Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 17 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Business class in 3+3 toestellen op regionale vluchten wordt toch meestal gemaakt door de middelste stoel niet te bezetten en de armleuningen te verplaatsen? En dan het gordijntje naar voren schuiven. Dus ja, ik denk dat dat variabel is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Thijs8472 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:05:
Ik zocht bevestiging eigenlijk, beetje suf omdat de kans op een EC stoel daarmee vrij klein is.
Groter juist. De EBC stoelen die economy gemaakt worden, worden EC stoelen. Dat begint meestal met 1 rij, maar een paar dagen voor de vlucht weten ze hoeveel EBC ze nodig hebben en schuiven ze dat gordijntje op. Dan is 't mogelijk dat er opeens maar 1 rij EBC is en de rest EC.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 16:05
Thijs8472 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:48:
Is de BC capaciteit in een 737-800 op een Europese vlucht (ARN) variabel? Het viel me vorige week op dat ik pas een EC stoel kon selecteren bij het inchecken en bij het boarden werd het afscheidingsscherm nog naar rij 6 verplaatst. Op de terugweg zat het afscheidingsscherm weer op rij 2.
Is variabel ja. Bij bijvoorbeeld KLM is in de 737 en 738 in principe alleen rij 6 Y+, maar nadat de online incheck is geopend komen er vaak meer Y+ stoelen vrij. Als er weinig business pax is, is dit meestal rij 3 t/m 5. Dit zijn dus eigenlijk gewoon business stoelen, maar dan zonder vrije middelste stoel. Maar je hebt dan dus wel evenveel beenruimte als bij business en bij de genoemde toestellen van KLM scheelt het best wel wat ten opzichte van Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
CyBeR schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:35:
[...]

Groter juist. De EBC stoelen die economy gemaakt worden, worden EC stoelen. Dat begint meestal met 1 rij, maar een paar dagen voor de vlucht weten ze hoeveel EBC ze nodig hebben en schuiven ze dat gordijntje op. Dan is 't mogelijk dat er opeens maar 1 rij EBC is en de rest EC.
Het wordt dus geen gewone Y, maar Y+. Is een iets hoger tarief als je vooraf de stoel wilt reserveren, maar dat is wel aan te raden want er komen er dus nooit heel veel van beschikbaar en naar mijn ervaring worden ze altijd vrij snel gereserveerd. Vaak is het wel echt maar een paar euro duurder. Soms vind ik het het wel waard voor de extra ruimte die je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:05
Ook leuk dat de Skyteam leden per direct bij alle trans-Atlantische vluchten €100 bovenop de ticketprijs voor businessclass stoelen gooien. Want ze waren al zo goedkoop..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:45

Grouchy

meep meep

Malfunctions schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:18:
Ook leuk dat de Skyteam leden per direct bij alle trans-Atlantische vluchten €100 bovenop de ticketprijs voor businessclass stoelen gooien. Want ze waren al zo goedkoop..
Bron/link aub?

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 15:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

dat lijkt me vooral met vraag/aanbod te maken te hebben,hoe je boekt,welke routering,waar vandaan etc etc

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:05
Ik heb geen deelbare link helaas. Intern bericht, en het is onze business ;)

Het gaat iig om reizen vanuit NL naar de US, Can & Mex en geldt voor alle fullflex tarieven.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Malfunctions schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:32:
[...]

Ik heb geen deelbare link helaas. Intern bericht, en het is onze business ;)

Het gaat iig om reizen vanuit NL naar de US, Can & Mex en geldt voor alle fullflex tarieven.
Dan maar geen fullflex tarief 8) Denk dat we ook in toekomst voor 1400-2000EUR TATL retourtjes Delta One/WBC kunnen boeken.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Thanks voor de reacties, iedere dag maar even de app checken dan voor een EC stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-09 11:43

Daniel

Kapitein NCC-1701
cordonbleu schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:37:
[...]

Is variabel ja. Bij bijvoorbeeld KLM is in de 737 en 738 in principe alleen rij 6 Y+, maar nadat de online incheck is geopend komen er vaak meer Y+ stoelen vrij. Als er weinig business pax is, is dit meestal rij 3 t/m 5. Dit zijn dus eigenlijk gewoon business stoelen, maar dan zonder vrije middelste stoel. Maar je hebt dan dus wel evenveel beenruimte als bij business en bij de genoemde toestellen van KLM scheelt het best wel wat ten opzichte van Y.
Bij de 737 en 738 hebben de eerste 6 rijen meer beenruimte, bij de 739 de eerste 10 en bij de Embrears de eerste 7. Afhankelijk van de vraag worden die flexibel verdeel tussen business en Y+. Als je toch al van plan was Y+ te nemen heb je dus geen voordeel van weinig business rijen, de ruimte is hetzelfde.

Volgens mij is het niet zo dat als de business naar voren gaat de normale Y ook opschuift zodat je zonder voor Y+ te betalen toch een Y+ stoel kunt treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voordeel van business is dan wel dat je wat beters te eten krijgt en in de 3+3 toestellen dat je 2+2 zit.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Daniel schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 08:20:
[...]

Bij de 737 en 738 hebben de eerste 6 rijen meer beenruimte, bij de 739 de eerste 10 en bij de Embrears de eerste 7. Afhankelijk van de vraag worden die flexibel verdeel tussen business en Y+. Als je toch al van plan was Y+ te nemen heb je dus geen voordeel van weinig business rijen, de ruimte is hetzelfde.

Volgens mij is het niet zo dat als de business naar voren gaat de normale Y ook opschuift zodat je zonder voor Y+ te betalen toch een Y+ stoel kunt treffen.
Volgens mij zeg je precies hetzelfde als ik?
Van de 738 van KLM weet ik het niet zeker, maar van de 737 weet ik zeker dat rij 6 weldegelijk minder beenruimte biedt dan rij 1-5. Dus als rij 3-5 ook Y+ wordt is dat gunstiger dan rij 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
cordonbleu schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:45:
[...]

Volgens mij zeg je precies hetzelfde als ik?
Van de 738 van KLM weet ik het niet zeker, maar van de 737 weet ik zeker dat rij 6 weldegelijk minder beenruimte biedt dan rij 1-5. Dus als rij 3-5 ook Y+ wordt is dat gunstiger dan rij 6.
Niet helemaal maar misschien lees ik het verkeerd. De Y+ zone bij alle toestellen heeft volgens de seatmaps van KLM dezelfde ruimte als de EBC-stoelen - enige verschil is dat bij EBC dan de middenstoel vrijgehouden wordt - behalve dan weer op de Embrears want die hebben geen middenstoel.
Het kan natuurlijk ook goed zijn dat de info van KLM niet klopt en rij 6 (https://www.klm.com/trave...seating_plans/737-700.htm) zoals jij zegt minder ruimte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:17
Wat is de algemene ervaring hier voor upgrades met FB miles? ik heb voor 19 jan een vlucht gepland staan (SFO-AMS) met de KLM's Dream)liner, en voor die gelegenheid wilde ik een sloot fb miles gebruiken voor de upgrade. Alleen volgens de social desk is er helemaal geen beschikbaarheid om te upgraden, zij adviseerde mij op de luchthaven noch eens te checken.

komt dit vaker voor bij KL? zeker ruim voor dat de vlucht plaats vind? lijkt mij een beetje apart dat er 0 beschikbaarheid is gegeven. (hoewel aan de andere kant sfo/ams is wel een redelijk drukke route)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Daniel schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:01:
[...]

Niet helemaal maar misschien lees ik het verkeerd. De Y+ zone bij alle toestellen heeft volgens de seatmaps van KLM dezelfde ruimte als de EBC-stoelen - enige verschil is dat bij EBC dan de middenstoel vrijgehouden wordt - behalve dan weer op de Embrears want die hebben geen middenstoel.
Het kan natuurlijk ook goed zijn dat de info van KLM niet klopt en rij 6 (https://www.klm.com/trave...seating_plans/737-700.htm) zoals jij zegt minder ruimte heeft.
Uit eigen ervaring op de 737 weet ik inderdaad dat rij 6 weldegelijk minder beenruimte biedt dan rij 1-5. KLM en dergelijke seatmaps kunnen wel zeggen dat rij 6 gelijk is aan 1-5, dat is dus niet zo. Dus als rij 3-5 als Y+ ipv business beschikbaar komen, kies ik er een daar uit en sla ik rij 6 over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 12:50

Shaggy

Misantroop pur sang

Hey beste medetweakers,

Het is mijn bedoeling om dit jaar nog een keer een weekendje weg te gaan met mijn tienerdochter. De bedoeling is om van Eindhoven naar Edinburgh te gaan. Bijv. vrijdagmiddag heen en zondagmiddag terug.
Nu hebben we beide nog nooit gevlogen dus je zal begrijpen dat er wel wat vraagjes zijn.

Eigenlijk de grootste vraag, heeft er iemand tips hoe dit voor een first timer makkelijk/betaalbaar is aan te pakken. Een hotel boeken etc. is geen probleem, maar wellicht zijn er tips of adviezen aangaande de vlucht/boeking/bagage oid
Iedere tip is welkom natuurlijk ( mag ook per pb om dit topic te ontzien )

Mijn/onze dank is groot.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 17:14
Met Eindhoven - Edinburgh heb je het jezelf wel erg makkelijk gemaakt: Ryanair is de enige die die route vliegt (met Amsterdam - Edinburgh heb je meer keuzes, easyJet zou dan zelfs nog voordeliger kunnen zijn). Nu weet ik dit toevallig - andere optie is om via www.skyscanner.nl te kijken. Deze site laat dan alle vluchten van alle maatschappijen zien.
In dit geval kun je 't makkelijkst rechtstreeks boeken via Ryanair's eigen website. Gewoon de formulieren doorlopen - het spreekt best voor zichzelf.
Om het goedkoop te houden:
- Geen ruimbagage boeken - voor 3 dagen kun je best overweg met enkel handbagage.
- Neem een hapje van thuis/de supermarkt mee, en een leeg flesje om na security te vullen met water. Low budget maatschappijen hanteren vrij hoge prijzen voor eten/drinken aan boord.
- Het is een relatief korte vlucht, het zal je waarschijnlijk niet waard zijn de stoelen met extra beenruimte te boeken (tegen vrij aardige bijbetaling).
- Als je op Eindhoven een tijd moet wachten na security maar voor vertrek: loop door naar achter en dan naar boven. Dikke kans dat gates 11 en 12 niet in gebruik zijn - je kunt dan een stuk rustiger zitten daar.

Verder zijn er zat tips op internet te vinden over (voor het eerst) vliegen, dus snuffel gerust eens wat rond :) Mijn eerste keer vliegen is alweer 15 jaar terug dus kan me dat moment even niet zo voor de geest halen.

[ Voor 23% gewijzigd door ShitHappens op 28-10-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
shaggy8675 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:58:
De bedoeling is om van Eindhoven naar Edinburgh te gaan. Bijv. vrijdagmiddag heen en zondagmiddag terug.
Besef wel dat je dan maar één volle dag in Edinburgh hebt. De zondag ben je sowieso kwijt omdat je ruim op tijd op het vliegveld moet zijn. Ryanair is overigens de enige die vanaf Eindhoven op Edinburgh vliegt, en die vlucht is op vrijdagochtend vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

shaggy8675 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:58:
Hey beste medetweakers,

Het is mijn bedoeling om dit jaar nog een keer een weekendje weg te gaan met mijn tienerdochter. De bedoeling is om van Eindhoven naar Edinburgh te gaan. Bijv. vrijdagmiddag heen en zondagmiddag terug.
Nu hebben we beide nog nooit gevlogen dus je zal begrijpen dat er wel wat vraagjes zijn.

Eigenlijk de grootste vraag, heeft er iemand tips hoe dit voor een first timer makkelijk/betaalbaar is aan te pakken. Een hotel boeken etc. is geen probleem, maar wellicht zijn er tips of adviezen aangaande de vlucht/boeking/bagage oid
Iedere tip is welkom natuurlijk ( mag ook per pb om dit topic te ontzien )

Mijn/onze dank is groot.
Als je de eerste keer gaat vliegen zou ik lekker naar Schiphol gaan en een KLM, easyjet of Transavia vlucht pakken. Als je eerste ervaring met Ryanair is wil je daarna nooit meer vliegen. Verder is de georganiseerde chaos van Schiphol ook leuk om eens mee te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:58:
[...]
Als je eerste ervaring met Ryanair is wil je daarna nooit meer vliegen.
Wat is er zo anders dan bij Ryanair in vergelijking met Transavia of easyJet? Nooit iets van gemerkt, maar ik zal wel verschrikkelijk veel geluk gehad hebben dat ik steeds mijn naam goed had geschreven bij het boeken, dat Ryanair de vlucht niet annuleerde maar al die keren stipt op tijd vloog, dat mijn bagage toevallig niet te groot was, dat ze me me aan boord gewoon een zitplaats gaven en dat de piloot ook de landingsbaan nog wist te vinden...

[ Voor 3% gewijzigd door prijk op 28-10-2017 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

prijk schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:16:
[...]

Wat is er zo anders dan bij Ryanair in vergelijking met Transavia of easyJet? Nooit iets van gemerkt, maar ik zal wel verschrikkelijk veel geluk gehad hebben dat ik steeds mijn naam goed had geschreven bij het boeken, dat Ryanair de vlucht niet annuleerde maar al die keren stipt op tijd vloog, dat mijn bagage toevallig niet te groot was, dat ze me me aan boord gewoon een zitplaats gaven en dat de piloot ook de landingsbaan nog wist te vinden...
Nou het gaat er meer om dat je er bij de andere maatschappijen wat meer een "feestje" van kan maken. Vooral met KLM is het net wat meer genieten en achterover zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Alleen al de aankleding van de cabine. Maar qua (gebrek aan) service heeft Ryanair de kloof met andere maatschappijen wel aardig gedicht ondertussen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

prijk schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:16:
[...]
Dat laatste valt zelfs bij Ryanair niet echt onder geluk hebben, daar zijn vrijwel alle piloten gewoon goed in (anders waren ze al niet door de opleiding tot piloot gekomen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Plus dat een zitplek ook gewoon verplicht is, je zelf invloed hebt over de maat bagage die je mee neemt... En met vertragingen en uitvallen te voorkomen zijn ze ook hard zat bezig.

Toegegeven, ik heb pas 1x met Ryanair gevlogen (vorige maand, retour Eindhoven - Madrid) maar dat beviel best prima als je met dit soort puntjes rekening houdt.

Maar eigenlijk is de eerste tip van @prijk nog wel het meest relevant... De tijd (van vooral de retourvlucht) is dan erg onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ryanair lijkt de laatste tijd passagiers op één boeking ook niet meer automatisch samen te seaten tenzij je zelf online incheckt of een betalende stoel kiest.

En vroeger (het lijkt zo lang gelden maar het i s het uideindelijk niet :P) was het gewoon 'eerst komt eerst maalt' bij Ryanair en kon je gewoon je stoel 'kiezen' op het moment dat je op het vliegtuig stapte.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
Ook een leuke zeg... Ik bedacht me dat ik ondertussen met Airmiles (bij AH, Etos, Shell etc) ondertussen best een bultje gespaard heb. Op de site gekeken, waarop staat dat je ze kunt inwisselen voor korting op vliegtickets via vliegtickets.nl. Nou wil ik binnenkort nog even weg, dus dacht eens te gaan kijken....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bhBZmhrAolT0DMwoR84K8OUY/medium.png
Goeie korting zo, met die €29.50 aan verplichte boekingskosten :F Dus da's €4 korting tegen 3000 airmiles, bizar slechte deal zo.

[ Voor 5% gewijzigd door ShitHappens op 28-10-2017 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

ha, nou dat was een gezellig onderonsje met de marechaussee net.. :D

Ik loop via privium vertrek in Departures 1/2 naar de BA lounge, bij privium poortje kaart erin, irisscan en *thank you, identification complete*.

Poortje gaat alleen open naar de linkerkant (waar ie ook heen gaat als ie je iris niet goed kan scannen zodat je weer vooraan in de rij bij de marechaussee terecht komt), maar ja, whatever, dat apparaat zegt alles prima, dus ik denk, poortje is dom, whatever en loop door...

Toen gingen er even wat bellen rinkelen en begon die marechaussee me uit te kafferen. Heb ff flink terug gekafferd en gezegd dat ie mag gaan zeiken bij de privium beheerders, want die poort is overduidelijk kaduuk (getuige ook de 2 man die achter me aan kwamen waarbij exact hetzelfde gebeurde).

Enige wat die lambal kon herhalen "je ziet toch dat het poortje naar mijn kan open gaat, dan moet je dus langs mij" vond ik een kutverhaal, want ik kon er zo langslopen en door de douane heen. Ik kan t ook niet helpen dat je je poortje niet fatsoenlijk weet te af te stellen :P

Anyway, dat was weer een gezellige 3 minuten bij de douane :+

* kamstra en authority by badge gaan ook niet goed samen, daar word ik standaard al recalcitrant van :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
kamstra schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 16:41:
Anyway, dat was weer een gezellige 3 minuten bij de douane :+
Paspoortcontrole bedoel je, want de douane (controle van de belastingdienst op drank, drugs etc.) zie je alleen bij aankomst (oké, betwetermodus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

prijk schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 16:51:
[...]

Paspoortcontrole bedoel je, want de douane (controle van de belastingdienst op drank, drugs etc.) zie je alleen bij aankomst (oké, betwetermodus).
nja goed, whatever, een aep met een pet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Privium parkeren van dinsdag 15.00 tot woensdag 16.00 kost sinds deze maand opeens 85,- 8)7

Gewoon na de eerste 24 uur en 1 minuut de tweede dag volledig rekenen. Ze zijn echt maf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

PWM schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:34:
Privium parkeren van dinsdag 15.00 tot woensdag 16.00 kost sinds deze maand opeens 85,- 8)7

Gewoon na de eerste 24 uur en 1 minuut de tweede dag volledig rekenen. Ze zijn echt maf.
Vraag me af of als je een reservering hebt je dan ook nog bij moet betalen (zoals in het verleden) wanneer je pas om 17h30 ofzo weggaat.

Heb afgelopen week P6 valet gekozen ipv P1 Privium. Was alleen vorige week zaterdag wel file rijden het laatste stukje A4 tot de P1 privium/P6 afslag.

[ Voor 86% gewijzigd door Grouchy op 30-10-2017 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
P6 gebruik ik inderdaad ook wel eens. Is echt een koopje, relatief. Ik heb er 2* 8 dagen gestaan voor 89,-.

Het is in ieder geval goedkoper dan de taxi heen en weer als ik op vakantie ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

PWM schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:28:
P6 gebruik ik inderdaad ook wel eens. Is echt een koopje, relatief. Ik heb er 2* 8 dagen gestaan voor 89,-.

Het is in ieder geval goedkoper dan de taxi heen en weer als ik op vakantie ga.
Eens, P6 valet is prima te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Gisteren vanuit China gevolgen maar wat een gedoe elke keer weer.
Laatste gedeelte van mijn itinerary was CZ-KL. Beide airlines zijn Skyteam members maar je baggage in deze alliantie doorlabelen in 2017 schijnt in veel gevallen nog steeds niet mogelijk te zijn. Ook lekker vasthouden aan een max van 23KG terwijl je F & J reist op 1 PNR.
Volgende luchthaven; de eerste 3 stations/personeel accepteren de papieren BP van KLM in het hotel uitgeprint. Mevrouw @ No 4 besluit de papieren KLM BP niet te acepteren, pfffft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivali
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 13:51
Is het bekend dat Ryan Air de ticket prijzen per verkocht ticket een x bedrag omhoog doet? We hebben met wat vrienden een uitje gepland. Maar nu is het zo dat tickets kopen in een grote oplage tot wel 50% duurder is.

We dachten dit te omzeilen door met een buddy te boeken, maar nu lijkt het er op dat de prijzen stelselmatig omhoog gaan per geboekt ticket. (Nee niet op het zelfde ip/device aan het boeken). Is dit een normale gang van zaken? Of is dit een soort van preventie maatregel die elke x aantal minuten/uren/dagen reset?

Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Nivali schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 18:53:
Is het bekend dat Ryan Air de ticket prijzen per verkocht ticket een x bedrag omhoog doet? We hebben met wat vrienden een uitje gepland. Maar nu is het zo dat tickets kopen in een grote oplage tot wel 50% duurder is.
Ja, dit is standaard in revenue management. Het kan zijn dat er nog één goedkoop ticket is en de rest duurder is. Als je dan twee tickets koopt, koop je één goedkoop en één duur ticket (of bij een slechte implementatie twee dure tickets). Het kan zijn dat er door tijdsverloop of een promo-actie meer goedkope tickets beschikbaar komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:15
Nl-jeff schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:36:
Wat is de algemene ervaring hier voor upgrades met FB miles? ik heb voor 19 jan een vlucht gepland staan (SFO-AMS) met de KLM's Dream)liner, en voor die gelegenheid wilde ik een sloot fb miles gebruiken voor de upgrade. Alleen volgens de social desk is er helemaal geen beschikbaarheid om te upgraden, zij adviseerde mij op de luchthaven noch eens te checken.

komt dit vaker voor bij KL? zeker ruim voor dat de vlucht plaats vind? lijkt mij een beetje apart dat er 0 beschikbaarheid is gegeven. (hoewel aan de andere kant sfo/ams is wel een redelijk drukke route)
Het is alweer een tijdje geleden, maar op SFO opent de checkin 2 of 3 uur van te voren. Eerder inchecken is dan ook niet mogelijk (vraag het anders na als je aankomt daar :)). De enige manier om een upgrade te krijgen is als je als eerste bij de checkin balie staat, anders zijn ze al vergeven :) Ze gaan snel daar, veel mensen die vaak naar Silicon Valley gaan en veel miles hebben enzo. Good luck!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Welke blinde aap heeft bij Schiphol de bewegwijzering mogen doen? Het was altijd duidelijk aangegeven. Nu zijn ze voor het minimalistische design gegaan, nauwelijks info. En ook niet consistent.

Voor het eerst van mijn leven op Schiphol verkeerd gereden. En mensen die van ellende midden op de weg draaien of parkeren.

EDIT:

@hierboven: Bij de balie op Schiphol (niet incheck, maar customer care) heb ik een 100% score qua upgrades.

[ Voor 15% gewijzigd door PWM op 31-10-2017 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 02:20

Zeeuw

5.6

CyBeR schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:59:
[...]

Om de beenruimte. Dat de stoel verder naar achter kan, kan me redelijk gestolen worden. De beenruimte is waar 't om gaat en die is heel merkbaar ruimer in EC. Voor een vluchtje van een uur binnen Europa neem ik niet altijd de moeite om dat te nemen maar langer over 't algemeen wel. Ligt er ook aan wat beschikbaar is -- ik zit liever gangpad op een normale stoel dan midden in EC.
Vorige week terug gevlogen met de nachtvlucht en tijdens het online inchecken besloten om Economy Comfort (EC) te boeken. De prijs was 99 euro en ik zag dat 12A en 12B nog vrij waren. Snel 12A geboekt en dat was een goede keus want stoel B was als enigste nog vrij in de EC gedurende de vlucht.
Voor de beenruimte hoef ik het met mijn korte benen niet te doen, maar met een lege stoel naast me was het wel prettig. Dat de stoel iets verder naar achter kan heb ik niet echt iets van gemerkt.
Heerlijke vlucht gehad. Ik vind dat KLM een goede collectie films heeft, heb er in totaal 5 gekeken (heen&terug), het eten was goed en de service perfect.

Of ik het de volgende keer weer zou doen...? Geen idee, ik heb liever bredere armleuningen dan iets meer beenruimte. Helaas bestaat die optie niet met mijn budget. Eigenlijk zou er tussen EC en BC nog een klasse moeten zijn en dan met van die heerlijke ruime stoelen zoals in een touringcar. Met de service van Economy zou ik er best iets meer voor willen betalen.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zeeuw schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:16:
[...]

Of ik het de volgende keer weer zou doen...? Geen idee, ik heb liever bredere armleuningen dan iets meer beenruimte. Helaas bestaat die optie niet met mijn budget. Eigenlijk zou er tussen EC en BC nog een klasse moeten zijn en dan met van die heerlijke ruime stoelen zoals in een touringcar. Met de service van Economy zou ik er best iets meer voor willen betalen.
Bij de meeste maatschappijen is dit ook hoe de Eco comfort eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://lufthansaflyer.img.boardingarea.com/wp-content/uploads/2014/11/jp1.jpg
Lufthansa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:08:
[...]

Bij de meeste maatschappijen is dit ook hoe de Eco comfort eruit ziet:
[afbeelding]
Lufthansa
Dat is premium economy (W), iets anders dan Eco comfort (Y+).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Hehe. Blond Nederlands meisje gaat hier helemaal los op Easyjet. Ze dacht met 3 koffers aan boord te kunnen. Easyjet dacht van niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

PWM schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:25:
Hehe. Blond Nederlands meisje gaat hier helemaal los op Easyjet. Ze dacht met 3 koffers aan boord te kunnen. Easyjet dacht van niet :+
Kan best, kost wel knaken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
60 euro. Viel me mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:17
daxy schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:47:
[...]

Het is alweer een tijdje geleden, maar op SFO opent de checkin 2 of 3 uur van te voren. Eerder inchecken is dan ook niet mogelijk (vraag het anders na als je aankomt daar :)). De enige manier om een upgrade te krijgen is als je als eerste bij de checkin balie staat, anders zijn ze al vergeven :) Ze gaan snel daar, veel mensen die vaak naar Silicon Valley gaan en veel miles hebben enzo. Good luck!
Tnx voor de tip, zal een paar weken voor vertrek eens bellen met de platinum desk, maar gok dat t een airport upgrade word...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Ik vlieg a.s. zondagochtend voor het eerst met Easyjet vanaf Schiphol. De vlucht gaat naar Praag, dus gewoon binnen Schengen. Ik heb al gelezen dat de kans dan groot is dat ik dan vertrek vanaf een M gate. Deze bevindt zich bij Departures 3 in de H/M pier.

Nu vraag ik mij af of er mensen bekend zijn met deze pier / M gates? Ik heb gelezen dat er zeer weinig voorzieningen zijn in dit gedeelte van Schiphol en dat je na de security check niet meer terug kan of naar een andere pier kan lopen. Je zit vanaf dan dus vast in het gebied met weinig voorzieningen? Heeft iemand aanbevelingen wat het beste te doen? Geloof dat Easyjet zelf zegt dat je geacht wordt te wachten in lounge tot het gate nummer bekend wordt gemaakt. Word je dan dus geacht te wachten met het door security gaan of pas daarna? Geloof dat de security hier ook wat kleiner is en het dus drukker kan zijn?
Vanaf Schiphol ga ik normaal meestal met KLM of Transavia en dan is het dus allemaal een stuk makkelijker heb ik het idee. Na de security kan je dan bijna overal gaan en staan waar je wilt en zo doorlopen naar de gate.

[ Voor 11% gewijzigd door cordonbleu op 02-11-2017 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je kunt wel gewoon door security, maar bij de H/M-gates moet je dan in de lounge wachten tot op het scherm staat welke gate je naartoe moet. Dit staat er meestal vrij kort vantevoren pas op.

Er zijn op de H- en M-pieren idd erg weinig voorzieningen, maar er zijn wel enkele eettentjes etc. Het is niet alsof er *helemaal* niks te doen is. Winkelen kun je er iig nauwelijks (één of twee winkels geloof ik?).

Als je eenmaal in de lounge bent kun je idd niet meer terug nee, en naar een andere pier lukt ook niet.

En wat betreft security: er is tegenwoordig een centrale security op Schiphol waar iedereen doorheen moet, ongeacht vanaf welke pier ze vertrekken.

En je loopt naar het toestel, er zijn geen jetbridges op deze 2 pieren, om de kosten laag te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 02-11-2017 17:55 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:51:

Als je eenmaal in de lounge bent kun je idd niet meer terug nee, en naar een andere pier lukt ook niet.

En wat betreft security: er is tegenwoordig een centrale security op Schiphol waar iedereen doorheen moet, ongeacht vanaf welke pier ze vertrekken.
De M pier heeft toch nog wel aparte security?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
wildhagen schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:51:
Je kunt wel gewoon door security, maar bij de H/M-gates moet je dan in de lounge wachten tot op het scherm staat welke gate je naartoe moet. Dit staat er meestal vrij kort vantevoren pas op.

Er zijn op de H- en M-pieren idd erg weinig voorzieningen, maar er zijn wel enkele eettentjes etc. Het is niet alsof er *helemaal* niks te doen is. Winkelen kun je er iig nauwelijks (één of twee winkels geloof ik?).

En je loopt naar het toestel, er zijn geen jetbridges op deze 2 pieren, om de kosten laag te houden.
Maar het is dus mogelijk om door de security te gaan bij bijvoorbeeld departures 1 en dan door te lopen naar M gates? Moet je niet echt door de security bij departures 3 / H-M gates? Dacht namelijk dat dit echt een afgesloten gebied was op de luchthaven. Dat je dus niet bij M gates kan komen als je door een andere security gaat dan die bij de M gates zelf.
Eettentjes e.d. boeit me niet zo veel, maar toiletten zou natuurlijk wel fijn zijn. Trap naar het toestel valt wel te overleven als het droog is. Mja, volgende keer maar weer het gemak van KLM :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 2 november 2017 @ 18:00:
[...]

De M pier heeft toch nog wel aparte security?
Ja, want die is fysiek apart van de B/C/D pieren maar wel Schengen.

De H pier werkt wat dat betreft anders -- dat is de non-Schengen variant en die zit gewoon aan de G pier vast.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 02-11-2017 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Als ik het dus goed begrijp, ben ik gelimiteerd tot de security doorgang bij departures 3, H-M gates en dan specifiek de M gates lijkt mij toch? Want H gates is namelijk non-schengen, dus lijkt me dat je daar dan ook door paspoort controle heen moet en dat H en M van elkaar afgeschermd is? Of is er geen verschil tussen de security voor H en M gates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
H en M zijn fysiek dezelfde gates, maar er zit inderdaad een scheiding tussen. Ruwweg is de ene helft van ht gebouw H en de andere M. Zelfde idee als de D gates alleen dan horizontaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Dus M gates heeft een eigen aparte security die ik moet gebruiken? Als ik ruim op tijd ben is het dan misschien beter om eerst nog even vóór de security check ergens te relaxen? Of is het bij deze security check vaak druk en kan je er maar beter doorheen zijn? Lees echt horror verhalen over M dat er bijvoorbeeld bij lange na niet eens genoeg zitplaatsen zijn. Als ik dan dus vroeg door de security ben, betekent dat een uur staan wachten. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Zo erg is M echt niet ;) Je kan ook gewoon zitten en drinken. En werken, blaadjes kopen, 10 minuten winkelen. Je redt het echt.

[ Voor 35% gewijzigd door PWM op 02-11-2017 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Grouchy schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 13:41:
Deze is ook populair voor segmenten onder FB leden:

Itinerary
Amsterdam (AMS) to Paris (CDG) — Sat, Oct 14
Amsterdam (AMS) to Lyon (LYS) — Sat, Oct 14
Air France 8317
Dep: 7:55 am Arr: 9:30 am 1h 35m Embraer RJ-190
Economy (X) OPERATED BY KLM CITYHOPPER FOR KLM ROYAL DUTCH AIRLINES Layover in LYS 0h 55m
Lyon (LYS) to Paris (CDG) — Sat, Oct 14
Air France 7641
Dep: 10:25 am Arr: 11:35 am 1h 10m Boeing 787
Economy (X)

Paris (CDG) to Amsterdam (AMS) — Sat, Oct 14
Paris (CDG) to Marseille (MRS) — Sat, Oct 14
Air France 7666
Dep: 3:10 pm Arr: 4:30 pm 1h 20m Airbus A321
Economy (X)

Layover in MRS 1h 15m
Marseille (MRS) to Amsterdam (AMS) — Sat, Oct 14
Air France 1874
Dep: 5:45 pm Arr: 7:45 pm 2h 0m Airbus A321
Economy (X)

Cost per passenger (including taxes & fees) €122.91
Total cost for 1 passenger €122.91
Ik ben nu dus even aan het zoeken hoe ik makkelijk zo'n tourtje kan vinden. Op de KLM site is dat lastig. Welke site heb je hiervoor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

[Roland] schreef op donderdag 2 november 2017 @ 18:59:
[...]

Ik ben nu dus even aan het zoeken hoe ik makkelijk zo'n tourtje kan vinden. Op de KLM site is dat lastig. Welke site heb je hiervoor gebruikt?
Geloof dat de winsterdienstregeling ingegaan en er geen vroege 787 vlucht meer is (als je het daarvoor doet)

Meeste mensen gebruiken daarvoor denk ik Google flights en/of ITA Matrix. Daarna misbruik ik meestal Delta/360/Delta Diamond Medaillon agent om een vlucht daadwerkelijk te boeken.

De KLM site is een beetje problematisch na hun website enhancement een tijd geleden. AF werkt meestal beter.

[ Voor 6% gewijzigd door Grouchy op 02-11-2017 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
cordonbleu schreef op donderdag 2 november 2017 @ 18:17:
Dus M gates heeft een eigen aparte security die ik moet gebruiken? Als ik ruim op tijd ben is het dan misschien beter om eerst nog even vóór de security check ergens te relaxen? Of is het bij deze security check vaak druk en kan je er maar beter doorheen zijn? Lees echt horror verhalen over M dat er bijvoorbeeld bij lange na niet eens genoeg zitplaatsen zijn. Als ik dan dus vroeg door de security ben, betekent dat een uur staan wachten. :|
Ik vloog laatst voor het eerst van M en was dus door de verkeerde security gegaan en stond op H. Dus weer terug naar buiten (yay Privium) en terug naar binnen bij M. Je kunt niet van andere delen achter de douane bij de M-pier komen (wat logisch is, want M is Schengengebied en de rest van die kant van Schiphol niet)

Er is niet veel bij M maar het is ook echt geen wasteland. Er vertrekken niet zo heel veel vluchten vandaan dus zitten kan altijd wel, en er zijn een paar tentjes waar je eten kan halen en 2 of 3 winkels.

Alleen buiten de centrale lounge is echt niks, en aan de gate zelf is heel weinig zitruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
H/M is op verzoek van de LCC's zo sober (lees: cheap-ass) mogelijk ingericht, zodat je zo veel mogelijk BoB shit van ze koopt ipv al op de grond wat te eten en drinken te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 18:32
Daniel schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:32:
[...]

Ik vloog laatst voor het eerst van M en was dus door de verkeerde security gegaan en stond op H. Dus weer terug naar buiten (yay Privium) en terug naar binnen bij M. Je kunt niet van andere delen achter de douane bij de M-pier komen (wat logisch is, want M is Schengengebied en de rest van die kant van Schiphol niet)

Er is niet veel bij M maar het is ook echt geen wasteland. Er vertrekken niet zo heel veel vluchten vandaan dus zitten kan altijd wel, en er zijn een paar tentjes waar je eten kan halen en 2 of 3 winkels.

Alleen buiten de centrale lounge is echt niks, en aan de gate zelf is heel weinig zitruimte.
Apart dat je op de verkeerde pier terecht bent gekomen. Normaal zou je bij het scannen van je boardingpass een weigering moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-09 12:33
[Roland] schreef op donderdag 2 november 2017 @ 18:59:
[...]

Een andere segment run voor Flying Blue is 6 segments naar Lyon voor ~210, redelijke tijden en in een weekendje, wel naar Antwerpen en trein. Is te boeken via Expedia (Antwerpen - Lyon zoeken en doorklikken naar pagina oneindig tot je heen en terug 2 tussenstops hebt).

In het algemeen zijn "rare" tickets waarvan Google flights zegt dat je moet bellen vaak wel te boeken via Expedia en andere OTA's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
De vraag is of volgend jaar segment runs nog wel de moeite waard zijn, aangezien naar het schijnt FB een meer omzet-gebaseerd model gaat volgen. Details daarover zijn nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Leetness schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:47:
[...]

Apart dat je op de verkeerde pier terecht bent gekomen. Normaal zou je bij het scannen van je boardingpass een weigering moeten krijgen.
Niet met Privium. Ook wel eens gehad dat ik uit automatische (vlieg veel non schengen) zo het verkeerde gebied in ging voor een Schengen vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
Daniel schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:32:
[...]

Ah oke, duidelijk! :)
Vloog laatst met KLM vanaf pier C en ging dus door de security bij departures 1. Had ik dan vanaf daar bijvoorbeeld ook niet zomaar door kunnen lopen naar pier E, F, G? Want die zijn natuurlijk non-Schengen. In dat geval was ik dus een paspoort check tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
cordonbleu schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 00:14:
[...]

Ah oke, duidelijk! :)
Vloog laatst met KLM vanaf pier C en ging dus door de security bij departures 1. Had ik dan vanaf daar bijvoorbeeld ook niet zomaar door kunnen lopen naar pier E, F, G? Want die zijn natuurlijk non-Schengen. In dat geval was ik dus een paspoort check tegengekomen?
Correct. Bij de D-pier vind je de paspoortcontrole bij de doorgang naar E/F/G/non-schengen-D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
cordonbleu schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:40:
Geloof dat de security hier ook wat kleiner is en het dus drukker kan zijn?
Er zijn idd minder security poorten, maar er zitten veel minder vluchten achter. In mijn ervaring is de M-pier eigenlijk altijd sneller dan de non-M security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

CyBeR schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:53:
De vraag is of volgend jaar segment runs nog wel de moeite waard zijn, aangezien naar het schijnt FB een meer omzet-gebaseerd model gaat volgen. Details daarover zijn nog niet bekend.
Oeh dus dan gaan ze kijken naar besteede euro's en niet naar die kansloze 25% tickets? Dat zou fijn zijn :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ik ben benieuwd of de niveau's hetzelfde blijven. Silver was 25.000 miles of 15 vluchten, en dat zou €6250 worden. Voorheen was je er met acht (nonstop) retourvluchten, nu zouden die vluchten €781 moeten kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Zoiets kreeg idd je als je een tijdje geleden een AF vlucht boeking maakte. Eens afwachten af er ook minimale 'spend' bedragen komen per tier of dat pax nog steeds voor een onder de 1000,- EUR FB gold kunnen zijn en onder de 2000,-EUR FB Platinum.
Laatst nog de UK/Germany/ Poland/ Scandinavia/zo'n beetje elke europese stad die KLM aandoet - Irkutsk,Russia deal waar je voor een paar honderd EUR instant gold; 55k ~QM's en ~78k RDM als FB Plat kon verdienen

[ Voor 5% gewijzigd door Grouchy op 03-11-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gaat het dan ook Frequent Flyer Coins heten in plaats van Miles? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Laatst online: 08-09 12:50

Shaggy

Misantroop pur sang

Sorry voor de late reactie, wilde iig nog iedereen bedanken voor de antwoorden omtrent onze eerste vliegtrip. Zeker een heel stuk wijzer geworden :)

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
CyBeR schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:35:
[...]
Vandaag (vlucht aankomende woensdag) was rij 5 opeens EC inderdaad, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Zoals aangekondigd heeft FB hun programma compleet omgegooid. Je krijgt nu miles aan de hand van je statusniveau (was altijd al zo) en per vlucht Experience Points (XP) afhankelijk van cabine en afstand, volgens de volgende tabel:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qo51Uo6.png

Met de thresholds voor zilver/gold/plat op 100/180/300 XP respectievelijk.

Dat houdt dus in dat je als je zuiver binnen Europa vliegt en nu op segments kwalificeert, vanaf volgend jaar 20 of 36 vluchten nodig hebt waar dat vandaag nog 15/30 is. Voor platinum blijft dat hetzelfde op 60. Maar je kunt dat aantal omlaag brengen door long-haul te vliegen, en significant omlaag door long haul business class te vliegen.

Nog niet helemaal duidelijk voor mij is hoe de kwalificatie werkt; je hebt 12 maanden om voor zilver te kwalificeren, maar daarna reset de 12 maanden en heb je 12 maanden om gold te doen, en daarna reset de 12 maanden weer en heb je nog eens 12 maanden om platinum te verdienen is waar 't op lijkt. Dus in werkelijkheid heb je voor Gold 280 XP nodig, maar heb je 2 jaar (max) om dat in te behalen ipv 1.

AFKL maakt hier duidelijk dat ze meer waarde hechten aan long haul vliegers dan aan short-haul, wat op zich ook wel te verwachten was gezien het verschil in inkomsten. Wat wel interessant is, is dat er geen verschil meer lijkt te zijn tussen full fare en deep discount fares.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 06-11-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:56
Vervelend. Was er al een klein beetje bang voor.
Ik vlieg zelf vooral short-haul vluchten en zal er dus niet op vooruit gaan. Geen idee of het me direct een deelnemersniveau gaat schelen - dat zie ik dan eind 2018 wel.

Het maakt ze op (langere) termijn wel minder interessant voor korte vluchten - okee, er is natuurlijk al flink wat concurrentie, maar ze maken het nu ook niet heel veel aantrekkelijker.

EDIT: De interface van de profielpagina bij KLM is ook aangepast.

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 06-11-2017 11:31 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
Duidelijk artikel hier: https://insideflyer.nl/fl...uwe-programma-vanaf-2018/ , je XPs resetten dus na het behalen van een status, i.e. nadat je Silver bent geworden moet je dus opnieuw 180XP halen voordat je Gold wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hmmm, voordelen dus als je veel op 25% tickets vliegt....
Maar ik neem aan dat als je nu al voor 2018 Gold bent je daar dan ook op begint?

Nvm, dat stond idd in het artikel.

Al met al wel positief denk ik :)

[ Voor 21% gewijzigd door Atlas op 06-11-2017 12:40 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:26

MsG

Forumzwerver

Borromini schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:53:
Ryanair lijkt de laatste tijd passagiers op één boeking ook niet meer automatisch samen te seaten tenzij je zelf online incheckt of een betalende stoel kiest.

En vroeger (het lijkt zo lang gelden maar het i s het uideindelijk niet :P) was het gewoon 'eerst komt eerst maalt' bij Ryanair en kon je gewoon je stoel 'kiezen' op het moment dat je op het vliegtuig stapte.
Wordt dat niet júist random verspreid door het vliegtuig heen, zodat je de 6? euro per persoon extra aftikt om bij elkaar te zitten? Laatst met vrienden gevlogen en toen het niet aangevinkt, want voor die 1.5 uur vliegen geloofden we het wel. Vervolgens zaten we alle 4 compleet ergens anders, waarbij 1 van ons zowel heen- als terugvlucht naast een lege plek zat, daar had dan dus sowieso wel 1 van ons kunnen zitten. Vind het wel een slim principe van ze als het inderdaad bewust zo werkt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:15
MsG schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:33:
Wordt dat niet júist random verspreid door het vliegtuig heen, zodat je de 6? euro per persoon extra aftikt om bij elkaar te zitten? Laatst met vrienden gevlogen en toen het niet aangevinkt, want voor die 1.5 uur vliegen geloofden we het wel. Vervolgens zaten we alle 4 compleet ergens anders, waarbij 1 van ons steevast naast een lege plek zat, daar had dan dus sowieso wel 1 van ons kunnen zitten. Vind het wel een slim principe van ze als het inderdaad bewust zo werkt.
Natuurlijk is het een slim principe, maar in feite is het gewoon een verkapte prijsverhoging voor families... Zo ga ik volgend jaar een weekje naar NYC met mijn vrouw en 2 kids, en kiezen we uiteraard de goedkoopste vlucht uit :) Misschien heb ik niet goed opgelet tijdens het boeken, maar volgens mij heb ik niets zien staan over kosten voor stoel-keuze. Nu mag ik dus €10 voor AMS-MUC en €25 voor MUC-JFK betalen per persoon. Dat is dus €280 extra voor een retourtje met 4 personen...

Ik ga het er op gokken (ik blijf Nederlander ;) ). Nu zetten ze kinderen zowieso niet apart, maar toch...

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Atlas schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:25:
Hmmm, voordelen dus als je veel op 25% tickets vliegt....
Maar ik neem aan dat als je nu al voor 2018 Gold bent je daar dan ook op begint?

Nvm, dat stond idd in het artikel.

Al met al wel positief denk ik :)
Ga je volgend jaar Augustus lekker naar Bonaire/Sint-Maarten ofzo vanuit AMS in WBC als FB, krijg je 6XP bijgeschreven of zien ze dat toch anders?

[ Voor 60% gewijzigd door Grouchy op 06-11-2017 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Dat zien ze anders. KLM vluchten zijn per definitie internationaal. Een dergelijke vlucht zou je dus 60XP (retour) opleveren (3500 < afstand < 5000 mijl).

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeR op 06-11-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

daxy schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:44:
[...]
Ik ga het er op gokken (ik blijf Nederlander ;) ). Nu zetten ze kinderen zowieso niet apart, maar toch...
Emirates vertelde het mij zelfs expliciet dat ik niet voor stoelkeuze zou hoeven betalen omdat ze families met kleine kinderen "automatisch" bij elkaar zetten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

CyBeR schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:49:
Dat zien ze anders. KLM vluchten zijn per definitie internationaal. Een dergelijke vlucht zou je dus 60XP (retour) opleveren (3500 < afstand < 5000 mijl).
Zie het nu in de calculator.
AMS-BON 30XP
LYS-CDG 6XP
ATL-HNL 6XP 8)7

Rare jongens daarzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Grouchy op 06-11-2017 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ja, domestic mogen ze nog wel even aanpassen naar domestic binnen Frankrijk of zo want dit schiet niet echt op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 14-09 16:01

Garyu

WW

Hoezo, da's toch maar een vlucht van een uurtje of tien...

Vraag me af hoe ze dat doen met de vm. Franse koloniën dan (Fr. Guiana - ORY-CAY bijvoorbeeld is ook maar zo'n stukje van <10u, of naar Reunion, etc.)?

[ Voor 19% gewijzigd door Garyu op 06-11-2017 14:22 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Garyu schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:19:
Hoezo, da's toch maar een vlucht van een uurtje of tien...

Vraag me af hoe ze dat doen met de vm. Franse koloniën dan (Fr. Guiana - ORY-CAY bijvoorbeeld is ook maar zo'n stukje van <10u, of naar Reunion, etc.)?
Die zijn ze (bron FB calculator) niet als een domestic vlucht:
Paris (CDG) - Cayenne (CAY) 30XP
Paris (ORY) - Cayenne (CAY) 30XP

[ Voor 5% gewijzigd door Grouchy op 06-11-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Hetzelfde probleem heb je in Rusland trouwens. Een vlucht van St Petersburg naar Vladivostok (waarvan ik niet weet of 'ie bestaat maar stel) is net meer dan 4000 mijl maar levert je ook maar liefst 2XP op.

Edit: nee, maar SVO-VVO bestaat wel en daarvoor geldt hetzelfde.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 06-11-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Zojuist een mail ontvangen met de update: https://explorefurther.flyingblue.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Even teruggerekend over dit jaar zou ik onder 't nieuwe systeem zilver zijn (in juni) + 44 rollover XP voor volgend jaar. Met het huidige systeem moet ik een AMS-CDG-AMS segment run doen om (op 30 dec) zilver te worden.

Die enorme discrepantie zit 'm in de business class reis AMS-NRT, CTS-ICN-AMS die onder het huidige systeem als 3 segments geldt terwijl 'ie in het nieuwe systeem 87 XP oplevert.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 06-11-2017 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Het wordt er niet overzichtelijker op:
Atlanta via Boston: 10 XP
Atlanta via Parijs: 15 XP
50% meer XP terwijl de tijd in het vliegtuig niet verschilt (11:20 om 11:17 uur 'volgens planning') en ook de afgelegde afstand maar 6% verschilt. In tegenstelling tot een revenue-based systeem wordt het boeken van nonstop vluchten niet bepaald aangemoedigd:
Montreal direct: 8 XP
Montreal via Parijs of New York: 15 XP
CyBeR schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:16:
Dat houdt dus in dat je als je zuiver binnen Europa vliegt en nu op segments kwalificeert, vanaf volgend jaar 20 of 36 vluchten nodig hebt waar dat vandaag nog 15/30 is.
Als ik het goed lees, moet je opnieuw beginnen om de 180 XP voor gold te halen. Dat betekent geen 20/36 maar 20/56. Wel krijg je meer tijd om die 56 vluchten te maken (namelijk 1 jaar vanaf de upgrade naar silver).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
GlowMouse schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:53:

Als ik het goed lees, moet je opnieuw beginnen om de 180 XP voor gold te halen. Dat betekent geen 20/36 maar 20/56. Wel krijg je meer tijd om die 56 vluchten te maken (namelijk 1 jaar vanaf de upgrade naar silver).
Klopt, dat was nog niet duidelijk toen ik dat postte hoewel ik 't er geprobeerd heb bij te editen. Om en niveau te behalen volgens die hoeveelheden moet je het lagere niveau al hebben. Dus om Gold te worden met 36 vluchten (op basis van 5XP per vlucht) moet je al zilver zijn.

Onder het nieuwe system is meer dan een niveau omhoog gaan dus een stuk moeilijker. Maar 1 niveau omhoog scheelt weinig of is zelfs makkelijker.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 06-11-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
CyBeR schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:56:
[...]

Klopt, dat was nog niet duidelijk toen ik dat postte hoewel ik 't er geprobeerd heb bij te editen. Om en niveau te behalen volgens die hoeveelheden moet je het lagere niveau al hebben. Dus om Gold te worden met 36 vluchten (op basis van 5XP per vlucht) moet je al zilver zijn.

Onder het nieuwe system is meer dan een niveau omhoog gaan dus een stuk moeilijker. Maar 1 niveau omhoog scheelt weinig of is zelfs makkelijker.
Als je zoals ik vooral korte vluchten doet met af en toe een long haul business vlucht op discounted fares is het een stuk makkelijker geworden om een hoger level te halen. Ik zou met mijn score van dit jaar al Silver zijn (8x5 + 2x30), terwijl ik daar onder de huidige regels nog minstens 4 vluchten voor nodig zou hebben.

Gold of Platinum is wel een stuk lastiger als je niet regelmatig business class mag vliegen, waar je daar nu (op segment-basis) kon komen met 30/60 vluchten heb je er zometeen met short haul economy 56 en 116 voor nodig. Vlieg je business dan zijn het er juist 19 en 39.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Opzich een logische stap van FlyingBlue, klanten op de korte afstand zijn minder loyaal dan long haul klanten en die laatste groep krijgt nu meer "reward" voor loyaliteit.
Voor de korte afstand maakt het ook weinig uit of je nu in een KLM/BA/LH kist zit terwijl op de lange afstand hier een duidelijker onderscheid is.

Ik vat alleen niet hoe ze die uitgaven waar je per uitgegeven euro een aantal miles krijgt in verwerkt worden, hoe zet je die dan weer om in experience points :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Brilsmurfffje schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:41:
Opzich een logische stap van FlyingBlue, klanten op de korte afstand zijn minder loyaal dan long haul klanten en die laatste groep krijgt nu meer "reward" voor loyaliteit.
Voor de korte afstand maakt het ook weinig uit of je nu in een KLM/BA/LH kist zit terwijl op de lange afstand hier een duidelijker onderscheid is.

Ik vat alleen niet hoe ze die uitgaven waar je per uitgegeven euro een aantal miles krijgt in verwerkt worden, hoe zet je die dan weer om in experience points :?
De uitgave is alleen voor reward miles. Je kan je niet meer via level miles kwalificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esaxum
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 12:05
MsG schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:33:
[...]

Wordt dat niet júist random verspreid door het vliegtuig heen, zodat je de 6? euro per persoon extra aftikt om bij elkaar te zitten? Laatst met vrienden gevlogen en toen het niet aangevinkt, want voor die 1.5 uur vliegen geloofden we het wel. Vervolgens zaten we alle 4 compleet ergens anders, waarbij 1 van ons zowel heen- als terugvlucht naast een lege plek zat, daar had dan dus sowieso wel 1 van ons kunnen zitten. Vind het wel een slim principe van ze als het inderdaad bewust zo werkt.
Heb al een aantal keer meegemaakt dat dit opgelost werd door van plek te wisselen met vreemden nog voor het opstijgen.
Heerlijke chaos. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

menzo schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:45:
[...]

De uitgave is alleen voor reward miles. Je kan je niet meer via level miles kwalificeren.
Ah op die manier dan is het nu wel overzichtelijker gemaakt door 2 totaal verschillende termen te gebruiken ipv award miles en level miles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:40:
[...]

Als je zoals ik vooral korte vluchten doet met af en toe een long haul business vlucht op discounted fares is het een stuk makkelijker geworden om een hoger level te halen. Ik zou met mijn score van dit jaar al Silver zijn (8x5 + 2x30), terwijl ik daar onder de huidige regels nog minstens 4 vluchten voor nodig zou hebben.
Yep. Zie ook mijn eigen voorbeeld hierboven. Het nieuwe systeem dropt feitelijk de afstands-gebaseerde kwalificatie (level miles) voor een segment-gebaseerde aanpak met inachtneming van omzet (maar, vermoedelijk om 't simpeler te houden, zonder rekening te houden met verschillende fare buckets.) Dat maakt dat een dure vlucht zoals een in WBC wat vandaag qua segments niks extra's waard is, opeens wél extra meetelt.
Gold of Platinum is wel een stuk lastiger als je niet regelmatig business class mag vliegen, waar je daar nu (op segment-basis) kon komen met 30/60 vluchten heb je er zometeen met short haul economy 56 en 116 voor nodig. Vlieg je business dan zijn het er juist 19 en 39.
Nee, je hebt er 56 of 116 nodig als je ivory bent (op basis van 5XP per vlucht). Als je al zilver bent, echter, kom je met 30 weer aan Gold en als je Gold bent met 60 aan Platinum. Hetzelfde geldt voor het behouden van status; dat is quasi hetzelfde als vandaag (maar met andere getallen.)

Wat moeilijker is geworden is meerdere niveaus omhoog gaan; je begint bij elk niveau (behalve plat) weer opnieuw namelijk.
Brilsmurfffje schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:41:
Short-haul klanten zijn niet "minder loyaal", ze leveren alleen minder op. Ik vlieg met name short-haul maar daarbij ben ik wel erg loyaal aan KL(/ST).

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 06-11-2017 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-09 12:33
Ben vooral benieuwd naar de "dynamic award pricing". Waarschijnlijk komt dat erop neer dat alles een stuk duurder gaat worden, zeker de last-minute tickets waar miles nu juist bruikbaar zijn. Nu kun je bijv. nog een vluchtje voor vanavond of morgen binnen Europa krijgen voor 8500 miles, terwijl het in cash honderden euro's is. Straks kost dat dan waarschijnlijk ook 100.000 miles..

Voor upgrades is er sinds september bij KL/AF ook een nieuwe policy met "dynamic pricing", en dat is er bepaald niet goedkoper op geworden, zowel in miles als cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De verandering vind ik wel interessant. Vlieg vooral naar Azië, weinig binnen Europa zelf. Met mijn eerstvolgende reisje (ams - nrt, wbc) zou ik in één keer 72XP binnenhalen. Dan nog een gouden Flying Blue AMEX erbij en met één reis ben je zilver.

Dan komt iets anders dan Ivory eindelijk een keer in zicht. Helaas vlieg ik voordat het systeem aangepast wordt :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1 ... 17 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2