Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 00:55
[quote]Speedy-Andre schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:07:
[...]

Ik zie geen 3-weg kleppen van 160, een t-stuk met klep of regelbaar rooster wordt hier meestal gebruikt.
Daarmee blijft een kanaal (naar buiten) altijd open.
Voor de afvoer heb je denk ik 2 kleppen nodig als je de weg naar buiten afsluit.

idd een goed idee, uitgang met 1 klep en 1 regelbaar rooster wat op de zolder vrij uitblaast zodat het beter regelbaar is.
Ik wil mijn bestaande itho ventilatie behouden en via t stuk met buitenlucht mengen naar aanzuig Atlantic. Demper en regelbaar rooster in de aanzuig zodat ik lucht van zolder kan bijmengen bij de aanzuig, dan een filter, demper en geisoleerde slang naar de zuig.
Verder wil ik de extra spiraal aansluiten op mijn 3 weg klep van de ecodan om via die weg het vat te kunnen verwarmen en ik wil via handafsluiters mijn toevoer cv via de spiraal laten lopen zodat ik via die weg wat extra warmte aan de cv kan toevoegen. Wordt een leuke uitdaging. Ik vraag hulp van een cv monteur zodat ik gelijk een factuur heb voor de wp. :)

Ecodan 7,5kW en 4800wp zonnepanelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
@corsat hier een schema zo als ik het aan elkaar heb geknoopt. https://imgur.com/Cuf1yQu.

Misschien kan het helpen.

PV: Yingli-SolarEdge 1 West 7310Wp..... WP: Daikin Ururu Sarara 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:26

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
quote:
Het ding uit laten is ook weer wat, ik heb nu eenmaal geen gezin dat de hele dag SWW verbruikt.
Toch eens nadenken of ik er meer mee kan doen, ik ben echt veel te zuinig ;w :+

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Speedy-Andre Geheel wat anders, Down Under maken ze gebruik van water diverters om het koude water uit de warm water kraan naar een opslagtank te sturen en pas als het warme water bij de kraan is om te schakelen. Dat water gebruiken ze weer voor toiletspoeling tuin etc dus minimaal naar het riool.

PV: Yingli-SolarEdge 1 West 7310Wp..... WP: Daikin Ururu Sarara 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 00:55
waar heb jij dat t stuk 160/160/125 gehaald, Ik heb overal gezocht maar kom dat niet tegen. En heb je die met afsluitrubbers genomen ?
Mijn tekening ziet er complexer uit, er komt nog een filter tussen en regelbare ventilatie rooster op de zuig en pers en een klep in de uitgang naar buiten en een terugslagklep bij de uitgang zodat bij stilstand er geen lucht van buiten in mijn zolder terecht komt.
Ik ga geen klep zetten op de menging huidige ventilatie en T stuk buitenlucht. Ik ga er vanuit dat de weerstand naar de atlantic via de zuig leiding en de persleiding groot genoeg is dat bij stilstand van de atlantic de lucht van de itho naar buiten toe gaat of is dit wishful thinking.
quote:
wizzopa schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:56:
@corsat hier een schema zo als ik het aan elkaar heb geknoopt. https://imgur.com/Cuf1yQu.

Misschien kan het helpen.

Ecodan 7,5kW en 4800wp zonnepanelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
@corsat
Hier met rubbers :)
Ik heb een terugslagklep in de aanvoer van de wpb zodat de MV alleen naar buiten blaast.
Draait de wpb dan gaat die klep open en dan kan ik nog de aanzuig vanaf de MV met een klep regelen.

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 03-06-2018 17:19 (32%)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
quote:
wizzopa schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:06:
@Speedy-Andre Geheel wat anders, Down Under maken ze gebruik van water diverters om het koude water uit de warm water kraan naar een opslagtank te sturen en pas als het warme water bij de kraan is om te schakelen. Dat water gebruiken ze weer voor toiletspoeling tuin etc dus minimaal naar het riool.
Interessant, alleen wel wat werk om dat te bouwen :)
Het idee bevalt me wel, van wpb naar de keuken verspil ik idd aardig wat water op jaarbasis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@corsat dat van de terugslag klep klopt ik heb er ook een op het einde van de pers naar buiten en die gaat niet open bij normaal bedrijf van mijn Itho.

Belangrijker is dat de koude buiten lucht niet bij je boiler komt.

Het t-stuk zonder rubber is zeker uitverkocht T160-125

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
reneeke1970 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 11:52:
[...]

Nee dat is niet veel, als ik op vakantie ben gaat er iedere dag 0.6 kWh de boiler in om terug op temperatuur te brengen. En als ik thuis ben gemiddeld 2 tot 2.5 per dag als boiler telkens bijna leeg gaat
Ik zei dat ik 1.5 kWh 'heel erg veel' vind voor stilstandsverlies. 0.6 kWh vind ik overigens ook best veel, een kwart van je totale verbruik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
T-Infinity schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:23:
[...]

Ik zei dat ik 1.5 kWh 'heel erg veel' vind voor stilstandsverlies. 0.6 kWh vind ik overigens ook best veel, een kwart van je totale verbruik.
Misschien kunnen jullie even naar mijn grafiek kijken,
https://pvoutput.org/intr...6505&dt=20180603&gs=0&m=0, gister 05:55pm klaar met verwarmen naar 52 graden, vandaag om 12:00 uur weer verwarmt naar 52 graden met 482 Wh = 18 uur stilstaan zonder verbruik van warm water.

wizzopa wijzigde deze reactie 03-06-2018 19:51 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
quote:
wizzopa schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:14:
[...]

Misschien kunnen jullie even naar mijn grafiek kijken,
https://pvoutput.org/intr...6505&dt=20180603&gs=0&m=0, gister 05:55pm klaar met verwarmen naar 52 graden, vandaag om 12:00 uur weer verwarmt naar 52 graden met 482 Wh = 18 uur stilstaan zonder verbruik van warm water.
Is bij mij ook, maar ik tel ook standby vermogen mee

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@reneeke1970 wat is die 482 Wh volgens jou dan, in mijn totaal verbruik zit dit verlies dus bij in.

Of begrijpen wij elkaar niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
wizzopa schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:46:
@reneeke1970 wat is die 482 Wh volgens jou dan, in mijn totaal verbruik zit dit verlies dus bij in.

Of begrijpen wij elkaar niet.
Mijne draait ook een uurtje met een 0.5 kWh, maar daarbij over hele dag ook 0.1 standby, dus totaal 0.6
Jou grafiek kan ik verder geen wijs uit, gaat over andere datum denk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 11-07 21:08
quote:
wizzopa schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:14:
[...]Misschien kunnen jullie even naar mijn grafiek kijken,
@wizzopa

Heb je ene script om eea te uploaden naar Pvo?
Of ..

Mag ik??? :-) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[img]http://pvs.kkopv.com/612ffb1cxxf.png[/img]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Dylantje2 Helaas heb ik geen script voor je, mijn upload gaat via Flukso.net .

wizzopa wijzigde deze reactie 06-06-2018 19:40 (67%)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
quote:
reneeke1970 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:12:
[...]

Mijne draait ook een uurtje met een 0.5 kWh, maar daarbij over hele dag ook 0.1 standby, dus totaal 0.6
Jou grafiek kan ik verder geen wijs uit, gaat over andere datum denk
De Atlantic zit op 2W als hij staat te slapen, 48Wh per dag dus als hij niet start :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Met huidige temperaturen en 2-4x per dag douchen, staat de Atlantic hier nog maar 1 uurtje per nacht/ochtend aan en verbruikt dan ongeveer 450-500W. Dat geeft dus 0.5 kWh verbruik per dag. Ik vind het een geweldige investering.

T-Infinity wijzigde deze reactie 08-06-2018 18:58 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:57

CodeIT

Code IT

Ik zit de afgelopen weken op een gemiddelde van 2,5kWh per dag. Gemiddeld 3 keer douchen per dag en 4 keer in de week een vol bad. Bij het douchen wordt de douche WTW pijp gebruikt.
@T-Infinity Hoe lang douchen jullie? 0,5kWh kan ik alleen maar van dromen (en dat icm met de WTW).

Yahr - Android app om je Harmony Hub te bedienen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
CodeIT schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 22:03:
Ik zit de afgelopen weken op een gemiddelde van 2,5kWh per dag. Gemiddeld 3 keer douchen per dag en 4 keer in de week een vol bad. Bij het douchen wordt de douche WTW pijp gebruikt.
@T-Infinity Hoe lang douchen jullie? 0,5kWh kan ik alleen maar van dromen (en dat icm met de WTW).
De vraag zou moeten zijn, wat is je warm water verbruik. Stroom verbruik zonder dat je weet wat je water verbruik is zegt weinig tot niets. Althans zo zie ik het.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:57

CodeIT

Code IT

quote:
wizzopa schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 22:33:
[...]

De vraag zou moeten zijn, wat is je warm water verbruik. Stroom verbruik zonder dat je weet wat je water verbruik is zegt weinig tot niets. Althans zo zie ik het.
Daar heb je gelijk in. Mijn nieuwe douchekop verbruikt 10 liter per minuut. Staat gemiddeld 25 minuten per dag aan (250 liter). Bad is rond de 150 liter. Dan gaat het hard. Gasgebruik zonder bad was rond de 250m3 per jaar.

Yahr - Android app om je Harmony Hub te bedienen

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 08:39
Dag mede Tweakers,

Wij zijn met z'n 2en in een appartement van 50m2. Nu willen we een bulex magna warmtepomp boiler (zacht prijsje bij esanico) installeren. Deze past niet meer bij de CV, maar wel in de meterruimte (1,5m2) tussen badkamer en CV ruimte in. In de meterruimte liggen de warm en koud waterleiding op de muur. Nu is de vraag of het mogelijk is om de warmtepomp boiler parralel te installeren en dat de CV bijspringt als deze leeg is? Denk niet dat het nodig zou moeten zijn met 150 liter voor 2 personen, maar het vrouwtje wil niet onder een koude douche staan...

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
CodeIT schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 22:03:
We douchen zeker niet heel kort. maar ik heb geen getallen voor je. Wel is het zo dat met het warme weer ik het vaak juist lekker vindt om bij een iets lagere temperatuur te douchen. In de Winter gaat het verbruik wel hoger zijn natuurlijk. Ik kan zelf ook haast niet geloven dat we nu voor enkele euro's per maand douchen, maar het is toch echt zo.

Ik denk dat het hem vooral zit in de douchekop. We zijn onlangs overgestapt op een Niebla low flow (5L/min) en dat heeft de volgende gevolgen gehad:
-Uiteraard minder warmwater verbruik.
-Atlantic warmt voortaan nog maar op tot 40 graden (en dat doet hij met hogere efficiëntie dan bijv van 40 naar 50 graden)
-Ik warm op aan het einde van de nacht, dan is er dus maar enkele uren stilstandsverlies.

Wat ik niet vermeld heb: 1 x per week doe ik een legionellarun, dan gaat die 0.5kWh niet op natuurlijk. Dus gemiddeld genomen kom ik iets hoger dan die 0.5 kWh. Bad nemen is ook niet meegenomen, maar dat doen we eigenlijk maar sporadisch. Dat hakt er bij jou ook wel flink in denk ik. 0.5 kWh is geen gemiddelde over lange periode dus, maar wel nu al 6 dagen op een rij.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:49
quote:
Murkmans schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 00:00:
Dag mede Tweakers,

Wij zijn met z'n 2en in een appartement van 50m2. Nu willen we een bulex magna warmtepomp boiler (zacht prijsje bij esanico) installeren. Deze past niet meer bij de CV, maar wel in de meterruimte (1,5m2) tussen badkamer en CV ruimte in. In de meterruimte liggen de warm en koud waterleiding op de muur. Nu is de vraag of het mogelijk is om de warmtepomp boiler parralel te installeren en dat de CV bijspringt als deze leeg is? Denk niet dat het nodig zou moeten zijn met 150 liter voor 2 personen, maar het vrouwtje wil niet onder een koude douche staan...
Ik heb het ook zo geschakeld werkt prima. Wel opletten dat je ketel het NZ label heeft, oftewel geschikt voor naverwarming zonneboiler. En uiteraard een tweede inlaatcombinatie voor de boiler plaatsen van 6 bar. Waarom geen Atlantic 200L overigens?

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
CodeIT schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 22:45:
[...]

Daar heb je gelijk in. Mijn nieuwe douchekop verbruikt 10 liter per minuut. Staat gemiddeld 25 minuten per dag aan (250 liter). Bad is rond de 150 liter. Dan gaat het hard. Gasgebruik zonder bad was rond de 250m3 per jaar.
Op het bad na hetzelfde gebruik als ik dus. Ik zit ook rond dat verbruik hoor, maak je geen zorgen.

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Jim423 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 01:26:
[...]

Ik heb het ook zo geschakeld werkt prima. Wel opletten dat je ketel het NZ label heeft, oftewel geschikt voor naverwarming zonneboiler. En uiteraard een tweede inlaatcombinatie voor de boiler plaatsen van 6 bar. Waarom geen Atlantic 200L overigens?
Als je de boiler en ketel parallel heb staan hoe weet de ketel dat hij bij moet springen.

• Jim423
Mijn fout, ik heb het in serie geschakeld. Als je ze parallel wilt zetten zul je toch aan de slag moeten met 2 elektrische regelkleppen en een temperatuursensor op het vat. Echter als je kiest voor de Atlantic 200L is dit niet nodig m. i., die trek je toch niet zomaar leeg.

• Murkmans
Ah zat al te denken. Een kleinere boiler omdat het zo'n 400kw per jaar scheelt. Ketel is al 13 jaar dus in de loop der jaren kan die er dan uit. Maar parralel met wat sensoren en driewegklep bijvoorbeeld? Of denk ik dan verkeerd

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Murkmans schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 00:00:
Dag mede Tweakers,

Een zacht prijsje 48,82 goedkoper dan een Atlantic Explorer 3 met extra spiraal, dan zijn er nog extra kost die je gaat maken (afhankelijk of je hem ophang) een console en een lucht inlaat/uitlaat combinatie, dan zou voor mij met de kennis die ik nu heb niet zo moeilijk zijn. Maar ik neem aan dat niet je enige motivatie is.

wizzopa wijzigde deze reactie 09-06-2018 18:23 (6%)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
quote:
Murkmans schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 12:51:
Ah zat al te denken. Een kleinere boiler omdat het zo'n 400kw per jaar scheelt.
Ahum, die 400kWh haalde ik net met 2 gewone boilers, hoeveel denk je dat een wpboiler verbruikt?
Je mag toch hopen dat het 2x minder is en ik zie in dit topic al dagen met 0,5kWh voor 3-4x douchen :)
Ik heb de Bulex bekeken en ik vind water onderaan aansluiten niet erg handig en het stand-by verbruik zou 17-21W zijn terwijl een Atlantic 2W verbruikt ....
Het is het enige model met subsidie, Atlantic heeft 4 Explorer 3 modellen met subsidie.
De 200l is iets lager dan de Bulex maar de diameter is 62cm en je kan hem alleen op de vloer plaatsen.
Dan heb je de leidingen aan de zijkant rechts van het display.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Murkmans
Ik heb zeker ook naar de atlantic zitten kijken. Probleem bij mij is dat ik niet een extra opening in het dak mag maken (VvE), waardoor ik genoodzaakt ben om met concentrische aan/afzuiging te werken.
Ventilatie lucht zal gebruikt worden voor de toekomstige ventilatie warmtepomp dus hier ook geen/weinig mogelijkheden in.

Vandaar mijn keuze voor de bulex, al heb ik de auer edel 150L ook overwogen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
De Bulex heeft een meegeleverd hulpstuk voor de lucht en het lijkt er op dat hij minder lucht verplaatst waardoor de diameter kleiner kan dan bij de Atlantic.
Als het maar werkt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Ik ben ook aan het twijfelen om een Atlantic- explorer te plaatsen, met 5 personen in huis zou ik dan de 270 willen plaatsen maar mijn kelder is maar 185 hoog en de 270ltr is 196 hoog.
De 200 versie is 165 hoog dus dat zou wel kunnen maar ik begrijp uit dit topic dat de Atlantic niet het gehele volume zelf opwarmt?

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Ik ben benieuwd waar dat dan staat, ik mis de klachten over te weinig warm water :)
Het extra elektrische element verwarmt iets meer dan de helft, misschien bedoel je dat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:02:
De Bulex heeft een meegeleverd hulpstuk voor de lucht en het lijkt er op dat hij minder lucht verplaatst waardoor de diameter kleiner kan dan bij de Atlantic.
Als het maar werkt :)
Deze bedoel je https://www.esanico.be/nl...-150-2-afvoer-80-125.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
quote:
Murkmans schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 12:51:
Ah zat al te denken. Een kleinere boiler omdat het zo'n 400kw per jaar scheelt. Ketel is al 13 jaar dus in de loop der jaren kan die er dan uit. Maar parralel met wat sensoren en driewegklep bijvoorbeeld? Of denk ik dan verkeerd
Dat hangt af van je leidingnet. Wat iig ten alle tijden kan is een elektrische klep na de WPB. Nog een elektrische klep na de CV. Een domme thermostaat met een wisselcontact (kan zelfs een passieve zijn), stuurt onder de 45gr CV klep open + WPB klep dicht. Stuurt boven de 45gr CV klep dicht en WPB klep open. Omdat ze tegelijkertijd draaien gaat dit zonder dat je iets merkt tijdens het douchen, misschien wordt hij alleen even iets frisser. Evt nog een weektimer erop om af en toe even cv klep open te zetten ivm legionella. Ook zou ik evt warmhoudfunctie uitzetten op de CV ketel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
quote:
Ja en nee, op de Bulex website zie ik een horizontale pijp op de Bulex die aan- en afvoer combineert.
Dit ding past daar dan op.
Bij nader inzien zit die horizontale pijp er niet bij.

Het hangt van de doorvoer locatie af welke nodig is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Murkmans
@Speedy-Andre De verticale dakdoorvoer heb ik inmiddels ook gevonden bij Bulex. Het debiet is tussen de 80m3 en 140m3 per uur, vandaar dat ze concentrisch kunnen zijn gok ik. Opgave geluidsdruk op 2 meter is 33db tegenover 37db van de atlantic.

Als ik eenmaal een beslissing heb gemaakt laat ik het wel weten wat het wordt en hoe het bevalt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Dat hij op papier minder geluid maakt is te danken aan de helft van de m3/uur t.o.v. de Atlantic.
Draait de Atlantic op 300m3/uur dan scheelt dat al veel met 360m3/uur :)
Als je dan weerstand in de luchtleidingen hebt haal je de 360m3/uur denk ik niet eens.
Bij mij is de aanvoer versmald van 160 naar 125mm dus dat zal ook wat meer geluid opleveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Heeft natuurlijk ook een verwarmingsvermogen van 1,6kW tegen 2,6kW uit mijn hoofd van de Atlantic.
Dat gaat behoorlijk lang duren voordat ie weer warm is als je hem leegtrekt. Als je hem permanent zonder timer laat draaien zou het wel goed moeten gaan overigens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:59:
Ik ben benieuwd waar dat dan staat, ik mis de klachten over te weinig warm water :)
Het extra elektrische element verwarmt iets meer dan de helft, misschien bedoel je dat?
Dan zal ik dat gelezen hebben van dat elektrisch element, dat zit in het midden dus de warmte gaat omhoog.
Moet nog veel lezen maar mijn interesse is getriggert.
Verbruik hier in huis is ongeveer 250-300 M3 gas voor warm water en koken (5 volwassen personen, nog enkele jaren en dan 2 personen) ben aan het denken of ik nu uitkom met een 200 ltr versie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
klump4u schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:18:
[...]

Dan zal ik dat gelezen hebben van dat elektrisch element, dat zit in het midden dus de warmte gaat omhoog.
Moet nog veel lezen maar mijn interesse is getriggert.
Verbruik hier in huis is ongeveer 250-300 M3 gas voor warm water en koken (5 volwassen personen, nog enkele jaren en dan 2 personen) ben aan het denken of ik nu uitkom met een 200 ltr versie.
Mits je geen bad hebt zou dit wel moeten lukken denk ik..wel even goed opmeten of je hem wel in je kelder kan krijgen (trappegat!).
  • Elec element bijschakelen (automatisch wanneer nodig(
  • Temperatuur op 60c
  • Zuinige douchekop <6l/min

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Wolly schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:30:
[...]

Mits je geen bad hebt zou dit wel moeten lukken denk ik..wel even goed opmeten of je hem wel in je kelder kan krijgen (trappegat!).
  • Elec element bijschakelen (automatisch wanneer nodig(
  • Temperatuur op 60c
  • Zuinige douchekop <6l/min
In de kelder krijgen zal wel lukken, er moet natuurlijk ook een riool aanwezig zijn voor condens afvoer en de inlaatcombinatie is dit op een vaste minimale hoogte?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
quote:
klump4u schreef op zondag 10 juni 2018 @ 18:46:
[...]

In de kelder krijgen zal wel lukken, er moet natuurlijk ook een riool aanwezig zijn voor condens afvoer en de inlaatcombinatie is dit op een vaste minimale hoogte?
Condensafvoer zit op 1m22, koudwater inlaat op 30. Kan je gewoon nalezen in de handleiding

Mocht je riool hoger zitten dan zou je altijd nog met een condenspomp kunnen werken, die zie je ook wel eens bij CV installaties waar geen afvoer zit. Kost ongeveer 100 euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter

Haha, kom ik via via een filmpje tegen en daar zie ik zowaar verstelbare voetjes op 1:40 :9
Ik heb even gevoeld en er zitten gaatjes waar ze wellicht in zouden kunnen :+
Filmpje zet ik in de TS :*)

• JERO79
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-07 19:41
Ook ik heb interesse in de EXPLORER 3 200L. Ik wil de aanvoer voeden via de afvoer van de MV (wel meter of 2,5 te overbruggen) + via de buitenlucht met een geveldoorvoer. De afvoer gaat ook naar buiten via een geveldoorvoer.

Ik zie hier vrij ingewikkeld ogende constructies langskomen met regelbare kleppen en keerkleppen. Maar ik zie ook de meest simpele variant, met enkel een T-stuk. Waarom zou dit niet afdoende zijn? Wie heeft hier praktijkervaring mee?

• Peter86
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 07:36
quote:
JERO79 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:27:
Ook ik heb interesse in de EXPLORER 3 200L. Ik wil de aanvoer voeden via de afvoer van de MV (wel meter of 2,5 te overbruggen) + via de buitenlucht met een geveldoorvoer. De afvoer gaat ook naar buiten via een geveldoorvoer.

Ik zie hier vrij ingewikkeld ogende constructies langskomen met regelbare kleppen en keerkleppen. Maar ik zie ook de meest simpele variant, met enkel een T-stuk. Waarom zou dit niet afdoende zijn? Wie heeft hier praktijkervaring mee?
Gebruik hier een T stuk (hoek 45 graden) wat in de opgaande pijp richting dakdoorvoer is geplaatst. Aan het hoekstuk zit de invoer voor de boiler. Werkt prima, de ventilatie gaat niet harder afzuigen als de warmtepomp aanstaat en beneden hoor ik de warmtepomp niet (heb wel flexibele dempers gebruikt).

Heb een extra dakdoorvoer voor de koude lucht van de warmtepomp gemaakt (Ubink 160 mm pijp)

• Jim423
Ik heb ook gewoon een T-stuk. 125mm. Geen problemen met de aanzuiging tot zover.
Als de WPB aanstaat zuigt hij zowel door de dakafvoer MV (wat dus een aanvoer tijdelijk wordt) en door de MV box. Als de WPB uitstaat blaast de MV iets door de WPB heen, dit vind ik geen issue. Je zou nog een veergeladenklep in je uitblaas WPB kunnen toevoegen mocht je dit een probleem vinden. Ik heb gechecked, de ventilator van de WPB blijft wel stilstaan op stand 3 MV. Noot wel: ik heb alles (gladde) spirobuis behalve een klein stukje om de WPB aan te sluiten, incl MV aansluiting. Grote stukken 125mm flexibel kan wel eens teveel weerstand op gaan leveren.

• wizzopa
  • Nu online
quote:

Zo zit het hier thuis. https://imgur.com/Cuf1yQu misschien is het te gebruiken.

Dat er bij mij kleppen tussen zitten kan je lezen in de tekst bij de tekening.

Wat jij wil zou mogelijk kunnen zijn maar het is natuurlijk niet fijn als de WPB met 360m3 per uur aan je MV staat te zuigen, dus proefondervindelijk vaststellen.

wizzopa wijzigde deze reactie 13-06-2018 18:57 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
quote:

Een 90 graden t stuk geeft wat weerstand, en je hebt risico dat je mv de weg van minste weerstand volgt en dat is via je boiler. Als je nu het t stuk vervangt door een box tegen je dak waarvan het gat door je dak extra groot is dan heb je beide problemen opgelost. In feite een soort open verdeler principe .
Al dat gedoe met die kleppen.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:17:
[...]

Een 90 graden t stuk geeft wat weerstand, en je hebt risico dat je mv de weg van minste weerstand volgt en dat is via je boiler. Als je nu het t stuk vervangt door een box tegen je dak waarvan het gat door je dak extra groot is dan heb je beide problemen opgelost. In feite een soort open verdeler principe .
Gewoon het KISS principe hanteren is altijd goed. :*)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Je kan natuurlijk ook juist gebruik maken van de weerstand van een t-stuk en lengte van buizen zodat de weg naar het dak kort is en met de minste weerstand.
Bij mij sluit de klep naar de MV alleen als ik weet dat er vochtige of vuile lucht door de MV heen zal gaan.
Die zelfde weerstand zorgt dat de wpb nooit enkel lucht van de MV aanzuigt en de terugslagklep verzekert me dat de wpb alleen lucht aangevoerd krijgt wanneer hij actief is :)
Zo'n ding kost geen moer en werkt zonder meer.

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Speedy-Andre schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:43:
Je kan natuurlijk ook juist gebruik maken van de weerstand van een t-stuk en lengte van buizen zodat de weg naar het dak kort is en met de minste weerstand.
Bij mij sluit de klep naar de MV alleen als ik weet dat er vochtige of vuile lucht door de MV heen zal gaan.
Die zelfde weerstand zorgt dat de wpb nooit enkel lucht van de MV aanzuigt en de terugslagklep verzekert me dat de wpb alleen lucht aangevoerd krijgt wanneer hij actief is :)
. Zoveel mensen zoveel wensen, en elke situatie is anders. ;)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
quote:
wizzopa schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:50:
[...]
. Zoveel mensen zoveel wensen, en elke situatie is anders. ;)
Dat is zo, ik heb een motorloze afzuigkap die op de MV zit, diverse buren blazen hun kookluchtjes liever door een slecht geïsoleerde pijp naar buiten en hebben in de winter een mega tochtgat in de keuken _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
Speedy-Andre schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:43:
Je wp gebruikt twee tot drie keer zoveel lucht als wat je mv levert dus hij mengt altijd buitenlucht bij. Al die kleppen is onzin, geeft weerstand en gaat kapot....
Maar ieder zijn ding.

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
Speedy-Andre schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:53:
[...]

Dat is zo, ik heb een motorloze afzuigkap die op de MV zit, diverse buren blazen hun kookluchtjes liever door een slecht geïsoleerde pijp naar buiten en hebben in de winter een mega tochtgat in de keuken _/-\o_
Afzuigkap moet ook terugslag klep hebben toch? En als het via mv gaat blaast het nooit terug want mv draait continu als het goed is

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:54:
[...]

Je wp gebruikt twee tot drie keer zoveel lucht als wat je mv levert dus hij mengt altijd buitenlucht bij. Al die kleppen is onzin, geeft weerstand en gaat kapot....
Maar ieder zijn ding.
Ik geef toe dat ik het erg leuk vind om een bestuurbare klep te hebben :+
Blijft hij een keer hangen dan werkt alles nog prima, het is een extra buis en niet een die alles zou kunnen blokkeren :)
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:57:
[...]

Afzuigkap moet ook terugslag klep hebben toch? En als het via mv gaat blaast het nooit terug want mv draait continu als het goed is
In zo'n afzuigkap zit al een klep die open gaat zodra je hem aan doet (uit schuift) :)
En de MV draait idd continu, al is het laagste pitje bij mij wel heel erg laag :P

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 13-06-2018 22:03 (29%)

• wizzopa
  • Nu online
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:54:
[...]

Maar ieder zijn ding.
Inderdaad ieder zijn ding. ;)

• Kloekie
  • Laatst online: 22:40
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:17:
[...]

Bedoel je dan dat je MV lucht standaard onder je dakpannen wil blazen, tenzij de WPB aan is?
Geeft dat geen condens problemen onder de pannen in de winter?
Onder de pannen zal het dan koud zijn en de MV lucht warm en vochtig.

Ik doe het net anders, maar misschien ook niet de beste oplossing.
Bij mij gaat de MV standaard door de WPB, ook als de WPB niet aan staat.
Tussen MV en WPB een T-stuk naar dakbeschot met terugslagklep (dicht als WPB uit is).
Als WPB aan staat krijgt hij MV lucht gemengd met dakbeschot lucht.

Hoe erg is het dat er continue 20°C met 75/150/275 m3/h lucht door de WPB wordt geblazen richting pijp op dak?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Speedy-Andre misschien is het mogelijk de reeds toegepaste oplossingen van de diverse tweaker met tekeningen in de TS te plaatsen, een plaatje zegt meer dan omschrijvingen.

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Kloekie schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:09:
[...]

Bedoel je dan dat je MV lucht standaard onder je dakpannen wil blazen, tenzij de WPB aan is?

Tussen MV en WPB een T-stuk naar dakbeschot met terugslagklep (dicht als WPB uit is).

Hoe erg is het dat er continue 20°C met 75/150/275 m3/h lucht door de WPB wordt geblazen richting pijp op dak?
Ook deze keur ik goed. ;)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
quote:
[...]

De Atlantic kent een ventilatie stand waarmee hij zelf continu ventileert als hij niet stookt.
Als je dat inbouwt dan reken je er denk ik op :)
Het erge er aan zou kunnen zijn dat die lucht naar buiten gaat, maar dat ging het toch al :+

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
[...]

Geen idee of dat erg is, weet je over paar jaar. En is je wp wel lucht dicht? Blaas je niet beetje je huis in?

Maar met zon box kun je nog steeds pijp plaatsen, ik zeg niet dat het onder de pannen moet. Maar toevallig doe ik dat wel met drie mv en heb nergens last van. Als het al condenseert is dat toch buiten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
quote:
wizzopa schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:15:
@Speedy-Andre misschien is het mogelijk de reeds toegepaste oplossingen van de diverse tweaker met tekeningen in de TS te plaatsen, een plaatje zegt meer dan omschrijvingen.
Dat gaat even duren, eens zien of er (free) software is waarmee je schetsen van de diverse onderdelen opnieuw kan gebruiken (en dan geen logge Autocad) :)

• Jim423
quote:
[...]Hoe erg is het dat er continue 20°C met 75/150/275 m3/h lucht door de WPB wordt geblazen richting pijp op dak?
Zolang de ventilator niet mee gaat draaien van de WPB is er niks aan de hand. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je de verdamper van de WPB vaker dan normaal moet controleren op vuil/stof tenzij je een voorloopfilter gebruikt.

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
Jim423 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:34:
[...]

Zolang de ventilator niet mee gaat draaien van de WPB is er niks aan de hand. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je de verdamper van de WPB vaker dan normaal moet controleren op vuil/stof tenzij je een voorloopfilter gebruikt.
Hmm lucht van twintig, en boiler van vijftig graden....
Stiekem veel condens vorming denk ik. Ik zou het persoonlijk nooit doen

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Ik denk dat dat temperatuurverschil en de condens wel meevalt omdat de lucht er langs gaat.
Echter de extra weerstand die de MV ondervindt zou ik willen voorkomen omdat dit ten koste gaat van het ventilatie debiet en je belast de motor er extra mee.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 01:19
quote:
T-Infinity schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 00:08:
[...]

We douchen zeker niet heel kort. maar ik heb geen getallen voor je. Wel is het zo dat met het warme weer ik het vaak juist lekker vindt om bij een iets lagere temperatuur te douchen. In de Winter gaat het verbruik wel hoger zijn natuurlijk. Ik kan zelf ook haast niet geloven dat we nu voor enkele euro's per maand douchen, maar het is toch echt zo.

Ik denk dat het hem vooral zit in de douchekop. We zijn onlangs overgestapt op een Niebla low flow (5L/min) en dat heeft de volgende gevolgen gehad:
-Uiteraard minder warmwater verbruik.
-Atlantic warmt voortaan nog maar op tot 40 graden (en dat doet hij met hogere efficiëntie dan bijv van 40 naar 50 graden)
-Ik warm op aan het einde van de nacht, dan is er dus maar enkele uren stilstandsverlies.

Wat ik niet vermeld heb: 1 x per week doe ik een legionellarun, dan gaat die 0.5kWh niet op natuurlijk. Dus gemiddeld genomen kom ik iets hoger dan die 0.5 kWh. Bad nemen is ook niet meegenomen, maar dat doen we eigenlijk maar sporadisch. Dat hakt er bij jou ook wel flink in denk ik. 0.5 kWh is geen gemiddelde over lange periode dus, maar wel nu al 6 dagen op een rij.
Welke wpb heb jij dan van atlantic, type?

Zelf sinds kort ook een niebla 5L/min kop. Wij zijn met zijn 2en en douchen samen 10-15min per dag tegelijk of 2x10min apart.

Ik ben zelf momenteel op de markt voor:
- Een WPB, enkel voor warm water douche

- Twee IR panelen, (die ervoor gaat zorgen dat we gasloos zijn in ons huis uit 72’ in combinatie met onze L/L wp)

- Komt een vrijstaand tuinhuis/overkapping om extra zonnepanelen kwijt te kunnen. (Ook nog uitdaging wat te vinden dat direct goed geschikt is voor zonnepanelen)

Onze WPB kan afhankelijk van volgorde (IR panelen, wanneer) de cv ketel vervangen op huidige plek.

Zelf ben ik ook benieuwd naar bijvoorbeeld de Daikin WPB’s en zou graag stilstandsverliezen en verbruik op jaarbasis willen vergelijken tussen WPB’s.

Stef87 wijzigde deze reactie 14-06-2018 12:46 (4%)

E-Scooter, SE3500 met 3640wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
Stef87 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:38:
[...]

Welke wpb heb jij dan van atlantic, type?

Zelf sinds kort ook een niebla 5L/min kop. Wij zijn met zijn 2en en douchen samen 10-15min per dag tegelijk of 2x10min apart.

Ik ben zelf momenteel op de markt voor:
- Een WPB, enkel voor warm water douche

- Twee IR panelen, (die ervoor gaat zorgen dat we gasloos zijn in ons huis uit 72’ in combinatie met onze L/L wp)

- Komt een vrijstaand tuinhuis/overkapping om extra zonnepanelen kwijt te kunnen. (Ook nog uitdaging wat te vinden dat direct goed geschikt is voor zonnepanelen)

Onze WPB kan afhankelijk van volgorde (IR panelen, wanneer) de cv ketel vervangen op huidige plek.

Zelf ben ik ook benieuwd naar bijvoorbeeld de Daikin WPB’s en zou graag stilstandsverliezen en verbruik op jaarbasis willen vergelijken tussen WPB’s.
Ik heb de Atlantic explorer 3, 200L versie zonder spiraal en ik verwarm hem maar tot 40 graden en dat vlak voor de douche-piek (in de ochtend) waardoor de stilstandsverliezen de rest van de dag minimaal zijn. De Atlantic is momenteel gewoon erg interessant. Lage kosten (na subsidie) en er valt wat aan te tweaken waardoor je je verbruik nog wat lager kunt krijgen.

Zelf wacht ik een half jaar met zonnepanelen. Dan is hoogstwaarschijnlijk de nieuwe regeling (ipv salderen) bekend én gaat de hefffing op Chinese panelen eraf. Op dat moment maak ik de business case voor mezelf. Ik vind het nu te veel risico op een marginaal rendement en steek mijn geld dan liever in indexfondsen voor de lange termijn. Maargoed dat is de financiële overweging. Vanuit CO2 reductie zijn zonnepanelen wel een goed idee volgens mij.

Wij zijn nu dus nog geen 4 a 5 euro per maand kwijt voor warm water, inclusief de stilstandsverliezen.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 01:19
quote:
T-Infinity schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:51:
[...]

Ik heb de Atlantic explorer 3, 200L versie zonder spiraal en ik verwarm hem maar tot 40 graden en dat vlak voor de douche-piek (in de ochtend) waardoor de stilstandsverliezen de rest van de dag minimaal zijn. De Atlantic is momenteel gewoon erg interessant. Lage kosten (na subsidie) en er valt wat aan te tweaken waardoor je je verbruik nog wat lager kunt krijgen.

Zelf wacht ik een half jaar met zonnepanelen. Dan is hoogstwaarschijnlijk de nieuwe regeling (ipv salderen) bekend én gaat de hefffing op Chinese panelen eraf. Op dat moment maak ik de business case voor mezelf. Ik vind het nu te veel risico op een marginaal rendement en steek mijn geld dan liever in indexfondsen voor de lange termijn. Maargoed dat is de financiële overweging. Vanuit CO2 reductie zijn zonnepanelen wel een goed idee volgens mij.
Top, bedankt! Ik heb nog een hoop extra door te lezen over WPB’s.

Zou ook mooi zijn als zonnepanelen nog goedkoper worden.
Er zijn al nieuwe 275wp panelen voor 140-145 euro incl. Btw te krijgen, nog goedkoper en ze zijn bijna gratis :-)

(Ik ben juist van plan om een deel van onze indexfonds te reserveren voor extra zonnepanelen, gezien het rendement met huidige prijzen al bij elkaar in de buurt komt en het elektrisch rijden bijna gratis maakt)

E-Scooter, SE3500 met 3640wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Ik denk dat we te kort bezig zijn om het jaar verbruik te kunnen vaststellen en warmteverlies is nogal afhankelijk van de opstelling en het gebruik.
Daikin werkt veel via dealers en dat maakt het best duur in vergelijking met los verkrijgbare wpb's.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@T-Infinity
Bij mij is het net andersom.
Ik hou zoveel geld over iedere maand door zonnepanelen, dat ik wil gaan beleggen....
Misschien kunnen we elkaar nog wat leren. _O-

Edit: sorry //offtopic

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 14-06-2018 13:09 (6%)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• Murkmans
Ik ben er momenteel nog niet helemaal uit welke wpboiler ik neem, gezien ik maar 1 ventilatie opening in het dak mag gebruiken (appartement). Gelukkig is Sharon van onze Belgische vrienden erg behulpzaam. Toch nog wat vragen aan de medetweakers.

Heeft iemand toevallig zijn luchtaanvoer bijvoorbeeld op een combidakdoorvoer (125mm) aangesloten, of 2 luchtafvoeren gecombineerd op een 160mm pijp? Ga langzamerhand ook een atlantic overwegen als het mogelijk is (ipv de bulex magna)

En wat is jullie gemiddelde elektra verbruik voor warmwater door de wpboiler?

Heeft iemand toevallig zijn luchtafvoer tijdens de warme dagen gebruikt om het huis te koelen? Lijkt mij opzich best handig.

• wizzopa
  • Nu online
Bij mij zit de aanvoer op een gecombineerde pijp. Zie bij de foto’s in onderschrift.
  • Stroom kWh en Warm Water M3
  • Feb. 81,33-----3,030
  • Maart 75,01----- 2,691
  • April 49,38----- 2,785
  • Mei 37,35----- 2,212

wizzopa wijzigde deze reactie 14-06-2018 16:02 (58%)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Ik heb 125mm voor de aanvoer en de afvoer via 160mm buis op 150mm (dakdoorvoer).
Omdat ik airco's heb is er geen behoefte aan extra koeling en bij mij is dat alles behalve praktisch :P

• Murkmans
@wizzopa heerlijk in te regelen met al die kranen zeg. Zal wel een hoop werk i hebben gezeten. Hoe heb je die dubbele aanvoer gemaakt? Deze is dan toch geïsoleerd neem ik aan? Of heb je deze ergens gekocht?

• wizzopa
  • Nu online
Dit is een oude afvoer van een open cv ketel in combinatie met de afvoer van de mechanische ventilatie.
De aanvoer is van af het T-stuk aangesloten op geïsoleerde flex slang en daar door ook gedempt mbt het aanzuig geluid, de afvoer ook.
Voor de afvoer is het beter dat deze geïsoleerd word i.v.m. condensatie.

Met de kranen kan ik de volgorde van de boilers bepalen ik heb er drie, deze staan in serie met elkaar, cv, E-boiler en Wpb.

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Een vraagje, voor een huishouden 2 volwassenen en een te lang douchende puber, wat zou het volume ltr moeten zijn voor een wp boiler? 120 of 200ltr ervaring vanuit de praktijk.
De douche tijden liggen gespreid over enkele uren in de avonduren.
Nu is de water temperatuur 60°C (via combi ketel) en douche ikzelf kort 7 a 10 minuten mijn vrouw 10 a 15 minuten en de pubert 20 tot 30 minuten.
Wel dat ik graag zou zien en horen dat de douchende puber na een kwartiertje moet stoppen ivm met te koud water. _O-

Supertip wijzigde deze reactie 15-06-2018 17:50 (25%)

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Dat hangt af van hoe warm je de boiler laat worden en hoeveel liter per douchebeurt je nu gebruikt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
Bij een gebruikelijke douche die 8-10L/min nodig heeft heb je wel de 200L nodig.
Mijn handdouche doet 8L/min (gemeten) na ongeveer 60min begint deze frisser te worden (nog niet koud).
Ik heb een 200L Atlantic bij 62gr. Regendouche iets sneller nog, dat is ook logisch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
Supertip schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:00:
Een vraagje, voor een huishouden 2 volwassenen en een te lang douchende puber, wat zou het volume ltr moeten zijn voor een wp boiler? 120 of 200ltr ervaring vanuit de praktijk.
De douche tijden liggen gespreid over enkele uren in de avonduren.
Nu is de water temperatuur 60°C (via combi ketel) en douche ikzelf kort 7 a 10 minuten mijn vrouw 10 a 15 minuten en de pubert 20 tot 30 minuten.
Wel dat ik graag zou zien en horen dat de douchende puber na een kwartiertje moet stoppen ivm met te koud water. _O-
Ik kan uit een 200 liter half uurtje douche met tien liter per min. Boiler is 55 graden. Dus ik zou voor 300 liter gaan of een 200 naar 60 graden pushen

• Supertip
  • Niet online
Daar was ik al bang voor, dat die 120ltr aan de krappe kant is.
Zeker omdat je opwarm tijd met een wp boiler langer is.
Wat natuurlijk boze reacties gaat krijgen, als er gewacht moet worden met douchen.
Persoonlijk vind ik de Panasonic wel een goede optie, maar is d technische ruimte wel krap daarvoor.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
Supertip schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 18:24:
Wat natuurlijk boze reacties gaat krijgen, als er gewacht moet worden met douchen.
Persoonlijk vind ik de Panasonic wel een goede optie, maar is d technische ruimte wel krap daarvoor.
Je kunt er ook voor 200 euro een doorstroom verwarmer achter hangen om koud water op te vangen. Wel drie fase nodig.
Houd je mooi iedereen tevreden, behalve misschien je energie verbruik....

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Supertip schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 18:24:
Misschien eerste eens meten wat je water verbruik nu is, dus L/min dan kijken of je met een water besparende douchekop of iets dergelijks het verbruik naar beneden kan brengen zonder verlies van comfort.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Wat is krap, ik heb een Atlantic 200l, een 80l boiler, de restanten van de cv (expansievat), een extra cv pomp met leidingen, een SMA omvormer en een Itho MV box in hokje van 160x90cm geprakt :+
Gelukkig heb ik wat hoogte voor de lucht en als het moet kan ik een extra omvormer aan een muur kwijt :9
Er paste ook nog een persoon in die alles moest aansluiten.
[edit]Ik vergeet de vouwladder nog die voor de wpb staat O-)

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 15-06-2018 18:45 (8%)

• Supertip
  • Niet online
quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 18:37:
[...]

Je kunt er ook voor 200 euro een doorstroom verwarmer achter hangen om koud water op te vangen. Wel drie fase nodig.
Houd je mooi iedereen tevreden, behalve misschien je energie verbruik....
Tja die dingen heb ik veel in Duitsland gezien en Ohhhhh wat gebruiken die dingen veel stroom.
Dat is al een optie die meteen afvalt.
En ook geen 3 fase hier. 1x 25A

De volgende stap is een mono wp, ivm platdak hier goed te plaatsen, zou je die ook kunnen inzetten voor indirecte boiler verwarming?
Want dan hou ik een herrie ding hier buitenhuis.
Moet ik nu de stand alone wp boiler plannen in de prullenbak gooien?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Ik vind het wel fijn dat ik SWW en verwarming gescheiden heb, stopt een wp er mee dan zit je direct zonder alles wat warmte geeft.
De herrie van een wpb valt wel mee, je kan er aardig wat aan doen om het te verminderen :)
Hier ook een plat dak en de wpb in een hok bij de slaapkamers, ik ben niet de enige die een paar meter van de wpb af slaapt geloof ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Supertip Mijn dochter sliep bijna naast de boiler op 2 meter afstand zonder problemen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Ik ben van plan om 2 Altantics van 200 ltr te plaatsen, een in de ruimte naast de keuken, dicht bij de buitenmuren voor de in en uitlaat, deze gaat door de keuken waar een tappunt is verder naar de kelder waar ik hem op de koudwater inlaat van de tweede wp boiler van 200 ltr wil aansluiten, deze gaat dan alleen naar boven naar de badkamer, mijn reden om dit te doen is dat ik geen plaats heb in de kelder voor een 270 ltr. En wij zijn hier met 5 volwassenen personen die wel eens met 3 of 4 na elkaar douchen, tweede voordeel is dat de 2 boilers van 200 ltr net zoveel kosten als een van 270 ltr.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Kan je bij de keuken geen 270 liter kwijt of wil je gewoon 400 liter? :)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 19:28:
Kan je bij de keuken geen 270 liter kwijt of wil je gewoon 400 liter? :)
Jawel dat past zeker maar dan heb ik inderdaad ‘maar’ 270 ltr, zou over enkele jaren als de kids het huis uit zijn zeker voldoende zijn voor ons tweeen dan, ik ben nu bang dat ik aan 270 ltr niet genoeg heb, 3 van de 5 personen douchen meestal na elkaar s,avonds dus de boiler is dan ook snel leeg en moet ook weer bijwarmen, ik heb overigens geen idee hoelang het verwarmen met het elektrisch element duurt.

Edit, ben eens even aan het kijken geweest in de logging van afgelopen dagen, Eem douchebeurt is gemiddeld 100 ltr. water hier, nou weet ik niet de verhouding warm en koud maar laat het 60 ltr warm zijn en 40 ltr koud. Keuzes hè

klump4u wijzigde deze reactie 15-06-2018 20:02 (16%)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Het element gebruik ik niet, maar een 80l boiler op kamer temperatuur had hier 2u voor nodig met 2500W.
De Atlantic heeft een 1800W element en die verwarmt niet de hele inhoud, wel zal het samen met de wp sneller gaan.

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 07:31

thido

Tilburg

Ik heb net even gemeten onder de trap waar nu de Daalderop 120l boiler hangt.
Die 200l Atlantic zou er nét moeten passen :-)
Aansluiting warm en koud water leiding zit er al vanwege de huidige boiler, lijkt me niet te moeilijk dus.
Nog geen idee over hoe ik het ga doen met de lucht aan- en afvoer overigens.
Wellicht in de zomer gewoon met binnen lucht en in de winter las gewone boiler gebruiken?
Mocht ik water te kort komen kan er altijd nog een doorstroomverwarmer achter.

All electric!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
thido schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:39:
Aansluiting warm en koud water leiding zit er al vanwege de huidige boiler, lijkt me niet te moeilijk dus.
Wellicht in de zomer gewoon met binnen lucht en in de winter las gewone boiler gebruiken?

[afbeelding]
Gat in de vloer. ;)

• thido

thido

Tilburg

quote:
Daar zat ik ook aan te denken inderdaad :*)
Het is maar een meter of 3 onder de vloer door naar de voortuin...
Daar twee paddenstoelen weg zetten :-)

Kan die Atlantic overigens wel op volledige boiler modus? (dus zonder warmtepomp die iets doet?)

All electric!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
thido schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:01:
[...]

Kan die Atlantic overigens wel op volledige boiler modus? (dus zonder warmtepomp die iets doet?)
Er zit een nood modus op, maar ik weet zo niet of dat te schakelen is of dat met de hand moet inschakelen.

https://www.gebruikershan...w-handleiding-729074.html Op bladzij 22. Echter ipv 200 liter slecht 100 liter warm water.

Maar buiten de besturing om is er vast wel wat te regelen, net als een gewone e-boiler met een sonoff of zo.

wizzopa wijzigde deze reactie 15-06-2018 22:42 (12%)

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
thido schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:01:
[...]

Die extra energie voor je element, zon 6 kWh per dag, moet je gewoon in je wp stoppen om je huis extra mee te verwarmen, op die manier blijf je tenminste een rendement van 400 procent houden. Wel koude lucht naar buiten blazen....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 06:21:
[...]

Die extra energie voor je element, zon 6 kWh per dag, moet je gewoon in je wp stoppen om je huis extra mee te verwarmen, op die manier blijf je tenminste een rendement van 400 procent houden. Wel koude lucht naar buiten blazen....
Plan is hem gewoon neer te zetten en daarna kijken hoe we het lucht gebeuren gaan regelen.
Anders komt hij er nooit vrees ik :X
Als we voorlopig overdag gewoon binnen/binnen doen komen we al een heel eind kwa besparing denk ik (huidige Daalderop 120l deed in mei 4.6kWh per dag gemiddeld en nu 4.1kWh, in de koudere maanden is dat overigens echt wel een stuk meer!)

All electric!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

quote:
thido schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:39:

[afbeelding]
Deze 200 ltr past ook.
https://www.djg.com/en/st...ten/warmtepomp-200-300-l/

3-weg klep en je WP leidingen lopen al onder de vloer toch?
Vat op zijn kop, spiraal als hygienespiraal en doorstroomvwr erachter.
Scheelt weer gaten boren voor ventilatielucht.
Maar kost 1000 euro meer.

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True