Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.198 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Omdat?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:18
Is het geen optie om afvoer MV een T stuk te maken.
De 2x80mm beide gebruiken voor afblaas. Evt regelklep of servo op uitgang MV box.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Jim423 schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:35:
Is het geen optie om afvoer MV een T stuk te maken.
De 2x80mm beide gebruiken voor afblaas. Evt regelklep of servo op uitgang MV box.
Heb geen Mv...:-)

Wil wel een een systeem bouwen....
Zomer binnelucht gebruiken aangezien zolder bloedheet is
Koude lucht verdieping lager blazen airco idee.

Winter lucht van buiten koude lucht??

Dus zal een extra doorvoer moeten maken [ gewoon onder de pannen ]
Maar zouden er 3 weg kleppen zijn... zou heel mooi [ kunnen] werken..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Je een onderdruk krijgt en dan help de atmosfeer mee.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dylantje2 schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:45:
[...]Dus zal een extra doorvoer moeten maken [ gewoon onder de pannen ]
Maar zouden er 3 weg kleppen zijn... zou heel mooi [ kunnen] werken..
Onder de pannen aanzuigen betekend warmere lucht, door de zon. Goed voor de COP. Wel een plenum maken als er weinig ruimte zit onder de pannen. Bij mij is dit zo'n 8-10cm dus zat.
3weg klep kun je maken door op een T stuk beide uitgangen te voorzien van een regelklep. 1 v 2 open, naargelang winter of zomer. Heb je een doorvoer naar de benedenkamer? Ik heb de (uitlaat) spirobuis tussen de traptredes gestoken, niet de meest fraaie optie maar het is alleen voor warme dagen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is wel te merken aan het verbruik dat mooie weer, ik ging van 11 naar <8kWh per week :)
Dat het cv deel niet draait scheelt ook nog wat, misschien een kwartier looptijd.
Dan komt er een extra Sonoff 4ch 32V aan als vervanging voor een Nodemcu die blijkbaar veel storing gaf.
Voordeel is dat hij op dezelfde voeding kan als de Axa camera arm zodat er niet 2 dc voedingen met 0v aan elkaar zitten :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

Ik ben van plan deze pomp te gaan gebruiken om de badkamer + 2 kleine radiatoren via het spiraal van de Atlantic te verwarmen: https://econo.nl/OEG-verw...ulatiepomp-CPAE-55-15-130
De pomp heeft een PWM ingang die ik met een ESP wel kan besturen. Afhankelijk van de temperatuur in het vat kan ik dan harder/zachter pompen. Er komt een solenoid klep voor te zitten die de Atlantic van het CV circuit kan afschakelen (er komt ook een solenoid klep bij de CV te zitten zodat de pomp van de CV niet onnodig mee draait).
Gebruiken jullie die flexleidingen van warm water ook voor het CV gedeelte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een 1" slang bij Econo gehaald, die past op de wpb (interne draad) en de pomp die je linkt.
Bij gebrek aan een cvketel heb ik al die klepjes en sturing niet nodig, ik laat de pomp lopen als de badkamer onder een bepaalde temperatuur is.
De wpb draait op dat moment al een tijdje zodat het water niet te snel afkoelt :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:57
Is er een (groot) voordeel van een aparte warmtepomp boiler (sww) naast een warmtepomp (vv) t.o.v. een enkele warmtepomp (zubadan?) die beiden regelt?
Ik kan me voorstellen dat de capaciteit van beiden lager kan zijn en de warmtepomp met de grootste capaciteit kan dan uit in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
MarcoL1978 schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:27:
Is er een (groot) voordeel van een aparte warmtepomp boiler (sww) naast een warmtepomp (vv) t.o.v. een enkele warmtepomp (zubadan?) die beiden regelt?
Ik kan me voorstellen dat de capaciteit van beiden lager kan zijn en de warmtepomp met de grootste capaciteit kan dan uit in de zomer.
Beetje lastig beoordelen, ik nam de wpb omdat ik al met airco's verwarm en gewone boilers had.
In beide gevallen heb je een groot vat dat ergens moet staan en de wpb heeft dan nog een extra lucht toe- en afvoer nodig.
Gezien de ruime subsidie is een wpb zeker interessant en dat hij onafhankelijk kan werken is een pre.
Wellicht is het ook zuiniger omdat de wp extra groot moet zijn om beide taken te vervullen.
Als je er plek voor hebt en het geluid hindert niet dan is het te overwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Voordeel is natuurlijk wel dat de WP niet meer stopt met verwarmen van de woning als het vat opgewarmd wordt. Zeker gezien ons huishouden ongeveer 500-750L SWW in de ochtend tapt, moet het vat de hele ochtend opgewarmd worden, ook al heb je een 9kW WP. Als je tegelijkertijd het vat en de woning wilt verwarmen heb je nog wel meer dan 9kW nodig denk ik. Dit zorgt weer voor pendelen als het vat op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jim423 schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:49:
Zeker gezien ons huishouden ongeveer 500-750L SWW in de ochtend tapt
7(8)7 Dat is met koud erbij neem ik aan :+
Hier daalt het verbruik gestaag verder, de spaardouchekop die er net op zit scheelt 4l/minuut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:57
Duidelijk, kan wel, hoeft niet. Voordeel zit hem dus vooral in de aanschaf (dankzij subsidie), nadeel is dan wel weer de installatie (dubbele kosten als ik het laat doen).
En gescheiden heeft minder kans op gependel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die panelen komen hier steeds weer langs, nu eens gecombineerd met een wpboiler :)
Het verbruik is vergelijkbaar met de Atlantic, alleen zal hij vaker draaien denk ik.
Weer iets uit de zuidelijke landen met een ander klimaat, er is een reden dat het hier niet verkoopt ...
Deze versie is misschien wel interessant als dat paneel onder mijn pv past, echter in mijn andere topic hier over zie ik vrij absurde prijzen |:(

Nog even een versie voor een bestaande boiler (1690-2900W warmte per paneel) en de rest :)

En in NL te verkrijgen (incl. prijzen) O-)

[ Voor 19% gewijzigd door Speedy-Andre op 23-04-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:38:
[...]

Die panelen komen hier steeds weer langs, nu eens gecombineerd met een wpboiler :)
Het verbruik is vergelijkbaar met de Atlantic, alleen zal hij vaker draaien denk ik.
Weer iets uit de zuidelijke landen met een ander klimaat, er is een reden dat het hier niet verkoopt ...
Deze versie is misschien wel interessant als dat paneel onder mijn pv past, echter in mijn andere topic hier over zie ik vrij absurde prijzen |:(

Nog even een versie voor een bestaande boiler (1690-2900W warmte per paneel) en de rest :)

En in NL te verkrijgen (incl. prijzen) O-)
Dank je wel. Ik kon dus nergens de prijs vinden, niet echt interessant, geluid even goed nog 51 dB en je mag hem zelf niet installeren ivm koeltechnische handelingen, en dan de prijs. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Indicatie van het 'succes' in Ierland:
Tot 2013 1000 systemen geplaatst en tot 2016 2000 stuks totaal; 1 per dag lukt ze niet :P
Nu leveren ze ook wel grotere systemen met cv en tapwater dus dan zegt het aantal niet alles.
Ik zet dit ook maar ff in het correcte topic, altijd leuk om specifieke info centraal te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Jim423 schreef op zondag 22 april 2018 @ 23:01:
[...]
Onder de pannen aanzuigen betekend warmere lucht, door de zon. Goed voor de COP. Wel een plenum maken als er weinig ruimte zit onder de pannen. Bij mij is dit zo'n 8-10cm dus zat.
3weg klep kun je maken door op een T stuk beide uitgangen te voorzien van een regelklep. 1 v 2 open, naargelang winter of zomer. Heb je een doorvoer naar de benedenkamer? Ik heb de (uitlaat) spirobuis tussen de traptredes gestoken, niet de meest fraaie optie maar het is alleen voor warme dagen.
En hoe is die koude lucht?
Stinkt ie?
En wel eentje koud?

Hij werkt bijna .. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ grr wat verkeerde koppelingen .. |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Lucht is ongeveer 13 graden. Ik ruik er niks vreemds aan maar door circulering door de woning ruik je altijd wel wat geurtjes die je normaal niet ruikt. Hij staat nu overigens op ''buiten'' stand, veel te koude temperaturen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

_/-\o_ _/-\o_ It is a live... _/-\o_ _/-\o_

Eindelijk hij doet het..
Zal wel ff duren voordat alles warm is :-)

Het brommen is wel ff dingetje...
Maar goed misschien krijg ik hem stiller.. als de buizen geïsoleerd zijn...
En mijn "airco" gaat werken..
Hoor ook een rammeltje dus zal de bovenkant eens openen...
Aangezien er nu nog garantie is:-) :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wat ik heb gedaan is hetzelfde als wizzopa. De isolatie ingekort van de compressor, kun je eraf halen met die klittenband en dan afknippen. En de draden beter vastzetten. Er zit wel een bepaalde resonantie waar de koelleiding van de compressor naar de verdamper gaat. Maar daar is niks aan te doen. Ik heb er maar een MDF kast omheen gebouwd nu is het geluid wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@wizzopa

Je hebt de handbediende kleppen?
En die met een motortje aan gesloten?
Gaat dit simpel of adviseer je de originele motor aansluiting?
Ken je in geval nood de klep nog handmatig bedienen?

Iemand ervaring met een geluidsdemper?
https://www.ventilatiesho...s/flexibele-geluiddemper/
Ga die denk ik aan beiden uiteinden zetten..
Daarna pas de t stukken om eea ander te switchen..
In mijn ogen moet dat wat ellende schelen..
Als ik de kast er af haal, zie ik ruimte voor isolatie..:-)
Dus hier en daar eerst ook maar eens wat Armaflex tussen maken:
https://www.ventilatiesho...d/isolatie-armaflex-duct/
Iemand een beter of een goedkoper alternatief??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb geïsoleerde slangen gebruikt, dan heb je ook minder last van condens :)
Mijn kap is er nog niet af geweest bij gebrek aan rammeltjes :9
Het motortje van een 10tje bij Ali heeft 230V sturing en dat kan goed met een Sonoff, pas gespeeld met puls sturing en ook dat doet wat ik wil.
Nu nog een optische of andere check om de positie van de klep te kunnen zien, een potmeter koppelen aan de as zou kunnen maar dan moet je iets met de gemeten weerstand doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Dylantje2 @Speedy-Andre heeft al antwoord gegeven.

En de positie kan ik zien aan de knop van de handbediening. :)

[ Voor 37% gewijzigd door wizzopa op 23-04-2018 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:31:
@Dylantje2 @Speedy-Andre heeft al antwoord gegeven.

En de positie kan ik zien aan de knop van de handbediening. :)
mmm dus je hebt handbediening??
Die je aan de achterzijde met een motortje bedient??
Motortje simpel te bevestigen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@Dylantje2 Die dempers heb ik erop zitten, 1m 160mm. Werken wel goed vind ik. Maar dit neemt niet het geluid van het apparaat zelf weg, die ventilator hoor je gewoon door de kap heen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Dylantje2 schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:48:
[...]

mmm dus je hebt handbediening??
Die je aan de achterzijde met een motortje bedient??
Motortje simpel te bevestigen??
Schroefdraad getapt in de gaatjes van de klep 2 x een boutje van 5X25 en 2 moertjes en klaar. https://imgur.com/bPaobLp
https://imgur.com/S77ivP6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmm
Franse slag,......
Voor de tweakers die handig zijn.
Er is in mijn ogen echt een productiefout in dit machientje....
Er lekt condenswater in je elektronica systeem...
https://drive.google.com/...tNzBXSDJDWXVCMTN6YXlsUmxR

Hier het "bewijs"
https://drive.google.com/...rTldJV0VMLThHWHJfX0Nzd2pZ

En de oplossing:-)
https://drive.google.com/...OeXZKc2pIeXVhMnZSQlZ0cnE0

Echt weer iets voor de Fransen...

[ Voor 27% gewijzigd door Dylantje2 op 24-04-2018 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie wat druppels op de bedrading, de natte elektronica heb ik nog niet kunnen ontdekken op de foto's :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:55:
Ik zie wat druppels op de bedrading, de natte elektronica heb ik nog niet kunnen ontdekken op de foto's :P
Kijk maar eens naar foto 2..
Tussen de witte draden ligt een druppel..
Waar gaat die heen?
Hij valt naast het opvangbakje..
En onder in dat stuk waar hij nu ligt, zit elektronica..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Dylantje2 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:19:
[...]

Kijk maar eens naar foto 2..
Tussen de witte draden ligt een druppel..
Waar gaat die heen?
Hij valt naast het opvangbakje..
En onder in dat stuk waar hij nu ligt, zit elektronica..
En even de kap er af, en druppels aan de leiding van het expantie ventiel wat heel normaal is.
Dat de druppels via de bedrading naar beneden kunnen lopen klopt dus. Gelukkig is het zacht koper en heb de leiding even een duwtje gegeven zodat de druppels weer in het lekbakje vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als ik nog overeind loop haal ik vanavond de kap er even af, straks komen er sensors bij en ik kijk of de Sonoff 4ch ergens een droog plekje kan krijgen :)
Bij mij hoeft er alleen een touwtje naar buiten voor de klep en de pomp, voeden via de klemmen zodat er geen problemen zijn met omgedraaide stekkers in een wcd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dan nog 1....
Is er iemand van jullie die iets met COP meet?
Hoe??
Heb nu een watermeter er tussen en ik meet het verbruik..
Of is er...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Dylantje2 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:24:
Dan nog 1....
Is er iemand van jullie die iets met COP meet?
Hoe??
Heb nu een watermeter er tussen en ik meet het verbruik..
Of is er...
Ik heb daar een Excel voor gemaakt, en die kan je hier op halen. https://we.tl/MVc3JWLDHA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:01:
[...]
Ik heb daar een Excel voor gemaakt, en die kan je hier op halen. https://we.tl/MVc3JWLDHA
MM Thanks....
Hopelijk gaat hij ook nog eens hoger dan 20 graden...:-)

Ziet er leuk uit..!!!

Doe je dit wekelijks??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Dylantje2 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:17:
[...]

MM Thanks....
Hopelijk gaat hij ook nog eens hoger dan 20 graden...:-)

Ziet er leuk uit..!!!

Doe je dit wekelijks??
In het begin dagelijks, nu eind van de maand samen met de andere meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:24:
[...]

In het begin dagelijks, nu eind van de maand samen met de andere meters.
En je cop is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Die exacte cijfers heb ik niet bij de hand, zit nu op de Ipad en de gegevens staan op de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HMo4IUFWvD5YpEFUQBEOw1lg/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oMDnXyJIasoAX2ZvkSzNl9Pq/medium.jpg

Helaas geen Franse slag in mijn Atlantic, de draden zijn kurkdroog :9
Even snel de Sonoff er bij geplaatst, hij heeft wifi ontvangst en zou daar kunnen functioneren.
Wel nog checken of hij trillingen gaat opvangen, ik wil geen los rakende snoertjes op die plek :o
Hij zit lekker dicht bij de klep in de aanvoer en nabij de PV contacten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:54:
[afbeelding][afbeelding]

Even snel de Sonoff er bij geplaatst, hij heeft wifi ontvangst en zou daar kunnen functioneren.
Wel nog checken of hij trillingen gaat opvangen, ik wil geen los rakende snoertjes op die plek :o
Wat is de meer waarde om de Sonoff in de Wpb te maken ipv er buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:54:
[afbeelding][afbeelding]

Helaas omdat???
De draden worden vanzelf vochtig...[ als je hem maar lang genoeg gebruik..
En jouw lusje zit hetzelfde als de mijne, dus hij als hij lekt, druppelt hij er ook in...
Wat ga je schakelen in de WPB??
Of doe je het alleen voor de dallas?
En tsja waarom er in??
Ik zou hem er buiten houden...
Kan erg vochtig worden in de WPB en daar heeft een sonoff denk ik een erge hekel aan..

Ik heb de mijn binnenin bijna over gevuld met armaflex..
En moet alleen de buizen nog met de dempers aansluiten.
Door de armaflex is eea al stukken stiller.
Daarna krijgt hij ook nog een muts met armaflex..[ over de hele bovenkant ] [ iemand een goedkoop adres voor armflex? ]
Stil worden zal hij hahaha

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 25-04-2018 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op woensdag 25 april 2018 @ 06:59:
[...]

Wat is de meer waarde om de Sonoff in de Wpb te maken ipv er buiten.
Steeds minder :+
Ik kan hem niet even snel bedienen en de leds zie ik ook niet onder de kap.
De bedrading naar buiten de wpb was de 1e gedachte maar uiteindelijk komt er meer buiten de wpb.
Vocht en temperatuur is ook wel iets naar te kijken, die zijn buiten de wpb constanter dan er in.

Ik ga ook eens bekijken of meer isolatie onder de kap nog helpt, er is aardig wat ruimte voor.
De bedrading zit bij mij toch echt meer op afstand van de pijpjes :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wsdJIYOeWbIJZlIwdurXtv0l/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:56:
Ik ga ook eens bekijken of meer isolatie onder de kap nog helpt, er is aardig wat ruimte voor.
Klopt heb er al een bak isolatie tussen zitten..
Mijn blazen is nu nog overheersend.. maar moet mijn bestelling nog binnen krijgen.
zal binnenkort mijn foto's plaatsen van de extra isolatie.

Klopt bij jou zitten ze echt anders hahaha
Maar toch een gewaarschuwd.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Dylantje2 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:58:
[...]

Klopt heb er al een bak isolatie tussen zitten..
Mijn blazen is nu nog overheersend.. maar moet mijn bestelling nog binnen krijgen.
zal binnenkort mijn foto's plaatsen van de extra isolatie.

[...]

Klopt bij jou zitten ze echt anders hahaha
Maar toch een gewaarschuwd.... 8)7
Echt benieuwd waar je de Isolatie heb aangebracht. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:12:
[...]
Echt benieuwd waar je de Isolatie heb aangebracht. :)
FF tijd gemaakt haha:
https://drive.google.com/...pSFNaMUZlNjEtUVREblZLUHJn
2
https://drive.google.com/...4QVdURW5uaDZ0bEtmd3NqQlJr
3
https://drive.google.com/...4SmF3a2praFMzTXFVVGxvNVh3
4
https://drive.google.com/...RdnhaZnhzX2JVeGl3LTRCdmN3
5
https://drive.google.com/...MXFwWTkw/view?usp=sharing
6
https://drive.google.com/...YMVQzTnRkX01jMzZTNE1zU1Uw

Mijn voorraadje armaflex..... iso was op.. grr
Kan niet de goede vinden [ alles is met plakrand.. ]
Maar wordt vervolgd..
Er kan nog meer bij... _/-\o_ _/-\o_

En ps..
De mijne hangt aan de muur op een schap waarop rubberen terrastegels liggen..
Dus eigenlijk staat hij helemaal los van de muur.

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 25-04-2018 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik moet er eerst nog bij voor alles verdwijnt achter de isolatie, overigens denk ik dat het zware spul dat onder kap zit geplakt meer geluid en trillingen dempt dan armaflex.
Geluid kan je o.a. isoleren met zware materialen die minder makkelijk in beweging komen en het absorberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:54:
Ik moet er eerst nog bij voor alles verdwijnt achter de isolatie, overigens denk ik dat het zware spul dat onder kap zit geplakt meer geluid en trillingen dempt dan armaflex.
Geluid kan je o.a. isoleren met zware materialen die minder makkelijk in beweging komen en het absorberen.
Hier staat iets over contactgeluid...:
http://www.coolmark.nl/fi...icaties%20AF-Armaflex.pdf

En in heel veel gebouwen wordt dit om lawaai makende apparatuur geplakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In de wpb heb je niet zo veel mogelijkheden, armaflex werkt wel makkelijk.
Goede demping krijg je bijv. met een massa-veer-massa systeem (muren), je hebt dan een zachte islolerende (lucht)kamer die aan weerszijden is ingesloten met hard en zwaar materiaal.

Wil je dat in het klein dan kan dat misschien met de kap aangezien die al een relatief zware laag heeft.
Je maakt de kap dus nog zwaarder en de armaflex sluit je op tussen 2 lagen met zwaar materiaal :)
Extra voordeel is dat je nog ergens bij kan als de kap er af is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 22:16
Ik ben van plan om RockWool te gebruiken voor geluid reductie van de WPB.
Lees veel positieve verhalen over dit materiaal.
Het is blijkbaar ook nog brandvertragend en water afstotend.

Eerst maar eens een wikkel om de kop van de WPB heen met behulp van een spanband ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:55
Ik zie jullie met geluid prutsen, ik heb een rolluik van twee meter breed voor de buffer en boiler geplaatst, en als die dicht is dan hoor ik niks meer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Tja, rolluiken voor de ramen heb ik al maar een voormalig cvhok van 1x1,8m is een ander verhaal :P

Ik heb bij Atlantic een 'klacht' ingediend over de vernieuwde Cozytouch app.
De vorige versie kreeg hem nog op boost of 'afwezig' maar met de nieuwe app lijkt dit niet meer te werken.
Ook is het verbruik alleen nog in € af te lezen en eerder ook in kWh.
Nu kan je wel een tarief invullen en als dat €1/kWh is dan heb je alsnog een waarde in kWh :+
Ook is het jammer dat je de getallen niet kan opslaan, waar heb je dan een smartphone voor?
Dan vroeg ik nog of de app de water temperatuur kan gaan weergeven, als je niet thuis bent wil je toch kunnen zien wat er gebeurt en dan eventueel iets doen?
Ik ben benieuwd of er iets mee wordt gedaan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Kloekie schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:23:
Ik ben van plan om RockWool te gebruiken voor geluid reductie van de WPB.
Lees veel positieve verhalen over dit materiaal.
Het is blijkbaar ook nog brandvertragend en water afstotend.

Eerst maar eens een wikkel om de kop van de WPB heen met behulp van een spanband ofzo.
mmm

Waterafstotend?? Zeker weten? welke versie?
Rockwool is merknaam

En met een spanband gaat niet werken.
Juist door de losse structuur is dit isolatie werkend, als je het indrukt, is je waarde weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kijk eens aan, Atlantic reageert op mijn review in de Google play store :)
Ze vragen om info over de Cozytouch bridge die ik op afstand niet kan geven, toch leuk _/-\o_
[edit]En nu ook een reactie van Atlantic Belgium :D
De Cozytouch wordt gebruikt voor meer toestellen zoals elektrische radiators en andere wpboilers.
Goed dat ze vlot reageren als er een app wordt vernieuwd, nu kan ik feedback geven en eventueel nog mijn wensen aan ze doorgeven.

[ Voor 45% gewijzigd door Speedy-Andre op 25-04-2018 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Met de Atlantic WPB Warm water 2,69 m3 en stroom 75,1 kWh.

Mijn E-Boiler had bij vergelijkbare hoeveelheid water er 213,84 door heen gejast.

In theorie zou dit een COP geven van 2,84.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:20:
Kijk eens aan, Atlantic reageert op mijn review in de Google play store :)
Ze vragen om info over de Cozytouch bridge die ik op afstand niet kan geven, toch leuk _/-\o_
[edit]En nu ook een reactie van Atlantic Belgium :D
De Cozytouch wordt gebruikt voor meer toestellen zoals elektrische radiators en andere wpboilers.
Goed dat ze vlot reageren als er een app wordt vernieuwd, nu kan ik feedback geven en eventueel nog mijn wensen aan ze doorgeven.
Zit hier het probleem?

What's new
2018-03-07
New version only for french market
Another Cozytouch app for other countries will be soon available

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan zou ik geen Nederlandse menu's hebben denk ik, maar we zijn wel enkele weken verder nu :)
Wel jammer dat eventuele bugs er nog zijn terwijl de Franse versie al langer gebruikt werd ...
Overigens werkte het zojuist goed, misschien is er een bereik probleem hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mijn geluidsdempers zijn er.....
Scheelt wel heeel veel geluid...:-)

Nu nog wat andere hulpstukken besteld voor mijn "airco"[ plug voor koude lucht in het plafond...onder mijn wpb ]
Daarna nog wat extra isolatie om de geluidsdemper heen...
En dan nog een "muts" van Armaflex.

Dan op naar de volgende WP.. [ buiten ]

Ps in mijn wpb zit een firmware versie grafisch interface E en de sturing ook E....
Zijn er bezitters met een andere firmware?

Mijn gas:
https://drive.google.com/...sZUM_27yd5YEf8q7WYRZyhcck
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Edit 2:
Welke settings hebben jullie?
Eco of fullspeed?
Ik had eerst eco..
maar ik stook liever overdag[ als mijn panelen terugleveren ] water hoger.
Kan ik in de avond zonder stroom douchen..
Als het goed is..
Maar wat doet dat met rendement?

[ Voor 28% gewijzigd door Dylantje2 op 26-04-2018 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 02:54:
[...] Schroefdraad getapt in de gaatjes van de klep 2 x een boutje van 5X25 en 2 moertjes en klaar. https://imgur.com/bPaobLp
https://imgur.com/S77ivP6
Dear,

Hoe werkt de [aan]stuurstroom?
op 220?
Is er een Nc of No?
Of moet ik op de Links spanning zetten om te openen
En rechts spanning erop om dicht te zetten?

Hoe stuur je die spanning aan?
Zwakstroom ook mogelijk??

Edit:
Heb je ook een optie om hem X procent open of dicht te zetten?
Stel de koude lucht iets te koud is, wil ik de klep wat knijpen ipv de verwarming weer aan te zetten :-) 8)7 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Dylantje2 op 27-04-2018 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan lees je dit topic toch gewoon nog een keer door O-)
Voorbeeld bij Ali.

De klep van ventilatieshop gaat stroef genoeg om in een positie te blijven staan.
Daarom was ik met pulssturing bezig om hem half open te zetten.
Nadeel van de el cheapo 230V of 24V motor is dat hij in 2 richtingen kan lopen als je hem vanuit de middenpositie start.
Vanuit open of dicht heb je meer kans dat hij op de juiste positie stopt.
Daarom hang ik een indicatie aan de motoras om de positie een beetje te kunnen schatten.

Mijn wpb staat op Eco, dan gaat hij tot 55 graden en wil ik meer dan start ik de boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
In het commando voor middenpositie kun je misschien eerst de klep volledig laten sluiten (of openen) voordat je hem naar de middenpositie stuurt dmv x tijd aansturen. Maar die Joventa van mij heeft een dicht en open terminal (230V). Ook vanuit spanningsloze toestand luistert hij direct naar deze contacten. Dat is bij die ali-motor anders begrijp ik? Als hij de verkeerde kant op gaat komt hij toch tegen de verkeerde eindschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Vanuit een eindpositie heeft hij geen keus, dan is de pulsduur bruikbaar.
Vanuit een middenpositie gaat hij naar een eindpositie maar je weet niet welke :P
Hij keert wel weer terug als het de verkeerde eindpositie is, maar dat kan anderhalve slag duren.
Hier kan je wel omheen programmeren door de weg naar een eindpositie meer tijd te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Jim423 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:28:
In het commando voor middenpositie kun je misschien eerst de klep volledig laten sluiten (of openen) voordat je hem naar de middenpositie stuurt dmv x tijd aansturen. Maar die Joventa van mij heeft een dicht en open terminal (230V). Ook vanuit spanningsloze toestand luistert hij direct naar deze contacten. Dat is bij die ali-motor anders begrijp ik? Als hij de verkeerde kant op gaat komt hij toch tegen de verkeerde eindschakelaar?
Uit een open of dicht positie doet de Ali motor dat ook, dus direct van dicht naar open en anders om.

Je kan wel zorgen dat de klep in een andere positie stopt maar dat is een in greep op het mechanische deel van de motor en de eindschakelaars.
Voor het open of dicht sturen van een klep zo als ik dit nodig heb ga ik geen dure motor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmm @Speedy-Andre ik lees hem bijna al vanaf het begin.... Maar ook meerdere fora dus soms zie ik bomen zoveel...:-)

Maar van de dure versie weet ik dat hij standen heeft...

Alleen hoe sturen jullie die elcheapo aan..
Aangezien ik met een esp relaisboard via domoticz tijd kan geven aan een contact [ vanaf 1 seconde ]
Dus als hij er langer dan 1 over doet... heb ik beet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb geen zin om mezelf te quoten en jouw quotes van mijn antwoorden te herhalen :/
De laatste 4 pagina's vertellen alles over wat ik heb gedaan en hoe ik de Sonoff bedien.
Inmiddels zit mijn motor er op en het werkt zoals ik het heb bedacht :)
Ik ga pulsen van 10s sturen voor open en dicht, de tussenstand is in de winter pas belangrijk.
Nu alleen nog de feedback van de klepstand uitdenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Gister de 2de klep binnen gekregen net als de 2 Sonoff TH10 1 voor RV en 1 voor de buiten temperatuur.
24 volt voeding en motor zjn nog onderweg van uit China. Vandaag nog wat dubbelpolige 3 standen schakelaars, kast en din-rail besteld en dan de boel aan elkaar freubelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cige
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-04 13:36
Wellicht een optie voor sommigen hier...

Wie tussen 15/09 en 31/12/17 de Atlantic Explorer Versie 3 aankoopt, haalt niet alleen de "Beste Koop" in warmtepompboilers in huis en bespaart niet alleen tot ca. € 500 per jaar op zijn energiefactuur. Daarbovenop krijgt hij van ATLANTIC ook nog eens € 150 op zijn aankoopfactuur terugbetaald. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is je actiecheque downloaden via http://www.atlantic-explorer.be/actie, het formulier invullen en samen met je aankoopfactuur van je installateur terugmailen naar Atlantic Belgium. De installateur dient de warmtepompboiler aangekocht te hebben tussen 15/09 en 31/12/17 bij een groothandel in België. Vervolgens stort Atlantic Belgium € 150 op je bankrekening terug.

Meer info op: www.atlantic-explorer.be/actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Cige schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:04:
Wellicht een optie voor sommigen hier...

Wie tussen 15/09 en 31/12/17 de Atlantic Explorer Versie 3 aankoopt, haalt niet alleen de "Beste Koop" in warmtepompboilers in huis en bespaart niet alleen tot ca. € 500 per jaar op zijn energiefactuur. Daarbovenop krijgt hij van ATLANTIC ook nog eens € 150 op zijn aankoopfactuur terugbetaald. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is je actiecheque downloaden via http://www.atlantic-explorer.be/actie, het formulier invullen en samen met je aankoopfactuur van je installateur terugmailen naar Atlantic Belgium. De installateur dient de warmtepompboiler aangekocht te hebben tussen 15/09 en 31/12/17 bij een groothandel in België. Vervolgens stort Atlantic Belgium € 150 op je bankrekening terug.

Meer info op: www.atlantic-explorer.be/actie
Lijkt alleen voor BE klanten,.....
Als ik de voorwaarde lees...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
De vorige cashback actie was idd. ook alleen in België geldig, je moet namelijk ook je adres opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een echte Ollander wil hem helemaal gratis :+
De andere 32V 4ch Sonoff is binnen, niet besteld maar deze is met extra RF en een remote :P
Flashen is mogelijk, wel zelf een headertje erin solderen.
Als ik wat fitter ben kijk ik verder naar de mogelijkheden, ik denk dat potentiaal-vrij mogelijk is :)

Met de Cozytouch gaat het nog niet helemaal lekker, de boost aan/uit zetten lukt vaak niet.
Volgens de ontwikkelaars is de verbinding met de bridge goed, ik had hem al verplaatst omdat het niet goed ging als het signaal van achter de Atlantic vandaan komt.
Als je niet te snel achtereen dingen verandert komt het goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Weer een maand voorbij, duidelijk is te zien aan het verbruik van de WPB dat het warmer wordt en dat de toevoer van uit de MV ook zijn steentje bij draagt

Februari .. 3030 liter en 81,33 kWh 1,82
Maart ..... 2690 liter en 75,01 kWh 1,75
April ....... 2785 liter en 49,38 kWh 2,75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:07:
Weer een maand voorbij, duidelijk is te zien aan het verbruik van de WPB dat het warmer wordt en dat de toevoer van uit de MV ook zijn steentje bij draagt

Februari .. 3030 liter en 81,33 kWh 1,82
Maart ..... 2690 liter en 75,01 kWh 1,75
April ....... 2785 liter en 49,38 kWh 2,75
De cop gaat alleen via jouw excel?
Of is er ook een simpelere manier?
Water/stroom oid? :-)

PPFFF
Welkom in de bureaucratische...Bananenrepubliek NL genaamd, met een leugenaar als Mp....
Wil ff subsidie aan gaan vragen GV*%^&(D wat een bende ellende zeg...[ hoe doet iemand op leeftijd dit..:-( ]
Krijg telkens een foutmelding over de toelichting - apparaat oid...
Baggerbende .. 8)7 8)7
Morgen maar eens bellen..

Of heeft iemand hier ervaring met die foutmeldingen..
https://drive.google.com/...3nQp3-kusxZystixo8PzNP7lw
xx

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 01-05-2018 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De meesten hier hebben subsidie zonder de installatie eis, dan is het eenvoudiger.
Ik kreeg wel eens een waarschuwing als een verplicht veld leeg was.
Wat is het verband met de leeftijd, denk je dat ik jong ben of zo? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Dylantje2 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:34:
[...]

De cop gaat alleen via jouw excel?
Of is er ook een simpelere manier?
Water/stroom oid? :-)

PPFFF
Welkom in de bureaucratische...Bananenrepubliek NL genaamd, met een leugenaar als Mp....
Wil ff subsidie aan gaan vragen GV*%^&(D wat een bende ellende zeg...[ hoe doet iemand op leeftijd dit..:-( ]
Krijg telkens een foutmelding over de toelichting - apparaat oid...
Baggerbende .. 8)7 8)7
Morgen maar eens bellen..

Of heeft iemand hier ervaring met die foutmeldingen..
https://drive.google.com/...3nQp3-kusxZystixo8PzNP7lw
xx
Nog simpeler, 8)7 6 getallen invullen en klaar. ;) Maar er zijn wel sites op het net waar je het ook uit kan rekenen.

Op de ouderwetse en op de nieuwe manier, maar dan zal je ook gegevens moeten invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Oh ja, net even met de dmm gekeken en de 32V 4ch Sonoff heeft potentiaal-vrije relais.
Ze zitten onderling niet aan elkaar dus je hebt echt een no en nc contact per relais waar 250V op mag _/-\o_
Het profiel van @wizzopa bekeken, die dacht ooit dit jaar met pensioen te kunnen gaan :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:16:
Oh ja, net even met de dmm gekeken en de 32V 4ch Sonoff heeft potentiaal-vrije relais.
Ze zitten onderling niet aan elkaar dus je hebt echt een no en nc contact per relais waar 250V op mag _/-\o_
Het profiel van @wizzopa bekeken, die dacht ooit dit jaar met pensioen te kunnen gaan :F
Pfft... ik ben met pensioen, het heet alleen ww ;) al ruim 3 jaar. Dus als je wat weet je, dan noteer ik dit gelijk als een netwerk gesprek voor mijn sollicitatie verplichting. :)

[ Voor 10% gewijzigd door wizzopa op 01-05-2018 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Gisteren op het journaal gehoord dat je het laatste jaar voor je pensioen niet meer hoeft te solliciteren :z
De ww vakantie heb ik ook gehad, ik mag het nu weer opnieuw opbouwen |:(
Randstad is op zoek naar nav/elektronica (reparatie) monteurs voor Pon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Heren zonder aanziens des persoon!!!
Had wel door dat hier doorgewinterde mannen zitten.

Ik bedoel qua leeftijd..
Mijn schoonmoeder die misschien wel graag panelen op het dak zou willen leggen oid.
Het is bizar hoe complex ze het maken.
Ziggo mijn schoonmoeder belt....:
Ach mevrouw u moet even dit en even dat doen.. Ze is blij dat ze het bij kan benen..

En tsja als jullie tweakers zijn, is het voor de mannen hier appeltje eitje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:50:
Gisteren op het journaal gehoord dat je het laatste jaar voor je pensioen niet meer hoeft te solliciteren :z
De ww vakantie heb ik ook gehad, ik mag het nu weer opnieuw opbouwen |:(
Randstad is op zoek naar nav/elektronica (reparatie) monteurs voor Pon :+
Dat bericht heb ik gemist, dat betekend dus nog 2 maanden en 8 sollicitaties te gaan, dat gaat wel lukken.

Bij Pon lijkt een leuke job maar is niet mijn field of expertise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Welkom in de feesttent Overheid.nl....
4 gesprekken van een half uur.
2x meekijksessie...

meneer nogmaals gewoon een nieuwe aanvraag,,
5 mensen...
Meneer ik weet zeker dat als u dit doet u niet meer terugbelt..
moeten toch even met een specialist overleggen, is al opgelost bug in het systeem.
go meneer u bent de eerste waar het niet lukt..
Tsja meneer het is en blijft ict dus er kan wel eens wat mis gaan...
Dat snapt u toch ook, wel...

pff
bananenrepubliek..... ten top
wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Dylantje2 Dat was ons ook zonder bellen niet gelukt hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 22:16
Paar dagen geleden de kap van de WPB af gehad om geluid te reduceren.
Wat ik gedaan heb is een stuk buisisolatie tussen de compressor en de achterste kap toegevoegd.
Je kan dat er vrij makkelijk tussen proppen als de voorste kap er af is.
Dit scheelt bij mij aanzienlijk in het brommen van de WPB.

Bevindingen kwa verbruik (afschattingen):
Als er geen warm water gebruik = ~0.7kWh (stilstand verlies boiler zo rond de 2kWh(thermisch))
Als ik 5 minuten douche (25liter 55°C water) = ~1kWh (effectief COP 1 als je het sommetje doet)
Als we 20 minuten douchen (100liter 55°C water) = ~2kWh (effectief ongeveer COP 2.5)

Prognose is nu dat de WPB ongeveer 500kWh gaat gebruiken dit jaar voor SWW.
Dit was 150m3 gas met de CV-ketel.

De compressor van de WBP draait grofweg COP3 gemiddeld over een jaar (schatting).
Met ons SWW verbruik kom ik grofweg op een efficientie van 2:1 als ik het vergelijk met mijn CV-ketel.
150m3 gas = ~1000kWh(thermisch)

Voor 150m3 gas betaalde ik 100euro.
Voor 500kWh betaal ik door overschot 50euro.

Tijd dus om de CV ondersteuning aan te sluiten om de resterende 500m3 gas voor verwarming te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb geloof ik nog wat dunne buisisolatie liggen, opvullen met ander spul en eens testen.
Als hij op lage snelheid ventileert (binnen/binnen) valt het gebrom veel meer op, kan je het verder reduceren dan is hij echt stil :)
Mijn lagere verbruik telt zeker wel, ik heb 2 e-boilers vervangen :*)
Nu rond 150 liter warm per week en <8kWh stop ik er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Kloekie De COP van mij WPB over 3 maanden komt op 2,1 gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@Speedy-Andre
Ik heb hem nog niet gevonden
Maar heeft het verschil tussen binnen/binnen of binnen/ buiten of buiten/buiten enz ook met geluid te maken? Welke is volgens jou het stilste?

Ik heb een buisfilter voor de WPB gezet..
Ben als de dood voor beestjes of troep tussen de koelribben..

Mijn cop zal niet echt te moeten worden..
Aangezien ik mijn zonneboiler [150 l voorverwarming ] in cascade heb liggen..
Dus mijn t aanvoer zal van de zomer hoog zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Maakt het voor de COP uit of de watertemperatuur hoger is? Of heeft alleen de buitentemperatuur effect op de COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CodeIT schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:09:
Maakt het voor de COP uit of de watertemperatuur hoger is? Of heeft alleen de buitentemperatuur effect op de COP?
mmm als mijn aanvoer al 65 graden is.....
En mijn watermeter die uitgaand water uit de WPB telt alle voorbij komende m³ ...
Denk ik dat er best wel ergens eea anders gaat, dan dat je alleen "normaal" leidingwater aanvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Ja, in dat geval wel. Ik zet er een douche WTW voor de boiler. Is de boiler efficienter als de temperatuur in het vat kouder is (condensatie oid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Dylantje2
Ik heb een keer het verbruik in een week gemeten met binnen/binnen, maar door ander SWW gebruik was dat niet te vergelijken met een eerdere week toen hij op buiten/buiten stond.
Hij is langer bezig als hij op binnen/binnen staat maar omdat het verbruik lager is zou het opgeteld gelijk kunnen zijn.
Aangezien het gebrom storender was bij binnen/binnen stapte ik er van af.
Met betere isolatie ga ik het nogmaals proberen :)

Maar eerst van die griep of wat het is zien af te komen, nu al 3 weken shit met daardoor weinig slaap :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:18:
@Dylantje2
Ik heb een keer het verbruik in een week gemeten met binnen/binnen, maar door ander SWW gebruik was dat niet te vergelijken met een eerdere week toen hij op buiten/buiten stond.
Hij is langer bezig als hij op binnen/binnen staat maar omdat het verbruik lager is zou het opgeteld gelijk kunnen zijn.
Aangezien het gebrom storender was bij binnen/binnen stapte ik er van af.
Met betere isolatie ga ik het nogmaals proberen :)

Maar eerst van die griep of wat het is zien af te komen, nu al 3 weken shit met daardoor weinig slaap :/
Sorry..
Maar als ik hem snap...
Is buiten/buiten stiller?
Cop lig ik later pas wakker van of misschien helemaal niet hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Buiten/buiten geeft meer ventilatie geluid en dat overstemt het gebrom.
De ventilator is echt veel stiller met binnen/binnen dus als het ik gebrom inderdaad met isolatie kan verminderen wordt hij in totaal nog stiller :)
Let wel, ik lig daar niet wakker van (want ik val haast niet in slaap |:( ) en een startende wpboiler hoor ik niet in de slaapkamer.
Toch wil ik hem nog stiller maken, gewoon omdat het kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:50:
Buiten/buiten geeft meer ventilatie geluid en dat overstemt het gebrom.
De ventilator is echt veel stiller met binnen/binnen dus als het ik gebrom inderdaad met isolatie kan verminderen wordt hij in totaal nog stiller :)
Let wel, ik lig daar niet wakker van (want ik val haast niet in slaap |:( ) en een startende wpboiler hoor ik niet in de slaapkamer.
Toch wil ik hem nog stiller maken, gewoon omdat het kan :+
Tsja heb de setting gevonden
Binnen buiten is? De aanvor binnen en uitvoer buiten?
Maar zoals de tweakers hier best zullen weten....
Welke setting heeft dan toch het beste cop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hoge ventilatorsnelheid en een koud-lauw vat heeft de beste COP denk ik. Mits de ontdooifunctie niet in gaat slaan (is bij mij nog niet gebeurd). Volgens mij heeft de compressor gewoon een fixed speed, ik hoor het gebrom nooit veranderen van toonhoogte. Echter is het verschil in COP zo klein dat ik me er niet al te druk om zou maken.
Speedy-Andre schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:20:Nu rond 150 liter warm per week en <8kWh stop ik er in.
Pfoe, 8 kWh per week? Alleen op zondag heb ik al 8.126kWh erin gestopt. :+
CV-ondersteuning werkte gisteren en eergisteren trouwens naar verwachting, vat daalt naar ongeveer 48gr en blijft daar hangen. Warmt CV-systeem op naar 31gr, is dit niet voldoende slaat brander even aan naar 42gr en stopt dan weer. Vanaf plaatsing nog maar 10 m3 gas verbruikt, dit was normaal gesproken wel zo'n 150-170 m3 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

GRRR..
Mijn cop kan ik zo helemaal niet meten..
Domoticz error oid?
Dit heb ik er niet doorheen gejaagd.../:-)

Iemand die weet hoe je dit kunt aanpassen in Domoticz? _/-\o_ _/-\o_

https://drive.google.com/...K4eK9TbcBW0QJ0rUrRt7t0Dqn 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Shift in houden en op de te verwijderen waarde klikken :)
Je bent dat veld dan wel kwijt, maar de invloed op het totaal is een stuk minder :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 20:51:
Shift in houden en op de te verwijderen waarde klikken :)
Je bent dat veld dan wel kwijt, maar de invloed op het totaal is een stuk minder :9
Thanks...
Kan ik ook de dag van de week aanpassen?
Of gaat die automatisch?? na een tijdje?
Nu blijft hij hoog staan..:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Jim423 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 20:36:
Hoge ventilatorsnelheid en een koud-lauw vat heeft de beste COP denk ik. Mits de ontdooifunctie niet in gaat slaan (is bij mij nog niet gebeurd). Volgens mij heeft de compressor gewoon een fixed speed, ik hoor het gebrom nooit veranderen van toonhoogte. Echter is het verschil in COP zo klein dat ik me er niet al te druk om zou maken.

[...]

Pfoe, 8 kWh per week? Alleen op zondag heb ik al 8.126kWh erin gestopt. :+
CV-ondersteuning werkte gisteren en eergisteren trouwens naar verwachting, vat daalt naar ongeveer 48gr en blijft daar hangen. Warmt CV-systeem op naar 31gr, is dit niet voldoende slaat brander even aan naar 42gr en stopt dan weer. Vanaf plaatsing nog maar 10 m3 gas verbruikt, dit was normaal gesproken wel zo'n 150-170 m3 dacht ik.
Laat jij de pomp van de cv het werk doen of heb je een losse pomp?

Ik heb hier 1 van de 2 solenoid valves binnen voor bij de CV om deze van het circuit los te koppelen. Dat ding verbruikt alleen 40 Watt in geactiveerde (gesloten) toestand, maar niet aangesloten op een leiding. Is het echt zo erg om de CV pomp mee te laten draaien met de andere pomp?

[ Voor 12% gewijzigd door CodeIT op 03-05-2018 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kloekie schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:23:
Paar dagen geleden de kap van de WPB af gehad om geluid te reduceren.
Wat ik gedaan heb is een stuk buisisolatie tussen de compressor en de achterste kap toegevoegd.
Je kan dat er vrij makkelijk tussen proppen als de voorste kap er af is.
Dit scheelt bij mij aanzienlijk in het brommen van de WPB.

Tijd dus om de CV ondersteuning aan te sluiten om de resterende 500m3 gas voor verwarming te vervangen.
Er zijn van die berichtjes die je gelijk aan iets anders doen denken _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C1Pi0v59CfFysODllHKqCY5i/medium.jpg

Dit had ik over van de zonnepanelen, geperste matjes die lekker dicht en zwaar zijn :)
Ik ben benieuwd of de CV ondersteuning gaat werken, zet niet te veel in een keer open.

@Dylantje2 Ik heb wel eens totalen omlaag gekregen maar dat was omdat ik snel genoeg was.
Zo'n fout dagtotaal kan je eventueel in de database file aanpassen, maar dat is best lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
CodeIT schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:43:
[...]

Laat jij de pomp van de cv het werk doen of heb je een losse pomp?

Ik heb hier 1 van de 2 solenoid valves binnen voor bij de CV om deze van het circuit los te koppelen. Dat ding verbruikt alleen 40 Watt in geactiveerde (gesloten) toestand, maar niet aangesloten op een leiding. Is het echt zo erg om de CV pomp mee te laten draaien met de andere pomp?
CV trekt 70% van zijn cv-water uit/door de spiraal. Beetje het KISS principe. Ik heb wel een lange anti-pendel en lange pompnaloop ingesteld in het installateursmenu van de ketel. Om de 5-10min slaat de brander even aan. Stel de CV-watertemp is bereikt dan blijft de ketel altijd nog 45min circuleren/nalopen en dus verwarmen via de WPB. Daarna begint hij of opnieuw, of als de kamertemperatuur is bereikt gaat hij in ruststand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Jim423 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:10:
[...]

CV trekt 70% van zijn cv-water uit/door de spiraal. Beetje het KISS principe. Ik heb wel een lange anti-pendel en lange pompnaloop ingesteld in het installateursmenu van de ketel. Om de 5-10min slaat de brander even aan. Stel de CV-watertemp is bereikt dan blijft de ketel altijd nog 45min circuleren/nalopen en dus verwarmen via de WPB. Daarna begint hij of opnieuw, of als de kamertemperatuur is bereikt gaat hij in ruststand.
Mijn ketel, ATAG E325C, heeft deze functie jammer genoeg niet. Pomp blijft maximaal 60 seconden nadraaien. Ik zag wel dat, als je een buitenvoeler aansluit en de temp is onder de -5, dat dan de pomp aan blijft.

Ik zou dus een digitale potentiometer aan een ESP kunnen hangen en de CV laten denken dat het buiten koud is.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeIT op 03-05-2018 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Dat kan indd. Als je een extra pomp gaat monteren zou ik voor terugslagkleppen gaan 3/4. Het probleem is zonder valves of terugslagkleppen dat wanneer je CV pomp uitstaat je extra pomp het door je CV pomp duwt in de verkeerde richting. Door je radiatoren gaat dan amper flow. Wanneer beide pompen draaien verwacht ik weinig problemen al zullen ze wel iets minder debiet leveren vanwege het tegen elkaar opdrukken.

Pagina: 1 ... 12 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.