Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 106 Laatste
Acties:
  • 643.608 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:55
Kloekie schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:04:
Ook hier staat nu de 200liter uitvoering op zolder (ging maar net door het trappenhuis omhoog).
Wij hebben 2 spanbanden gebruikt om hem met 2 man op zolder te krijgen.

Voor het aansluiten heb ik wat vragen voor de ervarings deskundigen onder ons:
1. Er zit een overdruk beveiliging los bij, wat hebben jullie hiermee gedaan?
2. Er zit een wit omrande water aansluiten op de boiler ter hoogte van de warm water aansluiting, wat is dit? Kon het zo snel niet vinden in de handleiding (is het een circulatie aansluiting of voor het overdruk ventiel?)
3. Hebben jullie een maximaal thermostaat gebruikt aan de warm water kant? (<65°C warm water)
4. Past een 160mm T-stuk direct op de inlaat/uitlaat van de WPB?
5. Hebben jullie de WPB ergens op gezet? (extra tegels of iets dergelijks)
6. Welke voorzieningen hebben jullie getroffen voor het kunnen legen van de WPB? (ergens een aftapkraan?)

edit: kan niet tellen....
1. Niet gebruikt,de bestaande was voldoende
2. Sww circulatie aansluiting , is bedoelt voor grote installatie om instand warm water uit de warm water kraan te kunnen tappen.
3. In de boiler zit een maximaal thermostaat ingebouwd deze schakelt het verwarmingelement uit, de instelling voor de warmtepomp zijn gere-integreerd in de regeling door middel van temperatuur opnemers
4. Nee dat past niet hier voor heb je een https://www.ventilatiesho...nding-sok-hulpstuk-160mm/
6. In de koud waterleiding een aftapmogelijkheid aan gebracht bv https://www.toolstation.n...k+2x+knel+x+Bn.Dr./p34325 en https://www.toolstation.n...E+Vul%2Faftapkraan/p88653.

Kijk even bij mijn foto's

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Vanmorgen buiten temperatuur tussen de -2.0 en 3,0 gr COP 1,69, incl 1x ontdooien looptijd 4 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:58

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:03:
Vanmorgen buiten temperatuur tussen de -2.0 en 3,0 gr COP 1,69, incl 1x ontdooien looptijd 4 uur.
Moet kunnen zolang het een uitzondering is :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:22:
[...]

Moet kunnen zolang het een uitzondering is :P
Vind ik ook zoveel dagen met vorst zijn er niet meer.

BTW de 1500 Wp liggen er op, 3 x 300 oost en 2 x 300 west en dus ook de ventilatiepannen voor de WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-02 14:16
Kloekie schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:04:

2. Er zit een wit omrande water aansluiten op de boiler ter hoogte van de warm water aansluiting, wat is dit? Kon het zo snel niet vinden in de handleiding (is het een circulatie aansluiting of voor het overdruk ventiel?)
Heeft iemand een foto van deze aansluiting? Of zit deze alleen op de variant met extra spiraal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Daan140 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:22:
[...]

Heeft iemand een foto van deze aansluiting? Of zit deze alleen op de variant met extra spiraal?
Hij ziet er uit als de rode warme aansluiting met buitendraad, in de handleiding staat dat je ook op deze aansluiting op corrosie moet letten (geen koper direct er op).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:30:
[...]

Hij ziet er uit als de rode warme aansluiting met buitendraad, in de handleiding staat dat je ook op deze aansluiting op corrosie moet letten (geen koper direct er op).
Je mag wel de mee geleverde dop gebruiken om hem af te dichten, maar als je er een leiding op aansluit moet hij net als je warm water ontkoppelt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
https://imgur.com/LxgwGPA

https://imgur.com/bZlon1P

Is het 1 van deze twee?

Bij mij zat er geen afsluitdop bij, enkel twee aansluitingen voor warm en koud. En 1 daarvan met het rode ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie bij Havepe toevallig dit staan:

Recirculatie-aansluiting Available for models with coil

Je hebt denk ik een afgeplakt gaatje en geen water aansluiting op die plek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:04:
Ik zie bij Havepe toevallig dit staan:

Recirculatie-aansluiting Available for models with coil

Je hebt denk ik een afgeplakt gaatje en geen water aansluiting op die plek :)
Dat wordt bij de boiler met extra spiraal gebruikt om een voeler voor de sturen met cv ketel of zonnecollectoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
Ahah ok. ik heb inderdaad twee van die witte afdekplaatjes.
Dank :)

Nog een andere vraag: ik lees nergens iets over een anode vervangen.
Is dat bij deze niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Daan140 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:12:
Ahah ok. ik heb inderdaad twee van die witte afdekplaatjes.
Dank :)

Nog een andere vraag: ik lees nergens iets over een anode vervangen.
Is dat bij deze niet nodig?
https://imgur.com/a/6OsAB

De anaode wordt via elektronica bewaakt en gestuurd, via wat bij Atlantic ACI Hybride heet.

https://imgur.com/zzy9XSm

https://imgur.com/jGxNMyo via het hele dunne rode en blauwe draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Is het zo dat de anode slijt bij gebruik van het element of ook met alleen de warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:25:
Is het zo dat de anode slijt bij gebruik van het element of ook met alleen de warmtepomp?
Goeie vraag, Wikipedia: Kathodische bescherming geeft het antwoord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZbzUsLtYrPhOKF0hqsR441zY/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3yFrjQyHmlnvFo83prdSUO7i/medium.jpg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Je had nog niet genoeg te doen. :) Ik ben benieuwd wat je er mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:16:
[...]

Je had nog niet genoeg te doen. :) Ik ben benieuwd wat je er mee kan.
We gaan het zien, hij leeft maar verder kan ik nog niets zolang de Atlantic niet op z'n plek staat :)
Inmiddels uitgezocht hoe ik de cvketel van de muur kan krijgen, heel simpel gelukkig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z4EkBnQnbe2KAHCKGZ1XVSfu/medium.jpg

Omgevouwen rand van de Awb zit in een beugel bovenaan, waarschijnlijk laat de beugel zich misbruiken om de 80l boiler op te hangen op de plek van de cvketel :9
Het radiator circuit is zo ver geleegd dat het bij de leidingen droog zou moeten blijven, alleen de tap leidingen gaan een onbekende hoeveelheid water verliezen (koud water zit geen afsluitkraan tussen).
Gelukkig hoef ik alleen omlaag met het 45kg zware stuk co2 uitstoot-ijzer, de lekkende leidingen zijn op te vangen voor hij van de muur gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:51:
[...]

We gaan het zien, hij leeft maar verder kan ik nog niets zolang de Atlantic niet op z'n plek staat :)
Inmiddels uitgezocht hoe ik de cvketel van de muur kan krijgen, heel simpel gelukkig.

[afbeelding]

Omgevouwen rand van de Awb zit in een beugel bovenaan, waarschijnlijk laat de beugel zich misbruiken om de 80l boiler op te hangen op de plek van de cvketel :9
Het radiator circuit is zo ver geleegd dat het bij de leidingen droog zou moeten blijven, alleen de tap leidingen gaan een onbekende hoeveelheid water verliezen (koud water zit geen afsluitkraan tussen).
Gelukkig hoef ik alleen omlaag met het 45kg zware stuk co2 uitstoot-ijzer, de lekkende leidingen zijn op te vangen voor hij van de muur gaat.
Als je tussen je koud water nog geen afsluiter heb geplaatst, neem deze dan gelijk mee in de gehele operatie.

Maar wel voor je inlaatcombinatie voor 7 euro heb je er heel veel gemak van. Dan kan rest van je huis gewoon water gebruiken als je aan het klussen bent.

BTW boiler beugels zijn los verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb straks al direct een lastige, wat gaat de 80l boiler doen als ik koud water naar de cv los maak?
De 2 aansluitingen zitten onderop de boiler en het punt waar de leiding los gaat zit een stukje hoger.
Met de hoofdkraan dicht staat er geen druk op dus misschien loopt hij gewoon leeg als ik een warme kraan open zet van een wastafel.
Dat zal toch moeten gebeuren als hij wordt verplaatst.
Uiteraard komen er kraantjes tussen, ik struikel nu al direct bij de eerste handeling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 20:37:
Ik heb straks al direct een lastige, wat gaat de 80l boiler doen als ik koud water naar de cv los maak?
De 2 aansluitingen zitten onderop de boiler en het punt waar de leiding los gaat zit een stukje hoger.
Met de hoofdkraan dicht staat er geen druk op dus misschien loopt hij gewoon leeg als ik een warme kraan open zet van een wastafel.
Dat zal toch moeten gebeuren als hij wordt verplaatst.
Uiteraard komen er kraantjes tussen, ik struikel nu al direct bij de eerste handeling :P
Boiler lopen niet leeg door de warm water kraan open te draaien via de warm water kraan komt er lucht in de boier. Er zit niets anders op dan de boiler af te tappen via de onderkant koud water kant van de boiler.

Zit er misschien een vulkraan voor je cv in de buurt, meestal kan het water bij dit type kraan ( wasmachine kraan ) maar 1 kant op maar misschien heb je geluk , na gaat ook niet want je inlaatcombi zit er nog tussen.

[ Voor 13% gewijzigd door wizzopa op 07-02-2018 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er zit een vulkraan voor de cv op een leiding die de vloer in gaat, ook is er een afvoerpijp waar de 2 veiligheidsgroepen (cv en tapwater) op zitten en nog een slangetje van de cvketel.
Op de vulkraan kan ik eventueel een lange slang naar de badkamer maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ik hoop dat je er niet wakker van gaat liggen . :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:36:
Ik hoop dat je er niet wakker van gaat liggen . :O
Nee, dat doe ik meestal voor ik m'n nest in duik en vervolgens lig ik daarvan weer wakker :+
Het ziet er oplosbaar uit, de vulkraan gaat me redden denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dzQsAeYn0ZPdKd2M6DgEn1Ds/medium.jpg
_/-\o_ :D

De boiler legen is een ander verhaal, er zit een t-stuk op koud met een stop erin, als de stop los is wil ik een slang erop knutselen die naar een afvoer gaat als ik daar de spullen voor heb.
Voor alsnog kan ik de boiler gebruiken dankzij afsluitkraantjes op de koude en warme waterleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yTul4A6RO9wUUCW3kHxNeGEL/medium.jpg

Deze heb ik nog liggen, eens zien hoe ik hem op dat t-stuk krijg ...
Alhoewel, er zit geen knop op en er zal wel een reden zijn dat hij in een kast ligt :+
De ophangbeugel van de cvketel is lekker groot en zit met 4 bouten in de muur, die houdt de boiler wel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Aan je gas kraan zit een 1/2 " x15 knel schroefbus daar mee kan je van de buitenkraan die op de foto staat naar 15 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik denk dat ik dat verloopje op de gaskraan daar wel kan missen, als de schroefdraad eender is tenminste.
De vulkraan is niet de oplossing voor het legen van de boiler, ik heb nu ook een doos vol kraantjes e.d. van Toolstation en ga dat schema van jou na bouwen om alle kanten uit te kunnen :)
De boiler heeft me al tig keer gered met zwaar spul, de Sma hoger hangen met de boiler als steun en nu kon ik de cvketel erop laten zakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dat is met de 6 kranen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ja, ik had er 2 die daar prima zitten en schroef er 4 bij zodat ik kan spelen met elke boiler apart en eventueel in serie als dat voordelen heeft (koud vat neemt omgevingstemperatuur aan).
Een 5e kraantje komt ergens laag te zitten om de boel af te kunnen tappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:33:
[...]

Ja, ik had er 2 die daar prima zitten en schroef er 4 bij zodat ik kan spelen met elke boiler apart en eventueel in serie als dat voordelen heeft (koud vat neemt omgevingstemperatuur aan).
Een 5e kraantje komt ergens laag te zitten om de boel af te kunnen tappen :)
Dat 5e kraantje in de koudwater plaatsen en na de afsluiter van de aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zucht, ik stond niet echt stil bij wat de inlaatcombinatie doet, blokkeren dus :)
Als je die open zet dan kan het water via de afvoer van dat ding de boiler uit en hoeft de leiding niet los.
Even blazen in een warm water aansluiting en daar gaat ie dan :P
Nu eens kijken hoe ik dat logge zware ding omhoog krijg, dat zal de elektrische lier wel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:16:
Zucht, ik stond niet echt stil bij wat de inlaatcombinatie doet, blokkeren dus :)
Als je die open zet dan kan het water via de afvoer van dat ding de boiler uit en hoeft de leiding niet los.
Even blazen in een warm water aansluiting en daar gaat ie dan :P
Nu eens kijken hoe ik dat logge zware ding omhoog krijg, dat zal de elektrische lier wel worden.
Hier is hij met drie man via het gewone trappenhuis met draaiende trappen naar de 2de verdieping gegaan.

Spanband eronderdoor, die bij de bovenste man om de schouder gehangen, en dan twee man eronder om hem omhoog te duwen. Het ging eigenlijk heel makkelijk (was er zelf verbaasd over).

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Na veel gezwoeg en gepuzzel hangt de boiler aan de muur :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xsTp8t3U28jGXj58mSmQitPh/medium.jpg

Hij is nog leeg, maar de leidingen en kraantjes zitten er op.
Deze keer trok ik de papierbak de trap op en reed hem het cvhok in.
De boiler is niet al te zwaar dus ik kreeg hem op de bak waarna ik hem overeind zette.
Vervolgens een hele tijd met de beugel zitten klooien omdat ik niks kon zien, maar hij hangt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speedy-Andre schreef op zondag 11 februari 2018 @ 23:32:
Na veel gezwoeg en gepuzzel hangt de boiler aan de muur :*)

[afbeelding]

Hij is nog leeg, maar de leidingen en kraantjes zitten er op.
Deze keer trok ik de papierbak de trap op en reed hem het cvhok in.
De boiler is niet al te zwaar dus ik kreeg hem op de bak waarna ik hem overeind zette.
Vervolgens een hele tijd met de beugel zitten klooien omdat ik niks kon zien, maar hij hangt :)
Huh?
Ik heb wat gemist geloof ik, ik dacht dat je een wpboiler op moest hangen, die 80 had je toch al?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 11 februari 2018 @ 23:53:
[...]

Huh?
Ik heb wat gemist geloof ik, ik dacht dat je een wpboiler op moest hangen, die 80 had je toch al?
Haha, de 80l stond in de weg dus die is verhuisd.
Ik sluit hem aan zodat hij als backup kan dienen of eventueel als iets warmere buffer voor de wpboiler.
De wpboiler komt vooraan in het hok en nu is daar alle ruimte voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zondag 11 februari 2018 @ 23:56:
[...]

Haha, de 80l stond in de weg dus die is verhuisd.
Ik sluit hem aan zodat hij als backup kan dienen of eventueel als iets warmere buffer voor de wpboiler.
De wpboiler komt vooraan in het hok en nu is daar alle ruimte voor :)
Ah ok, maar had je dan niet beter die antlantic aan de muur kunnen hangen, die lijkt me zwaarder en geeft resonantie, dus aan een betonnen muur dempt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 11 februari 2018 @ 23:59:
[...]

Ah ok, maar had je dan niet beter die antlantic aan de muur kunnen hangen, die lijkt me zwaarder en geeft resonantie, dus aan een betonnen muur dempt dat.
Daar is hij niet op gebouwd, er zitten geen montage gaten oid achterop.
Bovendien zou dat een beste uitdaging worden want hij is te breed om achterin te staan tussen de leidingen en buizen die uit de vloer komen.
Ik heb naar een Eldom split gekeken, die is wel geschikt om op te hangen maar hij presteert nogal mager.
De 2,6kW van de Atlantic is echt uitzonderlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op maandag 12 februari 2018 @ 00:04:
[...]

Daar is hij niet op gebouwd, er zitten geen montage gaten oid achterop.
Bovendien zou dat een beste uitdaging worden want hij is te breed om achterin te staan tussen de leidingen en buizen die uit de vloer komen.
Ik heb naar een Eldom split gekeken, die is wel geschikt om op te hangen maar hij presteert nogal mager.
De 2,6kW van de Atlantic is echt uitzonderlijk :)
Ah, ja dan valt hij voor hier al af aangezien hij dan wel ipv de e boilers moet komen te hangen, daar kan hij niet staan met zijn gewicht (3e verdieping en houten vloer)

Succes met worstelen nog >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 18:52
@wizzopa Zou jij de COP excel willen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Here You go, kijk maar of het werkt, hij blijft 7 dagen staan. https://we.tl/zjYkNFcEN2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Zijn er nog mensen, die onder de boiler iets van geluidsdempend materiaal hebben geplaatst? Stukken rubber er onder zou dit nog nut hebben?

Het gewicht is 365kg (95 km +270 liter) en toch moet je hem vast zetten met 1 beugel. In de handleiding echter staat beugels. Er wordt maar 1 beugel mee geleverd.

(Er zit bij mij nog geen water in. De flex slangen zijn onderweg)

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb oude (project) vloerbedekking in het hok, ik kan nog niet zien hoe de poten eruit zien want hij staat nog op de pallet in de hal.
Hier werd ook maar 1 beugeltje geleverd.
Nog even puzzelen, nu de boiler aan de muur hangt heb ik 40cm vrij tot het plafond en de lucht afvoer.
Dat zal dan eerst flex worden en dan pas uitsplitsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Bij mij staat hij los zonder beugel, de beugel wordt bij geleverd voor oa Nieuw-Zeeland en de daar geldende bouwvoorschriften iets met aardbeving.

Volgens mij zitten er geen pootjes onder maar staat hij op de kunststof schaal waar dan weer uitsparingen in zitten waar pootjes in zouden kunnen, deze pootjes zijn waarschijnlijk weg bezuinigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cxFNfp1SQ7JAXZ8Gc802eHO8/medium.jpg

Is dit te ingewikkeld? :)
Helaas wat veel verloopjes nodig ivm MV en dakdoorvoer ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Een kronkel. Ik zou het proberen zonder dat de mv uitblaast in de retour van de wpb en een terugslag klep op de ingang van wpb.

De lucht van de mv zal waarschijnlijk de terugslagklep niet openen terwijl de wpb hem wel opend.
Lucht van de mv zal dan via de aanzuig kant het dak uitgaan.

In de situatie dat de wpb draaid met behulp van de regelklep het debiet uit de mv regelen op het nivo dat hij heeft in normaal bedrijf heeft, de wpb zal zeker in het 125 mm kanaal een onderdruk veroorzaken en meer uit je huis zuigen dan je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:09:
Een kronkel. Ik zou het proberen zonder dat de mv uitblaast in de retour van de wpb en een terugslag klep op de ingang van wpb.

De lucht van de mv zal waarschijnlijk de terugslagklep niet openen terwijl de wpb hem wel opend.
Lucht van de mv zal dan via de aanzuig kant het dak uitgaan.

In de situatie dat de wpb draaid met behulp van de regelklep het debiet uit de mv regelen op het nivo dat hij heeft in normaal bedrijf heeft, de wpb zal zeker in het 125 mm kanaal een onderdruk veroorzaken en meer uit je huis zuigen dan je zou willen.
Hmm, dus uitblaas van wpb zonder t-stuk doen en de MV wel op de aanzuig van de wpb links.
De terugslagklep komt dan direct op het verloopstuk van 160 naar 125.
Voordeel is dat de wpb dan niet de eigen lucht kan recirculeren :)
Ook ben ik dan dat grote t-stuk rechts kwijt en kan er 1 lange buis met isolatie op.
Alleen even lastig om de flow van de MV te meten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Laatst online: 07-06 18:52
@wizzopa Bedankt voor de COP tabel.

Veel van de aansluitspullen zijn onderweg.
Hebben jullie een lucht filter geplaatst op de inlaat van de WPB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 22:20
@wizzopa In de tabel ga je ervanuit dat het COP verloop lineair is; maar rond de en onder de 0 graden krijg je toch met defrosts te maken?
Heb je hier zelf ook al resultaten van gemeten? Zag ergens dat je een run van -2 tot +3 graden had gedaan; heb je ook een run die geheel onder 0 is geweest?

Vind het echt super dat je de tabel hebt gemaakt!

• wizzopa
Lennart_1337 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 23:43:
@wizzopa In de tabel ga je ervanuit dat het COP verloop lineair is; maar rond de en onder de 0 graden krijg je toch met defrosts te maken?
Heb je hier zelf ook al resultaten van gemeten? Zag ergens dat je een run van -2 tot +3 graden had gedaan; heb je ook een run die geheel onder 0 is geweest?

Vind het echt super dat je de tabel het gemaakt!
M.b.t. de de defrost heb je gelijk, ik heb bij Atlantic gevraagd of er gegevens beschikbaar waren mbt de COP die zijn er volgens de medewerker van de helpdesk niet. Dus als die er niet zijn moet je zelf at maken.

Het is lastig om een run goed te meten, het is niet zo dat ik de hele dag met pen en papier naast de wpb zit om de meterstanden op te nemen. Een run meting start als de boiler klaar is met verwarmen, dan neem je de meterstanden op kwh en water en water temperatuur en buiten temperatuur, als er daarna water verbruik is bv voor het douchen en de temperatuur van het water in de wpb daalt dat hij start, heb je een mogelijkheid de cop te bepalen.

In de grafiek van 14-2 zie je om 19:30 een dip dit is veroorzaakt door warm water verbruik en heeft dan weer invloed op je meting dus op je cop.

Mijn wpb draaid zonder gebruik te maken van het verwarming element, dat is in het menu uitgeschakeld en staat 24/24 op MANUEEL – ECO Inactief 55 graden en op buiten lucht. Hij is nu ruim een maand in bedrijf ik zal morgen even het verbruik er bij zetten.
:O

Verbruik warm water 3572 liter, stroom 89,23 kWh gemiddelde temperatuur 1,9 COP 2,19 dit is slecht 0,05 lager dan de lijst van Atlantic. :)

Hier zit dus alles in ontdooiing, opstarten zonder dat het nodig is, douchen, kopjes afwassen, dus warm water verbruik zo als je het normaal ook zou doen.

[ Voor 12% gewijzigd door wizzopa op 15-02-2018 20:03 . Reden: Gegevens aanvulling. ]

• wizzopa
Kloekie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 23:29:
@wizzopa Bedankt voor de COP tabel.

Veel van de aansluitspullen zijn onderweg.
Hebben jullie een lucht filter geplaatst op de inlaat van de WPB?
Ik niet.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Toch de boiler maar vol laten lopen, blijkbaar hangt hij stevig en ik kon e.e.a. aandraaien.
Morgen komen de lucht spullen en is het materiaal compleet (tenzij de praktijk anders uitwijst).
Een klepmotor is besteld, maar dat zal een paar weken duren.
Nu de boiler hangt is er eigenlijk geen reden meer om met de Atlantic te wachten :P

• Lennart_1337
@wizzopa
Dus het opnemen van de watermeter is nog wel handwerk om te bepalen wat de COP van een run is?
Dan had ik dat verkeerd begrepen/onthouden, ik dacht dat je dat ook al geautomatiseerd had.
Ik vind het zeer netjes dat je deze statistieken allemaal hebt.

Je doelt op deze grafiek toch?
https://pvoutput.org/intr...6505&dt=20180213&gs=0&m=1
In de grafiek van 14-2 zie je om 19:30 een dip dit is veroorzaakt door warm water verbruik en heeft dan weer invloed op je meting dus op je cop.
Bedoel je de rode lijn 'power used'?
Ik dacht dat dit het wattage is dat de WPB gebruikt, ik kan dat dipje niet helemaal verklaren want de pomp gaat toch niet meer vermogen gebruiken als er water gebruikt wordt?
Kan je dit verder uitleggen zodat ik de grafiek wat beter kan interpreteren.
Is de boilertemperatuur ook ergens in de grafiek verstopt?

De WPB lijk bij jou ook midden in de nacht aan t gaan en dan runs van ~2uur te doen, is dit omdat er dan water gebruikt wordt of omdat hij net op de kritische temperatuur zit?
Wel jammer dat we dit niet beter kunnen sturen aangezien midden en einde van de nacht het op z'n koudst is en je dan liever niet wil draaien ivm de COP.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie hem 11 feb een keer in de nacht draaien, daarna niet tussen 2 en 7u.
Was @wizzopa niet bezig met de timers die nogal apart werken (nadraaitjd)?
Ben wel benieuwd of je hem met de pv sturing uit kan forceren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Lennart_1337 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 23:17:
@wizzopa
Dus het opnemen van de watermeter is nog wel handwerk om te bepalen wat de COP van een run is?
Dan had ik dat verkeerd begrepen/onthouden, ik dacht dat je dat ook al geautomatiseerd had.
Ik vind het zeer netjes dat je deze statistieken allemaal hebt.

Je doelt op deze grafiek toch?
https://pvoutput.org/intr...6505&dt=20180213&gs=0&m=1

[...]

Bedoel je de rode lijn 'power used'?
Ik dacht dat dit het wattage is dat de WPB gebruikt, ik kan dat dipje niet helemaal verklaren want de pomp gaat toch niet meer vermogen gebruiken als er water gebruikt wordt?
Kan je dit verder uitleggen zodat ik de grafiek wat beter kan interpreteren.
Is de boilertemperatuur ook ergens in de grafiek verstopt?

De WPB lijk bij jou ook midden in de nacht aan t gaan en dan runs van ~2uur te doen, is dit omdat er dan water gebruikt wordt of omdat hij net op de kritische temperatuur zit?
Wel jammer dat we dit niet beter kunnen sturen aangezien midden en einde van de nacht het op z'n koudst is en je dan liever niet wil draaien ivm de COP.
Het opnemen van de water meter gaat via Flukso en vandaar naar Pvoutput, maar die 2 praten niet goed met elkaar. De extended data is nu ook zichtbaar, hier in de 2 water meters maar de waarden zijn niet juist.

Power used is de stroom opname van de boiler. Het dipje is minder stroom verbruiken door koud water wat de boiler in gaat, net als de het stroom verbruik stijgt als de boiler warmer wordt.

De temperatuur van de boiler gaat niet naar Pvoutput, ik kan hem wel zien op mijn telefoon met de Sonoff app, dat de boiler aan gaat komt inderdaad door de kritische temperatuur differentie is 5 graden.

Beter sturen zou mooi zijn maar het verwarmen is zo als je ziet een traag proces de run van vannavond duurde 3uur en 15 minuten, uitstel van de start zou mooi zijn maar dat staat de klok/ timer niet toe, hij heeft maar 2 instel mogelijk heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Hoe kan ik de extended data zien?, of zit ik met de verkeerde link te kijken?

Bijzonder dat het de WPB meer gaat ver verbruiken naarmate de temperatuur van het water omhoog gaat, gaat deze dan harder draaien en meer toeren maken of ondervind de pomp meer weerstand naarmate het water warmer wordt?

Het zou leuk zijn als je de temperatuur van de sonoff ook kan integreren in de grafiek.
Zelf ga ik ook aan de slag met puzzelen hoe ik net als jou de waardes inzichtelijk kan krijgen.

Ik begrijp van jou ervaring en die van andere topics dat het bijna niet te doen is om een nauwkeurige stabiele uitlezing van de meter te krijgen en dat als je hem uit kan lezen elke mm dat de sensor beweegt het daarna weer pielen is?
Ik ben nog opzoek naar een watermeter die geschikt is om makkelijk met een sensor uit te lezen en kwam deze tegen voor 116,49 euro:
Watermeter met impulsgever, type BETA-MJ-SDC, ½" L145, incl. koppelingen, 1 puls per liter

Hierbij zit er al een sensor op de goede manier vast en meet als het goed is betrouwbaar de pulsen.
Scheelt een hoop gepiel en ergernis maar betaal ik wel 70,- meer dan een normale goedkope meter die ik met een china sensor van 0,99 uit zou kunnen lezen.
En ik moet kijken waar ik het beste de impulsgever mee kan uitlezen; ben nog niet zo thuis in die wereld.

Over geforceerd aansturen is er denk maar 1 mogelijkheid, de PV schakeling van de WPB gebruiken, deze heeft helaas wel een nalooptijd van 30minuten en warmt tot 62 graden op als je niet op tijd stopt met warmen.
• Fotovoltaïsch systeem (PV) / Smart-Grid:
Deze instelling laat toe de koppeling van het product met een fotovoltaïsche installatie te activeren. Deze
werkingsmodus leidt tot de geforceerde inschakeling van de warmtepomp als een signaal van de
fotovoltaïsche installatie wordt ontvangen door de waterverwarmer. De regeling keert automatisch terug naar
de eerder gekozen modus 30 minuten na het ontbreken van het signaal van het fotovoltaïsche station.
Tijdens de ontvangst van het signaal, wordt de ingestelde temperatuur automatisch ingesteld op 62ºC (niet
regelbaar).
Ik begrijp dat de WPB met een delta van 5 graden van de ingestelde temperatuur ingeschakeld.
Dus als we een temp van 50graden instellen (lager kan niet) dan zal bij 45 graden de WPB inschakelen.

Maar als je zelf de WPB temp kan uitlezen zoals jij met de sonoff dan kunnen we zelf met het PV aanstuur circuit bepalen wanneer we warmen tussen de 46 en 62 graden.
Als we weten hoeveel de WPB nog nawwarmt in de 30min nalooptijd dan kunnen we deze overshoot ook meenemen.

Als we het uitmikken dat begin van de avond de temp hoog genoeg is om de avond/nacht/ochtend door te komen dan hoeft deze niet 's nachts te draaien maar als je 's avonds een bad vol laat lopen (hebben wij niet) dan is die natuurlijk wel leeg en staat die vanzelf aan :+

[ Voor 33% gewijzigd door Lennart_1337 op 16-02-2018 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Lennart_1337 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:26:
Hoe kan ik de extended data zien?, of zit ik met de verkeerde link te kijken?

Bijzonder dat het de WPB meer gaat ver verbruiken naarmate de temperatuur van het water omhoog gaat, gaat deze dan harder draaien en meer toeren maken of ondervind de pomp meer weerstand naarmate het water warmer wordt?

Het zou leuk zijn als je de temperatuur van de sonoff ook kan integreren in de grafiek.
Zelf ga ik ook aan de slag met puzzelen hoe ik net als jou de waardes inzichtelijk kan krijgen.

Ik begrijp van jou ervaring en die van andere topics dat het bijna niet te doen is om een nauwkeurige stabiele uitlezing van de meter te krijgen en dat als je hem uit kan lezen elke mm dat de sensor beweegt het daarna weer pielen is?
Ik ben nog opzoek naar een watermeter die geschikt is om makkelijk met een sensor uit te lezen en kwam deze tegen voor 116,49 euro:
Watermeter met impulsgever, type BETA-MJ-SDC, ½" L145, incl. koppelingen, 1 puls per liter

Hierbij zit er al een sensor op de goede manier vast en meet als het goed is betrouwbaar de pulsen.
Scheelt een hoop gepiel en ergernis maar betaal ik wel 70,- meer dan een normale goedkope meter die ik met een china sensor van 0,99 uit zou kunnen lezen.
En ik moet kijken waar ik het beste de impulsgever mee kan uitlezen; ben nog niet zo thuis in die wereld.

Over geforceerd aansturen is er denk maar 1 mogelijkheid, de PV schakeling van de WPB gebruiken, deze heeft helaas wel een nalooptijd van 30minuten en warmt tot 62 graden op als je niet op tijd stopt met warmen.

[...]

Ik begrijp dat de WPB met een delta van 5 graden van de ingestelde temperatuur ingeschakeld.
Dus als we een temp van 50graden instellen (lager kan niet) dan zal bij 45 graden de WPB inschakelen.

Maar als je zelf de WPB temp kan uitlezen zoals jij met de sonoff dan kunnen we zelf met het PV aanstuur circuit bepalen wanneer we warmen tussen de 46 en 62 graden.
Als we weten hoeveel de WPB nog nawwarmt in de 30min nalooptijd dan kunnen we deze overshoot ook meenemen.

Als we het uitmikken dat begin van de avond de temp hoog genoeg is om de avond/nacht/ochtend door te komen dan hoeft deze niet 's nachts te draaien maar als je 's avonds een bad vol laat lopen (hebben wij niet) dan is die natuurlijk wel leeg en staat die vanzelf aan :+
De extended data vind je in het laatste blokje onder de grafiek. Voor watermeters kan je kijken bij https://www.sandervunderink.nl/#search:query=Watermeter

Dat een warmte pomp meer gaat gebruiken heeft te maken het koelmiddel, als de temperatuur stijgt, stijgt ook de druk in het systeem en moet de compressor harder werken en dus meer stroom verbruiken.

Dit is ook te zien in de grafiek. Bij de start zie een verbruik van rond de 544 en een 577 als hij klaar is. Dit is het opwarmen van stilstand verlies.

De laatste run geeft 437 en 566 dat is douchen.

[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 16-02-2018 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Leuk, daar zit ook een warmwater meter bij met display.
Die zou je met camera software kunnen uitlezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:36:
[...]

Leuk, daar zit ook een warmwater meter bij met display.
Die zou je met camera software kunnen uitlezen :)
Die QaLcomatic heeft een wireless M bus op 868Mhz (naast een optische interface)
https://www.sandervunderi...che-watermeter-1-6m3.html

Brochure: http://www.axiomametering...8dccee854b2d348467665.pdf

Op het Domoticz forum is iemand die een wmbus watermeter succesvol heeft gekoppeld.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=16091

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 16-02-2018 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jammer, mijn E350 slimme meter heeft geen wm-bus voor water lijkt het, wel voor gas :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:08
Ik heb vandaag ook een brief van de overheid ontvangen, binnen een week wordt er €1250.- subsidie overgemaakt. :)

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RoEhYkr9vqKXAp6YgAmuqfjh/medium.jpg

Het spanbanden festijn wordt voorbereid :P
De blauwe is 5,7m lang, een zwarte 4,7m en daar zijn er nog 3 van 2,2m bij.

Wat ijzer en plastic :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JgS8W6efa351AemhAyKaRBFm/medium.jpg

en iets om het te verbinden met de Atlantic :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LiUU44qpxFmeudEVV3rg9tJM/medium.jpg

De klepmotor doet maar 1N.m, ik zie wel een keer hoe hij het doet :9
Nog even brainstormen over de spanbanden, de Atlantic gaat met het display naar boven de trap op en de draai aan het begin is denk ik het lastigst ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vSsNHKTMlgsifZ6dcYQ6O4l8/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Speedy-Andre Het gaat dus gebeuren, hier mijn bijdrage. :)

Mbt de spanbanden, ik had er 2 van boven naar beneden onder de boiler door en weer naar boven. Een derde om de boiler en dan om elke band die je tegen kom daar een slag om heen, op deze manier is het haast onmgelijk dat de boiler als hij semi-horizontaal hangt er tussen uitglipt.

Nu heb je aan de boven kant een kruispunt van de 2 spanbanden hier heb je nu houvast voor de hijs kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Of de hijskabel nodig is weet ik niet, dat hangt af van hoe soepel het gaat met 3 man.
Ik ga wel vast kijken hoe ik de lier boven kan bevestigen zodat hij zo hoog mogelijk komt :)
Mijn vouwtrap kan veel hebben, maar hij moet niet de doorgang blokkeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Met 3 man gaat het zeker werken, met de banden op deze manier om de boiler staat hij zo boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ok, eenmaal boven staat hij zo wat voor het cvhok wat aan de trap grenst.
Nog even kijken hoe hij naar binnen gaat want het is een smalle deur met een post van 80cm.
Als het goed is kan een smal mannetje (ikke :9 ) naar binnen en eenmaal rechtop moet ie er langs kunnen.
Ik zie dat ik nog wat werk heb om de kraantjes op de juiste plek schroeven, maar eerst nog de boiler leeg trekken (en de was draaien) voor ik ga sleutelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Klinkt als een lekker klusje, heel veel succes :P

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Voor 1 man niet te doen, tenzij je een rechte trap hebt.
Hij staat op de pallet (die weer op een verhuisplank) en het schuim, dat wordt de eerste inspanning.
De spanbanden krijg je er niet onder zolang het schuim er zit.
Met een steekkarretje is hij er zo van af maar die heb ik niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Ook dit is zo op gelost.

Eerst van de verhuisplank af, dan van de pallet af , en dan boiler schuin houden en het piepschuim er onder vandaan breken, en dan staat de boiler op de grond en kunnen de banden er onder door.

Niet overal problemen in zien. ;)

Ik zou zeggen KOM OP JE KEN 'T :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SC6NADm2o0UpJ4D7BIiJqHFJ/medium.jpg

Met veel dank aan @Skipper-93 die op z'n fiets kwam en de buurman _/-\o_
Het ging best wel snel, de buurman en ik er onder om hem met de knie te ondersteunen en boven aan de spanbanden verder de trap op trekken tot hij liggend een kamer in kon.
Vervolgens met wat draaien op de poten naar het hok en dan erin.
Ik stond in het hok en kon er inderdaad langs, de buurman raadde ik dat af :+
Wel jammer dat de water aansluitingen niet haaks t.o.v. het front zitten, nu zal ik alsnog (extra) flexjes moeten halen of kijken of de koperen pijpen direct in de t-stukken kunnen.
Vermoedelijk gaat dat niet goed omdat ik een hoogteverschil heb maar dat ga ik toch als eerste proberen.
Dan zijn de luchtbuizen met isolatie best dik, maar dat zal wel passen allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:27:
[afbeelding]

Met veel dank aan @Skipper-93 die op z'n fiets kwam en de buurman _/-\o_
Het ging best wel snel, de buurman en ik er onder om hem met de knie te ondersteunen en boven aan de spanbanden verder de trap op trekken tot hij liggend een kamer in kon.
Vervolgens met wat draaien op de poten naar het hok en dan erin.
Ik stond in het hok en kon er inderdaad langs, de buurman raadde ik dat af :+
Wel jammer dat de water aansluitingen niet haaks t.o.v. het front zitten, nu zal ik alsnog (extra) flexjes moeten halen of kijken of de koperen pijpen direct in de t-stukken kunnen.
Vermoedelijk gaat dan niet goed omdat ik een hoogteverschil heb maar dat ga ik toch als eerste proberen.
Dan zijn de luchtbuizen met isolatie best dik, maar dat zal wel passen allemaal.
Nu ik de situatie zie met de boiler op zijn plaats. Geweldig. d:)b
@Skipper-93 en de buurman geef ze een sigaar :7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik had een leuk presentje voor ze, de buurman wordt daar wel dikker van :+
Even een pas op de plaats, ik heb te weinig verloopjes naar de grote draad op de wpboiler ;w
Daar kunnen mooi nieuwe flexjes op die als verloop dienen en de boel wat ruimte geven.
Wat je op de foto niet ziet is dat er plenty werkruimte is achter de wpboiler, de 80l boiler ophangen was een prima idee zo te zien :)
Dan maar eerst met de lucht verder.
Je kan nu wel slecht bij het display dus de Cozy remote is zo gek nog niet :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Hoi Andre, super dat die op zijn plek staat, ik denk dat je voor de boiler achteraan beter ook een cozy kan bestellen haha, iig niet teveel snoepen als je er ooit nog bij moet; denk dat je dan aan de buurman zo te horen niet veel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een slag rechtsom draaien schiet ook niet op, dan steken de water aansluitingen uit :)
Nu staan de lucht pijpen tegen de muur, draaien zorgt ook dan weer tot een smallere doorgang :P
Gelukkig loopt de lucht straks bovenlangs, daar zit er niks in de weg.
Het hokje wordt nog meer gevuld met domotica, ik wil zo veel mogelijk op afstand registreren en regelen.
Een belangrijke is de samenwerking tussen de wpb en de MV omdat ze een lucht aan/afvoer delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Speedy-Andre
Daar op de grond mag je die bak spagetti ook wel eens een beetje ordenen. ;)
Wat een bende.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Speedy-Andre schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:31:
Ik had een leuk presentje voor ze, de buurman wordt daar wel dikker van :+
Even een pas op de plaats, ik heb te weinig verloopjes naar de grote draad op de wpboiler ;w
Daar kunnen mooi nieuwe flexjes op die als verloop dienen en de boel wat ruimte geven.
Wat je op de foto niet ziet is dat er plenty werkruimte is achter de wpboiler, de 80l boiler ophangen was een prima idee zo te zien :)
Dan maar eerst met de lucht verder.
Je kan nu wel slecht bij het display dus de Cozy remote is zo gek nog niet :*)
Plenty ruimte noemt hij dat. :D
Ben je niet bang dat je hem goed gaat horen qua geluid? Ik ben blij dat die van ons in de garage staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tja, dat moest even snel aan de kant toen het gevaarte er in kwam :)
Omdat ik daar ook langs moet lopen is het wel uitkijken dus dat wordt zeker wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kenny73 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:23:
[...]

Plenty ruimte noemt hij dat. :D
Ben je niet bang dat je hem goed gaat horen qua geluid? Ik ben blij dat die van ons in de garage staat.
Ik heb nog geen idee van het (soort) geluid, hij mag pas aan als er water in zit.
De Itho hoor je buiten het hok blazen op stand 3, ik hou er rekening mee dat het zo zal klinken :P
In mijn slaapkamer hoor ik de Itho niet, ik heb hoop dat het mee zal vallen.
Overigens is in de nacht draaien niet echt optimaal, als ik naar het werk ben hoor ik hem zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Die AXIOMA elektronische watermeters zijn ook optisch uit te lezen: QALCOMATIC FLOW C - ELECTRONIC COLD WATER METER
Electronic water meter transfers data over radio link and optical interface.
Zou er in het midden een ledje knipperen?
Electronic water meter QALCOMATIC FLOW C with autonomous power supply
Zit dus een batterij ingebouwd?, hoelang zou dat meegaan?, zou die vervangbaar zijn?

Die wireless iM871A-USB - Wireless M-Bus USB-adapter 868 MHz adapter vind ik ook niet echt goedkoop
https://shop.imst.de/wire...m-bus-usb-adapter-868-mhz
Komt nog 10,- 'kleine order boet bij' + btw + verzending en dan komt die uit op: Total amount: €85.34
en dan nog prutsen om het op afstand uit te lezen.
Als iemand het aan de praat krijgt net als die andere gast op domoticz is het natuurlijk wel heel gaaf.

Ik wil graag een homey kopen om het huis te automatiseren en zie dat die ook een 868mhz antenne heeft, dus als we die het m-bus protocol kunnen leren zou je daarmee ook direct de watermeter uit kunnen lezen.

[ Voor 20% gewijzigd door Lennart_1337 op 17-02-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0B02WPZdm5iin2QcWruGS3a4/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y0AfQnM408afzVUpejdLwn5C/medium.jpg

Mooi spul die gele ringen, dat maakt alles goed passend :)
Wat de ruimte betreft, er staat echt een stoeltje achter de Atlantic (hoe neem ik die foto's anders) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Lennart_1337 Met SDR kan het ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5iV8mKyJCjsny0sHtYnIZDxv/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7LYfxm2FzPn0A2Ok1tNO2MFx/medium.jpg

Nou ok dan, er is steeds minder ruimte vrij in dat hok ;)
Hij is gevuld, morgen de eerste run die ik als het goed is met de app kan volgen :)
Voor het mooie log ik het verbruik met Domoticz via een stekker, dat zegt me toch meer dan de kale app.
2W in rust valt me mee.
Helaas blijf ik de knelfittingen aandraaien, dat was met de 80l boiler al zo en nu dus met 2 circuits.
Het zit uiteindelijk wel dicht, ik hoef geen emmer per dag weg te brengen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Lekker bezig, maar de afwerking laat wel wat te wensen over. ;)

Als je de Guso ringen gebruik kan je eerst de binnen slang hieraan vast maken met tape, en dan de isolatie en de buiten mantel hier over heen doen en weer vast maken met tape. Dan krij je een strak geheel en kan je het geheel met een slangenklem vastzetten en bij onderhoud ook makelijk los maken en verwijderen. http://imgur.com/gVCrZon

Bij knelkoppelingen is afwerking belangrijk op maat maken met een pijpensnijder, afbramen binnen en buiten kant, schuren en tot aan de aanslag in de koppeling drukken, wartel en knelring een klein drupje olie en met passend gereedschap vast draaien. Van alle kranen, t-stukken etc had ik geen lekkage. Wel een drupje op de aansluiting van wartel van de flex en koudwater het kan echt in 1 keer dicht.

Ik ben benieuwd naar de resultaten van je eerste run of het dat brengt wat je er van verwacht met het bij mengen van de lucht van je mv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij mij begint het altijd zo, als het eenmaal werkt maak ik het wat netter.
De eerste run met de timer ging niet goed, ik heb hem met de app gestart.
Eens zien hoe dat met de MV gaat, de klep staat nu open en ik volg de diverse ruimte temperaturen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Och ja de franse timers, je hebt nu gezien hoe beperkt en onbetrouwbaar en in mij optiek totaal nutteloos.

Gisteravond dochter in bad boiler op 26 graden, boiler weer op temperatuur 23:45, de klok zou hem uitgeschakeld hebben om 22:30 gevolg de volgende morgen is de boiler niet op temperatuur, gevolg daar van een boze vrouw. ;)
Dus dan maar op 24/24.

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 19-02-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat was voor mij een van de redenen om de Cozytouch aan te schaffen, er is niemand die overdag iets kan bedienen en opwarmen kost nu eenmaal tijd.
Wel leuk om het verbruik te kunnen aflezen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UlVx7NEJCg1qkxLvdZg4naN1/medium.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WEOBua6bdibbIJK5SSVPPYt7/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fCu9N2SxBns4uwyCh2ERBrvN/medium.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-02-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
De tijd zal het leren of je wat hebt aan of gebruik gaat maken van de bedienmogelijk heden.
Het verbruik aflezen is een leuk gegeven zeker als je boiler zo in gebouwd is als die van jou en je display is bijna niet af te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben al vast aan het kijken hoe ik met de temperatuur in het hok om ga.
Omdat de MV een aanzuigpunt in het hok heeft kan ik daar zonder ingrepen gebruik van maken.
De SMA zal in de zomer een kacheltje zijn (denk aan 3% van P opwek) en die warmte wil ik in de wpb stoppen.
Vorige zomer werd het tot 25 graden in het hok (op de vloer gemeten) en toen blies ik alles nog naar buiten.
Op die manier draagt de SMA een beetje bij aan een hogere cop :9
Wel jammer dat het hok zo klein is, er zal ook lucht van buiten het hok komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Maar je boiler wordt wel warm? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Geen idee, ik zie het verbruik toenemen dus in principe wel.
De app geeft dit helaas niet weer :/
Het display kan meer laten zien, van mij mogen ze een 'expert' modus toevoegen aan de app :9
Om het toch op afstand te kunnen zien ga ik ook maar een probe er bij stoppen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:49:
[...]

Geen idee, ik zie het verbruik toenemen dus in principe wel.
De app geeft dit helaas niet weer :/
Het display kan meer laten zien, van mij mogen ze een 'expert' modus toevoegen aan de app :9
Om het toch op afstand te kunnen zien ga ik ook maar een probe er bij stoppen :)
En dan ben jij de Expert. :)

Op de zelfde plaats als zijn eigen voeler een DS18B20 zonder behuizing kan er net bij.

2 schroefjes links en rechts van het display er uit dan kan front naar beneden en kan je het front er voorzichtig afhalen. https://imgur.com/jGxNMyo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die kan op een Nodemcu die ik nog heb liggen, gelijk eens zien wat ik dat ding nog meer kan laten doen :P
Misschien de (warm)watermeter uitlezen die hier voor bij kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 11:36

CodeIT

Code IT

@Speedy-Andre In plaats van een watermeter zou je ook dit er tussen kunnen doen: https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN
Met EspEasy op je NodeMcu is een temperatuursensor + flow sensor makkelijk uit te lezen (zie bijvoorbeeld: https://www.letscontrolit...dex.php/Pulse_logic_input)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De watermeter is een stuk degelijker en hij bewaart het verbruik, ik heb op het werk ervaring met dit soort flowsensors en ze gaan in het laagste bereik afwijken door vervuiling en aanslag op/rond het radertje.
Zo te zien tot 60 graden dus dan moet hij in de koudwater leiding.
Voor het geld wel een leuk speledingetje dat met de Nodemcu werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nu weet ik het zeker, 59 graden met 4kWh tussen 10 en 18u volgens de Atlantic, Domoticz zegt 4,14kWh.
Hij werd gevuld met erg koud water omdat er die dag al het nodige getapt was.

Ook blijkt dat water in de condensbuis niet omhoog loopt :+
Gevolg is dat ik bij de luchtuitgangen vocht zag dat weg had moeten lopen.

De meeste knel fittingen zijn dicht, ik heb immers alles los gehad omdat de 80l boiler is verplaatst.
Grappig om te constateren was dat warm nog een beetje lekte en de hele buis tot aan de kraantjes warm was. Toen ik het lek kwijt was koelde alles af en werd ook de koude aansluiting op de boiler een beetje warm.
Ik ga eens kijken of hij echt uit blijft als ik een 'afwezig' periode instel, dit kan met de app ook :)
Er zit tijdelijk een temperatuur probe in de lucht aanvoer, misschien geeft dat een idee van hoeveel ik aanzuig via de MV.
Je kan e.e.a. op het display zien, maar ja :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
En wat vond je van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wel storend, al valt het niet direct op als er ook een airco nabij draait :P
Ik denk dat het me zou hinderen in een stille slaapkamer, al is het wel een constant geraas.
De overdracht komt mede door het ontbreken van drempels, voor nu laat ik het zo omdat hij uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Even wat theorie ivm het aansluiten op een lange leiding naar de keuken ...
Ik vond een rekentool die stelt dat een buis met binnendiameter van 13mm en 10m lengte 1,33 liter bevat.
Vroeger toen er nog een cvketel hing duurde het lang voor er warm water was, dit lag niet alleen aan de 10m leiding maar ook aan de cvketel die tijd nodig had om op te warmen.
De wpboiler heeft direct warm water beschikbaar als ik hem warm hou dus zou je kunnen stellen dat het verlies minimaal 1,33 liter is en dat het opwarmen door menging ook even duurt.

Het voordeel van instant warm water uit de Grohe boiler in de keuken verlies ik, maar daar staat tegenover dat ik veel meer warm water kan tappen en dat de boiler alleen nog aan hoeft voor heet water.
Nu is het de vraag of het idd loont om de Grohe niet meer te gebruiken, de eerste winst is geen stilstands verlies met cop=1 maar dat ruil je in voor het verlies van de wpb als hij aan blijft.
De 80l boiler ging pas aan als ik hem leeg wilde trekken, met de wpboiler kan dat anders worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
De wpb gaat aan als de temperatuur 5 graden onder het setpoint komt. De Grohe vullen met warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Volgens mij mag je de Grohe RD niet met warm water vullen, ik zal het eens opzoeken en kijken of er een goede reden voor is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 13:34
Apart dat het rechthoekige model niet gehotfilled mag worden, bij het nieuwe model mag het wel en staan beide methoden beschreven in de handleiding.

Edit: Dan is het trouwens ook niet echt hotfillen, meer dat het mengventiel net zo lang 100 graden water uit de Red pakt totdat er warm water via de ww-leiding komt.

[ Voor 36% gewijzigd door Skipper-93 op 21-02-2018 09:06 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Skipper-93 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:41:
Apart dat het rechthoekige model niet gehotfilled mag worden, bij het nieuwe model mag het wel en staan beide methoden beschreven in de handleiding.
Ik lees elders dat je met hotfill een praktisch probleem hebt: Er zit een mengklep in de boiler die van het kokende- en koude water de gewenste temperatuur maakt.
Meng je water van 60 graden met dat van 100 graden dan zal het altijd te heet zijn :P

Pagina: 1 ... 5 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.