Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.292 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
Dag allen,

Na de offerte van ruimt 50 euro voor het PV stekkertje voor de Calypso heb ik hem met jullie hulp ergens anders kunnen scoren. Alsnog niet goedkoop maar goed. Past perfect.

Nu het volgende.

Ik heb de PV optie ingeschakeld in het menu. Het PV icoontje gaat netjes aan wanneer ik het contact maak. Echter, er gebeurt verder niets...

Ik heb dit eerst in de "afwezigheidsmodus" geprobeerd. Deze houdt de boiler op 20 graden. Hij was net klaar met een korte run toen ik het contact inschakelde. Icoon blijft netjes een 30 minuten zichtbaar maar zonder inschakelen van de WPB.

Daarna heb ik de boiler op 55 graden gezet en de tijdklok zodanig ingesteld dat deze nog niet mocht gaan draaien. Vervolgens probeer ik de WPB te forceren met het PV contact. Weer niets. Icoontje komt weer netjes in beeld maar WBP schakelt niet aan.

Ik heb een reset uitgevoerd en de stekker er nog even uitgetrokken. Zonder resultaat. Wat me wel opviel was dat in beide gevallen de tijdklok netjes onthoudt hoe ik hem had ingesteld. Zo'n harde reset is het dus blijkbaar niet.

Heeft iemand nog een idee?

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:03
Is er al duidelijkheid of de Aeromax V4 nou echt hetzelfde is als de Atlantic Explorer V4?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:12:
Is er al duidelijkheid of de Aeromax V4 nou echt hetzelfde is als de Atlantic Explorer V4?
Thermor = Atlantic en Maxicool plakt er een stikkertje op.
Bij de Fransen in het script topic begon het met Thermor.
Hier een leuke prijs in NL maar bezorgen kost wel wat.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:54:
[...]
Thermor = Atlantic en Maxicool plakt er een stikkertje op.
Bij de Fransen in het script topic begon het met Thermor.
Hier een leuke prijs in NL maar bezorgen kost wel wat.
Ik had ook die solarshop noord gevonden. Ophalen zou ook altijd nog kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
:
Zijn er Tweakers hier die hun ervaringen willen delen met de Panasonic Monoblock icm Atlantic Explorer V4 of 3?

Ik overweeg een Panasonic Monoblock met daarnaast een Atlantic Explorer V4, maar heb nog wat weinig info over de Atlantic Explorer V4.

Graag zou ik eerst willen starten met de Atlantic Explorer V4, deze stand-alone zal gaan werken naast mijn huidige CV. Als dat werkt dan wil ik binnen een jaar de Monoblock erin fietsen deze wat lastiger is te installeren ivm leidingen.

Wat zijn jullie ervaringen met de Atlantic Explorer V4?

In algemene zin ben ik nieuwsgierig naar wat het verbruik ongeveer is mbt aantal kwh per dag en hoelang je kan douchen of water kan tappen afhankelijk van de versie 200 of 270?

Kunnen de afvoer pijpen zonder luchtafvoer worden gebruikt op een zolder bv?

Hoe verloopt de installatie is dit te doen zelf en heeft iemand hier een tekening van hoe het exact zit met de leidingen die erop aangesloten worden? Wellicht een foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:51
“ maar heb nog wat weinig info over de Atlantic Explorer V4”

@deheij1 Ik zou zeggen lees eerst eens de 333 bladzijden door, de antwoorden op je vragen zullen er zeker in staan.😉

[ Voor 25% gewijzigd door wizzopa op 12-05-2020 08:49 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
wizzopa schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:42:
“ maar heb nog wat weinig info over de Atlantic Explorer V4”

@deheij1 Ik zou zeggen lees eerst eens de 333 bladzijden door, de antwoorden op je vragen zullen er zeker in staan.😉
Dank! Wat leuk er staat hier enorm veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
deheij1 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:50:
[...]

Dank! Wat leuk er staat hier enorm veel!
Toch wel jammer dat je hiermee lijkt te erkennen dat je niet eerst even heb gezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
CurlyMo schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:52:
[...]

Toch wel jammer dat je hiermee lijkt te erkennen dat je niet eerst even heb gezocht?
klopt... niet alles staat natuurlijk in elk topic over een bepaald onderwerp. De tread is nogal lang, maar ik zal in het vervolg beter naslag doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
deheij1 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:15:
[...]

klopt... niet alles staat natuurlijk in elk topic over een bepaald onderwerp. De tread is nogal lang, maar ik zal in het vervolg beter naslag doen ;-)
Ervaring, positief.

Verbruik, van zowel stroom als water is terug te vinden in de excel sheet in TS.

Lucht aan en afvoer, kan op zolder, afhankelijk van de grote van de zolder.

Is het zelf te doen, ja.

Leidingen, ook terug te vinden in het topic, is voor iedereen verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
wizzopa schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:25:
[...]

Ervaring, positief.

Verbruik, van zowel stroom als water is terug te vinden in de excel sheet in TS.

Lucht aan en afvoer, kan op zolder, afhankelijk van de grote van de zolder.

Is het zelf te doen, ja.

Leidingen, ook terug te vinden in het topic, is voor iedereen verschillend.
Duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
deheij1 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:15:
[...]

Als je de posts met alleen afbeeldingen selecteert kom je een heel eind.
Grootste hobbel is deze op zolder krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
jobr schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:53:
[...]

Als je de posts met alleen afbeeldingen selecteert kom je een heel eind.
Grootste hobbel is deze op zolder krijgen.
Ja dat lees ik hier terug dat het best wel hardnekkig is dat ding tillen. Ik vrees daarom alleen al voor de Atlanctic explorer 200 L Versie te gaan ipv de 270 ivm grote.

Waar ga je dit verschil echt mee merken qua capaciteit?

Hoelang kan je zeg maar douchen met een Atlanctic explorer 200L vs een 270?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
deheij1 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:46:
[...]

Ja dat lees ik hier terug dat het best wel hardnekkig is dat ding tillen. Ik vrees daarom alleen al voor de Atlanctic explorer 200 L Versie te gaan ipv de 270 ivm grote.

Bij ons is de 200L via een spiltrap omhoog gegaan https://imgur.com/jKw1p45,

Hier is het verbruik terug te vinden van onze boiler we gebruiken een douchekop met een maximale doorlaat van 5 l/m. https://docs.google.com/s...wt4uY/edit#gid=1849568581

Waar je het verschil ga merken is dat niet onbeperkt onder de douche kan staan of dat je na het vullen van een bad nog even uitgebreid kan douchen, zoals je dat wel kan met een water uit je CV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
deheij1 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:46:
[...]

Als je meet hoeveel liter water er uit je douchekop komt per minuut en even zoekt in dit topic kom je het wel tegen. Anders zijn er wel websites waar je het uit kan rekenen. Je mengt koud water bij.
En natuurlijk merk je het verschil. 70L geeft natuurlijk veel meer douchewater dan 70 L.
Hangt gewoon af van het aantal personen en je douche/bad rituelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
@deheij1

V3 en Pana monobloc zelfbouwer hier.
Achteraf had ik liever de 200 liter versie gehad, ondanks het bad.
Ook op 50 graden krijgen we onze wpb nooit leeg.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
busscherski schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:21:
@deheij1

V3 en Pana monobloc zelfbouwer hier.
Achteraf had ik liever de 200 liter versie gehad, ondanks het bad.
Ook op 50 graden krijgen we onze wpb nooit leeg.
Ik til liever een 200 liter met veel moeite de trap op dan een 270 liter....
Maar wat jij zegt had je dus wel een 200 liter gehad simpelweg omdat die 270 nooit leeg gaat...

Tja wat is wijsheid, verspreid douchen zou ook nog kunnen dan is ie weer vol

Huishouden is 2 grote mensen en 1 kleuter ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@deheij1

Hoeveel liter warm water er uitkomt is ook afhankelijk van de vattemperatuur.
Wij zijn met twee lange douchers en hebben het vat op 50 graden staan.

Mocht het toch krap zijn dan zet je het vat wat warmer, bijvoorbeeld 55 graden. Dan heb je al flink wat meer warm water.

Achteraf vind ik het de meerprijs niet waard.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
busscherski schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:30:
@deheij1

Hoeveel liter warm water er uitkomt is ook afhankelijk van de vattemperatuur.
Wij zijn met twee lange douchers en hebben het vat op 50 graden staan.

Mocht het toch krap zijn dan zet je het vat wat warmer, bijvoorbeeld 55 graden. Dan heb je al flink wat meer warm water.

Achteraf vind ik het de meerprijs niet waard.
haha wat zijn lange douchers? Ik kan soms 20 min eronder staan hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@deheij1

Ja dat doen wij ook meestal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb voor een 200 l gekozen voor twee douche gelegenheden met zuinige koppen waarvan 1 in een bad.
Douche WTW helpt ook bij 'vergroten' capaciteit bij douchen, mogelijk meer dan die 70 liter extra maar aanleggen kan een ingrijpende klus zijn. Is echter geheel passief na aansluiten en daar hou ik wel van en neemt minder dan 70 liter in :P

Mocht het toch allemaal niet genoeg zijn, hou ik een doorstromer-optie achter de hand als back-up. Dat wil zeggen dat ik in de verbouwing al een flinke kabel en plekje in de groepenkast regel. Die dingen zijn niet zo heel duur en de COP=1 is niet zo heel erg als het maar weinig gebruikt wordt. Bovendien geen stilstand verliezen voor iets dat je maar weinig nodig hebt.

Maar alles valt of staat met je verbruik. Een regendouche gaat het niet doen op een doorstromer en die slurpt ook een 270 vat snel leeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 13-05-2020 21:41 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Wuursj schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:40:
Ik heb voor een 200 l gekozen voor twee douche gelegenheden met zuinige koppen waarvan 1 in een bad.
Douche WTW helpt ook bij 'vergroten' capaciteit bij douchen, mogelijk meer dan die 70 liter extra maar aanleggen kan een ingrijpende klus zijn. Is echter geheel passief na aansluiten en daar hou ik wel van en neemt minder dan 70 liter in :P

Mocht het toch allemaal niet genoeg zijn, hou ik een doorstromer-optie achter de hand als back-up. Dat wil zeggen dat ik in de verbouwing al een flinke kabel en plekje in de groepenkast regel. Die dingen zijn niet zo heel duur en de COP=1 is niet zo heel erg als het maar weinig gebruikt wordt. Bovendien geen stilstand verliezen voor iets dat je maar weinig nodig hebt.

Maar alles valt of staat met je verbruik. Een regendouche gaat het niet doen op een doorstromer en die slurpt ook een 270 vat snel leeg.
Slim van je :) Die WTW bespaard veel maar dat kan je bijna niet meer achteraf erin knallen. Ik wil best mijn douche gedrag aanpassen want het is eigenlijk ook niet normaal om 20 min of langer eronder te staan... En de extra trigger om zuinig te douchen lukt zeker als je echt bespaard met zon ding

[ Voor 3% gewijzigd door deheij1 op 13-05-2020 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

deheij1 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:46:
[...]
want het is eigenlijk ook niet normaal om 20 min of langer eronder te staan...
Ik denk dat zelfs een WTW aanleggen in een bestaande situatie, gemakkelijker is dan het veranderen van het douche gedrag van mijn vriendin :P

Nu moet ik niet overdrijven, meestal valt het wel mee maar het kan wel eens >20 minuten zijn.
Laatste keer dat ik sommetjes deed kwam ik op ongeveer 53 minuten douchetijd uit. Als het hele gezin achter elkaar die 20 minuten doet, komen we er niet. Maar voor dat soort situaties ga ik niet dimensioneren.

[ Voor 35% gewijzigd door Wuursj op 13-05-2020 21:51 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Wellicht moet ik me eens verdiepen in een WTW. Ik heb een nieuwbouwhuis, geen idee of dit nog te realiseren is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Wuursj schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:48:
[...]

Ik denk dat zelfs een WTW aanleggen in een bestaande situatie, gemakkelijker is dan het veranderen van het douche gedrag van mijn vriendin :P

Nu moet ik niet overdrijven, meestal valt het wel mee maar het kan wel eens >20 minuten zijn.
Laatste keer dat ik sommetjes deed kwam ik op ongeveer 53 minuten douchetijd uit. Als het hele gezin achter elkaar die 20 minuten doet, komen we er niet. Maar voor dat soort situaties ga ik niet dimensioneren.
Hahaha geweldig, dat gedrag ga je niet veranderen, jij bekijkt het natuurlijk anders dan je vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Wuursj

Zodra het vat 'leeg' is wordt het water gewoon langzaam kouder.
Dat gaat dermate geleidelijk dat ze nog ruim de tijd heeft om de shampoo uit haar haar te spoelen en zich te realiseren dat het eigenlijk toch al tijd werd om onder de douche vandaan te komen. (ik heb het op mijn vriendin getest door de wpb in vakantiemodus te zetten waardoor het vat net boven 40 graden aangaf op het display)

@deheij1
Weet je zeker dat je nieuwbouwhuis geen douche WTW heeft? Wordt vaak gebruikt om EPC te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
busscherski schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:54:
@Wuursj

Zodra het vat 'leeg' is wordt het water gewoon langzaam kouder.
Dat gaat dermate geleidelijk dat ze nog ruim de tijd heeft om de shampoo uit haar haar te spoelen en zich te realiseren dat het eigenlijk toch al tijd werd om onder de douche vandaan te komen. (ik heb het op mijn vriendin getest door de wpb in vakantiemodus te zetten waardoor het vat net boven 40 graden aangaf op het display)

@deheij1
Weet je zeker dat je nieuwbouwhuis geen douche WTW heeft? Wordt vaak gebruikt om EPC te halen.
hahaha mooie test 8)

Hoe kom ik daarachter? btw het huis komt uit 2016-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
deheij1 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:57:
[...]

hahaha mooie test 8)

Hoe kom ik daarachter? btw het huis komt uit 2016-2017
Ja dat is lastig. Je zou kunnen kijken op de bouwtekening, maar dat is geen garantie dat die ook echt geplaatst is.
Ik denk dat de douche WTW in veel huizen in de leidingkoof in het benedentoilet zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
busscherski schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:02:
[...]

Ja dat is lastig. Je zou kunnen kijken op de bouwtekening, maar dat is geen garantie dat die ook echt geplaatst is.
Ik denk dat de douche WTW in veel huizen in de leidingkoof in het benedentoilet zit.
waarom zouden ze deze standaard erin zetten? Zonder sloopwerk ga je er niet achter komen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Kijk in het bouwbestek en/of EPC berekening. Die laatste is wellciht bij de gemeente op te vragen als onderdeel van de vergunning.Maar ik denk niet dat je er een hebt. De EPC punten die je voor een WTW krijgt is niet super veel. Zonnepaneel is volgens mij een goedkopere manier om punten te harken voor een projectontwikkelaar.

Kun je niet meten? Infarood metertje en kijken of je leiding naar je koud waterkraan van de douche en/of leiding naar ketel toe warmer is dan andere koud-water leidingen.

Anyway, aanleggen kan een enorme klus zijn maar kan ook wel meevallen. Alles geheel afhankelijk van de situatie en hoeveel hak en breekwerk er nodig is. De krengen zijn zelf al niet goedkoop. Als het puur om capaciteit vergroten gaat, is een doorstromer van ~300 euro plus kabel en groep mogelijk goedkoper en minder gedoe (mits je al 3 fase hebt). Als het om milieu gaat, heeft WTW wel pluspunten natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 13-05-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@deheij1

EPC reductie

https://www.technea.nl/ep...armtepomp-met-douche-wtw/

Ik denk dat de kans groter is dat je geen douche WTW hebt dan de kans je die wel hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 13-05-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
busscherski schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:18:
@deheij1

EPC reductie

https://www.technea.nl/ep...armtepomp-met-douche-wtw/

Ik denk dat de kans groter is dat je geen douche WTW hebt dan de kans je die wel hebt.
Ja dat denk ik ook. Ik zie dat je ook douchegoot WTW hebt dat is ook een mooie oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Een verticale pijp is doorgaans wat efficiënter en vaak juist gemakkelijker achteraf in te bouwen in een koof of meterkast. Zo'n douche goot is meestal echt breekwerk..
Maar er is een heel topic over die dingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Wuursj
@deheij1

Het verschilt per huis.
Ik denk dat het bij mij allebei enorm veel te veel breekwerk kost.

Misschien te overwegen als de hele badkamer eruit moet.

[ Voor 8% gewijzigd door busscherski op 13-05-2020 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
busscherski schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:39:
@Wuursj
@deheij1

Het verschilt per huis.
Ik denk dat het bij mij allebei enorm veel te veel breekwerk kost.

Misschien te overwegen als de hele badkamer eruit moet.
wat moet je dan openbreken eigenlijk en vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
deheij1 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:41:
[...]

wat moet je dan openbreken eigenlijk en vervangen?
Ik heb de leidingkoof in het toilet beneden opengebroken omdat ik daar de monobloc heb aangesloten.
Toen kon ik mooi zien dat daar een +/- 125 mm buis uit de badkamer kwam.
Dus daar zit naast de douche, ook het bad en het toilet op aangesloten.

Een douche wtw is niet voor water van je toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

@deheij1 Mijn laatste offtopic reactie over dit onderwerp hier :P
  • Je moet dat ding van >2m hoog ergens kwijt. Koofje, meterkast etc. Dat is het gemakkelijke deel.
  • De afvoer van de douche moet naar dat ding doe. Kom maar eens bij de afvoer zonder je halve badkamer te slopen. Echter heel soms kom je de afvoerbuis van je douche al ergens tegen in huis. Dan wordt het een stuk eenvoudiger. Meestal wordt alleen alles in je badkamer verzameld en als daar ook een WC zit...
  • Van dat ding moet er een leiding naar je boiler (vaak nog wel te doen) maar soms ook naar koud waterkraan van je douche (wat al weer een stuk lastiger is). Dat laatste is niet persé nodig maar verhoogt het rendement nog wat bij sommige modellen.
Zoals @busscherski al zei, bij een douche renovatie nog wel eens te doen maar daar ben jij vast nog niet aan toe :P Ik kan het doen bij een flinke renovatie en ook dan is het nog even puzzelen en werken met tijdelijke leidingen. Maar als je afvoerleiding van je badkamer-zonder-wc ergens bereikbaar in je huis zit...

[ Voor 26% gewijzigd door Wuursj op 13-05-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
De warmtepomp boiler atlantic explorer v4 levert ongeveer 3x meer warmte in kW dan de kW’s die er als Electra in gaan. Dat is aardig, alleen kost Electra ook 3x meer per hoeveelheid energie als gas. Dat maakt het terugverdienen onmogelijk met een systeem met een COP van 3. Om deze reden twijfel ik erg. Hoe denken jullie hierover ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
deheij1 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:55:
De warmtepomp boiler atlantic explorer v4 levert ongeveer 3x meer warmte in kW dan de kW’s die er als Electra in gaan. Dat is aardig, alleen kost Electra ook 3x meer per hoeveelheid energie als gas. Dat maakt het terugverdienen onmogelijk met een systeem met een COP van 3. Om deze reden twijfel ik erg. Hoe denken jullie hierover ?
Voor het geld moet je het (niet meer) doen. Alhoewel op een lange termijn meer belastingdruk op gas t.o.v. elektra waarschijnlijk is, maar dat is nu nog niet (genoeg) het geval. (Per kwh energie is gas flink goedkoper, zoals je al aangeeft)

Het is nuttig om van het aardgas af te gaan. Of voor specifieke situaties, wij hebben twee stortdouches en niemand weet of een CW6 ketel dat goed van water kan voorzien. Daarom hebben we 2x de Atlantic Exlorer 200l staan (de 270l was misschien ook groot genoeg geweest, maar in de hoogte heb ik daarvoor de ruimte niet). En vorig jaar zat er een stuk meer subsidie op, waardoor dit een overweging was. Dit jaar zou ik het niet meer zo doen, want te weinig subsidie om uit te kunnen.*

Ik verwarm onder bepaalde omstandigheden het huis wel met de boilers. Zo verplaats ik gasverbruik naar elektra verbruik. Elektra kan ik opwekken, gas niet (maar als de salderingsregeling afgebouwd, wordt dat alweer iets minder aantrekkelijk, tegelijkertijd kan ik wel wat warmte energie bufferen in de boilers, maar als je gaat verwarmen is dat een buffer van bijna niets). Daarnaast bij lage warmte vragen heeft onze gasketel het zwaar met veel aan/uit schakelingen van de brander, want hij kan z'n minimum vermogen niet kwijt bij 30c vloerverwarming aanvoertemperatuur. In de winter staat de aanvoertemp op 35c en moeten er meer ruimtes verwarmd worden, dan gaat het net, maar in het voor- en naseizoen heeft de ketel het zwaar. En eerlijk is eerlijk het is ook gewoon een hobby om dit zo optimaal mogelijk ingeregeld te krijgen ook al verdien ik er niks aan (als het uit kan ben ik tevreden).

Kortom je moet WPB alleen doen onder de huidige omstandigheden om van je gasaansluiting en bijbehorend vastrecht af te komen, of omdat je hele specifieke omstandigheden hebt die je keuze rechtvaardigen.

* Met de huidige subsidie/prijzen zou ik een doorstroomverwarmer achter de ketel plaatsen, waarbij ik de maximale doorstroombegrenzer uit de ketel zou halen

[ Voor 3% gewijzigd door llevering op 21-05-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Stroom uit zonnepanelen is voordeliger, zeker als het salderen straks afgebouwd wordt omdat de WPB ook als buffer kan zien. Daarnaast is de kans reëel dat de prijsverschil van gas en elektra in de toekomst kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Heb je ook al eens bekeken wat het rendement van een cvketel is als hij tapwater levert?
Hij gaat dan als een malle op max vermogen draaien dus ik denk dat het verschil kleiner is dan je denkt.
Voordeel is wel dat hij dat oneindig volhoudt en een boiler is een keer leeg/koud.
Zoals anderen zeggen is een boiler ook een middel om energie op te slaan en later te gebruiken.
Daarbij vind ik dat inzetten voor cv ondersteuning zorgt dat je er meer gebruik van kan maken.
In sommige gevallen is het feit dat hij veel lucht verplaatst en afgekoeld uitblaast een bruikbaar iets.
Terugverdienen is wat makkelijker als je een PV overschot hebt, dat overschot levert weinig op en kan je verminderen door het zelf te gebruiken en daarmee gas te besparen.
Voor mij was het ideaal toen ik van het gas af was, ik gebruikte tijdelijk een gewone boiler.
De subsidie maakte het toen erg voordelig maar het ding geheel terugverdienen is voor mij geen doel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
Een HR ketel doet ongeveer 8,5kWh per 81 cent. Dat is dus 9,5 cent per kWh.
Een kWh uit het net is ongeveer 21 cent. Je moet dus een minimale COP van 2,21 halen. De systeemCOP hangt af van de graaddagen maar hangt ergens tussen de 2,2 en 2,8 doorgaans. In mijn geval maak ik 10% winst tegenover gas. Met PV overschot of straks met minder salderen zal het nog wel iets hoger worden. Maar winst zit er dus zeker niet in of je moet de WPB gratis kunnen krijgen en plaatsen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Jim423 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:46:
Een HR ketel doet ongeveer 8,5kWh per 81 cent. Dat is dus 9,5 cent per kWh.
Een kWh uit het net is ongeveer 21 cent. Je moet dus een minimale COP van 2,21 halen. De systeemCOP hangt af van de graaddagen maar hangt ergens tussen de 2,2 en 2,8 doorgaans. In mijn geval maak ik 10% winst tegenover gas. Met PV overschot of straks met minder salderen zal het nog wel iets hoger worden. Maar winst zit er dus zeker niet in of je moet de WPB gratis kunnen krijgen en plaatsen.
Die 8,5 kWh gaat niet op voor ssw😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hangt af van de ketel. Sommigen halen inderdaad maar 7kWh. Maar gezien ik op jaarbasis maar 10% goedkoper uit ben nu en een vrij stevig tapwaterverbruik heb en we de COP van de V3 hebben gemeten in de praktijk zal het er niet ver vanaf zitten.

Dit jaar gedraaid met een elektrische doorstromer 2,2kW voor CV in serie met de ketel dus in oktober gaan we daarvan het rendement zien. Als voorbode op een gasloos huis gebaseerd op een WPB.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Hmm tot zover de ‘bijna gratis WP boiler dankzij de subsidie’. Apparaat (Atlantic V4) in december aangeschaft en geïnstalleerd, direct subsidie aangevraagd. Uitstel gehad van besluit, uiteindelijk na 3 maanden een afwijzing, de subsidie pot is leeg, u mag een nieuwe aanvraag doen voor de pot van 2020. Helaas nu dus wel ook 2020 bedrag gehad (650 ipv 1250). Als ik dat geweten had dan had ik hem niet gekocht.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Devil schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:58:
Hmm tot zover de ‘bijna gratis WP boiler dankzij de subsidie’. Apparaat (Atlantic V4) in december aangeschaft en geïnstalleerd, direct subsidie aangevraagd. Uitstel gehad van besluit, uiteindelijk na 3 maanden een afwijzing, de subsidie pot is leeg, u mag een nieuwe aanvraag doen voor de pot van 2020. Helaas nu dus wel ook 2020 bedrag gehad (650 ipv 1250). Als ik dat geweten had dan had ik hem niet gekocht.
Balen, maar wel een beetje te verwachten. In september was de pot al een eind leeg, ik was toen al benieuwd of ik wel op tijd zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:35
Devil schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:58:
Dat wist iedereen in november al....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:14
Ik denk dat ik van de week eens de uitblaas aansluiting loskoppel zodat de koude lucht niet naar buiten word geblazen, maar juist de ruimte in. Het is op zolder 25 graden en lijkt me dan fijn als de koude lucht de ruimte in komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
vinom schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:17:
Ik denk dat ik van de week eens de uitblaas aansluiting loskoppel zodat de koude lucht niet naar buiten word geblazen, maar juist de ruimte in. Het is op zolder 25 graden en lijkt me dan fijn als de koude lucht de ruimte in komt.
Dan gaat de temp ongeveer 2-3 graden naar beneden en na 2 uur is deze weer terug op temp.
Als je WPB 1-2 uur hebt draaien. Elke dag 8 uur wordt wat anders misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jobr schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:20:
[...]

Dan gaat de temp ongeveer 2-3 graden naar beneden en na 2 uur is deze weer terug op temp.
Als je WPB 1-2 uur hebt draaien. Elke dag 8 uur wordt wat anders misschien.
Anders was het na 2 uur toch nóg warmer geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Deveon schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:25:
[...]

Ik wil maar zeggen dat het effect maar zeer tijdelijk is.
Zelfde als je een airco even aanzet en weer uit. Binnen de kortste keren is het weer even warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jobr schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:51:
[...]

Ik wil maar zeggen dat het effect maar zeer tijdelijk is.
Zelfde als je een airco even aanzet en weer uit. Binnen de kortste keren is het weer even warm.
Dus een kamer die 25 graden is wordt in 2 uur niet warmer, maar een kamer die je afkoelt naar 23 graden wordt wel weer 25 graden, zou die niet verwarmde kamer dan niet minimaal 26 graden moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Deveon schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:25:
[...]

Ja maar het is totaal verwaarloosbaar. Gaat echt om 0,1 graad bijvoorbeeld. Geen grap.

Lucht heeft nu eenmaal vrijwel geen massa. Je muur en spullen op zolder daarentegen... Die hebben veel massa en bevatten zeer veel warmte.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 26-05-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
vinom schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:17:
Kunt beter andersom doen, warme binnen lucht aanzuigen voor beste rendement, lucht naar buiten blazen. Via je ramen en deuren komt er vanzelf weer koele lucht naar binnen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:14
reneeke1970 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 07:46:
[...]

Kunt beter andersom doen, warme binnen lucht aanzuigen voor beste rendement, lucht naar buiten blazen. Via je ramen en deuren komt er vanzelf weer koele lucht naar binnen
Zo heb ik het nu inderdaad. Maar ik heb niet het idee dat het daarmee afkoelt op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met een airco heb je dit ook, zolang hij draait is het koel maar zodra hij stopt komt de warmte binnen enkele uren weer terug door de opgewarmde massa van de woning.
Is het buiten warm dan komt er natuurlijk warme lucht via roosters e.d. binnen, dan blaas ik nog liever koude lucht van de wpb naar binnen afgezien van het feit dat mijn airco dat al regelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
vinom schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:11:
[...]

Zo heb ik het nu inderdaad. Maar ik heb niet het idee dat het daarmee afkoelt op zolder.
Afkoelen gebeurt zowieso niet, je bespaart wel energie gebruik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Mei cijfers,
Ik ben de timer functie eens gaan gebruiken om mijn directe verbruik van de zonnepanelen op te krikken, ik moet zeggen het gaat goed. Elektraverbruik van wpb is best hoog maar ook veel ww gebruikt.
270 ltr explorer v3, binnen-buiten, 55° en timer van 9:00 tot 19:00u
3 volwassen.
3,641 m3 warm water gebruikt,
66,4 kWh elektra.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
574l en 25,589kWh in Alminde®, 1 persoontje V3 200l.
Wel leuk om te zien dat het verbruik daalt als het buiten (en binnen) warmer is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
De meterstanden staan weer in de Warmtepomp boiler sheet.

Warm water 2,545 m3
Stroom 39,69 kWh

E-Boiler 80 liter 1000 Watt verwarm met PV stroom, hier is 26,84 kWh voor gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

CurlyMo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:22:
Ik heb antwoord na even gebeld te hebben.

Inspectie Leefomgeving en Transport stelt dat de Hewalex rapportage niet conform EU richtlijnen is. Hierdoor kunnen ze niet objectief genoeg vaststellen dat de Hewalex óók geschikt is voor ruimteverwarming. Ze zien hem dus voor nu alleen als SWW WP en daarom ook de € 500,-

https://zonneboilermagazijn.nl/ is namens NL bezig met een nieuwe test en zodra die wel conform EU richtlijnen is, wordt het subsidiebedrag weer aangepast.

Ik heb hun nog niet gebeld om deze planning na te vragen.
Begin dit jaar had ik gezien dat de Hewalex als een van de weinigen nog wel een mooie subsidie had, maar enkel de Nibe Savent lijkt nu nog over (al is die eigenlijk niet voor warm water). Is er al meer nieuws mbt de Hewalex of zijn er nog andere vergelijkbare alternatieven met meer dan de subsidie van 500/650?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rimco schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:16:
[...]

Begin dit jaar had ik gezien dat de Hewalex als een van de weinigen nog wel een mooie subsidie had, maar enkel de Nibe Savent lijkt nu nog over (al is die eigenlijk niet voor warm water). Is er al meer nieuws mbt de Hewalex of zijn er nog andere vergelijkbare alternatieven met meer dan de subsidie van 500/650?
Het ligt bij https://zonneboilermagazijn.nl/. Je kan ze nog eens bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Nu online
Omdat mijn WPB naast mijn wasmachine staat vandaag maar eens een warmwaterkraan geplaatst en met behulp van een MS1002plus mijn wasmachine voorzien van hotfill. Eens kijken hoe dat gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Heb je een meting gedaan van kWh voor en na de MS1002+?
Op mijn vaatwasser scheelt het 0,6kWh per wasbeurt, staat vaak 2x per dag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Voor de duurzame gedachte is het natuurlijk interessant, maar financieel verdien je zoiets nooit terug. Toen onze wasmachine vervangen moest worden heb ik wel gekeken naar een hotfill versie maar die waren schaars en duur. Stroom komt toch in overvloed uit de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Nu online
@Jim423 Nog geen was gedraaid, de cijfers tot nu heb ik wel, ben benieuwd

@Deveon Setje van Marktplaats gehaald, investering valt dus mee. Zonnestroom overschot heb ik geen 'last' van. Wie weet speel ik nog wel quitte. Maar maakt me niet zoveel uit, vond het zonde dat ik zo dichtbij warm water beschikbaar had en het niet hiervoor zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Leuk om te zien, zo'n aparte toepassing :*)
Ik was het meest op 40 graden en verbruik maar 0,4kWh per draai, niet echt de moeite hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:05
Sinds een paar dagen lekt mijn Atlantic het condenswater aan de zijkant ipv de afvoer.
als ik de voorkant er af haal dan zit het water in een richel die absoluut niet vol mag lopen omdat dat dicht bij de bedrading zit. Het lijkt wel of die vacuüm trekt en het water de verkeerde kant op zuigt. Als ik de klep eraf haal dan gaat alles wel netjes via de afvoer.
wie weet wat dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Unc9QkWj4IBrMv496_BU0ZXqh4s=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9BK2MdZKuP76vb7QXUS71oO.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORZUA-Qg7sYCG_1kqw-OCHijrdI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1n0ZcF6E4oVPHZEd0Zg35vl.jpg?f=fotoalbum_small

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Is al een keer aan bod geweest hier. Volgens mij is er geen oplossing voor gevonden nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Volgens mij was de conclusie toen wel min of meer dat er te veel weerstand lucht aan- of afvoer, maar is alweer een paar maanden terug. Zonder de boiler op extern leidingwerk aangesloten trad het probleem niet op.

@maartentmm hoe zit het e.e.a. luchtzijdig aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
llevering schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:08:
Volgens mij was de conclusie toen wel min of meer dat er te veel weerstand lucht aan- of afvoer, maar is alweer een paar maanden terug. Zonder de boiler op extern leidingwerk aangesloten trad het probleem niet op.

@maartentmm hoe zit het e.e.a. luchtzijdig aangesloten?
ik heb op de aanvoer van de lucht op een 5m 160 geïsoleerde spiro flex
en de uitvoer blaast direct op mijn zolder uit

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Lijkt me toch sterk, ik heb 2,5m 125mm aanvoer en ook nog een filter ertussen. Nergens last van.
Is de lucht hier in huis dan zoveel droger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

maartentmm schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:21:
[...]

ik heb op de aanvoer van de lucht op een 5m 160 geïsoleerde spiro flex
en de uitvoer blaast direct op mijn zolder uit
Waar haalt die de lucht vandaan?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
buitenlucht dmv dakdoor voer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-09 11:30
onder of overdruk in de ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
DjAntoon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:07:
onder of overdruk in de ruimte?
nee dat denk ik niet.
Wat is de maximale lengte leiding aanvoerlucht? dat zal wel de rede zijn dat hij vacuüm trekt.
Dat kost hem te veel moeite en daardoor gebeurt er iets met die druk aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
maartentmm schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:25:
[...]

nee dat denk ik niet.
Wat is de maximale lengte leiding aanvoerlucht? dat zal wel de rede zijn dat hij vacuüm trekt.
Dat kost hem te veel moeite en daardoor gebeurt er iets met die druk aan de binnenkant.
Draait de Fan op hoge of lage snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
wizzopa schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:27:
[...]

Draait de Fan op hoge of lage snelheid?
net zo hard als altijd. hoe kan ik dat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat zie je in het menu, binnen/binnen enz. bepaalt de sneheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Air pipes: binnenste / buitenste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je kan even binnen / binnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Bedankt zojuist Ingesteld morgen even aankijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 21:07
Ik heb de luchtafvoer van de boiler vandaag aangesloten op een oude, ongebruikte afvoer van CV en mechanische ventilatie.
Echter, hier wil bij hevige regenval nog wel eens wat water naar binnen lekken (dat komt door de constructie van de CV schoorsteen, de bovenkant is hiervan redelijk open).
Kan dit een probleem geven?
Mijn gok was van niet, er komt immers toch genoeg water en vocht al op die plekken vd boiler, maar better safe than sorry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nee inprincipe niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Oké, fijn!
Ik had namelijk gekeken onder de kap, en de lucht afvoer zat direct aangesloten op de ventilator in een gesloten zwarte ruimte. Dus ik twijfelde even of dit voor de ventilator en probleem kon geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het is open aan de kant van de verdamper.
Het loopt dus het zwarte schuim in, en dan via de verdamperkant eruit, en mengt met het condenswater van de verdamper zelf. Het is bij mij behoorlijk nat onder de kap, al het schuim ook, maar nog geen lekkage gezien rondom de kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Check, goed om te weten.
Hier ook goed nat onder de kap. Ik maakte me dan ook meer zorgen of de ventilator tegen het vocht zou kunnen. Maar waarschijnlijk krijgt deze ook wel vocht binnen van de verdamper zijde.

____
Edit:

Overigens, even gekeken waar het nu precies vandaan komt:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/w1r8dty35.jpg

Met een beetje regen en wind komt er inderdaad zo water naar binnen. Niet heel veel, maar wel wat. Beetje rare constructie is het wel, maar wellicht gebruikelijk voor een CV ketel :)

Laten we hopen dat het geen problemen voor de ventilator oplevert. Andere die het ook op deze manier hebben aangesloten?

[ Voor 51% gewijzigd door Tromp.et op 10-06-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tromp.et schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 05:07:
Check, goed om te weten.
Hier ook goed nat onder de kap. Ik maakte me dan ook meer zorgen of de ventilator tegen het vocht zou kunnen. Maar waarschijnlijk krijgt deze ook wel vocht binnen van de verdamper zijde.

____
Edit:

Overigens, even gekeken waar het nu precies vandaan komt:
[Afbeelding]

Met een beetje regen en wind komt er inderdaad zo water naar binnen. Niet heel veel, maar wel wat. Beetje rare constructie is het wel, maar wellicht gebruikelijk voor een CV ketel :)

Laten we hopen dat het geen problemen voor de ventilator oplevert. Andere die het ook op deze manier hebben aangesloten?
Bij CV ketel loopt het gelijk de condens afvoer in. Maar moet zeggen bij dit model is dakje wel heel smal

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Nu online
@Tromp.et Vocht lijkt me niet handig, maar is de diameter ook niet veel te klein? Je krijgt hierdoor veel te veel weerstand van de af te voeren lucht. Is de afvoer wel geïsoleerd aan de buitenkant? Omdat de lucht die je afvoert kouder is krijg je anders condensatie aan de buitenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tromp.et
Knielen schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:55:
@Tromp.et Vocht lijkt me niet handig, maar is de diameter ook niet veel te klein? Je krijgt hierdoor veel te veel weerstand van de af te voeren lucht. Is de afvoer wel geïsoleerd aan de buitenkant? Omdat de lucht die je afvoert kouder is krijg je anders condensatie aan de buitenkant.
Diameter valt volgens mij wel mee.
Er gaat eerst een 200mm opening door het platte dak. Hier heb ik een geïsoleerde flexbuis van 160mm doorheen getrokken. Vervolgens zit er een CV rookgasafvoer, maar er zat er ook een aansluiting van 125mm mechanische ventilatie. Samen leveren wel voldoende debiet dacht ik.
Foto komt ook van internet, is niet van mijzelf, zal kijken of ik die nog kan maken, maar kom niet heel makkelijk op het dak.

Dus tot boven het dak zit geïsoleerde flexbuis, en alleen de oude cv ketel rookgasafvoer is niet geïsoleerd. Deze zit echter buiten het huis, dus die mag van mij ook condenseren....

Edit, deze vond ik nog, maar een inhoudelijke reactie ontbreekt geloof ik:
JopieE schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:58:
Ook bij mij draait sinds gisteren een Atlantic. De CV ketel is afgekoppeld en gascontract is beëindigd (ben benieuwd wanneer de ellende met Liander begint).

Nu nog even een (wellicht domme) vraag, waar ik het antwoord niet kan vinden in de handleiding.

Ik wil de afvoer op een ontluchtingspijp naar buien zetten, welke al aanwezig is. Nu verwacht ik de geïsoleerde ventilatie leiding pas morgen en zag vandaag met alle regen/wind dat hierdoor wat water door naar binnen komt. Dit zal dan dus in de Atlantic komen. Nu staat er in de handleiding wel dat er een geïsoleerde slang gebruikt moet worden te voorkoming van condens. Mijn vraag is of dit kwaad kan of dat dit water via de condensafvoer slang rechtstreeks het riool in loopt?

tnx

[ Voor 31% gewijzigd door Tromp.et op 10-06-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik weet niet hoe die pijp er van binnen uit ziet, ik kon een binnen pijp eruit halen zodat er meer openingen zijn voor de luchtafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Speedy-Andre schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:48:
Ik weet niet hoe die pijp er van binnen uit ziet, ik kon een binnen pijp eruit halen zodat er meer openingen zijn voor de luchtafvoer.
Maar jij gebruikt dus ook zo'n pijp, en geen last van vocht/water wat er door komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tromp.et schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:51:
[...]

Maar jij gebruikt dus ook zo'n pijp, en geen last van vocht/water wat er door komt?
Bij mij gebeurt het niet dat er water in komt, hij is een stuk rechter.
De meest linkse is de cvpijp met alu hoedje, dan de MV en de lage is een dakdoorvoer in een andere kamer.
Er is genoeg ruimte onder de kap, echter niet op de foto te zien.
De panelen staan inmiddels anders, maar daar gaat het hier niet om :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5bzz4smzv5L1vW3oEIxUB0_I_c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HX9TWieUivj2L5GlGaz6Az2I.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Inmiddels contact gehad met JopieE.
Hij gaf aan dat de boiler er prima op draait, al anderhalf jaar. Dus ik ga het er maar op wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Jim423 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:56:
Je kan even binnen / binnen proberen.
hij lekt nu niet meer maar hij verbruikt +- 10% meer stroom is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
maartentmm schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:08:
[...]

Dat is logisch, er gaat minder lucht doorheen waar hij warmte aan onttrekt.
Toch is dit wel een onderzoekje waard, wat is er veranderd sinds de lekkage optreedt?
Ik heb mijn V3 ruim 2 jaar op binnen/binnen draaien en nog nooit lekkage gezien.
De reden is dat ik vrij veel bochten en t-stukken gebruik om de luchtstroom naar wens te kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
maartentmm schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:08:
[...]

Probeer eens een klein waterslotje te maken van de afvoerslang, waarschijnlijk door de onderdruk zuigt hij door de afvoerslang lucht aan wat de afvoer bemoeilijkt.
https://i.imgur.com/hZzMnqO.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 15-06-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Speedy-Andre schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:21:
[...]

Dat is logisch, er gaat minder lucht doorheen waar hij warmte aan onttrekt.
Toch is dit wel een onderzoekje waard, wat is er veranderd sinds de lekkage optreedt?
Ik heb mijn V3 ruim 2 jaar op binnen/binnen draaien en nog nooit lekkage gezien.
De reden is dat ik vrij veel bochten en t-stukken gebruik om de luchtstroom naar wens te kunnen sturen.
Ik heb sinds kort mijn Atlantic V4 op binnen/buiten staan (zie hierboven, aansluiting op oude CV afvoer).
Daarvoor had ik ook twee slangen aan de Atlantic en stond hij op binnen/binnen.

De ventilator van de Atlantic draait nu een stuk sneller dan eerst. En in het installateurs menu staat dat je voor binnen/buiten moet kiezen als er één luchtslang aan de Atlantic zit. Je kiest vervolgens voor buiten/buiten als er twee luchtslangen aan de Atlantic zitten.
Eigenlijk had ik dus ook toen ik de lucht binnen aan- en afvoerde de boiler ook op buiten/buiten moeten zetten. Er zitten immers twee luchtslangen aan.

Overigens hier (nog) geen last van een lekkende boiler. Maar ik heb wel water in de afvoerslang staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb altijd een laagje water in de slang staan omdat hij iets door hangt, nooit aan gedacht dat dit automatisch een mogelijk probleem voorkomt :P
Een extra argument voor binnen/binnen is dat er bij mij een filter op de aanvoer zit, dat beetje verbruik erbij heb ik liever dan een vervuilde verdamper waar je nauwelijks bij kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Mijn geïsoleerde flex leiding 160 is een meter of 5 en heeft 2 90 graden bochten erin zitten. Ik zal eens kijken of ik de bochten met een vaste spiro bocht kan maken.

Hij maakt nu wel een stuk minder herrie dat is ook wat waard.

Het verschil is dat ik nu een slangklem erom heen heb gedaan hij snoepte hiervoor ook wat lucht van binnen aan. De dakdoorvoer is gewoon 160 dus dat zou het niet moeten zijn.

Pagina: 1 ... 84 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.