Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik zie dat ik wat onduidelijk was, de pomp van de Savent draait alleen als de Savent ook daadwerkelijk warmte levert. Ik bedoelde dat als de Savent de CV ketel laat bijspringen dat de pomp van de Savent dan ook gewoon door blijft draaien (tot de temperatuur van het water te hoog wordt, dan slaat de Savent af omdat hij niet meer mee kan helpen). Dus op dat moment draaien beide pompen.dick133a schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:48:
[...]
Dus als je cv gebruik als naverwamer (oftewel de cv pomp staat aan), dan heb je geen extra pomp nodig.
Ik twijfel over je opmerking dat de pomp van de savant altijd blijft draaien. CV's schakelen hun pomp toch ook uit als er geen warmtevraag is?
Duidelijk.Tromp.et schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:42:
d
[...]
Ik zie dat ik wat onduidelijk was, de pomp van de Savent draait alleen als de Savent ook daadwerkelijk warmte levert. Ik bedoelde dat als de Savent de CV ketel laat bijspringen dat de pomp van de Savent dan ook gewoon door blijft draaien (tot de temperatuur van het water te hoog wordt, dan slaat de Savent af omdat hij niet meer mee kan helpen). Dus op dat moment draaien beide pompen.
De MV werkt co2 gestuurd.
Heeft iemand ervaring om dit zelf te bouwen voor de niet co2 gestuurde savant?
Als ventileren niet nodig is, dan bespaar je namelijk het meeste als je het systeem uitzet toch?
Ja de zonnecollectoren moeten op je dak.reneeke1970 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:50:
[...]
Bewijs eens dat dat systeem op je dak geïnstalleerd is.....
Foto van de buren?
De warmtepompboiler(hewalex) is binnen een stuk handiger
https://www.plumbingprodu...cylinder-2-coil-250l.html
https://archiwum.allegro....ce-250-l-i6838162123.html
De specificaties die daar staan vermeld zijn:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Water capacity: 250L Coil heating surface: 0.7m2 Heating area of coil 2: 0.7m2 Heater power: 3kW Dimensions (height / diameter): 140/60cm Heater connector diameter: 1 3/4" Hot water / cold water connection: 1/1" Coil connections: 3/4" Circulation connection: 3/4" |
Oftewel, een gecombineerd een 1,4m2 spiraal.
subsidie is weer terug:space-one schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:52:
[...]
Nog maar 500 euro. Die lijst is een grote willekeur en lekker handig om warmtepompen op 0 kW te zetten in de lijst.
https://www.rvo.nl/sites/...mtepompen%2024-2-2020.pdf
KA11861 Inventum Spaarpomp 2 € 1.500
Wat is het verschil met een Hewalex? De Hewalex haald zeker de 2 kW en de spaarpomp zelfs niet.
https://www.inventum.com/...handleiding_Spaarpomp.pdf
Max. geleverd thermisch vermogen kWth 1,7
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2019-66566.html
C
Artikel 4.5.8, eerste en tweede lid komen te luiden:
1.De subsidie voor een verwarmingstoestel als bedoeld in artikel 4.5.4 met een lucht-waterwarmtepomp bedraagt bij een thermisch vermogen bij bivalente temperatuur:
a.tot 1 kW € 500; en
b.vanaf 1 kW: € 1.100 vermeerderd met € 100 voor elke kW thermisch vermogen bij bivalente temperatuur vanaf 1 kW.
2.De subsidie voor een verwarmingstoestel als bedoeld in artikel 4.5.4 met een grond-waterwarmtepomp of met een waterwaterwarmtepomp bedraagt bij een thermisch vermogen:
a.tot 1 kW: € 500;
b.vanaf 1 kW tot en met 10 kW: € 2.500; en
c.van meer dan 10 kW: € 2.500 vermeerderd met € 100 voor elke kW thermisch vermogen hoger dan 10 kW.
2.3 Wijziging subsidiebedrag warmtepompen van < 1 kW ten behoeve van verwarming van tapwater
Via onderhavige wijzigingsregeling wordt de hoogte en berekening van het subsidiebedrag voor verwarmingstoestellen met warmtepomp in artikel 4.5.8 aangepast.
In de ISDE zijn forfaitaire bedragen opgenomen op basis waarvan de hoogte van het subsidiebedrag voor de desbetreffende productie-installatie bepaald wordt. Deze bedragen zijn afhankelijk van technische parameters, zoals bij warmtepompen het thermisch vermogen van de installatie.
Uitgangspunten van de ISDE zijn dat de subsidiehoogte tussen circa 20% en 30% van de investeringskosten bedraagt en de maximale steunintensiteit uit de algemene groepsvrijstellingsverordening2 niet wordt overschreden.
Uit een analyse van de marktprijzen in de ontvangen subsidieaanvragen uit 2019 is gebleken dat het subsidiebedrag voor warmtepompen die in de praktijk uitsluitend bedoeld zijn voor het bereiden van warm tapwater niet aansluit bij bovengenoemde uitgangspunten van de ISDE. Daarnaast bestaat in bepaalde gevallen de kans dat de maximale steunintensiteit die geldt op grond van de algemene
groepsvrijstellingsverordening, wordt overschreden. In de praktijk gaat het dan om warmtepompen met een thermisch vermogen tot 1 kW.
Om het subsidiebedrag voor deze groep in lijn te brengen met bovengenoemde uitganspunten wordt het bedrag voor zowel de lucht-waterwarmtepomp als de grond-waterwarmtepomp met een thermisch vermogen tot 1 kW vastgesteld op € 500.
Voor warmtepompen met een hoger thermisch vermogen is er geen aanleiding om de subsidiebedragen te wijzigen.
Zonneboiler 300 liter met 3 zonnecollectoren en 3,0kW Warmtepomp
Met deze complete zonneboiler set met 3 zonnecollectoren en een 300 liter boiler en 3,0 kW warmtepomp bespaar je enorm op je energie-rekening!
Met € 3.596,- ISDE subsidie (Investeringssubsidie Duurzame Energie)
Meldingsnummers: KA16810 en KA17678
Korte terugverdientijd; terugverdienen binnen 3 jaar is mogelijk!
Inderdaad zou ik de ventilatiebox ook liever weghalen maar die zijn zuiniger dan als de wp draait. Als ze beide draaien dan natuurlijk niet.Rimco schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:27:
@reneeke1970 Zonneboiler magazijn laat in hun schema wel nog een ventilatiebox zien, waarbij de Hewalex dus enkel draait bij warmtevraag. Dat zou nog wel kunnen, maar ik heb liever dat ik de bestaande ventilatiebox weg kan halen en dat de WP zo veel mogelijk gebruikt wordt. Aansluitschema van de Hewalex heeft dan wel weer als voordeel dat er buitenlucht wordt bijgemengd als de ventilatiebehoefte lager is. Keuzes, keuzes...
Ik wil eigenlijk alleen de WP laten draaien om warmte terug te winnen uit de warme ventilatielucht (in de koude maanden dus en eventueel in de warme maanden als ie een hoge cop haalt).
De savant lijkt dit te doen maar de hewalex haalt ook koude lucht van buiten toch? En dat is niet de bedoeling want de CV is al snel rendabeler dan een WP. Voor het milieu ook want electriciteit wordt nog steeds opgewekt met gas en kolen en slechts deels door wind en zonnestroom. Dat kan niet anders want wat moet je als het donker is en er geen wind waait.....
[ Voor 2% gewijzigd door dick133a op 13-10-2020 21:23 . Reden: correctie ook bij hoge cop gebruik maken van WP ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ik wil de savant ook inzetten in combinatie met een zonneboiler (cv als naverwarmer) en vloerverwarming maar dat ondersteund de leverancier niet. De alira lwb (lijkt op savant) maar lijkt meer te werken als een hewalex.Rimco schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:47:
@dick133a Het voordeel van de Savent is dat hij de ventilator (zuinig) kan laten draaien op basis van CO2 (of draadloze besturing), zonder dat de WP ook moet draaien. Bij de Hewalex heb ik dat nog niet duidelijk terug kunnen vinden (naast het feit dat de ventilator waarschijnlijk onzuinig is).
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Volgens Nibe is de alira een totaal ander toestel. Het zou mij niet verbazen als alleen de software/firmware anders is. Als dat zo is dan zijn ze inderdaad totaal anders zolang je niet zelf de firmware kan aanpassen....Rimco schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:46:
@dick133a Het zijn voor zover ik weet allemaal exact dezelfde toestellen met een andere sticker en wellicht een andere optie die in het menu aan staat. Verder is het volgens mij wel zo dat je die optie (ongedocumenteerd) aan zou kunnen passen, maar daarvoor moeten we eigenlijk de lijst met instellingen vergelijken tussen de verschillende varianten als mensen die zouden hebben.
- 1x hep2o T-koppeling 22 / 15 / 22 (naar boiler / voor aanvoer koud water / naar WP)
- 4x hep2o overgangskoppeling 3/4 naar 22mm (aan de boiler en WP)
- 1x hep2o overgangskoppeling 1/2 naar 15mm (koud water van waterleiding naar t-stuk)
- 1x hep2o overgangskoppeling 3/4 naar 15mm (warm water naar waterleiding)
- hep2o buis 22mm
- hep2o buis 15mm
- hep2o steunbussen 22mm
- hep2o steunbussen 15mm
- 2x afsluiter
- 1x aftapkraan
- 1x overstortventiel
- 1x beluchter
Alles tussen de boiler en de WP wordt dan 22mm. Alles richting de waterleidingen wordt 15mm. Kan zijn dat ik het bij installeren logischer vind om alles wat bij de boiler zelf zit wat meer met koper te doen en alles aan richting de waterleidingen en WP met hep2o. Dat ga ik ervaren wanneer ik de boel installeer.
Hier ook wel een paar mooie tips:
[ Voor 24% gewijzigd door CurlyMo op 23-10-2020 21:50 ]
Vanochtend nog eens gekeken naar ons SWW gasverbruik in de zomermaanden en dat is echt maar weinig.
Alleen dan 200+ liter bad waar we toch echt veel waarde aan hechten
Ketel ombouwen en gas fles eraanCurlyMo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:29:
Het blijft wel frustrerend om een hele dure installatie voor SWW neer te zetten voor 120m3 gas besparing...
Vanochtend nog eens gekeken naar ons SWW gasverbruik in de zomermaanden en dat is echt maar weinig.
Alleen dan 200+ liter bad waar we toch echt veel waarde aan hechten
1 PVoutput . Dongen NB
Maar je hebt gelijk, hoop geld gedoe en boiler-ruimte voor een beetje gas besparing.
Ik moest echter echt van het gas af voor gemeente subsidie. Anders had ik wellicht gas gehouden hier voor.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Doorstroomverwarmeer vraagt 3-fase en dat heb ik niet. Ook geen makkelijker manier om dat te leggen.Wuursj schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:24:
Of een doorstroomvervarmer en portie geduld bij het vullen van een bad.
Ik zit eens te kijken hoeveel Kg propaan je nodig hebt voor een geiser voor het vervangen van ~ 150m3 gas.
Of toch maar dit soort units:
https://www.boilermarkt.n...0F6wwcEAQYASABEgLh1PD_BwE
200L elektrische boiler voor € 375,-
Dat zou me dan zo'n € 250,- per jaar aan elektra kosten (120m3 * ~ 9) * € 0,22
[ Voor 31% gewijzigd door CurlyMo op 15-10-2020 12:34 ]
Je hebt toch een ketel?CurlyMo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:20:
[...]
Dan kom je bij dit soort systemen terecht:
https://www.bol.com/nl/p/...low-nox/9200000130023101/
Misschien moet er onderdeel vervangen worden maar waarschijnlijk gewoon anders instellen op andere gas soort. Doen ze op campings ook met hun gasflessen
1 PVoutput . Dongen NB
Iemand als eens uitgerekend wat dat aan propaan (Kg) zou kosten?reneeke1970 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:35:
[...]
Je hebt toch een ketel?
Misschien moet er onderdeel vervangen worden maar waarschijnlijk gewoon anders instellen op andere gas soort. Doen ze op campings ook met hun gasflessen
Ja, het was net zo duur en zes flessen per jaar sjouwen.CurlyMo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:37:
[...]
Iemand als eens uitgerekend wat dat aan propaan (Kg) zou kosten?
Maar indien je LPG wilt gaan vullen aan de pomp word het leuker
1 PVoutput . Dongen NB
150/1,75 = 85 kg.. er gaat in mijn fles 11 kg dus dat zou 8 vullingen zijn ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen, maar volgens mij betaal ik 12,50 per vulling
Je kan ook vullen bij de lpg pomp maar dat is in nederland al een paar jaar niet meer toegestaan.
Lees ik het goed dat jij deze route al volgt? SWW niet op aardgas, maar propaan?twain4me schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:40:
1 kg propaan is in energie hoeveelheid ongeveer 1,75 M3 gas
150/1,75 = 85 kg.. er gaat in mijn fles 11 kg dus dat zou 8 vullingen zijn ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen, maar volgens mij betaal ik 12,50 per vulling
Je kan ook vullen bij de lpg pomp maar dat is in nederland al een paar jaar niet meer toegestaan.
Das heel goedkoop, hier ongeveer 20 euro.twain4me schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:40:
1 kg propaan is in energie hoeveelheid ongeveer 1,75 M3 gas
Maar aan de pomp dus maar zes euro.....
Kost het dus 50 per jaar, alleen een fles met 80 procent vulling aanschaffen...
1 PVoutput . Dongen NB
Nee ik gebruik propaan om de "bouwplaats" te verwarmen , de bbq op te stoken en dakleer mee te branden.. ik gebruik 2 tot 6 flessen per jaar en heb ooit uitgerekend hoe dat te vergelijken is met aardgasCurlyMo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:43:
[...]
Lees ik het goed dat jij deze route al volgt? SWW niet op aardgas, maar propaan?
De prijs per fles weet ik alleen echt even niet zeker, en @reneeke1970 laat mij nog meer twijfelen dat zou je na moeten gaan. maar bijna elke ketel net als gasstel kan ook op propaan gestookt worden, half belgie werkt zo. er moeten alleen wat kleine aanpassingen gedaan worden.
Vroeger (toen het nog mocht) vulde ik aan de lpg pomp, maar sinds het niet meer mag (en ik veel minder nodig heb) doe ik dat niet meer. goedkoper is het zeker.
https://www.leeflanggas.nl je kan ze even bellen, ze zijn best lief.
Dat gesleep met flessen is wel gewoon gehannis en ik zou het voor warmwater niet snel kiezen.
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 15-10-2020 13:07 ]
Ik heb op dit moment tijdelijk een 50l boiler hier werkend. Dat ding vreet stroom...CurlyMo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:27:
Of toch maar dit soort units:
https://www.boilermarkt.n...0F6wwcEAQYASABEgLh1PD_BwE
200L elektrische boiler voor € 375,-
Dat zou me dan zo'n € 250,- per jaar aan elektra kosten (120m3 * ~ 9) * € 0,22
Ik ben van ~4kwh/d naar 9kwh/d gegaan toen ik van het gas af ging, zonder verwarming aan.
Die gemiddelde 5kwh/d extra is dus is voor inductie plaat en zo'n boiler. Ik gok het meerdendeel voor die boiler is maar ik zal er eens een metertje aan hangen.
Ik hoop dat over een paar weken het terug kan brengen als de WP boiler wordt aangesloten.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Is wat je zoekt nog steeds voor tijdelijk? je kan ook nog overwegen om voor een tijdelijke oplossing iets te regelen met de buren.
In mijn oude huis had ik dat gedaan, daar deelde we vanaf 2000 ook internet, ook nog een tijdje isdn en kabeltv met mijn huidige buren ben ik daar iets minder happig op
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 15-10-2020 13:30 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
En wat is er hier niet duurzaam dan?Speedy-Andre schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:44:
Ik dacht we hier bij de afdeling duurzaam zaten?
1 PVoutput . Dongen NB
cop1 sww maar door 98% zonnestroom gemaakt (echte dus niet gesaldeerd)
of via een wamtepomp op 40% gesaldeerde kolenstroom en rekening houdend met verwerken koelgassen ingewikkeldere techniek, PCB's etc.
[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 15-10-2020 14:03 ]
Ik wil gewoon geen enkele optie uitsluiten. Net zo goed als dat alle installateurs me voor gek verklaarde omdat ik een WP wilde in mijn HTV radiatoren verwarmde jaren '30 huis. Daarom zitten we gelukkig op tweakers. Daar zijn de wildste ideeën bespreekbaar.twain4me schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:29:
@CurlyMo
Is wat je zoekt nog steeds voor tijdelijk? je kan ook nog overwegen om voor een tijdelijke oplossing iets te regelen met de buren.
Ik bedoelde meer, dat voor tijdelijk het handig is als de startkosten laag zijn en dan mogen de gebruiks kosten wat hoger zijn. en ook het comfort mag misschien hier of daar wat lager zijn. 10 gasflessen wisselen is te doen en komt een einde aan. elk jaar opnieuw 10 gaat wel een beetje op werk lijken.CurlyMo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:57:
[...]
Ik wil gewoon geen enkele optie uitsluiten. Net zo goed als dat alle installateurs me voor gek verklaarde omdat ik een WP wilde in mijn HTV radiatoren verwarmde jaren '30 huis. Daarom zitten we gelukkig op tweakers. Daar zijn de wildste ideeën bespreekbaar.
En zo ook de buren oplossing , voor tijdelijk prima, voor altijd zou ik er niet aan beginnen
Jouw 5 kW wp draait ook op een spiraal van 1.2m2, als deze maar helemaal onderin zit.CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:21:
[...]
Goed punt! Zojuist even gemaild.
[...]
En die is ook ruim 1,5 zo duur
[...]
@Grolsch heeft een 400L t.o.v. een 250L wat ik max. kwijt kan. Verder gebruikt de Hewalex ook geen spiraal voor het maken van warm water, maar circuleert hij het water zelf.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Het duurde nog 18 maanden tot de Explorer V3 er stond.
De boiler zit nog in het circuit, nu als buffer op de toevoer naar de wpb maar hij kan ook na de wpb of stand-alone geschakeld worden met kraantjes.
Ik was 4kWh kwijt van koud naar 65 en dat duurde met 2500w element bijna 2 uur.
In de keuken had ik al een Grohe Red duo 8l die naast warm ook kokend water geeft (0,7kWh koud tot warm).
Nu neemt de wpb dat allemaal over en gaat er <1kWh in.
Het grote voordeel met een 1 fase aansluiting is dat ik de 2,5kW en 2,1kW continu kwijt ben
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
De spiralen van de gelinkte Joule lijken ongeveer 0,7m2 per stuk te zijn. Dus de Joule met de enkele spiraal heeft dan te weinig oppervlakte.koevlaas2 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:25:
[...]
Jouw 5 kW wp draait ook op een spiraal van 1.2m2, als deze maar helemaal onderin zit.
Wel nog een voorbehoud, er is een oude lijst bij RVO te zien).
[ Voor 25% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-10-2020 18:34 ]
Het Hewalex nummer is dus hetzelfde gebleven. Dat is handigSpeedy-Andre schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:13:
@dick133a meldde dat subsidie Hewalex (1x)/Solmax(2x) weer naar €1600 is gegaan, zie de TS
In ieder geval PCWU3kW – KA17678.CurlyMo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:48:
[...]
Het Hewalex nummer is dus hetzelfde gebleven. Dat is handig
Waar heb je de nieuwe lijst gevonden? Ik zie nu dat ik naar de lijst van 2019 zat te kijken
Volgens de leverancier sinds vrijdag. RVO heeft 'm blijkbaar nog niet gepubliceerd.CurlyMo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:07:
[...]
Waar heb je de nieuwe lijst gevonden? Ik zie nu dat ik naar de lijst van 2019 zat te kijken
Ik zie de nieuwe lijst inderdaad ook niet. Dat schiet dus niet op. Ik wacht daar nog even op.dick133a schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:17:
[...]
Volgens de leverancier sinds vrijdag. RVO heeft 'm blijkbaar nog niet gepubliceerd.
Ga nu nog maar even uit van de lage subsidie
Je kan RVO gewoon bellen hoor als je haast hebt. Diverse leveranciers gebruiken het nieuwe subsidiebedrag al.CurlyMo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:18:
[...]
Ik zie de nieuwe lijst inderdaad ook niet. Dat schiet dus niet op. Ik wacht daar nog even op.
Nee, niet echt. Morgen ga ik de zolder klaarmaken om het boilervat te kunnen plaatsen. Dat was ik nog niet aan toe gekomen.dick133a schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:44:
[...]
Je kan RVO gewoon bellen hoor als je haast hebt. Diverse leveranciers gebruiken het nieuwe subsidiebedrag al.
Je hebt de smaak te pakken @CurlyMoCurlyMo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:13:
[...]
Nee, niet echt. Morgen ga ik de zolder klaarmaken om het boilervat te kunnen plaatsen. Dat was ik nog niet aan toe gekomen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb de documentatie gevonden van de alira lwb. Helaas in het Duits, maar google translate helpt wel.CurlyMo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:48:
[...]
Het Hewalex nummer is dus hetzelfde gebleven. Dat is handig
De eerste indruk is dat deze beter configureerbaar is dan de Hewalex en mogelijk ook kan dienen ter vervanging van de mv box.
Wel minder capaciteit en duurder.
Zie hier: https://mw.ait-group.net/files/docs/DE/A0010/83021300.pdf
Toch een kopie van de Savant?
[ Voor 3% gewijzigd door dick133a op 15-10-2020 19:58 ]
Probleem is voornamelijk verkrijgbaarheiddick133a schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:54:
[...]
Ik heb de documentatie gevonden van de alira lwb. Helaas in het Duits, maar google translate helpt wel.
De eerste indruk is dat deze beter configureerbaar is dan de Hewalex en mogelijk ook kan dienen ter vervanging van de mv box.
Wel minder capaciteit en duurder.
Zie hier: https://mw.ait-group.net/files/docs/DE/A0010/83021300.pdf
Ik ben nu van plan om deze te kopen:
https://www.plumbingprodu...cylinder-2-coil-250l.html
Incl. de kit:
https://www.plumbingprodu...ted-cylinder-kit-19l.html
Is er nog iets om rekening mee te houden?
Verkrijgbaarheid? Volgens mij moet je bij Nathan (onderdeel van Nibe) zijn.CurlyMo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:00:
[...]
Probleem is voornamelijk verkrijgbaarheid
Ik heb geen webshop gewonden waar ik hem kon kopen (met enig vertrouwen).dick133a schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:26:
[...]
Verkrijgbaarheid? Volgens mij moet je bij Nathan (onderdeel van Nibe) zijn.
Volgens mij een onderwerp om in het starter topic te benoemen. Dus graag aandacht. Situatie:migjes schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 14:38:
@Speedy-Andre
hij is ongeveer 2x zo krachtig als mijn ecolution.
ik heb de ecolution een aantal weken even gedraaid zonder dak afvoer.
de open zolder deed een verdieping lager de slaapkamer flink koelen, lol.
en dat terwijl ik nog lucht aan zoog uit de huiskamer(21 graden) met maar een 150m3/u.
deze doet een 390m3/u, pfff dat zal hard gaan.
maar het probleem wat alle warmtepomp boilers (ook de ecolution) hebben.
de uitgaande lucht mag niet onder de 0 graden komen, anders heb je kans dat de zaak gaat bevriezen.
en als de zaak bevriest dan moet hij een defrost doen, kan hij dat? (of hoe lost hij dat op?)
de ecolution beperkt zich daar voor tot max 2-4 graden uitgaande lucht.
de meeste draaien dan met een +/- 170m3/u aan afzuiging. (afhankelijk van je huis/buis etc etc etc.. dus dit verhaal heeft wat meer haken en ogen.)
daar door is het nog een redelijke ventilatie unit.
maar deze unit zuigt 390m3/u, dat is geen ventilatie meer, maar een leeg zuiging van je huis.![]()
die zuigt dus 3x meer uit mijn huis als ik met de ecolution doe. (in ventilatie mode, andere modes is het maar 2,5x nog veel)
verder wel een leuk projectje,
de warmte weer gebruiken als voor verwarmt water voor een cv ketel?
en de warmte gebruiken om je radiatoren weer in gebruik te nemen?
(dat is niet al te moeilijk, dat lukt wel met een simpele pomp van de oude cv ketel, niet zo moeilijk)
maar die hoeveelheid lucht die hij nodig heeft, oei dat is wel veel.
die pomp heel mijn huis met gemak 1x per uur leeg.![]()
die warmte zo naar buiten blazen, zij het gekoeld met een warmtepomp (met welke temperatuur?) is wel iets waar je over na zou moeten denken.
edit:
je hebt een mv, oke dan zou ik zeggen om die te combineren met de warmtepompboiler.
maar simpel is dat niet.![]()
de mv gaat namelijk harder draaien als de warmtepompboiler lucht gaat afzuigen.![]()
dus dat in regelen kan erg lastig zijn.
niet onmogenlijk maar wel lastig.
een co2 gestuurde MV vervangen door een ventilatiewarmtepomp. Doel ventilatiewarmte gebruiken om kosten te besparen. Opgewarmde lucht je huis uitblazen is zonde. Eventueel buitenlucht als aanvoer als de opbrenst hoger is dan x (cop > 3 oftewel meer opbrengst dan cv). Oftewel de ventilatiewarmtepomp dient zichzelf terug te verdienen door een lagere energierekening.
1. co2 sturing zit meestal niet op een ventilatiewarmtepomp, dus je ventilatiepomp staat overbodig veel aan en je bespaart minder dan je dacht.
2. de ventilatiewarmtepomp in stand 1 (bijvoorbeeld de savant) ventileert fors meer dan nodig in de laagste stand. 100m3 ipv 40m3 van een normale mv.. Oftewel hij gaat overbodig 60m3/uur extra ventileren. Dus als je veel gebruik maakt van stand 1 zou je 60% van de opbrengst tijdens koude dagen (temperatuur buiten is lager dan binnen) nauwelijks iets opleveren (of zelfs negatief) en krijg je wel slijtage van je apparaat.
3. als je voor de aanschaf al wel veel gebruik maakt van stand 2 of 3 van je mv box zal de opbrengst van je ventilatiewarmtepomp wellicht wel aanzienlijk beter zijn.
4. ik heb tot nu toe geen warmtepomp gezien die je optimaal kan afstemmen op de uitgaande ventilatielucht waarbij de ventilator en pomp moduleert en je zelf kan bepalen of je buitenlucht wil gebruiken of dat je naverwarming overlaat aan je cv op het moment dat je cv goedkoper water en/of verwarming kan verzorgen.
Jullie wel? Welke? Hoe stel je dat in?
Ik laat ze naast elkaar werken en knoop ze middels domotica aan elkaar.
Een wpb start als het water onder een setpoint komt en stopt als de gewenste temperatuur is bereikt.
Hier krijgt de wpb lucht van de MV en buiten, laat ik de MV harder draaien dan krijgt de wpb meer warme lucht.
Omdat de wpb met timers werkt weet ik wanneer de MV harder mag, ik kan dit ook met het gemeten verbruik van de wpb regelen naast de co2 die ik ook nog meet.
In mijn situatie is stand 2 van de MV (250m3/u) genoeg om bijna 20 graden lucht te verzorgen.
Vaak draait de wpb een uur dus ik ventileer maar korte tijd meer en mijn airco kan dat makkelijk aan.
goed bezig, perfect.
alleen 1 puntje:
als een ventilatiewarmtepomp werkt, dan blaast hij al snel 2 graden koude/warme lucht naar buiten.
is het dan buiten warmer als 2 graden, dan doe je nog steeds je huis verwarmen.
en tja de winters in Nederland, die stellen niks voor, maar een paar dagen dat het echt vriest.
het gros van de tijd is het ruim warmer als die 2 graden.
(je moet dan rekenen in gemiddelde temperatuur van een dag, als je dan 2 uur in de nacht -3 hebt en de rest van de dag 6 graden is het gemiddelde nog ruim boven de 2 graden.
een huis kan meer dan genoeg bufferen voor 24 uur.
en dan heb je ineens heel veel dagen van de winter te pakken)
hier mijn gas gebruik van de laatste x jaar.
:strip_exif()/f/image/ky4fZXDmHdueZcJaeTrdteNR.jpg?f=fotoalbum_large)
begin 2016 heb ik het systeem geïnstalleerd.
(2015/2016 doet maar een halve winter mee.)
in 2016/2017 gebruikte ik hem als een gasketel.
dat was het hem niet, te vaak stond hij uit omdat er geen warmtevraag was.
in 2017-2018 tot nu gebruikte ik hem als 24x7 unit.
gewoon door knallen met dat ding, gebruik het huis als buffer, huiskamer temperatuur verhoogt naar de 22 graden, gasketel stookt naar de 20 graden.
maximaal door duwen, en ook maximaal.
gas gebruik daalde hier door dus ook vet veel!
nadeel, het huis is dus altijd warm in de winter, altijd een warme vloerverwarming, het zou verboden moeten worden.
en nog steeds betaal ik daar minder voor als ik met gas verwarm (zonder de zonnepanelen).
om dit te kunnen zijn er 3 dingen belangrijk: isoleren, isoleren, en heb ik al gezegt isoleren.
(heb label c huis, isolatie is niet speciaal goed, maar afdoende voor dit systeem, dus elk huis beter als label c is goed genoeg, meer is beter.)
zijn dit soort systemen beter als een "gewone" warmtepomp?
nee denk het niet, maar geen buiten unit nodig hebben zoals een lucht/water warmtepomp, kan soms erg handig zijn.
dit kun je combineren met een lucht/lucht warmtepomp (airco) die de huiskamer verwarmt.
dan kan dit systeem de rest van het huis verwarmen, of je vloerverwarming aan de gang houden.
het gaat niet om is dit een goed systeem, maar is het probleem wat je moet oplossen dit het goede systeem.
ik zou trouwens een goede co2 gestuurde ventilatie niet vervangen voor een ventilatiewarmtepomp.
tenzij je daar een goede reden voor hebt. (en dat kan wel)
voor mij was het kiezen voor dit systeem simpel, ik had 0 ventilatie in huis.
en dat was zwaar k.. met peren.
dit met een beetje subsidie, maakte de kosten voor mij zo laag dat het een nobrainer werd.
3k€ apparaat - 1k€ subsidie - 1k€ wat ik ventilatie waard vind.
maakt maar 1k€ aan kosten.
1k€, tja dat haal ik er eigenlijk aan luxe van warm huis/vloer al weer uit.
het gaat niet alleen maar om het warm houden van een huis, het gaat over de luxe van een warm huis.
dat is prijsloos, wil je goedkoop dat moet je gewoon stoppen met verwarmen en hele dikke truien aantrekken.
succes.
(wat ze hier proberen voor elkaar te krijgen, door houtje touwtje dingen aan elkaar te knopen.
heeft meer met subsidie slurpen te maken als effectiviteit.
geld brengt niet het beste in de mens naar boven.

heb er verder geen problemen mee, experimenteer soms komt er iets leuks uit, maar vaak ook niet.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Geld besparen is niet het enige doel voor mij, ik vind het gewoon leuk om van alles met elkaar te koppelen
Een enkele keer gaat er iets mis, dan druk ik nog eens op een knopje.
Ja leuk.Speedy-Andre schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:05:
Waarom zou je een goede (geregelde) MV vervangen als je een wpb neer zet?
Ik laat ze naast elkaar werken en knoop ze middels domotica aan elkaar.
Een wpb start als het water onder een setpoint komt en stopt als de gewenste temperatuur is bereikt.
Hier krijgt de wpb lucht van de MV en buiten, laat ik de MV harder draaien dan krijgt de wpb meer warme lucht.
Omdat de wpb met timers werkt weet ik wanneer de MV harder mag, ik kan dit ook met het gemeten verbruik van de wpb regelen naast de co2 die ik ook nog meet.
In mijn situatie is stand 2 van de MV (250m3/u) genoeg om bijna 20 graden lucht te verzorgen.
Vaak draait de wpb een uur dus ik ventileer maar korte tijd meer en mijn airco kan dat makkelijk aan.
Je krijgt wel een vertekent beeld van het rendement als je extra ventileert terwijl dat niet nodig is.
Alles aan elkaar koppelen is extra leuk als je er geld en het milieu mee bespaard.Speedy-Andre schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:55:
Ik doe m'n uiterste best om hem niet te quoten in mijn topics, niks aan te doen als een ander het doet![]()
Geld besparen is niet het enige doel voor mij, ik vind het gewoon leuk om van alles met elkaar te koppelen
Een enkele keer gaat er iets mis, dan druk ik nog eens op een knopje.
Zijn er gewone (betaalbare) warmtepompen die je kan aansluiten op een boiler en de lucht aangevoerd krijgt van de MV met een modulerende ventilator en compressor?migjes schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:21:
@dick133a
goed bezig, perfect.![]()
alleen 1 puntje:
als een ventilatiewarmtepomp werkt, dan blaast hij al snel 2 graden koude/warme lucht naar buiten.
en tja de winters in Nederland, die stellen niks voor, maar een paar dagen dat het echt vriest.
(je moet dan rekenen in gemiddelde temperatuur van een dag, als je dan 2 uur in de nacht -3 hebt en de rest van de dag 6 graden is het gemiddelde nog ruim boven de 2 graden.
[Afbeelding]
gewoon door knallen met dat ding, gebruik het huis als buffer, huiskamer temperatuur verhoogt naar de 22 graden, gasketel stookt naar de 20 graden.
nadeel, het huis is dus altijd warm in de winter, altijd een warme vloerverwarming, het zou verboden moeten worden.![]()
en nog steeds betaal ik daar minder voor als ik met gas verwarm (zonder de zonnepanelen).
om dit te kunnen zijn er 3 dingen belangrijk: isoleren, isoleren, en heb ik al gezegt isoleren.
(heb label c huis, isolatie is niet speciaal goed, maar afdoende voor dit systeem, dus elk huis beter als label c is goed genoeg, meer is beter.)
nee denk het niet, maar geen buiten unit nodig hebben zoals een lucht/water warmtepomp, kan soms erg handig zijn.
dit kun je combineren met een lucht/lucht warmtepomp (airco) die de huiskamer verwarmt.
dan kan dit systeem de rest van het huis verwarmen, of je vloerverwarming aan de gang houden.
het gaat niet om is dit een goed systeem, maar is het probleem wat je moet oplossen dit het goede systeem.
ik zou trouwens een goede co2 gestuurde ventilatie niet vervangen voor een ventilatiewarmtepomp.![]()
dit met een beetje subsidie, maakte de kosten voor mij zo laag dat het een nobrainer werd.
het gaat niet alleen maar om het warm houden van een huis, het gaat over de luxe van een warm huis.
dat is prijsloos, wil je goedkoop dat moet je gewoon stoppen met verwarmen en hele dikke truien aantrekken.![]()
succes.
(wat ze hier proberen voor elkaar te krijgen, door houtje touwtje dingen aan elkaar te knopen.
geld brengt niet het beste in de mens naar boven.![]()
heb er verder geen problemen mee, experimenteer soms komt er iets leuks uit, maar vaak ook niet.)
De HP-M 25 i komt aardig in de buurt maar heeft waarschijnlijk geen modulerende ventilator zodat ie zich aanpast aan de aanvoer vanuit de MV.
Wat voor cop haalt ie bij 3 graden buitentemperatuur? 1.1?migjes schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:21:
@dick133a
goed bezig, perfect.![]()
alleen 1 puntje:
[Afbeelding]
nadeel, het huis is dus altijd warm in de winter, altijd een warme vloerverwarming, het zou verboden moeten worden.![]()
ik zou trouwens een goede co2 gestuurde ventilatie niet vervangen voor een ventilatiewarmtepomp.![]()
dat is prijsloos, wil je goedkoop dat moet je gewoon stoppen met verwarmen en hele dikke truien aantrekken.![]()
succes.
geld brengt niet het beste in de mens naar boven.![]()
heb er verder geen problemen mee, experimenteer soms komt er iets leuks uit, maar vaak ook niet.)
Bij een cop 3 of lager kan ik beter de gas cvketel inzetten. Dan slijt je warmtepomp ook minder snel en doet ie langer mee.
Afschrijvingen vergeet iedereen altijd mee te nemen in de berekeningen. Probeer zo'n ding maar eens nieuw te kopen als er geen subsidie meer op zit.
Van een cv ketel kan je ook de watertemperatuur lager zetten zodat je vloer altijd warm is net als bij een warmtepomp.
En ja ik heb vaak wel een trui aan. Dat scheelt een paar honderd m3 gas per jaar.
Oeps verkeerde forumkoevlaas2 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:49:
Mijn 3weg klep is trouwens officieel kapot en die ga ik morgen vervangen, echter ik vond ook nog een kamstrup in de sloot hier en ik heb een pomploze verdeler liggen. Als ik de smaak te pakken heb monteer ik even alles en voer het ook met 32mm unipipe uit.

Daarom loopt mijn MV met de wpb meedick133a schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:39:
[...]
Ja leuk.
Je krijgt wel een vertekent beeld van het rendement als je extra ventileert terwijl dat niet nodig is.
De MV vraagt maar 8W meer op stand 2 en dat een uur lang, waar hebben we het over?
Het verschil van de aanvoertemperatuur alleen al geeft een hogere cop waardoor de wpb korter draait.
Deze spielerij levert uiteindelijk minder verbruik op en geeft de wpb een langere levensduur.
De wat oudere Atlantic Aeraulix 3 komt in de buurt met zijn DC ventilator en drukmeting.
De inventum spaarpomp komt waarschijnlijk aardig in de buurt van wat ik wil maar dat ding is veel te duur in verhouding tot de besparing die blijkbaar meestal tegen valt.Speedy-Andre schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:28:
[...]
Artikeltje en nog een
Wat blijkbaar niet gebeurde is gelijktijdig de warmtevraag van de woning reduceren door o.a. (betere) isolatie.
Aangezien het apparaat op een eerdere versie van Inventum is gebaseerd (er is nu een Inventum Spaarpomp) is het best vreemd dat het mis ging, het concept bestond al langer dus waarom dit matige resultaat?
Maar goed, het apparaat valt redelijk buiten de scope van dit topic en er zijn andere topics over.
De hewalex is helaas een dom apparaat wat daardoor mogelijk ook aan staat als het geen rendement oplevert tov van gas cv.
Ook de savant en de altira lwb hebben zo hun beperkingen. Wel net iets slimmer dan de hewalex.
Het enige wat dan nog wel nuttig is, is mogelijk een zonneboiler.
Dus dan maar wachten op een verbeterde intelligentere versie van de hewalex met modulerende ventilator en modulerende compressor die reageert op de COP van dat moment. Oftewel moduleert het debiet omlaag als de cop beneden x komt en schakelt zelfs uit beneden y en moduleert omlaag zodra de warmtevraag bijna bereikt is. Hoe minder vaak dat ie afslaat des te beter de levensduur van een warmtepomp.
Een interface waarmee je dat zelf kan aansturen middels domotica is natuurlijk ook prima. Dan kan je de intelligentie gewoon zelf maken zolang je maar de juiste parameters uit dat apparaat krijgt.
Dan schakel je dat ding toch hard aan / uit m.b.v. een ESP8266 die mee de temperatuur meet? Als je niet al te technisch bent, dan kan je dat ook kant en klaar met een Shelly.dick133a schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:05:
[...]
De inventum spaarpomp komt waarschijnlijk aardig in de buurt van wat ik wil maar dat ding is veel te duur in verhouding tot de besparing die blijkbaar meestal tegen valt.
De hewalex is helaas een dom apparaat wat daardoor mogelijk ook aan staat als het geen rendement oplevert tov van gas cv.
Dat ding heeft volgens mij een RS485 aansluiting, dus inderdaad uit te lezen.Een interface waarmee je dat zelf kan aansturen middels domotica is natuurlijk ook prima. Dan kan je de intelligentie gewoon zelf maken zolang je maar de juiste parameters uit dat apparaat krijgt.
https://www.hewalex.eu/en/offer/ekontrol/
Ja technisch zou dat moeten kunnen. Je hebt dan wel een specificatie nodig hoe je dat kan uitlezen met programmaatje. Mogelijk kan je 'm zelfs via de interface uitzetten.CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:03:
[...]
Dan schakel je dat ding toch hard aan / uit m.b.v. een ESP8266 die mee de temperatuur meet? Als je niet al te technisch bent, dan kan je dat ook kant en klaar met een Shelly.
[...]
Dat ding heeft volgens mij een RS485 aansluiting, dus inderdaad uit te lezen.
https://www.hewalex.eu/en/offer/ekontrol/
Als je eenmaal bepaald hebt bij welke buitentemperatuur en ventilatielucht aanvoer (stand 1, 2 en 3) de cop te laag wordt kan je 'm inderdaad uitzetten. Bepalen welke stand je mv staat heb je dan ook nodig om 'm weer aan te zetten als de ventilatieluchtaanvoer omhoog gaat.
Uiteraard zou het nog beter zijn als je het debiet van de hewalex kan verlagen als de buitentemperatuur omlaag gaat maar dat is onmogelijk.....
Je hebt geen mv? Ook geen gas?CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:07:
@dick133a hier gaat hij zonder mv draaien dus daar ga ik me allemaal niet zo druk om maken.
Wel nog een CV ketel voor SWW, maar nog geen MV inderdaad. De Hewalex moet hier standalone gaan draaien. Lucht aanvoer of retour kan ik via het CV kanaal doen.
Je hebt dan toch ook het probleem dat bij lage buitentemperatuur de hewalex meer stroom verbruikt (door lagere cop) dan dat je aan gas bespaart. Bij mij ligt het omslagpunt ongeveer op 3 cop.CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:32:
[...]
Wel nog een CV ketel voor SWW, maar nog geen MV inderdaad. De Hewalex moet hier standalone gaan draaien. Lucht aanvoer of retour kan ik via het CV kanaal doen.
De besparing van het gas af gaan compenseert dat in zijn algemeenheid voldoende. Anders is het gewoon de binnenlucht gebruiken op die momenten. Dat is ook nog wel te automatiseren.dick133a schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:55:
[...]
Je hebt dan toch ook het probleem dat bij lage buitentemperatuur de hewalex meer stroom verbruikt (door lagere cop) dan dat je aan gas bespaart. Bij mij ligt het omslagpunt ongeveer op 3 cop.
Zelfs cop 1 is nog goedkoper bij mijdick133a schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:55:
[...]
Je hebt dan toch ook het probleem dat bij lage buitentemperatuur de hewalex meer stroom verbruikt (door lagere cop) dan dat je aan gas bespaart. Bij mij ligt het omslagpunt ongeveer op 3 cop.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou altijd binnen lucht pakken, en als je kunt..... Uitblazen in je spouwmuur, buiten -5 dan warm je de spouw op met de uitgeblazen lucht van 15 graden. Dat geeft je huis weer minder warmte verlies.CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:04:
[...]
De besparing van het gas af gaan compenseert dat in zijn algemeenheid voldoende. Anders is het gewoon de binnenlucht gebruiken op die momenten. Dat is ook nog wel te automatiseren.
1 PVoutput . Dongen NB

En je hebt een extra tochtgat via de wpb als je van binnen afzuigt.
[ Voor 36% gewijzigd door Speedy-Andre op 17-10-2020 20:41 ]
Met binnenlucht krijg je vooral meer ventilatie met koude lucht. Je woning zal daardoor niet sneller warm worden.CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:04:
[...]
De besparing van het gas af gaan compenseert dat in zijn algemeenheid voldoende. Anders is het gewoon de binnenlucht gebruiken op die momenten. Dat is ook nog wel te automatiseren.
Je hebt toch nog een gasaansluiting? Wanneer doe je die dan weg?
- Duurzaamheiddick133a schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:46:
[...]
Met binnenlucht krijg je vooral meer ventilatie met koude lucht. Je woning zal daardoor niet sneller warm worden.
Je hebt toch nog een gasaansluiting? Wanneer doe je die dan weg?
- Subsidie
- Onderhoudskosten CV ketel
- Vastrecht gas voor 120m3
- Groter eigen verbruik van PV na salderen
Gasaansluiting hoeft overigens van mij niet weg. Ik wil hem alleen niet meer gebruiken.
Grappig dat jij dit weet als je het zelf niet hebtSpeedy-Andre schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:34:
Uitblazen in de spouw geeft helemaal geen weerstand hoor
En je hebt een extra tochtgat via de wpb als je van binnen afzuigt.
1 PVoutput . Dongen NB
Je hoeft geen spouw te gebruiken om te weten dat hij heel weinig 'uitgangen' heeft voor de lucht.reneeke1970 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:29:
[...]
Grappig dat jij dit weet als je het zelf niet hebt
Een paar roosters of voegen zonder cement en that's it.
Je maakt mij niet wijs dat dit geen weerstand geeft wat de flow belemmert.
En ik denk dat die 15 graden optimistisch hoog is in de winter
Vind het allemaal prima als jij het vind.Speedy-Andre schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:35:
[...]
Je hoeft geen spouw te gebruiken om te weten dat hij heel weinig 'uitgangen' heeft voor de lucht.
Een paar roosters of voegen zonder cement en that's it.
Je maakt mij niet wijs dat dit geen weerstand geeft wat de flow belemmert.
En ik denk dat die 15 graden optimistisch hoog is in de winter
Ik weet voor mezelf wel beter
1 PVoutput . Dongen NB
Bedankt voor de toelichting, met name waarom het volgens jou geen probleem isreneeke1970 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:39:
[...]
Vind het allemaal prima als jij het vind.
Ik weet voor mezelf wel beter
Als ik zoek naar spouwmuren en ventilatie dan blijken er verschillende situaties te zijn.
Met een schuin dak zou de spouw boven open kunnen zijn, met een plat dak zoals hier niet.
Ook lees ik dat na isolatie van een spouw er extra gaten naar een kruipruimte worden geboord.
Dit omdat er anders blijkbaar geen goede ventilatie meer is.
[ Voor 37% gewijzigd door Speedy-Andre op 17-10-2020 21:52 ]
Ik heb alleen mijn eigen huis gebouwd en niet het jouwe. En de tip is voor @CurlyMo dus als die vragen heeft zie ik het vanzelf.Speedy-Andre schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:47:
[...]
Bedankt voor de toelichting, met name waarom het volgens jou geen probleem is
Als ik zoek naar spouwmuren en ventilatie dan blijken er verschillende situaties te zijn.
Met een schuin dak zou de spouw boven open kunnen zijn, met een plat dak zoals hier niet.
Ook lees ik dat na isolatie van een spouw er extra gaten naar een kruipruimte worden geboord.
Dit omdat er anders blijkbaar geen goede ventilatie meer is.
Ga niet meer in verdediging tegen alle tegen sprekers...... Kost teveel popcorn
1 PVoutput . Dongen NB
Dat klopt, de warmtepomp zal vanaf de eerst volgende update op de lijst worden vermeld met een bedrag van € 1.600 met een nieuwe meldcode KA17678.
Gewoon 50/50 toch. Snap sowieso niet dat je zoveel kieren in je woning hebt dat je zomaar >250m3 af kan zuigen of staan er overal roosters open? Dat vind ik niks als het vriest buiten.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
De installateur vertelde mij dat ik mijn MV (Eco-Fan 2, die verplaatst moet worden) beter meteen kan vervangen. Kosten een kleine EUR 250,-
Kan ik deze MV niet beter skippen en meteen een Atlantic Explorer neerzetten van 270 liter? Ons huis draait op een ELGA (Standalone). Tapwater gaat nog wel door CV-Ketel.
Atlantic kost EUR 1250( - 650 - 250 voor de MV) + nog wat installatie kosten. Eigenlijk een koopje? Mis ik dan iets?
Kan ik dan na de Atlantic of CV ketel nog een pompje plaatsen om wat meer warm water mijn douche/bad in te jagen?
Je kan ze wel combineren en de wpb eventueel buitenlucht laten aanzuigen via de MV afvoer.
Meer water naar de douche/bad kan denk ik niet zomaar, misschien gaat het al beter met een wpb omdat je dan wat minder verlies hebt zonder cvketel er tussen.
De wpb haal je er pas echt uit als je gasloos gaat omdat die vaste kosten dan komen te vervallen.
Hoeveel warm water levert je cvketel nu, is hij CW3, 4 of 5?
Als je dunne leidingen naar de cvketel en/of badkamer hebt kom je ook niet echt vooruit
@Grolsch
Deze set dus:

Ik vertrouw die PlumbingProducts niet zo. Die lui reageren nergens op. Kotly is meer ervaring mee, dus neig toch daarnaartoe.Grolsch schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:29:
Nee, dat krijg je er niet bij, bij mij zat er een element in, en een overdruk beveiliging
Het probleem bij mijn douche is waarschijnlijk de WTW douchegoot. Al het koude water moet eerst door zo'n achterlijke spiraal. Maar goed, eerst alles maar eens lekker lomp aansluiten en kijken wat er dan uit de kraan komt, is dat te weinig dan kunnen we altijd nog een pompje plaatsen of WP boiler..Speedy-Andre schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:52:
Een Atlantic Explorer of Calypso is niet geschikt als MV vervanger, er is wel een ventilatie stand maar alleen op volle kracht en onzuinig vergeleken met de Itho.
Je kan ze wel combineren en de wpb eventueel buitenlucht laten aanzuigen via de MV afvoer.
Meer water naar de douche/bad kan denk ik niet zomaar, misschien gaat het al beter met een wpb omdat je dan wat minder verlies hebt zonder cvketel er tussen.
De wpb haal je er pas echt uit als je gasloos gaat omdat die vaste kosten dan komen te vervallen.
Hoeveel warm water levert je cvketel nu, is hij CW3, 4 of 5?
Als je dunne leidingen naar de cvketel en/of badkamer hebt kom je ook niet echt vooruit
Momenteel heb ik een oude intergas ketel, CW 3 meen ik (Combi Kompact HR 22). Eigenlijk dus een veredelde boiler want CV verwarmen doen we er niet mee. Het warmtewisselaar blok is net voor hij uit de lease kwam (lang leve de oude bewoners, wie least er nu een ketel..) vervangen voor een gereviseerde. De ketel kan dus nog zeker een paar jaar mee. Maarja, aan de andere kant, wat kost nu een nieuwe ketel als je hem toch volledig opnieuw moet installeren...
Keuzes.. Keuzes.. maar je kunt dus niet zomaar je MV vervangen door een WP boiler.. dat is wel jammer!
We kunnen overigens niet zo makkelijk van het gas af --> Geen kruipruimte en geen krachtgroep in de keuken, dat gaat dus aardig duur worden om dat koken op gas eruit te krijgen.
Een douche WTW geeft misschien wat weerstand als het geen rechte pijp is, een dilemma want hij bespaart.
Mijn Itho Ecofan bleef zitten en ik voer hem door de wpb via een t-stuk zodat de afvoer door het dak nog werkt.
De wpb afvoer zit nu op de oude cvketel afvoer (ik heb geen gas meer).
Dat is toch apart omdat in de handleiding van Joule (ondanks uit 2013) op de Kolty site aangeeft dat die spullen er standaard bij geleverd zouden moeten worden:Grolsch schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:29:
Nee, dat krijg je er niet bij, bij mij zat er een element in, en een overdruk beveiliging
https://kotly.com.pl/down...en-version-2013-01-07.pdf
Maar dat zal wel 2x16A zijn op 1-fase. Er zijn wel mensen die platen zekeren op 1x16A of 1x20A 1-fase maar ik ben daar niet echt fan van.Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:02:
Ik kook met 1 fase inductie, de tijd dat een pit voluit staat is kort en 3 pitten laag is geen probleem (4 ook niet).
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Nee hoor 1x 16A, ik heb hem zelf uitgezocht en geplaatstJim423 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:12:
[...]
Maar dat zal wel 2x16A zijn op 1-fase. Er zijn wel mensen die platen zekeren op 1x16A of 1x20A 1-fase maar ik ben daar niet echt fan van.
Even gecheckt, ik kook al weer ruim 4 jaar op inductie.
Nee, hij wordt met een geaarde stekker geleverd en zou niet eens op 2 groepen kunnen.Jim423 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:16:
Heb je hem beperkt op 3600W dan? Anders is die 16A wel aardig krap.
Krap voor wat?
De indeling is 2x 14,5cm en 2x 18cm wat 2x 1400W en 2x 1800W is.
Met boost wordt 1,4kW -> 1,8kW en 1,8kW -> 2,5kW (boost nog nooit nodig gehad).
[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 24-10-2020 19:55 ]
Mooi.CurlyMo schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:27:
Wat betreft de Hewalex. Hierbij het antwoord van RVO:
[...]
Ik twijfel echter aan de inzetbaarheid in combinatie met een gas cv.
Bij een HP-M 25 i kan je netjes de gasprijs en de electriciteitsprijs invoeren en dan bepaalt hij aan de hand van de cop of het apparaat uit kan zodra de gas cv goedkoper z'n werk doet dan de HP-M 25 i.
Bij de Hewalex heb ik deze optie niet gevonden.
De Hp-m 25 i is wel aanzienlijk duurder.....
En ook weer lastig om 'm aan te sluiten en aan te sturen in combinatie met een boiler.
[ Voor 7% gewijzigd door dick133a op 24-10-2020 20:04 ]
Iedere warmtepomp is goedkoper dan gas.....dick133a schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:02:
[...]
Mooi.
Ik twijfel echter aan de inzetbaarheid in combinatie met een gas cv.
Bij een HP-M 25 i kan je netjes de gasprijs en de electriciteitsprijs invoeren en dan bepaalt hij aan de hand van de cop of het apparaat uit kan zodra de gas cv goedkoper z'n werk doet dan de HP-M 25 i.
Bij de Hewalex heb ik deze optie niet gevonden.
De Hp-m 25 i is wel aanzienlijk duurder.....
En ook weer lastig om 'm aan te sluiten en aan te sturen in combinatie met een boiler.
1 PVoutput . Dongen NB
Een 4-pits kookplaat met schukostekker zie je niet veel. Vrijwel altijd zit hier toch een perilex stekker aan.Speedy-Andre schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:52:
[...]
Nee, hij wordt met een geaarde stekker geleverd en zou niet eens op 2 groepen kunnen.
Krap voor wat?
Dan is jouw plaat begrenst tot een max. totaalverbruik van 3680W wat prima is op een 16A automaat. Stel je zet alle 4 de pitten aan zal hij omstebeurt gaan vuren tussen de pitten. Maargoed dit even offtopic terzijde.
De HP-M 25i is natuurlijk ook een compleet ander apparaat qua concept. Als het idee is puur een boiler op te warmen en/of zelf een aansturing te gaan bouwen ben je denk ik beter uit met iets als die Savent of Hewalex unit. De WP kun je eenvoudig afschakelen boven een bepaalde cv-watertemperatuur.dick133a schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:02:
[...]De Hp-m 25 i is wel aanzienlijk duurder.....
[ Voor 27% gewijzigd door Jim423 op 24-10-2020 21:02 ]
In mijn keukenblad zit inmiddels een gat voor een 5 pitter.. probeer die maar eens op schuko te vindenSpeedy-Andre schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:52:
[...]
Nee, hij wordt met een geaarde stekker geleverd en zou niet eens op 2 groepen kunnen.
Krap voor wat?
Daarbij heb ik in mijn keuken 3 groepen voor een Warmtepomp was/droog combi, een combi-oven, een vaatwasser en een cooker (ssst, die moet allemaal op een eigen groep). Dus zelfs voor een 3680 Watt inductie plaat heb ik geen plaats.
Als de WP boiler toch alleen maar NA de de MV geplaatst kan worden, waar haalt hij dan zijn lucht vandaan als de MV te weinig levert? Heb je een lucht systeem vol eenweg kleppen?
Ik maak gebruik van de oude afvoer van de cv ketel en blaas de gebruikte lucht van de Atlantic Explorer on de de dakpannen naar buiten. Hier een schema. https://i.imgur.com/Cuf1yQu.png
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Heb een plat dak, maar ik snap het idee! Ziet er goed uitwizzopa schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:29:
@BasvanS ik heb het hier zo op gelost.
Ik maak gebruik van de oude afvoer van de cv ketel en blaas de gebruikte lucht van de Atlantic Explorer on de de dakpannen naar buiten. Hier een schema. https://i.imgur.com/Cuf1yQu.png
Dit topic is gesloten.