Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.283 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:05

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@CurlyMo DJG heb ik hier wel eens gezien. Voordeel is geen magnesiumanode (en geen kans op roest dus), maar dat is ook bij een hygiëneboiler al iets waar je geen last van hebt (want de spiraal is ook RVS).

Hoewel het water wat door de boiler heen stroomt onbeperkt is zal er maar een bepaalde hoeveelheid warmte in de boiler zitten. Met 150L warm water kan je maar een bepaald gedeelte opwarmen voordat het ook gewoon koud wordt. Let ook op dat bij een hygiëneboiler je niet altijd dezelfde hoeveelheid warm water uit uit kan krijgen. Bij een gewone boiler (als je gelaagdheid intact blijft) kan al het warme water namelijk bij je tappunt komen. Bij een hygiëneboiler moet de warmte worden overgedragen. Als dat een beetje netjes gaat zal deze ook gelaagdheid opbouwen, maar er kan zich dan een koude laag rondom de spiraal vormen. Ter compensatie kan het dan zijn dat je setpoint hoger moet zijn.

Goedkoopste voor 200L was iets van 750 euro in Duitsland. In Nederland vind je ze bij Econo voor 100 euro meer. Eerder heb ik er daar gehaald in combinatie met een zonneboiler (500+150L), dan is het namelijk wel voordeliger.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:23
Rimco schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:31:
@CurlyMo DJG heb ik hier wel eens gezien. Voordeel is geen magnesiumanode (en geen kans op roest dus), maar dat is ook bij een hygiëneboiler al iets waar je geen last van hebt (want de spiraal is ook RVS).
Die had ik ook gevonden, maar niet voor de verwachte tweakers prijs :p
Hoewel het water wat door de boiler heen stroomt onbeperkt is zal er maar een bepaalde hoeveelheid warmte in de boiler zitten. Met 150L warm water kan je maar een bepaald gedeelte opwarmen voordat het ook gewoon koud wordt..
Probleem is dat ik ongeveer max. 350kg kwijt kan op mijn zolder. Een standaard boiler zorgt dan voor max. 250 liter + 100kg. Zo'n DJG boiler kan dan 300L + 50kg zijn. Voor 200L heb ik een hygiëne boiler van 500L nodig, maar dat kan ik dus niet kwijt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Voor de Hewalex in de kruipruimte idee want ik net een gave oplossing tegen in het klus topic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07-mDJJ5JS-rDgOL3fzRUQHobvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQaEVnXEaY8jmpUGRzCCKJMr.jpg?f=fotoalbum_large

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:49:
Voor de Hewalex in de kruipruimte idee want ik net een gave oplossing tegen in het klus topic:
[Afbeelding]

:)
Wat is daar gaaf aan? Gebruikte kunststof trottoir putten zijn niet zo moeilijk te vinden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:01:
[...]

Wat is daar gaaf aan? Gebruikte kunststof trottoir putten zijn niet zo moeilijk te vinden
Dat ik deze oplossing nog niet kende :)

Kan zijn dat het vooral iets zegt over mijn onwetendheid :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:02:
[...]

Dat ik deze oplossing nog niet kende :)

Kan zijn dat het vooral iets zegt over mijn onwetendheid :p
Maar ga je hem in kruip ruimte plaatsen dan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:03:
[...]

Maar ga je hem in kruip ruimte plaatsen dan
Iemand hier opperde dat. Ik moest er aan denken toen ik die luchtafvoer zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:27:
[...]

Iemand hier opperde dat. Ik moest er aan denken toen ik die luchtafvoer zag.
Oh oke, zomaar een fantasie dus..

1 PVoutput . Dongen NB

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Mijn Explorer V3 is rebels, hij weigert zich aan het opgestelde tijdschema te houden.
Het tijdschema stond eerst op 09.30 - 17.30 (warmwaterbereiding).
Daarmee sprong hij elke dag netjes om 09.30 aan.

Nu heb ik het programma aangepast naar 11.00 - 19.00.
Maar hij springt nog steeds om 09.30 aan...
De klok staat goed ingesteld, en ik heb het nieuwe tijdschema al meermaals opnieuw ingevoerd. Iemand enig idee?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

• reneeke1970
kaasmakert schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:36:
Mijn Explorer V3 is rebels, hij weigert zich aan het opgestelde tijdschema te houden.
Het tijdschema stond eerst op 09.30 - 17.30 (warmwaterbereiding).
Daarmee sprong hij elke dag netjes om 09.30 aan.

Nu heb ik het programma aangepast naar 11.00 - 19.00.
Maar hij springt nog steeds om 09.30 aan...
De klok staat goed ingesteld, en ik heb het nieuwe tijdschema al meermaals opnieuw ingevoerd. Iemand enig idee?
Stekker er even uit trekken en dan weer herstarten, dan reset hij zich

1 PVoutput . Dongen NB

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 18:56
@kaasmakert dat probleem heb ik ook gehad, en hopelijk werkt de oplossing van reneeke1970, maar ik heb ook een keer factory reset moeten doen om hem weer in de pas te laten lopen.

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
llevering schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:57:
@kaasmakert dat probleem heb ik ook gehad, en hopelijk werkt de oplossing van reneeke1970, maar ik heb ook een keer factory reset moeten doen om hem weer in de pas te laten lopen.
Inderdaad, stekker eruit/erin heb ik als eerste gedaan.
Dat werkt niet. Vreemde is dus dat het tijdschema op de Explorer wel goed staat (start om 11.00). Ergens is er dus een schaduwboekhouding in dat ding ;)

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat ken ik, hij wil wel eens reageren als je eerst alleen timer 1 had ingesteld en dan timer 2 wijzigt.
Vervolgens terug naar wat je eigenlijk wilde doen met timer 1 en timer 2 weer naar streepjes (uit).
Bij mij is prik eraf dan niet nodig :)
Helaas is het wel een verrassing welke timer instelling hij zal volgen :+

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 23-09-2020 10:36 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:09
CurlyMo schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 23:18:
Boodschappenlijstje:

€ 360,- 250L boilervat
€ 75,- Elektrisch element
€ 1293,- Warmtepomp
€ 245,- verzendkosten

Totaal: € 1973,-

En natuurlijk wat leidingwerk (Hep2O). De veiligheidsgroep zit er nog van de CV.

Dat moet genoeg zijn voor een subsidie aanvraag. Hopen dat die weer terugkomt op € 1600,-.
Die Hewalex is in Polen nog wel een stukje goedkoper: https://www.budujesz.pl/h...u-2-5kw-91-10-13-3123130/

Vorig jaar een offerte bij hen opgevraagd. Zat toen rond de 1100 inclusief verzending naar Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:28:
[...]

Die Hewalex is in Polen nog wel een stukje goedkoper: https://www.budujesz.pl/h...u-2-5kw-91-10-13-3123130/

Vorig jaar een offerte bij hen opgevraagd. Zat toen rond de 1100 inclusief verzending naar Nederland.
Spreken ze Engels daar? Heb je eventueel een mailadres voor me. Met een Poolse website kan ik niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:01:
[...]

Spreken ze Engels daar? Heb je eventueel een mailadres voor me. Met een Poolse website kan ik niks :)
Destijds via live chat contact gehad in het Engels, en dat ging prima. Mogelijk hebben ze ook wel zo'n 250L vat, maar die kon ik niet zo snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:20:
[...]

Destijds via live chat contact gehad in het Engels, en dat ging prima. Mogelijk hebben ze ook wel zo'n 250L vat, maar die kon ik niet zo snel vinden.
Als ik op dit moment op de chat knop druk gebeurt er niks. Ik zal later nog wel even proberen. Misschien een tijdzone dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:23:
[...]

Als ik op dit moment op de chat knop druk gebeurt er niks. Ik zal later nog wel even proberen. Misschien een tijdzone dingetje.
Staat ook een mailformulier op de website. Even Google Translate gebruiken en je hebt hem zo gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:30:
[...]

Staat ook een mailformulier op de website. Even Google Translate gebruiken en je hebt hem zo gevonden.
Ik heb ze gemaild. Ik ga het horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Heronimo Heb jij ook daadwerkelijk een Hewalex in gebruik? Ik twijfel namelijk nog tussen de 2 (NIBE Savent en de Hewalex), als die hogere subsidie inderdaad weer beschikbaar is.

Grootste vraag voor mij is vooral: Kan de Hewalex ook de afzuiging verzorgen op een lager toerental zonder dat het water verwarmd wordt? De handleiding van de NIBE laat dit wel duidelijk zien, met zelfs een 0-3V ingang om het toerental te regelen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rimco schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:15:
@Heronimo Heb jij ook daadwerkelijk een Hewalex in gebruik? Ik twijfel namelijk nog tussen de 2 (NIBE Savent en de Hewalex), als die hogere subsidie inderdaad weer beschikbaar is.

Grootste vraag voor mij is vooral: Kan de Hewalex ook de afzuiging verzorgen op een lager toerental zonder dat het water verwarmd wordt? De handleiding van de NIBE laat dit wel duidelijk zien, met zelfs een 0-3V ingang om het toerental te regelen.
Hier heb je de handleiding:
https://dawi.eu/wp-conten...p_pcwu-25kw_installer.pdf

Kan je zelf even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@CurlyMo Die heb ik vaak genoeg bekeken, maar dat geeft geen uitsluitsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rimco schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:32:
@CurlyMo Die heb ik vaak genoeg bekeken, maar dat geeft geen uitsluitsel.
Pagina 14. Fan operation mode en Circulating pump operation mode is niet wat je zocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Rimco schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:15:

Uiteindelijk niet besteld omdat het niet uit kwam hem ook te gaan installeren. Na het zakken van de subsidie was de interesse weer weg. Maar als die weer terug komt ben ik wel geïnteresseerd om er volgend jaar eentje op te gaan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@CurlyMo Die geeft 2 opties: MIN en MAX. Volgens de elektrische schema's zit er ook gewoon een ouderwetse AC ventilator in met 2 standen. Wat ik bij de Nibe heb begrepen is dat de ventilator vraaggestuurd is (met RF A/B als je wil) en tijdens het verwarmen een ander toerental gebruikt.

Bij de Hewalex lijkt het gewoon een vast toerental voor de hele tijd (of misschien dus alleen tijdens het verwarmen). De circulation pump lijkt te verwijzen naar een optionele water pomp, niet de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Rimco Werkt die Nibe Savent ook gewoon op binnen / binnen lucht circulatie net zoals bij de Atlantic Exporer? Ze adverteren hem namelijk voor aansluiten op een MV.

Daarbij lees ik ook dat de Savent niet standalone bedoelt is, maar als aanvulling op je CV.

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 25-09-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@CurlyMo Savent is gemaakt als vervangen voor de MV box. Het is niet alsof hij weet waar de lucht vandaan komt of waar die heen gaat, dus zie niet direct een probleem met binnnen/binnen (behalve dat je dan er niet mee ventileert).

Hij wordt inderdaad aangeprezen als hybride oplossing, maar ik zet hem straks gewoon naast de Panasonic 5J dit vandaag binnen is gekomen. Beiden op een eigen aansluiting op een buffervat, dus geen last van elkaar. Verder zorg ik gewoon dat de CV pomp van de Savent aan blijft als hij de "CV" aan zet (die er dus niet aan hangt).

Beide systemen zijn in de basis gelijk: Warme lucht wordt kouder en koud water wordt warmer. De grootste vraag is vooral wat de mogelijkheden zijn om hem aan te sturen en wat voor ventilator er in zit. Bij de Savent lijkt het een traploos regelbare ventilator te zijn, dus dat zal wel DC zijn. Bij de Hewalex denk ik dat je er op achter uit zou gaan tov een moderne MV box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Rimco Dat is dus het punt. Ik wil een standalone SWW oplossing. Niet hybride. De Savent klinkt daarvoor ook wel interessant, alleen wat duurder. De handleiding zegt dit:
Sommige waarden in deze tabel zijn bedoeld voor een andere configuratie van dit toestel, die in het buitenland wordt gebruikt. Deze warmtepomp wordt dan toegepast als warmtepompboiler, vandaar de parameters m.b.t. legionella en boilerbedrijf. In Nederland wordt de Savent uitsluitend geleverd in een uitvoering voor cv-verwarming en zijn deze parameters niet van toepassing (aangegeven met n.v.t.).
Alsof ze dat bewust proberen te ontmoedigen in NL. Want waarom zouden ze daar verder niks over zeggen in de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@CurlyMo Over de grens verkopen ze exact dezelfde unit maar dan als SWW verwarmer: https://www.novelan.com/f...s,bis%20zu%2060%20%C2%B0C.

Het punt is echter dat je in Nederland alleen de hoge subsidie kan krijgen als het voor verwarming is, niet voor SWW. Zou me niet verbazen als ze daarom deze optie expliciet niet vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rimco schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:59:
@CurlyMo Over de grens verkopen ze exact dezelfde unit maar dan als SWW verwarmer.
Het punt is echter dat je in Nederland alleen de hoge subsidie kan krijgen als het voor verwarming is, niet voor SWW. Zou me niet verbazen als ze daarom deze optie expliciet niet vermelden.
Ik zou daarover eens de RVO mailen of bellen. De Hewalex is in Nederland namelijk ook voornamelijk bekend onder Solmax. Als de Nibe en Novelan vrijwel exact dezelfde unit is (maar niet beperkt in SWW mogelijkheden in het menu), dan zou de subsidie ook gewoon hetzelfde moeten zijn.

De Hewalex is ook primair bedoeld voor SWW, maar omdat hij ook als WP gebruikt kan worden, is de subsidie zo hoog (binnekort weer iig). Volgens mij is dat hetzelfde als met dit ding.

Had je hem in het buitenland ook al goedkoop kunnen vinden?

Is die fan van de Hewalex niet met een dimmer variabel te maken?

Hij staat in NL ook op de lijst onder de Alpha Innotec - LWB (KA11588) voor ook € 1500,-. Dat lijkt mijn punt te onderstrepen dat het merk niet uitmaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 25-09-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@CurlyMo De Savent (of de Novelan) heb ik nog niet goedkoper gezien dan 1800 euro, dus met de huidige subsidie van 1500 euro blijft het prima te doen. Ik hoef RVO daarvoor niet te bellen. Alleen de Hewalex zou netto gewoon geld opleveren om een boiler te kopen, dat zou natuurlijk wel mooi zijn.

De Hewalex is het goedkoopste in Polen (en daar kom ik wel eens), dus dat zou verder geen probleem zijn. Maar voordat ik die ga overwegen heb ik liever een praktijkervaring van iemand ;) Het dimmen zou misschien wel kunnen, maar AC ventilatoren zijn een beetje achterhaald qua efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rimco schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:37:
@CurlyMo De Savent (of de Novelan) heb ik nog niet goedkoper gezien dan 1800 euro, dus met de huidige subsidie van 1500 euro blijft het prima te doen. Ik hoef RVO daarvoor niet te bellen. Alleen de Hewalex zou netto gewoon geld opleveren om een boiler te kopen, dat zou natuurlijk wel mooi zijn.

De Hewalex is het goedkoopste in Polen (en daar kom ik wel eens), dus dat zou verder geen probleem zijn. Maar voordat ik die ga overwegen heb ik liever een praktijkervaring van iemand ;) Het dimmen zou misschien wel kunnen, maar AC ventilatoren zijn een beetje achterhaald qua efficiëntie.
Wat betreft de Savent lees ik in een ander topic dit:
Murkmans schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:14:
[...]
Ik kan geen uitgebreide handleiding van de savent vinden dus durf het niet te zeggen.
Ik zag wel dat de Alpha innotec Alira lwb hetzelfde apparaat is, maar softwarematig is aangepast voor warmwaterbereiding. Deze opties zie je ook in de handleiding van de savent staan.
Het lijkt er dan toch op dat de Savent niet goed standalone werkt door softwarematige beperkingen.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:52

Ik zou NIBE gewoon even bellen hoe het zit, klantenservice is redelijk behulpzaam.
Alpha innotec valt onder NIBE dus je kan ze er gerust naar vragen of de savent evt voor sww in te stellen is. De alira LWB kost rond de 2.080 euro trouwens.

Je zou ook een savent op een hygieneboiler
http://www.dimeco.be/prod.../200-liter-oeg-verticaal/

kunnen aansluiten of een tank-in-tank boiler https://www.heizung-solar...uscher-300-80-L::579.html.
De buitenste laag bevat CV water en dient als buffervat voor je cv, daardoorheen loopt een lange spiraal of een binnentank met sanitair warm water.

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 20:39
@CurlyMo De Savent (of de Novelan) heb ik nog niet goedkoper gezien dan 1800 euro,
Ik overweeg hem ook, zie bij eerste google zoekopdracht al voor 1726 euro...

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@CurlyMo/@Murkmans/@Slaveofthewave De ongedocumenteerde "E39 = 1 instelling software, behorend bij deze configuratie van de Savent" lijkt verantwoordelijk voor deze modus. 0 en 2 zijn ook mogelijk en het zou mij niet verbazen als een van die opties actief is op de Novelan. Verder ben ik sowieso van plan om met 2 hygiëneboilers van 200L te werken, nog een tikkie goedkoper dan in België: https://www.heizungsprofi...icher-200-Liter-516008214. Die 1726 is inderdaad de prijs die ik had gezien, maar ik had (ongeveer) 1800 in mijn hoofd. Het punt was vooral dat de NIBE niet een hele andere prijs heeft dan de Novelan.

Mijn idee is heel simpel: 1 buffer voor de CV en voorverwarmen SWW, 1 buffer alleen voor SWW. De savent zal beide buffers op proberen te warmen (net alsof het radiatoren zijn). Zowel de Savent en WP sluit ik op beide buffers aan met een eigen 3-weg klep. Ik verwacht ook geen last te hebben van de NIBE software modus.

Op de ingang van de Savent sluit ik 2 signalen parallel aan: 1 van de echte thermostaat en 1 van het SWW vat (simpele temperatuurregeling op de onderkant van het vat die ook een 3-wegklep schakelt). De "hybride" CV uitgang van de Savent sluit ik nergens op aan behalve op de pomp van de Savent (om te zorgen dat die blijft draaien als hij denkt dat de CV is aangezet).

Naast de Savent komt de Panasonic 5J. Zijn thermostaatingang sluit ik ook aan op de thermostaat, maar wel met een tijdsvertraging er tussen. Op deze manier is het een beetje hetzelfde als de Savent zelf zou doen, maar dan zonder last te hebben van de SWW combinatie. Daarnaast houdt de WP ook het SWW in de gaten (maar dan hoger in het vat) en zal zelfstandig het SWW vat gaan verwarmen als dat volgens hem nodig is. Als we dit een beetje goed instellen zal dat alleen gebeuren als de Savent het niet snel genoeg kan doen.

Voordeel is dus ook dat de Savent SWW kan verzorgen terwijl de 5J door kan draaien voor de verwarming (als het koud genoeg is). Aan de andere kant zullen we zo veel mogelijk de Savent kunnen gebruiken om de ventilatiewarmte te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De Solmax / Hewalex is weer wat vertraagd. De RVO krijgt dat ding niet goed in hun rekenmodules verantwoord. Daarvoor moeten de modules aangepast worden, maar dat duurt dus even. Het is nog even afwachten of dat invloed heeft op het meldingsnummer. Aankomende maandag gaan de gesprekken verder.

Het is al wel bevestigd dat de subsidie van € 1600,- gehandhaafd blijft.

Ik heb trouwens vorige week antwoord gehad van Budujesz, maar dat is niet echt verhelderend :p
We are always open for cooperation 😊

To offer you our prices excluding Polish VAT, we need you to send us copies (scans) of:
- a European VAT number registration certificate,
- a document confirming the registration of the company in the EU country other than Poland.
- filled our internal authorization and vat forwarding (attached)

Then please register account on www.morele.net net and send me email address.

I will fill the rest.

After company verification I will be able to send proforma.
Ik heb ze maar geantwoord dat ik gewoon zo'n ding wil bestellen als reguliere consument, maar daar hebben ze nog niet op gereageerd.

[ Voor 50% gewijzigd door CurlyMo op 05-10-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
Rimco schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:58:
@CurlyMo/@Murkmans/@Slaveofthewave De ongedocumenteerde "E39 = 1 instelling software, behorend bij deze configuratie van de Savent" lijkt verantwoordelijk voor deze modus. 0 en 2 zijn ook mogelijk en het zou mij niet verbazen als een van die opties actief is op de Novelan. Verder ben ik sowieso van plan om met 2 hygiëneboilers van 200L te werken, nog een tikkie goedkoper dan in België: https://www.heizungsprofi...icher-200-Liter-516008214. Die 1726 is inderdaad de prijs die ik had gezien, maar ik had (ongeveer) 1800 in mijn hoofd. Het punt was vooral dat de NIBE niet een hele andere prijs heeft dan de Novelan.

Mijn idee is heel simpel: 1 buffer voor de CV en voorverwarmen SWW, 1 buffer alleen voor SWW. De savent zal beide buffers op proberen te warmen (net alsof het radiatoren zijn). Zowel de Savent en WP sluit ik op beide buffers aan met een eigen 3-weg klep. Ik verwacht ook geen last te hebben van de NIBE software modus.

Op de ingang van de Savent sluit ik 2 signalen parallel aan: 1 van de echte thermostaat en 1 van het SWW vat (simpele temperatuurregeling op de onderkant van het vat die ook een 3-wegklep schakelt). De "hybride" CV uitgang van de Savent sluit ik nergens op aan behalve op de pomp van de Savent (om te zorgen dat die blijft draaien als hij denkt dat de CV is aangezet).

Naast de Savent komt de Panasonic 5J. Zijn thermostaatingang sluit ik ook aan op de thermostaat, maar wel met een tijdsvertraging er tussen. Op deze manier is het een beetje hetzelfde als de Savent zelf zou doen, maar dan zonder last te hebben van de SWW combinatie. Daarnaast houdt de WP ook het SWW in de gaten (maar dan hoger in het vat) en zal zelfstandig het SWW vat gaan verwarmen als dat volgens hem nodig is. Als we dit een beetje goed instellen zal dat alleen gebeuren als de Savent het niet snel genoeg kan doen.

Voordeel is dus ook dat de Savent SWW kan verzorgen terwijl de 5J door kan draaien voor de verwarming (als het koud genoeg is). Aan de andere kant zullen we zo veel mogelijk de Savent kunnen gebruiken om de ventilatiewarmte te benutten.
mmm, je idee klinkt niet erg simpel. Waarom 2 buffervaten?
Ik begrijp niet waarom de savent niet verkocht wordt in NL voor SWW.

De savent is als volgt bedoelt:
Kamerthermostaat welke bij de savent hoort:
Deze thermostaat regelt de verwarming in uw
woning. De Savent wordt aan en uitgestuurd.
Als de Savent, ten opzichte van het gevraagde
vermogen, te weinig warmte levert, kan de
Savent de cv-ketel bijschakelen voor extra
verwarming.

Blijkbaar heeft de Savent intelligentie om te bepalen of ie genoeg warmte kan leveren.
Ik denk dat ze bedoelen dat de Savent z'n eigen pomp uitschakeld als ie de cv bijschakeld, maar dat kan Nibe vertellen.

Update:
Het zou nog mooier zijn als je geen extra pomp nodig hebt en de cv het rond pompt. Scheelt weer in de configuratie en de aanschafkosten. Heeft iemand hier een goed idee voor?

[ Voor 3% gewijzigd door dick133a op 07-10-2020 14:20 . Reden: pomp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Murkmans schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:26:
[...]

Je zou ook een savent op een hygieneboiler
http://www.dimeco.be/prod.../200-liter-oeg-verticaal/

kunnen aansluiten of een tank-in-tank boiler https://www.heizung-solar...uscher-300-80-L::579.html.
De buitenste laag bevat CV water en dient als buffervat voor je cv, daardoorheen loopt een lange spiraal of een binnentank met sanitair warm water.
Wat is het voordeel om de savent op een hygiene of tank in tank boiler aan te sluiten?
Verlies je dan geen energie? Hoe zorg je ervoor dat je cv water en je tap water niet hoger wordt dan de maximale temperatuur? Tapwater maximaal 50c, cv water maximaal 50 of lager (vloerverwarming). slaat je cv (eigenlijk cv pomp want brander is dan niet nodig) dan nog wel aan als de temperatuur toch hoger is?
De savent heeft als enige functie om boilerwater te verwarmen?

Als je meerdere warmtewisselaars in de boiler hebt zitten dan kan je meerdere apparaten aansluiten?
Bijvoorbeeld 1 savent, 1 cv + gebruiken als zonneboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:07
dick133a schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:17:
[...]

Blijkbaar heeft de Savent intelligentie om te bepalen of ie genoeg warmte kan leveren.
Ik denk dat ze bedoelen dat de Savent z'n eigen pomp uitschakeld als ie de cv bijschakeld, maar dat kan Nibe vertellen.

Update:
Het zou nog mooier zijn als je geen extra pomp nodig hebt en de cv het rond pompt. Scheelt weer in de configuratie en de aanschafkosten. Heeft iemand hier een goed idee voor?
Volgens mij sluit je de thermostaat aan op de Savent. Als deze na enige tijd (instelbaar) nog steeds warmte vraag heeft, dan start de CV ketel (aansluiting voor thermostaat CV ketel hangt nu aan de Savent). De pomp vd Savent blijft altijd draaien. Beide verwarmen dan tot de beoogde temperatuur is bereikt.

Overigens denk ik dat de Savent prima werkt zonder pomp, zolang het water maar blijft stromen.

Mijn Savent heeft volgens mij ook een aansluiting voor een elektrisch element (bijvoorbeeld voor een legionella run), maar ik moet zeggen dat ik dat niet meer zeker weet. Ik heb de boel geïnstalleerd in 2017 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:35

Crazy-

Best life ever

Rimco schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:55:
@CurlyMo Dan wacht ik toch nog maar even met de aanschaf van de Nibe Savent. Je weet trouwens dat de boiler geen spiraal nodig heeft toch? De Hewalex werkt direct met tapwater.
Deze zou je toch juist een vat willen laten opwarmen? Tenminste; daarvoor zou ik hem willen aanschaffen.
M.b.v. een (CV)-pomp kan ik wel het 400 liter water rond laten pompen; de Hewalex doet de rest wel

of ... denk ik verkeerd?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@reneeke1970 kwam met het mooie idee om alvast een boiler neer te zetten en water op te warmen met het elektrisch element. Dat totdat de Hewalex er is. Zo kan ik alvast van het gas af. Die boiler moet er toch komen, dus waarom niet alvast nu :)

Nu staat dit hele topic vol met WPB systemen, maar over losse boilers wordt weinig gesproken. Wat zijn nu dé plekken om een kwalitatieve niet al te zware 200 à 250L boiler te kopen? Nu het idee gevat heeft om die boiler alvast los te kopen hoeft dat ook niet meer perse bij http://heizung-solar24.de. Vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:32:
@reneeke1970 kwam met het mooie idee om alvast een boiler neer te zetten en water op te warmen met het elektrisch element. Dat totdat de Hewalex er is. Zo kan ik alvast van het gas af. Die boiler moet er toch komen, dus waarom niet alvast nu :)

Nu staat dit hele topic vol met WPB systemen, maar over losse boilers wordt weinig gesproken. Wat zijn nu dé plekken om een kwalitatieve niet al te zware 200 à 250L boiler te kopen? Nu het idee gevat heeft om die boiler alvast los te kopen hoeft dat ook niet meer perse bij http://heizung-solar24.de. Vandaar
Deze advertentie mag je niet missen
Buffervat,hygieneboiler,solarboiler,pelletkachel,houtkachel
Op aanvraag
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:10:
[...]

Deze advertentie mag je niet missen
Buffervat,hygieneboiler,solarboiler,pelletkachel,houtkachel
Op aanvraag
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Dat zijn van die onbetaalbare RVS dingen. Die kende ik inderdaad. Is er niks voor een slagje kleinere beurs maar wel met een goede prijs/kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:18:
[...]

Dat zijn van die onbetaalbare RVS dingen. Die kende ik inderdaad. Is er niks voor een slagje kleinere beurs maar wel met een goede prijs/kwaliteit?
Oh echt waar, wist ik niet eens dat ik een RVS binnen had staan, weer wat geleerd.
Zal rien een bedankje sturen want ik heb toch echt voor emaille betaald

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:31:
[...]

Oh echt waar, wist ik niet eens dat ik een RVS binnen had staan, weer wat geleerd.
Zal rien een bedankje sturen want ik heb toch echt voor emaille betaald
Ik dacht dat ik eerder gelezen had dat dit RVS boilers waren. Dan heb ik me vergist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:32:
[...]

Ik dacht dat ik eerder gelezen had dat dit RVS boilers waren. Dan heb ik me vergist.
Die hebben ze ook ja. Maar ook emaille, je kunt kiezen hoe groot en met 0 tot 3 spiralen, eventueel ook liggend, maar die zijn duur Poe Poe.

Hij zet zijn prijzen niet meer online want de concurentie was daar niet zo blij mee, wat jij besteld komt rechtstreeks van fabriek naar jou bezorgt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik bel hem morgen wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

dick133a schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:17:
[...]

mmm, je idee klinkt niet erg simpel. Waarom 2 buffervaten?
Ik begrijp niet waarom de savent niet verkocht wordt in NL voor SWW.

De savent is als volgt bedoelt:
Kamerthermostaat welke bij de savent hoort:
Deze thermostaat regelt de verwarming in uw
woning. De Savent wordt aan en uitgestuurd.
Als de Savent, ten opzichte van het gevraagde
vermogen, te weinig warmte levert, kan de
Savent de cv-ketel bijschakelen voor extra
verwarming.

Update:
2 buffervaten is een resultaat van meerdere factoren. Ten eerste heb ik naregeling en moet dus zorgen dat ik de flow kwijt kan. Door dit ook te gebruiken om het SWW voor te verwarmen heb ik direct meer water beschikbaar met minder opslag van water op een hoge temperatuur. Verder heb ik na zorgvuldig passen en meten met deze 2 vaten precies genoeg ruimte over voor de Savent/Hewalex en wasmachine/droger.
De (CV) buffer ook voor SWW zou ik alleen zo gebruiken als je nog een tweede vat of andere naverwarmer wilt gebruiken, je wilt namelijk inderdaad niet je CV water onnodig warm maken vanwege SWW.

Zoals @Tromp.et al eerder aangaf kan ik uit de handleiding opmaken dat de intelligentie niets anders is dan de CV pas inschakelen als er meer den X minuten warmte wordt gevraagd door de CV. Dat werkt ook best prima, ook met TPI, waarbij je vaak een aantal schakelmomenten in een uur hebt. Enkel wanneer de vraag dus 100% wordt zal de CV bijspringen. @Tromp.et Heb je nog ervaringen die je met ons kan delen?

Volgens het schema in de handleiding lijkt het er trouwens op dat de Savent alleen zijn eigen pomp zal gebruiken zolang de CV niet aan staat. Vandaar mijn idee om dat signaal te gebruiken om dan alsnog de pomp te laten draaien om het simpel parallel aan te sluiten. Je zou inderdaad ook alles in serie kunnen zetten, maar dan moet je wel zorgen dat je de CV koest kan houden (maar wel laat pompen) totdat er echt extra warmte nodig is.
Crazy- schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:52:
[...]

Deze zou je toch juist een vat willen laten opwarmen? Tenminste; daarvoor zou ik hem willen aanschaffen.
M.b.v. een (CV)-pomp kan ik wel het 400 liter water rond laten pompen; de Hewalex doet de rest wel

of ... denk ik verkeerd?
Je hebt in principe alleen een vat vol (SWW) water nodig volgens de handleiding. Ik zou niet direct verwachten dat hij problemen heeft met CV water, maar dat is niet geheel duidelijk. Verder hou ik zelf niet van vaten vol met SWW water, want je hebt ofwel een anode nodig of je moet grof geld uit geven voor een RVS vat. En dan nog moet je een legionella run hebben wil je het fatsoenlijk doen. Met de hygiënebuffers heb je daar allemaal geen last van.

[ Voor 8% gewijzigd door Rimco op 07-10-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:35

Crazy-

Best life ever

Rimco schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:37:
[...]

Je hebt in principe alleen een vat vol (SWW) water nodig volgens de handleiding. Ik zou niet direct verwachten dat hij problemen heeft met CV water, maar dat is niet geheel duidelijk. Verder hou ik zelf niet van vaten vol met SWW water, want je hebt ofwel een anode nodig of je moet grof geld uit geven voor een RVS vat. En dan nog moet je een legionella run hebben wil je het fatsoenlijk doen. Met de hygiënebuffers heb je daar allemaal geen last van.
Klopt! Ik heb een hygiënevat: dus met een SWW warmtewisselaar. Vat gevuld met “dood” water

Dan is het dus een prima oplossing denk ik zo!

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Rimco Hoe is je plan gevorderd om voor een Thermica boilervat te gaan uit Polen? Die dingen zijn wel enorm aantrekkelijk geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@CurlyMo Ben me er niet bewust van dat ik dat van plan was. Ben voorstander van hygieneboilers en OEG. Die marktplaats link was ook OEG en heb de verkoper ook een berichtje gestuurd, maar nog niets gehoord. Had jij hem wel te pakken gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rimco schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:08:
@CurlyMo Ben me er niet bewust van dat ik dat van plan was. Ben voorstander van hygieneboilers en OEG. Die marktplaats link was ook OEG en heb de verkoper ook een berichtje gestuurd, maar nog niets gehoord. Had jij hem wel te pakken gekregen?
Hier had je het er over. Maar of je het zelf van plan was staat er inderdaad niet expliciet :)
Rimco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Remco45 @koevlaas2 Even in het juiste topic. Als ik dan het schema er weer bij pak van de Hewalex aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta7G-IVQ44TEOIIR4Tbzkr0dhWI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LNSCdyrNWHWF7dlIDZIVVKPe.jpg?f=user_large

Dan moet er dus een drinkwaterexpansievaat van 4 bar zoals ook in het schema te zien (ook op die plek?) of een overdrukventiel van 4 bar (bij de koudwateringang van de boiler?). Is overigens een overdrukventiel hetzelfde als een veiligheidsgroep?

Keerkleppen zijn hetzelfde als @koevlaas2 jij nu ook bij de CV heb geplaatst?

In zo'n situatie moet een Joule dus prima voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Waarom dubbelop?
Een inlaatcombinatie heeft een keerklep en loost water boven x bar, bij een wpb is dat 6-8 bar en die druk haal ik zeker als er niet wordt getapt tijdens het opwarmen.
Met een extra expansievat zal hij wat minder water lozen, is dat geen voorschrift voor een ander land :?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Speedy-Andre Ik schrijf toch of i.p.v. en. Zo'n overdrukventiel is goedkoper en kleiner, dus dat heeft mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:25:
@Speedy-Andre Ik schrijf toch of i.p.v. en. Zo'n overdrukventiel is goedkoper en kleiner, dus dat heeft mijn voorkeur.
Dat meen ik in het schema te zien, misschien is dat om de locatie te verduidelijken :)
Als het goed is zit er al een bij de cvketel, maar die zal wel 6-8 bar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:31:
[...]

Dat meen ik in het schema te zien, misschien is dat om de locatie te verduidelijken :)
Als het goed is zit er al een bij de cvketel, maar die zal wel 6-8 bar zijn
Ik las het schema al als een of/of :)

Ging er meer om of de Joule nu wel of niet aan te raden is, aangezien @koevlaas2 er al 2 lekkende had. Maar dat lag waarschijnlijk aan de verkeerde druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
@CurlyMo

Op beide diagrammen zie je onderaan de boiler een kraan tussen drinkwater expansievat en de boiler: dat mag dus eigenlijk niet want dan zou je het expansievat en ook de inlaatcombinatie (of veiligheidsgroep, want dat is hetzelfde) buitenspel kunnen zetten! Vandaar dat een inlaatcombinatie een eigen kraan heeft.

Ik kon geen inlaatcombinatie/veiligheidsgroep vinden welke is afgeregeld op 4 bar, vandaar dat ik vanwege de boiler limiet van 6 bar er een 4 bar overstortventiel heb ingezet tussen boiler en inlaatcombinatie. Daarmee voldoe je middels de inlaatcombinatie aan de wettelijke eisen en zorgt het ventiel ervoor dat bij 4 bar water wordt geloosd. Dit vanwege plaatsgebrek, en het is ook nog een stuk goedkoper dan zo'n drinkwater expansievat.

Er is nog een andere beveiliging nodig mijns inziens, namelijk tegen imploderen, zie mijn posting:
https://gathering.tweaker...message/58155046#58155046

Toegegeven: de kans dat dit gebeurd is klein, maar dit kan worden voorkomen door in de warm water leiding uit de boiler een Nibe Beluchter te plaatsen. Kost ca 2 tientjes.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Remco45 Op basis van o.a. reactie en de tekening van de Hewalex zelf komt het volgens mij op het volgende neer
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
          |
/----\    B                     |-----|
|    |->--/  /------<--K--------|     |
|    |------/             /-----|     |
|    |                    |     |-----|
|    |V------+------>--P---        |
|    |       |                     |
\----/       \------<----

V = veiligheidsgroep 4 bar
P = pomp
K = keerklep
B = beluchter

Dat op basis van een Hewalex en een
https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-5869.html?l=en
Of
https://www.plumbingprodu...cylinder-1-coil-250l.html

@Grolsch Welk energielabel heeft jouw Joule boiler?

[ Voor 32% gewijzigd door CurlyMo op 11-10-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57
CurlyMo schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:18:
@Remco45 Op basis van o.a. reactie en de tekening van de Hewalex zelf komt het volgens mij op het volgende neer
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
          |
/----\    B                     |-----|
|    |->--/  /------<--K--------|     |
|    |------/             /-----|     |
|    |                    |     |-----|
|    |V------+------>--P---        |
|    |       |                     |
\----/       \------<----

V = veiligheidsgroep 4 bar
P = pomp
K = keerklep
B = beluchter

Dat op basis van een Hewalex en een
https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-5869.html?l=en
Of
https://www.plumbingprodu...cylinder-1-coil-250l.html

@Grolsch Welk energielabel heeft jouw Joule boiler?
Ik heb deze

https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3980.html?l=en

Maar staat bij mij in het wp hok waar het altijd warm is, en de boiler temperatuur is slechts 48 graden dus weinig verlies.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 11-10-2020 21:22 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Grolsch schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:19:
[...]

Ik heb deze

https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3980.html?l=en

Maar staat bij mij in het wp hok waar het altijd warm is, en de boiler temperatuur is slechts 48 graden dus weinig verlies.
Precies, dat is wat ik las inderdaad. Dat het verlies ook voor een C label minimaal is.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 11-10-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Weet iemand hoe dit heet (in het Engels):
Afbeeldingslocatie: https://www.plumbingproducts.ie/8035-thickbox_default/joule-unvented-cylinder-kit-19l.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 11-10-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57
Nee, wat is het Nederlandse woord? Zoekt wat makkelijker. Ik kom nu niet verder dan plastic thing :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Grolsch schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:28:
Nee, wat is het Nederlandse woord? Zoekt wat makkelijker. Ik kom nu niet verder dan plastic thing :+
Het zit in de Joule aansluitkit:
https://www.plumbingprodu...ted-cylinder-kit-19l.html

Het heet dus een Tundish :)

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 11-10-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
https://www.cwberry.com/P...t---MACTUN-2_08102545.htm

Als ik het goed lees sluit dat de afvoer af tegen stank

[ Voor 57% gewijzigd door space-one op 12-10-2020 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Let goed op de specificaties!
De door jou genoemde boiler via Kotly heeft een 2,4 m2 spiraal en de Joule via Ierland is niet te vinden in de database van Joule.co.uk...waarschijnlijk een letter fout, maar ook op de website bij PP staat geen spiraaloppervlakte. Ik zou PP even mailen hoe dat zit.

Als je bij Kotly zoekt naar de TCPMVH-0250LFC dan zie je dat deze een 2,8 m2 spiraal heeft en dat scheelt toch 17% aan oppervlakte.
En kijk je naar de link van @Grolsch dan zie je op diezelfde pagina wat naar onderen de TCPMVG-0250LFC en die heeft onder de 2,8 m2 nog een tweede spiraal van 0,7 m2 waardoor het totale oppervlakte uitkomt op 3,5 m2 en dat is 46% meer.

Zoals al eerder vermeld in het L/W WP topic, kan je de twee spiralen in het midden doorlussen.
Nog een ander belangrijk punt: aansluiten als tegenstroomprincipe (dus koud water gaat in het vat van onder naar boven en in de spiralen gaat het warme water van boven naar onderen).

[ Voor 23% gewijzigd door Remco45 op 12-10-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Remco45 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:49:
[...]
Let goed op de specificaties!
De door jou genoemde boiler via Kotly heeft een 2,4 m2 spiraal en de Joule via Ierland is niet te vinden in de database van Joule.co.uk...waarschijnlijk een letter fout, maar ook op de website bij PP staat geen spiraaloppervlakte. Ik zou PP even mailen hoe dat zit.
Goed punt! Zojuist even gemaild.
Als je bij Kotly zoekt naar de TCPMVH-0250LFC dan zie je dat deze een 2,8 m2 spiraal heeft en dat scheelt toch 17% aan oppervlakte.
En kijk je naar de link van @Grolsch dan zie je op diezelfde pagina wat naar onderen de TCPMVG-0250LFC en die heeft onder de 2,8 m2 nog een tweede spiraal van 0,7 m2 waardoor het totale oppervlakte uitkomt op 3,5 m2 en dat is 46% meer.
En die is ook ruim 1,5 zo duur ;)
Zoals al eerder vermeld in het L/W WP topic, kan je de twee spiralen in het midden doorlussen.
Nog een ander belangrijk punt: aansluiten als tegenstroomprincipe (dus koud water gaat in het vat van onder naar boven en in de spiralen gaat het warme water van boven naar onderen).
@Grolsch heeft een 400L t.o.v. een 250L wat ik max. kwijt kan. Verder gebruikt de Hewalex ook geen spiraal voor het maken van warm water, maar circuleert hij het water zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:21:

@Grolsch heeft een 400L t.o.v. een 250L wat ik max. kwijt kan.
Daarom schreef ik: "...dan zie je op diezelfde pagina wat naar onderen de TCPMVG-0250LFC" en dat is een 250 liter boiler.
Verder gebruikt de Hewalex ook geen spiraal voor het maken van warm water, maar circuleert hij het water zelf.
I know...je zoekt een vat met spiraal/spiralen, toch?...het tegenstroomprincipe is universeel (geeft het beste overdrachtsrendement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Remco45 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Daarom schreef ik: "...dan zie je op diezelfde pagina wat naar onderen de TCPMVG-0250LFC" en dat is een 250 liter boiler.
Dat had ik gelezen, waarop ik reageerde dat die 250L 1,5 keer zo duur is dan die andere Joule die ik gelinked had.
I know...je zoekt een vat met spiraal/spiralen, toch?...het tegenstroomprincipe is universeel (geeft het beste overdrachtsrendement).
Dat spiraal is vooral bedoeld voor flexibiliteit. Dat ik hem in de toekomst toch eventueel nog aan de Panasonic WP kan hangen. Enige punt blijft dat ik ~ € 600,- meer betaal voor een wat efficiëntere spiraal. Dat vind ik wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:28:
[...]

Dat spiraal is vooral bedoeld voor flexibiliteit. Dat ik hem in de toekomst toch eventueel nog aan de Panasonic WP kan hangen. Enige punt blijft dat ik ~ € 600,- meer betaal voor een wat efficiëntere spiraal. Dat vind ik wel erg veel.
WP is dan minimaal 5 Kw en kan deze WP dan zijn warmte kwijt bij een kleine spiraal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
space-one schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:04:
[...]

WP is dan minimaal 5 Kw en kan deze WP dan zijn warmte kwijt bij een kleine spiraal?
Hoe ga ik daar achter komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:07:
[...]

Ga er maar vanuit dat 2.4 gewoon klein is....
En weet je zeker dat die hewalex drink water bestendig is, lijkt mij van niet namelijk?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:07:
[...]

Misschien helpt dit. De T1 is bij een houtkachel of cv veel hoger om het vat op te warmen als bij een warmtepomp.

https://www.econo.nl/bere...ppervlakte-warmte-aanvoer

[ Voor 15% gewijzigd door space-one op 12-10-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Ga er maar vanuit dat 2.4 gewoon klein is....
Dat had ik begrepen. Ik heb de Ieren gemaild met de vraag naar de grootte van de spiraal.
En weet je zeker dat die hewalex drink water bestendig is, lijkt mij van niet namelijk?
Zie het schema. De Hewalex circuleert juist het drinkwater i.p.v. de spiraal.
space-one schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:21:
[...]
Misschien helpt dit. De T1 is bij een houtkachel of cv veel hoger om het vat op te warmen als bij een warmtepomp.

https://www.econo.nl/bere...ppervlakte-warmte-aanvoer
Ik snap niet wat er bedoeld wordt met "Inlaattemperatuur warme stroom". Is dat de maximale temperatuur die de WP kan leveren voor het verwarmen van SWW? Zouden de parameters van mijn 5kW dan als volgt moeten zijn?

Inlaattemperatuur warme stroom: 65
Uitlaattemperatuur warme stroom: 55
Boiler temperatuur: 50
Vermogen: 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
https://zonneboilermagazijn.nl/wp-3kw

KA17678 staat nog niet in de lijst van 25-9 https://www.rvo.nl/subsid...sde/voorwaarden-apparaten

Maximumcapaciteit: 3,0 kW (EN14511 – A15/13°C W35°C)
Opgenomen vermogen: 0,72 kW (EN14511 – A15/13°C W35°C)
COP-efficiëntiefactor: 4,17 (EN14511 – A15/13°C W35°C)

Normaal staat bij warmtepompen ook de waardes van 7/35°C

[ Voor 43% gewijzigd door space-one op 12-10-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Irritant dat ze een nieuwe meldcode hebben. Dan moeten we maar zien hoe snel de Duitsers die overgenomen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:38:
[...]

Irritant dat ze een nieuwe meldcode hebben. Dan moeten we maar zien hoe snel de Duitsers die overgenomen hebben.
Ik zie alleen schema met spiraal, en daarbij een vermelding van wilo circulatie pomp, zonder drinkwater in benaming....
En waar zie jij dat de hewalex bestand is tegen zuurstof?
Is alles van messing gemaakt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Ik snap niet wat er bedoeld wordt met "Inlaattemperatuur warme stroom". Is dat de maximale temperatuur die de WP kan leveren voor het verwarmen van SWW? Zouden de parameters van mijn 5kW dan als volgt moeten zijn?

Inlaattemperatuur warme stroom: 65
Uitlaattemperatuur warme stroom: 55
de maximale aanvoertemperatuur van de wp en dan is volgens mij 65 al hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

Ik zie alleen schema met spiraal, en daarbij een vermelding van wilo circulatie pomp, zonder drinkwater in benaming....
En waar zie jij dat de hewalex bestand is tegen zuurstof?
Is alles van messing gemaakt?
Je ziet duidelijk in alle schema's dat de Hewalex niet het spiraal circuleert, maar de inhoud van het boilervat.

Dit is wat de handleiding erover zegt:
Water in the system must satisfy requirements specified for potable water (O.J. (Poland) no. 203, item 1718).
Important for own water intakes:
- pH ranges between 6.5 and 9.5
- conductivity under 2500 [μS/cm at 20 °C]
- ammonia under 0.5 [mg/l]
- nitrates under 50 [mg/l]
- chlorides content under 250 [mg/l]
- copper under 2 [mg/l, permissible value provided that it does not cause any change in water colour due to its corrosive
aggressiveness]
- sulphates under 250 [mg/l]
- hardness 60-500 [mg CaCO3]
space-one schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:48:
[...]

de maximale aanvoertemperatuur van de wp en dan is volgens mij 65 al hoog.
Ik heb de specificaties van de J serie erbij gepakt en zie zegt bij een A7 / W55 een kW 5 / COP3,01.

Oftewel, aanvoer kan 55 graden zijn, oftewel?
Inlaattemperatuur warme stroom: 55
Uitlaattemperatuur warme stroom: 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Je ziet duidelijk in alle schema's dat de Hewalex niet het spiraal circuleert, maar de inhoud van het boilervat.

Dit is wat de handleiding erover zegt:

[...]

[...]

Ik heb de specificaties van de J serie erbij gepakt en zie zegt bij een A7 / W55 een kW 5 / COP3,01.

Oftewel, aanvoer kan 55 graden zijn, oftewel?
Inlaattemperatuur warme stroom: 55
Uitlaattemperatuur warme stroom: 45
Drink water valt toch echt buiten de eisen....
Laat eens schema zien dan want op zonneboiler magazijn is het op spiraal.
Maar al zou hij er tegen kunnen, dan heb je speciale drinkwater pomp nodig van honderden euro, en niet die simpele wilo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:56:
[...]

Drink water valt toch echt buiten de eisen....
Laat eens schema zien dan want op zonneboiler magazijn is het op spiraal.
Maar al zou hij er tegen kunnen, dan heb je speciale drinkwater pomp nodig van honderden euro, en niet die simpele wilo
Dan sluit ik hem aan op het spiraal. Even goede vrienden. Dan nog even de vraag hoe groot dat spiraal moet zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:58:
[...]

Dan sluit ik hem aan op het spiraal. Even goede vrienden. Dan nog even de vraag hoe groot dat spiraal moet zijn :)
Goeie vraag, volgende vraag

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Kom maar op met het antwoord :p

Twee spiralen is verder ook niet veel duurder, dus als dat wat meer zekerheid geeft is het makkelijk:
https://www.plumbingprodu...cylinder-2-coil-250l.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@reneeke1970/@CurlyMo Het schema wat eerder door CurlyMo werd gegeven (uit de handleiding) laat duidelijk de aansluiting op drinkwater zien. Die handleiding heeft ook nog meer schema's waar de spiralen worden gebruikt, maar nooit met de Hewalex daar op aangesloten.

Ook het schema van zonneboiler magazijn laat duidelijk tapwater zien:
Afbeeldingslocatie: https://zonneboilermagazijn.nl/media/catalog/product/s/c/schematische-weergave-zonneboiler-met-warmtepomp.jpg

Aansluiten op een spiraal zal best werken (met wat verlies in efficiëntie), maar het is niet volgens de handleiding. Goeie kans dat de "simpele" Wilo pomp in het buitenland prima geschikt wordt bevonden voor tapwater, daar zie je ook nog gerust wat meer ijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rimco schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:03:
@reneeke1970/@CurlyMo Het schema wat eerder door CurlyMo werd gegeven (uit de handleiding) laat duidelijk de aansluiting op drinkwater zien. Die handleiding heeft ook nog meer schema's waar de spiralen worden gebruikt, maar nooit met de Hewalex daar op aangesloten.

Ook het schema van zonneboiler magazijn laat duidelijk tapwater zien:
[Afbeelding]

Aansluiten op een spiraal zal best werken (met wat verlies in efficiëntie), maar het is niet volgens de handleiding. Goeie kans dat de "simpele" Wilo pomp in het buitenland prima geschikt wordt bevonden voor tapwater, daar zie je ook nog gerust wat meer ijzer.
Oke, prima dan. Wanneer gaan jullie bestellen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:14:
[...]

Oke, prima dan. Wanneer gaan jullie bestellen?
Zodra ze in Duitsland de juiste meldcode gaan hanteren en ik weet welke boiler ik nu het beste kan kopen :) Vandaar dat ik wat betreft dat laatste nu de twee spiralen versie suggereerde. Die is maar € 50,- duurder.

Ik zal morgen die Ieren eens bellen voor de oppervlakte van die spiralen.

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 12-10-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:40:
[...]

Zodra ze in Duitsland de juiste meldcode gaan hanteren en ik weet welke boiler ik nu het beste kan kopen :) Vandaar dat ik wat betreft dat laatste nu de twee spiralen versie suggereerde. Die is maar € 50,- duurder.

Ik zal morgen die Ieren eens bellen voor de oppervlakte van die spiralen.
Meerdere spiralen koppelen word vaak gedaan ja. Maar als je zeker weet dat ie zo op drinkwater kan ist toch goed?
En vermelden Duitse winkels Nederlandse meld code dan?
Is toch niet verplicht op factuur?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@reneeke1970 Op korte termijn blijf ik waarschijnlijk bij de NIBE. Als CurlyMo de Hewalex heeft kunnen we vergelijken ;) Ik ben vooral bang voor de ouderwetse AC ventilator die niet goed te regelen is. Daarnaast lijkt de NIBE ook meer bedoeld voor langdurig bedrijf, dus de software zal waarschijnlijk beter aansluiten bij mijn toepassing. Aangezien ik toch hygiëneboilers gebruik is het aansluiten op CV water voor mij wat handiger (en dat is de standaard voor de NIBE). Wellicht overweeg ik in de toekomst nog een keer de Hewalex, maar dat zou dan voor een recreatiewoning zijn (waar ik geen CV water zal hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rimco schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:17:
@reneeke1970 Op korte termijn blijf ik waarschijnlijk bij de NIBE. Als CurlyMo de Hewalex heeft kunnen we vergelijken ;) Ik ben vooral bang voor de ouderwetse AC ventilator die niet goed te regelen is. Daarnaast lijkt de NIBE ook meer bedoeld voor langdurig bedrijf, dus de software zal waarschijnlijk beter aansluiten bij mijn toepassing. Aangezien ik toch hygiëneboilers gebruik is het aansluiten op CV water voor mij wat handiger (en dat is de standaard voor de NIBE). Wellicht overweeg ik in de toekomst nog een keer de Hewalex, maar dat zou dan voor een recreatiewoning zijn (waar ik geen CV water zal hebben).
Oh dat van AC ventilator had ik nog niet gezien, dus een 100 watt slurpende hmm....

Hij heeft wel drie standen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@reneeke1970 Zonneboiler magazijn laat in hun schema wel nog een ventilatiebox zien, waarbij de Hewalex dus enkel draait bij warmtevraag. Dat zou nog wel kunnen, maar ik heb liever dat ik de bestaande ventilatiebox weg kan halen en dat de WP zo veel mogelijk gebruikt wordt. Aansluitschema van de Hewalex heeft dan wel weer als voordeel dat er buitenlucht wordt bijgemengd als de ventilatiebehoefte lager is. Keuzes, keuzes... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:32:

Zonneboiler 300 liter met 3 zonnecollectoren KA16810 kost na aftrek subsidie ongeveer 650 euro.

Ik vermoed dat een losse boiler aanzienlijk duurder is?

Als kiest voor Warmtepompboiler 2,5kW - 200 liter (Hewalex PCWU200eK - KA15059)
dan zit je op zo'n 1400 euro na aftrek subsidie.

[ Voor 7% gewijzigd door dick133a op 12-10-2020 19:41 . Reden: alternatief toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:20:
[...]

Oh dat van AC ventilator had ik nog niet gezien, dus een 100 watt slurpende hmm....
Alleen als je bezig bent met verwarmen van de SWW.
reneeke1970 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:16:
[...]
En vermelden Duitse winkels Nederlandse meld code dan?
Is toch niet verplicht op factuur?
Ja, en dat is wel zo handig :)

https://www.heizung-solar...uft-Waermepumpe::964.html staat nog onder KA09781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Tromp.et schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

Volgens mij sluit je de thermostaat aan op de Savent. Als deze na enige tijd (instelbaar) nog steeds warmte vraag heeft, dan start de CV ketel (aansluiting voor thermostaat CV ketel hangt nu aan de Savent). De pomp vd Savent blijft altijd draaien. Beide verwarmen dan tot de beoogde temperatuur is bereikt.

Overigens denk ik dat de Savent prima werkt zonder pomp, zolang het water maar blijft stromen.

Mijn Savent heeft volgens mij ook een aansluiting voor een elektrisch element (bijvoorbeeld voor een legionella run), maar ik moet zeggen dat ik dat niet meer zeker weet. Ik heb de boel geïnstalleerd in 2017 ;)
Dus als je cv gebruik als naverwamer (oftewel de cv pomp staat aan), dan heb je geen extra pomp nodig.
Ik twijfel over je opmerking dat de pomp van de savant altijd blijft draaien. CV's schakelen hun pomp toch ook uit als er geen warmtevraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:43:
[...]

Alleen als je bezig bent met verwarmen van de SWW.

[...]

Ja, en dat is wel zo handig :)

https://www.heizung-solar...uft-Waermepumpe::964.html staat nog onder KA09781
Kwestie van mailtje sturen dat je wilt bestellen mits nummer op factuur....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dick133a schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:48:
[...]

Dus als je cv gebruik als naverwamer (oftewel de cv pomp staat aan), dan heb je geen extra pomp nodig.
Ik twijfel over je opmerking dat de pomp van de savant altijd blijft draaien. CV's schakelen hun pomp toch ook uit als er geen warmtevraag is?
Kun je instellen op continu draaien

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dick133a schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:37:
[...]

Zonneboiler 300 liter met 3 zonnecollectoren KA16810 kost na aftrek subsidie ongeveer 650 euro.

Ik vermoed dat een losse boiler aanzienlijk duurder is?

Als kiest voor Warmtepompboiler 2,5kW - 200 liter (Hewalex PCWU200eK - KA15059)
dan zit je op zo'n 1400 euro na aftrek subsidie.
Bewijs eens dat dat systeem op je dak geïnstalleerd is.....
Foto van de buren?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:48:
[...]

Kwestie van mailtje sturen dat je wilt bestellen mits nummer op factuur....
Ik kan geen Duits, dus nogmaals geprobeerd in het Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:55:
[...]

Ik kan geen Duits, dus nogmaals geprobeerd in het Engels.
Er is een app genaamd google translate....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:14:
[...]

Er is een app genaamd google translate....
Er is een persoon genaamd Genadij die toch Engels kan. Die mailde me net terug. Eerder gaven ze aan dat niemand daar Engels kon :) Het antwoord was is dat ze flexibel zijn in wat ze op de factuur zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:17:
[...]

Er is een persoon genaamd Genadij die toch Engels kan. Die mailde me net terug. Eerder gaven ze aan dat niemand daar Engels kon :) Het antwoord was is dat ze flexibel zijn in wat ze op de factuur zetten.
Lijkt me logisch als ze willen verkopen, anders kopie rvo lijst erbij, dan weten ze dat ze niet liegen

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 86 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.