Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Pagina: 1 ... 16 ... 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18:53

thido

Tilburg

quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:59:
[...] p0

Deze 200 ltr past ook.
https://www.djg.com/en/st...ten/warmtepomp-200-300-l/

3-weg klep en je WP leidingen lopen al onder de vloer toch?
Vat op zijn kop, spiraal als hygienespiraal en doorstroomvwr erachter.
Scheelt weer gaten boren voor ventilatielucht.
Maar kost 1000 euro meer.
Dat was helemaal in het begin het plan inderdaad. Maar uiteindelijk niet gedaan. De wp is nu dedicated voor de verwarming en de sww wordt apart geregeld. In die siuatie zal ik waarschijnlijk het grootstebdeel van het jaar op de doorstromer douchen, dat helpt ook niet echt mee voor het verbruik schat ik zo in. Dat het gedoe voor de licht niet speelt ia dan wel weer een pre inderddaad.

All electric! 7420Wp / Pana 5kW / Daikin US 2.5kW / Atlantic 200l

• Snippo
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17-12 17:58
Weet iemand of er ook een warmtepompboiler is die horizontaal geplaatst kan worden?
Hij moet hier dus in het washok komen, maar daar zit een schuin dak in. Effectief blijft er dus een ruimte van 1x1.70 over, en daarin staat de wasmachine en daarbij moet dus een warmtepompboiler komen. Passen doet het wel, alleen komt de WPB dan tot halverwege de deuropening en kan je niet meer bij de wasmachine. En daarachter onder het schuine dak zit dan een grote loze ruimte waar we niet bij kunnen. Volgens mij gaat dit niet echt praktisch worden...

Maar goed, ik ben dus alleen een klein model van Midea tegengekomen, maar die is verder nergens verkrijgbaar.
Anders is het hier misschien een beter idee om een warmtepomp op het platte dak te plaatsen en deze voor zowel SWW als verwarming te gaan gebruken (en dan een liggend buffervat in het washok bijv.)

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

quote:
Snippo schreef op maandag 18 juni 2018 @ 19:21:
Maar goed, ik ben dus alleen een klein model van Midea tegengekomen, maar die is verder nergens verkrijgbaar.
Edel Air is er onder andere in 80 liter en 100 liter, misschien dat die zouden passen? Maar die kunnen niet horizontaal, dus zal wel niet zijn wat je zoekt.

ZuinigeRijder wijzigde deze reactie 19-06-2018 10:05 (4%)

• Snippo
quote:
ZuinigeRijder schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:07:
[...]

Edel Air is er onder andere in 80 liter en 100 liter, misschien dat die zouden passen? Maar die kunnen niet horizontaal, dus zal wel niet zijn wat je zoekt.
Nee inderdaad. En het ding moet natuurlijk wel voldoende capaciteit hebben zodat er vaker dan 1x met warm water gedoucht kan worden.

Ik zie dat er ook warmtepomp 'boilers' zijn waar het twee losse units zijn: https://www.nibenl.eu/pro...r-warmtepompen/NIBE-F130/. Aangezien we de warmtepomp eigenlijk alleen voor verwarming willen gaan gebruiken en de COP in de winter een stuk lager is, gaat een warmtepomp op buitenlucht niet echt efficiŽnt zijn lijkt me. Dus wordt het een warmtepompboiler, maar nu nog een combinatie zoeken die past en werkt :).

Snippo wijzigde deze reactie 19-06-2018 12:05 (24%)

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19:01
quote:
Snippo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:45:
[...]

Nee inderdaad. En het ding moet natuurlijk wel voldoende capaciteit hebben zodat er vaker dan 1x met warm water gedoucht kan worden.

Ik zie dat er ook warmtepomp 'boilers' zijn waar het twee losse units zijn: https://www.nibenl.eu/pro...r-warmtepompen/NIBE-F130/. Aangezien we de warmtepomp eigenlijk alleen voor verwarming willen gaan gebruiken en de COP in de winter een stuk lager is, gaat een warmtepomp op buitenlucht niet echt efficiŽnt zijn lijkt me. Dus wordt het een warmtepompboiler, maar nu nog een combinatie zoeken die past en werkt :).
Volgens mij gaat het bij jou nooit vlekkeloos werken. Waarom niet een buffer vat plaatsen (heb je toch nodig voor verwarming )met hygiŽne spiraal en na verwarmen met doorstromer?

• Snippo
quote:
reneeke1970 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:28:
[...]

Volgens mij gaat het bij jou nooit vlekkeloos werken. Waarom niet een buffer vat plaatsen (heb je toch nodig voor verwarming )met hygiŽne spiraal en na verwarmen met doorstromer?
Ben niet voor niets een Tweaker :+ .
Dat is inderdaad ook een oplossing, en dan dat buffervat verwarmen met een warmtepomp?
Het is een beetje een afweging tussen kosten, gebruiksgemak en rendement van het systeem. Maar er lijkt inderdaad geen 'beste oplossing' te zijn.

Edit: de reden dat ik voornamelijk opzoek ben naar SWW is omdat het een groot vrijstaand huis is en vrij slecht geÔsoleerd. Er ligt wel vloerverwarming maar de vraag is dus of verwarmen met een warmtepomp Łberhaupt gaat werken.

Snippo wijzigde deze reactie 19-06-2018 13:19 (16%)

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:37
Heel betaalbaar ook die Nibe, met vat §2500-2800 en hij werkt pas vanaf +10 graden :)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Snippo
Ik snap nu inderdaad waarom de Atlantic zo populair is...

• reneeke1970
quote:
Snippo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:38:
[...]

Ben niet voor niets een Tweaker :+ .
Dat is inderdaad ook een oplossing, en dan dat buffervat verwarmen met een warmtepomp?
Het is een beetje een afweging tussen kosten, gebruiksgemak en rendement van het systeem. Maar er lijkt inderdaad geen 'beste oplossing' te zijn.

Edit: de reden dat ik voornamelijk opzoek ben naar SWW is omdat het een groot vrijstaand huis is en vrij slecht geÔsoleerd. Er ligt wel vloerverwarming maar de vraag is dus of verwarmen met een warmtepomp Łberhaupt gaat werken.
Met sww bereiden ga je geen geld verdienen hoor, is een noodzakelijk kwaad om gasloos te worden.
Ja hoor een wp gaat je huis makkelijk verwarmen. Als je twijfelt laat je een wp een buffer vat verwarmen. Vervolgens laat je je bestaande CV ketel met zijn eigen thermostaat gewoon het warme water rond pompen. CV programmeer je op max 25 graden en hij gaat zonder verbranding gewoon pompen.
Als je wp het niet warm kan houden zet je CV op 45 graden en dan gaat hij netjes ondersteunen.
Als na een jaar geen gas meer verbruikt is kan de CV weg.

• Snippo
Ik heb ook niet de intentie geld te gaan verdienen/overhouden aan SWW, maar ik probeer de beste oplossing te vinden om zonder gas toch voldoende warm water te hebben.

Heeft iemand ervaring met de warmtepompboilers van Eldom? Hier op Tweakers krijg ik er bijna niets over gevonden. Ik begreep uit een post van @Speedy-Andre dat de Atlantic een uitzonderlijk hoge COP heeft voor een warmtepompboiler, maar van de Eldom krijg alleen gevonden 'COP up to 3.4', dus dat wil ook weinig zeggen.
Maar dit is dus een boiler met een losse buiten unit als warmtepomp, met alle voor- en nadelen die ermee gepaard gaan. Ik ben meer benieuwd of iemand ervaring heeft met de software/bediening etc.

• Speedy-Andre
Linkje als dat werkt ...
Anders zoeken naar Eldom in het L/L wp topic :)
Ik heb de Eldom als eerste overwogen omdat hij minder ruimte inneemt.
Uiteindelijk won de Atlantic door de betere specs, meer subsidie en de eenvoud van plaatsen (anders had ik een bomvolle kamer moeten leegruimen om leidingen te leggen) ...

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:08

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

quote:
reneeke1970 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:54:
[...]

Als na een jaar geen gas meer verbruikt is kan de CV weg.
Of je doet gas er meteen vanaf ..[ niet voor Groningen maar voor het geld ]
Dan heb je in ieder geval een doel voor de Herfst.. _/-\o_ _/-\o_
Lik i did.. ;) ;)

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• reneeke1970
quote:
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 09:29:
[...]

Of je doet gas er meteen vanaf ..[ niet voor Groningen maar voor het geld ]
Dan heb je in ieder geval een doel voor de Herfst.. _/-\o_ _/-\o_
Lik i did.. ;) ;)
Ja dat kan, maar gas afsluiten terwijl je nog een andere warmtebron moet bestellen vind ik eigenlijk beetje dom.

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:01:
[...]Ja dat kan, maar gas afsluiten terwijl je nog een andere warmtebron moet bestellen vind ik eigenlijk beetje dom.
Omdat....

22 april van het gas af
23 Wpboiler
Tot de herfst de tijd om een andere warmtebron aan te sluiten..
En wat ik zeg, soms moet je iets forceren...
Daarnaast, waarom nog gas betalen als je er toch vanaf wilt en niet meer nodig hebt.. ;)

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:08:
[...]

Omdat....

22 april van het gas af
23 Wpboiler
Tot de herfst de tijd om een andere warmtebron aan te sluiten..
En wat ik zeg, soms moet je iets forceren...
Daarnaast, waarom nog gas betalen als je er toch vanaf wilt en niet meer nodig hebt.. ;)
Dat weet je niet of je het nog nodig hebt, eerst maar afwachten of je wp wel goed gaat functioneren.
Zo zouden de meeste redeneren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:19:
[...]

Dat weet je niet of je het nog nodig hebt, eerst maar afwachten of je wp wel goed gaat functioneren.
Zo zouden de meeste redeneren
En zo gaat het hier ook, iets met oude schoenen.

De ketel staat nog steeds stand-by verbruik per jaar 100 kWh, pomp draad 1 x per dag. Ik vind het prima.

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Snippo schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 22:27:
Ik heb ook niet de intentie geld te gaan verdienen/overhouden aan SWW, maar ik probeer de beste oplossing te vinden om zonder gas toch voldoende warm water te hebben.

Heeft iemand ervaring met de warmtepompboilers van Eldom? Hier op Tweakers krijg ik er bijna niets over gevonden. Ik begreep uit een post van @Speedy-Andre dat de Atlantic een uitzonderlijk hoge COP heeft voor een warmtepompboiler, maar van de Eldom krijg alleen gevonden 'COP up to 3.4', dus dat wil ook weinig zeggen.
Maar dit is dus een boiler met een losse buiten unit als warmtepomp, met alle voor- en nadelen die ermee gepaard gaan. Ik ben meer benieuwd of iemand ervaring heeft met de software/bediening etc.
Ik heb er ook voor gekeken maar toch voor de Atlantic 270 gegaan, leek mij ook wel een voordeel met een split unit maar hij was maar max.150 ltr.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
wizzopa schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:51:
[...]

En zo gaat het hier ook, iets met oude schoenen.

De ketel staat nog steeds stand-by verbruik per jaar 100 kWh, pomp draad 1 x per dag. Ik vind het prima.
En je vastrecht enz enz gaan ook door..

• reneeke1970
quote:
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:23:
[...]

Wel een voordeel, van het vast recht kun jij straks 5 elektrische kachels halen hi

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Dylantje2 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 12:23:
[...]

Klopt. Maar dat is een keuze die ik maak.

• reneeke1970
quote:
wizzopa schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 15:39:
[...]

Klopt. Maar dat is een keuze die ik maak.
Jij had toch afgelopen winter je wp draaien of niet?

• wizzopa
  • Nu online
quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:38:
[...]

Jij had toch afgelopen winter je wp draaien of niet?
Wp draait hier vanaf feb. 2016 de wpb vanaf feb. 2018.

• reneeke1970
quote:
wizzopa schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 20:46:
[...]

Wp draait hier vanaf feb. 2016 de wpb vanaf feb. 2018.
Dan is het toch al duidelijk of je zonder gas kunt?

• reneeke1970
quote:
Aha das jammer, ik heb biomassa voor strenge vorst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
quote:
Misschien verandert er iets als je de prijs per m3 gas voorrekent :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:05:
[...]

Misschien verandert er iets als je de prijs per m3 gas voorrekent :+
Een tevreden vrouw is ook wat waard. Anders moet ik de boot maar verkopen. ;)

Is er al iemand die de Daikin WPB heeft? Ik sta op het punt om binnenkort een WPB aan te schaffen.

Ik wil van het gas af! Moet wel (icm l/l units) oplossing bedenken voor klein beetje bijverwarmen berging, toilet beneden in hal, badkamer. (Mogelijkeo oplossing is ook beetje IR)

Zo’n DIY domotica project is mij voorlopig “te hoog” gegrepen (wel erg mooi!)

Stef87 wijzigde deze reactie 25-06-2018 20:26 (5%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18:59
Er lijkt wel iets van een spiraal in te zitten. Als je hem permanent laat draaien kun je met een pompje op een timer/thermostaat dat prima voor elkaar krijgen. Beetje dezelfde setup als Speedy. Totnogtoe (staat er sinds maart) kan mijn WPB de CV voor ongeveer 80-90% af. I.c.m. 100% SWW. Dat is dus de gehele woning, zonder dakisolatie uit '71. En ik laat hem 's nachts niet draaien.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• Pietje555
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 16:28
Is het zinvol een WPB te gebruiken met een zonneboilerspiraal en de spiraal aan te sluiten op het CV systeem van je WP? 's winters heb je dan een voorverwarming tot 40 graden zodat de WPB minder hoeft te doen, maar ik ben bang dat als het WW boven de temp van het CV systeem komt je de boiler als het ware koelt met het CV systeem en dat is niet de bedoeling. Misschien met een temperatuur opnemer in het vat en een afsluiter voor de spiraal als Tvat=Tcv.
Ik heb een vrij grote WP nodig en met 7 man ook een snelle hersteltijd voor de boiler.

• Jim423
Dat is geen Warmtepompboiler gebruiken voor cv-ondersteuning maar andersom :P
Het zal wel werken maar of het effectief is is de vraag, je vat komt namelijk amper onder de 35-40 graden, ook onderin. Hoeveel liter sww van 40 graden verbruik je op een dag? (schatting). Ik denk dat je niet genoeg gaat hebben aan de 200L Atlantic of het moet perfect verspreid zijn over de dag. Permanent boost mode wil je ook niet eigenlijk. Als je het gaat doen moet er sowieso een servo-klep met een 2 sensoren komen. (in&uit spiraal)

• Pietje555
Gebruik in de ochtend 100l en avond ook nog eens. Soms een piek van 300 l omdat het bad dan gebruikt wordt. Een 270 l moet dus wel voldoen als de boiler voldoende laad en op 55 gr staat.
Ik heb altijd gedacht dat de onderkant van het vat de koudwater aansluiting heeft endoor de gelaagdheid bij gebruik het daar dus 10 graden is. Vandaar dat ik dit wil voorverwarmen met het extra vermogen uit mijn WP. Dit zal waarschijnlijk een 14kW worden dus kan wel wat leveren.
Een doorstromer met vat met hygiene spiraal kan denk ik niet want ik gebruik 10 l/m. Dat vermogen is dan zo groot dat ik problemen krijg als mijn WP aanslaat.

• reneeke1970
quote:
Pietje555 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:27:
Gebruik in de ochtend 100l en avond ook nog eens. Soms een piek van 300 l omdat het bad dan gebruikt wordt. Een 270 l moet dus wel voldoen als de boiler voldoende laad en op 55 gr staat.
Ik heb altijd gedacht dat de onderkant van het vat de koudwater aansluiting heeft endoor de gelaagdheid bij gebruik het daar dus 10 graden is. Vandaar dat ik dit wil voorverwarmen met het extra vermogen uit mijn WP. Dit zal waarschijnlijk een 14kW worden dus kan wel wat leveren.
Een doorstromer met vat met hygiene spiraal kan denk ik niet want ik gebruik 10 l/m. Dat vermogen is dan zo groot dat ik problemen krijg als mijn WP aanslaat.
Het is niet noodzakelijk om je water voor te verwarmen. Dit moet je alleen doen indien boiler inhoud te klein. Extra voor verwarmen met tweede wp kost uiteindelijk meer energie. Ik heb het al getest voor je.
Oh en tien liter per min gaat prima via hygiŽne spiraal, heb ik ook al getest, wel eentje van 6.2m2

Acties:
  • +2Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Binnen, nu nog plaatsen.

• Speedy-Andre
Haha, ik betwijfel of die in de verpakking door mijn voordeur had gekund :9
Hij werd met een steekwagen bijna liggend over de drempel getrokken (via mijn loopplank).

• reneeke1970
quote:
Speedy-Andre schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 13:50:
Haha, ik betwijfel of die in de verpakking door mijn voordeur had gekund :9
Hij werd met een steekwagen bijna liggend over de drempel getrokken (via mijn loopplank).
Dan moet je eens op het vervoers plaatje kijken hoe schuin hij mag?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:08:
[...]

Mag plat op een bepaalde kant

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
klump4u schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:10:
[...]

Mag plat op een bepaalde kant
Nou die van mij niet hoor

• Speedy-Andre
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:08:
[...]

Er zit een indicator op de doos, de trap op moest toch echt op z'n rug maar dat duurde heel kort.
Met de Atlantic is dat geen probleem, staat ook in de manual :)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

https://tweakers.net/ext/f/PvdjfcR1NMR7Njvw8o2j4MaN/thumb.jpg

• hubertc
  • Laatst online: 08-07 22:54
hi all,

het topic helemaal doorgenomen , maar ik kan niet vinden hoe om te gaan met de subsidieaanvraag als je zelf je atlantic 270 wil gaan plaatsen.
Dat zelf doen is geen probleem , maar in de subsidie voorwaarden staat vanaf 1 januari iets over een deskundige installateur?
(geen erkende installateur, dus dat geeft al wat onderhandelingsruimte)
hoe hebben jullie dat opgelost?

• Jim423
Je kan zelf ook de deskundige installateur zijn, foto's bijvoegen en schema hoe je het geinstalleerd hebt. Oftewel zo duidelijk mogelijk. Ik geloof dat je dan een goede kans maakt op subsidie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
hubertc schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:14:
hi all,

het topic helemaal doorgenomen , maar ik kan niet vinden hoe om te gaan met de subsidieaanvraag als je zelf je atlantic 270 wil gaan plaatsen.
Dat zelf doen is geen probleem , maar in de subsidie voorwaarden staat vanaf 1 januari iets over een deskundige installateur?
Ik heb de RVO hier over gemaild en ik werd de volgende dag gebeld hierover, antwoord van de man was zoals hierboven: als je zelf installeert kun je subsidie aanvragen met onderbouwing van foto’s, dus dat gaan we maar doen dan.

• wizzopa
  • Nu online
Leuk, de zolder koelen met de WPB, de uitblaas richting omvormers en hup temperatuur naar beneden. De koude lucht in de trapopgang naar beneden en de kamer 1,5 graden omlaag.
Helaas van korte duur na 2 uur en 20 minuten is de boiler klaar en gaat de temperatuur weer om hoog.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24027&sid=56505 looptijd van de boiler.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24027&sid=52943 temperatuur daling van de omvormers

• Jim423
Gezien de temperatuur de komende dagen warm blijft ga ik de buizen ook maar even omsteken zodirect denk ik.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

@wizzopa
Waar meet jij het waterverbruik mee?
Losse watermeter met een sensor erop?

• wizzopa
  • Nu online
quote:
klump4u schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:38:
@wizzopa
Waar meet jij het waterverbruik mee?
Losse watermeter met een sensor erop?
Klopt in de aanvoer naar de boilers zit een watermeter met een https://www.kiwi-electron...-v1-1?search=grove%20line. er zat eerst een low-cost Ali ding https://imgur.com/bHfBYeT op maar die werkte niet naar mijn zin.

De watermeter is een gewone huis tuin en keuken geval er zijn ook elektronische van AXIOMA @Speedy-Andre
heeft deze in gebruik

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:20
Beetje offtopic: @wizzopa welk probleem had je met die sensor van Ali? Missen van pulsen e/o spookpulsen? Werkt die andere wel nauwkeurig? Heb je mss een plaatje van je watermeter+sensor?

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Cranberry schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:03:
Beetje offtopic: @wizzopa welk probleem had je met die sensor van Ali? Missen van pulsen e/o spookpulsen? Werkt die andere wel nauwkeurig? Heb je mss een plaatje van je watermeter+sensor?
Waarschijnlijk zit het in de meetafstand en de afstand tussen de zend en ontvanger, ik kreeg hem niet goed ook leek het of hij gevoelig was voor temperatuur wisselingen. Gevolg missen van pulsen geen spook pulsen die je zou verwachten door fouten in de bekabeling, de voeding komt van een step-down printje van en paar cent en gaat van 15 naar 5 volt op de zelfde voeding als de Flukso waar de pulsjes heen gaan.

De oude https://imgur.com/v4XDehx en de nieuwe https://imgur.com/igGB94o en zo zit het aan elkaar https://imgur.com/xMbbCrz

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
hubertc schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:14:
hi all,

Zoek iemand in je omgeving
Vraag of hij voor paar tienen, je wpb aan wilt sluiten...

Factuur bijvoegen.
WP geinstalleerd volgens NEN ? en controle uitgevoerd..

Werkte hier :-)

• Pietje555
Heeft iemand al ervaring met de Fujitsu Sanistage DSW300+? Met een RVS vat voor §2150 en § 1100 subsidie lijkt hij erg interessant.

• Speedy-Andre
Even snel een topic linken, lijkt een Midea/MDV te zijn.
Iemand meldt dat hij in de winter maar tot 40 graden haalt ...

• reneeke1970
quote:
Speedy-Andre schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:27:
Even snel een topic linken, lijkt een Midea/MDV te zijn.
Iemand meldt dat hij in de winter maar tot 40 graden haalt ...
Zal best als je min tien aan gaat zuigen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre
Ik vind daar weinig info over (werking bij -10) maar dat zou mijn wpb ook niet redden zonder element.
Wel is duidelijk dat hij flink lager verwarmt dan een Atlantic maar merk en type staan er niet bij.
Ergo het gaat niet echt over een Sanistage of Midea maar 'een goedkope' wpb :)

• reneeke1970
quote:
Speedy-Andre schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:16:
Ik vind daar weinig info over (werking bij -10) maar dat zou mijn wpb ook niet redden zonder element.
Wel is duidelijk dat hij flink lager verwarmt dan een Atlantic maar merk en type staan er niet bij.
Ergo het gaat niet echt over een Sanistage of Midea maar 'een goedkope' wpb :)
Ik denk dat als hetzelde koelmiddel word gebruikt het voor allemaal hetzelfde is.

Sommige gaan vanaf min vijf over op element only

Acties:
  • +2Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Vloertje gestort net voor de nachtdienst, na het weekend maar verder gaan.
Zit op de Atlantic ook een watermeter via de software?
https://tweakers.net/ext/f/kEUdo7HJnwCLqZ5ubq8jsyJH/thumb.jpg

klump4u wijzigde deze reactie 29-06-2018 20:24 (10%)

• Speedy-Andre
Nee, een watermeter in een leiding is nodig.
Stroomverbruik meet hij wel vrij nauwkeurig, ik zie weinig verschil met een stekker meter :)

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
wizzopa schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:54:
[...]

Klopt in de aanvoer naar de boilers zit een watermeter met een https://www.kiwi-electron...-v1-1?search=grove%20line. er zat eerst een low-cost Ali ding https://imgur.com/bHfBYeT op maar die werkte niet naar mijn zin.

De watermeter is een gewone huis tuin en keuken geval er zijn ook elektronische van AXIOMA @Speedy-Andre
heeft deze in gebruik
mmm dat wordt het hier ook om een keer te doen..als de rest weer klaar is.. van de winter dus
Maar welke software oid draai je hiermee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Watermeter en kWh meter zijn onderweg, kijken of we vandaag nog wat gaan doen aan de leidingen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
klump4u schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 20:23:
Vloertje gestort net voor de nachtdienst, na het weekend maar verder gaan.
Zit op de Atlantic ook een watermeter via de software?
[afbeelding]
Rubberen tegels erop dan de WPB
Gamma paar knaken.
Dit geeft heel veel "rust" in huis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
Speedy-Andre schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 20:32:
Nee, een watermeter in een leiding is nodig.
Stroomverbruik meet hij wel vrij nauwkeurig, ik zie weinig verschil met een stekker meter :)
mmm Vrij nauwkeurig?
Ligt dat aan mij, ik op het display wat grote lijnen maar exact, kan ik niet vinden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Dylantje2 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:55:
[...]

Rubberen tegels erop dan de WPB
Gamma paar knaken.
Dit geeft heel veel "rust" in huis
Maakt dat ding dan zoveel lawaai?
Hij staat toch op stelpootjes? Volgens mij een verkeerde handleiding in het hoofd.

klump4u wijzigde deze reactie 01-07-2018 09:07 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

8)
quote:
klump4u schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:05:
[...]

Maakt dat ding dan zoveel lawaai?
Hij staat toch op stelpootjes?
Bij mij geen stelpootje te vinden..
En veel lawaai kun je in dit topic wel iets over lezen..
maar het is een compressor...
Dus die trilt....En trilling veroorzaakt...
En trillen gaat verder dan een betonplaatje..
Dus alles wat je ontlast kunt aansluiten moet je doen.
Flex slangen naar water aansluitingen rubber onze je boiler.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

@Dylantje2
In dit topic staan verschillende meningen over geluid, de ene zegt ik doe de deur dicht en hoor hem niet en de ander vindt het een herrie ding, hier komt hij achter de aangebouwde keuken in een bergruimte met dichte deur dus ik ga dat eerst eens testen maar dat rubber eronder zijn inderdaad ook de kosten niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
klump4u schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:12:
@Dylantje2
In dit topic staan verschillende meningen over geluid, de ene zegt ik doe de deur dicht en hoor hem niet en de ander vindt het een herrie ding, hier komt hij achter de aangebouwde keuken in een bergruimte met dichte deur dus ik ga dat eerst eens testen maar dat rubber eronder zijn inderdaad ook de kosten niet.
Klopt de een is de ander niet..
Ik heb zoveel mogelijk ontlast aangesloten.
De buizen met een geluidsdemper.
En in de wpb ook nog eea geÔsoleerd.
Hij is nu aanvaardbaar stil.
En de het eea zit ook in je settings :-)
Daarom een mat eronder, trillen gaat in je constructie en kan dan een resoneerde trilling geven op een plek die moeilijk te voorspellen is...
Flex slangen voorkomt hetzelfde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Het trillen valt wel mee hoor, een stukje tapijt voldoet al denk ik. Wel lucht/water met Flex aansluiten. (al dan niet maar een kort stukje). Het geluid valt inderdaad wat tegen bij mij, zelfs met isolatie rond de gehele kap (ook bovenop) en een MDF 18mm kast rondom met hier isolatie aan de binnenkant hoor ik nog steeds de ventilator (300m3) een hoge toon geven in de kamer ernaast met de deur dicht. Maar zolang je niet slaapt in de buurt komt het goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
Jim423 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:40:
Het trillen valt wel mee hoor, een stukje tapijt voldoet al denk ik. Wel lucht/water met Flex aansluiten. (al dan niet maar een kort stukje). Het geluid valt inderdaad wat tegen bij mij, zelfs met isolatie rond de gehele kap (ook bovenop) en een MDF 18mm kast rondom met hier isolatie aan de binnenkant hoor ik nog steeds de ventilator (300m3) een hoge toon geven in de kamer ernaast met de deur dicht. Maar zolang je niet slaapt in de buurt komt het goed.
heb je settings op binnen/binnen staan?.
En is je kast bovenop helemaal goed afgesloten 1 gaatje geeft een lawaai....[ had 1 gaatje waar mijn "solar" nog naar binnen moet']

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Ja bi/bi. Op 360m3 is het helemaal geen gehoor meer, dan hoor ik hem 2 etages lager nog. Het is natuurlijk rond de luchtbuizen niet helemaal dicht, dan zou ik het moeten purren. Wat wel bijzonder is is dat wizzopa met originele (op wat custom isolatie om de compressor heen na) wpb dus in de kamer ernaast gewoon kan slapen. Maar het lijkt me sterk dat mijn Atlantic anders is dan zijn wpb. Het geluid komt echt uit de kap, niet uit de buizen. (Zitten ook de 1m dempers op).

Overigens is de brom van de compressor nu niet meer hoorbaar, die vond ik nog wel erger klinken dan de ventilator.

Jim423 wijzigde deze reactie 01-07-2018 10:39 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
quote:
klump4u schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:05:
[...]

Hij staat toch op stelpootjes? Volgens mij een verkeerde handleiding in het hoofd.
Of dat filmpje in de startpost met jawel verstelbare voetjes er onder die denk ik wegbezuinigd zijn :+
Voel je tussen de plastic 'poten' dan blijken er gaten in te zitten, wellicht met schroefdraad en al :)
quote:
Dylantje2 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:56:
[...]

mmm Vrij nauwkeurig?
Ligt dat aan mij, ik op het display wat grote lijnen maar exact, kan ik niet vinden
Nee dat ligt aan mij, ik heb een Cozytouch op Amazon.de besteld die het per dag en per 0,01kW aangeeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:42:
[...]

Of dat filmpje is de startpost met jawel verstelbare voetjes er onder die denk ik wegbezuinigd zijn :+
Voel je tussen de plastic 'poten' dan blijken er gaten in te zitten, wellicht met schroefdraad en al :)
[...]
Nee dat ligt aan mij, ik heb een Cozytouch op Amazon.de besteld die het per dag en per 0,01kW aangeeft.
[afbeelding]
aha dat klopt jij hebt dat ding ja..
is die echt het geld waard?..........

Ik zou graag via dat ding hem uitlezen in domoticz als iemand dat voor elkaar zou krijgen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
quote:
Dylantje2 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:43:
[...]

aha dat klopt jij hebt dat ding ja..
is die echt het geld waard?..........

Ik zou graag via dat ding hem uitlezen in domoticz als iemand dat voor elkaar zou krijgen...
Of ie het waard is ... dat bepaalt jouw portemonnee :)
Het is een universeel ding dat voor meer apparaten wordt gebruikt en daarom is het gebruik met de wpb beperkt denk ik.
Hij heeft de zelfde Franse slag als de wpb, betrouwbaar op afstand schakelen moet je niet verwachten :P
Je zou de temperatuur per graad moeten kunnen instellen maar het wordt steeds 50 of 55.
De timer voor Afwezig werkt meestal goed, maar een enkele keer start de wpb als het niet moet.
Verbruik meten werkt altijd goed, ik registreer dat maar ik vind het jammer dat je niks kan opslaan of exporteren.
De oude app deed andere dingen beter, de nieuwe is duidelijk nog niet uitontwikkeld.
Ik heb hier meer dan een maand geleden contact over gehad en er is nog altijd geen update :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:08:
[...]

Of ie het waard is ... dat bepaalt jouw portemonnee :)
Het is een universeel ding dat voor meer apparaten wordt gebruikt en daarom is het gebruik met de wpb beperkt denk ik.
Hij heeft de zelfde Franse slag als de wpb, betrouwbaar op afstand schakelen moet je niet verwachten :P
Je zou de temperatuur per graad moeten kunnen instellen maar het wordt steeds 50 of 55.
De timer voor Afwezig werkt meestal goed, maar een enkele keer start de wpb als het niet moet.
Verbruik meten werkt altijd goed, ik registreer dat maar ik vind het jammer dat je niks kan opslaan of exporteren.
De oude app deed andere dingen beter, de nieuwe is duidelijk nog niet uitontwikkeld.
Ik heb hier meer dan een maand geleden contact over gehad en er is nog altijd geen update :/
Thanks..
Dan eerst maar een internet bridge voor de Pana WP aanschaffen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Waar is die rechter witte aansluiting naast de rode voor? Deze moet toch dicht volgens mij?
https://tweakers.net/ext/f/Tz2FvQdRiRVAhMQJYmrOD0Xo/thumb.jpg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@klump4u
Heb je er een met een extra spiraal?
Edit: Is dat geen temperatuur bulb voor de zonneboiler? Of recirculatieleiding tapwater? RTFM denk ik.
Krijg je de stekker er zo nog wel uit?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 01-07-2018 12:12 (37%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:55:
@klump4u
Ja extra spiraal maar die zitten beiden onder de rode.
Die stekker er achter kan nog eruit ja.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:55:
@klump4u
Edit: Is dat geen temperatuur bulb voor de zonneboiler? Of recirculatieleiding tapwater? RTFM denk ik.
Al 3 keer gelezen en opgezocht maar niks gevonden.
Staat wel in verbinding met de tank, net als de rode en blauwe.
Blaas ik in de rode en blauwe dicht dan komt lucht uit de witte, andersom ook.
Morgen een bellen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
Niks bellen, je hebt een dop erbij gehad om de witte recirculatie af te sluiten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:54:
Niks bellen, je hebt een dop erbij gehad om de witte recirculatie af te sluiten :)
Dank u, klopt, maar staat niks van in de handleiding (of ik zie het niet)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
quote:
klump4u schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:20:
[...]

Dank u, klopt, maar staat niks van in de handleiding (of ik zie het niet)
Bij punt 6.3 staat het duidelijk vind ik :>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:35:
[...]

Bij punt 6.3 staat het duidelijk vind ik :>
Ja dat klopt, maar ze hebben het in heel de handleiding niet over die ingang en op foto's en tekeningen bijna ook niet, anyway, mij is het duidelijk nu, dus maar weer verder hobbyen, eerst maar een gaten in de buitenmuur maken voor de luchtafvoer en een kleinere voor de toevoer van lucht in de ruimte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:17

CodeIT

Code IT

quote:
Jim423 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:37:
Ja bi/bi. Op 360m3 is het helemaal geen gehoor meer, dan hoor ik hem 2 etages lager nog. Het is natuurlijk rond de luchtbuizen niet helemaal dicht, dan zou ik het moeten purren. Wat wel bijzonder is is dat wizzopa met originele (op wat custom isolatie om de compressor heen na) wpb dus in de kamer ernaast gewoon kan slapen. Maar het lijkt me sterk dat mijn Atlantic anders is dan zijn wpb. Het geluid komt echt uit de kap, niet uit de buizen. (Zitten ook de 1m dempers op).

Overigens is de brom van de compressor nu niet meer hoorbaar, die vond ik nog wel erger klinken dan de ventilator.
Waar kun je instellen hoeveel lucht de wpb gebruikt? Of is dat afhankelijk van de keuze voor binnen/binnen, etc?

Yahr - Android app om je Harmony Hub te bedienen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Klopt bi/bi is 300m3. De andere opties 360m3. Kun je gewoon aanpassen terwijl die draait.
Het was me eerst ook niet helemaal duidelijk, erg vaag omschreven in de handleiding vind ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Dylantje2 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 23:45:
[...]

mmm dat wordt het hier ook om een keer te doen..als de rest weer klaar is.. van de winter dus
Maar welke software oid draai je hiermee?
Flukso, meet E verbruik, E productie, Wp, Wpb, warm en koud water, gas. Up-load naar Pvoutput en in real- time op een display. Ook te zien in de foto's. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
klump4u schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:51:
Waar is die rechter witte aansluiting naast de rode voor? Deze moet toch dicht volgens mij?
[afbeelding]
Die witte is voor een ringleiding heet water.
Dus eigenlijk gewoon goed afdoppen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:17

CodeIT

Code IT

quote:
Jim423 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 19:41:
Klopt bi/bi is 300m3. De andere opties 360m3. Kun je gewoon aanpassen terwijl die draait.
Het was me eerst ook niet helemaal duidelijk, erg vaag omschreven in de handleiding vind ik.
Ik zie de optie om te schakelen tussen bi/bu naar bi/bi niet meer in het menu staan.Een keer ingesteld bij het voor de eerst keer aanzetten, maar nu niet meer te zien.

Yahr - Android app om je Harmony Hub te bedienen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre
Dat staat in het installatie menu.
Menu toets indrukken en de knop blijven draaien :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Verbruik maand juni.
Warm Water 2,229 m3 stroom 33,08 kWh.

Nog steeds tevreden met de Atlantic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Dat is een erg laag verbruik. Watertemp IN is 25 graden neem ik aan? Met een superzuinige douchekop. (5L/min?)
Ik zit op 160.38kWh voor de maand juni. Ik ga geen eco wedstrijd winnen. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Jim423 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:52:
Dat is een erg laag verbruik. Watertemp IN is 25 graden neem ik aan? Met een superzuinige douchekop. (5L/min?)
Voor hoeveel personen?
Ook een Atlantic?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Jim423 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:52:
https://pvoutput.org/aggr...id=56505&t=m&gs=0&v=1&s=1

Hier kan je het verloop van het verbruik zien.

Nee ik heb geen dure water besparende douchekop maar een van 4,75 euro bij Blokker vandaan, maar ik heb een Neoperl doseerventiel in de slang een stuk goed koper.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
Even gecheckt, 532 liter getapt en < 23kWh verstookt.
Door wat schakelfoutjes (PV ingang aan waardoor onnodig naar 62 graden) en de klep die eigenwijs is :+
De 80 liter boiler zit tussen de koud water toevoer van de wpb.
Veel stilstandsverlies met mijn verbruik (en een spaarkop van 6l), het is niet anders momenteel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
quote:
klump4u schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:56:
[...]

Voor hoeveel personen?
Ook een Atlantic?
Yup 200L met 8L/min handdouche en 10L/min regendouche. Ik ben de enige die de regendouche gebruikt. Wordt 60 Š 90 min gedouched per dag totaal dus ongeveer 20 m3/mnd water (38gr) schat ik dus 10-11 m3/mnd uit de boiler. Kom van een gasverbruik af van 950 m3/j (ongeveer) voor SWW. Wel heb ik samen met de WPB een DoucheWTW geinstalleerd die (gemeten) 58% rendement heeft. Ik bespaar ongeveer 10-20% met de WPB, dat wordt meer als over 2 jaar EB omlaag gaat op stroom. Totale besparing zal dus ongeveer 360 euro pj zijn met huidige tarieven. Ik heb geen overtollige zonnestroom omdat ik maar 990Wp PV heb.

Jim423 wijzigde deze reactie 03-07-2018 19:27 (32%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Juni : 20 kWh.
2p en 2-3x per dag douchen.
4x een legionellarun

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pietje555
quote:
Jim423 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 20:47:
[...]
.......... dat wordt meer als over 2 jaar EB omlaag gaat op stroom.
Daar zou ik nooit op rekenen. De transitie zal toch door de consument betaalt moeten worden en als iedereen minder gas gaat gebruiken zit er een gat in de begroting van de overheid. Is dus gewoon een economisch plaatje. Ik verwacht eerder dat ingekochte elektriciteit omhoog gaat. Het hoofddoel is dat we met zijn allen minder energie gaan gebruiken, niet goedkoper.
Niets zo onbetrouwbaar als de overheid. Hebben we ook gezien met de tijdelijke brandstof verhogingen die nooit meer terug zijn gedraaid

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Pietje555 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:46:
[...]

Daar zou ik nooit op rekenen. De transitie zal toch door de consument betaalt moeten worden en als iedereen minder gas gaat gebruiken zit er een gat in de begroting van de overheid. Is dus gewoon een economisch plaatje. Ik verwacht eerder dat ingekochte elektriciteit omhoog gaat. Het hoofddoel is dat we met zijn allen minder energie gaan gebruiken, niet goedkoper.
Niets zo onbetrouwbaar als de overheid. Hebben we ook gezien met de tijdelijke brandstof verhogingen die nooit meer terug zijn gedraaid
Voor er een discussie ontstaat over de betrouwbaarheid van de regering, die vind ook hier plaats mbt de salderings-regeling. Terugleversubsidie alternatief salderen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Ik reken er ook niet op. Daarom zeg ik ook als ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Het begint te vorderen, hadden we maar wat meer tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
Had ik maar zo veel ruimte ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Tja, hier in Zuid-Limburg krijg je nog wat M2 voor je geld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Netjes. Waarom geen spiro eigenlijk maar pvc? Ben je niet bang dat dit statisch wordt en volloopt vanbinnen.

Pagina: 1 ... 16 ... 41 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True