Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 276 277 Laatste
Acties:

  • Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:43
CyBeR schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:12:

Deze aankondiging betreft AF; voor KL en HV komt een soortgelijke campagne "in de komende dagen."
AF ook dubbele Flying Blue Miles voor long haul economy geboekt in de campagne periode.

  • florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:04

florholvoet

aka F0x.be

Er is momenteel een leuke fuel dump boekbaar Europa <> Noord-Amerika retour voor minder dan €1000.

Op de meeste blogs geven ze een open-jaw die eindigt in Spanje als voorbeeld, maar dat is helemaal geen vereiste. Je kan ook gewoon beginnen in Brussel en eindigen in Amsterdam.

Bovendien kan je een tussenstop in Londen toevoegen zodat je BA Club Suites kan vliegen (1-2-1 config).

Weekje USA geboekt dus voor €1000 retour.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be


  • Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:07
De binnenlandse vlucht van Athene naar Kreta is geboekt bij AEGEAN voor € 183,- in totaal (middagvlucht om 13:25 uur). Dit tarief is inclusief 1× 23 kg ruimbagage. De vluchtduur bedraagt 55 minuten en de route wordt uitgevoerd met een Airbus A321neo.

Dit sluit aan op ons grotere reisschema van deze zomer: eerst verblijven we 13 dagen in Athene, waarna we doorvliegen naar Kreta voor nog eens 13 dagen. De terugvlucht naar Schiphol verloopt uiteindelijk rechtstreeks vanaf Kreta met Transavia.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB


  • Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-06 19:36
CyBeR schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:12:
Met status doen ze minder moeilijk. Ik kom ook nooit aan de 23 kg maar een vriendin van mij is DL plat en die zit ook altijd tegen de 25 aan, zonder problemen.
Ben ook Platinum en zowel KLM als Delta doen vaak genoeg moeilijk dat ik op voorhand al een tote in de koffer stop en precies weet wat ik eruit moet halen om niet eroverheen te gaan. Vaker gedoe met Delta die tot op de lbs nauwkeurig geen enkele flexibiliteit toont dan KLM die nog wel eens rond de 24 wil toelaten.

Helaas heb ik bijna altijd zware dingen voor werk mee waarbij het gewicht eerder bereikt wordt dan dat de koffer vol is :( . Heb inmiddels een weeg apparaatje standaard in de koffer zitten, liever vooraf weten dan ter plekke die koffer open en gedoe.

  • Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
Van der Berg schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:17:
eerst verblijven we 13 dagen in Athene
Nou vind ik Athene prachtig, ik heb er 6 maanden gestudeerd en kom er nog regelmatig maar ik zou niet aanraden om er 13 dagen te verblijven, vooral niet in de zomer. Ik hoop dat je van plan bent om e.e.a. in de omgeving te verkennen? Rondreisje Peleponessos? Eilandje hoppen Aegina-Poros-Hydra-Spetses of meer richting Syros? Roadtrip Euboea, Meteora? Echt zo veel in Griekenland maar Athene heb je als toerist wel na een paar dagen gezien en dan gaat de chaos en de hitte je tegenstaan.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART


  • aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:18
Van der Berg schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:17:
De binnenlandse vlucht van Athene naar Kreta is geboekt bij AEGEAN voor € 183,- in totaal (middagvlucht om 13:25 uur). Dit tarief is inclusief 1× 23 kg ruimbagage. De vluchtduur bedraagt 55 minuten en de route wordt uitgevoerd met een Airbus A321neo.

Dit sluit aan op ons grotere reisschema van deze zomer: eerst verblijven we 13 dagen in Athene, waarna we doorvliegen naar Kreta voor nog eens 13 dagen. De terugvlucht naar Schiphol verloopt uiteindelijk rechtstreeks vanaf Kreta met Transavia.
Die 13 dagen Athene zou ik heroverwegen. Heb me in Europa nog niet zo onveilig gevoeld als daar. Voor mij eens en nooit weer.

  • Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
Yakumos schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:23:
[...]

Ben ook Platinum en zowel KLM als Delta doen vaak genoeg moeilijk dat ik op voorhand al een tote in de koffer stop en precies weet wat ik eruit moet halen om niet eroverheen te gaan. Vaker gedoe met Delta die tot op de lbs nauwkeurig geen enkele flexibiliteit toont dan KLM die nog wel eens rond de 24 wil toelaten.

Helaas heb ik bijna altijd zware dingen voor werk mee waarbij het gewicht eerder bereikt wordt dan dat de koffer vol is :( . Heb inmiddels een weeg apparaatje standaard in de koffer zitten, liever vooraf weten dan ter plekke die koffer open en gedoe.
Dat is ook mijn ervaring en ik laat het er liever niet op aan komen. Je bent dan maar net afhankelijk van de agent ter plekke.

Heb sowieso geen Skyteam status. Maar toen ik die nog wel had, waren ze meestal niet flexibel en heb ik ook wel een iets uit de koffer moeten trekken.

  • gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 14:33
florholvoet schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:06:
Er is momenteel een leuke fuel dump boekbaar Europa <> Noord-Amerika retour voor minder dan €1000.

Op de meeste blogs geven ze een open-jaw die eindigt in Spanje als voorbeeld, maar dat is helemaal geen vereiste. Je kan ook gewoon beginnen in Brussel en eindigen in Amsterdam.

Bovendien kan je een tussenstop in Londen toevoegen zodat je BA Club Suites kan vliegen (1-2-1 config).

Weekje USA geboekt dus voor €1000 retour.
Wel via een OTA zie ik. JKF - AMS gaat dan via DUB met een uur transfer. Beetje kort lijkt mij en met OTA wel een risico?

  • oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:13
florholvoet schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:06:
Er is momenteel een leuke fuel dump boekbaar Europa <> Noord-Amerika retour voor minder dan €1000.

Op de meeste blogs geven ze een open-jaw die eindigt in Spanje als voorbeeld, maar dat is helemaal geen vereiste. Je kan ook gewoon beginnen in Brussel en eindigen in Amsterdam.

Bovendien kan je een tussenstop in Londen toevoegen zodat je BA Club Suites kan vliegen (1-2-1 config).

Weekje USA geboekt dus voor €1000 retour.
Heb je een linkje of een voorbeeld?

  • Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:07
Radiodurans schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:25:
[...]

Nou vind ik Athene prachtig, ik heb er 6 maanden gestudeerd en kom er nog regelmatig maar ik zou niet aanraden om er 13 dagen te verblijven, vooral niet in de zomer. Ik hoop dat je van plan bent om e.e.a. in de omgeving te verkennen? Rondreisje Peleponessos? Eilandje hoppen Aegina-Poros-Hydra-Spetses of meer richting Syros? Roadtrip Euboea, Meteora? Echt zo veel in Griekenland maar Athene heb je als toerist wel na een paar dagen gezien en dan gaat de chaos en de hitte je tegenstaan.
Bedankt voor de nuttige informatie. Onze eerste reis naar Griekenland staat gepland voor augustus. Naar aanleiding van reviews over drugsoverlast en een grimmige sfeer in de avonduren in bepaalde andere wijken, hebben we uiteindelijk gekozen voor een hotel in Syntagma.

Deze locatie ligt centraal in het hart van Athene en de wijk staat bekend als veilig. Bovendien is de logistiek gunstig met een metro-, tram- en busstation op 300 meter loopafstand. Ter voorbereiding zijn we momenteel de mogelijkheden voor tours met een gids aan het inventariseren.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09

franssie

Save the albatross

@Van der Berg misschien een topic starten over vakanties in Griekenland en ervaringen?
Ik was er 25 jaar geleden om te zeilen en dat was prima, de stad viel toen ook nog wel mee maar ik dad er geen ticket voor nodig zeg maar. :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
gomaster schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:16:
[...]

Wel via een OTA zie ik. JKF - AMS gaat dan via DUB met een uur transfer. Beetje kort lijkt mij en met OTA wel een risico?
Mooie deal als het lukt. Maar ik zie dit enkel via bepaalde OTA's inderdaad. Dit lijkt dus een OTA glitch, aangezien deze tickets niet bij Aer Lingus direct te boeken zijn. Dus ook wel een grote kans dat het feest niet doorgaat en het geannuleerd wordt. Ze noemen het ook een 'error' fare op de meeste sites: https://premium-flights.com/error-fare-europe-north-america/

Ik zou in ieder geval geen non-refundable hotels gaan boeken met een dergelijk ticket. Ook zou ik oppassen bij wat voor partij het is en wat voor betalingsmethode je gebruikt. (i.v.m. snelheid terugbetaling bij annulering etc)

  • florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:04

florholvoet

aka F0x.be

oohh schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:52:
[...]

Heb je een linkje of een voorbeeld?
Hier staat meer uitleg & voorbeelden:

https://jumpseat.be/business-class-naar-de-vs-en-canada-vanaf-893-retour

Momenteel nog boekbaar. Het is een fuel dump, 1300 euro aan YQ die niet aangerekend worden. Dus inderdaad afwachten of hij gehonoreerd zal worden. Niet meteen non-refundable plannen maken best.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be


  • florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:04

florholvoet

aka F0x.be

Tuniq schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 01:07:
[...]

Mooie deal als het lukt. Maar ik zie dit enkel via bepaalde OTA's inderdaad. Dit lijkt dus een OTA glitch, aangezien deze tickets niet bij Aer Lingus direct te boeken zijn. Dus ook wel een grote kans dat het feest niet doorgaat en het geannuleerd wordt. Ze noemen het ook een 'error' fare op de meeste sites: https://premium-flights.com/error-fare-europe-north-america/

Ik zou in ieder geval geen non-refundable hotels gaan boeken met een dergelijk ticket. Ook zou ik oppassen bij wat voor partij het is en wat voor betalingsmethode je gebruikt. (i.v.m. snelheid terugbetaling bij annulering etc)
Op deze blog gaan ze er nog vanuit dat je in Dublin moet starten, hetgeen niet klopt. Het werkt ook vanuit bijvoorbeeld Brussel en retour naar Amsterdam. Da’s veel gemakkelijker.

Het is geen OTA glitch, want je vind de fare ook rechtstreeks in GDS en op ITA Matrix. Maar wellicht hebben de airline websites safeguards in place om geen transatlantische Business retourtjes te verkopen onder de 3k…

Dus in de praktijk inderdaad enkel boekbaar via GoToGate, Expedia etc.

[ Voor 13% gewijzigd door florholvoet op 04-06-2026 09:00 ]

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be


  • Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:07
franssie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:59:
@Van der Berg misschien een topic starten over vakanties in Griekenland en ervaringen?
Ik was er 25 jaar geleden om te zeilen en dat was prima, de stad viel toen ook nog wel mee maar ik dad er geen ticket voor nodig zeg maar. :P
Een apart topic starten is voor mij niet direct nodig; het was puur bedoeld als een korte antwoord. Desalniettemin ben ik erg benieuwd naar de reis in augustus. Er zal in 25 jaar tijd ongetwijfeld veel veranderd zijn in de stad.

Laten we bij dezen de focus weer terugbrengen naar het centrale onderwerp van dit topic.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB


  • FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:24

FreakNL

Well do ya punk?

aljooge schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:57:
[...]

Die 13 dagen Athene zou ik heroverwegen. Heb me in Europa nog niet zo onveilig gevoeld als daar. Voor mij eens en nooit weer.
Ik was er in 2016 en heb me geen moment onveilig gevoeld.

Maar ik onderschrijf wel wat @Radiodurans zegt, dat is veel te lang voor Athene! Overweeg eiland-hoppen, bijvoorbeeld met de boot naar Paros en terug (of Athene -> Paros -> Santorini -> Athene)..

3 dagen Athene is meer dan voldoende, hou je nog 10 dagen over voor Paros/Antiparos of Paros/Santorini

Mykonos is ook te overwegen.

Overigens @Van der Berg grappig dat je gaat vliegen naar Kreta, wij hebben dat juist ONDERDEEL laten zijn van het eiland-hoppen. In 2016 hebben wij in 18 dagen Athene -> Paros -> Santorini -> Kreta gedaan. Heen gevlogen naar Athene, terug vanaf Kreta.

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 04-06-2026 10:03 ]


  • Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:07
FreakNL schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:58:
[...]


Ik was er in 2016 en heb me geen moment onveilig gevoeld.

Maar ik onderschrijf wel wat @Radiodurans zegt, dat is veel te lang voor Athene! Overweeg eiland-hoppen, bijvoorbeeld met de boot naar Paros en terug (of Athene -> Paros -> Santorini -> Athene)..

3 dagen Athene is meer dan voldoende, hou je nog 10 dagen over voor Paros/Antiparos of Paros/Santorini

Mykonos is ook te overwegen.

Overigens @Van der Berg grappig dat je gaat vliegen naar Kreta, wij hebben dat juist ONDERDEEL laten zijn van het eiland-hoppen. In 2016 hebben wij in 18 dagen Athene -> Paros -> Santorini -> Kreta gedaan. Heen gevlogen naar Athene, terug vanaf Kreta.
De keuze voor het vliegtuig is inderdaad gemaakt op basis van logistieke efficiëntie en reistijd. De oversteek per veerboot duurt aanzienlijk langer en levert in op comfort, waardoor een vluchttijd van 55 minuten voor onze planning de beste optie bleek.

[ Voor 21% gewijzigd door Van der Berg op 04-06-2026 11:53 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB


  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zijn er plannen op Schiphol om de (KL) A321 aan gates te plaatsen waar voor en achter een brug geplaatst kan worden? Kwam uit LHR. Het boarden duurt ook al echt eindeloos (we misten onze slottijd ook, terwijl boarden op tijd begon). Ik had een collega die pas laat kon boeken en op rij 37 uitkwam. Dan sta je dus gewoon een kwartier te wachten buiten op hem voordat hij er uit is.

Overigens ook vreemd om maar 6 rijen met EC stoelen te hebben in zo'n grote kist.

  • CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor en achter een brug kan alleen op de speciale cantilever gates die schiphol in rap tempo afgebroken heeft. Inmiddels zijn ze helaas allemaal weg.

Je moet dan tenslotte een brug óver de vleugel heen hebben. En de bruggen die Schiphol had (aan de E- en F-pieren) waren alleen geschikt (vanwege de plaatsing van de deuren) voor de 747 en 77W.

Zonder zo'n speciale soort brug is je enige optie om achteraan een trap neer te zetten. En narrowbodies hebben ook geen geschikte layout om twee bruggen vooraan (deuren 1 en 2) te gebruiken.

Edit: deze dus
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/2tixim808k3c1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 04-06-2026 20:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.


  • finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:04:
Voor en achter een brug kan alleen op de speciale cantilever gates die schiphol in rap tempo afgebroken heeft. Inmiddels zijn ze helaas allemaal weg.

Je moet dan tenslotte een brug óver de vleugel heen hebben. En de bruggen die Schiphol had (aan de E- en F-pieren) waren alleen geschikt (vanwege de plaatsing van de deuren) voor de 747 en 77W.

Zonder zo'n speciale soort brug is je enige optie om achteraan een trap neer te zetten. En narrowbodies hebben ook geen geschikte layout om twee bruggen vooraan (deuren 1 en 2) te gebruiken.

Edit: deze dus
[Afbeelding]
Hoewel een Ryanair-gevoel, misschien toch liever een trap om het boardingproces te versnellen. De vorige keer dat we met een A321neo vlogen ook eindeloos moeten wachten omdat er allerlei bagage nog bij de gate ingecheckt moest worden door zone 4-5; hoewel dat bijna sneller leek te gaan dan alle koffertjes voor in de overheads.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 04-06-2026 20:14 ]


  • CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik houd 't niet specifiek bij en meestal zit ik voorin dus ik stap zelden achter in of uit, maar de allereerste a321neo vlucht die ik nam (de 1e commerciële vlucht, naar CPH) zat ik op rij 21 ofzo en toen ben ik wél via de achterdeur uitgestapt. Geloof dat dat bij het instappen echter niet mogelijk was, dat weet ik niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPSutzIjE_jRYbI6dhOib54Yxdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2Ihmct96jNbaewRID72NaPp.jpg?f=fotoalbum_large

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.


  • Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-06 06:01

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Grappig details over hoe het Nederlands elftal naar de VS is gevlogen: https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/klm-kiest-bewust-om-nederlands-elftal-met-787-en-niet-met-orange-pride-naar-wk-te-brengen en https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/klm-gezagvoerder-vliegt-nederlands-elftal-naar-wk-voetbal-een-enorme-eer. Volgens mij vliegen ze normaal met privéjets, nu mogen ze ook gewoon op 30B gaan zitten :D

Iemand hier die iets weet van hoe ze verder vliegen naar Dallas? Wordt KLM daar ook weer voor opgeroepen of wordt dat gecharterd door een Amerikaanse maatschappij?

  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij zijn degene van “de groep” die in economy plaats moeten nemen, mensen van de staf, geen spelers ;)

  • vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-06 10:10
CyBeR schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:12:
Met status doen ze minder moeilijk. Ik kom ook nooit aan de 23 kg maar een vriendin van mij is DL plat en die zit ook altijd tegen de 25 aan, zonder problemen.
AFKL biedt komende zomer gratis changes aan op economy tickets om mensen met onzekerheid over de staat van de wereld het vliegtuig in te lokken:
https://www.airfranceklm....sport-all-their-customers

Deze aankondiging betreft AF; voor KL en HV komt een soortgelijke campagne "in de komende dagen."
Lekker (voor mij dan), 2 juni net voor 600 euro twee tickets gewijzigd. Ik gok dat ze daar geen coulance in bieden?

  • Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat lijkt mij ook Uit het artikel: "De Dreamliner telt 38 Business Class-stoelen en 28 stoelen in Premium Comfort, tegenover respectievelijk 35 en 24 in de 777-300"

De selectie telt 26 spelers en qua vaste staf 5 mensen. Dus die passen allemaal in de BC. Had zelfs in een 777-300 gekund. Maar er zullen wel een hoop fysio's , koks, conditietrainers etc meegaan. Dat wordt dan loten voor de overgebleven stoelen ;-) . Of misschien als eerste de FB ulti/plat ;-)

Dat betekent, stam + t .


  • Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:58
De kok en alle aanhang vliegt gewoon economy. :)
Sowieso privejets is alleen bij de echte topvoetballers. Vaak reizen teams gewoon met lijnvluchten of wordt er soms een gechartert. Zie regelmatig "bekende" voetballers op easyjet/ryanair vluchtjes

  • JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Een nieuwe Privium ClubLounge South opent in augustus. Hier zal een Privium-only security check aan verbonden zijn, ik ben heel erg benieuwd! In juli horen we meer informatie.

https://www.ddock.com/work/privium-clublounge-south/

  • FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:24

FreakNL

Well do ya punk?

Scheurbuik schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:42:
De kok en alle aanhang vliegt gewoon economy. :)
Sowieso privejets is alleen bij de echte topvoetballers. Vaak reizen teams gewoon met lijnvluchten of wordt er soms een gechartert. Zie regelmatig "bekende" voetballers op easyjet/ryanair vluchtjes
De kist is voor de rest ook leeg dus een hele grote straf is het dan niet om Premium Comfort of Economy Comfort te zitten. Rijtje van 3 pakken en je kunt een bedje maken.

  • Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 26-06 11:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Drie weken geleden in een opwelling de goedkoopste vlucht voor het pinksterweekend uitgezocht en dat bleek met TUIfly naar Karpathos te zijn. Dus gewoon maar geboekt en gegaan :P Wat echt amazing was trouwens, superleuk eiland(je) met weinig toeristen. Vooral Duitse en Nederlandse boomers maar die blijven voornamelijk bij hun appartement dus heb je niet veel last van. Anyway, lang geleden dat ik met zo'n campingairline heb gevlogen, dus zeker mijn vriendin (die vliegangst heeft, narrowbody's zijn geen succes) zag er aardig tegenop. Vooral toen we een dag van tevoren te horen kregen dat de vlucht met Albastar zou zijn, een voor mij totaal onbekende Spaanse wetleaseclub. En terug met Fly4, die hetzelfde doet vanuit Ierland. Blijkbaar zijn heel wat toestellen van het gestorven Air Berlin op deze manier terug de markt in gegaan, want alles aan boord was nog in het Duits 8)7

Het viel me echter niks tegen, op een uur vertraging en een keiharde landing op de heenweg na. Genoeg ruimte aan boord (we hadden twee keer mazzel en geen 3e persoon op de rij), supervriendelijk personeel, schoon, de TUI-purser aan bord was een topgozer, catering natuurlijk betaald maar was niet heel duur en genoeg keuze. De 'gratis' kleffe broodjes en schrale bekertjes van KLM zijn niet echt beter ofzo.

  • FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:24

FreakNL

Well do ya punk?

Was dat via Tui? En hoeveel betaalde je als ik vragen mag? :)

Ik denk ook weleens na over dit soort korte tripjes maar ik vind nooit iets goedkoper dan 500 euro voor 3pax en dan doe ik al een grote (of beter gezegd; kleine) mond open... En dan vind ik de prijs-kwaliteit verhouding gewoon zoek.. Van de zomer vliegen we dan weer wel naar Kroatie (en mensen verklaren ons voor gek; "dat ga je toch rijden?") maar dat is voor 3 weken...

  • Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Aan boord van het toestel - een Boeing 787-10 met de toepasselijke naam Orange Blossom - zijn volgens een woordvoerster van KLM een kleine zeventig passagiers. Onder hen de selectie en de technische staf.
https://www.ad.nl/wk-voet...-staten-voor-wk~af2d2d04/

  • Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 26-06 11:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
FreakNL schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:38:
Was dat via Tui? En hoeveel betaalde je als ik vragen mag? :)

Ik denk ook weleens na over dit soort korte tripjes maar ik vind nooit iets goedkoper dan 500 euro voor 3pax en dan doe ik al een grote (of beter gezegd; kleine) mond open... En dan vind ik de prijs-kwaliteit verhouding gewoon zoek.. Van de zomer vliegen we dan weer wel naar Kroatie (en mensen verklaren ons voor gek; "dat ga je toch rijden?") maar dat is voor 3 weken...
220 Pp. Niet heel goedkoop alsnog maar het was vanaf Amsterdam, in een vakantieweekend en op normale tijden (beide vluchten rond 13:00). Met de huidige brandstof- (en dus ticket-)prijzen vond ik het nog niet zo slecht. Als je veel goedkoper wil is het meestal van kleinere vliegvelden of vertrekken om 05:40 enzo

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09

franssie

Save the albatross

Daniel schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:11:
[...]

220 Pp. Niet heel goedkoop alsnog maar het was vanaf Amsterdam, in een vakantieweekend en op normale tijden (beide vluchten rond 13:00). Met de huidige brandstof- (en dus ticket-)prijzen vond ik het nog niet zo slecht. Als je veel goedkoper wil is het meestal van kleinere vliegvelden of vertrekken om 05:40 enzo
De havengelden van Schiphol zijn dermate fors dat je dat inderdaad terugziet in de ticketprijs. Laast van Florence naar Amsterdam gevlogen op punten (en dan betaal je grofweg alleen taxes) voor ik dacht EUR 40 pp. Van Amsterdam naar Florence was dat een veelvoud, toen dus de trein gepakt omdat ook wat meer een ervaring is dan twee uur in een buis met uitzicht op wolken.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
vistu schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Lekker (voor mij dan), 2 juni net voor 600 euro twee tickets gewijzigd. Ik gok dat ze daar geen coulance in bieden?
Wijzigingskosten, of ook fare difference? Ze bieden de wijziging gratis aan, maar het verschil in ticketkosten moet je wel nog gewoon betalen.

  • FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:24

FreakNL

Well do ya punk?

Daniel schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 17:11:
[...]

220 Pp. Niet heel goedkoop alsnog maar het was vanaf Amsterdam, in een vakantieweekend en op normale tijden (beide vluchten rond 13:00). Met de huidige brandstof- (en dus ticket-)prijzen vond ik het nog niet zo slecht. Als je veel goedkoper wil is het meestal van kleinere vliegvelden of vertrekken om 05:40 enzo
Ja ik vind 600 euro uitgeven aan alleen een vlucht voor een weekend dan echt te gek…

  • vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-06 10:10
PWM schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:58:
[...]


Wijzigingskosten, of ook fare difference? Ze bieden de wijziging gratis aan, maar het verschil in ticketkosten moet je wel nog gewoon betalen.
Beiden. Had een light ticket naar een Caribisch eiland geboekt maar het kwam toch niet heel lekker uit. Die wijzigingskosten zijn onderdeel van de voorwaarden en kan ik prima mee leven maar voelt wat zuur als een paar dagen later wijzigen me dat geld gescheeld haD
edit:
maar dat is niet hoe het werkt. Alleen voor tickets geboekt tussen 9 en 18 juni. https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/klm-lokt-twijfelende-reizigers-met-korting-en-gratis-omboekbare-tickets Scheelt weer, maar misschien interessant wie zo voor weinig een light ticket met betere voorwaarden zoekt

[ Voor 31% gewijzigd door vistu op 06-06-2026 11:19 ]


  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRRJ1DDlMns7qQVZCxUIAR1jMTI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VjV3idxXpr7MQrouwm17pA7e.png?f=fotoalbum_large

Ik snap deze keuze nog steeds niet zo goed. In welke wereld is het eenmalig lenen van 40k meer waard dan daadwerkelijk 30k krijgen?

  • Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
haha, ja , boefjes bij KLM. Ik zat toevallig gisteren ook te kijken. Heb 560XP en vroeg me af of het het waard was om voor het einde van mijn kwalificatie-periode (eind juni) die 40XP nog aan te vullen. Door 80.000 mijlen aan het goede doel doneren bijvoorbeeld (geen vluchten meer gepland tot eind juni). Dat betekent 80.000 mijlen voor 40XP en dan dus die 30XP extra maakt 70XP voor 80.000 mijlen..dat was het wel waard. Maar toen ging er een vaag lampje branden over de nieuwe XP cut-off van max 300XP naar het volgende jaar. En misschien mis ik iets, maar volgens mij houdt dat in dat ik die 30 zuurverdiende XPtjes ook meteen weer kwijt zou zijn.

Dat betekent, stam + t .


  • Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-06 19:36
Je kwalificatie en je rewards lopen op andere schema’s - je rewards lopen per kalenderjaar, je kwalificaties / voortzetten van status per vaste datum. Dus je kan bijvoorbeeld op 1 november je nieuwe “jaar” in gaan voor status, maar nog steeds je rewards hebben om in te zetten voor o.a. extra XP tot het einde van het kalenderjaar.

  • Jemboy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-06 14:16
Sinds jaren gebruik ik bij het vliegen noise cancelling headsets (20 jaar geleden begonnen met Phillips headsets). Sinds enkele jaren gebruik ik Sony NC headset (over ear).

Bij het landen, heb ik vaak oorpijn en in het verleden ging ik dan veel slik bewegingen maken om dit enigszins te ontlasten.
Sinds ik de Sony's NC headset gebruik en die op laat tot het vliegtuig geland is, merk ik dat ik bijna geen oorpijn meer bij het landen.
Hebben anderen dit ook en is hier misschien (wetenschappelijke) een verklaring voor ?

  • PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PWM schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:44:
[Afbeelding]

Ik snap deze keuze nog steeds niet zo goed. In welke wereld is het eenmalig lenen van 40k meer waard dan daadwerkelijk 30k krijgen?
Huh, ik zit niet in de Flying Blue FF bubbel maar wat is een krediet van 40K miles? Moet je die later dan terug betalen ofzo?

  • PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JDFS schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:56:
Een nieuwe Privium ClubLounge South opent in augustus. Hier zal een Privium-only security check aan verbonden zijn, ik ben heel erg benieuwd! In juli horen we meer informatie.

https://www.ddock.com/work/privium-clublounge-south/
Waar komt die precies? Iemand enig idee. Zuid klinkt als vertrek 1/1A dus schengen?

  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Huh, ik zit niet in de Flying Blue FF bubbel maar wat is een krediet van 40K miles? Moet je die later dan terug betalen ofzo?
Ja, je mag als FF de min in gaan als je niet genoeg hebt voor je reward tickets. Volgens mij 50k standaard. Met deze optie kan je dat dus ophogen, maar je moet het wel terugbetalen. Beetje nutteloze optie als je daadwerkelijk miles kan krijgen.

  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:49:
[...]

Waar komt die precies? Iemand enig idee. Zuid klinkt als vertrek 1/1A dus schengen?
Volgens mij zijn ze bezig hem te bouwen in het stuk waar je vroeger naar de B gates liep.

  • JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
PWM schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:57:
[...]


Volgens mij zijn ze bezig hem te bouwen in het stuk waar je vroeger naar de B gates liep.
Weet je toevallig of die voor of na de security check komt? Want ze hebben een Privium-only security check en ik weet zelf te weinig van de layout van Schiphol af. Lijkt me logisch dat die voor de security check zit als een soort Departures lounge waarin je direct kan doorlopen, maar volgende maand horen we meer :)

  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
JDFS schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Weet je toevallig of die voor of na de security check komt? Want ze hebben een Privium-only security check en ik weet zelf te weinig van de layout van Schiphol af. Lijkt me logisch dat die voor de security check zit als een soort Departures lounge waarin je direct kan doorlopen, maar volgende maand horen we meer :)
Hij komt er volgens mij sowieso na. Er was al een tijdelijk security filter daar geopend tijdens de Corona periode, volgens mij om de mensen meer te spreiden. Die zullen ze, pure gok, wel gaan inzetten.

  • florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:04

florholvoet

aka F0x.be

Jemboy schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:53:
Sinds jaren gebruik ik bij het vliegen noise cancelling headsets (20 jaar geleden begonnen met Phillips headsets). Sinds enkele jaren gebruik ik Sony NC headset (over ear).

Bij het landen, heb ik vaak oorpijn en in het verleden ging ik dan veel slik bewegingen maken om dit enigszins te ontlasten.
Sinds ik de Sony's NC headset gebruik en die op laat tot het vliegtuig geland is, merk ik dat ik bijna geen oorpijn meer bij het landen.
Hebben anderen dit ook en is hier misschien (wetenschappelijke) een verklaring voor ?
Geen wetenschapper hier. Maar een hoofdtelefoon kan snelle drukverschillen wat uitvlakken, net zoals EarPlanes doen. Denk ik.

Persoonlijk denk ik ook dat je trommelvlies wat flexibeler wordt ofzo? Want ik had er vroeger veel last van, maar hoe meer ik vlieg, hoe minder last ik ervan heb. Ik denk dat dat misschien nog de grootste factor is.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be


  • PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PWM schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:57:
[...]


Volgens mij zijn ze bezig hem te bouwen in het stuk waar je vroeger naar de B gates liep.
Hmm, dat is best uit de richting voor een hoop gates. Dat is wel jammer want met een privium only security zou je echt lekker snel door de security heen moeten kunnen. Is toch weer nog meer frequent flyers dan de huidige priority security, en ik sta daar toch regelmatig langer in de rij dan nodig zou moeten zijn. First world problem, maar goed met de steeds stijgende kosten van Privium mag je ook wel wat verwachten.

Ideaal zou zijn als het ter hoogte van de D pier zit, dat je de lounge hebt, en security er na met uitgang naar Schengen / Non-Schengen. Waar de huidige lounges zitten. Zit ook centraler qua gates en vertrekhallen.

  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:46:
[...]

Hmm, dat is best uit de richting voor een hoop gates.
Dat is juist in de richting van de meeste gates ;) Als de A-pier open gaat, is 70% een A, B of C gate in Schengen. Nu is de verhouding overigens ook al in het voordeel van B/C, 35 gates tov 29 D-Gates.

[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 08-06-2026 14:52 ]


  • CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Apache4u schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:59:
haha, ja , boefjes bij KLM. Ik zat toevallig gisteren ook te kijken. Heb 560XP en vroeg me af of het het waard was om voor het einde van mijn kwalificatie-periode (eind juni) die 40XP nog aan te vullen. Door 80.000 mijlen aan het goede doel doneren bijvoorbeeld (geen vluchten meer gepland tot eind juni). Dat betekent 80.000 mijlen voor 40XP en dan dus die 30XP extra maakt 70XP voor 80.000 mijlen..dat was het wel waard. Maar toen ging er een vaag lampje branden over de nieuwe XP cut-off van max 300XP naar het volgende jaar. En misschien mis ik iets, maar volgens mij houdt dat in dat ik die 30 zuurverdiende XPtjes ook meteen weer kwijt zou zijn.
Je zou met die 30XP moeten wachten tot na je herkwalificatie, anders raak je ze idd kwijt. Die rewards hoef je niet per se vóór dat moment te gebruiken dus in principe kan dat gewoon.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.


  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb net een retour Business retour naar Japan geboekt voor 4 personen, 2200,- + 640.000 punten.

Cashprice is 20.500 euro, dus zo'n 3 cent per mile. Niet heel verkeerd.

  • Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:50
160k miles + €550 pp.

Dat is een goede deal. :o


Je hebt bespaard op de vluchten, nu de hotels nog. :D Ongelooflijk duur land als je een enigszins ruime kamer wil hebben.

  • finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mawlana schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:42:
160k miles + €550 pp.

Dat is een goede deal. :o


Je hebt bespaard op de vluchten, nu de hotels nog. :D Ongelooflijk duur land als je een enigszins ruime kamer wil hebben.
Ik vind het juist een erg veelzijdig land qua verblijfs- en horeca-opties, vooral omdat de yen de afgelopen jaren zo gunstig staat.

Voor 100-200 euro per nacht heb je erg veel nette kamers, maar zelfs voor 50 euro per nacht krijg je vaak gewoon een prima kamer als je er alleen bent om te slapen (wel in de kleinere steden). Maar goed, als je toch al business vliegt zal het niet zo'n issue zijn.

  • florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:04

florholvoet

aka F0x.be

finsdefis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:06:
[...]

Ik vind het juist een erg veelzijdig land qua verblijfs- en horeca-opties, vooral omdat de yen de afgelopen jaren zo gunstig staat.

Voor 100-200 euro per nacht heb je erg veel nette kamers, maar zelfs voor 50 euro per nacht krijg je vaak gewoon een prima kamer als je er alleen bent om te slapen (wel in de kleinere steden). Maar goed, als je toch al business vliegt zal het niet zo'n issue zijn.
Japan kan ook heel seasonal zijn. Wij zijn vorig jaar in "hoogseizoen" geweest en betaalden toen 200-300 euro per nacht voor een degelijk hotel op een goeie locatie en met goeie reviews. Paar nachten zelfs 400+ euro betaald voor een hotel dat niet zo erg luxueus was. Een half jaar later teruggeweest en diezelfde hotels waren meer dan de helft goedkoper.

+ De grootste prijsdalingen zijn gekomen door de enorme terugval van toeristen uit China. (60% minder in januari tov het jaar ervoor).

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be


  • BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 15:24
FML. Vlucht van 19-7 geannuleerd. Binnen 48u wordt er contact met mij opgenomen. @florholvoet jij als expert op dit gebied.. Wat nu als ze geen fatsoenlijk alternatief bieden en ik ergens anders een ticket moet boeken die duurder is.. Wie moet er dan het verschil betalen? Ben ik dan gewoon de klos? ( gaat om Hainan airways )

  • Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
PWM schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:35:
Heb net een retour Business retour naar Japan geboekt voor 4 personen, 2200,- + 640.000 punten.

Cashprice is 20.500 euro, dus zo'n 3 cent per mile. Niet heel verkeerd.
Als je zo'n sloot aan punten hebt geef ik je geen ongelijk. €550 pp bc naar Japan. Met welke airliner ga je? Ik ga in september - oktober wederom voor €500 eco as usual. Bij gebrek aan überhaupt punten om te verzilveren. En dan zou ik Amex een jaar kunnen nemen maar die geven je een keer 50k tot 60k punten. Kom je ook niet ver mee.

Ditmaal vliegen op CTS en door naar OKA. Want de golden route heb ik nu wel gezien na twee keer. Eiland hoppen leek mij een mooie derde Japan reis waard. En zeker gezien ze in september het 30 jarig jubileum van Pokemon te vieren hebben.

  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Joosie200 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Als je zo'n sloot aan punten hebt geef ik je geen ongelijk. €550 pp bc naar Japan. Met welke airliner ga je? Ik ga in september - oktober wederom voor €500 eco as usual. Bij gebrek aan überhaupt punten om te verzilveren. En dan zou ik Amex een jaar kunnen nemen maar die geven je een keer 50k tot 60k punten. Kom je ook niet ver mee.
KLM rechtstreeks naar Narita.

1x een 60k bonus pakken en 1x een referal, is genoeg voor business heen en weer naar Japan.

  • finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
florholvoet schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:20:
[...]

Japan kan ook heel seasonal zijn. Wij zijn vorig jaar in "hoogseizoen" geweest en betaalden toen 200-300 euro per nacht voor een degelijk hotel op een goeie locatie en met goeie reviews. Paar nachten zelfs 400+ euro betaald voor een hotel dat niet zo erg luxueus was. Een half jaar later teruggeweest en diezelfde hotels waren meer dan de helft goedkoper.

+ De grootste prijsdalingen zijn gekomen door de enorme terugval van toeristen uit China. (60% minder in januari tov het jaar ervoor).
Ja, something's got to give natuurlijk. Moet wel zeggen dat het ons altijd nog gelukt is iets te vinden voor rond de 100-150 euro, ook in Golden Week (3x geweest), rond nieuwjaar en in de zomer. Hilton in Nagasaki was bijvoorbeeld 120 euro en in Fukuoka ook bij een prima hotel (Mars Garden) voor 120 euro per nacht. In Tokio hebben we een simpel zakenhotel in Akasaka gepakt (Sotetsu Fresa volgens mij) en dat zat rond de 100 euro p/n. Maar wij zien het echt als een hok om in te slapen en dit was dan ook "degelijk" genoeg voor ons. Zolang de airco het maar goed doet en het schoon is :+

  • pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het effect van de introductie van de "Basic" tickets bij KLM landt nu pas bij me. Met zo'n 50 continentale vluchten per jaar (Light, 5XP per trip, dus 250XP), het aanschaffen van wat SAF met miles en een AMEX-bonus kwam ik steeds net boven de 300XP grens voor Platinum. Maar met de introductie van Basic zijn de prijzen van Light uiteraard omhoog gegaan (40 euro per vlucht verschil, give or take) en krijg je bij Basic maar 2XP. Met andere woorden: Ik zal nog mijn best moeten doen (als ik besluit om niet 2000 euro extra in een jaar te betalen aan tickets) om met slechts 100XP van de vluchten Gold te houden, laat staan Platinum.

Daar gaat de hoop op Platinum for Life, ik ga echt niet meer geld stoppen in zo'n status :P (en nee, ik ga ook niet meer of verder vliegen, 50 vluchten per jaar is al meer dan voldoende)

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 09-06-2026 13:41 ]


  • Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

PWM schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:57:
[...]


Volgens mij zijn ze bezig hem te bouwen in het stuk waar je vroeger naar de B gates liep.
Mag van mij ook wel want de laatste tijd voelt privium echt niet meer zo speciaal. Je staat gewoon in de rij tussen de gratis tijdslot boekers die vervolgens een half uur bezig zijn om een tas in de bak te leggen.

  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
pagani schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:40:
Het effect van de introductie van de "Basic" tickets bij KLM landt nu pas bij me. Met zo'n 50 continentale vluchten per jaar (Light, 5XP per trip, dus 250XP), het aanschaffen van wat SAF met miles en een AMEX-bonus kwam ik steeds net boven de 300XP grens voor Platinum. Maar met de introductie van Basic zijn de prijzen van Light uiteraard omhoog gegaan (40 euro per vlucht verschil, give or take) en krijg je bij Basic maar 2XP. Met andere woorden: Ik zal nog mijn best moeten doen (als ik besluit om niet 2000 euro extra in een jaar te betalen aan tickets) om met slechts 100XP van de vluchten Gold te houden, laat staan Platinum.

Daar gaat de hoop op Platinum for Life, ik ga echt niet meer geld stoppen in zo'n status :P (en nee, ik ga ook niet meer of verder vliegen, 50 vluchten per jaar is al meer dan voldoende)
Ik vlieg ook regelmatig naar een bestemming waar ze Basic tickets voor verkopen, maar ik boek toch standaard Light vanwege de handbagage die je dan mag meenemen. Vaak heb ik persoonlijk aan 1 rugtas wel genoeg, maar mijn collega's niet. Alleen dan moeten we weer boekingen op gaan splitsen, aangezien je niet per persoon basic/light kan kiezen. Daar heb ik ook weer geen zin in, dus betalen toch standaard maar "meer" en hopelijk behouden we met de XP toch nog wat "status".

Ik weet niet of het klopt, maar hoorde dat ze helemaal (nog) niet checken of je een handbagage mee mag nemen. Dus men die een Basic ticket heeft en toch handbagage mee heeft, alsnog gewoon door kan lopen..

  • CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:18:
[...]
Ik weet niet of het klopt, maar hoorde dat ze helemaal (nog) niet checken of je een handbagage mee mag nemen. Dus men die een Basic ticket heeft en toch handbagage mee heeft, alsnog gewoon door kan lopen..
Ze doen het aan de hand van boarding groups. Dus als je iets hebt waardoor je boarding group 4 of lager krijgt (bv. silver of beter, skyteam elite of elite plus, bluebiz, corporate contract) dan kun je idd gewoon handbagage meenemen. Met basic krijg je anders altijd boarding group 5.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.


  • pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Ik vlieg ook regelmatig naar een bestemming waar ze Basic tickets voor verkopen, maar ik boek toch standaard Light vanwege de handbagage die je dan mag meenemen. Vaak heb ik persoonlijk aan 1 rugtas wel genoeg, maar mijn collega's niet. Alleen dan moeten we weer boekingen op gaan splitsen, aangezien je niet per persoon basic/light kan kiezen. Daar heb ik ook weer geen zin in, dus betalen toch standaard maar "meer" en hopelijk behouden we met de XP toch nog wat "status".

Ik weet niet of het klopt, maar hoorde dat ze helemaal (nog) niet checken of je een handbagage mee mag nemen. Dus men die een Basic ticket heeft en toch handbagage mee heeft, alsnog gewoon door kan lopen..
Mijn conclusie is nu inderdaad ook dat ik toch Light zal moeten gaan boeken om de handbagage te kunnen meenemen (niet verbazingwekkend is de losse handbagage betalen praktisch even duur)

Achja, gelukkig zijn reiskosten aftrekbaar...

  • Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31

Sorcerer8472

Mens sana?

xileS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Ik vlieg ook regelmatig naar een bestemming waar ze Basic tickets voor verkopen, maar ik boek toch standaard Light vanwege de handbagage die je dan mag meenemen. Vaak heb ik persoonlijk aan 1 rugtas wel genoeg, maar mijn collega's niet. Alleen dan moeten we weer boekingen op gaan splitsen, aangezien je niet per persoon basic/light kan kiezen. Daar heb ik ook weer geen zin in, dus betalen toch standaard maar "meer" en hopelijk behouden we met de XP toch nog wat "status".

Ik weet niet of het klopt, maar hoorde dat ze helemaal (nog) niet checken of je een handbagage mee mag nemen. Dus men die een Basic ticket heeft en toch handbagage mee heeft, alsnog gewoon door kan lopen..
Heb je geen gratis handbagage als je status hebt ook? (lijkt mij dat ze dit per groep willen checken ipv per ticket, en status betekent groep 2 of 3)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09

franssie

Save the albatross

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:33:
[...]

Heb je geen gratis handbagage als je status hebt ook? (lijkt mij dat ze dit per groep willen checken ipv per ticket, en status betekent groep 2 of 3)
Waarschijnlijk wel, maar de discussie begon juist over het niet tot nauwelijks opbouwen van status met de light tckets :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:42
Wat zijn nou een beetje de websites of tips waar je vanaf NL (AMS of RTM) naar een willekeurige bestemming kan vliegen dat je kan selecteren op zo goedkoop mogelijk? Zoeken een leuke stedentrip en laten ons graag even verrassen.

4800Wp - 225° ZW - 12°


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09

franssie

Save the albatross

@Padje87 flight.google.com heeft die optie, werkt matig

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:33:
[...]

Heb je geen gratis handbagage als je status hebt ook? (lijkt mij dat ze dit per groep willen checken ipv per ticket, en status betekent groep 2 of 3)
Nope! Tenminste dat wordt niet aangegeven. Met Silver heb je alleen een gratis (extra) ruimbagage. Ik zou idd liever een handbagage hebben, als dat niet inbegrepen is.

Als ik post van cyber begrijp lijkt er op de achtergrond anders mee omgegaan te worden:
CyBeR schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:46:
[...]


Ze doen het aan de hand van boarding groups. Dus als je iets hebt waardoor je boarding group 4 of lager krijgt (bv. silver of beter, skyteam elite of elite plus, bluebiz, corporate contract) dan kun je idd gewoon handbagage meenemen. Met basic krijg je anders altijd boarding group 5.
Als ik altijd mijn Bluebiz invul en Basic boek, dan zou ik dus geen handbagage controle krijgen?

Klinkt alleen niet als iets officieels en zie ik het toch ineens gebeuren dat je moet lappen net voor boarden. Zou het toch graag op mijn boarding pass/ticket willen zien staan dat je een handbage mee mag nemen.

  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:35:
[...]

Waarschijnlijk wel, maar de discussie begon juist over het niet tot nauwelijks opbouwen van status met de light Basic tckets :P

  • CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik had verkeerd onthouden dat dat ook zou gelden voor Silver, maar volgens FB:
Flying Blue Ultimate, Platinum, and Gold members continue to benefit from free hand baggage when choosing this new Basic fare.
En aldus Ben, de baas van FB:
For Gold and above, existing benefits continue to apply along with receiving a cabin bag free of charge (which is a new benefit for this fare type, since no cabin bag is included otherwise) - so in effect, no change.

Silvers will now need to purchase a cabin bag, as this benefit does not apply for Silver members. They will board in zone 5 along with other customers who booked Basic fares, unless of course they purchase a cabin bag and then they will board in zone 4.
Dus Silver + light -> group 3, Silver + basic -> group 5. Ben je dan dus ook meteen je (semi)priority boarding kwijt.

Boarding group 3 is normaal gesproken ook een benefit van BlueBiz, maar ik kan nergens vinden of ze die loophole dicht gemaakt hebben met de Basic ticket. Ik heb wel BlueBiz maar ben ook Gold dus geen zin om 't uit te proberen :P

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 09-06-2026 20:00 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.


  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:56:
[...]


Ik had verkeerd onthouden dat dat ook zou gelden voor Silver, maar volgens FB:


[...]


En aldus Ben, de baas van FB:


[...]


Dus Silver + light -> group 3, Silver + basic -> group 5. Ben je dan dus ook meteen je (semi)priority boarding kwijt.

Boarding group 3 is normaal gesproken ook een benefit van BlueBiz, maar ik kan nergens vinden of ze die loophole dicht gemaakt hebben met de Basic ticket. Ik heb wel BlueBiz maar ben ook Gold dus geen zin om 't uit te proberen :P
BlueBiz kan dan idd een loophole zijn omdat je dan group 3 bent. Maarja als een medewerker alsnog nauwkeurig checkt, ben je alsnog de lul, want je hebt er geen officieel recht op.

Ik heb nog nooit een Basic fare geboekt, maar tijdens het boeken staat iig dat je geen handbagage mee mag nemen. Is dat ook zo met Gold? Of staat er dan wel keurig bij dat je handbagage mee mag vanwege je status?

  • CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:05:
[...]

BlueBiz kan dan idd een loophole zijn omdat je dan group 3 bent. Maarja als een medewerker alsnog nauwkeurig checkt, ben je alsnog de lul, want je hebt er geen officieel recht op.
Ja het is moeilijk voor mij om dat te checken omdat ik om dat te zien in zou moeten loggen en m'n BB selecteren bij het boeken, maar dan weet 'ie ook meteen dat ik Gold ben natuurlijk.
Ik heb nog nooit een Basic fare geboekt, maar tijdens het boeken staat iig dat je geen handbagage mee mag nemen. Is dat ook zo met Gold? Of staat er dan wel keurig bij dat je handbagage mee mag vanwege je status?
Correct:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jlvj9WrRandEo_hGGRYj_v6Bi2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zfXR4601MAtD4jld1MEaOzCT.png?f=fotoalbum_large

Voor een tientje verschil zou ik overigens lekker Light nemen

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 09-06-2026 20:17 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.


  • Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Oh je heet echt zo? ;)

Dat betekent, stam + t .


  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:10:
[...]


Ja het is moeilijk voor mij om dat te checken omdat ik om dat te zien in zou moeten loggen en m'n BB selecteren bij het boeken, maar dan weet 'ie ook meteen dat ik Gold ben natuurlijk.


[...]


Correct:

[Afbeelding]

Voor een tientje verschil zou ik overigens lekker Light nemen
Maw klopt gewoon wat op je ticket staat wat je wel/niet mee mag nemen. Met mijn Silver status mag ik geen handbagage met basic fare.

Eventueel met Bluebiz door group 3, kan het personeel alsnog ontglippen. Maar zou er niet op rekenen.

En helaas scheelt het vaak veel meer dan een tientje. Ff 1 retour gecheckt, scheelt 71 euro per persoon.

  • CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:53:
[...]

En helaas scheelt het vaak veel meer dan een tientje. Ff 1 retour gecheckt, scheelt 71 euro per persoon.
Dit voorbeeld is naar HEL wat nochtans een van de langere vluchten is in het netwerk. Maar ik weet niet of en zo ja hoe de meerprijs van Basic naar Light correleert met de lengte van de vlucht.

In dit geval is Light dan overigens voordeliger dan Basic + handbagage (wat als 't goed is begint bij 15 Euro per leg), maar mogelijk in dat geval dus andersom?
Ja geen idee hoe m'n ouders dat door de burgerlijke stand geloodsd hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 09-06-2026 21:15 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.


  • Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-06 14:30
Prijzen voor vluchten/verblijf zijn erg seizoensgevoelig (kom er maandelijks). De lage yen werkt in het voordeel van ons buitenlanders maar de ¥ prijzen zijn wel gestegen: voor locals wordt zelfs vakantie in binnenland steeds moeilijker te betalen. Wat wel erg jammer is - en dit is denk ik wel een wereldwijd fenomeen - is dat het het ook belachelijk druk is door tourisme tijdens het hoogseizoen.

NRT vliegveld is een pokke-end van Tokyo. HND is de betere optie als je Tokyo in wilt.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor


  • CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Klopt maar helaas vliegt klm naar NRT. Schijnt dat ze graag naar HND willen maar geen slots kunnen krijgen.

Maar met de Narita Express ben je er alsnog zo.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.


  • BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 15:24
Dear Passenger,
we’re very sorry to inform you that due to corporate reason , the flight has been cancelled for 14Aug2026 from Shenzhen Baoan Intl Airport to Brussels Airport flight number HU759. Please click the link xxx to check the flight state/issue flight change certificate or contact original ticket issuing location for a free refund.For free ticket reschedule please click the link xxx .If you need assistance please visit the Hainan Airlines official website,APP,official WeChat account .​
Nou, terugvlucht dus ook geannuleerd :( FFUU

  • Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-06 14:30
CyBeR schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 03:24:
Klopt maar helaas vliegt klm naar NRT. Schijnt dat ze graag naar HND willen maar geen slots kunnen krijgen.

Maar met de Narita Express ben je er alsnog zo.
Ah, dat wist ik niet, woon al lang niet meer in NL.
Vorige week nog in TKY tijdens typhoon. Op dinsdag en woensdag vrijwel alle vluchten geannuleerd en daardoor op donderdag op NRT lange rijen bij check in en nog nooit de tarmac zo vol zien staan met ANA toestellen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor


  • florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:04

florholvoet

aka F0x.be

BootVluchteling schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:46:
[...]


Nou, terugvlucht dus ook geannuleerd :( FFUU
Zeer vervelend! Maar helaas de realiteit.. ik heb zelf ook al schedule changes gehad "for corporate reasons" van een Chinese airline en toen moeten herboeken zonder compensatie.

Jij hebt nu wel geluk dat het ex-BRU is, en dus EU261 van toepassing is. Dwz:
  • Géén compensatie (cancellation >14d op voorhand)
  • Re-routing bij eerste gelegenheid onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden
  • Re-routing op een andere datum (als het niet anders kan of als dit jou beter uitkomt)
Of... Desnoods een volledige refund en zelf een alternatief vinden (last resort).

In principe is de terugvlucht niet gedekt door EU261. De Montreal conventie en de het standaard vervoerscontract is natuurlijk wel nog steeds van toepassing. Maar als het één retourticket is, wordt de hele booking in de praktijk samen afgehandeld via involuntary refund/reroute van de volledige itinerary.

In principe kan dit nog in je voordeel uitkomen (kans om te herboeken naar een betere airline of betere uren), maar je zal wel stevig moeten doorduwen om te krijgen waar je recht op hebt. Een rechtstreekse vlucht zal moeilijk zijn, aangezien de route tijdelijk geschorst lijkt, maar je kan wel uitwijken naar een andere luchthaven (AMS?) of een tussenstop erbij pakken (SIN?).

Als je niet krijgt waar je recht op hebt, kan je overwegen een tussenpartij zoals AirHelp in te schakelen, maar die rekenen hier ook kosten voor aan.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be


  • BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 15:24
florholvoet schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Zeer vervelend! Maar helaas de realiteit.. ik heb zelf ook al schedule changes gehad "for corporate reasons" van een Chinese airline en toen moeten herboeken zonder compensatie.

Jij hebt nu wel geluk dat het ex-BRU is, en dus EU261 van toepassing is. Dwz:
  • Géén compensatie (cancellation >14d op voorhand)
  • Re-routing bij eerste gelegenheid onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden
  • Re-routing op een andere datum (als het niet anders kan of als dit jou beter uitkomt)
Of... Desnoods een volledige refund en zelf een alternatief vinden (last resort).

In principe is de terugvlucht niet gedekt door EU261. De Montreal conventie en de het standaard vervoerscontract is natuurlijk wel nog steeds van toepassing. Maar als het één retourticket is, wordt de hele booking in de praktijk samen afgehandeld via involuntary refund/reroute van de volledige itinerary.

In principe kan dit nog in je voordeel uitkomen (kans om te herboeken naar een betere airline of betere uren), maar je zal wel stevig moeten doorduwen om te krijgen waar je recht op hebt. Een rechtstreekse vlucht zal moeilijk zijn, aangezien de route tijdelijk geschorst lijkt, maar je kan wel uitwijken naar een andere luchthaven (AMS?) of een tussenstop erbij pakken (SIN?).

Als je niet krijgt waar je recht op hebt, kan je overwegen een tussenpartij zoals AirHelp in te schakelen, maar die rekenen hier ook kosten voor aan.
Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie. Voor nu is de heenvlucht omgezet naar een indirecte vlucht via PEK. Helaas is de reistijd daardoor wel verlengd van 11u en 20 minuten naar 16u en 30 minuten. Hebben we nog recht op een compensatie voor het feit dat we nu ineens een 40% langere reistijd hebben, of valt dit onder "vergelijkbare vervoersvoorwaarden"? En als ik nu naar een andere maatschappij zou omboeken, ben ik toch 99% zeker meer geld kwijt ? Waar zit dan, in jouw optiek, nog het voordeel?

  • florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:04

florholvoet

aka F0x.be

BootVluchteling schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:01:
[...]


Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie. Voor nu is de heenvlucht omgezet naar een indirecte vlucht via PEK. Helaas is de reistijd daardoor wel verlengd van 11u en 20 minuten naar 16u en 30 minuten. Hebben we nog recht op een compensatie voor het feit dat we nu ineens een 40% langere reistijd hebben, of valt dit onder "vergelijkbare vervoersvoorwaarden"? En als ik nu naar een andere maatschappij zou omboeken, ben ik toch 99% zeker meer geld kwijt ? Waar zit dan, in jouw optiek, nog het voordeel?
Heb je die omboeking via PEK al aanvaard, of is dat het voorstel nu?
Niet zomaar aanvaarden wat ze voorstellen. Je hebt recht op "Re-routing bij eerste gelegenheid onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden". 5 uur langer onderweg zijn is vervelend, maar is in principe een aanvaardbare re-routing. Echter zijn hier geen harde bepalingen over, vrees ik. Je kan proberen een beter voorstel te bekomen, je hebt een beetje leverage nu.

Re-routing hoeft volgens EU261 niet op dezelfde airline te zijn. Ze moeten jou op de bestemming krijgen, ook al is dat met een andere airline. Dit is de silver lining. Als je ze zover krijgt om je te herboeken op een andere airline met betere uren, kom je er als winnaar uit.

De full refund pakken en zelf iets boeken (dit is dus niet "omboeken", dat is gewoon zelf een alternatief boeken) is de last resort. Dit moet je enkel doen als de prijzen voor de vluchten ondertussen zijn gedaald (kleine kans).

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be


  • BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 15:24
florholvoet schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Heb je die omboeking via PEK al aanvaard, of is dat het voorstel nu?
Niet zomaar aanvaarden wat ze voorstellen. Je hebt recht op "Re-routing bij eerste gelegenheid onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden". 5 uur langer onderweg zijn is vervelend, maar is in principe een aanvaardbare re-routing. Echter zijn hier geen harde bepalingen over, vrees ik. Je kan proberen een beter voorstel te bekomen, je hebt een beetje leverage nu.

Re-routing hoeft volgens EU261 niet op dezelfde airline te zijn. Ze moeten jou op de bestemming krijgen, ook al is dat met een andere airline. Dit is de silver lining. Als je ze zover krijgt om je te herboeken op een andere airline met betere uren, kom je er als winnaar uit.

De full refund pakken en zelf iets boeken (dit is dus niet "omboeken", dat is gewoon zelf een alternatief boeken) is de last resort. Dit moet je enkel doen als de prijzen voor de vluchten ondertussen zijn gedaald (kleine kans).
Mijn vrouw heeft de rerouting voor de heenvlucht al geaccepteerd. De terugvlucht werden wij vanochtend over geïnformeerd, dus daar is nog niks mee gedaan. Betreft die re-routing.. Is dat altijd over dezelfde luchthaven ( in dit geval BRU ) of zou AMS ook een optie kunnen zijn? Mochten mensen het vervelend vinden, kan ik evt. ook via DM verder gaan ?

  • florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:04

florholvoet

aka F0x.be

BootVluchteling schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:29:
[...]


Mijn vrouw heeft de rerouting voor de heenvlucht al geaccepteerd. De terugvlucht werden wij vanochtend over geïnformeerd, dus daar is nog niks mee gedaan. Betreft die re-routing.. Is dat altijd over dezelfde luchthaven ( in dit geval BRU ) of zou AMS ook een optie kunnen zijn? Mochten mensen het vervelend vinden, kan ik evt. ook via DM verder gaan ?
Dat is jammer, daarmee zal het moeilijk zijn om nu terug te gaan en een betere optie te vragen.

De terugvlucht had je mee kunnen nemen in de onderhandeling, maar aangezien de heenvlucht waarop EU261 van toepassing was, al apart geaccepteerd is, ben je die leverage kwijt vrees ik.

Voor de terugvlucht gelden iets soepelere regels:
  • Montreal conventie dekt voornamelijk schade naar aanleiding van de vertraging/omboeking (maar die ga je moeilijk kunnen aantonen)
  • Hainans vervoersvoorwaarden & CAAC-regelgeving (Chinees consumentenrecht is minder beschermend dan EU261 dus wel recht op re-routing of full refund maar wellicht geen herboeking op andere airlines in scope)

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be


  • thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-06 13:16
Ik had laatst ook een rare. Retourvlucht voor mij en partner geboekt naar Curacao (in economy). Met mijn FB gold status kon ik op de heenweg wel gratis eco comfort stoelen boeken voor mij en partner, maar voor de terug weg alleen voor mezelf, partner moest ik voor betalen. Hoe zit dat?

  • Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:39
Geboekt met punten? Dan wordt de status van de accounthouder op het ticket meegenomen - ook als dat iemand anders is.

  • Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31

Sorcerer8472

Mens sana?

In dat geval zou het op de terugweg ook gratis kunnen, maar <72 uur voor vertrek

[ Voor 5% gewijzigd door Sorcerer8472 op 11-06-2026 07:27 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.


  • thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-06 13:16
Niet geboekt met punten. Alleen heenweg binnen de 72u gratis comfort voor beide. Terugweg binnen 72u alleen voor mijzelf.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

CyBeR schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 03:24:
Klopt maar helaas vliegt klm naar NRT. Schijnt dat ze graag naar HND willen maar geen slots kunnen krijgen.

Maar met de Narita Express ben je er alsnog zo.
Dat is ook met Osaka (vaak eindbestemming met rondreis Japan). Werd ik ook een beetje door verrast, toen de Uber een stukje duurder uitviel...

Mijn boefje is liev!


  • don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-06 16:07
Padje87 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:56:
Wat zijn nou een beetje de websites of tips waar je vanaf NL (AMS of RTM) naar een willekeurige bestemming kan vliegen dat je kan selecteren op zo goedkoop mogelijk?
Ik gebruik nog wel eens azair.eu. Is wel vooral lowcost wat ze daar doen, maar soms verrassende opties.

  • Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-06 10:09
Nou inmiddels ook weer over de 750xp, wat zou relatief gezien de beste bang for buck zijn met die nieuwe voordelen bij KLM? :)

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |


  • _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:42
Kan er voor KLM vluchten vanuit NL nu ook al gratis omgeboekt worden (zoals voor vluchten vanuit BE en FR)?

  • Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:39
Moest voor ons tickets boeken van TRD naar ATH deze zomer. Enige echte optie was met SAS, kost grofweg hetzelfde als KLM - maar KLM heeft een 5 uur overstap waar niemand op zit te wachten.

Dus daar ga je dan. Light Economy voor 110 euro. Maar daar zit geen handbagage bij, en met een vertrektijd van 05:30 ook geen zin om in de rij te staan voor checked luggage. Dus Eco Flex voor 160 euro, mét handbagage. Hmm. Business is 198. Okay dan maar.

Ergens voelt dat alsof ze je te pakken hebben met alle upsells. Aan de andere kant, Economy krijg je nog maar 10% miles voor. In business krijg je 150% plus 100% wegens status. Het verschil in miles is bijna voldoende om het prijsverschil van te betalen (ervan uitgaaande dat elke mile 1 tot 1.5 cent waard is). Dus...score!

Ben benieuwd. SAS is een beetje een LCC geworden (Maar dat doet KLM ook tegenwoordig...), maar het nieuwe business product schijnt een stukje beter te zijn dan KLM (En das ook niet moeilijk binnen Europa). We gaan het zien, zal wel interessante ervaring worden. Blij dat ze een hotel op het vliegveld hebben om de absurd vroege departure nog een beetje aan te kunnen.
Dark_Angelus schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:49:
Nou inmiddels ook weer over de 750xp, wat zou relatief gezien de beste bang for buck zijn met die nieuwe voordelen bij KLM? :)
Upgrade coupon. Althans, voor mij wel. Wij vliegen zakelijk in PE, dus om van PE naar business te kunnen upgraden op een lange vlucht (Enige vereiste: D class beschikbaarheid) heeft direct een waarde van 400-800 euro (afhankelijk van de route).

Als ik bij mijn 450 en 600XP cadeau zou kiezen voor XP's kom ik nét onder de 750XP uit dit jaar, verwacht ik. Nog maar even kijken wat ik daarmee ga doen. Oftewel de XP cadeau's pas in het volgende jaar kiezen (Is direct een mooie 50XP headstart), of toch dit jaar nog even een push doen en ook die upgrade coupon binnenhalen..

[ Voor 9% gewijzigd door Xandrios op 14-06-2026 19:27 ]


  • Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:03

Louw Post

Cerenas

Afgelopen zaterdag weer teruggekomen van vakantie. Moet zeggen dat Xiamen Airlines niet heel erg onderdoet voor de andere grote maatschappijen. We vlogen economy, hadden nog wel gevraagd of business class upgrades beschikbaar waren voor de lange legs, maar zat helemaal vol helaas.

Onze vluchten voor de heenweg waren AMS > XMN > MNL, terugweg was ICN > XMN > AMS.

Op de heenweg was de ervaring eigenlijk grotendeels vergelijkbaar met bijvoorbeeld een KLM. De terugweg in principe ook, alleen waren de wc potten toen echt mega smerig. Alsof er meerdere vluchten niet is schoongemaakt. Personeel sprak vaak wel beperkt Engels, dus als het gesprek wat uitgebreider werd dan de keuze voor het eten of het drankje ging het al moeizaam.

De terugweg had een lange overstap van 21 uur op Xiamen. We kregen een kamer in het Xiamen Airlines hotel, was niet terug te vinden op de bekende hotel apps, maar leek ook geen publiek beschikbaar hotel te zijn. Was op een soort eigen terrein van Xiamen Airlines in de stad, waar ook flatgebouwen naast stonden voor de medewerkers. Kamer was niet zo mooi als ik voorbij zag komen in een eerdere post hier in het topic, maar prima om op te frissen en een goede nachtrust te krijgen. Ontbijt zat er ook gratis bij in, maar was echt op Chinezen gericht. Waren wel wat losse broodjes, maar zonder opties zoals beleg/boter/etc. In ieder geval een prima koffie kunnen drinken.

Dan Xiamen Gaoqi International Airport. Tja, het is niet het niveau van wat ik van westerse landen gewend ben. Zeker niet sinds we net ervoor van Incheon kwamen (echt mooi vliegveld), maar meer in lijn met wat mijn ervaring is met bijvoorbeeld Ninoy Aquino International Airport (MNL, vlieg daar bijna jaarlijks op vanwege schoonfamilie).

Alles ging eigenlijk wel soepeltjes, het invullen van de arrival card was wat lastiger op de computerschermen daar, maar een medewerker hielp ons al snel door het scherm op Chinees te zetten en alles voor ons in te vullen. Vervolgens na douane, security en bagage ophalen naar de Xiamen Airlines desk gegaan voor het hotel. Was snel geregeld en degene die over de transport ging schoof al snel een telefoon in ons gezicht met een vertaalapp om alles uit te leggen, ook meteen een taxi geregeld voor de terugweg naar het vliegveld (was wel wat prijziger dan bijvoorbeeld een DiDi, maar leek ons makkelijker). Dikke prima dus.

Ondanks dat bijna niemand (op douane na) echt Engels sprak, ging het verrassend goed. Ik heb ondertussen aardig wat Aziatische landen bezocht, maar was wel wat zenuwachtig over hoe het zou gaan in China, omdat het allemaal net wat anders gaat en ik al had gelezen dat Engels zeer beperkt is daar. Met vertaalapps (had zelf DeepL en Bing Translator) en WeChat/AliPay vooraf hebben ingesteld voor betalen ging het allemaal goed.

Ondanks de taalbarrière leken Chinezen ook erg behulpzaam en aardig (ook buiten vliegveld/hotel medewerkers), wat erg fijn was. Al is het wel een cultuur waar je even aan moet wennen. :)

  • Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Vlieg woensdag/donderdag op en neer naar CMN. Iemand daar bekend?
Heb status en vlieg business, maar LH/*A heeft geen lounge zo te zien.

Is er een immigratie fast lane?

The best is yet to come


  • Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 15:52

Freak187

geen

Dean Martin schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:39:
Vlieg woensdag/donderdag op en neer naar CMN. Iemand daar bekend?
Heb status en vlieg business, maar LH/*A heeft geen lounge zo te zien.

Is er een immigratie fast lane?
Ben er een paar maanden geleden geweest voor een dienstreis. Bij aankomst kom je in een grote hal voor de douane/immigratie. Bij mijn weten geen fast lane. In mijn geval was het ook niet zo druk, met een kwartiertje was ik klaar.

Bij vertrek heb ik gewoon in de terminal rondgehangen totdat het tijd was.

Het is geen grote luchthaven. Formaat kleinere Europese luchthavens, a la Budapest of Luton.

Als je de stad Casablanca in moet, dat is een veel groter avontuur... 5 auto's breed op een 3 baans weg. 8)7

Kia Niro-EV 2024


  • Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Freak187 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:47:
[...]

Ben er een paar maanden geleden geweest voor een dienstreis. Bij aankomst kom je in een grote hal voor de douane/immigratie. Bij mijn weten geen fast lane. In mijn geval was het ook niet zo druk, met een kwartiertje was ik klaar.

Bij vertrek heb ik gewoon in de terminal rondgehangen totdat het tijd was.

Het is geen grote luchthaven. Formaat kleinere Europese luchthavens, a la Budapest of Luton.

Als je de stad Casablanca in moet, dat is een veel groter avontuur... 5 auto's breed op een 3 baans weg. 8)7
Thanks!

Ik heb eigenlijk geen idee waar ik precies moet zijn, wordt opgehaald. Moet erheen om een handtekening te zetten dus sowieso flauwekul om erheen te moeten gaan, maar goed dat is offtopic.

The best is yet to come


  • Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:37
Xandrios schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:21:
Moest voor ons tickets boeken van TRD naar ATH deze zomer. Enige echte optie was met SAS, kost grofweg hetzelfde als KLM - maar KLM heeft een 5 uur overstap waar niemand op zit te wachten.

Dus daar ga je dan. Light Economy voor 110 euro. Maar daar zit geen handbagage bij, en met een vertrektijd van 05:30 ook geen zin om in de rij te staan voor checked luggage. Dus Eco Flex voor 160 euro, mét handbagage. Hmm. Business is 198. Okay dan maar.

Ergens voelt dat alsof ze je te pakken hebben met alle upsells. Aan de andere kant, Economy krijg je nog maar 10% miles voor. In business krijg je 150% plus 100% wegens status. Het verschil in miles is bijna voldoende om het prijsverschil van te betalen (ervan uitgaaande dat elke mile 1 tot 1.5 cent waard is). Dus...score!

Ben benieuwd. SAS is een beetje een LCC geworden (Maar dat doet KLM ook tegenwoordig...), maar het nieuwe business product schijnt een stukje beter te zijn dan KLM (En das ook niet moeilijk binnen Europa). We gaan het zien, zal wel interessante ervaring worden. Blij dat ze een hotel op het vliegveld hebben om de absurd vroege departure nog een beetje aan te kunnen.


[...]

Upgrade coupon. Althans, voor mij wel. Wij vliegen zakelijk in PE, dus om van PE naar business te kunnen upgraden op een lange vlucht (Enige vereiste: D class beschikbaarheid) heeft direct een waarde van 400-800 euro (afhankelijk van de route).

Als ik bij mijn 450 en 600XP cadeau zou kiezen voor XP's kom ik nét onder de 750XP uit dit jaar, verwacht ik. Nog maar even kijken wat ik daarmee ga doen. Oftewel de XP cadeau's pas in het volgende jaar kiezen (Is direct een mooie 50XP headstart), of toch dit jaar nog even een push doen en ook die upgrade coupon binnenhalen..
SAS is wel prima toch? Beetje hetzelfde als KLM. Alleen was/is hun website erg K. Maar die van de KLM eigenlijk ook. Ik vind nog steeds de website en app van Norwegian veruit het beste.

Woon je toevallig óók in TRD? :*)

  • PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat hangt wel erg van hun kist af. Ze wetleasen bijvoorbeeld de Bombardier CRJ900, dan heb je wel echt een slechte ervaring. Maar hun gewone kisten zijn inderdaad prima vergelijkbaar met KLM.

  • 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:43

4x2

lộn xộn quá

JB schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:54:
[...]
Dat is ook met Osaka (vaak eindbestemming met rondreis Japan). Werd ik ook een beetje door verrast, toen de Uber een stukje duurder uitviel...
Het is al ff geleden dat ik dr geweest ben (helaas), maar staat me bij dat zowel de Narita express als hoe-dat-ding-ook-heet vanaf KIX niet echt duur zijn.
En zeker de rit van KIX naar Shin-Osaka is best interessant om een beetje naar buiten te kijken, Narita express vond ik vrij saai.

leeg

Pagina: 1 ... 276 277 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2