@
Speedy-Andre het zou mogelijk wel kunnen komen door iets in de aan- en/of afvoer. Ik heb bij het installeren van mijn wbp in het begin geen problemen gehad. Gaandeweg heb de aan- en afvoer aangepast naar de definitieve situatie. Wanneer de condens problemen zijn gekomen weet ik niet precies, anders was het makkelijk terugzoeken geweest naar welke aanpassing het was.
Wat betreft de kap, ik zie een kleine kier waarvan ik twijfel of die er eerder wel was. Maar dan nog echt goed sluiten hoeft de kap niet, rond het punt van de afvoer en bij de doorvoer voor kabel voor zonnepaneelsturing zit een opening in de kap.
Omdat hij bij mij ook door de opening voor de zonnepaneelsturing floot (die heb ik dus afgeplakt), denk ik dat mijn invoerkanaal wat veel weerstand heeft. Ik heb nu deze bolroosters:
https://www.ventilatiesho...t-schoepen-en-muggengaas/
Een 125mm in de aanvoer. Die pakt naast deze 125mm van buiten ook nog eens 125 mm vanaf de MV
160mm afvoer.
Voor de aanvoer heb ik gisteren deze besteld:
https://www.ventilatiesho...mazig-gaas-hoge-doorlaat/
hopelijk gaat dat helpen om de aanvoer te verbeteren.
@Verwijderd Mijn afvoer ziet er alsvolgt uit: ca 80cm omhoog met geĆÆsoleerde flex. Dan spirobocht, ca 1 m buis, dan t-stuk. Rechtdoor is afgesloten (kan open in de zomer), naar links zit vervolgens ca. 1,2 m buis naar de gevel.
Aanvoer is heel wat complexer. Begin vanaf de wbp is hetzelfde: eerst 80cm omhoog met geĆÆsoleerde flex, dan spiroboch, dan kort stukje buis, filter, 1 m buis en dan een y splitsing waar de 160mm naar 2 keer 125mm gaat. De ene 125mm gaat via in totaal ca. 2 m kanaal met 4 bochten naar de gevel. De andere gaat via ca. 1,5 m kanaal naar de mv box.
Belangrijk detail is dat de aanvoer van buiten ook de afvoer voor de MV box is. daardoor zit daar wel wat weerstand om de lucht vanaf de mvbox aan te zuigen. De weg met minder weerstand is naar buiten, naar de wbp gaat met de scherpe bocht van een Y-stuk.
Complexiteit ging helaas niet anders omdat ik in de vrij zwakke gevels van mijn woning niet veel meer gaten wil maken dan nodig. Daarnaast heb ik wat meer bochten dan gebruikelijk doordat ik de kanalen tussen de houden balken moet zien weg te werken omdat ze anders deels voor een raam langs komen.