Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat vroeg ik mij dus ook af. Misschien toch wel een goede business die ze niet helemaal kwijt willen?DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:43:
[...]
Zo las ik het ook.
Maar andere vraag. AMD, why u help mining performance?
Saboteer de boel en laat de miners lekker GTX1060/GTX1070's kopen.
Door zo'n actie zou je de klanten in een klap kwijt zijn. Of gaan ze allemaal Vega kaarten kopen en dat moeten we niet hebben
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
4GB kaarten voor ETH lopen binnenkort tegen de size limiet aan, daar is geen ontkomen aan.DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:30:
[...]
Tja, maandag zou je hier een antwoord op moeten hebben.
[...]
Uh, dit is een fix?
Of bedoel je alleen de 4GB kaarten waar wel wat problemen mee zijn?
Echter werden deAMD 8GB kaarten tot op heden ook elke keer trager, maar NV kaarten niet. Dit is nu wellicht gefixed.
Nooo, the horror, the horror.Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:47:
[...]
Dat vroeg ik mij dus ook af. Misschien toch wel een goede business die ze niet helemaal kwijt willen?
Door zo'n actie zou je de klanten in een klap kwijt zijn. Of gaan ze allemaal Vega kaarten kopen en dat moeten we niet hebben
Bad AMD, bad.The Source schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:47:
[...]
4GB kaarten voor ETH lopen binnenkort tegen de size limiet aan, daar is geen ontkomen aan.
Echter werden deAMD 8GB kaarten tot op heden ook elke keer trager, maar NV kaarten niet. Dit is nu wellicht gefixed.
Valt het op dat ik geen grote fan van cryptominers ben? Nee hé.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
ik heb gisteravond nog wat alt coins gemined voor het geval datDaniëlWW2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:49:
[...]
Nooo, the horror, the horror.![]()
![]()
[...]
Bad AMD, bad.
Valt het op dat ik geen grote fan van cryptominers ben? Nee hé.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Komt op mij meer over als: Views willen pakken door zo'n filmpje te maken, soort van voorkeur bekennen voor nVidia.Gelunox schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 07:12:
[...]
Als je 'm wat vaker gekeken heb dan weet je dat, als het op de hardware op de pcb aankomt, hij er best veel verstand van heeft. Hij speelt daar dan ook veel meer op in, want RX VEGA en VEGA FE hebben als hij en ik me niet vergissen toch echt dezelfde PCB.
Ik kan zijn mening wel waarderen. en die 24 minuten is meer vermaak dan verspilling. Maar voor iemand die willekeurig een video krijgt gelinkt kan dat er natuurlijk heel anders uit zien.
Ik zeg niet dat het zo is maar zo komt het een beetje over. Aangezien hij geen final kaarten in handen heeft kan hij geen conclusie trekken of Vega bagger is. Aan de Hand van de FE kan je iets zeggen over het PCB en de koeler maar zoals The Mask ook aangeeft als hij veel aannames doet ipv ook echt gaan meten is het maar half werk.
Zie het objectieve nut niet om zo'n video te posten vlak voor de launch zonder dat hij de echte kaarten in handen gehad heeft en getest heeft.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Het objectieve nut is views pakken met speculatie.Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:14:
[...]
Komt op mij meer over als: Views willen pakken door zo'n filmpje te maken, soort van voorkeur bekennen voor nVidia.
Ik zeg niet dat het zo is maar zo komt het een beetje over. Aangezien hij geen final kaarten in handen heeft kan hij geen conclusie trekken of Vega bagger is. Aan de Hand van de FE kan je iets zeggen over het PCB en de koeler maar zoals The Mask ook aangeeft als hij veel aannames doet ipv ook echt gaan meten is het maar half werk.
Zie het objectieve nut niet om zo'n video te posten vlak voor de launch zonder dat hij de echte kaarten in handen gehad heeft en getest heeft.
Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.
Dat gevoel krijg ik dus ook en dat vind ik totaal niet nuttig we weten nog te weinig van Vega om te kunnen concluderen of het een goede concurrent is voor nVidia's aanbod.WillemAtHome schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:17:
[...]
Het objectieve nut is views pakken met speculatie.
Wanneer vervalt die NDA zodat we wat reviews kunnen zien? Is dat überhaupt bekend?Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:51:
[...]
Dat gevoel krijg ik dus ook en dat vind ik totaal niet nuttig we weten nog te weinig van Vega om te kunnen concluderen of het een goede concurrent is voor nVidia's aanbod.
AMD Nieuwsdiscussie
Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:14:
[...]
Komt op mij meer over als: Views willen pakken door zo'n filmpje te maken, soort van voorkeur bekennen voor nVidia.
lijkt het je echt waarschijnlijk dat iemand met zo'n minikanaaltje, die zelf een FE koopt omdat hij niet langer wou wachten op rx vega, een voorkeur voor nv heeft?
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
[AMD Radeon RX Series] Levertijden & Beschikbaarheid
De TS is ook aangepast en VEGA is toegevoegd met wat extra informatie. Daar graag naartoe voor levertijden en beschikbaarheid.
[ Voor 6% gewijzigd door Blaat op 09-08-2017 11:28 ]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Nogmaals ik zeg niet dat het zo is. Zo komt het filmpje op mij over. En meteen een FE kopen is natuurlijk niet slim. Was vanaf dag 1 bekend dat die veel duurder zouden zijn. En daar na ook dat de game performance niet al te best was vanwegen Pro drivers en een game gedeelte wat niet optimaal was.foppe-jan schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:17:
[...]
offtopic:
lijkt het je echt waarschijnlijk dat iemand met zo'n minikanaaltje, die zelf een FE koopt omdat hij niet langer wou wachten op rx vega, een voorkeur voor nv heeft?
[ Voor 23% gewijzigd door Astennu op 09-08-2017 11:41 ]
Reference rx vega heeft zelfde koeler als vega fe(volgens filmpje hierboven, maar dat lijkt me ook redelijk logisch). Vega Fe had geen goede cooler, aio was aanzienlijk beter.Richardus27 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:40:
Is er toevallig iets bekend over het ontwerp van de standaard koelers voor VEGA?
Mijn vorige RX480 reference was niet echt stil, maar het design van de koeler was dan ook niet echt om over naar huis te schrijven. Weet iemand of het interne ontwerp is verbeterd met heatpipes, grotere fan o.i.d.?
Voorbeeldje RX:
http://i1232.photobucket...._zps8p72rnre.jpg~original
[...]
Toevallig dezelfde kerel die een volledige analyse deed van alle RX480's?
Wat bedoel je met fragmentatie, Gameworks is bedoeld voor de API's die specifiek voor nV zijn, nu komt AMD met nieuw api's om hun features aan te sturen. de fragmentatie is er al, gameworks/AMD variant is voor developers om deze features te implementeren, zonder dat ze daarbij steeds het wiel opnieuw moeten uitvinden. Scheelt geld & tijd, geeft jouw het maximale uit je kaart.batumulia schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:33:
[...]
Want meer fragmentatie van onzin API's is waar we op zitten te wachten? Ik geloof dat iedereen het wel eens is dat GameWorks niet goed is voor ons gamers. AMD zou het er niet beter op maken door ook zoiets te gaan beginnen, alhoewel AMD kennende het dan wel open source zou zijn.
En de reden waarom ik denk dat hier niemand waarde hecht aan dat filmpje is omdat hij geen kaart heeft en voor nu alleen maar aannames kan doen. Hij doet niet meer in dat filmpje dan wat hier in geschreven vorm gebeurd. Speculeren.
Ja ik snap waarom je sceptisch moet zijn, voor dat soort filmpjes, maar dan wel consequent sceptisch zijn, er komt zoveel bs zonder enige bron hier langs, maar het gaat er in als zoete koek, als het maar positief is.
check zijn yt kanaal, hij doet iets meer dan dat, maar je kan sceptisch naar zijn verhaal luisteren en eruit halen wat je wil. Hij heeft wel degelijk (vega specifieke) hardware kennis, zie ook zijn vega FE conversie.-The_Mask- schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:53:
[...]
Ik heb er niet veel gezien, maar meestal is het koeler eraf, componenten bekijken, datasheet erbij pakken, rekenen met een aantal aannames erbij en conclusie trekken. Is leuk die aannames die hij erbij doet dan, maar de praktijk is toch anders, daarom zou hij ook metingen moeten doen om zijn conclusies kloppend te krijgen en die heb ik in zijn paar video's die ik heb gezien niet gezien.
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's
DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:43:
[...]
Zo las ik het ook.
Maar andere vraag. AMD, why u help mining performance?
Saboteer de boel en laat de miners lekker GTX1060/GTX1070's kopen.
Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9
Ik volg de Vega nu al een tijdje, en wil straks erg graag over op de vega (heb nu een 1070, op zich prima, maar wil graag free-sync er bij)
nu komen de kaarten zo te zien uit op 14-8. Maar ik zie alleen maar geruchten als het gaat om de kaarten van andere fabrikanten.
Is hier ook echt nog niets over bekend? of komen die waarschijnlijk ook op 14-8 uit?
ik weet niet waarom, maar heb altijd een beter gevoel bij de overige fabrikanten dan de kaarten rechtstreeks van AMD/NVID. (of is dit gevoel geheel ongegrond?)
Het is de vraag of ze echt geld zouden mislopen. Gamers willen de kaarten toch ook?dstyle_nl schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:33:
AMD is een commercieel bedrijf en geen gamer aaiende partij. Zouden gek zijn om geld mis te lopen hier. Juist de mining gekte maakt voor AMD dat hun kaarten het goed doen.
[...]
Daarnaast houdt het PC marktaandeel van AMD al niet over. Lijkt me dat het moeilijker is om Devs te overtuigen om voor AMD te ontwikkelen als niemand die kaarten in zijn game pc heeft zitten...
Zelf denk ik dat mining helaas waarschijnlijk nog lange tijd relevant blijft maar wel volatieler dan gaming. Het is daarmee natuurlijk gewoon een potentiele afzetmarkt en een GPU is allang niet meer alleen een game chip.
Denk wel dat het verstandiger zou zijn als AMD een manier vindt om de allocatie beter te verdelen. Het lijkt nu wel of het 80/20 is tgv mining.
[ Voor 18% gewijzigd door Help!!!! op 09-08-2017 12:49 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Wut? Waarom na de launch en niet daarvoor? Ik wil op een review baseren of ik deze kaart ga kopen of toch een GTX 1080. Kans als je wacht op de review is dat ze weer uitverkocht zijn. Dilemma's-The_Mask- schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:08:
Zou 14 augustus 15.00 uur moeten zijn, zoals je hier enkele berichten boven kunt zien.
Zou tegelijkertijd moeten zijn.Joppiesaus2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:54:
[...]
Wut? Waarom na de launch en niet daarvoor? Ik wil op een review baseren of ik deze kaart ga kopen of toch een GTX 1080. Kans als je wacht op de review is dat ze weer uitverkocht zijn. Dilemma's
AMD Nieuwsdiscussie
Op die datum komen alleen refferenced kaarten uit. De kaarten met andere koelers komen later.fjux schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:48:
Vraagje:
Ik volg de Vega nu al een tijdje, en wil straks erg graag over op de vega (heb nu een 1070, op zich prima, maar wil graag free-sync er bij)
nu komen de kaarten zo te zien uit op 14-8. Maar ik zie alleen maar geruchten als het gaat om de kaarten van andere fabrikanten.
Is hier ook echt nog niets over bekend? of komen die waarschijnlijk ook op 14-8 uit?
ik weet niet waarom, maar heb altijd een beter gevoel bij de overige fabrikanten dan de kaarten rechtstreeks van AMD/NVID. (of is dit gevoel geheel ongegrond?)
In nl zullen de kaarten niet te koop zijn in de UK en duitsland wel. Dus wil je er een moet je er snel bij zijn.
Ik heb altijd refferenced kaarten gehad omdat ik veelal een early adopter was. Ik ben zelf helemaal weg van blower coolers dus ook niet het beste voorbeeld
Maar ik heb nooit problemen gehad die kaarten hebben het altijd prima gedaan.
In het geval van Vega zal de duurste versie met waterkoeler wel lekker stil zijn maar daar betaal je ook voor.
Bij nVidia betaal je tegenwoordig een premium voor een refferenced kaart die zijn duurder dan versies van partners dat vind ik moeilijk te verkopen. Meestal is het namelijk andersom en zo goed was de koeler van de 1080 nou ook weer niet. Niet stil genoeg voor een kaart met een TDP van 180 watt maar wel duur. Die van de 1080 Ti is in verhouding veel beter.
Dus imo kan je prima voor een refferenced kaart gaan. Wil je dat niet moet je nog een tijd geduld hebben.
Ah dus dat is gewoon een NVidia kwaal dat die kaarten zo duur zijn!Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:58:
[...]
Op die datum komen alleen refferenced kaarten uit. De kaarten met andere koelers komen later.
In nl zullen de kaarten niet te koop zijn in de UK en duitsland wel. Dus wil je er een moet je er snel bij zijn.
Ik heb altijd refferenced kaarten gehad omdat ik veelal een early adopter was. Ik ben zelf helemaal weg van blower coolers dus ook niet het beste voorbeeldwant de meeste haten die dingen omdat ze meer geluid maken. Maar in een kleine kast is het andersom. Te veel warmte die in de kast terecht komt.
Maar ik heb nooit problemen gehad die kaarten hebben het altijd prima gedaan.
In het geval van Vega zal de duurste versie met waterkoeler wel lekker stil zijn maar daar betaal je ook voor.
Bij nVidia betaal je tegenwoordig een premium voor een refferenced kaart die zijn duurder dan versies van partners dat vind ik moeilijk te verkopen. Meestal is het namelijk andersom en zo goed was de koeler van de 1080 nou ook weer niet. Niet stil genoeg voor een kaart met een TDP van 180 watt maar wel duur. Die van de 1080 Ti is in verhouding veel beter.
Dus imo kan je prima voor een refferenced kaart gaan. Wil je dat niet moet je nog een tijd geduld hebben.
geluid productie maakt me niet veel uit, heb toch een goede headset waar ik mijn 1070 op max fan speed niet eens hoor (die kan ook flink kabaal maken)
maar als je bij NVidia gaat kijken zijn de reference kaarten op papier vaak slechter dan de overige kaarten.
Is dit ook de verwachting van de Vega, of is dat verschil minimaal?
zeg maar: Je haalt me bijna over om voor de reference kaart te gaan
Sinds die founder editions zijn de nVidia refferenced kaarten 100 dollar in MSRP duurder.fjux schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:03:
[...]
Ah dus dat is gewoon een NVidia kwaal dat die kaarten zo duur zijn!
geluid productie maakt me niet veel uit, heb toch een goede headset waar ik mijn 1070 op max fan speed niet eens hoor (die kan ook flink kabaal maken)
maar als je bij NVidia gaat kijken zijn de reference kaarten op papier vaak slechter dan de overige kaarten.
Is dit ook de verwachting van de Vega, of is dat verschil minimaal?
zeg maar: Je haalt me bijna over om voor de reference kaart te gaan
In dat geval kan je ook gewoon de Vega air proberen.
Dat zie je bij AMD kaarten ook wel vooral de lucht gekoelde versies. De versies zoals de Gaming X van MSI koelen beter en hebben vaak iets hogere clocks en houden die wat beter vast.
Maar met de H2O versie van vega heb je daar geen last van moet je alleen zelf even een kleine oc op de kaart zetten maar dat is met wattman niet moeilijk. Meestal heb je het dan over 3-5% sneller als er geen grote throtteling issues zijn soms is het wat meer.
Bij nVidia zijn de verschillen wat groter. Sommige kaarten hebben hele hoge boost clocks en houden die door de betere koeling dan langer vast.
Ah thanks!Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:12:
[...]
Sinds die founder editions zijn de nVidia refferenced kaarten 100 dollar in MSRP duurder.
In dat geval kan je ook gewoon de Vega air proberen.
Dat zie je bij AMD kaarten ook wel vooral de lucht gekoelde versies. De versies zoals de Gaming X van MSI koelen beter en hebben vaak iets hogere clocks en houden die wat beter vast.
Maar met de H2O versie van vega heb je daar geen last van moet je alleen zelf even een kleine oc op de kaart zetten maar dat is met wattman niet moeilijk. Meestal heb je het dan over 3-5% sneller als er geen grote throtteling issues zijn soms is het wat meer.
Bij nVidia zijn de verschillen wat groter. Sommige kaarten hebben hele hoge boost clocks en houden die door de betere koeling dan langer vast.
denk dat ik wel ga voor de air. vind 200 USD extra voor waterkoeling toch wat veel.
En als ik waterkoeling ga doen wil ik ook alles zelf custom gaan doen (zoals als een echte tweaker
hmm, nog 5 dagen om te beslissen.
ps. weet niet of het hier wel mag zo niet, excuses: maar leveren die webshops (UK & DE) wel aan Nederlandse adressen?
Volgens mij scheelt het officieel 100USD. Nog steeds best wat maar is al aanzienlijk minder.fjux schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:32:
[...]
Ah thanks!
denk dat ik wel ga voor de air. vind 200 USD extra voor waterkoeling toch wat veel.
En als ik waterkoeling ga doen wil ik ook alles zelf custom gaan doen (zoals als een echte tweaker)
hmm, nog 5 dagen om te beslissen.
ps. weet niet of het hier wel mag zo niet, excuses: maar leveren die webshops (UK & DE) wel aan Nederlandse adressen?
Of je moet voor Vega 56 gaan ipv 64. Prijs prestatie wise is dat waarschijnlijk een veel betere keuze echter is het de vraag of die hier in de EU meteen te krijgen zijn.
Volgens mij wel. De duitse in ieder geval. Alternate heb ik al vaker gebruikt. UK denk ik ook wel maar zou je even moeten kijken. Ik denk dat dat geen probleem is.
nouja, als ik ga overstappen wil ik ook top of the line kaart hebben
we gaan met spanning 14-8 afwachten
En dan hopen dat dat geen gezeur oplevert met garantie etc mocht het nodig zijn:P
En ja, ik weet dat die custom loop en het benodigde blok plus grotere/extra radiator het juist nog duurder maakt
[ Voor 21% gewijzigd door flessuh op 09-08-2017 14:08 ]
Binnen de EU zijn er ook gewoon garantie regels. Daarnaast heb je ook gewoon garantie bij de fabrikant zelf. Dus dat is geen enkel probleem.flessuh schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:06:
Ik ga ook gewoon voor de 64 (als deze binnen mijn budget blijft). Was toch al custom loop van plan, dus dan gewoon waterblok er op en klaar.
En dan hopen dat dat geen gezeur oplevert met garantie etc mocht het nodig zijn:P
En ja, ik weet dat die custom loop en het benodigde blok plus grotere/extra radiator het juist nog duurder maakt
Over 5 dagen pas beslissen. Dan weet je pas meer over prestaties.....
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Mjah, maar krijg een beetje het gevoel dat tussen het moment dat je op play hebt geklikt voor de eerste review en het einde van de review video alle kaarten zijn uitverkocht. In ieder geval, als ik de paniek hier mag gelovenwinwiz schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:16:
[...]
Tsja, maar ook weer op tijd zijn dat ze niet zijn uitverkochtwinwiz schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:16:
[...]
ik gok dat ze er niet zo happig op zijn als je er zelf een waterkoelblok op gaat zetten.Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:16:
[...]
Binnen de EU zijn er ook gewoon garantie regels. Daarnaast heb je ook gewoon garantie bij de fabrikant zelf. Dus dat is geen enkel probleem.
Dat is in NL niet anders. De ene fabrikant staat het toe de ander niet. Dus waar je hem ook koopt het is altijd je eigen risico.fjux schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:17:
[...]
Tsja, maar ook weer op tijd zijn dat ze niet zijn uitverkocht
[...]
ik gok dat ze er niet zo happig op zijn als je er zelf een waterkoelblok op gaat zetten.
Dat is dus inderdaad de vraagAstennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:19:
[...]
Dat is in NL niet anders. De ene fabrikant staat het toe de ander niet. Dus waar je hem ook koopt het is altijd je eigen risico.
dat en een aantal merken waaronder MSI/Gigabyte/Asus? die de kaarten soms leveren met blok voor custom loop er op.
maar om daar nou op te wachten
[ Voor 15% gewijzigd door flessuh op 09-08-2017 14:43 ]
Oftewel, bestellen, review kijken en als je niet tevreden bent terug sturen...Joppiesaus2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:17:
[...]
Mjah, maar krijg een beetje het gevoel dat tussen het moment dat je op play hebt geklikt voor de eerste review en het einde van de review video alle kaarten zijn uitverkocht. In ieder geval, als ik de paniek hier mag geloven
Ryzen 7800X3D| ASUS TUF GAMING X670E-PLUS | MSI RTX4080 Gaming Trio X 16GB | LG GP95R | 32GB DDR5 6000 F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR | Samsung 970 Evo Plus | NZXT H710i | NZXT Kraken x73 | Corsair RM850x
PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition
Beter een mede tweaker blij maken en doorverkopen ivm beschikbaarheid.nLr schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:45:
[...]
Oftewel, bestellen, review kijken en als je niet tevreden bent terug sturen...
|2600k|Asus 290|
Goed ideeBullus schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:53:
[...]
Beter een mede tweaker blij maken en doorverkopen ivm beschikbaarheid.
Ryzen 7800X3D| ASUS TUF GAMING X670E-PLUS | MSI RTX4080 Gaming Trio X 16GB | LG GP95R | 32GB DDR5 6000 F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR | Samsung 970 Evo Plus | NZXT H710i | NZXT Kraken x73 | Corsair RM850x
Nee, er zijn wel heel goede redenen om mining een halt toe te roepen. Leuk dat ze bij AMD een kwartaaltje hun complete inventaris verkopen. Op papier ziet het er goed uit. Ondertussen zijn er ook zat nee verkopen voor gamers, die juist gebruik willen maken van AMD features, en waarschijnlijker zijn om over een aantal jaar weer een AMD te kopen als ze tevreden zijn. Nu is een RX580 een kaart waar menig gamer uiterst tevreden mee zou moeten zijn, als je zo gelukkig bent om er eentje te kunnen krijgen...dstyle_nl schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:33:
AMD is een commercieel bedrijf en geen gamer aaiende partij. Zouden gek zijn om geld mis te lopen hier. Juist de mining gekte maakt voor AMD dat hun kaarten het goed doen.
[...]
Voor een miner is het een middel, en als het niet meer winstgevend is om te minen dan worden deze massaal gedumpt. Daardoor zakken de prijzen in, en zijn nieuwe kaarten moeilijker te verkopen. Zit je dus met voorraden in opslag die geld kosten. Vervolgens zijn mining kaarten mishandeld. Niet zozeer de chip, die zou het jaren vol moeten houden, maar wel andere onderdelen zoals de ventilatoren die even een aantal weken maximaal hebben gedraaid. Koop je dan een tweedehands, en gaat er wat kapot dan is het al snel "kut AMD, kaart is kapot, ik ga naar Nvidia". Wat heeft AMD hier nu aan?
Verder is AMD in een API strijd verwikkeld met Nvidia. Slaagt AMD erin om snel in te lopen op marktaandeel, en DX12/Vulkan tot de nieuwe standaard te verheffen, dan heeft AMD een competitief voordeel over Nvidia. Miners helpen hier ook niet.
Leuk dat miners een kwartaaltje kaarten hebben gekocht, maar het is niet zonder gevolgen. De laatste keer was met de R9 290(X). Die waren gewoon beter dan de Nvidia 780 en Titan tegenhangers destijds, zeker prijstechnisch en niet te leveren want miners, dus ging iedereen naar Nvidia 7xx.
Dat was eind 2013/begin 2014. Toen stortte AMD haar marketshare in 2014 behoorlijk in met de Maxwell kaarten, zeker de GTX970/980 en met de resultaten daarvan zitten ze nog steeds bij AMD. AMD kon in 2013 en begin 2014 niet kapitaliseren op superieure technologie en een goede line-up, en kreeg daarna te maken met Maxwell. In een jaar verloor AMD zo'n 20% van het totale marktaandeel, van haar 40%...
Nee, je hebt geen overeenkomst met de fabrikant. Er zijn enkele uitzonderingen (EVGA, Corsair etc) die vaak een stapje verder gaan in de garantieafhandeling door zelf ook open te staan voor RMA meldingen, maar dit is eerder uitzondering dan regel in dit geval...Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:16:
[...]
Binnen de EU zijn er ook gewoon garantie regels. Daarnaast heb je ook gewoon garantie bij de fabrikant zelf. Dus dat is geen enkel probleem.
Also, Time Spy op 1750MHz en 1630MHz. Nog altijd mager...
[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 09-08-2017 16:33 ]
Met Gigabyte moederborden en Club3D videokaarten heb ik in ieder geval ook goede ervaringen gehad. Daar heb ik het ook direct kunnen regelen.Paprika schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:26:
[...]
Nee, je hebt geen overeenkomst met de fabrikant. Er zijn enkele uitzonderingen (EVGA, Corsair etc) die vaak een stapje verder gaan in de garantieafhandeling door zelf ook open te staan voor RMA meldingen, maar dit is eerder uitzondering dan regel in dit geval...
Ik zal even de aandeelhouders van AMD bellen en dit vertellen. Ik denk echter dat ze liever verkopen en een korte termijn visie hebben dan dat ze zo evangelisch zijn als je misschien hoopt.DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:48:
[...]
Nee, er zijn wel heel goede redenen om mining een halt toe te roepen. rant rant rant
Ja maar niet als ik garantie ging claimenPaprika schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:35:
Heb je bij die producten toevallig ook de koelelementen eraf gehaald zelf?
Daar heb ik geen ervaring mee. Bij die kaarten was de cooler er niet af geweest. Ik weet dat bv sapphire er van die mooie seals op heeft zitten. (al heb ik die er meer dan 1x goed vanaf gekregen en weer terug kunnen zetten)
Bij het ga bord had ik zelf een paar pinnetjes van de socket kapot gemaakt, ik vroeg of ze hem op mijn kosten konden maken. Maar ze hebben het gratis gedaan. Vond ik toen wel erg netjes.
Ik denk niet dat die heel blij gaan zijn als AMD zo'n verkoopkans zou laten liggen.chaoscontrol schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:37:
[...]
Ik zal even de aandeelhouders van AMD bellen en dit vertellen. Ik denk echter dat ze liever verkopen en een korte termijn visie hebben dan dat ze zo evangelisch zijn als je misschien hoopt.
[ Voor 23% gewijzigd door Astennu op 09-08-2017 16:40 ]
Het ligt veel moeilijker dan datPaprika schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:26:
[...]
Nee, je hebt geen overeenkomst met de fabrikant. Er zijn enkele uitzonderingen (EVGA, Corsair etc) die vaak een stapje verder gaan in de garantieafhandeling door zelf ook open te staan voor RMA meldingen, maar dit is eerder uitzondering dan regel in dit geval...
Binnen de EU, ongeacht welk land je woont en welk (EU) land je bestelt, heb je recht op het volgende (Nederlandse wet volgt deze EU regelgeving bijna tot op de letter):
- Bij online aankopen: 14 dagen herroepingsrecht. Je kunt ten alle tijde, zonder reden, een product binnen 14 dagen terug sturen en je geld terug krijgen.
- Twee jaar garantie van de verkoper, zonder extra kosten (AppleCare was dus onwettelijk toen ze nog 1 jaar + Care aan smeerden). Garantie wil zeggen herstellen, vervangen, geld terug of een deel daarvan (mits je daarmee akkoord gaat; bij gedeeltelijk ondeugdelijke producten dus).
- Landelijke wetten moeten minimaal aan het bovenstaande voldoen; enige afwijking moet nóg gunstiger voor ons als consument zijn.
- 1e 6 maanden na ontvangst (!) van product: bewijsplicht ligt bij de verkoper. Dat wil zeggen: jij hoeft maar te melden dat er iets niet klopt en zij moeten bewijzen (als ze geen garantie willen verlenen) dat het jouw fout is.
- 6-24 maanden: bewijsplicht ligt bij de consument. Jij moet dus aan tonen dat je niets fout hebt gedaan en dat het aan het product ligt (simpel voorbeeld is het underfill probleem van G80 of RROD/YLOD bij de vorige generatie consoles).
Dit is waar wij in de EU minimaal recht op hebben. Daar kan geen verkoper of fabrikant iets tegen doen. Let wel dat deze plichten bij de verkoper liggen, niet de fabrikant. Bullshit zoals Apple deed mag niet, en ook mag een verkoper je geen korting bieden waarbij je "geen garantie" krijgt. Dat kan niet, mag niet en bestaat niet. Ook al is het bijvoorbeeld een demo model, twee jaar garantie heb je altijd.
Uitzondering hierop zijn bijvoorbeeld refurbished producten, omdat die technisch gezien tweedehands zijn.
Fabrieksgarantie heb je de eerste twee jaar eigenlijk niets mee te maken, je kunt je gewoon altijd bij de verkoper melden en die hebben het dan af te handelen. Ik heb echter nog geen fabrikant mee gemaakt waar je je niet kon melden voor RMA aanvragen. Vrijwel elke fabrikant heeft wel een meldpunt en naar mijn ervaring zijn ze over het algemeen vrij schappelijk. Alleen HP heb ik tot nog toe in negatieve zin meegemaakt.
Fabrieksgarantie kan echter wel belangrijk zijn. Als een winkel failliet gaat is dat namelijk je enige houvast - toevallig heb ik daar zelf onlangs beroep op moeten doen toen Afuture over de kop ging. Ik heb me gewoon bij Intel gemeld voor een kapotte NUC en dat werd eigenlijk nog beter afgehandeld dan ik gewend ben; defecte product werd zelfs opgehaald via DHL. Hetzelfde bij Eizo (UPS) en IBM (inverter voor 4 jaar oude Thinkpad werd gratis even opgestuurd)
Waar het lastig wordt is dat fabrieksgarantie per land anders wordt afgehandeld. In Nederland is het zo dat als de fabrikant 5 jaar garantie op een werkend product geeft, de winkelier dit ook moet honoreren. Ik kan je ook wel garanderen (pun intended) dat ze lastig zullen doen. Maar in ons wetboek ligt die 2 jaar hierboven niet vast; het gaat om minimaal 2 jaar of de "verwachte economische levensduur" als die langer is. In het geval van bijvoorbeeld een koelkast is dat namelijk een stuk langer dan 2 jaar en heb je meestal ook 5 jaar fabrieksgarantie. Gaat dat ding dus na 3 jaar stuk mag je je nog steeds bij de verkoper gaan melden, zolang je maar kunt bewijzen dat het een probleem is dat inherent aan het product is.
Hoe is dit anders voor de gaming doelgroep? Loyaliteit = 0. Je gaat gewoon voor de beste deal. Korte termijn volledige focus op mining doelgroep en winst maximaliseren lijkt een prima optie voor AMD. Niks mis mee ook.
En daarnaast heb je met g/free-sync ook klanten binding in zekere zin. Ik ga binnenkort een videokaart kopen, en als ik geen Vega 64 (MSI/asus etc) kan kopen dan wordt het toch nvidia + scherm + volgende GPU.
[ Voor 30% gewijzigd door The Chosen One op 09-08-2017 17:18 ]
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Enigzins OT:Werelds schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:00:
- Twee jaar garantie van de verkoper, zonder extra kosten (AppleCare was dus onwettelijk toen ze nog 1 jaar + Care aan smeerden). Garantie wil zeggen herstellen, vervangen, geld terug of een deel daarvan (mits je daarmee akkoord gaat; bij gedeeltelijk ondeugdelijke producten dus).
- Landelijke wetten moeten minimaal aan het bovenstaande voldoen; enige afwijking moet nóg gunstiger voor ons als consument zijn.
AppleCare is niet direct onwettig (wel deels nutteloos gezien de wettelijke rechten die je al hebt bij de verkoper), hoewel het in de volksmond "garantie bijkopen" heet is het gewoon een extra verzekering afsluiten die (deels) ook zaken dekt die niet onder de "normale garantie" (conformiteit in Nederland) valt denk aan (water)schade en ook voorziet in gratis telefonische ondersteuning tijdens de looptijd van de verzekering. Het is gewoon een dienst bovenop de rechten die je wettelijk gezien al hebt bij de verkoper.
Verder klopt het uiteraard wel dat Apple ook op producten die zij direct verkochten maar 1 jaar garantie probeerden te geven en dat was uiteraard juridisch gezien niet in orde. Dit was echter wel alleen van toepassing op producten die je direct bij Apple gekocht hebt in de periode dat ze dat probeerden. Kocht je een Macbook bij de Amac of Mediamarkt, een iPhone bij T-Mobile of een iPad bij de Dixons dan was deze gewoon verantwoordelijk voor de wettelijke verplichtingen en was de 1 jaar fabrieksgarantie die Apple daarnaast leverde gewoon prima in orde.
Binnen de markt voor losse hardware componenten is er zeker wel sprake van enige loyaliteit in bepaalde gevallen (denk bijv. aan een aantal Tweakers in dit topic). Maar die groep is globaal gezien wel redelijk klein. Een waarschijnlijk even zo grote, zo niet grotere groep koopt gewoon wat op dat moment "king of the hill" is in hun prijssegment. Ik denk niet dat die groep loyale kopers zo groot is dat je daar als mulitnational als AMD zijnde op kan sturen.The Chosen One schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:17:
Als je denkt dat er geen loyaliteit zit bij kopers van producten voor "eigen gebruik" dan heb je het ff gigantisch mis. Dit is niet alleen voor GPU's e.d. maar overal een factor. Zullen vast tig onderzoeken en papers e.d. naar gedaan zijn.
En daarnaast heb je met g/free-sync ook klanten binding in zekere zin. Ik ga binnenkort een videokaart kopen, en als ik geen Vega 64 (MSI/asus etc) kan kopen dan wordt het toch nvidia + scherm + volgende GPU.
[ Voor 24% gewijzigd door Dennism op 09-08-2017 18:54 ]
Zeker geen overall factor en heb aardig wat papers over het onderwerp gelezen ja. Vraag het me af bij een GPU. Geen emotionele bindingsfactor. Argument over lock-in situatie binnen een bepaald ecosysteem zoals freesync/gsync zie ik wel wat in. Daar heb je een punt.The Chosen One schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:17:
Als je denkt dat er geen loyaliteit zit bij kopers van producten voor "eigen gebruik" dan heb je het ff gigantisch mis. Dit is niet alleen voor GPU's e.d. maar overal een factor. Zullen vast tig onderzoeken en papers e.d. naar gedaan zijn.
De vraag is hoeveel mensen in de nabije toekomst 1-5 jaar overstappen naar sync vanaf hun oudere 1080p monitoren. (al dan niet nog steeds 1080p maar dan met sync) Dan zou dat 'ecosysteem' dus wel groter worden. Niet gigantisch perse maar toch.
[ Voor 10% gewijzigd door The Chosen One op 09-08-2017 19:02 ]
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Uitstapbarriere is ook niet erg groot. Vraag me dus af of je het uberhaupt mee moet tellen. Het is in dit geval niet alsof je je ios en itunes aankopen moet achterlaten wanneer je voor androit wilt gaan. Hooguit verlies je een leuke bonus. Blijft denk ik overend staan waarom je op korte termijn niet gewoon voor de additionele marge moet gaan via de miners...The Chosen One schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:00:
Genoeg fans voor hardware merken met betrekken tot kleur/stijl e.d. en er zijn ook mensen die redelijk veel "emoties" hebben over Nvidia en dus voor AMD kiezen. Either way het is dus niet 0,0.
De vraag is hoeveel mensen in de nabije toekomst 1-5 jaar overstappen naar sync vanaf hun oudere 1080p monitoren. (al dan niet nog steeds 1080p maar dan met sync) Dan zou dat 'ecosysteem' dus wel groter worden. Niet gigantisch perse maar toch.
Weinig is het enige woord dat in de buurt komt, de watercooled versie is nu al bij Unesco aangemeld
Niet best dusThe Source schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:57:
Vandaag de eerste aantallen van VEGA op de allocatie lijst gezien voor de eerste shipment.
Weinig is het enige woord dat in de buurt komt, de watercooled versie is nu al bij Unesco aangemeld
Dankuwel voor de nieuws, hoe slecht het ook is.The Source schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:57:
Vandaag de eerste aantallen van VEGA op de allocatie lijst gezien voor de eerste shipment.
Ondermijning van AMD haar overduidelijke langetermijnstrategie als het om de gaming GPU markt gaat. Om uberhaupt marktaandeel te verkrijgen, moeten de kaarten wel gekocht kunnen worden. Dat drama heeft AMD nu al eens gehad met de R9 200, weer met de RX5xx, en nu weer met Vega? RTG is uiteindelijk afhankelijk van gamers voor haar voortbestaan. Had AMD een gigantisch marktaandeel in de professionele GPU markt, oké, dan mogen de miners even een kwartaaltje de voorraden opkopen.Joppiesaus2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:16:
[...]
Uitstapbarriere is ook niet erg groot. Vraag me dus af of je het uberhaupt mee moet tellen. Het is in dit geval niet alsof je je ios en itunes aankopen moet achterlaten wanneer je voor androit wilt gaan. Hooguit verlies je een leuke bonus. Blijft denk ik overend staan waarom je op korte termijn niet gewoon voor de additionele marge moet gaan via de miners...
Wederom de vraag, is dit alleen RX Vega 64, of ook RX Vega 56?The Source schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:57:
Vega 64 verbaast me in ieder geval niks. Nieuwe productie en een 484mm2 die, prioriteit voor alles behalve RX kaarten en die AIO kan best wel eens binned zijn. Unesco lijst mag dan wel ja.
Dennism schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:45:
AppleCare is niet direct onwettig (wel deels nutteloos gezien de wettelijke rechten die je al hebt bij de verkoper), hoewel het in de volksmond "garantie bijkopen" heet is het gewoon een extra verzekering afsluiten die (deels) ook zaken dekt die niet onder de "normale garantie" (conformiteit in Nederland) valt denk aan (water)schade en ook voorziet in gratis telefonische ondersteuning tijdens de looptijd van de verzekering. Het is gewoon een dienst bovenop de rechten die je wettelijk gezien al hebt bij de verkoper.
Verder klopt het uiteraard wel dat Apple ook op producten die zij direct verkochten maar 1 jaar garantie probeerden te geven en dat was uiteraard juridisch gezien niet in orde. Dit was echter wel alleen van toepassing op producten die je direct bij Apple gekocht hebt in de periode dat ze dat probeerden. Kocht je een Macbook bij de Amac of Mediamarkt, een iPhone bij T-Mobile of een iPad bij de Dixons dan was deze gewoon verantwoordelijk voor de wettelijke verplichtingen en was de 1 jaar fabrieksgarantie die Apple daarnaast leverde gewoon prima in orde.
Ik had het ook vooral over Apple's 1-jarige garantie, waarbij ze je Care aansmeerden juist omdat je anders maar 1 jaar garantie had. Via hun eigen shop inderdaad, omdat zij dan de verkoper zijn.
Extra garantie (verzekering) bij kopen mag inderdaad gewoon, hoewel AppleCare niet zo ver gaat als jij stelt. Waterschade wordt niet gedekt (alle Apple apparaten hebben waterschade indicators
Overigens doet Apple dan net als "normale" verzekeraars ook nog moeilijk, collega van me heeft een tijd terug gewoon moeten betalen voor scherm vervanging op z'n iPhone 6 omdat er een krasje op zat, en dat was met AppleCare. Ze zeurden er zo lang over dat hij uiteindelijk gewoon heeft toegegeven - het is dan ook wel een Brit, zonder dat ik hem er op wees had hij zich met z'n MBPr niet op de EU garantie beroepen toen deze het vlak na aankoop begaf en had hij bijna speciaal daar voor AC aangeschaft
[ Voor 10% gewijzigd door Werelds op 09-08-2017 20:40 ]
Wat ik over het hoofd zag, maar wellicht wel een reden kan zijn is dat een kleiner aandeel GPU's in de gaming sector op middenlange termijn betekent minder games die geoptimaliseerd zijn voor AMD, wat resulteert in lagere verkopen etc. etc. Zou dat software/game optimalisatie aspect gekoppeld aan marktaandeel niet de beweegreden kunnen zijn? Ik lees namelijk alleen maar het argument 'minder verkoop aan gamers is dé reden', maar dat leek me ook geen einddoel op zich wanneer je winstmaximalisatie nastreeft. Kan me bij dit argument voorstellen dat winstmaximalisatie op lange termijn met een mogenlijk grillige mining markt onder druk kan komen te staan? Vandaar de blijvende focus op gamers only...?DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:03:
[...]
Ondermijning van AMD haar overduidelijke langetermijnstrategie als het om de gaming GPU markt gaat. Om uberhaupt marktaandeel te verkrijgen, moeten de kaarten wel gekocht kunnen worden. Dat drama heeft AMD nu al eens gehad met de R9 200, weer met de RX5xx, en nu weer met Vega? RTG is uiteindelijk afhankelijk van gamers voor haar voortbestaan. Had AMD een gigantisch marktaandeel in de professionele GPU markt, oké, dan mogen de miners even een kwartaaltje de voorraden opkopen.
[...]
Wederom de vraag, is dit alleen RX Vega 64, of ook RX Vega 56?![]()
Vega 64 verbaast me in ieder geval niks. Nieuwe productie en een 484mm2 die, prioriteit voor alles behalve RX kaarten en die AIO kan best wel eens binned zijn. Unesco lijst mag dan wel ja.
Edit: http://wccftech.com/amd-r...gets-compute-benchmarked/. Lijkt met goede drivers net wat sneller dan de 1080...lijkt me een ok resultaat toch?
[ Voor 7% gewijzigd door Joppiesaus2 op 09-08-2017 21:03 ]
Er liggen iig aardig wat Vega GPU's in de vorm van de FE te fossiliseren in de verpakkingenDaniëlWW2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:03:
[...]
Ondermijning van AMD haar overduidelijke langetermijnstrategie als het om de gaming GPU markt gaat. Om uberhaupt marktaandeel te verkrijgen, moeten de kaarten wel gekocht kunnen worden. [...]

Niet op voorraad.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Verwijderd
Ja, met de recente geschiedenis van Afuture in het achterhoofd is dat een goed punt! Het is te gek voor woorden dat het nodig is om hier rekening mee te houden maar dat is helaas wel zo.Dennism schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:08:
[...]
Enigzins offtopic, maar dat is in principe alleen maar gunstig voor de consument. Vooruit betalen zonder kopersbescherming (Ideal of bijv bankoverschrijving) is bij grote bedragen een van de domste dingen die je kan doen als consument (zie sommige faillisements topics op o.a. Tweakers). Shoppen over de grens is echt niet lastig (mogelijke taalbarrière daar gelaten). Maar zorg voor je eigen veiligheid wel dat je een Creditcard of anders een Paypal account hebt (dit trouwens ook voor binnenlandse aankopen!)

Hier ben ik nu al meerdere malen op in gegaan. Het gaat niet om optimalisatie voor een GPU architectuur, maar om de overgang naar optimalisatie van de game door de developer, en niet de GPU fabrikant te forceren. Dat is DX12 en dat is Vulkan want daar zijn geen prestatieverbeteringen via de driver mogelijk. Het is het gelijk trekken van het speelveld, ten voordele van AMD, want AMD hardware is hier helemaal klaar voor, Nvidia niet. Nvidia presteert vanwege haar veel grotere budget voor driver optimalisaties, en specifieke GPU's hiervoor, nu al een aantal jaar beter dan AMD. Nvidia kan botweg meer prestaties uit een bepaald aantal TFLOPS halen dan AMD in een DX11 titel, het omgekeerde is waar bij DX12/Vulkan games.Joppiesaus2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:57:
[...]
Wat ik over het hoofd zag, maar wellicht wel dé reden kan zijn is dat een kleiner aandeel GPU's in de gaming sector op middenlange termijn betekend minder games die geoptimaliseerd zijn voor AMD, wat resulteert in lagere verkopen etc. Zou dat software/game optimalisatie aspect gekoppeld aan marktaandeel niet de beweegrede kunnen zijn? Ik lees namelijk alleen maar het argument minder verkoop aan gamers maar dat leek me ook geen einddoel op zich wanneer je winstmaximalisatie nastreeft. Kan me bij dit argument voorstellen dat winstmaximalisatie opmlange termijn met een mogenlijk grillige mining markt onder druk kan komen te staan?
Om dit te bereiken moet er het initiatief zijn vanuit developers om deze moeilijkere route te nemen. Dat gaat niet vanzelf, en daar is AMD ook achter. Ze sponsoren dus opeens een hele lijst met developers, wat ze nooit deden, want duur. AMD heeft een gratis platform opgezet voor alle developers om ze te helpen voor deze overgang met hun eigen kennis, en kennis aangedragen door de developers zelf. AMD was de drijvende kracht achter zowel Vulkan als DX12, en verantwoordelijk voor een goed deel van de code van Vulkan.
Dat is de softwarekant. Ondertussen moeten er wel genoeg gamers zijn met een echte DX12/Vulkan capable GPU, anders is het een onnodige extra investering voor developers en publishers, die geen extra prestaties oplevert. Dat is het spel dat AMD speelde met mainstream RX4/5xx kaarten, beide consoles en nu wil doen met Vega. Verder probeert AMD keihard om elke feature die Nvidia heeft, te repliceren, en te verbeteren. Dit alles is alleen verspilde moeite, en belangrijker enorme financiële middelen als een stelletje miners alle kaarten opkopen. Dat is desastreus voor de RTG op termijn, want ze zijn al ver afgezakt en hebben de middelen niet meer voor een echt een op een gevecht onder huidige regels. Dat konden ze doen bij de HD 4xxx en HD 5xxx, en dat waren winnaars. Daarna ging het gruwelijk mis voor AMD...
Wordt Vega een gigantisch succes op de professionele GPU markt, en dat is een maar, dan komen die middelen langzaam vrij voor een aparte lijn van RX gaming kaarten, die meer geoptimaliseerd zijn voor gaming. Het is hier al meermaals voorbij gekomen, maar een 48 CU Vega kaart zou waarschijnlijk veel beter zijn. Kleinere die, hogere clocks, optimaal gebruik van alle rekenkernen aan boord voor gaming en go.
Dat kan Navi worden, als de vermoedens kloppen wat Navi is. Dit zou namelijk exact hetzelfde trucje als AMD nu doet met Threadripper en Epyc kunnen zijn. Dat op zichzelf kan al een gigantische hit worden, want AMD zal ver onder de prijs van Nvidia kunnen gaan zitten omdat ze een vergelijkbaar presterende chip voor een veel lagere prijs kunnen ontwikkelen, produceren en kunnen schalen naar wat nodig is. Komt DX12/Vulkan erbij, dan kunnen ze terugslaan en de GPU markt weer gezond maken, want dat is die nu zeker niet met Nvidia dominantie boven de €300.
Ik ben nu al zo vaak beschuldigd van een "AMD fanboy" zijn dat het me niks meer doet. Het zal wel. Ik wil een gezonde PC markt waar concurrentie is. Die is er nu niet, en dat is nadelig voor elke consument.
Zoals het hier staat klinkt het me als een logische business strategie. Ik weet niet waarom maar keek waarschijnlijk volledig over dit argument heen.DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:24:
[...]
Hier ben ik nu al meerdere malen op in gegaan. Het gaat niet om optimalisatie voor een GPU architectuur, maar om de overgang naar optimalisatie van de game door de developer, en niet de GPU fabrikant te forceren. Dat is DX12 en dat is Vulkan want daar zijn geen prestatieverbeteringen via de driver mogelijk. Het is het gelijk trekken van het speelveld, ten voordele van AMD, want AMD hardware is hier helemaal klaar voor, Nvidia niet. Nvidia presteert vanwege haar veel grotere budget voor driver optimalisaties, en specifieke GPU's hiervoor, nu al een aantal jaar beter dan AMD. Nvidia kan botweg meer prestaties uit een bepaald aantal TFLOPS halen dan AMD in een DX11 titel, het omgekeerde is waar bij DX12/Vulkan games.
Om dit te bereiken moet er het initiatief zijn vanuit developers om deze moeilijkere route te nemen. Dat gaat niet vanzelf, en daar is AMD ook achter. Ze sponsoren dus opeens een hele lijst met developers, wat ze nooit deden, want duur. AMD heeft een gratis platform opgezet voor alle developers om ze te helpen voor deze overgang met hun eigen kennis, en kennis aangedragen door de developers zelf. AMD was de drijvende kracht achter zowel Vulkan als DX12, en verantwoordelijk voor een goed deel van de code van Vulkan.
Dat is de softwarekant. Ondertussen moeten er wel genoeg gamers zijn met een echte DX12/Vulkan capable GPU, anders is het een onnodige extra investering voor developers en publishers, die geen extra prestaties oplevert. Dat is het spel dat AMD speelde met mainstream RX4/5xx kaarten, beide consoles en nu wil doen met Vega. Verder probeert AMD keihard om elke feature die Nvidia heeft, te repliceren, en te verbeteren. Dit alles is alleen verspilde moeite, en belangrijker enorme financiële middelen als een stelletje miners alle kaarten opkopen. Dat is desastreus voor de RTG op termijn, want ze zijn al ver afgezakt en hebben de middelen niet meer voor een echt een op een gevecht onder huidige regels. Dat konden ze doen bij de HD 4xxx en HD 5xxx, en dat waren winnaars. Daarna ging het gruwelijk mis voor AMD...
Wordt Vega een gigantisch succes op de professionele GPU markt, en dat is een maar, dan komen die middelen langzaam vrij voor een aparte lijn van RX gaming kaarten, die meer geoptimaliseerd zijn voor gaming. Het is hier al meermaals voorbij gekomen, maar een 48 CU Vega kaart zou waarschijnlijk veel beter zijn. Kleinere die, hogere clocks, optimaal gebruik van alle rekenkernen aan boord voor gaming en go.
Dat kan Navi worden, als de vermoedens kloppen wat Navi is. Dit zou namelijk exact hetzelfde trucje als AMD nu doet met Threadripper en Epyc kunnen zijn. Dat op zichzelf kan al een gigantische hit worden, want AMD zal ver onder de prijs van Nvidia kunnen gaan zitten omdat ze een vergelijkbaar presterende chip voor een veel lagere prijs kunnen ontwikkelen, produceren en kunnen schalen naar wat nodig is. Komt DX12/Vulkan erbij, dan kunnen ze terugslaan en de GPU markt weer gezond maken, want dat is die nu zeker niet met Nvidia dominantie boven de €300.
Ik ben nu al zo vaak beschuldigd van een "AMD fanboy" zijn dat het me niks meer doet. Het zal wel. Ik wil een gezonde PC markt waar concurrentie is. Die is er nu niet, en dat is nadelig voor elke consument.
Dat is dan nieuw voor mij, moet zeggen dat ik al een tijdje geen Apple producten meer gebruik, maar een oud klant van me had een paar MBP's met AppleCare en een daarvan is 2x gerepareerd met "waterschade" (2x een glas drinken over heen gegaan) onder AppleCare.Werelds schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:40:
[...]
offtopic:
Extra garantie (verzekering) bij kopen mag inderdaad gewoon, hoewel AppleCare niet zo ver gaat als jij stelt. Waterschade wordt niet gedekt (alle Apple apparaten hebben waterschade indicators), wel stootschade. Maar dat is weer een ander verhaal.
Dat waterschade logischerwijs niet onder garantie valt wist ik, maar dat ze het ook niet meer dekken met AppleCare wist ik niet.
Ik begrijp dit standpunt volledig, garanties heb je denk ik nooit. Wat je ook koopt ? Je zou jezelf kunnen indekken met bijvoorbeeld de aankoop bescherming van een PayPal.Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:23:
[...]
Ja, met de recente geschiedenis van Afuture in het achterhoofd is dat een goed punt! Het is te gek voor woorden dat het nodig is om hier rekening mee te houden maar dat is helaas wel zo.
Echter, alvast volle bak in de startblokken, misschien wat offtopic maar, hebben jullie ervaring met bestellingen op caseking.de en/of mindfactory.de ? Dit zijn namelijk de sites die ik in de gaten ga houden maandag en ben niet in de mogelijkheid om via PayPal of cerditcard te betalen. Bank overboeking zal het dus moeten gaan worden...
Verwijderd
Kijk eens of dat er hier een draad is voor kopen in Duitsland. Zo ja, blaas het nieuw leven in. Zo nee, maak er een aan. Ik denk dat veel mensen er behoefte aan hebben om over de grens te kijken met het gepruts van de retailers in Nederland.nLr schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:52:
[...]
Ik begrijp dit standpunt volledig, garanties heb je denk ik nooit. Wat je ook koopt ? Je zou jezelf kunnen indekken met bijvoorbeeld de aankoop bescherming van een PayPal.
Echter, alvast volle bak in de startblokken, misschien wat offtopic maar, hebben jullie ervaring met bestellingen op caseking.de en/of mindfactory.de ? Dit zijn namelijk de sites die ik in de gaten ga houden maandag en ben niet in de mogelijkheid om via PayPal of cerditcard te betalen. Bank overboeking zal het dus moeten gaan worden...
Ik hak graag in op Apple maar ik kan het dat bedrijf toch niet verwijten dat ze daar kosten voor rekenen, al zou het wel netjes zijn als je slechts de kosten rekent en er geen winst op maakt. Maar goed, het is maar net hoeveel klanten Apple denkt te kunnen behouden door die service te bieden.Dennism schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:31:
[...]
Dat is dan nieuw voor mij, moet zeggen dat ik al een tijdje geen Apple producten meer gebruik, maar een oud klant van me had een paar MBP's met AppleCare en een daarvan is 2x gerepareerd met "waterschade" (2x een glas drinken over heen gegaan) onder AppleCare.
Dat waterschade logischerwijs niet onder garantie valt wist ik, maar dat ze het ook niet meer dekken met AppleCare wist ik niet.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 21:56 ]
[ Voor 20% gewijzigd door winwiz op 09-08-2017 21:57 ]
Paypal kun je toch nog makkelijk regelen voor maandag?nLr schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:52:
[...]
Ik begrijp dit standpunt volledig, garanties heb je denk ik nooit. Wat je ook koopt ? Je zou jezelf kunnen indekken met bijvoorbeeld de aankoop bescherming van een PayPal.
24:00 zie je een staafdiagram (deze), waarbij hij zegt dat free sync tussen enhanced sync en no sync zit, ik wist niet dat AMD dit had, ik moest het opzoeken, maar enhanced sync is relatief net gelanceerd duidelijk als tegenhanger van fastsync, maar is het hardware matig of software en waarom doet het dan niet op oudere modellen?
Beter, dan heb ik ook sync op mijn scherm met AMD of nV.
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's
Verwijderd
Ik moet er zelf nog naar kijken maar ik heb enkele weken geleden voor het eerst gehoord van Enhanced Sync en er sindsdien vanuit 2 bronnen uitleg over vernomen. Het is inderdaad ongeveer hetzelfde als Fast-Sync van Nvidia en het is dan ook bedoeld als oplossing voor mensen die geen FreeSync monitor hebben maar die wel graag tearingvrij willen spelen zonder dat de inputlag al te veel wordt verhoogd. Het werkt softwarematig, ik weet dat het voor de 7000-generatie nog niet is geïmplementeerd.D0gtag schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:08:
[...]
24:00 zie je een staafdiagram (deze), waarbij hij zegt dat free sync tussen enhanced sync en no sync zit, ik wist niet dat AMD dit had, ik moest het opzoeken, maar enhanced sync is relatief net gelanceerd duidelijk als tegenhanger van fastsync, maar is het hardware matig of software en waarom doet het dan niet op oudere modellen?
Beter, dan heb ik ook sync op mijn scherm met AMD of nV.
Terzijde, ik erger me er dood aan dat AMD niet netjes communiceert naar de eigenaars van zo'n kaart dat die optie nog niet is geïmplementeerd, geef het even aan in AMD settings zodat je niet voor niets aan het zoeken bent en laat weten wanneer het ongeveer komt.
Waarom niet? Ik weet het niet maar het meest voor de hand liggende is dat er wat verschillen zijn tussen de drivers voor de verschillende generaties waardoor ze die code op verschillende manieren moeten 'plakken' in de code van de drivers. Chill en allerlei power-settings werden ook veel later geïmplementeerd voor de oudere generaties kaarten en het laatste is volgens mij nog steeds niet volledig uitgewerkt.
Uiteraard is de kwaliteit van Enhanced Sync en Fast Sync niet hetzelfde als bij FreeSync en G-Sync. Het is dus wel nuttig om FreeSync of G-Sync te hebben maar als je het niet hebt dan is het waarschijnlijk - wanneer het goed uitgewerkt is - wel beter dan VSync of tearing (afhankelijk van hoe goed je dat waarneemt, het verschil in waarnemingssnelheid tussen mensen is nogal groot, van <1/40 seconde naar >1/220 seconde).
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 22:22 ]
https://github.com/ethereum/wiki/wiki/Proof-of-Stake-FAQ
https://github.com/ethereum/wiki/wiki/Mining
https://www.reddit.com/r/...y_explain_what_the_shift/
https://blockgeeks.com/gu...f-work-vs-proof-of-stake/
Het is bedoeld voor mensen met FreeSync, maar ook prima bruikbaar voor mensen zonder FreeSync monitor.Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:17:
[...]
Het is inderdaad ongeveer hetzelfde als Fast-Sync van Nvidia en het is dan ook bedoeld als oplossing voor mensen die geen FreeSync monitor hebben maar die wel graag tearingvrij willen spelen zonder dat de inputlag al te veel wordt verhoogd.
Staat trouwens al vanaf begin af aan in de TS CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 142
Nee dat is afhankelijk van hoeveel een coin waard is en als mining goed uit kan. Er bestaat ook niet één coin die je kunt minen op een videokaart, maar het zijn er honderden verschillende.Amazigh_N_Ariff schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:29:
Als reactie op CHBF in andere tread ben ik dit tegengekomen. Betekent dit dat we AMD kaarten kunne vergeten tot begin volgend jaar?
[ Voor 26% gewijzigd door -The_Mask- op 09-08-2017 22:32 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Leuke highligh rond de 4 minuten is de feedback pagina in Radeon Settings. Hier kan je klikken op een feature die je het liefst ziet in een volgende driver
Ik vraag mij overigens stilletjes af, AMD mag denk ik drivers nu zeker als pluspunt noemen ten opzichte van Nvidia. Wellicht is het niet helemaal representatief omdat het een laptop gpu is, maar de driver interface van mijn GTX960M ziet er gewoon echt niet uit, elke keer als ik het start moet ik gelijk aan Internet Explorer denken (in een niet positieve zin
Het kan natuurlijk ook er aan liggen dat ik een jaar oude versie heb (ik update de drivers niet want de laptop moet blijven werken en ik heb geen zin in gezeur).
Nu zegt een user interface natuurlijk ook niet alles, maar het is toch jouw presentatie naar een klant.
Dit deden ze voorheen ook alleen zijn ze hier tegenwoordig veel actiever in geworden.DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:24:
[...]
[ Voor 67% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 09-08-2017 23:05 ]
Verwijderd
Netjes. Nog even een aanvulling (omissie van mij in de eerdere reactie), het gaat niet alleen om de inputlag maar ook om het verminderen van stutter. Bij VSync moet per se die ene FPS worden vastgehouden, bijv. 60 bij een 60 Hz. monitor, en als dat niet wordt gehaald dan zakt die terug naar het hoogste gehele deel hiervan, 30. De gevreesde microstutter. Dat zou met Enhanced Sync ook minder een probleem moeten zijn.-The_Mask- schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:30:
[...]
Het is bedoeld voor mensen met FreeSync, maar ook prima bruikbaar voor mensen zonder FreeSync monitor.
Staat trouwens al vanaf begin af aan in de TS CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 142
https://gaming.radeon.com...son-relive/enhanced-sync/
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Dat is hartstikke mooi maar ik mis nog de optie om zelf een feature te verzoeken. AMD haalt het nu van fora zoals Reddit maar niet iedereen is daar actief. Zelf zou ik graag SR-IOV voor Vega (en oudere generaties) zien. Voor de CPU-tak zou het mooi zijn als elke hardwareconnector in een eigen IOMMU-groep zou worden ingedeeld, dat ligt bij de AIB-partners maar als AMD die verzoekt om dit netjes uit te werken dan doen ze dat wellicht beter. Momenteel hebben Gigabyte en ASRock het redelijk netjes uitgewerkt voor minstens 1 model maar het is helaas nog geen gemeengoed.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:46:
[...]
Leuke highligh rond de 4 minuten is de feedback pagina in Radeon Settings. Hier kan je klikken op een feature die je het liefst ziet in een volgende driver.
@The Source
Misschien kan jij het eens voorleggen bij MSI? Zoveel kost dat toch zeker niet?
Ik zou het wat breder trekken, ik denk dat jij het ook zo bedoelt, de software voor AMD is inmiddels een pluspunt, de drivers wat mij betreft ook. Nvidia heeft daar in 2016 en 2017 een paar keer serieuze problemen mee gehad voor bepaalde nieuwe spellen. Laten we trouwens ook niet vergeten dat Nvidia bij Doom, AoS en als ik het me goed herinner nog minstens een derde spel, visuele artefacten had met textures. Geen problematische visuele gebreken maar ze zijn er wel.Ik vraag mij overigens stilletjes af, AMD mag denk ik drivers nu zeker als pluspunt noemen ten opzichte van Nvidia.
Ik heb geen idee wat de oorzaak is maar het gebeurt bij spellen die Vulkan/DX12 gebruiken dus het heeft zonder enige twijfel iets te maken met dat Nvidia probeert de FPS hoger te krijgen bij die spellen omdat het op dat vlak achterloopt op AMD.
Ik kan prima leven met een slechte GUI maar als de rest in orde is dan maakt een goede GUI het wel af, het is inderdaad het visitekaartje en een goede GUI zorgt ervoor dat de gebruiker eerder verkent wat hij met de software kan doen en er beter mee leert werken. Volgens mij hoeft het ook niet zoveel te kosten om de GUI aantrekkelijk te maken en is het vooral een kwestie van er oog voor te hebben dat iemand die hier verstand van heeft van de eerste tot de laatste stap betrokken is bij het grafische ontwerp, anderen kunnen het codetechnisch uitvoeren.
Al met al zie je duidelijk dat de softwaretak van RTG een flink deel (ik herinner me 1/3de wat niet zo heel erg gek zou zijn aangezien voor grafische kaarten vooral de software de uitdaging is, volgens Koduri is dat de voornaamste reden dat er maar 2 bedrijven zijn die GPU's verkopen voor deze markt) van AMD uitmaakt. Het bekende verhaal dat Koduri twee grote eisen had toen hij werd gevraagd om van Apple terug te keren naar AMD: maak RTG zoveel mogelijk zelfstandig functionerend en onafhankelijk van AMD en investeer in de software.
Alleen al de herinnering aan de oude IE veroorzaakt rillingen bij mij.
Over opdringerige browsers gesproken, ik lette recent niet op bij een installatie of er werd niet eens om gevraagd en ik kreeg hierdoor Chrome mee-geïnstalleerd terwijl ik juist mijn best doe om Chrome te mijden, ik verwijderde het dan ook direct maar helaas zonder eerst even te kijken naar de datum waarop het werd geïnstalleerd waardoor ik niet zeker weet welke developer de dader was van deze stealth-co-installatie. Speccy, HWMonitor en een PDF-reader zijn de verdachten.
Ik gebruik momenteel Vivaldi (aanrader, Chromium based en m.i. beter (extra functionaliteit), maar zonder de nadelen van Chrome, voor wie daar iets om geeft). Bij veel professionele software (programma's zoals Matlab, netwerksimulators, hardwaresimulators...) zie je ook een barslechte GUI. Dat mag best eens meer een prioriteit worden.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 23:35 ]
Ik denk dat dit mogelijk komt doordat het vaak lijkt alsof je wil dat AMD (flink) wint in een bepaalde generatie, terwijl dat op lange termijn ook niet goed zal zijn. Hetgeen dat we eigenlijk willen zijn 2 of meer fabrikanten die erg aan elkaar gewaagd zijn op performance, prijs en features en elkaar daarop beconcurreren.DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:24:
En toch moet ik zeggen zie ik soms ook wel voordelen van de huidige situatie, waar ik vroeger door alle ontwikkelingen bijna jaarlijks een CPU / Mobo / geheugen kocht heb ik het de laatste 10 jaar gedaan met 2 cpu's, 2 mobo's en 2 sets geheugen in mijn eigen system, dat heeft me verwacht ik toch flink geld gescheeld. Terwijl het nu door de Ryzen release de concurrentie weer aanwakkert het ook direct weer begint te kriebelen om ook voor mezelf weer te gaan bouwen i.p.v. alleen voor vrienden / familie.
Tja, en die gelijkheid komt er pas als AMD een generatie flink wint en momentum krijgt. Verder mogen ze lekker 50-50 zijn voor zowel CPU als GPU, of zelfs tweemaal 40-60 met de voordelen voor Nvidia en Intel. Zo lang als het maar niet meer de situatie van de afgelopen jaren was waar beide bedrijven enorme winsten haalden uit bijna geen innovatie. Nvidia was er ook schuldig aan met de "Maxwell refresh" met hogere clocks en een 16nm. Dit terwijl Nvidia juist wel een innovatief bedrijf is, Intel niet...Dennism schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 23:42:
[...]
Ik denk dat dit mogelijk komt doordat het vaak lijkt alsof je wil dat AMD (flink) wint in een bepaalde generatie, terwijl dat op lange termijn ook niet goed zal zijn. Hetgeen dat we eigenlijk willen zijn 2 of meer fabrikanten die erg aan elkaar gewaagd zijn op performance, prijs en features en elkaar daarop beconcurreren.
Natuurlijk heeft het voordelen. Zeven jaar doen met een i5 750 is best aardig. Het is alleen doorgeslagen naar de verkeerde kant. Wou je de afgelopen jaren wat intentievers doen dan office of een game, dan zal je vast aan Intel haar extreem dure HEDT platform. Dat is ook niet goed. Voor gaming zijn er een aantal verbeteringen te bedenken die extra CPU rekenkracht vragen, en die er maar niet kwam. Denk aan hitboxes, collision models of AI. AI is echt een al droefenis in veel titels de laatste jaren.En toch moet ik zeggen zie ik soms ook wel voordelen van de huidige situatie, waar ik vroeger door alle ontwikkelingen bijna jaarlijks een CPU / Mobo / geheugen kocht heb ik het de laatste 10 jaar gedaan met 2 cpu's, 2 mobo's en 2 sets geheugen in mijn eigen system, dat heeft me verwacht ik toch flink geld gescheeld. Terwijl het nu door de Ryzen release de concurrentie weer aanwakkert het ook direct weer begint te kriebelen om ook voor mezelf weer te gaan bouwen i.p.v. alleen voor vrienden / familie.
Dennism schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:31:
Dat is dan nieuw voor mij, moet zeggen dat ik al een tijdje geen Apple producten meer gebruik, maar een oud klant van me had een paar MBP's met AppleCare en een daarvan is 2x gerepareerd met "waterschade" (2x een glas drinken over heen gegaan) onder AppleCare.
Laatste want anders gaan we hier te lang over door
https://support.apple.com/nl-nl/HT204104 + https://support.apple.com/nl-nl/HT201880
Repareren doen ze wel, maar dat moet je wel apart betalen. Niet dat dat veel zegt, want de "fix" is hetzelfde als bij een hardware probleem tegenwoordig: hele binnenkant vervangen. Alles zit vast gesoldeerd, dus meestal is er niets te repareren en vervangen ze gewoon de hele handel. Dat kan ook vervelend zijn, omdat je dan alles kwijt raakt; je kunt niet meer zoals vroeger even de schijf er uit halen en alles er van af halen, je moet echt zorgen dat je een backup hebt. Van mij mogen laptops (niet alleen Apple) wel weer iets dikker worden zodat je zelf op z'n minst het geheugen en de SSD kunt vervangen danwel uitbreiden.
De UI is al jaren hetzelfde en zal denk ik ook niet meer veranderen. Het werkt allemaal; en het is volgens mij ook nog steeds dezelfde ActiveX rotzooi als 10 jaar geledenSp3ci3s8472 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:46:
Ik vraag mij overigens stilletjes af, AMD mag denk ik drivers nu zeker als pluspunt noemen ten opzichte van Nvidia. Wellicht is het niet helemaal representatief omdat het een laptop gpu is, maar de driver interface van mijn GTX960M ziet er gewoon echt niet uit, elke keer als ik het start moet ik gelijk aan Internet Explorer denken (in een niet positieve zin).
Het kan natuurlijk ook er aan liggen dat ik een jaar oude versie heb (ik update de drivers niet want de laptop moet blijven werken en ik heb geen zin in gezeur).
Nu zegt een user interface natuurlijk ook niet alles, maar het is toch jouw presentatie naar een klant.
Dat het allemaal werkt is ook wel zo'n beetje alles wat je er over kunt zeggen. Het mist ook dingen, ziet er niet uit en is bijzonder traag, ondanks dat uiterlijk. Opstarten duurt al gauw tussen de 5 en 10 seconden en als je dan 3D instellingen opent mag je nog eens seconden lang wachten. Joost mag weten waarom, want het enige wat hij op dat moment laadt zijn de algemene instellingen; klik je op de programma specifieke instellingen, moet je weer wachten.
In plaats daarvan steken ze tijd in het vernieuwde GFE. Waar GFE2 er te "gaming" uit zag en ook een hoop rotzooi bevat waar ik geen boodschap aan heb, werkt het wel gewoon snel (sneller dan NVCP..). GFE3 daarentegen is echt dusdanig afgrijselijk (los van de verplichte email registratie werkt het gewoon pokketraag; vooral ook de overlay) dat ik Shadowplay wel laat varen als ze eenmaal GFE2 op de een of andere manier blokkeren. Ik heb de oude installer nog en dat werkt vooralsnog gewoon.
Wel zijn de drivers de afgelopen 9 maanden eindelijk eens echt stabiel gebleken. Ik heb al heel lang geen TDR meer gehad.
Nu heb ik geen hands-on ervaring met de nieuwe AMD drivers, maar telkens als ik filmpjes en screenshots zie vind ik het er gewoon super gelikt uit zien, zonder dat het laggy lijkt te zijn. Wattman vind ik ook een briljante stap, bespaart weer een extra stukje software om te installeren (Afterburner of een van de andere RT forks). Ik kan het mis hebben, maar net als jij heb ik het idee dat AMD's drivers tegenwoordig gewoon beter op orde zijn.
Hoe het nu met de stabiliteit zit weet ik natuurlijk ook niet, Ik durf niet op forums af te gaan, want daar lees je toch alleen de negatieve verhalen; en ik durf te wedden dat de helft gewoon door een instabiele overklok komt. Waar Heaven stabiel is, wil een game als BF4/BF1 je GPU vaak wel eens echt aan het werk zetten en dan blijkt het alsnog instabiel te zijn. Was met m'n 6950, 680, 770 en huidige 970 telkens het geval. En tja, als ik dan op plaatsen als Guru3D over "slechte" drivers lees omdat die games crashen...

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Hij komt niet uit in NederlandMrVegeta schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 00:58:
Er zijn al wat (placeholder) prijzen gelukt uit UK en DE, nog helemaal niets bekend hier in NL?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
The Source in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 142"MrVegeta schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 07:58:
Heb ik daar de source voor gemist? Is er iemand die de kaart uit een buurland gaat halen?
[ Voor 56% gewijzigd door MrVegeta op 10-08-2017 08:37 ]
Als je even verder had gescrollt had je het gewetenMrVegeta schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:19:
Hmm daar staat niets in wanneer de kaarten wel in NL beschikbaar zijn. Dus de enige optie om de kaart te krijgen (voor nu) is via een webshop in DE/UK/FR? Er is vast ook wel iemand die weet welke webshops de kaart gaan verkopen...
-The_Mask- in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 142"
Maar de AIB kaarten zijn vanaf september verkrijgbaar voor zover ik weet.
En hoe blij denk je dat investeerders zullen zijn als over een paar maanden/jaren de mining gekte over is en AMD nog maar enkele procenten pakt op de gaming markt? Je moet niet vergeten dat de meeste gamers gewoon een goede kaart voor een goede prijs willen hebben. Als AMD niet kan leveren dan stappen ze gewoon over naar Nvidia. Als gevolg daarvan zullen game studio's niet veel moeite meer stoppen in optimalisaties voor AMD kaarten waardoor nog minder gamers ze zullen kopen. En als dat scenario zich voordoet kan AMD niemand anders dan zichzelf de schuld geven.Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:39:
Ik denk niet dat die heel blij gaan zijn als AMD zo'n verkoopkans zou laten liggen.
En begrijp me niet verkeerd, ik heb als sinds mijn eerste PC enkel AMD CPU's en GPU's. Ik vind het een goed bedrijf maar fuck me zeg, de beslissingen die ze soms nemen.
Dat hoeft helemaal niet, veel bedrijven (mindfactory b.v.) kijkt naar beschikbaarheid voordat ze iets op hun site zetten, het was ook mindfactory die b.v. de rx580 uit hun assortiment haalde op het hoogte punt van de mining hype en de kaarten gewoon niet verkrijgbaar waren.flessuh schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:14:
Het lijkt mij dat als de Vega kaarten binnenkort in de Nederlandse winkels zouden liggen dat er al wel placeholders te zien waren bij een aantal winkels, net als in DE en UK
Ik zou het als klant vervelend vinden om te zien dat de kaart als placeholder staat, vervolgens niet geleverd kan worden.
Inderdaad.DervishD schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:10:
[...]
En hoe blij denk je dat investeerders zullen zijn als over een paar maanden/jaren de mining gekte over is en AMD nog maar enkele procenten pakt op de gaming markt? Je moet niet vergeten dat de meeste gamers gewoon een goede kaart voor een goede prijs willen hebben. Als AMD niet kan leveren dan stappen ze gewoon over naar Nvidia. Als gevolg daarvan zullen game studio's niet veel moeite meer stoppen in optimalisaties voor AMD kaarten waardoor nog minder gamers ze zullen kopen. En als dat scenario zich voordoet kan AMD niemand anders dan zichzelf de schuld geven.
En begrijp me niet verkeerd, ik heb als sinds mijn eerste PC enkel AMD CPU's en GPU's. Ik vind het een goed bedrijf maar fuck me zeg, de beslissingen die ze soms nemen.
Game bedrijven kijken niet naar verkochte aantallen gpu's, misschien verkoopt AMD wel 40% van de verkochte gpu's tav nV. Kijk je naar b.v. steamsurvey zie je dat het percentage veel hoger ligt in het voordeel van nV (gamers in het bezit gpu). Gamers hebben nu gewoon geen enkel andere keuze dan voor nV te gaan als er geen beschikbare kaarten komen, door de toe genome prijs van de AMD kaarten is het prijsvoordeel weg gevallen voor AMD, en besef je wel: AMD verdient niks aan die inflatie van prijs.(dat doen de aasgieren daarboven natuurlijk wel).
Nu blijkt nV dus wel game kaarten te kunnen leveren, die ze standaard met een hogere marge verkopen, de enige die wint bij de minging hype is nV.
Bij AMD wordt het volume misschien groter, maar niet voor hun gaming afzet markt, nV zal hierdoor nog een groter percentage in de gaming statistieken krijgen en ze hebben nog niet eens een nieuwe kaart gelanceerd.
Lang verhaal langer:
Hoe hoger aantal gamers met nV kaarten hoe minder vaak je optimalisaties zult zien die vega/AMD specifiek zijn, moment dat dat gebeurd zal nV steeds meer verkopen en AMD minder, komen er meer titels die nV specifiek zijn (tav AMD titels) waardoor het beeld ontstaat dat nV sneller is, moet AMD dus nog meer moeite doen om met een snellere kaart te komen. (neerwaartse spiraal)
Het is wel degelijk noodzaak voor AMD om niet op korte termijn maar voor lange termijn te gaan.
Kan je nu wel zien dat vega beter is dan pascal in vulcan, je weet niet wat nV gaat brengen, ze hebben laten zien met pascal dat ze wel instaat zijn om zich aan te passen en DX12 goed te implementeren.
Als tesla (volgens de geruchten) gewoon een verbeterde pascal is zou dit best wel is snel kunnen zijn.
En tel daarbij ook nog eens op dat nV een SDK heeft om nog makkelijker zijn specifieke gpu functies te gebruiken, gamedvelopers kijken naar kosten & tijd en afzet markt.
[ Voor 67% gewijzigd door D0gtag op 10-08-2017 12:42 ]
goed punt. Ach het blijft toch afwachten. Vraag me alleen af hoeveel later we ze in Nederland kunnen verwachten. Voordeel is wel dat er dan genoeg reviews en praktische tests zullen zijn om te bepalen of Vega nou goed geprijsd is of niet.D0gtag schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:17:
[...]
Dat hoeft helemaal niet, veel bedrijven (mindfactory b.v.) kijkt naar beschikbaarheid voordat ze iets op hun site zetten, het was ook mindfactory die b.v. de rx580 uit hun assortiment haalde op het hoogte punt van de mining hype en de kaarten gewoon niet verkrijgbaar waren.
Ik zou het als klant vervelend vinden om te zien dat de kaart als placeholder staat, vervolgens niet geleverd kan worden.
on that topic:
https://www.reddit.com/r/...ell_radeon_rx_vega_64_at/
Dat zou toch een aparte wending zijn als het waar is..
[ Voor 3% gewijzigd door flessuh op 10-08-2017 12:25 ]
Tja helaas kijken ze niet altijd zo ver vooruit. Je ziet vaak genoeg in het bedrijfsleven dat bestuurder A alles op breekt om zijn doelstellingen qua besparing te halen en dat hij zijn bonus krijgt. Maar 3-5 jaar later heeft het alleen maar een negatief effect op het bedrijf gehad.DervishD schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:10:
[...]
En hoe blij denk je dat investeerders zullen zijn als over een paar maanden/jaren de mining gekte over is en AMD nog maar enkele procenten pakt op de gaming markt? Je moet niet vergeten dat de meeste gamers gewoon een goede kaart voor een goede prijs willen hebben. Als AMD niet kan leveren dan stappen ze gewoon over naar Nvidia. Als gevolg daarvan zullen game studio's niet veel moeite meer stoppen in optimalisaties voor AMD kaarten waardoor nog minder gamers ze zullen kopen. En als dat scenario zich voordoet kan AMD niemand anders dan zichzelf de schuld geven.
Ik weet niet wat in dit geval de juiste keuze is. Ze kunnen natuurlijk gimped drivers uitbrengen die mining performance bagger maken. Werkt alleen voor nieuwe kaarten want voor 7970 kaarten worden nog steeds de 15.12's gebruikt omdat die de beste prestaties geven.
Voor Vega zou dat een oplossing zijn. Maar er is een kans dat bepaalde professionele tools ook last hebben van die driver aanpassingen. En mining programma's maken gewoon gebruik van de compute middelen van de GPU als daar iets in de aansturing fout gaat waardoor de performance zakt kan het zijn dat andere applicaties er ook last van hebben en dat AMD om die rede de fix uit rolt maar dat het bijkomende voor/nadeel is dat de mining tools ook weer goed presteren.
Zou het dan niet mogelijk zijn om voor die professionele tools een uitzondering te maken in de driver??Astennu schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:31:
Voor Vega zou dat een oplossing zijn. Maar er is een kans dat bepaalde professionele tools ook last hebben van die driver aanpassingen. En mining programma's maken gewoon gebruik van de compute middelen van de GPU als daar iets in de aansturing fout gaat waardoor de performance zakt kan het zijn dat andere applicaties er ook last van hebben en dat AMD om die rede de fix uit rolt maar dat het bijkomende voor/nadeel is dat de mining tools ook weer goed presteren.
Kost waarschijnlijk wel meer tijd en dus ook geld...
Ik bedenkt me ineens, mogelijk kan het een andere reden hebben waarom AMD niks doet tegen mining, zij weten natuurlijk wat de prestaties zijn tav nV, mogelijk hebben ze geen antwoord op nV voor de juiste prijs, met daarbij nog is de mining inflatie. Om de kosten van vega toch te kunnen dekken, maken ze misschien vega mining gold. Want je hoort niks concreets over performance, maar wel dat hij 70/100MH/s zou kunnen doen. (nog steeds geloof ik dat voor geen seconde). Bij hardware nexus hebben ze concreet toestemming nodig om zelfs maar een video te maken met temperatuur van de TR4 cpu (er zijn gewoon geen lekken over prestaties), maar iemand heeft dus een vega64 (zullen een vrij beperkt aantal kunnen zijn die ook nog is beschikt over gaming drivers...)dat aantal zal op een hand te tellen zijn (zeker toen) en dan komt er een hashrate uit?Astennu schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:31:
[...]
Tja helaas kijken ze niet altijd zo ver vooruit. Je ziet vaak genoeg in het bedrijfsleven dat bestuurder A alles op breekt om zijn doelstellingen qua besparing te halen en dat hij zijn bonus krijgt. Maar 3-5 jaar later heeft het alleen maar een negatief effect op het bedrijf gehad.
Ik weet niet wat in dit geval de juiste keuze is. Ze kunnen natuurlijk gimped drivers uitbrengen die mining performance bagger maken. Werkt alleen voor nieuwe kaarten want voor 7970 kaarten worden nog steeds de 15.12's gebruikt omdat die de beste prestaties geven.
Ja dat kan maar betekend dan ook dat je dit bij moet houden en voor nieuwe tools snel met driver updates moet komen. Voor developers is dat ook niet handig want dan kunnen zie niet zien hoe hun nieuwe applicatie presteerd want er is geen ondersteuning.Zeara schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:53:
[...]
Zou het dan niet mogelijk zijn om voor die professionele tools een uitzondering te maken in de driver??
Kost waarschijnlijk wel meer tijd en dus ook geld...
Andersom blokken van bepaalde tools werkt ook weer niet want er komen zo veel nieuwe crypto munten uit en dan werkt het weer wel op oude drivers.
Dus dit is denk ik erg lastig en te kostbaar.
Dat verklaart niet waarom ze dan wel met een driver fix komen voor de RX4x0 en 5x0 kaarten. Want die presteren prima tov de concurrentie.D0gtag schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:57:
[...]
Ik bedenkt me ineens, mogelijk kan het een andere reden hebben waarom AMD niks doet tegen mining, zij weten natuurlijk wat de prestaties zijn tav nV, mogelijk hebben ze geen antwoord op nV voor de juiste prijs, met daarbij nog is de mining inflatie. Om de kosten van vega toch te kunnen dekken, maken ze misschien vega mining gold. Want je hoort niks concreets over performance, maar wel dat hij 70/100MH/s zou kunnen doen. (nog steeds geloof ik dat voor geen seconde). Bij hardware nexus hebben ze concreet toestemming nodig om zelfs maar een video te maken met temperatuur van de TR4 cpu (er zijn gewoon geen lekken over prestaties), maar iemand heeft dus een vega64 (zullen een vrij beperkt aantal kunnen zijn die ook nog is beschikt over gaming drivers...)dat aantal zal op een hand te tellen zijn (zeker toen) en dan komt er een hashrate uit?
Hetis maar de vraag of die hashrate waardes kloppen en of dit wel RX Vega is of dat dit toch een FE kaart was met aangepaste drivers of zo. En dat ze geen TR temps mogen posten is logisch NDA loopt vanavond pas af. Dat soort dingen vallen daar ook onder.
[ Voor 48% gewijzigd door Astennu op 10-08-2017 13:01 ]
Voorlopig lijkt mij de perf. niet de beperkende factor voor het verkoopaantalllenD0gtag schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:57:
[...]
Ik bedenkt me ineens, mogelijk kan het een andere reden hebben waarom AMD niks doet tegen mining, zij weten natuurlijk wat de prestaties zijn tav nV, mogelijk hebben ze geen antwoord op nV voor de juiste prijs, met daarbij nog is de mining inflatie. Om de kosten van vega toch te kunnen dekken, maken ze misschien vega mining gold. Want je hoort niks concreets over performance, maar wel dat hij 70/100MH/s zou kunnen doen. (nog steeds geloof ik dat voor geen seconde).
Niet op voorraad.
Aangepaste vega FEAstennu schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:58:
[...]
Ja dat kan maar betekend dan ook dat je dit bij moet houden en voor nieuwe tools snel met driver updates moet komen. Voor developers is dat ook niet handig want dan kunnen zie niet zien hoe hun nieuwe applicatie presteerd want er is geen ondersteuning.
Andersom blokken van bepaalde tools werkt ook weer niet want er komen zo veel nieuwe crypto munten uit en dan werkt het weer wel op oude drivers.
Dus dit is denk ik erg lastig en te kostbaar.
[...]
Dat verklaart niet waarom ze dan wel met een driver fix komen voor de RX4x0 en 5x0 kaarten. Want die presteren prima tov de concurrentie.
Hetis maar de vraag of die hashrate waardes kloppen en of dit wel RX Vega is of dat dit toch een FE kaart was met aangepaste drivers of zo. En dat ze geen TR temps mogen posten is logisch NDA loopt vanavond pas af. Dat soort dingen vallen daar ook onder.
Ik geloof die hashrate gewoon voor geen seconde. (deze dus wel, maar die 70/100MH/s niet)I'm currently getting 35-37MHs, Genoil, I use After Burner to set the Core to 1600MHz, VRAM to 1100 MHZ, max power, i set temp to 81C. Then use WattMan to Set Fan to 80-90%+. I have hit 39 MHs for a couple seconds but it drops to 35-37MHs.
Wat bedoel je precies met driver fix? dat ze de rx5xx prestaties in mining hebben verhoogd (na de drop)?
Ja ik kan wel een verklaring bedenken, Dit kan ervoor zorgen dat de 5xx niet als een baksteen in de verkoop loopt en kan potentieel de druk van vega afhalen als gaming kaart.
(wat mijn argument ook te niet doet, maar misschien gaat AMD inderdaad wel vol op mining)
Maar ik snap serieus niet dat AMD dat gedaan heeft (ja snap de korte termijn belangen wel).
Mining is geen markt voor de lange termijn, zie bitcoins mining, screwed als je dacht dat je 10core intel wel even winst gaat maken (komst van ASIC), ik kan je garanderen dat mensen fulltime bezig zijn met bedenken alternatief op gpu's die goedkoper zijn en sneller.
Mensen zijn actief opzoek naar de zwakke punten in het algoritme van munten (wat ook een uitgangs- punt was bij crytomunten) moment dat iemand die heeft gevonden en erachter komt dat het sneller kan met andere hardware. dito als hierboven.
Ik denk dat mensen ook even objectief moeten kijken naar het gedrag van AMD op dit moment, die fix is gewoon een middelvinger naar de gaming community. Ze hadden de hype een halt kunnen roepen, hebben ze niet gedaan.
Ja, daar ben ik ook bang voor. Als de performance goed is: screwed, als de performance slecht is screwed. AMD maakt het wel erg moeilijk voor zich zelf.edward2 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:12:
[...]
Voorlopig lijkt mij de perf. niet de beperkende factor voor het verkoopaantalllenEn het is nog maar de vraag of dit ooit wel zo zal worden?
[ Voor 8% gewijzigd door D0gtag op 10-08-2017 13:18 ]
Aah GimpWorks, volgens mij zou dat eindelijk een keer opensource zijn ipv de zwarte box waar developers tegen aan moeten coden.D0gtag schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:17:
[...]
En tel daarbij ook nog eens op dat nV een SDK heeft om nog makkelijker zijn specifieke gpu functies te gebruiken, gamedvelopers kijken naar kosten & tijd en afzet markt.
Je weet dat AMD dit ook heeft neem ik aan? Allemaal hier te vinden indien je interesse hebt. Denk hierbij aan effecten zoals TressFX (een wel werkende manier om haar te simuleren).
http://gpuopen.com/
Dit topic is gesloten.
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.