Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Pagina: 1 ... 79 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Diff_Angle schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:47:
Diverse adviezen gelezen over aftappen v.d. v3 200l, echter die is in 2018 door een installateur zonder zo'n aftapmogelijkheid bij mijn zus geinstalleerd. Ze heeft condensproblemen en zouden de boiler 'even' van z'n plek willen halen maar dat gaat met een volle boiler niet lukken. Hoe kan ik dat ding alsnog aftappen zonder er een waterballet van te maken ? Het geheel, zowel warm als koud, zit met knelkoppelingen bevestigd en de koude aanvoercombi ligt hoger dan de warmwateraansluiting. Iemand een gouden tip ?
Hoofdkraan afsluiten, boiler uitzetten en heet en koud waterkranen open zetten te simpel gedacht?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• rykers158
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Diverse adviezen gelezen over aftappen v.d. v3 200l, echter die is in 2018 door een installateur zonder zo'n aftapmogelijkheid bij mijn zus geinstalleerd. Ze heeft condensproblemen en zouden de boiler 'even' van z'n plek willen halen maar dat gaat met een volle boiler niet lukken. Hoe kan ik dat ding alsnog aftappen zonder er een waterballet van te maken ? Het geheel, zowel warm als koud, zit met knelkoppelingen bevestigd en de koude aanvoercombi ligt hoger dan de warmwateraansluiting. Iemand een gouden tip ?
Idee:
- hoofdkraan dichtdraaien
- Warmwater aansluiting losdraaien en een slang aankoppelen naar een afvoer die laag ligt
- Koud waterkraan op een laag punt openzetten zodat alle koud water zoveel mogelijk leeg is.
- Slang aan warmwater aansluiting 'aanzuigen' en via het principe van de communicerende vaten de boiler leeg laten lopen.

PS: al een idee waar het condensprobleem door kan komen?

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Ik draai de knelkoppeling los en draai dan het verloopstuk van de boiler af en doe daar een Gardena koppeling op draaien, slang eraan, warme kraan open en aftappen maar, duurt wel even.
https://tweakers.net/ext/f/oWFRIzpAqXUYL3BwnF5DGQqX/medium.jpg
@rykers158
Ik denk niet dat je de boiler leeg krijgt via de bovenkant, warme aansluiting.

[Voor 4% gewijzigd door klump4u op 28-01-2020 16:04]

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Diff_Angle
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 11:06
rykers158 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:01:
[...]

Idee:
- hoofdkraan dichtdraaien
- Warmwater aansluiting losdraaien en een slang aankoppelen naar een afvoer die laag ligt
- Koud waterkraan op een laag punt openzetten zodat alle koud water zoveel mogelijk leeg is.
- Slang aan warmwater aansluiting 'aanzuigen' en via het principe van de communicerende vaten de boiler leeg laten lopen.

PS: al een idee waar het condensprobleem door kan komen?
Klinkt zinnig, vraag is denk ik of de warmeaansluiting middels een spiraal de bodem v.d. boiler wel of niet kan bereiken. Oorzaak condensvorming wellicht aanzuigen van gedeeltelijk te veel koude lucht uit de omgeving v.d. afvoerbuis, maar moet dat eerst nog bevestigd zien, dus nog geen definitief antwoord helaas.
In de installatiehandleiding https://navetto.nl/wp-con...nstallatiehandleiding.pdf staat deze Rail-ventilatie, is deze bedoeld voor de rail/rand tussen boiler en bovenkap ? @rykers158
https://www.mupload.nl/img/c4mxtp2bla109.48.17.png
@CurlyMo Dat is de meest voor de hand liggende en heb ik al geprobeerd, maar aansluiting van de koude aanvoer ligt te hoog.
klump4u schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:01:
[...]

Ik draai de knelkoppeling los en draai dan het verloopstuk van de boiler af en doe daar een Gardena koppeling op draaien, slang eraan, warme kraan open en aftappen maar, duurt wel even.
[Afbeelding]
@rykers158
Ik denk niet dat je de boiler leeg krijgt via de bovenkant, warme aansluiting.
Als je die knelkoppeling losdraait heb je toch gelijk een waterballet met een gevulde boiler ? Of zorgt het vacuum v.h. warmwatercircuit ervoor dat dat niet gebeurd ?

[Voor 14% gewijzigd door Diff_Angle op 28-01-2020 16:52]

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
Als je alleen koud op de boiler los draait dan komt er maar een beetje water uit.
Pas als er bij warm lucht bij kan (kraan) stroomt hij leeg.
Een slang op koud van de Atlantic naar een laag gelegen afvoer en je kan aan de gang.
Let bij het verplaatsen op wat er nog aan de wpb vast zit.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• rykers158
  • Nu online
Diff_Angle schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:39:
[...]
Klinkt zinnig, vraag is denk ik of de warmeaansluiting middels een spiraal de bodem v.d. boiler wel of niet kan bereiken.
@klump4u Je hebt helemaal gelijk ik heb een denkfoutje gemaakt. De aanvoer moet natuurlijk in het water blijven hangen, dus zou je een dunne slang door de warme zijde naar binnen moeten kunnen schuiven tot die op de bodem komt. Kan dan nog wel, maar wel wat lastiger te realiseren.
Diff_Angle schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 16:39:
[...]
Oorzaak condensvorming wellicht aanzuigen van gedeeltelijk te veel koude lucht uit de omgeving v.d. afvoerbuis, maar moet dat eerst nog bevestigd zien, dus nog geen definitief antwoord helaas.
In de installatiehandleiding https://navetto.nl/wp-con...nstallatiehandleiding.pdf staat deze Rail-ventilatie, is deze bedoeld voor de rail/rand tussen boiler en bovenkap ? @rykers158
[Afbeelding]
[...]
Ik heb de V4, die heeft die 'Rail-ventilatie' niet volgens de handleiding. Bij mij komt de meeste condens aan de zijde waar de lucht wordt aangevoerd. Dus 'te koud' zou kunnen, alleen lijkt mij stug omdat ik geen koudere aanvoerlucht heb gehad dan ca. 12 graden door bijmenging van lucht van binnen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Hoofdkraan dicht en even druk via de huiskranen van de leiding af halen, door het vacuüm inderdaad geen waterballet.
Warmwater aansluiting komt boven in de boiler uit, zie foto.
Is ook logisch want anders kan het warme water bovenin er nooit uit natuurlijk.
https://tweakers.net/ext/f/yrL6dJSwxA4d68O5zFyblNLY/medium.jpg

En de onderkant van binnen met de koude water aanvoer en de extra spiraal, @rykers158 hier moet dan wel een dunne slang doorheen. Maar ik heb dat nooit gedaan.
https://tweakers.net/ext/f/Zd1NfPXoKv9dSVzQ5CAYLV3l/medium.jpg

[Voor 27% gewijzigd door klump4u op 28-01-2020 17:16]

• Diff_Angle
@klump4u @rykers158 @Speedy-Andre @CurlyMo Allen hartelijk dank voor het meedenken.

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:15
@Diff_Angle hier de v4 versie https://yadi.sk/i/BKboQI_7LyYzEg

[Voor 69% gewijzigd door wizzopa op 29-01-2020 13:16]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• rykers158
  • Nu online
@Diff_Angle, @wizzopa
Gisteren heb ik de wpb laten draaien terwijl ik zo nu en dan kon kijken. Wat mij daarbij opviel is:
  • Het duurt best even voordat het water begint te verwarmen. Eerste uur lijkt er vrij weinig te gebeuren
  • Na ca. 2,5 uur draaien komen de druppels. Het wordt op een zeker moment zelfs een doorgaande stroom. Op basis van onderstaande foto lijkt het toch van binnen te komen vanaf de koude rand die ter hoogte zit van de aanvoer van de condensaansluiting. Binnen in de kap zit op die plek ook geen isolatie/geluiddemping
  • Er komt een ploppend geluid uit de slang van de condensafvoer, alsof er ergens druk opbouwt wat weg moet. Er loopt wel een heel klein beetje water door de condensafvoer. Nat het openen van de kap staat er vrij veel water op de bovenzijde. Ik zou verwachten dat er meer water zou lopen.
https://www.mupload.nl/img/eg6pzlu.jpg

Ploppend geluid:

Stroom water:

• beumer
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 11:51
Nadat ik laatst bij @rykers158 de Atlantic Explorer V4 even heb mogen bekijken en beluisteren _/-\o_ ben ik erover uit, deze week gaat de bestelling de deur uit. De ruimte waarin hij moet komen heeft een plat dak (constructie van underlayment, PIR isolatie en epdm) en daar hangt nu de cv ketel met een wanddoorvoer. De ventilatie van die ruimte gebeurt door een duco ventilatierooster van 80cm breed.

Ik heb dus verschillende manieren waarop ik de boel kan aansluiten, nieuwe dakdoorvoer, wanddoorvoer vergroten en hergebruiken, lucht van binnen aanzuigen en naar buiten afvoeren. Ik kan zowel de wand als dakdoorvoer zelf plaatsen maar zoek vooral naar de slimste oplossing, als een dakdoorvoer niet nodig is dan scheelt dat. Wat is slim om te doen?

En als er een dakdoorvoer nodig is zie ik deze vaak langs komen maar ik vind dit eigenlijk mooier en is goedkoper, heeft dat nog negatieve gevolgen?

• wizzopa
@rykers158 Aan je camera zal het niet liggen ;)

Als je zelf al constateer dat er aan de binnen zijde geen isolatie zit dan even naar de gamma en isoleren.

Ploppen doet hij bij mijn ( V3 ) ook maar ik laat het afvoerslangetje iets door hangen en vorm zo een waterslot en dan is het weg.

BTW is dat je eigen camera en welk type Flir is het.

• rykers158
  • Nu online
wizzopa schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:49:
@rykers158 Aan je camera zal het niet liggen ;)

Als je zelf al constateer dat er aan de binnen zijde geen isolatie zit dan even naar de gamma en isoleren.

Ploppen doet hij bij mijn ( V3 ) ook maar ik laat het afvoerslangetje iets door hangen en vorm zo een waterslot en dan is het weg.

BTW is dat je eigen camera en welk type Flir is het.
Was het extra isoleren maar zo simpel, want ik heb nog zat restjes steenwol, glaswol, eps, xps en resolschuim liggen van mijn verbouwing. Alleen is het een smal strookje, wat ook de zijkant is van de opvangbak binnenin.
Omdat hij rond is vallende harde materialen af, maar glaswol en steenwol zullen water gaan absorberen, dus gaat ook niet. Ik vermoed dat daarom dit laatste stukje geen isolatiemateriaal op de kap zit.

Kan iemand anders eens een foto posten van de binnenzijde of opmeten op welke afstand vanag de onderzijde het isolatiemateriaal begint? Dan kan ik kijken of hwt mogelijk bij die van mij toch net te kort is.

camera is een Flir one trouwens. Prima voor dhz gebruik wat mij betreft. Al veel van pas gekomen met opsporen van koudebruggen in mijn woning uit 1924.

• wizzopa
@rykers158 Neem eens contact op met de leverancier en stuur hem de beelden.

Foto's komen er aan.

https://imgur.com/igLFX1s
https://imgur.com/ebCxplr

Voor isolatie kan je iets van ArmaFlex gebruiken.
https://www.ventilatiesho...len/isolatie-zelfklevend/

[Voor 16% gewijzigd door wizzopa op 29-01-2020 15:56]

• boukewerff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 01-04 11:26
Leuk die camera, welk type Flir one is het? De FLIR ONE third generation, FLIR ONE PRO LT of de FLIR ONE PRO?

• rykers158
  • Nu online
wizzopa schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:33:
@rykers158 Neem eens contact op met de leverancier en stuur hem de beelden.

[...]
Ja, dat ja ik maar eens doen, zit weinig anders op.
boukewerff schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:43:
Leuk die camera, welk type Flir one is het? De FLIR ONE third generation, FLIR ONE PRO LT of de FLIR ONE PRO?
Gewoon Flir one for android, ofwel de eerste generatie ;)

• Diff_Angle
@rykers158 Jij lijkt hetzelfde probleem te hebben als wat ik bij mijn zus zie. Alleen een beetje vreemd dat we kennelijk een paar uitzonderingen op de regel zijn en de rest daar om de een of andere reden geen last van heeft. Wat zijn de overeenkomsten tussen de 'probleem' gevallen en de verschillen qua plaatsing en/of gebruikte type afvoerslangen met de 'geen probleem' gevallen. Bij mijn zus wordt binnenlucht zonder slang aangezogen en naar buiten afgevoerd met een dubbelwandige alu-flex buis.

• Speedy-Andre
  • Nu online
Zou het kunnen dat de lucht niet goed wordt afgevoerd en het daarom zo afkoelt onder de kap?
Dat de wpb lang doet over verwarmen duidt daar wellicht op.
Mijn V3 gaat van 43 naar 52 in 90 minuten met binnen/binnen ingesteld en een filterbox op de toevoer.
Daarbij forceer ik met de MV op stand 2 dat de meeste lucht van binnen komt.
Ik denk aan een regenkap of constructie buiten die veel weerstand geeft of aan de ingang (filter).

Dat verklaart niet waarom er zo weinig vocht naar de afvoer gaat, tenzij daar ook een weerstand zit of de bodemplaat is niet goed aflopend.
Dat de kap niet (meer) goed sluit na verwijdering is wel apart, dat zal toch een zichtbare vervorming zijn.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• rykers158
  • Nu online
@Speedy-Andre het zou mogelijk wel kunnen komen door iets in de aan- en/of afvoer. Ik heb bij het installeren van mijn wbp in het begin geen problemen gehad. Gaandeweg heb de aan- en afvoer aangepast naar de definitieve situatie. Wanneer de condens problemen zijn gekomen weet ik niet precies, anders was het makkelijk terugzoeken geweest naar welke aanpassing het was.
Wat betreft de kap, ik zie een kleine kier waarvan ik twijfel of die er eerder wel was. Maar dan nog echt goed sluiten hoeft de kap niet, rond het punt van de afvoer en bij de doorvoer voor kabel voor zonnepaneelsturing zit een opening in de kap.

Omdat hij bij mij ook door de opening voor de zonnepaneelsturing floot (die heb ik dus afgeplakt), denk ik dat mijn invoerkanaal wat veel weerstand heeft. Ik heb nu deze bolroosters:

https://www.ventilatiesho...t-schoepen-en-muggengaas/

Een 125mm in de aanvoer. Die pakt naast deze 125mm van buiten ook nog eens 125 mm vanaf de MV
160mm afvoer.

Voor de aanvoer heb ik gisteren deze besteld:
https://www.ventilatiesho...mazig-gaas-hoge-doorlaat/

hopelijk gaat dat helpen om de aanvoer te verbeteren.

@Diff_Angle Mijn afvoer ziet er alsvolgt uit: ca 80cm omhoog met geïsoleerde flex. Dan spirobocht, ca 1 m buis, dan t-stuk. Rechtdoor is afgesloten (kan open in de zomer), naar links zit vervolgens ca. 1,2 m buis naar de gevel.
Aanvoer is heel wat complexer. Begin vanaf de wbp is hetzelfde: eerst 80cm omhoog met geïsoleerde flex, dan spiroboch, dan kort stukje buis, filter, 1 m buis en dan een y splitsing waar de 160mm naar 2 keer 125mm gaat. De ene 125mm gaat via in totaal ca. 2 m kanaal met 4 bochten naar de gevel. De andere gaat via ca. 1,5 m kanaal naar de mv box.

Belangrijk detail is dat de aanvoer van buiten ook de afvoer voor de MV box is. daardoor zit daar wel wat weerstand om de lucht vanaf de mvbox aan te zuigen. De weg met minder weerstand is naar buiten, naar de wbp gaat met de scherpe bocht van een Y-stuk.

Complexiteit ging helaas niet anders omdat ik in de vrij zwakke gevels van mijn woning niet veel meer gaten wil maken dan nodig. Daarnaast heb ik wat meer bochten dan gebruikelijk doordat ik de kanalen tussen de houden balken moet zien weg te werken omdat ze anders deels voor een raam langs komen.

• wizzopa
@rykers158

Dat je het invoer rooster al gaat vervang door een grovere versie zal wel wat winst geven, neem in overweging de 2 meter kanaal met vier bochten ook te vervangen door 160 mm.
En kijk of je het T stuk in de afvoer zo kan positioneren dat rechtdoor open is en de aftakking dicht.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

@rykers158
Waarom haal je niet alles los van de boiler en laat hem dan verwarmen met in en uit lucht van de ruimte zelf, kijken of er dan lekkage is. Trial and error.

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:16
@beumer toevallig heb ik ook een dakdoorvoer naar buiten gemaakt voor de afvoer van koude lucht. Ik heb dezelfde doorvoer en deze werkt prima!

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• rykers158
  • Nu online
wizzopa schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:47:
@rykers158

Dat je het invoer rooster al gaat vervang door een grovere versie zal wel wat winst geven, neem in overweging de 2 meter kanaal met vier bochten ook te vervangen door 160 mm.
En kijk of je het T stuk in de afvoer zo kan positioneren dat rechtdoor open is en de aftakking dicht.
Als ik daarvoor de ruimte had gehad, dan had ik dit gedaan. Echter helaas heb ik daar de ruimte niet voor tussen de vloerbalken...
klump4u schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:56:
@rykers158
Waarom haal je niet alles los van de boiler en laat hem dan verwarmen met in en uit lucht van de ruimte zelf, kijken of er dan lekkage is. Trial and error.
Is inderdaad nog wel het proberen waard om zeker te weten of het in de kanalisatie zit. Ik ga ermee aan de slag, maar zal we enige doorlooptijd zijn voordat ik hier dan de resultaten kan posten. Helaas heb ik niet zoveel momenten dat ik langdurig de boiler achter elkaar in de gaten kan houden.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 01-04 20:34
rykers158 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:52:

Ja, dat ja ik maar eens doen, zit weinig anders op.
Je kunt ook even contact opnemen met Atlantic België. Zijn best wel behulpzaam.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 01-04 23:37

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Voor de Atlantic bezitters....

Onderdelen gaat wss een ramp worden.
Alles moet vanuit FR komen, en de fabrikant beslist wanneer en hoe snel..
Mijn sensor.... gaat niet lukken binnen een week.
Nog steeds geen bericht over hoe of wat.

Dus....

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Speedy-Andre
  • Nu online
Met alleen de sensor ben je er denk ik nog niet.
Dat vocht hoort daar toch niet te komen?

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:58:
Met alleen de sensor ben je er denk ik nog niet.
Dat vocht hoort daar toch niet te komen?
Vochtig condens lijkt het....
Dat zou toch wel kunnen?
Een vat van 55 Graden, en omgeving van 18Graden, mag toch wat vocht geven?

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• wizzopa
Dylantje2 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:02:
[...]

Vochtig condens lijkt het....
Dat zou toch wel kunnen?
Een vat van 55 Graden, en omgeving van 18Graden, mag toch wat vocht geven?
Ga hier eens kijken, https://imgur.com/dD4FV0N en hier https://imgur.com/fOBes72 of de condens van de inspuitleiding richting verdamper in de richting van dit gat lekt, dan loopt het via de kabels naar beneden.
BTW heb je de sensor al gemeten.

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:18:
[...]

Ga hier eens kijken, https://imgur.com/dD4FV0N en hier https://imgur.com/fOBes72 of de condens van de inspuitleiding richting verdamper in de richting van dit gat lekt, dan loopt het via de kabels naar beneden.
BTW heb je de sensor al gemeten.
Die lekker was ik de eerste die dat opmerkte geloof ik, die is wel oke..

Maar hoe meet ik ene sensor
Ik ben echt noop met die ohm hz enz

• wizzopa
Dylantje2 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:23:
[...]

het eerste wat je moet hebben is natuurlijk een meter.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

@Dylantje2
Heb je het defect bij Esanico gemeld?

• Dylantje2

Dylantje2

klump4u schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:45:
@Dylantje2
Heb je het defect bij Esanico gemeld?
Yes...
Maar is een garantie issue...
En Atlantic bepaald hoe snel.
Franse slag

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:16
@Dylantje2 dan maar ff een doorstroomverwarmer kopen! Om nou een maand bij je schoonouders te gaan douchen ;)

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Speedy-Andre
  • Nu online
Daarom heb ik mijn 80l boiler laten hangen en kraantjes extra om elke combinatie te kunnen kiezen :)
Die boiler werkt prima en in de keuken heb ik kraantjes tussen wpboiler (boven) en de Grohe red duo.

• Dylantje2

Dylantje2

Possible schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:41:
@Dylantje2 dan maar ff een doorstroomverwarmer kopen! Om nou een maand bij je schoonouders te gaan douchen ;)
@Speedy-Andre

Het lijkt erop dat de sensor een tweede leven heeft...
Zojuist de pogins des dead geprobeerd..
Hij was droog, en ik dacht de rand van het traphekje....

En wat lijkt:
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=13862

• Speedy-Andre
  • Nu online
De sensor is nu droog, dat water gaf een andere weerstand :)
Goed dat je weer even verder kan (y)

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:05:
De sensor is nu droog, dat water gaf een andere weerstand :)
Goed dat je weer even verder kan (y)
Mss in de TS een lijstje van problemen met de Atlantic?

• Speedy-Andre
  • Nu online
Dylantje2 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:26:
[...]

Mss in de TS een lijstje van problemen met de Atlantic?
Dan belt Esanico me straks op :+
Als je de aantallen ziet dan is er weinig uitval.
Een keer een doa gezien met een falende anti-corrosie beveiliging, een paar keer condens dat niet weg kan en wellicht komt jouw storing ook van condens lekkage.
Andere problemen hadden te maken met de omstandigheden waar de wpb (terecht) op reageerde.

• wizzopa
De maandelijkse cijfertjes.

Warmwater: 2,656m3
Stroom: 57,9 kWh
Cop 2,35

• Speedy-Andre
  • Nu online
Mijn Explorer V3 verbruikte 30,685kWh en leverde 511 liter warm water.
In dit verbruik zit een deel cv ondersteuning en dat is lastig te meten.
Zodra de pomp draait blijft de wpb temperatuur constant als de wpb actief is, stopt de pomp dan neemt de temperatuur weer toe tot het setpoint bereikt is.
In wezen gaat alle warmte dan naar de radiators die rond 40 graden blijven.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:19

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Dylantje2 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:23:
[...]

Een meter en weten wat voor sensor het is.

Pt100 = rond 100 ohm
Pt1000= rond 1000 ohm (1k ohm)
K probe = 2,3 ohm (thermistor)

Meest gebruikt is een pt100 dus je zal rond de 100-105 ohm aan weestand moeten hebben op die sensor, wel 1 kant loshalen anders meet je niet goed.

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

januari,
warm water 3,104 m3
77,1 kWh
55°C

• rykers158
  • Nu online
Vandaag eens een test gedaan met de afvoer rechtdoor de ruimte in en aanvoer via de open filterbox. Dat gaf na 2,5 uur draaien geen condensatie en een egale koele kap.

Vervolgens nog een uurtje doorgedraaid met de afvoer via de haakse bocht van het t-stuk naar buiten. Dat ging nog steeds goed.

Vervolgens filter er weer in en filterbox dicht. Direct begon de afvoerslang te het ploppende geluid te maken. Nu heb ik dus het idee dat de condensatie komt door te weinig aanvoercapaciteit / teveel weerstand in de aanvoer.

Als actie daarna de aanvoer van buiten losgekoppeld na de 2 keer 90 graden bochten. Het ploppen verdween. Nu dus kijken hoe hij zo draait. Echter is de wpb nu op temperatuur, dus die test komt ergens komende week.

• wizzopa
Rol-Co schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:15:
[...]

Een meter en weten wat voor sensor het is.

Pt100 = rond 100 ohm
Pt1000= rond 1000 ohm (1k ohm)
K probe = 2,3 ohm (thermistor)

Meest gebruikt is een pt100 dus je zal rond de 100-105 ohm aan weestand moeten hebben op die sensor, wel 1 kant loshalen anders meet je niet goed.
Weerstand waarde van de sensoren rechts onder in foto, https://i.imgur.com/zzy9XSm.jpg

• Rol-Co

Rol-Co

wizzopa schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:28:
[...]

Weerstand waarde van de sensoren rechts onder in foto, https://i.imgur.com/zzy9XSm.jpg
Niet te lezen bij dat imgur, geen originele maat van de foto denk ik. Het lijkt 22 of 2,2 ohm of zo?
Ik gebruik mupload voor dit soort dingen

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

wizzopa schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:28:
[...]

Ik denk dat voor vele de vraag zal zijn(mij incl.) hoe doe je dat meten?

• wizzopa
Rol-Co schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:43:
[...]

Niet te lezen bij dat imgur, geen originele maat van de foto denk ik. Het lijkt 22 of 2,2 ohm of zo?
Waar open je de foto mee, maar de waarde voor de temperatuur voor warmwater is
12 KOhm bij 20 graden, gewoon 2 draads.

• wizzopa
klump4u schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:49:
[...]

Met een multimeter, voeler loshalen van de print meter in de juiste stand zetten meetpennen opstekker van de sensor en op het display de waarde aflezen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

wizzopa schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:53:
[...]

Met een multimeter, voeler loshalen van de print meter in de juiste stand zetten meetpennen opstekker van de sensor en op het display de waarde aflezen.
Top, dat is voor mij in ieder geval duidelijk, ik was al aan het denken of het onder belasting moest of niet.

• Speedy-Andre
  • Nu online
klump4u schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:49:
[...]

Met een multimeter (DMM) de weerstand meten, 2 snoertjes op de losse sensor houden (en niet met je vingers).
Als de 12K klopt dan hindert het vocht bij de sensor zeker, dat geeft een veel lagere weerstand.

• Rol-Co

Rol-Co

wizzopa schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:50:
[...]

Waar open je de foto mee, maar de waarde voor de temperatuur voor warmwater is
12 KOhm bij 20 graden, gewoon 2 draads.
Safari en de website, geen app.

12 kilo, dat is een vreemde waarde, wat is dat voor sensor dan? Of zit een extra weestand (draad) ingebouwd.

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:43:
[...]

Wat mij meer fascineert..

Kan ik ergens gewoon een andere sensor kopen?
En dan meteen waar?
Want voor in de toekomst..:-(

• wizzopa
Rol-Co schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:18:
[...]

Safari en de website, geen app.

12 kilo, dat is een vreemde waarde, wat is dat voor sensor dan? Of zit een extra weestand (draad) ingebouwd.
De 12 K wordt ook voor de verdamper temperatuur gebruikt en voor de compressor uit 126 K

• wizzopa
Dylantje2 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:56:
[...]

En dan meteen waar?
Een sensor voor een w1209 thermostaat is ook 12 K. Misschien is die te gebruiken. Ali.

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

En dan meteen waar?
Duur zijn ze niet.
https://dutch.alibaba.com...ll-probe-60705573735.html

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Nee dat niet, maar ze passen zo ook niet in de buis.
[...]

En dan meteen waar?
Je zult er wel een via Esanico krijgen maar ben je er al achter hoe het komt dat die sensor bij jou nat kan worden?

[Voor 35% gewijzigd door klump4u op 01-02-2020 18:02]

• Dylantje2

Dylantje2

klump4u schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:59:
[...]

[...]

Je zult er wel een via Esanico krijgen maar ben je er al achter hoe het komt dat die sensor bij jou nat kan worden?
Nat is een groot woord...
Vochtig..
Zou condens kunnen zijn toch 55 en stukken lager in de koker, aangezien het gat enz niet geisoleerd is..

• Speedy-Andre
  • Nu online
Dylantje2 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:28:
mmm
Franse slag,......
Voor de tweakers die handig zijn.
Er is in mijn ogen echt een productiefout in dit machientje....
Er lekt condenswater in je elektronica systeem...
https://drive.google.com/...tNzBXSDJDWXVCMTN6YXlsUmxR

Hier het "bewijs"
https://drive.google.com/...rTldJV0VMLThHWHJfX0Nzd2pZ

En de oplossing:-)
https://drive.google.com/...OeXZKc2pIeXVhMnZSQlZ0cnE0

Echt weer iets voor de Fransen...
Nog even de nattigheid bij @Dylantje2 in beeld :)
Dat smalle pijpje was toen misschien al nat en is dat gebleven.
Het buisje zelf veroorzaakt de condens denk ik niet omdat er vrij lastig (koude) lucht in kan lang het snoer.
Dat vocht sluit de boel misschien wel helemaal af.

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:18:
[...]

Nog even de nattigheid bij @Dylantje2 in beeld :)
Dat smalle pijpje was toen misschien al nat en is dat gebleven.
Het buisje zelf veroorzaakt de condens denk ik niet omdat er vrij lastig (koude) lucht in kan lang het snoer.
Dat vocht sluit de boel misschien wel helemaal af.
Geen water lekage oid te zien, van bovenaf..
Kan toch niet vanuit binnen komen?

En laatst hier wel een grote stroomstoring gehad, mss dat hij hij een hekel heeft aan spanningloos.. _/-\o_

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:59:
[...]

Ze zijn er in vele soorten en maten natuurlijk maar kosten allemaal ongeveer het zelfde.
Nat hoeft geen probleem te zijn, meestal zijn ze ip65 dus geen probleem met een beetje water.

• rykers158
  • Nu online
Zaterdag de boiler verwarmd met normaal aangesloten afvoer en aanvoer zoals eerder aangegeven, dus zonder de 2 bochten naar buiten. Helaas geen succes geweest, weer een berg condens.

Afgelopen nacht nog weer een keer verwarmd met de filterbox open: alles droog.
Volgende poging: zonder filter in de filterbox.

• llevering
  • Registratie: september 2000
  • Nu online
rykers158 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:08:
Zaterdag de boiler verwarmd met normaal aangesloten afvoer en aanvoer zoals eerder aangegeven, dus zonder de 2 bochten naar buiten. Helaas geen succes geweest, weer een berg condens.

Afgelopen nacht nog weer een keer verwarmd met de filterbox open: alles droog.
Volgende poging: zonder filter in de filterbox.
Even aangenomen (ik weet het zo ver is het nog niet) dat de weerstand in het aanvoerkanaal te hoog is zou je eventueel nog iets kunnen verzinnen met een buisventilator die je laat aangaat als de boiler gaat verwarmen. Weet natuurlijk niet of je daar wel plek voor hebt.

• rykers158
  • Nu online
llevering schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:34:
[...]

Even aangenomen (ik weet het zo ver is het nog niet) dat de weerstand in het aanvoerkanaal te hoog is zou je eventueel nog iets kunnen verzinnen met een buisventilator die je laat aangaat als de boiler gaat verwarmen. Weet natuurlijk niet of je daar wel plek voor hebt.
Plek zat daarvoor (anders had ik ook niet zoveel buis met weerstand), maar ik zoek eerst graag even uit waar de weerstand vandaan komt. Filter is natuurlijk ook niet voorgeschreven, maar wel mooi om de wpb wat schoner te houden.
En een sturing maken en extra buisventilator maakt het geheel natuurlijk ook weer wat complexer en prijziger. Wat mij betreft dus echt het allerlaatste redmiddel.

Mocht de leiding nog een probleem blijven vormen heb ik ook al een andere oplossing bedacht. Ik kan dan door het plafond heen, boven kom ik in een bergruimte uit. Daar kan ik dan door de hsb gevel naar buiten. Scheelt weer een zwakke plek maken in het metselwerk.

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 01-04 18:24
rykers158 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:51:
[...]
Filter is natuurlijk ook niet voorgeschreven, maar wel mooi om de wpb wat schoner te houden.
En een sturing maken en extra buisventilator maakt het geheel natuurlijk ook weer wat complexer en prijziger. Wat mij betreft dus echt het allerlaatste redmiddel.
Als het aan het filter ligt, kun je misschien het oppervlakte van het filter vergroten, zodat de weerstand minder word.

• rykers158
  • Nu online
DjAntoon schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:05:
[...]

Als het aan het filter ligt, kun je misschien het oppervlakte van het filter vergroten, zodat de weerstand minder word.
Dat kan een idee zijn. Ik heb nu deze:
https://www.ventilatielan...-diameter-160-fv-160.html
Die zorgt voor ca. 50 Pa drukverlies bij 400m3/h

Met deze: https://www.ventilatielan...filter-160-mm-ft-160.html wordt dat 30 Pa drukverlies.

Zou ook mooi zijn als ik ergens kan vinden wat het drukverlies is van spirobuis bochten en kanaal. Dan heb ik een indicatie hoeveel het filter voor extra verlies zorgt.

[Voor 12% gewijzigd door rykers158 op 03-02-2020 09:27]

• Speedy-Andre
  • Nu online
Ik heb wel een sturing gemaakt, ik zet de MV op stand 2 zodra de wpb start.
Bij mij wel minder weerstand omdat alles in een hokje van 1x2m zit en de afvoer is 15cm (flex buis 16).
Je kan nog denken aan gladde buizen en 2 45 graden bochten, echter korter is beter bij 12cm rond.

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13:37

Nhz

Deventer

Verdikkeme, ik dacht begin dit jaar even mijn oude boiler 'gratis' te gaan vervangen voor een WPboiler, kom ik er achter dat de subsidies op de Explorer behoorlijk verlaagd is. :(

Dat wordt dus weer even puzzelen...

[Voor 9% gewijzigd door Nhz op 03-02-2020 21:33]

Groetjes Bas

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 01-04 22:17
CurlyMo schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:26:
[...]

En weer een nieuw goedkoopst adresje voor een WP. De Atlantic Calypso 100 voor (€ 1017,78 + € 35,- verzending):
https://www.supersamastor...odinamico-classe-a-detail

2x maakt inclusief subsidie € 805,56 :)
Enig idee het gaat als je onverhoopt garantie moet claimen ? België is nog wel te doen maar Italië zou potentieel al direct een total-loss kunnen betekenen.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl PVoutput van mijn 4950Wp

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Pixelmagic schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:04:
[...]

Enig idee het gaat als je onverhoopt garantie moet claimen ? België is nog wel te doen maar Italië zou potentieel al direct een total-loss kunnen betekenen.
Geen idee.

• rykers158
  • Nu online
@Speedy-Andre heb je er ook ewn filter tissen zitten of niet? Want die lijkt bij toch de grootste weerstandsfactor te zijn.

Inmiddels heb ik ook uitgedacht hoe ik vanaf de geveldoorvoer wel direct naar 160mm kan. Zou dat zin hebben? Stromingsleer was niet mijn sterkste vak ;)

• Dylantje2

Dylantje2

En nog geen reactie,... '
Dus garantie afhandelingen .. grrrr

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 01-04 22:17
Dylantje2 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 07:18:
En nog geen reactie,... '
Dus garantie afhandelingen .. grrrr
Fransen en digitale communicatie is meestal wel een dingetje is mijn ervaring. Wat soms helpt is bellen, beginnen met een paar woorden Frans en dan hopen dat ze wat Engels willen/kunnen praten.

Dit soort dingen is voor mij eigenlijk nog de drempel om de CV de deur uit te gooien, we hebben nu een bekend merk CV met service contract. Gezien de prijzen die een installateur vraagt voor een wpb op te hangen en aan te sluiten loont zelf doen zeer zeker maar als je problemen hebt daarna, dan heb je ze mogelijk ook écht en verdampt de "winst" al snel.

Keuzes, keuzes :)

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl PVoutput van mijn 4950Wp

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Pixelmagic schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:49:
[...]
dan heb je ze mogelijk ook écht en verdampt de "winst" al snel.
Verschil is dat een WPB of WP ook makkelijk vervangen is. Misschien koop ik wel direct twee Hewalex WP's. Dan heb ik altijd reserve onderdelen.

• Speedy-Andre
  • Nu online
rykers158 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 07:16:
@Speedy-Andre heb je er ook ewn filter tissen zitten of niet? Want die lijkt bij toch de grootste weerstandsfactor te zijn.

Inmiddels heb ik ook uitgedacht hoe ik vanaf de geveldoorvoer wel direct naar 160mm kan. Zou dat zin hebben? Stromingsleer was niet mijn sterkste vak ;)
Ja, mijn filterbox (16cm) zit direct op de toevoer van de wpb.
Na de filterbox een versmalling naar 12,5cm waar een keerklep op zit en daar weer een 12,5cm t-stuk op.
Op de MV box zit een 12,5cm t-stuk dat naar de dakdoorvoer en de wpb gaat.
De dakdoorvoer heeft een 12,5cm t-stuk naar de wpb en de MV.
Het geheel kan je als een driehoek voorstellen met op elke hoek een t-stuk.
De MV naar de dakdoorvoer gaat recht door de t-stukken en de wpb zit er haaks op.
Wie er gek genoeg voor is plaatst voor de gein een camera in z'n filterbox :+
Je ziet daar de versmalling en dan de 12,5cm klep die open gaat zodra de wpb start.
De klep voorkomt dat de MV door de wpb heen blaast, ik heb zo minder kans op vervuiling en vocht.

• space-one
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 15:11
CurlyMo schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:53:
[...]

Zeg ik het dan goed dat de prijzen dan als volgt zijn:
Solmax WP: € 1.557,00
Boiler 200L: € 625,00
Subsidie: € -1600,00

Totaalprijs: € 582

o.b.v. https://zonneboilermagazijn.nl/

Andere site:

Solmax WP: € 1200,- https://www.heizung-solar...uft-Waermepumpe::964.html
Boiler 200L: € 310,- https://www.heizung-solar...-Waermetauscher::425.html
Verzendkosten: € 230,-
Subsidie: € -1600,-

Totaalprijs: € 140,-

Komt in alle gevallen nog wel wat aansluitmateriaal bij, maar dat had je met een Explorer ook gehad.

:D
even een aanvulling

Solmax warmtepomp is 1500 euro en dat is incl Wilo circulatiepomp
https://zonneboilermagazijn.nl/solmax-warmtepomp-3-kw

De boiler heeft 2 warmtewisselaars (0,7 en 0,95) t.o.v de Duitse 1 (1,4) en met een warmtepomp Optimizer verwarmt kan de warmtepomp direct het water in de boiler en kan de warmtewisselaar voor bijv cv of zonneboiler gebruikt worden.
https://zonneboilermagazijn.nl/warmtepomp-optimizer-solmax

Totaalgewicht van 30 Kg. tot 150 Kg. - € 105,- (pallet transport)

• wizzopa
Na een uurtje of wat frubelen, een filter gemaakt met een bijna verdubbelde oppervlakte.

https://imgur.com/PuuVCnz

Waarom om dat het kan en dat je met pensioen ben. ;)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@space-one Volgens mij werkt de Solmax / Hewalex gewoon op elke boiler. De WP zit tussen de afvoer retour waarbij die water blijft rondpompen tot het voldoende opgewarmd is. Dat is in ieder geval wat de mensen van die Nederlandse webshop mij zelf vertelde. De warmtewisselaar kan dan dienen als CV ondersteuning.

[Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 04-02-2020 16:22]

• space-one
@CurlyMo Dus de aanvoer van warmtepomp onderin aan de koudwater leiding en de retour naar de warmtepomp aan de bovenkant warmwater.

Gaat dat wel werken als je warmwater vraagd en de pomp loopt. Omdat bovenin de temperatuur hoger is dan beneden ook slechter voor de COP volgens mij.

[Voor 36% gewijzigd door space-one op 04-02-2020 16:58]

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

space-one schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:44:
@CurlyMo Dus de aanvoer van warmtepomp onderin aan de koudwater leiding en de retour naar de warmtepomp aan de bovenkant warmwater.
Precies. Eerst wordt de boiler gevuld vanuit de koud water uit de waterleiding. Zodra de boiler vol is kan er geen water meer bij. De WP circuleert het aanwezige water in de boiler en warmt het verder op tot de gewenste temperatuur. Bij aftappen is er simpelweg weer ruimte in de boiler waardoor er water uit de waterleiding wordt onttrokken.

Dat is ook wat je ziet in het plaatje wat @Speedy-Andre eerder linkte:
https://tweakers.net/ext/f/LNSCdyrNWHWF7dlIDZIVVKPe/full.jpg

Op de warm en koud waterleiding komt een T-stuk. Bij koud water komt aan de ene kant de boiler en aan de andere kant de pomp en daarna de WP. Op de warme kant komt ook aan de ene kant de boiler en aan de andere kant de WP.

Dan nog wat kleine zaakjes zoals een veiligheidsgroep en terugstroombeveiliging.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 08:55
CurlyMo schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:12:
[...]

Precies. Eerst wordt de boiler gevuld vanuit de koud water uit de waterleiding. Zodra de boiler vol is kan er geen water meer bij. De WP circuleert het aanwezige water in de boiler en warmt het verder op tot de gewenste temperatuur. Bij aftappen is er simpelweg weer ruimte in de boiler waardoor er water uit de waterleiding wordt onttrokken.

Dat is ook wat je ziet in het plaatje wat @Speedy-Andre eerder linkte:
[Afbeelding]

Op de warm en koud waterleiding komt een T-stuk. Bij koud water komt aan de ene kant de boiler en aan de andere kant de pomp en daarna de WP. Op de warme kant komt ook aan de ene kant de boiler en aan de andere kant de WP.

Dan nog wat kleine zaakjes zoals een veiligheidsgroep en terugstroombeveiliging.
En wanneer ga je hem bestellen?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

reneeke1970 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:19:
[...]

En wanneer ga je hem bestellen?
Zodra het geld er is, waarschijnlijk maart.

• Nhz

Nhz

Deventer

CurlyMo schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:21:
@space-one Volgens mij werkt de Solmax / Hewalex gewoon op elke boiler. De WP zit tussen de afvoer retour waarbij die water blijft rondpompen tot het voldoende opgewarmd is. Dat is in ieder geval wat de mensen van die Nederlandse webshop mij zelf vertelde. De warmtewisselaar kan dan dienen als CV ondersteuning.
Dat is nog wel interessant, ik heb nu een elektrische boiler hangen van 100ltr. Nadeel is alleen wel dat daar geen temp. sensor in geplaatst kan worden. Zal wel een lastig verhaal worden zeker?

Groetjes Bas

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Nhz schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:09:
[...]

Dat is nog wel interessant, ik heb nu een elektrische boiler hangen van 100ltr. Nadeel is alleen wel dat daar geen temp. sensor in geplaatst kan worden. Zal wel een lastig verhaal worden zeker?
Tsja, eventueel zo'n sensor die je tussen je leiding kan monteren en dan zo dicht mogelijk bij de warmte aftapkoppeling?

• wizzopa
[...]

Hoe regelt de boiler dan zijn temperatuur?

• Nhz

Nhz

Deventer

wizzopa schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Hoe regelt de boiler dan zijn temperatuur?
Hij heeft vast een eigen sensor, maar voor zover ik nu kan zien kan ik er geen extra externe sensor in hangen. Dan moet ik hem wellicht eerst deels demonteren.

Groetjes Bas

• wizzopa
Nhz schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:15:
[...]

Hij heeft vast een eigen sensor, maar voor zover ik nu kan zien kan ik er geen extra externe sensor in hangen. Dan moet ik hem wellicht eerst deels demonteren.
Wellicht kan je bij de voeler van de thermostaat een voeler bij plaatsen, dat heb ik ook met mijn boilers gedaan.

• woger
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23-03 21:31
CurlyMo schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:21:
[...]

Zodra het geld er is, waarschijnlijk maart.
Hier hou je er nog zelfs aan over ;) :

200L boiler
https://allegro.pl/oferta...nik-1-wez-skay-6620027632

Hewalex (staat hier als 2.5kW, maar volgens mij gewoon de 3kW)
https://allegro.pl/oferta...a-pompa-ciepla-6502606016

Bij elkaar voor 1480 euro. Verzending weet ik niet .

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

woger schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:09:
[...]

Hier hou je er nog zelfs aan over ;) :
Ik vind een (Duitse) webshop waarmee ik waarschijnlijk nog wel een beetje kan communiceren wel prettig,

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15:04

Proton_

Team Welles

[...]

Afhankelijk van de bouwwijze kan je de NTC op de buitenwand (onder de isolatie) plakken, via de warmwateraansluiting door een t-stuk een dompelbuis plaatsen of desnoods via de koudwateringang met een t-stuk en goede wartel een ip67 sensor invoeren.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• space-one
Hewalex Heat Pump PCWU zie pdf blz 28 is maar 1 versie

https://www.hewalex.pl/pl...ATALOG_TS_EN_2015_www.pdf

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Is er iemand in dit topic die een beetje Duits kan. Die lui heizung-solar spreken geen van allen Engels :s.

De vragen die ik had:
- Zijn de verzendkosten lager bij gecombineerde zending (boiler + WP)
- Welke benodigdheden worden er bij de WP geleverd (bijv. pomp).
- Kunnen ze ook een 1kW elektrisch element leveren, want het laagste op de site is 2kW, terwijl de WP maar max. 1kW aan kan.

• space-one
CurlyMo schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:59:
Is er iemand in dit topic die een beetje Duits kan. Die lui heizung-solar spreken geen van allen Engels :s.

De vragen die ik had:
- Zijn de verzendkosten lager bij gecombineerde zending (boiler + WP)
- Welke benodigdheden worden er bij de WP geleverd (bijv. pomp).
- Kunnen ze ook een 1kW elektrisch element leveren, want het laagste op de site is 2kW, terwijl de WP maar max. 1kW aan kan.
https://www.deepl.com/translator

Die Fragen, die ich hatte:
- Sind die Versandkosten bei kombiniertem Versand (Kessel + WP) niedriger
- Welche Verbrauchsmaterialien werden mit dem WP geliefert (z.B. Pumpe).
- Können sie auch ein elektrisches Element mit 1kW liefern, da die niedrigste Leistung am Standort 2kW beträgt, während das WP nur bis zu 1kW verarbeiten kann.

In de pdf staat

Components
• The set includes WILO circulating pump for water, installed between the tank and heat pump
• Automatic heat pump control system with an on-wall controller
• Extended controller making it possible to choose the priority of the most
economic DHW heating option
• Control for circulating pump
• Time programmes with 1-hour accuracy

De pomp zou dan bij in de prijs zitten

[Voor 19% gewijzigd door space-one op 07-02-2020 14:23]

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

space-one schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:17:
[...]

https://www.deepl.com/translator

Die Fragen, die ich hatte:
- Sind die Versandkosten bei kombiniertem Versand (Kessel + WP) niedriger
- Welche Verbrauchsmaterialien werden mit dem WP geliefert (z.B. Pumpe).
- Können sie auch ein elektrisches Element mit 1kW liefern, da die niedrigste Leistung am Standort 2kW beträgt, während das WP nur bis zu 1kW verarbeiten kann.
Dat zullen zij ook wel doen, want ik heb ze deze vragen al in het Engels gestuurd ;) Een belletje geeft alleen altijd meer informatie.

• space-one
@CurlyMo

Had je beter in duits kunnen sturen. Helaas ik kan het ook niet goed spreken.

https://www.ebay.nl/itm/H...m:mu2lG7Gux7wctNUCiTII2xw

De laatste waarde is 1,5 Kw

Staat bij wel Nicht verwenden in Edelstahltanks.

[Voor 4% gewijzigd door space-one op 07-02-2020 15:20]

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

space-one schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:19:
@CurlyMo

Had je beter in duits kunnen sturen. Helaas ik kan het ook niet goed spreken.
Ik heb nu jouw tekst gestuurd. We wachten het af :)

Een andere gedachte. Zo'n element staat toch gewoon aan of uit? Dan kan ik de boiler toch ook gewoon een relais laten schakelen die weer het element aanzet?

[Voor 23% gewijzigd door CurlyMo op 07-02-2020 15:32]

• wizzopa
CurlyMo schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:24:
[...]

Ik heb nu jouw tekst gestuurd. We wachten het af :)

Een andere gedachte. Zo'n element staat toch gewoon aan of uit? Dan kan ik de boiler toch ook gewoon een relais laten schakelen die weer het element aanzet?
Natuurlijk kan je met behulp van een relais het element schakelen.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

wizzopa schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:34:
[...]

Natuurlijk kan je met behulp van een relais het element schakelen.
Yep, ik was net bezig mijn reactie aan te passen.

Antwoord gevonden in de handleiding :)
Electric heater with power exceeding 1500W must be connected via a relay.
Max 1,5kW dus, dat geeft weer wat meer opties.

Pagina: 1 ... 79 ... 82 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True