Dank je. Ik ga nu eerst de CV laten denken dat het buiten koud is meet een variabele weerstand die ik op afstand kan sturen. Als dat niet werkt ga ik voor de versie met terugslagkleppen, zonder de solenoid.Jim423 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 01:03:
Dat kan indd. Als je een extra pomp gaat monteren zou ik voor terugslagkleppen gaan 3/4. Het probleem is zonder valves of terugslagkleppen dat wanneer je CV pomp uitstaat je extra pomp het door je CV pomp duwt in de verkeerde richting. Door je radiatoren gaat dan amper flow. Wanneer beide pompen draaien verwacht ik weinig problemen al zullen ze wel iets minder debiet leveren vanwege het tegen elkaar opdrukken.
En helpt het voor het geluid?Speedy-Andre schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:54:
[...]
Er zijn van die berichtjes die je gelijk aan iets anders doen denken![]()
[afbeelding]
Dit had ik over van de zonnepanelen, geperste matjes die lekker dicht en zwaar zijn
Ik ben benieuwd of de CV ondersteuning gaat werken, zet niet te veel in een keer open.
@Dylantje2 Ik heb wel eens totalen omlaag gekregen maar dat was omdat ik snel genoeg was.
Zo'n fout dagtotaal kan je eventueel in de database file aanpassen, maar dat is best lastig.
Ja zeker, maar voor de handelbaarheid en minder kieren kan je beter grotere stukken nemen
Nu zit het plaatselijk ingeklemd en bovenop ligt het los.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Volgens mij is dit een beetje het algemene topic geworden voor de Warmtepompboiler. Dus ik stel mijn vraag maar hier.
Wij zijn van plan om voor een 300L SWW Warmtepompboiler (WPB) i.c.m. 300L CV + pré SWW Zonneboiler (ZB) met Gasketel als Back-Up te gaan.
Wij willen middels de WPB binnen+buitenlucht aanzuigen om 300L SWW te bereiden. Middels de zonneboiler willen wij 300L CV water opwarmen. Wij gaan voor LTV, dus hoeven geen 70C aanvoer temperatuur te hebben. Benenden zal volledig voorzien zijn van vloerverwarming, evenals de badkamer boven. De slaapkamers verwachten wij geen verwarming nodig te zijn, maar daar zijn wel radatoren aanwezig om de mogelijkheid tot verwarmen te hebben.
De zonneboiler zal via zijn hygiënespiraal, voorverwarmd water richting de WPB aanvoeren. Om stagnatie in het systeem te voorkomen, willen wij op de warme dagen middels een pomp en extra spiraal in de WPB, water van ZB naar WPB laten circuleren via de hygiënespiraal van de ZB, zodat de ZB eigen 2 vaten opwarmt. De Warmpeboiler zal dan niet aanspringen of bij springen wanneer het Vat voor een bepaalde tijd niet zijn temp. heeft behaald. (Deze hele logica en aansturing neem ik zelf voor mijn rekeing. Ik heb dus bewust een WPB gezocht welke middels verschillende externe signalen te sturen is)
Zijn er toevallig ook mensen die ervaring hebben met zo een of vergelijkbare set-up, of ga ik daarin de eerste zijn?
Voor de Warmtepompboiler mensen. Is het realistisch om volledige SWW uit een WPB te halen?
Wij zijn van plan om voor een 300L SWW Warmtepompboiler (WPB) i.c.m. 300L CV + pré SWW Zonneboiler (ZB) met Gasketel als Back-Up te gaan.
Wij willen middels de WPB binnen+buitenlucht aanzuigen om 300L SWW te bereiden. Middels de zonneboiler willen wij 300L CV water opwarmen. Wij gaan voor LTV, dus hoeven geen 70C aanvoer temperatuur te hebben. Benenden zal volledig voorzien zijn van vloerverwarming, evenals de badkamer boven. De slaapkamers verwachten wij geen verwarming nodig te zijn, maar daar zijn wel radatoren aanwezig om de mogelijkheid tot verwarmen te hebben.
De zonneboiler zal via zijn hygiënespiraal, voorverwarmd water richting de WPB aanvoeren. Om stagnatie in het systeem te voorkomen, willen wij op de warme dagen middels een pomp en extra spiraal in de WPB, water van ZB naar WPB laten circuleren via de hygiënespiraal van de ZB, zodat de ZB eigen 2 vaten opwarmt. De Warmpeboiler zal dan niet aanspringen of bij springen wanneer het Vat voor een bepaalde tijd niet zijn temp. heeft behaald. (Deze hele logica en aansturing neem ik zelf voor mijn rekeing. Ik heb dus bewust een WPB gezocht welke middels verschillende externe signalen te sturen is)
Zijn er toevallig ook mensen die ervaring hebben met zo een of vergelijkbare set-up, of ga ik daarin de eerste zijn?
Voor de Warmtepompboiler mensen. Is het realistisch om volledige SWW uit een WPB te halen?
Een enkeling heeft er een ZB op zitten, verwacht daar in de winter maar niet te veel van
De Atlantic kan tot 100 graden door de spiraal hebben, ik weet niet of het hoger kan worden na overbrengen uit een zonneboiler vat.
Je kan al het tapwater uit een wpboiler halen, of je moet echt zo absurd veel gebruiken dat hij het niet snel genoeg warm maakt.
De cvketel als backup is leuk, maar heb je een idee hoeveel de warmtevraag is?
Een wpboiler kan niet zo gek veel extra aan en in dit topic wordt hij vaak voor enkele ruimtes gebruikt.
De Atlantic kan tot 100 graden door de spiraal hebben, ik weet niet of het hoger kan worden na overbrengen uit een zonneboiler vat.
Je kan al het tapwater uit een wpboiler halen, of je moet echt zo absurd veel gebruiken dat hij het niet snel genoeg warm maakt.
De cvketel als backup is leuk, maar heb je een idee hoeveel de warmtevraag is?
Een wpboiler kan niet zo gek veel extra aan en in dit topic wordt hij vaak voor enkele ruimtes gebruikt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
@Cige
Ik heb een zonneboiler, zonder extra spiraal....
Ik gebruikte mijn cv als na verbrander...
Nu CV eruit, op die plaats een WPB atlantic 200liter.
Mijn zonneboiler verwarmt het water voor wat naar de WPB gaat..
Dus in de zomer zal mijn wpb minder hard hoeven werken....
En in de winter is elk graadje voorverwarmd water winst.. :-)
Waarom zou al die moeite doen om je extra zb naar je wpb te laten circuleren?
Je kunt toch cascade opstelling net als mij..?
Scheelt je hoop pomp, kleppen kosten enz enz
En waarom zou je niet al je sww uit een wpb kunnen halen?
Neem een 270 liter en als je die op hebt, kun je de boost gebruiken...
Er zijn landen waar ze alleen maar zo'n wpb hebben.....
En waarom gas als backup..
De mijne staat dicht vanaf 22 april...
Ik heb een zonneboiler, zonder extra spiraal....
Ik gebruikte mijn cv als na verbrander...
Nu CV eruit, op die plaats een WPB atlantic 200liter.
Mijn zonneboiler verwarmt het water voor wat naar de WPB gaat..
Dus in de zomer zal mijn wpb minder hard hoeven werken....
En in de winter is elk graadje voorverwarmd water winst.. :-)
Waarom zou al die moeite doen om je extra zb naar je wpb te laten circuleren?
Je kunt toch cascade opstelling net als mij..?
Scheelt je hoop pomp, kleppen kosten enz enz
En waarom zou je niet al je sww uit een wpb kunnen halen?
Neem een 270 liter en als je die op hebt, kun je de boost gebruiken...
Er zijn landen waar ze alleen maar zo'n wpb hebben.....
En waarom gas als backup..
De mijne staat dicht vanaf 22 april...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik heb inmiddels de 4ch Sonoff compleet aangesloten en dat geeft geen problemen.
Handig is dat ik de PV ingang nu extra heb, die contacten zitten niet 1 op 1 aan de wpb voeding.
De Sonoff krijgt voeding vanaf de contacten in de wpb en stuurt PV terug, daarnaast bedient hij de klep met 2 uitgangen via een timer en hij voedt de cv pomp
Ik vind de PV ingang wel erg spartaans uitgevoerd, het symbool op het display is de enige indicatie.
Wat goed gaat is dat hij niet dwars door alle instellingen heen werkt, als je Afwezig instelt dan doet hij niks.
Handig is dat ik de PV ingang nu extra heb, die contacten zitten niet 1 op 1 aan de wpb voeding.
De Sonoff krijgt voeding vanaf de contacten in de wpb en stuurt PV terug, daarnaast bedient hij de klep met 2 uitgangen via een timer en hij voedt de cv pomp
Ik vind de PV ingang wel erg spartaans uitgevoerd, het symbool op het display is de enige indicatie.
Wat goed gaat is dat hij niet dwars door alle instellingen heen werkt, als je Afwezig instelt dan doet hij niks.
Kan de Atlantic ook enkel op netspanning gebruikt worden?
Ik heb nu een 120l Daalderop boiler hangen waar hij voor in de plaats moet komen.
Ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik de lucht aan- en afvoer ga regelen maar zou de boiler wel alvast neer willen zetten. Iemand ook al een gemeten hoeveel warm water van 40c er daadwerkelijk uit komt?
En als laatste: waar kan ik hem het beste bestellen? (niet enkel de beste prijs maar ook goed geregeld transport en ondersteuning in geval van mankementen).
Ik heb nu een 120l Daalderop boiler hangen waar hij voor in de plaats moet komen.
Ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik de lucht aan- en afvoer ga regelen maar zou de boiler wel alvast neer willen zetten. Iemand ook al een gemeten hoeveel warm water van 40c er daadwerkelijk uit komt?
En als laatste: waar kan ik hem het beste bestellen? (niet enkel de beste prijs maar ook goed geregeld transport en ondersteuning in geval van mankementen).
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
mmm ja ik zie die twee settings in de gebruiksaanwijzing...Speedy-Andre schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 20:44:
Ik heb inmiddels de 4ch Sonoff compleet aangesloten en dat geeft geen problemen.
PV en solar off grid..
Snap er ff niets van..
Wel als ik de 1 schakel dat hij x tijd naar 62 graden stookt [ lijtk me wel voor de zomer als werken zijn, stook maar heet dat ding. ]
Maar die andere settings??
Is er ook een optie om hem alleen elektrisch [ met het e element ] aan te slingeren? [ in het geval van stilte benodigd oid :-) ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik zie een nood modus in de handleiding, daar kan je het element continu mee aan zetten.
Jammer dat dit in het installatie menu zit, ik ga het niet testen maar ik denk dat je hem met Afwezig uit kan schakelen.
Met een PV signaal stookt hij minstens een half uur tot 62 graden en zolang het signaal er is.
Jammer dat dit in het installatie menu zit, ik ga het niet testen maar ik denk dat je hem met Afwezig uit kan schakelen.
Met een PV signaal stookt hij minstens een half uur tot 62 graden en zolang het signaal er is.
Je kan hem natuurlijk gewoon de ruimte laten koelen waar hij in staat. Ookal verwarm je dit weer met gas is dit volgens mij nog steeds even duur als elektrisch verwarmen. Ik zou wel de demper adviseren voor de luchtin/uitgang. Er zal zo'n 150L water van 40c uit komen, volgens mij heeft Speedy dit een stuk terug een keer uitgerekend. In NL kun je hem bij havepe bestellen.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
mmm dit vind ik wel een apart advies...Jim423 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:14:
Je kan hem natuurlijk gewoon de ruimte laten koelen waar hij in staat. Ookal verwarm je dit weer met gas is dit volgens mij nog steeds even duur als elektrisch verwarmen. Ik zou wel de demper adviseren voor de luchtin/uitgang. Er zal zo'n 150L water van 40c uit komen, volgens mij heeft Speedy dit een stuk terug een keer uitgerekend. In NL kun je hem bij havepe bestellen.
1 of 2 buisje naar buiten zou toch een beter advies zijn.
Koelen en verwarmen ... trias energetica... onwaardig vrees ik.
Nouja tot hij zijn luchtaansluitingen gereed heeft natuurlijk.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Die 150l is bij gebruik zonder de compressor? In de handleiding lees ik ruim 300l water van 40c, dat zal dan met compressor zijn?
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Heb het even teruggezocht, Speedy heeft het over 312L. Echter: waterleiding is ongeveer 8 graden hier. Dat is 32 graden omhoog. Mijn boiler is 58 graden op het moment. Dat is 18 graden omlaag. Bij 300L heb je dan ongeveer 200L uit de boiler nodig en 100L koud tapwater. Dat kan hij nooit leveren, immers de vattemperatuur zakt flink als je er 200L water uit haalt en aanvult met water van 8 graden. Klopt ook wel want als ik mijn ~300L bad voor de helft gevuld heb is de uitstromende temp nog maar 45gr van de WPB. De compressor levert zo weinig warmte in deze dat zou ik niet eens meerekenen. Als ik een denkfout maak hoor ik het graag natuurlijk. Ik zou uitgaan van max. 200L 40c. zonder de booster bij het 200L model. Met een doucheWTW en douchen kun je misschien wel 312L halen.
[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 06-05-2018 14:33 ]
Hij houdt het idd niet bij met alleen de wp, immers duurt verwarmen naar 55 graden al 8u.
De V40td is de tijd die hij nodig heeft voor opwarmen onder vastgelegde omstandigheden.
De EN 16147 is blijkbaar de gebruikte standaard.
Als je 45 graden wil verhogen en dat verloopt lineair dan is dat >5 graden per uur.
Overigens heeft een gewone boiler dit effect natuurlijk ook, als het met 120 liter goed gaat dan heb je met 200 liter een marge over
De opwarmtijd van mijn 80l boiler was 4 uur na een week afkoelen, dan kan je uitgaan van kamertemperatuur naar 65 graden of 45 graden verhoging met een 2500W element.
Daarom denk ik dat indien er ruimte voor is het handig kan zijn om de 120l tussen de toevoer van de wpb te zetten zodat er iets warmer water binnen stroomt.
De V40td is de tijd die hij nodig heeft voor opwarmen onder vastgelegde omstandigheden.
De EN 16147 is blijkbaar de gebruikte standaard.
Als je 45 graden wil verhogen en dat verloopt lineair dan is dat >5 graden per uur.
Overigens heeft een gewone boiler dit effect natuurlijk ook, als het met 120 liter goed gaat dan heb je met 200 liter een marge over
De opwarmtijd van mijn 80l boiler was 4 uur na een week afkoelen, dan kan je uitgaan van kamertemperatuur naar 65 graden of 45 graden verhoging met een 2500W element.
Daarom denk ik dat indien er ruimte voor is het handig kan zijn om de 120l tussen de toevoer van de wpb te zetten zodat er iets warmer water binnen stroomt.
Doel van de oefening is natuurlijk om de 5 á 6 kWh die de 120l Daalderop per dag verbruikt, terug te brengen naar ongeveer 2 á 3 met een WPB. Laten hangen en een WPB erbij zetten schiet dus niet echt op dan ;-). De 120l boiler staat standaard wel op 65c, dat scheelt natuurlijk ook in het aantal liters wat te maken is van 40c. Van mij zou die Daalderop wel op 50c mogen, gaat toch iedere dag leeg maar dan gaat helaas niet (wellicht wel met een modificatie).
Julie denken dat die 200l Atlantic niet onder doet voor de 120l Daalderop?
Julie denken dat die 200l Atlantic niet onder doet voor de 120l Daalderop?
De Atlantic verwarmt naar ongeveer 65graden puur op de compressor. Zal daarna wel weer iets afzakken maar dat zal bij de Daalderop niet anders zijn. Hij doet dus zeker niet onder, immers je krijgt 80L extra WW erbij. 6kWh zal op buitenlucht terug worden gebracht naar ongeveer 2,8kWh door de Atlantic. Met warme temperaturen zoals vandaag nog wel minder denk ik. Hou er wel rekening mee dat hij 80L extra verwarmt.
En voor de "nood" gevallen kun je boost gebruiken..Jim423 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 14:46:
De Atlantic verwarmt naar ongeveer 65graden puur op de compressor. Zal daarna wel weer iets afzakken maar dat zal bij de Daalderop niet anders zijn. Hij doet dus zeker niet onder, immers je krijgt 80L extra WW erbij. 6kWh zal op buitenlucht terug worden gebracht naar ongeveer 2,8kWh door de Atlantic. Met warme temperaturen zoals vandaag nog wel minder denk ik. Hou er wel rekening mee dat hij 80L extra verwarmt.
Ps houd wel rekening met geluid..
Ik heb hier een 80 liter Inventum 1000 Watt en een 200 liter Atlantic.
Met de 80 liter had ik wel incidenteel een tekort aan warm water met de 200 liter Atlantic niet.
Gemiddeld verbruik 1,6 kWh per dag bij een water verbruik van 92 liter in de maand april
Met de 80 liter had ik wel incidenteel een tekort aan warm water met de 200 liter Atlantic niet.
Gemiddeld verbruik 1,6 kWh per dag bij een water verbruik van 92 liter in de maand april
[ Voor 21% gewijzigd door wizzopa op 06-05-2018 14:50 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Je snapt mijn redenatie niet geloof ik, de Daalderop laat je uit maar er gaat wel (leiding)water door.
Ik denk dat het water dan voor een groot deel warmer de wpb in gaat dan direct op de waterleiding.
Bij mij heb ik het ook zo gedaan, ik kan de boiler nog gebruiken en met de kranen-klit van @wizzopa kan je het water elke weg laten gaan die denkbaar is
Mijn boiler hok heeft o.a. een SMA omvormer, de wpb en MV als warmtebron waardoor het daar vaak warmer is dan elders in huis.
Ik denk dat het water dan voor een groot deel warmer de wpb in gaat dan direct op de waterleiding.
Bij mij heb ik het ook zo gedaan, ik kan de boiler nog gebruiken en met de kranen-klit van @wizzopa kan je het water elke weg laten gaan die denkbaar is
Mijn boiler hok heeft o.a. een SMA omvormer, de wpb en MV als warmtebron waardoor het daar vaak warmer is dan elders in huis.
Ah, ik snap :-)
Heb je meteen een backup voor wanneer de WPB er mee mocht stoppen.
Enig puntje van aandacht zal de benodigde ruimte zijn...
Heb je meteen een backup voor wanneer de WPB er mee mocht stoppen.
Enig puntje van aandacht zal de benodigde ruimte zijn...
Even aanhaken op de boilers en de temperatuur.Speedy-Andre schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:31:
Je snapt mijn redenatie niet geloof ik, de Daalderop laat je uit maar er gaat wel (leiding)water door.
De CV de E en WPB boiler staan in serie middels de kranen-klit, https://imgur.com/tFXA6u0 en https://imgur.com/geSgJ83 zo als aan gegeven gaat het water warmer de WPB boiler in dan direct uit het net, Cv boiler is op dit moment 15 graden de E boiler 16 graden water uit de kraan 13 graden dus 3 graden winst waar ik niets voor hoef te doen.
Reken je daarmee alleen niet rijk, als je geen afvalwarmte hebt kost dit je wel gewoon warmte uit huis in de winter. Ik zou er dan eerder voor kiezen om de Daalderop op te laten warmen met PV stroom mits de Atlantic op temperatuur is en er teruggeleverd wordt.
De boiler opwarmen zou ik alleen doen als ik een overschot moest affakkelen omdat ik daar zo weinig voor terug krijg
Momenteel kan ik daar nog weinig over zeggen omdat mijn PV uitbreiding sinds september actief is.
Echter daalt mijn verbruik nu harder dan ik dacht met de wpboiler erbij.
Als ik dan ook nog nieuw glas laat plaatsen hebben de airco's minder te doen (en is er meer comfort).
Keuzes
Momenteel kan ik daar nog weinig over zeggen omdat mijn PV uitbreiding sinds september actief is.
Als ik dan ook nog nieuw glas laat plaatsen hebben de airco's minder te doen (en is er meer comfort).
Keuzes

Leuk dagje voor mijn config...
Alles wezen douchen hier in huis...
500 watt stroom...[ weet ff niet mijn liters, maar 1 bad 3x douche ]
De zonneboiler [ in cascade met de WPB ] deed vandaag heel goed zijn werk..
Dus de WPB bijna niet aan geweest...
Tot een paar weken geleden, toch altijd gas nodig om te kunnen douchen.
Alles wezen douchen hier in huis...
500 watt stroom...[ weet ff niet mijn liters, maar 1 bad 3x douche ]
De zonneboiler [ in cascade met de WPB ] deed vandaag heel goed zijn werk..
Dus de WPB bijna niet aan geweest...
Tot een paar weken geleden, toch altijd gas nodig om te kunnen douchen.
Nieuw glas,....Speedy-Andre schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:57:
De boiler opwarmen zou ik alleen doen als ik een overschot moest affakkelen omdat ik daar zo weinig voor terug krijg![]()
Keuzes
Wat heb je nu??
Ik zou dan eerst eens naar mijn spouw kijken...
Als je hele gevel erg zwak geïsoleerd is... heeft hr+++ ook niet echt heel veel meerwaarde.
De spouw is volgens mij leeg, althans achter de beluchting spleten waar ik heb gekeken.Dylantje2 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:02:
[...]
Nieuw glas,....
Wat heb je nu??
Ik zou dan eerst eens naar mijn spouw kijken...
Als je hele gevel erg zwak geïsoleerd is... heeft hr+++ ook niet echt heel veel meerwaarde.
Oud dubbel glas van 1990 waar de damp op staat in de winter, houten kozijnen er uit boven.
Geen schilderwerk meer op lastige plekken scheelt ook weer
Als je spouw leeg is.....Speedy-Andre schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:09:
[...]De spouw is volgens mij leeg, althans achter de beluchting spleten waar ik heb gekeken.
Oud dubbel glas van 1990 waar de damp op staat in de winter, houten kozijnen er uit boven.
Geen schilderwerk meer op lastige plekken scheelt ook weer
Zou ik eerst spouwmuur isoleren
Als er dan nog vocht op je ramen staat, beter ventileren
Dubbel glas is pas op als er tussen de ruiten damp staat
Extra geïsoleerd glas met een open spouw... heeft erg weinig zin.
Er is een pot subsidie geloof ik voor spouwmuur isolatie zou ik eerst naar kijken..
Subsidie voor particulieren op
Eigenaren-bewoners van een woning konden tot eind april 2017 deze subsidie ook aanvragen. Voor deze groep is de subsidie op.
Eigenaren-bewoners van een woning konden tot eind april 2017 deze subsidie ook aanvragen. Voor deze groep is de subsidie op.
@Dylantje2
Een cascade opstelling is exact wat wat wij gaan doen:
Koud Water Aanv. > ZB > WPB.
WPB doet 100% SWW.
Echter kun je de situatie hebben dat je s'ochtend doucht, en naderhand de WPB nog 35 C is. Vervolgen zou ik dan op zonnige dagen, wanneer bijvoorbeeld om 11:00 de CV boiler al op 50 C is gekomen, middels rondpompen de CV boiler het SWW ook C laten verwarmen. In theorie hebben we dan in middag 2x 300L met een temp van +60C. Op die manier hoeft de WPB in de zomer dagen bijna niet aan.
Dit is alleen gedachte. De extra kleppen valt wel mee, dat zullen er 2 zijn en een pompje.
En zoals gezegd is het Gas een Back-Up, deze is voor de winterdagen wanneer de ZB niet voldoende temp. in het CV vat kan krijgen. Dan zal de CV ketel bij springen als na-verwarmer.
Afijn. Vind het wel mooi te lezen dat al iemand anders is met een vergelijkbare opstelling. Wij hebben de plannen al redelijk concreet en komende zomer zal het geheel gemonteerd moeten gaan worden.
WPB doet 100% SWW.
Echter kun je de situatie hebben dat je s'ochtend doucht, en naderhand de WPB nog 35 C is. Vervolgen zou ik dan op zonnige dagen, wanneer bijvoorbeeld om 11:00 de CV boiler al op 50 C is gekomen, middels rondpompen de CV boiler het SWW ook C laten verwarmen. In theorie hebben we dan in middag 2x 300L met een temp van +60C. Op die manier hoeft de WPB in de zomer dagen bijna niet aan.
Dit is alleen gedachte. De extra kleppen valt wel mee, dat zullen er 2 zijn en een pompje.
En zoals gezegd is het Gas een Back-Up, deze is voor de winterdagen wanneer de ZB niet voldoende temp. in het CV vat kan krijgen. Dan zal de CV ketel bij springen als na-verwarmer.
Afijn. Vind het wel mooi te lezen dat al iemand anders is met een vergelijkbare opstelling. Wij hebben de plannen al redelijk concreet en komende zomer zal het geheel gemonteerd moeten gaan worden.
Ik weet je gezinssituatie niet...Cige schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:56:
@Dylantje2
WPB doet 100% SWW.
Maar mijn doel is ook zo min mogelijk gas voor sww
Dus de gaskraan staat dicht.
Mijn zb is early nineties, met subsidie, wel 500 gulden. En werkt perfect nog steeds.[ zonder stroom!!]
Ik denk dat je zonder gas ook je zb en wpb voldoende warmte zal geven.
Maar ja als je extreem verbruikt, kan het wel eens zijn dat je zonder zit
Maar op de wpb zit een boost knop en kun je een aantal dagen instellen..
In mijn ogen.
een WPB icm een CV ketel kan niet de bedoeling zijn..
Neem dan een 270 liter [ alleen hoger ] dan zou je bijna voldoende moeten hebben
Mijn cascade is een droom die uit komt.
Gratis sww...
En ja voor de winter... kost het me wat...[ alleen mijn panelenstroom verrekend dit. ]
Dus mijn advies niets geen kleppen enz enz om je WPB aan je cv aan te sluiten.
Gewoon je wpb met je zb.. jaartje draaien.
Stel dat het echt niet werkt... kun je altijd cv ondersteuning doen..
Waarom
Als je nu sww pakt, is de kans erg groot dat je cv toch inschakelt. [als hij onder 40 oid komt ]
Terwijl je met 35 graden sww ook echt nog wel kunt douchen..
Dan ga al je kosten tellen...
Kun je misschien wel jaren lang de boost aan laten staan...
Maak een keuze.
Kijk of het werkt
En pas hem dan pas aan.
Sommige dingen zijn ff wennen..
Mijn pomp en kleppen kunnen weer retour. Ik heb een printje gemaakt met een ESP en een digitale potmeter. Hiermee emuleer ik de buitenvoeler van de CV ketel. Als de ESP een temperatuur < -5 stuurt, zet de ketel de pomp aan.
Een stuk simpeler om het water door het extra spiraal van de WPB te pompen. Nadeel is nu wel dat de CV altijd door de WPB pompt. Mogelijk komt er dus een klepje bij de boiler, maar dat bekijk ik wel als ik wat (temperatuur)meetgegevens heb.
Een stuk simpeler om het water door het extra spiraal van de WPB te pompen. Nadeel is nu wel dat de CV altijd door de WPB pompt. Mogelijk komt er dus een klepje bij de boiler, maar dat bekijk ik wel als ik wat (temperatuur)meetgegevens heb.
Je kan net als ik een bypass kraan tussen aanvoer/retourleiding spiraal WPB zetten. Als ik deze volledig openzet gaat er bijna niks door de spiraal volgens mij. De kraan zit bij de CV. Ik heb hem nu 25% open staan. Anders heb ik niet meer genoeg warmte voor de tapwatervoorziening.
Ik krijg het idee dat de cv pomp dan eeuwig draait, maar er zal wel meer in de Esp zitten dan een voelerCodeIT schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 22:46:
Mijn pomp en kleppen kunnen weer retour. Ik heb een printje gemaakt met een ESP en een digitale potmeter. Hiermee emuleer ik de buitenvoeler van de CV ketel. Als de ESP een temperatuur < -5 stuurt, zet de ketel de pomp aan.
De ESP stuur ik over MQTT de temperatuur door uit Home Assistant. Als de pomp niet hoeft te draaien stuur ik de huidige buitentemperatuur (mits deze hoger als -5 is). Als de pomp moet draaien stuur ik -10 graden door.Speedy-Andre schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:16:
[...]
Ik krijg het idee dat de cv pomp dan eeuwig draait, maar er zal wel meer in de Esp zitten dan een voeler

Eens zien wat de voor- en nadelen zijn om met deze dingen de klep positie weer te geven
Ik denk dat het niet veel uit maakt, beide komen voor in de industrie. Mijn gevoel zegt dat de potmeter makelijker is in te passen en dat de lichtsluis gevoelig is voor vuil.
Maar net als met je motor zal het wel goed komen.
Btw de 2 kleppen zitten op hun plaats er zitten stroom touwjes aan de stekkers, kabel van uit de douche voor het schakelen tussen hand uit of auto , Sonoff voelers in de douche en lucht inlaat van de boiler.
Nu wachten op Ali
Maar net als met je motor zal het wel goed komen.
Btw de 2 kleppen zitten op hun plaats er zitten stroom touwjes aan de stekkers, kabel van uit de douche voor het schakelen tussen hand uit of auto , Sonoff voelers in de douche en lucht inlaat van de boiler.
Nu wachten op Ali
Voor de elektro mannen....
Is het zo simpel om de pv of die andere optie aan te slingeren, door er gewoon 220 op te zetten?
Zit te denken...
als PV 2000 teruggeleverd.
PV optie aan.
Zou dat "gewoon" kunnen door stekker met een draad aangesloten op de wpb [ pinnen B1 en B2 oid ] te schakelen met een Zwave of KaKu?
Als hij niet meer terug levert [ of te weinig ] switch uit.
Reden, hij maakt als hij voldoende stroom heeft het water naar 60+ ... dus minder terugleveren, en meer heet water..
Is het zo simpel om de pv of die andere optie aan te slingeren, door er gewoon 220 op te zetten?
Zit te denken...
als PV 2000 teruggeleverd.
PV optie aan.
Zou dat "gewoon" kunnen door stekker met een draad aangesloten op de wpb [ pinnen B1 en B2 oid ] te schakelen met een Zwave of KaKu?
Als hij niet meer terug levert [ of te weinig ] switch uit.
Reden, hij maakt als hij voldoende stroom heeft het water naar 60+ ... dus minder terugleveren, en meer heet water..
Na wat heen en weer mailen over een periode van een maand, komt Atlantic met de zelfde oplossing als die ik zelf heb toegepast om de klok weer in het gareel te krijgen.
Een reset van de instellingen, de boiler spanningsloos maken, boiler weer van spanning voorzien, instellingen terug zetten, en klaar.
Een reset van de instellingen, de boiler spanningsloos maken, boiler weer van spanning voorzien, instellingen terug zetten, en klaar.
Ik heb met firmware E E genoeg aan uit/aan, jammer dat ze niet verder komen dan wat je al wist
De PV ingang zit niet hard aan de netvoeding vast dus ik denk dat het met een Kaku werkt.
Je hebt dan wel de nalooptijd van 30 minuten als het PV signaal weg valt.

De PV ingang zit niet hard aan de netvoeding vast dus ik denk dat het met een Kaku werkt.
mmm Ik denk hahahahSpeedy-Andre schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:49:
Ik heb met firmware E E genoeg aan uit/aan, jammer dat ze niet verder komen dan wat je al wist![]()
Kaboem kapot.. [ ga een mail sturen ]
Ik zie het zou
Als weatherforcest voorspelt zon x
En mijn dummy van terugleveren tussen de 1000 en 2000 Kwh is aan
Dan een tikje 220 erop, zodat hij aan gaat.
Dan loopt hij die 30 minuten... En gaat uit.
Als dan voorwaarde weer goed tikkie weer 30 minuten...
Is toch niet dom gedacht?
Lijkt me een optie om meer heet water binnen de teruglevering te krijgen [ als salderen .......... ]
Of zeggen jullie stomme bouwvakker dit kan niet..:-)
Moeilijk allemaal weer, deze er tussen https://imgur.com/996qoGa , stroom van de omvormer boven instelling X boiler aan er onder weer uit.Dylantje2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:48:
[...]
mmm Ik denk hahahah
Ik zie het zou
Lijkt me een optie om meer heet water binnen de teruglevering te krijgen [ als salderen .......... ]
Gewoon zorgen dat je genoeg PV hebt zodat je altijd boven 1500 watt zit hahaDylantje2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:48:
[...]
mmm Ik denk hahahah
Ik zie het zou
1 PVoutput . Dongen NB
Een waar woord, maar ja zelfs als de maan schijnt door de bomen geeft jou 21kWp nog stroom.reneeke1970 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:57:
[...]
Gewoon zorgen dat je genoeg PV hebt zodat je altijd boven 1500 watt zit haha
Ik weet niet hoe effectief het zal zijn, als je hem veel gebruikt start hij toch wel.reneeke1970 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:57:
[...]
Gewoon zorgen dat je genoeg PV hebt zodat je altijd boven 1500 watt zit haha
Hij gaat naar 62 graden en dan heb je het meeste warmteverlies als hij vol blijft.
Daarbij zal de cop wat lager zijn dan als je 55 graden aanhoudt.
Ik doe alleen 62 graden (boost) als ik veel ga tappen
Inmiddels duikt het verbruik per week onder de 7kWh zonder meer of minder te tappen.
Even de meters, warm water 1098 liter en Stroom 19,66 kWh.Speedy-Andre schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:07:
[...]
Ik weet niet hoe effectief het zal zijn, als je hem veel gebruikt start hij toch wel.
Hij gaat naar 62 graden en dan heb je het meeste warmteverlies als hij vol blijft.
Daarbij zal de cop wat lager zijn dan als je 55 graden aanhoudt.
Ik doe alleen 62 graden (boost) als ik veel ga tappen
Inmiddels duikt het verbruik per week onder de 7kWh zonder meer of minder te tappen.
Nee dat klopt, maar met de timer op half twee gaat het altijd goed, mijne trekt ook maar 500 uit het net, is niet zo zwaar als die van julliewizzopa schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:02:
[...]
Een waar woord, maar ja zelfs als de maan schijnt door de bomen geeft jou 21kWp nog stroom.
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn 270L model trekt ook gemiddeld 500W, op het einde een 20-tal minuutjes altijd iets meer tegen de 600 aan.reneeke1970 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:32:
[...]
Nee dat klopt, maar met de timer op half twee gaat het altijd goed, mijne trekt ook maar 500 uit het net, is niet zo zwaar als die van jullie
Zet je hem op binnen/binnen is het nog minder, maar dan is hij wat langer bezig 
Even wat totalen vanaf 18 feb:
Wpboiler 109,82kWh (afgelezen met Cozy)
SWW 1362 liter
Een voetnoot bij het gedaalde stroomverbruik, sinds 14-4 een spaardouchekop erop
Nog weinig gegevens maar per douchebeurt 10 liter minder warm uit de wpboiler scheelt het wel.
SWW 1362 liter
Een voetnoot bij het gedaalde stroomverbruik, sinds 14-4 een spaardouchekop erop
Nog weinig gegevens maar per douchebeurt 10 liter minder warm uit de wpboiler scheelt het wel.
1362 uit de kraan of uit de boiler?Speedy-Andre schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:20:
SWW 1362 liter
1 PVoutput . Dongen NB
Uit de boiler, ik ben vrij zuinig maar zo erg is het nou ook weer niet
Weet je zeker dat deze getallen juist zijn, die van mij zijn over een periode van 14 dagen.Speedy-Andre schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:20:
SWW 1362 liter
En dat in 3 maanden tijd, 15 liter per dag?Speedy-Andre schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:39:
[...]
Uit de boiler, ik ben vrij zuinig maar zo erg is het nou ook weer niet
Die liters trek ik er uit in een dag of 7/8 maal 2.5 kWh is twintig kWh, één vijfde van jou gebruik.
1 PVoutput . Dongen NB
Bij @Speedy-Andre is het vooral stilstandsverlies van 1.5kwh thermisch per dag wat ie moet opwarmen. Effectieve cop van ongeveer 0.5 als ik het goed bereken voor hem. Doorstromer was efficienter geweest in dit geval denk ik.
LOLKloekie schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:48:
Bij @Speedy-Andre is het vooral stilstandsverlies van 1.5kwh thermisch per dag wat ie moet opwarmen. Effectieve cop van ongeveer 0.5 als ik het goed bereken voor hem. Doorstromer was efficienter geweest in dit geval denk ik.

Ik ben ruim 11 uur van huis, wie gebruikt er dan water behalve de muizen?wizzopa schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 07:43:
[...]
Weet je zeker dat deze getallen juist zijn, die van mij zijn over een periode van 14 dagen.
Dat geeft idd stilstandsverlies en daarom gebruik ik de timer ook
De watermeter kan ik niet laten liegen of er moet iets verschrikkelijk lekken waardoor hij minder meet
Dat zou de watermeter in de meterkast dan moeten zien, of liegt die ook?
Voorheen had ik dat verlies met 2 boilers en dat moest ik met cop=1 aanvullen

Gemiddeld is het verbruik nu lager dan met de boilers en ik hou het dagelijks warm, de 80l boiler liet ik niet de hele week aan en die in de keuken een deel van de dag.
Als ik jou meet gegevens invul in mijn Excel dan geeft dat een cop van 0,65. dat is incl. alles.Speedy-Andre schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:04:
[...]
Ik ben ruim 11 uur van huis, wie gebruikt er dan water behalve de muizen?
De watermeter kan ik niet laten liegen of er moet iets verschrikkelijk lekken waardoor hij minder meet
Voorheen had ik dat verlies met 2 boilers en dat moest ik met cop=1 aanvullen![]()
Gemiddeld is het verbruik nu lager dan met de boilers en ik hou het dagelijks warm, de 80l boiler liet ik niet de hele week aan en die in de keuken een deel van de dag.
Mijn stilstand verlies over 13,5 uur 470 Wh bij 52 graden.
Vergelijken we nu appels en peren of zit er ergens wat vfoudt.
Stilstand verlies blijft gelijk natuurlijk, isolatie nagenoeg hetzelfde. Als je zo weinig gebruikt kun je beter doorstroom verwarmer nemen inderdaad. Nu is 80 procent van je gebruik voor stilstand.Speedy-Andre schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:04:
[...]
Ik ben ruim 11 uur van huis, wie gebruikt er dan water behalve de muizen?
Voorheen had ik dat verlies met 2 boilers en dat moest ik met cop=1 aanvullen![]()
1 PVoutput . Dongen NB
Dit is incl. een koude periode toen ik alleen buitenlucht aanzoog, da's 1.wizzopa schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:47:
[...]
Als ik jou meet gegevens invul in mijn Excel dan geeft dat een cop van 0,65. dat is incl. alles.
Mijn stilstand verlies over 13,5 uur 470 Wh bij 52 graden.
Vergelijken we nu appels en peren of zit er ergens wat vfoudt.
De eerste maand stond de temperatuur op 'auto', misschien deed dat nog iets (verkeerd).
Dan stel ik doorgaans 55 graden in wat meer verlies geeft en hier doet hij niks tussen 22 en 7:45.
Dat ik meer verlies compenseer kan dus wel kloppen, ik kan vanavond nog even checken of het verbuik dat de Cozy aangeeft ook op het display staat
Een doorstromer betekent aanpassen naar 3 fase, dat kost niks hoor

Ik krijg wel de indruk dat hij het liefste lang bezig is, of in andere woorden: Een grote constante factor heeft.Speedy-Andre schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:20:
Voorbeeld: Gisteren was de legionella run, naar 62 graden. Normaal staat hij op 50 graden. De legionella run deed er maar 2 uur langer over.
Normaal is de wp 4 uur bezig om tot 50 te komen (hij zal dan op 40 graden zijn begonnen). Wij gebruiken doordeweeks niet zoveel water, gemiddeld 3x douches van 5 minuten per dag.
Dit is met buiten/buiten, misschien dat dat ermee te maken heeft?
Als ik dit alles lees zit ik vrij hoog met 55 graden, dat is voor de keuken wel prettig omdat dat de langste weg is naar de wpboiler en de leidingen liggen in betonnen vloeren.
Laat ik het hard stromen in de keuken dan is het wel warmer, maar dat vind ik weer zonde
Dan heb ik er de cv leidingen nog aan zitten en dat geeft extra verlies omdat een aardig stuk voelbaar warmer wordt ondanks de isolatie en het stilstaande water.
Dit zie ik ook aan de oplopende druk in het cv leiding circuit.
Ik ga eens wat nauwkeuriger checken wat er allemaal wordt opgewarmd, al blijft de warmte wel in het hok
De 80l boiler doet niet mee, inmiddels zijn alle kranen gemonteerd dus daar kan ik ook eens mee gaan spelen.
Wellicht is het bij mij gunstig omdat ik weinig tap, dat geeft de boiler meer tijd om op te warmen.
Laat ik het hard stromen in de keuken dan is het wel warmer, maar dat vind ik weer zonde

Dan heb ik er de cv leidingen nog aan zitten en dat geeft extra verlies omdat een aardig stuk voelbaar warmer wordt ondanks de isolatie en het stilstaande water.
Dit zie ik ook aan de oplopende druk in het cv leiding circuit.
Ik ga eens wat nauwkeuriger checken wat er allemaal wordt opgewarmd, al blijft de warmte wel in het hok
De 80l boiler doet niet mee, inmiddels zijn alle kranen gemonteerd dus daar kan ik ook eens mee gaan spelen.
Wellicht is het bij mij gunstig omdat ik weinig tap, dat geeft de boiler meer tijd om op te warmen.
@Speedy-Andre
Zou je last kunnen hebben van een thermosifon werking van uit je spiraal richting cv omdat deze warm worden.
Zou je last kunnen hebben van een thermosifon werking van uit je spiraal richting cv omdat deze warm worden.
In theorie wel, het is de vraag of het water kan circuleren door de stilstaande pomp heen maar verder zit er niets in de weg.
De radiator in de badkamer zou met 22 graden wel dicht moeten zijn (thermostaat knop).
De radiator in de badkamer zou met 22 graden wel dicht moeten zijn (thermostaat knop).
Maar dan heb je in de leiding daar naar toe nog steeds verlies van warmte.
Kijk eens of je een mogelijkheid heb om de warm waterleiding uit je spiraal eerst naar beneden te halen tot op de vloer en dan pas om hoog.
Kijk eens of je een mogelijkheid heb om de warm waterleiding uit je spiraal eerst naar beneden te halen tot op de vloer en dan pas om hoog.
De vaste cv leidingen zitten beide hoog waar de cvketel zat.
Dan zou ik een zeer lange flex moeten gebruiken of langs de muur extra leiding maken.
Nu gaan er flexen vanaf de wpboiler omhoog richting pomp en de retour.
Dan zou ik een zeer lange flex moeten gebruiken of langs de muur extra leiding maken.
Nu gaan er flexen vanaf de wpboiler omhoog richting pomp en de retour.
Dat is dus lekker makkelijk voor warm water.
Nu heb je je verwarming niet nodig, dus een kogelkraan er tussen is misschien in eerste aanleg wat makkelijker en goed koper.
Nu heb je je verwarming niet nodig, dus een kogelkraan er tussen is misschien in eerste aanleg wat makkelijker en goed koper.
Bij mij trekt het ook zo twee meter omhoog, met kraan dicht niet meerwizzopa schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:34:
Dat is dus lekker makkelijk voor warm water.
1 PVoutput . Dongen NB
Zoals het nu is doet het expansievat nog iets, zet ik (te) dicht bij de wpb kranen dicht dan kan de druk oplopen.
[edit]Of is dat juist wat er gebeurt, richting expansievat wordt het dacht ik ook warm, ik ga het vanavond nog even bekijken voor ik verkeerde conclusies post
[edit]Of is dat juist wat er gebeurt, richting expansievat wordt het dacht ik ook warm, ik ga het vanavond nog even bekijken voor ik verkeerde conclusies post
[ Voor 42% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-05-2018 15:55 ]
1 kraan na je Boiler aan de warme kant, dan blijf je expansie vat toch gewoon werken via de retour, of heb je het weer extra speciaal aan elkaar gefröbelt.
Ik hou de wpb spiraal liever heel en daarom zit er ook een extra drukmeter op.
De boel bij de pomp (aanvoer cv) mag nog wel wat steviger, ik ga kijken wat ik daar kan doen
Denk niet dat jij die kapot krijgt hoor, binnenkant drukt met 6 bar terugSpeedy-Andre schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:10:
![]()
Ik hou de wpb spiraal liever heel en daarom zit er ook een extra drukmeter op.
De boel bij de pomp (aanvoer cv) mag nog wel wat steviger, ik ga kijken wat ik daar kan doen
1 PVoutput . Dongen NB
Wat offtopic, maar als ik het goed begrijp worden de condensors in het rookgas lekker voorgekoeld door een W/W warmtepomp. Met deze gewonnen warmte wat anders verloren zou gaan via de schoorsteen wordt het retourwater naar de WKK opgewarmd, waardoor het de WKK in gaat met een temp van 50 ipv 40 gr. Deze behaald dan een hogere water-uit temp. 10-20% rendementswinst is niet niks.
Net even snel gecheckt na een korte run, de retour kant van de cv wordt aardig warm.
De aanvoer flex hangt in een u naar de pomp, die gaat dus eerst omlaag en blijft koel.
Bij de retour gaat de flex eerst horizontaal en vervolgens omhoog, de hele flex is warm en heeft isolatie.
Het minste werk is een langere flex naar de retour, of ik verlaag de aansluiting waar hij op zit.
Deze flex staat net niet strak, jammer dat ik het dikke materiaal niet heb liggen (22mm)
[edit]
Ik betwijfel de correctheid van de cop getallen die onder de 1 uitkomen, warmteverlies van een boiler reken je niet mee dus waarom nu wel?
Het gaat er toch om hoeveel warmte uit de lucht in het water terecht komt?
Bovendien is niet bekend hoeveel water van welke temperatuur ik tap
De aanvoer flex hangt in een u naar de pomp, die gaat dus eerst omlaag en blijft koel.
Bij de retour gaat de flex eerst horizontaal en vervolgens omhoog, de hele flex is warm en heeft isolatie.
Het minste werk is een langere flex naar de retour, of ik verlaag de aansluiting waar hij op zit.
Deze flex staat net niet strak, jammer dat ik het dikke materiaal niet heb liggen (22mm)
[edit]
Ik betwijfel de correctheid van de cop getallen die onder de 1 uitkomen, warmteverlies van een boiler reken je niet mee dus waarom nu wel?
Het gaat er toch om hoeveel warmte uit de lucht in het water terecht komt?
Bovendien is niet bekend hoeveel water van welke temperatuur ik tap
[ Voor 24% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-05-2018 19:25 ]
@Speedy-Andre En natuurlijk mag je er aan twijfelen.
Het was een Quick & Dirty op basis van water en verbruik, net zo als ik dat bij mij zelf doe.
Exact uit rekenen vraag wat meer gegevens dan alleen water en stroom, wat is de boiler temperatuur, wat is de water temperatuur wat binnen komt, de lucht temperatuur, wordt er tijdens het opwarmen water gebruikt en hoe veel etc en dat is niet te doen.
Als ik het uitreken over 12072 liter en een verbruik van 259 kWh komt het op 2,28 van de start tot 1-5-2018.
Over de laatste 14 dagen warm water 1098 liter en Stroom 19,66 kWh. 2,73
Als ik in de water temperaturen in de Excel sheet verander van 52 naar 62 en van 10 naar 5 graden heb ik plots een COP van 3,70, deze verander ik dus niet meer.
Of dit nu de juiste cijfers zijn ik weet het niet maar het geeft wel voor mij hou vast wat of er gaande is met de WPB, en daar ben ik nog steeds tevreden mee.
Exact uit rekenen vraag wat meer gegevens dan alleen water en stroom, wat is de boiler temperatuur, wat is de water temperatuur wat binnen komt, de lucht temperatuur, wordt er tijdens het opwarmen water gebruikt en hoe veel etc en dat is niet te doen.
Als ik het uitreken over 12072 liter en een verbruik van 259 kWh komt het op 2,28 van de start tot 1-5-2018.
Over de laatste 14 dagen warm water 1098 liter en Stroom 19,66 kWh. 2,73
Als ik in de water temperaturen in de Excel sheet verander van 52 naar 62 en van 10 naar 5 graden heb ik plots een COP van 3,70, deze verander ik dus niet meer.
Of dit nu de juiste cijfers zijn ik weet het niet maar het geeft wel voor mij hou vast wat of er gaande is met de WPB, en daar ben ik nog steeds tevreden mee.
Ik ben van mening dat je toe werkt naar een gewenste uitkomst en als die toevallig klopt met wat Atlantic belooft dan laat je de berekening zoals hij is.
Bij mij is de winst kortweg dat ik met minder energie 200l warm hou ipv voorheen 80+8 liter met boilers.
Zonder naar alle details te kijken is de cop dan eigenlijk al >2
Toch blijf ik de situatie verbeteren waar het kan, de flexen naar de cv is weer zo'n simpel voorbeeld waar je met een kleine ingreep iets aan kan doen
De flex die in een u hangt bewijst dat het werkt dus dat ga ik bij de cv afvoer ook proberen.
Vooral dat die leidingen een hele zomer niet worden gebruikt maakt het warmteverlies extra sneu.
Bij mij is de winst kortweg dat ik met minder energie 200l warm hou ipv voorheen 80+8 liter met boilers.
Zonder naar alle details te kijken is de cop dan eigenlijk al >2
Toch blijf ik de situatie verbeteren waar het kan, de flexen naar de cv is weer zo'n simpel voorbeeld waar je met een kleine ingreep iets aan kan doen
De flex die in een u hangt bewijst dat het werkt dus dat ga ik bij de cv afvoer ook proberen.
Vooral dat die leidingen een hele zomer niet worden gebruikt maakt het warmteverlies extra sneu.
Dat je minder energie nodig heb is een ding dat zeker is. De berekeningen zijn in beide gevallen op de zelfde manier gemaakt en die van jou en die van mij waar bij ik iets meer historische gegevens heb.
Natuurlijk kan ik de cijfer manipuleren zo als ik ook al aan gaf, maar om naar de COP van Atlantic toe te rekenen nee.
Maar mooi dat je weer wat gevonden heb om je COP wat op te verbeteren.
Het houd je van de straat en uit de kroeg.
Natuurlijk kan ik de cijfer manipuleren zo als ik ook al aan gaf, maar om naar de COP van Atlantic toe te rekenen nee.
Maar mooi dat je weer wat gevonden heb om je COP wat op te verbeteren.
Het houd je van de straat en uit de kroeg.
Er was nog wat ruimte om de retour dichter bij de wpb te krijgen waardoor de flex iets door hangt.
Of dit genoeg is ga ik beleven bij een volgende run waar ik bij kan zijn
Eventueel kan ik een pijp inkorten als dat lukt zonder nieuwe (knel)koppelingen.
Of dit genoeg is ga ik beleven bij een volgende run waar ik bij kan zijn
Eventueel kan ik een pijp inkorten als dat lukt zonder nieuwe (knel)koppelingen.
@Speedy-Andre Vergeet de cv ondersteuning niet. Hiermee onttrek je warmte uit de wpb die niet gemeten wordt. Geen idee hoeveel kWh thermisch de cv in is gegaan.
Kijk daar komt de aap uit de mouw, daar komt dus het verschil vandaan. Totaal vegeten.Kloekie schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:05:
@Speedy-Andre Vergeet de cv ondersteuning niet. Hiermee onttrek je warmte uit de wpb die niet gemeten wordt. Geen idee hoeveel kWh thermisch de cv in is gegaan.
Nu zou het mogelijk kunnen zijn om het verbruik van mij, dus alleen voor warm water, en het verbruik met naast elkaar te zetten en dan het verbruik voor cv ondersteuning globaal uit te rekenen.
Haha, precies hetgeen waar het topic voor is gestart fietsen we voorbij
Ik heb het niet kunnen meten maar de invloed van de cv was zo groot dat ik hem eerder liet starten.
Dat heeft zeker een maand geduurd en onder minder gunstige omstandigheden
[edit]
Vanmorgen even aanvoer cv gevoeld en die was lauw na een run, dat doorhangen van de flex helpt.
Gisteren kon ik hem bijna niet beet houden in de oude situatie

Ik heb het niet kunnen meten maar de invloed van de cv was zo groot dat ik hem eerder liet starten.
Dat heeft zeker een maand geduurd en onder minder gunstige omstandigheden
[edit]
Vanmorgen even aanvoer cv gevoeld en die was lauw na een run, dat doorhangen van de flex helpt.
Gisteren kon ik hem bijna niet beet houden in de oude situatie
[ Voor 25% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-05-2018 12:24 ]
@Speedy-Andre in je stroom verbruik van 109,82kWh zou, uit gaande van mijn verbruik voor het verwarmen van water, ca 23,5 kWh op gaan aan warm water de rest is ondersteuning voor CV 85,32 kWh.
Quick & Dirty dus geen garantie.
Quick & Dirty dus geen garantie.
In april verbruikte ik tussen 8 en 6,5kWh per week (aflopend), ik denk dat het aandeel cv kleiner is
TKN..
Even voor de WTW liefhebbers....
https://www.bouwformatie....euws&utm_term=lees_verder
En daardoor juist mijn aversie er tegen.....
Dus vuile naar buiten en fris naar binnen...
En dat kost je helaas misschien wel, maar het zij dan zo en paar puntjes... of wat euro's
Maar een SBS wil je niet....
En dat kost je helaas misschien wel, maar het zij dan zo en paar puntjes... of wat euro's
@Dylantje2 Ik ben dan wel allergies voor de uitdrukking "....binnenlucht tot wel vijf keer meer vervuild kan zijn dan buitenlucht."
Dus in het slechtste geval zou het 5x kunnen zijn.
Vervolgens maken ze van 77% 8 op de 10 en is het onderzoek niet te vinden.
Ik ben voor isolatie, voor ventilatie en tegen bedrijven die angst zaaien met brakke onderzoekjes.
Dus in het slechtste geval zou het 5x kunnen zijn.
Vervolgens maken ze van 77% 8 op de 10 en is het onderzoek niet te vinden.
Ik ben voor isolatie, voor ventilatie en tegen bedrijven die angst zaaien met brakke onderzoekjes.
Het is onzin om te stellen dat kieren en tocht nodig zijn voor een goed binnenklimaat.
Er is wel een directe link tussen slechte binnenlucht en slecht aangebrachte PUR isolatie.
Er is wel een directe link tussen slechte binnenlucht en slecht aangebrachte PUR isolatie.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik begrijp weinig van je post. Volzinnen gebruiken maakt het makkelijkerDylantje2 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:31:
TKN..
Maar leg je nu een verband tussen Sick Building Syndrome en WTW en daarom aversie tegen WTW?
Je weet dat alleen de warmte terug wordt gewonnen, en niet de lucht? Of doel je op het tijdig vervangen van filters en de noodzaak om de warmtewisselaar jaarlijks te reinigen?
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 17-05-2018 13:21 ]
ja dit is eigenlijk allemaal off topic..de Peer schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:05:
[...]
Ik begrijp weinig van je post. Volzinnen gebruiken maakt het makkelijker![]()
Maar leg je nu een verband tussen Sick Building Syndrome en WTW en daarom aversie tegen WTW?
Je weet dat alleen de warmte terug wordt gewonnen, en niet de lucht? Of doel je op gebruik van filters en noodzaak reinigen warmtewisselaar?
Maar in eerdere posts wat vaker over geboomd.
Ieder zijn ding... natuurlijk
En ja ik weet echt hoe eea werkt. Kom vaak op de longafdeling, en spreek de longarts over dit onderwerp wel eens.. [ helaas ]
Maar ik heb het verder liever over de WP :-)
@Dylantje2 https://luftdaten.info/nl/sensor-bouwen/
Misschien een leuk om te maken de prijs valt alles mee 31,00 Dollar eventueel een 3D geprinte behuizing voor in een lasdoos voor 20 euro. meten is weten
https://www.thingiverse.com/thing:2775946
Misschien een leuk om te maken de prijs valt alles mee 31,00 Dollar eventueel een 3D geprinte behuizing voor in een lasdoos voor 20 euro. meten is weten
[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 17-05-2018 15:36 ]
MM das een mooi ding..wizzopa schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:31:
@Dylantje2 https://luftdaten.info/nl/sensor-bouwen/
HEb bijna alles i huis..[ alleen TIJD ]
Maar van de winter ga ik hem bouwen!!!!
Zou er ook meteen Co2 enz mee gemeten kunnen worden? Of weet je nog meer van dit soort projecten..
Hopelijk ook zichtbaar in Domoticz...
Ik keek meestal naar: [ via domoticz, maar werkt helaas niet meer ]
https://www.luchtmeetnet....le-gemeentes/alle-stoffen
THANKS!!
Vandaag is bij ons ook de Atlantic Explorer 3 200L (zonder spiraal) aangesloten.
Hij staat op zolder in binnen/binnen stand om zo het huis ook een beetje te koelen. We gaan hem alleen voor SWW gebruiken. Momenteel ingesteld op 50 graden, ECO modus. Ik heb een WTW installatie.
CV-ketel is ook direct afgesloten, binnenkort helemaal van het gas af.
Ik heb een aantal vragen/suggesties en ben benieuwd naar jullie mening. Ik ben zelf procestechnoloog en zoek naar verdere optimalisatiemogelijkheden.
1. De ingebouwde tijdklok is niet ideaal lees ik hier. Zou het schadelijk zijn voor het apparaat om hem te schakelen door de spanning van het apparaat af te halen? Dan heb je via bijvoorbeeld Domoticz of een ouderwetse schakelklok volledige vrijheid. In combinatie met de PV-aansluiting kun je dan ook zelf een legionella run inplannen (en loggen of hij 62 graden haalt).
2. Ik wil hem graag zo energiezuinig mogelijk instellen. 24/24 lijkt mij het minst zuinig aangezien je de boiler altijd op temperatuur houdt, waardoor je meer warmteverlies hebt. Beter laat je hem af en toe afkoelen of warm je hem niet op na het douchen. Moet je wel met enige zekerheid je douches kunnen plannen natuurlijk. Het liefst zou ik hem ook af en toe op 40 graden instellen, bijvoorbeeld als er maar 1 persoon thuis is. Dit zou ik kunnen doen door hem maar enkele uren per dag te laten draaien (spanningloos maken dus vereist). Stel je gaat een weekend weg, dan zou ik liever niet handmatig hem op afwezig willen zetten.
3. Is er al duidelijk of binnen/binnen of buiten/buiten energiezuiniger is, bij dezelfde ingaande luchttemperatuur? Ik zou verwachten binnen/binnen vanwege lagere energiekosten voor ventilatie, minder weerstand. Mogelijk is dit alleen het geval bij een relatief hoge lucht-temperatuur.
4. Het is jammer dat je een boiler niet fysiek 'leeg' kan douchen (dus vol met lucht). Dan zou je namelijk genoeg hebben aan 200L van 38 graden en kun je de boiler weer vullen met water van 15 graden (geen warmteverliezen de uren erna). Hier is natuurlijk niets aan te doen helaas.
5. Nu in de zomer gebruik ik lekker de binnen/binnen stand en koel ik de zolder af. Voor de winter heb ik nog een dilemma: buitenlucht gebruiken (lage COP) of toch de binnenlucht, die door middel van een LL-warmtepomp verwarmd wordt. Ik kan nu moeilijk inschatten welke van de 2 opties energetisch gunstiger is. Ik vermoed de laatste optie, zeker aangezien het vooral 'restwarmte' is die naar de zolder stijgt.
6. Isoleert men hier de warmwaterleiding vanuit de WPB? Ik kies er bewust voor dit niet te doen ivm legionellagevaar en de mogelijke energiebesparing is volgens mij minimaal (op basis van wat google-research).
Hij staat op zolder in binnen/binnen stand om zo het huis ook een beetje te koelen. We gaan hem alleen voor SWW gebruiken. Momenteel ingesteld op 50 graden, ECO modus. Ik heb een WTW installatie.
CV-ketel is ook direct afgesloten, binnenkort helemaal van het gas af.
Ik heb een aantal vragen/suggesties en ben benieuwd naar jullie mening. Ik ben zelf procestechnoloog en zoek naar verdere optimalisatiemogelijkheden.
1. De ingebouwde tijdklok is niet ideaal lees ik hier. Zou het schadelijk zijn voor het apparaat om hem te schakelen door de spanning van het apparaat af te halen? Dan heb je via bijvoorbeeld Domoticz of een ouderwetse schakelklok volledige vrijheid. In combinatie met de PV-aansluiting kun je dan ook zelf een legionella run inplannen (en loggen of hij 62 graden haalt).
2. Ik wil hem graag zo energiezuinig mogelijk instellen. 24/24 lijkt mij het minst zuinig aangezien je de boiler altijd op temperatuur houdt, waardoor je meer warmteverlies hebt. Beter laat je hem af en toe afkoelen of warm je hem niet op na het douchen. Moet je wel met enige zekerheid je douches kunnen plannen natuurlijk. Het liefst zou ik hem ook af en toe op 40 graden instellen, bijvoorbeeld als er maar 1 persoon thuis is. Dit zou ik kunnen doen door hem maar enkele uren per dag te laten draaien (spanningloos maken dus vereist). Stel je gaat een weekend weg, dan zou ik liever niet handmatig hem op afwezig willen zetten.
3. Is er al duidelijk of binnen/binnen of buiten/buiten energiezuiniger is, bij dezelfde ingaande luchttemperatuur? Ik zou verwachten binnen/binnen vanwege lagere energiekosten voor ventilatie, minder weerstand. Mogelijk is dit alleen het geval bij een relatief hoge lucht-temperatuur.
4. Het is jammer dat je een boiler niet fysiek 'leeg' kan douchen (dus vol met lucht). Dan zou je namelijk genoeg hebben aan 200L van 38 graden en kun je de boiler weer vullen met water van 15 graden (geen warmteverliezen de uren erna). Hier is natuurlijk niets aan te doen helaas.
5. Nu in de zomer gebruik ik lekker de binnen/binnen stand en koel ik de zolder af. Voor de winter heb ik nog een dilemma: buitenlucht gebruiken (lage COP) of toch de binnenlucht, die door middel van een LL-warmtepomp verwarmd wordt. Ik kan nu moeilijk inschatten welke van de 2 opties energetisch gunstiger is. Ik vermoed de laatste optie, zeker aangezien het vooral 'restwarmte' is die naar de zolder stijgt.
6. Isoleert men hier de warmwaterleiding vanuit de WPB? Ik kies er bewust voor dit niet te doen ivm legionellagevaar en de mogelijke energiebesparing is volgens mij minimaal (op basis van wat google-research).
@de Peer
Je hebt het over legionella gevaar.
"Juist" in een waterleiding is geen legionella gevaar, omdat dat altijd volledig doorstroomt, dus bacterien kunnen zich moeilijker vestigen. Dus isoleren is geen probleem.
Uiteraard bij lange stilstand (geen gebruik) kan er altijd legionella ontstaan, bij de juiste omstandigheden (temperatuur)
Je loopt nu al wel een risico met 50 graden "Boiler" temperatuur.
En je wil dat risico nog vergroten door nog lager te gaan zitten.
Een Boiler doorstroomt nooit volledig, zoals dat met een dunnere waterleiding, dus ideaal voor legionella te kweken.
Ga je in de winter binnen lucht nemen voor de WPboiler en naar buiten blazen?
Dan creeer je onderdruk in je huis, wat weer aangevuld moet worden met lucht van buiten.
Gevolg: moet weer extra opgewarmd worden.
Maar onderdruk is weer niet handig met een WTW ventilatie. De balans is er dan niet meer.
Als je de WPBoiler fysiek leeg wil douchen en met lucht vullen, hoe krijg je het warme water er dan uit?
Aan de onderkant komt eerst koud water, de bovenkant is warm...
Energetisch gaat het weinig uitmaken.
Als ik mijn quooker (grohe red) de hele nacht uitzet, scheelt het praktisch niets met gewoon laten werken.
Pas als je langere tijd weg zou gaan (dus geen gebruik maakt van) heeft zoiets nut. (en daarna altijd doorspoelen ivm legionella)
Ik wil niet over komen als een alwetendheid, maar ik heb speciaal een hygieneboiler genomen en die op zolder geplaatst.
Ik heb een 1-persoons huishouden, dus vrij laag waterverbruik.
Die hygieneboiler (eigenlijk hygienebuffervat) houd ik op 31 graden in de winter (met WP door cv temperatuur), en wordt op 25 houden gehouden in de zomer (zolder is warm). De WP staat in de zomer gewoon uit (of soms koelen)
De rest warm ik op met een 3-fase doorstroomverwarmer.
Ik verlies dus erg weinig in het buffervat vanwege lage temperatuur. (wat weer de cop van 1 goedmaakt, voor die 10 minuten douchen per dag)
Voor de hygienespiraal zit dan weer een douchewtw. (pijp)
"Juist" in een waterleiding is geen legionella gevaar, omdat dat altijd volledig doorstroomt, dus bacterien kunnen zich moeilijker vestigen. Dus isoleren is geen probleem.
Uiteraard bij lange stilstand (geen gebruik) kan er altijd legionella ontstaan, bij de juiste omstandigheden (temperatuur)
Een Boiler doorstroomt nooit volledig, zoals dat met een dunnere waterleiding, dus ideaal voor legionella te kweken.
Dan creeer je onderdruk in je huis, wat weer aangevuld moet worden met lucht van buiten.
Maar onderdruk is weer niet handig met een WTW ventilatie. De balans is er dan niet meer.
Als je de WPBoiler fysiek leeg wil douchen en met lucht vullen, hoe krijg je het warme water er dan uit?
Als ik mijn quooker (grohe red) de hele nacht uitzet, scheelt het praktisch niets met gewoon laten werken.
Pas als je langere tijd weg zou gaan (dus geen gebruik maakt van) heeft zoiets nut. (en daarna altijd doorspoelen ivm legionella)
Ik wil niet over komen als een alwetendheid, maar ik heb speciaal een hygieneboiler genomen en die op zolder geplaatst.
Ik heb een 1-persoons huishouden, dus vrij laag waterverbruik.
Die hygieneboiler (eigenlijk hygienebuffervat) houd ik op 31 graden in de winter (met WP door cv temperatuur), en wordt op 25 houden gehouden in de zomer (zolder is warm). De WP staat in de zomer gewoon uit (of soms koelen)
De rest warm ik op met een 3-fase doorstroomverwarmer.
Ik verlies dus erg weinig in het buffervat vanwege lage temperatuur. (wat weer de cop van 1 goedmaakt, voor die 10 minuten douchen per dag)
Voor de hygienespiraal zit dan weer een douchewtw. (pijp)
[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2018 22:08 ]
Ik weet niet beter dan dat isoleren van warmwaterleidingen niet is toegestaan volgens bouwbesluit. NEN 1006. En uiteraard, legionella groeit niet best in koperen buizen en stromend water, maar het gaat juist om die ene keer dat je terug komt van vakantie en er niet aan denkt. Of weekendje weg na het douchen. leiding blijft dan toch lang rond de optimale groeitemperatuur (30-40 graden). Risico is misschien klein, impact groot.AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:42:
@de Peer
Een Boiler doorstroomt nooit volledig, dus ideaal voor legionella te kweken.
Ik vraag me af wat voor procestechnoloog je bent?
Wat betreft de boiler als broedplaats, das idd een terechte opmerking. Dat valt dan af te vangen door automatisch af en toe legionella programma te draaien (moet sowieso) maar je hebt gelijk dat ik de 40 graden beter kan vermijden als standaard temperatuur.
Ik ben bioprocestechnoloog (dr. ir.), gespecialiseerd in groei van organismen in reactoren.
Mijn idee was om de WTW niet te verstoren en dus binnen aanzuigen en ook weer uitblazen, net als ik nu in de zomer doe dus. Even aankijken of de daling in temperatuur op de zolder acceptabel is.
Ja daarom zeg ik dat het jammer is dat het niet mogelijk is. Energetisch zou het zeker een verschil maken. Je kunt namelijk je opgewarmde water helemaal opmaken terwijl nu je hoogwaardige warmte verdund wordt met koud water. Daarna zou je de boiler (theoretisch dus) weer helemaal kunnen vullen met koud water.AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:42:
@de Peer
Interessant wat betreft de hygiëneboiler! Voor jouw specifieke situatie een goede keuze lijkt het.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 18-05-2018 22:15 ]
@de Peer
Ok, dus je bent je wel bewust van de gevaren...(en hebt er meer verstand van dan ik...)
Prima.
Een WP mag ook nooit, dezelfde (koude) lucht aanzuigen.
Dan is het zo gebeurt met de WP..
Je krijgt een neerwaartse spiraal...
@wizzopa heeft wel eens een plaatje hier geplaatst, hoe aan te sluiten met een WTW balansventilatie...
Ok, dus je bent je wel bewust van de gevaren...(en hebt er meer verstand van dan ik...)
Prima.
Je krijgt een neerwaartse spiraal...
@wizzopa heeft wel eens een plaatje hier geplaatst, hoe aan te sluiten met een WTW balansventilatie...
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2018 22:17 ]
Wel als die ingaande temperatuur gewoon ruim boven het vriespunt ligt lijkt me. Mijn zoldertemperatuur was afgelopen winter (oude situatie met CV) 17 graden (zonder bijwarmen) en zal met de WPB misschien richting de 14 gaan. Lijkt me geen probleem.AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:13:
@de Peer
Prima.
Ik wil het in de eerste instantie juist niet op de WTW aansluiten ivm extra weerstand van de kanalen. Ik wil daarom eerst het makkelijkste en goedkoopste scenario onderzoeken: gewoon de zolder af laten koelen.
[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 18-05-2018 22:22 ]
mmm Of een setje heatpipes erbij leggen icm subsidiede Peer schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:07:
[...]
Ik weet niet beter dan dat isoleren van warmwaterleidingen niet is toegestaan volgens bouwbesluit. NEN 1006. En uiteraard, legionella groeit niet best in koperen buizen en stromend water, maar het gaat juist om die ene keer dat je terug komt van vakantie en er niet aan denkt. Of weekendje weg na het douchen. leiding blijft dan toch lang rond de optimale groeitemperatuur (30-40 graden). Risico is misschien klein, impact groot.
Wat betreft de boiler als broedplaats, das idd een terechte opmerking. Dat valt dan af te vangen door automatisch af en toe legionella programma te draaien (moet sowieso) maar je hebt gelijk dat ik de 40 graden beter kan vermijden als standaard temperatuur.
Ik ben bioprocestechnoloog (dr. ir.), gespecialiseerd in groei van organismen in reactoren.
Mijn idee was om de WTW niet te verstoren en dus binnen aanzuigen en ook weer uitblazen, net als ik nu in de zomer doe dus. Even aankijken of de daling in temperatuur op de zolder acceptabel is.
[...]
Ja daarom zeg ik dat het jammer is dat het niet mogelijk is. Energetisch zou het zeker een verschil maken. Je kunt namelijk je opgewarmde water helemaal opmaken terwijl nu je hoogwaardige warmte verdund wordt met koud water. Daarna zou je de boiler (theoretisch dus) weer helemaal kunnen vullen met koud water.
Interessant wat betreft de hygiëneboiler! Voor jouw specifieke situatie een goede keuze lijkt het.
Die in cascade met je WPB zoiets heb ik ook

Bijna altijd water al voorverwarmd....
En afgelopen hete dagen Warmwater voor FREE
De timer is beperkt, maar goed bruikbaar om hem op ongunstige momenten uit te laten.
Lager dan 50 graden laat het menu niet toe, dan zou idd de prik er af moeten.
Als je Domoticz gebruikt kan je eventueel het verbruik meten en hem uitschakelen bij 2W verbruik.
Er zit een klok in, het is de vraag hoe lang die (goed) blijft lopen zonder prik
Ik gebruik de Cozytouch bediening zodat ik niet steeds op het apparaat hoef te pielen (onhandige plek).
Deze is nogal basic, maar je kan er aan/afwezig mee instellen, de temperatuur en de boost (als dat zou werken).
Ook het verbruik is af te lezen, maar de app laat de data niet downloaden of exporteren
Echter is dat nog in ontwikkeling en heb ik suggesties daartoe gedaan bij de makers.
Lastig voor hen is dat de app meerdere functies heeft en andere apparaten van Atlantic plus enkele andere merken ondersteunt.
Ik heb een poging gedaan om het verbruik te vergelijken tussen binnen/binnen en buiten/buiten, de eerste lijkt zuiniger te zijn en dat komt bij mij wellicht door de weerstand van de buizen en de versmalling naar 12cm van de aanvoer (t-stuk 12cm naar dakdoorvoer en de MV).
Door het t-stuk dat met een verloop direct op de aanvoer zit heb ik in feite 2x 12cm aanvoer maar omdat ik de aanvoer naar de MV met een klep kan afsluiten is het soms 12cm.
Atlantic geeft in de handleiding minimale volumes van de ruimte aan, als je daar aan voldoet mag het blijkbaar maar het kost je wel wat van de cop.
Omdat de boost niet via de app lijkt te werken heb ik de PV ingang aangesloten en die kan ik in Domoticz aansturen
Als je Domoticz gebruikt kan je eventueel het verbruik meten en hem uitschakelen bij 2W verbruik.
Er zit een klok in, het is de vraag hoe lang die (goed) blijft lopen zonder prik
Ik gebruik de Cozytouch bediening zodat ik niet steeds op het apparaat hoef te pielen (onhandige plek).
Deze is nogal basic, maar je kan er aan/afwezig mee instellen, de temperatuur en de boost (als dat zou werken).
Ook het verbruik is af te lezen, maar de app laat de data niet downloaden of exporteren

Echter is dat nog in ontwikkeling en heb ik suggesties daartoe gedaan bij de makers.
Lastig voor hen is dat de app meerdere functies heeft en andere apparaten van Atlantic plus enkele andere merken ondersteunt.
Ik heb een poging gedaan om het verbruik te vergelijken tussen binnen/binnen en buiten/buiten, de eerste lijkt zuiniger te zijn en dat komt bij mij wellicht door de weerstand van de buizen en de versmalling naar 12cm van de aanvoer (t-stuk 12cm naar dakdoorvoer en de MV).
Door het t-stuk dat met een verloop direct op de aanvoer zit heb ik in feite 2x 12cm aanvoer maar omdat ik de aanvoer naar de MV met een klep kan afsluiten is het soms 12cm.
Atlantic geeft in de handleiding minimale volumes van de ruimte aan, als je daar aan voldoet mag het blijkbaar maar het kost je wel wat van de cop.
Omdat de boost niet via de app lijkt te werken heb ik de PV ingang aangesloten en die kan ik in Domoticz aansturen
Ja aan zoiets zat ik inderdaad te denken. Bij 2W verbruik lijkt uit- en later weer inschakelen me niet zo schadelijk. Mijn huis hangt vol PIR sensoren dus dan zou ik het apparaat alleen aanzetten bij afwezigheid, en dat op een automatische manier dus. Dat de klok het dan niet meer goed zou doen hoeft dan ook geen issue te zijn aangezien ik alles dan via Domoticz laat plannen (stroom er op, gevolgd door PV-signaal)Speedy-Andre schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 01:24:
De timer is beperkt, maar goed bruikbaar om hem op ongunstige momenten uit te laten.
Dit topic is gesloten.