Toon posts:

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 105 106 Laatste
Acties:
  • 585.698 views

Onderwerpen

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:00
MikeyMan schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:41:
[...]

Duco box? De ventilatie unit? Snap niet helemaal hoe dat in het plaatje van een wpboiler met een extra spiraal past geloof ik :?
https://eco2all.nl/productpdf?productId=4629

• T Vermeer
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-03 22:09
alaintje schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:54:
[...]

Ik geloof het inderdaad ook niet.
Wat je wel zou kunnen doen is een circulatiepomp aansluiten en dan tijdens de legionellarun (in de namiddag dan lijkt me?) Deze pomp alleen te laten draaien zodat je beide boilers doorspoelt.

Ik vind persoon de arostor helemaal niet geweldig. Maar heb er geen zin in om er verder aan te sleutelen.
Lijkt alsof er nog moeilijkere kabouters in zitten dan de japanse Panasonic kabouters.
Klinkt als een creatief idee! Dus je bedoelt dat de wpb ook het water van de zonneboiler verder gaat doorverwarmen doordat een circulatiepomp het water vanuit de zonneboiler naar wpb transporteerd en viceversa? zou ik daar de circulatiepomp van mijn oude cv-ketel voor kunnen gebruiken wellicht?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:19

de Peer

under peer review

T Vermeer schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:18:
[...]

Klinkt als een creatief idee! Dus je bedoelt dat de wpb ook het water van de zonneboiler verder gaat doorverwarmen doordat een circulatiepomp het water vanuit de zonneboiler naar wpb transporteerd en viceversa? zou ik daar de circulatiepomp van mijn oude cv-ketel voor kunnen gebruiken wellicht?
Ik vraag me wel af of dat ook haalbaar is. WPB's halen vaak al met moeite de benodigde temperatuur in hun eigen vat, met de compressor. Om er dan nog een extern vat bij te verwarmen met alle leidingverliezen, lijkt me een uitdaging.

Ook moet je dan dus wel in beide vaten meten of de benodigde temperatuur gehaald wordt. Zo ja, dan zou je het op die manier kunnen doen. Maar ik ben wel van mening dat je de zonneboiler beter weg kunt doen als je overstapt naar WPB. Alleen al die legionella runs 1 x per week zijn vrij prijzig.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:16
Tenzij je echt behoefte hebt aan de ZB zou ik hem ook gewoon weg doen ja.
Je zou ze bijna parallel of de ZB met bypass aan sturen en alleen water uit de ZB halen als deze >55 is. Maar allemaal belachelijke oplossingen eerlijk gezegd 7(8)7 .

Je cv pomp is niet geschikt voor drinkwater, of heb geen idee waarom je een pomp voor je drinkwater in je cv zou hebben.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 31-05 14:29
alaintje schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:29:
Tenzij je echt behoefte hebt aan de ZB zou ik hem ook gewoon weg doen ja.
Je zou ze bijna parallel of de ZB met bypass aan sturen en alleen water uit de ZB halen als deze >55 is. Maar allemaal belachelijke oplossingen eerlijk gezegd 7(8)7 .

Je cv pomp is niet geschikt voor drinkwater, of heb geen idee waarom je een pomp voor je drinkwater in je cv zou hebben.
Hij bedoelt gewoon een circulatiepomp voor tapwater, een normaal ding in boiler land.
Een zonneboiler met een wpb erachter is misschien wat ver gezocht, en je zult bij allebei wat tegen legionella moeten doen, ook als je een naverwarmer hebt. Dat kost dus energie.
Je zou een tapwater warmtepomp (een warmtepompboiler zonder boiler🤔) op de zonneboiler kunnen zetten. Er is de Hewalex pcwu3.0 en wie weet wat nog meer. Er kan vast ook een elektrisch element in de boiler die kun je dan gebruiken voor anti legionella, of als je een tweede spiraal hebt kun je dat ook door de CV laten doen(En later door een CV warmtepomp die hoge temperaturen doet). Afhankelijk van de boileraansluitingen evt een circulatiepomp om warmte van bovenin naar het midden of onderin te pompen.
Als die zonneboiler goed en goed gepositioneerd is, waarom zou hij hem wegdoen. Als je er nog aan moet beginnen is PV al snel gunstiger. Als het er ligt prima toch, anders moet hij straks tot oktober die warmtepomp aanslingeren voor warm water.

• dobrie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 07:56

dobrie

x 220 330 010

Hallo mensen,

Ik heb me nu door een groot aantal pagina's gewerk en zou graag jullie mening willen over het volgende:

Nadat ik me eind vorig jaar een rolberoerte schrok van het gasverbruik hier in huis heb ik van de cv-ketel de sww bereiding uitgeschakeld (ook inlaatcombi dicht)en heb alles omgeschakeld naar verwarming met doorstroomverwarmer. Dit gaat nu eigenlijk best prima maar vraag me af hoe ik nu het best verder kan gaan met het verduurzamen. Onze cv ketel is van 2010 en zal tzt vervangen moeten worden. Vraag is echter waardoor? Ben eigenlijk geen fan van een hybride oplossing. (gewoon gevoel, geen onderbouwing)

De cv hangt nu op zolder (houten vloer), in de kelder heb ik ook een technische ruimte tot mijn beschikking. Hier is nu de Stiebel Eltron doorstroomverwarmer DCE 11/13 H geïnstalleerd.

We zijn met 6 mensen thuis, 2 volwassenen, 4 kinderen tussen 7 en 17 jaar. Er word alleen gedouched, (af en toe een opvouwbaar badje voor de kleintjes) dit met een waterbesparende Clage CHX douchekop. Dus meerdere keren douchegebruik per dag, vooral 's avonds na het eten. Begane grond is voorzien van vv, boven radiatoren die niet/nauwelijks gebruikt worden behalve die in de badkamer. Ik heb sinds Septemeber 2020 het vermogen van de cv tot 23% terug gesteld en heb een cv aanvoer temp van ongeveer 45 graden. Daarmee houden we het huis tot nu toe op 20 graden.

Op de garage ligt een pv opstelling met 2250wp op oost en 2250 wp op west, dit breid ik binnenkort op de keuken uit met 1820wp op oost en 1820wp op west.

• de Peer

de Peer

under peer review

dobrie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:36:
Hallo mensen,

Ik heb me nu door een groot aantal pagina's gewerk en zou graag jullie mening willen over het volgende:

Nadat ik me eind vorig jaar een rolberoerte schrok van het gasverbruik hier in huis heb ik van de cv-ketel de sww bereiding uitgeschakeld (ook inlaatcombi dicht)en heb alles omgeschakeld naar verwarming met doorstroomverwarmer. Dit gaat nu eigenlijk best prima maar vraag me af hoe ik nu het best verder kan gaan met het verduurzamen. Onze cv ketel is van 2010 en zal tzt vervangen moeten worden. Vraag is echter waardoor? Ben eigenlijk geen fan van een hybride oplossing. (gewoon gevoel, geen onderbouwing)

De cv hangt nu op zolder (houten vloer), in de kelder heb ik ook een technische ruimte tot mijn beschikking. Hier is nu de Stiebel Eltron doorstroomverwarmer DCE 11/13 H geïnstalleerd.

We zijn met 6 mensen thuis, 2 volwassenen, 4 kinderen tussen 7 en 17 jaar. Er word alleen gedouched, (af en toe een opvouwbaar badje voor de kleintjes) dit met een waterbesparende Clage CHX douchekop. Dus meerdere keren douchegebruik per dag, vooral 's avonds na het eten. Begane grond is voorzien van vv, boven radiatoren die niet/nauwelijks gebruikt worden behalve die in de badkamer. Ik heb sinds Septemeber 2020 het vermogen van de cv tot 23% terug gesteld en heb een cv aanvoer temp van ongeveer 45 graden. Daarmee houden we het huis tot nu toe op 20 graden.

Op de garage ligt een pv opstelling met 2250wp op oost en 2250 wp op west, dit breid ik binnenkort op de keuken uit met 1820wp op oost en 1820wp op west.
Is elektrisch sww verwarmen voor jou goedkoper dan gas gebruiken?

Ik zou een waterbesparende douchekop kopen als ik jou was (oeps, die heb je al) en het verder voor nu zo laten als het is. Je SWW is als het goed is maar een fractie van je gasverbruik en ga je niet veel op besparen met een warmtepompboiler oid. Je hebt dan ook een flink vat nodig of 2 boilers zelfs.

Meestal kijk je eerst hoe je je huis gaat verwarmen (dáár zit je besparing met warmtepomp) en dan kijk je nog even hoe je SWW wilt gaan doen maar écht besparen doe je er niet mee. Je kunt hooguit stellen dat je dankzij een warmtepompboiler compleet van het gas af kan, waardoor je geen vastrecht meer betaalt.

Misschien eens beginnen met uitrekenen wat je nu per maand kwijt bent aan SWW qua kosten. Dan krijg je een idee.
Wij zijn thuis ongeveer 4-5 euro per maand kwijt aan SWW. 2 personen met een warmtepompboiler. eigenlijk nog minder want we hebben (veel) zonnepanelen maar dat houd ik even buiten beschouwing.

[Voor 6% gewijzigd door de Peer op 01-02-2022 15:51]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• GertS1968
  • Laatst online: 02-06 20:06
Gasverbruik voor SWW word geraamd op 100m3 per persoon per jaar, of als je van rekenen houd: 0.04m3 per min per persoon per dag.

Onze WP boiler draait nu een week: 28 kWh verbruik, lucht aanvoer van buiten, waar met gas dit 7 m3 zou zijn geweest, geen voordeel op dit moment..........

• GertS1968
T Vermeer schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:00:
[...]

Volgens mij heeft dit type geen mogelijkheid om de zonnecollectoren aan te sluiten. wel de energieopbrengst van PV-panelen kunnen aangesloten worden. Anders zou dat inderdaad wel een optie zijn geweest.
Hmm, volgens de Vaillant website:
Bezit u thermische zonnepanelen of een ketel? Kies dan zeker voor de versie met een extra spiraalvormige warmtewisselaar die bijverwarming via deze energiebronnen mogelijk maakt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GertS1968 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:44:
Gasverbruik voor SWW word geraamd op 100m3 per persoon per jaar, of als je van rekenen houd: 0.04m3 per min per persoon per dag.

Onze WP boiler draait nu een week: 28 kWh verbruik, lucht aanvoer van buiten, waar met gas dit 7 m3 zou zijn geweest, geen voordeel op dit moment..........
28kWh elektra staat gelijk aan 3,5m3 gas toch? :?

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:22
Warm Water verbruik januari: 2,759 m3
Stroom 59,15 kWh

COP 2,39 t.o.v. een E-boiler deze zou 141,36 kWh verbruikt hebben.

[Voor 173% gewijzigd door wizzopa op 02-02-2022 15:19]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:58
Vraagje over de vailllant warmtepompboiler.

Kennis heeft een 270 liter gekocht met een extra spiraal voor de zonnecollector. Hij heeft zon zonnecollector op het dak liggen. Nu is de vraag: hoe gaan we de aansturing realiseren? Er zit nu een soort van boiler bij die het tapwater voorverwarmd en vervolgens naar de cv ketel gaat.

Die moet er dus eigenlijk tussenuit en dan de zonnecollector rechtstreeks op het spiraal aansluiten.

Kan dat überhaupt wel ?

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:55

CurlyMo

www.pilight.org

GertS1968 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:44:

De WPB plaats je ook vooral om volledig van het gas af te kunnen. Niet alleen om voordeliger te zijn dan op gas. Je vergeet dus nog je vastrecht besparing.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• 4me2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-10-2022
Afhankelijk van het type warmtepomp boiler hebben deze vaak een extra spiraal voor een zonnecollector.
Zelf heb ik een Panasonic WPB met 270L inhoud die op 55 graden ingesteld staat en verder geen Legionella programma's draait. Op de extra spiraal zit een zonnecollector aangesloten wat in de praktijk betekent dat je van medio April tot medio Oktober vrijwel geen stroom gebruikt.
Let wel op dat je de pomp van je zonnecollector systeem instelt dat de temperatuur van je water nooit boven de 80 graden komt.... dan gaat je WTB in storing.Als je kleine kinderen hebt, zorg er dan voor dat je de temperatuur van het warme water terug brengt naar maximaal 60 graden (door menging) om geen verbrande handjes te krijgen. In mijn huis wonen uitsluitend volwassenen dus geen temperatuur reductie toegepast.

ACHTERAF had ik nooit een wamtecollector aangeschaft. de investering is hoog (ook Na subsidie en zelfbouw) en eigenlijk heb je er alleen gedurende 6 maanden echt wat aan.
Wij wonen met 2 in huis (meestal) en ons maandelijks verbruik is 60 kWh voor warm water (inclusief kinderen in weekenden etc) Zelfs met de huidige kWh prijzen doe je er meer dan 15 jaar over je kosten van een warmtecollector terug te halen

• Possible
@4me2 Thanks... Ja de zonnecollector zit er al met de bouw. 2 van die platte platen op het dak.

Dan ben ik bang dat dus de boiler die wordt voorverwarmd door de collectoren moet blijven hangen. Daar zit immers de pomp in lijkt mij.

• Surfari
Possible schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:48:
@4me2 Thanks... Ja de zonnecollector zit er al met de bouw. 2 van die platte platen op het dak.

Dan ben ik bang dat dus de boiler die wordt voorverwarmd door de collectoren moet blijven hangen. Daar zit immers de pomp in lijkt mij.
Afhankelijk van wat je hebt, de controller en pomp van zonneboilers zijn vaak extern, het kan ook op een andere spiraal aangesloten worden. Alleen boilersensoren overzetten.
Die Vaillant heeft wellicht ook mogelijkheden om dit te sturen. Die is toch met extra spiraal gemaakt om een zonneboiler of wp aan te sluiten??? Wat staat er in de installatie handleiding?

• 4me2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-10-2022
Possible schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:48:

Let zeer goed op bij het (laten) plaatsen van de pomp en probeer er voor te zorgen dat deze altijd (ruim) onder het laagste punt van de zonnecollectoren zit. In de zomer gaat de boel koken (en niet zo'n klein beetje ook) als je boiler warm genoeg is zal de pomp van de glycol door je warmtecollectoren goed afgesteld is (mx temp) stoppen. op dat moment circuleert er niets meer, maar blijft de zon lekker branden.
Als je pomp op gelijk hoogte of boven de zonnecollectoren gemonteerd is, kookt het daar ook en springen de pakkingen om je oren.

ik heb Enorme lekkage gehad (van dat lekker plakkerige Glycol) omdat degene die hem gemonteerd had daar geen rekening mee gehouden had. Pomp naar de K, pakkingen kapot, manometer gesneuveld.
Gelukkig mocht de installateur het allemaal vergoeden, maar mijn vrouw was er helemaal klaar mee (al die troep)

• GertS1968
MikeyMan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:18:
[...]

28kWh elektra staat gelijk aan 3,5m3 gas toch? :?
Dat kan zo wezen, maar Euro 1.80 m3 / gas of Euro 0.484 / kWh dan zie ik geen echte winst. Wellicht in de zomer dat het er anders uit ziet.............

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GertS1968 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:23:
[...]

Dat kan zo wezen, maar Euro 1.80 m3 / gas of Euro 0.484 / kWh dan zie ik geen echte winst. Wellicht in de zomer dat het er anders uit ziet.............
Dat lost zichzelf wel op.
Daarnaast; zelf zonnepanelen neerleggen is makkelijker dan je eigen gasveld ontginnen. ;)

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:44
Zijn er eigenlijk warmtepompboilers rond de 100L met extra spiraal op de markt? Ik kan alleen boilers vanaf 200L vinden en die zijn een maatje te groot.

• Gench
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07-01 02:30
Hallo,

Ik wil het gas afsluiten door Panasonic of Daikin monobloc te installeren. Welke is een betere keuze voor warm water: een warmtepompboiler of een boiler met warmtewisselaar voor warmtepomp? Denk je dat ik een monobloc warmtepomp kan aansluiten op een warmtepompboiler?

• GertS1968
MikeyMan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:40:
[...]

Dat lost zichzelf wel op.
Daarnaast; zelf zonnepanelen neerleggen is makkelijker dan je eigen gasveld ontginnen. ;)
Er liggen er 21............

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-06 10:26
Gench schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 01:25:
Hallo,

Ik wil het gas afsluiten door Panasonic of Daikin monobloc te installeren. Welke is een betere keuze voor warm water: een warmtepompboiler of een boiler met warmtewisselaar voor warmtepomp? Denk je dat ik een monobloc warmtepomp kan aansluiten op een warmtepompboiler?
Als je geen last hebt van het geluid zou ik persoonlijk kiezen voor een WPB.
Het is mogelijk om een WP op een WPB aan te sluiten maar dat doet het nut een beetje teniet natuurlijk. Je hebt dan wel een boiler met subsidie :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Gench
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07-01 02:30
@Jim423 wat als Monobloc een veel betere COP heeft dan WPB?

• de Peer

de Peer

under peer review

Gench schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:07:
Persoonlijk zou me dat voor het SWW (sanitair warm water) niet veel uitmaken. Dat is toch maar een fractie van je totale energieverbruik.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is ook fijn als het in de zomer buiten stil is als je ramen open hebt en buiten zit.
Geen SWW run is dan een voordeel.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-06 10:26
Hebben ze in de praktijk niet echt volgens mij.
Die hogere temperaturen van 60 graden (gas 90) vinden ze niet fijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
Gelukkig hebben ze dat niet, dus makkelijk kiezen

1 PVoutput . Dongen NB

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:06
Martin7182 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:36:
Zijn er eigenlijk warmtepompboilers rond de 100L met extra spiraal op de markt? Ik kan alleen boilers vanaf 200L vinden en die zijn een maatje te groot.
ja hoor zoek maar op: " 100 Liter Brauchwasserspeicher Warmwasserspeicher mit 1 WT "

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

• Martin7182
Bedankt @Tunda, kleine warmwatervaten met spiraal kan ik wel vinden, maar ik zoek een kleine warmtepompboiler met spiraal.

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:06
Martin7182 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:37:
Bedankt @Tunda, kleine warmwatervaten met spiraal kan ik wel vinden, maar ik zoek een kleine warmtepompboiler met spiraal.
Ah sorry, net verkeerd gelezen, je zou eens de Subsidie lijst kunnen afgaan of je iets tegen komt.

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

• Martin7182
^^ top, dat had ik nog niet bedacht. Bedankt😀

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 20:49
Misschien een vreemde vraag hè, maar zijn er ook WPBs met 2 verschillende stekkers voor het WP+pomp gedeelte en eentje voor het element voor de legionellarun? Want ik neem aan dat de SWW-voorziening volledig stop komt te liggen als ik de stekker eruit haal, omdat er neem ik aan een pomp zal moeten draaien?

Ik vraag dit omdat ik een beetje loop te puzzelen met de groepen die ik hier op zolder beschikbaar heb. Ik heb hier namelijk een IR-sauna staan die ik echter maar zelden gebruik. En het elektrisch element is waarschijnlijk de grootste verbruiker. Een kleine warmtepomp voor CV, evenals het warmtepompdeel voor een WPB zou ik nog wel bij bestaande groepen erbij kunnen prikken, maar met een elektrisch element, of de hele WPB incl een elektrisch element, dan wordt dat natuurlijk lastig.

En die hele WPB+element passen wel op de saunagroep, maar als ik de sauna dan wil gebruiken moet ik de WPB helemaal afschakelen en dan stop volgens mij de levering van SWW ook tot stilstand. En dat is als je een sauna gebruikt niet heel handig.

Hopelijk kan iemand me hier meer over vertellen cq wil dit thuis wel even uitproberen. Mijn dank is groot!

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:33
Bedankt voor de tip voor een filterbox. De boiler (buiten-buiten) staat aan vanaf half november:

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:33
@HarmoniousVibe De doorstroming van een boiler werkt gewoon op je leidingdruk, niet met een waterpomp.

• de Peer

de Peer

under peer review

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:50:
Misschien een vreemde vraag hè, maar zijn er ook WPBs met 2 verschillende stekkers voor het WP+pomp gedeelte en eentje voor het element voor de legionellarun? Want ik neem aan dat de SWW-voorziening volledig stop komt te liggen als ik de stekker eruit haal, omdat er neem ik aan een pomp zal moeten draaien?

Ik vraag dit omdat ik een beetje loop te puzzelen met de groepen die ik hier op zolder beschikbaar heb. Ik heb hier namelijk een IR-sauna staan die ik echter maar zelden gebruik. En het elektrisch element is waarschijnlijk de grootste verbruiker. Een kleine warmtepomp voor CV, evenals het warmtepompdeel voor een WPB zou ik nog wel bij bestaande groepen erbij kunnen prikken, maar met een elektrisch element, of de hele WPB incl een elektrisch element, dan wordt dat natuurlijk lastig.

En die hele WPB+element passen wel op de saunagroep, maar als ik de sauna dan wil gebruiken moet ik de WPB helemaal afschakelen en dan stop volgens mij de levering van SWW ook tot stilstand. En dat is als je een sauna gebruikt niet heel handig.

Hopelijk kan iemand me hier meer over vertellen cq wil dit thuis wel even uitproberen. Mijn dank is groot!
Heb je dat element echt nodig? Ik heb hem uitgeschakeld (Atlantic explorer). Hij gebruikt dan max 550 Watt geloof ik.
over het algemeen geen 2e stekker beschikbaar. Je zou die wel zelf kunnen maken maar het zou best kunnen dat het apparaat er regeltechnisch op gaat reageren en dat dat niet goed gaat.

Hele WPB stroomloos maken zou ik niet doen, is geen elegante oplossing.
SWW voorziening komt niet stil te liggen als je de stekker eruit trekt. Je kan gewoon warm water tappen (als dat aanwezig is in de boiler). Je kunt alleen (uiteraard) geen nieuw water opwarmen.
Er is geen pomp aanwezig in mijn boiler. Ja een warmtepomp maar dat is geen 'pomp' zoals jij die bedoelt ;). Een warmtepomp is geen waterpomp.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@HarmoniousVibe je kunt hem lostrekken op de print en er dan een extra relais en stekker tussen zetten. Daar raakt niets van in de war.
Er zit wel verschil tussen warmtepompboilers, soms is het hulpelement 2 kW+, bij mij maar 1200W (5A).

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• de Peer

de Peer

under peer review

Proton_ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:36:
@HarmoniousVibe je kunt hem lostrekken op de print en er dan een extra relais en stekker tussen zetten. Daar raakt niets van in de war.
Er zit wel verschil tussen warmtepompboilers, soms is het hulpelement 2 kW+, bij mij maar 1200W (5A).
Zeker weten? ik zou wel wat errors verwachten maar hangt af de programmering van het apparatuur natuurlijk.

Verder zou ik er wel mee uitkijken. Je wilt het element niet per ongeluk een keer te lang aan laten staan lijkt me.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@HarmoniousVibe Waarom koop je geen Hewalex + aparte vat? Dan heb je precies de controle die je zoekt.

• HarmoniousVibe
de Peer schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:54:
[...]

Heb je dat element echt nodig? Ik heb hem uitgeschakeld (Atlantic explorer). Hij gebruikt dan max 550 Watt geloof ik.
over het algemeen geen 2e stekker beschikbaar. Je zou die wel zelf kunnen maken maar het zou best kunnen dat het apparaat er regeltechnisch op gaat reageren en dat dat niet goed gaat.

Hele WPB stroomloos maken zou ik niet doen, is geen elegante oplossing.
SWW voorziening komt niet stil te liggen als je de stekker eruit trekt. Je kan gewoon warm water tappen (als dat aanwezig is in de boiler). Je kunt alleen (uiteraard) geen nieuw water opwarmen.
Er is geen pomp aanwezig in mijn boiler. Ja een warmtepomp maar dat is geen 'pomp' zoals jij die bedoelt ;). Een warmtepomp is geen waterpomp.
Ik wil ook ivm de garantie niet zelf gaan lopen knutselen. Ik weet dat een warmtepomp geen circulatiepomp is maar ik weet te weinig van hydroliek af om te kunnen bepalen of er al dan niet een circulatiepomp nodig is.

Het element is ervoor om legionellaruns te doen toch? Ik was niet van plan om hem als backup te gaan gebruiken ofzo. Puur om geen legionella op te lopen, dat lijkt me wel zo fijn. Ik hoorde Flippy al wel over om het puur op de compressor te doen maar de installateur raadde me dat af.

Ik weet dat het stroomloos maken niet echt elegant is, maar ja je moet iets ;).

[Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-02-2022 16:55]

• de Peer

de Peer

under peer review

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:54:
[...]

Ik wil ook ivm de garantie niet zelf gaan lopen knutselen. Ik weet dat een warmtepomp geen circulatiepomp is maar ik weet te weinig van hydroliek af om te kunnen bepalen of er al dan niet een circulatiepomp nodig is.

Het element is ervoor om legionellaruns te doen toch? Ik was niet van plan om hem als backup te gaan gebruiken ofzo. Puur om geen legionella op te lopen, dat lijkt me wel zo fijn.

Ik weet dat het stroomloos maken niet echt elegant is, maar ja je moet iets ;).
Hangt er vanaf welke boiler je hebt. Mijn atlantic explorer doet de legionella runs gewoon met de compressor, dus zonder elektrisch element. Het element is er alleen om sneller te kunne opwarmen (tegen de hoofdprijs aan stroomkosten).

Pomp dus niet aanwezig, gaat op leidingdruk.

• HarmoniousVibe
de Peer schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:56:
[...]

Hangt er vanaf welke boiler je hebt. Mijn atlantic explorer doet de legionella runs gewoon met de compressor, dus zonder elektrisch element. Het element is er alleen om sneller te kunne opwarmen (tegen de hoofdprijs aan stroomkosten).

Pomp dus niet aanwezig, gaat op leidingdruk.
Ok, tof, dan ga ik daar ook eens naar kijken. Bedankt! Tot hoever kan R513A de temperatuur opkrikken?

[Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-02-2022 16:59]

• de Peer

de Peer

under peer review

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:57:
[...]

Ok, tof, dan ga ik daar ook eens naar kijken. Bedankt! Tot hoever kan R513A de temperatuur opkrikken?
Weet ik niet. Maar mijn Atlantic explorer v3 komt tot 62 of 63 graden

• Possible
@GertS1968 Was Vaillant nog langs geweest? Ben benieuwd naar de condensvorming verhaal...

Ik ga binnenkort ook deze boiler installeren. Bevalt ie (afgezien van de condens) goed?

Is de boiler een beetje tweakbaar? Door bijvoorbeeld de temp van het vat uit te lezen met een sensor etc?

Heb je misschien meer foto's van je installatie?

[Voor 8% gewijzigd door Possible op 04-02-2022 22:48]

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-05 08:13
Possible schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:40:
@GertS1968 Was Vaillant nog langs geweest? Ben benieuwd naar de condensvorming verhaal...

Ik ga binnenkort ook deze boiler installeren. Bevalt ie (afgezien van de condens) goed?

Is de boiler een beetje tweakbaar? Door bijvoorbeeld de temp van het vat uit te lezen met een sensor etc?

Ik heb ook de Vaillant. Inmiddels enkele maanden in gebruik. Eentje met spiraal. Spiraal heb ik aangekoppeld aan m'n warmtepomp en zo ingesteld dat als de temperatuur fors daalt (bv door flink gebruik) automatisch deze bij springt.

Wanneer het vat helemaal leeg is qua warme, dan ben ik binnen anderhalf uur weer op 50 graden.

Hij is heel goed tweakbaar overigens. Ik heb er een esphome in gehangen. Met de adc kan je dan alle temperaturen inlezen, boiler temperatuur, condensor temp en ambient temp. Erg leuk om te zien en vooral handig om te kijken hoeveel water er nog over is in de boiler.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• Possible
mouse86 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:02:
[...]

Ik heb ook de Vaillant. Inmiddels enkele maanden in gebruik. Eentje met spiraal. Spiraal heb ik aangekoppeld aan m'n warmtepomp en zo ingesteld dat als de temperatuur fors daalt (bv door flink gebruik) automatisch deze bij springt.

Wanneer het vat helemaal leeg is qua warme, dan ben ik binnen anderhalf uur weer op 50 graden.

Hij is heel goed tweakbaar overigens. Ik heb er een esphome in gehangen. Met de adc kan je dan alle temperaturen inlezen, boiler temperatuur, condensor temp en ambient temp. Erg leuk om te zien en vooral handig om te kijken hoeveel water er nog over is in de boiler.
Kijk goed om te horen!

Het spiraal wou ik gaan gebruiken om een zonnecollector / boiler mee aan te sluiten. Is dat ook mogelijk? Heb je wellicht foto’s van dat adc ? (Zegt mij zo even niks )

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-05 08:13
Possible schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:14:
[...]

Kijk goed om te horen!

Het spiraal wou ik gaan gebruiken om een zonnecollector / boiler mee aan te sluiten. Is dat ook mogelijk? Heb je wellicht foto’s van dat adc ? (Zegt mij zo even niks )
Ja, het spiraal kan je daar inderdaad voor gebruiken.

Wel merk ik dat het spiraal een stuk hoger zit dan de diepte van de boiler. Ik schat in dat het spiraal rond de 60% diepte van de boiler zit.

Dit kan wellicht van belang zijn voor je zonnecollector.
Ik weet namelijk niet wat de temperatuur is van een zonnecollector.
Kijk maar eens naar onderstaand plaatje waarom ik daarover begin.

Voorbeeld van vandaag.
Om 7.30 ga ik douchen. De groene lijn is de temperatuur van de Vaillant warmtepomp. Je ziet dat daar snel de temperatuur daalt want deze spiraal zit helemaal onderin de boiler.

De gele lijn is de temperatuur van het interne spiraal die een stuk hoger ligt. Zoals je ziet is het bij dit spiraal nog heel lang warm water aanwezig.

Pas op 10.30 ziet mijn externe warmtepomp dat de temperatuur voor zijn spiraal voldoende is gedaald in temperatuur om aan te gaan. Maar van 7.30 tot aan 10.30 gebeurt er niets omdat het koude water onderin de boiler blijft 'hangen'.

2 dingen kan je dan doen. Je kan gebruik maken van een extra pomp zodat het water door de boiler gaat circuleren. Er zit ook een extra aansluiting op de Vaillant om dit aan te sluiten. Ik heb dat niet gedaan, en dan zie je wat het voor effect heeft :)

Pas als ik heel veel water gebruik (bv bad vullen) dan komt het koudere water in de buurt van het spiraal en zal de externe warmtepomp sneller inschakelen.

Op zich geen probleem, maar hou rekening mee met deze temperaturen.

Deze heb ik gebruikt voor de uitlezing
https://www.bitsandparts....erbare-versterker-p100226

plus een esp32 board met esphome erop

[Voor 44% gewijzigd door mouse86 op 05-02-2022 11:39]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• Martin7182
CurlyMo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:53:
@HarmoniousVibe Waarom koop je geen Hewalex + aparte vat? Dan heb je precies de controle die je zoekt.
Bedankt voor deze tip, misschien ook handig voor mij! Ik zoek een klein vat met extra spiraal i.c.m. warmtepomp. Met een gescheiden warmtepomp heb ik misschien ook wel plaats voor een groter vat, al staat het hogere stilstandverbruik me eigenlijk niet zo aan.

Misschien nog een extra spiraal erbij voor een zonnecollector; ik heb nog wat zonnige dakruimte vrij ('s ochtends deels schaduw, dus niet ideaal voor PV).

Ik heb er geen haast mee, dit is pas voor volgend jaar op z 'n vroegst. Zonder dit forum ben ik nergens. Dank allen voor jullie bijdragen😀

• reneeke1970
Martin7182 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:06:
[...]

Bedankt voor deze tip, misschien ook handig voor mij! Ik zoek een klein vat met extra spiraal i.c.m. warmtepomp. Met een gescheiden warmtepomp heb ik misschien ook wel plaats voor een groter vat, al staat het hogere stilstandverbruik me eigenlijk niet zo aan.

Misschien nog een extra spiraal erbij voor een zonnecollector; ik heb nog wat zonnige dakruimte vrij ('s ochtends deels schaduw, dus niet ideaal voor PV).

Ik heb er geen haast mee, dit is pas voor volgend jaar op z 'n vroegst. Zonder dit forum ben ik nergens. Dank allen voor jullie bijdragen😀
Moet je eens gaan kijken naar oude CV ketels, sommige hebben ingebouwde 80 liter RVS boilers aan boord met spiraal. Je moet dan alleen wel zelf gaan isoleren.
Ik heb er eentje kunnen scoren voor 80 euro thuis bezorgt.

1 PVoutput . Dongen NB

• Martin7182
Bedankt @reneeke1970, werkt dat goed i.c.m. een warmtepomp? Ik twijfel aan de warmteuitwisseling die bij gasgestookte ketels richting de 100° C gaat maar bij warmtepompen ongeveer de helft is.

• reneeke1970
Martin7182 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:48:
Bedankt @reneeke1970, werkt dat goed i.c.m. een warmtepomp? Ik twijfel aan de warmteuitwisseling die bij gasgestookte ketels richting de 100° C gaat maar bij warmtepompen ongeveer de helft is.
Bij mij zit er eentje in van 3m2 dus gaat prima. Weet alleen niet uit welk merk CV hij komt. Dit kwam van bedrijf die defecte CV ketels sloopte, RVS gaat niet kapot natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

• Martin7182
Vraagje, hoe kan een Hewalex KA17678 €1600 kosten met €2400 ISDE-subsidie? Het subsidiebedrag is indicatief, zit er een addertje onder het gras?

• de Peer

de Peer

under peer review

Martin7182 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:03:
Vraagje, hoe kan een Hewalex KA17678 €1600 kosten met €2400 ISDE-subsidie? Het subsidiebedrag is indicatief, zit er een addertje onder het gras?
je krijgt dus geld toe. Geen addertje. Indicatief omdat "Mocht blijken dat de fabrikantgegevens onjuistheden bevatten dan wordt deze lijst en het apparaat subsidiebedrag gecorrigeerd"

Subsidiebedrag zal wel gebaseerd zijn op een adviesprijs of een hoge prijs bij een gemiddelde (dure) winkel en dan inclusief de installatie.

Als je dus zelf slim inkoopt en installeert, ben je spekkoper.

[Voor 45% gewijzigd door de Peer op 05-02-2022 21:14]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Martin7182 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:03:
Dat is exact waarom het ding zoveel besproken is. Het heeft alleen niet de beste specificaties, dat is de reden dat er vrijwel niemand de stap heeft genomen.

Dan bedoel ik specifiek niet bijster modulaire ventilator.

• Martin7182
Bedankt @de Peer , nou ja slim inkoopt; ik google op Hewalex en kom op zonneboilermagazijn.nl. Met €800 voor de installatie kom je een heel eind denk ik. Al moet er ook nog een boilervat bij natuurlijk 😀

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Martin7182 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:47:
Bedankt @de Peer , nou ja slim inkoopt; ik google op Hewalex en kom op zonneboilermagazijn.nl. Met €800 voor de installatie kom je een heel eind denk ik. Al moet er ook nog een boilervat bij natuurlijk 😀
In Polen vind je hem het goedkoopst, anders is dit misschien vertrouwder:
https://www.heizung-solar...uft-Waermepumpe::964.html

€ 1365,-

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:56
Inmiddels heb ik ook de atlantic v4 binnen. Ik wil graag ds18b20 thermometers plaatsen maar wat is de beste plek? Ik heb de kappen losgehaald omdat ik hier een foto zag met ronding waar de sensor in zou moeten kunnen, maar niet kunnen ontdekken.

Tips om deze meter te plaatsen? Eventueel kan ik er meerdere doen, bijv boven, midden en onderin.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• wizzopa
padoempats schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:55:
Inmiddels heb ik ook de atlantic v4 binnen. Ik wil graag ds18b20 thermometers plaatsen maar wat is de beste plek? Ik heb de kappen losgehaald omdat ik hier een foto zag met ronding waar de sensor in zou moeten kunnen, maar niet kunnen ontdekken.

Tips om deze meter te plaatsen? Eventueel kan ik er meerdere doen, bijv boven, midden en onderin.
Bij mijn Atlantic zit de ds18b20 bij de voeler voor de maximaal thermostaat. https://i.imgur.com/jGxNMyo.jpg

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

padoempats schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:55:

Ik heb er een achter dat kapje en een in de spiraal. Dan pak ik ook de temp van onderin het vat.

• padoempats
wizzopa schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:59:
[...]

Bij mijn Atlantic zit de ds18b20 bij de voeler voor de maximaal thermostaat. https://i.imgur.com/jGxNMyo.jpg
Deze foto zag ik maar niet kunnen ontdekken waar dit zit :)

Midden van de boiler? De kap kon ik maar tot de grond naar beneden schuiven ong 20cm. Of kan die lange plastic middenkap er makkelijk af?

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

aan de zijkant zit een wit rond plastic dop. daar kan je de sensor doen.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• padoempats
flippy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 04:05:

Deze plastic doppen, boven of onder? Staat niks over deze plekken in de handleiding en dacht dat dit misschien gewoon bevestigingspunten zijn van de mantel. Ik kan dus een dop met een schroevendraaier loswippen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Loont het voor de Atlantics (Calypso) nog om in het buitenland te zoeken? Snelle zoektocht levert weinig verschillen op eerlijk gezegd.

• wizzopa
padoempats schreef op zondag 6 februari 2022 @ 03:42:
[...]

Deze foto zag ik maar niet kunnen ontdekken waar dit zit :)

Midden van de boiler? De kap kon ik maar tot de grond naar beneden schuiven ong 20cm. Of kan die lange plastic middenkap er makkelijk af?
Die kan er makkelijk af, staat ook in de gebruiksaanwijzing blz 28 of zo.
En het bij behorende schema https://i.imgur.com/zzy9XSm.jpg

Een kale voeler kan met de witte, zwarte en rose draad in de “dompelbuis” ingevoerd worden en zal dan ongeveer de zelfde temperatuur aan geven als de temperatuur in het display.

Ik meet dat met een Sonoff TH10.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

MikeyMan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:23:
Loont het voor de Atlantics (Calypso) nog om in het buitenland te zoeken? Snelle zoektocht levert weinig verschillen op eerlijk gezegd.
Bij Esanico.be gekeken?

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

flippy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 04:05:
Kan maar geeft een mindere meting, ik heb hem ook daar in gehad en al gauw 10 graden afwijking met de plaats waar de eigen sensor van de explorer zit, nl in de dompelbuis zoals wizzopa beschrijft. Met een beetje beleid krijg je daar een ds18b20 in.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die was ik inderdaad tegen gekomen. Scheelt paar honderd euro inderdaad. Even kijken hoe we dat ding dan hier krijgen ;)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

MikeyMan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Die was ik inderdaad tegen gekomen. Scheelt paar honderd euro inderdaad. Even kijken hoe we dat ding dan hier krijgen ;)
Wordt gewoon verzonden door ze...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:59:
[...]

Wordt gewoon verzonden door ze...
Oh ok! Zie alleen nationale verzending staan.
Enig idee van de verzendkosten.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

MikeyMan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Oh ok! Zie alleen nationale verzending staan.
Enig idee van de verzendkosten.
Verzending was toentertijd € 12,-

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:20
De Vaillant wp boiler die ik overweeg aan te schaffen is veel goedkoper in Belgie te krijgen dan in Nederland.

Aangezien je bij aanvragen van subsidie onder andere ook een betalingsbewijs moet aanleveren: is het dan een probleem als het een buitenlandse factuur is cq een betaling geweest is aan een niet-Nederlands bedrijf?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat mag, het is wel lastiger om dan een installateur te vinden die het wil plaatsen.
De subsidie kan je pas na plaatsen aanvragen.
Als het een Arostor is zou ik nog eens goed naar de ervaringen in dit topic kijken ...

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Franciesco schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:30:
De Vaillant wp boiler die ik overweeg aan te schaffen is veel goedkoper in Belgie te krijgen dan in Nederland.

Aangezien je bij aanvragen van subsidie onder andere ook een betalingsbewijs moet aanleveren: is het dan een probleem als het een buitenlandse factuur is cq een betaling geweest is aan een niet-Nederlands bedrijf?
Geen probleem, wij zijn toch een Europa! ;)
Dubbel zie ik

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Speedy-Andre schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:35:
Als het een Arostor is zou ik nog eens goed naar de ervaringen in dit topic kijken ...
Al vind ik het zelf lastig te een echt goede samenvatting te geven van de ervaringen problemen.

Misschien iets om even samen te vatten in de TS?

• Franciesco
Dank voor de reacties! Mooi dat een buitenlandse betaling geen probleem is voor de subsidie aanvraag. Maar inderdaad: de plaatsing moet dan wel gedaan worden door een installateur (komt waarschijnlijk goed).

Ik zoek een compacte wp boiler (met name de diepte incl aansluitingen) van rond de 150 liter die via een dakdoorvoer de lucht kan aanzuigen/afvoeren en niet te lawaaierig is. De Vaillant aroSTOR 150 voldoet aan die wensen, maar als iemand een andere merk/type weet die ook interessant is, dan lees ik dat graag.
Ik heb overigens niet echt veel klachten gelezen over de aroSTORs.

• GertS1968
Possible schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:40:

Vaillant is langs geweest, extra isolatie aangebracht op de afvoer, maar helaas geen optimaal succes.

Installatie is gelijkend aan de in de brochure.

Nu puur alle energie uit de lucht, en los van de CV ketel, al verschillende keren zonder warm water gezeten.......aanpassingsproblemen noem ik dat.

[Voor 4% gewijzigd door GertS1968 op 06-02-2022 12:15]

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17:31
Ik heb afgelopen week een aroSTOR 200 liter warmtepomp boiler bij een lokale installateur gekocht. In dit topic heb ik toch niet echt issues met deze warmtepompboiler gelezen. Wat me met name aanspreekt is de RVS boiler zodat er geen te vervangen anodes nodig zijn.
Een hele tijd heb ik getwijfeld tussen een boilervat aansluiten op mijn warmtepomp via een driewegklep en een warmtepompboiler.
Uiteindelijk toch gekozen voor een afzonderlijke warmtepompboiler om een paar redenen:
1. Warmtepomp kan dan al zijn vermogen gebruiken voor de verwarming van het huis.
2. Door de subsidie op een warmtepompboiler zijn de kosten vrijwel gelijk.
3. Eenvoudiger te installeren
4. De warmte wordt uit het huis gehaald en dat is in de zomer wel fijn.
5. In de zomer geen SWW runs van de warmtepomp die buiten staat. Zodat het dan in de tuin rustig blijft.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

• flippy
  • Niet online

flippy

Franciesco schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:57:
Dank voor de reacties! Mooi dat een buitenlandse betaling geen probleem is voor de subsidie aanvraag. Maar inderdaad: de plaatsing moet dan wel gedaan worden door een installateur (komt waarschijnlijk goed).

Ik zoek een compacte wp boiler (met name de diepte incl aansluitingen) van rond de 150 liter die via een dakdoorvoer de lucht kan aanzuigen/afvoeren en niet te lawaaierig is. De Vaillant aroSTOR 150 voldoet aan die wensen, maar als iemand een andere merk/type weet die ook interessant is, dan lees ik dat graag.
Ik heb overigens niet echt veel klachten gelezen over de aroSTORs.
ik denk dat je dan beter uit bent met een calypso split. tank is even groot maar efficeintie is bijna 2x zo hoog en opwarmvermogen is 3~4x zo groot. en die is helemaal stil binnen omdat je een kleine buitenunit hebt. nadeel is dat je iemand erbij moet halen voor de in bedrijfstelling. maar dat verdien je wel weer zo terug door de veel hogere efficentie en stukje comfort door het hogere vermogen en dat hij geluidloos is binnen.

als je natuurlijk 10cm meer ruimte hebt (dus 60 ipv 55) kan je gewoon een staand model gebruiken zoals de explorer v4. die heeft 160mm nodig door het dak (geen probleem al moet je mogelijk de bestaande doorvoer vervangen voor een grotere) maar heeft ook een flink hogere COP in vergelijking met die valliant.

[Voor 22% gewijzigd door flippy op 06-02-2022 12:50]

• Possible
GertS1968 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:11:
[...]

Vaillant is langs geweest, extra isolatie aangebracht op de afvoer, maar helaas geen optimaal succes.

[Afbeelding]

Installatie is gelijkend aan de in de brochure.

Nu puur alle energie uit de lucht, en los van de CV ketel, al verschillende keren zonder warm water gezeten.......aanpassingsproblemen noem ik dat.
Zonder water gezeten? Met de boiler of was dat met de ketel?

• Franciesco
@flippy
Naar de Calypso split heb ik gekeken, maar de COP die ik van de 200 liter variant gevonden heb is wel wat beter, maar het verschil is ook weer niet erg groot:
aroSTOR 150: COP 2,5 @7 graden
Calypso Split: COP 3,09 @7 graden

https://www.atlantic-comf...plit-inverter-en-hd-sspdf

3,09 is dan ca 24% hoger, maar met 30% meer water (200 liter versus 150 liter voor de aroSTOR) zal het stroomverbruik bij hetzelfde warmteverlies niet lager zijn. Of maak ik daar een denkfout?

• GertS1968
Franciesco schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:14:
@flippy
Naar de Calypso split heb ik gekeken, maar de COP die ik van de 200 liter variant gevonden heb is wel wat beter, maar het verschil is ook weer niet erg groot:
aroSTOR 150: COP 2,5 @7 graden
Calypso Split: COP 3,09 @7 graden

3,09 is dan ca 24% hoger, maar met 30% meer water (200 liter versus 150 liter voor de aroSTOR) zal het stroomverbruik bij hetzelfde warmteverlies niet lager zijn. Of maak ik daar een denkfout?
Arostor 200 ltr gaat ook met COP over de 3.

• flippy
  • Niet online

flippy

Franciesco schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:14:
@flippy
aroSTOR 150: COP 2,5
Calypso Split: COP 3,09

je denkt verkeerd. die waardes zijn gebaseerd op een van-naar temperatuurbereik en gemiddeld haalt men die COP over die run bij X buitentemperatuur.

daarom hebben grotere tanks dus ook een hogere COP, die zitten "langer" in de lagere temperatuur te hangen en halen een hogere COP.

COP krijg je omhoog door simpelweg meer lucht door je verdamper te jassen. dus meer doorvoer is meer beter. en de valliant is erg beperkt daarin omdat die super specifiek is ontwikkeld voor VVE projectjes, niet reguliere particuliere installaties en het moet doen met je bestaande CV doorvoer. dus als die moet bijtrekken als die al warm is (dus 45~55 run bijvoorbeeld) is de COP op dat stuk gewoon erg slecht, denk dat je niet eens aan de 2 komt als het beetje fris is buiten. immers heeft hij erg veel lucht nodig op die temperaturen (de heter de tank is de meer lucht je nodig hebt) en die kan hij niet krijgen omdat alle lucht door een rietje moet komen. de veel grotere verdamper en ventilator van de atlantic zorgen dat je COP bij die temperaturen veel hoger is. en dat moet ook wel om - gemiddeld- zoveel hoger uit te komen ondanks dat hij ook veel meer vermogen heeft.

het is voor jouw "maar" 0.5 aan COP verschil maar onder de streep in gebruik is dat een flinke klap. helemaal als de temperaturen lager worden. de atlantic kan bij lagere temperaturen nog steeds een grotere voorsprong halen en je hoeft dus veel minder snel naar je noodelement te grijpen, iets wat die vallaints constant doen zodra het een beetje fris word buiten. ik heb zelf een explorer staan (dus niet zo goed als de split) en ik heb gewoon het element uitgezet, immers bijft de atlantic doorgaan tot -15 op de warmtepomp, de valliant houd er bij -5 mee op. ook kan de valliant niet verder dan 55 op de pomp en de atlatic kan zijn legionellarun tot 62 doen op de pomp. dus je kan de atlantic zonder element gebruiken, de valliant simpelweg niet.

niet vergeten dat de valliant 10 uur nodig heeft om bij te komen van een douchebeurt maatje "wereldvrede oplossen", de atlantic doet het in minder dan 3.
waar de atlantic 2 euro aan stroom verbruikt heeft de valliant bijna 2.5 euro nodig. en hij is er langer mee bezig.
gezien de mate van subsidies en het feit dat je de aankomende 10~20 jaar dat ding aan de muur hebt hangen moet je wel even goed bedenken dat je niet op de verkeerde plek zuinig aan het doen bent.

• GertS1968
Possible schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:08:
[...]

Zonder water gezeten? Met de boiler of was dat met de ketel?
Warmwater is 100% via WP boiler, ketel zal nu van midden mei to medio september stil staan:-)

• Possible
@flippy waarom zou je de aanvoer van de wpb de buitenlucht gebruiken? Heel veel explorer gebruikers (waaronder ik) hebben hem op binnen binnen staan. Zelf zuig ik de lucht van mijn geïsoleerde garage aan en dat gaat via een dakdoorvoer naar buiten.

Dat zou uiteraard ook gewoon met de Vaillant model kunnen

• flippy
  • Niet online

flippy

Possible schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:55:
@flippy waarom zou je de aanvoer van de wpb de buitenlucht gebruiken? Heel veel explorer gebruikers (waaronder ik) hebben hem op binnen binnen staan. Zelf zuig ik de lucht van mijn geïsoleerde garage aan en dat gaat via een dakdoorvoer naar buiten.

Dat zou uiteraard ook gewoon met de Vaillant model kunnen
dat kan natuurlijk. zo heb ik het ook in de winter. in de zomer zet ik de kleppen om en blaast die koude lucht naar binnen. de vallant hangt heel vaak gewoon op de plek van de oude cv en dan word je vaak niet blij van open pijpen. helemaal gezien de enorme tijd die de vallaint bezig is om bij te trekken. met 2 douchende mensen staat die gewoon 12+ uur per dag te draaien.

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17:31
Het staande model aroSTOR 200 liter heeft als luchtaanvoer en afvoer een diameter van 160 mm. Dit in tegenstelling tot de aroSTOR 150 liter, deze heeft luchtaanvoer 125 en afvoer 80 mm.

En inderdaad kan je de aroSTOR de lucht van binnen laten gebruiken. Bij mij zal die de lucht van de zolder gebruiken

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

• Possible
flippy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:59:
[...]

dat kan natuurlijk. zo heb ik het ook in de winter. in de zomer zet ik de kleppen om en blaast die koude lucht naar binnen. de vallant hangt heel vaak gewoon op de plek van de oude cv en dan word je vaak niet blij van open pijpen. helemaal gezien de enorme tijd die de vallaint bezig is om bij te trekken. met 2 douchende mensen staat die gewoon 12+ uur per dag te draaien.
Serieus ? Dat vind ik wel bizar. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je hem instelt?

Of is het puur de verdamper die vele malen kleiner is? De lucht aanvoer is net als met de explorer 160mm

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@flippy De Explorer V4 gaat door tot -5, niet -15 ;)
Gebruik je ook lucht van binnen dan blijft hij zeker draaien op de wp.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Surfari
flippy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:40:
[...]

je denkt verkeerd. die waardes zijn gebaseerd op een van-naar temperatuurbereik en gemiddeld haalt men die COP over die run bij X buitentemperatuur.

daarom hebben grotere tanks dus ook een hogere COP, die zitten "langer" in de lagere temperatuur te hangen en halen een hogere COP.

COP krijg je omhoog door simpelweg meer lucht door je verdamper te jassen. dus meer doorvoer is meer beter. en de valliant is erg beperkt daarin omdat die super specifiek is ontwikkeld voor VVE projectjes, niet reguliere particuliere installaties en het moet doen met je bestaande CV doorvoer. dus als die moet bijtrekken als die al warm is (dus 45~55 run bijvoorbeeld) is de COP op dat stuk gewoon erg slecht, denk dat je niet eens aan de 2 komt als het beetje fris is buiten. immers heeft hij erg veel lucht nodig op die temperaturen (de heter de tank is de meer lucht je nodig hebt) en die kan hij niet krijgen omdat alle lucht door een rietje moet komen. de veel grotere verdamper en ventilator van de atlantic zorgen dat je COP bij die temperaturen veel hoger is. en dat moet ook wel om - gemiddeld- zoveel hoger uit te komen ondanks dat hij ook veel meer vermogen heeft.

het is voor jouw "maar" 0.5 aan COP verschil maar onder de streep in gebruik is dat een flinke klap. helemaal als de temperaturen lager worden. de atlantic kan bij lagere temperaturen nog steeds een grotere voorsprong halen en je hoeft dus veel minder snel naar je noodelement te grijpen, iets wat die vallaints constant doen zodra het een beetje fris word buiten. ik heb zelf een explorer staan (dus niet zo goed als de split) en ik heb gewoon het element uitgezet, immers bijft de atlantic doorgaan tot -15 op de warmtepomp, de valliant houd er bij -5 mee op. ook kan de valliant niet verder dan 55 op de pomp en de atlatic kan zijn legionellarun tot 62 doen op de pomp. dus je kan de atlantic zonder element gebruiken, de valliant simpelweg niet.

niet vergeten dat de valliant 10 uur nodig heeft om bij te komen van een douchebeurt maatje "wereldvrede oplossen", de atlantic doet het in minder dan 3.
waar de atlantic 2 euro aan stroom verbruikt heeft de valliant bijna 2.5 euro nodig. en hij is er langer mee bezig.
gezien de mate van subsidies en het feit dat je de aankomende 10~20 jaar dat ding aan de muur hebt hangen moet je wel even goed bedenken dat je niet op de verkeerde plek zuinig aan het doen bent.
Ja en de genoemde cop's zijn bij M(150l) en L (200l)verbruik.

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedy-Andre schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:01:
@flippy De Explorer V4 gaat door tot -5, niet -15 ;)
Gebruik je ook lucht van binnen dan dan blijft hij zeker draaien op de wp.
nope, ik heb hem zelf hier staan en hij gaat vrolijk door op de pomp tot minstens -12 die ik hier heb gehaald vorig jaar. al is het wel afhankelijk van de relatieve vochtigheid.
Possible schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:01:
[...]
Serieus ? Dat vind ik wel bizar. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je hem instelt?
Of is het puur de verdamper die vele malen kleiner is? De lucht aanvoer is net als met de explorer 160mm
Henielma schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:00:
Het staande model aroSTOR 200 liter heeft als luchtaanvoer en afvoer een diameter van 160 mm. Dit in tegenstelling tot de aroSTOR 150 liter, deze heeft luchtaanvoer 125 en afvoer 80 mm.
En inderdaad kan je de aroSTOR de lucht van binnen laten gebruiken. Bij mij zal die de lucht van de zolder gebruiken
het ligt aan welke modellen je vergleijkt. hier gaat het om een kleiner hangend model dus dan zit je tussn de valliant met CV pijp of de calypso split.

als je gewoon op de standaard 60cm footprint een tank kan neerzetten is het een andere discussie natuurlijk aangezien je dan gewoon naar 300L tanks kan kijken.

als je het ook als CV ondersteuning wilt gebruiken (waar dit topic immers over gaat) is het natuurlijk nutteloos om lucht uit het huis aan te zuigen.

[Voor 12% gewijzigd door flippy op 06-02-2022 14:37]

• Franciesco
flippy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:40:
[...]

Ok.
Helaas zijn er maar beperkte technische gegevens vindbaar om een uitgebreid vergelijk te doen tussen de Calypso split en de aroSTOR 150.

Het probleem voor mij is dat veel boilers te diep zijn: 60cm footprint kan ik nog wel kwijt, maar de Atlantic is al weer 67cm. De Vaillant 200l en groter 63,5cm maar daar komt nog 10cm bij volgens de installatiehandleiding. Beide dus te veel.

De Calypso VM 150l is vergelijkbaar van afmetingen als de aroSTOR 150 (ca 53cm diep) en past dus ook. De Calypso split zou met zijn 60,5cm ook wel kunnen. Ik geloof best dat deze een hoger rendement en een kortere opwarmtijd etc heeft dan de aroSTOR 150 en de Calypso VM, maar gezien mijn beperkte warmwatergebruik vraag ik me af hoe relevant dat is afgezet tegen de meerprijs.
Voor de aroSTOR 150 ben ik, zoals het nu lijkt, ca €1800 kwijt incl dakdoorvoer en excl installatie. Voor de Calypso split volgens https://www.esanico.be/ ca €2500 incl voeten en 10m (nog niet eens geïsoleerde) koelleidingen en excl installatie. De installatiekosten van een split zullen denk ik hoger zijn dan van een alles in één wp boiler. Dus, gokje, gauw €900 verschil in kosten?

• flippy
  • Niet online

flippy

Franciesco schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:14:
[...]

Ok.
Helaas zijn er maar beperkte technische gegevens vindbaar om een uitgebreid vergelijk te doen tussen de Calypso split en de aroSTOR 150.

Het probleem voor mij is dat veel boilers te diep zijn: 60cm footprint kan ik nog wel kwijt, maar de Atlantic is al weer 67cm. De Vaillant 200l en groter 63,5cm maar daar komt nog 10cm bij volgens de installatiehandleiding. Beide dus te veel.

De Calypso VM 150l is vergelijkbaar van afmetingen als de aroSTOR 150 (ca 53cm diep) en past dus ook. De Calypso split zou met zijn 60,5cm ook wel kunnen. Ik geloof best dat deze een hoger rendement en een kortere opwarmtijd etc heeft dan de aroSTOR 150 en de Calypso VM, maar gezien mijn beperkte warmwatergebruik vraag ik me af hoe relevant dat is afgezet tegen de meerprijs.
Voor de aroSTOR 150 ben ik, zoals het nu lijkt, ca €1800 kwijt incl dakdoorvoer en excl installatie. Voor de Calypso split volgens https://www.esanico.be/ ca €2500 incl voeten en 10m (nog niet eens geïsoleerde) koelleidingen en excl installatie. De installatiekosten van een split zullen denk ik hoger zijn dan van een alles in één wp boiler. Dus, gokje, gauw €900 verschil in kosten?
je mist dat de calyipso ook meer subsidie dat scheelt icm met de veel hogere COP en dat hij gewoon kan werken zonder de noodspiraal een flinke deuk op je energierekening op aan het einde van het jaar als je alles optelt. helemaal als je ziet waar de energierekeningen heen gaan de aankomende jaren.
de kortere opwarmtijd betekent dat je die kan begrenzen op de middag. dan loopt hij bijvoorbeeld tussen 12 en 3 de tank weer warm, de valliant heeft voor hetzelfde geintje 10 uur nodig, dat is gewoon vies lang en zal erop neerkomen dat je hem 24/7 moet laten lopen en dus de COP nog lager uit zal vallen in de prakijk omdat hij ook savonds en snachts moet doordraaien.

dit is niet een telefoon die je over 2 jaar weer wegdoet, dit ding blijft 10~20 jaar daar hangen dus kijken naar een paar honderd verschil door de hogere installatiekosten is nog wel overheen te komen in dat opzicht. dat je 0 geluid hebt binnen is ook makkelijker langs de WAF te krijgen. ook heb je geen grotere dakdoorvoer nodig.
een lokale ZZP-aircoman meubelt dat ding in een ochtend in elkaar. in de praktijk zal het niet veel ontlopen, immers moet je ook met de valliant het dak op voor de grotere pijp. de split kan je ZZPér gewoon aan de buitenmuur hangen zoals een normale airco.

• Possible
@flippy maar heeft de 200/270 liter ook zove tijd nodig dan ? Dat had ik niet verwacht namelijk dat het zo lang zou duren

• flippy
  • Niet online

flippy

Possible schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:12:
@flippy maar heeft de 200/270 liter ook zove tijd nodig dan ? Dat had ik niet verwacht namelijk dat het zo lang zou duren
je moet wel opletten wat je nu eigenlijk wilt. heb je ruimtebeperkingen waardoor je alleen een kleine unit kan ophangen of heb je voldoende ruimte om er eentje neer te zetten? immers ga je niet een 270L tank aan de muur schroeven.

beide merken zijn pracitsch gezien even groot. want dan krijg je de staande modellen en kan je ook de explorer pakken. dat is ook te directe tegenhanger van de grote valliant. en ook die 270~300L tanks leggen het allebij weer af tegen de 270L split.
de split heeft het grote voordeel dat die helemaal stil is en nog steeds meer vermogen en hogere COP heeft en samen met de explorer tot 62 graden kan op de pomp, iets wat de vallaint niet kan door dat ze het goedkopere propaan gebruiken wat gewoon niet zo heet kan als het koelmiddel wat atlantic gebruikt en dus legionellaruns alsnog met de hulpverwarmer moeten doen en dus weer lagere COP heeft.

dus het is even belangrijk dat je eerst even bedenkt wat je nu echt kwijt kan en gelijke units met elkaar vergelijkt. als je de ruimte hebt voor een grote tank moet je die gewoon nemen en niet naar de wandmodellen kijken en andersom ook.

[Voor 13% gewijzigd door flippy op 06-02-2022 17:31]

• Franciesco
flippy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:31:
[...]

je mist dat de calyipso ook meer subsidie dat scheelt icm met de veel hogere COP en dat hij gewoon kan werken zonder de noodspiraal een flinke deuk op je energierekening op aan het einde van het jaar als je alles optelt. helemaal als je ziet waar de energierekeningen heen gaan de aankomende jaren.
de kortere opwarmtijd betekent dat je die kan begrenzen op de middag. dan loopt hij bijvoorbeeld tussen 12 en 3 de tank weer warm, de valliant heeft voor hetzelfde geintje 10 uur nodig, dat is gewoon vies lang en zal erop neerkomen dat je hem 24/7 moet laten lopen en dus de COP nog lager uit zal vallen in de prakijk omdat hij ook savonds en snachts moet doordraaien.

dit is niet een telefoon die je over 2 jaar weer wegdoet, dit ding blijft 10~20 jaar daar hangen dus kijken naar een paar honderd verschil door de hogere installatiekosten is nog wel overheen te komen in dat opzicht. dat je 0 geluid hebt binnen is ook makkelijker langs de WAF te krijgen. ook heb je geen grotere dakdoorvoer nodig.
een lokale ZZP-aircoman meubelt dat ding in een ochtend in elkaar. in de praktijk zal het niet veel ontlopen, immers moet je ook met de valliant het dak op voor de grotere pijp. de split kan je ZZPér gewoon aan de buitenmuur hangen zoals een normale airco.
De Calypso split heeft net als de aroSTOR 150 €725 subsidie. Dus geen verschil.
Mijn schuine dak begint al laag en op de begane grond (goothoogte is ca 2 meter). Dus een dakdoorvoer maken is relatief simpel bij mij.

Niet om betweterig te zijn, maar de spiraal in de aroSTOR hoeft alleen voor de legionella run gebruikt te worden (wp kan het af tot 55 graden, de grotere tot 60 graden). Dus één keer per week zal het element aan de slag moeten.

Uiteindelijk zal het ook erg afhankelijk zijn van hoe vaak je de boiler (bijna) leeg maakt. Doe je dat elke dag, dan zal het hogere rendement etc van de split veel sneller interessant zijn dan dat je dat maar enkele keren per week doet. Het stilstandverlies van de aroSTOR 150 is behoorlijk laag met 17 Watt. Zonder gebruik van warm water zou het dan ca 10 uur duren voordat het water 1 graad is afgekoeld. Dus met dat soort dagen zal de wp boiler ook niet veel hoeven te doen.

Wij douchen niet erg lang en zullen daarbij met 2 personen totaal zo rond 85 liter van 55 graden gebruiken. Uitzonderingen daargelaten douchen wij niet elke dag en gebruiken verder ook weinig warm water.
Al met al denk ik dat ondanks de betere specs van de Calypso split, de aroSTOR 150 prima bij ons gebruik past.

• Proton_

Proton_

Team Welles

flippy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:27:
[...]
tot 62 graden kan op de pomp, iets wat de vallaint niet kan door dat ze het goedkopere propaan gebruiken wat gewoon niet zo heet kan als het koelmiddel wat atlantic gebruikt
Propaan kan prima heter, dit is een beperking van de kleinere compressor van de 150 liter variant.
Jij snapt een diagram. Dan zie je dat R290 lagere druk nodig heeft voor antilegionella dan de R410a van de split.
De 200 liter met hetzelfde koudemiddel doet antilegionella op de compressor (ik weet vrij zeker dat de Vaillant een rebranded Auer is, of andersom, en toevallig heb ik daar een oude versie van staan).
En de propaan monoblock die in de tuin staat kan (meestal) 75 graden:
.
Verder ben ik het eens met de kanttekeningen, maar dit moet je niet aan 'goedkoop propaan' toeschrijven :)

Overigens staan zaken als ventileren zonder compressor, COP en opwarmtijd vs buitentemperatuur allemaal in de installatiehandleiding.

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:20:
[...]

Propaan kan prima heter, dit is een beperking van de kleinere compressor van de 150 liter variant.
Jij snapt een diagram. Dan zie je dat R290 lagere druk nodig heeft voor antilegionella dan de R410a van de split.
De 200 liter met hetzelfde koudemiddel doet antilegionella op de compressor (ik weet vrij zeker dat de Vaillant een rebranded Auer is, of andersom, en toevallig heb ik daar een oude versie van staan).
En de propaan monoblock die in de tuin staat kan (meestal) 75 graden:
[Afbeelding].
Verder ben ik het eens met de kanttekeningen, maar dit moet je niet aan 'goedkoop propaan' toeschrijven :)

Overigens staan zaken als ventileren zonder compressor, COP en opwarmtijd vs buitentemperatuur allemaal in de installatiehandleiding.
ik snap je volledig. ik probeer het simpel te houden voor de 99% die het leest en geen achtergrond heeft in de koeltechniek.

het probleem van vallaint is in mijn beeld dat ze gewoon goedkopere compressors gebruiken met olie die niet geschikt is voor de hogere temperaturen. atlantic heeft dat wel gedaan en doet het zelfs met "regulier" R134/R513. en een explorer tokkelt ook doodleuk op de compressor door naar de 65 graden in de top van de tank als mijn eigen testo meter klopt.

het is gewoon een kostenbesparing geweest aan de zijde van valliant omdat compressors en onderdelen die de nodige temperaturen en drukken kunnen verwerken met die gastypes gewoon duurder zijn, tenminste, als je wilt dat die het ook blijft doen na 5 jaar zonder je olie te verbranden. in de ontwerpwereld word het ontwerpen met "economic restraint" genoemd. dus weten dat het beter kan (die engineur weet echt wel waar die mee bezig is) maar een cententeller zegt gewoon dat het goedkoper moet. daarom zie je ook vaak propaan in zulke kleine systeemptjes, het is een idioot goedkoop koelmiddel in aanschaf.
zulk soort gedrag zie je helaas bij vrijwel alle CV boeren die zich proberen relevant te houden door warmtepompen te maken. alleen lopen ze wel achter op de gevestigde orde die al 10~20 jaar voorsprong heeft en beter weten waar je kan bezuinigen zodat het ook op de lange termijn blijft werken.

• Possible
@flippy en zo is het maar net…

Een buurman krijgt ook een Vaillant wp split 7 kw. Ik kwam daar om eens te kijken hoe de wp daar werd geïnstalleerd. De installateur is een zzper in dienst van Feenstra / Eneco

Ik werd compleet afgebrand door uponor te gebruiken haha. Alles werd aangesloten met koper zodat er zo veel mogelijk flow was. Uponor had te smalle diameter etc :P

Ik heb maar niks gezegd over zijn overgang van koper naar uponor 16 mm ( 2 meter verder ) die naar de douche gaat …

• Surfari
Die Arostor wordt toch verkocht met het idee year round op buitenlucht te draaien. Dan zal er wellicht een mbp compressor inzitten en logisch dat deze op hogere temperatuur eerder begrensd wordt.
Mbp=medium boiling point.
Een 'binnen/menglucht warmtepomp kan het af met een HBP high boiling point compressor.
Dat boiling point gaat over de condensatie temperaturen.

• Franciesco
Omdat het interessante materie is toch eens de COP en verwarmingstijd curves van de aroSTOR 150 en 200 vergeleken.
Is zo’n grafiek ook beschikbaar van de Calypso split?

Pagina: 1 ... 104 105 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee