AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Hou het maar op lucht, meestal in de boiler. En ja bij mij komt er ook water uit.Jim423 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 20:43:
Ik heb een 6 bar Duco. Deze loost niks bij een verwarming van 47 naar 62gr. Dit kan ik zien omdat de glijbaan nog kurkdroog is. Bij het drukken op de testknop komt er wel wat water uit. Maar misschien zit er bij mij ergens nog lucht in het systeem, ik merk dat de kraan ook iets meer druk heeft de eerste 2sec.
[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 31-03-2018 21:18 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Hoewel alles anders ging dan ik dacht weet ik wat meer over hoe hij met 'afwezig' om gaat.
Zelfs als je de avond vooraf zegt dat je morgen aanwezig bent begint hij braaf met de 1e timer.
Ik zag op tijd dat hij maar naar 50 ging in 30 minuten en stelde 55 in wat hem een uurtje kostte.
Dan lekker leeg gedoucht (het voelde niet koud maar wel 95 liter warm getapt) waarna ik hem op lage snelheid heb gezet (binnen/binnen).
Het display gaf 28 graden aan en dat kreeg hij in 3,5 uur naar 55 graden.
Dit alles gaf een verbruik van 2,46kWh en ik ben eigenlijk wel blij met hoe stil hij werkt bij 300m3/uur
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Hoe zou ik dit eruit kunnen krijgen? Schudden doet niks en er zit geen ontluchter bovenop. Ik hoor trouwens geen vreemde geluiden tijdens het douchen of watergeruis bij de boiler.wizzopa schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 21:15:
[...]
Hou het maar op lucht, meestal in de boiler. En ja bij mij komt er ook water uit.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Waarschijnlijk heb je bij het aansluiten van je warm waterleiding gezien dat er een nylon prop met daar in en rv stalen buis zit, dit is een bocht die richting de boven kant van boiler gaat, dat is ook de rede dat je de boiler niet via de warm water kant kan aftappen. Hier blijft dus wat lucht achter.
Overdruk beveiliging 8bar en bij iedere keer opwarmen WPB loopt er wat uit.
Dit gaat heel rustig, soms wat druppeltjes. Dat moet ook wel, want water dat opwarmt zet uit (tot wel paar % van het volume) en water is moeilijk te comprimeren in tegenstelling tot de meeste gassen.
@AUijtdehaag Hoe loopt de lucht toevoer bij die installatie die je gemaakt hebt bij jouw kennis?
Als ik op de fotos kijk zie ik MV naar ?dakbeschot? naar WPB naar pijp.
Zit er op de aansluiting naar het dakbeschot nog een terugslagklep?
Bij mij heb ik MV naar T-stuk op WPB samen met dakbeschot (met terugslagklep naar dakbeschot), maar zit er aan te denken om de terugslagklep te verwijderen zodat warme lucht van de MV ook on de pannen kan komen. Ben dan alleen nog bang voor vocht onder de pannen. Zou het wel mooi vinden als ik met de MV de dakpannen naar 19°C kan krijgen
Wil dan ook het T-stuk van de WPB afhalen, dit lijkt nu 1 van de onderdelen die veel geluid doorlaat.
[ Voor 19% gewijzigd door wizzopa op 31-03-2018 23:03 ]
Ik ben nieuw in dit topic en ik weet niet helemaal zeker of ik helemaal goed zit hier. Maar van de week heb ik een offerte laten maken voor een dak vol met zonnepanelen. Graag had ik daarbij een zonneboiler gehad. Echter is deze niet lekker te bevestigen dat het esthetisch nog netjes is, en het maximale rendement behaald kan worden. Daardoor kwam de beste man met het advies om een elektrische warmtepomp te nemen die kan worden ingeregeld voor tapwater op basis van het extra op te wekken stroom via de PV installatie.
Hij heeft een offerte gedaan voor een Atlantic Explorer Versie 3 (productnaam: Atlantic 200FS warmtepomp boiler Explorer Cozy 1,8 kw). Heeft iemand hier ervaring mee in dit topic en ben ik ook voor dat apparaat hier in het juiste topic?
Huidige verbruik elektra is 4300 per jaar. Met de PV installatie gaan we 5500 opwekken gezien we verwachten meer stroom te gaan verbruiken in de toekomst, daarbij heb ik liever gelijk alles aangesloten dan over 3 jaar extra panelen te moeten kopen en monteren (dat moet ik al laten doen, gezien twee linkerhanden).
Ik hoop dat iemand hier me kan melden of ik hier goed zit, en of zoiets als dat de investering waard is, en of het überhaubt nuttig is. Voor tapwater in de keuken maken we al gebruik van een Quooker Flex(?).
Kosten: € 2.515,35 (incl. installatie, gat in het dak voor aanvoer lucht, inregelen
Daarvan krijg ik terug: 1250 euro subsidie en 436,55 euro BTW, ik geloof namelijk dat we die kunnen terugvorderen. De netto investering zal dus uiteindelijk 828,80 of 1264 (afhankelijk van aftrekbaarheid BTW) zijn. Volgens de beste man zou het binnen 2 jaren terugverdient moeten wezen. Het is niet de bedoeling het ding te gebruiken voor radiatorwater (radiatoren en vloerverwarming)
Productinfo: https://navetto.nl/produc...xplorer-hybride-versie-3/
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 01-04-2018 00:55 ]
Aanvoer: T-stuk + Uitblaas mechanische afzuiging + Aanzuig Atlantic + Klober verlaagde ventilatiepan (onder de zonnepanelen)
Afvoer: uitblaas door dakbeschot onder de dakpannen. (het zou koude droge lucht "moeten" zijn)
Ik heb geen gebruik gemaakt van een t-klep.
[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2018 08:03 ]
Zou hier eens vooraan beginnen te lezen:Kecin schreef op zondag 1 april 2018 @ 00:16:
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in dit topic en ik weet niet helemaal zeker of ik helemaal goed zit hier. Maar van de week heb ik een offerte laten maken voor een dak vol met zonnepanelen. Graag had ik daarbij een zonneboiler gehad. Echter is deze niet lekker te bevestigen dat het esthetisch nog netjes is, en het maximale rendement behaald kan worden. Daardoor kwam de beste man met het advies om een elektrische warmtepomp te nemen die kan worden ingeregeld voor tapwater op basis van het extra op te wekken stroom via de PV installatie.
Hij heeft een offerte gedaan voor een Atlantic Explorer Versie 3 (productnaam: Atlantic 200FS warmtepomp boiler Explorer Cozy 1,8 kw). Heeft iemand hier ervaring mee in dit topic en ben ik ook voor dat apparaat hier in het juiste topic?
Huidige verbruik elektra is 4300 per jaar. Met de PV installatie gaan we 5500 opwekken gezien we verwachten meer stroom te gaan verbruiken in de toekomst, daarbij heb ik liever gelijk alles aangesloten dan over 3 jaar extra panelen te moeten kopen en monteren (dat moet ik al laten doen, gezien twee linkerhanden).
Ik hoop dat iemand hier me kan melden of ik hier goed zit, en of zoiets als dat de investering waard is, en of het überhaubt nuttig is. Voor tapwater in de keuken maken we al gebruik van een Quooker Flex(?).
Kosten: € 2.515,35 (incl. installatie, gat in het dak voor aanvoer lucht, inregelen
Daarvan krijg ik terug: 1250 euro subsidie en 436,55 euro BTW, ik geloof namelijk dat we die kunnen terugvorderen. De netto investering zal dus uiteindelijk 828,80 of 1264 (afhankelijk van aftrekbaarheid BTW) zijn. Volgens de beste man zou het binnen 2 jaren terugverdient moeten wezen. Het is niet de bedoeling het ding te gebruiken voor radiatorwater (radiatoren en vloerverwarming)
Productinfo: https://navetto.nl/produc...xplorer-hybride-versie-3/
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1791799/0
Weet je alles over de WPB...
En linkerhanden kunnen ook wel wat.. als je tijd en lef hebt..:-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
In welk stuk heb je hem zitten...AUijtdehaag schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 19:17:
Spreekt bij jullie ook de inlaatcombinatie overdrukventiel weleens aan?
Bij die "vriend" waar ik de atlantic 270 ltr geplaatst heb, komt dat regelmatig voor...zegtie.
Ding is 8 bar.... kan toch bijna niet?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
In de aanvoer van het tapwater net voor de WP boiler.

Ik was al op zoek naar expansievat sww
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2018 10:41 ]
En waarom geen slangetje om af te voeren?AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 10:39:
@Dylantje2
[afbeelding]
Tapt hij hem vaak leeg?, van 10 naar 60 geeft wat uitzetten uiteraard.
Mijne is 6 bar en help ik altijd even zelf omdat anders syfon droog komt.....
1 PVoutput . Dongen NB
In principe maakt het volgens mij niet uit of je er een bij plaatst, te veel druk is te veel druk.
Ong. 7 ltr in 3 dagen...
Verder een normaal water verbruik (e-verbruik is 2 kWh per dag) dus valt mee
@Speedy-Andre
Plofketel mocht nog niet weg (maar gaat ook niet meer gebruikt worden)
Anders kon hij boven een vrijgekomen syfon inderdaad.
Maar een expansievaatje vangt de uitzetting op.
Zo te zien enkel doorstroom expansievaatjes (tegen legionella)
[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2018 10:56 ]
Nadeel is dat je er regelmatig naar moet kijken
Heb je geen condensafvoer op je wpb?reneeke1970 schreef op zondag 1 april 2018 @ 10:48:
[...]
En waarom geen slangetje om af te voeren?
Tapt hij hem vaak leeg?, van 10 naar 60 geeft wat uitzetten uiteraard.
Mijne is 6 bar en help ik altijd even zelf omdat anders syfon droog komt.....
Als je die bij de syfon voegt komt ie niet droog te staan
Kan het niet goed zien maar zie ik er nu 2?AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 10:39:
@Dylantje2
[afbeelding]
Maar beiden in dezelfde koudwater leiding??AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:24:
@Dylantje2
Ja 1 van de plofketel (die werkeloos en drukloos staat) en 1 van de WP boiler
1 volstaat voor beiden lijkt me..
En pleurt die Wallplug eruit.. iz zie een rode ring dus hij verbruikt aardig..
De mijne is uitgefikt met veeeeel minder vermorgen
Fibaro is de mijne aan het uitzoeken..
[ Voor 23% gewijzigd door Dylantje2 op 01-04-2018 11:27 ]
[ Voor 25% gewijzigd door wizzopa op 01-04-2018 11:35 ]
Er gaat 1 naar cv ketel en 1 naar WP boiler. Koud water komt van beneden.Dylantje2 schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:26:
[...]
Maar beiden in dezelfde koudwater leiding??
Een inlaatcombinatie, heeft nog een functie: terugstroming te voorkomen ivm legionella....wat dus het probleem ook is, druk kan niet weg.
Die "red ring of death" was eenmalig met het e-element (boost). Nu gaat er hooguit 500 watt doorheen,
@wizzopa
Hoe bedoel je? weghalen?
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2018 11:36 ]
Anoniem: 266924
Jouw Wallplug zou een incident kunnen zijn, ik heb zo'n zelfde bij mijn WP zitten, nog maar iets meer dan een jaar, maar geen enkel probleem tot zo ver.Dylantje2 schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:26:
[...]
Maar beiden in dezelfde koudwater leiding??
Ja maar die gaat naar cv ketel... en heeft niets met de WP boiler van doen
CV ketel en WP boiler parallel met 4 afsluiters. (waarvan er 2 voorgoed dicht staan)
Edit: omwisselen zou ik nog eens kunnen proberen en kijken of het product wel voldoet aan de eisen.
Ik kan er tijdelijk eens een manometer op zetten.
[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2018 11:42 ]
In je warmwater leiding zitten?AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:35:
[...]
Er gaat 1 naar cv ketel en 1 naar WP boiler. Koud water komt van beneden.
Een inlaatcombinatie, heeft nog een functie: terugstroming te voorkomen ivm legionella....wat dus het probleem ook is, druk kan niet weg.
Die "red ring of death" was eenmalig met het e-element (boost). Nu gaat er hooguit 500 watt doorheen,
@wizzopa
Hoe bedoel je? weghalen?
http://lmgtfy.com/?q=hoe+sluit+je+een+inlaatcombinatie+aan
Koud water door je cv, uitgang cv naar je boiler. Bij mijn foto staan wat schetsjes
Ik wil een ATLANTIC EXPLORER 3 voor sww en een nog nader te bepalen warmtepomp voor de vloerverwarming in huis halen maar ben niet ervaren genoeg om dit zelf aan te sluiten en ben ook niet bevriend met een installateur.
Als ik google lijken de lokale installateurs enkel ervaring te hebben met Nefit hybride.
@Speedy-Andre lolMarcoL1978 schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:51:
Kent iemand een ervaren warmtepomp installateur in de omgeving van Almere?
Ik wil een ATLANTIC EXPLORER 3 voor sww en een nog nader te bepalen warmtepomp voor de vloerverwarming in huis halen maar ben niet ervaren genoeg om dit zelf aan te sluiten en ben ook niet bevriend met een installateur.
Als ik google lijken de lokale installateurs enkel ervaring te hebben met Nefit hybride.
nee.AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:45:
@Dylantje2
Lol, probeer je mij nu te leren wat sleutelen / loodgieteren is?
en dan ook nog via youtube...
Edit: je hebt de post al aangepast zie ik... laat maar.
Maar er zitten er twee in dezelfde leiding???
Hobbybob

Ja, 1 naar cv (die dicht staat) en 1 naar WP boiler.
Is aanvoerleiding van beide en koudwaterleiding
Nog 1 keertje:
CV en WP boiler staan parallel, dus hebben beide een inlaatcombi nodig. (het is de een of de ander)
CV staat nu dicht en drukloos. Blijft dus 1 inlaatcombi over die werkt.
Snappie?
[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2018 11:59 ]
Sorry my andere nick is Dombo71AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:55:
@Dylantje2
Ja, 1 naar cv (die dicht staat) en 1 naar WP boiler.
Is aanvoerleiding van beide en koudwaterleiding
Nog 1 keertje:
CV en WP boiler staan parallel, dus hebben beide een inlaatcombi nodig. (het is de een of de ander)
CV staat dicht en drukloos. Blijft dus 1 inlaatcombi over die werkt.
Snappie?

Maar ik snap hem echt niet.

Je hebt 1 koudwater leiding.
Die tak je af naar 2 heetwater systemen.
Als ik in de aanvoer koudwateraanvoer leiding een inlaatcombi zet, ben je er toch?
Dus waarom 2?
2 omdat de ketel afgesloten moet kunnen worden.Dylantje2 schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:00:
[...]
Sorry my andere nick is Dombo71![]()
![]()
Maar ik snap hem echt niet.![]()
Je hebt 1 koudwater leiding.
Die tak je af naar 2 heetwater systemen.
Als ik in de aanvoer koudwateraanvoer leiding een inlaatcombi zet, ben je er toch?
Dus waarom 2?
Inlaat combi = afsluiter, overdrukbeveiliging en terugslagklep in 1
Kost gelukkig niet zo veelAUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:01:
[...]
Gooi er ff een cursusje tegenaan?
https://www.rovc.nl/aanbo...disciplines=koudetechniek

Zet de ervaring die je hier op het forum toont op een fatsoenlijke website, en je zal voldoende klanten hebben.AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:04:
@Speedy-Andre
Heb je zo terugverdiend, nu iedereen van het gas wil.
Wie zegt dat ik (extra) werk zoek?AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:04:
@Speedy-Andre
Heb je zo terugverdiend, nu iedereen van het gas wil.
Dit is wel de goede richting met veel vraag momenteel, maar ik ben elektronicus
Bovendien zie ik me niet elke dag rondlopen met die zware spullen
Een dorpsgenoot helpen kan toch wel?
Een atlantic is een monobloc en een Panasonic is een monobloc.
Kan allemaal met de grote bahco en flexslangen
(maar volgens mij heb je je handen vol idd...)
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2018 12:12 ]
Hoe is deze discussie ontstaan door lekkende inlaatcombie, die is nog steeds niet op gelost, anders dan het plaatsen van een expansie vat. Ik vind dat wel een erg dure oplossing.AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:09:
@Speedy-Andre
Een dorpsgenoot helpen kan toch wel?
Een atlantic is een monobloc en een Panasonic is een monobloc.
Kan allemaal met de grote bahco
Veel van mijn geknutsel met leidingen lijkt niet op dat wat een installateur zou doen
Oefening baart kunst.Speedy-Andre schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:12:
Ik neem aan dat hij volgens de regels subsidie wil aanvragen, hoe ga ik die deskundigheid verantwoorden?
Veel van mijn geknutsel met leidingen lijkt niet op dat wat een installateur zou doen
Het zet me wel aan het denken hoor, mijn huidige job is verschrikkelijk saai en zonder elektronica.
Ik ben er min of meer uit nood aan begonnen toen de markt nog niet zo veel aanbod had als nu
3 jaar geleden ging ik een zieke mw vervangen die nu zijn plek kwijt is geraakt aan mij (ik had kwaliteiten die hij niet kon bieden).
Door dit werk ben ik wel vertrouwd geraakt met water, dat heeft o.a. tot dit topic geleid
Zelfs 2, totaal drie slangen dus...Speedy-Andre schreef op zondag 1 april 2018 @ 10:59:
[...]
Heb je geen condensafvoer op je wpb?
Als je die bij de syfon voegt komt ie niet droog te staan
1 PVoutput . Dongen NB
Warm water 2,69 m3 en stroom 75,1 kWh.
Mijn E-Boiler had bij vergelijkbare hoeveelheid water er 213,84 door heen gejast.
mm hoe meet je die warmwater??wizzopa schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:09:
De meterstanden van hedenmiddag.
Warm water 2,69 m3 en stroom 75,1 kWh.
Mijn E-Boiler had bij vergelijkbare hoeveelheid water er 213,84 door heen gejast.
heb je een setup...? of een advies...wizzopa schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:26:
@Dylantje2 Een extra watermeter in de aanvoer naar de wpb
Dus eigenlijk kun je dan een soort cop meten?
stroom vs warmwater..
leuk idee...
@Speedy-Andre heeft een elektronische watermeter voor de integratie in Domoticz en met behulp van een S0 dinrailmeter of iets dergelijks zou je wat in elkaar kunnen freubelen.Dylantje2 schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:31:
[...]
heb je een setup...? of een advies...
Dus eigenlijk kun je dan een soort cop meten?
stroom vs warmwater..
leuk idee...
Ik doe het wel met de hand en een Excel. gaat ook prima.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| Mon Apr 02 16:22:44 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:22:44 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:b2:a6:e3:c3:5c:2e:7c:81 IGNORED Mon Apr 02 16:22:47 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:22:47 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:56:94:bc:6d:4a:38:4:2d IGNORED Mon Apr 02 16:22:48 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:22:48 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:54:af:80:43:83:e8:70:2d IGNORED Mon Apr 02 16:22:48 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : WD : Uptime 176 ConnectFailures 0 FreeMem 20568 Mon Apr 02 16:22:51 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:22:51 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:c9:7e:33:2a:ca:71:82:2b IGNORED Mon Apr 02 16:22:51 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:22:51 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:cf:63:2b:6c:2b:6c:74:f IGNORED Mon Apr 02 16:22:55 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:22:55 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:22:53:4d:30:4c:31:8b:2e IGNORED Mon Apr 02 16:22:56 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:22:56 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:2:30:7:b1:71:4a:d9:31 IGNORED Mon Apr 02 16:22:58 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:22:58 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:53:cb:4c:0:d2:3f:a5:fb IGNORED Mon Apr 02 16:23:01 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:23:01 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:de:81:3:8:3c:9c:8a:30 IGNORED Mon Apr 02 16:23:03 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:23:03 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:87:f8:66:7a:8f:bc:bb:8a IGNORED Mon Apr 02 16:23:06 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:23:06 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:45:7d:82:25:ff:33:68:12 IGNORED Mon Apr 02 16:23:07 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:23:07 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:2a:88:13:e4:c7:c2:3b:f3 IGNORED Mon Apr 02 16:23:08 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:23:08 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:b6:bd:60:5:f6:ab:bd:c6 IGNORED Mon Apr 02 16:23:10 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:23:10 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:ce:e9:b6:18:ae:13:d8:e7 IGNORED Mon Apr 02 16:23:11 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:23:11 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:8f:41:85:26:b2:d6:e2:ed IGNORED Mon Apr 02 16:23:11 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:23:11 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:c5:11:d9:e4:a:92:ba:80 IGNORED Mon Apr 02 16:23:12 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:23:12 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:92:4e:7a:97:1e:38:40:bf IGNORED Mon Apr 02 16:23:14 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : RF signal received Mon Apr 02 16:23:14 2018;192.168.1.32; <7>ESP Unit: 0 : Device-ID:b7:18:27:a2:bd:61:fb:b IGNORED |
Ik weet welke het is inmiddels, de Itho remote zendt 3x hetzelfde uit en is gelukkig terug te vinden
In EspEasy kan ik nu zien wie een commando aan de Itho geeft en Domoticz rapporteert de status.
Ook de Atlantic en Cozytouch vervuilen de ether met 868MHz, beide uit gaf weinig minder data.
Waarschijnlijk spuugt de watermeter regelmatig data uit, hij kan dat zeker 10 jaar met de batterij volhouden.
Vooralsnog gok ik dat hij altijd zendt (elke zoveel minuten of seconden) en niet op afroep.
Ondanks weinig ruimte ga ik t-stukken bestellen om de Itho box een vaste verbinding naar buiten te geven.
Het idee dat de motor hem straks in principe dicht kan zetten bevalt me niet zo

Op een foto was al te zien dat ik nu de SWW waterdruk meet, geinig om te zien wanneer er wordt geloosd
Hij blijft bij 7 bar steken als ik tot 55 graden verwarm.
De druk blijft niet 7 bar, die loopt langzaam terug als de Atlantic klaar is.AUijtdehaag schreef op maandag 2 april 2018 @ 19:28:
@Speedy-Andre
Dus hij loost niet? of bij 7 bar?
Ik heb er vanwege de lastig bereikbare plek nog niet lang naar kunnen kijken
https://drive.google.com/...5n-4vvMpKuF9S7IdUPIUl-wWW
it git oan
[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 03-04-2018 07:30 ]
Tussen inlaatcombinatie en boilervat mag geen (aftap)kraan zitten. Geen idee wat de consequentie kan zijn als je het toch doet trouwens.AUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 10:39:
@Dylantje2
[afbeelding]
De flexslang even loshalen van de koperleiding en deze in de afvoer hangen.AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 08:28:
@Wolly
Hoe wil je dan de wp boiler leeg maken als je een lekkende vlakpakking hebt?
Moet je flexslang wel lang genoeg zijn.
Nu ik het nalees in de handleiding denk ik trouwens dat er letterlijk bedoeld wordt tussen de boiler en inlaatcombinatie, dus jouw variant met T-stuk is wellicht wel toegestaan
Geen enkele hydraulische accessoire (afsluitklep, drukregelaar, enz.) mag tussen de
veiligheidsinrichting en het inzetstuk voor koud water op het warmwaterapparaat worden geplaatst,
met uitzondering van een koperen leiding.
Tuurlijk wel, boiler heeft toch zijn eigen overdruk ventiel. Inlaat combi is voor bescherming van het straat netwerkWolly schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 07:53:
[...]
Tussen inlaatcombinatie en boilervat mag geen (aftap)kraan zitten. Geen idee wat de consequentie kan zijn als je het toch doet trouwens.
1 PVoutput . Dongen NB
Als er een afsluiter tussen de boiler en de inlaatcombinatie wordt geplaatst en deze staat dicht kan bij opwarmen van het water de druk nergens heen.
Het idee van @AUijtdehaag om een stopkraan met aftapper te plaatsen voor het leeg laten lopen van de boiler is niet zo gek ook al gebruikt hij hem als beluchting van de boiler, in de koud water leiding zit de andere echte aftapper, ik persoonlijk had hem onder de ketel in de aanvoer geplaatst, voordeel is dat je dan aan de installatie kan werken bv het weg halen van de cv ketel zonder je huis zonder water te zetten tijdens die werkzaam heden.
Dit is weer zo'n project dat niemand eerder deed, er is weinig informatie over het gebruikte protocol.wizzopa schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:36:
[...]
@Speedy-Andre heeft een elektronische watermeter voor de integratie in Domoticz
Er zijn wel professionele loggers met een gesloten omgeving, mijn slimme meter (E350) kan in principe ook 868MHz data van watermeters registreren en dat heet dan P2.
Ik ga eens verder pielen met een CC1101 receiver, waarschijnlijk kan die de ruwe data ontvangen
Ik kreeg net de sensor binnen. Afgesteld op 4,5 Amp. https://imgur.com/996qoGareneeke1970 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:05:
[...]
Ik heb zon ding nooit kunnen vinden, ook al eens gevraagd op forum maar niks. Ik wil bij 26 ampère een element inschakelen om zekering te ontlasten. Heb je link voor mij?
Nu er nog tussen maken.
[ Voor 10% gewijzigd door wizzopa op 03-04-2018 16:54 ]
Goed bezig, hier zit ie nog in het zakje. Hoe nauwkeurig werkt ie? En bij welke hysterese schakelt hij weer uit?wizzopa schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:17:
[...]
Ik kreeg net de sensor binnen. Afgesteld op 4,5 Amp. https://imgur.com/996qoGa
Nu er nog tussen maken.
1 PVoutput . Dongen NB
De 4,5 Amp. heb ik in gesteld met een kacheltje van 1000 watt, ik zal er morgen wat gloeilampen bij doen om te kijken wat de hysterisch is.reneeke1970 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:29:
[...]
Goed bezig, hier zit ie nog in het zakje. Hoe nauwkeurig werkt ie? En bij welke hysterese schakelt hij weer uit?
Qalc0maticSpeedy-Andre schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:35:
[afbeelding]
Nu nog draadloos uitlezen, moet kunnen op 868MHz met de Qalc0matic
Google kent het niet :-)
Nee, maar wel als de 0 een o is
Trouwens, de CC1101 die ik gebruik voor de Itho ecofan wordt ook voor wmbus gebruikt
[ Voor 36% gewijzigd door Speedy-Andre op 03-04-2018 21:39 ]
Kachel, lampen, Dremel, soldeerbout, etc om stapjes te kunnen maken voor in en uitschakelen, maar het is gelukt.
Hysteresis 0,9 Amp. met een tijd vertraging van 30 sec.
Ampère tang Fluke 322.
@Speedy-Andre Zo is het beter.
[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 04-04-2018 13:46 ]

Het mooie is wel dat je met kunststof leidingen geen die-elektrische koppeling nodig hebt.
Als ik dit met 22mm dunwandig staal moest gaan doen was ik over een jaar nog niet klaar denk ik
Postnl heeft het moeilijk met plannen, de ventilatieshop spullen zijn nog even onderweg

Het is vind ik zo mooi bedacht wat er nu aan komt

Op aanvoer wpb verloop naar 125mm met koppelring op een keerklep, nog een koppelring naar een t-stuk dat rechtdoor met flex naar de dakdoorvoer gaat en haaks de regelklep (koppelring) en dan met flex naar de MV.
Op de MV een t-stuk dat rechtdoor naar het dak gaat (waar nog een t-stuk zit) en haaks naar de wpb flex.
De winst zit in de stevigheid omdat alles op de wpb is gefixeerd en daar het wat hoger zit dan nu nemen de flexen minder ruimte in.
Ook denk ik dat er minder weerstand in het geheel zit omdat de grote volumes rechtdoor gaan.
De weerstand tussen de wpb en MV vind ik een pluspunt, dan voorkom een ik al te grote extra aanzuiging.
Ook is het wel prettig dat de regelklep beter toegankelijk is, ik verwacht nog wel wat geknutsel daar
Een manier om galvanische corrosie te voorkomen is door de roestvast stalen bouten en moeren geen contact te laten maken met het ijzer of verzinkte staal, bijvoorbeeld d.m.v. kunststof onderlegringen. Soms kan het nodig zijn om ook de boutsteel te isoleren met kunststof bussen.
[ Voor 54% gewijzigd door Jim423 op 04-04-2018 22:54 ]
Nou vooruit dan, ik vond een uitgebreider stuk over de renovatie met wpb en vv in panden van YmereAnoniem: 266924 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 01:31:
Die PCM/Zoutoplossingen werken toch volgens het principe, dat je er uit kunt halen wat je er eerst ingestopt hebt ? Indien salderen niet meer zou bestaan wellicht nuttig, maar is er ook een voordeel scenario te bedenken nu salderen nog wel bestaat ?
Daar zie je dat de wpb van 300 liter 2kW warmte aan de vloer elementen levert en aangezien de wpb 3,5kW is gaat de rest naar het tapwater.
Praktisch om te weten is dat de vloerconstructie 36mm hoog is en de leidingen 10cm van elkaar liggen.
Uhhh, gaat het niet op koper in de wpb?Jim423 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:52:
Is dat zo? Ik dacht dat niet gepassiveerd rvs staal/ijzer gewoon opeette. Ben benieuwd naar foto van je nieuwe setup straks.
[...]
Ik werk met demonteerbare waterketels en daar gebruiken we messing moeren op rvs (draadeinden).
Omdat daar vaak water lekt zie je heel snel waar de roestvorming ontstaat.
Een hoog PR-gehalte verhaal naar mijn idee.Speedy-Andre schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:01:
[...]
Nou vooruit dan, ik vond een uitgebreider stuk over de renovatie met wpb en vv in panden van Ymere
Daar zie je dat de wpb van 300 liter 2kW warmte aan de vloer elementen levert en aangezien de wpb 3,5kW is gaat de rest naar het tapwater.
Praktisch om te weten is dat de vloerconstructie 36mm hoog is en de leidingen 10cm van elkaar liggen.
Als je ziet wie de auteurs zijn ja, maar ik zocht naar hoe dit in elkaar steektAnoniem: 266924 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:52:
[...]
Een hoog PR-gehalte verhaal naar mijn idee.
Met name dat dit inpasbaar is in bestaande bouw vind ik mooi, misschien gaan we nog zien wat de resultaten van de monitoring zijn.
Belangrijker vind ik dat je blijkbaar met een beperkt vermogen al veel kan bereiken.
Het verhaal zal ook wel goede isolatie inhouden aangezien het om renovatie gaat.Anoniem: 266924 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 00:05:
@Speedy-Andre Er komt nergens vermogen bij door PCM. Het warmteverlies/isolatie zal die beperkte capacateit mogelijk moeten maken en 3,5kW -1,5kW(voor SWW) = 2kW voor alleen verwarming is wel een beetje krap lijkt me.
Met het pcm materiaal bereiken ze dat de temperatuur weinig schommelt, wat op zich het verbruik verlaagt.
In mijn woning zal ik extra moeten isoleren als ik zie hoeveel kWh ik jaarlijks in de airco's pomp
Overigens verwarmen ze daar niet alleen de woonkamer en keuken waar het pcm materiaal ligt:
Deze warmtepompboiler verzorgt ook het bereiden van het warm tapwater tot een temperatuur van 55 °C en de vloerverwarming op de slaapkamers en badkamer.
Overal vloerverwarming dus en gevoed met een wpb, waarvan onduidelijk is of de 3500W incl. element is.
Zat al te zoeken maar schijnbaar krijg je geen subsidie op alleen het dakelement en moet je er gelijk een zonneboiler bij aanschaffen.
Dan heb je nog de varianten op marktplaats of eventueel zelfbouw, maar hoe zorg je dat die in de winter niet kapot vriezen?
Ook zou op een schutting (Z/W) misschien kunnen, al is dat ding zo gammel dat ik dat niet aandurf
Nu ik cv ondersteuning heb wordt een collector erbij een beetje ingewikkeld.
Wel denk ik aan een leegloop systeem dat in de winter niets doet, anders zit je met glycol en kan je het cv circuit niet meer door dezelfde spiraal laten gaan zonder een extra vat met warmtewisselaars.
Dat extra vat kan het geheel subsidieerbaar maken, scheelt weer wat maar kost ruimte.
[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-04-2018 09:57 ]
Nu heb ik alles buiten zicht voor elkaar, eerst maar eens gaan spelen met klepjes en het Sonoff spul
Aan de langzaam teruglopende drukmeter te zien zal het hier ook wel zo gaan
Op de schets van de Atlantic is geen overdruk ventiel te zien en mijn Daalderop boiler heeft dat ook niet.
Volgens de handleiding:
Er is een reduceerventiel meegeleverd, nodig als de toevoerdruk hoger is dan5 bar - 0,5 Mpa.
De 9bar is niet te te rijmen met de max druk van 8 bar die op gegeven wordt voor de boiler.
[ Voor 30% gewijzigd door wizzopa op 05-04-2018 15:35 ]
Die zal dan niet lekken...(misschien)
Tenzij je vat openscheurt...
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2018 17:24 ]
Maar eerst de lucht, de zending heb ik eindelijk in huis.
Dit topic is gesloten.