Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 106 Laatste
Acties:
  • 644.346 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:58

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
maartentmm schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:28:
Aanvoer van 1 haal ik van buiten en de ander van de lucht in de technische ruimte en overloop. De ketel draait nu op 70graden.

Ik wil hem bij een werkende CV bijvoegen ja. (mits dat kan)
Mijn insteek is om het aanvoer water wat de cv weer opwarmt eerst te laten op warmen tot +-50 graden in de WTB.

Maar ik kan dus ook de spiraal daarvoor gebruiken ??

Ik weet dat die regels veranderen als ik zelf wat voorwerk doe kan ik een lokaal installatie bedrijf het laten keuren en na installeren.
Het voordeel van die spiraal is dat je 2 functies kan combineren en ik vind het zelf niet zo'n fijn idee als er vuil cv water in het vat zit.
Dan zou ik zeker nog checken hoe je dat met lucht aanzuigen wilt doen, deze wpb zuigt zomaar elk uur het volume van de hele woning aan en dat luchtvolume moet ergens vandaan aangevuld worden.
Komt die lucht via raamroosters e.d. van buiten dan koelt het huis af en moet de wpb nog harder werken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-06 21:53
Nee daarom wou ik er 2 kopen 1 voor CV en 1 voor tapwater.
Maar zoals je nu uitlegt dan hij 2 functies heeft kan ik er beter 1 WPB met spiraal kopen.

Is luchtaanzuigen via buitenlucht (separate dakdoorvoer) ook gewoon rendabeler dan tapwater via CV opwarmen?

Luchtafvoer van de MV gaat gewoon via het dak omhoog eruit. Daar kan ik de afvoer van de WPB prima op aansluiten.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik denk dat het over een jaar gezien vergelijkbaar is, een (wp)boiler heeft stilstandsverlies en een cvketel niet tenzij er een boilertje in zit.
Je verschuift het gasverbruik naar stroom en met zonnepanelen kan dat extra gunstig zijn.
In de zomer hoeft de cvketel niet aan voor tapwater, dat verbruik bespaar je ook :)
Bedenk wel dat je met cv ondersteuning de buit moet verdelen, de wpb zal langer nodig hebben om het tapwater warm genoeg te maken en dit hangt weer af van de warmtebehoefte van je woning.
Dat laatste lees ik helemaal niets over dus daar valt niets over te zeggen.
In mijn geval zal ik korte tijd een paar kamers bijverwarmen en blijft de extra belasting van de wpb beperkt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat een stilte hier, morgen tussen 10 en 12u is de planning :)
Is het karton er heel af te krijgen zodat ik straks een wat kleiner object in de weg heb staan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:45:
Wat een stilte hier, morgen tussen 10 en 12u is de planning :)
Is het karton er heel af te krijgen zodat ik straks een wat kleiner object in de weg heb staan? :P
Bij mij bovenop een plaatje karton, piepschuim bescherming, de doos, bindbandjes, piepschuim bescherming, pallet. Dus lastig om hem heel te houden het is eigenlijk een grote kartonnen huls.

Ga je hem terug sturen als hij niet bevalt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 30-01-2018 01:47 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Misschien is het karton bruikbaar als bescherming wanneer hij de trap op gaat, maar dat hangt af van hoe dat gaat gebeuren.
Stel dat mijn lier nodig blijkt te zijn, dan kan ik beschadiging voorkomen :)
Zonder verpakking neemt hij beneden in de hal minder ruimte in :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-06 22:10
Ik heb gisteravond het water aangesloten op de WP, de aan-en afvoer doe ik vanavond.
Gisteravond gevuld met 270 liter water en de pomp aangezet. De temperatuur in mijn grage ging van 15 graden naar 10 graden vanochtend. De watertemperatuur is in 9 uur van 9 graden naar 43 graden gegaan en daarvoor is 3.2 kWh stroom verbruikt.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Speedy-Andre bericht van de bank" Er is zo juist €1250,00 bijgeschreven op uw rekening" zo dat is binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 20:58

CodeIT

Code IT

Ik heb eindelijk antwoord van een bevriende installateur over enkele issues hier thuis, dus ik kan ook gaan bestellen. Alleen nu is het al de 30e. Zou het voor de subsidie uitmaken dat ik deze aanvraag met installatiedatum op de 31e en een factuur op de 30e?
Staat er op de factuur van Esanico een leverdatum oid?
@Speedy-Andre Veel succes vandaag. Maak even een fotootje als het lukt.

[ Voor 13% gewijzigd door CodeIT op 30-01-2018 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny73
Nee, er staat geen leverdatum op de factuur, dus vandaag bestellen en indienen. Al vragen ze wel naar de installatiedatum, ik weet niet of ze kritisch kijken naar de aanschaf en de installatie datum als deze hetzelfde zijn.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ik heb de aanvraag op 22-12 gedaan en voor de installatie 22-12 opgegeven. En dat is goed gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Vandaag wordt hij over de drempel in een hoek gezet, meer nog niet :)
Als je met CC of Ideal betaalt dan komt de factuur direct, levering staat daar los van omdat ze dat nog moeten inplannen.
Ik zet de installatiedatum op de dag van subsidie aanvraag, in theorie zou hij aangesloten kunnen zijn omdat hij is geleverd maar who cares?
Ik verwacht topdrukte bij Rvo dus je komt toch op een stapel terecht :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Kenny73 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:56:
Ik heb gisteravond het water aangesloten op de WP, de aan-en afvoer doe ik vanavond.
Gisteravond gevuld met 270 liter water en de pomp aangezet. De temperatuur in mijn grage ging van 15 graden naar 10 graden vanochtend. De watertemperatuur is in 9 uur van 9 graden naar 43 graden gegaan en daarvoor is 3.2 kWh stroom verbruikt.
Mooie, dit geeft een COP van 3,34, dit is exact wat Atlantic ook op geeft uitgaande van een gemiddelde temperatuur van 12,5 graden.

Mijn boiler had vanmorgen een COP 2,34, 61 liter van 9 graden naar 55 graden 1,4 kW, buiten temperatuur 2,4 graden. Ook exact wat Atlantic op geeft.

[ Voor 11% gewijzigd door wizzopa op 30-01-2018 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MT7n7SP0HuPBYSahxKgHBAIb/medium.jpg :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Lang gewacht stil gezwegen niet verwacht toch gekocht. :) En is het wat?

[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 30-01-2018 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:33
De mijne is nu vanaf vanmorgen weer aan het opwarmen na het douchen van vanmorgen vroeg.

Ik heb de pomp aangezet die het CV-water door de extra spiraal laat gaan, en zie dat het verbruikte vermogen minder snel toeneemt (grafiekjes met Domoticz) vergeleken met eerdere dagen toen de pomp niet liep. Ook loopt de temperatuur in het vat minder snel op.

Het wordt al wel wat warmer in de badkamer nu, dat was één van de belangrijkste redenen om het model met extra spiraal te kiezen. CV-ondersteuning dus, de oude combiketel heb ik gisteren via marktplaats verkocht.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:47:
Lang gewacht stil gezwegen niet verwacht toch gekregen. En is het wat?
Volgens mijn banksaldo heb ik hem niet gekregen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben nog half ziek en kon na de ontvangst direct door naar m'n werk :P
Nou ja dat hoort erbij, je kan niet alles plannen.
Vanavond de subsidie regelen en als ik nog fut heb kijken wat er aan materiaal nodig is.
Toevallig gisteren nog een IR paneel in de badkamer geplaatst, hij hangt achter een open 'design' radiator..
Fijn van zo'n plaat is dat hij al snel warmte straalt en niet de hele ruimte opwarmt :)

@robkds Zou je misschien wat plaatjes kunnen delen van het leidingwerk?
Een installateur doet zoiets netjes en denkt aan dingen die ik wellicht over het hoofd zie :F

[ Voor 17% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-01-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

@wizzopa Vandaag je spiraal getest? Kwam toevallig je pvoutput linkje weer tegen in dit topic. Of zit ik helemaal in de verkeerde kolom te kijken (en moet ik de laatste hebben).

[ Voor 30% gewijzigd door CodeIT op 30-01-2018 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Subsidie aanvraag is gedaan, wel stond er 1 januari bij voor de installatie eis maar dat is denk ik omdat het formulier ook voor andere apparaten wordt gebruikt.
Het valt nog mee met die enorme doos in de hoek, hij blokkeert maar een smal stukje huiskamer toegang :)
Overigens heb ik een loopplank van een vouwtrap/steiger gebruikt bij het stoepje van de voordeur, met een aanloopje en een duwtje van mij was hij zo binnen.
Deze (meubel) vervoerder wilde hem al gelijk buiten laten staan toen de eerste poging mislukte :/
Toen maar aangeboden om te helpen anders had ik thuis kunnen blijven om iets te regelen ;w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RG7Febohdd9caofsOKGeqPpz/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uuqhmtEaGqywSDvyri42PjYI/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

BEDANKT VOOR HET WINKELEN BIJ ESANICO!
Hier ook maar besteld (270 liter met spiraal). Ik laat de meldcode op de factuur zetten en dan dien ik deze morgen gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
CodeIT schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:45:
@wizzopa Vandaag je spiraal getest? Kwam toevallig je pvoutput linkje weer tegen in dit topic. Of zit ik helemaal in de verkeerde kolom te kijken (en moet ik de laatste hebben).
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24027&sid=56505

Wat je in de grafiek zie, de oranje lijn = buiten temperatuur , het groenevlak opbrengst PV in kWh, de groene lijn power in Watt van de PV, de rode lijnen verbruik in Watt van de WPB, het rode vlak verbruik in KWh.

Dus de een na laatste kolom geeft het verbruik weer in kWh, maar zonder meting van het water verbruik zegt dat niet zo veel.
Dat en de temperatuur van het water wat de boiler in gaat en de gewenste boiler temperatuur heb je nodig om de Cop te kunnen uit rekenen.

De boiler heeft vandaag 2 x gedraaid, met een totaal verbruik van 3,1 kWh. Start was om 7:30 maar is nu veranderd naar 11:00 uur dat scheelt weer in buiten temperatuur..

Ik maak geen gebruik van de extra spiraal.

Ik ben nog bezig om het water verbruik van koud en warm water er in te krijgen maar de omzetting van uit Flukso naar PVoutput is niet juist, ik meet wel maar dat is gewoon in liter niet in liters per minuut waar door het totaal niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

wizzopa schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:53:
[...]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24027&sid=56505

Wat je in de grafiek zie, de oranje lijn = buiten temperatuur , het groenevlak opbrengst PV in kWh, de groene lijn power in Watt van de PV, de rode lijnen verbruik in Watt van de WPB, het rode vlak verbruik in KWh.

Dus de een na laatste kolom geeft het verbruik weer in kWh, maar zonder meting van het water verbruik zegt dat niet zo veel.
Dat en de temperatuur van het water wat de boiler in gaat en de gewenste boiler temperatuur heb je nodig om de Cop te kunnen uit rekenen.

De boiler heeft vandaag 2 x gedraaid, met een totaal verbruik van 3,1 kWh. Start was om 7:30 maar is nu veranderd naar 11:00 uur dat scheelt weer in buiten temperatuur..

Ik maak geen gebruik van de extra spiraal.

Ik ben nog bezig om het water verbruik van koud en warm water er in te krijgen maar de omzetting van uit Flukso naar PVoutput is niet juist, ik meet wel maar dat is gewoon in liter niet in liters per minuut waar door het totaal niet klopt.
toon volledige bericht
Ik snap het. Het zegt inderdaad niet heel veel zonder totale watergebruik.
Weet iemand of en hoe de temperatuur van de boiler is uit te lezen voor domotica toepassingen. Ik wil het zonnestroom relais gebruiken om de pomp te laten verwarmen als er meer dan 600W van de panelen komt. Het kan handig zijn om dit relais soms ook te schakelen bij een bewolkte dag als de boiler nog niet op temperatuur is.
Verder wil ik de retour van mijn CV door de boiler laten lopen met een door domotica gestuurde klep. Ook hiervoor is het handig om te weten wat de temperatuur is in het vat zodat ik de klep dicht kan zetten als de retourtemp hoger is als de temp in het vat, of als de temperatuur in het vat onder een gewenst niveau zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
CodeIT schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:22:
[...]

Ik snap het. Het zegt inderdaad niet heel veel zonder totale watergebruik.
Weet iemand of en hoe de temperatuur van de boiler is uit te lezen voor domotica toepassingen. Ik wil het zonnestroom relais gebruiken om de pomp te laten verwarmen als er meer dan 600W van de panelen komt. Het kan handig zijn om dit relais soms ook te schakelen bij een bewolkte dag als de boiler nog niet op temperatuur is.
Verder wil ik de retour van mijn CV door de boiler laten lopen met een door domotica gestuurde klep. Ook hiervoor is het handig om te weten wat de temperatuur is in het vat zodat ik de klep dicht kan zetten als de retourtemp hoger is als de temp in het vat, of als de temperatuur in het vat onder een gewenst niveau zit.
Ik lees de boiler temperatuur uit met een Sonoff TH10 is te flashen en je boiler shcakelen bij voldoende zon met een current limit switch van Aliexpress, simpel om de afgaande kabel van je omvormer naar de meterkast en bij eenstroom van 2,5 a 3 ampere schakelt hij.

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 31-01-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

wizzopa schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:59:
[...]

Ik lees de boiler temperatuur uit met een Sonoff TH10 is te flashen en je boiler schakel bij voldoende zon met een current limit switch van aliexpress
Top. Dank je. Heb je de sensor in de plek voor de zonneregulatiesonde gestoken?
Ik ben van plan een Esp te gebruiken voor temperatuur monitoring, bedienen van de klep van de cv retour en hiermee ook een normaal relais (230V) te schakelen op contact B1 en B2 tbv de zonnestroom. Ook wil ik een de temperatuur van het in- en uitgaande water meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CodeIT schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:13:
[...]

Ik ben van plan een Esp te gebruiken voor temperatuur monitoring, bedienen van de klep van de cv retour en hiermee ook een normaal relais (230V) te schakelen op contact B1 en B2 tbv de zonnestroom. Ook wil ik een de temperatuur van het in- en uitgaande water meten.
Heb je met die ESP ook nog software (bijv. Domoticz) nodig of kan die ESP alles in zijn eentje af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Wolly schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:14:
[...]

Heb je met die ESP ook nog software (bijv. Domoticz) nodig of kan die ESP alles in zijn eentje af?
Het doorgeven van temperaturen ga ik doen dmv MQTT, die kun je met een app op je telefoon (MQTT dashboard voor Android) zien zonder tussenkomst van extra domotica software.
Triggeren van het relais voor zonnestroom en schakelen klep bestuur ik met Domotica (binnenkort HASS), omdat dit wat meer intelligentie nodig heeft (bijvoorbeeld de temperaturen van de cv ketel en actuale opwek van de omvormer).
Ook dit middels MQTT, dus ook handmatig, zonder tussenkomst van domotica software, via de telefoon te triggeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
CodeIT schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:13:
[...]

De voeler zit achter de deksel onder het display in de buis waar ook de voeler voor de boiler zelf in zit. Even bij de foto's kijken.

Je moet wel het rvs omhulsel er afhalen anders past het niet. Als je de voeler aan de zijkant doe geeft dat een temperatuur afwijking.

De temperatuur in meet ik in mijn 80 liter cv boiler en mijn 80 liter e boiler, deze staan in serie met de Wpb en stromen koud mee, maar de water temperatuur stijgt wel van 8 graden naar 13 graden en dat kost niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wat heeft dat starten op zonnestroom op dit moment voor zin :?
Ik heb nog laag/normaal tarief en doordeweeks kan je de overtollige kWh`s het beste verkopen.
In de winter betaal je immers die prijs om het in te kopen omdat je dan weinig produceert.
Naar de temperatuur kijken vind ik wel logisch, eventueel met aansturing van een klep om lucht van de MV bij te mengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

@Speedy-Andre Op dit moment nog niet heel veel inderdaad. Als salderen echter wordt afgeschaft, volgend de laatste plannen al over 2 jaar, dan is het een stuk interessanter. Dan wil ik zoveel mogelijk zon zelf verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Ik dacht dat de nieuwe regels die per 1 februari in gaan gelden voor apparaten geïnstalleerd na die datum, maar als ik de tekst goed lees is de datum van aanvraag bepalend
. Voor lucht-waterwarmtepompen geldt dat de nieuwe subsidiebedragen en voorwaarden pas van toepassing zijn op aanvragen die binnenkomen vanaf 1 februari 2018.
Betekent dat ik toch nog een factuur van een installateur nodig ga hebben :(

offtopic:
Sorry voor de dubbelpost

[ Voor 15% gewijzigd door CodeIT op 31-01-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Gewoon vandaag online indienen, er wordt niet gevraagd wanneer je hem ontvangt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Speedy-Andre schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:41:
Gewoon vandaag online indienen, er wordt niet gevraagd wanneer je hem ontvangt :P
Maar wel om "Datum installatie". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die heb ik op de dag dat hij hier binnen rolde gezet, officieel mag je na installatie pas isde aanvragen maar dat gokje durf ik wel aan ;)
[edit]Je hoort pas na een maand of het is toegekend en ik vermoed dat ie zo lang op een stapel ligt.

[ Voor 27% gewijzigd door Speedy-Andre op 31-01-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Hoe vaak doen jullie de antilegionella-programma uitvoeren? 1x per week of 1x in de 2 weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kenny73 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:02:
Hoe vaak doen jullie de antilegionella-programma uitvoeren? 1x per week of 1x in de 2 weken?
Daar moet ik nog naar kijken, volgens het Rivm is een maal per week water van 60 graden gebruiken (spoelen) al goed als het om douchewater gaat.
Bij mij zal het al een tijdje >60 graden zijn voor ik het gebruik (net als de huidige boiler op 65 graden).
Gebruik je het water van 60 graden of hoger vaker dan voegt de functie denk ik niet veel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wolly schreef op zondag 28 januari 2018 @ 13:12:
[...]

Verder kan ik je de Sonoconnect flexibele slang 162mm aanraden, gaat perfect om 150mm buizen (gebruik een slangklem!) en met de Guso montagering van 160mm past hij naadloos op de Atlantic Explorer.

[afbeelding]
Ik zie die flexibele slang alleen met 152mm en 160mm, welke is het? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Speedy-Andre Hier misschien ook even kijken. https://www.nedfan.nl/sonoconnect-slang-160-mm

[ Voor 32% gewijzigd door wizzopa op 01-02-2018 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Wolly noemt een maat die je niet kan krijgen, 152 of 160 is er wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
De eerste 2 dagen stond de boiler op modus Manueel ingesteld op 55 graden. Vanochtend hebben wij beide kort na elkaar gedoucht en de temperatuur was gezakt naar 43 graden, de boiler sloeg daarna aan maar de temperatuur zakte verder naar 36 graden wat natuurlijk veel te koud is voor SWW.
Nu heb ik de boiler op auto gezet, zodat de boiler naar ons verbruik gaat kijken, de temperatuur werd nu direct opgestookt tot 59 graden met een verbruik van 600W.
Een bevriende installateur stelde nog voor om een extra pompje de recirculatie aansluiting te zetten, iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:24:
@Wolly noemt een maat die je niet kan krijgen, 152 of 160 is er wel :)
Ik heb bij ventilatieshop SonoConnect 160mm besteld met 4 guso ringen en 4 slangeklemmen.
Wat heb jij dan nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Kenny73 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:35:
De eerste 2 dagen stond de boiler op modus Manueel ingesteld op 55 graden. Vanochtend hebben wij beide kort na elkaar gedoucht en de temperatuur was gezakt naar 43 graden, de boiler sloeg daarna aan maar de temperatuur zakte verder naar 36 graden wat natuurlijk veel te koud is voor SWW.
Nu heb ik de boiler op auto gezet, zodat de boiler naar ons verbruik gaat kijken, de temperatuur werd nu direct opgestookt tot 59 graden met een verbruik van 600W.
Een bevriende installateur stelde nog voor om een extra pompje de recirculatie aansluiting te zetten, iemand daar ervaring mee?
Dat hij aan slaat is vrij normaal de differentie is ca 5 graden, dat de boiler zakt naar 36 graden is op het meet punt in het midden, daar boven heb je dan water dat warmer is dan 36 graden.
Waarschijnlijk om er zeker van te zijn dat de hele boiler gevuld wordt met water van 60 graden.

[ Voor 17% gewijzigd door wizzopa op 01-02-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Dat klopt, maar ik ga de auto-stand proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:46:
[...]

Ik heb bij ventilatieshop SonoConnect 160mm besteld met 4 guso ringen en 4 slangeklemmen.
Wat heb jij dan nodig
Dan moet ik een schema tekenen voor het overzicht :)
Ik wil de MV (120mm) en Atlantic uitgaand (160) op een dakdoorvoer van 150mm schroeven.
De MV dan ook nog splitsen naar 2x 120mm zodat hij via een (keer)klep op de Atlantic aanzuig kan.
Die komt dan op de huidige MV dakdoorvoer van 120mm, en daar een broekstuk 120mm op met verloop naar 160mm.
Wel moet ik bekijken of ik dat allemaal kwijt kan, gelukkig kan je de Atlantic pijpjes richten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Ben je niet bang dat je tijdens het douchen zeer vochtige lucht de boiler in blaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Kenny73 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:02:
Ben je niet bang dat je tijdens het douchen zeer vochtige lucht de boiler in blaast?
Dat loopt er via de afvoerslang wel weer uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kenny73 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:02:
Wie zegt dat hij actief is als ik ga douchen?
Alles hangt met Domoticz aan elkaar, ik stuur de ventilatie momenteel op vocht gemeten in de badkamer.
Dan kan ik de Atlantic zo lang uit laten ondanks dat er vraag komt tijdens het douchen.
Als ik het voor elkaar krijg kan ik ook een klep dicht zetten en de Atlantic door laten brommen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1zqKhNpXXXXXXXVXXq6xXFXXXo/221973684/HTB1zqKhNpXXXXXXXVXXq6xXFXXXo.jpg
Nog even over dit ding, er staat bij dat hij 8s doet over de slag van open naar dicht.
Kan je hem dan bijvoorbeeld 2 seconden laten lopen en dan de prik eraf halen zodat hij stopt?
Ik zag er een met 3 posities die volgens mij dat doet, alleen met meer posities om hem te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:30:
[afbeelding]
Nog even over dit ding, er staat bij dat hij 8s doet over de slag van open naar dicht.
Kan je hem dan bijvoorbeeld 2 seconden laten lopen en dan de prik eraf halen zodat hij stopt?
Ik zag er een met 3 posities die volgens mij dat doet, alleen met meer posities om hem te stoppen.
Dat kan, zo lang de eindschakelaar niet open gaat om de stroom te onder breken kan je dat zelf doen.

Ik heb het even getest MAAR er zit een adertje onder het gras, Als je de motor zelf uitschakel en je wil hem de ander kant op laten lopen weet om het simpel te zeggen de motor niet waar hij is, dan bestaat de kans dat hij of verder open dan wel dicht gaat. Dus de draairichting is niet gewaarborgd. Het kan dus gebeuren dat waar jij wil dat hij dicht gaat hij eerst open loopt en daar na dicht.

De positie bij die ander worden ook bepaald door (eind ) schakelaars.

[ Voor 24% gewijzigd door wizzopa op 01-02-2018 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:43:
[...]

Dat kan, zo lang de eindschakelaar niet open gaat om de stroom te onder breken kan je dat zelf doen.

Ik heb het even getest MAAR er zit een adertje onder het gras, Als je de motor zelf uitschakel en je wil hem de ander kant op laten lopen weet om het simpel te zeggen de motor niet waar hij is, dan bestaat de kans dat hij of verder open dan wel dicht gaat. Dus de draairichting is niet gewaarborgd.

De positie bij die ander worden ook bepaald door (eind ) schakelaars.
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/e/regelklep_met_motorstoel_dsml_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1h0IoSpXXXXcfXVXXq6xXFXXX6/Actuator-voor-Air-demper-klep-220-V-elektrische-luchtkanaal-gemotoriseerde-demper-voor-ventilatie-pijp-ventiel.jpg_50x50.jpg

Eens zien, de klep bij ventilatieshop meenemen als ik daar toch al ijzer haal en de motor los bij Ali :)
Het klopt wel wat de draairichting betreft, je bereikt met een timer de gewenste positie maar vervolgens kan hij 2 kanten op gaan :+
Heeft de motor een 8mm as aansluiting?
Da's het enige wat ik er niet bij zie staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:05:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Eens zien, de klep bij ventilatieshop meenemen als ik daar toch al ijzer haal en de motor los bij Ali :)
Het klopt wel wat de draairichting betreft, je bereikt met een timer de gewenste positie maar vervolgens kan hij 2 kanten op gaan :+
Heeft de motor een 8mm as aansluiting?
Da's het enige wat ik er niet bij zie staan :)
Klopt 8X8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:34

Yucon

*broem*

Interessant topic. Ik was er ook naar aan het kijken, maar bij het inlezen vanaf pagina 1 merk ik dat het toch erg taaie materie is. Ook al omdat veel posters daar ook nog zoekende zijn.

Is er ondertussen over sommige dingen al een zekere consensus om me een vliegende start te geven?

edit: ik zie ondertussen waarom ik het niet kon volgen. Creatief gevonden mensen, ga zo door :)

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 02-02-2018 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er zijn al diverse wpb's geïnstalleerd en in werking, voor alleen SWW werkt het zoals verwacht mag worden.
De koppeling met cv zie ik hier en daar ook al, maar dat kan later ook nog.
Alleen is er nu een subsidie eis gekomen die installatie door een vakman verplicht stelt :)

[edit]
Wat zie ik nu toch weer, de Cozytouch voor €81,75? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://www.maison-energy.com/images/products/w400/cozytouch-atlantic.jpg

En blijkbaar wil iemand hem in Domoticz integreren en zegt dat er voor JEEDOM een plug-in is voor IO Homecontrol ...

Nu nog wat beter Frans leren :+

[ Voor 56% gewijzigd door Speedy-Andre op 01-02-2018 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:32:
Er zijn al diverse wpb's geïnstalleerd en in werking, voor alleen SWW werkt het zoals verwacht mag worden.
De koppeling met cv zie ik hier en daar ook al, maar dat kan later ook nog.
Alleen is er nu een subsidie eis gekomen die installatie door een vakman verplicht stelt :)

[edit]
Wat zie ik nu toch weer, de Cozytouch voor €81,75? 8)7

[afbeelding]

En blijkbaar wil iemand hem in Domoticz integreren en zegt dat er voor JEEDOM een plug-in is voor IO Homecontrol ...

Nu nog wat beter Frans leren :+
Gratis verzenden vanaf 100 euro alleen Frankrijk. Ik probeer nog steeds de meerwaarde van dat ding te ontdekken, voorals nog is dat niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij Amazon, iets makkelijker :)
Handig als je niet thuis bent en hem wil bedienen (ik doe alles online)?
Je kan er meer spul mee bedienen van Atlantic maar daar heb ik me niet in verdiept (elektrische radiators).
Maar goed, we worden hier weer lekker afgezet, gewoon dichter bij de bron gaan winkelen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Merci, heb die op Amazon besteld (zelfde prijs met verzenden) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 22:26
Ben benieuwd of ze de cozy idd. aan domoticz gekoppeld krijgen, daarna hoop ik dat iemand het oppakt om het naar Homey te poorten en dan kunnen we de WPB direct uitlezen en aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het betekent wel iets meer, nl. dat het IO homecontrol protocol bruikbaar zal zijn :)
Maar zo ver is het nog niet, in feite breken ze in op de online communicatie van een IO hc box.

Actually you can control the IO Homecontrol velux roller shutters from jeedom thanks to Connexoon. In fact Connexoon is a small box that you install on your local network, you match your shutters, and then to drive it through the cloud Somfy, from the mobile application Somfy.
To access it from jeedom, use the jeedom tahoma plugin, which will also connect to the Somfy cloud. You can actually drive them individually. Return status also OK.

Dit is blijkbaar alleen voor Somfy IO hc shutters en Velux shutters.
Atlantic heeft een eigen commando set, het is de vraag of dat met een van de plug-ins gaat werken ...
Dit is wel te testen door Jeedom op een Rpi te installeren en dan kijken of hij de Cozytouch vindt.
Maar ik ben bang dat de plug-ins uitgaan van shutter bediening en de Atlantic niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Nog even wat cijfertjes,

Water verbruik van 25 januari tot 3 februari 1012 liter warm water, stroom verbruik 21,85 kWh gemiddelde COP 2,32.

Vanmorgen een run warm water verbruik 66 liter, stroom 1,17 kWh, COP 2,74 volgens Atlantic 2,74.

Gaat geheel volgens verwachting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
wizzopa schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:43:
Nog even wat cijfertjes,

Water verbruik van 25 januari tot 3 februari 1012 liter warm water, stroom verbruik 21,85 kWh gemiddelde COP 2,32.

Vanmorgen een run warm water verbruik 66 liter, stroom 1,17 kWh, COP 2,74 volgens Atlantic 2,74.

Gaat geheel volgens verwachting
Heeft Atlantic ergens gedetailleerde overzichten van COP online staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Wolly Helaas niet, ik heb er zelf een gemaakt met behulp van gegevens o.a. de folder en gebruiksaanwijzing.

Er van uitgaande dat het verloop van de COP lineair is.

Bij 7 graden COP 2,79 zijn voor 200L en 2,84 voor 270 liter.
en 20 graden COP 4,10 zijn voor 200L en 4,30 voor 270 liter.

Vanuit deze gegeven heb ik in Excel een lijstje gemaakt voor de 200 en 270 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:32
Ik heb dit forum doorgelezen en heb nog een aantal vragen waaronder Het manual van deze atlantic 270c, waar kan ik dit downloaden? Overweeg ook om deze aan te schaffen voor vervangen ventilatie lucht systeem, ga dus binnenlucht gebruiken en naar buiten blazen. Op dit moment gebruik ik nog 180m3 gas om sww te bereiden.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
corsat schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:57:
Ik heb dit forum doorgelezen en heb nog een aantal vragen waaronder Het manual van deze atlantic 270c, waar kan ik dit downloaden? Overweeg ook om deze aan te schaffen voor vervangen ventilatie lucht systeem, ga dus binnenlucht gebruiken en naar buiten blazen. Op dit moment gebruik ik nog 180m3 gas om sww te bereiden.
Je gebruiksaanwijzing, https://www.gebruikershan...w-handleiding-729074.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De Atlantic vervangt juist niet de ventilatie, hij heeft geen mogelijkheid om de ventilator te laten werken zonder de warmtepomp te activeren.
Sterker nog, in de handleiding is aansluiten op de MV een 'verboden' configuratie :P
In de praktijk betekent het loeihard ventileren of helemaal niet, niet handig en zeker niet zuinig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:32
Tja, ik zie en lees het. Dus geen alternatief voor de nibe warmtepomp boiler waar ik nu mijn oog op heb laten vallen. 300m3 lucht minimaal aan lucht, wow. Ik begrijp dan niet dat jullie zo enthausiast hierover zijn want de cop is niet super hoog met buitenlucht.

[ Voor 8% gewijzigd door corsat op 03-02-2018 17:46 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik bekijk het over een heel jaar, in de zomer is de cop 4 en misschien 3 gedurende een jaar.
Voor mij is het helemaal top omdat hij een gewone boiler vervangt en ik waarschijnlijk weer in de keuken ga tappen omdat ik veel meer liters beschikbaar krijg.
Dan ben ik ook van de 2500W van de boiler af die maakte dat ik moet opletten wat ik tegelijk aan zet.
Ik heb maar 1 fase 35A dus ik moet toch al nadenken wat ik doe :>
De cv ondersteuning is voor incidenteel gebruik, ik ben niet bang dat hij koud zal zijn als er behoefte is.
Zoals je hier kunt lezen is hij vrij snel warm door de 2,6kW, dat halen veel (chinese) wpboilers niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Speedy-Andre hoofdstuk 10.4 blz 22

• Afvoerlucht:Laat toe de luchtafzuigingsfunctie te activeren (2 keuze : 300 of 390m3/h). Wanneer het product geen sanitairwarmwater produceert, wordt de ventilator gestart voor het uitvoeren van de evacuatie van deomgevingslucht naar buiten (alleen geactiveerd als de ventilatie-verbinding van het type intern/ extern is).

Hoe dan?

Dan gaan je meubels mee naar buiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Leuk dat het toch kan, al wil je die snelheid niet :)
Als ik de handleiding goed begrijp dan kan dat wanneer je alleen een pijp op de afvoer hebt en hij lucht uit de omgeving aanzuigt.
Dat is niet hetzelfde als op de MV aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:50:
Leuk dat het toch kan, al wil je die snelheid niet :)
Als ik de handleiding goed begrijp dan kan dat wanneer je alleen een pijp op de afvoer hebt en hij lucht uit de omgeving aanzuigt.
Dat is niet hetzelfde als op de MV aansluiten.
Dat klopt, maar met 390m3 komt de lucht uit alle kieren en openingen dus ook uit de ventilatie opening die bedoelt zijn voor je MV.

Van week was ik op zoek naar een rammelend geluidje in de boiler, heb er zo'n bocht vanaf gedraaid waar door de boiler lucht van de zolder aanzoog, en dan ontstaat er echt wel onderdruk in huis, de lucht werdt dus aangevoerd door de los hangende buis. Dan merk je hoeveel lucht er verplaast wordt. En dat wil je echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
corsat schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:45:
Tja, ik zie en lees het. Dus geen alternatief voor de nibe warmtepomp boiler waar ik nu mijn oog op heb laten vallen. 300m3 lucht minimaal aan lucht, wow. Ik begrijp dan niet dat jullie zo enthausiast hierover zijn want de cop is niet super hoog met buitenlucht.
Maar nog altijd beter dan mijn 1000 Watt E-boiler. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
In januari weer een 152 kWh verbruikt in de e-boiler. Dat is hetzelfde als vorig jaar januari.
Nu de overheid fors gaat inzetten op het gas-loze bestaan in Nederland ben ik benieuwd welke maatregelen de overheid gaan nemen om dit voor elkaar te krijgen. Weer een subsidie ronde? Of toch niet?
(onze gasverbruik was in 2017 nog maar 31 m3, de meter kan nu echt bijna weg)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als die 152kWh elke maand door de helft kan (of nog beter) dan is dat toch mooi?
Vraag je subsidie aan voor een wpboiler dan moet je (op papier) aantonen dat hij deskundig is geïnstalleerd.
Zeker als je een bestaande boiler vervangt zal het met de kosten wel meevallen.
Mijn 200l wpboiler met spiraal kostte netto €222 plus nog wat los materiaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Na wat meetwerk blijkt dat Atlantic niet zomaar achterin het cvhok past :P
Er zitten cv leidingen en pijpen in de vloer waar hij niet tussen past tenzij hij veel meer naar voren komt.
Zou ik een verhoging van 20cm maken dan kan het wel, maar dan moet ik weten waar de voetjes zitten.
In de handleiding lijkt het er op dat ze langs de randen zitten dus het plateau moet zo groot als de Atlantic zijn.
Dat betekent dat hij op de randen steunt en niet waar het plateau op de vloer staat (aan 2 kanten smaller).
Ook hangt de Sma toevallig rechts van de deur waardoor er maar 69cm ruimte tot aan de deurpost is O-)
Gelukkig zie ik dat allemaal nog voor hij naar boven wordt gesleept _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:20:
Na wat meetwerk blijkt dat Atlantic niet zomaar achterin het cvhok past :P
Er zitten cv leidingen en pijpen in de vloer waar hij niet tussen past tenzij hij veel meer naar voren komt.
Zou ik een verhoging van 20cm maken dan kan het wel, maar dan moet ik weten waar de voetjes zitten.
In de handleiding lijkt het er op dat ze langs de randen zitten dus het plateau moet zo groot als de Atlantic zijn.
Dat betekent dat hij op de randen steunt en niet waar het plateau op de vloer staat (aan 2 kanten smaller).
Ook hangt de Sma toevallig rechts van de deur waardoor er maar 69cm ruimte tot aan de deurpost is O-)
Gelukkig zie ik dat allemaal nog voor hij naar boven wordt gesleept _O-
He, het houd(t) je bezig. 18 mm hechthout en klosjes spaanplaatschroeven doen wonderen. Het lijkt er op dat je voor het eerst in dat hok kom. ;)
Het zal vast goedkomen. :)

Ik heb de boiler nu op 24/24 staan, had eerste de klok geprogrameerd van 7:30 tot 19:30 en van 19:40 tot 10:30 maar wat doet de boiler dan, als het 7:30 is start hij, ook al heeft hij zijn temperatuur waar op hj zou moeten starten nog niet bereikt. Het zelfde doet hij ook om 19:40.

Helaas kan je maar 2 tijden in geven zoals hier boven verder zijn er geen mogelijkheden. :(

[ Voor 15% gewijzigd door wizzopa op 04-02-2018 08:32 . Reden: Stukje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 22:26
Ik begreep juist dat het probleem is dat hij bij de eindtijd afkapt ook al heeft hij zijn doel temperatuur nog niet bereikt maar nu zeg jij dat het omgekeerd ook zo is en dat hij aanspringt op de starttijd ook al is het water al op doel temperatuur? of begrijp ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Lennart_1337 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 09:47:
Ik begreep juist dat het probleem is dat hij bij de eindtijd afkapt ook al heeft hij zijn doel temperatuur nog niet bereikt maar nu zeg jij dat het omgekeerd ook zo is en dat hij aanspringt op de starttijd ook al is het water al op doel temperatuur? of begrijp ik dit verkeerd?
De wpb was gisteravond om 22:50 klaar en op 55 graden, nu 10:55 en hij is 51 graden, en heeft nog niet gedraaid.

De wpb blijft door draaien als de klok zegt dat hij dat niet moet doen, en start als de klok zegt dat hij mag draaien, ook al ligt de temperatuur nog binnen de differentie van de gewenste temperatuur.

Dus de temperatuur lijkt bij de klok instelling voorrang te hebben. Ik vind dat vreemd, nu maar 24/24 proberen.

Ook vreemd aan de klok is dat je maar 2 blokken van max 12 uur kan instellen, als je deze achter elkaar programmeer zit er tussen de eindtijd van blok 1 en de begin tijd van blok 2 een tijd van 10 minuten.

Deze ook hier vertoont de boiler dit gedrag en start als de klok zegt dat het mag ook al is het niet nodig of gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat achterin plaatsen vergeet ik maar, dan staat hij tegen een ventilatiepijp aan en kan ik er niet langs.
Vooraan kan wel, al moet ik me er dan langs wurmen (30cm ruimte) om bij de leidingen te komen :P
De 80l boiler achterin kan eventueel maar die blokkeert ook alles tenzij hij wat hoger aan de muur komt.
Niet te hoog want dan kan ik de luchtpijpen niet kwijt :o
Je moet wat over hebben voor een beetje voordeel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:33
Ik kan geen foto's plaatsen hier, maar wil wel wat vertellen over de plaatsing. We hebben flexibele slangen gebruikt die hier al eerder in dit topic zijn langsgekomen. Dat vergemakkelijkt het monteren, en zorgt ook voor thermische en akoestische ontkoppeling in het geval van trillingen:
https://www.econo.nl/flexibele-verbindingsslangen-dubbel-wartel-34-knie

Dat is eigenlijk het belangrijkste. Verder heb ik een CVpomp aangesloten om het water door de extra spiraal te 'duwen'. Deze CV-pomp stuur ik aan en uit met een slimme stekker van Plugwise, die op zijn beurt wordt aangestuurd door Domoticz. Die laat dagelijks de pomp minimaal 60 seconden draaien, en op verzoek langer. Parameters zijn dan ruimtetemperatuur en stroomverbruik van de WPB.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speedy-Andre schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:12:
Als die 152kWh elke maand door de helft kan (of nog beter) dan is dat toch mooi?
Vraag je subsidie aan voor een wpboiler dan moet je (op papier) aantonen dat hij deskundig is geïnstalleerd.
Zeker als je een bestaande boiler vervangt zal het met de kosten wel meevallen.
Mijn 200l wpboiler met spiraal kostte netto €222 plus nog wat los materiaal :)
Snelheid is ook de helft, en dan het geluid.
Die paar extra kWh is vrij makkelijk op te lossen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Flexibele slangen heb ik nu al op de boiler, maar dat is voor de cv ook een idee.
De aansturing van de pomp ga ik op een soortgelijke manier doen, misschien gewoon met Kaku.
Het was weer training day, de SMA hangt nu hoger en verder van de deur af zodat er ruimte is om de kap van de Atlantic (en SMA) los te maken :)

Volgende wat ik bedacht heb is de 80l boiler op de plek van de cvketel hangen, dan heb ik de leidingen op de juiste plek en hoef ik niets af te doppen.
Ook zit ik dan de lucht buizen niet in de weg want die hangen nu al voor een deel boven de cvketel.
De buizen naar de Atlantic worden iets langer als hij vooraan komt, vanwege mijn plannen met kleppen en broekstukken is dit eigenlijk wel prettig.

@Rol-Co Mij praat je er niet meer van af, alles is in gang gezet en bij mij is het wel praktisch als ik het totale verbruik verminder zodat er nog ruimte is voor ander geneuzel tot ik aan m'n taks van 4000kWh zit.
Het belangrijkste is spreiding van het verbruik, de 600W van de Atlantic kan ik veel makkelijker en langduriger inpassen dan de 2500W van de boiler :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:26:
[...]

Snelheid is ook de helft, en dan het geluid.
Die paar extra kWh is vrij makkelijk op te lossen.
Mijn eboiler van 1000 watt was langer bezig, het geluid ja dat is aanwezig maar waarschijnlijk maak een wasdroger meer geluid. O ja die extra kWh tjes komen morgen in de vorm 1500Wp. Boiler is net klaar met verwarmen.

Zal morgen even de COP posten deze zal ondanks dat het 2,3 graden is zeker boven de1 liggen.
@Rol-Co

COP 2,46

[ Voor 16% gewijzigd door wizzopa op 05-02-2018 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nog even over de lucht in/uit fouten in de handleiding :P
Hoofdstuk 4 laat zien dat de uitgang rechts zit gezien vanaf de voorzijde met display.
Verderop in hoofdstuk 7 zie ik dat de ingang rechts zit.
Welke van deze 2 is juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:13:
Nog even over de lucht in/uit fouten in de handleiding :P
Hoofdstuk 4 laat zien dat de uitgang rechts zit gezien vanaf de voorzijde met display.
Verderop in hoofdstuk 7 zie ik dat de ingang rechts zit.
Welke van deze 2 is juist?
Als je voor de boiler sta is rechts de uitgang en links de ingang. De uitgang heeft een vorm van isolatie in de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:18:
[...]

Als je voor de boiler sta is rechts de uitgang en links de ingang. De uitgang heeft een vorm van isolatie in de bocht.
Hoofdstuk 4 is dus correct, dan ga ik daar vanuit met lengtes bepalen :)
Het wordt toch wel een dikke knoop maar met de laatste indeling gaat dat passen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:45:
Flexibele slangen heb ik nu al op de boiler, maar dat is voor de cv ook een idee.
De aansturing van de pomp ga ik op een soortgelijke manier doen, misschien gewoon met Kaku.
Het was weer training day, de SMA hangt nu hoger en verder van de deur af zodat er ruimte is om de kap van de Atlantic (en SMA) los te maken :)

Volgende wat ik bedacht heb is de 80l boiler op de plek van de cvketel hangen, dan heb ik de leidingen op de juiste plek en hoef ik niets af te doppen.
Ook zit ik dan de lucht buizen niet in de weg want die hangen nu al voor een deel boven de cvketel.
De buizen naar de Atlantic worden iets langer als hij vooraan komt, vanwege mijn plannen met kleppen en broekstukken is dit eigenlijk wel prettig.

@Rol-Co Mij praat je er niet meer van af, alles is in gang gezet en bij mij is het wel praktisch als ik het totale verbruik verminder zodat er nog ruimte is voor ander geneuzel tot ik aan m'n taks van 4000kWh zit.
Het belangrijkste is spreiding van het verbruik, de 600W van de Atlantic kan ik veel makkelijker en langduriger inpassen dan de 2500W van de boiler :9
dat wil ik ook helemaal niet :)
een e-boiler kost meer kWh maar kan je weer beter sturen op vermogen pv, met mijn 2 boilers en 4 elementen in verschillende grootte is het bijna traploos.....dat kan weer handig zijn als salderen verdwijnt.
maar goed, eerst de 15kW doorstromer maar eens proberen he. ;)

@wizzopa
ik kan met de e-boiler's van langzaam 450W naar snel 3900W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:02:
[...]

dat wil ik ook helemaal niet :)
een e-boiler kost meer kWh maar kan je weer beter sturen op vermogen pv, met mijn 2 boilers en 4 elementen in verschillende grootte is het bijna traploos.....dat kan weer handig zijn als salderen verdwijnt.
maar goed, eerst de 15kW doorstromer maar eens proberen he. ;)

@wizzopa
ik kan met de e-boiler's van langzaam 450W naar snel 3900W
Je bijna traploos regel kan handig zijn, maar boiler vol is vol. Of ga je de hele dag douche? Ik ben dus reuze benieuwd naar je regel strategie. Misschien heb ik er ook watt aan. Ik heb 600 1000 en 1800 tot mijn beschikking met in totaal 360 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wizzopa schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:57:
[...]

Je bijna traploos regel kan handig zijn, maar boiler vol is vol. Of ga je de hele dag douche? Ik ben dus reuze benieuwd naar je regel strategie. Misschien heb ik er ook watt aan. Ik heb 600 1000 en 1800 tot mijn beschikking met in totaal 360 liter.
Zaak is dan om zoveel mogelijk zon te pakken, dus zomer mag het vol gas, in de winter met 450W en eventueel schakelen naar groter bij meer zon.
Nu maakt dat allemaal nog niet uit, maar dat gaat een keer een dingetje worden en gaat met een element beter dan een wpb.
Maar misschien is de salderings regeling helemaal niet zo spannend en maakt het niks uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WuCmHe84EYJwlwfncUgz2zCT/medium.jpg

@wizzopa Hoe heten die kraantjes?
Ik ga de Atlantic en de 80l boiler beide aansluiten, maar zo dat ik warm en koud dicht kan draaien.
Niet in serie denk ik, de 80l is een backup en die kan ik in geval van nood met de kraantjes inschakelen :)
Alleen nog even zien waar de veiligheidsgroep komt, die zou voor beide moeten werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-02-2018 13:12 . Reden: pic -> thumbnail ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Speedy-Andre https://www.toolstation.nl/shop/p16272

Als het goed is heeft je E-boiler toch al een veiligheidsgroep cq inlaatcombinatie als je de 2 boiler in serie plaats en de E-boiler koud mee laat stromen heb je ook geen problemen met de legio.

Officieel mag er geen niets tussen de boiler en de veiligheidsgroep c.q. inlaatcombinatie zitten. maar ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Maar stel dat Atlantic het even niet doet, dan gaat de 80l warm water door de afkoelde Atlantic :/
Dan kan ik beter een bypass erbij maken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 5 februari 2018 @ 12:24:
Maar stel dat Atlantic het even niet doet, dan gaat de 80l warm water door de afkoelde Atlantic :/
Dan kan ik beter een bypass erbij maken ...
Ik heb hier de CV de E en de WPB in serie. koud komt binnen in de cv .

Ik neem aan dat je alleen warm water met de WPB gaat maken. Dus koud E boiler in en dan naar de WPB en vandaar uit weer het huis in.

Dan zou ik een t stuk na de E boiler plaatsen, na het t stuk een kraan om de WPB te kunnen afsluiten, aan de warm water uit de WPB ook een kraan en daar na een T stuk, Tussen de 2 t stukken ook een kraan.

Dan kan je de E boiler mee laten circuleren en bij storing of werk aan de WPB deze dicht zetten en via de kraan tussen de t Stukken de E Boiler weer koppelen aan je huis.

https://imgur.com/RdJur7s zo iets https://imgur.com/3SKGBTK

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 05-02-2018 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met plaatjes is het duidelijker, tx :)
Op die manier heb je idd een bypass en kan je de wpb geheel afsluiten (wat niet mag ivm overdruk) dus dan eerst aftappen.

[edit]

Ik denk dat ik weet waar de Cozytouch vandaan komt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tMB9mg2xEBo2kgkc1rXX0TWT/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jO2bkP5losDCk0Uq4EOXZjLk/medium.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-02-2018 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vond een plug-in voor de Homebridge, blijkbaar heeft de Cozytouch veel gemeen met de Tahoma :)
Wat zou je hier nog meer mee kunnen doen, ik ben geen programmeur maar zou wel willen weten of dit te porten is naar een ander platform :9
Uit de teksten maak ik op dat deze plug-in met een Hitachi airco communiceert :)

En dan nog een grappig stukje Somfy klantenservice betreffende de mogelijkheden van de Cozytouch (let op hun spelling!) vs de Tahoma :+
Daar blijkt uit dat je zeer waarschijnlijk geen andere IO apparaten kan bedienen dan die van Atlantic en co.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Als jij het nu eens voor ons uitvogelt........ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Ik zie wel mogelijkheden om er iets voor te maken. Verschil tussen Tahoma en Cozytouch is vooral de URL waarop ze communiceren. Tahoma gebruikt: tahomalink.com, Cozytouch: ha110-1.overkiz.com.
Er zijn naast het genoemde project voor Homebridge nog andere projecten:
C++: https://github.com/brice81/Tahoma
JS/Homey: https://github.com/totalimmersion/com.somfy.tahoma
PHP: https://github.com/clauculo/TahomaPHP
Waarschijnlijk ondersteunen deze libraries de Atlantic niet direct, maar zijn ze wel uit te breiden.

De vraag is dan echter, wat ga je ermee doen? Ik ben zelf een fan van MQTT omdat je dan niet vast zit aan 1 domotica pakket. Zo heb ik pas ook een projectje gedaan om een GoodWe omvormer lokaal uit te lezen en via MQTT beschikbaar te maken. Dit wordt nu gebruikt in verschillende domoticasystemen waaronder Domoticz en HASS.

Het blijft echter wel jammer dat je een apart kastje nodig hebt wat alleen over internet te bereiken is. Daarom denk ik dat ik het toch bij een ESP hou, tenzij je met CozyTouch veel meer kan dan ik met een ESP kan uitlezen/aansturen.

Edit: Home assistant kan ook al overweg met Tahoma (vanaf versie 0.59). Heeft nog geen support voor de Atlantic, maar kan goed als basis dienen.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeIT op 06-02-2018 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Laatst online: 16-06 20:57
Ook hier staat nu de 200liter uitvoering op zolder (ging maar net door het trappenhuis omhoog).
Wij hebben 2 spanbanden gebruikt om hem met 2 man op zolder te krijgen.

Voor het aansluiten heb ik wat vragen voor de ervarings deskundigen onder ons:
1. Er zit een overdruk beveiliging los bij, wat hebben jullie hiermee gedaan?
2. Er zit een wit omrande water aansluiten op de boiler ter hoogte van de warm water aansluiting, wat is dit? Kon het zo snel niet vinden in de handleiding (is het een circulatie aansluiting of voor het overdruk ventiel?)
3. Hebben jullie een maximaal thermostaat gebruikt aan de warm water kant? (<65°C warm water)
4. Past een 160mm T-stuk direct op de inlaat/uitlaat van de WPB?
5. Hebben jullie de WPB ergens op gezet? (extra tegels of iets dergelijks)
6. Welke voorzieningen hebben jullie getroffen voor het kunnen legen van de WPB? (ergens een aftapkraan?)

edit: kan niet tellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kloekie schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:04:
Ook hier staat nu de 200liter uitvoering op zolder (ging maar net door het trappenhuis omhoog).
Wij hebben 2 spanbanden gebruikt om hem met 2 man op zolder te krijgen.

Voor het aansluiten heb ik wat vragen voor de ervarings deskundigen onder ons:
1. Er zit een overdruk beveiliging los bij, wat hebben jullie hiermee gedaan?
2. Er zit een wit omrande water aansluiten op de boiler ter hoogte van de warm water aansluiting, wat is dit? Kon het zo snel niet vinden in de handleiding (is het een circulatie aansluiting of voor het overdruk ventiel?)
3. Hebben jullie een maximaal thermostaat gebruikt aan de warm water kant? (<65°C warm water)
4. Past een 160mm T-stuk direct op de inlaat/uitlaat van de WPB?
5. Hebben jullie de WPB ergens op gezet? (extra tegels of iets dergelijks)
6. Welke voorzieningen hebben jullie getroffen voor het kunnen legen van de WPB? (ergens een aftapkraan?)

edit: kan niet tellen....
1 Serieus? Zie handleiding :)
2 Zie handleiding, afdoppen.
3 Die heeft ie toch zelf of instellen in menu
4 Geen idee, materiaal komt nog maar normaal gaat daar een pijp in :P
5 Nee, is hij niet groot en zwaar genoeg?
6 Bijvoorbeeld, voor als je de leidingen los moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
1 wegdonderen en een fatsoenlijke inlaatcombi kopen
2 afdoppen of een pomp er tussen zetten
3 zelf instellen, ik heb nu de auto stand gekozen, eco was te koud
4 geen idee
5 staat niet vast, 270 +100 = 370 kg
6 geen aftappunt hier, ik laat hem dan wel via de flexleiding leeglopen

Pagina: 1 ... 4 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.