blissard schreef op maandag 13 maart 2017 @ 23:07:
Oké, scherp gezien. Dat hij niet goedkoper is bij normale energieprijzen is niet het grootste probleem. ( zonne energie over). Lawaai en tocht zijn echter niet acceptabel. Iemand daar ervaring mee?
Hij zou op zolder in een jaren 80 tussenwoning komen (betonnen vloeren en muren)
mijn ervaring (1 apparaat.) met warmtepomp boilers van het goedkope soort.
door het grote gewicht valt het trillen erg mee, dus contact geluid met de vloer is minimaal.
(ik kon daar niks van horen.)
maar het geluid van de ventilator is wat zorgelijker, zeker als je ventilatie lucht wil gebruiken voor de WP.
(neem daar een demper buis voor. dat is een goede investering.

)
de cop van het apparaat valt ook wat tegen, meestal heb je toch buiten lucht nodig.
(hij gebruikt meer lucht als je ventileert.)
en als het koud is dan zakt de cop flink (erger is dat de warmtepomp de temperatuur niet hoger als +/-40 graden krijgt.).
ook dat wat ze backup verwarming noemen eigenlijk geen backup is, maar een functie.
de Wp verwarmt het water naar een +/-50 graden, de rest er boven doet hij met elektriek (een cop van 1.)
dus tap je maar kleine hoeveelheden water dan haalt hij alleen maar cop van 1.
(het water koelt dan niet genoeg af en alleen het "backup" element verwarmt dan.)
een bad vullen werkt dus wel erg prettig.
(dan heb je genoeg water gebruikt om de warmtepomp weer eens lekker te laten werken.)
over het algemeen is het water in zo een boiler maar 50 graden, 1x per week maakt het elektra element en iets meer van. (legionella beveiliging)
maar helaas cop van 1.
(alles wat ik nu heb gezegd kan iets afwijken per model, maar de meeste goedkopen hebben allemaal deze problemen)
zelf heb ik maar gekozen om een inventum ecolution combi 50 te gebruiken.
voordelen:
1. altijd een hoge cop (van iets boven de 4.) omdat hij puur draait op ventilatie lucht.
2. ook als het voorraad vat warm is, dan werkt hij gewoon door, maar gaat dan het huis verwarmen. (die staat dus niet 90% van de tijd stil omdat er geen vraag is.)
3. stil (heb wel een demper buis gebruikt voor de lucht inlaat, maar echt nodig is dat niet kan ook wel zonder. maar ik wou echt stil.)
4. gebruikt maar +/- 300W.
nadelen:
1. duurder (kosten mij een 2750€ maar 1000€ snoepsiedie.), geen probleem want niet alleen besparing op tap water maar ook op stoken.
2. 50l voorraad vat van +/-40-50 graden. (ga ik oplossen door een gewone elektra boiler er bij te zetten en hotfillen)
3. ook een +/-100kilo, pfff was wel even tillen voor hij op zolder stond.
4. helaas, is 300W niet veel, maar omdat hij ook de verwarming nog doet, is het stiekem wel een 7-8kwh per dag, maar gelukkig ook een flinke gas besparing. (een 1500kwh per jaar jas ik er wel door, maar minder als 300m3 gas.)
dus als het kan, iets meer uitgeven geeft een flink betere besparing als die goedkoper warmtepomp boilers.
simpel gezegt, gewoon rijtjes huis, neem een ecolution (of variant daar op),
boeren huis met ruimte genoeg en geen gas neem een warmtepompboiler.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)