Het principe van de HP-M 25 i lijkt erg veel op de hewalex echter dan specifiek voor verwarming in combinatie met cv ketel waarbij deze automatisch afslaat zodra de gas CV goedkoper de warmte kan produceren.Jim423 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:52:
[...]
Een 4-pits kookplaat met schukostekker zie je niet veel. Vrijwel altijd zit hier toch een perilex stekker aan.
Dan is jouw plaat begrenst tot een max. totaalverbruik van 3680W wat prima is op een 16A automaat. Stel je zet alle 4 de pitten aan zal hij omstebeurt gaan vuren tussen de pitten. Maargoed dit even offtopic terzijde.
[...]
De HP-M 25i is natuurlijk ook een compleet ander apparaat qua concept. Als het idee is puur een boiler op te warmen en/of zelf een aansturing te gaan bouwen ben je denk ik beter uit met iets als die Savent of Hewalex unit. De WP kun je eenvoudig afschakelen boven een bepaalde cv-watertemperatuur.
Helaas zit er geen boiler ondersteuning op volgens hetzelfde principe dus als je dat wilt zal je het helemaal zelf moeten opzetten en tweaken via een aansluiting op een warmtewisselaar in je boiler.
Met de savant krijg je over ventilatie en dan heb ik er 2 nodig om mijn 2 mv boxen te vervangen dus dat vind ik geen alternatief.
De hewalex kan alleen maar uit of aan en er zit verder weinig intelligentie in om het optimaal te laten werken in een hybride systeem. Alleen een uitschakeling als de zonnecollectoren werken.
Ik wacht nog even totdat er een nieuwe versie komt van de HP-M 25 (of hewalex of ...) die je wel eenvoudiger kan aansluiten op de cv verwarming en tegelijk op de boiler van je zonnecollector die ook werkt als er geen warmtevraag is voor de cv en uitschakelt zodra je cv dit efficiënter kan uitvoeren vanwege te koude aanvoer van buitenlucht waardoor de cop te laag wordt.
Al die warmtepompen zijn net niet intelligent genoeg of veel te duur of te beperkt in de mogelijkheden als je een hybride installatie wilt met een gas cv en zonnecollector.
Als iemand tip heeft voor een betaalbare WP die wel meer mogelijkheden heeft dan hoor ik het graag.