Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 106 Laatste
Acties:
  • 647.194 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:34
Verwijderd schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:24:
[...]

Zeker, stuur gerust een DM bij specifieke vragen. Bij eco zal de legionella run niet lopen denk ik, sowieso zou ik dat nooit in de nacht doen aangezien de warmtepomp overdag een veel beter rendement heeft, overdag is veel logischer.

1x per week is genoeg, constant 60 ook prima (maar niet te adviseren tot 150 liter, die compressoren kunnen dat niet zonder bijstook. 200 en 270 liter varianten wel).
Het probleem is dat de handleiding vaag is.
Er staat in dat om 22.00 de legionella-run begint, maar wat als de boiler dan in anti-vorst staat? Volgens vaillant werkt dat niet. Ik had verwacht dat de volgende ochtend als ECO weer aan gaat, de boiler zijn legionella-run zou beginnen.

Hoe kan ik programmeren dat de boiler elke dag 's ochtends naar eco gaat, maar ook 1 keer per week een anti-legionella begint.

[ Voor 7% gewijzigd door MaartenXM op 03-12-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
Proton_ schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:58:
Maar een airco laat je niet warm douchen.
Lees even terug. Hij heeft al een WPB, maar wilde een tweede installeren voor CV.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaartenXM schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:30:
[...]

Het probleem is dat de handleiding vaag is.
Er staat in dat om 22.00 de legionella-run begint, maar wat als de boiler dan in anti-vorst staat? Volgens vaillant werkt dat niet. Ik had verwacht dat de volgende ochtend als ECO weer aan gaat, de boiler zijn legionella-run zou beginnen.

Hoe kan ik programmeren dat de boiler elke dag 's ochtends naar eco gaat, maar ook 1 keer per week een anti-legionella begint.
Dit kun je in het installatie niveau programmeren, zie de installatie handleiding. Zoals gezegd, DM gerust - check niet altijd geregeld dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 21:36

Massri

Vraag gerust!

Ik stond op het punt om mijn bestelling van deze ATAG Lydos warmtepompboiler te annuleren toen ik dit filmpje zag:
YouTube: Ariston Lydos Hybrid karbantartás - bojlerguru.hu

Nu heb ik contact opgenomen met deze Hongaarse man in de video en hij vertelde mij dat de hardheid in het gebied waar hij woont tussen de 12 - 16 dH is. Dit zal verklaren waarom deze kalkafzetting zo aanwezig is. Ook had hij deze altijd op 'Green mode'. Dit allemaal via Google Translate.

De waterhardheid in mijn woonplaats betreft ca. 7,5 dH. Dus dan zouden we een stuk minder kalkafzetting hebben in vergelijken met 't Youtubefilmpje, ga ik vanuit. Ik ben nog niet helemaal gerustgesteld, want deze 'rotzooi' gaat ook de CV-ketel in. De bedoeling is namelijk dat de warmtepompboiler ertussen wordt gezet als voorverwarmer.
Desondanks wil ik vragen aan anderen hoe zij dit ervaren met hen warmtepompboiler. Is de kalkafzetting zo erg dat je jaarlijks onderhoud moet plegen/schoon moet maken? 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:35
@Massri een waterontharder misschien een oplossing?

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kijk eerst eens naar andere apparaten zoals een waterkoker of in je badkamer naar kalkafzetting.
In Alminde® is het 4,8dH en ik heb een elektromagnetische 'ontharder' die de aanhechting vermindert.
Zo'n apparaatje kost een par tientjes en is zo gemonteerd zonder aan de waterleiding te hoeven sleutelen.
Een zout lozende ontharder is niet mijn ding, die geeft blijvende kosten en gesleep met kilo's zout naast de ruimte die het inneemt en de benodigde aansluiting op het riool.
Ik heb er geen last van, als er al wat kalk achterblijft dan is het zo weg te poetsen omdat het slecht hecht :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Ik had het idee dat dat vieze bruine afzetting (in het filmpje) niet alleen kalk betrof, of heb ik dat mis?

Nu heeft Intergas een nieuwe handleiding uitgebracht. Deze heb ik bij toeval ontdekt. Ik begrijp deze schema nu even niet. Wellicht iemand die mij kan uitleggen wat het verschil is tussen beide schema's en een reden kan bedenken waarom dit is aangepast?

Nieuwe versie van de schematische weergave van de Intergas Xtreme 36 handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6asNREar8s5Sj5yehomU8P2IPpM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q4wEBNDuGBYgzMPcqnm2dBip.png?f=user_large

Oudeversie van de schematische weergave van de Intergas Xtreme 36 handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv0p4Uw2wOcxt5eDJOm8g9qkW1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9sc2NAVuTRH28nudn6VWm9LY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:27
Misschien had de ketel te weinig flow voor de flowsensor? Nu heb je maximale flow door de ketel in het nieuwe schema. Oude schema heeft een zeer lage flow: alleen wat bijmenging. Alleen de plek van de mixer klopt niet.
Speedy-Andre schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:11:
Kijk eerst eens naar andere apparaten zoals een waterkoker of in je badkamer naar kalkafzetting.
In Alminde® is het 4,8dH en ik heb een elektromagnetische 'ontharder' die de aanhechting vermindert.
Werkt maar tot een paar meter toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 08-12-2021 15:02 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Massri schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:18:
Ik had het idee dat dat vieze bruine afzetting (in het filmpje) niet alleen kalk betrof, of heb ik dat mis?

Nu heeft Intergas een nieuwe handleiding uitgebracht. Deze heb ik bij toeval ontdekt. Ik begrijp deze schema nu even niet. Wellicht iemand die mij kan uitleggen wat het verschil is tussen beide schema's en een reden kan bedenken waarom dit is aangepast?

Nieuwe versie van de schematische weergave van de Intergas Xtreme 36 handleiding:
[Afbeelding]

Oudeversie van de schematische weergave van de Intergas Xtreme 36 handleiding:
[Afbeelding]
Inmiddels reactie van Intergas en die zegt het volgende hierover:
Goedemorgen ......,

Ik heb het nagevraagd er is 1 serie handleidingen waar het verkeerde (“nieuwe”) schema in staat
Ik haal schema’s die ik doorstuur altijd uit de handleidingen die bij ons op de website staan.
Hier staat altijd de nieuwste versie op.
Het (“oude”) schema is het enige juiste schema.

Met vriendelijk groet,

...........
Commercieel Technische Helpdesk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Jim423 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 00:44:

Werkt maar tot een paar meter toch?
Nee hoor, als hij bij de watermeter zit heeft alles er achter profijt.
Ik raadde hem op een ander forum aan en daar was iemand de kalkaanslag overal in huis kwijt.
Het is wel vaag dat het niet bij iedereen zo goed werkt, met name waar al een klassieke ontharder zit.
In de industrie wordt het gebruikt als het te behandelen water niet van samenstelling mag veranderen dus het werkt ook grootschalig.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Speedy-Andre schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:06:
[...]

Nee hoor, als hij bij de watermeter zit heeft alles er achter profijt.
Ik raadde hem op een ander forum aan en daar was iemand de kalkaanslag overal in huis kwijt.
Het is wel vaag dat het niet bij iedereen zo goed werkt, met name waar al een klassieke ontharder zit.
In de industrie wordt het gebruikt als het te behandelen water niet van samenstelling mag veranderen dus het werkt ook grootschalig.
Welke is het precies dan die jij hebt en waar laat die de kalk dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@Massri Waar heb jij dat nieuwe schema dan gevonden?
Zo'n magneet kristalliseert alleen volgens mij dus, dus de kalk blijft uit de kraan komen maar hecht minder goed op oppervlakken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Massri schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:59:
[...]

Welke is het precies dan die jij hebt en waar laat die de kalk dan?
Het ding heet Kalkschutz KSG 1000, o.a. bij Amazon en ook in NL shops te vinden.
Dit merk claimt niet dat het goed werkt, er zijn andere merken die dat wel doen (met dito prijskaartje).
Wat hij doet is de kalk omvormen van een grove structuur naar een veel gladdere.

Hier wordt de werking uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
Gisteren anti legionella run gedaan en daarna niet veel warm water gebruikt.
Vandaag had mijn vriendin eerst enorm veel warm water verspild terwijl ze het wasmiddelbakje van de wasmachine aan het poetsen was. Daarna heeft ze lang gedoucht. Blijkbaar had ze veel meer warm water verspild dan ik dacht want toen ik daarna toevallig op het schermpje van de Atlantic keek gaf die 16 graden aan. Maar ze zei dat het douchewater niet koud geworden was. En ze is wat dit betreft geen harde want toen de vorige thermostaatkraan af en toe haperde klaagde ze telkens flink.
Zo`n lage temperatuur heb ik volgens mij niet gezien sinds ingebruikname. En de weergegeven temperatuur op het schermpje zegt niet zoveel over de temperatuur van het uitgaande water.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Dankzij de gelaagdheid van het vat :)
Je hebt overigens wel nog maar minuten als het display 16 graden aangeeft, die sensor zit boven de helft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:50

de Peer

under peer review

Inderdaad. Ik zie ook wel eens de 14 graden in de winter als ik na het douchen mijn aquarium ook nog even van nieuw water voorzie.

Mijn ervaring is ook dat bij 18 graden op het display je nog prima kunt douchen, maar niet lang

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:34
@PSspike @Verwijderd Hier werkt de legionella-run nu prima. Ik gebruik nu het comfort programma met minimale temperatuur op UIT (elec element) en max opwarmtijd ook uit (ook geen elec element). Overdag Comfort en snacht's anti-vorst.

Ik denk dat de blower harder zijn best doet in het comfort programma, iets hoger stroomverbruik maar ik merk minder defrosts en een kortere opwarmtijd. (en dus minder verbruik per dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Welke (warmtepomp)boiler hebben jullie dan?

Heeft iemand een WPB hangen i.c.m. een Intergas CV-ketel? In ons geval een Xtreme 36. Zo ja, heb je er dan een omschakelventiel tussen?
Massri schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:23:
Ik stond op het punt om mijn bestelling van deze ATAG Lydos warmtepompboiler te annuleren toen ik dit filmpje zag:
YouTube: Ariston Lydos Hybrid karbantartás - bojlerguru.hu

Nu heb ik contact opgenomen met deze Hongaarse man in de video en hij vertelde mij dat de hardheid in het gebied waar hij woont tussen de 12 - 16 dH is. Dit zal verklaren waarom deze kalkafzetting zo aanwezig is. Ook had hij deze altijd op 'Green mode'. Dit allemaal via Google Translate.

De waterhardheid in mijn woonplaats betreft ca. 7,5 dH. Dus dan zouden we een stuk minder kalkafzetting hebben in vergelijken met 't Youtubefilmpje, ga ik vanuit. Ik ben nog niet helemaal gerustgesteld, want deze 'rotzooi' gaat ook de CV-ketel in. De bedoeling is namelijk dat de warmtepompboiler ertussen wordt gezet als voorverwarmer.
Desondanks wil ik vragen aan anderen hoe zij dit ervaren met hen warmtepompboiler. Is de kalkafzetting zo erg dat je jaarlijks onderhoud moet plegen/schoon moet maken? 8)7 :?
Voor degenen die al een aantal jaar zo'n boiler hebben hangen/staan wil ik vragen of zij ook deze hoeveelheid kalk en vervuiling tegenkomen. Wat is jouw ervaring met aanslag/vervuiling bij het jaarlijks/tweejaarlijks(?) reinigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met een staande wpb zoals de Atlantic Explorer is er onderin geen opening, het element zit veel hoger.
Ik vermoed dat de troep onderin mede wordt verzameld door het verticale element op de bodem.
De Ariston Lydos hybrid vind ik wel een slecht concept, met geluk een cop van 2 maar veel lager in de winter omdat hij bij 12 graden lucht toevoer al het element inschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Is het al bekend wat de warmtepompboilers gaan doen met de nieuwe subsidie regels?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:48
Possible schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:46:
Is het al bekend wat de warmtepompboilers gaan doen met de nieuwe subsidie regels?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Sinds vorige week staat hier op zolder (iemand al eens een warmtepompboiler 2 trappen omhoog gebracht??) een Nibe warmtepompboiler, die begin 2022 wordt aangesloten. De rekening komt dus ook pas in 2022.
Ik lees dan de subsidie omhoog gaat van 20% naar 30%. Dan zou ongeveer betekenen dat zo'n 1000 euro subsidie komt op warmtepompboilers. Nog maar even afwachten wat exact de bedragen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:29
Kun je (tegelijk) subsidie aanvragen voor een warmtepomp én warmtepomp boiler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Franciesco schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:57:
Kun je (tegelijk) subsidie aanvragen voor een warmtepomp én warmtepomp boiler?
Ja hoor het zijn twee losse producten.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik las in de duurzame kroeg dat de subsidie omhoog gaat bij L/W warmtepompen voor ruimteverwarming ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Speedy-Andre schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:05:
Ik las in de duurzame kroeg dat de subsidie omhoog gaat bij L/W warmtepompen voor ruimteverwarming ...
Je kan toch ook verwarmen met een warmtepompboiler :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Als ik onderstaande lees, dan denk ik dat de subsidie op een WP boiler niet omhoog gaat. Het (Thermisch) Vermogen in kW voor een WP boiler staat immers op 0 in de ISDE lijst. In ieder geval voor de diverse Vaillant aroSTOR modellen.
Let op: de ISDE-subsidie voor isolatiemaatregelen en (hybride) warmtepompen met een vermogen groter dan 1 kW wordt per 1 januari 2022 verhoogd van 20% naar 30% van de gemiddelde totale investeringskosten. De verhoogde subsidie voor deze maatregelen zal alleen gelden voor maatregelen die daadwerkelijk in 2022 zijn uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat sluit alle wpb's uit ja, behalve de Hewalex 3.0kW en vergelijkbaar mits >1kW op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:46
Massri schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:18:
Dat is een goeie. In het verleden kilo's en kilo's kalkafzetting uit stoombevochtigers gehaald, en eens een enkele gasboiler, maar het was altijd bruin(caramel bruin). In de video (kloppen de kleuren??) is er een stuk wit te zien. Ook lijkt het een soort structuuropbouw(kristal of stalagtiet of zo) te hebben. Nog nooit gezien.
De vaste bruine delen zien er normaal uit maar het drabwater is donkerbruin lijkt me ook meer dan kalk. Roest? Daarvan hoeft de oorzaak niet in de boiler te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:01
Beide is kalkafzetting, vaak komt de verkleuring door andere componenten die aanwezig zijn. IJzer zorgt voor de bruine verkleuring en dat is in Nederlands grondwater ruim aanwezig.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Hoi,

ik heb sinds deze week een Vaillant arostor 270 warmtepomp boiler. Nu vond ik het geluid nog wel stevig. Ik hoor weinig van de ventilator en luchtstroom maar de compressor maakt wel aardig geluid. Herkennen andere arostor eigenaren dit?

Groet Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

WillemSuper schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:52:
Hoi,

ik heb sinds deze week een Vaillant arostor 270 warmtepomp boiler. Nu vond ik het geluid nog wel stevig. Ik hoor weinig van de ventilator en luchtstroom maar de compressor maakt wel aardig geluid. Herkennen andere arostor eigenaren dit?

Groet Wouter
Ik kan helaas er niets over zeggen. Waar ik zelf wel benieuwd naar ben is wat jouw intentie is om deze wpb te (laten) installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Massri schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:08:
[...]

Ik kan helaas er niets over zeggen. Waar ik zelf wel benieuwd naar ben is wat jouw intentie is om deze wpb te (laten) installeren?
Ik gebruik hem gewoon als warmtepomp boiler. Heb hem naast een reguliere warmtepomp geïnstalleerd ( Mitsubishi zubadan 11,2). Omdat ik geen mogelijkheid had om de leidingen naar een boiler centraal in het huis te maken heb ik gekozen voor een warmtepomp boiler. Nu hij een aantal dagen draait is vooral mijn vraag of het geluid normaal is en hij 100% functioneert of dat het afwijkend is. In dit forum zijn er meerdere in gebruik vandaar mijn vraag of mensen dit herkennen. Hij staat in de CV ruimte op de verdieping waar de slaapkamers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Geen Arostar hier. Ik heb wel een Metro Therm staan, die maakt amper geluid. De compressor is ook niet bijzonder geisoleerd, als ik de kap verwijder hoor je de comperssor meer. Maar niet/nooit hoorbaar buiten de ruimte. Beetje vergelijkbaar met een koelkast qua geluid.
Hoe is de Arostar geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
beestemans schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:25:
Geen Arostar hier. Ik heb wel een Metro Therm staan, die maakt amper geluid. De compressor is ook niet bijzonder geisoleerd, als ik de kap verwijder hoor je de comperssor meer. Maar niet/nooit hoorbaar buiten de ruimte. Beetje vergelijkbaar met een koelkast qua geluid.
Hoe is de Arostar geisoleerd?
Welke heb je precies? Is het wel een warmtepomp boiler?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
vandermark schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:33:
[...]

Ik heb een Vaillant arostor 270b deze heb ik niet extra geïsoleerd. Mocht een duidelijk compressor geluid normaal zijn ga ik het isoleren. Zo niet ga ik proberen iemand van Vaillant erbij te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
WillemSuper schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:44:
[...]

Ik heb een Vaillant arostor 270b deze heb ik niet extra geïsoleerd. Mocht een duidelijk compressor geluid normaal zijn ga ik het isoleren. Zo niet ga ik proberen iemand van Vaillant erbij te krijgen.
Als je er naast staat dan maakt de Atlantic Explorer ook een hoop lawaai, maar zodra ik de eerste de beste deur dicht trek hoor ik hem niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
WillemSuper schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:44:
[...]

Geluid sterkte van een wasdroger zeg maar...
Ik heb er rolluik voor gehangen, is ie gelijk uit zicht

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@WillemSuper bij mijn wpb kwam een splitpen van het dempingsvoetje tegen iets anders aan, waardoor het geluid direct doorgekoppeld werd.Verschoven bij transport misschien.
Even bijbuigen met een tang scheelde de helft in geluid.
Misschien ook zoiets bij jou?

Ik blijf hem wel horen, maar met de deur van het washok dicht is het verminderd tot achtergrondgeruis.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
vandermark schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:33:
[...]

Een Metro Therm Microbooster MT-MB. 100% zeker een warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
beestemans schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:32:
[...]

Een Metro Therm Microbooster MT-MB. 100% zeker een warmtepompboiler.
Ah, die gebruikt volgens mij water van de vloerverwarming als bron i.p.v. (buiten)lucht. Die zijn qua geluid een stuk stiller inderdaad. Is lastig vergelijkbaar in dat opzicht.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Proton_ schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:11:
@WillemSuper bij mijn wpb kwam een splitpen van het dempingsvoetje tegen iets anders aan, waardoor het geluid direct doorgekoppeld werd.Verschoven bij transport misschien.
Even bijbuigen met een tang scheelde de helft in geluid.
Misschien ook zoiets bij jou?

Ik blijf hem wel horen, maar met de deur van het washok dicht is het verminderd tot achtergrondgeruis.
Dat is wel anders dan hoe ik het ervaar. Wel een goede tip om even na te kijken. Zal eens onder de kap kijken of ik iets afwijkend kan vinden. De WAF is nu nogal in het geding. Klinkt bij mij meer als een goed gedempte doe het zelf compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Dank voor jullie feedback👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
vandermark schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:35:
[...]

Ah, die gebruikt volgens mij water van de vloerverwarming als bron i.p.v. (buiten)lucht. Die zijn qua geluid een stuk stiller inderdaad. Is lastig vergelijkbaar in dat opzicht.
Heeft inderdaad een "water"bron. In mijn geval de vloerverwarming, normaal gesproken een externe bron zoals grondwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Weet men toevallig of het verstandiger is om de ATAG warmtepompboiler te laten installeren in 2021 of 2022 in verband met de SEEH subsidie?

Er staat zeer geringe informatie op de website van RVO over de hoogte van de subsidie in 2022. Een aantal weken geleden las ik iets over verhoogde subsidie bij warmtepompen vanaf 3KW, maar deze informatie kan ik niet meer terugvinden. Het zou een beetje zuur zijn, als de subsidie in 2022 een stuk hoger zou zijn, dan wanneer ik in de laatste week de wpb zou installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Massri schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:59:
Weet men toevallig of het verstandiger is om de ATAG warmtepompboiler te laten installeren in 2021 of 2022 in verband met de SEEH subsidie?

Er staat zeer geringe informatie op de website van RVO over de hoogte van de subsidie in 2022. Een aantal weken geleden las ik iets over verhoogde subsidie bij warmtepompen vanaf 3KW, maar deze informatie kan ik niet meer terugvinden. Het zou een beetje zuur zijn, als de subsidie in 2022 een stuk hoger zou zijn, dan wanneer ik in de laatste week de wpb zou installeren.
Dan neem je toch het zekere voor het onzekere en pak je 2022?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:30
Ik zou 2021 doen.
De subsidie voor WPB blijft gelijk en ik denk dat de prijs omhoog gaat.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
Iemand een idee van hoe laag de buiten temperatuur moet zijn voordat de elektrische hulp weerstand inkomt voor ondersteuning van de warmte pomp bij een Atlantic Explorer V.4?

Ik heb/had deze hulp elektrische weerstand nog nooit gebruikt. Altijd alleen maar op de warmtepomp zelf gedraaid. Nu was het hier lokaal de laatste paar dagen beneden het vriespunt buiten, en wilde eens testen hoeveel energie het nu meer verbruikt als ik ook het verwarmingselement er bij zou gebruiken om te verwarmen. Dit ook om de draaiuren wat te beperken van de warmtepomp zelf. Vooral die laatste paar graden naar de 50 kosten de warmtepomp moeite momenteel en duurt lang.
Nu is de handleiding hierin voor mij niet helemaal helder want kan eigenlijk niet vinden wat de start voorwaarden voor ondersteuning nu precies zijn wat temperatuur aangaat.

De boiler staat ingesteld op "enkel thermodynamisch", op een timer van 10:00 tot 18:00 uur. De werkingsmodus is "handmatig" met sub instelling "handmatig-ECO niet actief". Nu heb ik in deze modus de temperatuur ingesteld op 50 graden. We zijn met z'n tweeën en dat is voor ons hoog genoeg. Buiten temperatuur is momenteel -0.5 graden. Luchtkanalen staan op buiten/buiten. Maar die elektrische weerstand spring maar niet bij. Ben ik soms iets vergeten of heb ik iets niet goed ingesteld? De functie:"extra elektrische warmte toevoer" staat overigens wel geselecteerd, dus aan. M.a.w: de warmtepomp mag de elektrische weerstand gebruiken wanneer nodig.

De vraag is dus: wanneer vind de warmtepomp dit nodig? en bij welke (buiten) temperatuur.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Stel je 'alleen thermodynamisch' in dan doet het element niet mee.
Het element wordt gebruikt als de lucht temperatuur buiten het werkbereik komt (onder -5 graden).
Zie pagina 106-107 van de meertalige handleiding (linkje in TS werkt weer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-07 09:24
Voor de Atlantic v3 eigenaren onder ons de onderstaande foto's van de isolatie die is losgelaten in mijn unit. Wss is het al een hele tijd zo maar nu ik de aanzuig van buiten haal en met binnenlucht meng en dat samen met de koude temperaturen van de afgelopen dagen. Begon de wp rare problemen te geven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3xGg_QcZ3TXWsjkmG9XoRWfOGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1NSfjjeCsEpj9TgqU49j472.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmmbuucZ_7w5WhbDdl5eVLrjNa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDVmr41gW9EacFSS1ARHAHH0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door scoobinoobi op 24-12-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hmm, heb ik nog geen last van. Het is uitgedroogd zo te zien en daarnaast heeft de lijm losgelaten.
Tja het blijft Frans he ;)
Overigens is het reeds bekend dat binnenlucht met vriesbuitenlucht bijmengen problemen geeft i.c.m. de V3. Je krijgt dan ontdooifouten. Het beste is dan of geen binnenlucht meer bijmengen of veel meer binnenlucht bijmengen. Hou dit even in het achterhoofd mocht je nog problemen ondervinden.

@Doggieman Op vrieslucht doet hij het inderdaad niet geweldig. Bij de V3 komt het element ook niet bij. Inderdaad pas onder de -5gr. Ook als de 50 graden bij lange na niet gehaald wordt en het tijdsvak loopt bijna af (ze is bijvoorbeeld 25 graden om 17.30u) springt deze aan. Bij een scherpe temperatuursdaling (bijvoorbeeld in 20 min van 50 naar 20 graden) wil het element ook nog wel eens bijspringen maar ook niet altijd. (Zo is mijn V3 wel eens 22 graden geweest zonder dat het element bijsprong). E.e.a. zal te maken hebben met het tijdsvak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
scoobinoobi schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:56:
Voor de Atlantic v3 eigenaren onder ons de onderstaande foto's van de isolatie die is losgelaten in mijn unit. Wss is het al een hele tijd zo maar nu ik de aanzuig van buiten haal en met binnenlucht meng en dat samen met de koude temperaturen van de afgelopen dagen. Begon de wp rare problemen te geven. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou dit een garantie kwestie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Inprincipe wel, ware het niet dat er een brief bij mij bij zat je hebt geen garantie.
Echter willen ze wel 2 jaar spareparts leveren vanuit Frankrijk als je zelf kan sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
Garantie, zeker! Echter staat hij al ruim 2 jaar. Daarbij zit dit bituum achtige spul op de gerecyclede spijkerbroeken geplakt. Die spijkerbroeken zittrn er gelukkig nog op. Het is ook niet zo dat ik hem nu meer hoor, als preventieve actie zou je bv wel al die isolatie kunnen vervangen voor iets als armaflex.

Vwbt aanzuig van buiten mengen, ik wist niet dat dit voor problemen kon zorgen? Ik heb nu een box filter op de inlaat dan een t- stuk 150 met verloop naar 125 naar buiten. Aftakking is ook 125 geregeld met een handklep en daarna een terugslagklep. Zou jij alleen aanzuigen door de 125 van buiten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat is wel krap. Ik zou minimaal 150mm van buiten doen.
Maar kijk eerst even of hij nu zonder fouten draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb de terugslagklep sinds de filter box er is open gezet, ik kreeg het idee dat er meer buitenlucht kwam.
Wellicht gaat het daarom nog goed met mijn V3, er komt 17 graden binnen met de MV op stand 2 (buiten -1).
Ook staat hij op binnen/binnen waardoor het wellicht wat vochtiger blijft onder de kap en ik heb 1 start per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
Jim423 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:40:
Luistert niet zo nauw. Maar je kan 1x 125mm (of groter) doen naarbuiten en 1x 100mm binnen.
Ik zuig aan door een 125mm (groter past niet) en dat gaat ook prima.
Ehhh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
scoobinoobi schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:20:
[...]

Ehh? Jou 125 zuigt alleen aan van binnen?
Hij draait vandaag zonder fouten terwijl het vandaag flink kouder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Dat is dus met binnenlucht menging. Ik gebruik verder geen kleppen alleen een T stuk. Dat werkt nog steeds prima tenzij je de MV tijdens het douchen op de hoogste stand zet terwijl het flink vriest buiten.
Als je puur op buitenlucht gaat draaien (dus jouw klep dicht) zou ik wel minimaal 150mm nemen van voor tot achter. Immers koudere lucht heeft hij meer van nodig. Het is nu niet erg vochtig buiten volgens mij dus ik verwacht vandaag sowieso weinig problemen.
scoobinoobi schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:22:
[...]

Hij draait vandaag zonder fouten terwijl het vandaag flink kouder is.
Die flap voor de verdamper deed hem niet veel goed denk ik :+

[ Voor 29% gewijzigd door Jim423 op 25-12-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 20:23
Speedy-Andre schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:43:
Stel je 'alleen thermodynamisch' in dan doet het element niet mee.
Het element wordt gebruikt als de lucht temperatuur buiten het werkbereik komt (onder -5 graden).
Zie pagina 106-107 van de meertalige handleiding (linkje in TS werkt weer).
Ik lees het dan waarschijnlijk niet goed, maar volgens mij kan je toch wel het element gebruiken in "alleen thermodynamisch"

Maar als het inderdaad zo is dat het -5 graden moet zijn om het element in te schakelen was het in mijn geval dus nog niet koud genoeg. Vind het wel erg koud om dan pas bij te schakelen. Zag liever dat deze temperatuur zelf in te stellen zou zijn.

Heb ook eens naar dat grafiekje zitten te kijken. Maar voor ondersteuning van b.v. een gasketel komt die vraag om hulp ondersteuning veel eerder. Of ik lees dat grafiekje niet goed natuurlijk

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij de (cv) ondersteuning gaan ze denk ik uit van de efficiëntie, iets meer instellen zou wel logischer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
Massri schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:59:

Ik zou je willen adviseren om verder te zoeken naar een andere WPB. Heb m hier draaien, maar ben er niet tevreden over. Ingesteld op green modus, maar zie elke avond na het douchen op verwarmen met het element springen a 1200 w. Jaar verbruik ca 1600 kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Arievd schreef op maandag 27 december 2021 @ 00:15:
[...]

Ik zou je willen adviseren om verder te zoeken naar een andere WPB. Heb m hier draaien, maar ben er niet tevreden over. Ingesteld op green modus, maar zie elke avond na het douchen op verwarmen met het element springen a 1200 w. Jaar verbruik ca 1600 kwh.
Start de warmtepomp dan niet op dat moment of zijn beide actief?
De handleiding suggereert dat het element in de eco stand alleen aan gaat buiten het wp werkbereik.
Of het verhaal over timers die elkaar in de weg zitten zorgt voor een legionella run die niet werd afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
@Arievd Weet niet welk type je hebt, ik ben alleen bekend met de grote (200/250).
Bij die zou het element niet aan moeten gaan in green modus.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
Het is een lydos hybride 100. Is ingesteld op green modus 53 gr c. Nacht modus actief van 22 tot 8 uur.

Dagelijks na het douchen (19 uur) gaat hij verwarmen met het element. Dat is niet wat ik wil. Vanochtend ging hij nog wel even draaien op WP.

In de zomer draaid hij wel goed op de WP, met uitzondering van de nacht modus want dan wordt weer het element in geschakeld. Ook dit is niet wenselijk. Na 22 uur moet hij gewoon niks uitvoeren, pas om 8 uur maar hij weer beginnen met verwarmen met de WP. Dit gebeurt niet want het vat is dan op temperatuur door het element.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Arievd schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:46:
Het is een lydos hybride 100. Is ingesteld op green modus 53 gr c. Nacht modus actief van 22 tot 8 uur.

Dagelijks na het douchen (19 uur) gaat hij verwarmen met het element. Dat is niet wat ik wil. Vanochtend ging hij nog wel even draaien op WP.

In de zomer draaid hij wel goed op de WP, met uitzondering van de nacht modus want dan wordt weer het element in geschakeld. Ook dit is niet wenselijk. Na 22 uur moet hij gewoon niks uitvoeren, pas om 8 uur maar hij weer beginnen met verwarmen met de WP. Dit gebeurt niet want het vat is dan op temperatuur door het element.
De warmtepompboiler werkt efficiënt tot een luchttemperatuur van +12°C. Indien u gebruikt maakt van aangevoerde buitenlucht zal de Lydos in de winter vaak werken als een reguliere boiler. U doucht echter gedurende het hele jaar. En vanwege het hoge rendement in de zomer wordt op jaarbasis een besparing tot 50% t.o.v. een elektrische boiler met energielabel B gerealiseerd.

GREEN: laat de boiler werken met het laagst mogelijke stroomverbruik. De setpointtemperatuur varieert van 40
°C tot 53 °C. De ingestelde temperatuur wordt bereikt zonder gebruik te maken van de elektrische weerstand,
die alleen kan tussenkomen bij activering van de antilegionellacyclus (indien actief, zie par. 7.11) of de
vorstbeveiliging (zie par. 7.14), wanneer de omgevingstemperaturen buiten het bereik liggen (Tair < 10, Tair >
40)
of bij storingen in de pomp.

Kan hier in je probleem schuil gaan ;)

[ Voor 18% gewijzigd door wizzopa op 27-12-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
wizzopa schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:29:
[...]

De warmtepompboiler werkt efficiënt tot een luchttemperatuur van +12°C. Indien u gebruikt maakt van aangevoerde buitenlucht zal de Lydos in de winter vaak werken als een reguliere boiler. U doucht echter gedurende het hele jaar. En vanwege het hoge rendement in de zomer wordt op jaarbasis een besparing tot 50% t.o.v. een elektrische boiler met energielabel B gerealiseerd.

GREEN: laat de boiler werken met het laagst mogelijke stroomverbruik. De setpointtemperatuur varieert van 40
°C tot 53 °C. De ingestelde temperatuur wordt bereikt zonder gebruik te maken van de elektrische weerstand,
die alleen kan tussenkomen bij activering van de antilegionellacyclus (indien actief, zie par. 7.11) of de
vorstbeveiliging (zie par. 7.14), wanneer de omgevingstemperaturen buiten het bereik liggen (Tair < 10, Tair >
40)
of bij storingen in de pomp.

Kan hier in je probleem schuil gaan ;)
Ah ik had al een vermoeden, ik zal een elektrisch kacheltje naast de inlaat zetten. >:) 8)7

Heb je ook nog een verklaring waarom hij in de night modus op het element omschakelt? Ik wil dat hij om 22 uur stopt met verwarmen met de WP en om 8 uur weer verder gaat met de WP. Ivm geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
Heeft iemand hier bij de arostor 270 de bevstigingsvoeten gemonteerd?
In de handleiding worden deze helemaal nergens vermeld namelijk.

Hetzelfde geldt voor het afdichten van de circulatieleiding (of ik ben dat wellicht kwijtgeraakt).
Weet iemand hier of dit een extra lus is in de boiler zelf of ook alleen een aansluiting op dezelfde hoogte als de uitlaat?
Arievd schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:49:
[...]

Ah ik had al een vermoeden, ik zal een elektrisch kacheltje naast de inlaat zetten. >:) 8)7

Heb je ook nog een verklaring waarom hij in de night modus op het element omschakelt? Ik wil dat hij om 22 uur stopt met verwarmen met de WP en om 8 uur weer verder gaat met de WP. Ivm geluid.
Even achterhalen of het een/welke ntc is en een weerstandje parallel/serie zetten.
>:)

[ Voor 40% gewijzigd door alaintje op 27-12-2021 15:50 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
Arievd schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:49:
[...]

Als ik het zo lees is die nachtfunctie zo bedoeld zoals het bij jou gaat.
Niet de compressor gebruiken maar het element om te verwarmen.
Ik denk dat je beter met P1 en P2 kan werken als je niet wilt dat hij 's nachts opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Maar ook bij P1 en P2 kan het element ingeschakeld worden, het is dan ook een hybride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@Arievd kijk eens bij P2 en P3 Nacht en Koelfunctie, beide een starten verwarming met het element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
  • Laatst online: 12-06 20:52
Ben van plan om de ATAG ENERGION NUOS PLUS 250 te kopen.
Heeft iemand deze graag info of advies of het een goede wpb is.

Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
@colazero Ik heb de 200 in de Ariston uitvoering.
In de Atag uitvoering is de besturing/bediening iets gewijzigd.
Bevalt mij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 21:02
padoempats schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:23:
[...]

Ik heb het gevraagd, gisteren, en er is daarna een speciale ticket aangemaakt. Nog niets vernomen. Ik verwacht binnenkort wel een eenduidige 'ja' en 'nee'.
Ik zit op dit moment in eenzelfde situatie (maar dan voor dakisolatie). Ik heb familie die een eigen bouwbedrijf heeft en met SBI code 41.2 en niet 43.2 ingeschreven staat. Wat is hier uitgekomen bij jou?

De RVO is op de chat ook niet heel duidelijk.
Deze omschrijving is goed, maar er zullen meerdere opties staan bij het kvk. Als het aannemelijk is dat het gaat om een persoon/bedrijf die handelt in dit vakgebied. Als er bijvoorbeeld een inschrijving is bij de kvk onder accountancy en advies, dan voldoet deze niet aan de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Arievd schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:46:

Hoe merk je dat de wpb gaat verwarmen met het element? Aan het knipperende pictogram of zelfs geen pictogram?

Wellicht dat je de koelfunctie aan hebt staan. Dat is een functie dat er voor zorgt dat de compressor van de warmtepomp wordt uitgeschakeld en vervolgens het element het werk laat doen. Dit gebeurt als de ruimte onder de 17 graden komt. Zie pagina 52: https://atag.compano.com/...S%20ATAG%20EN%20DUTCH.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
alaintje schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:49:

Hetzelfde geldt voor het afdichten van de circulatieleiding (of ik ben dat wellicht kwijtgeraakt).
Weet iemand hier of dit een extra lus is in de boiler zelf of ook alleen een aansluiting op dezelfde hoogte als de uitlaat?

[...]

Even achterhalen of het een/welke ntc is en een weerstandje parallel/serie zetten.
Voetjes niet gemonteerd, en heb de circulatie leiding afgedopt. Deze zou je kunnen gebruiken om een deel van het warme water weer retour in de het vat te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
WillemSuper schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:53:
[...]

Voetjes niet gemonteerd, en heb de circulatie leiding afgedopt. Deze zou je kunnen gebruiken om een deel van het warme water weer retour in de het vat te pompen.
Bedankt voor je antwoord. Heb precies hetzelfde gedaan.
Beetje vreemd dat de handleiding zo beknopt is. Of er is nog ergens een overkoepelende manual voor de monteur. Gezien deze handleiding niet geschreven js voor de gebruikers.
Waarom heb ik sowieso 21 handleidingen er bij gekregen 8)7 .
Morgen wordt die dan eindelijk ingeschakeld en stap ik af van de 10 liter close in boiler :/ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
alaintje schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:53:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Heb precies hetzelfde gedaan.
Beetje vreemd dat de handleiding zo beknopt is. Of er is nog ergens een overkoepelende manual voor de monteur. Gezien deze handleiding niet geschreven js voor de gebruikers.
Waarom heb ik sowieso 21 handleidingen er bij gekregen 8)7 .
Morgen wordt die dan eindelijk ingeschakeld en stap ik af van de 10 liter close in boiler :/ .
Ja beetje belachelijk dat je er een 20 talen bij krijgt. Maar is verder eigenlijk heel simpel om aan te sluiten. Alleen bijzonder dat je er dat soort doppen bij doet maar niet vermeld waarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
jappas schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:48:
[...]

Ik zit op dit moment in eenzelfde situatie (maar dan voor dakisolatie). Ik heb familie die een eigen bouwbedrijf heeft en met SBI code 41.2 en niet 43.2 ingeschreven staat. Wat is hier uitgekomen bij jou?

De RVO is op de chat ook niet heel duidelijk.

[...]
Helaas was het een negatief antwoord. Het installatiebedrijf moet in de juiste sbi-code vallen. Dat vind ik wel vreemd, want als een bedrijf dus verschillende diensten levert en ooit in een bepaalde code is ingedeeld, kan het dus nooit meer dergelijke installaties doen waarbij de klant de subsidie kan ontvangen (tenzij het een nieuwe kvk-inschrijving regelt).

Dit was het volledige antwoord:
Niet mogelijk
Helaas is het niet mogelijk om subsidie aan te vragen, wanneer ****** het apparaat installeert in de woning van de aanvrager. Zoals u aangeeft stellen wij als voorwaarden dat de installatie uitgevoerd moet worden door een bouwinstallatiebedrijf. Een bouwinstallatiebedrijf staat bij de Kamer van Koophandel ingeschreven in de sector bouwinstallatiebedrijf. U gaf aan dat ******* valt onder de sector bouwnijverheid. Daarom kunt u het apparaat niet installeren.

Toelichting definities
bouwbedrijf: bedrijf dat in een handelsregister van een lidstaat van de Europese Unie of een van de overige staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte is ingeschreven in de sectie bouwnijverheid of een vergelijkbare sectie.

bouwinstallatiebedrijf: bedrijf dat in een handelsregister van een lidstaat van de Europese Unie of een van de overige staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte is ingeschreven in de sectie bouwinstallatiebedrijf of een vergelijkbare sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
alaintje schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:49:

[...]

Laat even weten hoe je het geluid van de arostor ervaart. Hier weinig geluid van de ventilator lucht maar een duidelijke hoorbare compressor. Op een meter afstand meet ik ongeveer 50 DB met mijn telefoon. Afgelopen vrijdag is Vaillant hier geweest en die gaven aan dat het normaal is en alles goed functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 21:02
padoempats schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:55:
[...]

Helaas was het een negatief antwoord. Het installatiebedrijf moet in de juiste sbi-code vallen. Dat vind ik wel vreemd, want als een bedrijf dus verschillende diensten levert en ooit in een bepaalde code is ingedeeld, kan het dus nooit meer dergelijke installaties doen waarbij de klant de subsidie kan ontvangen (tenzij het een nieuwe kvk-inschrijving regelt).

Dit was het volledige antwoord:

[...]
Hmm, dat zou wel een tegenvaller zijn. Volgens mij kan iemand een kvk inschrijving wel wijzigen of aanvullen met nevenactiviteiten trouwens.

Ik kan het me bij een technische installatie als een warmtepomp overigens nog eerder voorstellen. Voor isolatie lijken er volgens de definitie bouwinstallatiebedrijf volgens SBI code praktisch alle schildersbedrijven en veel bouwbedrijven uitgesloten te worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
WillemSuper schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:41:
[...]

Laat even weten hoe je het geluid van de arostor ervaart. Hier weinig geluid van de ventilator lucht maar een duidelijke hoorbare compressor. Op een meter afstand meet ik ongeveer 50 DB met mijn telefoon. Afgelopen vrijdag is Vaillant hier geweest en die gaven aan dat het normaal is en alles goed functioneert.
50dB is wat Vaillant aan geluidsvermogen opgeeft (A7/W55 EN 12102). Ik kan me voorstellen dat de opstelplek een rol speelt: staat de boiler bv in een hoek, dan zul je door reflecties meer geluid ervaren vermoed ik. Geen idee of dat van toepassing is voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Franciesco schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:42:
[...]

50dB is wat Vaillant aan geluidsvermogen opgeeft (A7/W55 EN 12102). Ik kan me voorstellen dat de opstelplek een rol speelt: staat de boiler bv in een hoek, dan zul je door reflecties meer geluid ervaren vermoed ik. Geen idee of dat van toepassing is voor jou?
Ik dacht dat 50db het bron geluid is en 40db op een meter afstand. Hij staat in het ketel hok. Deze heb ik al voor een deel met geluid isolatie beplakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:35

Crazy-

Best life ever

jappas schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:16:
[...]

Hmm, dat zou wel een tegenvaller zijn. Volgens mij kan iemand een kvk inschrijving wel wijzigen of aanvullen met nevenactiviteiten trouwens.

Ik kan het me bij een technische installatie als een warmtepomp overigens nog eerder voorstellen. Voor isolatie lijken er volgens de definitie bouwinstallatiebedrijf volgens SBI code praktisch alle schildersbedrijven en veel bouwbedrijven uitgesloten te worden..
Interessante materie . Kennis van mij zou usus met de gebakken peren zitten nu, omdat de installateur code 4120 heeft ipv 43xx….

De aanvraag en alles moet nog de deur uit, dus is nu even goed nadenken hoe dit op te pakken. Het is echt van de zotte dit

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
WillemSuper schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:41:
[...]

Doe ik. Morgenavond als alles mee zit.
Nog een leiding knellen morgen en dan beginnen aan het vullen, spoelen en ontluchten.
Hij staat bij mij tegen een schouw in de hoek. De schouw vangt ca 1/3 op.
Ben benieuwd, had in eerste instantie helemaal nooit stilgestaan bij het geluid van een boiler.
Is dat te vergelijken met een koelkast, diepvries (welke je in 100 variaties hebt).

• WillemSuper
alaintje schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:57:
[...]

Doe ik. Morgenavond als alles mee zit.
Nog een leiding knellen morgen en dan beginnen aan het vullen, spoelen en ontluchten.
Hij staat bij mij tegen een schouw in de hoek. De schouw vangt ca 1/3 op.
Ben benieuwd, had in eerste instantie helemaal nooit stilgestaan bij het geluid van een boiler.
Is dat te vergelijken met een koelkast, diepvries (welke je in 100 variaties hebt).
Bij mij meer dan een koelkast. Je kunt een tijd instellen dat hij mag draaien. Vullen is een kwestie van ergens een warm water kraan open en dan vullen met koud water. Lucht komt uit je warm water kraan tot deze vol is. Dan de stekker erin.

• alaintje
WillemSuper schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:50:
[...]

Bij mij meer dan een koelkast. Je kunt een tijd instellen dat hij mag draaien. Vullen is een kwestie van ergens een warm water kraan open en dan vullen met koud water. Lucht komt uit je warm water kraan tot deze vol is. Dan de stekker erin.
Hij is nu een aantal uur bezig, maar de warmtepomp hoor ik niet boven de ventilator uit komen.
Heb de ventilator op stand 2 gezet, en daar gaat die nu even niet meer van af uit zichzelf merk ik :+ .
Anyways, als ik op de uitgaande weg een goed geisoleerde luchtleiding zet heb ik nergens last van denk ik.
Ik voel ook niks trillen.
Ik zal de komende dagen bijhouden wat ik hoor.
Hij gebruikt bij mij de ruimte als collector. Maar er lopen een aantal verwarmingsleidingen door, dus wel enigszins wat compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Jaarcijfers
45,7 m3 warm water gebruikt wat een verbruik van 917,9 kWh
270 ltr. Explorer v3 binnen/buiten op 55gr.
4 x p.m. een antilegionella run tot 62 gr.
3-4 volwassenen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
Ik zie op de ISDE apparatenlijst dat een warmtepompboiler vanaf 2022 een subsidie krijgt van 725 euro ipv 650 euro. Of ben ik nu spuit11?

Vraag, kan je maar 1x isde subsidie per huishouden aanvragen of meerdere keren? Ik zou eerst een warmtepompboiler willen ('laten') plaatsen en als het stookseizoen klaar is een panasonic l/w warmtepomp.

Of is het verstandig om voor beide apparaten de subsidie in 1x aan te vragen? Ik wil het liefst zelf aansluiten. Wellicht kan ik aan het einde een bouwinstallatiebedrijf de aansluiting laten checken en formeel in bedrijf laten stellen voor een factuur tbv subsidieaanvraag

[ Voor 63% gewijzigd door padoempats op 03-01-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:18
wunderbar :) Dat had ik niet meer verwacht. Was in de veronderstelling dat dit 650eu zou blijven voor de WPB's

@padoempats Ik heb zelf sinds 2018 een hybride WP en heb net een WPB 'laten' installeren waarvoor ik binnenkort subsidie voor ga aanvragen. Voor zover ik weet mag dit gewoon maar ben daar niet 100% zeker van. Iemand?

Tzt wordt de hybride WP bij mij nog vervangen voor een zwaardere, standalone WP. Ook daar voor hoop ik nog subsidie aan te kunnen vragen...

[ Voor 62% gewijzigd door PSspike op 03-01-2022 11:53 ]

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
blijkbaar kan je als particulier tot 23 januari geen subsidie aanvragen meer indienen.
Dus nog een paar weken wachten voordat je verder kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:17
Met het oog op de ISDE subsidie heb ik ook serieuze interesse in een wpb. Komende maand wordt het hele huis voorzien van HR++ beglazing. In combinatie met wpb is subsidie mogelijk.

Situatie:
- halfvrijstaand huis, bouwjaar 1991, verwarmd via hybride warmtepomp icm vloerverwarming
- op dit moment nog 70-80 m3 gasverbruik per jaar, voornamelijk SWW
- uiteindelijk doel: Gasloos wonen met warmtepomp en warmtepompboiler
- twee persoons huishouden met bad en douche. Bad wordt redelijk vaak gebruikt

Ik heb me redelijk ingelezen in materie, ben geïnteresseerd in de Atlantic explorer v4 200 liter. Deze zou ofwel in garage ofwel op zolder geplaatst kunnen worden. Liefst op zolder, maar dit is een houten vloer. Kan deze vloer het gewicht wel dragen? Helaas heb ik geen tekeningen en technische beschrijvingen van het huis.

Alternatief is de garage, maar die is net geheel betegeld en gestuct. Dan zou vanuit keuken ook waterleidingen doorgetrokken moeten worden.

Als ik het goed begrijp, wordt wpb aangesloten op:
- koud waterleiding
- warm waterleiding
- stopcontact op aparte stroomgroep

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening moet houden?

Heeft iemand goede ervaringen met installateurs, die actief zijn in regio Limburg/Brabant. Ik heb ook @koevlaas2 al gevraagd voor een offerte, maar ik ben bang dat deze beste man niet urenlang in de auto wil zitten voor een installatie aan de andere kant van het land

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@TweakersOnly Je hebt ook een afvoer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

@TweakersOnly Aparte stroomgroep hoeft niet per se, als je alleen de compressor gebruikt en niet het verwarmingselement (COP 1). Want hij verbruikt dan maar max 500-600 Watt.

Installateur: elke willekeurige klusjesman of loodgieter. Het is geen rocket science. 2 waterleidingen aansluiten en stekker in het stopcontact doen. En eventueel een gat naar buiten, als je buitenlucht wilt gaan gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 04-01-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:17
de Peer schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:26:
@TweakersOnly Aparte stroomgroep hoeft niet per se, als je alleen de compressor gebruikt en niet het verwarmingselement (COP 1). Want hij verbruikt dan maar max 500-600 Watt.

Installateur: elke willekeurige klusjesman of loodgieter. Het is geen rocket science. 2 waterleidingen aansluiten en stekker in het stopcontact doen. En eventueel een gat naar buiten, als je buitenlucht wilt gaan gebruiken.
In verband met subsidie moet installatie door erkend bedrijf worden gedaan. Daarnaast moet CV-ketel ook worden afgesloten als ik met warmtepomp en warmtepompboiler volledig gasloos wil wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TweakersOnly schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:05:
[...]

In verband met subsidie moet installatie door erkend bedrijf worden gedaan. Daarnaast moet CV-ketel ook worden afgesloten als ik met warmtepomp en warmtepompboiler volledig gasloos wil wonen.
mooie klus dan toch voor loodgieter of klusjesman? Die zijn vaak toch ook een erkend (genoeg) bedrijf lijkt me.

CV kun je ook laten hangen of zelf er afschroeven, bijvoorbeeld nadat je gas afgesloten/verzegeld is.

zie ook
BasvanS in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
;)

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 04-01-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:22
In mijn zoektocht naar de beste WP boiler zodat de ketel de deur uit kan, stuitte ik op de LG-WH27S.F5.

Nu bestaat mijn shortlist zo'n beetje uit de Atlantic Explorer V4 en deze LG.

Over de Atlantic zat te vinden, veel Tweakers ook met zo'n ding. Over de LG bar weinig!

Dus... ik ben op zoek naar ervaringen met dit apparaat.

Redenen waarom ik deze overweeg zijn o.a.:
- 10 jaar garantie op WP en tank (tegen 2/5 bij de Atlantic)
- Mooi uiterlijk
- Stiller

Prijsverschil is zo'n €130 en als ik daar 10 jaar garantie voor krijg, overweeg ik de LG wel serieus!

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Gieliovd520 Qua uiterlijk vind ik die LG een mooie wpboiler! Een van de weinige waarvan het me geen straf lijkt deze buiten een technische ruimte in het zicht te hebben.
Wel jammer dat die het relatief ouderwetse koudemiddel R134a bevat (met bijhorend hoge GWP).

Zijn er ook cijfers bekend van het stilstandsverlies?
De vermelding van het geluidsniveau vind ik wat onduidelijk: "gebaseerd op interne testen bij LG". Wat betekent dit precies over de omstandigheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SFA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-09 22:03

SFA

beestemans schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:30:
[...]

Ik kwam specifiek met de Duco aangezien die volledig op buitenlucht kan werken. Jij wilt verwarmen en warm water, dan kom je snel op een (ventilatie) warmtepomp uit en niet zozeer op een warmtepompboiler.
Heb je ervaring met een Ducobox eco? Ben vooral benieuwd of die niet al te veel lawaai maakt. Hij is nu wel erg interessant met 2400 euro subsidie, ik kan vooralsnog alleen geen installateur vinden.
Achtergrond info:
Wij wonen in een 2-kapper uit 1963, onlangs gerenoveerd met o.a. spouwmuurisolatie, nieuwe kozijnen met triple glas en jaga strada hybrid radiatoren. Ik hoef alleen de b.g. (ongeveer 70 m2) te verwarmen en warm water voor de douche voor 4 personen verdeeld over de dag. Zou m.i. moeten kunnen, maar heb niet heel veel kennis op dit gebied.

ID.4 1ST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:22
@Franciesco Als de prestaties goed zijn, dan let ik niet te veel op het koudemiddel. Zolang het erin blijft zitten blijft het een GW potentieel, dus niets aan de hand.

Stilstandsverlies heb ik niet gevonden - wel isolatie "40-80mm" en label A+ net zoals de meeste.

Geluid is en blijft een ding ja... sowieso, geluidsdruk, geluidsniveau, gemeten op 1 meter, 2 meter, bij apparaat, in laboratorium, bij Ta 20 graden of Ta 7 graden lucht....

Viel mij nu op - dat deze unit dus echt bedoeld is om neer te zetten en afblijven. Er kunnen standaard géén kanalen op naar buiten. Daar moet je een kanaal adapter set voor aanschaffen die nogal lomp bovenop en naast erop komen.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De LG's zijn idd een beetje apart, waarom het uiterlijk opleuken en relatief oude R134a erin stoppen :?
Wellicht is de afwijkende compressor met inverter er maar in 1 uitvoering ...
Verder nogal standaard met geëmailleerde tank waardoor hij zwaar is.
Een voordeel van de hoekige vormgeving kan plaatsing in kleine ruimtes zijn, al zit je dan wel met de vaste lucht aansluitingen en dat er niets bij zit voor aansluiten van buizen is wel apart.
Ook afwijkend is dat er 2 anodes in zitten, niet duidelijk is hoe de corrosie bescherming is en of ze snel slijten.
De wifi verbinding is wel leuk, je hebt die zelfs nodig om timers in te stellen (kan niet met key pad).
Merk op dat de meeste wpb's nu €725 subsidie krijgen en de LG 270l zelfs €950.

https://www.rvo.nl/sites/...%201%20januari%202022.pdf

Pagina: 1 ... 102 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.