Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 106 Laatste
Acties:
  • 644.441 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hij is denk ik de referentie temperatuur kwijt, hij kijkt naar de laatst behaalde temperatuur en als die laag is dan stopt hij de volgende run eerder.
Vanavond even de prik eraf als hij in rust is, dat brengt hem wel weer bij de tijd :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:27:
Hij is denk ik de referentie temperatuur kwijt, hij kijkt naar de laatst behaalde temperatuur en als die laag is dan stopt hij de volgende run eerder.
Vanavond even de prik eraf als hij in rust is, dat brengt hem wel weer bij de tijd :9
Ik zou de boiler niet zoveel intelligentie toe dichten. ;) Hij is al zuiniger dan je E-Boiler dus hup gewoon karren met dat ding. :)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hij vindt na de timer wijziging dat hij minder hoeft te verwarmen, ik denk daar anders over :P
Nu dus 2 dagen 2 runs, waarvan de eerste run niet is ingesteld met de timer.
Zo te zien blijft dat er in zitten dus dan maar z'n geheugen met een schok opfrissen })

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
En jij denkt de baas te zijn over de boiler, de klok doe het met de Franse slag, in combinatie met je temperatuur instelling kan je helemaal lachen, maar dat komt nog wel. Been there, Done that, Seen it.

Maar ja een mens moet wat te doen hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 06:39
Waar ik aan zit te denken is om zo een klok wand contact doos te gebruiken op de zonnepanelen ingang van de wpb. Daar kun je dan helemaal los gaan met instellen wanneer hij aan mag.

Zo 1 bijvoorbeeld:
https://www.toolstation.nl/shop/p74239

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik wil op z'n minst weten of uit/aan indruk maakt op de timer :9
Hij deed wel wat meer z'n best vandaag, de Cozy app telt 1,22kWh dus langer dan 2 uur gedraaid :)
Vanavond nog een plas water tappen en dan mag hij tot 23u aan de gang, maar eerst uit/aan.
De pv ingang vind ik ook wel leuk, ik ga een een Kaku ding proberen en dan regelt Domoticz de rest.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-03-2018 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Kloekie schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 16:58:
Waar ik aan zit te denken is om zo een klok wand contact doos te gebruiken op de zonnepanelen ingang van de wpb. Daar kun je dan helemaal los gaan met instellen wanneer hij aan mag.

Zo 1 bijvoorbeeld:
https://www.toolstation.nl/shop/p74239
3x voor de zelfde prijs bij Ac-tion.

Een Sonoff basic ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wel opletten met fase en 0 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Klopt maar dat is met de schakelklok ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

tsja er zijn mensen op dit forum die vinden dat ik er over zeur...
Maar installer op iets domoticz en koop geen antieke klok schakelaar...

Install die domotica en je kunt heeeel veel meer.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:42:
bewijs is een rapportje van een installateur dat hij aangesloten is volgens nen met een paar foto's is voldoende..
Dus als mijn MK aangesloten is, ga ik er 1 bestellen..
Spannend..
Korting in BE geen verzendkosten. kreeg een code...:-)
Ik zou die cashback aktie ook ff uitproberen... ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-06 20:09
Misschien beter om een 230VAC relais op die ingang te zetten (zoals handleidingschema) en daar een mooi aansluitsnoer aan maken uit de boiler. Dan hoef je tenminste geen zorgen te maken dat alles opblaast als je de stekker omdraait. Of hebben jullie het nu over iets anders? Eens dat Domoticz meer kan maar een vaste tijd zou voor mij ruim voldoende zijn.

@Dylantje2 die code gekregen via de mail? of woon je in BE.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:22
wizzopa schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 16:48:
En jij denkt de baas te zijn over de boiler, de klok doe het met de Franse slag, in combinatie met je temperatuur instelling kan je helemaal lachen, maar dat komt nog wel. Been there, Done that, Seen it.

Maar ja een mens moet wat te doen hebben. ;)
Ik heb hem ingesteld van 10:00 tot 19:00 en daar houdt hij zich netjes aan. Begint 's morgens om 10:00u en als hij aan het eind van de middag weer aan het opwarmen is (tussentijds bad bijvoorbeeld) gaat hij gewoon netjes om 19:00u uit. De volgende ochtend om 10:00u gaat hij weer netjes aan.

De klok werkt hier dus prima.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Niemand opgevallen dat de Atlantic bij Esanico er anders uit ziet dan die ik heb (display/draaiknop)?
En dat hij bij Havepe er nog weer anders uit ziet (verminkt plaatje)? :)

Mijn timer werkte weken lang perfect tot ik de tijden veranderde :P
Na uit/aan vond ie het opeens nodig om aan te gaan voor een kwartier zonder dat er getapt was.
De nieuw ingestelde tijden staan er nog in, hopelijk pakt hij de draad weer normaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
robkds schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:28:
[...]

Ik heb hem ingesteld van 10:00 tot 19:00 en daar houdt hij zich netjes aan. Begint 's morgens om 10:00u en als hij aan het eind van de middag weer aan het opwarmen is (tussentijds bad bijvoorbeeld) gaat hij gewoon netjes om 19:00u uit. De volgende ochtend om 10:00u gaat hij weer netjes aan.

De klok werkt hier dus prima.
Wat doet de boiler als hij aan het verwarmen is en het is 19:00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij mij stopt hij op de eindtijd ongeacht of de ingestelde temperatuur bereikt is.
1,36kWh is het geworden, ongeveer wat hij normaal doet maar dan in 3 etappes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
wizzopa schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:56:
[...]

Wat doet de boiler als hij aan het verwarmen is en het is 19:00 uur.
Dan stopt hij.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@robkds is dat niet vreemd, of is dat heel bijzonder. Ga er toch nog eens naar kijken, mijn ervaring stamt uit de opstart fase van de wpb. Overigens 24/24 bevalt hier prima.

Net de klok in gesteld 10 tot 22 uur. Spanning er even af en er weer op. We zullen zien wat er gaat gebeuren wel even de waf in de gaten houden.

[ Voor 29% gewijzigd door wizzopa op 22-03-2018 12:13 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
De klok werkt bij mij ook perfect. Het enige nadeel is dat hij bij een legionella run er langer over doet om de hoge temperatuur te bereiken. Als dat niet lukt binnen de ingestelde periode (10.00-1900) gaat hij het de volgende dag weer proberen (en de dag erop weer etc) net zolang tot het lukt.

Bij de zeer koude buitentemperaturen haalt hij het dus niet om in die tijd op 62c te komen op warmtepomp alleen.

Vraag mij af of het helpt als ik het element ook enable? Eigenlijk wil ik het element helemaal niet aanzetten om te voorkomen dat deze ongemerkt en onbedoeld stroom staat te slurpen, de warmtepomp kan het normaliter prima af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het zal wel door mijn MV lucht erbij komen maar de 62 haalt hij met vorst zeker binnen 7u
In het weekend gebruik ik de boost functie (handmatig) en die komt boven de 60 zonder element.
Leeg trekken doe ik hem niet in m'n uppie, dat scheelt natuurlijk :)
Even de stekker er uit helpt zeker als je een timer hebt gewijzigd, raar maar waar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:56:
Het zal wel door mijn MV lucht erbij komen maar de 62 haalt hij met vorst zeker binnen 7u
In het weekend gebruik ik de boost functie (handmatig) en die komt boven de 60 zonder element.
Leeg trekken doe ik hem niet in m'n uppie, dat scheelt natuurlijk :)
Even de stekker er uit helpt zeker als je een timer hebt gewijzigd, raar maar waar :P
Dat vermoeden kreeg ik ook, heb er alleen geen stekker aan zitten haha.

Hoe snel warmt die van jullie op, mijne ongeveer vijf graden per uur?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat gaat hier wel sneller, 6-7 graden als ik het display mag geloven :)
Vandaag het lot getart met 2 timers, hij doet het nog goed ook :*)
Nu weer zien of de 'auto' stand goed reageert, dat werkte naar verwachting voor ik aan de timer zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:18:
[...]

Ik zou die cashback aktie ook ff uitproberen... ;)
mm/???

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Jim423 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:24:
Misschien beter om een 230VAC relais op die ingang te zetten (zoals handleidingschema) en daar een mooi aansluitsnoer aan maken uit de boiler. Dan hoef je tenminste geen zorgen te maken dat alles opblaast als je de stekker omdraait. Of hebben jullie het nu over iets anders? Eens dat Domoticz meer kan maar een vaste tijd zou voor mij ruim voldoende zijn.

@Dylantje2 die code gekregen via de mail? of woon je in BE.
Aangeven via de mail of er nog korting mogelijk was..
Ze geven dan scherpe prijs..
Maar die 12 ero krijg je code voor gratis verzenden

Volgende week iets meer tijd
Dan ga ik er 1 bestellen..
Iemand die weet of de site van de overheid in een "stable" versie is?
of komen er weer wijzigen??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Ik krijg hem niet los, ik woon ook (ver) boven Amsterdam misschien dat er dan minder marge is. (verder rijden).
Maar geen ramp daar laten we het niet op kapot lopen, dus inmiddels besteld 200L met spiraal. Al zal cv-ondersteuning iets voor de toekomst zijn, dan zou ik eerst 2x7m 22mm buizen moeten monteren. Hij zal draaien voor 12cent/kWh (hoog jaarverbruik) dus inprincipe bij een COP van 2 of hoger moet ik al winst gaan maken to. gas. Wat een GoT topic niet teweeg kan brengen >:)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik lees in het L/W wp topic dat de deskundige installatie eis geen heel strikte zaak is, een factuur van een installateur is prima maar aantonen met foto's dat er 'deskundig' is gewerkt kan ook :)
Kijk je naar Havepe dan heeft Esanico idd een heel scherpe prijs, de subsidie maakt het hoe dan ook een aantrekkelijke investering die je er uit kan halen.
Leuk dat er weer 2 aan komen, leveren duurt ongeveer een week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[b]Speedy-Andre schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:38:
Kijk je naar Havepe dan heeft Esanico idd een heel scherpe prijs, de subsidie maakt het hoe dan ook een aantrekkelijke investering die je er uit kan halen.
Welke gaat dit over???

En klopt voor subsidie mag je zelf ook de professionele aansluiting aantonen.[ heb ik mail over ]
Maar misschien dat je ook de l/w topic leest.
Als je aanpassingen doet in je MK moet alles naar de huidige normen gemaakt worden.[ NEN ]
Dus stel dat je een groep erbij hebt gemaakt. En je WPB daarop aan hebt gesloten.
laat een "bekende" installateur je MK keuren naar de NEN.

Dan heb je en voor de verzekering een bewijs dat de mk NEN gekeurd is.... [ stel dat ]
En voor de subsidie ook bewijs, met wat foto's

En beter..
Je weet zeker dat je lekker kunt slapen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-06 14:21
@Dylantje2 Je kritische inbreng ten aanzien van veiligheid is goed. Wel ben ik bang dat je een beetje door slaat. Je gaat me toch niet vertellen dat jij bij bijplaatsen van een groep voor bijv. een vaatwasser, wasmachine of droger een keuring van je MK laat uitvoeren?
De plicht om je meterkast aan te passen naar de huidige normen en maatstaven geldt alleen als je een ingrijpende wijziging gaat doorvoeren (bijv. van 1 naar 3 fasen). Voor een extra groepje geldt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Elke Atlantic, maar er zijn wel meer merken die ze allebei hebben en die Havepe zo duur maakt dat de subsidie in feite grotendeels naar hen toe gaat :P
De handleiding is niet specifiek op NL gericht, alles opvolgen is wel heel veilig (ook voor de fabrikant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nee, een Sonoff SV :)
Alleen ff zien hoe je hem voedt en inbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Die is net nieuw denk ik, als hij een potentiaal vrij relais heeft is het helemaal mooi.

Ik heb bij Ali een current sensor besteld dan kan de boiler op commando van uit de pv bij een vrij instelbare levering naar het net gestart worden.

[ Voor 46% gewijzigd door wizzopa op 23-03-2018 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
wizzopa schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:38:
Die is net nieuw denk ik, als hij een potentiaal vrij relais heeft is het helemaal mooi.

Ik heb bij Ali een current sensor besteld dan kan de boiler op commando van uit de pv bij een vrij instelbare levering naar het net gestart worden.
Een sensor die een relais bedient ofwat moet ik me voorstellen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 16:45:
[...]

Een sensor die een relais bedient ofwat moet ik me voorstellen?
Een stroomspoel die de stroom naar het net meet, met wat elektronica je kan hem instellen tot 50 amp. Als je panelen bv 1500watt leveren naar het net +/- 6 ampere schakelt het relais en kan je boiler op starten en het overschot op stoken.

Voor €10,.. wil ik dat wel eens proberen.

Hij is eigenlijk bedoelt om bij het overschrijden van de ingestelde waarde bv een elektromotor af te schakelen, dus eigenlijk het zelfde als een pkzm of motorbeveiliging schakelaar,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
wizzopa schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 16:57:
[...]

Een stroomspoel die de stroom naar het net meet, met wat elektronica je kan hem instellen tot 50 amp. Als je panelen bv 1500watt leveren naar het net +/- 6 ampere schakelt het relais en kan je boiler op starten en het overschot op stoken.

Voor €10,.. wil ik dat wel eens proberen.

Hij is eigenlijk bedoelt om bij het overschrijden van de ingestelde waarde bv een elektromotor af te schakelen, dus eigenlijk het zelfde als een pkzm of motorbeveiliging schakelaar,
Ik heb zon ding nooit kunnen vinden, ook al eens gevraagd op forum maar niks. Ik wil bij 26 ampère een element inschakelen om zekering te ontlasten. Heb je link voor mij?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:05:
[...]

Ik heb zon ding nooit kunnen vinden, ook al eens gevraagd op forum maar niks. Ik wil bij 26 ampère een element inschakelen om zekering te ontlasten. Heb je link voor mij?
https://www.aliexpress.co...=a2g0s.8937460.0.0.HqWe0R

Heeft een potentiaal vrij relais kan dus maken of verbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
wizzopa schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:27:
[...]

https://www.aliexpress.co...=a2g0s.8937460.0.0.HqWe0R

Heeft een potentiaal vrij relais kan dus maken of verbreken.
Jammer dat je de kabel eerst los moet maken maar ach....
Leuk speelgoed, ik heb hem besteld.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 18:30:
[...]

Jammer dat je de kabel eerst los moet maken maar ach....
Leuk speelgoed, ik heb hem besteld.
Wel een relais van enige potentie er bij bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
wizzopa schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 18:37:
[...]

Wel een relais van enige potentie er bij bestellen.
Ja die heb ik voldoende. Hij hoeft alleen de voedings spanning ervan te schakelen, is maar paar watt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Cranberry schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:20:
@Dylantje2 Je kritische inbreng ten aanzien van veiligheid is goed. Wel ben ik bang dat je een beetje door slaat. Je gaat me toch niet vertellen dat jij bij bijplaatsen van een groep voor bijv. een vaatwasser, wasmachine of droger een keuring van je MK laat uitvoeren?
De plicht om je meterkast aan te passen naar de huidige normen en maatstaven geldt alleen als je een ingrijpende wijziging gaat doorvoeren (bijv. van 1 naar 3 fasen). Voor een extra groepje geldt dat niet.
https://www.123groepenkas...n-elektrische-installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:22:
[...]https://www.123groepenkast.nl/GroepenKast-aanpassen-bij-wijzigingen-uitbreidingen-elektrische-installatie
Lijkt eindelijk een soort van pro het een beetje met me eens te zijn.

Ik weet dat ik misschien iets overdrijf.
Maar er staat in dit stuk en zo kan ik er nog wel 10 aanleveren, verwarring onstaan over welke NEN
En in sommige stukken staan ook dat er op een advies eea aangepast moet worden als je wijzigingen aan brengt.

Ik heb het niet over knutselaars.
maar over mensen die verstand van hebben van elektro..
En ja het kost een berg.[ of niet achteraf misschien ]
Vandaar dat in het andere topic mensen vinden dat ik zeur.
Maar ik kom uit de bouwwereld.
En heb [ helaas ] al vaker brandschade moeten oplossen.
Als je hoort hoever een verzekering gaat om onder de verantwoording uit te komen. brrrr [ dat wil je niet meemaken ]

En als je simpel rekent wat een verzekering ook doet..
En dit erbij en dat erbij [ allemaal zelf!!!] panelen wp en wpb enz Waar is die vakkundige aansluiting?
Dus je bent onderverzekerd, of erger helemaal niet... en als je daar op googled.:-(

Wat mij zo irriteert is dat er hier op GOT zoveel "vakmensen" adviezen geven van, wachten totdat hij er uitspringt enz enz
Het gaat al jaren goed enz
En ach dat ene groepje, ik doe wasmachine niet aan als de WP draait.
En nog meer van dat soort tips..

Een vakman weet METEN is WETEN, en vooral in elektra.
Mijn huis gebouwd in de early nineties. [ 1 fase.]
Daarna..
Afwas erin
Inductie
Close in boiler
2x middelgrote set panelen. met nog wat kleintjes hier en daar.
3 pc's draaien heel veel.
Koffie automaat[ bonenmachine ]
Waterkoker
Nooit echt problemen met mijn spanning.
Maar 2 vakmannen die hebben gerekend/gemeten.
Beiden zeggen ga AUB over op 3 fasen, want je verbruikt echt te veel.
Wie ben ik dan om te zeggen ach doe maar niet, want die Tweakers zeggen gewoon doen?

Klopt kost geld, alles bij elkaar €1000...
Maar ik kan er jaren mee vooruit.
En ik weet zeker dat het goed is.
Kans vele malen kleiner op evt in het donker zitten
Stukken minder kans op brand.
Ik durf mijn kids gewoon alleen thuis te laten.

Misschien wel het belangrijkste....
Ik durf tegenn de verzekering te zeggen....
Het is allemaal gekeurd!!!!!

En denk nu niet dat ik niets zelf dooe, misschien juist wel teveel.
Maar in de technische wereld kent ons elkaar.
En mijn rapport kost me op papier wel iets.
maar in werkelijkheid, een vriendendienst...:-) { en tsja techneuten onder elkaar ]
Dus sommige mensen denken dat ze hoogopgeleid/ en slim zijn.
Maar de Techneuten weten vaak wel beter hahahaha

Dus als je echt interesse hebt, wil ik mijn kastje wels een plaatsen...:-)

Maar voor mij was het al # closed [ in het andere topic ]

Een gewaarschuwd mens...
En ik doe het veilig of niet.
Mijn route stond vast.
MK aanpassen
WPB kopen en aansluiten
WP kopen en aansluiten, dan alles laten keuren..

Dus voor mij totaal geen issue meer.
Maar sommige hier op Tweakers vinden je een zeur als je echt goede adviezen geeft.[ omdat zij het iets anders doen ]
Omdat zij geen benul hebben van wat er mis kan gaan..

Kan niet zo snel meer vinden:
https://www.youtube.com/watch?v=qJgtrn1JXW4

https://www.youtube.com/watch?v=b4AR9CLvpWI
Maar mijn vonkentrekker had nog meer akelige filmpjes die hij liet zien..

En gelukkig een vrij land.. Iedereen mag doen wat hij wilt..:-)

Maar in DE is het geloof ik allemaal [ panelen wp cv enz enz ] verplicht om te laten installeren door een erkend installateur.
Waarom?

Dus het is maar waarvoor je kiest zou ik zeggen.

Geld is niet mijn drijvveer. Maar lekker veilig slapen in mijn eigen huis is mij veel waard.
En sommige tweakers zijn echte Nl ers, dubbeltje eerste rang.. verhaal

Dus wederom voor mij

#succes ermee
#ik ga voor safe
#Ontopic weer

xxx
8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 23-03-2018 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Update timers/klok,

Net als gisteren, boiler is aan het verwarmen setpoint 56 gr, klok geeft aan dat het 22:00 uur is boiler stopt.

Water temperatuur 50 gr, 22:04 ventilator start even daarna start de compressor de boiler gaat weer verder met verwarmen.

22:30 water temperatuur is 52 gr en de boiler gaat uit.

Hoe zo klok werkt goed, niet dus. Mis ik iets wat bij jullie wel goed gaat en hier niet, software versie misschien.

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 23-03-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
:+
Ik heb hem op automatisch staan (temperatuur) en dan is de eindtijd echt de eindtijd.
Sinds ik de timers heb veranderd is de voorspelbaarheid wel weg, hij vindt dat 50 graden wel genoeg is en lijkt daar bij te blijven.
Nu ik de tijd vervroegd heb (dat werkt) en 2 timers gebruik zie ik dat hij niet langer dan 2 uur achtereen werkt.
Het weinige watergebruik per keer is denk ik de reden dat hij bij 50 blijft steken.
Morgen trek ik hem goed leeg, maar eerst met een handmatige boost naar 60 graden, dan gaat hij wel door.
Toen ik 1 timer actief had ging hij wel in een keer naar de gewenste temperatuur ongeacht hoe lang dat duurt.
Ik ben bang dat de boel forceren met de pv ingang nog het beste zal werken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Aangezien jullie hem allemaal nieuw hebben gekocht hebben jullie toch ook wel de vraag bij de leverancier neer gelegd of niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nog niet gedaan, maar ik heb sinds deze week pas de eigen wil van de timer ervaren :P
Eerst uitzoeken wat het verband is met de instelling, ik heb de luxe dat ik hem op afstand kan aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 23:42:
Aangezien jullie hem allemaal nieuw hebben gekocht hebben jullie toch ook wel de vraag bij de leverancier neer gelegd of niet?
Ik heb contact gehad met de fabrikant over de gebruiksaanwijzing, maar nog niet over de timers. Eerst vaststellen wat het verband is tussen de instellingen en het gedrag van de boiler. Voor als nog ontbreekt enige logica in zijn gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
wizzopa schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 05:04:
[...]

Ik heb contact gehad met de fabrikant over de gebruiksaanwijzing, maar nog niet over de timers. Eerst vaststellen wat het verband is tussen de instellingen en het gedrag van de boiler. Voor als nog ontbreekt enige logica in zijn gedrag.
Dat is misschien het verschil, ik heb hem op manual staan, niet op automatisch. Bij mij volgt hij wel de tijden van de ingestelde timer.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
robkds schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 07:27:
[...]

Dat is misschien het verschil, ik heb hem op manual staan, niet op automatisch. Bij mij volgt hij wel de tijden van de ingestelde timer.
Hij staat bij mij ook manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
wizzopa schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 07:45:
[...]

Hij staat bij mij ook manual.
Hebben jullie ook geprobeerd om legionella uit te zetten?
Bij mij negeert hij dat ook, heb nu spanning eraf gehad dus vanavond afwachten.
Voor duidelijkheid ik heb ander merk maar heb sterk vermoeden dat al die modellen op elkaar gebaseerd zijn. Alleen er zijn wel telkens nieuwe uitgebracht met meerdere functies....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Die staat uit want ik heb hem toch regelmatig boven 60 graden.
In sommige situaties activeert hij hem zelf zoals op de dag voordat een periode van afwezigheid afloopt.
Het element staat altijd uit, daar neem ik geen wp voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Zou het mogelijk zijn dat de klok bedoelt is om de boiler alleen te laten starten tussen de in gestelde tijd.

Uit een Engels manual " Start of the machine during the programmed period only " dat zou een veel verklaren.

Vanmorgen 10:00 uur boiler aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zo kan je het lezen, al gaat hij hier bij einde programmatijd toch echt uit.
De NL manual zegt werking binnen de ingestelde periode.
Dat hij dit tenminste goed doet evenals pas starten wanneer ik het wil maakt mijn probleem wat kleiner.
Erg jammer dat er geen weekend programmering op zit, nu moet ik Afwezig en Boost blijven gebruiken.

Ik heb manueel nog niet gebruikt, dat ga ik vanaf nu doen om de gewenste temperatuur te halen.
Hopelijk stopt hij dan niet voortijdig als het volgens het programma nog mag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Leuke timer/klok je kan geen tijd in geven korter dan totaal 8 uur. Klok nu 10:00 tot 18:00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met de 2e timer erbij kan het wel, al is het totaal dan toch minimaal 8 uur :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Update timer/ klok.

De boiler mocht volgens de klok starten tot 18 uur 17:59 boiler start en draaid nu al weer 35 minuten
Boiler heeft in totaal na de start een uur gedraaid
Het is nu 21:20 en de boiler is weer gestart.

Onbegrijpelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door wizzopa op 24-03-2018 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@wizzopa , volgens de handleiding kun je kiezen onder Menu>Instelling tussen Permanent 24/24u en Programmering. Staat deze optie wel goed op programmering? Anders negeert hij de timer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ja die staat goed, hij heeft weer een uur gedraaid, water is niet op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
wizzopa schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 22:59:
Ja die staat goed, hij heeft weer een uur gedraaid, water is niet op temperatuur.
En nou? Koude douche?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Eerst vanmorgen vroeg naar de F1 optocht gekeken, daarna even slaap in halen, en nu aan het ontbijt. U mijn logging blijkt dat de boiler om 10 uur is gestart na bijna 2 uur klaar is. En ja ik kan douche met warm water.

Het starten gaat dus goed op de ingestelde tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 25-03-2018 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
wizzopa schreef op zondag 25 maart 2018 @ 11:51:
[...]

Eerst vanmorgen vroeg naar de F1 optocht gekeken, daarna even slaap in halen, en nu aan het ontbijt. U mijn logging blijkt dat de boiler om 10 uur is gestart na bijna 2 uur klaar is. En ja ik kan douche met warm water.

Het starten gaat dus goed op de ingestelde tijd.
En dat uurtje tussendoor dan, is dat iets waar je niet om vraagt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wintertijd? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kloekie
Hier is de wpb nu ook aan het draaien.
Aanvoer 18
Evap top 2
Evap low 1
Out comp 58
Hot water 23

Kleine resonantie op de behuizing van de wpb. Iemand anders dit ook gehad?
Heb wel het idee dat het minder wordt nu het water warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:03:
[...]

En dat uurtje tussendoor dan, is dat iets waar je niet om vraagt?
Dat uurtje tussen door heb ik niet om gevraagd. De boiler mag werken is tussen 10 en 18 uur.

Mijn software versie: grafische 4, control 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
wizzopa schreef op zondag 25 maart 2018 @ 13:10:
[...]

Dat uurtje tussen door heb ik niet om gevraagd. De boiler mag werken is tussen 10 en 18 uur.

Mijn software versie: grafische 4, control 4.
Uh ik heb jou merk niet....
Heeft het niet iets met de zelf lerende functie te maken?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
@wizzopa Hier:
Grafische: E en Control: E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hier E en E, dat is een verschil met die van @wizzopa en dat verklaart misschien e.e.a. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Zo even met de botte bijl, de stekker van de boiler eruit tot een uur of 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik had hem nog niet op automatische zomertijd staan, nu wel en hopelijk geeft dat niet weer een verstoring.
Er staan 2 tijdsblokken in die hij keurig volgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
wizzopa schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:18:
Zo even met de botte bijl, de stekker van de boiler eruit tot een uur of 5
Anders kijk je of je de software/firmware kan updaten? Of laten updaten?

Of je vraagt hier hoe en of het kan.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
5uur verder, temperatuur in wpb hot water 55graden. Best tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb even met de klepmotor gespeeld, hij is sterk genoeg om de klep te draaien :)
Jammer van de 10cm lange as op de klep, als ik hem heel laat voor o.a. een positie aanwijzer moet de motor op een beugeltje komen.
Die heeft geen doorvoer van de as en moet altijd aan het eind van de as komen.
De Sonoff printjes die ik eerder linkte zijn prima voor de aansturing, met Kaku heb je geen feedback en een onbekende vertraging.
Juist de timing is belangrijk om de klep in de gewenste stand te draaien.
Door de soort motor heb je kans dat hij eerst de verkeerde kant op gaat, eigenlijk kan je alleen met een extra positie switch de motor laten stoppen waar je wil en dan moet je het weten als de motor richting fout is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Doe je hem aan de andere kant, daar steek ook een stukje vierkant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hij steekt iets uit ja, maar ik mis een steun plaatje waar de motor op geschroefd kan worden.
Als ik dan toch ga freubelen heb ik alles het liefst aan een kant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Als je heb vast gesteld in welke stand de motor moet stoppen kan je misschien de schakel nok wat verbouwen zodat hij na het afschakelen weer de goeie kant oploopt.

@robkds Btw mail verstuurd via de site van Atlantic ivm de klok ik had daar al een account.

[ Voor 22% gewijzigd door wizzopa op 25-03-2018 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Kloekie schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:43:
Hier is de wpb nu ook aan het draaien.
Aanvoer 18
Evap top 2
Evap low 1
Out comp 58
Hot water 23

Kleine resonantie op de behuizing van de wpb. Iemand anders dit ook gehad?
Heb wel het idee dat het minder wordt nu het water warmer wordt.
Ik heb na het opstarten dat ook gehad, ik heb de voorkant eraf gehaald en alle draden met tyrap vast gezet, de rubbermantel om de compressor aan de onderkant met een 7 mm ingekort, de kabels die over de plastic onderkant met restanten buisisolatie in de groven vast gezet, de witte piepschuim geleider aan de inlaat kant vast gezet etc etc, sinds dien een stuk stiller.

Btw waar komt de 18 graden vandaan is dat binnen lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nu we toch bezig zijn, Sonoff 4-voudige switch :>
Als ik zie wat ik ik met de Atlantic wil doen dan heb ik 2x 230V voor de klepmotor en de PV ingang.
Verder schakel ik de cv pomp met Kaku en dat zou dan ook op dit ding kunnen :)
Handig is de uitvoering met din rail montage en alle draden aan dezelfde kant.
Nu nog uitvlooien of hij met EspEasy kan werken en of hij http commando's kent.

Afbeeldingslocatie: https://dl.itead.cc/Sonoff_4ch/4CH_R2_750.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
@wizzopa Dank voor de tips.
De lucht komt gedeeltelijk onder de dakpannen vandaan en gedeeltelijk van de MV. Als ik de MV harder liet blazen ging de inlaat lucht temperatuur omlaag. Zon stond op de pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ja, daar lees ik dat het moet kunnen wat ik wil :)
Vanmorgen een hickup met starten, ik denk door de aangepaste autom. zomertijd instelling.
Even handmatige boost en die later gestopt waarna hij het programma weer volgt.
Het blijft lastig om een instelling te bekrachtigen zonder de prik eraf te halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Speedy-Andre schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:07:
Nu we toch bezig zijn, Sonoff 4-voudige switch :>
Als ik zie wat ik ik met de Atlantic wil doen dan heb ik 2x 230V voor de klepmotor en de PV ingang.
Verder schakel ik de cv pomp met Kaku en dat zou dan ook op dit ding kunnen :)
Handig is de uitvoering met din rail montage en alle draden aan dezelfde kant.
Nu nog uitvlooien of hij met EspEasy kan werken en of hij http commando's kent.

[afbeelding]
Dat doet hij en HTTP commands ook.
Alleen het flashen van de goede ESPeasy software is ff lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dylantje2 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:49:
[...]

Dat doet hij en HTTP commands ook.
Alleen het flashen van de goede ESPeasy software is ff lastig
Hij is besteld, voor dit doel is alles in een kastje een leuke oplossing :)
De PV ingang van de Atlantic moet met 230V, even goed opletten met aansluiten straks.
Als het goed werkt met de pomp is er weer een Kaku over voor andere dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
En hij staat. Dat was wel een aardige klus om hem 2 trappen op te krijgen. Nog snel geleverd door Esanico.
Van de week even lucht aansluiten en dan gaan nadenken over cv. Ik denk aan Multifit 20mm en dan 50% via spiraal en 50% via bypass te mengen in het retour cv naar de ketel. Dan heb ik ook geen losse pomp nodig.

Atlantic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat cv deel was toch voor later? :+
Waarom alleen de pomp van de cv gebruiken, je krijgt dan toch dat de cv heel snel stopt als de retour warm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
Over de aansluiting van de voeding van wpb, denken jullie dat die polariteit gevoelig is?
Ik heb hier namelijk niet over na gedacht en het er een stekker aan gemaakt.
Deze stekker is er nu een aantal keer in en uit geweest en ik kan me niet voorstellen dat ik deze iedere keer toevallig goed om heb gedaan.

Is het niet vaak zo dat dit soort apparaten vaak niet gevoelig zijn voor fase nul of nul fase?

Zal dit dan ook gelden voor de "boost" aansluiting van de WPB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Kloekie als je de boost volgens schema aansluit is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik denk niet dat het uitmaakt. Volgens mij zitten bij mij fase-nul ook omgedraaid.
Vreemde is ook dat er 2 aansluitmethodes voor de PV-boost staan in de handleiding, eentje heeft B1 als fase. De ander heeft B1 als nul.
Speedy-Andre schreef op maandag 26 maart 2018 @ 23:23:
Dat cv deel was toch voor later? :+
Waarom alleen de pomp van de cv gebruiken, je krijgt dan toch dat de cv heel snel stopt als de retour warm is?
Klopt gaat nog wel even duren. Maar nadenken kan altijd. De cv stopt inderdaad met branden (aanvoertemperatuur bereikt, vanwege hoge retourtemp) maar blijft als het goed is wel pompen totdat de warmtevraag wegvalt. Losse pomp kan ook maar betekend wel extra: pomp,terugslagkleppen,regeling,aanvoerbuis ook snijden, met deze opzet is dat maar 2 T-stukken en een kraan ertussen. De ketel verwarmd wel de boiler naar 40gr mocht deze lager in temperatuur zijn met het retour-cv water. Maar dat is geen ramp en zal niet veel voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Jim423 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:19:
Ik denk niet dat het uitmaakt. Volgens mij zitten bij mij fase-nul ook omgedraaid.
Vreemde is ook dat er 2 aansluitmethodes voor de PV-boost staan in de handleiding, eentje heeft B1 als fase. De ander heeft B1 als nul.

[...]

Klopt gaat nog wel even duren. Maar nadenken kan altijd. De cv stopt inderdaad met branden (aanvoertemperatuur bereikt, vanwege hoge retourtemp) maar blijft als het goed is wel pompen totdat de warmtevraag wegvalt. Losse pomp kan ook maar betekend wel extra: pomp,terugslagkleppen,regeling,aanvoerbuis ook snijden, met deze opzet is dat maar 2 T-stukken en een kraan ertussen. De ketel verwarmd wel de boiler naar 40gr mocht deze lager in temperatuur zijn met het retour-cv water. Maar dat is geen ramp en zal niet veel voorkomen.
Methode 1 waarbij er 230 volt wordt aangeboden aan de boiler vind ik een gevaarlijke oplossing.

Stel dat je de boilers spanningsloos maak de kap er af haal dan staat er nog steeds spanning op contacten b1 en b2. Of zie ik dat verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Dat klopt. Echter is het natuurlijk zo dat bij methode 2 de klemmen in de solar-omvormer of waar het contact zich bevind onder spanning blijven staan wanneer je de solar-omvormer spanningsloos maakt en de boiler niet. Belangrijk is het dus zo uit te voeren dat alles geisoleerd is (bijvoorbeeld een relais bij de klemmenstrook van de boiler monteren als contact in een lasdoos en de (laagspanning) relaisspoel te sturen) of in ieder geval duidelijk te labelen dat de klemmenstrook dubbele voeding heeft en waar deze tweede voeding vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Jim423 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:43:
Dat klopt. Echter is het natuurlijk zo dat bij methode 2 de klemmen in de solar-omvormer of waar het contact zich bevind onder spanning blijven staan wanneer je de solar-omvormer spanningsloos maakt en de boiler niet. Belangrijk is het dus zo uit te voeren dat alles geisoleerd is (bijvoorbeeld een relais bij de klemmenstrook van de boiler monteren als contact in een lasdoos en de (laagspanning) relaisspoel te sturen) of in ieder geval duidelijk te labelen dat de klemmenstrook dubbele voeding heeft en waar deze tweede voeding vandaan komt.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ga dat idd wel even goed overdenken, de Sonoff een dc voeding laten schakelen en dan met die dc naar de wpb toe zodat er geen 230V voerende draad tussen beide zit.
In de wpb een relais dat de contacten schakelt.
Dan sluit ik ook uit dat ik opeens een zwart Sonoff kastje heb ipv wit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
robkds schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:38:
[...]

De pomp van de CV (ketel is weg, dus gaat via domotica) schakelt in als de badkamertemperatuur te laag is en als het opgenomen vermogen van de WPB 465W of hoger is. Onder de 460W schakelt de pomp weer uit. Zo pendelt de pomp een paar uur tot de temperatuur in de badkamer hoog genoeg is, vervolgens blijft de pomp uit en gaat de WPB door totdat hij klaar is met SWW.
Dit spookt nog steeds rond in m'n kop :+
Ik kan het verbruik in Domoticz met een RF stekkermeter zien, hoe kan ik deze waarde gebruiken om iets te schakelen?
De temperatuur van de cv spiraal meet ik nu nog met een losse Cresta maar dat kan eventueel ook in Domoticz als ik een 433MHz versie met een meetprobe gebruik :)
Ook dan moet ik een waarde zien te gebruiken om iets mee te doen.
Momenteel gebruik ik de Homewizard voor de ruimte temperatuur, maar dat is lastig te combineren met een andere waarde in Domoticz (met een json command in een script kan ik de waardes wel uitlezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
Speedy-Andre schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 00:29:
[...]

Dit spookt nog steeds rond in m'n kop :+
Ik kan het verbruik in Domoticz met een RF stekkermeter zien, hoe kan ik deze waarde gebruiken om iets te schakelen?
Had ik al geschreven dat ik Plugwise stekkers gebruik? Hiermee kan je behalve vermogen uitlezen ook schakelen. Mijn Domoticz schakelt met behulp van een LUA-script met curl-commando's via de webapi van Plugwise de pomp aan en uit.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
robkds schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:45:
[...]

Had ik al geschreven dat ik Plugwise stekkers gebruik? Hiermee kan je behalve vermogen uitlezen ook schakelen. Mijn Domoticz schakelt met behulp van een LUA-script met curl-commando's via de webapi van Plugwise de pomp aan en uit.
Ja, een paar keer :)
Ik heb andere stekkers die alleen meten en een Kaku die schakelt.
Schakelen wordt straks Sonoff waarmee ik ook de klep naar de MV wil sturen en de PV ingang.
Mijn ervaring is inmiddels dat als de wpb een tijdje loopt en dan de pomp aan gaat dat dit genoeg is om de badkamer een graad per kwartier warmer te krijgen.
De slangen isoleren doet ook nog wat om de warmte te krijgen waar het nodig is.
Het hok waar de wpb staat koelt nog maar 0,1 graad af sinds ik de lucht slangen strak heb afgewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Zo waar het lijkt er op dat de klok werkt.

Ik heb eerst de boiler een uur of wat spanningsloos laten staan maar dat heeft dus niet geholpen. Vervolgens in het menu opzoek naar een reset mogelijkheid die bevind zich hoe logisch in het installateurs menu.

Hier een reset uitgevoerd en alle parameters weer op nieuw ingevoerd.

Nu in het gebruikers menu de tijd op nieuw ingevoerd 10 tot 22 uur en afwachten maar.

Vanmorgen startte de boiler netjes om 10 uur en nu kijken wat hij vanavond gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Staan de verbruiksgegevens e.d. er nog in?
Eigenlijk is er nog niets veranderd want binnen de tijd starten deed hij toch al? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Ja de gebruiksgegevens staan er nog in.
Dat klopt, als je het niet probeer dan ..... Dus vanavond wat later douche en dan kijken of hij om 22 uur de boel stil gaat zetten.

Edit: De boiler stopte om 22:00 uur volgens de klok, de temperatuur 52 ipv 54 gr.

[ Voor 20% gewijzigd door wizzopa op 30-03-2018 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:50:

Edit: De boiler stopte om 22:00 uur volgens de klok, de temperatuur 52 ipv 54 gr.
Zo werkt hij bij mij ook, stoppen ongeacht de temperatuur :)
Het lijkt goed te komen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Gisteren lucht aangesloten met SAFE koppelingen. Aanzuiging vanuit afvoer MV/buiten en afvoer via oude geiserschoorsteen.
Helaas is het gebrom wel te hard om 's nachts aan te laten dus via de timer schakel ik hem tussen 23:00 en 06:30 uit. Dit werkt overigens perfect. Ik moet wel even kijken of er nog capaciteit is voor CV ondersteuning, hij draait nu al bijna permanent voor puur SWW. Ik heb de temp op 62C. Lucht in: 15-17C Lucht uit 4-5C.

4
5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Voor mij is 55 graden (eco) wel genoeg, wel elk weekend een keer 62 omdat ik dan veel nodig heb.
5 graden minder scheelt zo een uur draaien, dan doet de cv ook nog genoeg (hier voorlopig 1 radiator).
De nacht overslaan is gunstig voor de cop, dan koel je het huis ook niet onnodig af via de MV :)
Komende week ga ik kijken of een lagere ventilator snelheid (binnen/binnen) nog nadelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Spreekt bij jullie ook de inlaatcombinatie overdrukventiel weleens aan?
Bij die "vriend" waar ik de atlantic 270 ltr geplaatst heb, komt dat regelmatig voor...zegtie.
Ding is 8 bar.... kan toch bijna niet?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 19:17:
Spreekt bij jullie ook de inlaatcombinatie overdrukventiel weleens aan?
Bij die "vriend" waar ik de atlantic 270 ltr geplaatst heb, komt dat regelmatig voor...zegtie.
Ding is 8 bar.... kan toch bijna niet?
Lijkt mij normaal.
Laattie het eens in een emmer lopen. Als je weinig of geen warm water gebruik en de boiler is aan het verwarmen kan dat best voor komen.

Pagina: 1 ... 9 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.