Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 41 ... 260 Laatste
Acties:

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-01 11:49

_Christiaan_

Master of SOG

Blue-eagle schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:07:
Terug uit NYC, deze keer geen upgrade gekocht bij UA. En toen ik plaatsnam naast een vriendelijke oudere Indiase dame deed mijn scherm het niet. Ik klaag hierover, natuurlijk, en ik mocht meelopen met de stewardess. Er waren nog twee plekken beschikbaar: Business Class en Economy Comfort, al was die laatste een stoel tussen twee andere stoelen in. Dat wilde ik nou ook weer niet.

Dus ik dacht "Hoera, feestje, gratis Business Class!" maar dat feestje ging niet door. Ze hadden schijnbaar een collega in Economy Comfort zitten, aan het gangpad, en gaven zijn plek aan mij. Ik vermoed dat deze meneer wel de luxe van Business Class kreeg.

Dus, gratis EcoComf upgrade bij United. Wel jammer dat ze dan geen gebruik maken van de situatie om 1 klant enorm blij te maken met hun service en hun eigen personeel voorrang geven. Maar goed, ik mag niet klagen. Was toch een gratis upgrade ter waarde van €140 ofzo :)
Apart, weet je zeker dat dat airline staff was? Ik weet dat bij KLM het personeel altijd onderaan staat qua prioriteit, in vergelijking met betalende passagiers (logisch ook). Zelfs als ik een dienstreis maak met KLM (duty pax) ben ik de eerste die wordt gevraagd om aan de grond te blijven indien er bijv. payload restricties zijn of als de vlucht simpelweg overboekt is. Wellicht dat dit bij UA anders werkt.

NOSIG

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-01 12:59
KLM en Airfrance staan bekend (berucht) voor het upgraden van friends&family. Een doorn in het oog van vele (betalende) klanten.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-01 14:19
Blue-eagle schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:07:
Terug uit NYC, deze keer geen upgrade gekocht bij UA. En toen ik plaatsnam naast een vriendelijke oudere Indiase dame deed mijn scherm het niet. Ik klaag hierover, natuurlijk, en ik mocht meelopen met de stewardess. Er waren nog twee plekken beschikbaar: Business Class en Economy Comfort, al was die laatste een stoel tussen twee andere stoelen in. Dat wilde ik nou ook weer niet.

Dus ik dacht "Hoera, feestje, gratis Business Class!" maar dat feestje ging niet door. Ze hadden schijnbaar een collega in Economy Comfort zitten, aan het gangpad, en gaven zijn plek aan mij. Ik vermoed dat deze meneer wel de luxe van Business Class kreeg.

Dus, gratis EcoComf upgrade bij United. Wel jammer dat ze dan geen gebruik maken van de situatie om 1 klant enorm blij te maken met hun service en hun eigen personeel voorrang geven. Maar goed, ik mag niet klagen. Was toch een gratis upgrade ter waarde van €140 ofzo :)
Ga er maar vanuit dat dit een statushouder was.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
_Christiaan_ schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:53:
[...]

Apart, weet je zeker dat dat airline staff was?
Nee. Ik liep mee naar 't opperhoofd van de Economy class en die noemde deze persoon bij naam en gaf aan dat ik zijn plek kon overnemen. Wat er vervolgens met die persoon is gebeurd is mij onduidelijk. Hij liep niet in uniform maar ging wel familiair om met de stewardess. Dus ik ging er vanuit dat het een collega was.

Zou ook een vriend kunnen zijn natuurlijk. Of een piloot, of beveiliging, etc. Geen idee. Ik deed maar een aanname :)
Ik weet dat bij KLM het personeel altijd onderaan staat qua prioriteit, in vergelijking met betalende passagiers (logisch ook). Zelfs als ik een dienstreis maak met KLM (duty pax) ben ik de eerste die wordt gevraagd om aan de grond te blijven indien er bijv. payload restricties zijn of als de vlucht simpelweg overboekt is. Wellicht dat dit bij UA anders werkt.
Maar is dat alleen op papier zo of ook in de realiteit? Want als ik bij KLM zou werken zou ik waarschijnlijk mijn collega's ook upgrades toespelen als dat even kan ;)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:06

Garyu

WW

Als het iemand met platinum status is dan kennen ze die naam gewoon hoor ;). Was vrijwel zeker een statushouder.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-01 11:49

_Christiaan_

Master of SOG

Xandrios schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:59:
KLM en Airfrance staan bekend (berucht) voor het upgraden van friends&family. Een doorn in het oog van vele (betalende) klanten.
Qua KLM kan ik dat gerucht uit de wereld helpen. Betalende passagiers gaan altijd voor airline staff. Het systeem doet als het ware alsof non-revenue passagiers niet bestaan. Upgrades worden bepaald door het systeem. Pas als iedereen is ingestapt, dan komen de non-revenue passagiers aan bod (en die moeten dan maar hopen dat er nog plek is aan boord, anders hebben ze gewoon pech). Volgens mij een heel eerlijk en logisch systeem.

NOSIG

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, het is dan ook wel wat krom om te verwachten dat als je een upgrade afwijst, je nog wel een veel betere upgrade gaat krijgen. Natuurlijk gaan ze dan iemand in een hogere klasse de beste upgrade geven, en terecht.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Garyu schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:53:
Ondertussen vliegt er wel e.e.a. dat precies dezelfde richting op moet. Ben benieuwd waar dat onweer dan is gebleven, maar goed, zal wel met capaciteitsrestricties te maken hebben.
Kan ook met de flightcrew te maken hebben gehad. Hier in de regio gebeurd dat wel vaker, zeker in typhoon seizoen. Kan me herinneren dat er een KLM crew (KLM flight 887) was die wel de ballen had om in HK te landen tijdens een typhoon waar andere crews uitweken. 8)

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-12-2025

swtimmer

Ontrafelt het leven!

_Christiaan_ schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:43:
[...]

Qua KLM kan ik dat gerucht uit de wereld helpen. Betalende passagiers gaan altijd voor airline staff. Het systeem doet als het ware alsof non-revenue passagiers niet bestaan. Upgrades worden bepaald door het systeem. Pas als iedereen is ingestapt, dan komen de non-revenue passagiers aan bod (en die moeten dan maar hopen dat er nog plek is aan boord, anders hebben ze gewoon pech). Volgens mij een heel eerlijk en logisch systeem.
Grappig dat ik dan een paar keer met KLM heb meegemaakt dat na opstijgen er opeens nieuw volk de BC in komt die bevriend is met het personeel.... Daar komt geen systeem bij kijken.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:31

Grouchy

meep meep

Garyu schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:53:
Pff, dinsdagavond een leuke ervaring met Lufthansa (not).

Krijg om 17:30 bericht dat mijn vlucht naar huis (van 19:00) gecanceled is vanwege onweer.
Altijd weer vreemd, onweer in de EU en er worden vluchten gecancelled.
Vloog gisteren via BOM waar de monsoons weer begonnen zijn, een hoop delays ja en een vlucht vanuit LHR uitgeweken maar voor de rest business as usual.
Blue-eagle schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:28:
[...]

Zou ook een vriend kunnen zijn natuurlijk. Of een piloot, of beveiliging, etc. Geen idee. Ik deed maar een aanname :)
Airlines zijn data driven. Tegenwoordig met de tablets/smartphones die elk crewlid heeft weten ze een hoop. Overzicht wie waar zit, hoe ze daar gekomen zijn. Status, welke talen je wel/niet spreekt. Favouriete drankje, hoe je dat drankje drinkt, eventuele IRROPS enzovoort. Als je een regular bent op een route zie je ook vaak dezelfde crew.
Ben je een werknemer dan ga je zoiezo direct naar business als er nog open plaatsen zijn (na al de betalende pax natuurlijk).
_Christiaan_ schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:43:
[...]

Gaat erom wat er gebeurd bij AF/KLM na het boarden. Die pax staan echt niet in de manifest als BC/first pax..

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Grouchy schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 16:12:
[...]

Altijd weer vreemd, onweer in de EU en er worden vluchten gecancelled.
Vloog gisteren via BOM waar de monsoons weer begonnen zijn, een hoop delays ja en een vlucht vanuit LHR uitgeweken maar voor de rest business as usual.
Veel Europese luchthavens waar zoveel geannuleerd wordt zijn ook wel een stukje groter en drukker dan Bombay (Schiphol heeft gemiddeld bijna 1400 vluchten per dag, Bombay 850 volgens wiki)
Het effect van een verstoring door het weer zal derhalve ook veel groter zijn.
Daarnaast is Bombay sowieso al een stuk minder punctueel t.o.v. Schiphol (50 t.o.v. 80%), wat mogelijke verstoringen misschien wat minder erg laat zijn en waarschijnlijk een andere attitude laat zien van zowel airport/airlines als reizigers. Daar zijn delays inderdaad business as usual, hier schreeuwt men meteen om E261/2004 compensatie.

Verwijderd

mrsar schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 03:56:
Via kul en dan over naar malaysia airlines? Kostte 2 jaar terug nog €660 indien sgn. Als het hanoi is dan vlieg je dacht ik gewoon met VN toch via kul? Ik doe dit even uit mijn hoofd,zit nu in yyz in de lounge te wachten op mijn vlucht naar ams
Heen: AMS-BKK-HAN
Terug: SGN-BKK-AMS

Van en naar BKK is met VN met een overstaptijd van onder de 2 uur. Dus ik ben tevreden.

• mrsar
  • Laatst online: 21:45

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Verwijderd schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 17:38:
[...]

Van en naar BKK is met VN met een overstaptijd van onder de 2 uur. Dus ik ben tevreden.
die is wel nice inderdaad :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-01 12:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 17:38:
[...]

En hoe doe je de 2000 KM van Ha Noi naar Sai Gon :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Freee!! schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 18:00:
[...]

Vakantie houden ;)

Waarschijnlijk één of twee binnenlandse vluchten.
HAN-DAD
DAD-VCA

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2018 18:02 ]

• mrsar

mrsar

Freee!! schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 18:00:
[...]

Trein/vliegen/bussen/auto, genoeg manieren daar. Blijft een heerlijk land

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Fly-guy schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 16:59:
[...]

Veel Europese luchthavens waar zoveel geannuleerd wordt zijn ook wel een stukje groter en drukker dan Bombay (Schiphol heeft gemiddeld bijna 1400 vluchten per dag, Bombay 850 volgens wiki)
Daarnaast is Bombay sowieso al een stuk minder punctueel t.o.v. Schiphol (50 t.o.v. 80%), wat mogelijke verstoringen misschien wat minder erg laat zijn en waarschijnlijk een andere attitude laat zien van zowel airport/airlines als reizigers. Daar zijn delays inderdaad business as usual, hier schreeuwt men meteen om E261/2004 compensatie.
Dacht eigenlijk dat BOM veel groter/drukker was :o . BOM voelde altijd groter & drukker aan, zie het nu pas (Zag net dat ze dinsdag de 1000 'flight movements' gepasseerd zijn. Met een gemiddelde van 950 per dag (source times of India).)

Voor de rest was het inderdaad business as usual deze week. 2x in een circuit worden gezet bij aankomst BOM, 45 minuten vertraging ofzo. Binnenlandse vlucht daarop was ook een minuut of 15 te laat vertrokken (pax die eruit wilde). De volgende binnenlandse vlucht via BOM ook weer rondjes vliegen voordat we mochten landen en een uur vertraging bij de daarop volgende vlucht vanaf BOM.

Verwacht morgen/overmorgen richting AMS via BOM ook zoiets :+ .

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:13
Verwijderd schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 18:01:
[...]

Vakantie houden ;)

Waarschijnlijk één of twee binnenlandse vluchten.
HAN-DAD
DAD-VCA
Geweldig land, ben er vorig jaar geweest, ook via Bangkok. Ik heb toen eigenlijk alleen met de bus gereisd van Hanoi naar HCMC. Ging allemaal prima. Trouwens Grab Me is wel een ideale app, mocht je die nog niet kennen. Is de Aziatische uber, al werkt uber ook geloof ik.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
upclocker schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 18:59:
[...]

Geweldig land, ben er vorig jaar geweest, ook via Bangkok. Ik heb toen eigenlijk alleen met de bus gereisd van Hanoi naar HCMC. Ging allemaal prima. Trouwens Grab Me is wel een ideale app, mocht je die nog niet kennen. Is de Aziatische uber, al werkt uber ook geloof ik.
Uber SEA bestaat niet meer, is samengegaan met Grab. Zie deze brief van Uber:

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd1 op 30-09-2021 22:54 ]

• Garyu

Garyu

WW

[...]

Ach, is was in ieder geval graag naar huis gekomen nog 's avonds, beter dan met de auto door Duitsland touren. München doet zo'n 1100 vluchten per dag trouwens. En E261 is volgens mij met overmacht (onweer) sowieso geen sprake van.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 19:34:
[...]

Ach, is was in ieder geval graag naar huis gekomen nog 's avonds, beter dan met de auto door Duitsland touren. München doet zo'n 1100 vluchten per dag trouwens.
Wat én meer is dan Bombay én bij lange na niet de enige drukke luchthaven is in een relatief klein gebied.
Vergis je niet wat een effect 1 luchthaven heeft op de omgeving als deze dicht gaat of ernstige vertragingen heeft, laat staan meerdere/alle grotere luchthavens in dat gebied. Niet alleen die 1100 vluchten van München hebben ermee te maken ook die 1000+ uit Frankfurt, Düsseldorf, Keulen en andere (kleinere) velden.
Daarmee wil ik niet zeggen dat India/Bombay niet druk kan zijn, maar de vluchtdichtheid op een bepaald gebied is toch wel iets kleiner.

Als laatste zul je zien dat ook in India eerder lokale vluchten geannuleerd worden dan de intercontinentale. Vlieg ik vanaf Amsterdam via Bombay naar Sydney, dan is de kans groter dat ik geen/minder last lijk te hebben dan wanneer ik van Delhi via Bombay naar Hyderabad wil gaan.
En E261 is volgens mij met overmacht (onweer) sowieso geen sprake van.
Klopt, maar dat houdt velen niet tegen (te zeuren). Daarnaast bedoelde ik ermee te zeggen dat de instelling van passagiers simpelweg anders is. Daar waar in sommige landen vertraging een fact of life lijkt te zijn, zucht men hier al als je 5 minuten later vertrekt (mijzelf inclusief). Hetzelfde met München-Amsterdam.

• Garyu

Garyu

WW

Mijn grootste punt van kritiek in dit geval had eigenlijk te maken met de snelheid en bezettingsgraad van de service desks. De storm was al een tijdje bezig (kreeg een cancellation notice van de eerste vlucht om 17:30 of zo). Vervolgens staat er de hele avond een rij bij de service desk van ca. 3 uur, en er zijn staan maar drie mensen om de boel te regelen (in plaats van de maximale 12 desks of zo). Pas om 23:00 kwamen er nog eens drie dames bij.

Leuk ook als je in G staat waar dan omgeroepen wordt: "om 23:30 wordt de autonome trein tussen G en K stilgezet. Vanaf dit moment bestaat er geen mogelijkheid de G terminal te verlaten tot morgenvroeg 05:00". En je staat nog steeds in de rij voor de service desk.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-01 12:58

4x2

lộn xộn quá

Heb het weer voor elkaar hoor :+

Zit nu op SIN om naar ICN te vliegen (met KE)
Land om 6u 's morgens, dan naar het Courtyard Seoul Times Square, daar ontbijten/douchen/rondwandelen om 's nachts ICN-AMS te doen met m'n geliefde 747.

Dat alles omdat SIN-AMS alles vol zat, net zoals ICN-AMS met KE en ik het verrek om via CDG te vliegen.

Ik hou van het interne reisbureau (niet sarcastisch btw)

leeg

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Was het geen optie om via FRA te vliegen, of evt LHR?

Want je maakt nu wel een godsgruwelijk lange omweg, SIN>ICN is volgens mij iets van 7 uur vliegen? En die moet je dan dus ook weer terug, dus dan kom je op 14 extra, onnodige, vlieguren uit. Succes, je moet er maar zin in hebben :X

Of SIN->KUL->AMS? SIN->KUL is maar een klein hopje.

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 09-06-2018 15:38 ]

Virussen? Scan ze hier!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Betaalde reistijd deur/hotel-deur/hotel, dagvergoeding en een hotel in Seoul maken het goed ;)

Zakenreizen ben ik niet zo moeilijk, die zijn altijd heel schappelijk :)

edit:
Extra uitleg:

SIN-ICN is 6 uur (+1 tijdsverschil) en ICN-AMS 11 uur (maar meestal 10-10.5)
SIN-AMS is 13 uur ofzo en ik vind Seoul een fijne stad om wat rond te lopen.

[ Voor 35% gewijzigd door 4x2 op 09-06-2018 15:49 ]

leeg

Verwijderd

Er zijn schat ik 50 mogelijkheden om in Singapore te komen, maar zo'n route als dit bungelt toch wel ergens onderaan.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ik kan niet wachten om er te vertrekken ;)
Nee, zoals gezegd, ik hoef het niet te betalen en dit komt voor mij gewoon beter uit (en het ticket SIN-ICN stond al, dus dit koste alleen 150 eur om ICN-AMS te verzetten, het hotel is jammer dan, airside op ICN was 20 eur goedkoper ;) )
Als ik zsm thuis zou willen zijn was het wat anders.

leeg

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gisteren ook een nieuwe ervaring: een hondje mee op een KLM vlucht van BCN naar AMS. Vooraf al uitgevonden dat hondje net te groot was voor de cabine, dus moest er een kennel komen, om vervolgens als ruimbaggage vervoert te worden.

Verbazingwekkend hoe vlot en eenvoudig alles ging. Grondpersoneel en crew was op de hoogte. Hondje kreeg ook aandacht van de grondcrew en zonder al te veel stress in Nederland aangekomen.

Toch wel een plusje voor KLM.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-01 12:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Skyaero schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 16:46:
Gisteren ook een nieuwe ervaring: een hondje mee op een KLM vlucht van BCN naar AMS. Vooraf al uitgevonden dat hondje net te groot was voor de cabine, dus moest er een kennel komen, om vervolgens als ruimbaggage vervoert te worden.

Verbazingwekkend hoe vlot en eenvoudig alles ging. Grondpersoneel en crew was op de hoogte. Hondje kreeg ook aandacht van de grondcrew en zonder al te veel stress in Nederland aangekomen.

Toch wel een plusje voor KLM.
KLM heeft op het gebied van het vervoeren van dieren (terecht) een uitstekende reputatie.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Skyaero schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 16:46:
Heeft KLM je die kennel 'geleend' of moest je die aankopen?

Met Ryanair moet je trouwens niet proberen je huisdier mee te nemen, die nemen alleen blindengeleidehonden mee denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Borromini op 09-06-2018 19:48 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• El Jefe
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vanavond om 20:30 uur, tijden niet meer zo rustig gezien bij de security op Schiphol.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6BUUi8t.jpg

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
KLM heeft EINDELIJK de creditcard kosten voor AMEX FB kaarten verwijderd. Dat scheelt toch tussen de 7,50 en 40,- per boeking.

• Xandrios
Klopt. Alleen beetje jammer dat de KLM Amex ondertussen niet zo veel meer waard is. Het sparen van status kan sinds vorige maand niet meer met Amex...

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
Borromini schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 19:47:
[...]

Met Ryanair moet je trouwens niet proberen je huisdier mee te nemen, die nemen alleen blindengeleidehonden mee denk ik.
Nope, vorige maand van CIA-CRL een keffertje in een tas meegemaakt, komt nog verdomd veel lawaai uit bij het stijgen en landen. :(

• Skyaero
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 19:47:
[...]

Die hebben we zelf moeten kopen.

• Skyaero
  • Niet online
En dan komt eindelijk een droom uit. Tickets geboekt voor Nieuw Zeeland

heen: AMS - SIN - AKL
terug: CHC - SIN - AMS

alle vluchten met een A350-900 van Singapore in Premium Economy *O*

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wanneer ga je, @Skyaero ? Ik ben er de hele maand Augustus, met de A350 van China Airlines (business class, because I'm worth it :+ )

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Skyaero
  • Niet online
Van 28 januari t/m 26 februari 2019. Duurt dus nog even.

Business class kan ik me financieel niet veroorloven. Premium Economy is een noodzaak vanwege mijn lengte.

[ Voor 50% gewijzigd door Skyaero op 11-06-2018 11:07 ]

• PWM
  • Niet online
Xandrios schreef op zondag 10 juni 2018 @ 11:02:
Klopt. Alleen beetje jammer dat de KLM Amex ondertussen niet zo veel meer waard is. Het sparen van status kan sinds vorige maand niet meer met Amex...
Nee, hij was zelfs even waardeloos bijna. Maar ik betaal 70,- voor AMEX Gold en krijg per jaar 20.000 miles als ik blijf.

Als je dan de paar keer dat je boekt geen 7,50 betaalt (wat bij andere CC's wel zo is), haal je het er wel uit.

• Xandrios
Op welke manier heb je dat kunnen regelen? Dreigen dat je vertrekt? Heeft dat wellicht relatie met de hoeveelheid spent op de kaart?

Normaal kost de kaart namelijk 170 en géén jaarlijkse punten..

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Skyaero schreef op maandag 11 juni 2018 @ 11:06:

Business class kan ik me financieel niet veroorloven. Premium Economy is een noodzaak vanwege mijn lengte.
Men betaalt voor mij een economy class ticket, dat is 40% van de kosten gedekt. Enne, ik ben te oud om niet comfortabel te reizen ;)

Verwijderd

Skyaero schreef op maandag 11 juni 2018 @ 11:06:

Ik ken toch maar weinig mensen die meer ruimte nodig hebben en van het handjevol mensen die ik ken die meer ruimte nodig hebben is vooral de breedte een issue. Tot 2 meter kun je mijn inziens prima zitten in een vliegtuig en is het vooral de wil om meer comfort dan noodzaak.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:02
Ik denk dat dat toch echt wel samenhangt met de duur van de vlucht. Een uurtje opgevouwen zitten is nog wel te overleven. Maar intercontinentaal wordt dat toch anders.

• mrsar

mrsar

cordonbleu schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:47:
Ik denk dat dat toch echt wel samenhangt met de duur van de vlucht. Een uurtje opgevouwen zitten is nog wel te overleven. Maar intercontinentaal wordt dat toch anders.
Dit inderdaad, en als je eenmaal business gewend bent :P

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:43:
Ik ken toch maar weinig mensen die meer ruimte nodig hebben en van het handjevol mensen die ik ken die meer ruimte nodig hebben is vooral de breedte een issue. Tot 2 meter kun je mijn inziens prima zitten in een vliegtuig en is het vooral de wil om meer comfort dan noodzaak.
Je denkt alleen lichamelijk en niet aan lange vluchten. Psychisch speelt ook mee, inclusief angst/claustrofobie en lichamelijke issues.
mrsar schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:48:
Dit inderdaad, en als je eenmaal business gewend bent :P
Mwoh, je hebt business class en je hebt business class :p . Ik kijk altijd naar het specifieke product, niet alleen naar dat labeltje.

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 11-06-2018 18:49 ]

• mrsar

mrsar

gambieter schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:49:
[...]

Je denkt alleen lichamelijk en niet aan lange vluchten. Psychisch speelt ook mee, inclusief angst/claustrofobie en lichamelijke issues.

[...]

Mwoh, je hebt business class en je hebt business class :p . Ik kijk altijd naar het specifieke product, niet alleen naar dat labeltje.
klopt,ik kijk ook zeker naar hard en soft product, maar vooral op een nachtvlucht is een goed bed voor mij belangrijk :P afgelopen donderdag op vrijdag heerlijk geslapen van yyz-ams :)

[ Voor 5% gewijzigd door mrsar op 11-06-2018 18:54 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mrsar schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:52:
klopt,ik kijk ook zeker naar hard en soft product, maar vooral op een nachtvlucht is een goed bed voor mij belangrijk :P
Dit is waarom ik China Airlines heb gekozen voor mijn NZ trip, ook al zit daar een stop in Brisbane bij. De A350 heeft maar 4 BC stoelen in de breedte, lekker privacy aan het raam. Dat ik breed (dik) ben en 1m90 lang helpt ;)

Bed maakt me minder uit, ik slaap toch niet in een vliegtuig. Dus moet het comfortabel zijn.

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

sll

Vorig jaar kocht ik Economy-tickets naar EWR met United via Momondo en Gate1. Ik wilde dat nu weer doen, maar ontdekte dat bagage inchecken niet meer in de prijs inbegrepen is. Dit wordt niet aangegeven door Momondo. En ook niet (direct) door sommige webshops waarnaar je doorgestuurd wordt. Tickets inclusief bagage inchecken zijn helemaal niet meer via deze sites te vinden...

Nader onderzoek leverde Basic Economy op. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wilde wel bagage inchecken en bij elkaar kunnen zitten, dus heb ik maar op de site van United zelf gewone Economy-tickets gekocht.

Op de United site kun je bij de vlucht AMS-EWR ook kiezen voor "Economy (first bag charge/no changes allowed)", zou dit hetzelfde zijn als Basic Economy? Op die sites van derden kun je dus ook niet exact het onderscheid zien tussen Basic Economy en Economy (first bag charge/no changes allowed).

Verwijderd

@sll
Basic Economy is enkel voor binnen de VS.

Als je een site als Kayak gebruikt kun je gewoon selecteren hoeveel ruimbagage je wil hebben en welke betaalmethode je wil gebruiken. Werkt als een trein en is voor 98% correct.

Edit:
Wat wel heel apart is dat je momenteel alleen United tickets kan boeken bij United. Zou er wat mis zitten in hun systeem?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2018 21:36 ]

• Grouchy

Grouchy

meep meep

sll schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:22:
Vorig jaar kocht ik Economy-tickets naar EWR met United via Momondo en Gate1. Ik wilde dat nu weer doen, maar ontdekte dat bagage inchecken niet meer in de prijs inbegrepen is. Dit wordt niet aangegeven door Momondo. En ook niet (direct) door sommige webshops waarnaar je doorgestuurd wordt. Tickets inclusief bagage inchecken zijn helemaal niet meer via deze sites te vinden...

Nader onderzoek leverde Basic Economy op. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wilde wel bagage inchecken en bij elkaar kunnen zitten, dus heb ik maar op de site van United zelf gewone Economy-tickets gekocht.

Op de United site kun je bij de vlucht AMS-EWR ook kiezen voor "Economy (first bag charge/no changes allowed)", zou dit hetzelfde zijn als Basic Economy? Op die sites van derden kun je dus ook niet exact het onderscheid zien tussen Basic Economy en Economy (first bag charge/no changes allowed).
De domestic 'N' fare is degene die je moet vermijden als je geen basic economy wilt.
Sinds kort heeft United ook TATL 'basic economy' fares geintroduceerd; wel advance seat selection, maar geen checked bag en changes/upgrades.

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/thepointsguy.com/wp-content/uploads/2018/06/United-TATL-Basic-Economy.jpg?fit=2048%2C2048px&ssl=1

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

gambieter schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:06:
[...]

Men betaalt voor mij een economy class ticket, dat is 40% van de kosten gedekt. Enne, ik ben te oud om niet comfortabel te reizen ;)
Laat me raden... Jonger dan 45, ouder dan 35? ;)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07-2025
Skyaero schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:43:
En dan komt eindelijk een droom uit. Tickets geboekt voor Nieuw Zeeland

heen: AMS - SIN - AKL
terug: CHC - SIN - AMS

alle vluchten met een A350-900 van Singapore in Premium Economy *O*
Premium Economy met Singapore Airlines is best fijn hoor! Een kleine cabine met 24 seats. Als ik met mijn vriendin reis vind ik Premium Economy vooral fijn omdat het een 2-4-2 opstelling is, dus dan hebben we geen vreemde naast ons. SIN-AMS is vaak een drukke route en zit in de directe vluchten vaak vol in economy in de periodes dat ik reis. Helaas best wel aan de prijs.

Heb zelf Singapore-Tokyo met Malaysia Airlines in business class gekocht (in hun nieuwe A350) want dat was goedkoper dan economy met Singapore Airlines, ANA en JAL... Nog twee weekjes wachten :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Borromini schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:34:
Laat me raden... Jonger dan 45, ouder dan 35? ;)
Nope :p . Ik ga naar Nieuw Zeeland als 49-jarige en hoop als 50-jarige terug te komen :+ . Dat verklaart ook een paar gezondheidsissues waardoor economy geen keuze meer is, ik moet mijn benen goed kunnen strekken en omhoog kunnen doen.

Een normaal retourtje VK-NZ is iets van £1000, ik betaal £2500. Niet goedkoop maar ik vind het 't waard en kan het me veroorloven :)

[ Voor 36% gewijzigd door gambieter op 12-06-2018 03:34 ]

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12-2025
Wij proberen voor het eerst Finnair op de route SIN-AMS via HEL in hun (vooralsnog geplande) A350 businessclass. Scheelde een whopping S$7,000 met de directe vlucht van KLM voor ons gezin van 4 in december (om nog maar te zwijgen van Singapore Airlines). Emirates hebben we ook goede ervaringen mee op deze route (A380/B777) maar laten we Finnair eens proberen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-01 11:59
Chief schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 07:38:
Wij proberen voor het eerst Finnair op de route SIN-AMS via HEL in hun (vooralsnog geplande) A350 businessclass. Scheelde een whopping S$7,000 met de directe vlucht van KLM voor ons gezin van 4 in december (om nog maar te zwijgen van Singapore Airlines). Emirates hebben we ook goede ervaringen mee op deze route (A380/B777) maar laten we Finnair eens proberen.
Leuk rit :D . Ik ga over een paar weken precies de andere kant op en ook voor het eerst via Finnair.
De terugweg moet ik dan helaas wel een extra overstap maken maken in hongkong, maar soit.
De overstap in Finland is daarmee wel lekker kort 1h30 ofzo en ook prima haalbaar op zo'n klein vliegveld als ik andere mensen moet geloven.
Ik vlieg dan helaas niet met businessclass maar gewoon cheap economy O-)

[ Voor 4% gewijzigd door s0ulmaster op 12-06-2018 07:52 ]

tijd voor wat klusjes!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:39
Allemachtig, wat een geld voor EU-NZ. Ik zie ze toch regelmatig voor <€600 voorbij komen. Helaas dan wel via China, niet mijn favoriete overstaplocatie.

Domestic vliegen in Vanuatu is trouwens ook wel een leuke ervaring.
TAH-VLI met Air Vanuatu.

Vliegveld van Tanna:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gdinnecfMmZo2a0S2ZFjeiPr/full.jpg

Inchecken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LxfeHFtKsGP7xGV77W1HGCTD/full.jpg

Geen computer, dus dan maar met de pen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/67C3njKS2avGYZSH50w2ehO9/full.jpg

Immigratie was voor domestic niet nodig, maar er is een immigratie booth:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i7KwMqGzusZEmjYRxvrgn4pV/full.jpg

Geen röntgen scanner, geen metaaldetector. Gewoon vliegen!

Leuke nieuwe ATR:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CUO4eXwldeB4mVbINvD63eDq/full.jpg

Sefti notis. Plis yu no remuvem card!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vPSjxTP7Jh3ArPNmKuoarrlG/full.jpg

Deed me toch denken aan deze ervaring in Kyrgyzstan. Leuk!

Lekker!

• Chief
s0ulmaster schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 07:51:
[...]

Leuk rit :D . Ik ga over een paar weken precies de andere kant op en ook voor het eerst via Finnair.
De terugweg moet ik dan helaas wel een extra overstap maken maken in hongkong, maar soit.
De overstap in Finland is daarmee wel lekker kort 1h30 ofzo en ook prima haalbaar op zo'n klein vliegveld als ik andere mensen moet geloven.
Ik vlieg dan helaas niet met businessclass maar gewoon cheap economy O-)
Nou....leuk..... Al met al duurt het dik 17u als ik mag geloven en ik heb dusdanig vaak tussen EU en Azie gevlogen dat ik het wel geloof :). Tjah, BC of Econ, je vertrekt allemaal tegelijk en komt ook allemaal tegelijk aan :).

Ik maak me niet zo heel druk om overstappen. Het is 1 ticket dus als ik de vlucht buiten mijn schuld mis dan zorgen ze heus wel dat ik een andere vlucht krijg. Kan alleen ff vervelend zijn met de kids maar ook daar zijn wel oplossingen voor te vinden.
Kijk er iig niet naar uit om naar de kou te gaan maar zoonlief wil dolgraag terug en deze zomer kon ik niet makkelijk een paar weken weg. Dan maar zo.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:45

Daniel

Kapitein NCC-1701
Xandrios schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:14:
Op welke manier heb je dat kunnen regelen? Dreigen dat je vertrekt? Heeft dat wellicht relatie met de hoeveelheid spent op de kaart?

Misschien zeur ik niet hard genoeg maar daar heb ik bij Amex nog nooit wat van gemerkt. Ik heb een (reguliere) Platinum en het afgelopen jaar dik 50k aan spent erop, en betaal gewoon de volle mep 8)7

Andere vraag; mijn vrouw moet over een paar weken naar Kuala Lumpur: heen wil ze met een door KLM uitgevoerde directe vlucht (KL0809) en terug met een door Emirates uitgevoerde vlucht via Dubai (met een dag stopover). Alle vluchten hebben ook een Malaysia Airlines codeshare vluchtnummer (MH5631, MH4503, MH4597) maar de combinatie is niet te boeken via de site; krijg de melding 'this fare is not available with your selected departure flight'. Waarom zou dat zijn?

[ Voor 31% gewijzigd door Daniel op 12-06-2018 10:22 ]

• Napsju
Vaak kun je ze dan wel via het callcenter van MH boeken. Verwacht echter geen goedkope constructie. Waarschijnlijk is dat wat jij wilt duurder dan twee enkeltjes.

Lekker!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:22
G33st schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:55:
Hebben jullie nog tips voor het boeken van een vlucht naar Lima, Peru en terug vanaf Bolivia (of andersom) vanuit Nederland?

Ik ben voor aankomende zomer op zoek, maar een retour Peru, of een retour Bolivia lijken beide veel goedkoper dan twee enkeltjes. Theoretisch zou ik denken dat het niet veel uit zou maken?

Retour Peru, circa 930 euro (via Killroy)
Retour Bolivia, circa 900 euro (via Killroy)
Naar Lima, en terug via Bolivia, 1450 euro (KLM)

Hebben jullie tips?
Ondertussen een hele tijd verder, maar wel gelukt om de gewenste vliegtickets te boeken. Helaas wel een lange reis. Met onze voorkeur om eerst naar Bolivia te vliegen en terug vanaf Peru, leken we daar niet aan te ontkomen.

Heen:
AMS - PHL - MIA - VVI

Terug
LIM - DHW - AMS

We hebben dit weten te boeken voor circa 850 euro, wat ons een nette prijs leek. De terugweg hebben we een tussenstop van 8 uur op Dallas. Hebben jullie nog tips om daar de 8 uur door te brengen?

• Napsju
Augustus tarief lijkt me? Vergeet je ESTA niet. Dat heb je op die route wel nodig.

Lekker!

• PWM
  • Niet online
Daniel schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:13:
[...]

Misschien zeur ik niet hard genoeg maar daar heb ik bij Amex nog nooit wat van gemerkt. Ik heb een (reguliere) Platinum en het afgelopen jaar dik 50k aan spent erop, en betaal gewoon de volle mep 8)7
Ik heb gewoon FB Gold. Ik bel gewoon elk jaar en vraag wat ze te bieden hebben :p

Deze keer is het dus geworden:

70,- kaartbijdrage (of 70,- korting, dat weet ik niet 100% zeker)
20.000 bonusmiles
Dubbele miles voor 3 maanden

Dat betekent nu dat elke KLM spend * 4 gaat en dat tikt wel lekker aan. Dan krijg je dit soort bijschrijvingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QfFBG7wZX6qp1TgAliTR6sS6/thumb.png

Dat is dus alleen bonus, buiten het reguliere werk.

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

sll

@Verwijderd, @Grouchy

bedankt voor jullie berichten. Is duidelijk nu. Basic Economy is alleen domestic en voor transatlantisch heeft United nu de nieuwe "Economy (first bag charge/no changes allowed)" met (nu nog) iets minder restricties dan BE.

Ik vond een discussie op flyertalk over deze nieuwe fare, blijkbaar is deze vorige week ingevoerd om te concurreren tegen bedrijven als Norwegian. Dan is het ook logisch dat ze de normale Economy-tickets niet aanbieden via de vergelijkingssites.

Ik vond op Kayak trouwens wel een bagagecalculator, handig. Niet alle vergelijkingssites bieden dit aan.

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:22
Napsju schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:50:
Augustus tarief lijkt me? Vergeet je ESTA niet. Dat heb je op die route wel nodig.
Jep, begin augustus tot begin september. Uiteindelijk vertrekken we 8 augustus. Nog eerder (wat mijn werkgever liever had), kostte zo nog eens 200+ extra.

• T-Ri
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-12-2025
Heeft er iemand toevallig ervaring met de drukte op vluchten van en naar Abu Dhabi? Wij vliegen heen op 2 juli met EY78 en terug op 26 juli met EY77. Tot nu toe zijn de vluchten nog voor de helft leeg als ik kijk bij de selectie van stoelen.

• Skyaero
  • Niet online
[...]

Ik ben 2 meter 1 :)

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:07
[...]
Ik heb zo ook eens gestaan in Durban International (dus voordat King Shaka openging) voor een vlucht naar Johannesburg, en dan aansluitend Parijs, en Dussldorf. Wil ik me inchecken in Durban, zeggen ze me daar doodleuk dat die vlucht niet echt bezet was, en daarom werd gecancelled. We konden gebruik maken van de volgende vlucht een uurtje later. Toen we zeiden dat we nog wel een aansluitende vlucht hadden, "then you need to run sir". Op dergelijke plaatsen maakt men zich dan ook niet druk :P

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Napsju
Als dat allemaal op de zelfde ticket is geboekt, dan zou ik me daar ook geen seconde druk om maken. Als je meer dan drie uur te laat op je bestemming in de EU bent... cashen!

Lekker!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Wat is nodig hebben? Ik kan inderdaad zitten met 1.83m maar ik kan dan weer niet een uur lang in eenzelfde positie zitten. Wat in economie vaak een probleem is omdat ik dan met regelmaat met mijn knieen al vast zit (vooral bij Lufthansa :|)

Comfort is een groot woord

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Napsju schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:31:
Als dat allemaal op de zelfde ticket is geboekt, dan zou ik me daar ook geen seconde druk om maken. Als je meer dan drie uur te laat op je bestemming in de EU bent... cashen!
Het ligt allemaal wat subtieler, zeker als je naar de EU vliegt met een niet-EU-carrier :)

Verwijderd

T-Ri schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:44:
Heeft er iemand toevallig ervaring met de drukte op vluchten van en naar Abu Dhabi? Wij vliegen heen op 2 juli met EY78 en terug op 26 juli met EY77. Tot nu toe zijn de vluchten nog voor de helft leeg als ik kijk bij de selectie van stoelen.
Ethiad heeft een gemiddelde bezettingsgraad van 80%. Ter referentie de KLM zit op de 88% en dat betekent in de praktijk dat long-haul nokkievol zit. Per saldo zou ik dus op een aantal vrije stoelen rekenen, maar echt geen tientallen hoor.

Lege vliegtuigen komt anno 2018 bijna niet meer voor tenzij je met Air Belgium naar Hong Kong vliegt :+

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:38
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:00:
[...]
Lege vliegtuigen komt anno 2018 bijna niet meer voor tenzij je met Air Belgium naar Hong Kong vliegt :+
Air Belgium heeft concurrentie. Ik ben eind 2017 met Lufthansa van Seattle naar Frankfurt gevlogen. Ik had een volledige B747-middenrij van 4 stoelen voor mezelf, mijn vriendin een rij achter mij ook (beide rijen bleven volledig leeg, wij verlieten na de melding 'boarding complete' dus onze stoelen elders). Heerlijk liggen slapen. Dat vliegtuig was nog niet voor de helft vol. Totale prijs p.p. voor een retourtje (heen AMS-WAS-DEN met United Airlines, terug SEA-FRA-AMS met Lufthansa) was minder dan 450 euro, dus aan de prijs heeft het niet gelegen.

Geen idee of je opmerking gemiddeld genomen correct is of niet, maar mijn n=1-ervaring is dus anders.

Verwijderd

Anakha schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:11:
[...]

Air Belgium heeft concurrentie. Ik ben eind 2017 met Lufthansa van Seattle naar Frankfurt gevlogen. Ik had een volledige B747-middenrij van 4 stoelen voor mezelf, mijn vriendin een rij achter mij ook (beide rijen bleven volledig leeg, wij verlieten na de melding 'boarding complete' dus onze stoelen elders). Heerlijk liggen slapen. Dat vliegtuig was nog niet voor de helft vol. Totale prijs p.p. voor een retourtje (heen AMS-WAS-DEN met United Airlines, terug AMS-FRA-SEA met Lufthansa) was minder dan 450 euro, dus aan de prijs heeft het niet gelegen.

Geen idee of je opmerking gemiddeld genomen correct is of niet, maar mijn n=1-ervaring is dus anders.
Zelf zo rond 2009 dit ook een aantal keer meegemaakt met de KLM op de vlucht AMS-SIN en vice versa. Dit was nog toen er dagelijks twee vluchten naar Singapore gingen en het duurde dan ook niet zolang voordat die tweede geschrapt werd.

Ik zit er nog steeds op te wachten tot de KLM die tweede vlucht weer gaat invoeren, want de ticketprijzen naar SIN waren echt een heel stuk lager toen.

• Napsju
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:17:
[...]
want de ticketprijzen naar SIN waren echt een heel stuk lager toen.
Vind je? Ik vlieg de laatste tijd voor rond de 360 euro retour naar Singapore met Xiamen of LOT. Voorheen (2010-2015) was dit altijd rond de 450. 3-4 keer per jaar buiten juli-augustus. Verder een paar leuke klappers gehad met Air Asia X vanuit Parijs naar KL voor 188 euro en met Finnair AMS-SIN - OKA-AMS voor 173 euro.

Lekker!

Verwijderd

Napsju schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:47:
[...]

Vind je? Ik vlieg de laatste tijd voor rond de 360 euro retour naar Singapore met Xiamen of LOT. Voorheen (2010-2015) was dit altijd rond de 450. 3-4 keer per jaar buiten juli-augustus. Verder een paar leuke klappers gehad met Air Asia X vanuit Parijs naar KL voor 188 euro en met Finnair AMS-SIN - OKA-AMS voor 173 euro.
Directe vluchten, voor onder de 600 euro kon je gewoon directe vluchten boeken. Nu begint het vaak bij 900 euro.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:00

FreakNL

Well do ya punk?

Morgen weer terug naar Nederland, GIG->AMS (KLM).. Bijna 12 uur in economy, heb er nu al zin in :+

Toch maar weer proberen een betere plek te regelen ter plaatse (ben 2.00m)

• Napsju
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:48:
[...]

Directe vluchten, voor onder de 600 euro kon je gewoon directe vluchten boeken. Nu begint het vaak bij 900 euro.
Ook echt wel. KL en SQ zitten op willekeurige data nu zo rond de 600-660 rechtstreeks AMS-SIN-AMS.

Lekker!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

https://www.abacusnews.co...-outraged/article/2150406
Umetrip’s “virtual cabin” lets you see information about other passengers and talk to them in the app
Ben hier niet zo heel blij mee. Heb die app eerder gebruikt en gauw profile verwijderd. Maar ik zie andere apps (ctrip, elong, etc) ook nog wel gaan doen.

Zou bijv. piggy (geen idee naar de engelse naam maar de travel app van Alibaba) dit gaan doen, die hebben de beschikking over de social credit history etc van zo'n beetje iedere Chinees. Kan je kijken of de persoon op de stoel naast je een schuld heeft, of wat hij koopt op Taobao.

• Martijn19
Chief schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 07:38:
Die komt bij mij ook vaak als goedkoopste uit de bus voor SIN-AMS. Heb je LOT ook overwogen?

Mijn laatste SIN-AMS was met Emirates in business class, S$4200 voor een retourtje. Ik geloof dat met Finnair of LOT je voor S$3500 per persoon wel kan vliegen. Helaas merk ik dat vertrekken vanuit Singapore wel altijd duurder is... :-(

Gelukkig nu ~300,000 Krisflyer miles gespaard, dus mijn volgende twee keer SIN-AMS kan met miles in business :)

[ Voor 6% gewijzigd door Martijn19 op 13-06-2018 06:22 ]

• Chief
Nee, LOT eigenlijk niet overwogen puur vanwege perceptie.
Turkish Airlines zit in die periode rond zelfde prijs. Hoor er goede verhalen over maar wat ik zo snel zag lijkt de A350 BC van Finnair fijner dan de 777 BC van Turkish. Wellicht appels met peren vergelijken omdat de A350 veel nieuwer toestel is natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Chief op 13-06-2018 07:11 ]

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Anakha schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:11:
[...]

Air Belgium heeft concurrentie. Ik ben eind 2017 met Lufthansa van Seattle naar Frankfurt gevlogen. Ik had een volledige B747-middenrij van 4 stoelen voor mezelf, mijn vriendin een rij achter mij ook (beide rijen bleven volledig leeg, wij verlieten na de melding 'boarding complete' dus onze stoelen elders). Heerlijk liggen slapen. Dat vliegtuig was nog niet voor de helft vol. Totale prijs p.p. voor een retourtje (heen AMS-WAS-DEN met United Airlines, terug SEA-FRA-AMS met Lufthansa) was minder dan 450 euro, dus aan de prijs heeft het niet gelegen.

Uitzonderingen zijn er altijd maar bezettingsgraad is zo ongeveer KPI nummer 1 van luchtvaartmaatschappijen dus die zullen er alles aan doen om leeg vliegen te voorkomen - tenzij je Air Belgium heet :P of er andere redenen zijn om een bepaalde route perse te willen vliegen (Emirates vloog op de route New York-Milaan met hooguit halfvolle A380's)

In mijn ervaring zijn vluchten waarbij hele rijen leeg blijven uitzonderlijk. Sommige vluchten zijn wel traditioneel rustiger dan andere. Zo is de Emirates middagvlucht naar Dubai (EK148) altijd leger dan de middagvlucht terug (EK149) die altijd nokkievol zit. De laatste keer dat ik die EK148 nam zaten er in een business class cabine voor 80 man misschien 30 passagiers en beneden was het ook hooguit driekwart gevuld.
Chief schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 07:09:
Turkish Airlines zit in die periode rond zelfde prijs. Hoor er goede verhalen over maar wat ik zo snel zag lijkt de A350 BC van Finnair fijner dan de 777 BC van Turkish. Wellicht appels met peren vergelijken omdat de A350 veel nieuwer toestel is natuurlijk.
Dennis Bunnik was goed te spreken over de A350 BC van Finnair: YouTube: Finnair A350 Business Class Flight Review

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Napsju schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:47:
[...]

Hoever boek je dit soort trips van te voren? Zou zelf in oktober/november wel weer richting Azië willen gaan.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Daniel schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 07:57:
[...]

Uitzonderingen zijn er altijd maar bezettingsgraad is zo ongeveer KPI nummer 1 van luchtvaartmaatschappijen dus die zullen er alles aan doen om leeg vliegen te voorkomen - tenzij je Air Belgium heet :P of er andere redenen zijn om een bepaalde route perse te willen vliegen (Emirates vloog op de route New York-Milaan met hooguit halfvolle A380's)

In mijn ervaring zijn vluchten waarbij hele rijen leeg blijven uitzonderlijk. Sommige vluchten zijn wel traditioneel rustiger dan andere. Zo is de Emirates middagvlucht naar Dubai (EK148) altijd leger dan de middagvlucht terug (EK149) die altijd nokkievol zit. De laatste keer dat ik die EK148 nam zaten er in een business class cabine voor 80 man misschien 30 passagiers en beneden was het ook hooguit driekwart gevuld.

[...]

Dennis Bunnik was goed te spreken over de A350 BC van Finnair: YouTube: Finnair A350 Business Class Flight Review
Qatar vanaf Brussel of Amsterdam is buiten de vakantieperiodes ook altijd wel leeg met wat rijen.

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
T-Ri schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 15:44:
Reken gerust op een nokkie volle cabine vol dreinende baby's en kleuters, het is hoogseizoen-vakantietijd en alle expat-gezinnen gaan op familiebezoek. Ter geruststelling: je overleeft het vast wel. Kies stoelen achterin een compartiment, voorin liggen de baby's.
In mijn ervaring zijn vluchten richting Azië en terug eigenlijk altijd minstens 90% vol, of je nou met Emirates, KLM, Etihad of Cathay reist.

[ Voor 10% gewijzigd door prijk op 13-06-2018 10:39 ]

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Martijn19 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 06:20:
[...]
Gelukkig nu ~300,000 Krisflyer miles gespaard, dus mijn volgende twee keer SIN-AMS kan met miles in business :)
Kun je die niet beter gebruiken om in hun nieuwe A380 suites te vliegen?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Daniel schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 07:57:

Bezettingsgraad is enkel voor de leken interessant want het verteld de luchtvaart maatschappij helemaal niks over "hoe goed" de operatie draait.

Daarvoor hebben ze:
RASK - revenue per available seat
CASK - cost per available seat

Als je dat combineerd met je load factor dan heb je een goede indicatie over hoe de airline het doet.

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-01 08:38
PWM schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:00:
[...]

Dat betekent nu dat elke KLM spend * 4 gaat en dat tikt wel lekker aan. Dan krijg je dit soort bijschrijvingen:

[afbeelding]

Dat is dus alleen bonus, buiten het reguliere werk.
Wat gebeurt er eigenlijk met je bijgeschreven miles wanneer je een flexible KLM-ticket annuleert?

• PWM
  • Niet online
Leetness schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 13:34:
[...]

Wat gebeurt er eigenlijk met je bijgeschreven miles wanneer je een flexible KLM-ticket annuleert?
Niks, die behoud je. Zal waarschijnlijk wel een alarmbelletje gaan als iemand dat 2-3 keer doet.

• Napsju
Brilsmurfffje schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 09:39:
[...]

Hoever boek je dit soort trips van te voren? Zou zelf in oktober/november wel weer richting Azië willen gaan.
Verschilt nogal. Meestal toch wel een half jaar vooruit.

Lekker!

• Martijn19
ehoutgast schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 12:02:
[...]

Kun je die niet beter gebruiken om in hun nieuwe A380 suites te vliegen?
Volgens mij kun je dat alleen doen naar London als dichtstbijzijnde vliegveld en de beschikbaar is vrij weinig. Daarnaast is het ook 110,000 miles voor een enkeltje, business is 85,000 dus ik kan twee keer heen en terug met 340,000 miles. Dan kom ik 2019 weer door zonder geld uit te geven :)

• Saus
  • Niet online
Xandrios schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:14:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wat zijn jullie ervaringen met economy naar business upgraden met punten met KLM?
Hier vroegen ze net met droge ogen 128k punten op een vlucht van 12 uur... Een jaar geleden lukte me dat voor 30k en 40k....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Durazno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik kreeg laatst bij online inchecken de aanbieding om voor 68.000 punten of 479 euro te upgraden op een 10 en een half uur durende vlucht. Bij mijn weten hebben die prijzen ook te maken met de class waar je oorspronkelijk in hebt geboekt.

Net na het boarden probeerden ze het nog een keer, maar dan vragen ze nog meer in geld/punten... :s. Als de upgrade nu minder zou kosten dan 65 procent van de prijs van mijn retour ticket zou ik er nog eens over nadenken.

[ Voor 32% gewijzigd door Durazno op 14-06-2018 15:46 ]

• PWM
  • Niet online
Ze kijken inderdaad naar ticketklasse. Heb je een duur economy ticket, kan je voor 25k upgraden, heb je een lage klasse kan het 150k zijn.

Vroeger (vorig jaar) was er nog wel eens wat te ritselen. Maar die tijd is over. Ze hebben vaste staatjes waar ze mee werken en mogen niet meer afwijken.

Vergis je ook niet in de prijs van economy tickets. Voor een vlucht naar JFK lopen deze van ~450,- tot en met ~3000,- voor dezelfde stoel, waar de laatste een Full Flex is. Als je die hebt geboekt is upgraden makkelijk.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Durazno schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:27:
Ik kreeg laatst bij online inchecken de aanbieding om voor 68.000 punten of 479 euro te upgraden op een 10 en een half uur durende vlucht. Bij mijn weten hebben die prijzen ook te maken met de class waar je oorspronkelijk in hebt geboekt.

Net na het boarden probeerden ze het nog een keer, maar dan vragen ze nog meer in geld/punten... :s. Als de upgrade nu minder zou kosten dan 65 procent van de prijs van mijn retour ticket zou ik er nog eens over nadenken.
Vergelijk het goedkoopste eco-ticket even met het goedkoopste business-ticket zou ik zeggen. De tijd van cadeautjes is voorbij bij Europese & Amerikaanse carriers.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Borromini schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:36:
[...]

Vergelijk het goedkoopste eco-ticket even met het goedkoopste business-ticket zou ik zeggen. De tijd van cadeautjes is voorbij bij Europese & Amerikaanse carriers.
Overal is dat zo. De goedkoopste tickets zijn vaak niet eens meer upgradebaar en bij de iets duurdere boekingsklasses zijn de aantallen miles die je nodig hebt astronomisch. Je kunt voor waar voor je euro beter volledige award tickets boeken, op minder populaire routes zijn die prijzen soms nog wel schappelijk.

Dit is wel een interessant topic in dit verband: https://insideflyer.nl/fo...pgrade-offers.110/page-53

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Borromini schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:36:
[...]

Bij Amerikaanse carriers krijg je nog vaak cadeautjes, ook wel bekend als upgrade certificaten. Die dingen worden meer en meer miles waard. Je bespaard er tegenwoordig honderduizenden miles mee als je ze een beetje slim gebruikt.

• Napsju
Chief schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 07:09:
Uit ervaring kan ik je melden dat LOT op WAW-SIN-WAW meer dan prima is. Eten was goed, personeel sprak uitstekend Engels en er was veel attentie voor onze kleine man van 16mnd. Als ze weer een leuk tarief (rond 360 euro AMS-SIN-AMS) hebben doen we dat de volgende keer gewoon weer! 10 keer beter dan Xiamen... ;) :X

Lekker!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:00:
[...]
Op long haul vluchten kom ik het ook nog maar weinig tegen. Echter afgelopen december een zaterdagavond vucht van Barcelona naar Amsterdam met zijn 15-en in een KLM toestel gezeten. Was apart.

Jaren geleden op een domestic vlucht binnen Tanzania ooit de enige passagier geweest.

Tegenwoordig kom ik vaker volgeboekte vluchten tegen, Dat 2 maanden voor vertrek er al geen comfort seat/nooduitgang seats meer aanwezig zijn (niet eens met eerder genoemde opmerking dat je tot 2 meter prima zit in een vliegtuig).

• Napsju
Heb ik ook een keer gehad. Vreemd hoor, 80% leeg.
Napsju schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:30:
[...]
Ik vloog laatst met Swiss LX 242 van Dubai naar Muscat in een A330 met 38 pax.

Lekker!

Pagina: 1 ... 41 ... 260 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2