Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.287 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:26
Maar op welke stand draait hij dan het hardst? Ik heb zelf binnen aanzuig, buiten afzuig en dus ook zo ingesteld, maar als hij harder draait op buiten/buiten vind ik het ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
binnen binnen is 300m3/h. binnen buiten en buiten buiten is 360m3/h.
Uit mijn hoofd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:07
Speedy-Andre schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:49:
Ik heb altijd een laagje water in de slang staan omdat hij iets door hangt, nooit aan gedacht dat dit automatisch een mogelijk probleem voorkomt :P
Een extra argument voor binnen/binnen is dat er bij mij een filter op de aanvoer zit, dat beetje verbruik erbij heb ik liever dan een vervuilde verdamper waar je nauwelijks bij kan :)
Maar is het filter niet juist een extra argument voor een hogere snelheid van de ventilator? Immers, meer weerstand, dus een hogere snelheid nodig ter compensatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tromp.et schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:52:
[...]

Maar is het filter niet juist een extra argument voor een hogere snelheid van de ventilator? Immers, meer weerstand, dus een hogere snelheid nodig ter compensatie.
Ik hou niet zo van dingen forceren, dat geeft meer slijtage ;)
Meer geluid wil ik zeker niet, hij is nu zo stil dat ik vooral de compressor hoor.
Hij verwarmt met een acceptabel verbruik en werkt snel genoeg.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi! Ik ben geen technische man, maar heb wel een vraag. Wij hebben een Vaillant EcoTEC Plus CV-ketel en overwegen er een Vaillant AroSTOR
warmtepompboiler naast te zetten. Voornaamste reden: gas besparen. En dus ook geld.

Waar moeten we op letten qua installatie en gebruik?

Is €3.100 (boiler + installeren) redelijk rap terug te verdienen met een huidig gasverbruik van 1.500m3?

Groet,

Dirk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
Ik vind 10+ jaar nu niet bepaald rap, van die 1500 kuub ga je maar iets van 10% voor warmwater gebruiken. 150 kuub gas is een goede 100 euro per jaar met de huidige prijs, voor je dan je investering terug verdient hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Heb je zonnepanelen @Verwijderd

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De Arostor serie krijgt €650 subsidie, zie de startpost.
Ik vind ze erg duur in NL, de kleinste moet rond €2000 opbrengen :z
Andere merken beginnen bij €1300 met een zelfde inhoud en constructie.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Teasertje, nu ook in Homebridge :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[6/30/2020, 13:12:42] [Cozytouch] [Box] type: Pod > Pod, protocol: internal
[6/30/2020, 13:12:42] [Cozytouch] No definition found for Pod > Pod in mapping.json file
[6/30/2020, 13:12:42] [Cozytouch] [DHWP Actuator] type: WaterHeatingSystem > DomesticHotWaterProduction, protocol: io
[6/30/2020, 13:12:42] [Cozytouch] Instanciate DHWP Actuator as Thermostat
[6/30/2020, 13:12:43] [Cozytouch] [IO (11456901#2)] type: ElectricitySensor > CumulativeElectricPowerConsumptionSensor, protocol: io
[6/30/2020, 13:12:43] [Cozytouch] Instanciate IO (11456901#2) as ElectricitySensor
[6/30/2020, 13:12:43] [Cozytouch] Service ElectricitySensor not implemented
[6/30/2020, 13:12:43] [Cozytouch] #2 IO (11456901#2) (CumulativeElectricPowerConsumptionSensor) merged into #1 DHWP Actuator (DomesticHotWaterProduction)
[6/30/2020, 13:12:43] Initializing platform accessory 'DHWP Actuator'...

Links wpb stand-by, rechts actief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncCvqD86mhIPUMDM-y7B0lun8aw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPjZSkRrnJVDJ8ScBOgggAZM.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqJcoYWdQnN5u8PeN62GVk_BI0Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iM6RbjW6pQLq49n1rk4G8lCV.jpg?f=fotoalbum_medium

De weergave van de ingestelde temperatuur klopt en met het schuifje verandert deze na een tijdje.
Menu keuzes zijn afwijkend, maar Verwarmen start de Boost en Auto zet hem op normaal bedrijf terwijl Uit de vakantie stand activeert (1 dag).
Het Python script is een stuk uitgebreider en dat heb ik zelf kunnen testen.

[ Voor 44% gewijzigd door Speedy-Andre op 04-07-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond, ik heb een cv ketel en een gasboiler. We verbruiken 3500 kuub op jaarbasis en ik vermoed dat dit voornamelijk komt door de gasboiler (15 jaar). Nu overweeg ik een Atlantis explorer v4 aan te schaffen. Enkel voor warm water dus. De ruimte is er maar ik ben benieuwd of het inderdaad besparing oplevert en wat de ervaringen zijn.

Dank alvast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Gurby heb je de 187 pagina's al doorgelezen van dit topic?
Je kan goed zien of het door de gasboiler komt door nu dagelijks je gasstand te noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
@Jim423

Meten is weten, gissen is missen, weet wat je meet.

Ik heb het zelf in het stook seizoen gemeten en verbruik van de cv en van de indirect gestookt cv boiler.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Besparen lukt het beste met zonnepanelen, dan hoef je veel minder stroom in te kopen.
Zoals gezegd, momenteel zal het wel lukken om de meterstanden zonder cvketel gebruik te noteren.
Of een Atlantic Ex V4 passend is hangt van de gasboiler af, die zal vermoedelijk het water warmer maken waardoor je meer water kan tappen van 40 graden.
Bepaal hoeveel warm water je gebruikt want een wpboiler is uren bezig met opwarmen.
Net als met elke boiler is rond 3/4 van de inhoud bruikbaar omdat hij bij gebruik met koud water wordt gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 00:17:
Hi! Ik ben geen technische man, maar heb wel een vraag. Wij hebben een Vaillant EcoTEC Plus CV-ketel en overwegen er een Vaillant AroSTOR
warmtepompboiler naast te zetten. Voornaamste reden: gas besparen. En dus ook geld.

Waar moeten we op letten qua installatie en gebruik?

Is €3.100 (boiler + installeren) redelijk rap terug te verdienen met een huidig gasverbruik van 1.500m3?

Groet,

Dirk
Deze uitgave zal zichzelf nooit terugverdienen. Financieel gezien is het dus niet aantrekkelijk. Je bent veel extra geld kwijt. Voor 'het milieu/CO2' hoef je het ook niet te doen waarschijnlijk, omdat SWW (Sanitair warm water) maar een fractie is van je gasverbruik.

Op hun website noemen ze een terugverdientijd van 5 jaar, maar daarmee bedoelen ze waarschijnlijk als je van elektrische boiler naar warmtepompboiler gaat, en niet van CV-ketel naar warmtepompboiler.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 15-07-2020 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6Qm3M-RqPeofm7r1Q_O-3ouXHM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvbmOyXfjRiP99OKyKzjrG6n.jpg?f=fotoalbum_medium

Het Domoticz script heet al een tijdje V4, ik gebruikte een oudere tot er iets mis ging.
Ik had wat gekkigheid met Python op de Pi waar Domoticz draait, nu draait het script op een andere Pi en stuurt hij alsnog Domoticz aan :9
Het werkt o.a. met wpboilers van Atlantic, Thermor en Sauter maar ook met gewone boilers en elektrische radiators van deze merken.
Weer Franse teksten en op Github in het Engels, Fransen blijven rare gasten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:08:
[Afbeelding]

Het Domoticz script heet al een tijdje V4, ik gebruikte een oudere tot er iets mis ging.
Ik had wat gekkigheid met Python op de Pi waar Domoticz draait, nu draait het script op een andere Pi en stuurt hij alsnog Domoticz aan :9
Het werkt o.a. met wpboilers van Atlantic, Thermor en Sauter maar ook met gewone boilers en elektrische radiators van deze merken.
Weer Franse teksten en op Github in het Engels, Fransen blijven rare gasten :+
Kun je hiermee ook het element op afstand inschakelen? Ideaal als salderen straks voorbij is en het is wel een zonnige dag in het voorjaar of herfst waarbij de opbrengst nog voldoende is om die aan te sturen :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Possible schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:02:
[...]

Kun je hiermee ook het element op afstand inschakelen? Ideaal als salderen straks voorbij is en het is wel een zonnige dag in het voorjaar of herfst waarbij de opbrengst nog voldoende is om die aan te sturen :P
Nee, dat kan niet met de Cozytouch en (dus) ook niet met het script.
De snelste manier is in het menu de nood modus kiezen, dan werkt alleen het element tot je die modus verlaat.
Stel je in dat hij het element mag gebruiken dan zal hij dat met de boost doen (samen met de warmtepomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
[...]

Vaak kan je omvormer dit ook. Fronius en kostal in ieder geval

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
reneeke1970 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:06:
[...]

Vaak kan je omvormer dit ook. Fronius en kostal in ieder geval
Hoe zou je dit moeten doen met de Atlantic ? Wellicht kan je er een shelly tussen zetten (element) maar dat lijkt mij niet echt de bedoeling zeg maar :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Je kunt Domoticz gewoon via VPN benaderen. En als je het PV-contact op een Sonoff zet, kun je hem op afstand inschakelen.

Dat is hoe ik het doe, maar wel geautomatiseerd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
de Peer schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:16:
[...]

Je kunt Domoticz gewoon via VPN benaderen. En als je het PV-contact op een Sonoff zet, kun je hem op afstand inschakelen.

Dat is hoe ik het doe, maar wel geautomatiseerd natuurlijk.
Dat klopt, zo doe ik dat ook met PV contact ja, het gaat mij om het E-element. Stel dat ik 1800 watt overschot heb constant, dan zou ik dus eigenlijk het e-element in willen zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Possible op 12-08-2020 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Possible schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:19:
[...]

Dat klopt, zo doe ik dat ook met PV contact ja, het gaat mij om het E-element. Stel dat ik 1800 watt overschot heb constant, dan zou ik dus eigenlijk het e-element in willen zetten.
Even de 2 aansluit draden van het element los maken van de Atlantic en extern aansturen.😉
Maar wel de max thermostaat in serie opnemen in de schakeling.

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 12-08-2020 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Possible schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:19:
[...]

Ah ok. Dan moet je het E-element ook even op een Sonoff zetten.

Use-case lijkt me erg beperkt overigens. Op zomerdagen heb je alle tijd om de warmtepomp het werk te laten doen, in de winter heb je vaak geen 1800W beschikbaar. Dus wat dan overblijft zijn de dagen met een paar uurtjes zon, die jij dan snel wilt inzetten om met COP=1 je water te verwarmen. Ik gebruik dan liever de warmtepomp met zijn lage wattage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Dat lage verbruik van de warmtepomp is juist ideaal, dan kun je vaak wel direct van je zonnepanelen halen. 1800W is al een heel stuk lastiger en heb je weer stroom van het net nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ik heb hier een schakeling die stroom boven de 5200 watt van de panelen naar mijn e-boiler stuurt, die dan weer voor de wpb in serie staat. Maar dat is meer om de hoofdzekering te “ beschermen” .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In de handleiding staat dat je van buiten geen 230V op het element mag zetten, maar dat zal idd vanwege de maximaal thermostaat zijn en mogelijke kortsluiting bij een verkeerde fase.
Daarnaast veiligheid omdat er onverwacht 230V op de wpb kan staan.
Gebruik je het PV contact dan kan je er idd langer gebruik van maken, al is de nadraaitijd dan wel jammer.
Ik heb er ook een flinke boiler voor zitten, dat is 2500W en die heeft 4-5u nodig.
Voorlopig krijg ik 11ct voor mijn overschot maar ik hoef er de hypotheek niet van te betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

Signor Doekie schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:48:
Mannen bedankt voor de info. Het lijkt er inderdaad op dat de Calypso met de franseslag geïsoleerd wordt. Het verbruik van maart was 50kw volgens de display, dit voor ca 10 min douchen per dag met een debiet van 5.5ltr per min. en met gebruik van een diy douche wtw en een 30ltr nefitboiler voor de Calypso die door mijn speksteenkachel opgewarmd wordt tot een graad of 30. De boiler wordt door Atlantic opgehaald voor onderzoek na dreigement met juridische stappen. We gaan zien wat dit gaat brengen.
Heb je ondertussen al een update met hoe het gegaan is ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinion
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:42
Zijn er bedrijven die een Explorer V4 leveren en installeren op een 1e verdieping? Tot dusver enkel gevonden welke op de begane grond installeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-09 14:55
@Pixelmagic even een kort verhaal lang:

Nadat mijn boiler is opgehaald door Atlantic België, heb ik na een week om een update gevraagd en kreeg als antwoord: zodra de fabriek in Frankrijk wat meer weet krijg ik bericht. Dat is dan ook het laatste wat ik van Atlantic België heb vernomen. Ik heb na dit bericht trouw iedere week om een update gevraagd, maar Atlantic België zweeg in alle talen, ik kreeg enkel een melding dat mijn bericht in goede orde was ontvangen. Grote radio stilte dus . Ik kreeg het idee dat mijn boiler was gegijzeld. Na een paar weken maar weer contact opgenomen met Esanico middels een E-mail "op poten" en na enige mail wissels over en weer hebben we de strijdbijl begraven en zijn weer constructief verder gegaan om e.e.a. op te lossen.
Ook Esanico had moeite om contact met Atlantic België te krijgen. Ik kreeg trouw wekelijks een update van Esanico en na een paar weken kwam het bericht dat Atlantic een mondelinge toezegging had gedaan dat ik mijn derde boiler zou krijgen. Alleen nog even wachten op de schriftelijke bevestiging. (Die dus nooit kwam.)
Tijdens onze mail wisselingen had ik het voorstel gedaan aan Esanico om mij een nieuwe boiler op te sturen die eerst op alle fronten door hun op de zaak zou worden getest en het verder zelf uit te vechten met Atlantic of om het aanschaf bedrag terug te storten daar mijn vertrouwen in de producten van Atlantic waren verdampt.
Eind juni is het aanschaf bedrag op mijn rekening gestort en Esanico is verder gegaan met de strijd met Atlantic. Toevallig kreeg ik vandaag een mail van Atlantic dat mijn ticket was gesloten en raad eens wat, ze vroegen om een beoordeling van de afhandeling 8)7 . Een keer raden hoe de zaak gewaardeerd werd.

Intussen stond er nog een niet werkende boiler stof te vergaren in de garage.
Schoonzoon heeft een goede vriend met een zaak in landbouw mechanisatie en we hebben de boiler hier naar toe vervoerd en opnieuw laten vullen en tadaa, hij doet het.
Tijdens het vullen bleek dus de gehele vulling nog aanwezig te zijn maar werd de werking geblokkeerd doordat deze tijdens het vervoer op zijn kant is gelegd of is om gevallen. Hierdoor komt er vloeistof in de luchtdroger en hier zit een zwanenhals voor zodat de vloeistof niet terug loopt en de doorstroming blokkeert.
Nadat ik deze eerste boiler had gemonteerd en had geconstateerd dat deze het niet deed heb ik aan Esanico en Atlantic voorgesteld om een monteur hier eerst na te laten kijken alvorens de boiler te retourneren. Nou ja, dat was niet nodig. Er werd een nieuwe op gestuurd en deze werd niet mee retour genomen. Uiteindelijk had met mijn voorstel een hoop werk en ergernis over en weer voorkomen kunnen worden.
Het resultaat is dat ik na bijna een jaar een werkende warmtepompboiler op zolder heb hangen na deze drie keer met zoon en schoonzoon twee trappen op en af heb mogen sjouwen en ruim een halfjaar strijd te hebben gevoerd middels een heleboel mail verkeer met als beloning een gratis boiler en nog een beetje subsidie toe en een rekening van €110,00 voor het opnieuw vullen. Maar geloof me, ik had liever in een keer een goed werkende boiler gehad.
Na dit avontuur kan ik een ding zeggen: Er komt nooit maar dan ook nooit nog een apparaat van Franse makelij in mijn huis en/of voor mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het grootste probleem in dit (uitzonderlijke) geval is dat Atlantic geen vertegenwoordiging in NL heeft.
Esanico heeft zo te zien gedaan wat ze konden en gaf het niet op.
Als er een techneut in NL namens Atlantic een onderzoek had kunnen doen zou de eerste wpb hersteld geweest zijn en hoefde hij wellicht niet verkast te worden.
Jammer om te lezen, ik sta nog steeds achter Esanico die zich steeds weer inspant om hun klanten te helpen.
Hopelijk blijft dit gedoe anderen bespaard, ik heb mijn V3 nu ruim 2 jaar zonder problemen in gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Speedy-Andre schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:24:
Het grootste probleem in dit (uitzonderlijke) geval is dat Atlantic geen vertegenwoordiging in NL heeft.
Esanico heeft zo te zien gedaan wat ze konden en gaf het niet op.
Als er een techneut in NL namens Atlantic een onderzoek had kunnen doen zou de eerste wpb hersteld geweest zijn en hoefde hij wellicht niet verkast te worden.
Jammer om te lezen, ik sta nog steeds achter Esanico die zich steeds weer inspant om hun klanten te helpen.
Hopelijk blijft dit gedoe anderen bespaard, ik heb mijn V3 nu ruim 2 jaar zonder problemen in gebruik :)
Misschien een stomme vraag, maar heb jij in die 2 jaar nog iets speciaals aan onderhoud gedaan/laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-09 14:55
Esanico heeft uiteindelijk zijn verantwoordelijkheid genomen en het netjes opgelost. In aanvang werd ik niet geloofd en waarschijnlijk werd er gedacht dat den ollaander er nog wel een gratis boiler bij wilde. Maar over de arrogantie van Atlantic zal ik het maar niet hebben. Dan gaat mijn bloeddruk weer richting 200. Een tiental jaren geleden heb ik een soortgelijk geval gehad met een warmtepompdroger besteld bij een dozen schuiver op internet en d.o.a. Dit werd gelijk afgeschoven op de fabrikant die na drie keer een reparatie een nieuwe heeft gestuurd. Deze nam gewoon zijn verantwoordelijkheid en gaf een prima service. Ik denk zeker dat het ontbreken van een dealerschap hier een rol speelt, maar wat vertrouwen in je klanten en deze netjes te woord staan is toch het minste. Deze klanten geven een bedrijf bestaansrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Signor Doekie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:47:
Esanico heeft uiteindelijk zijn verantwoordelijkheid genomen en het netjes opgelost. In aanvang werd ik niet geloofd en waarschijnlijk werd er gedacht dat den ollaander er nog wel een gratis boiler bij wilde. Maar over de arrogantie van Atlantic zal ik het maar niet hebben. Dan gaat mijn bloeddruk weer richting 200. Een tiental jaren geleden heb ik een soortgelijk geval gehad met een warmtepompdroger besteld bij een dozen schuiver op internet en d.o.a. Dit werd gelijk afgeschoven op de fabrikant die na drie keer een reparatie een nieuwe heeft gestuurd. Deze nam gewoon zijn verantwoordelijkheid en gaf een prima service. Ik denk zeker dat het ontbreken van een dealerschap hier een rol speelt, maar wat vertrouwen in je klanten en deze netjes te woord staan is toch het minste. Deze klanten geven een bedrijf bestaansrecht.
Bedankt voor dit en je vorige antwoord.

Wij zitten dus erg te twijfelen, een warmtepomp boiler of een gewone e-boiler. Het geheel gaat op het overschot kunnen draaien in beide gevallen, als salderen helemaal weg is zien we wel weer,

De reden om te kiezen voor de wpb is vooral energie gebruik. We verwarmen eind september het hele huis met l/l warmtepompen dus de cv met gas is er alleen nog voor het warm water,

De redenen tegen een wpb zijn geluid, onttrekken warmte (al spreken vele dat tegen), prijs en vooral de complexiteit van het apparaat bij storingen. Wij hebben een Calypso op het oog, zelfde producent. Dit en verhaal van iemand anders hier maakt het twijfelen groter. Een e-boiler is goedkoper, simpeler en zelfs in NL met service te kopen. Daarnaast is het plaatsen vanwege gewicht ook nog eens simpeler.

Keuze's keuze's >:)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
loyske schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:45:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar heb jij in die 2 jaar nog iets speciaals aan onderhoud gedaan/laten doen?
Niet stom hoor, ik ben technisch genoeg om er zelf naar te kijken :)
Ik heb een paar standaard dingen gedaan zoals controleren of de lucht onbelemmerd er in/uit kan en kijken of de verdamper schoon is.
Omdat er toch wel wat losse troep in komt heb ik aan de aanzuigkant een filterbox geplaatst.
Verder na een opwarm cyclus de kap eraf om te zien of er water achterblijft, ik zag dat de koperen leidingen vochtig werden en dat een deel dicht bij de elektronica en draden kon lekken.
Dit heb ik opgelost door de pijpjes iets naar binnen te buigen zodat het alleen in de opvangbak terecht komt.
Ook even de condensslang checken of die vervuilt en nog aflopend bevestigd is, anders krijg je een waterslot.

Dan hangt er nog een Sonoff aan voor het pv contact, de cv pomp en een luchtklep sturing.
Dit heb ik zo gemaakt dat de Sonoff zijn voeding vanuit de wpb krijgt.
Er zit een snoer doorvoer rechts en je ziet direct dat er iets aan de wpb vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Pixelmagic schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:07:
[...]
De redenen tegen een wpb zijn geluid, onttrekken warmte (al spreken vele dat tegen), prijs en vooral de complexiteit van het apparaat bij storingen. Wij hebben een Calypso op het oog, zelfde producent. Dit en verhaal van iemand anders hier maakt het twijfelen groter. Een e-boiler is goedkoper, simpeler en zelfs in NL met service te kopen. Daarnaast is het plaatsen vanwege gewicht ook nog eens simpeler.

Keuze's keuze's >:)
Een RVS boiler/buffervat van DJG (dejong gorredijk) weegt ook weinig hoor.
80 kg naar zolder met 2 man en daarna 450 kg water erin 8)
En een triac geregelde heater van technische alternative.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-08-2020 16:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

AUijtdehaag schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:10:
[...]

Een RVS boiler/buffervat van DJG (dejong gorredijk) weegt ook weinig hoor.
80 kg naar zolder met 2 man en daarna 450 kg water erin 8)
En een triac geregelde heater van technische alternative.
Maar zoveel water heb ik niet nodig, plus dat ik mijn zolder graag ook voor andere dingen wil gebruiken 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Pixelmagic Ze zijn er ook in 200 ltr. met 1 1/2" aansluiting

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-08-2020 16:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Speedy-Andre hoe zou je eventueel de verdamper schoon kunnen maken? Buizenkap eraf halen en dan een stofzuiger erin om eventueel stof weg te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Possible schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:34:
@Speedy-Andre hoe zou je eventueel de verdamper schoon kunnen maken? Buizenkap eraf halen en dan een stofzuiger erin om eventueel stof weg te halen?
Ja, dat lukt wel maar het blijft krap aan de ventilator kant.
Er zijn flexibele slangen voor op een stofzuiger of kruimelzuiger, of blaas het weg vanaf de andere kant.
Voor airco's zijn er ontvettingsmiddelen maar die zou ik hier voor niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Speedy-Andre heb jij hem nog niet schoongemaakt ? Bij mij zie ik na 2 jaar nog niet heel veel stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn verdamper is nog schoon dus nee, ik doe wel regelmatig de andere punten en de water aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Hier een atlantic V4 ongeveer een jaar draaiend. Nergens problemen mee, maar heb er wel een stof filter voor. Deze was na een jaar redelijk vies, maar met een stofzuiger zo weer schoon. :)
Speedy-Andre schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:08:
[...]
...
Ook even de condensslang checken of die vervuilt en nog aflopend bevestigd is, anders krijg je een waterslot.
...
Wat bedoel je hier mee? Een waterslot is toch juist nodig om ‘zuigen’ aan de slang te voorkomen? Werkt hier prima iig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tromp.et schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:44:

Wat bedoel je hier mee? Een waterslot is toch juist nodig om ‘zuigen’ aan de slang te voorkomen? Werkt hier prima iig :)
Ja dat klopt, maar het water moet nog wel weg kunnen en dat hangt af van waar en hoe het waterslot zit.
Bij mij is het maar een kort stukje van 10cm waar het blijft staan, dat duwt ie zo weg.
Loopt de slang na het waterslot omhoog dan wordt het een stuk lastiger om water te lozen :P
Je merkt het snel genoeg want het water zoekt gewoon een andere weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Speedy-Andre schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:46:
Gebruik je het PV contact dan kan je er idd langer gebruik van maken, al is de nadraaitijd dan wel jammer.
Bij de V4 is dat maar een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zat naar de Pvoutput van deze installatie te kijken en zag dat hier de temperatuur elke dag tot 40 graden wordt verwarmd.

Met deze hoge buitentemperaturen is dat eigenlijk meer dan zat, wij douchen nu ook niet met 37 graden.

Alleen krijg ik in mijn Atlantic V3 de temperatuur niet onder de 50 graden in het menu, enig idee hoe de persoon hierboven het toch voor elkaar heeft gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tromp.et
Wolly schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:31:
Ik zat naar de Pvoutput van deze installatie te kijken en zag dat hier de temperatuur elke dag tot 40 graden wordt verwarmd.

Met deze hoge buitentemperaturen is dat eigenlijk meer dan zat, wij douchen nu ook niet met 37 graden.

Alleen krijg ik in mijn Atlantic V3 de temperatuur niet onder de 50 graden in het menu, enig idee hoe de persoon hierboven het toch voor elkaar heeft gekregen?
Ik denk via het pv contact. Boiler op afwezig en via het pv contact zelf regelen met een temperatuur sensor dat hij op 40 graden blijft.

Voor legionella is zoiets niet perse positief overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tromp.et schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

Ik denk via het pv contact. Boiler op afwezig en via het pv contact zelf regelen met een temperatuur sensor dat hij op 40 graden blijft.

Voor legionella is zoiets niet perse positief overigens ;)
Klopt. Daarom niet vergeten om per 1 of 2 weken ook even een legionella run te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:28
je hebt nu ook minder stilstaand verlies dus ik niet zo snel in waarom je hem maar zou opstoken tot 40graden

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

maartentmm schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:08:
je hebt nu ook minder stilstaand verlies dus ik niet zo snel in waarom je hem maar zou opstoken tot 40graden
Gewoon energiebesparing. Waarom warmer stoken dan nodig, als je het toch niet gebruikt.

De efficiëntie van het apparaat neemt iets af als hij tot hogere temperaturen moet verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:11
Wolly schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:31:

Bij de V4 kan dit in advanced options, kan je terug tot 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Knielen schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:04:
[...]

Bij de V4 kan dit in advanced options, kan je terug tot 40 graden.
Ik zie dat nergens in de handleiding ,,,
Verander je het bereik daar zodat je per graad tot 40 terug kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ja zoek ff in dit topic dan heb je de handleiding hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Deze post dus :)
Met de V3 krijg je dan een diagnose menu met nog wat tellerstanden en waardes.
Geen handleiding die dit vermeldt, maar ach ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HB70
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-08-2020
Hallo,

Om ons huis verder te verduurzamen en minder gas te gebruiken, ben ik me aan het oriënteren voor een warmtepompboiler. Inmiddels al 2 offertes opgevraagd.
Het probleem is echter dat de boiler op zolder moet komen op een houten vloer. Nu lees ik dat de apparatuur zelf zo'n 36 db aan geluid maakt(wat prima is), maar dat het vat wel wat kan brommen, wat misschien vanwege de houten vloer hoorbaar zal zijn in de slaapkamer eronder waar ik slaap. De installateur kon me niet garanderen dat ik daar geen last van heb en mijn slaap is wel belangrijk natuurlijk. ;)
Heeft iemand ervaring met een warmtepompboiler op een houten vloer?
Dan hoor ik het graag.

Groet Heike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HB70 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:25:
Hallo,

Om ons huis verder te verduurzamen en minder gas te gebruiken, ben ik me aan het oriënteren voor een warmtepompboiler. Inmiddels al 2 offertes opgevraagd.
Het probleem is echter dat de boiler op zolder moet komen op een houten vloer. Nu lees ik dat de apparatuur zelf zo'n 36 db aan geluid maakt(wat prima is), maar dat het vat wel wat kan brommen, wat misschien vanwege de houten vloer hoorbaar zal zijn in de slaapkamer eronder waar ik slaap. De installateur kon me niet garanderen dat ik daar geen last van heb en mijn slaap is wel belangrijk natuurlijk. ;)
Dan hoor ik het graag.

Groet Heike
Je kan hem zo instellen dat hij alleen tussen bepaalde tijdstippen aan zal slaan, het is natuurlijk niet zo dat hij 24 uur per dag 36dB produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Sowieso overdag. Want je moet wel gebruik maken van je zonnepanelen. Ik zelf liet de boiler om 9:00 uur starten, normaal zo’n 1 tot 1,5 uur, alleen bij legionella start wat langer.
En aan en afvoer naar buiten laten gaan, want anders is het lawaaiig.

[ Voor 16% gewijzigd door sunnybird op 15-08-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
[b]HB70 in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Dan hoor ik het graag.

Groet Heike
@HB70
Ik heb ook een houten vloer, maar heb een wpb gekozen die aan de stenen muur hangt.

ZuinigeRijder in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 15-08-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
Ik zie door de bomen het bos niet meer na de aanpassingen van de ISDE lijst van 30-07-2020. Heb ik het nou goed dat als ik deze:Ariston NUOS EVO 110 A+ WH bestel dat ik dan € 950 (incl. verzenden enzo) - € 650,- (subsidie) = € 300 euro betaal voor dit ding?

Of hebben jullie een betere tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 07:02
Ik weet nou niet of ik daar wat zou kopen... althans als ik de google reviews mag geloven

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ook wij zitten hier te kijken om van het gas af te gaan en het enige wat ons daar nog van weerhoudt is het SWW. Huidig doen we al CV ondersteuning dmv een boiler met monobloc WP maar die dient eigenlijk voor de vloerverwarming en is niet ideaal om gasloos mee te gaan.

Nu zie ik in dit topic mensen voornamelijk de Atlantic Explorer V3 en V4 discussiëren, maar na eigen onderzoek lijken mij vooral de Fujitsu DSWH200 en Daikin 2E200AV3. Mede om hun relatief lage prijzen (€ 1.730,00 en € 1.795,00 resp.), hoge (relatief) COP, groot werkbereik en dat dit traditioneel goede merken zijn voor airco's. Echter zie ik deze zo goed als niet besproken worden in dit topic, dus zie ik iets over het hoofd of zijn deze meer bij toeval niet populair onder mede-Tweakers?

Had voor mijzelf dit overzichtje gemaakt, weet niet hoe ik makkelijk een Excel tabel kan omzetten naar een tabel die compatible is met GOT, dus vandaar even een screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuZaF7cYwjtHhKUR-2b9N3AQvEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OfgsXjzBHJcrYsk7r9S4bBYW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat ik bij deze Fujitsu en Daikin zie is dat ze een opoffer anode hebben, Atlantic heeft een aci-hybride systeem dat zorgt dat de anode niet verslijt en de kuip langer mee gaat.
De Explorer V4 gebruikt R513a ipv het oude R134a dat wordt uitgefaseerd vanwege het hogere GWP en dat zie ik bij weinig andere merken.
De Atlantic is populair geworden doordat hij voordelig was met voorheen €1250 subsidie en €1500 kostprijs.
Misschien tellen de luxe dingen als Cozytouch afstandsbediening voor sommigen nog mee.

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-07 07:05
HB70 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:25:
Hallo,

Dan hoor ik het graag.

Groet Heike
Ik heb een hout skeletbouw woning met een warmtepompboiler, Auer Edel Eau (op water, maar dat maakt niet veel uit). Deze staat op de vloer, en als deze warm water aan het maken is, wat hij meestal smorgens rond 8 uur begint te doen kun je dat wel horen in huis. Een bromtoon vergelijkbaar met een koelkast. Ik weet ook nog niet zeker of ik deze boiler ga blijven gebruiken, of dat deze toch weer vervangen gaat worden door een 30 of 50 liter boiler met 2 elementen.

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:27:
Wat ik bij deze Fujitsu en Daikin zie is dat ze een opoffer anode hebben, Atlantic heeft een aci-hybride systeem dat zorgt dat de anode niet verslijt en de kuip langer mee gaat.
De Explorer V4 gebruikt R513a ipv het oude R134a dat wordt uitgefaseerd vanwege het hogere GWP en dat zie ik bij weinig andere merken.
De Atlantic is populair geworden doordat hij voordelig was met voorheen €1250 subsidie en €1500 kostprijs.
Misschien tellen de luxe dingen als Cozytouch afstandsbediening voor sommigen nog mee.
Ah, dat van die anode was mij nog niet opgevallen. Dank voor de info! Heb je toevallig enig idee hoe lang zo'n opoffer anode mee gaat? En of deze te vervangen is?

En inderdaad ik vind R513 ook een voordeel t.o.v. R134A vandaar dat ik de Auer modellen ergens ook interessant vind gezien deze R290 (propaan) gebruiken, maar deze zijn wat minder efficient en een stuk duurder.

Edit: Ik heb zojuist een uitgebreide specsheet van de DSWH200/300(s) serie gevonden en blijkbaar is de COP bij Tair = 15C gespecificeerd bij 45 graden water ipv 55 graden water bij de anderen. Dat verklaart wel de relatief hoge COP en verwacht dus dat deze eigenlijk meer vergelijkbaar is met de de andere modellen in de lijst. Wel blijf ik het een interessant model vinden vanwege de iets kleinere tank inhoud (176L vs 200L) en lagere SPL (volgens deze sheet 44dB(A) @ 1m).

[ Voor 19% gewijzigd door noobynater op 20-08-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De getallen staan weer in de sheet, 19kWh en 504 liter in augustus.
Sinds 6 augustus staat de keerklep in de luchtaanvoer permanent open, dit levert een lager verbruik op.
Nu gaat er lucht door de wpb als hij niet draait, echter zit er nog wel een filter voor dat weerstand geeft.

Wat een opoffer anode betreft, ik lees 2-4 jaar levensduur en meestal zijn ze goed bereikbaar geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
@Ep Woody waarom overweeg je over te stappen op een 50 liter?

Hoe lang draait de WPB gemiddeld per dag bij jullie? Ik ben een beetje huiverig voor het geluid al kwam ik een geluidsfragment van de v4 tegen wat al een stuk beter was dan de v3. Wie heeft de v4 op binnen/binnen met afzuigen of wordt dat vooral afgeraden?

Ik wil een wpb gaan gebruiken voor sww naast een nog aan te schaffen monoblock

[ Voor 73% gewijzigd door Ruupster op 05-09-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
V4 is goed te doen qua geluid. Uiteraard wel dempers erop zetten.
In de kamer ernaast slapen wordt lastig (gezoem/zacht gebrom) maar overdag is dit geen hinder vind ik.

De WPB zal een paar uur per dag draaien, afhankelijk hoelang je douched en welke douche je hebt.
Voordeel is dat een gemiddelde woning vaak met een 5kW monoblock af kan i.c.m. een WPB. Die zijn het meest gunstig in prijs/kwaliteit/rendement vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ruupster schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:51:

Hoe lang draait de WPB gemiddeld per dag bij jullie? Ik ben een beetje huiverig voor het geluid al kwam ik een geluidsfragment van de v4 tegen wat al een stuk beter was dan de v3. Wie heeft de v4 op binnen/binnen met afzuigen of wordt dat vooral afgeraden?

Die van mij V4 draait ongeveer 2 uur per dag. Ook met binnen/binnen, staat op zolder met open trap. Op de slaapkamer hoor ik bijna niets. Mechanische ventilatie op stand 2 maakt meer lawaai.
Je kunt zelf het tijdswindow instellen wanneer deze mag draaien. Dus heb je controle over het tijdstip van "lawaai".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Ik denk dat die van mij ook zoiets draait, maar kan ook meer zijn als we langer douchen of in bad gaan. Ik heb er geen hinder van. Hier staat hij ook op zolder op een open trap, en hij draait als ik naar het werk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-07 07:05
Ruupster schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:51:

Omdat die veel sneller warm is, ik wil dan eigenlijk een 30 liter duo. De auer edel is toch wat storingsgevoelig in mijn setup. Het moet buiten niet te koud zijn, anders warmt het water te veel af als de warmtepomp niet draait. Je hoort toch wel een dreun door het huis als hij draait. Er blaast koude lucht door de kamer en de 150 liter boiler neemt toch wel behoorlijk wat ruimte in, waar een normale 50 liter boiler gewoon in de CV kast aan de muur kan hangen.

Qua stroomverbruik gebruikt hij ongeveer de helft van een gewone boiler. Of dat voldoende winst is voor dit systeem twijfel ik over. Maar de kogel is nog niet door de kerk en voorlopig draait deze boiler nog wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Waarom blaast er koude lucht door de kamer als er geen lucht komt kijken bij die Auer?
Minimum temperatuur cv is 18 graden bij die Auer geloof ik? Dat vind ik nog best een hoge eis en kan me wel voorstellen dat hij daarvan in storing gaat vallen.

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-09 10:49
De AE was natuurlijk zo populair vanwege de hoge subsidie. Nu is hij dus wel wat duurder door de wat mindere subsidie. Zijn er dan nog andere betere opties voor de AE270 liter? Of is dit nog steeds het beste voor het geld?

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mss tip... voor de doe hetzelvers..
Ik heb een setje sensoren bestel [€100] bij sharon, evt mogelijk met moederbord.
De elektronica op voorraad...Want als je op die Fransen moet wachten

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:40

ChangeLife4Ever

owned by above

Ik zoek nog een oplossing om de Atlantic Bridge Cozytouch te koppelen aan Domoticz. Is deze er? Zou i.c.m. een electronische drieweg-klep handig zijn om te bepalen of er warmte in de Atlantic V4 zit :)

remember your end, someone owns us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
ChangeLife4Ever schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:55:
Ik zoek nog een oplossing om de Atlantic Bridge Cozytouch te koppelen aan Domoticz. Is deze er? Zou i.c.m. een electronische drieweg-klep handig zijn om te bepalen of er warmte in de Atlantic V4 zit :)
Ja, deze gebruik ik.
De water temperatuur zou ik met een extra sensor meten, bij de bestaande stoppen of in het zonneboiler gat.
Geen idee wat die klep doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Wil met die klep bereiken dat als mijn vat door 't douchen afgekoeld is, deze vervolgens door de spiraal weer opgewarmd wordt door de CV. Ben je alsnog aan 't opwarmen met gas :)

Werkt dat script ook met de V4? Afgaande op de tekst, lijkt 't erop alsof hij (alleen) werkt met de V3.

[ Voor 23% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 15-09-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Via de Cozytouch kan je niet de temperatuur van de V4 aflezen, je kan hem wel starten.
Bovendien start de V4 zelf als de temperatuur 5 graden onder de gewenste temperatuur komt.
De spiraal zit onderin dus je merkt niet direct iets van de cv warmte maar later pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
ChangeLife4Ever schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:25:
Wil met die klep bereiken dat als mijn vat door 't douchen afgekoeld is, deze vervolgens door de spiraal weer opgewarmd wordt door de CV. Ben je alsnog aan 't opwarmen met gas :)
De zijn hiervan ontgaat me een beetje, daar heb je toch juist de WPB voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

jobr schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:13:
[...]

De zijn hiervan ontgaat me een beetje, daar heb je toch juist de WPB voor.
Mijn idee was om het meer de andere kant op te doen.

Als de WPB op max temperatuur is, gaat de retourleiding van de CV door de WPB en komt dus warmer aan bij CV ->> minder gas nodig.

Als de WPB op min temperatuur is (iedereen heeft gedoucht) van de CV rechtstreeks naar de CV. WPB gaat eerst opwarmen, omdat van 12 graden naar 40 efficiënter is voor de WPB. Als ik dit niet zou doen, dan stook ik mijn WPB op met de retourwarmte uit mijn CV.

Bovendien wil ik tijdens een legionella-run niet hebben dat de CV erdoorheen gaat. Dan ga ik die 62 graden nooit halen :)

[ Voor 8% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 15-09-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je onttrekt nogal veel warmte van de wpb als het hele cv circuit er op zit.
Het feestje zal niet lang duren en de kans op een koude douche neemt sterk toe.
De wpb start natuurlijk wel maar zijn 2kW warmte is hij zo kwijt aan de radiators.
Wordt er op vaste tijden gedoucht dan zou je een paar uur tevoren de klep kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Op zich maakt dat toch niet uit? Doe na mijn WPB een mengventiel waarop WPB en CV (heet SWW) uitkomen . WPB verzorgt het koude gedeelte en mijn CV doet 't warme. Zodoende houd ik altijd warm water.

Voordeel wat ik beoog is dat ik die WPB zoveel mogelijk laat doen met zo koud mogelijk water en daarmee een hogere COP halen. Mijn doel is niet om gasloos SWW te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dylantje2 schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:24:
mss tip... voor de doe hetzelvers..
Ik heb een setje sensoren bestel [€100] bij sharon, evt mogelijk met moederbord.
De elektronica op voorraad...Want als je op die Fransen moet wachten
Is wel prijzig voor iets wat je misschien nooit nodig hebt...
Je kan natuurlijk altijd een e-boiler bij de bouwmarkt ophalen voor 80 euro en erachter plaatsen. Desnoods op de dag dat de storing optreedt.
ChangeLife4Ever schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:26:
Voordeel wat ik beoog is dat ik die WPB zoveel mogelijk laat doen met zo koud mogelijk water en daarmee een hogere COP halen. Mijn doel is niet om gasloos SWW te maken.
Maar hoe weet je aan de hand van de temperatuur dat er een legionellarun aan de gang is?
Is de boiler maar ingesteld op 40 graden setpoint oid?
Dan zou ik zoals Andre zegt gewoon een sensor gebruiken.
Speedy-Andre schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:04:
Je onttrekt nogal veel warmte van de wpb als het hele cv circuit er op zit..
Mwoah, heb ik ook toch >:)

[ Voor 42% gewijzigd door Jim423 op 15-09-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan heb je er meer ervaring mee dan ik :)
Omdat ik geen cvketel meer heb begin ik met water op kamertemperatuur of iets lager.
Na 2 jaar zal je wel erg veel draaiuren op de compressor hebben staan :P
ChangeLife4Ever schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:25:

Werkt dat script ook met de V4? Afgaande op de tekst, lijkt 't erop alsof hij (alleen) werkt met de V3.
Dat weet ik niet zeker, in het Franse topic zie ik niemand met een V4.
Het gaat er om wat de Cozytouch hem voor naam geeft, het script kent voor zo ver ik kan zien 2 types waarvan eentje V3 bevat en de ander niet.
Je kan dan wel via de app werken en mogelijk wil iemand het script aanpassen.

[ Voor 43% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-09-2020 21:52 ]

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

Nog iets anders; geldt voor de ISDE-subsidie ook de verplichting tot het installeren door een installateur, of mag dit ook als DHZ? Volgens mij is niet niet veel meer dan een aantal knelkoppelingen vastdraaien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:11
Officieel moet aantonen dat je hem door een bedrijf hebt laten installeren. Maar er zijn er genoeg hier in dit topic die hebben aangetoond dat met een paar goede foto's de subsidie ook toegekend wordt. Het is mij gelukt voor zowel een WPB als een WP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:03
@Rimco @alaintje
Goed nieuws! *O*
Hoi CurlyMo,
Bedankt voor je bericht!
Afgelopen week hebben we eindelijk het bericht gekregen dat de subsidie op de warmtepomp weer omhoog gaat.
Als het goed volgt deze week het officiële bericht en wordt het meldingsnummer voor de subsidie bekend gemaakt.
Zodra ik dat weet, laat ik je dat weten.

Met vriendelijke groet,
Zonneboiler Magazijn
Dat betreft dus de Solmax / Hewalex :D

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Jim423
Speedy-Andre schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:50:
[...]

Dan heb je er meer ervaring mee dan ik :)
Omdat ik geen cvketel meer heb begin ik met water op kamertemperatuur of iets lager.
Na 2 jaar zal je wel erg veel draaiuren op de compressor hebben staan :P
Ja, ik denk wel meer dan 10.000uur. Maar een koelkast kan dit ook wel hebben dus in mijn idee mag dit niet echt een groot probleem zijn maar dat gaan we meemaken.
Ik ben nu aan het experimenteren met een 1,8kW doorstromer in serie met de (cv-)spiraal, deze springt aan bij flow en watertemperatuur onder de 35 graden. Als ik resultaten heb zal ik ze posten. De laatste 450 kuub gas moet hiermee dan verdwijnen. De eerste resultaten zien er wel vrij goed uit, over een jaar gezien stookt het 10% duurder dan gas (misschien iets meer bij een zeer koude winter), maar dit wordt weer opgevangen door het gemis aan vastrecht van de gasaansluiting. (Die heb ik overigens nog wel). Dus in feite ben ik dan voor €500 euro materiaal totaal van gas los en de maandlasten zijn hetzelfde gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Boodschappenlijstje:

€ 360,- 250L boilervat
€ 75,- Elektrisch element
€ 1293,- Warmtepomp
€ 245,- verzendkosten

Totaal: € 1973,-

En natuurlijk wat leidingwerk (Hep2O). De veiligheidsgroep zit er nog van de CV.

Dat moet genoeg zijn voor een subsidie aanvraag. Hopen dat die weer terugkomt op € 1600,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:05

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@CurlyMo Dan wacht ik toch nog maar even met de aanschaf van de Nibe Savent. Je weet trouwens dat de boiler geen spiraal nodig heeft toch? De Hewalex werkt direct met tapwater.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rimco schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:55:
@CurlyMo Dan wacht ik toch nog maar even met de aanschaf van de Nibe Savent. Je weet trouwens dat de boiler geen spiraal nodig heeft toch? De Hewalex werkt direct met tapwater.
Klopt. Er zit hier binnenkort een badkamer verbouwing aan te komen. Er kan dan een waterleiding gelegd worden naar de benedenverdieping. Dat zorgt er weer voor dat het boilervat in de trappenkast gezet kan worden waardoor die van binnenuit te bereiken is met de WP. Andere optie is om de spiraal in te zetten voor CV ondersteuning in de hele strenge winters.

De spiraal is dus vooral toekomstgericht.

Heb je niet misschien een mooie grote auto om even naar Duitsland heen en weer te rijden? Scheelt weer € 500,- verzendkosten voor twee personen. Ik jammer genoeg niet.

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 20-09-2020 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 13:00
CurlyMo schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 22:36:
@Rimco @alaintje
Goed nieuws! *O*

[...]

Dat betreft dus de Solmax / Hewalex :D
Rvo zal niet maar één wijziging doorvoeren in hun papieren.
Dus misschien dan andere opties tzt ook even langs lopen hier.
Ze maken het er helaas allemaal niet veel duidelijker op voor de normale consument.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
CurlyMo schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:05:
[...]Heb je niet misschien een mooie grote auto om even naar Duitsland heen en weer te rijden? Scheelt weer € 500,- verzendkosten voor twee personen. Ik jammer genoeg niet.
750kg aanhanger witte plaat kun je ook doen toch? Of heb je geen trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
alaintje schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:48:
[...]

Rvo zal niet maar één wijziging doorvoeren in hun papieren.
Dus misschien dan andere opties tzt ook even langs lopen hier.
Ze maken het er helaas allemaal niet veel duidelijker op voor de normale consument.
Zoals eerder aangegeven is de Solmax van de WP naar de SWW lijst gegaan, omdat de fabrikant geen erkend keuringsrapport kon overhandigen. Dat rapport is er nu wel, waardoor hij weer wordt geaccepteerd als volwaardig WP van 2.5 / 3kW. Het subsidiebedrag was € 1600,- en het lijkt me niet meer dan logisch dat dat het dat ook weer wordt.
Jim423 schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:54:
[...]

750kg aanhanger witte plaat kun je ook doen toch? Of heb je geen trekhaak.
Klopt, geen trekhaak jammer genoeg.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 20-09-2020 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:16

thido

Tilburg

Knielen schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:04:
Officieel moet aantonen dat je hem door een bedrijf hebt laten installeren.
Officieel hoeft dat dus niet en dat staat dan ook niet in de voorwaarden voor de subsidie. Dat is dan ook meteen de reden dat het jou, mij en vele anderen is gelukt zonder ;-)
Er staat namelijk het volgende: 'U heeft een bewijs dat een deskundige installateur het apparaat heeft geïnstalleerd. Dit kan bijvoorbeeld een factuur zijn van de installateur of de aannemer'.

Dat kan dus bijvoorbeeld ook een foto reportage zijn van je eigen werk.
Bij twijfel kun je ze ook gewoon bellen en je case voorleggen. Dan krijg je direct antwoord of het wel of niet geaccepteerd zal worden.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier de subsidie ook ontvangen terwijl op de foto enkel de indicatie gewekt werd dat die aangesloten was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De Hewalex staat dadelijk weer te boek als WP. Dus niet moeilijk doen. Dat ding gewoon zonder boilervat aansluiten op de CV leiding en subsidie aanvragen. Het hele SWW gedeelte kan je dan in alle rust later doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@CurlyMo Vanwege de voorkeur voor OEG hygieneboilers zou ik sowieso enkel de Hewalex moeten laten versturen. Zelf op dit moment ook geen goed vervoer voor boilers. Heb wel connecties in Polen, dus zal nog eens kijken of er daar iets goedkoper is. Ik wacht eerst nog wel de nieuwe subsidielijst af ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Rimco Waarom specifiek OEG hygiëne boilers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@CurlyMo OEG vanwege de afmetingen die goed uit komen in combinatie met A klasse isolatie. Hygieneboilers vanwege de legionella runs die ik wil vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rimco schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:18:
@CurlyMo OEG vanwege de afmetingen die goed uit komen in combinatie met A klasse isolatie. Hygieneboilers vanwege de legionella runs die ik wil vermijden.
Die zijn wel lekker aan de prijs zeg of ik kijk niet op de juiste plek. Geen legionella run zou wel heel fijn zijn. Dus hygiëne boiler is het juiste zoekwoord. Goed om te weten :)

Misschien een domme vraag. Maar waarom heb je verschillende aantal liters hygiëne boilers? Als je toch warm SWW kan maken met een 150L hygiëne boiler, waarom zou je dan nog een 500L willen?

[ Voor 17% gewijzigd door CurlyMo op 20-09-2020 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik lees ook over de DJG boilers. Maar waar kopen de mensen hier die?

Pagina: 1 ... 85 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.