Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Pagina: 1 ... 78 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 08:55

basvn

Breezand - NHN

Zal hem morgen zelf even printen voor mezelf :) kijken of het te doen is.
en anders denk ik dat @jobr dat wel wilt!

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Knielen schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:32:
Die zal hoogstwaarschijnlijk leeggelopen zijn. Kan geen kwaad, maar is natuurlijk wel jammer van het warme water.
Dat lijkt mij niet wenselijk aangezien hij niet aan mag wanneer die leeg is. Misschien toch maar een terugslagklep er tussen zetten. Dat levert in een noodsituatie direct een opslag van 200 liter drinkwater op.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:15
Deveon schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:10:
[...]

Dat lijkt mij niet wenselijk aangezien hij niet aan mag wanneer die leeg is. Misschien toch maar een terugslagklep er tussen zetten. Dat levert in een noodsituatie direct een opslag van 200 liter drinkwater op.
Heb je dan geen inlaat combinatie ?

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 01-04 23:43
Hij loopt niet leeg. Tenzij je natuurlijk een beluchter hebt (zoals het hoort) en de warmwaterkraan open laat staan die lager dan het vat zit.

Hij mag leeg niet aan, hij zal dan in hogedrukstoring vallen. Dat is niet erg fijn voor de compressor.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Deveon
  • Niet online
wizzopa schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:12:
[...]

Heb je dan geen inlaat combinatie ?
Ah die voorkomt dat ook? Die zit er gelukkig wel tussen.

• wizzopa
Deveon schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:33:
[...]

Ah die voorkomt dat ook? Die zit er gelukkig wel tussen.
Ja die voorkomt leeglopen richting de hoofdleiding, net als je kraan van de wasmachine en vaatwasser.

Maar zonder aftapper wordt het nog zeuren om water uit de boiler te krijgen in geval van calamiteiten. ;)

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

jobr schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:46:
Mijn 3D geprint filter voor de Atlantic explorer is af. Je kunt deze hier vinden.

[Afbeelding]

Er kan een filter in van max 5 mm. Ik heb die van een afzuigkap filter genomen (voor nu).
Mooi, ik had hem er zo op,
https://tweakers.net/ext/f/rD0XHWV72AJWdscv1fAQWtVR/medium.jpg

En dit na 2 maanden,
https://tweakers.net/ext/f/1aSEF76U11MKkSPjmn5okb38/medium.jpg
Knielen schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:32:
Die zal hoogstwaarschijnlijk leeggelopen zijn. Kan geen kwaad, maar is natuurlijk wel jammer van het warme water.
Hoe moet die dan leeglopen?

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 01-04 20:34
klump4u schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:18:
[...]

Mooi, ik had hem er zo op,
[Afbeelding]

En dit na 2 maanden,
[Afbeelding]
Dat is natuurlijk ook een oplossing.
Ik zuig binnen aan dus ben benieuwd hoe vuil het filter zal gaan worden.

Ik merk met het (afzuigkap) filter wel dat de luchtstroom wel een stukje afneemt bij de uitlaat.
Zou dat nog kwaad kunnen voor het apparaat?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

jobr schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:36:
[...]

Dat is natuurlijk ook een oplossing.
Ik zuig binnen aan dus ben benieuwd hoe vuil het filter zal gaan worden.

Ik merk met het (afzuigkap) filter wel dat de luchtstroom wel een stukje afneemt bij de uitlaat.
Zou dat nog kwaad kunnen voor het apparaat?
Ik weet niet of het kwaad kan, ik denk het niet. heb nu al meer dan een jaar een filter erop en merk nog niks vreemds aan het apparaat.

• wizzopa
Mijn 3D geprint filter voor de Atlantic explorer is af. Je kunt deze hier vinden.

[Afbeelding]

Er kan een filter in van max 5 mm. Ik heb die van een afzuigkap filter genomen (voor nu).
Mooi gemaakt, kan je voor @CurlyMo een afvoer tutje printen 😉

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

[Afbeelding]

Leuk idee.
Maar past dan geen slang of spirobuis meer overheen, als ik het goed zie?

[Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-01-2020 16:52]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• jobr
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:49:
[...]

Leuk idee.
Maar past dan geen slang of spirobuis meer overheen, als ik het goed zie?
Nee, dat is ook niet de bedoeling. Ik gebruik lucht van binnen.
basvn schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:50:

Zal hem morgen zelf even printen voor mezelf :) kijken of het te doen is.
Zou ik als ik jou was eerst even 4 mm printen van de onderste rand en even passen. Als je printer een afwijking heeft dan past deze niet. Binnenkant ring is 160,6mm
En het duurt ongeveer 7 uur (afhankelijk van je print snelheid).

[Voor 43% gewijzigd door jobr op 18-01-2020 18:57]

• boukewerff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 01-04 11:26
Heeft iemand al iets gehoord van de subsidie ? Een afwijzing of goedkeuring ?

• Deveon
  • Niet online
Nog geen reactie op mijn aanvraag van 3 december. Je zou zeggen dat een afwijzing niet lang hoeft te duren..

• Jim423
Afwijzingen kunnen zeker nog komen in januari/februari. Het blijft wel het rijk natuurlijk :)
Even afwachten dus.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:06
_

[Voor 100% gewijzigd door Knielen op 20-01-2020 06:35]

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• rykers158
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 15:30
boukewerff schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:08:
Heeft iemand al iets gehoord van de subsidie ? Een afwijzing of goedkeuring ?
Ik heb afgelopen week de subsidie binnen van aanvraagdatum 24 november.

• rykers158
wizzopa schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 18:52:
[...]

Zie hier het temperatuur verloop van mijn boiler https://imgur.com/a/Srw9eIY
Gisteravond het bad gevuld waardoor de boiler aardig leeg was (25 graden). Afgelopen nacht is hij weer opgewarmd. Aanvoerlucht min 12 graden. Evapo top en low 1 graad.

Redelijk vergelijkbaar dus. Wel was de krant die ik naast de wpb had gelegd helemaal doorweekt. Het is dus een flinke hoeveelheid water die weglekt :(

Iemand nog een idee waardoor dit kan komen of beter nog wat er tegen te doen? Condens sijpelt tussen alle ribbels van de onderkant van de kap door.

Enige wat ik nog kan bedenken is kijken wat hij doet als ik lucht uit de ruimte ipv deels buiten aanzuig.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Een van de toko's heeft nog een 'oude' Maxicool 200LD-3 te koop voor € 1350,- incl. Als het goed is moet er € 800,- subsidie op zitten.

De specificaties zegt overigens dit:
Warmwatervolume bij volledige tapping >= 40 graden: 165 liters.
Hoe moet ik dat nu lezen?

[Voor 35% gewijzigd door CurlyMo op 20-01-2020 21:56]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Jim423
rykers158 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 07:27:
Iemand nog een idee waardoor dit kan komen of beter nog wat er tegen te doen? Condens sijpelt tussen alle ribbels van de onderkant van de kap door.
Dus de kap zelf is niet nat?

• rykers158
Jim423 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:27:
[...]

Dus de kap zelf is niet nat?
Klopt, de buitenzijde van de kap is niet nat. Binnen in ook niet. Als ik de kap los haal, dan zie ik druppels op de onderrand van de kap en op de boiler waar de kap erop aansluit.

De druppels komen dus van onder de kap uit en lopen via de zijkant van de boiler naar de grond. Dit tijdens het draaien. Dus op een of andere manier is de binnenkant van de kap een koud deel waar het water condenseert.

Dat lijkt dan weer niet logisch omdat de omgevingstemperatuur 18 tot 20 graden is.

• wizzopa
rykers158 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:54:
[...]

Klopt, de buitenzijde van de kap is niet nat. Binnen in ook niet. Als ik de kap los haal, dan zie ik druppels op de onderrand van de kap en op de boiler waar de kap erop aansluit.

De druppels komen dus van onder de kap uit en lopen via de zijkant van de boiler naar de grond. Dit tijdens het draaien. Dus op een of andere manier is de binnenkant van de kap een koud deel waar het water condenseert.

Dat lijkt dan weer niet logisch omdat de omgevingstemperatuur 18 tot 20 graden is.
Afvoer verstopt of hoger dan de afvoer van de boiler, lekbak stuk. Kortsluit lucht tussen af en aanvoer.

• Jim423
Ik denk niet dat het op de binnenkant van de kap condenseert als de buitenkant van de kap gewoon droog is.
Waarschijnlijk lekt de kap lucht op de rand, hierdoor zuigt hij warme binnenlucht naarbinnen en dit condenseert op de rand die koud is.

• Diff_Angle
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 11:06
rykers158 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:54:
[...]

Mijn zus heeft met haar WP-Boiler exact hetzelfde, bij haar wordt binnenlucht aangezogen. Volgende week dinsdag komt er iemand langs ik hoop dan tijdens het draaien te kunnen zien waar die condens vandaan zou kunnen komen en waarom die niet via de condensafvoer wegloopt. Het achterste deel v.d. ka[ verwijderen is dan mogelijk, wat nu door 'inbouw' niet mogelijk is.

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

• rykers158
Jim423 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:00:
Ik denk niet dat het op de binnenkant van de kap condenseert als de buitenkant van de kap gewoon droog is.
Waarschijnlijk lekt de kap lucht op de rand, hierdoor zuigt hij warme binnenlucht naarbinnen en dit condenseert op de rand die koud is.
Dit klinkt als een logische verklaring :)

De kap heeft inderdaad net iets ruimte tussen kap en boiler. Alleen wel vreemd dat anderen dan geen last hebben, want iets speling heb je wel nodig om de kap los te kunnen halen en terug te plaatsen. Of misschien heb ik door de paar bochten en filter wat meer leidingweerstand in de aanvoer dan gemiddeld.

Voor nu eens een test proberen met afplakken van de rand met plakband.

@wizzopa afvoer zit ruim lager, slang open en voert ook wel condens af tijdens bedrijf, dus daar zit het probleem niet verwacht ik.

• rykers158
Diff_Angle schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:06:
[...]

Mijn zus heeft met haar WP-Boiler exact hetzelfde, bij haar wordt binnenlucht aangezogen. Volgende week dinsdag komt er iemand langs ik hoop dan tijdens het draaien te kunnen zien waar die condens vandaan zou kunnen komen en waarom die niet via de condensafvoer wegloopt. Het achterste deel v.d. ka[ verwijderen is dan mogelijk, wat nu door 'inbouw' niet mogelijk is.
Ik ben benieuwd. Mijn vermoeden is dat het bijik goed zou kunnen komen door aanzuigen van valse lucht door de kier tussen kap en boiler.

De problemen zijn ook begonnen of in ieder geval veel erger geworde nadat ik de kap een keer los heb gehad. Bij terugplaatsen krijg ik hem niet zuiver strak sluitend aan de onderzijde.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

rykers158 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:23:
[...]

Ik ben benieuwd. Mijn vermoeden is dat het bijik goed zou kunnen komen door aanzuigen van valse lucht door de kier tussen kap en boiler.

De problemen zijn ook begonnen of in ieder geval veel erger geworde nadat ik de kap een keer los heb gehad. Bij terugplaatsen krijg ik hem niet zuiver strak sluitend aan de onderzijde.
Kun je simpel testen door de kap af te plakken met tape.

• wizzopa
[...]

Kijk eens bij de aansluiting van de uitblaas bocht en de uitgang van de ventilator, daar zit een soort van afdichting tussen. Als deze niet goed zit krijg kan de koude lucht terug onderde kap.

• rykers158
klump4u schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:54:
[...]
Kun je simpel testen door de kap af te plakken met tape.
Die test heb ik dus inmiddels uitgevoerd. Helaas geen oplossing. Gisteren afgeplakt, vandaag heeft hij overdag gedraaid en toen ik thuis kwam was het weer een erg natte bedoening. Het is ook geen beetje water viel mij nu op. De hele zijkant zit onder de druppels.
wizzopa schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:13:
[...]

Kijk eens bij de aansluiting van de uitblaas bocht en de uitgang van de ventilator, daar zit een soort van afdichting tussen. Als deze niet goed zit krijg kan de koude lucht terug onderde kap.
Net gecontroleerd. Was even wat werk om dat goed te kunnen zien. Zat een klein stukje niet helemaal netjes, maar ik heb niet het idee dat hij daardoor helemaal niet meer afsloot.

Verder wat betreft het punt van valse lucht aanzuigen, dat doe hij sowieso via een opening rechts waar een kabel voor zonnepaneelsturing ingevoerd kan worden. Die had ik al afgeplakt omdat hij daardoor een fluitend geluid maakt. Echter daardoor nu het idee dat een beperkte hoeveelheid valse lucht/lucht direct vanuit de ruimte geen probleem mag zijn.

Een laatste idee om nu te proberen is om de mechanische ventilatie af te koppelen. Dat heb ik nu gedaan. Nu zuigt hij dus een combinatie aan van lucht van buiten en lucht uit de ruimte. Eens zien wat dat gaat doen.

Slechte afvoer waardoor de kou blijft hangen is het zeker niet, want als hij draait voel ik buiten een flink sterke koude luchtstroom.

• jobr
[...]

Bij mij (V4) zit er ook gewoon een beetje ruimte bij de condensafvoer. Kap is zeker niet luchtdicht. Kon daar mooi een kabeltje door naar buiten voeren. Geen last van dit probleem.

• rykers158
jobr schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:58:
[...]

Bij mij (V4) zit er ook gewoon een beetje ruimte bij de condensafvoer. Kap is zeker niet luchtdicht. Kon daar mooi een kabeltje door naar buiten voeren. Geen last van dit probleem.
Daar ben ik inmiddels ook achter. Waar ik lees dat de meesten weinig water uit de lucht krijgen is dat bij mij erg veel. Onder de kap staat bij mij altijd een aardig laagje.

Maar eens zien wat het dus doet zonder mv lucht. Overigens is dat geen heel vochtige lucht aangezien de wpb niet draait op onze douchetijden.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 01-04 23:37

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

[Afbeelding]

Mooie oplossing..
1 puntje...
Weet je zeker dat je pla of wat je ook gebruikt duurzaam tegen deze druk kan.?

Ik moet er ff niet aan denken wat er gebeurt als je onder raster kapot springt....
Dus ik zou toch iets verzinnen met gaas

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• jobr
Dylantje2 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:34:
[...]

Mooie oplossing..
1 puntje...

Ik moet er ff niet aan denken wat er gebeurt als je onder raster kapot springt....
Het is PETG en sterk. Zoveel druk staat er helemaal niet op.

• boukewerff
Ik heb gisteren een brief gekregen van de overheid dat ze in 8 weken er nog niet uit zijn. Dus geven ze zichzelf nog 8 weken de tijd...

• Tijmen0000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 11:46
In onze nieuwbouwwoning komt een warmtepomp met 180 liter boilervat. We zijn met 2 volwassenen en 3 kleine kinderen. Op de 1e verdieping komt een badkamer met douche en op de 2e etage willen we graag nog een extra douchecabine plaatsen. De leidingen worden hier al tijdens de bouw voor aangelegd. Nu kan het voorkomen dat wanneer de kinderen groter worden en er tegelijkertijd wordt gedoucht die 180 liter niet meer toereikend is. Een extra boilervat vanuit de bouw is schreeuwend duur, kost ons de volledige trapkast qua ruimte en brengt ook nog eens extra vaste lasten met zich mee. Dat is dus niet echt een optie. Daarom zit ik eraan te denken om voor de douchecabine op de 2e etage een extra boiler van 80/100 liter te plaatsen. Dat zou een warmtepompboiler of elektrische boiler kunnen zijn. Maar wat is rendabeler? En is het dan handig om die op de warmwateraanvoer aan te sluiten, zodat deze in principe in serie staat met de standaardboiler van 180 liter. Met warmwateraanvoer hoeft de extra boiler in principe weinig bij te verwarmen. Of maak ik hier een denkfout? Ik ben ook van plan om een dwtw te laten installeren om het geheel nog rendabeler te maken.

• Jim423
Je hebt legio opties. Een WPB is inprincipe rendabeler, wel moet je een luchtafvoer maken of de koude lucht op de 2e etage uitblazen. Ook heb je geluid, gezoem. Is dit niet wenselijk wordt het een e-boiler. Voor 2 badkamers is een doorstromer niet echt een optie. Je kan de tweede boiler voeden uit de eerste, hou er wel rekening mee dat de badkamer op de eerste dan vrij snel zonder warm water zit. Je zou dan eigenlijk beide badkamers moeten voeden uit de tweede boiler. Het mooiste zou zijn als je de tweede boiler schakelt op basis van tijd en PV-stroom.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:27
Er staan nog wel idiote dingen in de lijst zie ik :)
Neem de Hewalex pcwu 2.5kW KA09781 met €1600 subsidie of de identieke Solmax 3K KA15716.
Beide te vinden voor minder geld dan de subsidie.
Losse boiler naar keus er bij of een zonneboiler met nog meer subsidie :+
Ik geloof dat @CurlyMo gek is op dit soort dingen :9

Je hebt dan een wpb met een losse warmtepomp wat de plaatsing wellicht wat makkelijker maakt.
Geen idee wat de kwaliteit is, Hewalex komt uit Polen.
Wel prettig dat hij 3kW warmte levert, dan is een boiler sneller warm dan met de 1800W van bijv. een Atlantic.
Een extra post is een pomp (meegeleverd Wilo) en de boiler moet een circulatie aansluiting hebben.
Dus koud, warm en circulatie (warm) die op de Hewalex komt.
Voor zover ik kan zien kan hij een element tot 1kW schakelen en ook de pomp.
Er is een losse module te krijgen om hem via LAN te bedienen.
Manual

https://tweakers.net/ext/f/LNSCdyrNWHWF7dlIDZIVVKPe/medium.jpg

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Speedy-Andre schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:33:
Er staan nog wel idiote dingen in de lijst zie ik :)
Neem de Hewalex pcwu 2.5kW KA09781 met €1600 subsidie of de identieke Solmax 3K KA15716.
Goeie vangst. Dat terwijl ik nog zat te kijken naar die MaxiCool 200LD-2 waar als het goed is € 800,- subsidie op zit. Er is toch nog een zaak die het oude model heeft.

Punt van die Solmax is inderdaad dat je nog een boiler nodig hebt en die dingen zijn ook verre van goedkoop, ~ € 600,-. Ik lees wel dat de Solmax binnen/binnen kan werken, maar koelt hij de kamer aanzienlijk meer dan de Atlantics.

Zeg ik het dan goed dat de prijzen dan als volgt zijn:
Solmax WP: € 1.557,00
Boiler 200L: € 625,00
Subsidie: € -1600,00

Totaalprijs: € 582

o.b.v. https://zonneboilermagazijn.nl/

Andere site:

Solmax WP: € 1200,- https://www.heizung-solar...uft-Waermepumpe::964.html
Boiler 200L: € 310,- https://www.heizung-solar...-Waermetauscher::425.html
Verzendkosten: € 230,-
Subsidie: € -1600,-

Totaalprijs: € 140,-

Komt in alle gevallen nog wel wat aansluitmateriaal bij, maar dat had je met een Explorer ook gehad.

:D

[Voor 35% gewijzigd door CurlyMo op 24-01-2020 23:14]

• Speedy-Andre
Dat kan goedkoper ;)
Ok, die zag je al :9

[Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 24-01-2020 23:17]

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Maar het is zo simpel als WP + losse boiler met warmtewisselaar toch?

• Speedy-Andre
CurlyMo schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 23:21:
[...]

Maar het is zo simpel als WP + losse boiler met warmtewisselaar toch?
Het lijkt er wel op, alleen wat extra spul er tussen zoals een pomp.
Ik heb me nog niet verdiept in hoe je dit samen laat werken
Veel wat ingebouwd is in een wpb heb je nu los, zoals temperatuursensors in de boiler.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Speedy-Andre schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 23:38:
[...]

Het lijkt er wel op, alleen wat extra spul er tussen zoals een pomp.
Ik heb me nog niet verdiept in hoe je dit samen laat werken
Veel wat ingebouwd is in een wpb heb je nu los, zoals temperatuursensors in de boiler.
Hoe werkt dat dan bij een de grotere WP's die je ook je SWW laat doen? Vervult de WP dan de pomp rol?

Wat me ook opvalt is dat dat ding op de plaatjes niet aan de warmtewisselaar geknoopt zit, maar dat die juist tussen de water aanvoer van de boiler zit.

Verder ook belangrijk, de Nederlandse webshop schrijft:
De (Wilo) circulatiepomp welke nodig is voor de circulatie van het drinkwater door de Solmax warmtepomp wordt meegeleverd.
Dat is deze: http://www.heizungslabel....ublic/Yonos_PARA_15_7.pdf

Die is niet te koop op de Duitse site, dus ik zal hun even vragen wat ze adviseren.

[Voor 38% gewijzigd door CurlyMo op 25-01-2020 10:47]

• Speedy-Andre
CurlyMo schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:39:
[...]

Hoe werkt dat dan bij een de grotere WP's die je ook je SWW laat doen? Vervult de WP dan de pomp rol?

Wat me ook opvalt is dat dat ding op de plaatjes niet aan de warmtewisselaar geknoopt zit, maar dat die juist tussen de water aanvoer van de boiler zit.

Verder ook belangrijk, de Nederlandse webshop schrijft:

[...]

Dat is deze: http://www.heizungslabel....ublic/Yonos_PARA_15_7.pdf

Die is niet te koop op de Duitse site, dus ik zal hun even vragen wat ze adviseren.
Ik lees daar:
die Systemvollständigkeit - z.B. Umwälzpumpe, Saugfüße, alle Temperatursensoren im Set

Het is duidelijk een zonneboiler, de spiraal gaat normaal gesproken naar de collector (ook met pomp).
Dit is een gescheiden circuit dat je met glycol (antivries) kan vullen maar je kan ook een andere warmtepomp (voor cv) hier op aansluiten die het vat extra verwarmt (wel met lagere temperatuur dan 60).

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 31-03 07:23

databeestje

Von PrutsHausen

Dylantje2 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:34:
[...]

Mooie oplossing..
1 puntje...

Ik denk dat je onderschat hoe sterk 3d geprint plastic is. ;)

• Dylantje2

Dylantje2

databeestje schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:03:
[...]

Ik denk dat je onderschat hoe sterk 3d geprint plastic is. ;)
ja.. zeker

Ik heb zovele van die printers gezien en allemaal beter enz enz enz
Heb voor buiten een klein weer stationetje laten printen
Hangt een 1.5 jaar buiten maar laat al sporen zien van afbrokkelen...

Ik vraag me af of je dat over 3 jaar niet in je wpboiler hebt rondvliegen

Voor de mensen die er op vertrouwen mooi toch.
Ik vertrouw dan liever good old gaas..:-)

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Speedy-Andre
Buiten heb je uv straling, binnen waar een wpb staat wellicht niet :)

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 31-03 07:23

databeestje

Von PrutsHausen

Dylantje2 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:14:
[...]
ja.. zeker

Ik heb zovele van die printers gezien en allemaal beter enz enz enz

Voor de mensen die er op vertrouwen mooi toch.
Ik vertrouw dan liever good old gaas..:-)
Daar is sprake van UV licht, en PLA wordt wel harder, al is het niet zo erg als PVC. Binnen gebeurt er dan weer helemaal niets mee.

Overigens moet je ook niet rekenen op waterdichtheid, dat dacht ik te kunnen met een waterbakje, maar daar lekte het toch door heen :)

Overigens bleven de dingen buiten van een millimeter of 5 dik, al dan niet met een knappe fill best stevig. Dunne dingen hebben het dan weer eerder.

• Dylantje2

Dylantje2

databeestje schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:21:
[...]

Daar is sprake van UV licht, en PLA wordt wel harder, al is het niet zo erg als PVC. Binnen gebeurt er dan weer helemaal niets mee.

Overigens moet je ook niet rekenen op waterdichtheid, dat dacht ik te kunnen met een waterbakje, maar daar lekte het toch door heen :)

Overigens bleven de dingen buiten van een millimeter of 5 dik, al dan niet met een knappe fill best stevig. Dunne dingen hebben het dan weer eerder.
Wat ik zeg ik hoop dat niemand over ene paar spijt heeft..
een printje of een stukje gaas..:-) Hoe mooi ook...
Ik vraag me af uv alleen de grote boosdoener is

Hoe dan ook een mooi idee en een mooie print en mooi dat hij gedeeld wordt.
Ik heb al een filter dus..:-)
En toevallig van degelijk spul, wat er speciaal voor gemaakt is.

Maar dan stel ik hem anders.
er waren mensen in het begin erg skeptisch uberhaupt over een filter.
als je ziet wat ding tegen houdt,
Kun je de vraag stellen met of zonder filter.

Maar wat als er een stuk "iets" [ al dan niet een geprint filter onderdeel ] in je wpb komt....

Wat dan?

• Speedy-Andre
Dat stukje plastic komt niet ver, als eerste ontmoet hij de radiator die erg fijnmazig is.
Misschien blijft het er tegen 'plakken' tot de ventilator stopt.
Draait hij niet dan valt het stukje op de bodemplaat.
Een beetje extremer wordt het als het stukje nat is en ergens tussen gaat zitten (veel is afgeschermd).

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Speedy-Andre schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:15:
[...]

Het is duidelijk een zonneboiler, de spiraal gaat normaal gesproken naar de collector (ook met pomp).
Dit is een gescheiden circuit dat je met glycol (antivries) kan vullen maar je kan ook een andere warmtepomp (voor cv) hier op aansluiten die het vat extra verwarmt (wel met lagere temperatuur dan 60).
Zover ik het begrijp sluit je deze WP tussen de water aanvoer / retour. De WP blijf het water rondpompen zolang deze nog niet op temperatuur is. Ik vraag me alleen af hoe het gaat bij tappen van water. Volgens de installatieplaatjes regelt deze ene pomp dat ook.

Dan is installatie eigenlijk best makkelijk :)

• jobr
Dylantje2 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:14:
[...]

Dan heb je het verkeerde materiaal (ABS of PLA) laten gebruiken. Dat kan niet lang tegen zonlicht. PETG wel.
Ik heb zelfs katrollen voor een stuurinrichting met gespannen staaldraad geprint waar veel kracht op staat. Geen enkel probleem.
PETG is ook iets flexibel dus breekt niet zo snel af. Bovendien ligt het vrijwel tegen het bestaande rooster van de inlaat. Gaat echt niet rondvliegen.

• Deveon
  • Niet online
3 december subsidie aanvraag ingediend en vandaag een brief op de mat voor uitstel. Zou er dan toch nog hoop zijn dat ik nog onder de regeling van vorig jaar val?

• boukewerff
Ik denk dat ze zelf niet begrijpen dat als de aanvraag in dec is je hem meteen kunt afwijzen... Iets met ambtenaren. En dan kun je hem dus weer opnieuw indienen en kunnen ze weer aan het werk. Zou het iets met werkverschaffing zijn? Net als een brief sturen. Mijn overheid app melding werkt toch ook prima?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Rol-Co De Niebla is goedgekeurd. Stuk fijner dan dat we hadden en een stuk zuiniger, wat wil je nog meer :)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:19

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

CurlyMo schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:34:
@Rol-Co De Niebla is goedgekeurd. Stuk fijner dan dat we hadden en een stuk zuiniger, wat wil je nog meer :)
Mooi, gaat goed met die parel dus ;)

Ja een 9 liter douchekop met 5 liter doorstroming is een crappy douche straal, maar met de niebla een prima douche.

Op naar de volgende stap? ;)
http://link.marktplaats.nl/m1506636640

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Eerst de Solmax route eens onderzoeken.

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:54
boukewerff schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:36:
Ik denk dat ze zelf niet begrijpen dat als de aanvraag in dec is je hem meteen kunt afwijzen... Iets met ambtenaren. En dan kun je hem dus weer opnieuw indienen en kunnen ze weer aan het werk. Zou het iets met werkverschaffing zijn? Net als een brief sturen. Mijn overheid app melding werkt toch ook prima?
Wellicht dat de eerste dagen van december nog op het randje zit van het beschikbare budget.
Per slot van rekening kunnen er ook verkeerde/onjuiste aanvragen binnenkomen.

Ik zou als overheid ook wat schuiven met het budget om een tweede aanvraag te voorkomen.
Maar zo werkt het helaas niet.

• rykers158
Poging om condens op de buitenzijde te voorkomen door geen mv lucht aan te zuigen is niet geslaagd.

Nu vond ik in het menu een optie om de ventilator altijd te layen draaien op lage of hoge stand. Heeft iemand hier ervaring mee? Als poging heb ik hem nu eens op de lage stand gezet.

Ik heb toch het idee dat het water condenseert omdat het koud is op die grens, mogelijk omdat het nog koud is als de wpb stopt.

Helaas nog niet kunnen checken met de flir-one. 1 uur na de start is het in iedergeval niet zo koud dat er druppels ontstaan. Veel langer heeft hij afgelopen dagen niet gedraaid om warm water aan te vullen

• Dylantje2

Dylantje2

Grrr

Een error..
Foutnummer 3

Iets met ene temperatuur sensor die 117 graden geweest zou zijn..
Iemand een idee?

https://i.ibb.co/jzM5jcK/Screen-Shot033.png

Alleen hoe los ik die op?

[Voor 35% gewijzigd door Dylantje2 op 26-01-2020 21:43]

• Jim423
Staat toch bij Oplossing :P
Resetten doet niks neem ik aan?

• Speedy-Andre
Fout nr. 03
Watertemperatuursonde
(vingeropening) is defect
Geen verwarming Controleer de aansluitingen of vervang de sondebus (item A1)

Dat lijkt op de temperatuursensor bij het element.
Je kan het snoertje controleren en het stekkertje op de print bij A1.

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op zondag 26 januari 2020 @ 21:48:
Fout nr. 03
Watertemperatuursonde
(vingeropening) is defect
Geen verwarming Controleer de aansluitingen of vervang de sondebus (item A1)

Dat lijkt op de temperatuursensor bij het element.
Je kan het snoertje controleren en het stekkertje op de print bij A1.
dat is waar ook de pulse ingangen zitten?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Dylantje2 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:02:
[...]

dat is waar ook de pulse ingangen zitten?
Nee, is printplaat achter het display, In de kap onder het display staat een schema.

• Dylantje2

Dylantje2

klump4u schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:07:
[...]

Nee, is printplaat achter het display, In de kap onder het display staat een schema.
Kap eraf... 8)
Maar welke zou het moeten zijn?

Is er ergens een hele schema te vinden?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Dylantje2 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:10:
[...]

Kap eraf... 8)

Witte kabel volgen
https://tweakers.net/ext/f/kzPiZMrRbJ8ZBoaumQXRWXf4/medium.jpg

• wizzopa
Dylantje2 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:10:
[...]

Kap eraf... 8)

Kijk even bij mijn foto’s 😊

• Dylantje2

Dylantje2

jullie hem ook al kapot gehad???
Of is hij vaker ellendig aangesloten??

Witte kabel en de printplaat aansluiting links bovenin?

• Speedy-Andre
https://tweakers.net/ext/f/SX61QUNpKKbRcng2K1b42onm/medium.jpg
Als de handleiding klopt 2e van links boven (blauw/zwart).
Wij schroeven altijd alles uit elkaar voor de ingebruikname :+

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:20:
[Afbeelding]
Als de handleiding klopt 2e van links boven (blauw/zwart).
Wij schroeven altijd alles uit elkaar voor de ingebruikname :+
Klopt
Weinig aan te winnen.....

Meer mensen hier al last van gehad???

Heb een ticket aangemaakt in Belgie...
We gaan het beleven

Het rood/bruine draadje met het stekkertje wat er naast ook uit komt, is wat geoxideerd.
Die ook eens oppoetsen en inspuiten mss.....

Of meer tips?

Zou hij leeg moeten???

Iemand een exploded view gezien van de WPboiler?

[Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 26-01-2020 22:27]

• Speedy-Andre
Het element en de sensor zitten droog in een buis, ik zou hem niet legen.
Deze storing heb ik nog niet eerder gezien in het topic.
Misschien kan je het simuleren door het stekkertje eruit te trekken (maar waarom zou je).
Lees de handleiding eens en met name pagina 8 zou ik zeggen, linkje staat in de startpost :)

[Voor 17% gewijzigd door Speedy-Andre op 26-01-2020 22:39]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Speedy-Andre schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:35:
Het element en de sensor zitten droog in een buis, ik zou hem niet legen.
Deze storing heb ik nog niet eerder gezien in het topic.
Misschien kan je het simuleren door het stekkertje eruit te trekken (maar waarom zou je).
Toen de mijne het niet deed bij installatie heb ik het stekkertje van de temperatuurvoeler ook eens los gehaald dat gaf toen code 3

• Speedy-Andre
klump4u schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:38:
[...]

Toen de mijne het niet deed bij installatie heb ik het stekkertje van de temperatuurvoeler ook eens los gehaald dat gaf toen code 3
Dat zou goed kunnen, de sensor is een weerstand die door temperatuur verandert (heel lineair).

• Dylantje2

Dylantje2

stekkertje eruit en opstarten geeft hij een -40 code..
Wat ik ook doe hij blijft op 125 graden staan...

Het rode draadje was erg geoxideerd...
Stekker eraf en good old draadwerk met kroonsteentje, mocht ook niet baten...

Ook nergens een reset optie oid te vinden dus wss... een paar dagen bij mijn schoonmoeder douchen..

Droog in de buis?
Maar kan hem er ook niet zo uit halen?
Of kan ik die moeren er af halen?

[Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 26-01-2020 22:43]

• Speedy-Andre
De exploded view zegt dat links de bovenste stekker de temperatuursensor is en die daar onder is de aci voeding (anti-corrosie).
Misschien krijg je daardoor een andere fout.
De tekening onderaan in de handleiding draait die 2 om, daar begon ik te lezen :z

[Voor 19% gewijzigd door Speedy-Andre op 26-01-2020 22:53]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Dylantje2 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:42:
stekkertje eruit en opstarten geeft hij een -40 code..
Wat ik ook doe hij blijft op 125 graden staan...

Het rode draadje was erg geoxideerd...
Stekker eraf en good old draadwerk met kroonsteentje, mocht ook niet baten...

Ook nergens een reset optie oid te vinden dus wss... een paar dagen bij mijn schoonmoeder douchen..

Droog in de buis?
Maar kan hem er ook niet zo uit halen?
Of kan ik die moeren er af halen?
Moeren sluiten de flens af dus dicht laten, witte kabel kan eruit met temperatuursensor.

• Dylantje2

Dylantje2

klump4u schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:53:
[...]

Moeren sluiten de flens af dus dicht laten, witte kabel kan eruit met temperatuursensor.
Dus een beetje trekken?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Ja maar met beleid, er zit ook nog een andere kabel bij volgens mij blank metaal, die rode zit vast binnenin

• Dylantje2

Dylantje2

Ik heb hem eruit...
Was helemaal nat..
En erg geoxideerd..
Nu eruit hangen mss morgen droog en nog eens proberen..

Grr nergens in nl onderdelen te vinden.. vhiamij verkopen ze hem. Al een mailtje gestuurd mss sneller dan.

• Speedy-Andre
Jij hebt toch een tijd lekkend condens gehad richting de elektronica?
Vocht geleidt en is idd niet best voor de contactjes.

[Voor 28% gewijzigd door Speedy-Andre op 26-01-2020 23:11]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Hoop niet dat die lek is, misschien van boven condenswater?
Zo zit die in de boiler
https://tweakers.net/ext/f/ToT1HHtlOb3o7Rmteq9QiwU0/medium.jpg

• wizzopa
Dylantje2 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 23:06:
Ik heb hem eruit...
Was helemaal nat..
En erg geoxideerd..

Grr nergens in nl onderdelen te vinden.. vhiamij verkopen ze hem. Al een mailtje gestuurd mss sneller dan.
https://i.imgur.com/zzy9XSm.jpg
Recht onder in de foto meetwaarde van de temperatuur sensoren.

BTW een sensor van een W1209 thermostaat is 12k bij 20 Graden.

[Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 27-01-2020 12:21]

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Ik heb vandaag even gebeld over de Solax / Hewalex. Het is inderdaad zo makkelijk als de WP in de aanvoer / retour circulatie van je boiler opnemen d.m.v. T-stukken. Dan nog een keerklep / terugstroombeveiliging en inlaatcombinatie / veiligheidsgroep toevoegen en klaar. Voor de legionella run raadde hij een elektrisch element aan dat weer aangestuurd kan worden door de WP.

Aangezien het een 2.5kW ding is, kan hij ook een beetje CV ondersteuning doen. Daarvoor was de tip om de CV door de warmtewisselaar te leiden. Daarmee zou je in de winter en lente het water voldoende kunnen verwarmen om het huis mee warm te stoken.

Qua aanvullingen:
- Veiligheidsgroep: ~ € 36,-
- Terugstroombeveiliging: ~ € 36,-
- 200L boiler met elektrisch element (2kW): € 45,-
- En wat leidingwerk.

• Speedy-Andre
De Hewalex kan maar 1kW schakelen, daar moet nog iets tussen voor een 2KW element :)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Speedy-Andre schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:53:
De Hewalex kan maar 1kW schakelen, daar moet nog iets tussen voor een 2KW element :)
Er moet een mailtje naar de duitse webshop tussen ;)

• Speedy-Andre
Waar ken ik dat van, die cv ondersteuning O-)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Speedy-Andre schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:09:
Waar ken ik dat van, die cv ondersteuning O-)
Deed jij dat ook?

• Speedy-Andre
Uiteraard, eigenlijk startte ik dit topic omdat ik de wpb beter wilde benutten.
De kamers kunnen nu met smart thermostaat knoppen de vraag bepalen (pomp starten).

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:54:
[...]

https://i.imgur.com/zzy9XSm.jpg
Recht onder in de foto meetwaarde van de temperatuur sensoren.

BTW een sensor van een W1209 thermostaat is 12k bij 20 Graden.
Uhm Ik ben een noop ik resistors,weerstanden ohm mhz enz enz

Wat raad je me aan? _/-\o_

• Jim423
Sensor loskoppelen. Op het stekkertje meten met de multimeter op standje ohm 1K en kijk wat ie geeft.
Rond de 12 is goed bij 20 graden dus.

• Dylantje2

Dylantje2

Ik heb hem eruit...
Was helemaal nat..
En erg geoxideerd..

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:55

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Voor degene die een Atlantic Explorer hebben, verbruikt deze echt 1450 kWh per jaar (volgens het energielabel) of is het dichter in de buurt van de 300-600 kWh die in de openingspost genoemd wordt? En zo ja, wat verbruikten jullie dan voor gas voor de warmwatervoorziening? Ik ben van plan zo'n warmtepompboiler te installeren, maar 1450 kWh kost me 330 euro, terwijl ik slechts 250 kuub gas verbruik voor warmwater (volgens mindergas.nl), dat is veel goedkoper (op dit moment) dan die Explorer. Of zie ik iets over het hoofd?

[Voor 12% gewijzigd door zonoskar op 28-01-2020 09:56]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

De PV overschot dat vele hebben. De Solmax / Hewalex route is tegenwoordig een stuk voordeliger maar nog redelijk onbeproefd bij tweakers.

• llevering
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:28
Toen ik vorig jaar voor de keuze stond had ik twee overweging, genoeg warm water debiet voor twee (regen)douches. Toen bij een COP ~2,5 even duur als gas, met de verwachting dat gas de komende 10 jaar alleen maar duurder wordt in verhouding tot elektriciteit.
En dan met het afbouwen van de de salderingsregeling op termijn de mogelijkheid om een overschot aan PV te bufferen de boiler. Alle redenen opzichzelf staan zijn (financiëel) gezien niet afdoende misschien, maar samen vond ik het een uitstekende reden om het zo te doen. Evt. in toekomst ook nog wat CV ondersteuning door de boilers, maar dat is meer dan hobby dan heel rendabel en makkelijk (in mijn geval).

• Speedy-Andre
@zonoskar
Zoek eens op '648kWh', dan zie je van diverse eigenaars hun jaarverbruik van 2019 en de omstandigheden :)
Ook is er de wpboiler sheet met o.a. verbruik, linkje staat in de startpost.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:55

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Speedy-Andre schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:23:
@zonoskar
Zoek eens op '648kWh', dan zie je van diverse eigenaars hun jaarverbruik van 2019 en de omstandigheden :)
Ook is er de wpboiler sheet met o.a. verbruik, linkje staat in de startpost.
Bedankt. Dus rond de 600 kWh is meer realistisch. Dat verandert het kostenplaatje natuurlijk. PV overschot heb ik nog niet, maar ik ben van plan om samen met de WPB ook panelen bij te leggen. Ik wil natuurlijk niet veel te veel neer leggen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:54:
Ik ben van plan zo'n warmtepompboiler te installeren, maar 1450 kWh kost me 330 euro, terwijl ik slechts 250 kuub gas verbruik voor warmwater (volgens mindergas.nl), dat is veel goedkoper (op dit moment) dan die Explorer. Of zie ik iets over het hoofd?
Wanneer je de vastrechtkosten van gas niet meer hebt, dan is verwarmen met een warmtepompboiler rendabel, anders maakt het (nog) niet veel uit. Dus helemaal van het gas af. Ik heb daarom lang gewacht met helemaal van het gas af te gaan voor het douchen, totdat de subsidie bijna gelijk was aan de kosten van het apparaat (mijn CV deed het nog goed). Zie deze blog, hoofdstuk 3. Juli 2018: Warmtepompboiler voor te douchen.

Helaas is dit jaar de subsidie weer omlaag geschroefd.

Duurzamer leven begint bij jezelf

• Speedy-Andre
@ZuinigeRijder
Ik zie in je blog bij warmtepompdroger een keer warmtepompboiler in de tekst staan :+
Die droger heb ik ook btw, een redelijke zuinige kachel als hij draait.

[Voor 25% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-01-2020 12:01]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

zonoskar schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:54:
Voor degene die een Atlantic Explorer hebben, verbruikt deze echt 1450 kWh per jaar (volgens het energielabel) of is het dichter in de buurt van de 300-600 kWh die in de openingspost genoemd wordt? En zo ja, wat verbruikten jullie dan voor gas voor de warmwatervoorziening? Ik ben van plan zo'n warmtepompboiler te installeren, maar 1450 kWh kost me 330 euro, terwijl ik slechts 250 kuub gas verbruik voor warmwater (volgens mindergas.nl), dat is veel goedkoper (op dit moment) dan die Explorer. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb de 270ltr. En afgelopen jaar 650 kWh erin gestopt, het vervangt ongeveer 225m3 gas.
Ik heb wel overschot van de panelen dus snel terugverdiend.

[Voor 4% gewijzigd door klump4u op 28-01-2020 13:54]

• Jim423
Vergeet ook niet dat je het eigenverbruik flink verhoogd als de zon schijnt.
Scheelt je ook weer 40-50 euro vanaf 2023 per jaar als je nu 250m3 sww gas doet.

• Diff_Angle
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 11:06
Diverse adviezen gelezen over aftappen v.d. v3 200l, echter die is in 2018 door een installateur zonder zo'n aftapmogelijkheid bij mijn zus geinstalleerd. Ze heeft condensproblemen en zouden de boiler 'even' van z'n plek willen halen maar dat gaat met een volle boiler niet lukken. Hoe kan ik dat ding alsnog aftappen zonder er een waterballet van te maken ? Het geheel, zowel warm als koud, zit met knelkoppelingen bevestigd en de koude aanvoercombi ligt hoger dan de warmwateraansluiting. Iemand een gouden tip ?

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

Pagina: 1 ... 78 ... 82 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True