PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik heb vandaag de PV ingang aangestuurd terwijl hij op 'afwezig' staat, dan start hij gewoon de boost
Straks check ik of hij stopt als de temperatuur is bereikt, dat lijkt me wel de bedoeling.
Als het idd zo werkt dan heb je een extra timer mogelijkheid maar wel met 62 graden als resultaat
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Met boost bedoel ik alleen dat hij naar 62 graden gaat
Je kan wel de temperatuur gaan meten, maar hij loopt nog 30 minuten door.
Nadeel van de PV sturing is dat je hem niet uit kan krijgen, in dit geval moet hij het toch afronden.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Alleen nog bekijken of EspEasy zelf iets kan met die temperatuur of dat het extern moet
[edit]Ik denk dat het Rules menu dit wel zal kunnen, met name omdat hij een eigen schakelaar bedient.
[edit2]Hij stopt als de temperatuur is bereikt en hij nog binnen de PV tijd zit, prima
[ Voor 40% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-05-2018 00:27 ]
Perfect! dat is geweldig en ga ik ook implementeren. Bedankt voor de tip!Speedy-Andre schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:59:
Dat is wel een punt ja, die 2W heb ik gemeten als hij niet draait en dat is o.a. voor de de anode.
Ik heb vandaag de PV ingang aangestuurd terwijl hij op 'afwezig' staat, dan start hij gewoon de boost![]()
Straks check ik of hij stopt als de temperatuur is bereikt, dat lijkt me wel de bedoeling.
Als het idd zo werkt dan heb je een extra timer mogelijkheid maar wel met 62 graden als resultaat
De 62 graden kan ik dan natuurlijk voorkomen door hem op tijd (ruim voor hij 62 bereikt) te stoppen (behalve 1x per 2 weken voor Legionella). Ik heb al een Sonoff met temp-sensor ingebouwd vanochtend en kan nu de temperatuur mooi loggen.
12x 315Wp GCL mono 10gr op zuid SMA SB 5.0
kun je aangeven welke polen je hebt gebruikt..
En zet je er 220 op? Of alleen een contactje
En weet je zeker dat het e element niet gaat gebruiken als hij in de pv boost komt?
Verbruik al gekeken?
En heb je de offgrid ook al geprobeerd?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ja een Sonoff TH met temperatuursensor, geflasht met Tasmota inderdaad en dan uitlezen in Domoticz. Ik heb de boiler nu ook aan een Sonoff POW hangen en die ook nog even gekalibreerd met een goede stroomverbruikmeter zodat ze dezelfde output geven. En dan krijg je dit soort grafiekjes.redeker schreef op zondag 20 mei 2018 @ 00:37:
Maar hoe log je de temperatuur van de Sonoff dan? Heb je deze geflasht met Tasmoto of doe je dit op een andere manier?
Ik heb het verwarmingselement uit staan, dus daardoor ook geen risico op een doorgebrande Sonoff POW.
Vannacht dus maar 3 uurtjes nodig gehad voor opwarmen van 24 naar 50 graden. ~1.5 Kwh.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 20-05-2018 09:37 ]
Ik heb het volgens de handleiding aangesloten, 230V op B1 / B2 en gezorgd dat op B1 de N (blauw) zit.Dylantje2 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 09:02:
@Speedy-Andre
kun je aangeven welke polen je hebt gebruikt..
En zet je er 220 op? Of alleen een contactje
En weet je zeker dat het e element niet gaat gebruiken als hij in de pv boost komt?
Verbruik al gekeken?
En heb je de offgrid ook al geprobeerd?
Volgens mij had ik al gezegd dat het element uit blijft omdat ik dat in het menu heb ingesteld en dat ik dat kan zien aan het lage verbruik
Offgrid klinkt leuk, misschien heb je een bijzonder model waar dat op zit
[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 20-05-2018 15:40 ]

Een 18b20 op een printje werkt al tijden prima met een Nodemcu, maar wat langer draad en een waterdichte tip biedt extra mogelijkheden

Nu heb ik maar 1 fase 35A en dat beetje verlies is prima als je de hele dag je verbruik kan salderen

Maar dat valt niet 1 op 1 te vergelijken. De Atlantic is natuurlijk een stuk zuiniger dan een doorstromer.AUijtdehaag schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:14:
[...]
Vanmorgen van 25 naar 45 graden in 880 wattuur.
[afbeelding]
(met een doorstroomverwarmer)
Je zou moeten omrekenen hoeveel wattuur jij verbruikt als je ook 200/270 liter zou verwarmen. Of anders op zijn minst per gedouchte liter water.
En dan nog klopt het niet omdat de temperatuur van de Atlantic boiler niet de gemiddelde temperatuur is van de gehele inhoud. Er is nogal een verschil tussen boven/onderin de boiler.
. Dat er een verschil zit in de temperatuur is wel het geval als het water met het element wordt verwarmt, dit element zit ergens halverwegen in de boiler. Met verwarmen met de compressor en condensor wordt de hele inhoud verwarmt om dat de condensor om het onderste deel van de tank is gewonden.de Peer schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:59:
[...]
Maar dat valt niet 1 op 1 te vergelijken. De Atlantic is natuurlijk een stuk zuiniger dan een doorstromer.
Je zou moeten omrekenen hoeveel wattuur jij verbruikt als je ook 200/270 liter zou verwarmen. Of anders op zijn minst per gedouchte liter water.
En dan nog klopt het niet omdat de temperatuur van de Atlantic boiler niet de gemiddelde temperatuur is van de gehele inhoud. Er is nogal een verschil tussen boven/onderin de boiler.
Mbt het verwarmen van water is de toe gevoerde energie die nodig is in beide gevallen het zelfde, waar de verschillen in zitten is hoe het te gebruiken apparaten er mee om gaat.
[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 20-05-2018 20:45 ]
hmm toch is dat niet wat ik observeer. Momenteel staat mijn T_boiler op 22,3 graden en ik kan dan nog prima warm douchen (38 graden). Ik maak daaruit op dat er een temperatuursgradient is in de boiler en dat de thermometer in het koude gedeelte hangt. Element staat bij mij uit (altijd).wizzopa schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:18:
[...]
. Dat er een verschil zit in de temperatuur is wel het geval als het water met het element wordt verwarmt, dit element zit ergens halverwegen in de boiler. Met verwarmen met de compressor en condensor wordt de hele inhoud verwarmt om dat de condensor om het onderste deel van de tank is gewonden.
Nee dat klopt niet. In het geval van de doorstromer wordt er niet vermeld hoeveel water er is verwarmd (of ik heb het gemist), bij de Atlantic weet je dit wel. Je mist dus data om een vergelijking te kunnen maken.wizzopa schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:18:
[...]
Mbt het verwarmen van water is de toe gevoerde energie die nodig is in beide gevallen het zelfde, waar de verschillen in zitten is hoe het te gebruiken apparaten er mee om gaat.
Mensen met hetzelfde apparaat (en zelfde vatvolume) kunnen onderling wel vergelijken, omdat hun volume vast staat.
Ik dacht zelf aan een regelbare klep (aan de 'uitgang'), maar mogelijk is dat wat overkill.
Ik zat met het zelfde en toevallig hing de flex naar de pomp al in een u
Die naar de retour stond vrij strak, die gaf ik meer ruimte zodat hij iets door hangt.
De isolatie versterkt het effect blijkbaar, het scheelt best veel bij mij.
Het is de vraag of het water gaat stromen als bede aansluitingen dit hebben, dan ontstaat er denk ik een evenwicht.
Er zit nu dus 1 Sonoff TH netjes ingebouwd in de behuizing. Deze meet de boilertemperatuur én stuurt de boiler aan via PV-ingang. Stroomvoorziening voor Sonoff haal ik intern uit de boiler. Dus Ik heb nog steeds maar 1 stekker voor het geheel en geen aparte stekker voor de Sonoff.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 21-05-2018 11:13 ]
Wel voed ik hem vanuit de wpb, de kabeldoorvoer is groot genoeg voor wat meer aders
Kijk eens bij Rivm naar legionella, langdurig bij wat lagere temperaturen overleeft het ook niet.
De wpb van de voeding los betekent dat je Sonoff niets meer meet
Aha, misschien ter volledigheid, ik heb mijn Sonoff net onder het display geplaatst, vlakbij de printplaat van de boiler zelf dus (en daar pak ik de stroom van). Dat is geen vochtige omgeving en ook green trillingen volgens mij en je zit vlakbij de temperatuursonde voor boilerwater. B1/B2 sluit ik dus ook bij de printplaat aan op de Sonoff, kabeltje van 30 cm. Ik heb dus geen kabeldoorvoer oid nodig.Speedy-Andre schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:25:
Mijn Sonoff hangt buiten de wpb, 4-voudig is wat groter en een trillende vochtige omgeving lijkt me op den duur geen goed idee voor de Sonoff.
Wel voed ik hem vanuit de wpb, de kabeldoorvoer is groot genoeg voor wat meer aders
Kijk eens bij Rivm naar legionella, langdurig bij wat lagere temperaturen overleeft het ook niet.
De wpb van de voeding los betekent dat je Sonoff niets meer meet
Vanochtend hebben we de boiler 'leeg' gedoucht. Gemeten watertemp is dan 19 graden. Komende nacht om 03:00 gaat hij dat dan weer opwarmen naar 50 graden. Daardoor hele dag geen warmteverlies. Sterker nog, met huidige temperaturen warmt het water mss zelfs een beetje op :-P
Ja bij temperaturen onder de 25 graden overleeft de legionella wel maar breidt hij zich niet uit. Dus als wij beiden douchen is de boiler relatief koud. Echter als 1 van ons doucht zit de boilertemp precies op het optimum van de legionellabacterie. Ik wil daarom 1 x per week een legionellarun inplannen. Bij voorkeur te combineren met het nemen van een warm bad
Inderdaad geen temp-meting als de wpb geen stroom heeft. Maar bij nader inzien laat ik de stroom er 24/24u op vanwege het anode-argument dat terecht aangevoerd werd. Gewoon lekker op de afwezigheidsmodus en aansturen via PV-ingang.
Als je nachtverlaging toepast in de winter vreet je warmte op die je liever in het huis houdt
Omdat ik het gebruik kan plannen blijft hij zeker in de winter 's nachts uit, dan heb je de koudste lucht van buiten en een airco belast je extra.
Of binnen/binnen in de winter volstaat weet ik (nog) niet, begin april werkte het goed.
Toen we naar de zomertijd gingen bleef mijn Atlantic op wintertijd staan, blijkt dat je in het menu kan aangeven dat hij automatisch omschakelt of niet
Ja heb hem nu pas 3 dagen draaien dus voortschrijdend inzicht komt vanzelf, en jullie ervaringen zorgen voor een hele goede start natuurlijk!Speedy-Andre schreef op maandag 21 mei 2018 @ 12:06:
Ik zou ook kijken naar de benodigde opwarmtijd, in de winter is dat een stuk langer als de lucht van buiten komt (van binnen idem) en het leidingwater kouder is.
Als je nachtverlaging toepast in de winter vreet je warmte op die je liever in het huis houdt
Omdat ik het gebruik kan plannen blijft hij zeker in de winter 's nachts uit, dan heb je de koudste lucht van buiten en een airco belast je extra.
Of binnen/binnen in de winter volstaat weet ik (nog) niet, begin april werkte het goed.
Toen we naar de zomertijd gingen bleef mijn Atlantic op wintertijd staan, blijkt dat je in het menu kan aangeven dat hij automatisch omschakelt of niet
Ik zie nu dat mijn zolder 1 graad afkoelt als ik het water van 20 naar 50 graden verwarm. Ik had stiekem op meer gehoopt want koeling in de zomer is altijd welkom. Het betekent ook dat het in de winter erg mee gaat vallen hoeveel warmte er verloren gaat. Ik denk/hoop dat de temperatuur op de zolder met name bepaalt wordt door restwarmte vanuit het huis die sowieso langzaam ontsnapt ondanks isolatie. De impact die de Atlantic op de woonkamertemperatuur heeft kon nog wel eens mee gaan vallen en daarmee dus ook het extra werk voor de airco.
Misschien is het leuk om wat links te plaatsen naar logs, zo logt @wizzopa bijvoorbeeld op Pvoutput
Uiteraard met toestemming van de eigenaar

Prima voor al doen.Speedy-Andre schreef op maandag 21 mei 2018 @ 12:29:
Ik heb de TS getransformeerd van een zoektocht naar (mijn) behaalde resultaten.
Misschien is het leuk om wat links te plaatsen naar logs, zo logt @wizzopa bijvoorbeeld op Pvoutput
Ik zie dat je een scriptje zoekt voor Pvoutput....Speedy-Andre schreef op maandag 21 mei 2018 @ 12:29:
Ik heb de TS getransformeerd van een zoektocht naar (mijn) behaalde resultaten.
Heb ik, dus als je er... dan pm me maar..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Wat voor een soort script hebe je?
Wat kun je daarmee allemaal uploaden??
Pvo is mijn favoriet als het om grafieken gaat..
Zou ik hem ...
xxxx
Luchttoevoer vanaf de zolder zou het bijv. een heel stuk makkelijker maken t.o.v. luchttoevoer vanaf buiten, maar als dat geen zin heeft of niet kan dan zit er niet veel anders op.
(de CV ketel heeft het begeven dus ik ben op zoek naar een alternatief voor warm water)
Je kan eventueel schakelen tussen binnen- en buitenlucht afhankelijk van de omstandigheden.
Een cvketel die vervalt kan je een dakdoorvoer opleveren
Het belangrijkste op dit moment is dus een vervanging voor warm water. In de toekomst kan ik dan eventueel kijken voor een warmtepomp voor verwarming, maar voorlopig hebben we het met de houtkachel ook warm.
(wel natuurlijk alleen in de ruimte waar deze staat, maar het is naar mijn mening ook onzin om een heel huis te gaan verwarmen)
Begin eens met inschatten hoeveel warm water je gebruikte met de cv, dan weet je hoeveel liter de wpboiler moet zijn.
Voordeel van de Atlantic is dat hij zonder element tot 62 graden gaat, dan heb je meer water beschikbaar dan als het tot max 55 graden zou kunnen zoals ik bij andere merken zie.
Dat is hoe wij het nu doen. Binnen/binnen. Om de boiler volledig te verwarmen (van 25 graden naar 50 graden bijvoorbeeld) daalt de temperatuur op onze zolder 1 graad. We hebben wel een vrij grote zolder die ook in contact staat met de verdieping eronder (slaapkamers). Eigenlijk is het nauwelijks merkbaar dat het afkoelt. In de winter wordt het iets kritischer misschien aangezien elke graad kouder dan toch aantikt en aangevuld moet worden vanuit de verwarming van je huis. Mijn visie is dat we dan vooral warmte gebruiken die uit de woonkamer 'gelekt' is en dus toch al als verloren kan worden beschouwd.Snippo schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:53:
Maakt het voor deze warmtepompboilers uit waar de luchttoevoer vandaan komt (binnen of buiten)? Voor verwarming kan ik me voorstellen dat het niet heel effectief is om warmte te onttrekken om dit vervolgens weer op te warmen, maar als het alleen voor SWW is?
Luchttoevoer vanaf de zolder zou het bijv. een heel stuk makkelijker maken t.o.v. luchttoevoer vanaf buiten, maar als dat geen zin heeft of niet kan dan zit er niet veel anders op.
(de CV ketel heeft het begeven dus ik ben op zoek naar een alternatief voor warm water)
Het lijkt me logisch dat je meer 'trek' veroorzaakt als je in de winter de zolder afkoelt.de Peer schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:21:
[...]
Mijn visie is dat we dan vooral warmte gebruiken die uit de woonkamer 'gelekt' is en dus toch al als verloren kan worden beschouwd.
Je laat toch 300-360m3 lucht per uur circuleren en een paar uur per dag draait hij wel
Ik verdeel het daarom tussen van binnen en van buiten zodat de aanvoer ruim boven nul blijft.
Naar buiten afvoeren doe ik permanent, een airco koelt beter
Ja dat zal zeker zo zijn. de delta T wordt groter tussen zolder en 'de rest van het huis' en dat is de drijvende kracht voor warmteoverdracht. Ik vraag me echter af in welke mate dit zo is. Mijn verwachting is dat dit erg meevalt, maar dat zal ik deze winter pas kunnen gaan uitzoeken. In de winter is het in onze woonkamer nooit kouder dan 17 graden geweest (snachts etc.) en op zolder nooit kouder dan 15 a 16 graden. Met de boiler aan in de winter zal het in de winter misschien naar 13 a 14 graden gaan (koudste dagen van het jaar). De deltaT gaat niet erg veel veranderen dus. We gaan het zien...Speedy-Andre schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:31:
[...]
Het lijkt me logisch dat je meer 'trek' veroorzaakt als je in de winter de zolder afkoelt.
Je laat toch 300-360m3 lucht per uur circuleren en een paar uur per dag draait hij wel
Ik verdeel het daarom tussen van binnen en van buiten zodat de aanvoer ruim boven nul blijft.
Naar buiten afvoeren doe ik permanent, een airco koelt beter
Het beetje koeling dat de atlantic levert is wel mooi meegenomen natuurlijk en zou ik mits mogelijk toch binnen houden, scheelt je airco weer een beetje werk. Maar dit gaat natuurlijk niet als je ook voor frisse lucht afhankelijk bent van de boiler.
Aan de trek had ik eigenlijk nog niet gedacht. Hij zou hier in het washok komen te hangen op de eerste verdieping, dus een externe aanvoer is dan wel noodzakelijk om te voorkomen dat de boel weg waait.
Op dit moment hangt er een 80 liter boiler. Eigenlijk nog nooit gehad dat we echt koud water hadden (behalve nu dan, omdat de CV ketel het niet doet), ook al wordt er soms extreem lang gedoucht. Maar ik denk dat de CV ketel in staat is om het grootste gedeelte van het verbruik meteen op te vangen.Speedy-Andre schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:57:
Dit topic beschrijft hoe je eventueel de cv radiators alsnog kan gebruiken, incidenteel is het niet zo'n grote belasting voor de wpboiler.
Begin eens met inschatten hoeveel warm water je gebruikte met de cv, dan weet je hoeveel liter de wpboiler moet zijn.
Voordeel van de Atlantic is dat hij zonder element tot 62 graden gaat, dan heb je meer water beschikbaar dan als het tot max 55 graden zou kunnen zoals ik bij andere merken zie.
Als we nu bijvoorbeeld een 200 liter warmtepompboiler zouden hebben, dan moeten we er maar rekening mee houden dat er maar 200 liter warm water beschikbaar is. De snelste manier van besparen is om minder te verbruiken, dus dan moeten we daar maar aan wennen.
In de handleiding staat hoe groot een ruimte moet zijn als de wpb daar de lucht hergebruikt en ook als je alleen in die ruimte aanzuigt of afvoert.
Hoeveel (douche) water je er uit haalt hangt o.a. van de temperatuur af, hoe hoger hoe meer.
Je kan dus alle kanten op
Ik heb hem eerder dan februari besteld dus ik ken de exacte eisen niet.
Op basis van de rv in de douche gaat de klep in het afzuigkanaal van de kamer/keuken dicht en gaat de Itho naar stand 3, maximale tijd 30 minuten tevens is er een standen schakelaar voor auto -- uit -- hand.
Ook stuur ik op basis van de temperatuur van de aanzuiglucht een 2de klep om te voorkomen dat bij het afzuigen van de douche in de winter te veel vocht over de verdamper gaat.
Verder is de standen schakelaar in de keuken en de meting voor CO2 ook nog intact.
Kleppen kunnen met een 3 standen schakelaar in elke positie uit gezet worden, maar ook van dicht naar open en van open naar dicht gestuurd worden onafhankelijk van de rv of temperatuur.
Afzuigen van de douche gaf van morgen een temperatuur verhoging van 2 graden op de aanzuig lucht.
Ik heb er nog niet aan gedacht om de afvoer uit de woonkamer (en toilet?) af te sluiten.
Dat zou meer afzuiging in de badkamer opleveren als het vocht daar een keer blijft hangen
En dat klopt ik had voorheen een badkamer ventilator 90 m3 die via de kanalen van de MV het vocht uit badkamer probeerde te halen, maar dit is duidelijk beter.Speedy-Andre schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:49:
De 2e klep zit tussen de MV en de aanvoer van de wpb denk ik?
Ik heb er nog niet aan gedacht om de afvoer uit de woonkamer (en toilet?) af te sluiten.
Dat zou meer afzuiging in de badkamer opleveren als het vocht daar een keer blijft hangen
Ik heb wel even een trucje toegepast met het ventiel in de douche deze is ingesteld op een bepaalde aantal M3 wat aanzienlijk minder is dat wat er nu door heen moet, de instelling is het zelfde maar hij zit nu in een t-stuk met een terugslag klep die verzwaart is met een m6 boutje, deze klep wordt, als MV op stand 3 staat en de klep is dicht, open gezogen en kan er meer lucht door heen. Als de RV op niveau is en de ventilator en de klep gaan weer naar zijn oorspronkelijk instelling dan gaat de terugslagklep dicht en wordt het normale werking van de rest van de afzuiging niet verstoort.
Ok, ik denk ook dat dat wel goed moet komen inderdaad. Zat meer met het idee van gas kachels in mijn achterhoofd, ik geloof niet dat ze graag hebben dat je daar zelf mee aan de slag gaat. Maar hier is ook weinig gevaarlijks aan lijkt me.Speedy-Andre schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 10:16:
Het moet er 'deskundig' gemonteerd uit zien, met een loodgieter moet dat wel lukken lijkt mij
Ik heb hem eerder dan februari besteld dus ik ken de exacte eisen niet.
Nog een laatste vraag: is de Atlantic vooral qua prijs interessant of zitten er nog andere voordelen aan? Ik las bijv. in de TS dat de aansturing via Somfy gaat. Nu ken ik heel Somfy niet, maar aangezien er 'helaas' bij staat vrees ik weer voor gesloten standaarden en protocollen en daar heb ik de schurft aan.
Maar als het alternatief vele malen duurder is pas ik me wel aan
Ik zie wel dat Somfy bezig is om IFTTT mogelijk te maken, dus er is nog hoop.
Verder kan je via een paar contacten iets extern aansturen of hem laten starten.
Dat laatste is handig als je niet thuis bent en hem geforceerd wil starten ipv via de timer of op temperatuur.
Dit soort dingen zie je niet bij andere merken en dat maakt hem extra aantrekkelijk
Ik heb even snel een berekening gemaakt, en water verwarmen met deze warmtepompboiler is goedkoper dan met een HR propaan CV ketel. Nu wil ik sowieso van het gas af, maar als het op de lange termijn (er van uit gaand dat de berekening klopt) goedkoper is en een flink bedrag in aanschaf scheelt is de keuze snel gemaakt.
Nu nog uitvinden hoe ik hier alles ga aansluiten m.b.t. lucht toevoer etc.
Edit: De versie met spiraal, is die er om de inhoud extra bij te verwarmen? Stel ik heb koud water en ik hang een doorstroomverwarmer aan die spiraal, dan warmt het sneller op? Eigenlijk een extra warmtewisselaar in de boiler dus?
[ Voor 19% gewijzigd door Snippo op 25-05-2018 18:06 ]
En we mengen afvoer MV bij (ik 50/50 bi/bu) om het rendement van de warmtepomp te verbeteren.
Hij heeft een intern element om met cop=1 extra te verwarmen, leuk als je een keer haast hebtSnippo schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 17:45:
Edit: De versie met spiraal, is die er om de inhoud extra bij te verwarmen? Stel ik heb koud water en ik hang een doorstroomverwarmer aan die spiraal, dan warmt het sneller op? Eigenlijk een extra warmtewisselaar in de boiler dus?
De spiraal is oorspronkelijk bedoeld om hem bij te verwarmen met een cvketel of een zonnecollector.
Dat kan je instellen en dan zal hij onder bepaalde voorwaarden een extern apparaat (pomp of cv) aansturen.
In dit topic doen we het omgekeerd, het is immers een warmtepomp en die kan je extra benutten.
Maar ik begrijp hem nu inderdaad. In de toekomst wil ik kijken of ik iets als een zonneboiler aan het systeem kan toevoegen, dan is zo'n extra warmtewisselaar in de boiler wel ideaal.
En anders misschien de Tweakers oplossing om het aan de CV aan te sluiten. Eerst maar eens een goede SWW voorziening voor elkaar krijgen
Dat van dat interne element dacht ik al ergens gezien te hebben, maar kreeg het niet meer teruggevonden. Voor noodgevallen is dat natuurlijk altijd wel handig, al wil je dat natuurlijk zien te voorkomen.
In de handleiding staat dit:
"Verboden configuratie:
Mantel op de buitenlucht bij de aanzuiging en uitblazen van koele lucht binnen"
Ik snap dat het geen airco is, maar waarom is dit verboden?
[ Voor 13% gewijzigd door Snippo op 26-05-2018 16:13 ]
Het is natuurlijk ook mogelijk om hem zowel op een zonneboiler als CV aan te sluiten. Met 2 klepmotors/pompen en wat thermostaten of domotica kun je dan de WPB opwarmen vanuit de ZB of juist warmte onttrekken uit de WPB en/of de ZB voor de CV als het gunstig is.
Van binnenaf aanzuigen, en dan ook weer binnen uitblazen? Anders gaat de koude lucht gewoon naar buiten toch?
Eerst maar eens passen en meten waar het ding precies moet komen te staan. Hij moet in het washok komen, maar hij neemt net ff wat meer plek in beslag dan een CV ketel
Na het doorspitten van het afval toch gevonden. Metaal aan de ene kant met een kunstof ring, messing aan de andere kant. alleen de rubbertjes die erbij horen te zitten volgens de handleiding zie ik niet. Zijn dat nog speciale en zijn deze nodig? Ik gok dat het handig is om deze er toch tussen te plaatsen.
[ Voor 51% gewijzigd door CodeIT op 27-05-2018 22:43 ]
Je kan gewoon fiberringen gebruiken. Die rode zijn dat.
[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 27-05-2018 22:55 ]
De koppeling zat in een zakje met de ringen er in, zo zou je ze niet kwijt moeten raken
Haha. Ik heb de boiler tegelijk aangesloten (met installateur) met de nieuwe vloerverwarming en een badkamer. Dan heb je heel veel zakjes en spullen. Gelukkig vond ik de koppeling nog tussen het afval.Speedy-Andre schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:06:
Ik denk niet dat die anode spanning alle corrosie voorkomt, het gaat vooral om de overgang van 2 materialen.
De koppeling zat in een zakje met de ringen er in, zo zou je ze niet kwijt moeten raken
Dit even bevestigd door 1 timer een lange inschakeltijd te geven en dan wacht hij wel op de temperatuur
De 18B20 sensors zijn binnen, helaas herkent EspEasy ze nog niet op de 4ch Sonoff

Ik heb een 4k7 pull-up gebruikt voor de data pin en de header geeft 3,3V voeding.
We kwamen van 40m3 gas per maand voor het SWW verbruik (2 personen). Dus ongeveer 25 euro per maand.
Na de overstap zitten we op ongeveer 48 kWh per maand, dus ongeveer 11 euro per maand. In beide situaties gaan het om verbruik tijdens warme maanden, dus niet de winter.
Subsidieaanvraag inmiddels gedaan.
Vervolgens heb ik het debiet van onze douches gemeten (emmer+stopwatch methode) en bleek hoger dan verwacht: 9L/min voor normale douche en maarliefst 13L/min voor de handdouche.
Beiden zijn nu vervangen door een low-flow douchkop van Niebla. Heb nagemeten en nu idd 5L/min zonder een aanzienlijk verlies aan comfort.
Aangezien we vooral de handdouche gebruikten, zouden we dus naar 5-6 euro per maand kunnen gaan voor het douchen.
Huidige settings:
-Toestel staat altijd in afwezigheidsstand, en opwarming gaat via de zonnepaneel-ingang door middel van een Sonoff, die overigens ook de temperatuur van het boilerwater meet.
-Verwarmingselement uit
-Binnen/binnen. Heb 2 dempers (1M lang) aangesloten. Voor zowel in als uit gebruik ik dus binnenlucht.
-'s nachts vanaf 02:00 opwarmen naar 48-50 graden (dus overdag weinig stilstandsverlies)
-1x per week op zaterdagochtend verwarmen naar 62 graden (legionella-afdoding) én een bericht op onze telefoons als dat om wat voor reden dan ook niet gelukt is, zodat we hier naar kunnen kijken.
Na overstap op low-flow douchekop, kunnen we s' nachts gaan verwarmen tot 42-45 graden ipv 50 graden. Dat wordt de volgende stap. Minder gunstig voor Legionella (meer groei) maar staat weer tegenover dat je door de lagere temperatuur een grote gedeelte van de boiler leeg trekt bij het douchen.
Ben nu mijn domoticasysteem (Domoticz+Dashticz op tablet) aan het inrichten zodat er knoppen komen voor '40/45/50/55/62 graden' voor zowel de ingeplande opwarming als incidenteel.
Volgende plan is om inzichtelijk te maken hoeveel 'doucheminuten' er nog over zijn zodat je daarop kan anticiperen ('oh dat is nog wel genoeg' of : 'ik ga nog rondje hardlopen, dus graag 5 minuten erbij met druk op de knop'). E.e.a is natuurlijk afhankelijk van de temperatuur van het koude water, dus ik moet een correctie toepassen voor winter/zomer.
Zijn er hier al ervaringen m.b.t. onderhoud? Is dat enigszins zelf te doen of beter om het uit te besteden?
[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 30-05-2018 13:24 ]
Enige wat kan vervuilen is de verdamper bovenin, met 4 schroeven kan de kap eraf en kun je hem voorzichtig schoonmaken. Maar ik heb een RUCK BOX filter op de ingang zitten (zowel bij buiten als binnen aanzuiging) dus die vervuiling valt wel mee denk ik. Hoe heb je hem laten installeren, via werkspot o.i.d.?
Wie is de leverancier van de filter box.Jim423 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:54:
Welk onderhoud precies?
Enige wat kan vervuilen is de verdamper bovenin, met 4 schroeven kan de kap eraf en kun je hem voorzichtig schoonmaken. Maar ik heb een RUCO BOX filter op de ingang zitten (zowel bij buiten als binnen aanzuiging) dus die vervuiling valt wel mee denk ik. Hoe heb je hem laten installeren, via werkspot o.i.d.?
http://www.jr-luchttechnieken.nl/Kanaalfilter-diameter-160
Filter er tussen ... :-)
[@de Peer
Op zaterdag naar 62 graden hoe doe je dat?
En ook jij zet dus 220 spanning op de B1 en B2?
Als pulse of constant???
Puls gaat hij toch 20 minuten aan de gang...
Maar dat is denk ik niet genoeg voor de 62 graden toch?
Hoe schakel hem met domoticz? blockley of script?
Hij stopt toch als hij 62 graden is
Bij mij een simpele timer in Domoticz en misschien meer slimmigheid als de sensors werken.
Overigens doen ze het op een Nodemcu ook niet, nog geen idee waarom ...
Mijn verbruik daalt nog verder nu ik de timer in een ruk 8 uur lang activeer
Overigens zit de 80l boiler er tussen sinds 20 mei en het hok is al weken warmer dan 22 graden.
Ik heb sinds 14 april een spaar douchekop met 5,5 l/min, hij is verstelbaar en kan een krachtige dunne straal geven dus maar af en toe even wisselen
Aha bedankt. Een filter is misschien nog wel een goed idee dan ja.Jim423 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:54:
Welk onderhoud precies?
Enige wat kan vervuilen is de verdamper bovenin, met 4 schroeven kan de kap eraf en kun je hem voorzichtig schoonmaken. Maar ik heb een RUCK BOX filter op de ingang zitten (zowel bij buiten als binnen aanzuiging) dus die vervuiling valt wel mee denk ik. Hoe heb je hem laten installeren, via werkspot o.i.d.?
Ik heb een lokale klusjesman bereid gevonden. Hij had nog nooit een warmtepompboiler gezien (echte CV-ketel man) maar het stelt ook niet zoveel voor natuurlijk. Hij heeft netjes wat leidingen verlegd (Boiler staat 2m verderop tov CV ketel) en hij heeft gellijk de CV ketel even helemaal afgekoppeld. Uiteindelijk toch nog 300 euro kwijt inclusief de materiaalkosten, maargoed ik moest nu eenmaal een échte monteur hebben vanwege de subsidieaanvraag.
Ja gewoon een timer in domoticz ingesteld voor de Sonoff die de Zonnepaneel-ingang onder stroom zet. Ik zet er constant stroom op, geen puls. Heb eerst nog overwogen om een potentiaal-vrij relais te gebruiken. Dat kun je doen door een Sonoff te modificeren, maar zie daar eigenlijk het nut niet van. Werkt prima zo, is er voor bedoeld, dus lijkt me niet gevaarlijk verder.Dylantje2 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:58:
Ik heb een :
http://www.jr-luchttechnieken.nl/Kanaalfilter-diameter-160
Filter er tussen ... :-)
[@de Peer
Op zaterdag naar 62 graden hoe doe je dat?
En ook jij zet dus 220 spanning op de B1 en B2?
Als pulse of constant???
Puls gaat hij toch 20 minuten aan de gang...
Maar dat is denk ik niet genoeg voor de 62 graden toch?
Hoe schakel hem met domoticz? blockley of script?
Bij een enkele puls gaat hij 30 minuten aan de slag, dus je moet óf elke 29 min een puls geven of toch maar gewoon constant stroom er op. Voor 62 graden zijn wel 4 of 5 uren nodig inderdaad. Ik heb een simpel Luascriptje gemaakt: zet stroom op zonnepaneel-ingang totdat Temp_boiler >61. Als hij dus 61.1 bereikt gaat hij nog 30 minuten door, dus 62 haalt hij dan zeker wel.
@Dylantje2 Hoe heb jij die 1 meter lange dempers aangesloten op de Atlantic? Ik heb het metalen gedeelte aan de atlantic getaped maar vraag me af of dit wel optimaal is. Bestaat en een goed verloopstuk of heb je het metalen deel eraf gehaald?
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 30-05-2018 21:26 ]
filter is afzuigkap spul dus... A c Tion denk ik..:-)wizzopa schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:49:
@Jim423 @Dylantje2 moeilijke keuze, vierkant daar kan je zelf makelijk je doek vervangen, bij de ronde heel makelijk in te passen, maar ik heb in de shop geen vervangers voor de filter gevonden.
Met een:
https://www.ventilatiesho...ding-spirobuis-standaard/
En de vierkante parkers.. in dezelfde shop
Alles met zilvertape afgetapet
-heb je een vergunning nodig om dit apparaat buiten te zetten?
-Heb je een fundering nodig voor het apparaat?
-kan ik er gewoon een rc10 geisoleerde kap omheen bouwen?
diskeltische lurker
Als je een geisoleerd huisje bouwt waar hij in komt is het al een ander verhaal natuurlijk maar tegen vocht kan hij absoluut niet. Je hebt wel iets van een stevige vloer nodig waar hij op komt te staan, aarde of klei gaat hem niet worden.
@de Peer Ik heb de GUSO montageringen aanbevolen door Speedy gebruikt hiervoor, 160mm uit mijn hoofd.
[ Voor 13% gewijzigd door Jim423 op 30-05-2018 22:09 ]
Op de wpboiler heb je dan plastic op plastic, maar de ring is toch net iets te krap voor de wpboiler.
Met slangklemmen krijg je het wel stevig vast en later heb ik het nog met tape afgewerkt toen mijn buizenstelsel steeds ingewikkelder werd.
[ Voor 39% gewijzigd door wizzopa op 31-05-2018 11:22 ]
Kwam er later pas achter dat je ze tijdelijk kleiner kan maken door ze in te knijpen, dat was wel handige informatie geweest toen ik ze in de flexibele slang wilde hebben
Ik kan de foto's nog niet zien overigens. ok nu wel
[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 31-05-2018 20:26 ]
Water verbruik 2,212 m3 stroom 37,35 kWh gaat dus prima met de Atlantic Explorer 3
Dan heb je veel stilstand verlies, ik heb 70 kWh maar geschat 6/7 kuub water door de boilerwizzopa schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:44:
De getalletjes van de maand Mei.
Water verbruik 2,212 m3 stroom 37,35 kWh gaat dus prima met de Atlantic Explorer 3
1 PVoutput . Dongen NB
Je kunt bij pvoutput veel grafieken toveren.. opbrengst verbruik vermogen en temp kun je misbruiken..[ opbrengst is verbruik, vermogen is temp 1 en tem is temp 2 en verbuik is water bijv... ]
Dan heb je hele mooie overzichten
Ik wil nog een watermeter met een esp op mijn watermeter. dis naar domoticz en die naar pvo...
Zou makkelijker zijn om eea te monitoren..:-)
Het water word voor verwarmd in een op kamer temperatuur buffer vat, dus ruim in de twintig graden. Ik warm op tot 56 graden en als ik geluk heb is gehele 190 liter net voldoende om niet meer tussendoor bij te warmen, timer gaat volgende dag in.wizzopa schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:58:
@reneeke1970 wat is het temperatuur van het water dat de boiler in gaat en de temperatuur van het water als de boiler klaar is met verwarmen.
1 PVoutput . Dongen NB
Hoe wel ik best tevreden ben kan het zo als je aan geeft natuurlijk nog beter, maar ik moet/mag de WAF niet uit het oog verliezen.reneeke1970 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:16:
[...]
Het water word voor verwarmd in een op kamer temperatuur buffer vat, dus ruim in de twintig graden. Ik warm op tot 56 graden en als ik geluk heb is gehele 190 liter net voldoende om niet meer tussendoor bij te warmen, timer gaat volgende dag in.
Hier heb ik ook 2 boilers van 80 liter in serie die het water "voor" verwarmen 1 van 21 en de volgende 23 graden
Op welk tijdstip verwarmt de boiler en wat is de looptijd van de timer.
Klopt wel aardig allemaal hoor denk ik:reneeke1970 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:51:
[...]
Dan heb je veel stilstand verlies, ik heb 70 kWh maar geschat 6/7 kuub water door de boiler
Stilstand verlies WPB = ongeveer 1.5kWh_thermisch per dag
30 dagen stilstand = 45kWh_thermisch.
30 dagen stilstand compenseren met WPB = 45kWh/cop3 = 15kWh_elektrisch.
2.2kuub water verwarmen van 20 -> 55 graden kost ongeveer 88kWh_thermisch (verbruik 37kWh_ele)
6kuub water verwarmen van 20 ->55 graden kost ongeveer 240kWh_thermisch (verbruik 70kWh_ele)
@wizzopa heeft dan zonder stilstand 88kWh_th met de WP gemaakt voor 37-15kWh = ~cop4 gemiddeld.
@reneeke1970 heeft dan zonder stilstand 240kWh_th gemaakt voor 70-15kWh = ~cop4 gemiddeld.
Met stilstand meegerekend:
wiz = cop 2.4
ren = cop 3.4
Stilstand hakt er gewoon heel hard in bij weinig verbruik.
Ons verbruik is vergelijkbaar met die van wiz.
Maar fijn om te horen dat het goed gaat met de Atlantic en zijn verbruik.
Behoort het uit rekenen van het verbruik tot je parate kennis?
Mijne start om half twee tot ie 56 graden is, meestal ergens tussen vier en vijf uur. Vanaf zes uur schakelt timer in voor veilgheid op veertig graden. Maar daar komt ie alleen onder als wasmachine of vaatwasser er ook nog veel uit haalt. (Meestal volgende morgen )wizzopa schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:51:
[...]
Hoe wel ik best tevreden ben kan het zo als je aan geeft natuurlijk nog beter, maar ik moet/mag de WAF niet uit het oog verliezen.![]()
Hier heb ik ook 2 boilers van 80 liter in serie die het water "voor" verwarmen 1 van 21 en de volgende 23 graden
Op welk tijdstip verwarmt de boiler en wat is de looptijd van de timer.
1 PVoutput . Dongen NB
Het eerste deel met de klok/timer kan ik wel voor elkaar krijgen, maar de veiligheid op 40 graden stelt mij even voor het bekende vraagteken.reneeke1970 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:24:
[...]
Mijne start om half twee tot ie 56 graden is, meestal ergens tussen vier en vijf uur. Vanaf zes uur schakelt timer in voor veilgheid op veertig graden. Maar daar komt ie alleen onder als wasmachine of vaatwasser er ook nog veel uit haalt. (Meestal volgende morgen )
Oke, hotfillen van was en vaatwasser die staan dan dicht bij de WPB, een kostbare geschiedenis of heb je zelf wat gemaakt.
Dat komt volgens mij overeen met mijn waarneming, de wp is het liefste lekker lang bezig alsof hij een aanloop neemt.Kloekie schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:06:
[...]
wiz = cop 2.4
ren = cop 3.4
Wolly schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:01:
[...]
Ik krijg wel de indruk dat hij het liefste lang bezig is, of in andere woorden: Een grote constante factor heeft.
Voorbeeld: Gisteren was de legionella run, naar 62 graden. Normaal staat hij op 50 graden. De legionella run deed er maar 2 uur langer over.
Normaal is de wp 4 uur bezig om tot 50 te komen (hij zal dan op 40 graden zijn begonnen). Wij gebruiken doordeweeks niet zoveel water, gemiddeld 3x douches van 5 minuten per dag.
Dit is met buiten/buiten, misschien dat dat ermee te maken heeft?
Hoezo kostbare geschiedenis,?wizzopa schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:33:
[...]
Het eerste deel met de klok/timer kan ik wel voor elkaar krijgen, maar de veiligheid op 40 graden stelt mij even voor het bekende vraagteken.
Oke, hotfillen van was en vaatwasser die staan dan dicht bij de WPB, een kostbare geschiedenis of heb je zelf wat gemaakt.
Gewoon in waterleiding aftakking met meng ventiel van 35/40 graden.
Met veilgheid bedoel ik veilig voor te koud water voor onverwacht extra douche. Dus tweede timer houd hem op 40 graden mocht hij te ver afkoelen. Na half uur douche gebeurt dat ook, dan gaat snel kraan dicht brrr
1 PVoutput . Dongen NB
Leuk om eens wat getallen opgesomd te zienKloekie schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:06:
[...]
Klopt wel aardig allemaal hoor denk ik:
2.2kuub water verwarmen van 20 -> 55 graden kost ongeveer 88kWh_thermisch (verbruik 37kWh_ele)
6kuub water verwarmen van 20 ->55 graden kost ongeveer 240kWh_thermisch (verbruik 70kWh_ele)
@wizzopa heeft dan zonder stilstand 88kWh_th met de WP gemaakt voor 37-15kWh = ~cop4 gemiddeld.
@reneeke1970 heeft dan zonder stilstand 240kWh_th gemaakt voor 70-15kWh = ~cop4 gemiddeld.
wiz = cop 2.4
ren = cop 3.4
Ik heb de truc van 1 lange run nog niet lang toegepast, maar mijn verbruik komt op =<5kWh per week
Dat komt dicht in de buurt van het stilstand verlies en met mijn SWW gebruik klopt dat wel.
De voorverwarmde 80l boiler zal ook nog wel invloed hebben op het verbruik (lastig te meten).
Met 2 boilers zat ik totaal op iets van 1kWh elektrisch per dag.
Ik ga nog eens met de temperatuur spelen (verlagen) om te zien of het nog bruikbaar is in de keuken.
Dat vind ik wel héle hoge waarden voor stilstandsverlies.Kloekie schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:06:
[...]
Klopt wel aardig allemaal hoor denk ik:
wiz = cop 2.4
ren = cop 3.4
Hier is de afgelopen dagen het verbruik 0.8-1.0 KWh per dag, en we hebben in die dagen 3 x gedoucht per dag. Stilstandsverlies zal bij mij dus eerder in de orde van 0.1- 0.3 Kwh zijn denk ik. Ik ga nu overstappen van 50 graden naar 44 graden dagelijkse opwarmtemperatuur, dan zou het nog weer iets lager worden.
Andere vraag, ik wil in de zuig een demper aanbrengen maar moet dat dan ook nog in de perskant ?
Ik zie dempers en flexibele slang met dempende eigenschappen, wat is beter ?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Nee dat is niet veel, als ik op vakantie ben gaat er iedere dag 0.6 kWh de boiler in om terug op temperatuur te brengen. En als ik thuis ben gemiddeld 2 tot 2.5 per dag als boiler telkens bijna leeg gaatde Peer schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 23:20:
[...]
Dat vind ik wel héle hoge waarden voor stilstandsverlies.
Hier is de afgelopen dagen het verbruik 0.8-1.0 KWh per dag, en we hebben in die dagen 3 x gedoucht per dag. Stilstandsverlies zal bij mij dus eerder in de orde van 0.1- 0.3 Kwh zijn denk ik. Ik ga nu overstappen van 50 graden naar 44 graden dagelijkse opwarmtemperatuur, dan zou het nog weer iets lager worden.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zie geen 3-weg kleppen van 160, een t-stuk met klep of regelbaar rooster wordt hier meestal gebruikt.corsat schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 14:26:
Ik ben mijn atlantic explorer aan het uitwerken en bij de installatie wil ik de mogelijkheid hebben lucht vanuit de ruimte bij te mengen en op de uitgang wil ik de mogelijkheid hebben om koude lucht de zolder op te blazen. Zijn er mengboxen met 106mm aansluiting waarop deze mogelijkheid zit om moet ik met een t stuk gaan werken en daar vervolgens een regelbaar rooster op zetten ?
Andere vraag, ik wil in de zuig een demper aanbrengen maar moet dat dan ook nog in de perskant ?
Ik zie dempers en flexibele slang met dempende eigenschappen, wat is beter ?
Daarmee blijft een kanaal (naar buiten) altijd open.
Voor de afvoer heb je denk ik 2 kleppen nodig als je de weg naar buiten afsluit.
Ik heb vanwege de condensvorming zowel aanvoer als afvoer naar de dakdoorvoer met geïsoleerde flexen.
Dit geeft de meeste demping en in mijn geval handig omdat ze makkelijk in bochten te leggen zijn.
Met mijn korte flexen valt de weerstand mee, een lang recht stuk zou ik anders doen.
Deze week een verbruik recordje geboekt, maar 4,75kWh voor 100l warm water nu de boiler op de koude aanvoer zit en de timer die hem 8u achtereen aan laat natuurlijk
De extra run in het 2e timerblok was steeds 20-30 minuten om 55 graden te maken en die is nu weg.
Met koeler weer zal de extra run er vanzelf weer komen maar voor nu is het prima
Dit topic is gesloten.