Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 106 Laatste
Acties:
  • 644.127 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Terugslag klep is binnen met post-nl, morgen er even tussen zetten. En dan eens kijken of tocht over de boiler weg is.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een oude windmeter (met RF) op het dak bij de pijpen geplaatst zodat ik de temperatuur kan meten.
Meteen even de panelen gesopt, want er zaten al weer zat vlekken op :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Zo, nu we weten dat de wpb ook bij lage temperaturen netjes zijn werk doet wordt het tijd voor de volgende stap.

De volgende stap de mv er tussen maken, net de spullen besteld bij de Ventilatieshop en worden dinsdag geleverd, terugslagklep zit er ook tussen en ook dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 11:58
@wizzopa Hoe ga je mv toevoegen? Tstuk op inlaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Kloekie Ik ga je even in spanning houden tot het er tussen zit. ;)

@Kloekie de eerste resultaten zijn positief de buiten temperatuur is hier 4,5 graden volgens het weerstation https://www.wunderground....on/dashboard?ID=IGROOTEB3

Mijn temperatuur voeler van te temperatuur afhankelijke regeling voor mijn CV geeft 1 graad.

Nu komt het mooie door dat ik een oude cv schoorsteen gebruik die gecombineerd is met de afvoer van de MV heb ik al een mengtemperatuur van 8 graden, sluit ik mijn MV met 2 T-stukken aan op de WPB dan stijgt de temperatuur van 8 graden naar 12 graden.

Ik deze configuratie kan ik ook nog eens de MV op full speed laten draaien.

[ Voor 81% gewijzigd door wizzopa op 06-03-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb hem met een t-stuk op de aanzuig zitten en een klep er tussen.
Toch vind ik dat niet ideaal omdat je in principe de MV uitblaas kan blokkeren, terwijl je eigenlijk alleen de weg naar de wpb wil afsluiten.
Dit kan je met nog eens een bypass wel oplossen, maar daar heb ik nogal weinig ruimte voor :P
Op zich werkt het goed, de afgelezen inlaat temperatuur liet duidelijk zien dat de MV de lucht boven 0 brengt, maar niet vacuüm wordt gezogen door de wpb :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
@wizzopa Waar komen bij jou de 1'' plugs vandaan voor op de cv aansluitingen van de wpb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:06
Is er hier iemand die Atlantic Explorer 3 in bedrijf heeft en ergens in 't midden van het land woont? Zo ja, zou ik evt. binnen nu en een paar maanden een keer langs kunnen komen om het geluid te ervaren?

In het huis dat we recent gekocht hebben (vrijstaand uit 1923) overweeg de CV te vervangen door een WP. SWW zou dan via deze WP óf via een aparte WPB moeten gebeuren. De WPB zou dan in de bijkeuken komen te staan (is weliswaar verwarmd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zit in Alminder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ik woon in Grootebroek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mm hier ook 1 die erg geïnteresseerd is geraakt....
Heeft iemand een beetje uitleg over de mogelijkheden in het menu...
Kan ik bijv avond nacht de WP boiler uitzetten en over op eboiler? Dan ook nog de temp in stellen?
Zodat ik het brommen kan omzeilen als we thuis zijn?
Wat zijn de echte opties waar je g... l van wordt als tweaker?
iemand dat Cozytouch-technologie besturingssteem werkend?
Of werkend op een domotica systeem en hoe?
Is het brommen echt een probleem of valt het mee?
Dan ervaringen met een goed Buitenlandse leverancier ? Of de goedkoopste die te vinden?
Subsidie afhandelingen????

xxx
En ben lezende ..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Lees rustig verder zou ik zeggen :>
Cozytouch is heel beperkt, maar je kan hem op afstand aan/uit zetten en tijden instellen.
Verder geeft hij het verbruik aan in € en kWh, dit vind ik makkelijker afleesbaar dan op het display zelf.
Omdat Cozytouch met een externe server praat is het niet simpel om hem direct aan te sturen.
Inmiddels kan je pas subsidie krijgen als je aantoont dat hij door een bedrijf werd geplaatst.
Voor mij geldt dat niet omdat ik voor 1 feb subsidie aanvroeg, maar kennelijk was het toen zo druk dat ik nog even geduld zal moeten hebben voor ik weet of het is toegekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:56:
Lees rustig verder zou ik zeggen :>
Cozytouch is heel beperkt, maar je kan hem op afstand aan/uit zetten en tijden instellen.
Verder geeft hij het verbruik aan in € en kWh, dit vind ik makkelijker afleesbaar dan op het display zelf.
Omdat Cozytouch met een externe server praat is het niet simpel om hem direct aan te sturen.
Inmiddels kan je pas subsidie krijgen als je aantoont dat hij door een bedrijf werd geplaatst.
Voor mij geldt dat niet omdat ik voor 1 feb subsidie aanvroeg, maar kennelijk was het toen zo druk dat ik nog even geduld zal moeten hebben voor ik weet of het is toegekend :)
Dus als je pech hebt geen subsidie..[ vriend van me is aan het vechten over een Elga ]
Heb jij hem werkend via een domotica?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dylantje2 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 17:00:
[...]

Dus als je pech hebt geen subsidie..[ vriend van me is aan het vechten over een Elga ]
Heb jij hem werkend via een domotica?
Nog niet via domotica, ik heb de Cozytouch pas kort en hij draait net 2 weken.
Eventueel kan je de 'pv' ingang gebruiken om hem te starten, stoppen kan ook maar met een nadraaitijd van 30 minuten.
Ik voldoe aan de eisen en er zijn meer subsidies toegekend van aanvragen in januari, ik blijf positief :)
Anders is er geen man overboord, zo duur is deze niet (€1400 a 1500 voor 200 liter).
Terugverdienen doe ik hem toch niet door mijn lage verbruik maar ik kan nu wel op een laag pitje water verwarmen ipv met 2 boilers die ruim 2kW elk verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

heren mooi topic....
Mis alleen toch iets meer over trillingen en geluid brr daar word ik bang van..
Maar ik toch graag meer zien van de instel mogelijkheden.
Kan ik echt zeggen tussen X en Y uur E boiler.
Als ik slaap wil ik stilte...
Cop lijkt goed...
Las wat problemen met een ESPeasy, die zijn verbinding verliest.: Zet de tijd aan in advanced
Watermeter, simpel via arduin en metertje, kost je 15 en evt. watermeter via Mp paar tienen. [ solarmeter. ] uitgebreide handleidingen
De solarmeter kan ook heel mooi S0 meterjes uploaden naar PVO.[ en die kun wee rinladen in domoticz...]
Heb een script om je meter via Domoticz te uploaden naar PVO
Voor de mensen die Domoticz hebben grafana heb ik ontdekt voor hele mooie grafieken...

Zag ook een foto van iemand de zonnepanelen had aangesloten op een normale groep... Beter is een Alamat er tussen te zetten.!!

Maar als ik het goed heb is er dus ergens een optie om hem aan en uit te schakelen via een relais of aan uit??? Maar wat schakel ik dan?? De WP of de Eboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Al op de 1e pagina van dit topic wordt de handleiding gelinkt, kijk daar eens in?
Het geluid is een beetje als een stofzuiger, je hoort een motor zachter dan circulerende lucht.
Bij @wizzopa slaapt iemand nabij de wpb dus het hangt helemaal van de omstandigheden af.
Ik wil eerst alles werkend maken zoals in de TS staat, daarna kan ik altijd nog zien wat er met domotica mogelijk is.
Er is weinig ervaring op dit gebied met een wpboiler dus alles moet eerst onderzocht worden.
Ik voel wel voor de Axioma watermeter die zelf telt en een optische + RF uitgang heeft, de 3/4 aansluiting past.
Mijn zonnepanelen zitten op een groep met schakelaar die in de meterkast op een alamat zit.
Niet in een gewone wcd dus, met een kleine set kan dat toegestaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
@Speedy-Andre Zou jij een lijstje kunnen delen van onderdelen die jij gebruikt voor het aansluiten van de CV op de WPB? Gebruik jij 1'' uitwendig flex aan de wpb kant en dan 1'' inwendig met een puntstuk knel 22mm aan de cv kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik had volgens mij 3/4 op de cvketel zitten (verloop van 1") en dat heb ik besteld met 1" flexjes.
Ook haalde ik 3/4 flexjes voor tapwater, daar zitten nu iets te veel koppelstukken op die ik nog had liggen.
Omdat daar een watermeter tussen komt verandert dat ook weer :P
Het spul ligt nog bij een afhaalpunt dus ik kan er nog niet mee aan de slag :/
Er kan nog wat veranderen omdat er een manometer tussen komt bij de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Kloekie Zo zit de lucht kant nu aan elkaar https://imgur.com/RXGqfP3.

Het is nog steeds mogelijk om de ventilator te sturen door de CO2 meting of hand matig in de keuken en kan dus full speed draaien.

Of voor de tweakers met een balans ventilatie zo zou het ook mogelijk zijn https://imgur.com/F33Xre3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:12:
@Kloekie Zo zit de lucht kant nu aan elkaar https://imgur.com/RXGqfP3.

Het is nog steeds mogelijk om de ventilator te sturen door de CO2 meting of hand matig in de keuken en kan dus full speed draaien.

Of voor de tweakers met een balans ventilatie zo zou het ook mogelijk zijn https://imgur.com/F33Xre3
Kan je nu ook nergens meer bij door het woud aan buizen? :+
Dat t-stuk op de MV uitgang naar het dak zou ik ook nog wel willen, dan wel met minder isolerende buizen.
Overigens is mijn verbruik een kwart minder zonder vorst, houden zo aub :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ik dacht in de eerste instantie dat ik geen ruimte had voor de boiler, maar als ik dan zie in welke ruimte jij aan het werk moet is mijn zolder een balzaal.

https://imgur.com/Nt3W40H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

MM
Dacht dat cozy de versie was met extra aansluiting... voor zonneboiler oid.
https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html
Maar welke versie is nu geschikt om er een extra warm water door heen te laten lopen?
https://www.esanico.be/nl...ctor-200fs-explorer3.html

Maar cozy is dus iets anders?

Heb mail retour..
€12 verzenden??
Echt waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De extra spiraal staat er duidelijk bij (2e link), Cozy is een gateway voor app bediening die er los bij komt.
Ik vond hem op Amazon.de voor een aardige prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:49:
De extra spiraal staat er duidelijk bij (2e link), Cozy is een gateway voor app bediening die er los bij komt.
Ik vond hem op Amazon.de voor een aardige prijs.
Maar echt maar 12 euri verzendkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jep, daar doen ze niet moeilijk over en zonder kosten lukt ook nog wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Nog even wat cijfertjes,

Buiten temperatuur gemeten 4,0 graden.

Temperatuur WPB in 9 graden, regelklep open stijging naar 11 graden, ventilatie in stand 2 ( 90 m3 ) ivm verhoging CO2 in de kamer, nog 2 graden winst dus aanzuig temperatuur 13 graden.
De totale temperatuur winst 9 graden. :)

Volgende week ga ik proberen op de lage ventilator stand.

Hier aan kunnen geen rechten worden ontleent. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 07-03-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb ook kunnen vaststellen dat er niets ontploft bij het toepassen van 'verboden' configuraties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Iemand ook al de schakelingangen in gebruik?
Volgens mij kun je daar leuke dingen mee doen in Domoticz..

9.1 9.2 9.3 in de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Dylantje2 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:53:
Iemand ook al de schakelingangen in gebruik?
Volgens mij kun je daar leuke dingen mee doen in Domoticz..

9.1 9.2 9.3 in de handleiding
Wat voor leuke dingen zie je voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:04:
[...]
Wat voor leuke dingen zie je voor je
Het lijkt dat ik hier iets kan schakelen...
En daar word ik blij van..
Als panelen terugleveren boiler aan..
Alleen weet niet wat ik schakel,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Dylantje2 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:05:
[...]

Het lijkt sat ik hier iets kan schakelen...
En daar word ik blij van..
Als panelen terugleveren boiler aan..
Alleen weet niet wat ik schakel,,
Dan geef je de boiler opdracht je overschot, wat anders het net in gaat te gebruiken voor verwarmen van je water. Maar dat is niet zo spannend , dat is op een dag hoog uit 1,5 a 2 kWh dan is de boiler vol met warmwater, en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:18:
[...]

Dan geef je de boiler opdracht je overschot, wat anders het net in gaat te gebruiken voor verwarmen van je water. Maar dat is niet zo spannend , dat is op een dag hoog uit 1,5 a 2 kWh dan is de boiler vol met warmwater, en dan?
MM ik wil op x uren van de dag eigenlijk zeker zijn van een stille ruimte.. [ dus avond en nacht stil! ]
Kan ik dat daar ook mee regelen leek me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb ingesteld dat hij tussen tijdstip a en b z'n werk mag doen, verder blijft hij inderdaad uit.
De pv sturing laat hem opwarmen tot 62 graden, ongeacht wat je hebt ingesteld als voorkeur.
Heb je ingesteld dat hij het element niet mag gebruiken dan doet hij dat ook niet.
Een uitzondering is geloof ik als de lucht inblaas buiten zijn werkbereik is.
Door lucht van binnen bij te mengen zal hij binnen het werkbereik zijn.
Ik zie dat de pv ingang een spanningsloos contact kan zijn, dat maakt het eenvoudig om domotica te gebruiken.
Domoticz kan in principe vaststellen dat je meer produceert dan je verbruikt met P1 van een slimme meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:38:
Ik zie dat de pv ingang een spanningsloos contact kan zijn, dat maakt het eenvoudig om domotica te gebruiken.
S-A bedankt voor je uitleg, kan ik steeds meer mee

Slimme meter enz enz heb ik allemaal werkend in Domoticz..

Deze is interessant... Wat schakel ik hiermee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je schakelt hem in en hij gaat naar 62 graden, dan weer uit.
Geef je een korte puls dan zal hij minstens 30 minuten werken.
Het ziet er uit als de functie Boost die je op het paneel kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Dylantje2 De essentie van de boiler is warm water maken op een efficiente maar zeer trage manier.

Deze efficientie gaat verloren als je gebruikgaat maken van het verwarming element.

Om een indruk te geven ik hou van lekker lang douche zo'n 15 a 20 minuten, om de boiler weer op temperatuur te krijgen heeft hij ca 4 uur nodig.

Als je na een dag hard werken eindelijk om 22:00 uur ga douchen en de boiler uit zet heb je de volgende morgen koud water.

Daar veranderd domotics helemaal niets aan.

Het efficient verwarmen is nu eenmaal een traag proces, en staat in geen enkel vergelijk met je cv ketel waar bij je afhankelijk van het type cw waarde bijna onbeperkt toegang heb tot warm water.

Ik heb in de afgelopen maand diverse settings geprobeerd en ben tot de conclusie gekomen dat 24/24 voor mij het beste werkt.

De boiler trilt niet, maakt geluid, maar een warmte pompdroger maakt meer geluid.

Als je het element wil schakelen zal je dat buiten de besturing van de boiler om moeten doen, voor als nog heb ik nog geen mogelijkheid gezien dit intern te doen.

Ook de besturing en de tijd klok is zeer beperkt. Ik zou zeggen stap in de auto en kom een draaiende Atlantic ervaren. Het valt allemaal best wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-06 15:50
Ik zit zelf ook al enige tijd te denken aan de Explorer 3 met warmtespiraal.
Maar wat ik me afvraag als ik de warmtepomp met een temperatuur van 30 graden door het vat van 40/45 graden zou laten gaan.
Hoeveel effect zou dat hebben op de temperatuur?

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Tunda schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 05:31:
Maar wat ik me afvraag als ik de warmtepomp met een temperatuur van 30 graden door het vat van 40/45 graden zou laten gaan.
Mijn setup..wordt
Een Pana 5KW warmtepomp [ van de zomer ] voor de CV.
Een Warmtepompboiler met spiraal voor SWW
WP staat aalleen aan als de R in de maand is..
Door het spiraal gaat het water van mijn wp met een magneet schakelaar.
Als watertemp in wp lager is dan water sww dan magneetklep op anders dicht.

Simpel of 6 graden onder in of 30...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Tunda schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 05:31:
Ik zie geen verband in je vraag. Primair is de Explorer 3 een wpb dus voor sww, maar wordt oneigenlijk gebruikt wordt voor cv water .

Welke kant wil je op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
wizzopa schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:38:
[...]

Ik zie geen verband in je vraag. Primair is de Explorer 3 een wpb dus voor sww, maar wordt oneigenlijk gebruikt wordt voor cv water .

Welke kant wil je op?
De kant waar ik heen wil is, dat wanneer de Explorer 3 oneigenlijk gebruikt word voor CV water.
Hoe effectief is die dan, vandaar de vraag stel dat het vat op temperatuur is (40/45graden) en door het spiraal stroomt CV water van 28/30 graden.
Hoeveel warmer zou het CV water dan mogelijk worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Tunda hangt af de van hoeveelheid water door de spiraal.

Met welke water temperatuur douche je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als het oneigenlijk gebruik is staat het niet in de manual van de Atlantic :9
Dit topic kwam er omdat deze mogelijkheid nadrukkelijk in de Atlantic zit (die kan een cvketel aansturen).
Meer bekend is een combinatie met een zonnecollector die ook in de menu's staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
wizzopa schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:02:
@Tunda hangt af de van hoeveelheid water door de spiraal.

Met welke water temperatuur douche je dan.
Douche heeft een capaciteit van 6/6.5 liter per minuut.
En de CV verwarmt de SWW naar 48* graden.
Bij de douche word deze nog vermengt.

Warm water verbruik is hier in huis heel minimaal.

Echter de flow van de CV installatie durf ik niet te zeggen. Alles is wel met 15mm leiding uitgevoerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Tunda op 08-03-2018 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:27:
Als het oneigenlijk gebruik is staat het niet in de manual van de Atlantic :9
Dit topic kwam er omdat deze mogelijkheid nadrukkelijk in de Atlantic zit (die kan een cvketel aansturen).
Meer bekend is een combinatie met een zonnecollector die ook in de menu's staat.
De spiraal is bedoeld om met cv water of zonnecollector de boiler te verwarmen en niet anders om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:09:
[...]

De spiraal is bedoeld om met cv water of zonnecollector de boiler te verwarmen en niet anders om.
Volgens mij beide, in de menu's is te zien dat de wpb het werk doet als de omstandigheden gunstig zijn.
Het schakelen van de cv is inderdaad bedoeld om de warmte van de cv te gebruiken.
Maar goed, ik heb met Esanico besproken hoe we het in dit topic willen doen en dat is niet 'verboden' :9
Tunda schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:04:
[...]

Douche heeft een capaciteit van 6/6.5 liter per minuut.
En de CV verwarmt de SWW naar 48* graden.
Bij de douche word deze nog vermengt.

Warm water verbruik is hier in huis heel minimaal.

Echter de flow van de CV installatie durf ik niet te zeggen. Alles is wel met 15mm leiding uitgevoerd.
Als je de Atlantic ook voor SWW gebruikt zou ik de temperatuur niet zo laag kiezen ivm legionella, volgens mij kan het ook niet zo laag.
Je cvketel heeft wellicht geen voorraadvat voor SWW dus dan heb je geen stilstaand water dat warm is.
In de handleiding zie ik dit over de spiraal staan:

Warmtewisselaar vermogen T 60°C debet 1,5m3/h kW 16

Bij 60 graden en 1500 liter/uur is er 16kW warmteoverdracht.
De doorstroming per minuut zou dan 25 liter zijn.
Is de cv wel met 15mm uitgevoerd?
Dat is meer een maat voor SWW ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
wizzopa schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:25:
@Kloekie Ik ga je even in spanning houden tot het er tussen zit. ;)

@Kloekie de eerste resultaten zijn positief de buiten temperatuur is hier 4,5 graden volgens het weerstation https://www.wunderground....on/dashboard?ID=IGROOTEB3

Mijn temperatuur voeler van te temperatuur afhankelijke regeling voor mijn CV geeft 1 graad.

Nu komt het mooie door dat ik een oude cv schoorsteen gebruik die gecombineerd is met de afvoer van de MV heb ik al een mengtemperatuur van 8 graden, sluit ik mijn MV met 2 T-stukken aan op de WPB dan stijgt de temperatuur van 8 graden naar 12 graden.

Ik deze configuratie kan ik ook nog eens de MV op full speed laten draaien.
Super om te horen.
Gisteren ook weer wat aan de WPB gedaan.
Waterzijdig zit nu alles aangesloten met kogelkranen om te kunnen schakelen tussen CV SWW en WPB SWW. Ook aan de lucht kant begonnen met aansluiten. Er zat nog een oud gat in het dak die ik nu open heb gemaakt met een aansluiting voor 160mm dat onder de dakpannen uitkomt. Deze ga ik gebruiken om lucht aan te zuigen, gecombineerd met lucht uit de MV (met een T-stuk op de inlaat van de WPB en een terugslagklep op de inlaat van het dak voor als de WPB uit staat.

Waar ik nog wel wat moeite mee heb is het aansluiten van T-stukken aan de lucht kant. Ik heb van die gusso gele ringen gekocht, deze passen goed op de WPB, maar er past dan geen T-stuk van 160mm in. Wat gebruiken jullie hiervoor, vast een soort mof die ik mis?

Ik zit nog te twijfelen of ik de WPB op zijn elektrische element ga draaien zolang de lucht kant er nog niet aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Speedy-Andre ik zeg ook niet dat het verboden is maar dat de spiraal daar niet voor bedoeld is dus het gebruik is oneigenlijk.

Het vermogen van de spiraal is 16 kW bij 60 graden dat beteken dat de cv installatie de boiler verwarmt.

Anders om gaat dat niet op gezien de inhoud van de boiler en het steeds kouder wordende water.

Ook de bijdrage van de compressor op het moment dat je de warmte nodig zou hebben is beperkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
Tunda schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:46:
[...]

De kant waar ik heen wil is, dat wanneer de Explorer 3 oneigenlijk gebruikt word voor CV water.
Hoe effectief is die dan, vandaar de vraag stel dat het vat op temperatuur is (40/45graden) en door het spiraal stroomt CV water van 28/30 graden.
Hoeveel warmer zou het CV water dan mogelijk worden?
Daar ben ik ook naar aan het kijken.
Versimpelde rekensom:
Volgens spec atlantic WPB: 16kW bij 1500 l/h, deltaT=50°C.
Als je de WPB in de retour zet van je cv ketel kan je er typisch 750 l/h door de spiraal jassen.
Mijn retour is op dit soort dagen rond de 30°C. Stel onderin de WPB waar de spiraal zit is het 40°C.
DeltaT= 10°C bij 750 l/h geeft 1.6kW.
Stel daarnaast dat onderin de WPB 50 liter wat om de spiraal aanwezig is, dan is dat binnen 15minuten afgekoeld van 40°C naar 30°C als de WPB compressor niet draait. Als WPB wel aan staat, dan zou het theoretisch in balans kunnen zijn (1.6kW komt er vrij bij een COP van 2.7 en ingang vermogen van 600W).

Voor mij nog de moeite waard, omdat het huis warm te houden is met dit vermogen bij temperaturen buiten rond de 7°C en als het buiten kouder is gaat de brander van de CV aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Kloekie daar zijn koppetringen voor om hulpstukken aan elkaar te koppelen,

Een Guso kan of het een of het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Prima, dan maar oneigenlijk gebruiken :P
Het liefst zou ik het cv circuit naar de begane grond afkoppelen als ik alleen boven verwarm.
Als de radiators beneden dicht zitten zal het water nog wel door de buizen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:10:
Prima, dan maar oneigenlijk gebruiken :P
Het liefst zou ik het cv circuit naar de begane grond afkoppelen als ik alleen boven verwarm.
Als de radiators beneden dicht zitten zal het water nog wel door de buizen gaan.
Wat denk je zelf, kraan van de radiator dicht is geen stroming. Alleen douche open is alleen stroming door de radiator van de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
@wizzopa Deze?: https://www.ventilatiesho...nding-sok-hulpstuk-160mm/
Dan heb ik de verkeerde gekocht, ik heb de sok voor buizen liggen en die passen niet :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:13:
[...]

Wat denk je zelf, kraan van de radiator dicht is geen stroming. Alleen douche open is alleen stroming door de radiator van de douche.
Geen idee meer eigenlijk, ik stook al een paar jaar niet meer met de cv :+
Een radiator staat in serie met de leiding dus je blokkeert het circuit idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Een radiator staat parallel aan de leiding bij een systeem met aanvoer en retourleiding.
Als een radiator in serie staat en je draai de eerste dicht krijgt de rest geen warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Kloekie schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:13:
@wizzopa Deze?: https://www.ventilatiesho...nding-sok-hulpstuk-160mm/
Dan heb ik de verkeerde gekocht, ik heb de sok voor buizen liggen en die passen niet :-P
Gratis terug sturen en omruilen. Of dwars over door zagen en tape er om?

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 08-03-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 20:58

CodeIT

Code IT

Kun je een tweede pomp opnemen in het cv circuit? Ik wil een extra pomp in de retour van de cv plaatsen die zelfstandig draait zonder dat de cv aan staat. De CV pomp staat dus stil terwijl de ander pompt. Of geeft dit problemen?
Ik zet wel een klep voor deze 2e pomp. Wanneer de cv de warmte verzorgt zal de retour door de wpb worden afgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:37:
Een radiator staat parallel aan de leiding bij een systeem met aanvoer en retourleiding.
Als een radiator in serie staat en je draai de eerste dicht krijgt de rest geen warm water.
Da's ook weer zo, ik zeg niks meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@CodeIT dan moet de tweede pomp water door de eerste pomp duwen?

Er is toch ook eenschakeling te bedenken dat je cv pomp gestuurd wordt.

Of anders 2 pompen parallel met terugslag kleppen.

[ Voor 16% gewijzigd door wizzopa op 08-03-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Speedy-Andre gewoon aansluiten zo als je cv ketel ook aan geloten was. Radiator open draaien waar je warmte nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 20:58

CodeIT

Code IT

wizzopa schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:53:
@CodeIT dan moet de tweede pomp water door de eerste pomp duwen?

Er is toch ook eenschakeling te bedenken dat je cv pomp gestuurd wordt.

Of anders 2 pompen parallel met terugslag kleppen.
Tweede pomp moet dan inderdaad door CV pomp duwen.
Parallel aansluiten is wat lastiger. CV hangt boven, WPB staat in een ruimte beneden.

Ik kan de CV pomp niet aansturen via OpenTherm. Mogelijk kan het wel met een contact op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@CodeIT Als je de tweede pomp in serie plaats met je wpb gaat je water uit de retour door de wpb naar de aanvoer je systeem in. Voor je cv ketel een kraan of klep, als je dat ook bij je cv doe kan je een prachtige schakeling maken. Of de wpb of de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:13:
[...]

Uhm

Das zeker niet altijd waar..
Er zijn voetventielen die 50 in 50 uit hebben

En die kunnen in een grote serie geschakeld zijn..
Dus zeker niet altijd kraan dicht geen stroming..
Meestal bij oude systemen wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ik denk wel dat @Speedy-Andre een oud systeem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bijna 30 jaar zal het er in zitten (sinds de bouw) :)
Ik zie in het hok 2 sets buizen, een boven gaat naar 2 groepen, de andere gaat naar beneden op 4 groepen.
Alles loopt door de vloer, een ruwe verdeling is straat kant en tuin kant.
Enkele radiators die niet onder een raam zitten zijn vervangen door 'design' modellen en die in de badkamer.heb ik zelf vervangen voor een grotere.
Als ik naar het aantal 'groepen' kijk moeten ze wel parallel zitten, de 4 beneden zijn verdeeld als 2 in de huiskamer (tuin kant), een in de keuken en een in de hal (beiden straat kant).
Draai ik beneden alles dicht dan zal de leiding naar beneden wel koud blijven en als ik boven alleen de straat kant open dan blijft de tuin kant koud.
Zo bezien zijn het best kleine circuits en verlies ik weinig warmte.

Er komt al meer materiaal binnen, vandaag de flexen met verloopjes en de Axioma watermeter.
De klep motor is geland en zal ook snel komen :)
Na wat puzzelen heb ik te weinig 1 duims fiber ringen en nu ik ontluchting en een manometer toevoeg moet ik die bij de pomp zien aan te brengen met de nodige verloopjes.

[edit]
Er schijnen mensen bezig te zijn met decoderen van wm-bus signalen van bijv. een watermeter >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 08-03-2018 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:18
Zojuist is de 8 bar inlaatcombinatie vervangen door een 6 bar exemplaar. Niet dat ik er klachten over had, maar de oude (minimaal 10 jaar) inlaatcombinatie had een hogere werkdruk dan wat er voor de Atlantic wordt aanbevolen.

Om geen risico te lopen (met name gezien het gebruik als CV-ondersteuning) heb ik hem dus vervangen. Dat is dus echt een klusje van niets, lang leve de flexibele aansluitingen!

Goed man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In de handleiding staat bij de specs 'toegewezen waterdruk 8 bar' :)
Ik heb al het spul binnen, 'even' het cv circuit aansluiten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:18
Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:56:
In de handleiding staat bij de specs 'toegewezen waterdruk 8 bar' :)
Ik heb al het spul binnen, 'even' het cv circuit aansluiten :9
Ik zie die quote over 8 bar niet staan. Of bedoel je de waarde in het tabelletje? Aangezien mijn inlaatcombinatie toch al 10 jaar oud was, heb ik maar geen risico genomen.

Dit staat er in de installatiehandleiding:
Verplicht een nieuw veiligheidsgroep installeren op de warmwatertoevoer
die de geldende normen respecteert (in Europa EN 1487), drukbereik 7 bar –
0.7 MPa en een diameter van 3/4". De veiligheidsgroep moet tegen vorst
beschermd worden.
Er is een reduceerventiel meegeleverd) nodig als de toevoerdruk hoger is dan
5 bar - 0,5 Mpa.

Dus tja...

Goed man!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tn2grbWcYDAizpFCXMPuFZBD/medium.jpg O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5isuzM0ujKaStzMPRCJ717dC/medium.jpg

De 2e foto is wel donker, nu geen zin meer in een nieuwe :/

De slangenkuil is extra gevuld, nu heb ik overal lange flexen op zitten :)
Net even het cv deel getest en dat valt niet tegen :D
Het pompje vraagt 12W in de automatische stand en dat is prima.
Wel veel lekken gehad, met name de schroef aansluitingen rond de pomp zijn lastig dicht te krijgen.
Op de wpboiler ging het zo waar direct goed.
Voor het eerst weer een radiator ontlucht en het kraantje boven de pomp was ook hard nodig :)
Om het simpel te houden zet ik de pomp eerst op een timer, vervolgens kan ik bekijken of hij kan stoppen zodra een draadloze temperatuurmeter het warm genoeg vindt.
Dan kijk ik nog naar de water temperatuur, zoals ik het nu doe is voor tapwater prima maar met cv erbij komt er meer vraag en zal het tapwater wat vaker te koud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 22:38:
[afbeelding] O+

[afbeelding]

De 2e foto is wel donker, nu geen zin meer in een nieuwe :/

De slangenkuil is extra gevuld, nu heb ik overal lange flexen op zitten :)
Net even het cv deel getest en dat valt niet tegen :D
Het pompje vraagt 12W in de automatische stand en dat is prima.
Wel veel lekken gehad, met name de schroef aansluitingen rond de pomp zijn lastig dicht te krijgen.
Op de wpboiler ging het zo waar direct goed.
Voor het eerst weer een radiator ontlucht en het kraantje boven de pomp was ook hard nodig :)
Om het simpel te houden zet ik de pomp eerst op een timer, vervolgens kan ik bekijken of hij kan stoppen zodra een draadloze temperatuurmeter het warm genoeg vindt.
Dan kijk ik nog naar de water temperatuur, zoals ik het nu doe is voor tapwater prima maar met cv erbij komt er meer vraag en zal het tapwater wat vaker te koud zijn.
Hoe is het nu precies aangesloten bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen, zie nog wat lekkage en een T-stuk in je gasleiding met een gietijzeren dop erop. Flex die eigenlijk te kort is, een stopkraan als ontluchter, een pomp die aan een koperen bocht hangt met daar aan een flex Brrrr, en een spirovent ontluchter.

Een geval van "als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan"

Als het maar werkt dat is belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tunda schreef op zondag 11 maart 2018 @ 11:01:
[...]

Hoe is het nu precies aangesloten bij jou?
Het cv deel:

Flex direct in de wpb naar onderkant pomp (aanvoer)
Bovenkant pomp heeft t-stukjes naar een manometer en kraantje (ontluchting), dan naar aanvoer cv
Flex van afvoer cv naar onderste op wpb

Ik heb een cvketel weggehaald en liet de veiligheidsgroepen, spirovent ontluchter en expansievat zitten.
De t-stukjes zijn idd nog niet overal dicht, ik heb nog wat te doen vandaag :)
Probleem is dat ik geen goed materiaal heb voor cv om buizen te leggen dus ik gebruik wat er nog is en dat ziet er niet mooi uit (na bijna 30 jaar) mede dankzij de vorige prutsende huiseigenaar :P
Een groot deel van de installatie zat al zo en ik heb geen trek om dat allemaal over te doen met zo weinig ruimte om te werken.
De gasleiding is trouwens drukloos en in de straat weggehaald, in de meterkast is hij afgedopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Zit de pomp op de onderste of op de bovenste aansluiting van je spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:41:
Zit de pomp op de onderste of op de bovenste aansluiting van je spiraal.
Bovenste, al denk ik niet dat de plek veel uitmaakt als er verder geen andere bron in het circuit zit.
Omdat alles hier via de vloer gaat zit hij hoog t.o.v. de radiators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Koud retour water gaat dus boven in.

Wat wel uit maakt is de efficiëntie van de spiraal, wat dus eigenlijk een een radiator is die andersom werkt dus ook als zodanig aan gesloten kan worden.

BTW boiler draait nu op lage snelheid

[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 11-03-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Volgens mij niet, de pomp draait richting aanvoer (warm) van de cv, retour cv gaat onder weer de wpb in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Het zou het beter kunnen werken als de pomp water via de bovenste aansluiting de boiler in duwt ( pomp blijft koeler ) en het opgewarmde water er via de onderste aansluiting weer uit je boiler komt ( tegen stroming )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als ik de pomp koeler wil houden dan zou hij in de retour leiding beter zitten.
Maar de pomp is toch bestand tegen warmte, het verschil tussen aanvoer en retour is minimaal als er maar 1 of 2 radiators mee doen :)
Hij zal niet heel vaak draaien, ik ga eerst eens uitproberen hoe goed verwarmen op deze manier werkt.
Nu nog gaat in de badkamer een IR paneel aan voor directe warmte, bij dit weer zal de radiator het ook prima doen in de badkamer.
Ik weet wel dat die radiator het bij vorst en wind uit het noorden nauwelijks redde, daarom is hij vergroot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een schakelprogramma in elkaar gefreubeld :9
Als de temperatuur in de badkamer een uur voor ik opsta lager is dan x graden start dan de pomp.
Hij gaat op een vaste tijd weer uit, tijdelijk gaan ook een paar cams aan om de metertjes te volgen.
De radiator heeft een thermostaatknop, die kan zorgen dat het water voor niks rondjes draait ...
Misschien merkt de pomp dat, maar dat zie ik dan wel aan zijn verbruik :)
Eventueel gebruik ik de temperatuurmeter om de pomp te stoppen, maar eerst zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Zoals meer mensen hier heb ik ook wel oren naar deze wp boiler. In mijn geval wil ik van ventilatielucht SWW maken. Uiteraard is het luchtdebiet van de WPboiler veel te hoog voor een ventilatiesysteem, dus zag ik hier plannen die een mengklep op de luchtinlaat gebruiken.
Zijn er al mensen die dit aan de praat hebben? Wat zijn de ervaringen, valt dit een beetje te regelen?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
kaasmakert schreef op maandag 12 maart 2018 @ 08:47:
Zoals meer mensen hier heb ik ook wel oren naar deze wp boiler. In mijn geval wil ik van ventilatielucht SWW maken. Uiteraard is het luchtdebiet van de WPboiler veel te hoog voor een ventilatiesysteem, dus zag ik hier plannen die een mengklep op de luchtinlaat gebruiken.
Zijn er al mensen die dit aan de praat hebben? Wat zijn de ervaringen, valt dit een beetje te regelen?
In mijn geval werkt het, ervaring goed, ik hoef niet te regelen.

Zo zit de lucht kant nu aan elkaar https://imgur.com/RXGqfP3.

[ Voor 21% gewijzigd door wizzopa op 12-03-2018 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Klinkt goed. In mijn geval is er nog helemaal geen ventilatiesysteem in huis, moet dan ook nog even uitrekenen of de aanzuigpomp van de wp boiler sterk genoeg is om in z'n eentje de ventilatie te doen, of dat er toch een losse ventilator voor moet. Gelukkig is het een klein huisje :)

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
De ventilator van de boiler kan ook gebruikt worden voor ventilatie van je huis, buiten de warmtepomp om.

Het stroom verbruik is echter rond de 45 watt bij 300 tot 390 m3 in vergelijk met mijn Itho slechts 14 watt tot 42 watt en is haar fijn te regelen.

[ Voor 13% gewijzigd door wizzopa op 12-03-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
kaasmakert schreef op maandag 12 maart 2018 @ 08:47:
Je hebt het over de explorer? Of over andere types van Atlantic (Aeraulix bijvoorbeeld) die ontworpen lijken te zijn als vervanging van je mechanische ventilatiebox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
kaasmakert schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:25:
Klinkt goed. In mijn geval is er nog helemaal geen ventilatiesysteem in huis, moet dan ook nog even uitrekenen of de aanzuigpomp van de wp boiler sterk genoeg is om in z'n eentje de ventilatie te doen, of dat er toch een losse ventilator voor moet. Gelukkig is het een klein huisje :)
Dan kan je beter goed kijken hoe je de lucht kan verversen.
Als er MV in een huis zit heb je meestal type C ventilatie met aanzuiging via raamroosters.
Is het huis oud, dan kan je misschien beter kijken of je een luchtkanaal naar buiten kan maken waar de wpboiler komt :)
Met name de afgekoelde uitblaaslucht wil je niet in huis hebben (behalve in de zomer misschien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Speedy-Andre schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:09:
[...]

Dan kan je beter goed kijken hoe je de lucht kan verversen.
Met name de afgekoelde uitblaaslucht wil je niet in huis hebben (behalve in de zomer misschien).
Uiteraard, ik zou dan de lucht afzuigen via ventilatiekanalen aangesloten op de wp boiler (gaat inderdaad om de Explorer) en de uitgaande lucht naar buiten sturen. Eventueel met een klep om in de zomer wel uitgaande (koude) lucht binnen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:09:

BTW boiler draait nu op lage snelheid
Ik vond hem in het weekend ook wel stil met de hoge buiten temperatuur, kennelijk kijkt hij daar naar :)
Het schakel programma wilde even niet vanmorgen, zo te zien kan de aanlooptijd een stuk korter.
Om het effect op het verbruik te zien liet ik hem langer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:37:
[...]

Ik vond hem in het weekend ook wel stil met de hoge buiten temperatuur, kennelijk kijkt hij daar naar :)
Het schakel programma wilde even niet vanmorgen, zo te zien kan de aanlooptijd een stuk korter.
Om het effect op het verbruik te zien liet ik hem langer draaien.
In welke vorm zou hij kijken naar de buiten temperatuur. Enige vorm van intelligentie anders dan het auto programma zit er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan zal het auto programma boven een bepaalde inlaat temperatuur minder hard ventileren, niet heel intelligent maar hij probeert zo zuinig mogelijk te werken als hij in Eco staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Zou mogelijk kunnen zijn, ik heb hem net met boost aangezet, en zon en 14,8 graden buiten en binnen lucht er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:32:
Nog even gespeeld met een geluidsmeter app :9

[afbeelding]

De pieken boven de 60sB zijn van deuren die open gaan of sluiten.
Eerst voor het hok gemeten (deur dicht), dan deur open, vervolgens slaapkamer in, deur dicht en richting kussen op het bed gegaan.
Bij het kussen is het geluid zo zwak dat ik er niet wakker van zal worden of dat het me wakker houdt.
Als de airco in de slaapkamer draait overstemt die de wpboiler met z'n 21dB, of is het maskeren ...
Ik wordt niet helemaal wijs uit je grafiek. Hoeveel dB heb jij op 1m vanaf de WP met de deur open?
Mijn 2 19inch racks zitten op 44-45dB op 1m, ik wil hier eigenlijk niet overheen komen. De WP zou dan naast de 19 inch racks komen. Ik snap natuurlijk dat het maar een indicatie is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat is denk ik tegen de 50dB, bij mij is de overloop waar ik meet maar een deur breed met de muren op 1m afstand van de wpboiler.
Veel weerkaatsing dus met naast het hok een open trapgat.

Het is wel te merken dat hij langer bezig is bij 6 graden buiten :)
Morgen maar de 'cv ' met alleen een timer schakelen, dan gaat het zeker goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Wat is de temperatuur die de boiler in gaat.

Hier 4,5 buiten en boiler in 13 ventilatie op 1 ca 65 m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hij werkt nu niet dus geen idee, je weet hoe handig ik het display kan aflezen :+

Overzichtje van het verbruik tot nu toe :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vJcECbdPBKmwp7evtWLkUPTf/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ltrRNJ9LxQ6Fw39NmLMCnZ2s/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hFni0TVjW7RcLNoHO1uscdpa/medium.png

Hier kan ik goed mee leven, minder dan ik met de boilers had en veel meer water beschikbaar.
Het cv gebruik zal nog invloed hebben en je kan goed zien dat de buiten temperatuur invloed heeft.
Met Domoticz meet ik het verbruik van de cv pomp en de cams, de pomp vraagt 12W (stand automatisch).

[ Voor 84% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-03-2018 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Even een zijpad op met een wpb:

Zoutoplossing in vloeren icm een warmtepompboiler 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

Die PCM/Zoutoplossingen werken toch volgens het principe, dat je er uit kunt halen wat je er eerst ingestopt hebt ? Indien salderen niet meer zou bestaan wellicht nuttig, maar is er ook een voordeel scenario te bedenken nu salderen nog wel bestaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
robkds schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:38:
[...]

Ik verwarm er ook de hal beneden en de badkamer mee, dat resulteert in heel wat meer draaiuren. Gisteren 5 uur gedraaid en 2,8 kWh verbruikt.

De pomp van de CV (ketel is weg, dus gaat via domotica) schakelt in als de badkamertemperatuur te laag is en als het opgenomen vermogen van de WPB 465W of hoger is. Onder de 460W schakelt de pomp weer uit. Zo pendelt de pomp een paar uur tot de temperatuur in de badkamer hoog genoeg is, vervolgens blijft de pomp uit en gaat de WPB door totdat hij klaar is met SWW.
We doen ongeveer het zelfde, ik stook de wpboiler minder vaak warm maar de badkamer opwarmen schiet dan niet op :P
Het schakelen van de pomp op ruimte temperatuur en binnen een tijdsbestek werkt nu goed hier.
Waar ik nog mee zit is dat ik de wpb niet wil laten werken onder ongunstige omstandigheden zoals in de nacht wanneer ik elders in huis beperkt stook met de airco.
In de avond gebruik ik SWW om de vaat af te spoelen en ik verwam het dan niet , dat ga ik maar wel doen zodat ik in de ochtend wat warmer water heb :)

Overigens worden de flex leidingen handwarm, heeft het zin om ze te isoleren of verlies je weinig?
De warmte komt in een hok waar het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Voor €1,50 de meter zou ik er even buis isolatie van de Gamma om heen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik meet vanavond de buiten diameters op van SWW en cv, ik vermoed dat het schuim van Gamma niet past.
Het is toch 3x een meter met een aardige omtrek dat warmte verliest :)
Er zat al wat op de warme leiding vanaf de boiler, maar dat was 15mm pijp die nu bij de kraantjes zit.

Pagina: 1 ... 7 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.