op basis van de A3 award chart, die is tenminste nog overzichtelijk ipv KLM's destination-based pricing)

ehoutgast wijzigde deze reactie 07-02-2019 13:02 (10%)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
AMEX Plat is inderdaad handig als je zakelijk niet teveel vliegt. Mijn werk betaalt mijn Privium en ik heb een Priority Pass. Dan is het opeens wel een dure kaart om punten te sparen ;)

Heb je die perks niet, dan kan het best interessant zijn, aangezien bv huurautoverzekering er ook in zit.
OverSoft schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:54:
[...]

Dat klopt, maar dan ben je KLM met KLM aan het vergelijken. Ik kan namelijk ook voor veel minder naar Florence vliegen.
KLM is de enige die dagelijks naar Florence vliegt ;) Vueling vliegt enkele dagen in de week ('s avond laat), KLM elke dag met keuze uit 4-5 vluchten.

PWM wijzigde deze reactie 07-02-2019 13:06 (27%)

• OverSoft
Dat dus. Ik vlieg hoofdzakelijk privé (met mijn vrouw) voor vakanties / weekendjes weg.
Ik had geen Privium of Priority pass en de combi is wel heel handig.
En inderdaad, de uitgebreide verzekeringen (reis en aankoop) zijn ook wel heel prettig.

Het is niet een kaart die voor iedereen is. Hij is best prijzig en je moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen. Als je niet veel vliegt, heb je er niets aan.

Aan de andere kant is het wel heel prettig om mijn punten overal te kunnen gebruiken ipv alleen Skyteam partners.

En ik kijk inderdaad niet op de dag wanneer een vlucht vertrekt, als ik een dag vroeger of later voor 200 euro minder kan vliegen, dan is dat geen probleem. Binnen Europa geef ik er ook niet zo veel om om met een low-cost maatschappij te vliegen (behalve Ryanair).

• Hexxagon
OverSoft schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:54:
Ik heb al jaren een AMEX FB Platinum en betaalde altijd met mijn kaart. Bij de supermarkt, bij het tanken, overal. Net zoals mijn vrouw die ook (gratis) platinum bij mijn account heeft.
We probeerden altijd KLM te vliegen (minimaal 4x per jaar, waarvan 2x per jaar ver) en hebben dan ook Silver bij FB. Ik HAD 200.000 miles (heb nu wat opgemaakt om mijn komende vluchten te upgraden) en heb nog nooit succes gehad met business class upgrades.
Nu is het ook nog eens zo (ik zit bijvoorbeeld bij Jack's Flight Club (een mailing list die je error fares en mega goedkope tickets stuurt)) dat ik vaak tickets kan kopen die onder de prijs van alleen de belasting van KLM zijn.
De miles zijn dus niet zo veel waard. Ik had ze voor upgrades, voornamelijk business class en daar heb ik gewoon ooit gebruik van kunnen maken (op 1 gelukje na, in 8 jaar tijd op 70+ vluchten).

Nu ben ik overgestapt op gewone AMEX Platinum (zonder Flying Blue), spaar ik voor ALLE maatschappijen (AMEX punten kun je overzetten naar mega veel programma's), heb ik toegang tot alle lounges zonder dat ik een bepaald FB niveau moet halen, heb ik gratis Privium, etc...

Ik hoef ook niet meer specifiek KLM/AF/Delta te vliegen, maar kan ik ook met BA of Singapore Airlines vliegen.

Dus: dezelfde creditcard maatschappij voor nagenoeg dezelfde abo kosten heb ik VEEL meer voordelen dan het FB programma.

/disclaimer:
Dit is gekeken vanuit de Platinum of Gold FB AMEX ten opzicht van de gewone Platinum of Gold. Het Ivory programma kan nog best interessant zijn.

/edit:

[...]

Nice. Zo heb ik het nog niet bekeken, dus je zegt feitelijk het reguliere spaarprogramma van AMEX is voordeliger dan FB zelf?

Ik heb ook een petrol pas dus de combinatie met priority is voor mij wel aantrekkelijk.

Maar idd, het kunnen vliegen met andere airlines en sparen is handig.

• OverSoft
Hexxagon schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:53:
[...]

Nice. Zo heb ik het nog niet bekeken, dus je zegt feitelijk het reguliere spaarprogramma van AMEX is voordeliger dan FB zelf?

Ik heb ook een petrol pas dus de combinatie met priority is voor mij wel aantrekkelijk.

Maar idd, het kunnen vliegen met andere airlines en sparen is handig.
Ja, al is het sparen via AMEX zelf iets minder snel dan FB. (Dat komt omdat je voor 5 AMEX punten 4 miles krijgt bij KLM). Maar voor mij is de vrije keus van maatschappijen het fijnste.

De tijd dat KLM / AF de beste maatschappijen waren ligt al even achter ons.

• Hexxagon
OverSoft schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:58:
[...]

Ja, al is het sparen via AMEX zelf iets minder snel dan FB. (Dat komt omdat je voor 5 AMEX punten 4 miles krijgt bij KLM). Maar voor mij is de vrije keus van maatschappijen het fijnste.

De tijd dat KLM / AF de beste maatschappijen waren ligt al even achter ons.
Makes sense.

Ging vorig x met KLM naar Azie toe. Ik denk dat vliegtuig was wel 16+ jaar oud. Het witte plastic was helemaal vergeeld :|

Hebben mensen hier nog een favoriete airlines? Of gaat het vooral dat ik kan vliegen met de nieuwste Airbus? >:)

• Moshi
  • Nu online
Miles is maar een gedeelte van het voordeel. Met Flying Blue Silver kun je al een stuk gratis bagage meenemen op Skyteamvluchten en dat tikt met vluchten naar het westen hard aan.

• Hexxagon
Moshi schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:01:
Miles is maar een gedeelte van het voordeel. Met Flying Blue Silver kun je al een stuk gratis bagage meenemen op Skyteamvluchten en dat tikt met vluchten naar het westen hard aan.
Mits je het aantal XP kan behalen voor upgrade. Of je moet echt XP-hoppen bij wijze van :o

• OverSoft
Moshi schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:01:
Again: je kijkt nu alleen naar KLM of Air France. Er zijn zat maatschappijen waar koffers nog steeds gratis zijn.
Intercontinentaal zijn ze sowieso gratis.
Hexxagon schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:01:
[...]

Makes sense.

Ging vorig x met KLM naar Azie toe. Ik denk dat vliegtuig was wel 16+ jaar oud. Het witte plastic was helemaal vergeeld :|

Hebben mensen hier nog een favoriete airlines? Of gaat het vooral dat ik kan vliegen met de nieuwste Airbus? >:)
Emirates is zonder uitzondering prima. Qatar ook.

Heb de maiden voyage van de A380 van Air France naar Washington gevlogen, dat was ook erg cool.

OverSoft wijzigde deze reactie 07-02-2019 14:03 (37%)

• LordSinclair
  • Nu online
OverSoft schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:02:
[...]

Again: je kijkt nu alleen naar KLM of Air France. Er zijn zat maatschappijen waar koffers nog steeds gratis zijn.
Intercontinentaal zijn ze sowieso gratis.
Gratis = Bij de prijs inbegrepen.

• OverSoft
LordSinclair schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:06:
[...]

Gratis = Bij de prijs inbegrepen.
Uiteraard, maar andere intercontinentale maatschappijen reken het niet los in ieder geval (en zijn vaak goedkoper dan KLM/AF).

Ik heb ook lang oogkleppen opgehad en voorkeur gehad voor KLM, maar na jarenlange slechte klanten service en een aantal keren gevlogen hebben met betere maatschappijen ben ik mijn loyaliteit echt wel verloren.
Pagina: 1 ... 70 71 72 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True