Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 53 ... 260 Laatste
Acties:

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Grouchy schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:42:
[...]

He, je hebt aluminium buizen en aluminium buizen!
Voorbij zijn de tijden waarbij defensie een F27 'troopschip' of wat dan ook regelde. Seat pitch & recline was meestal wat teleurstellend en het ontwijken van pleerollen en ander materiaal tijdens de landing/turbulentie was ook niet echt het hoogtepunt v/d trip.
Voor het aantal te verdienen mijlen hoefde je het ook niet te doen ;)

[afbeelding]

[afbeelding]

Een A350, midwestern crew en/of een southern belle en wat pampering & een Woodford reserve en het leven is goed in je aluminium buis :)
War voor werk doe je als je 2mio Miles hebt staan? Volgens mij pak je toch ook wel eens een redemption hier en daar?

American Express vraagbaak

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59

Grouchy

meep meep

Stinger_Ventura schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:53:
[...]

War voor werk doe je als je 2mio Miles hebt staan? Volgens mij pak je toch ook wel eens een redemption hier en daar?
Nogal wat klanten/faciliteiten zitten niet in Nederland/België vandaar...Verder gaan de reizen een paar keer per jaar naar de USA om daar wat bij te komen.
Redemption; jazeker als je goed kijkt naar de MEM-SAV trip een paar posts up zie je (RY) staan. Da's de boekingsklasse (voorheen RP) die gebruikt wordt door Delta voor mijlen en certificaten upgrades. Dan hebben we/ik later dit jaar ook nog een Delta One trip naar AMS-DTW-AUS PHX-MSP-AMS & een WBC AMS-NRT-AMS trip geredeemd.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Grouchy schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:36:
[...]

Nogal wat klanten/faciliteiten zitten niet in Nederland/België vandaar...Verder gaan de reizen een paar keer per jaar naar de USA om daar wat bij te komen.
Zijn die Skymiles meer of minder waard als Flying Blue miles? Ik heb er "slechts" een miljoen bij elkaar gesprokkeld (FB) en zit toch ook aardig wat in een kist :+

1 miljoen totaal. Ik heb er nu nog 500.000 over. 500.000 heb ik er gebruikt voor business class upgrades en wat award tickets.

[ Voor 12% gewijzigd door PWM op 02-09-2018 10:30 ]

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
PWM schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:29:
[...]

Zijn die Skymiles meer of minder waard als Flying Blue miles? Ik heb er "slechts" een miljoen bij elkaar gesprokkeld (FB) en zit toch ook aardig wat in een kist :+

1 miljoen totaal. Ik heb er nu nog 500.000 over. 500.000 heb ik er gebruikt voor business class upgrades en wat award tickets.
The Points Guy waardeert ze tegenwoordig hetzelfde: $0,012 per stuk. Net als bij FB zit het meest interessante gebruik van SkyMiles 'm ook in de promo's of flash sales. Dan kan je plotseling voor 11k miles van Boston naar Tampa of verder. Aan het andere einde van het spectrum gaan de business class awards van bijvoorbeeld Zuid-Amerika naar Australië ook wel eens over 1 miljoen miles round-trip.. pick your battles dus ;-)

Ik heb wel het idee dat verdienen iets makkelijker gaat; je hebt natuurlijk de Delta creditcards, maar ook de miles bij autohuur, Airbnb en via hotelpromo's vliegen je om de oren. Verder krijg je als top-tier elite natuurlijk 11 miles per $ in plaats van 7 per €, dat is bijna het dubbele. Ook is de 'fare' component van een domestic Delta ticket een stuk groter dan die van een gemiddelde KLM-vlucht, zoals die van jou naar LCY.

[ Voor 20% gewijzigd door Tim_R op 02-09-2018 11:13 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:59
Ben net terug van een trip naar Zuid Amerika. Gevlogen met KLM (Economy Comfort op de 777-300) omdat dit de enige directe vlucht was.

Maar wat een slechte ervaring zeg. Gekozen voor isle op de bulkhead rij (10) omdat dit het meeste beenruimte biedt. Beenruimte is er weleenswaar; maar de breedte van de stoelen is écht onvoldoende. Elke keer als je buurman iets beweegt wordt je wakker, omdat het werkelijk onmogelijk is om niet schouder-aan-schouder te zitten.

Ook het soft product was érg matig. Warme maaltijd van slechte kwaliteit, en de snack (2e maaltijd) is exact hetzelfde als wat je op Europese vluchten als maaltijd krijgt.

Zijn er nog maatschappijen die een beter economy (comfort) product leveren richting zuid amerika? Ook al zou dat een extra overstap betekenen, dat heb ik er eigenlijk wel voor over. Op een vlucht van 13 uur is het sowieso wel fijn om even een onderbreking te hebben..

[ Voor 11% gewijzigd door Xandrios op 02-09-2018 13:42 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@Xandrios Ligt eraan waar in Zuid-Amerika... Venezuela, Suriname, Guyana, Frans-Guyana, Brazilie, Argentinie, Colombia, Chili, Peru, Bolivia, Uruguray, Paraguay, Ecuador?

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 02-09-2018 14:02 ]

Virussen? Scan ze hier!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Xandrios economy comfort is dan ook bijna hetzelfde als economy, KLM heeft daar gewoon een slecht product. Je moet kijken naar maatschappijen met Premium Economy.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-01 08:38
@Xandrios Lufthansa heeft een aantal vluchten naar Zuid-Amerika, met een overstap in ZRH. 5 sterren airline met ook Premium Economy.

• Xandrios
Verschillende bestemmingen aan de westkust, eg BOG, UIO, LIM, SCL.

Ik realiseer me dat Premium Economy beter is dan KLM Economy Comfort; maar als dat substantieel duurder is dan is dat helaas een budget issue (zijn trips voor werk). Zijn er ook maatschappijen die op de B777 nog 9 stoelen per rij gebruiken in standaard economy?

• Leetness
Dat klopt, zoals eerder gezegd zit er een redelijk groot verschil tussen PE (Premium Eco) en EC (Eco comfort). In feite is EC een paar cm extra beenruimte en wat meer recline, terwijl PE echt een aparte klasse met andere service en soft product is.

• wildhagen
  • Niet online
Xandrios schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:02:
Verschillende bestemmingen aan de westkust, eg BOG, UIO, LIM, SCL.

Ik realiseer me dat Premium Economy beter is dan KLM Economy Comfort; maar als dat substantieel duurder is dan is dat helaas een budget issue (zijn trips voor werk). Zijn er ook maatschappijen die op de B777 nog 9 stoelen per rij gebruiken in standaard economy?
Naar Zuid-Amerika weet ik niet. Maar ik denk het niet, steeds meer maatschappijen gaan naar 10-abreast in hun 777's.

Je zou evt Delta Airlines kunnen bekijken, dus met een overstap in de VS (wel een ESTA nodig dus). Die vliegen vanaf AMS (naar JFK of SEA) met een A330-300 met 2-4-2 in Economy. Als je dan één van die 2-seats neemt, heb je in het ergste geval nog maar één iemand naast je ipv 2.

Virussen? Scan ze hier!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Tim_R schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:09:
[...]
Ik heb wel het idee dat verdienen iets makkelijker gaat; je hebt natuurlijk de Delta creditcards, maar ook de miles bij autohuur, Airbnb en via hotelpromo's vliegen je om de oren. Verder krijg je als top-tier elite natuurlijk 11 miles per $ in plaats van 7 per €, dat is bijna het dubbele. Ook is de 'fare' component van een domestic Delta ticket een stuk groter dan die van een gemiddelde KLM-vlucht, zoals die van jou naar LCY.
Een Delta Air Lines creditcard is voor Nederlanders zoiezo helaas (bijna) onmogelijk.
Beide tiers zijn niet echt met elkaar vergelijkbaar. FB Platinum is eigenlijk gewoon een FF mid-tier voor pax die regelmatig vliegen maar ook weer niet vaak.
En een 1 miljoen round-trip; dan zet je toch een GUC in, 1 miljoen SM bespaard :)
PWM schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:29:
[...]

Ze noemen die dingen niet voor niks ook wel eens Skypesos.
Verre bestemmingen die KLM/AF aanvliegt, dan ben je meestal nog steeds goedkoper uit met miles (en al helemaal met promo's).
Je ziet echter ook bestemmingen op de miles-prijzenchecker zoals:
AMS-BLL EBC vanaf 42.500 FB Miles/85K retour
AMS-NRT WBC vanaf 90.000/180K retour, dan ga ik liever voor 160K Skymiles.
& dit jaar heb ik AMS-ATL voor 60.000 FB mijlen naar Delta One (Day of departure upgrade) gehoord.

Vlieg veel met Delta naar Delta bestemmingen, voor mij werkt het, komt nog bij dat KLM/AF nog steeds geen echte top-tier heeft en niet aan choice-benefits en/of upgrade certificaten doet.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• PWM
  • Niet online
KLM heeft Flying Blue Ultimate. Dat is toch een aardige top tier ;)

• Grouchy

Grouchy

meep meep

PWM schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:35:
KLM heeft Flying Blue Ultimate. Dat is toch een aardige top tier ;)
Alleen in naam. Draadje op FT (Flyertalk) zegt meer dan genoeg. Geloof niet dat iemand die dat draadje heeft gelezen en American Airlines - ConciergeKey, Emirates - Invitation Only, Qantas Airways - Chairman's Lounge, Delta Air Lines - Delta 360, United Airlines - Global Services is nu gaat overstappen.
Zelfs de normale FF top tiers om me heen zijn blij dat dat ze gelukkig niet bij AF/KLM zitten. Man o man wat een armoe & onwil daarzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Grouchy op 02-09-2018 14:58 ]

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:25
Kwam gisteren met de BA A318 aan op LCY, ze remden lekker enthousiast en konden halverwege al omdraaien. Iets te enthousiast bleek, want na parkeren "moeten we even wachten met uitstappen", komt na een minuut de brandweer aanrijden.

De remmen waren te heet en er bleef rook vanaf komen. Geen idee of ze nou echt ingegrepen hebben, ze liepen wel met een soort slang maar toen we na een kwartier mochten uitstappen lag er geen plas water. De captain vond dat ze zich aanstelden, de remmen waren "net vervangen en gewoon nog niet ingeremd" :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bGze3GV.jpg

Overigens echt zonde dat zo'n toestel meer dan 30 minuten extra doelloos rond moet vliegen, omdat het niet voor 6:30 mag landen in LCY. Dat moet toch beter te plannen zijn zou je denken, zeker voor een vlucht van nog geen 7 uur.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kwam je aan met de vlucht uit JFK? Vaak laten ze vluchten wel vertraagd weggaan als ze anders te vroeg aan zouden komen vanwege tail winds, maar je kunt dat niet met 100% correctheid voorspellen natuurlijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Leetness
Dat moet bijna wel, AFAIK is er geen andere vlucht die na een 7 uur durende op LCY landt.

• PWM
  • Niet online
Grouchy schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:49:
[...]

Alleen in naam. Draadje op FT (Flyertalk) zegt meer dan genoeg. Geloof niet dat iemand die dat draadje heeft gelezen en American Airlines - ConciergeKey, Emirates - Invitation Only, Qantas Airways - Chairman's Lounge, Delta Air Lines - Delta 360, United Airlines - Global Services is nu gaat overstappen.
Zelfs de normale FF top tiers om me heen zijn blij dat dat ze gelukkig niet bij AF/KLM zitten. Man o man wat een armoe & onwil daarzo.
Het is inderdaad belabberd, maar ik kan geen kant op (los van dat ik tevreden ben over KLM als airline).

Ik vlieg 90% binnen Europa. Vanaf Schiphol is KLM dan natuurlijk de beste optie. Ik zou Skymiles kunnen gaan sparen volgens mij, maar dat brengt mij niets. In Europa heeft DL Diamond status niks boven KL Platinum. In Amerika wel, maar alle vluchten die ik naar Amerika neem (4 per jaar) + vluchten in Amerika (8 per jaar) vlieg ik sowieso Business/First. Dan heb ik de benefits sowieso wel.

DL Diamond is top als je in de US veel Y/M moet vliegen en een upgrade wil. Ik ken mensen die al 5 jaar Platinum zijn en in 300 vluchten 0 upgrades hebben gekregen.

Nouja, het gaat mij eigenlijk alleen om Skyprio security + lounge. De rest zal wel.

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:23:
[...]

Ik ken mensen die al 5 jaar Platinum zijn en in 300 vluchten 0 upgrades hebben gekregen.
Dat ligt ook wel heel erg aan waar en wanneer je vliegt; ik heb bij DL domestic upgrades gekregen als KL ivory (maar met DL die dacht dat ik silver was).

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:25
CyBeR schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:44:
Kwam je aan met de vlucht uit JFK? Vaak laten ze vluchten wel vertraagd weggaan als ze anders te vroeg aan zouden komen vanwege tail winds, maar je kunt dat niet met 100% correctheid voorspellen natuurlijk.
Ja uit JFK, deze vlucht. Zie dat de jet stream de laatste dagen krachtig was inderdaad, misschien dat dat niet makkelijk te voorspellen was.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

PWM schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:23:
[...]

Het is inderdaad belabberd, maar ik kan geen kant op (los van dat ik tevreden ben over KLM als airline).

Ik vlieg 90% binnen Europa. Vanaf Schiphol is KLM dan natuurlijk de beste optie. Ik zou Skymiles kunnen gaan sparen volgens mij, maar dat brengt mij niets. In Europa heeft DL Diamond status niks boven KL Platinum. In Amerika wel, maar alle vluchten die ik naar Amerika neem (4 per jaar) + vluchten in Amerika (8 per jaar) vlieg ik sowieso Business/First. Dan heb ik de benefits sowieso wel.

DL Diamond is top als je in de US veel Y/M moet vliegen en een upgrade wil. Ik ken mensen die al 5 jaar Platinum zijn en in 300 vluchten 0 upgrades hebben gekregen.

Nouja, het gaat mij eigenlijk alleen om Skyprio security + lounge. De rest zal wel.
Voor de meeste NL'ers zal dat het geval zijn, schat ik zo in.
Heb deze maand dacht ik 11 domestic Delta vluchten, dan gaan andere bepaalde benefits meespelen die ik niet bij een FB, Miles & more, of een Executive Club zou hebben.

US airlines geven vaak geen lounge access, zelfs als je first vliegt. Dan is een Complimentary Delta SC membership leuk. Gratis Delta Same Day Standby en Same Day Confirmed is ook heerlijk om dan te hebben. Gratis je vlucht omboeken bij schedule changes of wanneer je van mainline naar een partner gaat.
Komt nog bovenop de betere behandeling & mogelijkheden en compensatie bij IROP's en alledaagse zaken (Ben oa lid (geweest) bij NW WorldPerks, FB en Delta SM).

Upgrades:
Dit is een domestic vlucht voor morgen, labor day.
DM, PM, GM upgrade windows zijn al geweest. Zo te zien hebben FB leden ook nog wel een kans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QUbBeWUOESxZ1ULkfYExQvyu/full.jpg

Verwijderd

Xandrios schreef op zondag 2 september 2018 @ 13:40:
Ben net terug van een trip naar Zuid Amerika. Gevlogen met KLM (Economy Comfort op de 777-300) omdat dit de enige directe vlucht was.

Maar wat een slechte ervaring zeg. Gekozen voor isle op de bulkhead rij (10) omdat dit het meeste beenruimte biedt. Beenruimte is er weleenswaar; maar de breedte van de stoelen is écht onvoldoende. Elke keer als je buurman iets beweegt wordt je wakker, omdat het werkelijk onmogelijk is om niet schouder-aan-schouder te zitten.

Ook het soft product was érg matig. Warme maaltijd van slechte kwaliteit, en de snack (2e maaltijd) is exact hetzelfde als wat je op Europese vluchten als maaltijd krijgt.

Zijn er nog maatschappijen die een beter economy (comfort) product leveren richting zuid amerika? Ook al zou dat een extra overstap betekenen, dat heb ik er eigenlijk wel voor over. Op een vlucht van 13 uur is het sowieso wel fijn om even een onderbreking te hebben..
Wat je zoekt is eigenlijk Premium Economy en dat biedt de KLM om begrijpelijke redenen niet. Behoorlijk duurder dan Economy en op de thuismarkt wil de massa daar niet voor betalen.

• CyBeR
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 23:02:
[...]

Wat je zoekt is eigenlijk Premium Economy en dat biedt de KLM om begrijpelijke redenen niet. Behoorlijk duurder dan Economy en op de thuismarkt wil de massa daar niet voor betalen.
De thuismarkt wellicht niet maar al die transferpax?

• PWM
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 23:02:
[...]

Op longhaul is nauwelijks de helft Nederlands. Soms zelfs maar een fractie van de passagiers. Ik zou het toejuichen.

Veel personeel (ook bij ons) mag geen Business, maar wel Premium Economy. Die vliegen nu veel SAS en AF longhaul.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:45

Daniel

Kapitein NCC-1701
PWM schreef op maandag 3 september 2018 @ 09:00:

Veel personeel (ook bij ons) mag geen Business, maar wel Premium Economy. Die vliegen nu veel SAS en AF longhaul.
Volgens mij is er op de zakelijke markt best een case te maken voor Premium Economy juist vanwege de reden die je noemt. Bij steeds meer bedrijven is Business vliegen uit den boze, terwijl Premium Economy wel mag - het tarief maakt dan niet eens uit (mijn vrouw mag wel voor 2k PE boeken maar niet voor 2300 euro Business, bijvoorbeeld)

• Leetness
Het is natuurlijk makkelijk speculeren op een forum, maar ik denk dat KLM hier vast wel onderzoek naar heeft gedaan en met een goede reden heeft besloten het (nog) niet te gebruiken.

• PWM
  • Niet online
Leetness schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:16:
Het is natuurlijk makkelijk speculeren op een forum, maar ik denk dat KLM hier vast wel onderzoek naar heeft gedaan en met een goede reden heeft besloten het (nog) niet te gebruiken.
Dat zou je zeggen. Aan de andere kant, toen de hele wereld en zijn moeder al Economy Comfort aanboden (inclusief de Skyteam partners), had KLM nog niks. Toen ze begonnen was het ook heel voorzichtig met een rijtje hier en daar.

Maar goed, ze zullen er wel naar kijken mag ik aannemen. Maar, zolang je je long-haul vluchten 95% vol hebt zitten is er misschien ook wat minder noodzaak.

EDIT:

Lufthansa, British Airways, SAS en Air France bieden het inmiddels aan.

[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 03-09-2018 12:26 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En Iberia is ermee bezig. Al weet ik niet of dat ook een Economy Comfort wordt of een echte aparte cabine (Eco Premium).

Het heeft volgens mij weldegelijk meerwaarde, de 3-4-3 (of 3-3-3 in smallere toestellen) is extreem onaangenaam long haul. Ben zelf niet de grootste maar die Emirates 777 daar wil ik niet nog een keertje inzitten in eco...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Leetness schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:16:
Binnen twee jaar is zo'n beetje alles van Delta dat naar/van AMS vliegt uitgerust met Premium economy. Comfort+ gaat er uit.
Straks heb je de situatie dat AF, Virgin, Delta, Alitalia allemaal TATL JV partners Premium Economy hebben. Neem aan dat die ook onderzoek hebben gedaan.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Grouchy schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:48:

Binnen twee jaar is zo'n beetje alles van Delta dat naar/van AMS vliegt uitgerust met Premium economy. Comfort+ gaat er uit.
Straks heb je de situatie dat AF, Virgin, Delta, Alitalia allemaal TATL JV partners Premium Economy hebben. Neem aan dat die ook onderzoek hebben gedaan.
Emirates gaat ook Premium Economy installeren in de A380's die vanaf 2020 geleverd gaan worden. Er is zeker long haul echt wel markt voor zo'n tussenklasse.

Vergeleken met andere consumentenproducten is het eigenlijk gek dat er zo'n gapend gat zit tussen het goedkoopste product en het niveau daarboven. Een factor 4-5 verschil tussen Economy en Business is doodnormaal. Flex economy en promo business tickets zitten veel dichter op elkaar maar dan zit het verschil enkel in de ticketvoorwaarden, niet in het harde product.

Als ik bijvoorbeeld in november met KLM naar New York wil, dan verkoopt KLM mij een economy ticket voor ongeveer 500 euro. Voor 80 euro meer mag ik een koffer meenemen en wijzigen, en voor 180 euro meer mag ik in Economy Comfort zitten. Alles bij elkaar dus ongeveer 750 euro. Maar wat als ik ook bereid ben 1000 euro te betalen, of 1250, of 1500 voor meer comfort? Dan heeft KLM dus gewoon geen aanbod voor mij. Ik mag meer betalen maar dan krijg ik enkel een flexibeler ticket, geen comfortabeler reis. Een beter hard product is er niet, totdat ik bereid ben 2k en meer neer te leggen voor Business. Ik vind dat gek.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Daniel schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:18:
[...]Als ik bijvoorbeeld in november met KLM naar New York wil, dan verkoopt KLM mij een economy ticket voor ongeveer 500 euro. Voor 80 euro meer mag ik een koffer meenemen en wijzigen, en voor 180 euro meer mag ik in Economy Comfort zitten. Alles bij elkaar dus ongeveer 750 euro. Maar wat als ik ook bereid ben 1000 euro te betalen, of 1250, of 1500 voor meer comfort? Dan heeft KLM dus gewoon geen aanbod voor mij. Ik mag meer betalen maar dan krijg ik enkel een flexibeler ticket, geen comfortabeler reis. Een beter hard product is er niet, totdat ik bereid ben 2k en meer neer te leggen voor Business. Ik vind dat gek.
Exact de squeeze waar de mrs. en ik in zaten. Dus toch maar Economy Comfort geboekt ipv gewoon. 750 -> 1000 was een no-brainer geweest maar 2x 1800-2000 ging te fur.

• CyBeR
  • Niet online
Als KL een premium economy product introduceert prima, als ze dat business prijsniveau van ongeveer 1800 maar aanhouden.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
CyBeR schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:02:
Als KL een premium economy product introduceert prima, als ze dat business prijsniveau van ongeveer 1800 maar aanhouden.
Uiteindelijk de upgrades via m'n FB miles gedaan, dus weinig pijn daar.

• PWM
  • Niet online
Redden we dat? Ik ben toch meestal 2200-2500 kwijt voor US vluchten.

Heb voor eind september tot mid oktober wel dit pareltje staan
  • AMS-LAX
  • LAX-SAN
  • SAN-LAX
  • LAX-AMS
  • AMS-LAX
  • LAX-PHX
  • PHX-LAS
  • LAS-DTW
  • DTW-AMS
Voor 5600 in Business, beste deal ooit. Levert 180XP op + 40.000 miles (wat gek genoeg meer is dan volgens de formule zou moeten).

• CyBeR
  • Niet online
Zelf meermaals gered. Je moet er alleen een beetje op tijd bij zijn dus 't is met name voor vakanties e.d. (Wat ook precies het idee is natuurlijk.) En overigens is dat natuurlijk alleen een simpele retour van AMS ergens naartoe en terug. Zodra je multi-city dingen gaat doen wordt 't duurder natuurlijk. Bijvoorbeeld vorig jaar had ik AMS-NRT-AMS kunnen doen voor ~1800, maar met een tweede stop er bij werd 't 2100 o.i.d.

En als je er op tijd bij bent en flexibel bent is minder dan 1800 ook nog wel te doen met promo's; ik heb 1400 gezien. (Een van de weinige nieuwsbrieven die ik niet onmiddellijk unsubscribe is die van KLM :P)

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 03-09-2018 14:30 ]

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het is bij KLM natuurlijk wel altijd de vraag of de tarieven die ze adverteren uberhaupt te vinden zijn voor de rechtstreekse routes, maar als je vroeg boekt (> 3 maanden van tevoren) kun je wel naar Noord/Zuid-Amerika/Caribisch gebied voor 1600-1700 euro en ZO Azië vanaf ongeveer 1900. Met Werelddealweken en andere acties soms nog wel wat goedkoper.

• CyBeR
  • Niet online
In mijn ervaring zijn de tarieven onder de 1800 vaak met verbindingen of naar vakantiebestemmingen (denk CUR) maar het 1800-prijsniveau zie ik heel vaak staan voor gewoon non-stop KLM/Delta vluchten uit AMS.

Bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CZUYnf0.png

(Goed, 1900 maar soit)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2DK521f.png

Of de andere kant op:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1ndhxKs.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hmEGwVH.png

Etc.

• PWM
  • Niet online
Ik ben eigenlijk ook altijd wel op tijd, meestal 2-3 maanden van tevoren. Ik ben nu voor mijn pa aan het kijken naar:

AMS-BOS 16/9 - 20/9

AMS-LAX 20/10
LAX-DC (Dulles/Reagan) 24/10
IAD-AMS 27/10

Met Delta/KLM zit ik dan op 10k+ Heeft het dan nog zin om te gaan puzzelen vanavond, of is het gewoon te kort dag.

• CyBeR
  • Niet online
Dat is te kort dag idd. Die lage tarieven zijn typisch gezien alleen minimaal 3 maanden van tevoren te boeken, zeker op drukke routes zoals die je noemt.

• Xandrios
Het hangt heel erg af van je bestemming en wanneer je boekt. Het klopt dat sommige van onze bestemmingen wel voor 2500 euro te vinden zijn in business. Maar dat is enkel als je maanden van te voren boekt. Wij boeken meestal een week voor vertrek...en het is meer regel dan uitzondering dat we dan 2K+ euro betalen voor een simpele retour naar Zuid Amerika. In Economy..

Soms is ook de tijd op locatie < 3 dagen; dan krijg je dat de fare direct flink omhoog springt.

Afbeeldingslocatie: http://upload.xandrios.net/1536010210_Screen%20Shot%202018-09-03%20at%2023.30.48.png

Ik zou graag éérder boeken maar dat is vaak niet mogelijk. Je bent toch afhankelijk van klanten, afspraken, meetings...en dat soort dingen worden over het algemeen niet eerder dan 1-2 weken van te voren vastgezet.

[ Voor 9% gewijzigd door Xandrios op 03-09-2018 23:31 ]

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-12-2025
Richting Zuid-Amerika zijn tickets sowieso al aanzienlijk duurder dan richting Azië of Noord-Amerika, maakt niet uit welke maatschappij. Als je dan ook nog eens op heel korte termijn boekt, weet je natuurlijk dat je de hoofdprijs gaat betalen.

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:23:
[...]

Het hangt heel erg af van je bestemming en wanneer je boekt. Het klopt dat sommige van onze bestemmingen wel voor 2500 euro te vinden zijn in business. Maar dat is enkel als je maanden van te voren boekt. Wij boeken meestal een week voor vertrek...en het is meer regel dan uitzondering dat we dan 2K+ euro betalen voor een simpele retour naar Zuid Amerika. In Economy..

Soms is ook de tijd op locatie < 3 dagen; dan krijg je dat de fare direct flink omhoog springt.

[afbeelding]

Ik zou graag éérder boeken maar dat is vaak niet mogelijk. Je bent toch afhankelijk van klanten, afspraken, meetings...en dat soort dingen worden over het algemeen niet eerder dan 1-2 weken van te voren vastgezet.
Ja, maar dat is ook precise de bedoeling natuurlijk. Die lage tarieven waar ik 't overheb zin voor toeristen om ze te overtuigen om toch dat extra beetje geld uit te geven. Dat er af en toe een bedrijf ook gebruik van maakt is niet de bedoeling maar kan niet echt anders.

Jij doet precies zaken-reis achtige dingen (kort van tevoren boeken, kort verblijf) en dan mag je natuurlijk zo diep mogelijk in de buidel tasten.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:44
Zondag voor het eerst sinds tijden naar de UK, helaas met Flybe (BHX en schandalige tarieven van KLM) maar waar moet ik rekening mee houden qua timing? Vorig jaar veel naar Stockholm, Berlijn en Madrid geweest en daar hield ik vorig jaar elke keer ongeveer 1 ~ 1,5 uur aan. Ik vermoed dat dat met UK en Flybe wat krapjes aan wordt?

K to the KillaZ

• Arrne
Wat bedoel je precies met 'timing'? Als de vraag is hoe vroeg je op Schiphol moet zijn voor vertrek, maakt het niets uit met welke maatschappij je vliegt. Aangenomen dat je online incheckt en geen ruimbagage meeneemt.

Dan is veel relevanter op welke dag en welk tijdstip je vlucht vertrekt.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:44
Arrne schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:39:
Wat bedoel je precies met 'timing'? Als de vraag is hoe vroeg je op Schiphol moet zijn voor vertrek, maakt het niets uit met welke maatschappij je vliegt. Aangenomen dat je online incheckt en geen ruimbagage meeneemt.

Dan is veel relevanter op welke dag en welk tijdstip je vlucht vertrekt.
Jep, mijn vermoeden was dat Flybe wat langer in beslag neemt dan KLM, maar daar zit dus weinig verschil in.

Scheelt weer, hoef ik geen oppas te regelen voor de kleine :+

K to the KillaZ

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik vlieg morgen met transavia en ze hebben blijkbaar 2 verschillende boarding pass versies (print en mobiel) maar ik zie geen verschil tussen de twee. Op de site staat dat je met je mobiel kunt inchecken maar op de boarding pass staat dat je moet uitprinten. Maar zoals ik al zei, ik zie geen verschil tussen de twee. Wordt dit geaccepteerd?

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• wildhagen
  • Niet online
KillaZ schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:24:
Zondag voor het eerst sinds tijden naar de UK, helaas met Flybe (BHX en schandalige tarieven van KLM) maar waar moet ik rekening mee houden qua timing? Vorig jaar veel naar Stockholm, Berlijn en Madrid geweest en daar hield ik vorig jaar elke keer ongeveer 1 ~ 1,5 uur aan. Ik vermoed dat dat met UK en Flybe wat krapjes aan wordt?
Voor mijn beleving: is Flybe dan zo'n dramatisch slechte luchtvaartmaatschappij vanwege "helaas"? Of wat bedoel je precies?

Heb er zelf nog nooit mee gevlogen vandaar,...

Virussen? Scan ze hier!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

mrsar

waar een sar is,is een wodka

sheez88 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:51:
Ik vlieg morgen met transavia en ze hebben blijkbaar 2 verschillende boarding pass versies (print en mobiel) maar ik zie geen verschil tussen de twee. Op de site staat dat je met je mobiel kunt inchecken maar op de boarding pass staat dat je moet uitprinten. Maar zoals ik al zei, ik zie geen verschil tussen de twee. Wordt dit geaccepteerd?
inchecken is wat anders dan boarden he :P op deze manier is je vraag een beetje raar ;)

maar wat je bedoelt, : ja je kan beiden gebruiken bij boarden, als je wil kan je zelfs het ene poortje doorgaan met je mobile(bij bv security) en een ander poortje met de papieren versie.

Dus of je print het uit of je scant gewoon lekker overal vanaf je mobiel.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• TI_Observer
mrsar schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:56:
[...]

inchecken is wat anders dan boarden he :P op deze manier is je vraag een beetje raar ;)

maar wat je bedoelt, : ja je kan beiden gebruiken bij boarden, als je wil kan je zelfs het ene poortje doorgaan met je mobiel en een ander poortje met de papieren versie.

Dus of je print het uit of je scant gewoon lekker overall vanaf je mobile.
Hehe, ja je hebt gelijk. Ik bedoelde boarden inderdaad. Ok, waarom maken ze het dan zo verwarrend?

"Belangrijke informatie!
Print je boardingpass uit, neem deze mee naar de
luchthaven en houd je boardingpass de hele vlucht
bij je. Je kunt je printversie niet op je mobiele
telefoon laten zien."

• mrsar
  • Registratie: September 2000

mrsar

waar een sar is,is een wodka

sheez88 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:59:
[...]

Hehe, ja je hebt gelijk. Ik bedoelde boarden inderdaad. Ok, waarom maken ze het dan zo verwarrend?

"Belangrijke informatie!
Print je boardingpass uit, neem deze mee naar de
luchthaven en houd je boardingpass de hele vlucht
bij je. Je kunt je printversie niet op je mobiele
telefoon laten zien."
geven ze je een specifieke mobiele versie? dat is wel belangrijk namelijk (zoals klm)
anders gewoon uitprinten

ik heb al lange tijd niet met Transavia gevlogen,dus zou het niet weten wat je meekrijgt

[ Voor 7% gewijzigd door mrsar op 04-09-2018 14:01 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• TI_Observer
mrsar schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:00:
[...]

geven ze je een specifieke mobiele versie? dat is wel belangrijk namelijk (zoals klm)
anders gewoon uitprinten

ik heb al lange tijd niet met Transavia gevlogen,dus zou het niet weten wat je meekrijgt
Ja met ryanair kun je ook gewoon met je mobiel boarden, heel handig (maar unrelated).

In de email die ik kreeg stond: download hier de mobiele versie. Op mijn mobiele krijg ik unsupported file en als ik op mijn desktop open, is het gewoon dezelfde boarding pass als de print versie.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-12-2025

swtimmer

Ontrafelt het leven!

PWM schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:23:
[...]

Redden we dat? Ik ben toch meestal 2200-2500 kwijt voor US vluchten.

Heb voor eind september tot mid oktober wel dit pareltje staan
  • AMS-LAX
  • LAX-SAN
  • SAN-LAX
  • LAX-AMS
  • AMS-LAX
  • LAX-PHX
  • PHX-LAS
  • LAS-DTW
  • DTW-AMS
Voor 5600 in Business, beste deal ooit. Levert 180XP op + 40.000 miles (wat gek genoeg meer is dan volgens de formule zou moeten).
Ik heb inderdaad ook nog nooit zo'n goedkoop ticket kunnen scoren en zit denk gemiddeld ~3000 euro voor de VS. Hoogste was 6600 om de volgende dag te mogen vliegen AMS-ATL en dat leverde maar 23k miles op met het oude systeem.

Wij hebben trouwens ook dat met het "versimpelen" van onze travel policy het een stuk lastiger is om BC te mogen vliegen en ik dus ook wel graag een echte Premium klasse zou willen zien.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:08

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ik heb dat één keer geprobeerd met mijn mobiel maar elke keer als ik hem dan nodig heb was het scherm van de telefoon net weer gelocked. Misschien is dat mijn onervarenheid, dat ik de hele tijd met die telefoon in mijn hand klaar wil staan, maar ik vind een papieren boarding pass toch handiger.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• PWM
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:53:
[...]

Voor mijn beleving: is Flybe dan zo'n dramatisch slechte luchtvaartmaatschappij vanwege "helaas"? Of wat bedoel je precies?
FlyBE vliegt met 2 type toestellen op Schiphol.

Als je de Q400 hebt is het een keer leuk als AV geek, maar verder is het klein en lawaaig. Hun E195's zijn echter prima en hebben zelfs iets meer beenruimte dan KLM economy (en iets minder dan economy comfort).

Daar heb je qua kwaliteit geen verschil tussen KLM en FlyBE. Het enige is dat ze op BHX vaak op een remote stand parkeren, dat is wat irritant. KLM parkeert normaal wel gewoon aan een gate daar.

• TI_Observer
Jazzy schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:09:
Ik heb dat één keer geprobeerd met mijn mobiel maar elke keer als ik hem dan nodig heb was het scherm van de telefoon net weer gelocked. Misschien is dat mijn onervarenheid, dat ik de hele tijd met die telefoon in mijn hand klaar wil staan, maar ik vind een papieren boarding pass toch handiger.
Bij ryanair moet je eigenlijk telkens de app openen voor de boarding pass. Wat ik gedaan had, was een screenshot maken van de boarding pass in de app. Vervolgens opende ik hem vanuit mijn 'images' en was hij maar een vingerscan er vanaf om te laten zien, dus zodra mijn phone unlocked was, stond hij al geopend klaar. Ik vond dat heel prettig en snel werken.

[ Voor 3% gewijzigd door TI_Observer op 04-09-2018 14:19 ]

• CyBeR
  • Niet online
Jazzy schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:09:
Ik ben al een tijdje over van papieren vodden naar digitaal.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qtV3q0E.jpg

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:02
sheez88 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:51:
De printversie is een soort speciale barcode en die werkt alleen op uitgeprint papier. De mobiele versie is gewoon een QR code en die kan je laten scannen vanaf het scherm van je telefoon.
Ik gebruik tegenwoordig altijd de laatste optie. Is ook op elk veld waar Transavia op vliegt te gebruiken. Meestal maak ik dan een screenshot van de mobiele boardingpass, dan kan ik hem altijd openen vanuit 'afbeeldingen'. Daar heb je dan ook geen internet meer voor nodig.

• Leetness
PWM schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:10:
[...]

FlyBE vliegt met 2 type toestellen op Schiphol.

Als je de Q400 hebt is het een keer leuk als AV geek, maar verder is het klein en lawaaig. Hun E195's zijn echter prima en hebben zelfs iets meer beenruimte dan KLM economy (en iets minder dan economy comfort).
In welk opzicht vind je de Q400 klein? Mijn ervaring met FlyBE in Q400 is eigenlijk altijd super geweest. 2-2 opstelling, leren stoel en onwijs veel beenruimte (190cm). Inderdaad wel lawaaig dus als je een goede koptelefoon of in-ears hebt kan ik deze erg aanraden.
Wat me ook opvalt is dat de ramen altijd condens hebben in de tussenruimte, wat uit het raam kijken soms wat minder plezierig maakt.

Verwijderd

Apple Wallet _/-\o_

• PWM
  • Niet online
Leetness schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:43:
[...]

In welk opzicht vind je de Q400 klein?
Qua zit is het inderdaad niet verkeerd. Het is gewoon een enorm smal en laag toestel :p Maar het is wellicht meer gevoel dan dat je daadwerkelijk je kop stoot.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
sheez88 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:17:
[...]

Bij ryanair moet je eigenlijk telkens de app openen voor de boarding pass. Wat ik gedaan had, was een screenshot maken van de boarding pass in de app. Vervolgens opende ik hem vanuit mijn 'images' en was hij maar een vingerscan er vanaf om te laten zien, dus zodra mijn phone unlocked was, stond hij al geopend klaar. Ik vond dat heel prettig en snel werken.
Via de Ryanair app kun je 'm in Wallet downloaden.
Dan staat je boardingpass op de dag zelf continue op je lockscreen en open je 'm in 1 beweging zonder de telefoon te unlocken (iOS)
Werk in principe perfect, maar ik kies voor de zekerheid toch altijd ook voor papier ;)

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Ik moet het komende jaar regelmatig richting Dublin (zeker 1x, misschien 2x per maand). Daarbij verwacht ik komend jaar ook wel een of twee keer richting de VS te moeten.

Ik zit eraan te denken om maar eens te kijken of Privium wat is. Echter heb ik de afgelopen keren nooit langer dan 15min bij security hoeven te wachten. En kon ik de laatste keer (paar maanden geleden) dat ik uit de VS terugkwam ook zo doorlopen bij de paspoortcontrole.

Over het algemeen kan ik dan ook op best courante tijden vliegen (doordeweeks eind ochtend/begin middag vertrekken en 's middags aankomen).
Heb ik tot nu toe voornamelijk geluk gehad en is Privium een no-brainer? Of valt het tegenwoordig allemaal weer best mee met de drukte op Schiphol?

• wildhagen
  • Niet online
Kan heel erg varieren. Met security heb ik de laatste tijd niet zoveel tijd meer nodig (zelden langer dan een minuut of 15-20).

Checkin kan soms wel langer duren, en soms heel snel gaan. Op donderdag 16 augustus stond er om 04:00 's ochtends (!!!) bijvoorbeeld een driedubbele rij in Vertrek 1, waar ik een uur over gedaan heb om doorheen te komen en de check-in desks te bereiken.

Moeilijk op voorhand te zeggen dus.

Virussen? Scan ze hier!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Xandrios schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:23:
[...]

Het is vooral dat laatste. De lagere KLM-tarieven (tariefklasse V, N, E, T, Q, de exacte regels varieren) kennen een minimumverblijf - in jouw voorbeeld daalt de prijs met een whopping 1500 euro als je minstens 6 dagen blijft of terugvliegt op een zondag omdat je dan een V-ticket kunt boeken. Al blijf je maar een dag langer, dan scheelt het nog 1000 piek omdat je dan een H-klasse ticket kan boeken waarbij het minimumverblijf 3 dagen is. Als je al na twee dagen terug wil moet je een full flex boeken en dat tikt nogal aan.
Yankovic schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:57:
Ik moet het komende jaar regelmatig richting Dublin (zeker 1x, misschien 2x per maand). Daarbij verwacht ik komend jaar ook wel een of twee keer richting de VS te moeten.
Het is tegenwoordig een stuk beter dan vorig jaar maar als je zo regelmatig gaat vliegen lijkt het mij een no-brainer, simpelweg omdat je niet meer na hoeft te denken of het misschien druk gaat zijn. Als je terugrekent is Privium Basic 5 euro per keer dan je meteen door kan lopen bij de paspoortcontrole. Wil je je daarvoor druk maken?

[ Voor 21% gewijzigd door Daniel op 04-09-2018 16:07 ]

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Weet iemand of KLM priority immigration vouchers uitdeelt op Bangkok. Vlieg vaker J naar Thailand met andere maatschapijen maar dit is de eerste keer in KLM WBC.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• PWM
  • Niet online
Yankovic schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:57:

Ik zit eraan te denken om maar eens te kijken of Privium wat is. Echter heb ik de afgelopen keren nooit langer dan 15min bij security hoeven te wachten. En kon ik de laatste keer (paar maanden geleden) dat ik uit de VS terugkwam ook zo doorlopen bij de paspoortcontrole.

Over het algemeen kan ik dan ook op best courante tijden vliegen (doordeweeks eind ochtend/begin middag vertrekken en 's middags aankomen).
Heb ik tot nu toe voornamelijk geluk gehad en is Privium een no-brainer? Of valt het tegenwoordig allemaal weer best mee met de drukte op Schiphol?
Rijen vallen inderdaad erg mee, maar heen scheelt de paspoortcontrole toch echt wel een paar minuten per keer. Is dat van levensbelang, nope, maar wel lekker ;) En zo af en toe staat er opeens wel een rij van 20+ minuten, da's dan een bonus.

En zolang je geen status hebt voor een airline lounge, is de Privium Lounge na paspoortcontrole echt heerlijk als je naar Dublin gaat. Ik zit er altijd even nog een half uurtje te werken en pak daar mijn ontbijt/lunch. Lijkt mij echt een no-brainer .

En bij de mensen die ik ken, betaalt het werk gewoon. Is het niet voor de tijdswinst, is het wel dat er elke trip geld bespaard kan worden met eten/drinken wat in de lounge gratis is.

Dublin Airport: Goed voor de lijn. Van de standaard gates naar security is alsof je op de Polderbaan afgezet word en de rest moet lopen :+

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wildhagen schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:53:
De bijnaam van FlyBE is FlyMayBE :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PWM
  • Niet online
Ja, qua punctualiteit is dat niet de airline om op te vertrouwen.

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Badtothebone schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:06:
Weet iemand of KLM priority immigration vouchers uitdeelt op Bangkok. Vlieg vaker J naar Thailand met andere maatschapijen maar dit is de eerste keer in KLM WBC.
Ik heb ze nooit gehad.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Daniel schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:05:
[...]
Als je al na twee dagen terug wil moet je een full flex boeken en dat tikt nogal aan.
Of cross-tickets boeken, meestal een stuk goedkoper.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Ok dankje. Ik heb in ieder geval voor de zekerheid een priority pass online geregeld bij Bangkok Flight Services.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Daniel schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:05:
[...]

Het is vooral dat laatste. De lagere KLM-tarieven (tariefklasse V, N, E, T, Q, de exacte regels varieren) kennen een minimumverblijf - in jouw voorbeeld daalt de prijs met een whopping 1500 euro als je minstens 6 dagen blijft of terugvliegt op een zondag omdat je dan een V-ticket kunt boeken. Al blijf je maar een dag langer, dan scheelt het nog 1000 piek omdat je dan een H-klasse ticket kan boeken waarbij het minimumverblijf 3 dagen is. Als je al na twee dagen terug wil moet je een full flex boeken en dat tikt nogal aan.
Dit wist ik niet en verklaart een boel! Veel van mijn trips zijn maar enkele nachten. Zal daar de volgende keer eens mee spelen om te zien wat de impact van een extra nacht is.

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
wildhagen schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:00:
Kan heel erg varieren. Met security heb ik de laatste tijd niet zoveel tijd meer nodig (zelden langer dan een minuut of 15-20).

Checkin kan soms wel langer duren, en soms heel snel gaan. Op donderdag 16 augustus stond er om 04:00 's ochtends (!!!) bijvoorbeeld een driedubbele rij in Vertrek 1, waar ik een uur over gedaan heb om doorheen te komen en de check-in desks te bereiken.

Moeilijk op voorhand te zeggen dus.
Naar Dublin zal er alleen handbagage meegaan, dus van die checkin zal ik geen last hebben (en vlieg sowieso ook niet zo vroeg in de ochtend:)).
PWM schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:17:
[...]

Rijen vallen inderdaad erg mee, maar heen scheelt de paspoortcontrole toch echt wel een paar minuten per keer. Is dat van levensbelang, nope, maar wel lekker ;) En zo af en toe staat er opeens wel een rij van 20+ minuten, da's dan een bonus.

En zolang je geen status hebt voor een airline lounge, is de Privium Lounge na paspoortcontrole echt heerlijk als je naar Dublin gaat. Ik zit er altijd even nog een half uurtje te werken en pak daar mijn ontbijt/lunch. Lijkt mij echt een no-brainer .

En bij de mensen die ik ken, betaalt het werk gewoon. Is het niet voor de tijdswinst, is het wel dat er elke trip geld bespaard kan worden met eten/drinken wat in de lounge gratis is.

Dublin Airport: Goed voor de lijn. Van de standaard gates naar security is alsof je op de Polderbaan afgezet word en de rest moet lopen :+
Ik had er nog niet bij stilgestaan dat je voor Dublin ook gewoon door de paspoortcontrole moet 8)7 dacht dat ik daar alleen die paar keer naar de VS last van zou hebben. Maar heb nu toch wel een extra reden om toch maar eens een afspraak te gaan maken :)
Lounge access is dan ook wat aantrekkelijker omdat je niet weer door security moet. en geef anders idd makkelijk 10+ euro uit aan een kop koffie en broodje. Maar moet je er daar niet enigszins representatief uitzien?

Overigens erg kleine kans dat de baas betaald. Tripjes naar Dublin zijn prive. En werk voor redelijk vroege startup waarbij het al luxe is dat ik over het algemeen gewoon rechtstreeks met KLM naar de VS mag vliegen ipv een WOW air oid :P

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:40

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Iemand ervaring met Surprs.me, waarbij je een verrassingsreis maakt?
Hoe zit het met inchecken terwijl je van te voren nog niet eens weet waar je heen gaat?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
AW_Bos schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:01:
Hoe zit het met inchecken terwijl je van te voren nog niet eens weet waar je heen gaat?
https://srprs.me/nl/hoe-het-werkt

Zij checken jou van tevoren in.

• wildhagen
  • Niet online
Vind dat soort dingen altijd wel grappig. Kleed je je op een vakantie naar bijv Egypte of Griekenland ofzo, eindig je ergens in Groenland of IJsland oid :P

Virussen? Scan ze hier!

• Arrne
Daarom krijg je ook een paar dagen vooraf de weersverwachting.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:21
Leuke verassing, maar is het niet in álle gevallen goedkoper om zelf een leuke error-fare te boeken en dan wat accomodatie naar je zin er bij te boeken? Er zijn tegenwoordig nogal wat sites waar dergelijke deals op gepost worden. Flynous, Fly4free of Secretflying om er zo eens drie te noemen.

Lekker!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:53
Napsju schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:48:
[...]

Leuke verassing, maar is het niet in álle gevallen goedkoper om zelf een leuke error-fare te boeken en dan wat accomodatie naar je zin er bij te boeken? Er zijn tegenwoordig nogal wat sites waar dergelijke deals op gepost worden. Flynous, Fly4free of Secretflying om er zo eens drie te noemen.
Tuurlijk is het goedkoper, als je zelf bij Transavia, Ryanair of KLM boekt en los een hotel bijboekt zul je vaak ook goedkoper uit zijn. Met een errorfare al helemaal uiteraard.

Je betaald natuurlijk ook voor de dienstverlening van Srprs.me en je boekt daar niet om het goedkoopste uit te zijn, je boekt daar voor de verrassing. ;)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Humor op Twitter:
@flightradar24

Emirates flight #EK203 (An A380 with registration A6-EUF) is quarantined at JFK Airport in New York. According to reports in media about 100 passengers on board are reported feeling sick.
In de reacties:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DmVgY-iUcAABfPn.jpg

• Fuwor
Maak nu toch zo iets raars mee... Ik ben 22 maart teruggevlogen uit LAX met Lufthansa.

Oorspronkelijk zou ik vliegen met vlucht LH457 en LH992, met aankomsttijd 13:50 op AMS.
Uiteindelijk had mijn vlucht naar Frankfurt dusdanig vertraging dat ik de vlucht naar AMS niet zou halen, vandaar ben ik op een andere vlucht geboekt, namelijk via München met LH453 en LH2306. Uiteindelijk ben ik geland om 16:52 op AMS. Precies 3 uur en 2 minuten vertraging als ik het goed zie. Dan heb je dus ook recht op €300,- vergoeding.

Netjes een claim ingediend, Lufthansa stuurt mij echter terug:
The reason for the delay of your flight was a technical defect. However, based on our research indicates that your flight was delayed for 2 hours and 2 minutes. For delays under three hours, the EC regulation 261/2004 does not grant compensatory payment. We therefore hope for your understanding that we cannot meet your request for compensation.
Mis ik nou iets of sta ik gewoon volledig in mijn recht en hebben zij het bij het foute eind? 8)7 Ook op verdere mails (waarop ze trouwens pas 2 maanden later reageren) geven ze gewoon aan dat ik geen recht heb op een vergoeding.

Hebben jullie hier ervaring mee en wat voor vervolgstappen kan ik verder nog nemen?

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Fuwor schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:41:
Maak nu toch zo iets raars mee... Ik ben 22 maart teruggevlogen uit LAX met Lufthansa.

Oorspronkelijk zou ik vliegen met vlucht LH457 en LH992, met aankomsttijd 13:50 op AMS.
Uiteindelijk had mijn vlucht naar Frankfurt dusdanig vertraging dat ik de vlucht naar AMS niet zou halen, vandaar ben ik op een andere vlucht geboekt, namelijk via München met LH453 en LH2306. Uiteindelijk ben ik geland om 16:52 op AMS. Precies 3 uur en 2 minuten vertraging als ik het goed zie. Dan heb je dus ook recht op €300,- vergoeding.

Netjes een claim ingediend, Lufthansa stuurt mij echter terug:

[...]

Mis ik nou iets of sta ik gewoon volledig in mijn recht en hebben zij het bij het foute eind? 8)7 Ook op verdere mails (waarop ze trouwens pas 2 maanden later reageren) geven ze gewoon aan dat ik geen recht heb op een vergoeding.

Hebben jullie hier ervaring mee en wat voor vervolgstappen kan ik verder nog nemen?
Zijn ze niet gewoon in de war met tijdzones? Op 22 maart zaten Nederland en Duitsland nog op wintertijd, maar LA al op zomertijd. Daardoor is het tijdsverschil tussen de twee plekken -8 uur in plaats van -9 uur. Ik denk dat ze ten oprechte daarvoor corrigeren, waardoor ze denken dat je om 15:52 bent geland.

Of jij bent in de war en hebt toen je aankwam je horloge 9 tijdzones vooruitgezet terwijl dat er maar 8 hadden moeten zijn ;)

• Fuwor
Daniel schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:52:
[...]

Zijn ze niet gewoon in de war met tijdzones? Op 22 maart zaten Nederland en Duitsland nog op wintertijd, maar LA al op zomertijd. Daardoor is het tijdsverschil tussen de twee plekken kleiner dan normaal. Ik denk dat ze ten oprechte daarvoor corrigeren, waardoor ze denken dat je om 15:52 bent geland.

Of jij bent in de war en hebt toen je aankwam je horloge 9 tijdzones vooruitgezet terwijl dat er maar 8 hadden moeten zijn :)
Dat zou inderdaad kunnen, maar ook na een 'heroverweging' zijn ze nog van mening dat ik er geen recht op heb. Hieronder ook de originele & gewijzigde itinerary. In de screenshot van de Lufthansa app is zelfs een aankomsttijd van 17:06 te zien. In de itineraries houden ze toch gewoon rekening met de winter- en zomertijd, lijkt me dat ik die aankomsttijden gewoon 1 op 1 kan vergelijken.

Originele, gewijzigde itinerary en screenshot Lufthansa app
Gewijzigde Itinary LAXOriginele Itinary LAXScreenshot vertraging Lufthansa App

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-12-2025
Heb er wisselende verhalen over gehoord (n=3). Waarbij er bij 1 koppel dusdanig kort van te voren werd verteld hoe laat de vlucht ging dat er extreem moest worden gehaast om het inchecken, douane etc. door te komen. Niet echt een fijn begin van je vakantie natuurlijk. Overige 2 waren positief, maar beide van mening dat ze voor hetzelfde geld beter zelf konden boeken.

Vraag aan je ouders of vrienden anders of ze het voor je willen boeken en het je vervolgens niet vertellen (op reisdata na)? Misschien vindt iemand het wel leuk voor je om te doen, scheelt je ook nog eens geld en je hebt het verrassingseffect. :+

[ Voor 22% gewijzigd door Panini op 05-09-2018 17:09 ]

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Fuwor schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:02:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, maar ook na een 'heroverweging' zijn ze nog van mening dat ik er geen recht op heb. Hieronder ook de originele & gewijzigde itinerary. In de screenshot van de Lufthansa app is zelfs een aankomsttijd van 17:06 te zien. In de itineraries houden ze toch gewoon rekening met de winter- en zomertijd, lijkt me dat ik die aankomsttijden gewoon 1 op 1 kan vergelijken.

Originele, gewijzigde itinerary en screenshot Lufthansa app
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Ja, zo te zien laten ze LH453 in deze periode een uur later vertrekken uit LA om te zorgen dat de lokale aankomsttijd in MUC nog hetzelfde is.

Ik vind het wel wonderlijk. Je oorspronkelijke reisschema laat duidelijk een geplande aankomst van 13:50 op vrijdag zien en in werkelijkheid ben je geland om 17:06 uur. Dat is 3 uur en 16 minuten vertraging. Hoe kan je dan als airline nog volhouden dat het wat anders is?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:37

Garyu

WW

Daniel schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:09:
[...]

Ja, zo te zien laten ze LH453 in deze periode een uur later vertrekken uit LA om te zorgen dat de lokale aankomsttijd in MUC nog hetzelfde is.

Ik vind het wel wonderlijk. Je oorspronkelijke reisschema laat duidelijk een geplande aankomst van 13:50 op vrijdag zien en in werkelijkheid ben je geland om 17:06 uur. Dat is 3 uur en 16 minuten vertraging. Hoe kan je dan als airline nog volhouden dat het wat anders is?
Starttijd maakt toch niet uit? Vertraging is vertraging, en dat is inderdaad 3 uur en 16 minuten. Ik zou ze vragen welke berekening ze ten grondslag leggen aan het resultaat "2 uur en 2 minuten". En anders moeten ze misschien maar eens terug naar de basisschool? |:(

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
Daniel schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:09:
[...]
Hoe kan je dan als airline nog volhouden dat het wat anders is?
Dat kunnen ze niet, maar dat is niet het punt. Ze gaan hier net zo lang mee door totdat je ophoudt met reclammeren of juridische stappen gaat zetten.

Ben jij bereid om voor een paar honderd euro een juridische procedure te starten? Juistem. En dat weten ze.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:02
Vorig jaar ook een sprsr.me vakantie gehad. We hadden wel een double citytrip geboekt. We waren 7 dagen weg waarbij we op de vierde dag naar een andere bestemming vlogen. Toen we aankwamen op de aanbevolen tijd, hadden we tijd zat. We met easyJet binnen Schenen, dus vanaf de m-pier. Weinig te doen zo vroeg in de ochtend. Op de vierde dag weer naar het vliegveld gegaan in de eerste stad om door te vliegen met Wizz air. De terugweg was weer met easyJet. Als je zelf een bestemming weet is zelf boeken natuurlijk goedkoper, maarja dan is het verassingseffect wel weg. We zijn wel op twee hele mooie bestemmingen terecht gekomen. :)

Om toch bij vliegen te blijven, mijn vriendin had nog nooit in een cockpit gezeten van een groot passagiersvliegtuig. Dus de heenweg bij easyJet gevraagt of dat kon na de landing en dat mocht natuurlijk. Maarja, toen waren we vergeten om een foto te maken en die wou ze wel hebben. Dus de terugweg naar Schiphol weer even vragen in de cockpit, zit de zelfde co-piloot achter de knuppel. :+
Hij keek ons echt zo aan van: huh, ik ken jullie van deze week heb de deze week niet naar de tweede bestemming gevlogen. Hoe kan dit?
:P

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Fuwor schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:41:

De vertraging vond plaats op je eerste vlucht. Omdat de afstand meer dan 3500 km is, moet je minimaal 4 uur vertraging oplopen om voor compensatie in aanmerking te komen.
Het gaat trouwens om het moment waarop de deur van het vliegtuig open gaat.

• Fuwor
GlowMouse schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:01:
[...]

De vertraging vond plaats op je eerste vlucht. Omdat de afstand meer dan 3500 km is, moet je minimaal 4 uur vertraging oplopen om voor compensatie in aanmerking te komen.
Het gaat trouwens om het moment waarop de deur van het vliegtuig open gaat.
Het gaat toch om de uiteindelijke vertraging op de eindbestemming? Tevens geldt bij vertraging van >3500km tussen de 3 en 4 uur 50% vergoeding, dus €300.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Fuwor schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:33:
[...]

Het gaat toch om de uiteindelijke vertraging op de eindbestemming?
Klopt.
Tevens geldt bij vertraging van >3500km tussen de 3 en 4 uur 50% vergoeding, dus €300.
Je hebt gelijk (en ik had het mis). Het criterium van 3 uur en de vermindering van 50% volgen uit de zaak Sturgeon (r.o. 61 en 63).
Je hebt praktisch twee opties: naar een club als eu-claim gaan, of er zelf tijd in steken. Als je er zelf mee aan de slag wilt, stuur ze dan eerst een mailtje dat ze binnen 2 weken moeten betalen (met je rekeningnummer), dat ze anders in verzuim raken en dat je gaat procederen. Lufthansa heeft een vestiging op Schiphol, wat een procedure vrij eenvoudig maakt. Mocht je daar interesse in hebben, kan ik wel een dagvaarding opstellen. Heb je (of iemand anders) data van flightradar of vergelijkbare site waaruit blijkt hoe laat het vliegtuig bij de gate is?

• PWM
  • Niet online
Mijn zus is meer avonturier als ik ben. Die heeft 2* Sprs.me gedaan en was er zeer over te spreken.

Het moet je wel liggen. Ik ben een reiziger die alles weet van waar ik ben. Ik ken alle metrolijnen van alle steden waar ik kom en weet op de cm blind mijn hotels te vinden.

Nee, een verrassingsreis is niet mijn ding.
Yankovic schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:44:
[...]
Maar moet je er daar niet enigszins representatief uitzien?
Als jij minimaal een onderboek draagt zit je al goed :p

• Hmmbob
  • Laatst online: 02-01 10:19
Collega van me is er al 8x mee op reis geweest, geen enkele klacht. “Zo kom je nog eens ergens” was zijn reactie.

Sometimes you need to plan for coincidence

• PWM
  • Niet online
Zo, vandaag mijn vlucht die mij Platinum maakt.

01-01-18 van dit jaar nieuwe baan die zorgt voor meer KLM vluchten (normaal deed ik ook andere airlines). Nu na 9 maanden 300XP. En in de komende 3 maanden doe ik nog eens 300XP, dus in het nieuwe programma bouw je dan een fijne buffer op.

Heb mij ook even ingelezen. Het verschil tussen Gold en Platinum is:

8 miles per euro tegenover 7 miles

Nou, dat was het wel zo'n beetje :+

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

PWM schreef op donderdag 6 september 2018 @ 08:08:
Zo, vandaag mijn vlucht die mij Platinum maakt.

01-01-18 van dit jaar nieuwe baan die zorgt voor meer KLM vluchten (normaal deed ik ook andere airlines). Nu na 9 maanden 300XP. En in de komende 3 maanden doe ik nog eens 300XP, dus in het nieuwe programma bouw je dan een fijne buffer op.

Heb mij ook even ingelezen. Het verschil tussen Gold en Platinum is:

8 miles per euro tegenover 7 miles

Nou, dat was het wel zo'n beetje :+
En preferred stoelen ipv standard stoelen toch?

• PWM
  • Niet online
Dit is wel weer opvallend. Ik moet naar BHX volgende week. De vlucht met KLM kost 385,-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OA1BCg5O0Qm16FrD4j7AZ3uZ/thumb.png

Nu wil ik even snel de andere opties weten met KLM, dus ik filter bovenin op Skyteam en....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KLRERkVyUgf5BGsMxSZUYiNb/thumb.png

De prijs gaat 100,- omhoog, waarschijnlijk omdat men weet dat ik meer wil betalen aangezien ik filter op een bepaalde favoriete airline.
swtimmer schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:21:
[...]

En preferred stoelen ipv standard stoelen toch?
Klopt, dat scheelt inderdaad iets. 12,- per retour in Europa.

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 06-09-2018 10:02 ]

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:27:

De prijs gaat 100,- omhoog, waarschijnlijk omdat men weet dat ik meer wil betalen aangezien ik filter op een bepaalde favoriete airline.
Nope. Hier hebben we 't eerder over gehad -- die goedkopere optie heeft dan een non-skyteam vlucht er bij. Je filter gooit de goedkopere vluchten weg.

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:06
CyBeR schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:06:
[...]

Nope. Hier hebben we 't eerder over gehad -- die goedkopere optie heeft dan een non-skyteam vlucht er bij. Je filter gooit de goedkopere vluchten weg.
Nevermind

[ Voor 13% gewijzigd door Rub147 op 06-09-2018 10:12 ]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:06:
[...]

Inderdaad, ik moest ook even kijken. ;) Bij die €382 is de terugreis met Flybe.

• PWM
  • Niet online
Aha, dat is hem :+
Pagina: 1 ... 53 ... 260 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2