Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.193 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Wolly schreef op donderdag 5 april 2018 @ 08:34:
Iemand die er al eens aan gedacht heeft om de spiraal te gebruiken waar die voor bedoeld was: een zonnecollector?

Zat al te zoeken maar schijnbaar krijg je geen subsidie op alleen het dakelement en moet je er gelijk een zonneboiler bij aanschaffen.

Dan heb je nog de varianten op marktplaats of eventueel zelfbouw, maar hoe zorg je dat die in de winter niet kapot vriezen?
Ik heb een thermosyphon zonneboiler liggen, met een vat van 150 liter uit de early nineties..:-)
Ik ga hem in cascade opstelling zette met mijn WPB..
Voor verwarmt water komt zo in de WPB..

Tip om je truc toch te laten werken.
Koop de goedkoopste boilerset die je kunt vinden
En laat de leidingen van die set door je WPB lopen...
En zet je nieuwe zonneboiler ook voor de WPB

Je zult ergens moeten kunnen schakelen.
Aangezien je anders in de winter je paneel of heatpipes buiten opwarmt.

Edit :
Kapotvriezen glycol in je systeem..
Je zult nooit je drinkwater door de buitenunit laten lopen.
Er zit altijd ergens een warmtewisselaar tussen/spiraal. die buiten van binnen gescheiden houdt.

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 05-04-2018 20:22 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik moet denken aan een film waarin steeds werd gezegd 'I'm to old for this' :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kuHyZ7kn58yGgxEiQAsmRJhH/medium.jpg

Het lukte niet om een t-stuk direct op de MV te schroeven dus daar zit toch een flex tussen.
Wel kon ik alles zo ver mogelijk naar links halen zodat er in het midden licht is en ik achter de wpboiler makkelijker op een stoeltje kan staan zonder de de flexen in m'n haar :9
De regelklep zit nu vooraan zodat ik er goed bij kan als er iets is en de keerklep zit op de inlaat.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik heb ook nog een aantal vragen aan de hand van het lezen van het topic.

Wat is nou eigenlijk het vermogen dat er CV-zijdig uit gehaald word, moet ik denken aan 1 - 2 KW of is het meer? Bij welke aanvoer retour temperatuur is dit dan? Ik heb thuis een laag temperatuursysteem (vloerverwarming op de begane grond zonder pomp, en convectoren (met zelf maak DBE) op de verdieping). Kunnen jullie een foto uploaden hoe jullie de Cv aansluiting aangesloten hebben. Want als ik het goed begrijp dan is de extra spiraal welke er in zit bedoelt voor aansluiting op een zonnepaneel?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb al eens naar dat Yburg renovatie project gelinkt, daar doen ze alles met een 3,5kW wpboiler die voor SWW zorgt en de vloerverwarming.
Je kan uit gaan van de 2,6kW die de warmtepomp levert en het water zakt richting 40 graden doordat de spiraal vrij laag zit.
Bij mij meet ik op de spiraal 46 graden bij stilstand als net is opgewarmd tot 55 graden (bovenin).
De aansluiting is binnendraad duims, flink groot dus :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
@Speedy-Andre 2,5 kW die de warmtepomp levert, is dat een aanname of ...

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:00:
@Speedy-Andre 2,5 kW die de warmtepomp levert, is dat een aanname of ...
Een beetje wel, er is natuurlijk wel verlies en de overdracht van de spiraal is hoger bij 60 graden.
Zoals anderen al meldden kan je water van 35 graden verwachten, ik meet op de aansluiting 36 graden na een half uur cv bedrijf en dat water moet nog naar de radiators toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 13:44
Waarom blaast de mv-box nog steeds naar buiten? Is die connectie afgeblind of zit er een klep tussen?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
S0epkip schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:09:
[...]

Waarom blaast de mv-box nog steeds naar buiten? Is die connectie afgeblind of zit er een klep tussen?
Als de wpb niet werkt moet de lucht toch ergens heen?
De pijp naar het dak is dan de MV afvoer.
Werkt de wpb, dan zuigt hij aan van de dakdoorvoer en de MV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 22:16
Ik blaas mv op dit moment door de wpb heen als de wpb uitstaat. Lekt dan wel wat lucht langs de gaatjes in de wpb housing. Maar dat is minimaal. Vlinderklep van dakbeschot aanzuiging sluit bij mij dan wel. Die gaat open als de wpb draait. Ben daarmee dus ook niet afhankelijk van het debiet van de MV. Wpb kan aanvullen met lucht van dakbeschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Speedy-Andre schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:29:
[...]

Als de wpb niet werkt moet de lucht toch ergens heen?
De pijp naar het dak is dan de MV afvoer.
Werkt de wpb, dan zuigt hij aan van de dakdoorvoer en de MV.
Dan kun je toch nog steeds door de wpb heen blazen? Het is niet alsof de lucht vanuit huis de coil gaat bevriezen ofzo toch? (Zoals @Kloekie hierboven dus.)

Maar als ik het goed begrijp zorgt de wpb aanzuig zélf voor zoveel onderdruk dat hij zowel de afvoerlucht en evt ook extra lucht via de mv afvoerbuis aanzuigt?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
S0epkip schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:54:
[...]

Dan kun je toch nog steeds door de wpb heen blazen? Het is niet alsof de lucht vanuit huis de coil gaat bevriezen ofzo toch?

Maar als ik het goed begrijp zorgt de wpb aanzuig zélf voor zoveel onderdruk dat hij zowel de afvoerlucht en evt ook extra lucht via de mv afvoerbuis aanzuigt?
Ik heb een keerklep op de aanvoer van de wpb, blaast de MV uit dan gaat de lucht naar buiten.
Gaat de wpb aan dan zuigt hij zo hard (300-390m3/uur) dat hij de keerklep opent.
Bij mij is het niet zo'n probleem als de wpb onnodig lucht binnen krijgt, maar ik schakel toch zijn timers zodanig dat hij als ik kook of douche uit is :)
Zowel de keuken als de badkamer zitten hier op de MV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Speedy-Andre schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:01:
[...]

Bij mij is het niet zo'n probleem als de wpb onnodig lucht binnen krijgt, maar ik schakel toch zijn timers zodanig dat hij als ik kook of douche uit is :)
Zowel de keuken als de badkamer zitten hier op de MV.
Om te voorkomen dat er vet (begrijpelijk, gooi die afzuigkap gewoon door de gevel!) of vocht in de wbp komt? Vocht zou hij toch wel aan moeten kunnen? Het ding doet waarschijnlijk niet anders dan afvoerlucht/buitenlucht condenseren...

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
S0epkip schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:03:
[...]

Om te voorkomen dat er vet (begrijpelijk, gooi die afzuigkap gewoon door de gevel!) of vocht in de wbp komt? Vocht zou hij toch wel aan moeten kunnen? Het ding doet waarschijnlijk niet anders dan afvoerlucht/buitenlucht condenseren...
Vraag maar aan @wizzopa hoe hij aan zijn defrost errors komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
S0epkip schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:03:
[...]

Vocht kan de boiler wel aan, maar niet bij temperaturen rond het vriespunt, dan daalt ook de verdamper temperatuur en moet de boiler te vaak ontdooien waar door de storing "onvoldoende ontdooiing" op treed.

Dat is te voor komen door de regelklep of automatisch of met de hand dicht te doen, als de temperaturen rond het vriespunt dalen.

Met een dichte klep werkt de boiler bij - 7,8 buiten nog steeds, omdat ik in het aanzuig deel nog steeds, ondanks dat de klep dicht is, een uitwisseling van temperaturen heb waar door de temperatuur binnen de grens van -5 valt.

https://imgur.com/L03Qgoc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmm dingetje...
Heeft deze wpb ook een defrost??
Is daar een aparte afvoer of?
Is er uberhaupt een aparte afvoer nodig, voor iets???

Kan nie wachten hij schijnt klaar te zijn voor verzending..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Dylantje2 Ja zeker, en ja hij heeft een afvoer, en nodig. 5/8 elektro buis is meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:27
@Dylantje2 Bij de bekende belgische firma besteld? Hou je telefoon in de gaten want ze willen eerst een afspraak maken alvoor ze gaan leveren.

Ik heb speciaal een 40mm + sifon moeten maken op de plek waar de WPB kwam, de slang heb ik verlengd met een stuk wasmachineafvoerslang :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Jim423 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:07:
@Dylantje2 Bij de bekende belgische firma besteld? Hou je telefoon in de gaten want ze willen eerst een afspraak maken alvoor ze gaan leveren.

Ik heb speciaal een 40mm + sifon moeten maken op de plek waar de WPB kwam, de slang heb ik verlengd met een stuk wasmachineafvoerslang :)
Is dat geen overkill voor maximaal 0,25 liter per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
32mm had ook wel gekund. Maar doorgaans voer ik transportleidingen wel 40 of 50 uit, mocht je in de toekomst een wasmachine of fontein bij willen plaatsen hoef je geen nieuwe buis te maken. Een slang van 6m behoorde ook tot de mogelijkheden naar de dichtstbijzijnde standleiding maar ik vond dit netter.

CV is inmiddels aangesloten echter wordt er weinig verwarmd op het moment (veel zon), hij voegt ongeveer 5-6 graden toe (op 25gr retour) voordat het de ketel in gaat. Zet ik de flow hoger zakt dit helemaal in naar 1-2 graden. Ik vermoed dat het water dan zo snel door de spiraal gaat dat het amper opgewarmd wordt. De CV pomp kan ik niet zachter zetten maar ik vind het wel prima zo, er wordt aardig wat warmte onttrokken aan het vat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Jim423 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:45:
32mm had ook wel gekund. Maar doorgaans voer ik transportleidingen wel 40 of 50 uit, mocht je in de toekomst een wasmachine of fontein bij willen plaatsen hoef je geen nieuwe buis te maken. Een slang van 6m behoorde ook tot de mogelijkheden naar de dichtstbijzijnde standleiding maar ik vond dit netter.

CV is inmiddels aangesloten echter wordt er weinig verwarmd op het moment (veel zon), hij voegt ongeveer 5-6 graden toe (op 25gr retour) voordat het de ketel in gaat. Zet ik de flow hoger zakt dit helemaal in naar 1-2 graden. Ik vermoed dat het water dan zo snel door de spiraal gaat dat het amper opgewarmd wordt. De CV pomp kan ik niet zachter zetten maar ik vind het wel prima zo, er wordt aardig wat warmte onttrokken aan het vat.
Maak je een bypass in de leiding om je pomp heen 2 t-stukken en 2 kranen. Niet zo vreemd dat hij warmte onttrekt in grote hoeveelheden dat ding is 16 kW bij 60 graden en 1500 liter. Hij trek zo je boiler leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik heb op dit moment een T (in de retourleiding), dan een kraan, dan weer een T. (in serie) De 2 T stukken maken een aftakking van/naar de spiraal. Als ik de kraan dichter zet drukt hij meer water door de spiraal, zo kan ik de flow regelen. De complete ketel knijpen kan ik niet, maar ik ben ook bang dat hij dan in storing gaat vallen, die Vailliants zijn nogal gevoelig. Ik heb hem nu 50/50 staan ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hou ik beide in het achterhoofd, ik ga eerst even testen hoe dit werkt. Al komen er weinig koude dagen meer aan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Jim423 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 18:07:

Ok de WAF zal de bezorging moeten regelen.
Yep uit Belgie..

Mijn cv hangt nu op de plek waar hij komt dus...
Zal wel loslopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik trek voorzichtig de conclusie dat de Atlantic met binnen/binnen iets meer (10%) stroom verbruikt.
Nu weer een week met buiten/buiten en kijken of de veranderde lucht aansluiting nog onverwachte dingen geeft zoals meer/ander geluid :)
Voor het geluid hoef ik het niet te doen, het karakter verandert met binnen/binnen naar meer compressor geluid omdat dit niet meer overstemd wordt door de lucht.
Lucht geluid vind ik wat minder storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Hoe heb gemeten dat je 10% meer verbruik heb. Heb je ook niet 10% meer water verbruikt ,of was de lucht temperatuur lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 20:20:
Hoe heb gemeten dat je 10% meer verbruik heb. Heb je ook niet 10% meer water verbruikt ,of was de lucht temperatuur lager.
Aan de lucht(aansluiting) is niets veranderd, behalve buiten misschien.
De zaterdag viel wel uit de toon, omdat ik geen boost gebruikte werd het water 55 ipv 62 graden en trok ik de wpb verder leeg dan anders, bijstoken duurde dus langer maar het was sneller op 55 dan op 62.
Nu is er weer wat veranderd en wordt het warm buiten, dan is er helemaal geen vergelijk meer mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:17:
[...]

Ik kreeg net de sensor binnen. Afgesteld op 4,5 Amp. https://imgur.com/996qoGa

Nu er nog tussen maken.
Hmm, niet geschikt om te detecteren dat een motorloze afzuigkap aan is :9
Als hij aan gaat zet hij een klep open en gaat het licht aan indien ingeschakeld,verbruik zal 10-20W zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Relais parallel aan de klepmotor of je verlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op maandag 9 april 2018 @ 23:10:
Relais parallel aan de klepmotor of je verlichting?
Is allemaal 230V, een adapter die iets voedt zou kunnen.
Als Domoticz maar een signaal krijgt en ook als hij uit gaat :)
Nog even over denken, uiteindelijk stuur ik de klep bij de Itho dicht en ik denk dat ik dat tijdens een douche ook doe (dan gaat de Itho naar stand 3 aan de hand van de vochtigheid).

Afbeeldingslocatie: http://cdn.learn.edwinrobotics.com/wp-content/uploads/Schematics_LTV816_updated.png

Uitgang op een Wemos of een nog simpeler ding dat wifi heeft :P

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-04-2018 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

https://drive.google.com/...VWDI3U3NYZVJYUUpiYWtNREUw

arrived........ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Nu nog ff paar sterke armen regelen van de week... [ 2 verdiepingen pfff ]
Beugels waar ik hem mee op ga hangen monteren.
https://drive.google.com/...jNlhJdnF0MHRLa25GaWFWenp3
En dan aansluiten..

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 10-04-2018 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:03:

En dan aansluiten..
Wat is de maat van de hoeklijn , misschien een schoortje er in lassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:36:
[...]

Wat is de maat van de hoeklijn , misschien een schoortje er in lassen?
80x80...staal, zal iets ingekort worden aan de kant waar de WPB op komt, zodat hij mooier past[ rond ]
En de kant tegen de muur is 80cm

Zat er ook al aan te denken, maar de staal boer zei..
Daar kun je een koe opzetten..
Leeg was ong 90kg en vol dacht ik totaal dan iets van 300 ...
Anders een staalkabel later er tussen spannen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:44:
[...]

80x80...staal, zal iets ingekort worden aan de kant waar de WPB op komt, zodat hij mooier past[ rond ]
En de kant tegen de muur is 80cm

Zat er ook al aan te denken, maar de staal boer zei..
Daar kun je een koe opzetten..
Leeg was ong 90kg en vol dacht ik totaal dan iets van 300 ...
Anders een staalkabel later er tussen spannen..
De staalboer zal het wel weten toch, komt de boiler rechtstreek op het ijzer of op een plaat hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:00:
[...]
De staalboer zal het wel weten toch, komt de boiler rechtstreek op het ijzer of op een plaat hout.
Dikke rubber tegel tussen de muur en de beugels.
28mm betonplex op het staal.[ rond mee gezaagd ]
Daarop weer dikke rubberen tegel
daar de WPB op.
Krijg jeuk van trilling.
En anders zou op op de houten zoldervloer staan..
Dus dit moet schelen hoop ik.

Bromt hij mij te hard, gaat er over de wp een geluiddempende/absorberende isolatie omheen..

Heb er zin in. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik heb er inmiddels een MDF 18mm kastje omheen gebouwd met 5cm isolatie rondom de ''kop''.
Ik hoor nu nog steeds de ventilator zoemen maar het gebrom van de compressor is nagenoeg weg. Het ventilatorgeluid komt eruit via de aanzuigleiding maar dit is niet veel harder dan het geluid van mijn 19inch rack.

Aangezien mijn WPB bijna continu draait en deze woning aardig warm wordt in de zomer (32+ met de ramen open) heb ik een Ruck vliesfilter gekocht voor de aanvoer en een bochtje SAFE 150mm. Nu kan ik door 2 buizen om te steken (zit met SAFE koppelingen aan elkaar) de vliering koelen (en daarmee ook de 1e etage). Alleen nog even kijken wat effectiever is qua aanvoer: 50/50 bi/bu (winterstand) of 100 % binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is de vraag of ik er nog langs kan komen als ik de kop isoleer, mooi dat het helpt :)
Dat zou hem bij mij als hij op binnen/binnen staat nog acceptabeler maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Jim423 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 22:44:
Ik heb er inmiddels een MDF 18mm kastje omheen gebouwd met 5cm isolatie rondom de ''kop''.
Ik hoor nu nog steeds de ventilator zoemen maar het gebrom van de compressor is nagenoeg weg. Het ventilatorgeluid komt eruit via de aanzuigleiding maar dit is niet veel harder dan het geluid van mijn 19inch rack.

Aangezien mijn WPB bijna continu draait en deze woning aardig warm wordt in de zomer (32+ met de ramen open) heb ik een Ruck vliesfilter gekocht voor de aanvoer en een bochtje SAFE 150mm. Nu kan ik door 2 buizen om te steken (zit met SAFE koppelingen aan elkaar) de vliering koelen (en daarmee ook de 1e etage). Alleen nog even kijken wat effectiever is qua aanvoer: 50/50 bi/bu (winterstand) of 100 % binnen.
Picture? :-)
Safe koppelingen?

@Speedy-Andre
welke isolatie heb je er om heen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb om het vat (dus niet om de plastic bovenkant) een paar glaswolplaten gewikkeld, vastgezet met een paar spanbandjes. Als ik nu mijn hand steek tussen de isolatie en het vat voel je duidelijk warmte, ik ga er dus maar vanuit dat er hierdoor minder verlies is.

Het scheelt ook dat de glaswoldeken nog over was van een ander project dus het kost niets.

PS. Niet te vaak je hand ertussen steken want glaswol kriebelt als de neten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dylantje2 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 07:25:
[...]

@Speedy-Andre
Nog niets, maar vanwege de beperkte ruimte ga ik eens kijken of ik binnen de kap iets kan doen.
Hout met isolatie doet natuurlijk meer maar dat is weer 7cm extra en dan nog rechthoekig ook.
Iets om de boiler heen doen werkt denk ik het beste als je dat zo goed als luchtdicht maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:53:
[...]

Nog niets, maar vanwege de beperkte ruimte ga ik eens kijken of ik binnen de kap iets kan doen.
Hout met isolatie doet natuurlijk meer maar dat is weer 7cm extra en dan nog rechthoekig ook.
Iets om de boiler heen doen werkt denk ik het beste als je dat zo goed als luchtdicht maakt :)
Achter de kap heb je geen ruimte en er zit al een soort van bitume geluiddemping in. Wat ze wel kan doen is alle kabeltjes extra vast zetten tegen rammelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 07:25:
[...]

Picture? :-)
Safe koppelingen?

@Speedy-Andre
De Safe koppeling https://www.ventilatiesho...n/spiro-hulpstukken-safe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:03:

En dan aansluiten..
nvt

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2018 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Speedy-Andre Nee ik veronderstelde een betonnenvloer, wat bij verder lezen niet zo bleek te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:43:
@Speedy-Andre Nee ik veronderstelde een betonnenvloer, wat bij verder lezen niet zo bleek te zijn.
Bij @Dylantje2 niet nee.
Ik was wel bang voor gebrom, maar je hoort alleen de compressor en de lucht :)
Het eigen gewicht en dat van het water dempt de trillingen, hier staat hij op beton en een dun lapje tapijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
@Dylantje2 ik adviseer echt een schoor, co2 is al niet betrouwbaar, en als het dat wel is zal hij minstens wat uit buigen door het gewicht, hangt ie schuin voorover dus!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
456456

Voor de geïnteresseerden: Filter zit ertussen. 100% bi aanzuiging maar laten vallen maakt teveel aanzuiggeluid. Ook de klepmotor geinstalleerd. Hier zat voorheen een terugslagklep maar deze ging nooit open. Nog een veer eruit gehaald maar toen ging hij niet meer dicht. :+ De klep gaat open als MV niet op stand 3 staat+temperatuur op zolder >+24C gr is. If else > klep sluit. Zo zal hij opengaan als de condensdroger draait bijv. is het idee.

@Dylantje2 dit zijn de safe koppelstukken, de rubbers kun je niet zien die zitten in de spiro geschoven. Let niet op de randen ik moet nog schilderen.
5

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 11-04-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:49:
@Dylantje2 ik adviseer echt een schoor, co2 is al niet betrouwbaar, en als het dat wel is zal hij minstens wat uit buigen door het gewicht, hangt ie schuin voorover dus!
mmmwwhaaa zit er wel steeds aan te twijfelen..
Dus ik denk maar aan om er dan toch een staalkabel te maken als schoor met een spanner.
https://www.staalkabelstu...adspanner-m8-din1478.html

Kan ik hem eerst op spanning trekkken
En indien daarna ff aantrekken...

Idee goed gekeurd?? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Wolly schreef op woensdag 11 april 2018 @ 09:25:
Ik heb om het vat (dus niet om de plastic bovenkant) een paar glaswolplaten gewikkeld, vastgezet met een paar spanbandjes. Als ik nu mijn hand steek tussen de isolatie en het vat voel je duidelijk warmte, ik ga er dus maar vanuit dat er hierdoor minder verlies is.

Het scheelt ook dat de glaswoldeken nog over was van een ander project dus het kost niets.

PS. Niet te vaak je hand ertussen steken want glaswol kriebelt als de neten :/
Zou hier eens informeren..
https://www.easy-noisecontrol.nl/

Zij hebben geluidsabsorberende isolatie.
Ik isoleer tegen geluid, en dan heb je warmte meestal gelijk meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:28:
[...]

Dus ik denk maar aan om er dan toch een staalkabel te maken als schoor met een spanner.

Dan zou ik de kabel vervangen door een plaat strip bij de ijzerboer vandaan. En ook de voor kant van je beugels met strip aan elkaar koppelen of de houten plaat met spaanplaat schroeven vast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:54:
[...]Dan zou ik de kabel vervangen door een plaat strip bij de ijzerboer vandaan. En ook de voor kant van je beugels met strip aan elkaar koppelen of de houten plaat met spaanplaat schroeven vast zetten.
De plaat van 28mm wordt met slotbouten aan de beugels bevestigd..
De stalen strip ook aan zitten denken.
1 probleem als de 2 hoeken ook maar iets uit de haak zijn, hangt eea scheef.... 8)7
Met de kabels kan ik de wpb richten.. :z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:03:
[...]

De plaat van 28mm wordt met slotbouten aan de beugels bevestigd..
De stalen strip ook aan zitten denken.
1 probleem als de 2 hoeken ook maar iets uit de haak zijn, hangt eea scheef.... 8)7
Met de kabels kan ik de wpb richten.. :z :z
Je kan ook met de strip even goed gebruikmaken van je spanners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie een zelfde motorzadel als ik heb op de klep, heb je de as ingekort?
Hoe heb je de regeling uitgevoerd met de voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Niks speciaals, ik stuur gewoon een 230VAC relais vanuit de MV die het hulpcontact klepmotor verbreekt als je hem op stand 3 zet. Zit in dat lasdoosje wat je ziet liggen. Hoezo de as inkorten? Die steekt gewoon door de klepmotor heen en zit vast met een boutje. Ik heb niks gemodificeerd, motor erop, boutje en gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 11-04-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dan heb je een iets andere motor, bij de mijne kan de as er niet geheel door.
Ik heb andere plannen om hem aan te sturen, sluiten als ik douche of de afzuigkap aan heb.
Via een omweg kan de lucht van de MV nog wel naar de wpb gaan, maar als de wpb niet draait is de keerklep dicht en is de weg naar buiten die met de minste weerstand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik heb de Joventa DAN N. Je kan hem ook limiten op bijv 30graden uitslag. De klepmotor wordt de vervanger van de regelklep of komt hij op de aanvoer WPB? Heb je een schema van hoe je het wilt gaan bouwen nu dan, ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het lucht schema is vrij eenvoudig:

-T-stuk op MV naar buiten en naar wpb
-T-stuk op dakdoorvoer naar MV en wpb
- op aanvoer wpb de keerklep, dan T-stuk naar dakdoorvoer en MV via de regelklep

Schakelen ga ik met een Sonoff 4-voudioge switch doen, die de motor stuurt (2x), de pomp en PV ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Zo even een schema in elkaar gedraait om op basis van de rv meting in de douche en de buiten temperatuur de klep van de kamer/keuken en de mv naar de wpb te sturen. En als bonus de mv naar stand 3 voor extra afzuiging in de douche.

Nu eens kijken wat er in het magazijn ligt.

[ Voor 13% gewijzigd door wizzopa op 13-04-2018 04:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:28:
[...]

Een stripje lassen is wat eenvoudiger, maar je kunt misschien niet lassen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:56:[...]Een stripje lassen is wat eenvoudiger, maar je kunt misschien niet lassen?
Lassen is niet helemaal mijn ding
Maar dit zou wel lukken..
Besluit genomen...
Ik boud er een strip tussen, staalkabels kosten jackpot. Strip paar knaken..
Met een boud omdat het net zo makkelijk is. 4 gaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:26:
[...]

Lassen is niet helemaal mijn ding
Maar dit zou wel lukken..
Besluit genomen...
Ik boud er een strip tussen, staalkabels kosten jackpot. Strip paar knaken..
Met een boud omdat het net zo makkelijk is. 4 gaatjes.
Dat is ook weer zo...... Eerst losjes aan de muur, dan je houten plaat bevestigen en dan verder aandraaien tegen muur, en als de bevestiging daarvan sterk genoeg is blijft ie prima hangen, kun je zelf ook met een gerust hart op je plateau gaan staan als je er net niet bij kan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:32:
kun je zelf ook met een gerust hart op je plateau gaan staan als je er net niet bij kan.
Hoe weet jij dat??
Misschien ben ik wel een stuk zwaarder als de WPB..:-) O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:34:
[...]

Hoe weet jij dat??
Misschien ben ik wel een stuk zwaarder als de WPB..:-) O-) O-)
Met een strip ertussen kan ie wel 1000 kg hebben. De muur misschien niet hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:19:
[...]Met een strip ertussen kan ie wel 1000 kg hebben. De muur misschien niet hi
Muur ook ooit zelf gemaakt dus het gaat goed komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De Sonoff 4 ch is binnen, hij werd bij een afhaalpunt gedumpt ipv hem eerst op mijn adres aan te bieden |:(
Ik lees dat er one-wire sensors toegevoegd kunnen worden, dat scheelt weer een extra Esp ding :)
Flashen moet serieel, eerst uitzoeken hoe ik dat in elkaar ga flansen en het is geen 8266 maar 8285 chip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@Dylantje2 @reneeke1970 Wat een opmerking over een schoortje al niet te weeg brengt. ;)

Goed bezig zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:42:
De Sonoff 4 ch is binnen, hij werd bij een afhaalpunt gedumpt ipv hem eerst op mijn adres aan te bieden |:(
Ik lees dat er one-wire sensors toegevoegd kunnen worden, dat scheelt weer een extra Esp ding :)
Flashen moet serieel, eerst uitzoeken hoe ik dat in elkaar ga flansen en het is geen 8266 maar 8285 chip.
Als dit je lukt...
Houd ik me aanbevolen..
Ik heb wel 10 "gewone" esp geflasht met espeasy...
Maar die 4 channel niet gelukt... grrr
Welke firmware zet je erop? [ Espeasy is meest simpel, en werkt perfect met veel systemen en sensoren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb nog niet alles uitgezocht, een 8266 firmware is anders dan die voor de 8285 waardoor hij niet start.
Omdat compileren bij mij niet vaak goed gaat heb ik een passende .bin van een forum gedownload.
Een van de rare dingen met de 4 ch is dat rx en tx op de pcb verkeerd om staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 20:33:
Ik heb nog niet alles uitgezocht, een 8266 firmware is anders dan die voor de 8285 waardoor hij niet start.
Omdat compileren bij mij niet vaak goed gaat heb ik een passende .bin van een forum gedownload.
Een van de rare dingen met de 4 ch is dat rx en tx op de pcb verkeerd om staan :+
MM
Heb je je usb op 3.3 volt staan:
https://www.letscontrolit...=5&t=2616&start=80#p19336

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 09:10
is een Atlantic Explorer V3 te combineren met een Daikin Altherma Hybride ? en is dit interessant / rendabel ?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Voor zo ver ik in de documentatie kan vinden levert de Daikin tapwater met de gasketel.
Dat zou dan 25% zuiniger moeten zijn dan 'andere' hr ketels en dan bedoelen ze oude modellen.
Het verschil met een nieuwe is maar 10% dus relatief weinig winst :)
Mogelijk is de Daikin bij vorst de beste keus omdat hij dan gas kiest en de Atlantic het moeilijk heeft (cop >2).
Ik vraag me wel af hoe je ze samen moet aansluiten want de Daikin start gewoon als er water wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 09:10
OK. Dank voor de input.
Installateur geeft aan dat het prima gaat werken.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmm Heren bezitter van de atlantic...
Ik zie naast de rode dop [ warmwateruitgang ] nog een puntstuk zitten..
Maar ik kan nergens vinden wat ik daar op aan kan sluiten.
Ik heb de versie met extra spiraal. in en uitlaat, snap ik
blauw en rood, voor de Fransen makkelijke kleuren, dus snap ik ook
Het plekje waar mijn dallas temp sensor in ga stoppen om temp te monitoren.. lukt ook.
Condens aansluiting simpel
Kabelingang voor de evt extra schakelingen [ nog ff niet te snappen ] maar weet hem te vinden

Maar die ene ingang naast de rode..???

Dan nog een dingetje..
Kan iemand in jip en janneke uitleggen hoe ik die extra schakelingen kan gebruiken/?
Spanningloos contact? is dat "gewoon"een draadje ff doorlussen om te proberen? [ C1 en C2 ]
Fotovoltaïsche verbinding contact? hoe test ik die? spanning erop zetten? [ B1 en B2 ]
Dan 3de: Fotovoltaïsche celllen verbinden spanningsloos contact [ A1 en A2 en B1 en B2 ] Lijkt wel Higher Math..:-)

En dan nog bij 9.3 : Aansluiting zonnestation?? Ook weer met B1 en B2.. Grr..
Soms zou ik willen dat electronica geleerd had. ipv bouw... [ soms dan he ]

Ps: Hij staat al boven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Dylantje2 Is al een keer eerder voorbij gekomen. Is voor het laten circuleren van warm water in grote installaties om instant warm water uit de kraan te krijgen. @Speedy-Andre gaat je vast wel vertellen hoe het met de draadjes moet.

[ Voor 18% gewijzigd door wizzopa op 17-04-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Meegeleverde afsluitdop erop draaien als je hem niet gebruikt, anders een mooi waterballet :9
Eindelijk de Sonoff 4ch kunnen flashen naar EspEasy met een 3,3V usb ding, nu klooien met rules e.d. zodat ie op de knoppen reageert en de leds aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:17:
Meegeleverde afsluitdop erop draaien als je hem niet gebruikt, anders een mooi waterballet :9
Eindelijk de Sonoff 4ch kunnen flashen naar EspEasy met een 3,3V usb ding, nu klooien met rules e.d. zodat ie op de knoppen reageert en de leds aanstuurt.
Vertel @Dylantje2 hoe de draadjes er aan moeten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@Dylantje2 C1 en C2 kunnen gebruikt worden om een ketel aan te sturen. Om de boiler op te warmen. Die gebruik je dus niet. B1 verbind je door met A2. Wanneer je nu B2 met A1 verbind gaat de boiler opwarmen naar 62. Volgens de handleiding. Komt er dus op neer dat je 230V spanning op B1 en B2 zet. In de handleiding staat 1x de nul op B1 en 1x de nul op B2 in een ander schema. Maak ik uit op dat fase-nul omdraaien gewoon kan op deze contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
on Sw1_On do
    gpio,4,1
    inputswitchstate 0,1
endon
on Sw1_Off do
    gpio,4,0
    inputswitchstate 0,0
endon

on Sw2_On do
    gpio,5,1
    inputswitchstate 9,1
endon
on Sw2_Off do
    gpio,5,0
    inputswitchstate 9,0
endon

on Sw3_On do
    gpio,12,1
    inputswitchstate 10,1
endon
on Sw3_Off do
    gpio,12,0
    inputswitchstate 10,0
endon

on Sw4_On do
    gpio,15,1
    inputswitchstate 14,1
endon
on Sw4_Off do
    gpio,15,0
    inputswitchstate 14,0
endon

Eerst dit gevecht winnen, anders heeft draadjes erop schroeven weinig zin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:59:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
on Sw1_On do
    gpio,4,1
    inputswitchstate 0,1
endon
on Sw1_Off do
    gpio,4,0
    inputswitchstate 0,0
endon

on Sw2_On do
    gpio,5,1
    inputswitchstate 9,1
endon
on Sw2_Off do
    gpio,5,0
    inputswitchstate 9,0
endon

on Sw3_On do
    gpio,12,1
    inputswitchstate 10,1
endon
on Sw3_Off do
    gpio,12,0
    inputswitchstate 10,0
endon

on Sw4_On do
    gpio,15,1
    inputswitchstate 14,1
endon
on Sw4_Off do
    gpio,15,0
    inputswitchstate 14,0
endon

Eerst dit gevecht winnen, anders heeft draadjes erop schroeven weinig zin :P
Heb je espeasy erop zitten??
Welke systeem wil je gebruiken?
Je kunt heel simple via espaeasy naar verschillende domotica systemen sturen.
Wil je perse mqtt gebruiken?
Of wat is deze code?

Als je hebt geflasht kun je heel simpel deze http code gebruiken:
Waarbij je het ip moet aanpassen en gpio en 1 of 0

En dus in de esp niet de switch moet gaan gebruiken.

Ps:
Heb je een how to flash?
Heb ook nog een 4 channel liggen, die ik niet geflasht krijg..

En tsja @Jim423
Bedankt... Maar ik mis dan het droge contact?
Ik snap er echt niet veel van..
Er zijn 3 manieren van aansluiten. wat zijn de mogelijkheden..
Maar beter, wat ik moet ik niet doen om de wpb op te blazen..

Edit 2:
@Speedy-Andre
Waterballet... Bedankt voor de tip

Maar waarvoor dient de aansluiting?
Kan/of moet ik er iets mee?

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 18-04-2018 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@Dylantje2 Is voor het laten circuleren van warm water in grote installaties om instant warm water uit de kraan te krijgen. En nee je kan er niets mee, of je moet een ringleiding voor warm water door je huis aan leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dylantje2 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:12:
[...]

Heb je espeasy erop zitten??
Welke systeem wil je gebruiken?
Je kunt heel simple via espaeasy naar verschillende domotica systemen sturen.
Wil je perse mqtt gebruiken?
Of wat is deze code?

Als je hebt geflasht kun je heel simpel deze http code gebruiken:

[...]

Waarbij je het ip moet aanpassen en gpio en 1 of 0

En dus in de esp niet de switch moet gaan gebruiken.

Ps:
Heb je een how to flash?
Heb ook nog een 4 channel liggen, die ik niet geflasht krijg..

Edit 2:
@Speedy-Andre
Waterballet... Bedankt voor de tip
Ik heb EspEasy op de Sonoff, flashen lukte met een tool die bij Nodemcu zit, ESP8266flasher.exe.
Met Wi8.1 werkt een usb/serieel ding met CH340 chip en 3,3V out goed, met een FTDI ging het niet.
Flashen lukte eerst niet omdat ik de Sonoff niet in flash mode kreeg (usb ding geeft te weinig prik).
Met de eigen 230V voeding lukte dat wel, knop 1 indrukken en dan prik erop.
Flasher instellen op 115200bd, 1MB, 40MHz en DOUT.
Ik heb deze blog gevolgd en daar zie je het usb ding ook.

Ik wil hem met Domoticz laten praten en ben nog bezig met schakelaars indelen, voor de klep kan ik misschien een meerstanden versie nemen zodat ik ze in 1 module heb :)

De code zou de schakelaars, leds en relais moeten besturen, maar er zit duidelijk nog iets fout :+
Met name de naamgeving van de schakelaars zal nog niet kloppen en ik zie interrupts bij de knoppen waar ik niet bij kan (toegewezen aan iets anders denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@Speedy-Andre
Dank ga de blog eens volgen

Als je esp easy erop hebt.
Mijn http code gebruiken zonder een switch in de esp te maken.. [ wel ff weten welke gpio je gbruikt ]

Maak een dummy in domoticz.
En daar de on en off code gebruiken.
En tada het werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s5kJOmFcgorc8IMS3CYI7wk3/medium.jpg

Nog geen feedback, maar ik kan alles bedienen :9
Ik zie dat er per switch timers toegevoegd kunnen worden, leuk om mee te beginnen en dan later als er meer sensors actief zijn gaan die de boel regelen.
De klepmotor aansturen bekijk ik nog, helemaal open of dicht is geen kunst maar een stand als half open wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Kun je niet programmeren dat hij de open actie afbreekt als hij half open is? Door na x tijd open en dicht weer op off/off te gooien. Dat is vanuit gesloten en open toestand dezelfde tijd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hij doet (onbelast) 8-10s over een complete beweging.
In Domoticz kan ik schakelaars een vertraagde start meegeven die per seconde instelbaar is :)
Maar goed,er zijn nog meer factoren die hem laten schakelen zoals luchtvochtigheid in de badkamer en het feit dat de afzuigkap draait (dan gaat hij geheel dicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Doe een blockley
Maak er een dummy dimmer van.
Die kun je simpel op x % zetten
En dan iedere sonoff switch apart is makkelijker
te schakelen dan een multiswitch,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie dat je een puls naar een gpio kan sturen: http://<espeasyip>/control?cmd=LongPulse,15,1,600 :)
Dat is handig voor dat andere projectje, de Axa raamopener om een ipcam verticaal mee te bewegen.
Daar heb ik inmiddels een shield voor gevonden die met de Axa praat en op neergaande pulsen reageert :9
Die pulsen met een draadje naar 0V lukt wel, maar een Nodemcu die dit doet nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:19:
Ik zie dat je een puls naar een gpio kan sturen: http://<espeasyip>/control?cmd=LongPulse,15,1,600 :)
Dat is handig voor dat andere projectje, de Axa raamopener om een ipcam verticaal mee te bewegen.
Daar heb ik inmiddels een shield voor gevonden die met de Axa praat en op neergaande pulsen reageert :9
Die pulsen met een draadje naar 0V lukt wel, maar een Nodemcu die dit doet nog niet.
Mooi dat gefreubel, old school met relais gaat ook prima. Ik heb net de motor op de klep gezet. Schroefdraad getapt in de gaatjes van de klep 2 x een boutje van 5X25 en 2 moertjes en klaar. https://imgur.com/bPaobLp
https://imgur.com/S77ivP6

Nu bij Ali 2x een Sonoff TH10 met temperatuur en RV voeler bestellen, en een 2de motor.

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 19-04-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:07:
[...]

Mooi dat gefreubel, old school met relais gaat ook prima. Ik heb net de motor op de klep gezet. Schroefdraad getapt in de gaatjes van de klep 2 x een boutje van 5X25 en 2 moertjes en klaar. https://imgur.com/bPaobLp
https://imgur.com/S77ivP6

Nu bij Ali 2x een Sonoff TH10 met temperatuur en RV voeler bestellen, en een 2de motor.
mmm die motor?? heb ik die gemist in de thread??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 20:56:
[...]

mmm die motor?? heb ik die gemist in de thread??
In welk opzicht gemist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Die is inderdaad al een keer gepost + binnenwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Jim423 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 21:00:
Die is inderdaad al een keer gepost + binnenwerk :)
Maar zit nu vast op de klep en werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Wat ik bedoel..
Heb je die misschien ook hier gepost??
Een materiaal lijstje misschien?is wel handig..
ik wil ook zo'n klep _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 21:39:
[...]

Wat ik bedoel..
Heb je die misschien ook hier gepost??
Een materiaal lijstje misschien?is wel handig..
ik wil ook zo'n klep _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
De van oorsprong hand bediende klep komt bij de ventilatieshop vandaan en de motor bij Aliexpress. De motor is voor open of dicht.
https://www.ventilatiesho...elklep-125mm-handbediend/
Of de dure uitvoering https://www.ventilatiesho...omotoren-en-regelkleppen/
https://www.aliexpress.co...=a2g0s.9042311.0.0.yQimqO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op donderdag 19 april 2018 @ 21:59:
[...]

De van oorsprong hand bediende klep komt bij de ventilatieshop vandaan en de motor bij Aliexpress. De motor is voor open of dicht.
https://www.ventilatiesho...elklep-125mm-handbediend/
Of de dure uitvoering https://www.ventilatiesho...omotoren-en-regelkleppen/
https://www.aliexpress.co...=a2g0s.9042311.0.0.yQimqO
Thanks...!!

Even voor mijn beeld..
Je bedient de uitblaas hiermee? als koude lucht in je ruimte?
Of de inlaat?
De gedachte hierachter??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 22:02:
[...]

Thanks...!!

Even voor mijn beeld..
Je bedient de uitblaas hiermee? als koude lucht in je ruimte?
Of de inlaat?
De gedachte hierachter??
Het doel van de kleppen, ten eerste de ventilatie in mijn douche verhogen en bij te lage temperaturen de lucht toevoer naar de wpb afsluiten om te voorkomen dat ik ontdooi fouten krijg op de wpb.

Hoe gaat dat werken, ik meet de rv in de douche is deze te hoog gaat de klep welke in het kanaal zit naar de open keuken/kamer dicht gelijk wordt de mv naar stand 3 geschakeld , ook wordt de klep die de lucht uit de mv naar de wpb stuurt in standby gezet om te kunnen sluiten. Dit sluiten gaat pas gebeuren als de buiten temperatuur richting het vriespunt gaat.
De rv en de buiten temperatuur meet ik met een SonoffTH 10. De schakeling is heel basic, zal deze bij mijn foto's plaatsen als ik er mee aan de gang ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb de motorsturing inmidels voor elkaar met de Sonoff 4 ch, alles kan in principe met timers.
De motor gaat naar de middenpositie als ik een puls van 4s geef, de puls daarna moet minstens 2x de looptijd zijn omdat de motor 2 kanten op kan gaan.
Geheel open of dicht kan wel met een vaste tijdsduur, je zet er prik op tot hij de eindschakelaar bereikt.
De andere 2 schakelaars gaan de pomp en eventueel de PV ingang aansturen.
Omdat alles met http commands werkt kan elk domotica programma er wel iets mee ;)
Ik kijk nog naar de montage van de motor, de manier van @wizzopa is best snel gefixt en oogt stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmm zit met een dilemma...

Ik heb de dak doorvoer van mijn combi ketel over...
Ik wil hem niet gesplit gaan gebruiken, aangezien dit te weinig zal zijn voor de WPB..

Dus ik wil de in en de uitlaat gebruiken bij de WPB.

Alleen wat is wijsheid..
Gebruik ik hem voor de inlaat of juist voor de uitlaat.
Zit een zolder raam naast de WPB..
En echt kan er ook nog zo een dakdoorvoer bij maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op zondag 22 april 2018 @ 21:59:
mmm zit met een dilemma...

Ik heb de dak doorvoer van mijn combi ketel over...
Ik wil hem niet gesplit gaan gebruiken, aangezien dit te weinig zal zijn voor de WPB..

Dus ik wil de in en de uitlaat gebruiken bij de WPB.

Alleen wat is wijsheid..
Gebruik ik hem voor de inlaat of juist voor de uitlaat.
Zit een zolder raam naast de WPB..
En echt kan er ook nog zo een dakdoorvoer bij maken...
Ik zou zeggen inlaat.

Pagina: 1 ... 11 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.