Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:24
Door steeds zuiniger apparatuur en verlichting, heb ik een overschot aan kw-uren. Nu zit ik te denken aan een warmtepomp boiler. Ik heb hiervoor dit stuk gevonden : http://www.dwa.nl/wp-cont...-Intech-KS-maart-2014.pdf .
Heeft iemand hier ervaring met de genoemde overventilatie en mogelijk ook met de geluidsproductie van deze apparaten?
Specifiek denk ik aan de sanistage van Fujitsu. http://www.havepe.nl/nl/p...iler-190l-dsw200-/726/749

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Grappig, de Sanistage is een omgekatte Midea die je goedkoper kan krijgen (ook bij die toko) :)
Dit zie ik in de specsheet staan bij de fabriekscode.
Eigenlijk heb je er het meeste aan als je buitenlucht aanzuigt zodat van overventilatie geen sprake is.
Je eerste link laat vrij duidelijk zien dat hij niet voordeliger dan een cv is bij overventilatie en slechts marginaal beter als je dat kan beperken door een groot pand of aanzuigen van buitenlucht.
Geluid(hinder) hangt van meerdere zaken af, de ruimte waar hij staat en de constructie van vloer en muren.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Oké, scherp gezien. Dat hij niet goedkoper is bij normale energieprijzen is niet het grootste probleem. ( zonne energie over). Lawaai en tocht zijn echter niet acceptabel. Iemand daar ervaring mee?
Hij zou op zolder in een jaren 80 tussenwoning komen (betonnen vloeren en muren)

[ Voor 17% gewijzigd door blissard op 13-03-2017 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Heb je je al afgevraagd hoe je een pil van 1,7m hoog en 56cm rond die 94kg weegt boven krijgt? :P
Is die zolder afgesloten of is er een open trap?
Het geluid van een compressor kan best irritant zijn en zo'n zware pil geeft trillingen door aan de vloer.
Gevuld weegt hij bijna 300kg dus ik zou goed kijken naar de vloerbelasting.
Zou het kunnen dat de leverancier een demo model heeft staan die je kan beluisteren?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
blissard schreef op maandag 13 maart 2017 @ 23:07:
Oké, scherp gezien. Dat hij niet goedkoper is bij normale energieprijzen is niet het grootste probleem. ( zonne energie over). Lawaai en tocht zijn echter niet acceptabel. Iemand daar ervaring mee?
Hij zou op zolder in een jaren 80 tussenwoning komen (betonnen vloeren en muren)
mijn ervaring (1 apparaat.) met warmtepomp boilers van het goedkope soort.
door het grote gewicht valt het trillen erg mee, dus contact geluid met de vloer is minimaal.
(ik kon daar niks van horen.)
maar het geluid van de ventilator is wat zorgelijker, zeker als je ventilatie lucht wil gebruiken voor de WP.
(neem daar een demper buis voor. dat is een goede investering. ;) )

de cop van het apparaat valt ook wat tegen, meestal heb je toch buiten lucht nodig.
(hij gebruikt meer lucht als je ventileert.)
en als het koud is dan zakt de cop flink (erger is dat de warmtepomp de temperatuur niet hoger als +/-40 graden krijgt.). :-(
ook dat wat ze backup verwarming noemen eigenlijk geen backup is, maar een functie.
de Wp verwarmt het water naar een +/-50 graden, de rest er boven doet hij met elektriek (een cop van 1.)
dus tap je maar kleine hoeveelheden water dan haalt hij alleen maar cop van 1.
(het water koelt dan niet genoeg af en alleen het "backup" element verwarmt dan.)
een bad vullen werkt dus wel erg prettig.
(dan heb je genoeg water gebruikt om de warmtepomp weer eens lekker te laten werken.)

over het algemeen is het water in zo een boiler maar 50 graden, 1x per week maakt het elektra element en iets meer van. (legionella beveiliging)
maar helaas cop van 1.

(alles wat ik nu heb gezegd kan iets afwijken per model, maar de meeste goedkopen hebben allemaal deze problemen)

zelf heb ik maar gekozen om een inventum ecolution combi 50 te gebruiken.
voordelen:
1. altijd een hoge cop (van iets boven de 4.) omdat hij puur draait op ventilatie lucht.
2. ook als het voorraad vat warm is, dan werkt hij gewoon door, maar gaat dan het huis verwarmen. (die staat dus niet 90% van de tijd stil omdat er geen vraag is.)
3. stil (heb wel een demper buis gebruikt voor de lucht inlaat, maar echt nodig is dat niet kan ook wel zonder. maar ik wou echt stil.)
4. gebruikt maar +/- 300W.
nadelen:
1. duurder (kosten mij een 2750€ maar 1000€ snoepsiedie.), geen probleem want niet alleen besparing op tap water maar ook op stoken.
2. 50l voorraad vat van +/-40-50 graden. (ga ik oplossen door een gewone elektra boiler er bij te zetten en hotfillen)
3. ook een +/-100kilo, pfff was wel even tillen voor hij op zolder stond.
4. helaas, is 300W niet veel, maar omdat hij ook de verwarming nog doet, is het stiekem wel een 7-8kwh per dag, maar gelukkig ook een flinke gas besparing. (een 1500kwh per jaar jas ik er wel door, maar minder als 300m3 gas.)

dus als het kan, iets meer uitgeven geeft een flink betere besparing als die goedkoper warmtepomp boilers.

simpel gezegt, gewoon rijtjes huis, neem een ecolution (of variant daar op),
boeren huis met ruimte genoeg en geen gas neem een warmtepompboiler.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Voordat je gaat investeren om je stroomoverschotten kwijt te kunnen, denk goed na of het nog steeds een goede investering is wanneer de salderingsregeling aangepakt wordt. In de zomer kan je prima een deel van het overschot in die warmtepomp dumpen en er is ook nog een goede COP. In de winter heb je stroomtekort (bij afschaffen salderen) en gaat die warmtepompboiler een stuk minder zuinig werken als je de lucht van buiten haalt. Zonder salderen zal je SWW in de winter duurder zijn dan met gas en meer CO2 uitstoot hebben dan met gas. De Europese norm is namelijk dat voor iedere kWh uit jouw stopcontact er onderweg en bij productie 2,5 kWh verbruikt is. Reageerder migjes gelooft dat overigens niet maar die moet zich hier nog in verdiepen.

Edit: Zie ook deze discussie Warmtepompboiler of een A+ Elektrische boiler.

[ Voor 6% gewijzigd door stekkel op 14-03-2017 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie weinig ervaringen met wpboilers, dat een goedkoop ding in de winter maar 40 graden haalt is jammer.
Dan zou je alsnog met een extra klep voor aanzuiging in huis moeten zorgen :/
Midea is een grotere speler, dat kan met onderdelen en service een voordeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Bedankt voor de input. Ik verwacht geen snelle dramatische afschaffing van de salderingsregeling. Beetje investering kan daarom geen kwaad. Die inventum vind ik eigenlijk wel een mooie oplossing. Zal ik voor die 100 kg wel wat hulp inschakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Alle warmte wat je in huis afzuigt, moet ook weer worden opgewarmd...door een andere warmtebron.... dus of en WP boiler zo gunstig is, weet ik niet... Uiteraard moet je ventileren.

Hier ventilatieroosters weg en een wtw ventilatie erin om zo min mogelijk warmte te verliezen. Ieder zijn ding natuurlijk...
Een externe l/w warmtepomp doet beide. tapwater en verwarming. zonder verlies van afzuig warmte in je huis.
En je geluid hou je buiten.
Investering is wel iets hoger ivm tapwatervat of buffervat met hygienespiraal (en na e-verwarmer). Maar ook 2300 euro subsidie op zo een WP

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-03-2017 22:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
@blissard of het ook jouw systeem is moet je zelf uitzoeken. ;)
voor mij was het eigenlijk simpel, had een 500kWh over per jaar (en eigenlijk is het wel prettig om iets in de + te komen, helaas scheelt het vaak wel geklungel met afrekenen.)
ook had ik nog geen goede ventilatie, dat was mij eigenlijk al een 1k€ waard.
ook heb ik nu altijd een lekkere warme vloer heel de dag door.
(een warmte pomp met ventilatie lucht draai je heel de dag door, dus altijd een beetje warmte voor de vloerverwarming.)
door deze dingen hoef ik helemaal niks te tvten, de luxe was het mij al waard.
het leuke is ook, nu het alweer even boven de 4 graden buiten is(uitgaande lucht is rond de 2-4 graden) je wel zonder gas je huis kunt verwarmen.
(ik heb hem trouwens wel zelf geïnstalleerd, vond het niet al te moeilijk op het naar zolder sjouwen na.)

die warmtepomp boilers staan stil zodra het water warm is, toch wel een beetje zonde voor zo een duur apparaat. (ik reken altijd zonder snoepsidies, dat vertroebeld de zaken alleen maar.)

door de manier van werken is deze warmtepomp wel 1 van de hoogst scorende warmtepompen als je naar de cop kijkt, maar zoals @AUijtdehaag ook zegt wel 1 van de meest wattige. het verwarmt niet je huis, nog dat het je tap water verwarmt, het is bij verwarming en voorverwarming.
bekijk zijn optie ook goed, dat kan ook erg leuk zijn. ;)
(PV overschotten helpen een wamtepomp, maar echt nodig is dat niet altijd.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Ik ben nu aan het rond kijken voor een WP boiler

nu net een nieuwe woning gekocht en daar zit WTW in.

echter ik heb een hoge vide in mijn hal met een hoop glas wat warm word in de zomer.
Nu dacht ik dat ik deze energie deels nuttig kan gebruiken voor de warmtepomp boiler.
in de winter verbruik deze de warmte uit het huis.
echter.

het gasverbruik over 15 jaar was gemiddeld 850m3.
nu komt er een 6kw panasonic monoblock voor de cv verwarming. ( COP 4.6)
er hangt op mijn slaapkamer ook een 5kw airco welke kan verwarmen met een COP van 4.7

als de WP boiler nu deze warmte verbruikt en dus lucht van 20c krijgt.
hoe moet ik dan het totale COP voor warmwater bepalen? :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
iemand in omgeving eindhoven die een warmpompboiler heeft staan en waar ik even zou kunnen kijken en luisteren ?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
@Wodan89 Ik woon in Eindhoven. Ik kwam dit topic toevallig tegen. Hoe kun je nu een ventilatie-wp-boiler combineren met een ventilatie met wtw? Er kan maar één ventilatie de baas zijn :)

Ik heb ervaring met twee typen warmtepompboilers.

1. De reeds genoemde Inventum Ecolution combi 50, samenwerkend met hr-ketel. Klein boilervat van 50 liter tot 50 graden. Boilerwater wordt naverwarmd door hr-ketel. Draagt ook bij aan cv.
Over deze warmtepomp klagen veel mensen dat hij lawaaiig is. Dat was in mijn vorige huis ook zo (kind kon niet slapen wegens geluid dat via cv-leiding werd overgebracht, buren vroegen of hij 's nachts kon worden uitgeschakeld terwijl het apparaat niet eens aan de scheidingsmuur hangt).
Dit apparaat is nu een jaar of vijf in bedrijf en verbruikt ca. 1500 kWh per jaar. De gasbesparing is is lastig vast te stellen vanwege veranderende omstandigheden en isolatiemaatregelen. Ondanks talloze bezoekjes van Inventum is de geluidsoverlast niet opgelost.
De terugverdientijd komt op een jaar of twintig, dus het enige wat je bespaart is CO2-uitstoot en zonder dikke vette subsidie moet je er gewoon niet aan beginnen.

2. Standalone Nibe Fighter F120. Tweedehandsje, bouwjaar 2007. Dit is een tweedelig systeem: een boilervat van 150 liter en een afzonderlijke ventilatiewarmtepompunit.
Gemeten verbruik: eerste jaar 928 kWh, tweede jaar 773 kWh voor de totale warmwatervoorziening inclusief wekelijks legionellaprogramma. In het tweede jaar het vat en vooral de koperen koppelingen extra geïsoleerd.
Huishouden 3 à 4 personen. Geen bad, geen douche-wtw, wel spaardouchekoppen en een hotfillwasmachine die 1x per week een was op 60 graden draait.
Deze unit heeft geen elektrisch element voor naverwarming en staat dus redelijk wat uren per dag te 'warmtepompen'. 150 liter van 55 graden is genoeg voor minimaal twee relaxte douchebeurten na elkaar, je mengt immers een plens koud erbij. Tekort aan warm water komt uiterst zelden voor hoewel 150 liter een relatief klein vat is.
Het geluid van deze unit is minder dan dat van de Ecolution, maar je moet m.i. bij elke warmtepompunit binnenshuis 200% aandacht besteden aan trillingsvrije montage, kanaaldempers enz.
Het jammere van alle soorten boilers is dat je altijd een flinke smak stilstandsverlies hebt. Maar als ik zie hoe weinig kWh het mij uiteindelijk kost vind ik het nog behoorlijk meevallen.

[ Voor 4% gewijzigd door mv8tekst op 06-09-2017 08:55 ]

Pagina: 1