Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.174 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:07
Lennart_1337 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:06:
@wizzopa @wizzopa
Ik baseerde me op de o.a. de volgende stukken tekst dat de WP het tot 62 graden kan redden zonder het elektrische element maar begin nu ook te twijfelen.

[...]

[...]

[...]

In het laatste stukje hebben ze het er niet over dat de max temperatuur zakt als je het element uitzet.

In de grafiek in de handleiding zie je een curve 'heat pump prioritized, deze scheidslijn loopt tot 62 graden en loopt bij 10 graden buiten temperatuur naar beneden, ik weet niet of hij de 62 graden red als het kouder is buiten', het duurt dan iig wel langer.
Het inschakelen van het legio programma heb ik in het installateur menu gevonden, maar gebruik dit niet.

In het menu heb ik het element uit geschakeld.

De Atlantic heeft gister verwarmt tot 62 graden zonder element bij een buiten tempertuur van 6 graden.
Vanmorgen is hij op de ingestelde tijd gestart en het water weer naar 62 gebracht. De instelling waar ik op draai is Automatisch en het element uit geschakeld.

De differentie tussen starten en stoppen is denk ik 5 graden.

Al met al gaat het goed. https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24027&sid=56505

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Gisteren zag ik het niet op pvoutput, het verbruik is dus 3W als hij in rust is?
Mooi dat hij 62 graden haalt met alleen de wp, ik ben wel benieuwd of je hem beter warm kan houden of wat langer uit laat om het verbruik laag te houden :)
Uiteraard in de nacht uit laten als je buitenlucht gebruikt en misschien kan je proberen om de omgevingslucht rond de 20 graden te houden (zou ik met de MV kunnen doen).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:32:
Gisteren zag ik het niet op pvoutput, het verbruik is dus 3W als hij in rust is?
Mooi dat hij 62 graden haalt met alleen de wp, ik ben wel benieuwd of je hem beter warm kan houden of wat langer uit laat om het verbruik laag te houden :)
Uiteraard in de nacht uit laten als je buitenlucht gebruikt en misschien kan je proberen om de omgevingslucht rond de 20 graden te houden (zou ik met de MV kunnen doen).
Ik heb de buiten temperatuur er even bij gezet in PVoutput van een weerstation bij mij in de straat.

Als hij weer gaat verwarmen zal ik de MV even los halen van de dakdoorvoer en kijken of er mogelijk een onderdruk ontstaat door het aan zuigen van de boiler. Helaas dus niet.

Wel een externe temperatuur meting aangebracht met een Sonoff Th10, nu kan ik op afstand zien wat de boiler temperatuur is.

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 15-01-2018 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Is er iemand die de materialen en de handigheid heeft om de COP na te meten als die WPB op buiten lucht draait?
Ben namelijk benieuwd of de opgegeven waarde nauwkeurig zijn, soms lees ik namelijk dat WP beter presteren dan in de specs (of juist tegenvallen)
En heb geen waardes kunnen vinden voor de hele lage temperaturen zoals bijv. 0 graden en -5 graden, ben benieuwd wat er dan van de COP overblijft.

COP is natuurlijk wel heel erg afhankelijk van de ingestelde opwarm temperatuur, ik heb 2x 200L en zometeen een douche-WTW dus zet 'm op 50graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor de cijferaars, bij ingebruikname van de wpb boiler was de 270 liter met ingangstemperatuur van 11c tot 53c opgewarmd met een verbruik van 2,464kWh.

Aanzuiglucht was 18c.

Volgens de info op https://www.boiler-info.nl/rekenen/ zou ik met een 'antieke' 270L boiler zo'n 12,5kWh kwijt zijn, toch een aardig verschil _/-\o_

PS. Bijzondere dank aan @wizzopa voor alle tips en adviezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 16-01-2018 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een antieke boiler stopt niet bij 53 graden, eerder tussen 65 en 85.
Als je het steeds over foto's hebt ... :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Wolly schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:50:
Voor de cijferaars, bij ingebruikname van de wpb boiler was de 270 liter met ingangstemperatuur van 11c tot 53c opgewarmd met een verbruik van 2,464kWh.

Aanzuiglucht was 18c.

Volgens de info op https://www.boiler-info.nl/rekenen/ zou ik met een 'antieke' 270L boiler zo'n 12,5kWh kwijt zijn, toch een aardig verschil _/-\o_

PS. Bijzondere dank aan @wizzopa voor alle tips en adviezen.
Hallo Wolly kun je iets meer vertellen over je config? Je haalt lucht van binnen en blaas naar binnen? Hoeveel m3 is die ruimte. Ik wil dit eventueel in een inpandige garage gaan doen van 29m3. De temp is daar nu zon 15-17gr. Ik begreep van een installateur, dat de temperatuur in de ruimte door de boiler ongeveer 2 graden zou gaan dalen. Dat zou nog wel acceptabel zijn nmi.

Al vast bedankt!! Foto? :-)

[ Voor 9% gewijzigd door Q1Q op 17-01-2018 13:01 ]

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Q1Q schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:27:
[...]

Hallo Wolly kun je iets meer vertellen over je config? Je haalt lucht van binnen en blaas naar binnen? Hoeveel m3 is die ruimte. Ik wil dit eventueel in een inpandige garage gaan doen van 29m3. De temp is daar nu zon 15-17gr. Ik begreep van een installateur, dat de temperatuur in de ruimte door de boiler ongeveer 2 graden zou gaan dalen. Dat zou nog wel acceptabel zijn nmi.

Al vast bedankt!! Foto? :-)
Bijna dezelfde onderdelen gekocht als wizzopa, twee flexibele DN20 slangen (best dik!) op de 15mm koperbuis met knelkoppeling gemonteerd. Verder op de koude buis een inlaatcombinatie van 10 euro (verplicht!). Aan beide kanten van de slang een fiberring (meegeleverd).

Aan materiaal was ik ongeveer 80 euro kwijt, ligt er natuurlijk ook aan hoeveel ventilatie/koperbuis je nodig hebt en of je afsluitkranen wilt monteren.

Voor de opstart van de boiler (met genoemde cijfers) had ik het zo gemaakt dat de lucht van binnen werd aangezogen en naar buiten werd uitgeblazen. Voor de inblaas lucht had ik nog niet een goede pijp beschikbaar vandaar die keuze.
Qua inhoud is de ruimte (een cv hok) niet groot (ik schat zo'n 8m3) maar ik had de deur ervan op een kier gehouden. De temperatuur van de gehele verdieping was wel 1 of 2 graden gezakt naar mijn gevoel, het kan ook zijn dat de lucht droger was geworden? Wat mij trouwens wel opviel was dat ik niet echt voelde of er lucht door de deur-kier werd aangezogen. Qua geluid deed het apparaar mij een beetje denken aan een stofzuiger, een afgesloten hok is denk ik wel aan te raden.

Aangezien mijn woning zichzelf niet verwarmt (lees: de cv moet in deze periode aan) heb ik de inlaat nu ook op de buitenlucht gezet. In de zomer zal ik die inblaas (en uitblaas?) wel weer op binnenlucht zetten, een beetje extra koeling is nooit weg.

Met 30m3 en een temperatuur van 15-17 graden denk ik dat je een prima situatie hebt, zeker als je er niet hoeft te verblijven.

Foto's moet ik nog maken, het zit allemaal nog een beetje provisorisch vanwege een grotere verbouwing dus even geduld >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 17-01-2018 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 22:04

CodeIT

Code IT

@Speedy-Andre Heb je warmtepomp al besteld? Zo ja, hoe verliep je contact met Esanico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CodeIT schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:24:
@Speedy-Andre Heb je warmtepomp al besteld? Zo ja, hoe verliep je contact met Esanico?
Nee, ik heb niets besteld daar :/
De aanleiding van dit topic was een gesprek met een technische man daar en dat en dat ging prima.
Echter heb ik nooit een antwoord gehad op een offerte aanvraag van eind december terwijl ze wel 2x konden antwoorden dat de betreffende persoon 4 januari weer aanwezig zou zijn.
Als Esanico zelfs te beroerd is om 'nee' te antwoorden op een voorstel van mij dan is het ;w ;w
Fijn voor de anderen dat ze wel antwoord kregen of zonder meer een aankoop deden, maar van mij hoeft het niet meer op deze manier.
Overigens bestaan ze nog niet lang dus weet ik niet hoe het in de toekomst zal gaan met onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:49:
[...]

Nee, ik heb niets besteld daar :/
De aanleiding van dit topic was een gesprek met een technische man daar en dat en dat ging prima.
Echter heb ik nooit een antwoord gehad op een offerte aanvraag van eind december terwijl ze wel 2x konden antwoorden dat de betreffende persoon 4 januari weer aanwezig zou zijn.
Als Esanico zelfs te beroerd is om 'nee' te antwoorden op een voorstel van mij dan is het ;w ;w
Fijn voor de anderen dat ze wel antwoord kregen of zonder meer een aankoop deden, maar van mij hoeft het niet meer op deze manier.
Overigens bestaan ze nog niet lang dus weet ik niet hoe het in de toekomst zal gaan met onderdelen.
Ai, dat is minder. Omdat je het over voorstel hebt, neem ik aan dat je een korting wilde bedingen?
Heb je de boiler nu ergens anders besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
CodeIT schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:52:
[...]

Ai, dat is minder. Omdat je het over voorstel hebt, neem ik aan dat je een korting wilde bedingen?
Heb je de boiler nu ergens anders besteld?
Ik wilde dat Cozy ding erbij hebben voor niks of weinig na al die aankopen van hier.
Uit dit topic en elders maak ik op dat wel meer mensen korting vroegen dus misschien is de koek op :P
Als dat zo is prima, maar wees zo netjes om dat te vertellen.
Elders is de Atlantic flink duurder en dat geld steek ik liever in aansluitmateriaal.
Ik zie op tegen de klus om hem te plaatsen want ik herstel al ruim een jaar van een burn-out |:(
Dat doorkachelen op wilskracht breekt me blijkbaar op, zo jong ben ik niet meer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:04:
[...]

Ik wilde dat Cozy ding erbij hebben voor niks of weinig na al die aankopen van hier.
Uit dit topic en elders maak ik op dat wel meer mensen korting vroegen dus misschien is de koek op :P
Als dat zo is prima, maar wees zo netjes om dat te vertellen.
Elders is de Atlantic flink duurder en dat geld steek ik liever in aansluitmateriaal.
Ik zie op tegen de klus om hem te plaatsen want ik herstel al ruim een jaar van een burn-out |:(
Dat doorkachelen op wilskracht breekt me blijkbaar op, zo jong ben ik niet meer O-)
Ik kan me voorstellen dat je, helemaal met een burn-out, opziet tegen het plaatsen. Grootste probleem is het op de plek krijgen gok ik? Het aansluiten kun je weer op het gemakkie doen. Ik neem aan de je nu al warm water hebt?
Ik zal eens kijken of ze op mijn mail wel gaan reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een koperen 80l boiler die tot 85 graden kan, dus relatief veel water van 40 graden beschikbaar.
Los van het kortstondige hoge stroomverbruik is het een degelijke oplossing die altijd werkt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-01-2018 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:30:
Ik heb een koperen 80l boiler die tot 85 graden kan, dus relatief veel water van 40 graden beschikbaar.
Los van het kortstondige hoge stroomverbruik is het een degelijke oplossing die altijd werkt :)
Even door de zure appel hen bijten, en als nog bestellen. Ook al installeer je de boiler niet je krijgt een wpb nooit nergens goedkoper meer. Volgende maand is het niet meer intressant om zo'n ding te plaatsen vind ik.

Kan ik je misschien ergens mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:05:
[...]

Even door de zure appel hen bijten, en als nog bestellen. Ook al installeer je de boiler niet je krijgt een wpb nooit nergens goedkoper meer. Volgende maand is het niet meer intressant om zo'n ding te plaatsen vind ik.

Kan ik je misschien ergens mee helpen?
Tja, het ligt ook voor een deel aan mijn toestand natuurlijk }:O maar alvast dank voor het aanbod ;)

Ik heb al wel uitgebreid bekeken welke hobbels ik tegen zal komen.
De 270 liter is het onhandigst, die zie ik mijn trap niet op draaien en hij past nauwelijks door de deur van het cvhok tenzij je hem kantelt.
Door de hoogte is er minder ruimte voor de luchtbuizen, de MV zit er immers ook al met zijn dakdoorvoer.
De 200 liter is wat praktischer, maar die komt denk ik te kort bij cv ondersteuning.
Wel vind ik het prettig dat hij minder tijd nodig heeft voor opwarmen.
Dan is er nog een gebrek aan verlof, ik heb net 2 weken winterstop achter de rug :)

Wat de montage betreft is het alles of niets, de huidige boiler staat in de weg dus die moet los en de Atlantic zal dan compleet aangesloten moeten worden.
Ook hangt er nog een Diehl omvormer aan de wand die weg moet (is te overzien).
De lucht toe/afvoer wil ik met de voormalige cvpijp doen die nu nog aan de cvkelel vast zit.
Nu zit er nog een regenkapje op, maar dat moet anders als ik de luchtstromen wil scheiden.
Het ding boven buiten het cvhok parkeren is lastig voor langere tijd, maar het zou wel kunnen ...
Eigenlijk moet de cvketel dan ook nog van de muur af met het gedoe van leidingen afdoppen erbij :/
Alles wat uit het cvhok gaat moet ik (tijdelijk) elders kwijt, ik denk er over om de 80l nadien terug te plaatsen voor als de Atlantic er opeens mee kapt.
De Atlantic komt achterin te staan tegen de draagmuur aan en de 80l kan er dan weer voor (leeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:42:
[...]

Tja, het ligt ook voor een deel aan mijn toestand natuurlijk }:O maar alvast dank voor het aanbod ;)

Ik heb al wel uitgebreid bekeken welke hobbels ik tegen zal komen.
De 270 liter is het onhandigst, die zie ik mijn trap niet op draaien en hij past nauwelijks door de deur van het cvhok tenzij je hem kantelt.
Door de hoogte is er minder ruimte voor de luchtbuizen, de MV zit er immers ook al met zijn dakdoorvoer.
De 200 liter is wat praktischer, maar die komt denk ik te kort bij cv ondersteuning.
Wel vind ik het prettig dat hij minder tijd nodig heeft voor opwarmen.
Dan is er nog een gebrek aan verlof, ik heb net 2 weken winterstop achter de rug :)

Wat de montage betreft is het alles of niets, de huidige boiler staat in de weg dus die moet los en de Atlantic zal dan compleet aangesloten moeten worden.
Ook hangt er nog een Diehl omvormer aan de wand die weg moet (is te overzien).
De lucht toe/afvoer wil ik met de voormalige cvpijp doen die nu nog aan de cvkelel vast zit.
Nu zit er nog een regenkapje op, maar dat moet anders als ik de luchtstromen wil scheiden.
Het ding boven buiten het cvhok parkeren is lastig voor langere tijd, maar het zou wel kunnen ...
Eigenlijk moet de cvketel dan ook nog van de muur af met het gedoe van leidingen afdoppen erbij :/
Alles wat uit het cvhok gaat moet ik (tijdelijk) elders kwijt, ik denk er over om de 80l nadien terug te plaatsen voor als de Atlantic er opeens mee kapt.
De Atlantic komt achterin te staan tegen de draagmuur aan en de 80l kan er dan weer voor (leeg).
Als ik dit voorbij zie komen begrijp ik je frisse tegenzin ;) zeker gezien dat het niet je Field of expertise is. Wat betreft je cv ondersteuning de compressor is het geen wat de warmte moet geven zijn in beide uitvoeringen het zelfde, en ik denk dat de 70 liter extra niet dat verschil maakt.

Het zou leuk geweest zjn als Jan van Esanico bij je bestelling een Cozy zou leveren, maar nu niet bestellen kost veel meer dan de Cozy. Voor 250 euro netto kan je je geen buil vallen, al staat hij bv een jaar in opslag dat geld krijg je wel weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als er tussentijds geen steekproef komt ivm de verstrekte subsidie :P
Ik ga er nog even voor zitten want het is zeker een aantrekkelijke optie om nog wat groener te worden.
De huidige boiler aansluiten ging idd niet vlekkeloos maar nu ik dat zelf kan lukt het me nog wel een keer.
Nu nog ergens de energie/fut vandaan zien te halen ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
@Speedy-Andre
Ik kan helpen met tillen :Y)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik was net alsnog een bericht voor Esanico aan het typen, niet geschoten ... :)
Dit soort duwtjes in de goede richting heb ik af en toe nodig _/-\o_
Mijn lier kan als borging dienen zodat het ding niet terug de trap af glijdt en iemand er onder plet :o
Naar aanleiding van @wizzopa 's post ga ik denk ik voor 200l met spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:43:
[...]

Ik was net alsnog een bericht voor Esanico aan het typen, niet geschoten ... :)
Dit soort duwtjes in de goede richting heb ik af en toe nodig _/-\o_
Mijn lier kan als borging dienen zodat het ding niet terug de trap af glijdt en iemand er onder plet :o
Naar aanleiding van @wizzopa 's post ga ik denk ik voor 200l met spiraal.
Awesome d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Hier even wat cijfertjes over de afgelopen week. Gezien het hier een opstart van de boiler betreft kunnen hier geen conclusies aan verbonden worden.

Vanaf de opstart vorige week donderdag 11 januari tot gister 18 januari is er 600 liter water door de boiler verwarmt met 15,71 kWh dit geeft een COP van 2.04.

Gister een run gemeten water 105 liter met 2,37 kWh COP 2,36 buiten over deze run gemiddeld 3,3 C

Dit is dan weer geheel in de lijn der verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
wizzopa schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:17:
Hier even wat cijfertjes over de afgelopen week. Gezien het hier een opstart van de boiler betreft kunnen hier geen conclusies aan verbonden worden.

Vanaf de opstart vorige week donderdag 11 januari tot gister 18 januari is er 600 liter water door de boiler verwarmt met 15,71 kWh dit geeft een COP van 2.04.

Gister een run gemeten water 105 liter met 2,37 kWh COP 2,36 buiten over deze run gemiddeld 3,3 C

Dit is dan weer geheel in de lijn der verwachtingen.
Waar haal je die liter hoeveelheden uit? Is dat ook een menu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Wolly schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:21:
[...]

Waar haal je die liter hoeveelheden uit? Is dat ook een menu?
Meten is weten :)

Ik heb in de leiding naar de boilers een water meter, deze meet alle water wat richting boilers gaat en dus door een van de boiler zal worden verwarmt.
Verder heeft de WPB een eigen Din-Rail meter.

https://imgur.com/bHfBYeT

https://imgur.com/FIdS1la

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 19-01-2018 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:43:
[...]

Meten is weten :)

Ik heb in de leiding naar de boilers een water meter, deze meet alle water wat richting boilers gaat.
Verder heeft de WPB een eigen Din-Rail meter.

https://imgur.com/bHfBYeT

https://imgur.com/FIdS1la
Ik heb nogal wat moeite met dat printje op mijn watermeter, blijkbaar vangt een lang snoer rommel op die mijn Nodemcu als pulsjes ziet |:(
Waar lees je hem mee uit en welke uitgang gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:52:
[...]

Ik heb nogal wat moeite met dat printje op mijn watermeter, blijkbaar vangt een lang snoer rommel op die mijn Nodemcu als pulsjes ziet |:(
Waar lees je hem mee uit en welke uitgang gebruik je?
Deze gaat richting mijn Flukso, https://imgur.com/fmeTT2l het witte kastje met de wifi antenne.
Dit is een wat ouder type en heeft 3 analoge ingangen voor stroom transformatoren ( current-clamp ) en 2 digitale ingangen.

In de hal kast staat er ook een.

Alles is af te lezen op het diplay in de kamer https://imgur.com/S6FJ6jP

Ik gebruik op deze nu 2x analoog voor de E-boiler en voor de WPB, de water meter komt op 1 van de digitale dus de DO uitgang.

Ik heb voor 2 euro bij Ali 5 MP1584EN DC DC 3A power step-down printjes gekocht die gaan het printje van spanning voorzien.

https://imgur.com/Ur6Fcxd zo zit het allemaal aan elkaar de water meter zit er nog niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jan heeft vandaag wel om meer info gevraagd, blijkbaar lezen ze alle eerdere berichten niet en zijn antwoord zat bij de spam waardoor ik het pas laat zag ;w
Wordt vervolgd :)

Ik heb ook een rood/metaal schijfje op m'n watermeter, maar het printje stabiel bevestigen is lastig.
De Nodemcu lees ik wel in Domoticz uit dus als het ding goed wil werken is er meteen logging.
Helaas is hij regelmatig wifi kwijt, ik vermoed door een reboot die ik niet goed kan verklaren.
P1 en een SO teller gaan ook via de zelfde Nodemcu, misschien heeft ie het zwaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:53:
Jan heeft vandaag wel om meer info gevraagd, blijkbaar lezen ze alle eerdere berichten niet en zijn antwoord zat bij de spam waardoor ik het pas laat zag ;w
Wordt vervolgd :)

Ik heb ook een rood/metaal schijfje op m'n watermeter, maar het printje stabiel bevestigen is lastig.
De Nodemcu lees ik wel in Domoticz uit dus als het ding goed wil werken is er meteen logging.
Helaas is hij regelmatig wifi kwijt, ik vermoed door een reboot die ik niet goed kan verklaren.
P1 en een SO teller gaan ook via de zelfde Nodemcu, misschien heeft ie het zwaar :P
K... spam ook, veroorzaakt weer een bos ergernis.

Denk je dat je nog wel op tijd de boiler kan bestellen.

Wat bij mij goed helpt bij het vast houden van printjes, de originele buddy's en een tyrap, inmiddels op de gasmeter en 2 water meters. Bij het vermoeden van storing via je kabeltjes of afgeschermde kabel of netwerkkabel proberen, maar dat is waarschijnlijk een schop voor open doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb wel een prijsje nodig van Esanico voor ik iets bestel, of ik moet kunnen afspreken dat ik er een bestel en iets extra ontvang.
Dan is het een kwestie van klikken en betalen met Visa waarna de factuur er ook snel is.
Eventueel vragen of de Rvo code op de factuur kan komen, dat alles moet in 1 dag kunnen.
Dat de levering de volgende maand is maakt voor de factuur niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Welke melcode gebruiken jullie. Ik zie er op de site van het RVO 2 staan voor de 270 liter versie. Explorer 270 en Explorer 270 C.
Slaat die C op Cozy of de warmtewisselaar? Heeft iemand al de subsidie uitgekeerd gekregen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De C is van coil, de extra spiraal dus :)
Esanico noemt de coil bij de betreffende modellen, lijkt me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Vanmorgen 48 liter water verbruikt voor douchen. Stroom verbruik 1,07 kWh Cop 2,56. :)
Buiten temperatuur 4,5.

Gaat prima met de Atlantic Explorer 3 200 C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:09
wizzopa schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 12:27:
Vanmorgen 48 liter water verbruikt voor douchen. Stroom verbruik 1,07 kWh Cop 2,56. :)
Buiten temperatuur 4,5.

Gaat prima met de Atlantic Explorer 3 200 C
Ik heb nog geen half uur geleden de mijne ontvangen, besteld bij de bekende Belgische firma. Die gaan we dus ergens de komende dagen/week installeren :)

Goed man!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er staan nog niet genoeg Atlantic Explorers in NL dus er komt er nog een aan met een extra spiraal :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:21:
Er staan nog niet genoeg Atlantic Eplorers in NL dus er komt er nog een aan met een extra spiraal :9
Das mooi man, @Skipper-93 dan moeten we dus aan het werk ! ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
Ik ben er bang voor @wizzopa :+
Is er al een indicatie van de leverdatum? :)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is iig een startsein voor mij om de rest van het materiaal uit te gaan zoeken, met name voor de lucht.
Er is nog geen leverdatum bekend maar ik verwacht hem volgende week tenzij ze heel snel zijn :)
Andere zware dingen die op de rol staan is de Diehl omvormer en de cvketel van de muur af halen.
De levering is als het goed is met over de drempel zetten, hij kan wel even in de hal blijven staan.
De cvketel loskoppelen kan misschien vooraf, dan moet ik wel materiaal halen om het water af te doppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:49:
Het is iig een startsein voor mij om de rest van het materiaal uit te gaan zoeken, met name voor de lucht.
Er is nog geen leverdatum bekend maar ik verwacht hem volgende week tenzij ze heel snel zijn :)
Andere zware dingen die op de rol staan is de Diehl omvormer en de cvketel van de muur af halen.
De levering is als het goed is met over de drempel zetten, hij kan wel even in de hal blijven staan.
De cvketel loskoppelen kan misschien vooraf, dan moet ik wel materiaal halen om het water af te doppen.
Of je materiaal bestellen bij Toolstation gratis bezorgd vanaf 10 euro. bv https://www.toolstation.n...tingen/sd2697/Stop/p17128

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Stapje 1 is klaar, de Diehl omvormer is van de muur :9
Dan de lucht, de cv afvoer is een dubbel kanaal van 15cm waar 2 pijpen van 8cm uit komen.
Het binnendeel kan ik terug plaatsen waarna ik op het dak een iets hogere pijp heb dan nu.
Eventueel is de MV afvoer te splitsen met een y-stuk oid, deze is 12cm.
De cv afvoer als enkel kanaal geeft de minste weerstand en er kan een enkele pijp heen.
Voor zover ik kan zien is de MV pijp van kunststof, ga ik daar dan de wpboiler lucht op afvoeren?
Ik neem aan dat de lucht niet zomaar de MV box in zal gaan als het op het dak open is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:21:
Stapje 1 is klaar, de Diehl omvormer is van de muur :9
Dan de lucht, de cv afvoer is een dubbel kanaal van 15cm waar 2 pijpen van 8cm uit komen.
Het binnendeel kan ik terug plaatsen waarna ik op het dak een iets hogere pijp heb dan nu.
Eventueel is de MV afvoer te splitsen met een y-stuk oid, deze is 12cm.
De cv afvoer als enkel kanaal geeft de minste weerstand en er kan een enkele pijp heen.
Voor zover ik kan zien is de MV pijp van kunststof, ga ik daar dan de wpboiler lucht op afvoeren?
Ik neem aan dat de lucht niet zomaar de MV box in zal gaan als het op het dak open is ...
Goed bezig, gelijk de koe bij de horens en gaan. _/-\o_

Mijn oude cv pijp is een combi van 2 pijpen in elkaar, de buiten kant wordt nog steeds gebruikt als afvoer voor de MV en de binnen pijp van 125 mm is nu de aanvoer voor de boiler. Ik heb vorige week de afzuiging even los gehaalt om te kijken of de boiler eventueel lucht zou aanzuigen van de MV. Dit is dus niet het geval.

Ik zelf heb er dus voor gekozen via de 125 mm buis van +/- 1 meter aan te zuigen en daarna alles met 160 mm geisoleerde slang verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als ik de MV afvoer splits, dan zit hij best wel direct op de wpboiler, echter zijn het 2 uitgaande luchtstromen die naar het dak gaan.
Ik zie dat er eventueel een terugslagklep tussen kan bij de MV, maar het is de vraag hoe die reageert.
Aanzuigen via de cvpijp lijkt me het simpelste, weinig verloop van diameters en een korte weg :)

[edit]
Ik zie een servomotor die een klep kan bedienen, waar komt die klep en waar vind ik zo'n servomotor?
Zo te zien alleen open/dicht met eindschakelaars om hem te laten stoppen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Speedy-Andre op 23-01-2018 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 23:19:
Als ik de MV afvoer splits, dan zit hij best wel direct op de wpboiler, echter zijn het 2 uitgaande luchtstromen die naar het dak gaan.
Ik zie dat er eventueel een terugslagklep tussen kan bij de MV, maar het is de vraag hoe die reageert.
Aanzuigen via de cvpijp lijkt me het simpelste, weinig verloop van diameters en een korte weg :)

[edit]
Ik zie een servomotor die een klep kan bedienen, waar komt die klep en waar vind ik zo'n servomotor?
Zo te zien alleen open/dicht met eindschakelaars om hem te laten stoppen :)
Ik heb dit soort senario's van kleppen, terugslagkleppen, t- stukken ook de revu laten passeren, maar er voor gekozen eerst maar eens warm water te gaan maken en zonder deze meuk de boiler aan te sluiten.

De servomotor die blauwe bij Ali vandaan staat ook tussen mijn foto's en is alleen open dicht, maar ik zie wel mogelijkheden om de open of dicht stand te veranderen met extra schakelaars.

Btw boiler is net gestart netjes op de in gebouwde ( maar zeer beperkte ) klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
@Speedy-Andre top dat je ook aan boord b

@wizzopa Mooie cop!

Bij mij wordt het ook tijd dat ik het dak op ga om het 1 en ander aan extra doorvoeren te maken, tegen die tijd zou ik ook wel wat delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Met grote vreugde geven wij kennis van het feit dat de subsidie voor de Atlantic Explorer 3 200C is toegekend, en binnen kort op Uw rekening zal worden bij geschreven. :Y *O* d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
CodeIT schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:47:
Welke melcode gebruiken jullie. Ik zie er op de site van het RVO 2 staan voor de 270 liter versie. Explorer 270 en Explorer 270 C.
Slaat die C op Cozy of de warmtewisselaar? Heeft iemand al de subsidie uitgekeerd gekregen?
Verkeerd topic. 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door wizzopa op 24-01-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

wizzopa schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:37:
Met grote vreugde geven wij kennis van het feit dat de subsidie voor de Atlantic Explorer 3 200C is toegekend, en binnen kort op Uw rekening zal worden bij geschreven. :Y *O* d:)b
Wat moest je naast de factuur en je gegevens nog meer indienen? Foto's oid? Hoe lang duurde het van aanvraag tot deze melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
CodeIT schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:27:
[...]

Wat moest je naast de factuur en je gegevens nog meer indienen? Foto's oid? Hoe lang duurde het van aanvraag tot deze melding?
Wat stuurt u mee?

Voeg bij uw aanvraag een bewijs van aanschaf, bijvoorbeeld een factuur, en een betaalbewijs toe, ook als u contant betaald heeft.
Vraag een goed gespecificeerde (kassa)bon. Een factuur is geen betaalbewijs, behalve als hierop 'Voldaan' of 'Betaald' staat.

U kunt het bewijs van aanschaf en het betaalbewijs bijvoorbeeld meesturen als digitale foto, scan of schermprint (printscreen).

Zorg dat in ieder geval de volgende informatie duidelijk zichtbaar is:
* een omschrijving van het product, onder andere het typenummer
* de naam van het merk of de fabrikant
* de datum van aanschaf en installatie
* het bedrag en de datum van betaling
* de meldcode van het apparaat dat u heeft gekocht (zie de apparatenlijsten)

Een bijlage is maximaal 10 Mb en mag 1 van deze soorten zijn: .jpg, .png, .doc, .pdf en .odt

Doorloop tijd 1 maand en 2 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

wizzopa schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:16:
[...]

Wat stuurt u mee?

Voeg bij uw aanvraag een bewijs van aanschaf, bijvoorbeeld een factuur, en een betaalbewijs toe, ook als u contant betaald heeft.
Vraag een goed gespecificeerde (kassa)bon. Een factuur is geen betaalbewijs, behalve als hierop 'Voldaan' of 'Betaald' staat.

U kunt het bewijs van aanschaf en het betaalbewijs bijvoorbeeld meesturen als digitale foto, scan of schermprint (printscreen).

Zorg dat in ieder geval de volgende informatie duidelijk zichtbaar is:
* een omschrijving van het product, onder andere het typenummer
* de naam van het merk of de fabrikant
* de datum van aanschaf en installatie
* het bedrag en de datum van betaling
* de meldcode van het apparaat dat u heeft gekocht (zie de apparatenlijsten)

Een bijlage is maximaal 10 Mb en mag 1 van deze soorten zijn: .jpg, .png, .doc, .pdf en .odt

Doorloop tijd 1 maand en 2 dagen
Dank je wel. Die informatie had ik gezien. Het ging mij er om wat jij had meegestuurd. Op de factuur staat natuurlijk niet de datum van installatie. Heb je dit zelf nog ergens moeten invullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
CodeIT schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:19:
[...]

Dank je wel. Die informatie had ik gezien. Het ging mij er om wat jij had meegestuurd. Op de factuur staat natuurlijk niet de datum van installatie. Heb je dit zelf nog ergens moeten invullen?
Die vraag komt bij de aanvraag voorbij ik heb daar de dag van aanvraag ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:23:
[...]

Die vraag komt bij de aanvraag voorbij ik heb daar de dag van aanvraag ingevuld.
Dat ga ik ook zo doen, ik heb even gekeken naar het formulier (online) en dat kan deze maand nog.
Bij de aanvraag staat niets over een installatie eis door een erkend bedrijf dus wat dat betreft hebben ze het wel op orde bij Rvo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Speedy-Andre Heb je even een PM gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1C3VrQFXXXXalaXXXq6xXFXXX4/125-MM-rvs-verstelbare-air-demper-220-V-elektrische-drie-positie-luchtklep.jpg_50x50.jpg

Geinig, een gemotoriseerde klep met naast open/dicht extra standen op 30 en 60 graden :)
Je kan nog steeds met contacten kiezen wat je wil.
Jammer van de douane/btw kosten, eens kijken of hij in Europa te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 23:09:
[afbeelding]

Geinig, een gemotoriseerde klep met naast open/dicht extra standen op 30 en 60 graden :)
Je kan nog steeds met contacten kiezen wat je wil.
Jammer van de douane/btw kosten, eens kijken of hij in Europa te vinden is.
Met jou achter grond kan je dat zelf maken, zelfs traploos. Bij de versie die ik hier heb laat je de eindschakelaars voor wat ze zijn. Als je een pot meter op de as monteer kan je van daar uit de met behulp van elektronica de motor sturen. Of is dat te simpel gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat bouwen lukt wel, maar ik wil wel een digitale output hebben die de stand rapporteert.
De eindschakelaars zijn meer een noodoplossing om de motor niet over te belasten.
Ik heb het liever andersom, bijvoorbeeld zoals je een sat schotel naar een gewenste positie stuurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:25:
Dat bouwen lukt wel, maar ik wil wel een digitale output hebben die de stand rapporteert.
De eindschakelaars zijn meer een noodoplossing om de motor niet over te belasten.
Ik heb het liever andersom, bijvoorbeeld zoals je een sat schotel naar een gewenste positie stuurt :)
Voorop gesteld ik kan het niet maken, dat bedoel ik ook de naam eindschakelaar zegt het al einde dus stop.

En inderdaad zo als een actuator van een sat schotel, ( heb ik ook gehad, leuke tijd ) De duurdere van Siemens, Belimo werken dus ook zo je stuurt wat ze noemen het Y signaal bv met 0-10 volt van uit het gebouwbeheersysteem, de terugkoppeling is een potmeter met elektronica.Stand bereikt dan is de ingang gelijk aan de uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Speedy-Andre Zoek maar op hoe een hobbyservo werkt: een potmeter op de as vormt een spanningsdeler, die geeft een 0-5V signaal van de stand, wat met een ingebouwde A/D converter van een Arduino oid makkelijk digitaal te maken is.

Een hobbyservo bevat een eenvoudige verschilversterker om de as in dezelfde stand te krijgen als de input.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Proton_ Dat bedoel ik dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Laat ik eerst maar eens kijken of een klep nodig is en zo ja wat ik er dan mee wil :P
Ik ben van huis uit elektronica ontwerper dus dat komt wel goed :)
Destijds had ik een compleet digitaal auto dashboard ontwikkeld nog voor ik MTS elektronica ging doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:12:
Laat ik eerst maar eens kijken of een klep nodig is en zo ja wat ik er dan mee wil :P
Dat is de juiste gedachte gang, zo gaat dat hier ook. eerst warmwater en de rest komt later

Vanmiddag 62 liter water verbruikt voor douchen en de keuken. Stroom verbruik 1,13 kWh Cop 2,93. :)
Buiten temperatuur 7,7 grd

Vanmorgen startte de boiler op de ingestelde tijd 7:30 en heeft tot 9:00 gedraaid om zeggen en schrijven 1 liter water die de avond er voor was gebruikt te verwarmen.
Het verbruik voor deze liter met een verwarmingselement zou 0,05kWh zijn geweest met de wpb was dit echter 0,690kWh. Gezien het gegeven dat de boiler na de laatste keer verwarmen 13 uur niets heeft gedaan dan alleen maar afkoelen zou je kunnen zeggen dat de stilstand verliezen ca 49 Wh zouden zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door wizzopa op 26-01-2018 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat soort getallen is waar ik het voor doe en een beetje voor de leut (nadat hij boven staat) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinK1987
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-09-2022
deels gelijk, daarom haal ik de negatieve post weg. Is wel iets wat je moet weten voor je de euro’s aftikt..

[ Voor 94% gewijzigd door RobinK1987 op 26-01-2018 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat weten we toch?
Je neemt een zeker risico als je niet €600-800 meer wil betalen in NL :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@RobinK1987

Het zegt dus niet dat ze geen garantie willen geven, alleen dat je er wat meer werk van moet maken.

Of dit juridisch juist is valt nog te bezien, iets van EU.

Het is net zo als @Speedy-Andre zegt een keuze of een machine van 2200 of 2400 met garantie of met beperkte garantie voor 1400 of 1700. het uiteindelijk verschil is toch de garantie die je zelf betaal.

Maar dat zal ik wel verkeert zien.

BTW mijn buurman heeft er ook een gekocht, 270L C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je moet niet voor niets nog extra akkoord gaan met die voorwaarden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
Zo, en we zijn #vangaslos. De Atlantic Explorer 3C 200L warmtepompboiler draait. De extra spiraal zit aangesloten op de CV-installatie met een pompje. De oude ketel ligt in de schuur en gaat straks naar marktplaats.

Nu nog een extra luchtdoorvoer laten maken en dan is het helemaal klaar. Nu gebruik ik de oude combiketel-buis als uitgang, maar die is eigenlijk te dun (125mm).

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zit ff te dubben hoe ik het met de luchtkanalen ga doen.
Momenteel zit de MV met 120mm op een dakdoorvoer van 120mm, hier lopen ook wat solar draden door.
De cv afvoer is 150-160mm, de exacte maat moet ik nog checken als ik het 2x 80mm verloop eraf heb.
Om eventueel beperkt aanzuigen via de MV mogelijk te maken kan ik daar een klep tussen zetten en deze met een 160mm t-stuk of what ever op de ingang van de Atlantic aansluiten.
De uitgang van de Atlantic kan met een geïsoleerde flexpijp naar de cv afvoer.
Op deze manier heeft de Atlantic 2 wegen om lucht aan te zuigen en vernauwt de doorgang niet al te veel.
Wellicht isoleer ik de aanvoer ook, dat zou tevens minder geluid moeten maken :)

@robkds
Wat voor pompje?
Ik ben dat (op termijn) ook van plan maar heb het nog niet goed uitgewerkt (wegens weinig kennis).
Er zitten al allerlei beveiligingen in het cv circuit voor o.a.overdruk, het expansievat en nog een freubel dat de lucht uit het water haalt.
Hoe stuur je het pompje aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:54:
@robkds
Wat voor pompje?
Ik ben dat (op termijn) ook van plan maar heb het nog niet goed uitgewerkt (wegens weinig kennis).
Er zitten al allerlei beveiligingen in het cv circuit voor o.a.overdruk, het expansievat en nog een freubel dat de lucht uit het water haalt.
Het is een standaard CV-pompje dat de monteur nog had liggen, een Wilo RS25/60r.

Nu zit hij nog gewoon in een stopcontact met een schakelaar eraan, maar ik denk dat ik hem op temperatuur geschakeld door Domoticz aan de hand van de kamertemperatuur laat schakelen met een Plugwise stekker. Dan gelijk schakelschema van een dagelijks minuutje om hem te laten draaien, dan kan hij ook niet vast gaan zitten als hij in de zomer maanden lang niets hoeft te doen.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
robkds schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:03:
[...]

Het is een standaard CV-pompje dat de monteur nog had liggen, een Wilo RS25/60r.

Nu zit hij nog gewoon in een stopcontact met een schakelaar eraan, maar ik denk dat ik hem op temperatuur geschakeld door Domoticz aan de hand van de kamertemperatuur laat schakelen met een Plugwise stekker. Dan gelijk schakelschema van een dagelijks minuutje om hem te laten draaien, dan kan hij ook niet vast gaan zitten als hij in de zomer maanden lang niets hoeft te doen.
Ik ga het ook op die manier aansturen, maar ik beperk me tot te ruimtes die ik wil verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/51OnvjGRqLL.jpg

Deze lijkt me wel gaaf :P
Alleen even goed uitpluizen welke maat e.d. ik nodig heb en hoe je dat ding monteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:31:
[...]

Ik ga het ook op die manier aansturen, maar ik beperk me tot te ruimtes die ik wil verwarmen.
Ik ook hoor, want in de woonkamer heb ik al een L/L warmtepomp hangen. Dit is alleen voor de badkamer en de hal bij de voordeur (of misschien de slaapkamers als het langdurig erg koud is buiten).

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In mijn badkamer komt een IR paneel voor kortstondige verwarming, met de radiator ben je toch wel een tijdje bezig voor het aangenaam is :)
Er hangt een open 'design' radiator en daar past hij prima achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
robkds schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:49:
Zo, en we zijn #vangaslos. De Atlantic Explorer 3C 200L warmtepompboiler draait. De extra spiraal zit aangesloten op de CV-installatie met een pompje. De oude ketel ligt in de schuur en gaat straks naar marktplaats.

Nu nog een extra luchtdoorvoer laten maken en dan is het helemaal klaar. Nu gebruik ik de oude combiketel-buis als uitgang, maar die is eigenlijk te dun (125mm).
De oude cv ketel afvoer kan je beter als aanvoer gaan gebruiken en een 160 mm spiralbuis direct onder de dakpannen laten blazen met een soort van plenum kijk even bij mijn foto's, werkt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:54:
Ik zit ff te dubben hoe ik het met de luchtkanalen ga doen.
Momenteel zit de MV met 120mm op een dakdoorvoer van 120mm, hier lopen ook wat solar draden door.
De cv afvoer is 150-160mm, de exacte maat moet ik nog checken als ik het 2x 80mm verloop eraf heb.
Om eventueel beperkt aanzuigen via de MV mogelijk te maken kan ik daar een klep tussen zetten en deze met een 160mm t-stuk of what ever op de ingang van de Atlantic aansluiten.
De uitgang van de Atlantic kan met een geïsoleerde flexpijp naar de cv afvoer.
Op deze manier heeft de Atlantic 2 wegen om lucht aan te zuigen en vernauwt de doorgang niet al te veel.
Wellicht isoleer ik de aanvoer ook, dat zou tevens minder geluid moeten maken :)

@robkds
Wat voor pompje?
Aanzuigen gaat hier op 125 mm met geisoleerde slang ivm condensatie en afvoer onder de dakpannen met 160 mm ook geisoleerde slang. Het geluid is niet de lucht door de slangen maar de ventilator en een 50 hertz brom van de compressor. Op 2 meter ca 52 a 54 dba. Ik slaap er door heen als hij begint om 7:30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat komt aardig overeen met wat ik schetste, behalve dan de MV er tussen.
Als mijn Itho op stand 3 draait hoor ik hem buiten het cvhok, maar niet in de slaapkamer.
Leuk om te zien dat er een cv koppeling is gerealiseerd bij @robkds , ik ben benieuwd naar het resultaat :)
Mijn ideetje om de cvketel te laten zitten en zijn pomp te gebruiken laat ik maar varen, ik kan de extra ruimte goed gebruiken opdat de Atlantic zo dicht mogelijk bij de draagmuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
wizzopa schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:21:
[...]
De oude cv ketel afvoer kan je beter als aanvoer gaan gebruiken en een 160 mm spiralbuis direct onder de dakpannen laten blazen met een soort van plenum kijk even bij mijn foto's, werkt fantastisch.
Ik ben dan eigenlijk bang voor veel condens onder de pannen, vandaar de extra (160mm) geïsoleerde buis die nog geplaatst moet worden.
Overigens, in de handleiding zegt men dat 160mm de juiste maat is voor zowel aanvoer als afvoer. 125mm is echt een veel kleiner oppervlak, dus waarom zou ik me dan niet aan de handleiding houden?

[ Voor 17% gewijzigd door robkds op 27-01-2018 21:51 ]

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
robkds schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:47:
[...]

Ik ben dan eigenlijk bang voor veel condens onder de pannen, vandaar de extra (160mm) geïsoleerde buis die nog geplaatst moet worden.
Overigens, in de handleiding zegt men dat 160mm de juiste maat is voor zowel aanvoer als afvoer. 125mm is echt een veel kleiner oppervlak, dus waarom zou ik me dan niet aan de handleiding houden?
Daar heb jij gelijk in, maar als je de gebruiksaanwijzing lees dan spreekt men in de nederlandse die hier en daar slecht vertaalt is over een druk val van 25Pa en in een engelse over een drukval van 150Pa. Ook zitten er fouten in de gebruiksaanwijzing en haalt men de aanvoer en afvoer door elkaar.

Het is niet zo dat bij toepassen van een kleinere diameter ( 125 mm over een lengte van 1 meter ) plots het apparaat niet meer zou werken, ook de fabrikant bouwt een zekerheid in. Aan de ander kant schermen ze met 33 dba op 2 meter en dan in de kleine lettertjes in het open veld.

Ook ik lees de gebruiksaanwijzing maar laat ook het boerenverstand en ruim 45 jaar technische ervaring mee spreken. Ik ga niet op voorhand 250 euro uitgeven aan 2 geisoleerde dakdoorvoeren. Bovendien geven de eerste cijfers aan dat het allemaal mee valt dus werkt.

Persoonlijk zou ik me meer zorgen maken over het oneigenlijk gebruik van de wpb door de spiraal andersom te gebruiken hij is bedoeld om de boiler te verwarmen en niet om je cv installatie van warmte te voorzien.

Kijk eens bij de storings lijst daar staat men ik een storing in die op treed als de compressor te lang draait wat zou kunnen duiden op verlies van koelmiddel dan wel te lang verwarmen door dat er warmte moet worden afgestaan aan de cv installatie.

En zo maakt een ieder zijn eigen afweging op weg naar minder gas en een schoner milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
wizzopa schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:32:
[...]
Ook zitten er fouten in de gebruiksaanwijzing en haalt men de aanvoer en afvoer door elkaar.
Ik heb dat nog eens gecontroleerd en dat staat inderdaad verkeerd in de NL handleiding. Ik had ze dus verkeerd-om aangesloten.

Maakt normaal misschien niet zoveel uit met een 2-pijps-systeem, maar ik meng de uitgaande lucht van de mechanische ventilatie met de ingaande lucht van de WPB. Ik heb net de aansluitingen op de WPB al omgewisseld.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
robkds schreef op zondag 28 januari 2018 @ 08:04:
[...]

Ik heb dat nog eens gecontroleerd en dat staat inderdaad verkeerd in de NL handleiding. Ik had ze dus verkeerd-om aangesloten.

Maakt normaal misschien niet zoveel uit met een 2-pijps-systeem, maar ik meng de uitgaande lucht van de mechanische ventilatie met de ingaande lucht van de WPB. Ik heb net de aansluitingen op de WPB al omgewisseld.
Kijk aan, een groot man die zijn fout kan toe geven. ;)

We doen het met elkaar en je pikt dat er uit wat voor jou van toepassing kan zijn en waar je je goed bij voelt. :)

Hoe ga je de menging aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
robkds schreef op zondag 28 januari 2018 @ 08:04:
[...]

De wpb blaast denk ik behoorlijk hard uit, ging er koude lucht terug de MV in of vloog dat toch naar buiten?
Je zou zeggen dat naar buiten blazen de minste weerstand geeft :)
Ik wil ook graag weten hoe je de boel hebt gekoppeld en of dat effect heeft op de MV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Speedy-Andre Vacuum dus zuigen van een ventilator is volgens mij sterker, de atmosfeer werkt dan mee.

Filmjes op Youtube waar een tanks inploderen, met de zelfde kracht de tank op blazen zal niet lukken.

Als je in een 125 mm buis een onder druk creerd dan duwt de atmosfeer de lucht de buis in, als je met dezelfde ventilator lucht de buis in wil duwen moet hij ook de de atmosfeer voor uit duwen.

Zomaar een gedachte kronkel, zonder wetenschappelijke onderbouwing, hier kunnen dan ook geen rechten aan ontleend worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 28 januari 2018 @ 12:25:
[...]

De wpb blaast denk ik behoorlijk hard uit, ging er koude lucht terug de MV in of vloog dat toch naar buiten?
Je zou zeggen dat naar buiten blazen de minste weerstand geeft :)
Ik wil ook graag weten hoe je de boel hebt gekoppeld en of dat effect heeft op de MV.
Ik heb de uitblaas ook op dezelfde pijp als de uitblaas van de WTW. Dit is aangesloten middels een 150mm broekstuk:
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/e/ventilatie-broekstuk-spirobuizen-45-graden-_1_1.png

De luchtstroom van de wpb gat hiermee (helaas) ook een beetje de WTW in, dit los ik nu op door de WTW wat harder te laten blazen. Wellicht dat ik in de toekomst de WTW gewoon laat uitschakelen als de wpb aan staat en een terugslagklep in de uitblaas van de WTW plaats.

Ik had trouwens eerst T-stuk gebruikt, waarbij de WPB op het 'rechte' stuk zat.
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/-/t-stuk_45_graden_6.jpg
Hierbij was de WTW wat minder vatbaar voor de lucht uit de wpb maar helaas was dit T stuk een beetje te groot en heb ik deze omgeruild.

Trouwens, om te voorkomen dat de uitblaas lucht van de WTW in de wpb komt heb ik op de uitblaas van de wpb een terugslagklep geplaatst.Hiermee voorkom ik dat de koude WTW lucht door de wpb naar de luchtaanvoer gaat. Verder kan ik je de Sonoconnect flexibele slang 162mm aanraden, gaat perfect om 150mm buizen (gebruik een slangklem!) en met de Guso montagering van 160mm past hij naadloos op de Atlantic Explorer.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/w/e/web_guso_ringen_2_3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ok, dat bevestigt dus dat de wpb lucht de MV in zou kunnen blazen :)
Mijn wpb krijgt op de aanzuiging een mengklep voor buitenlucht en de MV.
Wel zal de MV dezelfde pijp naar buiten gebruiken als de wpb uitblaas en zo te zien wint de wpb dan :P
Daar zal ik iets met een terugslagklep moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
Speedy-Andre schreef op zondag 28 januari 2018 @ 13:27:
Ok, dat bevestigt dus dat de wpb lucht de MV in zou kunnen blazen :)
Mijn wpb krijgt op de aanzuiging een mengklep voor buitenlucht en de MV.
Wel zal de MV dezelfde pijp naar buiten gebruiken als de wpb uitblaas en zo te zien wint de wpb dan :P
Daar zal ik iets met een terugslagklep moeten doen.
Ik heb een T-stuk waar de ingang van de WPB, de uitgang van de MV en de dakdoorvoer op zijn aangesloten. De MV zit op de zij-aftakking, de 'doorgaande' buis zit op de WPB en de dakdoorvoer.
De uitgang van de WPB zit zonder aftakkingen op zijn eigen dakdoorvoer.

Vrouwlief neemt nu het eerste bad, eens kijken of een standaard temperatuur van 52 graden voldoende is, anders zal ik hem nog wat moeten verhogen. Anti-legionella staat tweewekelijks ingesteld.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
robkds schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:01:
[...]

Ik heb een T-stuk waar de ingang van de WPB, de uitgang van de MV en de dakdoorvoer op zijn aangesloten. De MV zit op de zij-aftakking, de 'doorgaande' buis zit op de WPB en de dakdoorvoer.
De uitgang van de WPB zit zonder aftakkingen op zijn eigen dakdoorvoer.

Vrouwlief neemt nu het eerste bad, eens kijken of een standaard temperatuur van 52 graden voldoende is, anders zal ik hem nog wat moeten verhogen. Anti-legionella staat tweewekelijks ingesteld.
Goed bezig, maar na een bad is de boiler leeg, hier staat hij op 55graden en kon dochter lief zich afspelen en gaf de boiler een rest temperatuur van 26 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
wizzopa schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:16:
[...]

Goed bezig, maar na een bad is de boiler leeg, hier staat hij op 55graden en kon dochter lief zich afspelen en gaf de boiler een rest temperatuur van 26 graden.
Waar zit die temperatuur meter eigenlijk? Als ik flink badder en daarna douche staat hij ook op een lage temp, maar komt er wel nog steeds water van 37c uit de kraan.

PS. Hoe heb jij bericht van RVO gekregen? Digitaal of per postduif?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Wolly schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:35:
[...]

Waar zit die temperatuur meter eigenlijk? Als ik flink badder en daarna douche staat hij ook op een lage temp, maar komt er wel nog steeds water van 37c uit de kraan.

Even bij mijn foto's kijken, de voeler zit achter het lange front onder het display. Ik heb er een van een Sonoff TH10 bij gestoken dan kan ik het ook op mij telefoon zien.

De RVO met de postduif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:28
Goedemorgen,

Ik wil er ook 1 of 2 gaan bestellen.

https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html

1 voor tapwater en 1 voor CV ondersteuning.
In het buitenland kopen is nog steeds geen probleem?
Ik neem hem zonder spiraal.
Is die online controller nodig volgens jullie?
Ik kan ze gewoon beide aansluiten op de MV uitvoer.
Als er 2 staan in de technische ruimte 6M3 met de deur open moet geen probleem zijn neem ik aan.
Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

groetjes,
Maarten

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
wizzopa schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:32:
[...]

Persoonlijk zou ik me meer zorgen maken over het oneigenlijk gebruik van de wpb door de spiraal andersom te gebruiken hij is bedoeld om de boiler te verwarmen en niet om je cv installatie van warmte te voorzien.

Kijk eens bij de storings lijst daar staat men ik een storing in die op treed als de compressor te lang draait wat zou kunnen duiden op verlies van koelmiddel dan wel te lang verwarmen door dat er warmte moet worden afgestaan aan de cv installatie.
Dat was in eerste instantie wel de opzet van dit topic, het gebruiken van de wpb om de CV te helpen.
@Speedy-Andre heeft hier zelfs met de techneuten (van Esanico?) over gebeld die er blijkbaar niet meteen afwijzend op reageerden.
Speedy-Andre schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:38:
Ok ik werd idd gebeld en heb uitgebreid met een techneut de mogelijkheden besproken.
Voor deze toepassing werd uiteraard meer inhoud geadviseerd en je hebt idd maar weinig extra nodig om het aan het werk te krijgen.
Voorstel was om de cvketel los te koppelen van het circuit en op die plaats komt een zuinige pomp.
Het expansievat en overdrukventiel kan je hergebruiken en de pomp stuur je met een thermostaat of zoals ik wil doen met domotica.
Duidelijk is dat ik alleen een paar radiators warm kan krijgen en niet het hele systeem.
Zo kan je in de winter een paar ruimtes verwarmen zodat ze in de ochtend aangenaam zijn en je niet hoeft te wachten tot de airco dit voor elkaar heeft (vol gas bedrijf beperken).
Voor mij telt het geluid zwaar mee, wellicht maak ik de boiler warm tot ik naar bed ga en laat ik de pomp een tijdje draaien voor ik opsta.
De lucht toe- en afvoer is nog een punt, een raamrooster is te weinig dus zal ik de dakdoorvoer dubbel moeten gebruiken.
Ik wacht nog even een antwoord via email af betreffende de communicatie module, ik denk dat dit extra is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Morgen komt mijn 200l met coil ;)

@maartentmm Waar komt die deur op uit?
Als 2 apparaten in werking zijn gaat er veel lucht doorheen en liever niet (alles) aanvoeren vanuit huis.
Waarom zou je geen extra spiraal willen, het kost weinig extra en je bent veel flexibeler met aansluiten.
Je weet niet of je in de toekomst misschien (veel) meer tapwater gaat gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Wanneer ik meer tapwater ga gebruiken kan ik toch de temp verhogen?
https://ibb.co/byi24G
Rechter hok is de technische ruimte.
via de trap wordt de lucht dan aangezogen van de 1ste verdieping.
ik kan ook 1 apparaat op de buitenlucht aansluiten of is het dan niet zuiniger dan mijn huidige CV?

Of ik met of zonder spiraal neem denk ik nog over na. mijn hele dak (zuid) laat ik vol leggen en één warmtepaneel op noord lijkt met niet slim. een kachel met leiding heb ik ook niet.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
maartentmm schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:41:
Wanneer ik meer tapwater ga gebruiken kan ik toch de temp verhogen?
https://ibb.co/byi24G
Rechter hok is de technische ruimte.
via de trap wordt de lucht dan aangezogen van de 1ste verdieping.
ik kan ook 1 apparaat op de buitenlucht aansluiten of is het dan niet zuiniger dan mijn huidige CV?

Of ik met of zonder spiraal neem denk ik nog over na. mijn hele dak (zuid) laat ik vol leggen en één warmtepaneel op noord lijkt met niet slim. een kachel met leiding heb ik ook niet.
Als je je huis wil ventileren met 800 m3 per uur dan laat je de deur open staan. ;)

Hoe je het ook keert of went of dat je je lucht viade trap aan zuigt deze hoeveelheden krijg je niet door je ventilatie roosters.

Dus lucht van buiten aanzuigen en je lucht van je mv bij mengen deur dicht dat scheelt een bos herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Wolly schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:35:
[...]

Bij ons :
Wij hebben 31december 2017 de subsidie aangevraagd bij RVO. Zaterdag 27januari 2018 kwam de goedkeuringsbrief per post in de brievenbus. Hierin staat dat de subsidie binnen 1 gestort gaat worden op mijn rekening.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
wizzopa schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:49:
[...]

Als je je huis wil ventileren met 800 m3 per uur dan laat je de deur open staan. ;)

Hoe je het ook keert of went of dat je je lucht viade trap aan zuigt deze hoeveelheden krijg je niet door je ventilatie roosters.

Dus lucht van buiten aanzuigen en je lucht van je mv bij mengen deur dicht dat scheelt een bos herrie.
Oke dus alle 2 op de uitvoer van de MV zetten. 1 laten afzuigen binnen en 1 laten afzuigen buiten gaat wel.

Wie heeft er een plaatje hoe de boiler als cv ondersteuning wordt aangesloten?
Kan die boiler daar wel goed tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
maartentmm schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:09:
[...]

Oke dus alle 2 op de uitvoer van de MV zetten. 1 laten afzuigen binnen en 1 laten afzuigen buiten gaat wel.

Wie heeft er een plaatje hoe de boiler als cv ondersteuning wordt aangesloten?
Kan die boiler daar wel goed tegen?
Het aan sluiten van de WPB op je MV moet zodanig dat het de MV niet beïnvloed en dat zal niet mee vallen. A: Om dat de hoeveelheden van de WPB boilers een veelvoud is van wat de MV doet. B: De MV ook harde of zachte kan draaien. C: Als het een MV met warmte terug winning is de warmte al uit de de afvoer gehaald en is het extra rendement te verwaarlozen.

m.b.t. te boiler deze kan daar wel tegen, maar de vraag is welke temperatuur wil je je cv circuit in sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
wizzopa schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:42:
[...]

Het aan sluiten van de WPB op je MV moet zodanig dat het de MV niet beïnvloed en dat zal niet mee vallen. A: Om dat de hoeveelheden van de WPB boilers een veelvoud is van wat de MV doet. B: De MV ook harde of zachte kan draaien. C: Als het een MV met warmte terug winning is de warmte al uit de de afvoer gehaald en is het extra rendement te verwaarlozen.

m.b.t. te boiler deze kan daar wel tegen, maar de vraag is welke temperatuur wil je je cv circuit in sturen.
Ik ga de warmte lucht van mij MV niet gebruiken voor de WPB. Ik sluit alleen de uitvoer van de WPB op de uitvoer van de MV aan. Het is geen MV met warmte terug winning.

Kwa temp heb ik geen idee. Wat zou jij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
maartentmm schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:58:
[...]

Ik ga de warmte lucht van mij MV niet gebruiken voor de WPB. Ik sluit alleen de uitvoer van de WPB op de uitvoer van de MV aan. Het is geen MV met warmte terug winning.

Kwa temp heb ik geen idee. Wat zou jij aanraden?
Oke, even concreet, 2 WPB doen als ze gelijk draaien ca 800m3 per uur de aanbevolen diameter voor 1 boiler is 160mm dus 2 zou het dubbel zijn.

Waar wil je deze hoeveel heden vandaan halen., dus aan voeren

Wat is de temperatuur waar je ketel nu op draait.

Je weet dat per 1 februari de regels verander voor de WPB dan heb je om subsidie te krijgen een installateur nodig

[ Voor 13% gewijzigd door wizzopa op 29-01-2018 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je wil hem/ze dus bij een nog werkende cvketel installeren?
Mijn informatie in de TS gaat uit van een cv installatie met een overbodige cvketel die weg kan.
Dat maakt het een stuk eenvoudiger om aan te sturen.
Als de cvketel mee doet dan zou je kunnen uitzoeken of je de pomp kan laten draaien zonder dat de brander aan gaat, bijvoorbeeld doordat de Atlantic zorgt voor een hoge aanvoertemperatuur van het cv water.
Ik weet niet of anderen hier ervaring mee hebben, voor mij is het niet van toepassing :)

De benodigde temperatuur hangt af van wat voor radiators en/of vloerverwarming je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:15:
Je wil hem/ze dus bij een nog werkende cvketel installeren?
Mijn informatie in de TS gaat uit van een cv installatie met een overbodige cvketel die weg kan.
Dat maakt het een stuk eenvoudiger om aan te sturen.
Als de cvketel mee doet dan zou je kunnen uitzoeken of je de pomp kan laten draaien zonder dat de brander aan gaat, bijvoorbeeld doordat de Atlantic zorgt voor een hoge aanvoertemperatuur van het cv water.
Ik weet niet of anderen hier ervaring mee hebben, voor mij is het niet van toepassing :)

De benodigde temperatuur hangt af van wat voor radiators en/of vloerverwarming je hebt.
@Speedy-Andre Ik ga hier even tussen vandaan. Het is jou Topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:19:
[...]

@Speedy-Andre Ik ga hier even tussen vandaan. Het is jou Topic. :)
Maar jij hebt inmiddels ervaring met aansluiten en de werking, ik nog niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Aanvoer van 1 haal ik van buiten en de ander van de lucht in de technische ruimte en overloop. De ketel draait nu op 70graden.

Ik wil hem bij een werkende CV bijvoegen ja. (mits dat kan)
Mijn insteek is om het aanvoer water wat de cv weer opwarmt eerst te laten op warmen tot +-50 graden in de WTB.

Maar ik kan dus ook de spiraal daarvoor gebruiken ??

Ik weet dat die regels veranderen als ik zelf wat voorwerk doe kan ik een lokaal installatie bedrijf het laten keuren en na installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:21:
[...]

Maar jij hebt inmiddels ervaring met aansluiten en de werking, ik nog niet :P
Maar zo ver is het nog niet. Laten we eerst maar eens helder krijgen welke kant het op gaat / moet.

Pagina: 1 ... 3 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.