Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 106 Laatste
Acties:
  • 643.655 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik lees net pas in de handleiding dat de inlaatcombinatie 7 bar moet zijn, ik heb er nu één van 8 bar (blijkbaar is dat standaard in NL).

Hebben jullie een 7 bar geinstalleerd, en waar heb je die gekocht? 6 bar is wel verkrijgbaar, zou dat nadelig zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 21-02-2018 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:51
Wolly schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:15:
Ik lees net pas in de handleiding dat de inlaatcombinatie 7 bar moet zijn, ik heb er nu één van 8 bar (blijkbaar is dat standaard in NL).

Hebben jullie een 7 bar geinstalleerd, en waar heb je die gekocht? 6 bar is wel verkrijgbaar, zou dat nadelig zijn?
Ik gebruik de inlaatcombie die al in de leiding zit deze is 8 bar, deze leiding voed in serie mijn cv boiler, E boiler en de wpb.

Een inlaatcombie met een lagere druk heeft volgens mij geen nadelige invloed, anders dan dat hij eerder open gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door wizzopa op 21-02-2018 09:59 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hier ook de bestaande 8 bar, omdat er een tolerantie op zit zal het wel loslopen met de werking.
Er staat bij dat hij moet voldoen aan een Europese norm, misschien schrijft die 7 bar voor :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:07:
Hier ook de bestaande 8 bar, omdat er een tolerantie op zit zal het wel loslopen met de werking.
Er staat bij dat hij moet voldoen aan een Europese norm, misschien schrijft die 7 bar voor :/
Ik vermoed dat de genoemde EN1487 in de handleiding gaat over 7 bar, de EN1488 gaat over 8 bar. Dit leid ik af uit het feit dat bij de specs van 7 bar inlaatcombi´s gesproken wordt over 1487, en bij 7 bar combi´s over 1488.

Denk dat ik toch maar de 6 bar ga aanschaffen, zou zonde zijn om een lekke boiler te krijgen door een onderdeel van 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik kijk vanavond even naar de extra veiligheidsgroep die Esanico mee stuurde, volgens mij is die 8 bar.
Aangezien ze zo lekker strict zijn met garantie kan je een lekkage dan op hun verhalen als die 8 bar een risico zou zijn :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Mijn 270L draait nu ook in de geisoleerd inpandige garage.
Met de slangen van econo en 2 puntstukken 3/4 x 15mm was de installatie simpel. Alleen pakkingen gebruikt aan beide kanten van de slangen en geen tape en alles was meteen waterdicht.

Temperatuur in de garage was 15 gr en deze zakt nu regelmatig naar 12. Loopt na de runs wel weer op naar 13. Dat is wel fris moet ik zeggen. Er hangen daar 2 stuk SMA 5000 Inverters en de koel/vries combi die voor wat warmte zorgen. In zomer is het er normaal behoorlijk warm. Zal resulteren in een goede cop.

Het geluid is behoorlijk zonder slangen . Buiten de garage helaas ook (wel moeilijk maar) hoorbaar. wellicht met slangen op de lucht uitvoer nog terug te brengen. Ben heel blij dat ik hem niet boven heb geplaatst.
Mogelijk ga ik de afvoer lucht nog naar buiten blazen volgende winter.
Even kijken naar beste geisoleerde slang.

Nadeel is wel dat warm water aanvoer in de badkamer lang is. Zon 12? meter.en dat het dan wel even duurt voor dat het warme water er is. De druk en waterstraal is prima. Ook met hele stukken 12mm leiding (die er al waren) gaat het goed. Stortdouche werkt ook nog goed.

Ik overweeg nog de optie om tapwater voor de wasbak in de badkamer via de CV ketel te laten lopen..(cv voeden met water uit de boiler. Het duurt nu veel te lang. Ja of nog een hotfil boilertje er tussen van 10 liter.. Die moet ik dan weer aanschaffen. De CV hangt er nog.
(Kom ik nog niet vanaf met een 5kw Elga. Bij -4 overdag moet de cv aan om de 21 gr te halen)

Wat opvalt is dat na 1 of 2 kort douchbeurten op zondag de boiler niet direct aanslaat en dat de 61 gr dan maar zakt naar 59.

Al met al ben ik totnutoe best tevreden met de Atlantic. ;)

(Dank aan Wolly, Wizzopa, Lennart voor het vinden van voordelige Belgische Leverancier en Speedy-Andre voor het starten van dit topic _/-\o_ )

[ Voor 5% gewijzigd door Q1Q op 21-02-2018 16:25 ]

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
En de topic starter @Speedy-Andre de correctie heeft inmiddels plaats gevonden.

[ Voor 39% gewijzigd door wizzopa op 21-02-2018 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik had het in aug 2017 al over Esanico en vergeleek de prijzen met die van Havepe ;)
Lekker belangrijk trouwens, ik vind het tof dat het idee nu her en der wordt toegepast :)

[ Voor 35% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-02-2018 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Q1Q schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:12:
Met de slangen van econo en 2 puntstukken 3/4 x 15mm was de installatie simpel. Alleen pakkingen gebruikt aan beide kanten van de slangen en geen tape en alles was meteen waterdicht.

Temperatuur in de garage was 15 gr en deze zakt nu regelmatig naar 12. Loopt na de runs wel weer op naar 13. Dat is wel fris moet ik zeggen. Er hangen daar 2 stuk SMA 5000 Inverters en de koel/vries combi die voor wat warmte zorgen. In zomer is het er normaal behoorlijk warm. Zal resulteren in een goede cop.

Het geluid is behoorlijk zonder slangen . Buiten de garage helaas ook (wel moeilijk maar) hoorbaar. wellicht met slangen op de lucht uitvoer nog terug te brengen. Ben heel blij dat ik hem niet boven heb geplaatst.

Nadeel is wel dat warm water aanvoer in de badkamer lang is. Zon 12? meter.en dat het dan wel even duurt voor dat het warme water er is. De druk en waterstraal is prima. Ook met hele stukken 12mm leiding (die er al waren) gaat het goed. Stortdouche werkt ook nog goed.

Ik overweeg nog de optie om tapwater voor de wasbak in de badkamer via de CV ketel te laten lopen..(cv voeden met water uit de boiler. Het duurt nu veel te lang. Ja of nog een hotfil boilertje er tussen van 10 liter.. Die moet ik dan weer aanschaffen. De CV hangt er nog.
(Kom ik nog niet vanaf met een 5kw Elga. Bij -4 overdag moet de cv aan om de 21 gr te halen)

Wat opvalt is dat na 1 of 2 kort douchbeurten op zondag de boiler niet direct aanslaat en dat de 61 gr dan maar zakt naar 59.

(Dank aan Wolly, Wizzopa, Lennart voor het vinden van voordelige Belgische Leverancier en Speedy-Andre voor het starten van dit topic _/-\o_ )
Al zou je er een meter geisoleerde slang aan de in en uitgang maken dan wordt het een stuk stiller.

Ook kan je dan proberen de inlaat lucht hoger in de garage weg te halen en de koude uitlaat luch lager uit te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Q1Q Kan je zeggen hoe lang het duurt eer er warm water is in de badkamer?
Ik ben nu aan het overwegen om in de keuken de leiding weer op de kraan te zetten en had berekend dat ik 1,33 liter moet transporteren.
Bij 6 liter/min is dat misschien 12 seconden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:35:
Ik had het in aug 2017 al over Esanico en vergeleek de prijzen met die van Havepe ;)
Lekker belangrijk trouwens, ik vind het tof dat het idee nu her en der wordt toegepast :)
Oh grote topic starter _/-\o_ als mijn geheugen mij niet in de steek laat , ik ben ook de jongste niet meer, heb ik U op vrijdag 28 juli 2017 om 17:06 uur bekent gemaakt met het bestaan van Esanico in het Topic " Warmtepompboiler of een A+ Elektrische boiler"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:53:
[...]

Oh grote topic starter _/-\o_ als mijn geheugen mij niet in de steek laat , ik ben ook de jongste niet meer, heb ik U op vrijdag 28 juli 2017 om 17:06 uur bekent gemaakt met het bestaan van Esanico in het Topic " Warmtepompboiler of een A+ Elektrische boiler"
En dat kwam dan weer hierdoor :P
Wat maakt het uit wie er over begon, het is een heerlijk actief topic geworden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Btw, de monteur instelling had je ook gevonden daar kan je de temperaturen van de compressor uit lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Installateur geloof ik ja, helaas niet met de app te zien :/
Nu naar huis, even wat meer files rond A'dam maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q

Q1Q

wizzopa schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:37:
[...]

Al zou je er een meter geisoleerde slang aan de in en uitgang maken dan wordt het een stuk stiller.

Ook kan je dan proberen de inlaat lucht hoger in de garage weg te halen en de koude uitlaat luch lager uit te blazen.
Ja dat denk ik ook. Het geluid is nog niet zo urgent. Bedankt voor de tip!
@Speedy-Andre ik ga voor je timen.Ik laat het weten.

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mooi, ik heb wat berekend maar de praktijk zegt toch iets meer :)
Even vooruitlopend op de cv ondersteuning, met de cvketel heb ik de enige drukmeter verwijderd O+
Misschien kan ik dat met een manometer oplossen of is er iets leuks dat past als ik straks met een pomp in de weer ga?
Zo ver ik weet werkt het expansievat en de veiligheidsgroep zit er nog.

• Q1Q

Q1Q

Speedy-Andre schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:16:
Mooi, ik heb wat berekend maar de praktijk zegt toch iets meer :)
Even vooruitlopend op de cv ondersteuning, met de cvketel heb ik de enige drukmeter verwijderd O+
Misschien kan ik dat met een manometer oplossen of is er iets leuks dat past als ik straks met een pomp in de weer ga?
Zo ver ik weet werkt het expansievat en de veiligheidsgroep zit er nog.
@Speedy-Andre: Het duurde 20 seconde 8)7 De leiding lengte is zeker 12m maar misschien ook wel meer. Ik zou het eens precies moeten nameten.

[ Voor 10% gewijzigd door Q1Q op 22-02-2018 11:56 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ok dan heb ik een idee van de tijd, met de cv was het meer dan een minuut :)
Montage is bij mij simpel, stop van de leiding halen en die op de boiler schroeven, leiding op de kraan.
Afgezien van een eventueel waterballet moet dat goed gaan :+

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XMcUlAoxsWYxKCYRf6FuQGjn/medium.jpg

Om 10u de wpb aan laten gaan met de Cozytouch en je ziet precies wanneer hij warm was ;)
In de rest van het huis zie ik dit effect niet terug, de MV klep staat half open.
Overigens zuig ik wat lucht aan in het cvhok via een ventiel op de Itho box.
Nog even over de afwerking van de luchtkanalen, op de voorste (aanzuig) heb ik direct na een verloop van 16 naar 12 een keerklep geplaatst, deze zit met tape vast en daarom ziet het er wat 'anders' uit :P

[edit]
Ik heb een vermoeden dat de regenkap nogal laag op de cvpijp zit, ff gekeken en hij zit nu een stukje hoger.
Meteen even de panelen recht gelegd want de laatste stormen hebben ze blijkbaar een zetje gegeven :P

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-02-2018 19:20 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nog maar een noob vraagje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GlJFazrbnWRuCDw2OScF9Wb8/medium.jpg

Deze zit in de Awb cvketel die nu weg is.
Hoe weet ik of deze zuinige pomp geschikt is voor mijn installatie?
Waar de Awb zat heb ik 22mm leidingen, wat is er nodig om een pomp er tussen te knopen?
Ik lees dat die pomp geen ontluchting heeft, misschien heb ik die momenteel niet omdat ie op de Awb zat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:19:
Nog maar een noob vraagje :)

[afbeelding]

Deze zit in de Awb cvketel die nu weg is.
Hoe weet ik of deze zuinige pomp geschikt is voor mijn installatie?
Waar de Awb zat heb ik 22mm leidingen, wat is er nodig om een pomp er tussen te knopen?
Ik lees dat die pomp geen ontluchting heeft, misschien heb ik die momenteel niet omdat ie op de Awb zat :/
Van https://2-improve.com/win...pomp-koppeling-2-delig-2/ naar https://www.toolstation.n...stuk+knel+x+Bt.Dr./p67096.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
En dan nog de pompjes naast elkaar, van de Wilo weet ik niet veel behalve dat hij het goed deed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Hoe bedoel je naast elkaar? Een vergelijk tussen deze pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ja, ik wil weten of ik met die nieuwe pomp de Wilo kan vervangen :)
De nieuwe haalt maximaal 3000 liter per uur, best veel denk ik.
Ik hoop dat hij op de laagste stand de leidingen niet laat ruisen of piepen :P

[edit]
In de AWB TM HR3 handleiding zie ik 2000 liter per uur staan, ik kom met de nieuwe niets kort.

[ Voor 20% gewijzigd door Speedy-Andre op 23-02-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
https://www.olino.org/art...aciteit-van-mijn-cv-pomp/

Misschien een oplossing? Zo eerst even nog wat laminaat leggen, nog een deel van de kamer en de hal dan zitten de 70m2 er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er is een kleinere van dat merk :)
2500 liter per uur scheelt weer wat.

Deze is compacter en heeft een kleinere draad, wel weer meer liters maar ja ...

Beetje meer on topic, zo te zien verstoort de Atlantic mijn 433MHz powermeter als hij actief is, best lullig dat ik het vermogen niet kan aflezen wanneer het interessant is :+
Ik ga die meter een andere plek geven denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Speedy-Andre op 23-02-2018 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:11:
Er is een kleinere van dat merk :)
2500 liter per uur scheelt weer wat.

Deze is compacter en heeft een kleinere draad, wel weer meer liters maar ja ...
. Dan weer geen levering naar nederland. Kijk hier een https://www.waterpompshop.nl/wilo-pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als ik hem bestel zeurt Amazon niet over de levering, €9,66 er bij en ik hoef maar te klikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Laatst online: 22:05
Had iemand al gekeken of de MV ook door de WPB heen kan ventileren als de WBP uit staat?
Of zien jullie hier bezwaren tegen? Bijvoorbeeld ventilator motor WPB die gaat draaien terwijl hij niet bekrachtigd is.

Anders maak ik een bypass met terugslagkleppen. Ik heb namelijk maar 1 dak doorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Kloekie schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:18:
Had iemand al gekeken of de MV ook door de WPB heen kan ventileren als de WBP uit staat?
Of zien jullie hier bezwaren tegen? Bijvoorbeeld ventilator motor WPB die gaat draaien terwijl hij niet bekrachtigd is.

Anders maak ik een bypass met terugslagkleppen. Ik heb namelijk maar 1 dak doorvoer.
De eerste vraag die mij te binnen schiet, waar haalt de wpb zijn lucht vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kloekie schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:18:

Tja bezwaar, hij draait de goede richting op als hij al gaat draaien en de lucht zal er direct weer uit gaan.

Ik heb dat met een t-stuk en een keerklep gedaan, de keerklep is juist bedoeld om de lucht naar buiten te sturen als de wpb stil staat.
Ideaal vind ik deze constructie niet, er kan hoe dan ook lucht naar de wpb gaan en zeker als de Itho harder draait zal de keerklep wel open gaan.
De temperatuur voeler zit voor de keerklep omdat ik er anders niet bij kon.

Na weer een korte run heb ik bijna geen dalende temperatuur in het hok gezien, blijkbaar blokkeerde de regenkap op de cvpijp te veel lucht, er is nu een grote ruimte vrij rondom de pijp.
Nu dit goed zit kan ik beter vaststellen of de MV meer lucht dan anders gaat leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
De wpb kan zijn lucht van de MV halen + een gedeelte van zolder.

Onze MV draait meestal op 150m3/h, met/na douchen op 300m3/h en snachts op 75m3/h.
De wpb wil volgens de handleiding 300m3/h halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
De wpb gaat bij het aansluiten van slangen 390m3 doen.
Dus als de mv het grootste deel van de dag op 150 m3 staat en je wpb gaat aan heb je een ventiatie hoeveelheid van 390 m3. Als je een pannen dak heb kan je een constructie maken zo als ik die heb. In de fotos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Geen waterballet in het keukenkastje gelukkig, de wpboiler zit direct op de kraan :)
Nog geen 10 sec wachten op warm water, waar hebben we het over :9
Wel even flink doorgespoeld want het water heeft jaren in de leiding gestaan.
Ik stopte iets van 18kWh per maand in de Grohe en ben zijn 2,1kW nu kwijt tenzij ik eens heet water wil.
De Atlantic had minder nodig voor 200 liter dan de 80l boiler, eens zien hoe dat gaat als hij dagelijks werkt :)

Voor het cv deel nog een pomp kiezen, eventueel een automatische ontluchter er tussen en dan zien hoe ik het leidingwerk ga doen.
Onder de boiler is vrij weinig ruimte nabij de cv buizen, als de pomp er is kan ik zien hoe hij het beste geplaatst kan worden zodat het display en de knopjes goed bereikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Ik heb slechte ervaring met automatisch ontluchters, niet alleen in huis installaties maar ook bij bedrijven. Ze doen het niet als ze het wel moeten doen en anders om. Ook werkt de klep die in de onderkant zit meestal niet. Als je er een toe pas zet er een afsluiter voor en een stuk buis van 22 die als buffer kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Vandaag ging het goed met de timer, opwarmen voor ik een douche nam en dan nogmaals er na.
Totale looptijd 5u en er ging 2,55kWh in.
Ik kan alleen de hoofd watermeter aflezen, die telde 136 liter waarvan een deel koud zal zijn :)
Grappig voordeel van starten na een douche is dat de spiegels best snel ontwasemd worden :+
Overigens is de extra veiligheidsgroep die ik kreeg 7 bar (EN1487).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Betekend dat, dat de wpb voor extra ventilatie zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 20:57:
Betekend dat, dat de wpb voor extra ventilatie zorgt.
Het lijkt er op, maar misschien was een raampje open met droge lucht van buiten een mede oorzaak.
Ik ventileer met de Itho op stand 3 en de wpb gaat in principe nog wat harder.
Die haalt op dat moment de lucht van buiten en van de MV via 2x een 12cm buis.
De temperatuur in het hok daalde 0,6 graden en dit herstelt zich weer als de wpb stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
De wpb heeft hier 1:00 tot 3:10 zijn best gedaan om het water weer warm te maken bj een buitentemperatuur van -2 , de buiten voeler van mijn Nefit geeft op dit moment -5 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

wizzopa schreef op zondag 25 februari 2018 @ 07:59:
De wpb heeft hier 1:00 tot 3:10 zijn best gedaan om het water weer warm te maken bj een buitentemperatuur van -2 , de buiten voeler van mijn Nefit geeft op dit moment -5 aan.
En is gelukt hoop ik ;)
Hij heeft het wel zwaar denk ik met deze temperaturen? Kan je hem niet beter overdag laten draaien?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Rol-Co schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:34:
[...]

En is gelukt hoop ik ;)
Hij heeft het wel zwaar denk ik met deze temperaturen? Kan je hem niet beter overdag laten draaien?
Het is inderdaad gelukt. Wat is zwaar, het zware werk zit aan de perskant van de compressor en dat veranderd niet dat wordt bepaald door de water temperatuur.

De wpb kan volgens Atlantic werken tot -5 en dat wil ik dus wel eens mee maken wat er dan gebeurt.

Er moet toch iemand zijn die de boiler opbuitenlucht laat draaien, en die paar kWh extra die maken mijn nieuwe panelen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik kijk wat hij gaat doen met de automatische eco stand, met dit weer is hij uiteraard langer bezig.
Omdat ik gisteren best veel water tapte zal hij de temperatuur nog (te) hoog willen houden.
Het ventiel op de MV in het hok zit dicht zodat de Sma het hok een beetje warm kan stoken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
De overdrukbeveiliging die erbij zit vanuit atlantic is 9bar. Op het etiket van de WPB staat max 8 bar. 7bar inlaatcombinatie lijkt me dan dus binnen specificatie (zelfs 8bar zou dan dus kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mooi, dan laat ik mijn 8 bar ding gewoon zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:55
@wizzopa Vannacht zie ik dat je WPB aangestaan heeft van 2:15 (-3,8gr) tot 4:20 (-4,1gr)
Is hier een COP aan terug te rekenen?

komende dagen zal de grens van -5 doorbroken worden, ben benieuwd of hij dan wacht tot hij de threshold heeft bereik dat hij de WP kan gebruiken en dat die dan vanzelf aangaat als de buitentemp stijgt aangezien je het warmte-element hebt uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Lennart_1337 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:37:
@wizzopa Vannacht zie ik dat je WPB aangestaan heeft van 2:15 (-3,8gr) tot 4:20 (-4,1gr)
Is hier een COP aan terug te rekenen?

komende dagen zal de grens van -5 doorbroken worden, ben benieuwd of hij dan wacht tot hij de threshold heeft bereik dat hij de WP kan gebruiken en dat die dan vanzelf aangaat als de buitentemp stijgt aangezien je het warmte-element hebt uitgeschakeld.
Helaas dat kan ik niet, bovendien geeft te temperatuur voeler in de lucht inlaat aan dat hij daar een temperatuur van 0 graden heeft gemeten.

Waarschijnlijk zal hij zoals normaal is eerst beginnen met ventileren als hij daar geen temperatuur meet benedende de -5 gr dan zal de compressor ook starten.

Wat er gaat gebeuren als tijdens de run de temperatuur onder de -5 gr komt weet ik niet, dat is voor mij ook afwachten. Ook of hij weer aan gaat weet ik dus niet, op basis van de buiten tempertuur zou kunnen maar dan alleen eerst weer ventileren om de temperatuur te kunnen meten en dan wel of niet de compressors starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:55
Dus mogelijk meet de WPB de temperatuur wat gunstiger dan die in werkelijkheid is als het weerstation -4 meet en de WPB zelf 0gr inlaat temp meet?
Ik ben zeer benieuwd wat komende dagen gaan brengen want veel barder dan dit wordt het in NL denk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ik weet ook niet hoe nauwkeurig de voelers zijn. ;)

Wat ik wel ga doen is een terugslagklep bestellen, de wind uit het oosten blaast door mijn ventilatiepannen zo de afvoerslang in en via de verdamper de aanvoerslang er weer uit. Ik denk dat ik daar wel wat warmte verlies door "natuurlijk ventilatie" :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:20:

Wat ik wel ga doen is een terugslagklep bestellen, de wind uit het oosten blaast door mijn ventilatiepannen zo de afvoerslang in en via de verdamper de aanvoerslang er weer uit. Ik denk dat ik daar wel wat warmte verlies door "natuurlijk ventilatie" :(
De slangen netjes afmonteren voorkomt blijkbaar niet dat ze een beetje lekken :P
Bij mij zou dat de lichte temperatuurdaling in het hok verklaren tijdens bedrijf.
Wat me wel bevalt is dat ik op de MV aanzuigpunten geen extra 'tocht' ervaar, al zou ik in de badkamer met geheel geopend ventiel een toename verwachten ondanks dat de MV op 3 draait bij een hoge RV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 23:09
Q1Q schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:12:

Heb je de boiler nu aangesloten op 15mm buizen die bij de keuken lopen?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wizzopa schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:20:
Ik weet ook niet hoe nauwkeurig de voelers zijn. ;)

Maak het dan zo dat die slang ook de slaapkamer in kan, dat lijkt me wel lekker van de zomer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nog even gespeeld met een geluidsmeter app :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YjWLJsMpsAp88gwwIdXuxypA/medium.png

De pieken boven de 60sB zijn van deuren die open gaan of sluiten.
Eerst voor het hok gemeten (deur dicht), dan deur open, vervolgens slaapkamer in, deur dicht en richting kussen op het bed gegaan.
Bij het kussen is het geluid zo zwak dat ik er niet wakker van zal worden of dat het me wakker houdt.
Als de airco in de slaapkamer draait overstemt die de wpboiler met z'n 21dB, of is het maskeren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Het waait gewoon de ene (afvoer) in en de andere (aanvoer) weer uit. De wpb draait weer, volgens de boiler is de temperatuur in 2 gr, zou er dan toch warmte uitgewisseld worden de de dubbelwandige pijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Rol-Co schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:04:
[...]

Maak het dan zo dat die slang ook de slaapkamer in kan, dat lijkt me wel lekker van de zomer. :)
Zoiets gaat echt wel gebeuren, ik maak de slange los en klaar, warmte uit de nok vann de zolder en de kou zo het trap gat in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:32:
Nog even gespeeld met een geluidsmeter app :9

[afbeelding]

De pieken boven de 60sB zijn van deuren die open gaan of sluiten.
Eerst voor het hok gemeten (deur dicht), dan deur open, vervolgens slaapkamer in, deur dicht en richting kussen op het bed gegaan.
Bij het kussen is het geluid zo zwak dat ik er niet wakker van zal worden of dat het me wakker houdt.
Als de airco in de slaapkamer draait overstemt die de wpboiler met z'n 21dB, of is het maskeren ...
Antigeluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:52:
Het waait gewoon de ene (afvoer) in en de andere (aanvoer) weer uit. De wpb draait weer, volgens de boiler is de temperatuur in 2 gr, zou er dan toch warmte uitgewisseld worden de de dubbelwandige pijp?
Bij mij is de binnenste laag geperforeerd en ik denk dat de buitenste alu laag niet alles tegenhoudt.
Ik lees net dat mijn airco anti-geluid maakt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
@Speedy-Andre Dus je bent tevreden over het geluid neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kloekie schreef op maandag 26 februari 2018 @ 23:52:
@Speedy-Andre Dus je bent tevreden over het geluid neem ik aan?
Ja, ik hoef geen extra maatregelen te nemen om het te verminderen en ik heb daar weinig ruimte voor.
Misschien mede dankzij luchtslangen met isolatie, ik kan het niet vergelijken zonder isolatie.
Zojuist een pompje besteld, draad 1 inch met moeren die buitendraad 3/4 hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
@Speedy-Andre Super. Zijn bij jou de 'cv' aansluitingen op de wpb nu afgedopt of heb je ze open gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Kloekie Ik heb er 2x een 1" stop los in gedraaid, en deze geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kloekie schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 07:13:
@Speedy-Andre Super. Zijn bij jou de 'cv' aansluitingen op de wpb nu afgedopt of heb je ze open gelaten?
Ik heb ze afgeplakt in afwachting van de cv aansluiting.
Mocht er toch wat in zijn gekomen dan spoel ik dat er wel uit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Even tussendoor, ik heb een Acer air monitor voor de deur van het hok gezet.
Deze kan per 0,01 graad elke minuut loggen :)
Wat ik zie is denk ik de zon die op de ramen staat, de temperatuur blijft stijgen wanneer de Atlantic draait en toevallig met bewolking daalt hij weer (terwijl de Atlantic tussen 11u en 13:20 draaide).
Ik had verwacht dat het afkoelende hok trek zou veroorzaken maar blijkbaar gebeurt dat niet.
De afkoeling was vandaag maar 0,2 graden terwijl de trend al heel langzaam omlaag was.
Boven stook ik overdag niet en de afkoeling zette in toen het in de avond naar 18 graden ging met de airco.
De RV daalt heel licht als de Atlantic actief is en gaat daarna weer omhoog.
Ik laat de air monitor maar eens een tijdje op die plek staan, je kan er best veel mee zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q

Q1Q

Possible schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:04:
[...]

Heb je de boiler nu aangesloten op 15mm buizen die bij de keuken lopen?
Ik heb naar de keuken een 12mm leiding van 7 meter onder de vloer aangelegd. (eerder was de afstand totaal 20meter)

In het cv hok boven heb ik met wat kranen de optie gemaakt om boiler water door de cv te laten lopen,
Warm water uit de wasbak duurde eerst 20 seconde. Nu weer heel snel, (Ja kost een klein beetje gas)
Voor douchen is 20 seconde wachttijd normaliter niet zo erg.
Ik kan nu met een kraan omzetting ook via cv ketel te douchen. (voeding is dan boiler of koud water aanvoer. Stel dat wel veel gasten hebben die achter elkaar douchen en koud boiler water krijgen.
(tot nu toe nog niet gebeurd)

Nu nog een aparte stroom groep voor de boiler aanleggen.
Later nog een Lucht afvoer voor de boiler. De temp in de garage nu tussen de 10 en 12 gr. Lekker fris. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 23:09
Q1Q schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:45:
[...]

Ik heb naar de keuken een 12mm leiding van 7 meter onder de vloer aangelegd. (eerder was de afstand totaal 20meter)

In het cv hok boven heb ik met wat kranen de optie gemaakt om boiler water door de cv te laten lopen,
Warm water uit de wasbak duurde eerst 20 seconde. Nu weer heel snel, (Ja kost een klein beetje gas)
Voor douchen is 20 seconde wachttijd normaliter niet zo erg.
Ik kan nu met een kraan omzetting ook via cv ketel te douchen. (voeding is dan boiler of koud water aanvoer. Stel dat wel veel gasten hebben die achter elkaar douchen en koud boiler water krijgen.
(tot nu toe nog niet gebeurd)

Nu nog een aparte stroom groep voor de boiler aanleggen.
Later nog een Lucht afvoer voor de boiler. De temp in de garage nu tussen de 10 en 12 gr. Lekker fris. :D
Oke helder. Indien ik ooit over ga op een WP met een boiler/buffervat, dan heb ik hem het liefst in de garage. Ik ben bang dat ik hem niet naar boven krijg en ook ruimte te kort heb daar. Mijn garage is ook niet geïsoleerd, dus moet er een hok omheen gemaakt worden :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Vorst of niet, ik heb warm water als hij om 11u start :)
Vandaag en gisteren tot 13:20 gedraaid en 1,1kWh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:59
Speedy-Andre schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:28:
Vorst of niet, ik heb warm water als hij om 11u start :)
Vandaag en gisteren tot 13:20 gedraaid en 1,1kWh verbruikt.
Ik verwarm er ook de hal beneden en de badkamer mee, dat resulteert in heel wat meer draaiuren. Gisteren 5 uur gedraaid en 2,8 kWh verbruikt.

De pomp van de CV (ketel is weg, dus gaat via domotica) schakelt in als de badkamertemperatuur te laag is en als het opgenomen vermogen van de WPB 465W of hoger is. Onder de 460W schakelt de pomp weer uit. Zo pendelt de pomp een paar uur tot de temperatuur in de badkamer hoog genoeg is, vervolgens blijft de pomp uit en gaat de WPB door totdat hij klaar is met SWW.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
robkds schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:38:
[...]

Ik verwarm er ook de hal beneden en de badkamer mee, dat resulteert in heel wat meer draaiuren. Gisteren 5 uur gedraaid en 2,8 kWh verbruikt.

De pomp van de CV (ketel is weg, dus gaat via domotica) schakelt in als de badkamertemperatuur te laag is en als het opgenomen vermogen van de WPB 465W of hoger is. Onder de 460W schakelt de pomp weer uit. Zo pendelt de pomp een paar uur tot de temperatuur in de badkamer hoog genoeg is, vervolgens blijft de pomp uit en gaat de WPB door totdat hij klaar is met SWW.
Met een beetje geluk heb ik mijn pomp dit weekend, ik ga met timers en de gewenste temperatuur werken.
Zit er behalve een (oude) cv veiligheidsgroep nog meer tussen dan de pomp?
Ik ga denk ik ook rvs flexjes gebruiken, daarmee voorkom je het corrosie probleem op de boiler.
Waarom een minimum verbruik van de Atlantic meten, is het niet genoeg om te weten dat hij actief is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:59
Speedy-Andre schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 14:19:
[...]

Met een beetje geluk heb ik mijn pomp dit weekend, ik ga met timers en de gewenste temperatuur werken.
Zit er behalve een (oude) cv veiligheidsgroep nog meer tussen dan de pomp?
Ik ga denk ik ook rvs flexjes gebruiken, daarmee voorkom je het corrosie probleem op de boiler.
Waarom een minimum verbruik van de Atlantic meten, is het niet genoeg om te weten dat hij actief is :?
Ik heb er alleen nog een overdrukventiel, expansievat, vulkoppeling en een manometer aan zitten. En ook RVS slangen zodat ik geen corrosie-risico heb.

Het minimumverbruik heeft te maken met de temperatuur, het vermogen loopt op met de temperatuur van het water onderin de boiler. Als het vermogen laag is, is het water behoorlijk koud onderin de boiler. Dan heeft het ook weinig zin om mijn radiatoren met water van 25 graden te voeden, duurt uren en ondertussen neemt de temperatuur verderop in de boiler ook weinig toe.
Mijn eerste zorg is voldoende warm water voor een paar douchebeurten, daarna mag de pomp de radiatoren warm gaan maken.

Met 465W is het water wat uit de extra spiraal komt ongeveer 33 graden. Welke waarde in jouw woning/ruimtes optimaal is kan je proefondervindelijk vaststellen.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ok, dan zal ik de temperatuur extern moeten gaan meten en die eventueel in Domoticz gebruiken :)
Zo te zien ben ik er wel met de pomp en de flexjes, de rest zat er nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mijn Atlantic, met inlaat en uitlaat op de buitenlucht, heeft ijsvorming aan de buitenkant van de uitblaaspijp :9~

Die aansluiting is dan wel van binnen geisoleerd door Atlantic met zwart isolatiemateriaal, aan de witte plastic buitenkant is hij ijskoud en kan ik er zo ijs van schrapen. Heb er verder geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het wordt vervelender als het ijs aan een flex pijp hangt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
Vandaag ook aan het aansluiten geweest. Koude inlaat wpb lekte nog en moest los. Wil de wpb leeg laten lopen met zijn flex slang, maar nu het gekke. Ik liet de warme kraan open en draaide daarna de koude kant los maar er kwam totaal geen water uit de slang.

Hoe kan dit? De inlaatcombinatie zit er niet tussen. Help...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Draai ook je warme flex eens los. Kennelijk krijgt de boiler geen lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
Klopt. Nu ik er over nadenk, ik heb mijn cv sww in serie staan. Daar zit nog een inlaatcombinatie in. Die staan dus in serie. Daarom kreeg hij geen lucht.

Kan die onderdruk kwaad voor het vat?

Edit: De inlaatcombinatie van de wpb heeft een test rondraai knop maar die kan oneindig rondjes draaien. Iemand een idee?

[ Voor 24% gewijzigd door Kloekie op 28-02-2018 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben ook nog aan het puzzelen maar dan aan de cv kant :)
Het lijkt er op dat ik met flexjes alles kan aansluiten:

Koud/retour CV naar koud wpb
Warm CV naar pomp
Pomp naar warm wpb

Bij Econo zie ik flexjes (rvs) voor cv van 1 inch (duims) met buitendraad en een moer, die past op de wpb.
De pomp heeft 2 mogelijkheden, bijgaande verloopjes van 1 inch binnendraad naar 3/4 buitendraad of direct op 1 inch buitendraad (hoe minder koppelingen hoe beter).
In het cv circuit zit nog een 'ontspanner', een veiligheidsgroep (3 bar) en een expansievat.

Wat er lijkt te ontbreken is een bevestigingspunt op de pomp, zit die altijd op een starre leiding?
In dat geval moet ik misschien een van de cv leidingen inkorten of buigen ...

@Kloekie Geen idee, ik heb hem niet gebruikt maar zal vanavond eens kijken hoe hij werkt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
@Speedy-Andre Het gaat hier om een qlite inlaatcombinatie van toolstation. Deze heeft een test knop, maar als ik daar aan draai dan voelt het alsof ik oneindig rondjes kan draaien zonder dat er wat gebeurd.

Misschien dat er echt druk op de inlaatcombinatie moet staan voordat je wat gaat voelen/merken, binnenkort eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Vanmorgen even een run gemeten bij een aanzuigtemperatuur van -2 deze gaf en COP van 1,89.

Over de hele maand kwam de COP uit op 2,13 incl alles ontdooien, stilstand verlies, kleine wasjes grote wasjes. een heel verschil met de E-Boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
@wizzopa Tot welke temperatuur gaat het water?

edit: Dit is de inlaatcombinatie zonder de dop die ik oneindig kon ronddraaien.
Nu de dop eraf is heb ik aan verschillende dingen geprobeerd te draaien, maar niets draait.
De rede zou kunnen zijn dat ik nu op dit moment geen druk op het systeem heb staan (misschien zelfs nog onderdruk).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j6jEnzut.jpg
https://imgur.com/j6jEnzu
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HhQKEzJt.jpg
https://imgur.com/HhQKEzJ

Heeft iemand een idee waar ik bij deze inlaatcombinatie aan moet draaien?
Ik denk zelf de buitenste zwarte ring met de rechthoekige uitsparingen.

[ Voor 101% gewijzigd door Kloekie op 02-03-2018 10:36 . Reden: plaatjes te groot ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Kloekie Bij mij 61 graden als ik hem op automatisch zet, ik kijk na de run van 11u of dat nog steeds zo is want hij zou zich aan het gebruik kunnen aanpassen (doel temperatuur verlagen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/py3aRsnlrVTQ5gRDV8bRiQDC/medium.jpg

Ik heb links even de stukjes pijp die naar de cv gingen anders geplaatst, nu kan de pomp er aan hangen :)
Hopelijk is de stroomrichting dan zo dat ik het display en de toetsen op de pomp recht voor me heb.

Econo is best duur met kleine bestellingen, toeslag onder €50 en €8,75 verzendkosten :/
Eens kijken of er elders rvs flexjes zijn voor cv en water ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Kloekie Ik draai op 56 graden.

De qlite inlaatcombinatie van toolstation kan je niet testen.

@Speedy-Andre Als Econo nu heeft wat jij nodig heb dan is dat toch geen probleem, ik heb ook gezocht naar een alternatief maar ik heb ze niet gevonden, niet dat het nu nog wat uitmaakt. Hier draai ik al ruim een maand, met slangen van Econo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ding dong, Dpd aan de deur (bedankt buurman ;) ).
Doos is groot genoeg voor een pomp, Amazon.de vermeldde Dhl 8)7
Dat het spul wat ik zoek te krijgen is telt natuurlijk, even zien of ik het kan aanvullen ...
Eventueel voor tapwater lange flexjes aan een stuk erbij, nu is dat een stapeling van losse zooi :F
Dat di-elektrische ding hoeft in principe niet met rvs flexjes en minder verloopjes vind ik degelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Speedy-Andre Dat di-elektrische ding heb ik er gewoon tussen. Niks mis mee, 2 fiber ringen er tussen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hier zit ie er ook, maar ik lees dat ze op termijn kunnen gaan lekken en dat het effect er van ook met rvs bereikt wordt (geen corrosie).
Overigens past een flex op dat ding, mocht ie gaan lekken dan kan ik het altijd nog veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
@wizzopa Volgens Toolstation heeft deze inlaatcombinatie wel een test knop. Ze geven deze link voor instructie: YouTube: Install-tv: controleren ontlastklep met daarna de tekst dat ik een gecertificeerd installateur moet zoeken als ik het precies wil weten. Hoe weet jij dat er geen test knop op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Kloekie

Ik heb er 2, een in een doosjes en een in de installatie.

In het filmpje wordt geen Qlite inlaatcombinatie van toolstation getoont.

Dat er een test mogelijkheid op zit heeft niets te maken met het overstort/druk beveiliging deel van 8 bar van de klep, maar met de mogelijkheid de terugslagklep te controleren. dat zij echt 2 verschillende dingen.

Zolang er druk verschillen ontstaan door uitzetten van water zal deze klep blijven werken, de problemen gaan pas ontstaan als de klep handmatig bediend worden, wat ze ook in het filmpje aan geven na het testen.

Er zijn natuurlijk wel Inlaatcombi's die getest kunnen worden.

Als ik op de inlaatcombinatie kalk vorming zie gaat hij er af en komt er een nieuwe op voor 13 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
@wizzopa Ah, ok. Dan kan ik lang zoeken naar de test knop :) Zie jij hem druppelen bij het opwarmen?

Ga er dan maar weer gewoon druk op zetten en van het weekend de WPB aanslingeren.

Super dat jullie dit allemaal delen, helpt mij veel.

edit: Hebben jullie isolatie (armaflex ofzo) gebruikt voor bijvoorbeeld T-stukken/bochten aan de koude kant?

[ Voor 18% gewijzigd door Kloekie op 02-03-2018 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Kloekie Ik heb nu gekozen voor de simpele Gamma buis isolatie kost bijna niets en is er van 12 tot 32 mm

Met behulp van een verstekbak kan je dit netjes recht afsnijden of onder een hoek van 45 graden en met Bisonkit aan elkaar lijmen voor een geïsoleerde knie. https://imgur.com/5YD1HL2 wel even opletten dat de naad aan de binnen kant zit. Dat is de water kant.

En voor de lucht uit kant heb ik noppenfolie met een aluminium-laagje gebruikt. https://imgur.com/PWCO0vB maar alleen op de metalen delen.

[ Voor 19% gewijzigd door wizzopa op 02-03-2018 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Even een sneak-preview hoe het er uit kan komen te zien met de pomp :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uD2jA0Qc3ZOz5m8xbMX9r3md/medium.jpg

De bestaande aansluiting die op de cvketel zat past op de pomp, 1 zorg minder :9
Hij pompt van onder naar boven en dat is prima want de aanvoer onder komt van de wpboiler.
Als de flexen er zijn kan ik verder, meer dan dit kan ik momenteel niet doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik had nog wel 2 x 3/4 rvs flexen liggen voor je cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Rol-Co schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:27:
Ik had nog wel 2 x 3/4 rvs flexen liggen voor je cv.
Hoe lang zijn ze?
Op de wpb zit binnendraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Beide 3/4 buitendraad en wartel, dus flexen in de boiler en wartel met puntstuk op de 22mm leiding.
1m lang zijn ze.

Hier te zien
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1803/375656/sj0lQo4c.jpeg

[ Voor 29% gewijzigd door Rol-Co op 02-03-2018 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tja, precies die en de puntstukken zijn besteld maar het lijkt erop dat ik ze morgen niet heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik keek eens naar de inkomende lucht toen de wpb startte, dat was 6 graden en 2u later 8 graden.
Dit is zo hoog door de koppeling met de MV die overigens op standje minimaal (75m3/u) staat.
Buiten gemiddeld -3 graden (ik meet niet op het dak maar in de tuin) en op het moment van starten rond 18 graden in huis.
Gaat hij 50/50% mengen dan zou de lucht veel warmer zijn, echter is de klep naar de MV half gesloten.
Ik denk dat dit een mooi compromis is, misschien zuigt hij nu 100m3/u uit het huis aan.
Dit is op de thermometers niet zichtbaar (toilet, badkamer, huiskamer) en de airco krijgt het goed warm :)
In de genoemde ruimtes zit een afzuigpunt van de MV, daarom noem ik ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:14:
Even een sneak-preview hoe het er uit kan komen te zien met de pomp :)

[afbeelding]

De bestaande aansluiting die op de cvketel zat past op de pomp, 1 zorg minder :9
Hij pompt van onder naar boven en dat is prima want de aanvoer onder komt van de wpboiler.
Als de flexen er zijn kan ik verder, meer dan dit kan ik momenteel niet doen :+
Fijn dat het past, maar hoe ga je nu ontluchten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:15:
[...]

Fijn dat het past, maar hoe ga je nu ontluchten?
Ik kan beginnen met een radiator in de badkamer, daar zit een nippel 2m hoog.
Als er daar water uit komt is het geen ramp, met het vullen van het circuit ben ik wel even bezig :9
Je zegt zelf in dit topic dat je slechte ervaringen hebt met automatische ontluchters, wat stel je voor?
Op de Awb ketel zal ontluchting zitten, maar hoe stel je vast dat dit goed werkt of ooit heeft gewerkt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:32:
[...]

Ik kan beginnen met een radiator in de badkamer, daar zit een nippel 2m hoog.
Als er daar water uit komt is het geen ramp, met het vullen van het circuit ben ik wel even bezig :9
Je zegt zelf in dit topic dat je slechte ervaringen hebt met automatische ontluchters, wat stel je voor?
Op de Awb ketel zal ontluchting zitten, maar hoe stel je vast dat dit goed werkt of ooit heeft gewerkt ...
In mijn Nefit zit dus ook een automatische ontluchter, deze was er de oorzaak van dat er in de ketel enkele cm water stond die met de onderwater staand bedrading storing veroorzaakte. Sinds dien gaat de ontluchting via een slangetje richting riool blijft de ontluchting een keer hangen dan heb ik het niet in de ketel.

Zo iets https://imgur.com/9DeQj3i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik denk dat ik het ga combineren met een manometertje, daar heb ik toch verloopjes voor nodig en dan kan er een ontluchter bij boven de pomp.
Die van de Awb zit volgens de handleiding in een leiding gedraaid, het ding steekt er bovenop uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
De insteek is dat lucht zich verzamelt in het stuk buis na het T-stuk en voor de kraan en de automatische ontluchter. Je kan het ook zo maken zonder automatische ontluchter alleen een T-stuk buis en kraan of radiator ontluchter.
De lucht moet daar vandaan anders gaat je pomp niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb dat op het werk al eens gehad, daar pomp ik water uit een grote bak rond en de pomp was er uit.
Eenmaal geplaatst deed de pomp niets tot ik van bovenaf water erin liet lopen.
Boven de cv pomp zet ik een kraantje met aftap uitgang, zo nodig kan ik hem daar vullen als het via de standaard vulkraan die op het retour deel zit niet lukt.

Pagina: 1 ... 6 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.