Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.269 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
Jim423 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:52:
[...]

Een 4-pits kookplaat met schukostekker zie je niet veel. Vrijwel altijd zit hier toch een perilex stekker aan.
Dan is jouw plaat begrenst tot een max. totaalverbruik van 3680W wat prima is op een 16A automaat. Stel je zet alle 4 de pitten aan zal hij omstebeurt gaan vuren tussen de pitten. Maargoed dit even offtopic terzijde.

[...]

De HP-M 25i is natuurlijk ook een compleet ander apparaat qua concept. Als het idee is puur een boiler op te warmen en/of zelf een aansturing te gaan bouwen ben je denk ik beter uit met iets als die Savent of Hewalex unit. De WP kun je eenvoudig afschakelen boven een bepaalde cv-watertemperatuur.
Het principe van de HP-M 25 i lijkt erg veel op de hewalex echter dan specifiek voor verwarming in combinatie met cv ketel waarbij deze automatisch afslaat zodra de gas CV goedkoper de warmte kan produceren.
Helaas zit er geen boiler ondersteuning op volgens hetzelfde principe dus als je dat wilt zal je het helemaal zelf moeten opzetten en tweaken via een aansluiting op een warmtewisselaar in je boiler.

Met de savant krijg je over ventilatie en dan heb ik er 2 nodig om mijn 2 mv boxen te vervangen dus dat vind ik geen alternatief.

De hewalex kan alleen maar uit of aan en er zit verder weinig intelligentie in om het optimaal te laten werken in een hybride systeem. Alleen een uitschakeling als de zonnecollectoren werken.

Ik wacht nog even totdat er een nieuwe versie komt van de HP-M 25 (of hewalex of ...) die je wel eenvoudiger kan aansluiten op de cv verwarming en tegelijk op de boiler van je zonnecollector die ook werkt als er geen warmtevraag is voor de cv en uitschakelt zodra je cv dit efficiënter kan uitvoeren vanwege te koude aanvoer van buitenlucht waardoor de cop te laag wordt.

Al die warmtepompen zijn net niet intelligent genoeg of veel te duur of te beperkt in de mogelijkheden als je een hybride installatie wilt met een gas cv en zonnecollector.

Als iemand tip heeft voor een betaalbare WP die wel meer mogelijkheden heeft dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:42:
[...]

Iedere warmtepomp is goedkoper dan gas.....
Volgens mijn berekening pas boven een cop van 3 in mijn situatie. In diverse omstandigheden wordt deze cop niet gehaald. Zeker niet bij koude lucht aanvoer. In een HP M 25 zit niet voor niks intelligentie die bepaald wanneer de warmtepomp minder efficiënt is en zichzelf uitschakelt.

Bij een vwp die je mv box vervangt wordt er heel veel over geventileerd en is het werkelijke rendement veel lager dan dat het lijkt. In mijn situatie haal je namelijk ongeveer 50% tot 60% extra koude lucht van buiten via de ventilatieroosters naar binnen welke vervolgens weer op temperatuur gebracht moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
Als ik het goed begrijp wil je dus naar een soort hybride opstelling.
Hier zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Ik heb dit ook gebouwd uit hobby maar financieel is het niet echt interessant. Ook met het oog op afbouw salderen. Ik zou zoveel mogelijk inzetten op isoleren en naar full-electric (LTV) gaan, dan kun je stappen maken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Jim423 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:53:
Als ik het goed begrijp wil je dus naar een soort hybride opstelling.
Hier zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Ik heb dit ook gebouwd uit hobby maar financieel is het niet echt interessant. Ook met het oog op afbouw salderen. Ik zou zoveel mogelijk inzetten op isoleren en naar full-electric (LTV) gaan, dan kun je stappen maken.
Isolatie en LTV is al op orde. HR++ glas (helaas geen HR+++). Co2 gestuurde mv (helaas geen wtv).

Vanwege het afbouwen van het salderen zat ik dus te denken aan hybride installatie met zonnecollectoren en een ondersteunende warmtepomp die als invoer de uitgaande mv gebruikt waardoor een hogere cop haalbaar is en op die momenten nog efficiënter is dan een CV op gas.
Ik heb geen douche wtw maar dat is teveel breekwerk om het alsnog te realiseren.

En ja je hebt gelijk:
1. zonnecollectoren zijn meestal alleen interessant als je het onderhoud en installatie zelf uitvoert en hoge subsidie krijgt en het systeem niet kapot gaat voordat je het terug verdiend hebt.
2. Een ondersteunende warmtepomp is alleen interessant als je 'm voor cv verwarming inzet maar ook voor sww in combinatie met de zonnecollectoren en als je het systeem zoveel mogelijk zelf kan installeren en onderhouden en als je een hoge subsidie krijgt en niet kapot gaat voordat je het terug verdiend hebt.
3. de opbrengst valt meestal tegen dus als je het als hobby ziet ben je goed bezig.
4. ik heb nog geen optimale wp kunnen vinden die deze hybride situatie optimaal ondersteund en met zelf tweaken krijg je meestal ook nog geen 100% perfect systeem.
5. bovendien kost het een en ander nogal veel ruimte (warmtepomp, boiler, ....)
6. extra pv panelen zou ik nog kunnen overwegen gezien ik een mogelijkheid heb om hier voordelig aan te komen, maar gezien de afbouw van het salderen moet het wel erg goed koop zijn wil je hier voordeel uit halen.... Bovendien gaan die omvormers ook wel eens kapot dus dan is een groot deel van je winst ook al verdwenen.

Ik denk dat ik het geld maar op een beleggingsrekening zet want dat levert gemiddeld genomen veel meer rendement op dan investeren in bovenstaande systemen....

Alleen als je verplicht van het gas af moet ontstaat er een andere situatie, maar dan vind ik eigenlijk wel dat de overheid alle kosten dient te dekken zoals vervroegde afschrijving apparatuur en aanschaf nieuwe apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Rest mij eigenlijk alleen nog de vraag, waarom geen WP buiten zetten?
Deze halen een veel hogere COP dan een ventilatieWP of air WPB als het koud buiten is. Gas kan dan de deur uit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 23:05
Mijn Nibe Wpb MT-WH 21-026-FS kan gewoon als mv box worden gebruikt, div.instellingen mogelijk (toerentallen etc.), Ook is er zelfs een eigen controller ingebouwd voor aansturing zonnecollectoren (Delta T regelaar).

Draait hier op buiten/buiten (tot -7graden)...

[ Voor 3% gewijzigd door vanderv op 25-10-2020 16:06 . Reden: Tekst aanpassing ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Jim423 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:44:
Rest mij eigenlijk alleen nog de vraag, waarom geen WP buiten zetten?
Deze halen een veel hogere COP dan een ventilatieWP of air WPB als het koud buiten is. Gas kan dan de deur uit.
Op het dak kan. De gedachte is dat als je de warme ventilatielucht hergebruikt dat je dan een hogere cop haalt.
Ik heb geen buiten units gezien die je aansluit op de afvoer van je MV.

Ik denk dat een buiten lucht/water WP niet goedkoper zijn dan gas. Een SWW is bij een WP toch minder efficient dan een CV op gas. Zeker als je de afschrijvingskosten mee neemt in je berekening zal de WP het afleggen tegen een cv op gas. Haalt een WP cw6?

Bovendien is mijn cv ketel nog de komende 15 jaar niet aan vervanging toe. Dan moet ik 'm al verkopen op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
vanderv schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:02:
Mijn Nibe Wpb MT-WH 21-026-FS kan gewoon als mv box worden gebruikt, div.instellingen mogelijk (toerentallen etc.), Ook is er zelfs een eigen controller ingebouwd voor aansturing zonnecollectoren (Delta T regelaar).

Bedankt voor de tip.

Als mv box is het minimum debiet volgens mij altijd hoger dan 100m3 en dan heb je over ventilatie en dus minder rendement.

Overigens heb ik 2 mv boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
vanderv schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:02:

Ik heb even naar de specificaties gekeken:
COP tapwaterbereiding volgens EN16147 tapprofiel L, comfortstand `normaal `=2,3

Zolang ik een CV op gas heb is een COP van 2,3 veel te laag voor tapwaterbereiding.
Pas bij een COP hoger dan 3 zou een warmtepomp minder energiekosten hebben dan een CV op gas voor tapwater.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
dick133a schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:29:
[...]

Ik heb even naar de specificaties gekeken:
COP tapwaterbereiding volgens EN16147 tapprofiel L, comfortstand `normaal `=2,3

Zolang ik een CV op gas heb is een COP van 2,3 veel te laag voor tapwaterbereiding.
Pas bij een COP hoger dan 3 zou een warmtepomp minder energiekosten hebben dan een CV op gas voor tapwater.
Je zit gewoon theoretisch te kletsen ,mijn wpb gebruikt 600 kWh per jaar en dat is 130 euro, tegenover jou vast recht van 250 euro per jaar om alleen al een gas leiding te mogen hebben.
Zelfs met cop 1 zou ik 2000 kWh gebruiken ×11 cent is ook maar 220 euro, altijd goedkoper dus. Mits je PV hebt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan vergeet meneer de gasklever ook nog dat voor tapwater met een cvketel het rendement maar 72% is :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:08:
Dan vergeet meneer de gasklever ook nog dat voor tapwater met een cvketel het rendement maar 72% is :)
Oh da zou ik nie weten, weet alleen dat ik er 250 kuub voor gebruikte voor warm water, dat zou alleen al 175 euro zijn. En nu nog maar 600 kWh stroom. In mijn geval 66 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
dick133a schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:18:
[...]Ik denk dat een buiten lucht/water WP niet goedkoper zijn dan gas. Een SWW is bij een WP toch minder efficient dan een CV op gas. Zeker als je de afschrijvingskosten mee neemt in je berekening zal de WP het afleggen tegen een cv op gas. Haalt een WP cw6?

Bovendien is mijn cv ketel nog de komende 15 jaar niet aan vervanging toe. Dan moet ik 'm al verkopen op marktplaats.
Een buitenunit doet dus niks met je MV. Hooguit als het pijpje er dichtbij staat dat hij iets aanzuigt buiten :+
SWW is ongeveer even efficiënt, je moet het natuurlijk over een jaar bekijken (S)COP. Bijvoorbeeld de SCOP van de Atlantic WPB is zo'n 2,5. Het omslagpunt is zeker geen 3, een zeer goede ketel zal 8,5kWh tapwater verwarmen per kuub gas. Dit kost je dus 77 cent oftewel 9 cent per kWh. Het omslagpunt ligt dan op een COP van 2,2 wat een Atlantic WPB al makkelijk haalt laat staan met een model buitenunit. Stel je gaat uit van maximaal rendement van een HR ketel zit je nog steeds op een omslagpunt COP van 2,6. Dus hoe jij bij 3 komt? Aangezien je met LTV verwarmd zit een WP model met buitenunit hier zelfs als het vriest wel boven. De CW klasse zegt niets over het rendement, zo kan het dus zijn dat je met een CW6 ketel duurder uit bent dan met een CW4 ketel. De CW klasse is juist bij een WP ongeëvenaard mits natuurlijk je boiler voldoende groot is voor het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Speedy-Andre schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:08:
Het rendement is hoger, maar het is erg lastig om met de goede getallen te rekenen door allerlei verschillende definities.
Sommige rekenen met een rendement van 127% 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 23:05
Het gevoel om gasloos te verwarmen en te douchen is onbetaalbaar... :*)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
vanderv schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:36:
Het gevoel om gasloos te verwarmen en te douchen is onbetaalbaar... :*)
Ik heb dat vergeleken met een gasklevende buur, die is €80/maand kwijt met een zelfde woning.
Mijn rekening is - €15/maand voor net zo veel warmte en comfort :)
Daar zit het luxe koelen in de zomer bij in.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Jim423 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:23:
[...]

Een buitenunit doet dus niks met je MV. Hooguit als het pijpje er dichtbij staat dat hij iets aanzuigt buiten :+
SWW is ongeveer even efficiënt, je moet het natuurlijk over een jaar bekijken (S)COP. Bijvoorbeeld de SCOP van de Atlantic WPB is zo'n 2,5. Het omslagpunt is zeker geen 3, een zeer goede ketel zal 8,5kWh tapwater verwarmen per kuub gas. Dit kost je dus 77 cent oftewel 9 cent per kWh. Het omslagpunt ligt dan op een COP van 2,2 wat een Atlantic WPB al makkelijk haalt laat staan met een model buitenunit. Stel je gaat uit van maximaal rendement van een HR ketel zit je nog steeds op een omslagpunt COP van 2,6. Dus hoe jij bij 3 komt? Aangezien je met LTV verwarmd zit een WP model met buitenunit hier zelfs als het vriest wel boven. De CW klasse zegt niets over het rendement, zo kan het dus zijn dat je met een CW6 ketel duurder uit bent dan met een CW4 ketel. De CW klasse is juist bij een WP ongeëvenaard mits natuurlijk je boiler voldoende groot is voor het gebruik.
Een warmtepomp heeft meestal meer onderhoud en hogere afschrijving.
gasprijs van 69 cent en electriciteit van 22 cent.
Zijn allemaal politieke prijzen, dus blijkbaar is de politiek er nog niet uit hoe belangrijk het is om van het gas af te gaan.

Overigens kook ik ook nog op gas en dat is altijd ook nog steeds een paar tientjes per jaar goedkoper en kost het de nodige investeringen om van het gas af te gaan.

Ik zal het nog wel een paar keer naar kijken. Mijn CV ketel schijnt 109% rendement te kunnen halen, maar dat is meer een definitiekwestie dan een serieus getal....

Ik blijf het zonde vinden om via de MV warmte lucht weg te gooien. Een te grote investering om dit terug te winnen levert het milieu ook niets op gezien het ook energie kost om het apparaat te produceren en te installeren.

En tja, jammer dat er geen buitenunits zijn die gebruik maken van de MV warmte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dick133a schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:51:
[...]

Een warmtepomp heeft meestal meer onderhoud en hogere afschrijving.
gasprijs van 69 cent en electriciteit van 22 cent.
Zijn allemaal politieke prijzen, dus blijkbaar is de politiek er nog niet uit hoe belangrijk het is om van het gas af te gaan.

Overigens kook ik ook nog op gas en dat is altijd ook nog steeds een paar tientjes per jaar goedkoper en kost het de nodige investeringen om van het gas af te gaan.

Ik zal het nog wel een paar keer naar kijken. Mijn CV ketel schijnt 109% rendement te kunnen halen, maar dat is meer een definitiekwestie dan een serieus getal....

Ik blijf het zonde vinden om via de MV warmte lucht weg te gooien. Een te grote investering om dit terug te winnen levert het milieu ook niets op gezien het ook energie kost om het apparaat te produceren en te installeren.
Afschrijving wp, ongeveer 1000 euro over 15 jaar, hmm.....
Ennuh onderhoud? Blaadjes uit de fan halen, verder kom ik niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:56:
[...]

Afschrijving wp, ongeveer 1000 euro over 15 jaar, hmm.....
Ennuh onderhoud? Blaadjes uit de fan halen, verder kom ik niet.
Een beetje installateur rekent 6,50 per maand voor onderhoud. Dat zou inderdaad niet veel anders zijn dan voor een cv ketel.

Je hebt de subsidie er al afgetrokken? Een flinke boiler kost al meer.....
De volgende keer krijg je geen subsidie meer. De overheid blijft je niet sponsoren.....

Waar kan je een 8kw warmtepomp voor 1000 euro inclusief 400 liter boiler?
Ik wil namelijk wel dat het warm is in huis als het buiten -20 is.
Misschien is 8kw niet eens genoeg, want mijn cv is meer dan 25kw.

[ Voor 4% gewijzigd door dick133a op 25-10-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
dick133a schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:12:
[...]

Misschien lees je wel wat, maar er blijft blijkbaar weinig hangen :z
Die 25kW van je cvketel gebruikt ie alleen voor tapwater, daarom is dat ook onzuiniger dan cv verwarming.
In mijn airco topic geef ik aan dat je door optellen van het vermogen van de cvradiators een idee kan krijgen van de warmteafgifte in kW.
Met vloerverwarming werkt dat anders (lagere temperatuur) maar goed.
Ook zijn er tools om het warmteverlies van een woning te berekenen.
Meer ga ik er niet over zeggen, @reneeke1970 zou zeggen dat hij dan te snel door de popcorn heen is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
dick133a schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:12:
[...]

Een beetje installateur rekent 6,50 per maand voor onderhoud. Dat zou inderdaad niet veel anders zijn dan voor een cv ketel.

Je hebt de subsidie er al afgetrokken? Een flinke boiler kost al meer.....
De volgende keer krijg je geen subsidie meer. De overheid blijft je niet sponsoren.....

Waar kan je een 8kw warmtepomp voor 1000 euro inclusief 400 liter boiler?
Ik wil namelijk wel dat het warm is in huis als het buiten -20 is.
Ik geef het op, ik zie in meerdere forum dat jij totaal niet weet waar je over lult, dit is onbegonnen werk. Succes met je zoektocht naar bevestiging dat een wp, een wpb en PV allemaal weggegooid geld is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
Ik denk dat Dick opzich wel welwillend is alleen door de bomen het bos niet meer ziet.
Mijn advies is lees je goed in, want HRrendement van 127%, overheid die stopt met sponseren (iets met klimaatdoelstelling 2050), e-prijs van 22 cent (ik betaal 20,1ct en stap niet eens over) en jaarlijks benodigd onderhoud/meer onderhoud voor een buitenunit dan een HRketel zijn gewoon zaken die niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Niet online
Wij hebben al 5 jaar een wpb een Haier HP200M, nu heeft deze helaas geen warmtewisselaars, toen dacht ik dat niet nodig te hebben. Maar nu wil ik hem toch aansluiten op de CV, dus een Haier HP250M3C besteld. (de HP200M is dus nu vrij😀). In eerste instantie wil ik hem simpel in het cv systeem in passen, dus meedraaien als de cv aanstaat en zelfstandig laten draaien dmv de pomp in de cv, deze kan je continue laten draaien. Eerst uitproberen later ga ik wel finetunen.
Mijn vraag is bouw ik hem tussen de aanvoer (koude) naar de cv, of juist in de afvoer (warme) leiding van de cv. Voordeel van het laatste is, als hij zelfstandig, zonder cv ondersteuning draait, geen warmte verloren gaat in het eerst verwarmen van het cv verwarmingsblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Speedy-Andre schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:25:
[...]

Misschien lees je wel wat, maar er blijft blijkbaar weinig hangen :z
Die 25kW van je cvketel gebruikt ie alleen voor tapwater, daarom is dat ook onzuiniger dan cv verwarming.
In mijn airco topic geef ik aan dat je door optellen van het vermogen van de cvradiators een idee kan krijgen van de warmteafgifte in kW.
Met vloerverwarming werkt dat anders (lagere temperatuur) maar goed.
Ook zijn er tools om het warmteverlies van een woning te berekenen.
Meer ga ik er niet over zeggen, @reneeke1970 zou zeggen dat hij dan te snel door de popcorn heen is :+
Je hebt gelijk. Ik zou in theorie genoeg hebben aan 6kw zonder tapwater. Dus mijn schatting van 8kw is dus eigenlijk best wel goed.
Gezien mijn woning in theorie voldoet aan epc 0,4, is dat vrij snel uit te rekenen.
Eh correctie. Ik heb 6kw voor verwarming nodig bij -10. Warmtepompen vermelden meestal kw bij 7 graden. Hoe kan ik 6kw bij -10 omrekenen naar de juiste capaciteit warmtepomp?

Ik heb overigens overal ltv radiatoren. Dus de HR cv ketel kan dan vrijwel het maximum rendement behalen voor verwarming.

De investering voor een 8kw(?) WP wordt dan waarschijnlijk aanzienlijk groter dan met een 3 kw WP als ik volledig gasloos wil worden. Hebben jullie enig idee hoeveel dat kost?

Als ik dan toch iets wil doen wat minder kostbaar is om minder gas te verbruiken is de keuze voor een HP-m 25i
zo slecht nog niet. Eventueel nog zonnecollectoren erbij voor vermindering van gasgebruik voor tapwater.

En dan over 10 a 15 jaar opnieuw bekijken hoe de dan inmiddels afgeschreven installatie vervangen kan worden voor een nog duurzamere installatie.

[ Voor 5% gewijzigd door dick133a op 25-10-2020 21:23 . Reden: 6kw bij -10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Henri. schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:55:
Wij hebben al 5 jaar een wpb een Haier HP200M, nu heeft deze helaas geen warmtewisselaars, toen dacht ik dat niet nodig te hebben. Maar nu wil ik hem toch aansluiten op de CV, dus een Haier HP250M3C besteld. (de HP200M is dus nu vrij😀). In eerste instantie wil ik hem simpel in het cv systeem in passen, dus meedraaien als de cv aanstaat en zelfstandig laten draaien dmv de pomp in de cv, deze kan je continue laten draaien. Eerst uitproberen later ga ik wel finetunen.
Mijn vraag is bouw ik hem tussen de aanvoer (koude) naar de cv, of juist in de afvoer (warme) leiding van de cv. Voordeel van het laatste is, als hij zelfstandig, zonder cv ondersteuning draait, geen warmte verloren gaat in het eerst verwarmen van het cv verwarmingsblok.
Ik zou koude nemen, des te sneller moduleerd ketel terug, en voor de compressor is het makkelijker om het koude water iets te verwarmen dan het al warme water, op het moment dat ze beide draaien dan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Henri. schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:55:
Ik vraag me af wat het effect is voor (het verbruik van) de cvketel, hij vormt in principe een radiator die warmte opneemt of afgeeft zodra de cv pomp draait.
Omdat ik geen cvketel heb kan ik dat goed zien, draait de pomp dan komt er 41 graden uit (radiator temp).
Ik verwarm hem tot 52 graden en zolang de wpb draait blijft de radiator 41 graden.
Dat betekent dat de wpboiler bijna al z'n vermogen naar die ene radiator van 1300W stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:35:
[...]

Ik vraag me af wat het effect is voor (het verbruik van) de cvketel, hij vormt in principe een radiator die warmte opneemt of afgeeft zodra de cv pomp draait.
Omdat ik geen cvketel heb kan ik dat goed zien, draait de pomp dan komt er 41 graden uit (radiator temp).
Ik verwarm hem tot 52 graden en zolang de wpb draait blijft de radiator 41 graden.
Dat betekent dat de wpboiler bijna al z'n vermogen naar die ene radiator van 1300W stuurt.
Dit is inderdaad mijn overdenking, de energie die in de cv ketel gaat zitten.
De bedoeling is dat ik op een gegeven moment een aparte pomp in bouw en de cv ketel af kan sluiten, maar voorlopig ga ik ws voor @reneeke1970 gedachtengang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
Jim423 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:40:
Ik denk dat Dick opzich wel welwillend is alleen door de bomen het bos niet meer ziet.
Mijn advies is lees je goed in, want HRrendement van 127%, overheid die stopt met sponseren (iets met klimaatdoelstelling 2050), e-prijs van 22 cent (ik betaal 20,1ct en stap niet eens over) en jaarlijks benodigd onderhoud/meer onderhoud voor een buitenunit dan een HRketel zijn gewoon zaken die niet kloppen.
Ik verzin het inderdaad niet zelf:
Intergas Xtreme 36
Extreem hoog rendement op tapwater 127,6% (Hi)

Dan wordt het wel erg lastig om met de juiste getallen te reken om de vergelijking tussen gas en electriciteit te maken met daarnaast nog een variabele cop.

En ja mijn normale uren e-prijs is 21,3 ct en had ik voor het gemak omhoog afgerond naar 22 ct. En gas 69 cent. Dat is voor iedereen anders....

Op internet staat erg veel (onjuiste?) informatie over onderhoud en afschrijving en levensduur en rendement van warmtepompen.

Veel mensen hier willen/zijn van het gas om van het gas af te zijn. Prima, maar ik wil graag wel weten wat het (niet) oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:23
Een gedachte die ik graag zou willen toetsen. Mijn WP staat niet in direct verbinding met de toekomstige boiler. Maar zou het mogelijk zijn om een automatische tweewegklep te installeren die bij het draaien van de WP en boiler water < 38 graden het CV water ook door de spiraal laat lopen. Zo kan allereerst de WP het SWW water richting de 38 graden opwarmen waarna de WPB de laatste zet geeft richting de 50 graden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Even een echte cliffhanger O-)

Een samenvatting van het verhaal en alle keuzes aan mijn partner voorgelegd en deze kiest toch liever voor de Atlantic Explorer V4 (ondanks de meerprijs) gezien alle opgedane ervaring hier op Tweakers*. Ik ben blij dat er iemand hier nog besluitvaardig is :+

Dan rest nog de vraag of alle benodigdheden er standaard bijzitten zoals bijv. de inlaatcombinatie / veiligheidsgroep of dat ik er nog aanvullende spullen bij moet bestellen?

*Dat dacht ik ook van de Panasonic WP, blijkt de J toch heel anders te zijn

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 25-10-2020 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
CurlyMo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:13:
Even een echte cliffhanger O-)

Een samenvatting van het verhaal en alle keuzes aan mijn partner voorgelegd en deze kiest toch liever voor de Atlantic Explorer V4 (ondanks de meerprijs) gezien alle opgedane ervaring hier op Tweakers*. Ik ben blij dat er iemand hier nog besluitvaardig is :+

Dan rest nog de vraag of alle benodigdheden er standaard bijzitten zoals bijv. de inlaatcombinatie / veiligheidsgroep of dat ik er nog aanvullende spullen bij moet bestellen?

*Dat dacht ik ook van de Panasonic WP, blijkt de J toch heel anders te zijn
Inlaat combinatie kun je in RVS bij esanico erbij bestellen. Rest zit erbij om het apparaat aan te kunnen zetten. Maar waarschijnlijk wil je nog thermisch geïsoleerde luchtslang eraan bevestigen voor aanvoer en retour. Die kun je bij bv ventilatieland bestellen (150mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
falconz schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:06:
[...]

Inlaat combinatie kun je in RVS bij esanico erbij bestellen. Rest zit erbij om het apparaat aan te kunnen zetten. Maar waarschijnlijk wil je nog thermisch geïsoleerde luchtslang eraan bevestigen voor aanvoer en retour.
Die veiligheidsgroep die bij Esanico het dubbele kost t.o.v. deze bij Toolstation?
https://www.toolstation.nl/inlaatcombinatie/p11848
Die kun je bij bv ventilatieland bestellen (150mm).
Ik ga eerst even binnen / binnen draaien. Als de CV ketel dan weg is dan wordt het binnen / buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03

Wuursj

want worst is al bezet

Moet zo'n Explorer geen max. 7 bar inlaatcombinatie hebben zoals de meeste wat grotere boilers?
Mijn Auer wel. Gelukkig heeft Warmteservice een betaalbare 6 bar in het programma. Helaas alleen met 1/2" waar ik liever 3/4" aansluiting had.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wuursj schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:14:
Helaas alleen met 1/2" waar ik liever 3/4" aansluiting had.
Waarom? Een hoge flow is toch helemaal niet nodig bij het vullen van of tappen uit de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

CurlyMo schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:16:
[...]

Waarom? Een hoge flow is toch helemaal niet nodig bij het vullen van of tappen uit de boiler?
Aansluitingen op boiler zijn 3/4" en leidingwerk tot boiler en van boiler naar de warmwater-verdeler is 20mm en bedient twee badkamers. De inlaatcombinatie is dus de bottleneck en dat is nou net jammer :P
Maar de aansluitingen op de douche WTW zijn ook 1/2" zie ik net dus zo jammer is het ook weer niet.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Laatst online: 07-09 06:17
CurlyMo schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:09:
[...]
Die veiligheidsgroep die bij Esanico het dubbele kost t.o.v. deze bij Toolstation?
https://www.toolstation.nl/inlaatcombinatie/p11848
Die van Watts is 7 bar en wordt aangeraden. Wellicht gaat 8 bar goed maar ik zou liever 2 tientjes extra aan de voorkant uitgeven dan een lekkend vat moeten vervangen. Overigens kun je ook de niet RVS versie bij esanico mee bestellen voor 20e.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
falconz schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:12:
[...]

Die van Watts is 7 bar en wordt aangeraden. Wellicht gaat 8 bar goed maar ik zou liever 2 tientjes extra aan de voorkant uitgeven dan een lekkend vat moeten vervangen. Overigens kun je ook de niet RVS versie bij esanico mee bestellen voor 20e.
Dat spul haal ik gewoon allemaal bij Warmteservice en met een 6 bar inlaatcombinatie gaat het zeker goed komen :)

De Atlantic 200L met warmtewisselaar is besteld :D

Aanvullende boodschappen bij Warmteservice
- Inlaatcombinatie 6 bar
- 2 kogelkranen
- Aftapkraan
- T stuk voor aftapkraan
- Knie 3/4" binnendraad naar 15mm
- Rechte koppeling 3/4" naar 15mm
- Knie 1/2" naar 15mm
- 1/4" draadfitting plug
- 2 penbeugels
- Loctite dispenser

Hornbach
- Manometer
- 2x Flexibele slang 1/2" DN13

Zo aangesloten:
code:
1
2
3
4
5
6
|--------|       MM
|        |AK-->--KK-->--WW 
| Boiler |
|        |--<-----IK--<--KK--<--KW
|--------|     |   
              ATK

MM: Manometer
AK: Atlantic Koppeling
KK: Kogelkraan
WW: Warmwateraansluiting
IK: Inlaatcombinatie
ATK: Aftapkraan
KW: Koudwateraansluiting

[ Voor 91% gewijzigd door CurlyMo op 06-11-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:09:
Een gedachte die ik graag zou willen toetsen. Mijn WP staat niet in direct verbinding met de toekomstige boiler. Maar zou het mogelijk zijn om een automatische tweewegklep te installeren die bij het draaien van de WP en boiler water < 38 graden het CV water ook door de spiraal laat lopen. Zo kan allereerst de WP het SWW water richting de 38 graden opwarmen waarna de WPB de laatste zet geeft richting de 50 graden.
Dat betekent ook dat de wpb warmte verliest als hij warmer is dan het cv water :)
Voor de wpb is het juist makkelijker om kouder water op te warmen, dat zie je aan het oplopende verbruik naar mate het water opwarmt.
Je kan de wpb geforceerd starten met het PV contact, de nalooptijd is bij de V4 een paar minuten geloof ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDJ_5hZzS25ipB7J5stLGlEMNKA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJlTLTVk0SslI3YqYrudaXvx.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Dat betekent ook dat de wpb warmte verliest als hij warmer is dan het cv water :)
Exact, daarom zou ik dat alleen willen bij WPB temp. < 38. Anders gaat hij de taak van de WP overnemen.
Je kan de wpb geforceerd starten met het PV contact, de nalooptijd is bij de V4 een paar minuten geloof ik.
PV contact gaan ik me nog in verdiepen. Kijken of ik zoiets kan bouwen a.d.v. een Shelly1PM. Die aangevuld met een DS18B20 en je kan schakelen onder voorwaarde van watertemperatuur en opwekking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:39:
[...]

Dat spul haal ik gewoon allemaal bij Warmteservice en met een 6 bar inlaatcombinatie gaat het zeker goed komen :)

De Atlantic 200L met warmtewisselaar is besteld :D

Aanvullende boodschappen bij Warmteservice
- Inlaatcombinatie 6 bar
- 2 kogelkranen
- Aftapkraan
- T stuk voor aftapkraan
- Fibre seal
- 2x Koppeling

Aanvullende boodschappen bij Praxis
- 2x Hep2o koppeling aan waterleiding
- 2x Hep2o koppeling aan leidingwerk WPB
- 5 meter Hep2o buis
- 8x Steunbussen
Ik mis de koppeling waarmee je hem aan de boiler schroeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wolly schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Ik mis de koppeling waarmee je hem aan de boiler schroeft?
Op de warme uitgang het meegeleverde di-elektrische koppelstukje, dan heb je weer 3/4 buitendraad.
Ik zou aan de koude kant met koper werken tot aan een lange leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-07 07:05
Ik heb een redelijke garage van ongeveer 5x5 die ik vorstvrij wil houden. Er staat onder andere een vrieskist. Nu dacht ik aan de installatie van een Hewalex 2.5 of 3kW met een paar (T33) radiatoren om als het echt koud is de boel boven het vriespunt te houden.

Zat in eerste instantie te denken aan een verplaatsbare airco om te bouwen naar verwarmen, maar een oplossing met een Hewalex die een paar radiatoren op stookt om vervolgens weer rustig af te laten koelen lijkt me een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:07
Speedy-Andre schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

Op de warme uitgang het meegeleverde di-elektrische koppelstukje, dan heb je weer 3/4 buitendraad.
Ik zou aan de koude kant met koper werken tot aan een lange leiding.
Ik heb op alleen de warme leiding inderdaad de di-elektrische koppeling gebruikt. Maar waarom gebruik je die alleen op warm en niet op koud? Iemand die dat weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tromp.et schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:42:
[...]

Ik heb op alleen de warme leiding inderdaad de di-elektrische koppeling gebruikt. Maar waarom gebruik je die alleen op warm en niet op koud? Iemand die dat weet?
Dat heeft met de anode bescherming te maken, er staat een (dc) spanning op de warme kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Wolly Goeie. Ik moet een nog een overgangstuk van 22mm naar 15mm hebben.
@Speedy-Andre Hep2o mag zowel op warm en koud water aangesloten worden. Voordeel is natuurlijk de flexibiliteit. Ik zal kijken hoe de boel uitkomt want er zitten letterlijk twee aansluiten nog geen meter van de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ep Woody schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:34:
Ik heb een redelijke garage van ongeveer 5x5 die ik vorstvrij wil houden. Er staat onder andere een vrieskist. Nu dacht ik aan de installatie van een Hewalex 2.5 of 3kW met een paar (T33) radiatoren om als het echt koud is de boel boven het vriespunt te houden.

Zat in eerste instantie te denken aan een verplaatsbare airco om te bouwen naar verwarmen, maar een oplossing met een Hewalex die een paar radiatoren op stookt om vervolgens weer rustig af te laten koelen lijkt me een betere oplossing.
Waar haalt de Hewalex de niet bevroren lucht vandaan?
Die stopt toch bij - zoveel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Speedy-Andre schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Waar haalt de Hewalex de niet bevroren lucht vandaan?
Die stopt toch bij - zoveel?
-5... Wat een onhandige beperking voor dit doel... Corrigeren van die sensor gaat waarschijnlijk ook niet veel helpen want dan zit je met de defrosts waar die sensor ook voor gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:09
Ep Woody schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:11:
[...]

-5... Wat een onhandige beperking voor dit doel... Corrigeren van die sensor gaat waarschijnlijk ook niet veel helpen want dan zit je met de defrosts waar die sensor ook voor gebruikt wordt.
Waarom niet gewoon een goedkope singe split airco uit Italië of Portugal halen? Volgens mij moet je dan ook wel voor minder dan 1000 euro klaar kunnen zijn als je zelf de installatie doet en de monteur alleen de boel laat vacumeren. Of je haalt voor een vergelijkbaar bedrag een monoblock airco uit Italië.

Of je koopt gewoon nog een 5kW monoblock met 1800 EUR subsidie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Heronimo schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:31:
[...]

Waarom niet gewoon een goedkope singe split airco uit Italië of Portugal halen? Volgens mij moet je dan ook wel voor minder dan 1000 euro klaar kunnen zijn als je zelf de installatie doet en de monteur alleen de boel laat vacumeren. Of je haalt voor een vergelijkbaar bedrag een monoblock airco uit Italië.
Daar kan geen zwembad aan O-)
Of je koopt gewoon nog een 5kW monoblock met 1800 EUR subsidie 8)
Zo'n 2.5 kW heeft als het goed is 1600 euro subsidie, 1100 euro incl verzenden uit Polen. Dan wat radiatoren en installatiemateriaal en ik heb voor weinig m'n garage vorstvrij, dacht ik. Nog een plaatwisselaartje erbij en ik kan in de zomer m'n zwembad bijverwarmen met een warmtepompje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Binnenkort komt op de rooted Toon een app beschikbaar om het PV contact te besturen.

edit: is inmiddels beschikbaar

[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 30-10-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:13
CurlyMo schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

Exact, daarom zou ik dat alleen willen bij WPB temp. < 38. Anders gaat hij de taak van de WP overnemen.

[...]

PV contact gaan ik me nog in verdiepen. Kijken of ik zoiets kan bouwen a.d.v. een Shelly1PM. Die aangevuld met een DS18B20 en je kan schakelen onder voorwaarde van watertemperatuur en opwekking :)
Hi :-)

Ga je lucht van binnen gebruiken als input voor je WPB?

Moeten de dakdoorvoeren nog een bepaalde afstand uit elkaar zitten als je lucht van buiten gebruijt als input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jobr schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:13:
Binnenkort komt op de rooted Toon een app beschikbaar om het PV contact te besturen.
Leuk gedaan, als de tekst Engels is dan snapt men de term wpb niet.
Dat zou dan Domestic Hot Water heatpump moeten zijn :)
Hoe en waar je dit aansluit is ook wel handig om te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Speedy-Andre schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:32:
[...]

Leuk gedaan, als de tekst Engels is dan snapt men de term wpb niet.
Dat zou dan Domestic Hot Water heatpump moeten zijn :)
Hoe en waar je dit aansluit is ook wel handig om te vermelden.
Het stomme is dat op dat forum alles in Engels moet terwijl de Toon Nederlands is. App is ook volledig in NL.
Bedankt voor de tip. Zal het zo aanpassen.
Aansluiten zal ik misschien nog een keer toevoegen als daar meer vraag naar is. Is alleen een gevaar dat ik een levenslange helpdesk zal worden. Is vooral bedoeld om makkelijk voor de WAF de WPB aan te kunnen zetten terwijl mensen deze ook al besturen vanuit Domoticz oid.

[ Voor 14% gewijzigd door jobr op 26-10-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Baxke schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:29:
[...]
Ga je lucht van binnen gebruiken als input voor je WPB?

Moeten de dakdoorvoeren nog een bepaalde afstand uit elkaar zitten als je lucht van buiten gebruikt als input?
Er zijn andere hier die daar veel meer over weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat betreft dat PV contact van de Atlantic.

Als ik de handleiding goed lees dan zou ik die moeten kunnen schakelen met een niet potentiaal vrije schakelaar zoals de Shelly 2.5. Ik haal eruit dat de verwachting sowieso is dat de nul voor het contact als voor de voeding uit dezelfde fase komen, en bij het "dry" contact sowieso doorgelust wordt vanuit de voeding. Dat zorgt er dan net zo goed voor dat het niet potentiaal vrij is.

Ik wil de Shelly 2.5 (die dus niet-potentiaal vrij is) inzetten om aan de ene poort de PV opwekking te meten en met de andere poort het PV contact te schakelen afhankelijk van die opwekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 22:34
CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:13:
Wat betreft dat PV contact van de Atlantic.

Als ik de handleiding goed lees dan zou ik die moeten kunnen schakelen met een niet potentiaal vrije schakelaar zoals de Shelly 2.5. Ik haal eruit dat de verwachting sowieso is dat de nul voor het contact als voor de voeding uit dezelfde fase komen, en bij het "dry" contact sowieso doorgelust wordt vanuit de voeding. Dat zorgt er dan net zo goed voor dat het niet potentiaal vrij is.

Ik wil de Shelly 2.5 (die dus niet-potentiaal vrij is) inzetten om aan de ene poort de PV opwekking te meten en met de andere poort het PV contact te schakelen afhankelijk van die opwekking.
Dan ga je hem schakelen met een los relais aan je Shelly.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wizzopa schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:20:
[...]

Dan ga je hem schakelen met een los relais aan je Shelly.
Dat kan maar zou zonde zijn als het niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Je moet gewoon 230V op die 2 contacten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
Goedemorgen,

Is mogelijk om inlaat en uitlaat van een Atlantic Explorer onder zonnepanelen te laten eindigen? Ik kan geen geschikte "lage" doorvoer/ventilatiekanaal vinden. Wellicht gebruik ik verkeerde zoektermen?

Het betreft een hellend dak met dakpannen.

[ Voor 9% gewijzigd door Baxke op 29-10-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:18
@Baxke Voila, https://www.groene-energi...ilatiekap-terracotta.html

is geen geïsoleerde dakdoorvoer, dus je hebt wel kans op condensatie op het koude kanaal.

[ Voor 27% gewijzigd door Knoetie op 29-10-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
Knoetie schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:41:

is geen geïsoleerde dakdoorvoer, dus je hebt wel kans op condensatie op het koude kanaal.
Die had ik al gevonden. Helaas is deze geschikt voor kanalen t/m 125mm en de kanalen van de explorer zijn 160mm.

Bestaan er ook doorvoeren voor 160mm buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Baxke schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:13:
Goedemorgen,

Is mogelijk om inlaat en uitlaat van een Atlantic Explorer onder zonnepanelen te laten eindigen? Ik kan geen geschikte "lage" doorvoer/ventilatiekanaal vinden. Wellicht gebruik ik verkeerde zoektermen?

Het betreft een hellend dak met dakpannen.
Ik heb het zo op gelost.

https://i.imgur.com/Cuf1yQu.png

https://i.imgur.com/0CE4FIC.jpg

https://i.imgur.com/lupOESS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Knoetie schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:41:

Ik zat ook aan die doorvoeren te denken voor mijn WTW unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
De apparaten lijst van oktober staat online met de 1600 euro voor de Hewalex 3 kW :)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Skipper-93 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:30:
De apparaten lijst van oktober staat online met de 1600 euro voor de Hewalex 3 kW :)
Ik vraag me nog steeds af of de RVO moeilijk zou doen wanneer ik de Hewalex alsnog koop en aansluit op de spiraal van de Atlantix Explorer. Of dat ze zeggen dat ze een keer subsidie uitkeren voor verwarming en een keer voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan ga je wel veel lucht van binnen aanzuigen, ook als ze om beurten zouden werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:48:
Dan ga je wel veel lucht van binnen aanzuigen, ook als ze om beurten zouden werken.
Het doel zou ook niet zijn om de Hewalex in te zetten voor SWW, maar als backup mocht de Panasonic WP of de Atlantic kapot gaan. Dan is het echter wel fijn om daar subsidie voor te hebben. Hij kan de taken van beide namelijk tot op zekere hoogte overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Die wijze van aansluiten geld natuurlijk voor iedere vorm van ventilatie warmtepomp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
reneeke1970 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:17:
[...]

Die wijze van aansluiten geld natuurlijk voor iedere vorm van ventilatie warmtepomp
Dat haal ik dus niet ut dit artikel https://www.ithodaalderop...5i&utm_term=&utm_content=

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Hoeft toch ook niet, volg gewoon de leidingen en kijk wat er gebeurt. Zo sluit je iedere wpb of wat dan ook aan. Alleen dat ene t stuk kan beter in een vorm van box tegen dak aan zitten voor nog minder weerstand.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CurlyMo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

Het doel zou ook niet zijn om de Hewalex in te zetten voor SWW, maar als backup mocht de Panasonic WP of de Atlantic kapot gaan. Dan is het echter wel fijn om daar subsidie voor te hebben. Hij kan de taken van beide namelijk tot op zekere hoogte overnemen.
Ik weet dat iemand hier 2 Explorer V3's heeft waarvan 1 voor de cv toen de subsidie nog hoog was.
Er zal toch wel iets bij RVO in de regels staan?
Misschien is het onduidelijk als hij universeel wordt ingezet naast 2 wp's die al subsidie kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:02:
[...]

Ik weet dat iemand hier 2 Explorer V3's heeft waarvan 1 voor de cv toen de subsidie nog hoog was.
Er zal toch wel iets bij RVO in de regels staan?
Misschien is het onduidelijk als hij universeel wordt ingezet naast 2 wp's die al subsidie kregen.
Ik ben soms lui :)
Kan ik subsidie aanvragen voor 2 of meer apparaten die op 1 locatie worden geplaatst?

U kunt subsidie aanvragen voor elk apparaat die aan de ISDE-eisen voldoet. Ook als er sprake is van 1 locatie waar meerdere apparaten worden geplaatst. Let dan wel op het volgende als u de subsidieaanvraag doet.
  • Bent u een particuliere aanvrager? Doe dan voor elk apparaat apart een subsidieaanvraag.
  • Bent u een zakelijke aanvrager? Dan kunt u 1 aanvraag indienen voor meerdere apparaten, mits het om dezelfde warmtetechniek gaat.
  • Voorbeeld 1: er is sprake van 2 warmtepompen en 2 warmtepompboilers: u kunt 1 aanvraag indienen.
  • Voorbeeld 2: er is sprake van 1 warmtepomp en 1 zonneboiler. Dan kunt u een subsidieaanvraag indienen voor de warmtepomp en een aparte subsidieaanvraag voor de zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maar voorbeeld 1 zegt niet erbij dat je twee keer het bedrag krijgt......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

Maar voorbeeld 1 zegt niet erbij dat je twee keer het bedrag krijgt......
Ik zie dat het om 1 aanvraag gaat met dezelfde soort apparaten ongeacht het aantal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

Ik zie dat het om 1 aanvraag gaat met dezelfde soort apparaten ongeacht het aantal.
Klopt, maar wie zegt dat ze het niet beoordelen als maar recht op één bedrag omdat het juist dezelfde zijn?

@CurlyMo ik zou hem aanvragen als CV verwarming, en als ze vragen gaat stellen zeg je gewoon dat je huidige wp te klein is en deze ter aanvulling

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 18:56
Vorig jaar heb ik 2 warmtepompboilers een aanvraag ingediend. Eerst 1 aanvraag met beide apparaten, toen werd er één uitgekeerd. Gevraagd hoe & wat aan de RvO ik moest echt dezelfde aanvraag inclusief dezelfde factuur met hetzelfde factuurnummer nog een keer doen. (Met de medelingen ja we zien wel hetzelfde factuurnummer, maar kunnen zien dat het er twee zijn. Waarbij je a. afvraagt waarom dan niet gelijk 2 uitkreren en b. ik twijfel hoe goed dat gecontroleerd wordt, volgens mij kun je hem makkelijk dubbel claimen, wel met het risico dat er achteraf misschien nog eens iemand goed op let). Lang verhaal kort: gewoon 2 aparte aanvragen indienen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
Zo, de Atlantic staat op zolder met dank aan @Baxke en Ikea spanbanden. Paar kleine deukjes aan de achterkant van de boiler en een kleine deuk in de overloop van de zolder was de enige schade. Al met al tevreden.

Eerst even van mijn spierpijn bekomen en dan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik herinner me die smalle en steile trappen nog wel van toen we de V3 gingen bekijken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:05:
Ik herinner me die smalle en steile trappen nog wel van toen we de V3 gingen bekijken :Y
En toen waren de wanden niet netjes behangen en geschilderd, en lag de grenen vloer nog niet overal. Een stuk meer mogelijkheden om dingen te beschadigen. Dat was ook de reden dat ik vorig jaar de WPB niet heb gekocht. Dan zat ik eindeloos dat ding te verplaatsen bij het leggen van vloeren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ja herkenbaar. Daarom staat er hier al sinds maart een 200l boiler ongebruikt tijdens in de verbouwing in weg. Maar dan kon hij renminste wel buitenom via aannemer's lift omhoog :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 30-10-2020 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het zijn geen handig dingen nee.
Misschien moeten ze een opvouwbare of modulaire bedenken, ding zit toch voor 90 vol met lucht tijdens de koop, ook handig als je er 100 liter bij wil. gewoon even langs ikea voor een nieuw tussenstukje van de ikea Wärmön :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:19:
Zo, de Atlantic staat op zolder met dank aan @Baxke en Ikea spanbanden. Paar kleine deukjes aan de achterkant van de boiler en een kleine deuk in de overloop van de zolder was de enige schade. Al met al tevreden.

Eerst even van mijn spierpijn bekomen en dan aansluiten.
#speltip 1: Altijd eerst bij anderen klusjes doen die je nooit gedaan hebt.

270 liter onbeschadigd naar boven gesjouwd gekregen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxke
Wolly schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:35:
[...]

#speltip 1: Altijd eerst bij anderen klusjes doen die je nooit gedaan hebt.
Dat heb ik @CurlyMo uitgelegd ja! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Deze kogelstopkraan van Warmteservice heeft een aftapgelegenheid. Weet iemand of het mogelijk is daar een afsluitbare kraan in te monteren danwel mamometer? In de koudwater kogelkraan zou ik graag een kraan willen en in de warmwater kogelkraan een mamometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CurlyMo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:41:
Deze kogelstopkraan van Warmteservice heeft een aftapgelegenheid. Weet iemand of het mogelijk is daar een afsluitbare kraan in te monteren danwel mamometer? In de koudwater kogelkraan zou ik graag een kraan willen en in de warmwater kogelkraan een mamometer.
Heb je een bestellnummer of link van die kraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wizzopa schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:01:
[...]

Heb je een bestellnummer of link van die kraan
Ja, stom van me :)

https://www.warmteservice...elegenheid-15-mm/p/L05600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wizzopa schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:13:
[...]

Daar kan een aftapper in 1/4”
Zijn er ook compleet.
Deze dus:
https://www.hornbach.nl/s...-1-4/7590236/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wizzopa schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Dat zou moeten passen, van waar de manometer?
Zodat je zichtbaar de waterdruk kan controleren, ik er een loze aansluiting voor heb en het er tof uit ziet :p

Dit zouden dan de kranen moeten zijn:
https://www.hornbach.nl/s...raad/7885110/artikel.html

Dat spul verkopen ze allemaal bij de bouwmarkten :)

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 30-10-2020 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb er ook een manometer op zitten, ten eerste omdat je dan de druk kan aflezen en het is leuk om het verloop te zien bij het opwarmen en als je gaat tappen.
Ook zie je of- en wanneer de veiligheidsgroep z'n werk doet, dat pisstraaltje water zie je minder snel :P
Voor mij is het allemaal een keer nieuw geweest en ik meet verder alles wat er te meten valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CurlyMo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:48:
[...]

Zodat je zichtbaar de waterdruk kan controleren, ik er een loze aansluiting voor heb en het er tof uit ziet :p

Dit zouden dan de kranen moeten zijn:
https://www.hornbach.nl/s...raad/7885110/artikel.html

Dat spul verkopen ze allemaal bij de bouwmarkten :)
Dat zijn de losse aftappers. Die gebruik ik hier voor het nemen van een watermonster voor en na de wateropharder.
Neem in de koud waterleiding een 1/2” aftap kraan op https://www.toolstation.nl/bpe-vul-aftapkraan/p88653 en https://www.toolstation.n...09QgNKEAQYASABEgInRfD_BwE daar kan je veel plezier van hebben als je de boiler leeg wil laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:00:
Ik heb er ook een manometer op zitten, ten eerste omdat je dan de druk kan aflezen en het is leuk om het verloop te zien bij het opwarmen en als je gaat tappen.
Ook zie je of- en wanneer de veiligheidsgroep z'n werk doet, dat pisstraaltje water zie je minder snel :P
Voor mij is het allemaal een keer nieuw geweest en ik meet verder alles wat er te meten valt.
Voor @CurlyMo : Je mag niet zomaar een kogelkraan tussen de inlaatcombinatie en de boiler plaatsen.

Ik denk dat het wel zou wel kunnen als je een T stuk gebruikt, zodat het stuk tussen icb en boiler niet geblokkeerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
True, de druk moet altijd weg kunnen en een vergeten kraantje kan je de boiler kosten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
wizzopa schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:01:
[...]

Dat zijn de losse aftappers. Die gebruik ik hier voor het nemen van een watermonster voor en na de wateropharder.
Neem in de koud waterleiding een 1/2” aftap kraan op https://www.toolstation.nl/bpe-vul-aftapkraan/p88653 en https://www.toolstation.n...09QgNKEAQYASABEgInRfD_BwE daar kan je veel plezier van hebben als je de boiler leeg wil laten lopen.
Dus die aftappers zijn niet geschikt om een boiler leeg te laten lopen. Ik vind het zo zonde om een aanvullende aansluiting te leggen, terwijl er op de kogelkranen al een zit.

De spullen die je hier suggereert had ik al opgenomen in mijn boodschappenlijstje van een paar reacties terug..
Wolly schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:02:
[...]
Voor @CurlyMo : Je mag niet zomaar een kogelkraan tussen de inlaatcombinatie en de boiler plaatsen.
Wie zei dat ik hem daar ging plaatsen?

Het idee is:
Aanvoer koud water -->-- Kogelkraan -->-- Aftapkraan -->-- Inlaatcombinatie -->-- Boiler
Afvoer warm water --<-- Kogelkraan --<-- Speciale Atlantic koppeling --<-- Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat di-elektrische koppelstuk hoort direct op de wpb te zitten, het is maar een kort ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:06:
True, de druk moet altijd weg kunnen en een vergeten kraantje kan je de boiler kosten ...
Een vergeten beluchter ook maar die zijn niet zo populair hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CurlyMo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:07:
[...]

Dus die aftappers zijn niet geschikt om een boiler leeg te laten lopen. Ik vind het zo zonde om een aanvullende aansluiting te leggen, terwijl er op de kogelkranen al een zit.

De spullen die je hier suggereert had ik al opgenomen in mijn boodschappenlijstje van een paar reacties terug..

[...]

Wie zei dat ik hem daar ging plaatsen?

Het idee is:
Aanvoer koud water -->-- Kogelkraan -->-- Aftapkraan -->-- Inlaatcombinatie -->-- Boiler
Afvoer warm water --<-- Kogelkraan --<-- Speciale Atlantic koppeling --<-- Boiler
Aanvoer koud water —>—Kogelkraan -->-- Inlaatcombinatie -->-- T-stuk met aftapkraanje —>— T-stuk met verloop 1/2x1/4 met manometer —>—Boiler
—>— Speciale Atlantic koppeling —>— huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Speedy-Andre schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:13:
Dat di-elektrische koppelstuk hoort direct op de wpb te zitten, het is maar een kort ding.
Dat zei ik toch?
wizzopa schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:21:
[...]

Aanvoer koud water —>—Kogelkraan -->-- Inlaatcombinatie -->-- T-stuk met aftapkraanje —>— T-stuk met verloop 1/2x1/4 met manometer —>—Boiler
—>— Speciale Atlantic koppeling —>— huis
Waarom zou ik die manometer niet gewoon op de kogelkraan schroeven?

En omdat het een T-stuk betreft met die aftapkraan wel na de inlaatcombinatie?

Pagina: 1 ... 88 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.