@Verwijderd de temperatuursensor zegt niet veel. Die is niet representatief voor de gehele inhoud van de boiler.
Als de warmte 'opstijgt' binnen de boiler meet je ook een temperatuursdaling op de plaats van de sensor, maar de warmte zit nog in de boiler. Het werkelijke stilstandsverlies is dus waarschijnlijk lager dan je denkt.
Temperatuur op 40 graden (zoals ik doe) kan door gebruik te maken van het PV-signaal. Je zet de boiler in de vakantie(afwezigheid)stand en laat het PV-contact aan gaan tot je 40 graden hebt bereikt. Je moet wel een beetje tweaken dus. Boiler kan dit niet out-of-the-box.
Koelen in de zomer valt helaas tegen hoor ;-) of je moet tevreden zijn met max 0.5 graden afkoelen. Juist in de zomer draait de boiler maar 1 of 2 uurtjes en dat haalt in ieder geval bij mij op zolder echt helemaal niets uit.
Wasmachine: ik zou even goed een inschatting maken of dat de moeite waard is. Sowieso moet je wel een wasmachine hebben die daar mee overweg kan. Wasmachine is geen grootverbruiker qua stroom.
Edit: heb gelijk even gekeken. Onze wasmachine heeft afgelopen jaar (2 personen) 66 kWh verbruikt, oftewel zo'n 15 euro aan kosten als ik geen gebruik zou maken van mijn zonnepanelen. Ik zou het dan niet de moeite en investering waard vinden om daar warm water aan te sluiten. Kun je beter minder wasmiddel gebruiken of met minder warm water wassen
[
Voor 40% gewijzigd door
de Peer op 22-02-2020 23:02
]