All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Ik ben er een paar jaar geleden geweest (voor werk), en het is geweldig leuk. Het is in feite een net een auto show, alle bedrijven in de bizjet wereld hebben er een booth, je kan zo'n beetje alle bizjets op de markt van binnen en buiten zien, ze hadden buiten op het vliegveld ernaast een static display met van van alles, een Boeing 737 BBJ, Airbus A321 bizjet-versie, Learjets, Gulfstreams, Falcons etc. Als je altijd al een selfie van jezelf op de trap van een G650 had willen maken, dat kan daar in alle rust - want de mensen die op EBACE rondlopen zijn grotendeels uit de bizjet industrie, die allang niet meer staan te dringen om een cabin van binnen te zien. Lang niet zo druk als de 'grote' airshows als Parijs etc.
's Morgens een vroege vlucht van AMS naar FRA in een A320. Ook business class, maar goed, het blijft een narrowbody jet. Een beetje vertraging bij vertrek vanwege grondmist waardoor we in FRA een mooie aansluiting van gate A14 naar A20 hadden die net open ging. Bij de nadering van FRA nog een heel mooi gezicht, we gingen in eerste instantie recht op FRA aan maar maakten toen een ererondje rond Mainz. De top van de wolken lag rond 2000 voet en er stak één bergtop met toren boven de wolken uit. Volgens mij de Hohe Wurzel.
Boarden in FRA ging maar via één gangway, de tweede was niet afgesloten maar de deur van het vliegtuig was dicht. Dat zorgde voor nogal wat verwarring. In TXL uiteraard met de trap eruit en in de bus naar de terminal.
Daarna een dagje Berlijn.
De terugreis was vanuit terminal C, de low-cost carrier terminal. De lounge is in terminal A vóór de security, dus het is een beetje goed uitmikken wanneer je naar terminal C moet, het is een stukje lopen en dan moet je natuurlijk door de security waarvan je niet weet hoe lang het gaat duren. De lounge zat overvol, er waren staanplaatsen bezet. Vlak na ons vertrok een vlucht met een Airbus 340, dus het was gewoon niet leuk meer. Nadat we de urgent very final call "you're gonna be left behind!" hadden gehad zijn we naar terminal C gegaan waar we dus nog altijd een kwartier moesten wachten voordat de gate open ging. Gate 40 in de hoek (voor 350 man), een minuut voor gate open kregen we een mail dat het gate 39 werd (in dezelfde hoek aan de andere muur) en bij gate open ook nog dat het gate 38 werd. Dat was wel handig dat we met 3 gates werden afgehandeld. Daarna was het 50 meter lopen naar het vliegtuig.
Helaas niet upper deck kunnen vliegen. We hadden wel gereserveerd maar 2 weken voor vertrek kregen we een mail dat we omgeboekt waren. Upper deck werd niet gebruikt.
Trivia: Schiphol van trein naar LH lounge (naast de KLM lounge) is 8 minuten. De broodjes werden steeds harder naarmate de dag vorderde en 13 minuten van vliegtuig (B17) naar trein is ook te doen.
Een paar foto's:
Business class, wij zaten 14A en 14C | Uitstappen in TXL |
![]() | ![]() |
Instappen in TXL | |
![]() |
Signatures zijn voor boomers.
https://www.public.nm.eur...L/gateway/spec/index.htmlATC failure at @Schiphol this afternoon. Expect massive delays, diversions.
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Gaat om KL1833 om 16:25. Is natuurlijk al weer wat later op de dag, dus dan hebben ze waarschijnlijk al wel weer een groot deel van de achterstand weggewerkt en is de kans dat mijn vlucht vertrekt groter?
[ Voor 12% gewijzigd door cordonbleu op 21-11-2017 23:28 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Daarnaast was ik nog even de website aan het bestuderen of ze recht heeft op enige compensatie, in de brochure (https://www.klm.com/trave...ensatie_tcm541-744708.pdf) zie ik het volgende:
Weten jullie hoe dit zit bij een storing bij de luchtverkeersleiding?De luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert, is niet verplicht om deze
compensatie te betalen indien er sprake is van annulering die het gevolg is van
buitengewone omstandigheden en die ondanks het hebben getroffen van alle
redelijke maatregelen niet voorkomen had kunnen worden.
Deze compensatieregeling is gebaseerd op Verordening (EG) Nr. 261/2004. Bij
vertrek van een luchthaven buiten de EU naar een bestemming in een EU-land,
kunnen lokale regelgeving en andere compensatieregelingen van toepassing zijn.
Passagiers kunnen voor meer informatie contact opnemen met Customer Care
(zie paragraaf 5).
Ik denk niet dat een luchtvaartmaatschappij ook maar iets kan doen aan een storing bij de luchtverkeersleiding, laat staan redelijke maatregelen. Die compensatie kun je wel vergeten, daar heb je geen recht op.
Ik vraag het omdat ik het ook zo lees inderdaad, maar bij de KLM-balie op Schiphol werd de indruk gewekt dat er enige compensatie mogelijk was. En dat KLM dit mogelijk ging verhalen op een eventueel aansprakelijke derde. Sidenote: ik heb het alleen van horen zeggen.Arrne schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:59:
"die ondanks het hebben getroffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen had kunnen worden"
Ik denk niet dat een luchtvaartmaatschappij ook maar iets kan doen aan een storing bij de luchtverkeersleiding, laat staan redelijke maatregelen. Die compensatie kun je wel vergeten, daar heb je geen recht op.
Volgens mij heb je inderdaad gelijk, ik heb even de wet erbij gezocht waarin bijzondere omstandigheid staat toegelicht:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0030430/2011-09-17
Hierin staat onder art. 3 lid f:
Lijkt me een bijzondere omstandigheid, conclusie: geen recht op compensatie.wanneer een besluit van het luchtverkeersbeheer voor het vliegtuig, waarmee de vlucht zal worden uitgevoerd, de annulering van één of meer vluchten of een vertraging van drie uur of meer veroorzaakt;
Vlieg precies dezelfde tijd (KL 1243 naar CDG) en maak me niet echt zorgen. Meestal proberen ze zo snel mogelijk te 'resetten' en cancellen ze (preventief) wat vluchten de day after. Daar blijft het meestal bij, de rest gaat gewoon.cordonbleu schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 23:25:
Vlieg morgenmiddag met KLM naar Berlijn. Het zal morgen natuurlijk nog wel extra druk zijn op Schiphol, vanwege alle gestrande passagiers die ze nog moeten verwerken. Is de kans nu eigenlijk groot dat mijn vlucht in de problemen komt? Vooralsnog heb ik niets over een eventuele annulering gehoord en volgens de website van Schiphol en KLM staat de vlucht nog gewoon gepland als normaal. Alleen een gate wijziging, maar dat zegt natuurlijk nog niks. Die kan een kwartier van tevoren nog wijzigen.
Gaat om KL1833 om 16:25. Is natuurlijk al weer wat later op de dag, dus dan hebben ze waarschijnlijk al wel weer een groot deel van de achterstand weggewerkt en is de kans dat mijn vlucht vertrekt groter?
Zal wel volle bak zijn vandaag, kom misschien wat eerder deze keer en duik dan wel een lounge in.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Beetje offtopic maar voor wie regelmatig vliegt en ze nog niet heeft vandaag met een redelijke korting Noice Cancelling headphones te koop van Bose - wel de apple versie dus een ander kabeltje moet er nog bij als je android hebt oh sorry HiFi corner.nl maar Amazon lijkt nog goedkoper te kunnen
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 22-11-2017 13:37 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik vrees het ook - maar niet geschoten is altijd mis. Uiteindelijk moeten ze hun zaakjes natuurlijk gewoon op orde hebben.franssie schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:03:
Het is heel zuur dat je een hotel boekt en dan niet kan komen, maar verder is er denk ik niet veel aan te doen. Misschien dat het hotel coulant is en de kosten van de eerste nacht niet berekent maar dat is het maximale denk ik.
Aan de andere kant: Schiphol danwel KLM moet maar de nodige druk op de LVL uitoefenen dat zo'n uitval niet voorkomt... ik zou het qua compensatie in ieder geval wel proberen, al acht ik er ook weinig kans op.
offtopic:
Beetje offtopic maar voor wie regelmatig vliegt en ze nog niet heeft vandaag met een redelijke korting Noice Cancelling headphones te koop van Bose - wel de apple versie dus een ander kabeltje moet er nog bij als je android hebt
Je zegt er niet bij -waar- die dan met redelijke korting te krijgen is? Bedoel je bij Amazon.de, 170€ voor de QC25?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Vlucht weten om te boeken naar 11:05. Was wat rennen en doorrijden vanmorgen maar zit nu aan boord.
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Ik vond de luchthaven van Istanbul echt een drama, goor, ouderwets, onduidelijke borden en slechte eetgelegenheden. Er stonden her en der bordjes naar een terras, dit bleek een rookhok te zijn, helaas..
Naar de balie alwaar een, zeer vriendelijk dame, mij hielp. Gelukkig er was nog plek om 14.00 EN ik had een wijzigbaar ticket. Hoefde alleen tariefsverschil te betalen. Nu is 1:45 niet gigantisch, maar voor een paar tientjes ben ik lekker eerder in hotel (lees: Bar)
Tariefsverschil: 500,-

Ze was gelukkig zeer vriendelijk, anders had ik iets vervelends gezegd
EDIT: En nu is mijn vlucht gecancelled.......
Snap ik ook nooit. Geef of een goed broodje of doe lekker niets (zak chips ofzo).Brilsmurfffje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:57:
Aan boord was er een ranzig broodje en een drankje. .
Ik eet zelf nooit in vliegtuig op normale vluchten, aangezien ik altijd al in de lounge zorg dat ik gegeten heb. Maar wat ik af en toe langs zie komen......
[ Voor 29% gewijzigd door PWM op 22-11-2017 16:51 ]
Ik denk dat die chips teveel rommel geeft en heeft iedereen vette handen.PWM schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:21:
Snap ik ook nooit. Geef of een goed broodje of doe lekker niets (zak chips ofzo).
Ik eet zelf nooit in vliegtuig op normale vluchten, aangezien ik altijd al in de lounge zorg dat ik gegeten heb. Maar wat ik af en toe langs zie komen......
Eten in de lounge is wel fijn al prefereer ik dan liever een vette hap, daar komt zo een lekkere after dinner dip van en lig ik de rest van de vlucht voor Pampus
Stoelen wel prima. Crew echt lager niveau dan KLM. Terminal 5 is wel beter dan 4 om uit te komen.
Is BA nu een LCC?CyBeR schreef op woensdag 22 november 2017 @ 19:56:
't is dat je naar Londen niet heel ruim in de keus zit maar ik zou anders nooit accepteren van KLM op een LCC geboekt te worden.
Sometimes you need to plan for coincidence
Gaat snel downhill dan, ze zijn nog niet eens gebrexitHmmbob schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:13:
Als je moet betalen voor je drinken zeer zeker wel.
Ja, als die nog niet verkocht zijn.Koerski schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:38:
Ik vroeg mij zojuist af, bij het online inchecken van KLM zijn echt alleen de laatste paar rijen beschikbaar in het vliegtuig. Ergens dacht ik, stel ik check niet online in en doe het pas op Schiphol, zouden ze je dan wellicht toewijzen aan een van de 'preferred seats' die ze van tevoren verkopen voor een euro of 27?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Sterker nog, als ze de nooduitgangen niet verkopen, kun je die stoel zelfs aangewezen krijgen het moment dat je al in het vliegtuig staat. Is mij al meerdere keren overkomen. En met mijn 2 meter zeker geen overbodige luxe.Koerski schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:38:
Ik vroeg mij zojuist af, bij het online inchecken van KLM zijn echt alleen de laatste paar rijen beschikbaar in het vliegtuig. Ergens dacht ik, stel ik check niet online in en doe het pas op Schiphol, zouden ze je dan wellicht toewijzen aan een van de 'preferred seats' die ze van tevoren verkopen voor een euro of 27?
Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!
Plaatsen met lege stoelen ernaastsheez88 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:10:
Volgende week vlieg ik naar vietnam met Airbus A330-300 Wide-body. Ik vlieg s´nachts, wat zijn beetje relaxte plaatsen om te slapen?
Positie tov de motoren hebben geen invloed dan?
Voor de motoren/vleugels wordt volgens mij meestal gezien als de rustigste plekken. Maar als je iets achterin kunt vinden met vrije stoelen er omheen zou ik zeker daarvoor gaan!sheez88 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:12:
[...]
Positie tov de motoren hebben geen invloed dan?
Als de vlucht overboekt is en je niet al voor aankomst op Schiphol online bent ingechecked, riskeer je dat je op de waitlist komt met als kans dat je helemaal geen stoel hebt. Is me al eens gebeurd (waitlist dan, maar wel nog net een stoel) voor een reis die ik een dik half jaar eerder geboekt had, en waar ik ook al een stoel voor had gekozen tijdens het boeken etc. Dat was ook bij KLM (intercontinentaal).Koerski schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:38:
Is alweer een paar jaar geleden, maar ik ben nogal risicomijdend dus check sindsdien altijd online in
Business class.sheez88 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:10:
Volgende week vlieg ik naar vietnam met Airbus A330-300 Wide-body. Ik vlieg s´nachts, wat zijn beetje relaxte plaatsen om te slapen?
En anders zo ver mogelijk naar voren.
Haha die gedachte had ik ook al, dus braaf online ingecheckt :-)Myedvyed schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:17:
[...]
Als de vlucht overboekt is en je niet al voor aankomst op Schiphol online bent ingechecked, riskeer je dat je op de waitlist komt met als kans dat je helemaal geen stoel hebt. Is me al eens gebeurd (waitlist dan, maar wel nog net een stoel) voor een reis die ik een dik half jaar eerder geboekt had, en waar ik ook al een stoel voor had gekozen tijdens het boeken etc. Dat was ook bij KLM (intercontinentaal).
Is alweer een paar jaar geleden, maar ik ben nogal risicomijdend dus check sindsdien altijd online in
Verwijderd
Reis je alleen of niet, want dat maakt nogal uit voor welke stoel je moet kiezen.sheez88 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:10:
Ik reis alleen inderdaad.Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:42:
[...]
Reis je alleen of niet, want dat maakt nogal uit voor welke stoel je moet kiezen.
Verwijderd
Ik vroeg mij iets soortgelijks af in Australië bij een binnenlandse vlucht met Qantas: mijn vriendin heeft de Doctorstitel, dit ook geselecteerd bij het invoeren van de persoonsgegevens. Bij het online inchecken konden we alleen kiezen uit de stoelen bij de nooduitgang zonder dat we daar extra voor betaald hadden. (we hadden gewoon de allergoedkoopste optie gekozen bij het boeken) Zou het iets te maken hebben met die titel? Mij leek het sterk, maar geen idee hoe de denkwijzes van vliegtuigmaatschappijen is.Koerski schreef op woensdag 22 november 2017 @ 21:38:
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Nee. Dat kan iedere janlul aanvinken. Die titels zijn er alleen maar om mensen zichzelf belangrijk te laten voelen.Metalfreak schreef op donderdag 23 november 2017 @ 09:40:
[...]
Zou het iets te maken hebben met die titel?
Dat is hetzelfde veld ja. Maar sommige mensen vinden zichzelf te belangrijk om "dhr/mevr" te voeren, en willen per se "dr" hebben.ShitHappens schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:07:
Volgens mij is 't toch echt aan de airline hoor, om te bepalen wat ze op de tickets printen. Zal typisch gezien hetzelfde veld zijn waar men ook dhr/mvr invoert
Wat me zo tegenvalt van de Business Class van KLM en dus ook Lufthansa volgens deze foto's is de inrichting. Als je bij het raam zit en de reiziger naast je ligt te slapen dan moet je over de ander heen stappen. Bij bijvoorbeeld Delta is dat veel beter geregeld. Niemand heeft last van de ander.Maasluip schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:55:
Een paar foto's:
Business class, wij zaten 14A en 14C Uitstappen in TXL [afbeelding] [afbeelding] Instappen in TXL [afbeelding]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
In sommige landen is een titel onderdeel van je naam, staat dan ook in je paspoort en moet gevoerd worden. Dan is het het land dat dat soort dingen belangrijk vindt, niet per se de persoon zelf..CyBeR schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:08:
[...]
Dat is hetzelfde veld ja. Maar sommige mensen vinden zichzelf te belangrijk om "dhr/mevr" te voeren, en willen per se "dr" hebben.
Signatures zijn voor boomers.
Lastig… Dat soort landen moet wel een probleem hebben met dit soort uitputtende lijstjes dan:Garyu schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:15:
[...]
In sommige landen is een titel onderdeel van je naam, staat dan ook in je paspoort en moet gevoerd worden. Dan is het het land dat dat soort dingen belangrijk vindt, niet per se de persoon zelf..

Yup, collega uit Oostenrijk heeft ook "Dr" in zijn paspoort. Volgens mij is het daar wel optioneel en niet verplicht.Garyu schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:15:
[...]
In sommige landen is een titel onderdeel van je naam, staat dan ook in je paspoort en moet gevoerd worden. Dan is het het land dat dat soort dingen belangrijk vindt, niet per se de persoon zelf..
Lekker!
Ik reis sinds kort met KLM en heb een fout gemaakt met een boeking.
Het kost 70 Euro om dit te wijzigen.
Heet het nut om contact op te nemen met KLM/
Zijn die wel eens coulant of heel strikt volgens de regels?
wat voor fout?John.Slaats schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:34:
Hoi,
Ik reis sinds kort met KLM en heb een fout gemaakt met een boeking.
Het kost 70 Euro om dit te wijzigen.
Heet het nut om contact op te nemen met KLM/
Zijn die wel eens coulant of heel strikt volgens de regels?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik weet dat dit o.a. via Londen wel kan. Hoe kan je dit zien aan de vluchtinformatie?
Emirates vliegt bijvoorbeeld met een A380 van Amsterdam naar Dubai en dan van Dubai naar Sydney met maar 2 uur ertussen.
Je kan dat soort vluchten herkennen aan een titel als 'direct flight'. Daar hoef je dus niet bij over te stappen.
Let op dat een direct-flight niet hetzelfde is als non-stop. Bij een direct flight kan je nog altijd een tussenlanding hebben (waarbij je wel of niet moet uitstappen), een non-stop vlucht gaat echt zonder tussenstops (doh).
Virussen? Scan ze hier!
Dat is inderdaad de essentie van mijn vraag. Ik ben van Sydney teruggevlogen naar Londen en ging toen in Singapore een uurtje het vliegtuig uit en toen er weer in, ideaal. Als je echter maar een uurtje of anderhalf overstap tijd hebt en je hebt vertraging en je moet naar een andere gate, dan wordt het lastig om de aansluiting te halen. Dit heeft dus nogal invloed op wat voor vlucht je boekt. Een overstap van 1,5 uur of van een uur of 3.wildhagen schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:55:
Zover ik weet zijn die vluchten direct van AMS naar SYD er niet. Correct me when I'm wrong.
Je kan dat soort vluchten herkennen aan een titel als 'direct flight'. Daar hoef je dus niet bij over te stappen.
Let op dat een direct-flight niet hetzelfde is als non-stop. Bij een direct flight kan je nog altijd een tussenlanding hebben (waarbij je wel of niet moet uitstappen), een non-stop vlucht gaat echt zonder tussenstops (doh).
Verwijderd
Ik snap trouwens het probleem niet helemaal. Volgens mij heeft Emirates toch gewoon prima overstaptijden naar Sydney. 1u40m en 1u55 minuten. Is het echt de moeite waard om daar een half uur af te snoepen? Dat is toch niet echt de moeite waard op een reisduur van 24+ uur.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2017 12:58 ]
Dat zijn ze niet allemaal hoor. De TUI-vlucht naar Banjul maakt ook een tussenstop (soms Dakar, soms de Kaapverdische Eilanden).Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:54:
Volgens mij zijn de enige vluchten vanaf Schiphol waarbij er een tussenstop is de KLM-vlucht naar Manilla, Oranjestad en Denpasar en de TUI-vluchten naar Oranjestad en Miami.
De TUI-vlucht naar Cancun stopt onderweg ook in Varadero.
KLM vliegt van Amsterdam naar Windhoek via Luanda. Ook heeft KLM een vlucht naar Monrovia met tussenstop in Freetown. En volgens mij hebben ze ook een vlucht naar Nairobi met een tussenstop in Kilimanjaro (of bestaat deze vlucht niet meer?).
En zo zullen er nog wel meer zijn denk ik
[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 25-11-2017 13:12 ]
Virussen? Scan ze hier!
Die overstaptijd is prima, tenzij je vertraging hebt.Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:54:
Volgens mij zijn de enige vluchten vanaf Schiphol waarbij er een tussenstop is de KLM-vlucht naar Manilla, Oranjestad en Denpasar en de TUI-vluchten naar Oranjestad en Miami.
Ik snap trouwens het probleem niet helemaal. Volgens mij heeft Emirates toch gewoon prima overstaptijden naar Sydney. 1u40m en 1u55 minuten. Is het echt de moeite waard om daar een half uur af te snoepen? Dat is toch niet echt de moeite waard op een reisduur van 24+ uur.
Zolang je dat als één ticket bij één luchtvaartmaatschappij hebt geboekt, is die vertraging een probleem voor de luchtvaartmaatschappij en niet voor jou.Erapaz schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:22:
[...]
Die overstaptijd is prima, tenzij je vertraging hebt.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Het gaat om reizen met jonge kinderen, ik probeer dat zo stress vrij mogelijk te maken. Je aansluiting missen is dan vervelend, je moet nieuwe boardingpassen halen (in de rij staan) en dan weer wachten op de volgende vlucht.Freee!! schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:26:
[...]
Zolang je dat als één ticket bij één luchtvaartmaatschappij hebt geboekt, is die vertraging een probleem voor de luchtvaartmaatschappij en niet voor jou.
Goed punt, maar met kleine kinderen wil je ook geen al te lange overstap. Afgelopen februari hebben wij een vrij krappe overstap met wat vertraging op de route AMS-BKK met Emirates wel gewoon gehaald. Op de terugweg hadden we ruim meer tijd en toen werden de kinderen wat vervelend van het wachten.Erapaz schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:28:
[...]
Het gaat om reizen met jonge kinderen, ik probeer dat zo stress vrij mogelijk te maken. Je aansluiting missen is dan vervelend, je moet nieuwe boardingpassen halen (in de rij staan) en dan weer wachten op de volgende vlucht.
Zoals al gezegd is vanaf Amsterdam niet, maar je kan op een site als flightaware wel zien hoelaat de jumbo van emirates gemiddeld aankomt op DXB, naar SYD vlieg je ook met een jumbo dus dat is dezelfde terminal op DXB dat verkort de wandel tijd. Verder is het wel dat de vluchten naar SYD niet kunnen "wachten" op DXB want dan zijn ze te laat in Sydney en is de luchthaven dicht.Erapaz schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:52:
Zijn er luchtvaartmaatschappijen die met hetzelfde vliegtuig van Amsterdam naar Sydney vliegen? Dus dat je alleen uitstapt, ze ondertussen bijtanken en stofzuigen en je daarna weer instapt? Dan kun je namelijk een vlucht kiezen met een korte 'overstap' tijd.
Ik weet dat dit o.a. via Londen wel kan. Hoe kan je dit zien aan de vluchtinformatie?
Emirates vliegt bijvoorbeeld met een A380 van Amsterdam naar Dubai en dan van Dubai naar Sydney met maar 2 uur ertussen.
De KLM vliegt er heel veel driehoeks/5th freedom flights.wildhagen schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:06:
[...]
Dat zijn ze niet allemaal hoor. De TUI-vlucht naar Banjul maakt ook een tussenstop (soms Dakar, soms de Kaapverdische Eilanden).
De TUI-vlucht naar Cancun stopt onderweg ook in Varadero.
KLM vliegt van Amsterdam naar Windhoek via Luanda. Ook heeft KLM een vlucht naar Monrovia met tussenstop in Freetown. En volgens mij hebben ze ook een vlucht naar Nairobi met een tussenstop in Kilimanjaro (of bestaat deze vlucht niet meer?).
En zo zullen er nog wel meer zijn denk ik
Ams-kul-cgk
Ams-tpe-mnl
Ams-sin-dps
Die naar Ecuador vliegt ook een driehoekje omdat Quito te hoog ligt voor een 773 naar Amsterdam
Dan zou ik boeken met Singapore Airlines. Leukste luchthaven voor een overstap. Je kan mee op een gratis city tour, zwemmen in t zwembad, naar de BIOS, vlinderuinen en normale tropische tuinen en t fijnste is nog dat je even echt naar buiten kan.Erapaz schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:28:
[...]
Het gaat om reizen met jonge kinderen, ik probeer dat zo stress vrij mogelijk te maken. Je aansluiting missen is dan vervelend, je moet nieuwe boardingpassen halen (in de rij staan) en dan weer wachten op de volgende vlucht.
Is tegenwoordig via Kilimanjaro naar Dar es Salaam.wildhagen schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:06:
[...]
En volgens mij hebben ze ook een vlucht naar Nairobi met een tussenstop in Kilimanjaro (of bestaat deze vlucht niet meer?).
Zat, Koeweit Bahrain, Damman Muscat bijvoorbeeld.En zo zullen er nog wel meer zijn denk ik
Had vorig jaar vanaf AMS iets van 3 uur vertraging o.a. Omdat het voorwiel niet vast wilde klikken,op KUL werd ik al opgewacht en kreeg ik de nieuwe boarding pass daar uitgereikt
Viel me nog mee dat iedereen rustig bleef en er niet gelijk paniek uitbrak. Zal er wel mee te maken hebben dat het een vlucht van KLM was.
Maar goed, als de crew paniekerig lijkt is er pas écht iets aan de hand.
ik landde rond 18:00 vanuit LHR, gelukkig nergens last van gehadcordonbleu schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:08:
Zojuist mijn eerste lightning strike meegemaakt tijdens final approach op EHAM. Zag het net precies gebeuren. Was een beste knal nog. Zat gelijk goed rechtop in mn stoel.![]()
Viel me nog mee dat iedereen rustig bleef en er niet gelijk paniek uitbrak. Zal er wel mee te maken hebben dat het een vlucht van KLM was.
Verwijderd
Als je het risico op een gemiste vlucht wil beperken en vooral de gevolgen wil beperken dan zou ik heen over Singapore vliegen en terug over DubaiBrilsmurfffje schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:45:
Dan zou ik boeken met Singapore Airlines. Leukste luchthaven voor een overstap. Je kan mee op een gratis city tour, zwemmen in t zwembad, naar de BIOS, vlinderuinen en normale tropische tuinen en t fijnste is nog dat je even echt naar buiten kan.
Verwijderd
KLM annuleert vluchten naar en van Bali
De KLM annuleert vandaag en morgen haar vluchten van en naar Bali vanwege de uitbarsting van de vulkaan Agung op het Indonesische eiland. De vliegtuigen vliegen wel tot en vanaf Singapore.
De luchtvaartmaatschappij zegt strenge veiligheidsregels rondom vulkaanuitbarstingen te hanteren en acht het niet veilig om in het donker op de luchthaven van Denpasar te landen en te vertrekken. Gestrande passagiers worden zoveel mogelijk omgeboekt, maar alleen op vluchten die met daglicht opstijgen en landen.
De 3000 meter hoge Gunung Agung is al weken actief. Eerder werd gevreesd voor een grote uitbarsting en sloegen tienduizenden mensen op de vlucht of werden geëvacueerd. Half september werd de situatie stabiel, maar deze week volgden enkele uitbarstingen. De vulkaan heeft inmiddels een rookpluim met as en stoom van 6 kilometer hoogte uitgespuwd.
De vorige uitbarsting van de vulkaan had plaats in 1963. Toen kwamen meer dan 1100 mensen om het leven.
Bron: AD
1 mailtje aan KLM was voldoende voor een forse EMD en 50,- cashCyBeR schreef op woensdag 22 november 2017 @ 19:56:
't is dat je naar Londen niet heel ruim in de keus zit maar ik zou anders nooit accepteren van KLM op een LCC geboekt te worden.
Link: https://www.pilootenvlieg...zen-airtanker-plaats-787/Op Twitter en internet is een vinnige discussie losgebarsten over het inzetten A330-200’s van het Britse bedrijf AirTanker door TUI fly. Verschillende passagiers die dachten met een van TUI’s Dreamliners te zullen reizen, voelen zich daardoor bekocht.
Om door het onderhoud aan de Dreamliners niet in de capaciteitsproblemen te komen, huurde de reisorganisatie tot mei 2018 een van de bij AirTanker beschikbare A330-200’s met plek voor 291 passagiers
Zo te zien is het probleem nog niet eens het vliegtuig (moet je maar geen TUI boeken), maar vooral dat er geen compensatie is. Dat is dan wel weer knap van ze.U123456 schreef op zondag 26 november 2017 @ 15:33:
Star Class boeken naar CUR of BON en vervolgens Economy zitten?
[...]
Link: https://www.pilootenvlieg...zen-airtanker-plaats-787/
Verwijderd
Overigens is het heerlijk om de klachten over TUI-fly te lezen. Het varieert van echt meer dan terechte klachten over het wanbeleid van TUI tot klachten die voortkomen uit een totaal verkeerd verwachtingspatroon.
TUI als reisorganisatie is geen prijsvechter. Ze bieden prima reizen tegen marktconforme prijzen aan. Ze zetten zichzelf in de markt als een kwaliteitsspeler en daar slagen ze - in mijn ervaring - best redelijk in. Alle reizen die ik tot nu toe met TUI heb gedaan waren prima geregeld.
Echter, dan heb je voor een paar K een vakantie bij die gasten geboekt, dan denk je een leuke vakantie te hebben en dan begint een paar weken vooraf het ge-emmer met TUIfly. Voor elke scheet moet je lappen en dat voelt gewoon niet goed. Ik snap dat ze moeten concurreren en eten/drinken hoeft wat mij betreft niet gratis te zijn, maar dit is veel te ver doorgeslagen.
En dan van de zomer werd ik vervolgens ook nog eens met een Roemense carrier vervoerd met een beduidend mindere toestelkwaliteit.
Het doet zo'n afbreuk aan hun imago. Je boekt dan voor veel geld een vakantie. De reistak regelt dat dan prima, maar door dat TUIfly krijg je dan het gevoel alsof O'Leary aan het roer staat.
Corendon doet dat dan een stuk beter.BounceCloud schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:57:
IMHO slaat TUI wat mij betreft de plank mis met TUIfly.
TUI als reisorganisatie is geen prijsvechter. Ze bieden prima reizen tegen marktconforme prijzen aan. Ze zetten zichzelf in de markt als een kwaliteitsspeler en daar slagen ze - in mijn ervaring - best redelijk in. Alle reizen die ik tot nu toe met TUI heb gedaan waren prima geregeld.
Echter, dan heb je voor een paar K een vakantie bij die gasten geboekt, dan denk je een leuke vakantie te hebben en dan begint een paar weken vooraf het ge-emmer met TUIfly. Voor elke scheet moet je lappen en dat voelt gewoon niet goed. Ik snap dat ze moeten concurreren en eten/drinken hoeft wat mij betreft niet gratis te zijn, maar dit is veel te ver doorgeslagen.
En dan van de zomer werd ik vervolgens ook nog eens met een Roemense carrier vervoerd met een beduidend mindere toestelkwaliteit.
Het doet zo'n afbreuk aan hun imago. Je boekt dan voor veel geld een vakantie. De reistak regelt dat dan prima, maar door dat TUIfly krijg je dan het gevoel alsof O'Leary aan het roer staat.
@BounceCloud Het is een race to the bottom, en Tui bedient niet (of nauwelijks) de bovenkant van de markt vziw. Heel erg 'waar voor je geld' laten we maar zeggen.
[ Voor 78% gewijzigd door Borromini op 26-11-2017 20:26 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Gezien hoe ze die dingen tegenwoordig uitdelen hoop ik altijd bijna dat er iets kleins mis gaat om over te klagenPWM schreef op zondag 26 november 2017 @ 15:29:
[...]
1 mailtje aan KLM was voldoende voor een forse EMD en 50,- cash
Eh, nee.Brilsmurfffje schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:45:
dus dat is dezelfde terminal op DXB dat verkort de wandel tijd.
Elke terminal(concours) kan de A380 ontvangen en soms als je echt veel geluk hebt
Ik vlieg 2 januari a.s.(ironische afkorting trouwens....) met de KLM. naar Denpasar, althans dat hoop ik. Ik heb geen ervaring met annuleringen om deze reden. Wordt het ticket bij annulering volledig vergoed door de KLM?Verwijderd schreef op zondag 26 november 2017 @ 14:44:
Nog Bali-gangers hier? De KLM is uiteraard niet de enige.
[...]
Tegen die tijd is heel dit probleem al lang weg.Pierre_nr1 schreef op zondag 26 november 2017 @ 21:40:
[...]
Ik vlieg 2 januari a.s.(ironische afkorting trouwens....) met de KLM. naar Denpasar, althans dat hoop ik. Ik heb geen ervaring met annuleringen om deze reden. Wordt het ticket bij annulering volledig vergoed door de KLM?
Dat hoop ik van wel. Die glazen bol van jou zou ik graag willen hebben.......CyBeR schreef op zondag 26 november 2017 @ 22:40:
[...]
Tegen die tijd is heel dit probleem al lang weg.
[ Voor 4% gewijzigd door Pierre_nr1 op 26-11-2017 22:48 ]
De vulkaan Agung is al sinds september aan het rommelen.CyBeR schreef op zondag 26 november 2017 @ 22:40:
[...]
Tegen die tijd is heel dit probleem al lang weg.
En wij op 20 december 'al'.Pierre_nr1 schreef op zondag 26 november 2017 @ 21:40:
[...]
Ik vlieg 2 januari a.s.(ironische afkorting trouwens....) met de KLM. naar Denpasar, althans dat hoop ik. Ik heb geen ervaring met annuleringen om deze reden. Wordt het ticket bij annulering volledig vergoed door de KLM?
Als zij niet kunnen vliegen is er toch volledig sprake van refund?
Wij hebben geboekt bij Emirates met nog een aanvullend probleem:
20-12 AMS - DXB - DPS
27-12 DPS - DXB
4-12 DXB-AMS
Oftewel: we blijven nog even in DXB. Wat als we niet DPS <-> DXB kunnen vliegen, blijft dan de rest wel in stand of volledige annulering?
Als alles op één ticket staat krijg je waarschijnlijk optie om alternatieve vlucht of volledig annuleren. Bij losse tickets is het lastiger, want dan heeft DPS-DXB niets met DXB-AMS te maken en krijg je voor tweede deel niets (tenzij coulance EK).RiCk schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:14:
[...]
En wij op 20 december 'al'.
Als zij niet kunnen vliegen is er toch volledig sprake van refund?
Wij hebben geboekt bij Emirates met nog een aanvullend probleem:
20-12 AMS - DXB - DPS
27-12 DPS - DXB
4-12 DXB-AMS
Oftewel: we blijven nog even in DXB. Wat als we niet DPS <-> DXB kunnen vliegen, blijft dan de rest wel in stand of volledige annulering?
Dat is natuurlijk de grootst mogelijke onzin die je kan bedenkenThijs8472 schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:53:
Hip, op afspraak door de controle op Schiphol: https://www.ed.nl/economi...tje-op-afspraak~a4f4778b/

Het is net de belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker

[ Voor 4% gewijzigd door Garyu op 27-11-2017 11:24 ]
Alles is op één ticket geboekt, dat scheelt dus nog gelukkigH92! schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:21:
[...]
Als alles op één ticket staat krijg je waarschijnlijk optie om alternatieve vlucht of volledig annuleren. Bij losse tickets is het lastiger, want dan heeft DPS-DXB niets met DXB-AMS te maken en krijg je voor tweede deel niets (tenzij coulance EK).
Nee, dat is niet zo. Ze hebben een algemeen idee, inderdaad aan de hand van welke vluchten er vertrekken en hoeveel mensen er aan boord zijn. Die informatie gebruiken ze ook om te zorgen dat ze niet midden in de nacht als er geen hond te vinden is, met 400 man personeel klaar staan en overdag als 't druk is juist niet.Garyu schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:23:
[...]
Dat is natuurlijk de grootst mogelijke onzin die je kan bedenken. Ze kunnen -precies- aan de hand van de hoeveelheid vluchten / passagiers / etc. weten wie er wanneer bij welke gate moet zijn, en aan de hand van hun data -precies- inschatten hoeveel mensen er op welk moment bij de security staan te wachten.
Maar, die data is niet 100% juist. Die is namelijk gebaseerd op het idee dat mensen een bepaald patroon volgen: X% is 2 uur van tevoren aanwezig, Y% drie uur, Z% komt laatste-moment, W% heeft alleen handbagage, de gemiddelde doorlooptijd bij security is zoveel minuten, etc. Meestal kloppen die modellen redelijk en is de wachttijd ook niet zo'n punt maar als 't extra druk is met vakantiegangers (die zich niet conformeren aan de modellen) dan loopt dat enigszins spaak.
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2