A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
@Grouchy Vanwege de prijzen in de US? We gaan 2 weken rondtrekken dus we zullen wel het nodige meenemen (al denk ik mijn vriendin meer dan ik
[ Voor 13% gewijzigd door TommyGun op 08-10-2018 14:28 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Dat ja, USD-EUR staat momenteel niet echt goed maar zelfs dan zijn de kleren vaak veel goedkoper (& VAT daarzo voor kleren is veel lager (of gewoon 0%) als hier de in Nederland). Als je kijkt naar de prijzen voor bijvoorbeeld een Guess, Tommy Hilfiger, Levi's enzovoort die zijn vaak 2-3x zo duur hier.TommyGun schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:26:
Top. BedanktIk ben wel blij dat het op de terugweg is
al zal het wel gaan lukken met jullie tips.
@Grouchy Vanwege de prijzen in de US? We gaan 2 weken rondtrekken dus we zullen wel het nodige meenemen (al denk ik mijn vriendin meer dan ik).
Al jaren geleden dat ik Nederland echt kleren heb gekocht. Genoeg big malls en leuke premium outlets daarzo & vaak sales.Je mag pp voor € 430 aan producten belastingvrij meenemen naar Nederland dus da's snel verdiend.
Spullen als zonnebrandcreme kan je ook gewoon in elke supermarkt/drogisterij halen & hoef je ook niet mee te sleuren.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ben je niet in de wat met 2G? 2E en 2F zijn de grote halvemanen tegenover elkaar. Meer dan een kilometer (10 minuten) lopen kan dat niet zijn.CyBeR schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:14:
[...]
Je hebt toch niet losse tickets gekocht voor ams-cdg en cdg-mia (en vv) hoop ik?
Je stapt namelijk over van terminal 2F naar 2E en omgekeerd, en hoewel niet moeilijk te vinden of zo is dat best een eind met mogelijk een stukje met een bus en je moet door de paspoortcontrole heen. Kun je zomaar een uur mee bezig zijn.
Behalve als je de pech hebt in hal L of M te moeten zijn, maar dat is met die peoplemover ook niet lang duren.
Signatures zijn voor boomers.
Ja ik weet dat 2E en 2F op zich tegen elkaar aan liggen maar je bent nog best even onderwegMaasluip schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:00:
[...]
Ben je niet in de wat met 2G? 2E en 2F zijn de grote halvemanen tegenover elkaar. Meer dan een kilometer (10 minuten) lopen kan dat niet zijn.
Behalve als je de pech hebt in hal L of M te moeten zijn, maar dat is met die peoplemover ook niet lang duren.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Achterin is wel een heel pak luider en je krijgt vaak als laatste eten waardoor je vaak geen keuze meer hebt.TommyGun schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:47:
Ik ga komend weekend voor het eerst een langere vlucht maken. Tot dusver altijd binnen de EU gereisd met 'kleine' vliegtuigen (ala A320, 737), ditmaal gaan we van AMS via CDG naar MIA. We hebben bewust een twin-seat gekozen (Boeing 777-300ER), ook al is dat ver achterin.
Iemand nog tips? Het gebruikelijke hebben we denk ik wel (zoals een nekkussen).
EDIT; betreft Air France
Mja, we wilden niet het risico lopen om naast een stinkerd of zo te komen zittenBrilsmurfffje schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:03:
[...]
Achterin is wel een heel pak luider en je krijgt vaak als laatste eten waardoor je vaak geen keuze meer hebt.
We gaan 't wel meemaken, neem wel oordopjes mee voor de zekerheid.
Zolang je niet naar India of Pakistan vliegt zal dat wel loslopen..TommyGun schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:05:
[...]
Mja, we wilden niet het risico lopen om naast een stinkerd of zo te komen zitten
We gaan 't wel meemaken, neem wel oordopjes mee voor de zekerheid.
Plus meer last van turbulentie als die er onderweg is.Brilsmurfffje schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:03:
[...]
Achterin is wel een heel pak luider en je krijgt vaak als laatste eten waardoor je vaak geen keuze meer hebt.
Wat betreft het eten; het is economy en airplane food, 'chicken or pasta'. Wat snacks meenemen of je kan natuurlijk ook altijd een 'special meal' aanvragen.
Anders maken ze het zo ie zo in die 2 weken wel goed
Dat is waarBrilsmurfffje schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:10:
[...]
Zolang je niet naar India of Pakistan vliegt zal dat wel loslopen..
Die meals had ik gezien inderdaad, maar kun je die ter plaatse nog bestellen? Ik zag wel de optie om ze vóór de vlucht al te kiezen.Grouchy schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:12:
[...]
Plus meer last van turbulentie als die er onderweg is.
Wat betreft het eten; het is economy en airplane food, 'chicken or pasta'. Wat snacks meenemen of je kan natuurlijk ook altijd een 'special meal' aanvragen.
Dat sowiesoAnders maken ze het zo ie zo in die 2 weken wel goed
Deadline is bij de meeste maatschappijen 24 uur voor vertrek. Zo ook bij AF;TommyGun schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:16:
[...]
Dat is waar![]()
[...]
Die meals had ik gezien inderdaad, maar kun je die ter plaatse nog bestellen? Ik zag wel de optie om ze vóór de vlucht al te kiezen.
[...]
Dat sowieso
All you need to do make the order when making a reservation or, if you already have your ticket, no later than 24 hours* before the flight.
* With the exception of kosher meals which must be ordered no later than 48 hours before the flight.
https://www.airfrance.us/...onfort/repas_speciaux.htm
[ Voor 14% gewijzigd door Grouchy op 08-10-2018 15:37 ]
Twee tips, maar voor beide is het al te laat:TommyGun schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:47:
Ik ga komend weekend voor het eerst een langere vlucht maken. Tot dusver altijd binnen de EU gereisd met 'kleine' vliegtuigen (ala A320, 737), ditmaal gaan we van AMS via CDG naar MIA. We hebben bewust een twin-seat gekozen (Boeing 777-300ER), ook al is dat ver achterin.
Iemand nog tips? Het gebruikelijke hebben we denk ik wel (zoals een nekkussen).
EDIT; betreft Air France
- Vermijd CdG (onoverzichtelijk doolhof)
- Vlieg niet met Air Chance (teveel stakingen)
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Anoniem: 915187
3. Stel je hebt een korte overstap op CDG... neem alles voor de eerste twee dagen in je handbagage meeFreee!! schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:45:
[...]
Twee tips, maar voor beide is het al te laat:
Anoniem: 320788
5. Stokbrood. ( Om vrienden te maken tijdens 2 Day delay)
[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 08-10-2018 20:04 ]
Naar mijn persoonlijke mening is hier iets te veel negatief sentiment richting AF wat gebaseerd is op verouderde ervaringen.
Vrij ongepaste opmerking imho.Brilsmurfffje schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:10:
Zolang je niet naar India of Pakistan vliegt zal dat wel loslopen..
[ Voor 37% gewijzigd door Xandrios op 08-10-2018 21:55 ]
Voor hem ben ik niet zo bang, voor zijn bagage is het een ander verhaal.Xandrios schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:52:
Zo’n vaart loopt dat allemaal niet. Die overstap op CDG gaat prima lukken.
Volgens mij is de laatste staking nog vrij recent.Naar mijn mening is hier iets te veel negatief sentiment richting AF wat gebaseerd is op verouderde ervaringen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Maar tegelijkertijd is me dat ook via FCO gebeurd, en bijvoorbeeld, op directe KLM vluchten naar AMS.
Mijn punt is niet dat het niet gebeurd (want dat is bewijsbaar wel het geval), waarschijnlijk zelfs vaker dan andere plaatsen. Maar dat betekend niet dat het zóveel risico is dat je CDG compleet moet vermijden.
Maargoed, zoals ik al aangaf, dat is mijn persoonlijke mening
[ Voor 11% gewijzigd door Xandrios op 08-10-2018 22:11 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Als Air Farce weer eens een keer staakt en er komt een waiver: omboeken naar de directe AMS-MIA vlucht.
Wordt ook altijd gedegradeerd tot FB Plat;

Maar nou ik er over nadenk, dat verklaart mogelijk wel waarom Delta lijkt te denken dat ik permanent (minimaal) Silver ben zelfs al ben ik dat bij KL niet (nu wel, maar ook toen ik dat nog niet was.)
Hoe is Iberia / Madrid in dit opzicht? Is 1.5 uur op Madrid voldoende? We willen naar Buenos Aires in Maart. Ze adverteren overigens zelf met meest punctuele Airline te zijn ;-) Andere 'goedkope' optie is met Airitalia maar dat vertrouw ik niet ivm faillisement. Het scheelt overigens voor beide opties zo'n 200-300 euro met KLM (direct).Freee!! schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:45:
[...]
Twee tips, maar voor beide is het al te laat:
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Ik kreeg hem ook van de week na mijn laatste vlucht met Delta. Ik gok dat ze een foutje hebben gemaakt in hun e-mail template.CyBeR schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:16:
Ja, maar Million Miler is iets heel specifieks.
Maar nou ik er over nadenk, dat verklaart mogelijk wel waarom Delta lijkt te denken dat ik permanent (minimaal) Silver ben zelfs al ben ik dat bij KL niet (nu wel, maar ook toen ik dat nog niet was.)
Ook met koffers? Iberia zou ik trouwens ook niet boeken zonder creditcard.Koerski schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:49:
[...]
Hoe is Iberia / Madrid in dit opzicht? Is 1.5 uur op Madrid voldoende? We willen naar Buenos Aires in Maart. Ze adverteren overigens zelf met meest punctuele Airline te zijn ;-) Andere 'goedkope' optie is met Airitalia maar dat vertrouw ik niet ivm faillisement. Het scheelt overigens voor beide opties zo'n 200-300 euro met KLM (direct).
Dat is een beduidend minder spannende uitlegPWM schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:49:
[...]
Ik kreeg hem ook van de week na mijn laatste vlucht met Delta. Ik gok dat ze een foutje hebben gemaakt in hun e-mail template.

De Iberia terminal in Madrid is relaxed, vind ik zelf een van de beste terminals van Europa. 1,5 uur is meer dan genoeg, waarschijnlijk moet je dan even met het treintje van 4 naar 4s maar die rijdt elke 3 minuten.Koerski schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:49:
[...]
Hoe is Iberia / Madrid in dit opzicht? Is 1.5 uur op Madrid voldoende? We willen naar Buenos Aires in Maart. Ze adverteren overigens zelf met meest punctuele Airline te zijn ;-) Andere 'goedkope' optie is met Airitalia maar dat vertrouw ik niet ivm faillisement. Het scheelt overigens voor beide opties zo'n 200-300 euro met KLM (direct).
Iberia zelf is best degelijk, niet uitmuntend maar nooit echt slecht. Een soort BA, wat niet zo gek is want het is gewoon hetzelfde bedrijf. Zo te zien vliegt Iberia met een A340 en KLM met een 777, dan zou ik (in economy) zelf Iberia kiezen in plaats van 13 uur in zo'n krappe 10 abreast 777 van KLM. Zo'n A340-600 is ook leuk om nog een keertje in te vliegen voor hij verdwijnt
Amsterdam naar Madrid is inderdaad wel krap in een Iberia Express toestel, al is dat maar 2 uurtjes.
Zou persoonlijk uit je opties zeker Iberia kiezen.
FWIW: ik ben de afgelopen jaren tweemaal ingecheckte bagage kwijtgeraakt bij Iberia-vluchten en dan blijkt de klantenservice feitelijk non-existent. Het serviceniveau op vluchten naar Latijns-Amerika is in mijn ervaring in economy ook ondermaats, met veelal lamlendig, ongemotiveerd personeel.
Lekker!
AMS-MIA kon ik juist niet vinden (is alweer een tijd geleden dat we geboekt hebben; in mei j.l.).Grouchy schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 23:06:
Elk nadeel heeft z'n voordeel. Stel dat ze op de outbound last hebben van vertraagde baggage: hop hop richting mall/outlet en snel wat 'gratis' kleren en toiletartikelen gaan shoppen voor de eerste levensbehoeften.
Als Air Farce weer eens een keer staakt en er komt een waiver: omboeken naar de directe AMS-MIA vlucht.
De rechtstreekse vluchten zag ik toen alleen vanuit Duitsland vertrekken.
[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 09-10-2018 12:18 ]
Wat ik persoonlijk heel irritant vond was dat ze op een dagvlucht naar het oosten het licht en de ramen dimde (787). Zit je 7 uur in het donker, terwijl het dag is en het juist de bedoeling is dat je wakker blijft voor optimaal resultaat.Borromini schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:19:
Ik hoor goede dingen over Air Europa op Latijns-Amerika.
De businessstoelen in de 787 waren prima. En vorig jaar best goedkoop (MAD-MIA voor 1000,- in business). Was op dat moment al in Madrid, dus kwam mooi uit.
[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 09-10-2018 14:47 ]
Overigens vergelijk je nu wel een retour (2x 5XP) met een enkele reis (1x 6XP).
[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 10-10-2018 10:54 ]
Binnen Europa maakt het systeem zo inderdaad niet veel uit maar transcontinentaal in de US zou qua XP eigenlijk als internationale vlucht moeten tellen.
Op binnenlandse vluchten in Roemenië spaart u dubbele XP.
Het kán dus wel. Waarom dit bij Delta niet het geval is...is waarschijnlijk een keuze van Delta geweest.Op binnenlandse vluchten in Kenya spaart u dubbele XP.
Het is een keuze van het AF/KLM, RO, KQ FB FF programma. Delta Air Lines heeft met Skypesos SkyMiles haar eigen FF loyalty programma en doet niet aan XP's.Xandrios schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:20:
Maar bijvoorbeeld RO en KQ hebben als regel:
[...]
[...]
Het kán dus wel. Waarom dit bij Delta niet het geval is...is waarschijnlijk een keuze van Delta geweest.
Daar zou je voor de DTW-HNL leg 6713 MQM's hebben gekregen.
[ Voor 8% gewijzigd door Napsju op 10-10-2018 15:44 ]
Lekker!
Yep, een emotionele steun-eekhoorn. Ben benieuwd of het Knabbel of Babbel was.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Normale huisdieren moeten ook in zo'n pet carrier.Leetness schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:03:
Zit er eigenlijk een feitelijk verschil tussen de "emotional support" dieren in de US, en bijvoorbeeld dieren in de cabine met KLM? Bij KLM moeten honden/katten bijvoorbeeld in een hokje van maximaal X bij X cm.
ESA dan weer niet. Die zitten gewoon voor niks bij de eigenaar op de grond (mogen niet in het gangpad of andere veiligheidsrisico's veroorzaken).
Daarom had half Amerika een 'ESA'. Afgelopen jaren heb ik behalve de honden & katten, ook al een konijn en een egel naast me gehad en een of ander hangbuikzwijn en kip gezien bij een gate.
Dit was vorige maand, op Delta, ik op 1C, eigenaresse en hond ernaast, SAV-ATL geloof ik ten tijde van Florence. Ze gingen hierna nog door naar Denver, Colorado:

Ja, ik was even aan het twijfelen of ik niet beter de boel op m’n Delta nummer zou kunnen boeken maar 90% van mijn vluchten is binnen Europa economy met KLM, dus qua status gaat het met de FB XP harder dan met Delta miles.Grouchy schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:53:
[...]
Het is een keuze van het AF/KLM, RO, KQ FB FF programma. Delta Air Lines heeft met Skypesos SkyMiles haar eigen FF loyalty programma en doet niet aan XP's.
Daar zou je voor de DTW-HNL leg 6713 MQM's hebben gekregen.

Die LAX-SAN is dus puur omdat KLM ze nodig heeft op 1 ticket om op het einddoel te komen. Vrijdag ga ik naar Phoenix, over LAX, dus Delta. De interne vluchten die ik daarna doe, kijk ik niet meer naar airline, aangezien dat echt 0 zin meer heeft. Vanaf Detroit pak ik dan weer Delta naar huis.
Heb nu wat interne vluchten AA en United ook staan. Voor de wijziging had ik alles Delta genomen. Benieuwd of meer mensen zo denken, anders voelen ze het niet
[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 10-10-2018 20:31 ]
Vorige week nog met Iberia gevlogen met overstap in Madrid van 50 minuten. Ging prima, ook met bagage. Economy is wel overleven op de short haul vluchten.Koerski schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:49:
[...]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
2XP is nog steeds meer dan 0XP.PWM schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:30:
Ik vlieg sinds de omzetting ook alleen Delta als ik ze als overstap nodig heb:
[Afbeelding]
Die LAX-SAN is dus puur omdat KLM ze nodig heeft op 1 ticket om op het einddoel te komen. Vrijdag ga ik naar Phoenix, over LAX, dus Delta. De interne vluchten die ik daarna doe, kijk ik niet meer naar airline, aangezien dat echt 0 zin meer heeft. Vanaf Detroit pak ik dan weer Delta naar huis.
Heb nu wat interne vluchten AA en United ook staan. Voor de wijziging had ik alles Delta genomen. Benieuwd of meer mensen zo denken, anders voelen ze het niet
Maar ik denk juist extra na over hoe en waar:

Is er een non-stop AMS-SEA? Yep. Maar dit geeft 36 meer XP
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 10-10-2018 21:16 ]
Al dat gehannes, tijd & connecties en bovendien als gevolg ook nog eens af en toe een inferior hard en soft product op verschillende legs alleen voor xx XP

Ik bedoel in termen van kwalificeren voor status vind ik dát op zich een vooruitgang aangezien op miles kwalificeren vroegah met al die 20%-miles tarieven quasi onmogelijk is.
[ Voor 36% gewijzigd door CyBeR op 10-10-2018 21:57 ]
Met een BRU-AMS of een SEA-YVR, 20 minuten in de lucht = 15XP en een ATL-HNL van net geen 10 uur = 6XP denk ik dat we hier 'agree to disagree'CyBeR schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:53:
't is niet echt anders dan MQM/MQS imo, behalve dan dat 't die twee dingen samenvoegt zodat je op segments kwalificeert maar W/J/F meer 'segments' waard zijn.
Het is een beetje de hobby om te puzzelen. Ik zou nooit kiezen voor een inferieur product. Binnen de US zijn de maatschappijen redelijk uitwisselbaar. Daar is dus het puzzelen wel leuk. Voor Intercontinental business class pak ik de beste optie, wat vanaf Amsterdam wel vaak KLM is. Maar volgende week kon ik vanaf SLC met de KLM A330 met oude business terug. Dat doen we dus niet, ongeacht XP.Grouchy schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:50:
Pfft, heb gelukkig geen last van XP's.
Al dat gehannes, tijd & connecties en bovendien als gevolg ook nog eens af en toe een inferior hard en soft product op verschillende legs alleen voor xx XP
https://www.luchtvaartnie...horen-van-frequent-flyers
https://www.flyingblue.nl/en/programme
(Ergens in het midden, de simulator)
Maar het zal neerkomen op een vluchtje naar Parijs / Londen /Frankfurt oid. Voor +- 100 euro en een zaterdagochtend kan je al klaar zijn met een retourtje Frankfurt (als ik even snel zoek)
[ Voor 34% gewijzigd door Nat-Water op 11-10-2018 10:05 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Dat is heel simpel:TradeMarkNL schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:58:
Ligt het trouwens aan mij of kun je bij KLM/SkyTeam niet van te voren zien hoeveel XP een vlucht oplevert.

Voor 4XP heb je dus genoeg aan 2 domestic of 1 europese economy vlucht.
De wat nou?menzo schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:41:
SkyPriority-app
[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 11-10-2018 10:06 ]
Jep, vond hem ook net. Sorry voor m’n iets te snelle post. Transavia blijkt bovendien niet mee te doen aan de XP-punten. Nu eens even een leuke, cheape bestemming uitzoeken waar ik in een dag wat kan zien/doenCyBeR schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:02:
[...]
Dat is heel simpel: [Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door TradeMarkNL op 11-10-2018 10:08 ]
https://play.google.com/s...d=com.skyteam.skypriorityCyBeR schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:02:
[...]
Dat is heel simpel: [Afbeelding]
[...]
De wat nou?

Deze sla ik maar even over
EDIT: Zat in een call, dus dacht installeer de app even. Moet je een account aanmaken, je kan niet je FB credentials gebruiken

Voordeel in het nieuwe programma is dat je extra XP gewoon meeneemt naar het volgende jaar. In de oude setup was je je QF's kwijt na 12 maanden.TradeMarkNL schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:05:
[...]
Jep, vond hem ook net. Sorry voor m’n iets te snelle post. Transavia blijkt bovendien niet mee te doen aan de XP-punten. Nu eens even een leuke, cheape bestemming uitzoeken waar ik in een dag wat kan zien/doen
[ Voor 57% gewijzigd door PWM op 11-10-2018 10:18 ]
Ja, daar begon KLM op twitter ook al over tegen me, maar in de app zie ik toch echt staan dat ik tot 31-12 de tijd heb. Of begrijp ik dat verkeerd?PWM schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:13:
[...]
Voordeel in het nieuwe programma is dat je extra XP gewoon meeneemt naar het volgende jaar. In de oude setup was je je QF's kwijt na 12 maanden.

Zodra jij Zilver word, word dat jouw nieuwe re-enroll maand. Als je op 15 november zilver word, betekent dat dat je tot 30 november het jaar erop hebt voor de re-enroll.TradeMarkNL schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:24:
[...]
Ja, daar begon KLM op twitter ook al over tegen me, maar in de app zie ik toch echt staan dat ik tot 31-12 de tijd heb. Of begrijp ik dat verkeerd?
[Afbeelding]
Aangezien jij met een vlucht op 101XP komt, halen ze 100XP voor zilver van je totaal af, dan houd je 1 over + de 5 van het retour. Betekent dus dat je start met 6XP aan je nieuwe ronde.
In de oude situatie had je altijd tot 31-12 en werd alles op 0 gezet (behalve surplus level miles). Als je dan 50 vluchten had, maar er maar 30 nodig had voor Gold, was je alle extra kwijt.
EDIT:
Ik werd 15 september Platinum:

Dat is nu dus mijn re-enroll maand.
[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 11-10-2018 10:42 ]
Ik heb hetzelfde, maar ga waarschijnlijk geen 300XP halen maar slechts ongeveer 220XP vóór 30 september 2019. Ik krijg dan als ik het goed begrijp een soft landing naar Gold, maar 'kost' die soft landing dan ook 180XP, of mag ik met mijn 250XP doorsparen om weer terug naar Platinum te kunnen?PWM schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:30:
[...]
Zodra jij Zilver word, word dat jouw nieuwe re-enroll maand. Als je op 15 november zilver word, betekent dat dat je tot 30 november het jaar erop hebt voor de re-enroll.
Aangezien jij met een vlucht op 101XP komt, halen ze 100XP voor zilver van je totaal af, dan houd je 1 over + de 5 van het retour. Betekent dus dat je start met 6XP aan je nieuwe ronde.
In de oude situatie had je altijd tot 31-12 en werd alles op 0 gezet (behalve surplus level miles). Als je dan 50 vluchten had, maar er maar 30 nodig had voor Gold, was je alle extra kwijt.
EDIT:
[Afbeelding]
(Een soft landing krijg je als je überhaubt niet eens voor een niveau lager kwalificeert; dan ga je max 1 niveau omlaag.)
[ Voor 62% gewijzigd door CyBeR op 11-10-2018 11:58 ]
Dat snap ik, maar waar het mij om gaat is dat ik nu wel nog maar tot 31-12 heb om Silver te halen, toch? Als me dat niet lukt voor die datum begin ik weer op 0.PWM schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:30:
[...]
Zodra jij Zilver word, word dat jouw nieuwe re-enroll maand. Als je op 15 november zilver word, betekent dat dat je tot 30 november het jaar erop hebt voor de re-enroll.
EDIT:
[Afbeelding]
Correct.TradeMarkNL schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:32:
[...]
Dat snap ik, maar waar het mij om gaat is dat ik nu wel nog maar tot 31-12 heb om Silver te halen, toch? Als me dat niet lukt voor die datum begin ik weer op 0.
En als je zilver haalt heb je een jaar om dat weer te doen (of omhoog te gaan), dus dan verschuift die datum. Die is nu voor iedereen die niet omhoog gaat hetzelfde, namelijk 31 dec omdat voorheen de kwalificatieperiode per kalenderjaar ging.
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Op de terugweg vlieg ik met de nieuwe A350, daar zitten als ik t internet mag geloven stoelen in met een zachte achterkant, dubbel feest voor de persoon voor me!

Het zou waarschijnlijk ook betekenen dat maatschappijen op elke vlucht vanaf Amsterdam gratis zowat al hun stoelen met extra beenruimte zouden moeten weggeven.
[ Voor 39% gewijzigd door Arrne op 11-10-2018 16:31 ]
b) wie zegt dat jij de enige bent die zo lang is?
Sorry hoor maar die gedachten gang is er een van een Millennial aka de 'Generation Me'.Brilsmurfffje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:17:
Komende week vlieg ik met Cathay naar China, voor de leg AMS-HKG gebeld of ik met mijn lengte van ruim 2m een nooduitgang stoel mocht krijgen. Bot, nee kan alleen maar tegen betalen en dat staat bij Cathay gelijk aan de helft van de retourprijs.. Blijf dat een kromme policy vinden van zo een bedrijf, levert t personeel aan boord of bij de checkin weer een hoop extra geregel op..
Op de terugweg vlieg ik met de nieuwe A350, daar zitten als ik t internet mag geloven stoelen in met een zachte achterkant, dubbel feest voor de persoon voor me!
Vragen ok, rest mag er ook voor betalen dus niet verbaasd zijn/het bot vinden als het een nee is.
Met die lengte boek je toch standaard een stoel met extra beenruimte, Premium Economy of Business.
[ Voor 4% gewijzigd door Grouchy op 11-10-2018 15:48 ]
Proberen kan toch altijd? Maar inderdaad, dan niet boos worden als het niet kan...CyBeR schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:29:
a) waarom zouden ze jou zo'n stoel gratis geven als iemand anders er voor wil betalen
b) wie zegt dat jij de enige bent die zo lang is?
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Even een crosspost uit het "[Vakantie] USA" topic:
PolarBear schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:31:
Ik kende deze functionaltieit nog niet https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/history-search maar kan je al je entries/exits in de laatste 5 jaar in de VS terugvinden. Best grappig.
Hmmbob schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:56:
Op een van de andere tabs kun je zien hoe lang je nog legaal in de VS mag blijven trouwens: https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/compliance-search
[ Voor 58% gewijzigd door Hmmbob op 11-10-2018 16:02 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Heb je bij aankomst ook een klein autootje gehuurd en ga je er ook van uit dat je gratis een grotere krijgt vanwege je lengte?Brilsmurfffje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:17:
Komende week vlieg ik met Cathay naar China, voor de leg AMS-HKG gebeld of ik met mijn lengte van ruim 2m een nooduitgang stoel mocht krijgen. Bot, nee kan alleen maar tegen betalen en dat staat bij Cathay gelijk aan de helft van de retourprijs.. Blijf dat een kromme policy vinden van zo een bedrijf, levert t personeel aan boord of bij de checkin weer een hoop extra geregel op..
Ik zie dat je bij het boeken voor een aantal tientjes gewoon een eigen (of ruimtere) plek kan bijboeken.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Interessant. Als ik m'n huidige paspoort invul dan krijg ik gegevens uit 2015 terug. Mijn paspoort is in 2017 uitgegeven.Hmmbob schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:53:
Jup. Je kan er gewoon voor betalen, als het inderdaad belangrijk is voor je. En als je dat te duur vindt, dan vlieg je met een ander. Op geen enkele wijze hoeft een maatschappij je dit gratis aan te bieden.
[...]
[...]
M.a.w. dat hele "geen returning esta bij een nieuw paspoort" verhaal is bullshit want ze kunnen dat prima aan elkaar knopen.
Ik had daarbij altijd wel geluk
Die aantal tientjes kan bij de KLM ook zomaar een heel groot aantal tientjes zijn, ik heb recent economy comfort genomen naar SFO en dat was 135 per vlucht extra. Nooduitgang was 80 euro, maar dan kan je de hele vlucht genieten van de toiletgang van alle economy mede passagiersLordSinclair schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:06:
[...]
Ik zie dat je bij het boeken voor een aantal tientjes gewoon een eigen (of ruimtere) plek kan bijboeken.

Dan liever 135 voor rust en recline
1,98m overigens voor mij, dus dit soort lange vluchten heb ik graag dat extra beetje beenruimte.
Het is geen 1998 meer waar dat argument met hakken over de sloot genoeg was om meer beenruimte te krijgen.Brilsmurfffje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:17:
Tja ik ben 2.05m met relatief lange benen kan er zelf verder niks aan doen, over de jaren is de ruimte alleen maar krapper geworden. Dit keer Cathay geboekt, normaal vlieg ik altijd met Garuda of Emirates en dan is het nooit een probleem, zelfs niet bij KLM of Transavia. Het is vanuit mijn kant meer een heads up naar de airline omdat aan boord ik toch eigenlijk altijd wel aan de nooduitgang mag zitten. Dan kan je zeggen betaal wat extra, maar ik betaal al extra voor een premium airline. En dat beetje extra komt neer op 150 euro pp enkele reis. Dat is meer dan de helft dan ik voor het retourtje met nog 2 binnenlandse vluchten erbij..Arrne schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:28:
Tja, ik ben bijna net zo lang maar begrijp wel dat we geen gratis voordelen krijgen waar anderen voor zouden moeten betalen.
Het zou waarschijnlijk ook betekenen dat maatschappijen op elke vlucht vanaf Amsterdam gratis zowat al hun stoelen met extra beenruimte zouden moeten weggeven.
Verder zit een werkgever mij al komen, he werkgever, kan ik wat meer geld extra krijgen in de maand want als lang persoon is het leven voor mij duurder
Als iemand te dik is en extra moet betalen is de wereld te klein..Grouchy schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:45:
[...]
Sorry hoor maar die gedachten gang is er een van een Millennial aka de 'Generation Me'.
Vragen ok, rest mag er ook voor betalen dus niet verbaasd zijn/het bot vinden als het een nee is.
Met die lengte boek je toch standaard een stoel met extra beenruimte, Premium Economy of Business.
Lang wordt altijd gezien als iets waar je blij mee moet zijn, dat beeld is niet juist als je zelf lang bent, misschien als je klein bent heb je het idee dat alles beter is als je langer zou zijn, maar veel langer is echt nadelig..
Uiteindelijk wel omdat de airline je een veilige plek moet aanbieden..Hmmbob schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:53:
Jup. Je kan er gewoon voor betalen, als het inderdaad belangrijk is voor je. En als je dat te duur vindt, dan vlieg je met een ander. Op geen enkele wijze hoeft een maatschappij je dit gratis aan te bieden.
[...]
[...]
Nope want een grotere auto biedt ook comfort en andere voordelen, verder is auto's ook meestal geen probleem. Het verschil kleine of grote auto is ook vaak een paar euro. En zoals gezegd krijg je dan ook significant meer waar voor je geld. Een nooduitgang stoel zorgt er enkel voor dat ik kan zitten, verder staan er altijd mensen op je voeten bij het toilet, heb je geen opbergruimte en is het er kouder.. Dat alles voor significant meer geld dan een normale stoelLordSinclair schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:06:
[...]
Heb je bij aankomst ook een klein autootje gehuurd en ga je er ook van uit dat je gratis een grotere krijgt vanwege je lengte?
imho ook zoals het zou moeten werken, premium economy is een service niveau hoger, dat is niet te zeggen voor een nooduitgang stoel.don_jorg schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:04:
Over extra beenruimte: ik ben 2.02. Bij United deden ze dat vroeger wel geinig: bij de check-in kon je aangeven graag wat extra beenruimte te hebben. Ze schreven dan op de lijst je naam en lengte op. Bij de gate, werden de langste mensen omgeroepen (van de lijst, natuurlijk) en die kregen de stoel(en).
Ik had daarbij altijd wel geluk
Tja ik ben student en bij Cathay is het nog een pak duurder, de vlucht is over een paar dagen en op de dag van de vlucht zijn de nooduitgang stoelen gratisPeaceNlove schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:57:
[...]
Die aantal tientjes kan bij de KLM ook zomaar een heel groot aantal tientjes zijn, ik heb recent economy comfort genomen naar SFO en dat was 135 per vlucht extra. Nooduitgang was 80 euro, maar dan kan je de hele vlucht genieten van de toiletgang van alle economy mede passagiers![]()
Dan liever 135 voor rust en recline
1,98m overigens voor mij, dus dit soort lange vluchten heb ik graag dat extra beetje beenruimte.
Als ik het netjes aangeef is het bij Emirates/KLM/Ethiad/Garuda/Transavia nooit een probleem geweest.. Zoals gezegd het is ook een nadeel voor de persoon voor mij als mijn knieeën klem zitten tussen de stoel, de persoon voor mij kan niet naar achteren met de stoel en het gros van de vlucht hang ik dan rond bij de keukentjesAnoniem: 915187 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:28:
[...]
Het is geen 1998 meer waar dat argument met hakken over de sloot genoeg was om meer beenruimte te krijgen.
Hoe kom ik erachter welke indeling deze heeft als hij geen boekingscode heeft?
edit1: @Brilsmurfffje natuurlijk, niet PWM.
edit2: Je zegt wel dat je op de dag van de vlucht toch wel op die stoelen mag zitten, maar dat is natuurlijk onzin. Als daar al betalende klanten zitten mag je gewoon gaan zitten op de stoel die je toegewezen krijgt.
[ Voor 84% gewijzigd door Arrne op 11-10-2018 21:06 ]
Datum van de vlucht invullen op seatguru.PWM schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:00:
Mijn pa vliegt met de 767-300 van United: N657UA
Hoe kom ik erachter welke indeling deze heeft als hij geen boekingscode heeft?
Edit:
Sowieso is het een 767-300ER dus maar twee keuzes
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 915187 op 11-10-2018 21:08 ]
Er zijn wel maatschappijen waar je dan gewoon twee stoelen moet kopen hoor. Zie dit overzicht.Brilsmurfffje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:24:
Als iemand te dik is en extra moet betalen is de wereld te klein..
Misschien niet voor dit topic, maar gemiddeld genomen heb je inderdaad een beter betaalde en hogere functie. Bovendien ben je student dus niet klagen maar dragen. Je kan prima een paar uurtjes de stewardessen achterin vervelen.Brilsmurfffje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:24:
[...]
Verder zit een werkgever mij al komen, he werkgever, kan ik wat meer geld extra krijgen in de maand want als lang persoon is het leven voor mij duurder
Ja, en minus een First class die men niet voert naar Amsterdam is het er nog 1Anoniem: 915187 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:06:
[...]
Sowieso is het een 767-300ER dus maar twee keuzes
Jammer voor hem, dat is een 2-2-2 2-1-2 opstelling.
Weet niet waar deze edit er precies inkomt, maar als we het hebben over comfort: * PWM is ook 50x in Economy/Economy Comfort de oceaan overgestoken, voordat hij wat te zeggen kreeg
[ Voor 35% gewijzigd door PWM op 11-10-2018 21:16 ]
Ik typte die post maar toen kwam juist die van jou ertussen, waardoor het wellicht leek alsof ik op jouw post reageerde en niet de post daarboven. Dus vandaar de toevoeging.PWM schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:13:
Weet niet waar deze edit er precies inkomt, maar als we het hebben over comfort: * PWM is ook 50x in Economy/Economy Comfort de oceaan overgestoken, voordat hij wat te zeggen kreeg. En, 1m98 mind you.
Ah, nu snap ik hemArrne schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:22:
[...]
Ik typte die post maar toen kwam juist die van jou ertussen, waardoor het wellicht leek alsof ik op jouw post reageerde en niet de post daarboven. Dus vandaar de toevoeging.
Dat zijn alle plekken in het vliegtuig. En als jij het fijner vindt om een nooduitgangstoel te hebben omdat je dan je benen niet in je nek hebt zitten, DAN BOEK JE DIE GEWOON. Zomaar verwachten dat dat “wel geregeld wordt voor je omdat ik lang ben” is gewoon niet de manier waarop dit werkt. Het klinkt als “”ik maak van mijn probleem het probleem van iemand anders”.Brilsmurfffje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:24:
[...]
Uiteindelijk wel omdat de airline je een veilige plek moet aanbieden..
Anyway, het lijkt erop dat we hier behoorlijk van mening over verschillen - let’s agree to disagree.
[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 11-10-2018 22:25 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik ben ook niet de kleinste. Maar de 'premium' airlines moeten ook gewoon mee met de tijd. In de huidige tijd moeten stoelen zo dicht mogelijk op elkaar voor een zo laag mogelijke prijs. Economy comfort bij KLM biedt je de ruimte van pak m beet 10 jaar geleden voor de prijs van pak m beet 10 jaar geleden en is absoluut geen hoger service niveau. Ik heb mijn geld er graag voor over net zo goed dat ik airlines als Ryanair gewoon niet vlieg.Brilsmurfffje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:24:
[...]
Dan kan je zeggen betaal wat extra, maar ik betaal al extra voor een premium airline. En dat beetje extra komt neer op 150 euro pp enkele reis. Dat is meer dan de helft dan ik voor het retourtje met nog 2 binnenlandse vluchten erbij..
Ik weet niet waar je allemaal tegenaan loopt. Maar met bijna 2m is het lastigste waar ik tegenaan loop dat ik mensen in de kroeg minder goed kan verstaan. Niet echt first world problems, wat een vliegtuigstoel uberhaubt niet kan zijn. Het is wel fijn om de kortste weg naar de bar te kunnen zien...Brilsmurfffje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:24:
[...]
Lang wordt altijd gezien als iets waar je blij mee moet zijn, dat beeld is niet juist als je zelf lang bent, misschien als je klein bent heb je het idee dat alles beter is als je langer zou zijn, maar veel langer is echt nadelig..
[...]
Probeer je echt overal alleen de nadelen van in te zien? Dan kan je het nog wel eens erg lastig gaan krijgen in de toekomst.Brilsmurfffje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:24:
[...]
Een nooduitgang stoel zorgt er enkel voor dat ik kan zitten, verder staan er altijd mensen op je voeten bij het toilet, heb je geen opbergruimte en is het er kouder.. Dat alles voor significant meer geld dan een normale stoel
[...]
Tja ik ben student en bij Cathay is het nog een pak duurder, de vlucht is over een paar dagen en op de dag van de vlucht zijn de nooduitgang stoelen gratis
Bij de nooduitgang kan je eindeloos je benen strekken, je kan naar de wc zonder mensen lastig te moeten vallen (of dat mensen jou lastig vallen om naar de wc te gaan), zit er geen ruimte onder je armleuningen waar de wat bredere mensen nog wel eens onderdoor kunnen komen (ja echt), heb je ook gewoon een overhead bin en helpt je dekentje meer dan genoeg tegen de kou.
Snap dat je als student ook geen oneindige flappentap hebt maar als het echt zo'n issue is kan je misschien beter eerst Europa eens verkennen? Er schijnen hier in de buurt ook ontzettend mooie gebieden te zijn.
Overigens heb ik nog geen werkgever gezien die niet op z'n minst voor EC of nooduitgang seat betaald voor zakelijke reizen.
Overigens is er bijns altijd wel iets te regelen. Soms betaal ik, soms regel ik ter plekke iets en soms zit ik k*t... such is life..
Cathay is al jaren geen "premium" airline meer. Het enige premium aan Cathay zijn de prijzen en de nieuwe lounges. Ze verliezen al jaren geld en proberen het nu met allerlij betaalde services terug te verdienen. En daar zit ook extra legroom bij. (HKD$1400)
(ps. op binnenlandse vluchten is de kans groot dat je niet op emergency seat mag behalve als je Chinees spreekt)
3 van die lounges zijn nu open voor iedereen die met Cathay vliegt ipv alleen de first / business class, maar ze vragen wel HKD$600 entree
https://www.scmp.com/news...airport-lounges-vancouverTwo of Cathay’s top-tier “diamond” frequent fliers took a dim view of having paying guests at the lounges.
“Paid admission potentially tarnishes the premium images of Cathay’s lounges,” said Manila-based flier Kesler Go, a marketing executive regularly flying business class.
“It’s not fair to diamond members,” Liu said, referring to the club’s highest level of membership.

https://www.schiphol.nl/nl/vertrek/vlucht/D20181013KL0601/
En zo niet meer. Irritant
EDIT:
Overgezet naar Chicago en dan met United naar Phoenix. Overstaptijd van 1u30, waarbij de treinen tussen de terminals niet rijden, maar je moet wachten op Shuttle bus. Ben benieuwd....
[ Voor 46% gewijzigd door PWM op 12-10-2018 14:14 ]
Chicago doet KLM ook met de 744Grouchy schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:37:
Och, gelukkig geen 10h+ in een versleten, lawaaierige pixelscreen vintage 744
[ Voor 12% gewijzigd door PWM op 12-10-2018 14:50 ]
HKG en je zit er 11hr+ inPWM schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:48:
[...]
Chicago doet KLM ook met de 744Da's wel 2 uur korter, maar toch. Met een gemiddelde vertraging van 40 minuten de afgelopen 180 dagen....
Ga binnenkort ook dezelfde kant op (LAX) en daarna iets met AUS & PHX om ook weer via LAX terug te vliegen.
10h+ en ik heb het nadien wel gehad, ongeacht welk vliegtuig. Had twee directe opties op die dagen: een 744 of een A333, heb er geen seconde over na hoeven te denken...klikkerdeklip..2x A333 vlucht. Ook met de gedachte dat er de laatste anderhalf jaar volgens mij bovengemiddeld veel gecancelled is aan de westkust.
Hebben ze trouwens een reden opgegeven voor de annulering?
En nu. Gegaan voor een andere directe vlucht of voor de extra connecties/miles/xp?
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2