Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:58:
[...]
Dit punt wordt wel vaker gemaakt en is natuurlijk voor een deel waar. Alleen doet Intel veel meer dan allen cpu's, ze maken ook netwerk chips, ssd's etc.. Er gaat ook een gigantische hoeveelheid van het research budget naar onderzoek van nieuwe procedés, in tegenstelling tot AMD heeft Intel wel nog eigen fabs.
Dat ze 3-4x zoveel aan cpu research besteden wil ik best geloven, maar niet het totale bedrag wat jij noemt.
Dit geldt natuurlijk ook in mindere mate voor Nvidia.
Laat niet weg dat het nog steeds knap is dat AMD zo veel leuks kan uitbregen met het research budget wat ze hebben.
Edit:
[...]
Klopt ze hebben met Pascal duidelijk stappen gezet. Ze hebben in DX12 nu dezelfde performance als in DX12, bij Kepler en Maxwell had je vaak negatieve performance. Ook al ben ik een AMD "fanboy" dan ga ik nog geen informatie verdraaien, eerlijk is eerlijk toch

?
(toch krijgt Nvidia nooit mijn geld als ik het kan voorkomen

).
DX12 mits goed geimplementeerd is wel in het voordeel van AMD, maar niet meer de grote percentages die we in de Kepler/Maxwell dagen zagen.
Het is ook goed om te zien dat game ontwikkelaars met die inovatie meegaan, de nieuwe Wolfenstein en Farcry 5 gaan van nieuwe features gebruiken. Scheelt natuurlijk ook dat de PS4 Pro ook een aantal van die features ondersteunt, geeft een grotere incentive.
Nog een kleine edit, in mijn post geef ik ook aan dat de DX12 wins van Nvidia ook meteen gameworks titels zijn, dus het is niet meer dan logisch dat ze daar winnen.
Waar je hart ligt is aan jou, wat me stoort is de misinformatie om je team beter te laten lijken dan het is.
(niet perse aan jouw persoonlijk)
De titels waar AMD wint zijn natuurlijk titels als doom (geoptimaliseerd voor AMD's kaarten) het mes snijd twee kanten. Dat nvidia een SDK uitbrengt voor zijn gpu's is gewoon netjes, game developers kunnen kiezen of ze dat gebruiken. Het feit is dat nV een groot marktaandeel heeft en game developers daarom kiezen voor die SDK.
De meeste games zijn al geschikt voor AMD(ports van ps/xbox) en de meeste games spelen prima zonder nvidia gpu, de meeste optimalisatie ligt bij eye candy(en Physics) en in mindere mate hogere fps.
Niet alle problemen komen door nV, en ik geloof best dat AMD zijn problemen in de schoenen van nV schuift, de waarheid ligt altijd in het midden. (dito game performance en voordeel van AMD's hardware in consoles vvs gamewokrs titels)
This was swiftly followed by a Reddit reply from Nvidia's GameWorks director Rev Lebaredian saying, "PhysX within Project Cars does not offload any computation to the GPU on any platform, including Nvidia. I'm not sure how the OP [original post] came to the conclusion that it does, but this has never been claimed by the developer or us; nor is there any technical proof offered in this thread that shows this is the case."
Ik lees te veel onderbuik gevoelens en te weinig bron vermelding.
Gamedevelopers willen niet dat een SDK hun game performance verminderd bij b.v. AMD kaarten, omdat dit ook gewoon betalende klanten zijn en zij hun naam door het slijk gehaald zien worden omdat er twee andere partijen in de clinch liggen.
Het punt van research intel, op die schaal doe je meteen aan schaalvergroting, het onderzoek naar netwerkchips heeft ook voordeel voor cpu's en andersom. AMD geeft iets van 400miljoen uit aan r&d voor cpu en gpu's. intel heeft ze eigen fabs inderdaad, maar als jij je eigen processen ontwikkeld voor je fabs aan de hand van jouw chipontwerp is toch wel een redelijk groot voordeel. Het punt is dus dat intel een slapende reus is en AMD het nooit gaat winnen met korte termijn overwinningen (ryzen nu).
Intel zou AMD volledig uit het veld kunnen beconcurreren als ze dat zouden willen, wat ik niet geloof (zie afgelopen jaren). AMD overleeft het echt niet bij de gratie van zijn fans, dat slaat gewoon nergens op. (je kan er de financiële gegevens van inzien).
hubhib schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:17:
[...]
Je hebt het over een enorme vraag vanuit het bedrijfsleven naar GPU's en komt dan met een steam survey, hoe moet je het verband daartussen zien dan?
En daarnaast, het merendeel van de consumenten koopt niet wat snel en goed is. Piet heeft 800 euro en wil graag een spelletje spelen. Piet koopt daarom een PC van 800 euro met een Pentium en een GeForce, want hij heeft van de buurman gehoord dat GeForce de beste hardeschijf is die er is. Dat is het merendeel van de consumenten.
Daarnaast kun je als consument ook een overwogen keuze maken op basis van de ethiek van een bedrijf. Bijvoorbeeld nVidia is closed source, terwijl AMD voor open source gaat. Het gaat niet altijd over prestaties per euro per watt.
En Pascal kwam een jaar geleden uit. Niet bijna twee jaar geleden. En mijn Maxwell kaart komt van September 2014. Kun jij tijdreizen?

tot maxwell, ja besef je hoe oud die inmiddels is

Mijn maxwel kaart komt uit begin 2014. Daarna is AMD heeft AMD alleen nog op prijs kunnen concurreren. De fury's waren duur en zeer slecht beschikbaar, daarna kwam pascal bijna al weer twee jaar geleden. nvidia maakt niet alleen kaarten voor games, er is een enorme vraag naar gpu kracht (uit het bedrijfsleven), ik geloof dat de 1080 en 1080ti iets van 2% van de totale verkoop van nV, gpu's is. (zie steam survey)
Niet:
Nvidia maakt niet alleen kaarten voor games, er is een enorme vraag naar gpu kracht (uit het bedrijfsleven),
<---(comma, vervolg zin)-->
ik geloof dat de 1080 en 1080ti iets van 2% van de totale verkoop van nV, gpu's is. <----(zie steam survey)-= slaat dus op 2% van totale verkoop zijn 1080 en ti, wat aantoonbaar is met steam survey. Met andere woorden voor de highend gamekaarten is chip productie niet zo interessant.
Correctie pascal kwam iets iets meer dan een jaar geleden uit 24mei 2016 om precies te zijn dus iets meer dan een jaar dat klopt. 970 deed ik uit het hoofd maar was inderdaad september 2014, maar het gaat natuurlijk om het 2014 getal. my bad. Het ging dus om die periode dat nV eigenlijk geen concurrentie meer had en nu al helemaal niet meer. In de servermarkt is efficiency zeker wel een hot topic en daarbij scoor nV gewoon hoger (als jij 10k van deze kaarten hebt is 100 watt verschil enorm. Stroom kosten alleen al.)
Waarom kijk je neer op mensen? vervolgens aangeven dat je een hogere ethisch beseft hebt en daarom voor opensouce kiest ipv closed. Dus de reden dat iedereen nV kiest is gewoon omdat mensen dom zijn, uh uh, goed argument om voor nV te gaan. Welk grote voordeel heb jij van opensource gekregen? behalve dat het ethisch goed is. Sinds 2013 is nV begonnen meer opensource te ondersteunen(eigen drivers), maar dat zal wel niet erkend worden of te weinig (drivers blijven closed). Je kan het ook zien als: AMD komt er goedkoop af met opensource drivers, het is maar uit welke hoek je kijkt.
Hier trouwens de revenue van nV en zie de toename in alles buiten gaming om (wat zelfs afneemt)
The star of the show was data center revenue, which grew to $409 million, up from $143 million in the prior-year quarter, an increase of 186%
Ik kan inderdaad tijdreizen, bewijs maar het tegendeel
Prijzen Uk zijn redelijk vergelijkbaar bij ons. Dus als dit de UK prijzen zijn... wow. just wow.
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's