Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 18 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:13:
De verandering vind ik wel interessant. Vlieg vooral naar Azië, weinig binnen Europa zelf. Met mijn eerstvolgende reisje (ams - nrt, wbc) zou ik in één keer 72XP binnenhalen. Dan nog een gouden Flying Blue AMEX erbij en met één reis ben je zilver.

Dan komt iets anders dan Ivory eindelijk een keer in zicht. Helaas vlieg ik voordat het systeem aangepast wordt :P
Dan zetten ze de miles om volgens 1000 miles = 5XP, wat je voor AMS-NRT alsnog minimaal 75XP oplevert (Z). Dus da's nog beter zelfs :P Mits die vlucht in 2018 is maar voor april.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 06-11-2017 19:20 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CyBeR schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:17:
[...]
Mits die vlucht in 2018 is maar voor april.
Helaas is alleen de terugvlucht in 2018. Suffe jaarwisseling, wie verzint zoiets?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ah da's jammer ja. Dan krijg je maar de helft aan XP er voor terug, want de punten van de heenweg komen op 1 januari te vervallgne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Economy = Economy comfort neem ik aan? 4 XP dus per enkeltje?

Snap niet dat ze 1 april 2018 beginnen. Wat doen we met de eerste 4 maanden dan? En ik neem 15.000 miles mee van 2017 naar 2018. Benieuwd hoe ze dat gaan omzetten.

Als ik zo zie, is het het laatste jaar dat we als bedrijf met Skyteam vliegen, aangezien het voor de gemiddelde medewerker (30-50 EU vluchten) niet meer mogelijk is Gold te halen. En zonder Gold, is KLM niets meer dan Easyjet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:07:
Economy = Economy comfort neem ik aan? 4 XP dus per enkeltje?

Snap niet dat ze 1 april 2018 beginnen. Wat doen we met de eerste 4 maanden dan?
Converteren. Volgens 1000 miles = 1XP of 1QF = 7XP, en dan welke van die twee 't hoogste is.
En ik neem 15.000 miles mee van 2017 naar 2018. Benieuwd hoe ze dat gaan omzetten.
Daar maken ze dus ongeveer 75XP van, tenzij je voor die tijd zoveel QF haalt dat QF * 7 > miles/1000*5.
Als ik zo zie, is het het laatste jaar dat we als bedrijf met Skyteam vliegen, aangezien het voor de gemiddelde medewerker (30-50 EU vluchten) niet meer mogelijk is Gold te halen. En zonder Gold, is KLM niets meer dan Easyjet.
Om Gold te houden (of worden, als je zilver hebt) heb je 36 EU vluchten nodig (en minder als je af en toe ook long-haul vliegt) dus dat moet lukken.

De consensus op FT is dat 't eigenlijk zo slecht niet is; het enige wat echt hard achteruit gaat is dat het een stuk moeilijker is om vanaf nul naar STE+ te gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 06-11-2017 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:12:
[...]
Om Gold te houden (of worden, als je zilver hebt) heb je 36 EU vluchten nodig (en minder als je af en toe ook long-haul vliegt) dus dat moet lukken.
Dan begrijp ik het verkeerd. Ik begreep dat je eerst 100 XP moest halen (20 enkeltjes) en daarna 180 XP (36 enkeltjes).

Maar jij zegt dus dat het totaal 180 XP is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:16:
[...]

Dan begrijp ik het verkeerd. Ik begreep dat je eerst 100 XP moest halen (20 enkeltjes) en daarna 180 XP (36 enkeltjes).

Maar jij zegt dus dat het totaal 180 XP is?
Het is 280 als je ivory bent (dan moet je namelijk eerst zilver worden, a 100XP) maar als je al zilver of gold bent is 't maar 180XP (36 enkeltjes EU). Daarvoor krijg je overigens wel (maximaal) 2 jaar; het jaar reset als je een niveau omhoog gaat. Nu gaat dat op kalenderjaar maar dat wordt losgelaten.

Als je net genoeg vliegt om Gold te halen, doe je daar vanaf Ivory met het nieuwe systeem een jaartje langer over maar daarna is 't ruwweg hetzelfde.

Als voorbeeld: je begint bij 0XP want je maakt je eerste vlucht ooit op 1 jan. Je bent geen piet91 en je besluit wél vaker te vliegen, namelijk 40x in een jaar binnen de EU (dus 5XP per vlucht). Daarmee krijg je na 20 vluchten Zilver, zeg in juni. Toevallig komt dat precies uit, en wordt je puntentotaal dus in juni op 0 gezet. Daarna verdien je nog eens 100 punten tot december, en heb je nog tot juni van het volgende jaar (12 maanden nadat je zilver werd) om daar de 80 resterende punten voor Gold bij te verdienen.

Naar het schijnt, overigens, raak je die XP niet kwijt als je niet herkwalificeert maar dat is nog niet 100% duidelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 06-11-2017 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Denk dat ik hem snap :p Ik doe 50 Skyteam enkeltjes, met daarbij 10 intercontinentaal. Dat red ik dus wel. Benieuwd wat de AMEX kaart gaat geven voor de uitgaven.

EDIT:

Ho, wacht. 10 enkeltjes zijn binnen de US, dus minder punten.

[ Voor 18% gewijzigd door PWM op 06-11-2017 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Die 10 intercontinentaal, en zeker als die in business zijn, brengen het aantal vluchten wat je nodig hebt om te (her)kwalificeren sterk omlaag.

In Y is 1 vlucht AMS-JFK nu twee EU vluchten waard bijvoorbeeld (10XP), waar dat eerder (in termen van segments) helemaal geen verschil gaf. Een retour AMS-JFK in WBC is nu 12 EU vluchten waard (60XP), waar dat vandaag alweer geen verschil gaf qua segments.

Waar 't wél verschilt is miles; wie op miles kwalificeerde kan er op achteruit gaan. Dat gaat voortaan op basis van euro's (zonder belastingen) en daar zit een flink verschil in tov wat je nu krijgt voor de promo fares. Als je miles belangrijk vindt is 't verstandiger om met partners te vliegen ipv AFKL zelf.

[ Voor 74% gewijzigd door CyBeR op 06-11-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Het enige wat ik nu nog mis:

Heb ik vanaf 1 januari 2018, 12 maanden de tijd. Of vanaf 30 april als het nieuwe programma ingaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Zover bekend, vanaf 1 jan. Maar daar heeft FB zover ik weet nog geen uitsluitsel over gegeven dus dat kan fout zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door CyBeR op 06-11-2017 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik heb een collega die een Millage run gaat doen eind deze maand op een zaterdag. 6 QF voor 210,-. Dan is hij Gold (je moet er maar zin in hebben :p). Zat op de app, klikt hij business aan, is het 200,- extra. Dat zou volgend jaar een flinke bonus zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

mrsar

waar een sar is,is een wodka

PWM schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:41:
Ik heb een collega die een Millage run gaat doen eind deze maand op een zaterdag. 6 QF voor 210,-. Dan is hij Gold (je moet er maar zin in hebben :p). Zat op de app, klikt hij business aan, is het 200,- extra. Dat zou volgend jaar een flinke bonus zijn :p
welke route voor 6QF? :P ik moet ook nog paar vluchtjes voor plat

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Volgend jaar zou dat je XP verdrievoudigen idd. €200 wel waard denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
mrsar schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:44:
[...]

welke route voor 6QF? :P ik moet ook nog paar vluchtjes voor plat
Zal even vragen. Het was AMS-CDG-MAD-CDG-AMS (177,-), maar een vlucht ertussen maakte erg veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:20

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:56:
[...]

Klopt, dat was nog niet duidelijk toen ik dat postte hoewel ik 't er geprobeerd heb bij te editen. Om en niveau te behalen volgens die hoeveelheden moet je het lagere niveau al hebben. Dus om Gold te worden met 36 vluchten (op basis van 5XP per vlucht) moet je al zilver zijn.

Onder het nieuwe system is meer dan een niveau omhoog gaan dus een stuk moeilijker. Maar 1 niveau omhoog scheelt weinig of is zelfs makkelijker.
Werkt dat dan ook de andere kant op? Dat je je niveau minder snel kwijt raakt? @Cyber jij bent denk ik wel een van de weinigen die het redelijk snapt met die miles.

Daarnaast - voor je miles heeft het toch geen invloed (ik heb er wel wat en moest tot nu toe een maal per twee jaar vliegen, dat red ik makkelijk)? Alleen de status?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
franssie schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:48:
[...]

Werkt dat dan ook de andere kant op? Dat je je niveau minder snel kwijt raakt? @Cyber jij bent denk ik wel een van de weinigen die het redelijk snapt met die miles.
Het behalen of kwijtraken van je niveau is op zich niet noemenswaardig veranderd, behalve dat volgens sommigen je XP-totaal niet meer op 0 wordt gezet als je niet herkwalificeert (wat het makkelijker zou maken om het volgende jaar weer te kwalificeren, maar ik ben 't daar niet helemaal mee eens). Dat is gezegd tijdens een presentatie maar de exacte uitwerking daarvan staat nergens zwart op wit dus we zijn nog niet 100% zeker van hoe dat werkt.
Daarnaast - voor je miles heeft het toch geen invloed (ik heb er wel wat en moest tot nu toe een maal per twee jaar vliegen, dat red ik makkelijk)? Alleen de status?
Miles worden voortaan op een van twee manieren berekend: ofwel aan de hand van je ticketprijs excl. overheidsbelastingen (bij Ivory €1 = 4 miles, meer bij hogere niveaus) als je een AFKL ticket hebt, of op de huidige manier volgens de huidige voorwaarden bij partner-tickets. Hoe dat precies werkt als je bijvoorbeeld een DL ticket met AF/KL vluchten hebt is nog niet bekend. Wel is bekend dat tickets van tour operators (dus met een hotel e.d. allemaal in een) volgens de oude, huidige, manier berekend worden qua miles. Dat is omdat FB de ticketprijs dan niet weet.

Miles worden vanaf april 2018 niet meer gebruikt voor status. (Uitzondering: de fysieke afstand wordt gebruikt om te bepalen hoeveel XP je krijgt voor een vlucht, en die wordt uitgedrukt in mijlen maar zou net zou goed km kunnen zijn.) Status gaat dus volledig over op segmenten, maar dan met de genoemde XP (Experience Points, ja daar is een manager mee aan de gang geweest) ipv dat het aantal vluchten zelf geteld wordt. Het concept Level Miles komt te vervallen, Award Miles heten voortaan gewoon Miles.

Zover ik weet verandert ook het behouden van Miles niet trouwens: eens in de 2 jaar minimaal 1 vlucht maken waar je XP mee verdient (ipv dus level miles zoals nu).

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 06-11-2017 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:56:
[...]
<>ja daar is een manager mee aan de gang geweest) ipv dat het aantal vluchten zelf geteld wordt.
Dank en ja daar is een Pokemon Go spelende manager meer aan de gang geweest vermoed ik ;) XP points .... :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
franssie schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:02:
[...]

Dank en ja daar is een Pokemon Go spelende manager meer aan de gang geweest vermoed ik ;) XP points .... :+
Het enige waar ik aan dacht was hoeveel mana ik nodig heb om het vliegtuig de lucht in te krijgen toen ik het las :p

Anyhow: ik heb een aantal keer zitten klagen dat ik maar 1440 LM kreeg op een 12 uur durende vlucht dus los van 1QF klinkt dit mij beter in de oren.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:28

Grouchy

meep meep

CyBeR schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:56:
[...]

Hoe dat precies werkt als je bijvoorbeeld een DL ticket met AF/KL vluchten hebt is nog niet bekend. Wel is bekend dat tickets van tour operators (dus met een hotel e.d. allemaal in een) volgens de oude, huidige, manier berekend worden qua miles. Dat is omdat FB de ticketprijs dan niet weet.
Lees dat als volgt: Maakt niet uit wie de ticket issued. DL issued ticket; FB zegt dat zolang je vlucht AF, KLM, HOP! of Joon marketed is:

You’ll earn Miles for every €1 spent (excluding government-imposed taxes and fees) on flights that are marketed as.

Als ze een bijvoorbeeld DL vluchtnummer hebben:
And, of course, you’ll also earn Miles on flights marketed by our partner airlines. Want to know more about the conditions for earning Miles on each airline? Take a look at our airline partner overview for more information.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

CyBeR schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:18:
[...]

Het is 280 als je ivory bent (dan moet je namelijk eerst zilver worden, a 100XP) maar als je al zilver of gold bent is 't maar 180XP (36 enkeltjes EU). Daarvoor krijg je overigens wel (maximaal) 2 jaar; het jaar reset als je een niveau omhoog gaat. Nu gaat dat op kalenderjaar maar dat wordt losgelaten.

Als je net genoeg vliegt om Gold te halen, doe je daar vanaf Ivory met het nieuwe systeem een jaartje langer over maar daarna is 't ruwweg hetzelfde.
Weet je dit zeker?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ja. Er zijn nog best wat onzekerheden over dit onderwerp maar dat deel is heel zeker.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 06-11-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:43:
[...]
Ja. Er zijn nog best wat onzekerheden over dit onderwerp maar dat deel is heel zeker.
Ik snap nog niet helemaal waar jullie met 'dit' aan refereren maar als dat het loslaten van het kalenderjaar mocht zijn kan dat wel interessant zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 06-11-2017 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Dat hele stuk is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Wow. Ik zie nu dat ik al mijn QF van Q1 volgend jaar kwijt raak.

Hij rekent je miles om naar XP of je QF (Wat hoger is). Aangezien ik zo'n 15000 miles meeneem, zal dat hoger zijn. Dat betekent dat ik de QF van de eerste maanden dus kwijt raak.

Edit

En als AMEX in Q1 de AF bijschrijft, ben ik die dus ook kwijt.

[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 07-11-2017 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Nou ja het wordt dan xp,het is voornamelijk even berekenen wat voordeliger zou zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Als je meer level miles (omgerekend naar XP) mee neemt dan je QF aan XP worden dan vallen ze net tussen wal en schip idd, als die voor april bijgeschreven worden.

Je zou je kaart kunnen opzeggen en dan in april weer aanvragen? Dan krijg je ipv QF een hoeveelheid XP afhankelijk van het niveau van de kaart (15/30/60 XP silver/gold/plat).

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 07-11-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:58
CyBeR schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:32:
Je zou je kaart kunnen opzeggen en dan in april weer aanvragen? Dan krijg je ipv QF een hoeveelheid XP afhankelijk van het niveau van de kaart (15/30/60 XP silver/gold/plat).
AFAIK moet je bij AMEX minimaal een jaar geen lid zijn geweest om aanspraak te maken op de bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Als dat zo is, dan ga je dit jaar niks aan die QF hebben. Als 't je daar om ging, zeg de kaart op en vraag 'm na een jaar opnieuw aan zodat je niet betaalt voor QF die gaan verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Schiphol daalt steeds verder in mijn aanzien. Nu weer ruim een uur moeten wachten op de bagage, omdat de band vol was en de eigenaren van de koffers nog bij de paspoortcontrole stonden. Elk ander vliegveld haalt de bagage dan zelf van de band, hier hebben de passagiers de bagage netjes gelegd zodat de band weer verder kon. Echt diepe ellende na een reis van 18 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
CyBeR schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:25:
Als dat zo is, dan ga je dit jaar niks aan die QF hebben. Als 't je daar om ging, zeg de kaart op en vraag 'm na een jaar opnieuw aan zodat je niet betaalt voor QF die gaan verdwijnen.
Ik heb Amex deze vraag gesteld en ik kreeg een groot vraagteken door de telefoon want die info was nog niet doorgekomen. Ik denk dat we even geduld moeten hebben om te kijken wat Amex doet (ik las iets van 60XP met een platinum card per jaar).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:56
Amex heeft de wijzigingen nu ook op de site:
https://www.americanexpre...mas/flying-blue-2018.html

Het verliezen van level miles bij aankopen van KLM tickets is toch voor sommige mensen een aardige devaluatie van de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Ik kijk het nog een jaartje aan; Ik hik tegen platinum aan maar helaas geen mogelijkheden om dit jaar nog de laatste QFs naar binnen te harken. Nou vlieg ik meestal EC of BC dus wat dat betreft lijkt het wel OK.

Domme vraag: economy comfort en premium economy zijn zeker weer 2 verschillende zaken?

[ Voor 41% gewijzigd door Uberprutser op 07-11-2017 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Dat is niet hetzelfde idd. Eco comfort (Y+) is eco met een stoelproduct, premium eco (W) is echt een compleet andere cabin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Dan maar even een mileage run doen ergens in December. :)

Net even gekeken en als je de eerder genoemde AMS-CDG-MAD-CDG-AMS route doet kan je voor 400 euro in business class en dus 60XP harken. Dan gaat het wel snel (als je het waard vind).

[ Voor 62% gewijzigd door Uberprutser op 07-11-2017 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Heb ik een prijswijziging bij KL gemist of zo? De laatste keer dat ik naar EBC keek was 't 800 euro retour minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De IAG group (British Airways, Iberia, Vueling, Level) heeft weer zijn jaarlijkse investeerder dag (Capital Markets Day) gehad. De presentatie met 100+ slides staat hier onder IAG Presentations / Capital Markets Day). Van bezuiniging en besparingen tot investeringen en uitbreidingen. Van vliegtuig, personeel tot bestemmingen. Best intressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verder de afgrond in, weg met de service voor het plebs.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
De plebs hebben luid en duidelijk aangegeven meer te hechten aan een lage ticketprijs dan aan service. Totdat ze die service nodig hebben als er iets mis gaat, dan schreeuwen ze moord en brand over het gebrek aan service. Het is vooral kortzichtigheid m.a.w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Het plebs ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Borromini op 08-11-2017 03:18 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Hm, ik gebruik pleb altijd als een verwijzing naar een persoon met plebs als meervoud; hij is een pleb, zij zijn plebs, de plebs willen iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:46:
De plebs hebben luid en duidelijk aangegeven meer te hechten aan een lage ticketprijs dan aan service.
Ach, de frequente vliegers grijpen toch ook elke mogelijkheid aan om voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk service te krijgen? Denk aan de vele FF programma's om upgrades met miles te kunnen kopen en dergelijke.

Ergens vind ik het wel prettig dat je steeds meer zelf kan kiezen tegen betaling, niet alleen omdat de ticketprijs dan omlaag kan / gaat, maar ook omdat je dan een degelijk product krijgt (anders koopt niemand het). Denk bijvoorbeeld aan 'premium maaltijden' bij Austrian, je hebt dan ruimere keuze en het voedsel is kwalitatief goed (zeker voor een vliegtuig maaltijd). Bij sommige LCC krijg je standaard nog een klein voedselpakketje, maar dan weten ze soms de meest ranzigste dingen uit te delen, zeker op een vlucht van enkele uren is dat gewoon zonde (van de moeite, het voedsel en in het ergste geval de lucht in de cabine die er niet frisser op wordt). Dan nog liever een (gratis) fatsoenlijke drankservice of wifi (tegen betaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 03:36:
[...]

Ach, de frequente vliegers grijpen toch ook elke mogelijkheid aan om voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk service te krijgen? Denk aan de vele FF programma's om upgrades met miles te kunnen kopen en dergelijke.
Ja, maar het verschil is het geld wat ze daar voor over hebben. Die frequent flyers geven soms extra geld uit om alleen maar extra punten of voordeeltjes te krijgen. Danwel door een duurder tickettype te kiezen, danwel door om te vliegen, danwel door hele extra reizen te maken met dat als enige doel. En daar is niks mis mee; die loyaltyprogramma's bestaan specifiek om dat uit te lokken.

FFP's zijn er niet om veelvliegers te belonen met extra's. Die programma's bestaan om mensen over te halen meer te vliegen met één airline (zelfs als dat qua prijs nadelig is). De extra's zijn het middel, niet het doel.

De afgelopen maandag aangekondigde wijzigingen bij FB laten dat ook mooi zien: je krijgt voortaan ook miles over betaalde extra's zoals EC stoelen, bagage, speciale maaltijden, etc. Dat is een extra incentive voor passagiers om dergelijke diensten aan te schaffen. (Het effect daarvan is klein maar op de miljoenen passagiers die KLM jaarlijks heeft, zal het zeker een merkbaar effect hebben.)

Zo ook het aanpassen van de manier waarop je elite status behaalt; die is er op gericht om meer premium tickets te verkopen dan eerst. Die aanpassingen zijn namelijk zeer voordelig voor premium pax (dus business/first) maar zeer nadelig voor mensen die hele dure economy tickets kopen (die krijgen vandaag een bende extra level miles daarvoor maar vanaf volgend jaar verdienen ze qua status even veel als een discount ticket.) De reden daarvoor is dat die full fare passagiers toch die tickets wel kopen -- dat doen ze niet voor de lol maar omdat ze geen keus hebben -- terwijl KLM bij andere categoriën passagiers er juist baat bij heeft een incentive te geven om premium te kopen.

[ Voor 41% gewijzigd door CyBeR op 08-11-2017 03:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 8 november 2017 @ 03:45:
[...]

FFP's zijn er niet om veelvliegers te belonen met extra's. Die programma's bestaan om mensen over te halen meer te vliegen met één airline (zelfs als dat qua prijs nadelig is). De extra's zijn het middel, niet het doel.
Dat verklaart dan toch ook waarom mensen die sporadisch vliegen voor het goedkoopste gaan? Als je vele nachten onderweg in het vliegtuig door moet brengen is comfort belangrijk, voor die mensen die een paar keer per jaar naar Zuid-Europa gaan zijn die paar tientjes verschil (tussen budget airline of gewone economy) een hoop cocktails / bier / whatever.

Wat wel ergerlijk kan zijn is het extra moeten betalen om ruimbagage mee te nemen op korte vluchten binnen Europa. Als plebber wil ik nog weleens buiten Europa vliegen (met overstap met een gewone goedkope carrier in Europa), dan heb je vaak hand- en ruimbagage, maar dan zit de hele cabine vol met van die trolleys waardoor er geen ruimte meer is voor mijn handbagage. :P

Maar die paar honderd euro die het dan vaak verschilt met een directe vlucht van KLM / Lufthansa maakt dan weer veel goed. En die afweging wordt onder de sporadische reizigers veel gemaakt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 03:59:
[...]

Dat verklaart dan toch ook waarom mensen die sporadisch vliegen voor het goedkoopste gaan?
Dat is op zich ook niet raar, maar de verwachting van het serviceniveau wat daar tegenover staat klopt niet met de prijs die men wil betalen. En dan krijg je de situatie dat full-service carriers (zoals AF, KL, BA, LH, etc) die tot dusverre nog dat hogere niveau van service boden zich als een halve LCC moeten gedragen om de prijzen maar laag genoeg te krijgen zodat al die plebs nog tickets kopen. Zoals BA wat in economy short-haul nu bijna letterlijk een LCC is, compleet met BoB voedsel, en zo ongeveer elke legacy airline die tegenwoordig voor short-haul extra geld vraagt voor bagage waar dat vroeger allemaal inbegrepen was, stoelselectie voor check-in waar je nu voor moet betalen, etc. (En zelfs waar bagage nog inbegrepen is krijg je nu minder dan vroeger -- piece concept in economy was vroeger bij KLM steevast 2 koffers, nu 1.)
Als je vele nachten onderweg in het vliegtuig door moet brengen is comfort belangrijk, voor die mensen die een paar keer per jaar naar Zuid-Europa gaan zijn die paar tientjes verschil (tussen budget airline of gewone economy) een hoop cocktails / bier / whatever.
Zeker begrijpelijk. Nadeel is dat ik er onder lijd omdat ik nu ook extra moet betalen voor koffers e.d. (totdat ik zilver haal eind dit jaar dan.) En ik ben er nog niet van overtuigd dat 't nu voor mij goedkoper is geworden als ik dat meereken.
Wat wel ergerlijk kan zijn is het extra moeten betalen om ruimbagage mee te nemen op korte vluchten binnen Europa. Als plebber wil ik nog weleens buiten Europa vliegen (met overstap met een gewone goedkope carrier in Europa), dan heb je vaak hand- en ruimbagage, maar dan zit de hele cabine vol met van die trolleys waardoor er geen ruimte meer is voor mijn handbagage. :P
Dat is inderdaad een ander nadeel aan het bovenstaande probleem. Dat wordt bij KLM opgelost door handbagage gratis in te checken. Dat doen ze op Schiphol nog niet zo hard geloof ik maar op buitenstations wel.
Maar die paar honderd euro die het dan vaak verschilt met een directe vlucht van KLM / Lufthansa maakt dan weer veel goed. En die afweging wordt onder de sporadische reizigers veel gemaakt denk ik.
Nou en of. Ik ben op zich een trouwe AFKL/DL-reiziger maar ik heb ook gewoon financiele overwegingen en als 't genoeg scheelt dan fuck it, een andere carrier. Maar ik stap niet in bij LCCs, en 't verschil moet wel vrij substantieel zijn; voor vijf tientjes laat ik de FB-punten niet aan me voorbij gaan. Maar ik ben dan ook zo'n idioot die af en toe premium vliegt; daar word je nog steeds enigszins raar om aangekeken door het plebs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CyBeR schreef op woensdag 8 november 2017 @ 03:27:
Hm, ik gebruik pleb altijd als een verwijzing naar een persoon met plebs als meervoud; hij is een pleb, zij zijn plebs, de plebs willen iets.
Het plebs is meervoud zonder enkelvoud. Net als trousers, je hebt geen trouser en je komt ze overal tegen.
Maar als je het toch enkelvoudig wil gebruiken dan ben je een plebejer.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:49

Garyu

WW

CyBeR schreef op woensdag 8 november 2017 @ 04:37:
[...]

Dat is op zich ook niet raar, maar de verwachting van het serviceniveau wat daar tegenover staat klopt niet met de prijs die men wil betalen. En dan krijg je de situatie dat full-service carriers (zoals AF, KL, BA, LH, etc) die tot dusverre nog dat hogere niveau van service boden zich als een halve LCC moeten gedragen om de prijzen maar laag genoeg te krijgen zodat al die plebs nog tickets kopen. Zoals BA wat in economy short-haul nu bijna letterlijk een LCC is, compleet met BoB voedsel, en zo ongeveer elke legacy airline die tegenwoordig voor short-haul extra geld vraagt voor bagage waar dat vroeger allemaal inbegrepen was, stoelselectie voor check-in waar je nu voor moet betalen, etc. (En zelfs waar bagage nog inbegrepen is krijg je nu minder dan vroeger -- piece concept in economy was vroeger bij KLM steevast 2 koffers, nu 1.)

[...]

Zeker begrijpelijk. Nadeel is dat ik er onder lijd omdat ik nu ook extra moet betalen voor koffers e.d. (totdat ik zilver haal eind dit jaar dan.) En ik ben er nog niet van overtuigd dat 't nu voor mij goedkoper is geworden als ik dat meereken.

[...]

Dat is inderdaad een ander nadeel aan het bovenstaande probleem. Dat wordt bij KLM opgelost door handbagage gratis in te checken. Dat doen ze op Schiphol nog niet zo hard geloof ik maar op buitenstations wel.

[...]

Nou en of. Ik ben op zich een trouwe AFKL/DL-reiziger maar ik heb ook gewoon financiele overwegingen en als 't genoeg scheelt dan fuck it, een andere carrier. Maar ik stap niet in bij LCCs, en 't verschil moet wel vrij substantieel zijn; voor vijf tientjes laat ik de FB-punten niet aan me voorbij gaan. Maar ik ben dan ook zo'n idioot die af en toe premium vliegt; daar word je nog steeds enigszins raar om aangekeken door het plebs.
KLM op Schiphol vroeg me afgelopen week bij de gate ook om handbagage in te checken. Dat doen ze volgens mij alleen als het vliegtuig echt heel vol zit, anders vinden ze altijd wel een oplossing (onder een stoel / lege plek of zo).

Maar ja, waarom zou ik voor een korte trip van 2-5 dagen meer dan alleen maar een klein koffertje meenemen, en dan weer een half uur moeten wachten op mijn baggage op de bestemming? * Garyu reist zo min mogelijk met ruimbagage. Jammer dat daar nu ook een prijs-incentive voor wordt gegeven en iedereen het doet :z

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik moet dus AMEX kijken wanneer ze mij verlengen. Is dat < 1 april, dan zeg ik op. Is dat > 1 april, dan krijg ik gewoon XP bijgeschreven.

Vind het nog steeds erg raar dat ze niet wijzigen per 1 januari. Ben ook bezig met de klantenservice, die hadden er zelf ook nog niet aan gedacht dat als je 20k punten meeneemt, je eigenijk in Q1 geen Skyteam hoeft te vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Garyu schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:53:
[...]

KLM op Schiphol vroeg me afgelopen week bij de gate ook om handbagage in te checken. Dat doen ze volgens mij alleen als het vliegtuig echt heel vol zit, anders vinden ze altijd wel een oplossing (onder een stoel / lege plek of zo).
Iedereen en hun moeder nemen tegenwoordig van die grote rolkoffers mee het vliegtuig in (omdat voor ruimbagage betaald moet worden). De koffers kunnen niet onder de stoel voor je en er is simpelweg niet genoeg ruimte in de bagagerekken als de vlucht > +/- 75% vol zit.

Ik probeer altijd met een rugzak te reizen. Die hoeft het ruim niet niet als de vlucht vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
[...]

Dat is bij de gate, maar ze kunnen 't bij de check-in balie ook. Ik heb dat nog niet geprobeerd om 't "los" te doen maar achteraf gezien is mijn cabin-size koffer al eens op die manier ingecheckt. (Strict gezien toen als 3e koffer bij iemand anders.)

Zie dit artikel: https://www.upinthesky.nl...w-beleid-voor-handbagage/

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 08-11-2017 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

[...]

Bij (erg)kleine vliegtuigen gebeurt dit altijd. Wel van te voren even je laptop e.d. eruithalen.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Skyaero schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:46:
[...]

Iedereen en hun moeder nemen tegenwoordig van die grote rolkoffers mee het vliegtuig in (omdat voor ruimbagage betaald moet worden). De koffers kunnen niet onder de stoel voor je en er is simpelweg niet genoeg ruimte in de bagagerekken als de vlucht > +/- 75% vol zit.

Ik probeer altijd met een rugzak te reizen. Die hoeft het ruim niet niet als de vlucht vol is.
Waarom zou zo'n koffer niet onder de stoel voor je passen? Ja, je zit opgevouwen, maar het kan wel. Heb dat ook al wel gedaan. En ik ben ca 1.95m lang.
CyBeR schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:13:
[...]

Dat is bij de gate, maar ze kunnen 't bij de check-in balie ook. Ik heb dat nog niet geprobeerd om 't "los" te doen maar achteraf gezien is mijn cabin-size koffer al eens op die manier ingecheckt. (Strict gezien toen als 3e koffer bij iemand anders.)

Zie dit artikel: https://www.upinthesky.nl...w-beleid-voor-handbagage/
Dan moet je eerst via de checkin-balie lopen, en daar kom ik eigenlijk sowieso nooit...
Ghostrider schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:51:
[...]

Bij (erg)kleine vliegtuigen gebeurt dit altijd. Wel van te voren even je laptop e.d. eruithalen.
Inderdaad, het was nu voor mij de eerste keer dat ik het op een normale 737 (bij KLM) meemaakte. Maar goed, ik vlieg dan ook niet veel KLM.

[ Voor 25% gewijzigd door Garyu op 08-11-2017 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 21:56
Ik vraag me altijd af in hoeverre KLM (en andere maatschappijen trouwens) de handbagageproblematiek kunnen verminderen door gewoon strenger te controleren met formaat/hoeveelheid van de handbagage. Het lijkt altijd alsof er te grote trolleys meegaan - en dan snap ik wel dat de bagagevakken vol komen. De 'aangeboden gratis service om je handbagage in het ruim te laten vervoeren' voelt dan ook als een verkeerde oplossing bij het probleem. Maar goed, misschien zit ik ernaast. Ik zie nu iniedergeval altijd weinig mensen hun bagage vrijwillig afstaan dus het lijkt me sowieso niet de perfecte oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 08-11-2017 13:11 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Nat-Water schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:10:
Ik vraag me altijd af in hoeverre KLM (en andere maatschappijen trouwens) de handbagageproblematiek kunnen verminderen door gewoon strenger te controleren met formaat/hoeveelheid van de handbagage. Het lijkt altijd alsof er te grote trolleys meegaan - en dan snap ik wel dat de bagagevakken vol komen. De 'aangeboden gratis service om je handbagage in het ruim te laten vervoeren' voelt dan ook als een verkeerde oplossing bij het probleem. Maar goed, misschien zit ik ernaast. Ik zie nu iniedergeval altijd weinig mensen hun bagage vrijwillig afstaan dus het lijkt me sowieso niet de perfecte oplossing.
Deels. Maar zeker niet compleet, er is gewoon niet genoeg plaats voor de 3 + 3 trolleys per rij in de bakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:33

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het hangt heel erg van het type vliegtuig af. Boeing zegt dat een standaard 737-700 in de overhead bins ruimte heeft voor 90 standaard-size handbagagekoffers. Bij KLM heeft dat type toestel ruimte voor 142 passagiers, dus als op een volle vlucht zo'n 2/3 van de passagiers handbagage mee wil nemen loopt het al in de soep, zelfs zonder dat mensen te grote koffers meenemen. Op de -800 (118 koffers, 186 passagiers) is het hetzelfde verhaal.

Boeing heeft wel een nieuw type overhead bin dat ongeveer de helft meer ruimte zou bieden omdat een standaard handbagagekoffer daar verticaal in past: http://www.boeing.com/commercial/737max/space-bins/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Nat-Water schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:10:
Niet. Dat lost het probleem compleet niet op, aangezien zelfs als alle trolleys aan de maatgeving voldoen, er al snel niet genoeg plek is. Vervolgens levert dat juist wel een heleboel extra zeikende passagiers op die de boel juist extra vertragen. Dat is, m.a.w. een kosten/batenafweging en die slaat tot dusverre nog vrij consistent naar iets te grote items toestaan.

De enige oplossing voor het probleem is bagage gratis inchecken, en dat zijn ze dus nu weer in enige mate aan 't doen; zij 't dan alleen voor bagage die ook in de cabine zou passen. (De extra omzet uit bagage is te waardevol om er helemaal mee te kappen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Nou ze zouden bij KLM ook wel wat kritischer mogen zijn over rugzakken/tassen in de overhead hoor, iedereen frot er gewoon alles in en dan hoor je tijdens het boarden tig keer, 'please put small luggage and other items under the seat in front of you'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:10

Releases

Ja maar!

Ik ben op dit moment Flying Blue - Silver.
22.000 level miles
15 QF.

Volgens de vernieuwing gaat op 1 april de volgende berekening plaatsvinden:
1 Qualifying Flight = 7 XP
1000 Level Miles = 5 XP

Dan kom ik uit op 225XP totaal.

Nieuwe level systeem is :
Flying Blue Silver = 100 XP
Flying Blue Gold = 180 XP
Flying Platinum = 300 XP

Betekend dit dat ik dan volgend jaar meteen word gezet op Gold wanneer het 1 april is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thijs8472 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:04:
Nou ze zouden bij KLM ook wel wat kritischer mogen zijn over rugzakken/tassen in de overhead hoor, iedereen frot er gewoon alles in en dan hoor je tijdens het boarden tig keer, 'please put small luggage and other items under the seat in front of you'.
Met de huidige pitch past er eigenlijk vrijwel niets voor je. Ook die ruimte is allang afgesnoept.

Feitelijk moet je helemaal terug naar de basis van het probleem. Waarom is bagage afhandelen zo gruwelijk duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
@Releases, nee want die QFs en Miles vervallen allemaal op 1-1-2018, enkel als je meer dan 25000 miles zou hebben dan zou je die neenemen naar volgend jaar

@Verwijderd Als ik naar mezelf kijk is een trolley het meer het gemak van niet hoeven te wachten op mijn baggage. Ik denk dat dat stiekem voor heel veel mensen van toepassing is.

[ Voor 37% gewijzigd door Thijs8472 op 08-11-2017 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Releases schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:06:
22.000 level miles
15 QF.

Volgens de vernieuwing gaat op 1 april de volgende berekening plaatsvinden:
1 Qualifying Flight = 7 XP
1000 Level Miles = 5 XP

Dan kom ik uit op 225XP totaal.

Nieuwe level systeem is :
Flying Blue Silver = 100 XP
Flying Blue Gold = 180 XP
Flying Platinum = 300 XP

Betekend dit dat ik dan volgend jaar meteen word gezet op Gold wanneer het 1 april is?
Nee. Om drie redenen:

• QF's neem je niet mee, die worden op 1 jan op 0 gezet.
• Level miles zou je mee kunnen nemen, maar dan had je er minimaal 25k nodig (en dan werd het restant meegenomen). In jouw geval dus 0.
• Als je Level miles en QF hebt op 31 maart, geldt niet de combinatie van die twee maar de hoogste van de twee. Voor 225XP moet je dan dus 45.000 level miles bij elkaar vliegen tussen 1 januari en 31 maart, of 32 vluchten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:10

Releases

Ja maar!

Dank allebei voor de heldere uitleg!
Moet ik toch wat meer gaan vliegen dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

CyBeR schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:45:
[...]

Niet. Dat lost het probleem compleet niet op, aangezien zelfs als alle trolleys aan de maatgeving voldoen, er al snel niet genoeg plek is. Vervolgens levert dat juist wel een heleboel extra zeikende passagiers op die de boel juist extra vertragen. Dat is, m.a.w. een kosten/batenafweging en die slaat tot dusverre nog vrij consistent naar iets te grote items toestaan.

De enige oplossing voor het probleem is bagage gratis inchecken, en dat zijn ze dus nu weer in enige mate aan 't doen; zij 't dan alleen voor bagage die ook in de cabine zou passen. (De extra omzet uit bagage is te waardevol om er helemaal mee te kappen.)
Wat ik ze heb zien doen in BUD is dat ze tickets controleerden voor boarding,dus min of meer in de wachtruimte,als je dan gold of hoger had met eco ticket had je gegarandeerde plek en geen status of zilver niet gegarandeerd,dus als er genoeg plek was,dit was dmv een label die op je tas ging.Eerste keer dat ik dit zag trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Zo'n gele "approved cabin baggage" (of blauwe "under your seat") label bedoel je? Die hangen ze in AMS al bij de check-in balies aan je shit. Ik haal vooral die blauwe er ook altijd meteen weer af; d'r gaat niks onder de stoel voor me als ik bagage incheck.

(Tenzij long-haul business, dan houd ik graag m'n laptop e.d. bij de hand omdat ik toch ruimte zat heb. Daar weer een uitzondering op: 744 op rij 1 heb je een kast voor je neus die daar handig voor is.)

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 08-11-2017 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

CyBeR schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:06:
Zo'n gele "approved cabin baggage" (of blauwe "under your seat") label bedoel je? Die hangen ze in AMS al bij de check-in balies aan je shit. Ik haal vooral die blauwe er ook altijd meteen weer af; d'r gaat niks onder de stoel voor me als ik bagage incheck.

(Tenzij long-haul business, dan houd ik graag m'n laptop e.d. bij de hand omdat ik toch ruimte zat heb. Daar weer een uitzondering op: 744 op rij 1 heb je een kast voor je neus die daar handig voor is.)
nope , het was guaranteed cabin / en not guaranteed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
mrsar schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:14:
[...]

Oh interessant, die heb ik zelf bij KL nog nergens gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ga binnenkort vliegen via Brussel, iemand ervaring met parkeren daar ?
Vind een hoop over vooraf boeken (kan dat met NL kenteken ?)
Gaat om +/- 72 uur parkeren.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Dus ook gewoon je rolkoffer ;)
Als iedereen met een bescheiden rugzakje zou reizen had je het hele probleem niet. Waarom moet dan iemand met zo'n rugzakje krap zitten met de benen? Omdat hij bescheiden is geweest met zijn cabinebagage?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
mrsar schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:14:
[...]

Deze bedoel je denk ik? Die kreeg ik vorige week in BUD. Verder geen controle van handbagage gehad.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f266YiJ.png

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 08-11-2017 15:25 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

durf ik niet meer te zeggen,de vlucht was compleet vol en er was duidelijk onderscheid tussen ST+ en eronder , er stond duidelijk, gegarandeerd in cabin , en voor silver : als cabine vol is wordt het ruimbagage

[ Voor 32% gewijzigd door mrsar op 08-11-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Nat-Water schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:24:
[...]

Deze bedoel je denk ik? Die kreeg ik vorige week in BUD. Verder geen controle van handbagage gehad.

[afbeelding]
Da's nogal verneukeratief; het hele verhaal gaat juist om de bagagebakken. Daar staat onder 'if placed under the seat in front of you', wat altijd al garandeerde dat 't mee kon (mits 't past.) M.a.w. bulkheads en exits heeft elke stoel daar namelijk ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
CyBeR schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:39:
[...]

Da's nogal verneukeratief; het hele verhaal gaat juist om de bagagebakken. Daar staat onder 'if placed under the seat in front of you', wat altijd al garandeerde dat 't mee kon (mits 't past.) M.a.w. bulkheads en exits heeft elke stoel daar namelijk ruimte voor.
Ik zie ook wat er staat. Maar dat is dus hetgene wat ik in BUD kreeg, en verder heb ik dus niks gezien / controle gehad oid. Ook geen andere mensen met labels (buiten deze). De makkelijk leesbare tekst is precies hetgene wat @msar zegt, dus misschien heeft hij de tekst daaronder niet goed gezien.

Maar goed, ik ben er binnenkort weer, dan zal ik er daar naar vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 08-11-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.R.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

D.R.

XBox Live Tag: CrazyCavia

Die label kreeg ik in BUD aan mijn fotorugzak en laptoptas.

Ok, ik ben FB zilver en eindig dit jaar met 20 vluchten, 10 tot goud en met 2x familie bezoek volgend jaar kom ik op 12 vluchten en ben ik goud. Aangezien ik alleen binnen Europa vlieg, Ierland - Nederland of Hongarije, is het met miles niet te doen.
Ik heb zilver tot 03/2019 volgens mijn kaart, maar betekend dit dat ik volgend jaar op 0 kom te staan qua QF en 180 XP moet krijgen voor goud (36 vluchten) ? of is het beter dat ik voor 1 April een aantal runs doen om de 10 vluchten voor goud te halen...

Flickr | Groningen Eelde Aviation Society | Flightdiary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Nat-Water schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:44:
[...]

Ik zie ook wat er staat. Maar dat is dus hetgene wat ik in BUD kreeg, en verder heb ik dus niks gezien / controle gehad oid. Ook geen andere mensen met labels (buiten deze). De makkelijk leesbare tekst is precies hetgene wat @msar zegt, dus misschien heeft hij de tekst daaronder niet goed gezien.

Maar goed, ik ben er binnenkort weer, dan zal ik er daar naar vragen.
Had zelf een andere kleur op de tas gekregen (gegarandeerde Cabin overhead plaats) , wat er op de andere dus precies stond weet ik niet 100% , het was iets met non-guaranteed
D.R. schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:48:
Die label kreeg ik in BUD aan mijn fotorugzak en laptoptas.

Ok, ik ben FB zilver en eindig dit jaar met 20 vluchten, 10 tot goud en met 2x familie bezoek volgend jaar kom ik op 12 vluchten en ben ik goud. Aangezien ik alleen binnen Europa vlieg, Ierland - Nederland of Hongarije, is het met miles niet te doen.
Ik heb zilver tot 03/2019 volgens mijn kaart, maar betekend dit dat ik volgend jaar op 0 kom te staan qua QF en 180 XP moet krijgen voor goud (36 vluchten) ? of is het beter dat ik voor 1 April een aantal runs doen om de 10 vluchten voor goud te halen...
1 januari sta je weer op 0

[ Voor 34% gewijzigd door mrsar op 08-11-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
D.R. schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:48:
Je moet idd voor eind december volgend jaar 180XP halen om goud te worden. Als je dat alleen op basis van EU en binnenlandse vluchten doet is 't inderdaad verstandig om dat vóór 1 april te doen; QF die je vliegt in Y tussen 1 jan en 31 maart, tellen namelijk voor 7XP mee terwijl ze daarna 5 (EU) of zelfs maar 2 (binnenlands) XP waard zijn.

Het is de 1e drie maanden van 2018 tijdelijk makkelijker om op die manier status te behalen door dat principe dan in de rest van het jaar, namelijk:

• 15QF of 20k level miles voor zilver (geen verschil in QF maar 5k miles minder)
• 26QF of 36k level miles voor gold (-4 QF, -4k miles)
• 43QF of 60k level miles voor plat (-17QF, -10k miles)

Het verschil in hoe een QF omgezet wordt naar XP compenseert bij zilver precies de verhoogde kwalificatieëis, maar bij gold is dat verschil dus groter en de eisen bij plat zijn niet aangepast (op basis van vluchten die 5XP opleveren.)

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 08-11-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 10-09 17:17
ZeRoC00L schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:20:
Ga binnenkort vliegen via Brussel, iemand ervaring met parkeren daar ?
Vind een hoop over vooraf boeken (kan dat met NL kenteken ?)
Gaat om +/- 72 uur parkeren.
Afbeeldingslocatie: https://www.brusselsairport.be/uploads/media/default/0001/07/29159c4ed1b879cc8e57deb0b265853ba316d0be.png

Denk wel dat het zou lukken met een NL kenteken ja :)
Ik werk vlakbij de discount parking, hier heb je altijd pendeldiensten om de 10 minuten ofzo naar de luchthaven waar je gratis gebruik van kan maken. Of dat iets is waar je op wilt wachten... anders adviseer ik je om P1-3 te nemen.

https://brusselsairport.interparking.be/

[ Voor 29% gewijzigd door bottom line op 08-11-2017 16:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 15:30
Doe maar niet, dan wordt je gestraft omdat je met weinig bagage vliegt. Prima dat iemand met complete hutkoffers als handbagage (bij voorkeur net over de limiet natuurlijk) wil vliegen, maar daar hoeft een ander niet de dupe van te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 20:41

The_Scarabial

MTB for life!

Releases schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:06:
22.000 level miles
Wat is het verschil tussen level miles en award miles?

Ik kreeg vorige week een mailtje dat m'n miles (award miles dus) geldig zijn tm 1-10-2019

[ Voor 5% gewijzigd door The_Scarabial op 08-11-2017 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
The_Scarabial schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:10:
[...]

Wat is het verschil tussen level miles en award miles?

Ik kreeg vorige week een mailtje dat m'n miles (award miles dus) geldig zijn tm 1-10-2019

29.000 zo ongeveer.
Award miles kun je spenderen, level miles bepalen o.a. je status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarath28
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01-2022
Volgens mij heeft de FB wijziging niet echt impact op mijn huidige of toekomstige status, maar voor de zekerheid kan iemand onderstaande aanname bevestigen?

Ik ben momenteel zilver en heb 39000 level miles, aankomende week komen daar zo’n 6000 level miles bij dus dan ben ik gold. Betekent dit dat ik heel 2018 ‘gewoon’ gold blijf en als ik volgend jaar 180 XP haal ik dat in 2019 ook zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 20:41

The_Scarabial

MTB for life!

Sanction schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:16:
[...]

Award miles kun je spenderen, level miles bepalen o.a. je status.
ah ok, thnx, maar die hebben dus nix met dat nieuwe gedoe te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zarath28
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01-2022
The_Scarabial schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:02:
[...]

ah ok, thnx, maar die hebben dus nix met dat nieuwe gedoe te maken?
Met de nieuwe opzet vervalt het principe van level miles, dit gaat experience points heten en award miles gaan volgens mij ‘gewoon’ miles heten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
zarath28 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:46:
Volgens mij heeft de FB wijziging niet echt impact op mijn huidige of toekomstige status, maar voor de zekerheid kan iemand onderstaande aanname bevestigen?

Ik ben momenteel zilver en heb 39000 level miles, aankomende week komen daar zo’n 6000 level miles bij dus dan ben ik gold. Betekent dit dat ik heel 2018 ‘gewoon’ gold blijf en als ik volgend jaar 180 XP haal ik dat in 2019 ook zal zijn?
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:10:
Feitelijk moet je helemaal terug naar de basis van het probleem. Waarom is bagage afhandelen zo gruwelijk duur?
Kijk maar eens rond op een vliegveld naar alle infrastructuur en tijd die er in het afhandelen en controleren van bagage zit. Dat is niet gratis, en een setje koffers levert verder geen andere inkomsten op qua tax free winkelen en overprijsde koffie en sandwiches.

Plus daarbovenop natuurlijk het gewicht - airlines mogen individuele passagiers zelf niet wegen en per kilo laten betalen, maar via de bagage tarieven kunnen ze iig wel een grof onderscheid maken tussen de ene groep passagiers die gemiddeld 25 kilo zwaarder is dan de andere groep.

Overigens, vergelijk de bagage tarieven maar met de prijs van 25 kilo luchtpost, en je ziet al dat anderen het niet veel goedkoper doen. De meeste ouders hebben ongetwijfeld wel eens overwogen om die schreeuwende pestkoppen in een doos met wat luchtgaatjes te stoppen en met DHL mee te geven, maar hebben daarvan af gezien zodra ze de prijslijst zagen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Dreamvoid op 09-11-2017 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Rare gewaarwording bij Google Flights. Ik wil naar Lissabon.

Retourtjes tussen de 120 (Transavia) en 220 euro (KLM). Tussenin nog wat concurrenten. Echter, zet ik een filter op Skyteam (wat alleen KLM is op deze route), verhoogd KLM zijn prijzen met 50,- tot 100,- 8)7

KLM met concurrenten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d5YtIOsad2toflAp2Mt2Srjn/thumb.png

KLM als je filtert op alleen Skyteam

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jvzmrZNxELTCUOqA7Z42wYNg/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Als je de non-stop qualifier weg haalt wordt 't €214. Nog steeds non-stop natuurlijk, want dezelfde vlucht.

Verschil zit 'm zo te zien in de terugvlucht; 2x non-stop = 277. De goedkoopste optie (niet-skyteam, niet-non-stop) is terug met Joon via CDG ipv KLM (€214), of met Vueling (€222, niet-skyteam, wel non-stop).

KLM heeft geen invloed op wat je in Google Flights doet -- GF haalt hun informatie uit de GDS'en. Ze kunnen dus niet €50 meer vragen als je vraagt om alleen skyteam.

[ Voor 75% gewijzigd door CyBeR op 09-11-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

Z'n laatste punt over de prijs zou ik andersom geformuleerd hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 22:21
Dafuq. Koop je een business class ticket en dan zit er zo'n clown naast je. Nou ja je hebt er relatief weinig last van zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
PWM schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:35:
Rare gewaarwording bij Google Flights. Ik wil naar Lissabon.

Retourtjes tussen de 120 (Transavia) en 220 euro (KLM). Tussenin nog wat concurrenten. Echter, zet ik een filter op Skyteam (wat alleen KLM is op deze route), verhoogd KLM zijn prijzen met 50,- tot 100,- 8)7

KLM met concurrenten:

[afbeelding]

KLM als je filtert op alleen Skyteam

[afbeelding]
Als je geld wilt besparen kun je beter wat spelen met je vertrekdatum. Op zaterdag vliegen kost 3x zoveel als doordeweeks.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 777 met 10 stoelen is trouwens wel oncomfortabel... was het vergeten totdat ik een een A340 met 8 stoelen ging zitten. Opeens paste mijn schouders weer binnen de stoel....

Aan de andere kant dit is wel de reden dat tickets tegenwoordig zo goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Zouden ze hier in China ook wel eens mogen doen maar gebeurd helaas nooit. Je verliest het praktisch altijd als flightcrew tegen dat soort passagiers in China.

Gisteren weer HKG - HGH vlucht, iedereen tig extra tassen mee. Muts die een plek ergens achterin had stopte haar tassen voorin in de bins.
Om vervolgens 10 sec na touchdown naar voren te stormen en mensen omver te douwen om haar bagage te pakken.
Flightcrew op domestic flights hier lijkt me echt een k*t baantje, je wordt of gewoon keihard genegeerd of afgesnauwd.

Nu heeft HK Airlines een nieuwe promotie, http://www.hongkongairlines.com/en_HK/airpass
Ik vlieg maandelijks heen en weer dus leek me wel leuke deal.
Maar is dit nou echt een dikke adder onder het gras?
Listed fare is subject to change due to booking time and currency exchange fluctuation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 09:11
PWM schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:41:
Dat lijkt me nou leuk om een keer te doen. Het heeft 0 nut, behalve plezier (en level up naar silver).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

Ik heb AMS-CDG-MAD-CDG-AMS als segment run staan deze maand :) , ik heb sowieso nog een hoop vluchten in december

AMS-CDG-LHR-AMS
AMS-NUE-AMS
AMS-WAW
WAW-AMS-XMN (KL-Z)
XMN-SGN-XMN
XMN-AMS-WAW-AMS (KL-Z)
WAW-AMS
En dan ben ik platinum :+ en ik denk ook wel weer even klaar met vliegen :P

[ Voor 9% gewijzigd door mrsar op 10-11-2017 14:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Leuke anekdote: collega ging 2 jaar geleden milage run doen voor Gold. Over copenhagen naar Parijs, via londen naar Amsterdam.

Staat hij op CDG word ie naar de balie geroepen: Goed Nieuws, we hebben u op een directe vlucht naar AMS overgezet.

Kwam ie op 29 uit _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Mag mijzelf wel een frequent flyer noemen, ,moet echt mijn best doen om geen Platinum status te krijgen.

Als ik voor twee dagen naar London moet dan reis ik zeer liight, aka alleen mijn laptop tas met daarin de toilet artikelen en sokken/.ondergoed. Als ik dus in een ochtend vlucht naar LH stap dan weet je van te voren dat je een volle vlucht hebt. Ik stop dus vaak mijn laptop tas voor of tegen mijn eigen stoel om de bak vrij te houden voor andere. Maar doordat ik 1.93 ben is het voor de ruimte niet de beste keuze en dan is het ook wrang dat de mensen die niet light reizen beter zitten terwijl zij de overhead bins helemaal vol stoppen met koffers,tassen en jassen.

Daarom doe ik het de ene keer wel en de andere keer niet. Als ik mijn tas boven in leg dan laat ik het GOLD pasje aan de voorkant zitten en meestal laten het personeel het wel liggen.

Ik heb liever dat ze iets doen bij het instappen met rugzakken. Man.... mensen die met een rugzak op de rug door het vliegtuig lopen moeten per direct eruit gezet worden . Naast het feit dat ze elke zittende passagier knock out slaan bij het lopen hebben ze ook de grootst mogelijke moeite om iemand niet te raken bij het afdoen als ze op hun plaats zijn aangekomen.

Mijn eerst komende vluchten voor Nov zijn ( ik heb nog niet in de December agenda gekeken)

AMS -SFO
AMS - Madrid
AMS - Milaan - Milaan - Rome - Rome - A'dam
AMS - LHR

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 10-11-2017 15:54 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:41:
Leuke anekdote: collega ging 2 jaar geleden milage run doen voor Gold. Over copenhagen naar Parijs, via londen naar Amsterdam.

Staat hij op CDG word ie naar de balie geroepen: Goed Nieuws, we hebben u op een directe vlucht naar AMS overgezet.

Kwam ie op 29 uit _O-
FB contacten en vragen om de originele route te crediten?

Of, als 't niet anders kan: de absoluut goedkoopste manier die ik kon vinden om 1 QF te krijgen is op de een of andere manier in Parijs uit komen (Thalys bijvoorbeeld voor €35) en dan voor €50 een enkeltje CDG-AMS. (Uiteindelijk ben ik voor een retour gegaan want ik had 1 vlucht meegeteld die geen QF opleverde dus ik had er 2 nodig ipv 1.)

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 11-11-2017 03:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Tjee, zie net die nieuwe FB regels. Mmm moet volgend jaar dus 3 trips meer maken om de Gold status te houden.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Hoe ver je moet vliegen vanaf AMS voor de verschillende niveaus van XP:

Afbeeldingslocatie: http://www.gcmap.com/map?P=AMS,+PEK,+PVG,+BOG,+PBM%0D%0ASEA,+YYZ,+YUL,+SFO,+SLC%0D%0ABOS%0D%0AJFK%0D%0ADXB%0D%0AICN%0D%0ASIN%0D%0ADEL%0D%0ACMB&R=2000mi%40ams%0D%0A3500mi%40ams%0D%0A5000mi%40ams&MS=wls&MR=1800&MX=720x360&PM=*&RS=outline&RC=%23ff0000

Edit: nu met wat veelvoorkomende KL/DL bestemmingen in de buurt van de lijnen er bij. Als je er zelf shit bij wilt zetten: hier.

[ Voor 62% gewijzigd door CyBeR op 12-11-2017 01:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:26

4x2

lộn xộn quá

W00t, eindelijk een keer business class :+
Vrijdagmiddag een telefoontje of ik evt wilde helpen bij een klusje in Japan.
Vrijdagavond een telefoontje dat ik dr ernstig rekening mee moest houden dat het door zou gaan.
Vanmorgen een telefoontje of ik zsm die kant op wilde gaan, vlieg maar BC, dan kun je tenminste maandagmiddag meteen je veiligheidstraining volgen.

Dus morgen een vluchtje AMS-KIX met KLM (en vervolgens door naar Nagoya & Yokkaichi, een week of 2)
Humor is dat ik dan mn vakantieroute van het begin van het jaar dus weer volg :D

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
backupdevice schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:50:
[...]

Man.... mensen die met een rugzak op de rug door het vliegtuig lopen moeten per direct eruit gezet worden . Naast het feit dat ze elke zittende passagier knock out slaan bij het lopen hebben ze ook de grootst mogelijke moeite om iemand niet te raken bij het afdoen als ze op hun plaats zijn aangekomen.
Ik reis zowel zakelijk als privé eigenlijk altijd met een rugzak. Verder niets mee aan handbaggage. Zo licht mogelijk, laptop erin, totaal << 5 kilo. Ik vind een rugzak gewoon veel makkelijker dan een aktetas of laptoptas, handen vrij. Ik raak echt niemand als ik door het gangpad loop en ga zitten, dus dat is wel wat overdreven.
Pagina: 1 ... 18 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2