Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Blaat schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:57:
[...]

Dit is m.i. onzin. Tot Maxwell was AMD toch echt de betere keuze van de twee en het feit dat ze de capaciteit hebben om NVidia te overtreffen is voor NVidia reden genoeg om niet stil te blijven zitten.

Als ze echt een monopolie positie zouden hebben zoals Intel dat een tijdje heeft gehad is inmiddels wel duidelijk wat er dan gebeurt. Alles stagneert qua prijzen en ontwikkeling. Elke nieuwe serie is maar een minimale upgrade t.o.v. de vorige en uiteindelijk is dat voor de consument echt geen vooruitgang.

Denken dat dit niet zo is is kortzichtig.
tot maxwell, ja besef je hoe oud die inmiddels is :) Mijn maxwel kaart komt uit begin 2014. Daarna is AMD heeft AMD alleen nog op prijs kunnen concurreren. De fury's waren duur en zeer slecht beschikbaar, daarna kwam pascal bijna al weer twee jaar geleden. nvidia maakt niet alleen kaarten voor games, er is een enorme vraag naar gpu kracht (uit het bedrijfsleven), ik geloof dat de 1080 en 1080ti iets van 2% van de totale verkoop van nV, gpu's is. (zie steam survey)

Ik snap het effect van een monopolie, maar snap jij dat als jij een vega kaart koopt om dit te voorkomen compleet onzinnig is. Want er zijn maar een paar zoals jullie de meerderheid koopt gewoon overduidelijk wat snel en goed is. (wat goed of slecht is in onze ogen is niet relevant, wel markt aandeel).
Effectief zit nV al in een markt monopolie, het leifst zie ik ook dat AMD komt met een goede gpu, gewoon om de prijzen omlaag te krijgen. Maar als ze dat niet kunnen is dit wel het resultaat (monopolie).
nV64%, heeft elk jaar een toename in marktaandeel( AMD20.2% en intel15.5% neemt constant af).
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:08:

Je ziet in benchmarks dat AMD bij een boel spellen profijt heeft van DX12/Vulkan, dus waarom zou dat argument slecht zijn?
Ik verwacht DX13 niet bijster snel, DX12 is nog niet genoeg in geburgerd.
Jou eigen informatie laat zien dat dx12 verhaal redelijk te rooskleurig ingebeeld word hier, nV is niet zo slecht op het gebied van dx12. Jou infograph liet zien dat er games zijn die inderdaad profiteren en games die dat niet doen maar er saldo kwamen de kaarten van AMD en nV rond de zelfde prestaties(vergelijkbare kaarten).

[ Voor 15% gewijzigd door D0gtag op 08-08-2017 12:21 ]

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:06:
[...]

Dat denk ik ook. Je kan nog zo’n hoog R&D budget hebben, een foutje / verkeerde inschatting is zo gemaakt.
Het heet Fermi. :+
Dat is op zich niet eens volledig willekeurig. Er gaat een punt komen waar Nvidia gedwongen zal zijn om terug te keren naar een hardware scheduler omdat de software scheduler/ single core IPC aanpak een bottleneck gaat vormen. De vraag is hoe efficiënt Nvidia een scheduler kan maken voor de Geforce lijn. Hebben ze nu al jaren niet meer gedaan, nee alleen schedulers voor de allerhoogste Tesla kaarten, en daar is verbruik niet echt een probleem.
Een monopolie kan allerlei effecten hebben.

Volgensmij zijn de prijzen van NVidia tov de prestatiewinst in ieder geval voor high end behoorlijk toegenomen de laatste paar jaren. Het gebrek aan concurrentie zal vast ook een reden zijn hiervoor.
Ik denk dat de Pascal generatie redelijk indicatief is van een monopoly...
Dennism schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:07:
Toch wel erg veel mensen trouwens die wel erg veel vertrouwen in AMD's "goed zijn" hebben. AMD mag van mij ook wel op wat sympathie rekenen omdat ze gewoon nodig zijn in de CPU en GPU wereld. Maar verder is AMD ook gewoon een grote multinational die hoogst waarschijnlijk net als Intel en Nvdia die wanneer als ze in de positie zouden zitten dat het kan hun producten ook gewoon optimaal zouden uitmelken. Ze zitten echter (nog) niet in die positie.
Niet echt goed, meer niet verschrikkelijk. Het is niet alsof we nu zoveel techbedrijven hebben die enige ethische standaarden lijken na te leven. Een bijna compleet regelloze industrie is het waar alleen de grootste overleven door de kleintjes de nek om te draaien. Een AMD dat het volhoud is dan een bijzondere. Dat doen ze ook juist omdat mensen ze het wat meer gunnen, of tenminste vooruitdenken en geen monopoly wensen. Komt AMD 50/50 te staan tegenover zowel Intel als Nvidia dan zullen ze er wat meer gebruik van maken, maar denk ik niet zo erg als die andere. Dit om de simpele reden dat AMD bestaat bij de gratie van mensen die geen monopoly wensen en liever AMD kopen. In dat opzicht kan AMD een soort mini Apple zijn. Brand loyalty kunnen ze zeker binnenhalen, door systematisch innovatief te zijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
chaoscontrol schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:52:
Het dx12 argument vind ik ook slap, er gebruikt namelijk nauwelijks iets echt dx12. Ik krijg flashbacks naar toen ik een FX-8350 kocht want alles zou multithread worden. :O
Dat is er destijds niet gekomen omdat de die te groot (dus marges te laag), IPC te laag (vgl met de concurrentie), en stroomverbruik te hoog was om voor laptops geschikt te zijn, waardoor een te groot deel van de markt voor intel koos, met zijn 2c/4t & laten we zo de marges zo hoog mogelijk houden - strategie, waar ze nu opeens mee stoppen (Coffee Lake i5-8600 opeens 6c, i7-8700 zelfde, na 7 generaties lang 4c -- uiteraard wel weer een nieuwe chipset want het geld moet ergens vandaan komen), iig aan de bovenkant van de consumentenmarkt (wat ze met de i3 gaan doen, gaan we meemaken). Al die zaken liggen nu anders (kleine dies, prima IPC, uitstekend stroomverbruik).

Mbt dx11/12 ligt het iets anders dan multi/singlecore debat, want je kunt op zich prima meerdere render paths naast elkaar aanbieden, dus dx11 kan best nog een tijdje blijven, maar daaruit hoeft niet automatisch te volgen dat dx12 support niet meerwaarde zal hebben, want ze kunnen naast elkaar bestaan, en als goed geïmplementeerd, kan het prima zijn dat dx12 meerwaarde zal opleveren wat betreft spelbeleving. (Maar alles is afhankelijk van adoptie, en dus van of AMD game / engine devs hiermee gaat helpen (zie die dev kits).

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:16:
maar denk ik niet zo erg als die andere. Dit om de simpele reden dat AMD bestaat bij de gratie van mensen die geen monopoly wensen en liever AMD kopen. In dat opzicht kan AMD een soort mini Apple zijn. Brand loyalty kunnen ze zeker binnenhalen, door systematisch innovatief te zijn.
Stop met die onzin, AMD overleeft bij de gratie van de aandeelhouders en geld verstrekkers. AMD heeft JAREN verlies geleden, heeft nu een goede processor gemaakt (epyc/ryzen) maar gpu betwijfel ik nog, maar dat maakt verder niet uit.
Gaat op twee fronten het gevecht aan met reuzen (schitterend verhaal dat ze het doen) maar de realiteit is dat Intel een oud bedrijf is dat tientallen jaren heeft kunnen cashen (record winst 2016) nog nooit in zijn bestaan verlies heeft geleden en grootste speler op de markt is(ruim 80%) r&d budget waar AMD van kan dromen, maken ze fouten: yep meerdere keren, maar zijn instaat om hard terug te komen.
nV is de andere kant, veel hoger r&d budget loopt inmiddels een generatie voor op AMD, maakt monster winsten en heeft een groot markt aandeel.
Als AMD hierna weer verlies gaat maken is het over met AMD, reserves hebben ze gewoon niet meer en aandeelhouders gaan aandringen op verandering. Voor het zelfde geld koopt intel imagination(power VR) en gaat een gooi doen naar de descrete gpu markt/deep learning markt. Gpu met optane geheugen.
Bye bye AMD.

Even ter verduidelijking, intel heeft 12.4miljard r&d in 2016 besteed, dat is meer dan amd per jaar binnenkrijgt aan inkomsten ~4miljar 2016. Als iemand AMD in leven houd is het intel en nV, anders hebben ze te maken met monopolie wetgeving.

[ Voor 6% gewijzigd door D0gtag op 08-08-2017 12:44 ]

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Astennu Vind het raar dat je er zo tegenaan kijkt. AMD zou in die positie misschien hetzelfde hebben gedaan. Daarbij doet AMD over de hele wereld zaken dus kun je er vanuit gaan dat die ook vieze geintjes uithalen, dat doen alle bedrijven namelijk, hun doel is niet jou te laten denken dat ze zo goed zijn maar het doel is gewoon geld verdienen. Zoveel mogelijk en het liefst binnen de kaders van de wet.

Die underdog positie meter ze zichzelf graag aan, maar als een bedrijf niet presteert gaat het gewoon ten onder. Je moet zoiets dan niet in stand houden omdat ze zo good guys zijn. Iemand iets gunnen begrijp ik wel maar gun dan je lokale timmerman een opdracht o.i.d.

Het dx12 argument vind ik ook slap, er gebruikt namelijk nauwelijks iets echt dx12. Ik krijg flashbacks naar toen ik een FX-8350 kocht want alles zou multithread worden. :O

Tegen de tijd dat die games echt goed en wel uit zijn is je huidige vega en ryzen toch al te traag. (Maar dan koop je de Vega2 met dx13 support, alvast voor de toekomst :P)
Nou nee daar ben ik het niet mee eens. Als het echt zo erg is dat alle bedrijven en dus mensen dat soort smerige dingen doen verdienen wij het niet meer als mensheid om te bestaan. Ik heb het al niet zo op al het bedrog in de wereld maar ik heb nog wel hoop dat er genoeg mensen en bedrijven zijn die niet alleen maar aan zichzelf denken. AMD zal vast wel eens wat verkeerd gedaan hebben maar niet op de schaal van nVidia en Intel, Microsoft of Nokia. Anders was dat allang naar buiten gekomen zoals bij die andere bedrijven.

Vind je het DX12 argument zwak? ga dan eens het nVidia topic terug lezen ten tijden van de GTX680 launch. nVidia's zo genaamde betere DX12 support was helemaal de bom. We weten allemaal hoe dat afgelopen is.... Async compute wat nVidia niet had en AMD wel ondanks het lagere support level maakte veel meer verschil dan de features die nVidia had. Alleen met Gameworks konzen ze er voor zorgen dat ze zelf voordeel hadden en AMD benadeelde.

En zie hoe goed een oude 7970 het nog doet in games van vandaag de dag. Daar kan je nog prima mee gamen. Dus dat featureproof onzin is is gewoon niet waar. Wellicht voor jou niet interessant als je elke 1-2 jaar een nieuwe kaart koopt maar genoeg mensen die er langer mee doen.

En als een bedrijf niet presteert moet je gewoon tenonder is in het geval van AMD grote onzin. Ga eens terug kijken naar alle rechtzaken rondom de monopolie van Intel wat ze gedaan hebben om OEM's en leveranciers om te kopen. AMD heeft de kans nooit gekregen. Al die rechtzaken zijn gewonnen. Veel door staten vs intel. Een door AMD zelfs vs Intel. Maar ze hadden het geld niet om alles aan te vechten want die zaken lopen jaren doordat Intel het opzettelijk liep op te rekken. Ga je eerst maar eens helemaal inlezen voordat je daar iets over zegt dan denk je wel anders.
Wij als consument zijn daar nu allemaal door benadeeld hebben nu te trage en veel te dure CPU's omdat AMD nooit genoeg marktaandeel heeft kunnen halen.
AdoreTV heeft er een mooie samenvatting van dat geeft wel aan hoe ernstig het is. En de schade is al gedaan. Het is in mijn ogen een Wonder dat ze nog met zo iets als Ryzen en Vega op de proppen kunnen gooien gezien de budgetten die Intel en nVidia in ontwikkeling steken.

Dus ik zou zeggen probeer een beetje verder te kijken dan de marketing van de bedrijven. Als je als consumenten volop bij bedrijven koopt die niet netjes handelen stimuleer je dat gedrag alleen maar.
In de tijden dat AMD wel goede producten had: betere prestatie, lager verbruik en lagere prijs. Kochten mensen ook Intel. Veel al door gestoken kaart + stuk marketing.
Bij nVida hetzelfde maar daar vooral goede marketing maar ook wel game dev's omkopen door features te schrappen en op bepaalde manieren programmeren die extra negatief zijn voor AMD hardware, ook niet optimaal voor nVidia hardware maar die had een kleinere performance hit. Ook hier weer zijn gamers de dupe we hadden betere prestaties en meer features in de game engines kunnen hebben.

En als je het na alles gelezen te hebben het er nog niet mee eens bent en vind dat AMD failliet moet gaan prima dat mag. Maar ga over een paar jaar dan ook niet zeuren als budget processors al 300 euro kosten en een topmodel op dat moment 5000-7000 euro kost. En er amper vooruitgang is op jaar basis. Want dat is wat je krijgt als er geen concurrentie is. Nogmaals in de CPU markt hebben we het al 5 jaar op rij gezien. GPU markt gelukkig nog niet omdat AMD voldoende mee kon komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 08-08-2017 12:49 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:36
Daar hoef ik niet over te zeuren want na AMD zal er een nieuwe opstaan. Om maar niet op heel je monoloog in te gaan (is denk ik verspilling van tijd voor ons beide) wil ik nog wel even terugkomen op de zogenaamde futureproofheid van de radeon kaarten. Ja ik ben het met je eens dat radeon over langere tijd zijn performance vasthoudt (780 vs 290) maar AMD kaarten gaan bij mij elke keer stuk waardoor ik er niet van kan genieten. Zo zit ik nu noodgedwongen op een 1070 omdat mijn 290 gewoon dood gin, dat had ik toentertijd ook al met mijn 5870.

Dat neemt niet weg dat ik gewoon weer een radeon koop als ze de beste prijs/performance verhouding hebben maar ik kijk gewoon naar wat ik vandaag en morgen gebruik en niet wat er theoretisch voer anderhalf jaar misschien is.

(Mijn glazen bol zegt trouwens dat we over 10 jaar niet meer denken aan x86 en intel en amd, maar dat samsung en arm cpu's er hard voorbij gaan blazen met de snelle ontwikkelingen daar nu. Dat is ook de reden dat grote jongens als Samsung niet in de PC CPU markt springen, daar zit de toekomst niet.)

[ Voor 16% gewijzigd door chaoscontrol op 08-08-2017 13:01 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chaoscontrol schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:54:
Daar hoef ik niet over te zeuren want na AMD zal er een nieuwe opstaan. Om maar niet op heel je monoloog in te gaan (is denk ik verspilling van tijd voor ons beide) wil ik nog wel even terugkomen op de zogenaamde futureproofheid van de radeon kaarten. Ja ik ben het met je eens dat radeon over langere tijd zijn performance vasthoudt (780 vs 290) maar AMD kaarten gaan bij mij elke keer stuk waardoor ik er niet van kan genieten. Zo zit ik nu noodgedwongen op een 1070 omdat mijn 290 gewoon dood gin, dat had ik toentertijd ook al met mijn 5870.

Dat neemt niet weg dat ik gewoon weer een radeon koop als ze de beste prijs/performance verhouding hebben maar ik kijk gewoon naar wat ik vandaag en morgen gebruik en niet wat er theoretisch voer anderhalf jaar misschien is.
Dat denk ik niet geen bedrijf wat daar zo het geld voor over heeft om even x miljard te investeren in het van de grond af aan ontwikkelen van nieuwe CPU's en of GPU's. Daarnaast hoeft intel die X86 licentie volgens mij niet te geven en kunnen de nieuwe concurrenten blokken.
nVidia hetzelfde probeer daar maar eens als nieuw bedrijf tussen te komen met alle klant contacten die nVidia bij bedrijven en game dev's heeft. Gaat je gewoon niet lukken.

Ik denk niet dat het zo simpel is als jij denkt. Anders was er allang een 3e speler geweest. Er zijn er genoeg die het geprobeerd hebben: S3, Via en PowerVR maar dat is geen van alle gelukt.

Tja dat is niet mijn ervaring de enige nVidia en AMD kaarten die bij mij stuk gegaan zijn was doordat ik er zelf mee aan het klooien was: voltmods solderen enz. Zolang ze in mijn PC zaten is geen een AMD kaart kapot gegaan. nVidia wel toen de serie waar de soldeer verbindingen tussen de GPU en PCB het begaven en al die kaarten met bosjes uitvielen. Maar buiten dat blijven de kaarten allemaal jaren lang prima draaien.

En dat van ARM tja zou kunnen. Mensen doen steeds meer op hun mobile devices en die zijn allemaal ARM. Steeds minder mensen kopen een nieuwe PC of laptop ze doen er in ieder geval langer mee.
Al zie ik dat niet over 10 jaar gebeuren. Ik zeg niet nooit maar niet op korte termijn wellicht blijft X86 wel bestaan wellicht in een nieuwere afgeslankte vorm (volgens geruchten is intel daar mee bezig).

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 08-08-2017 13:06 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Je hebt mijn edit gemist maar die issues spelen m.i. niet meer over een aantal jaar. Als dadelijk 95% van de applicaties die je draait in je broekzak zitten, gaat de PC niet handig zijn met een eigen architectuur. Antieke x86 licenties heb je dan dus ook niet nodig.

Dit is niet van de ene op de andere dag maar de verschuiving is al duidelijk zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 14:28
chaoscontrol schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:07:
Je hebt mijn edit gemist maar die issues spelen m.i. niet meer over een aantal jaar. Als dadelijk 95% van de applicaties die je draait in je broekzak zitten, gaat de PC niet handig zijn met een eigen architectuur. Antieke x86 licenties heb je dan dus ook niet nodig.

Dit is niet van de ene op de andere dag maar de verschuiving is al duidelijk zichtbaar.
Ik betwijfel of alles in je broekzak gaat. Zware berekeningen en werken zullen naar mijn inzien toch niet vanuit je broekzak gaan gebeuren, al is het alleen al uit praktische overweging. Een apparaat om goed op te kunnen gamen zal naar mijn verwachting wel blijven bestaan. Ze hebben ontzettend moeite met kleinere procede's dus ik moet het allemaal nog maar zien gebeuren.

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
dstyle_nl schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:09:
[...]

Ik betwijfel of alles in je broekzak gaat. Zware berekeningen en werken zullen naar mijn inzien toch niet vanuit je broekzak gaan gebeuren, al is het alleen al uit praktische overweging. Een apparaat om goed op te kunnen blijven zal naar verwachting wel blijven bestaan. Ze hebben ontzettend moeite met kleinere procede's dus ik moet het allemaal nog maar zien gebeuren.
Ook in de datacenters zien we steeds meer ARM en alternatieve oplossingen. Dat is gewoon zuiniger (dus goedkoper, dus interessanter). Dit is een ontwikkeling die ontzettend hard gaat op het moment maar als consument die je dat alleen terug in de mobiele markt (tablet, telefoons e.d.). Vergis je niet dat dit nog wel eens ontzettend hard kon gaan wanneer ze eenzelfde performance kunnen bieden voor minder verbruik. (Misschien gaat het dan wel net zo hard als Nvidia vs AMD :D, snapje, want stroomverbruik)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

In mijn hele videokaarten historie is er maar 1 stuk gegaan en dat was een 980Ti NVidia die plots de geest gaf.

Het heeft m.i. weinig zin om over kapotte kaarten te gaan praten want het lijkt me zelden terug te leiden tot inherent slechtere bouwkwaliteit van 1 vd GPU fabrikanten zelf.

Alhoewel, NVidia had dat underfill :? probleem op de 8xxx serie....

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 22:55
D0gtag schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:16:
[...]

tot maxwell, ja besef je hoe oud die inmiddels is :) Mijn maxwel kaart komt uit begin 2014. Daarna is AMD heeft AMD alleen nog op prijs kunnen concurreren. De fury's waren duur en zeer slecht beschikbaar, daarna kwam pascal bijna al weer twee jaar geleden. nvidia maakt niet alleen kaarten voor games, er is een enorme vraag naar gpu kracht (uit het bedrijfsleven), ik geloof dat de 1080 en 1080ti iets van 2% van de totale verkoop van nV, gpu's is. (zie steam survey)

Ik snap het effect van een monopolie, maar snap jij dat als jij een vega kaart koopt om dit te voorkomen compleet onzinnig is. Want er zijn maar een paar zoals jullie de meerderheid koopt gewoon overduidelijk wat snel en goed is. (wat goed of slecht is in onze ogen is niet relevant, wel markt aandeel).
Effectief zit nV al in een markt monopolie, het leifst zie ik ook dat AMD komt met een goede gpu, gewoon om de prijzen omlaag te krijgen. Maar als ze dat niet kunnen is dit wel het resultaat (monopolie).
nV64%, heeft elk jaar een toename in marktaandeel( AMD20.2% en intel15.5% neemt constant af).

[...]

Jou eigen informatie laat zien dat dx12 verhaal redelijk te rooskleurig ingebeeld word hier, nV is niet zo slecht op het gebied van dx12. Jou infograph liet zien dat er games zijn die inderdaad profiteren en games die dat niet doen maar er saldo kwamen de kaarten van AMD en nV rond de zelfde prestaties(vergelijkbare kaarten).
Je hebt het over een enorme vraag vanuit het bedrijfsleven naar GPU's en komt dan met een steam survey, hoe moet je het verband daartussen zien dan?

En daarnaast, het merendeel van de consumenten koopt niet wat snel en goed is. Piet heeft 800 euro en wil graag een spelletje spelen. Piet koopt daarom een PC van 800 euro met een Pentium en een GeForce, want hij heeft van de buurman gehoord dat GeForce de beste hardeschijf is die er is. Dat is het merendeel van de consumenten.

Daarnaast kun je als consument ook een overwogen keuze maken op basis van de ethiek van een bedrijf. Bijvoorbeeld nVidia is closed source, terwijl AMD voor open source gaat. Het gaat niet altijd over prestaties per euro per watt.

En Pascal kwam een jaar geleden uit. Niet bijna twee jaar geleden. En mijn Maxwell kaart komt van September 2014. Kun jij tijdreizen? _/-\o_

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
@chaoscontrol Ik krijg flashbacks naar jouw opmerkingen over DX12 en multithread CPU's..
Jouw visie voor ARM past ook perfect in dat straatje van veelbelovend zijn/potentie hebben. Eerst zien dan geloven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

hubhib schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:17:
[...]

Daarnaast kun je als consument ook een overwogen keuze maken op basis van de ethiek van een bedrijf. Bijvoorbeeld nVidia is closed source, terwijl AMD voor open source gaat. Het gaat niet altijd over prestaties per euro per watt.
Exact. Is imo ook niks mis mee.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
@MonkeyJohn dat is natuurlijk een vreemde vergelijking. Die FX performance had ik al maar werd niet gebruikt door iets. De ARM performance is er nog niet maar wordt al volop gebruikt. Juist omdat arm makkelijk schaalt naar meerdere cores zie je dat die toepassingen daar ook veel meer op gebouwd worden dan de x86 dingen waar het altijd een nagedachte is.

Neemt niet weg dat je skeptisch mag blijven! We zullen het inderdaad eerst gaan zien. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chaoscontrol schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:22:
@MonkeyJohn dat is natuurlijk een vreemde vergelijking. Die FX performance had ik al maar werd niet gebruikt door iets. De ARM performance is er nog niet maar wordt al volop gebruikt. Juist omdat arm makkelijk schaalt naar meerdere cores zie je dat die toepassingen daar ook veel meer op gebouwd worden dan de x86 dingen waar het altijd een nagedachte is.

Neemt niet weg dat je skeptisch mag blijven! We zullen het inderdaad eerst gaan zien. ;)
Mja dat is kip ij verhaal. Als de meeste Intel CPU's die mensen thuis hebben dual core zijn gaat een dev echt een moeite doen om zijn applicatie 8 cores te laten ondersteuenen.
Als straks iedereen 8 cores heeft wordt dat wel anders.

ARM cpu's hebben nu al een tijdje 4 cores maar in het begin werd dat ook niet gebruikt. Sommige hebben er nu 8 maar dat wordt door veel applicaties ook niet benut ook alleen maar door specifieke applicaties. Dat is bij PC's niet anders.

Bij PC's begin je nu langzaam de een verschuiving te zien naar wat meer cores maar dat gaat heel langzaam. Ik ben zelf geen software dev maar heb begrepen dat goede multi thread ondersteuning in applicaties erg moeilijk in te bouwen is. AMD was in dat opzicht te vroeg. Het was nog niet de tijd voor veel zwakkere cores. En ook vandaag de dag is single thread performance nog heel belangrijk omdat maar veel applicaties 1-2 cores gebruiken. Gelukkig zijn er ook steeds meer die wel meer dan 4 cores benutten. Maar het gaat erg langzaam. Als meer mensen 8 cores in hun pc hebben wordt het voor dev's ook interessanter om daar moeite voor te doen. nu is het veel al 2 cores / 4 threads. Dat moet nu snel richting de 4 core 8 thread en 8 core 16 thread. Ryzen gaat daar bij helpen. Intel gaat hopelijk snel volgen door i3, i5 en i7's van meer cores te voorzien. Volgens de geruchten is die kans voor de 8xxx generatie wel groot. In ieder geval voor de i7 cpu's.

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 08-08-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:17

flessuh

Set sail for fail!

Help!!!! schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:12:
In mijn hele videokaarten historie is er maar 1 stuk gegaan en dat was een 980Ti NVidia die plots de geest gaf.

Het heeft m.i. weinig zin om over kapotte kaarten te gaan praten want het lijkt me zelden terug te leiden tot inherent slechtere bouwkwaliteit van 1 vd GPU fabrikanten zelf.

Alhoewel, NVidia had dat underfill :? probleem op de 8xxx serie....
Mijn enige die niet door misbruik van mij kapot is gegaan is mijn GTX280 door het driver debacle toen (fan die niet meer goed draaide door driver issue)

De overige kaarten heb ik te ver overgeklokt. Overigens moet ik daarbij zeggen dat in mijn geval het verre overklokken Nvidia meer overleefde dan AMD. :P

het blijft mij nog wel verdacht stil wat leaks betreft...

[ Voor 3% gewijzigd door flessuh op 08-08-2017 13:30 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flessuh schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:29:
[...]

Mijn enige die niet door misbruik van mij kapot is gegaan is mijn GTX280 door het driver debacle toen (fan die niet meer goed draaide door driver issue)

De overige kaarten heb ik te ver overgeklokt. Overigens moet ik daarbij zeggen dat in mijn geval het verre overklokken Nvidia meer overleefde dan AMD. :P

het blijft mij nog wel verdacht stil wat leaks betreft...
AMD houd het goed stil. Mja als je hoort dat de fabrikanten nog niet eens de launch driver in huis hebben blijkt het wel dat AMD het wel erg onder controle probeert te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Astennu schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:29:
[...]

Mja dat is kip ij verhaal. Als de meeste Intel CPU's die mensen thuis hebben dual core zijn gaat een dev echt een moeite doen om zijn applicatie 8 cores te laten ondersteuenen.
Als straks iedereen 8 cores heeft wordt dat wel anders.

ARM cpu's hebben nu al een tijdje 4 cores maar in het begin werd dat ook niet gebruikt. Sommige hebben er nu 8 maar dat wordt door veel applicaties ook niet benut ook alleen maar door specifieke applicaties. Dat is bij PC's niet anders.

Bij PC's begin je nu langzaam de een verschuiving te zien naar wat meer cores maar dat gaat heel langzaam. Ik ben zelf geen software dev maar heb begrepen dat goede multi thread ondersteuning in applicaties erg moeilijk in te bouwen is. AMD was in dat opzicht te vroeg. Het was nog niet de tijd voor veel zwakkere cores. En ook vandaag de dag is single thread performance nog heel belangrijk omdat maar veel applicaties 1-2 cores gebruiken. Gelukkig zijn er ook steeds meer die wel meer dan 4 cores benutten. Maar het gaat erg langzaam.
Dat is niet zo. Kijk je ontwikkeld een applicatie niet voor 2 of 4 cores. Je maakt je applicatie zo dat je zoveel mogelijk workloads over verschillende threads programmeert. Afhankelijk van je hardware kan de software dus de threads over de cores verdelen of alle threads achtereen door dezelfde core laten afhandelen. Omdat x86 pas recent meerdere cores gebruikt zijn alle legacy frameworks niet gemaakt om de applicaties multithreaded the programmeren. Als je dat dan wilt doen ligt dat helemaal bij jouzelf als ontwikkelaar. Als je dan merkt dat elke core tegenwoordig op 3GHz draait en je app dus perfect werkt, ga je die moeite niet doen.

We kunnen hier misschien verder over doorgaan in een apart topic als je wil want we gaan nu ver van de GPU's af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chaoscontrol schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:40:
[...]

Dat is niet zo. Kijk je ontwikkeld een applicatie niet voor 2 of 4 cores. Je maakt je applicatie zo dat je zoveel mogelijk workloads over verschillende threads programmeert. Afhankelijk van je hardware kan de software dus de threads over de cores verdelen of alle threads achtereen door dezelfde core laten afhandelen. Omdat x86 pas recent meerdere cores gebruikt zijn alle legacy frameworks niet gemaakt om de applicaties multithreaded the programmeren. Als je dat dan wilt doen ligt dat helemaal bij jouzelf als ontwikkelaar. Als je dan merkt dat elke core tegenwoordig op 3GHz draait en je app dus perfect werkt, ga je die moeite niet doen.

We kunnen hier misschien verder over doorgaan in een apart topic als je wil want we gaan nu ver van de GPU's af.
Ik bedoel hetzelfde. Maar als de hardware die consumenten gebruikt maar veelal 1-4 thread heeft is het voor een dev niet interessant te optimaliseren voor meer dan dat. Bij telefoons hebben zelfs midrange CPU's 4-8 threads dus het is daar interessanter daar moeite voor te doen. Consoles Idem die maken ook beter gebruik van meer threads moet daar ook wel om goede prestaties te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dstyle_nl
Ik snap het heus wel, alleen wordt er dan specifiek voor deze apparaten ontwikkeld. Zodra er echte rekenkracht nodig is voor o.a rendering worden er joekels van videokaarten edg ingezet. En het inzetten van ARM is wat anders dan dat het in je broekzak zit.
chaoscontrol schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:11:
[...]

Ook in de datacenters zien we steeds meer ARM en alternatieve oplossingen. Dat is gewoon zuiniger (dus goedkoper, dus interessanter). Dit is een ontwikkeling die ontzettend hard gaat op het moment maar als consument die je dat alleen terug in de mobiele markt (tablet, telefoons e.d.). Vergis je niet dat dit nog wel eens ontzettend hard kon gaan wanneer ze eenzelfde performance kunnen bieden voor minder verbruik. (Misschien gaat het dan wel net zo hard als Nvidia vs AMD :D, snapje, want stroomverbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat geld ook voor eigenlijk alle moderne zware games, alleen de single thread performance was van het begin af aan al te laag van deze CPU en daar zit je nog steeds mee. We zitten nu echter bij zowel AMD als Intel aan een vrij vergelijkbare single thread performance welke de komende jaren ook niet veel hoger zal worden. Daarom is een moderne hexacore of zelfs octocore nu wel een goede game CPU en toen niet. Zelf heb ik naar mijn weten ook nooit een FX-8000 serie aangeraden, was gewoon niet interessant als game CPU.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:41
D0gtag schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:41:
[...]
Even ter verduidelijking, intel heeft 12.4miljard r&d in 2016 besteed, dat is meer dan amd per jaar binnenkrijgt aan inkomsten ~4miljar 2016. Als iemand AMD in leven houd is het intel en nV, anders hebben ze te maken met monopolie wetgeving.
Dit punt wordt wel vaker gemaakt en is natuurlijk voor een deel waar. Alleen doet Intel veel meer dan allen cpu's, ze maken ook netwerk chips, ssd's etc.. Er gaat ook een gigantische hoeveelheid van het research budget naar onderzoek van nieuwe procedés, in tegenstelling tot AMD heeft Intel wel nog eigen fabs.
Dat ze 3-4x zoveel aan cpu research besteden wil ik best geloven, maar niet het totale bedrag wat jij noemt.

Dit geldt natuurlijk ook in mindere mate voor Nvidia.

Laat niet weg dat het nog steeds knap is dat AMD zo veel leuks kan uitbregen met het research budget wat ze hebben.

Edit:
D0gtag schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:16:
[...]
Klopt ze hebben met Pascal duidelijk stappen gezet. Ze hebben in DX12 nu dezelfde performance als in DX12, bij Kepler en Maxwell had je vaak negatieve performance. Ook al ben ik een AMD "fanboy" dan ga ik nog geen informatie verdraaien, eerlijk is eerlijk toch ;)?
(toch krijgt Nvidia nooit mijn geld als ik het kan voorkomen :P).
DX12 mits goed geimplementeerd is wel in het voordeel van AMD, maar niet meer de grote percentages die we in de Kepler/Maxwell dagen zagen.

Het is ook goed om te zien dat game ontwikkelaars met die inovatie meegaan, de nieuwe Wolfenstein en Farcry 5 gaan van nieuwe features gebruiken. Scheelt natuurlijk ook dat de PS4 Pro ook een aantal van die features ondersteunt, geeft een grotere incentive.

Nog een kleine edit, in mijn post geef ik ook aan dat de DX12 wins van Nvidia ook meteen gameworks titels zijn, dus het is niet meer dan logisch dat ze daar winnen.

[ Voor 40% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 08-08-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Ik zie op Reddit al screenshots voorbij komen van prijzen. Best pittig nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 17:57
Astennu schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:46:
[...]

Nou nee daar ben ik het niet mee eens. Als het echt zo erg is dat alle bedrijven en dus mensen dat soort smerige dingen doen verdienen wij het niet meer als mensheid om te bestaan. Ik heb het al niet zo op al het bedrog in de wereld maar ik heb nog wel hoop dat er genoeg mensen en bedrijven zijn die niet alleen maar aan zichzelf denken. AMD zal vast wel eens wat verkeerd gedaan hebben maar niet op de schaal van nVidia en Intel, Microsoft of Nokia. Anders was dat allang naar buiten gekomen zoals bij die andere bedrijven.

Vind je het DX12 argument zwak? ga dan eens het nVidia topic terug lezen ten tijden van de GTX680 launch. nVidia's zo genaamde betere DX12 support was helemaal de bom. We weten allemaal hoe dat afgelopen is.... Async compute wat nVidia niet had en AMD wel ondanks het lagere support level maakte veel meer verschil dan de features die nVidia had. Alleen met Gameworks konzen ze er voor zorgen dat ze zelf voordeel hadden en AMD benadeelde.

En zie hoe goed een oude 7970 het nog doet in games van vandaag de dag. Daar kan je nog prima mee gamen. Dus dat featureproof onzin is is gewoon niet waar. Wellicht voor jou niet interessant als je elke 1-2 jaar een nieuwe kaart koopt maar genoeg mensen die er langer mee doen.

En als een bedrijf niet presteert moet je gewoon tenonder is in het geval van AMD grote onzin. Ga eens terug kijken naar alle rechtzaken rondom de monopolie van Intel wat ze gedaan hebben om OEM's en leveranciers om te kopen. AMD heeft de kans nooit gekregen. Al die rechtzaken zijn gewonnen. Veel door staten vs intel. Een door AMD zelfs vs Intel. Maar ze hadden het geld niet om alles aan te vechten want die zaken lopen jaren doordat Intel het opzettelijk liep op te rekken. Ga je eerst maar eens helemaal inlezen voordat je daar iets over zegt dan denk je wel anders.
Wij als consument zijn daar nu allemaal door benadeeld hebben nu te trage en veel te dure CPU's omdat AMD nooit genoeg marktaandeel heeft kunnen halen.
AdoreTV heeft er een mooie samenvatting van dat geeft wel aan hoe ernstig het is. En de schade is al gedaan. Het is in mijn ogen een Wonder dat ze nog met zo iets als Ryzen en Vega op de proppen kunnen gooien gezien de budgetten die Intel en nVidia in ontwikkeling steken.

Dus ik zou zeggen probeer een beetje verder te kijken dan de marketing van de bedrijven. Als je als consumenten volop bij bedrijven koopt die niet netjes handelen stimuleer je dat gedrag alleen maar.
In de tijden dat AMD wel goede producten had: betere prestatie, lager verbruik en lagere prijs. Kochten mensen ook Intel. Veel al door gestoken kaart + stuk marketing.
Bij nVida hetzelfde maar daar vooral goede marketing maar ook wel game dev's omkopen door features te schrappen en op bepaalde manieren programmeren die extra negatief zijn voor AMD hardware, ook niet optimaal voor nVidia hardware maar die had een kleinere performance hit. Ook hier weer zijn gamers de dupe we hadden betere prestaties en meer features in de game engines kunnen hebben.

En als je het na alles gelezen te hebben het er nog niet mee eens bent en vind dat AMD failliet moet gaan prima dat mag. Maar ga over een paar jaar dan ook niet zeuren als budget processors al 300 euro kosten en een topmodel op dat moment 5000-7000 euro kost. En er amper vooruitgang is op jaar basis. Want dat is wat je krijgt als er geen concurrentie is. Nogmaals in de CPU markt hebben we het al 5 jaar op rij gezien. GPU markt gelukkig nog niet omdat AMD voldoende mee kon komen.
Tl;dr :-p

Wat ik niet volg is je redenering over bedrog. Het zijn bedrijven met belangen, aandeelhouders, etc. Ik vermoed dat je een probleem hebt met monopolie/oligopolie situaties want daar voldoen de bedrijven aan die je benoemt. Of ben je echt van mening dat de oneerlijke mensen allemaal verzameld zijn binnen deze clubsen intel daardoor als een soort bewust entiteit oneerijk is? Het voet voor mij aan dat je nog jong bent en niet hebt meegedraaid in dit soort branches, maar kan er natuurlijk naast zitten.

Systemisch denk ik dat iedereen het er hier over eens is dat concurrentie in een kapitalistische innovatieve omgeving goed is voor de consument. Probleem is dat er enorme toetredingsdrempels zijn. Ik vermoed dat zelfs een Nelie hier op dit moment geen verandering in kan brengen muv wat boetes opleggen om wat van de additionele monopolie winsten te skimmen voor het volk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlpls
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 09:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

ik denk dat voor Nederlandse prijzen je beter nog kunt wachten op de Duitse prijzen. Lijkt mij dat die beter te vergelijken zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zo te zien kan je beter een 1080Ti kopen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
flessuh schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:40:
[...]

ik denk dat voor Nederlandse prijzen je beter nog kunt wachten op de Duitse prijzen. Lijkt mij dat die beter te vergelijken zijn
Zou neerkomen op €800+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlpls
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 09:51
flessuh schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:40:
[...]

Oh, zeker weten! :) Maar toch, wat een geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Nee maar dit zijn wel prijs listings die mensen af kunnen schrikken.

Voor zelfde geld krijg je ook hier dat de prijs met release naar beneden knalt zoals met de FE.
En ja, dit zijn uit Nieuw zeeland (heel duur) en de UK (geen idee hoe duur momenteel vergeleken Nederland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 11:08
Wauw, pittig... Ik geloof niet dat dit de prijzen zullen gaan worden als ze in de winkel liggen. Duurder dan een 1080Ti met 1080 performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Randleman schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:49:
Wauw, pittig... Ik geloof niet dat dit de prijzen zullen gaan worden als ze in de winkel liggen. Duurder dan een 1080Ti met 1080 performance?
De prijs van de RX 580 is nog steeds hoog, dus de kans is aanwezig dat de prijzen wel zo hoog zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Joppiesaus2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:39:
[...]

Tl;dr :-p

Wat ik niet volg is je redenering over bedrog. Het zijn bedrijven met belangen, aandeelhouders, etc. Ik vermoed dat je een probleem hebt met monopolie/oligopolie situaties want daar voldoen de bedrijven aan die je benoemt. Of ben je echt van mening dat de oneerlijke mensen allemaal verzameld zijn binnen deze clubsen intel daardoor als een soort bewust entiteit oneerijk is? Het voet voor mij aan dat je nog jong bent en niet hebt meegedraaid in dit soort branches, maar kan er natuurlijk naast zitten.

Systemisch denk ik dat iedereen het er hier over eens is dat concurrentie in een kapitalistische innovatieve omgeving goed is voor de consument. Probleem is dat er enorme toetredingsdrempels zijn. Ik vermoed dat zelfs een Nelie hier op dit moment geen verandering in kan brengen muv wat boetes opleggen om wat van de additionele monopolie winsten te skimmen voor het volk.
Ik vind mezelf helaas niet jong meer :D was dat nog maar zo :P (nu is jong relatief maar 30+ vind ik niet heel jong meer :P) Maar ik vind dat je wel erg veel aannames doet.

En je begrijpt mij helemaal verkeerd. Ik zeg niet dat iedereen bij Intel oneerlijk is. Maar wel dat dat bedrijf heel veel dingen heeft gedaan waardoor de concurrentie opzettelijk buitenspel gezet is op manieren die volgens de wet verboden zijn. Gezien de rechtszaken die gewonnen zijn mag het duidelijk zijn dat de rechters het daar ook mee eens zijn. Het probleem is echter de schade vergoeding was een lachertje ten opzichte van het geld wat Intel alleen Dell al betaalde om er voor te zorgen dat Dell geen Intel ging verkopen. En dan hebben we het nog niet eens over alle andere oems en leveranciers die ook geld van intel kregen. Dell kreeg op een punt bijna een miljard per kwartaal van Intel. Een schade vergoeding van bijna 2 miljard aan AMD slaat nergens op gezien de geleden schade en de omvang van omkoping. Het was voor Intel bijna een zakcentje. Maar AMD kon niet anders want die waren door hun geld heen na jaren lang in een juridische strijd verwikkeld te zijn en ondertussen proberen het bedrijf boven water te houden. Voor Intel gezien de omzet geen enkel probleem om dat soort bedragen uit te geven.
Vooral het bestuur zal invloed gehad hebben op deze gang van zaken. Maar het gebeurd al sinds 1982 dus het is niet dat ze dit een keer kort hebben gedaan ze lopen jaren lang de boel te verzieken op manieren die niet rechtsgeldig zijn maar komen er elke keer te makkelijk mee weg. En kunnen door slim gebruik te maken van de wet een oordeel door de rechter zo 5 jaar uit stellen en ondertussen gewoon door gaan met de praktijken. Dit is in het verleden meerdere malen gebeurd en daardoor is AMD zo klein gebleven want ondanks dat hadden regelmatig zeer goede producten. 468 DX4, K7 en K8 zijn daar voorbeelden van.

En een "eerlijk" verkregen monopolie is ook niet wenselijk maar al anders dan wat hier gebeurd.

AMD moet helaas de R&D budgetten voor CPU en GPU delen en die samen zijn vele malen minder dan wat Intel en nVidia voor hun CPU's en GPU's hebben.
Maar goed koop gedrag van consumenten ga je niet zo maar veranderen. Intel en nVidia hebben nu gewoon een erg goede naam, genoeg consumenten gaan er blindelings voor ook al zijn er alternatieven die beter zijn. Iedereen mag dat natuurlijk zelf kiezen echter kan dit op de lange duur wel gevolgen hebben.

De RX480 heeft het niet slecht gedaan echter lijkt nVidia het de 1060 helaas weer beter gedaan te hebben.

En mensen wat betreft de Vega prijzen. Heb geduld! prijzen in andere landen =! aan nederland.
Dit soort initiële prijzen zijn heel vaak gigantisch opgeblazen en dan valt het op de dag van release relatief mee en zitten ze redelijk dicht op de MSRP.
Daar na kunnen ze wel hard stijgen als de vraag groot is dus houd dat wel in je achterhoofd.

Prijs indicatie voor de H2O versie zou op dit moment op het niveau van de 1080Ti zijn en dat kan wel kloppen die heeft ook een MSRP van 699 dollar. De 14e gaan we het zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 08-08-2017 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
ArcticWolf schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:51:
[...]

De prijs van de RX 580 is nog steeds hoog, dus de kans is aanwezig dat de prijzen wel zo hoog zijn.
Dan gaat er toch geen enkele Vega 64 verkocht worden? Behalve enkele reviewers of mensen met een heel groot AMD hart :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Astennu schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:54:
[...]

Ik vind mezelf helaas niet jong meer :D was dat nog maar zo :P (nu is jong relatief maar 30+ vind ik niet heel jong meer :P) Maar ik vind dat je wel erg veel aannames doet.

En je begrijpt mij helemaal verkeerd. Ik zeg niet dat iedereen bij Intel oneerlijk is. Maar wel dat dat bedrijf heel veel dingen heeft gedaan waardoor de concurrentie opzettelijk buitenspel gezet is op manieren die volgens de wet verboden zijn. Gezien de rechtszaken die gewonnen zijn mag het duidelijk zijn dat de rechters het daar ook mee eens zijn. Het probleem is echter de schade vergoeding was een lachertje ten opzichte van het geld wat Intel alleen Dell al betaalde om er voor te zorgen dat Dell geen Intel ging verkopen. En dan hebben we het nog niet eens over alle andere oems en leveranciers die ook geld van intel kregen. Dell kreeg op een punt bijna een miljard per kwartaal van Intel. Een schade vergoeding van bijna 2 miljard aan AMD slaat nergens op gezien de geleden schade en de omvang van omkoping. Het was voor Intel bijna een zakcentje. Maar AMD kon niet anders want die waren door hun geld heen na jaren lang in een juridische strijd verwikkeld te zijn en ondertussen proberen het bedrijf boven water te houden. Voor Intel gezien de omzet geen enkel probleem om dat soort bedragen uit te geven.
Vooral het bestuur zal invloed gehad hebben op deze gang van zaken. Maar het gebeurd al sinds 1982 dus het is niet dat ze dit een keer kort hebben gedaan ze lopen jaren lang de boel te verzieken op manieren die niet rechtsgeldig zijn maar komen er elke keer te makkelijk mee weg. En kunnen door slim gebruik te maken van de wet een oordeel door de rechter zo 5 jaar uit stellen en ondertussen gewoon door gaan met de praktijken. Dit is in het verleden meerdere malen gebeurd en daardoor is AMD zo klein gebleven want ondanks dat hadden regelmatig zeer goede producten. 468 DX4, K7 en K8 zijn daar voorbeelden van.

En een "eerlijk" verkregen monopolie is ook niet wenselijk maar al anders dan wat hier gebeurd.

AMD moet helaas de R&D budgetten voor CPU en GPU delen en die samen zijn vele malen minder dan wat Intel en nVidia voor hun CPU's en GPU's hebben.
Maar goed koop gedrag van consumenten ga je niet zo maar veranderen. Intel en nVidia hebben nu gewoon een erg goede naam, genoeg consumenten gaan er blindelings voor ook al zijn er alternatieven die beter zijn. Iedereen mag dat natuurlijk zelf kiezen echter kan dit op de lange duur wel gevolgen hebben.

De RX480 heeft het niet slecht gedaan echter lijkt nVidia het de 1060 helaas weer beter gedaan te hebben.
Fair enough. Maar valt dit niet allemaal binnen normale bedrijfsvoering waarin de grootste partij binnen wettelijke grenzen probeert haar voorsprong te pakken en behouden? Zoals ik het interpreteer is deze situatie echt onwenselijk (want te weinig concurrentie). Ja ze worden af en toe op de vingers getikt. Maar komt naar mijn idee niet in de buurt van volkswagen waarbij het hele managementlaag willens en wetens de wet aan het overtreden is. De vraag is dus, is toename in concurrentie uberhaupt wel mogelijk in deze specifieke markt? Dat lijkt me de echte oplossing voor dit 'probleem' toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Joppiesaus2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:00:
[...]

Fair enough. Maar valt dit niet allemaal binnen normale bedrijfsvoering waarin de grootste partij binnen wettelijke grenzen probeert haar voorsprong te pakken en behouden? Zoals ik het interpreteer is deze situatie echt onwenselijk (want te weinig concurrentie). Ja ze worden af en toe op de vingers getikt. Maar komt naar mijn idee niet in de buurt van volkswagen waarbij het hele managementlaag willens en wetens de wet aan het overtreden is. De vraag is dus, is toename in concurrentie uberhaupt wel mogelijk in deze specifieke markt? Dat lijkt me de echte oplossing voor dit 'probleem' toch?
Er zijn meerdere rechtzaken geweest en die heeft intel allemaal verloren. Dus wat Intel heeft gedaan was niet binnen de genzen van de wet. Maar ze zijn er met lage boetes van af gekomen. Bedrag was wel hoog maar bv veel minder dan wat intel uit gaf aan omkoping.
Als je er meer van wilt weten kijk dit filmpje eens:
YouTube: Intel - Anti-Competitive, Anti-Consumer, Anti-Technology.

Dat is wel een samenvatting van wat er gebeurd is.

En met je volkswagen vergelijking ik denk dat dit vergelijkbaar is. Maar dan in een andere markt. En mensen worden indirect getroffen doordat de concurrentie buiten spel gezet wordt. Bij VW kregen mensen een product wat niet aan de afgesproken eisen voldeed. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de top van intel er niet van af wist. Zeker gezien de bedragen. (worden ook in het filmpje genoemd.) het is ongelooflijk hoeveel geld intel uitgegeven heeft voor het omkopen van bedrijven. Intel is qua naam gewoon minder bekend dan VW en daarom hoor je er weinig over en wordt er ook minder aandacht aan besteed.

AdoreTV geeft een samenvatting maar die dingen die hij noemt zijn ook bewijzen voor te vinden op het net en in documenten over de rechtzaken. Dus hij heeft het niet zelf verzonnen dit is gewoon een samenvatting van al het bewijs wat er al is.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 08-08-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Astennu schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:13:
[...]

Er zijn meerdere rechtzaken geweest en die heeft intel allemaal verloren. Dus wat Intel heeft gedaan was niet binnen de genzen van de wet. Maar ze zijn er met lage boetes van af gekomen. Bedrag was wel hoog maar bv veel minder dan wat intel uit gaf aan omkoping.
Als je er meer van wilt weten kijk dit filmpje eens:
YouTube: Intel - Anti-Competitive, Anti-Consumer, Anti-Technology.

Dat is wel een samenvatting van wat er gebeurd is.

En met je volkswagen vergelijking ik denk dat dit vergelijkbaar is. Maar dan in een andere markt. En mensen worden indirect getroffen doordat de concurrentie buiten spel gezet wordt. Bij VW kregen mensen een product wat niet aan de afgesproken eisen voldeed. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de top van intel er niet van af wist. Zeker gezien de bedragen. (worden ook in het filmpje genoemd.) het is ongelooflijk hoeveel geld intel uitgegeven heeft voor het omkopen van bedrijven. Intel is qua naam gewoon minder bekend dan VW en daarom hoor je er weinig over en wordt er ook minder aandacht aan besteed.

AdoreTV geeft een samenvatting maar die dingen die hij noemt zijn ook bewijzen voor te vinden op het net en in documenten over de rechtzaken. Dus hij heeft het niet zelf verzonnen dit is gewoon een samenvatting van al het bewijs wat er al is.
Ik lees nu idd nogal wat dingen die ik niet eerder had gelezen. Dit lijkt inderdaad op een breedgedragen managementstijl van fraude en niet een op zichzelfstaand incident of 'grijs gebied' achtige business practices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Randleman schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:57:
[...]

Dan gaat er toch geen enkele Vega 64 verkocht worden? Behalve enkele reviewers of mensen met een heel groot AMD hart :9
Miners... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joppiesaus2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:18:
[...]

Ik lees nu idd nogal wat dingen die ik niet eerder had gelezen. Dit lijkt inderdaad op een breedgedragen managementstijl van fraude en niet een op zichzelfstaand incident of 'grijs gebied' achtige business practices.
In dat geval zeker de video kijken dan krijg je ook ook samenvattingen over de zaken en wat er ongeveer gebeurd is in die zaak. Ik wist een aantal dingen al maar een aantal ook niet en de omvang had ik helemaal onderschat. Ik schrok van de bedragen tov de boete.

Heb daardoor alleen maar meer bewondering dat AMD nog zulke producten neer kan zetten. En ben dus al lange tijd erg benieuwd naar Vega. Zeker omdat dit ook de grootste architectuur verandering is sinds GCN1.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:58:
[...]

Dit punt wordt wel vaker gemaakt en is natuurlijk voor een deel waar. Alleen doet Intel veel meer dan allen cpu's, ze maken ook netwerk chips, ssd's etc.. Er gaat ook een gigantische hoeveelheid van het research budget naar onderzoek van nieuwe procedés, in tegenstelling tot AMD heeft Intel wel nog eigen fabs.
Dat ze 3-4x zoveel aan cpu research besteden wil ik best geloven, maar niet het totale bedrag wat jij noemt.

Dit geldt natuurlijk ook in mindere mate voor Nvidia.

Laat niet weg dat het nog steeds knap is dat AMD zo veel leuks kan uitbregen met het research budget wat ze hebben.

Edit:

[...]

Klopt ze hebben met Pascal duidelijk stappen gezet. Ze hebben in DX12 nu dezelfde performance als in DX12, bij Kepler en Maxwell had je vaak negatieve performance. Ook al ben ik een AMD "fanboy" dan ga ik nog geen informatie verdraaien, eerlijk is eerlijk toch ;)?
(toch krijgt Nvidia nooit mijn geld als ik het kan voorkomen :P).
DX12 mits goed geimplementeerd is wel in het voordeel van AMD, maar niet meer de grote percentages die we in de Kepler/Maxwell dagen zagen.

Het is ook goed om te zien dat game ontwikkelaars met die inovatie meegaan, de nieuwe Wolfenstein en Farcry 5 gaan van nieuwe features gebruiken. Scheelt natuurlijk ook dat de PS4 Pro ook een aantal van die features ondersteunt, geeft een grotere incentive.

Nog een kleine edit, in mijn post geef ik ook aan dat de DX12 wins van Nvidia ook meteen gameworks titels zijn, dus het is niet meer dan logisch dat ze daar winnen.
Waar je hart ligt is aan jou, wat me stoort is de misinformatie om je team beter te laten lijken dan het is.
(niet perse aan jouw persoonlijk)
De titels waar AMD wint zijn natuurlijk titels als doom (geoptimaliseerd voor AMD's kaarten) het mes snijd twee kanten. Dat nvidia een SDK uitbrengt voor zijn gpu's is gewoon netjes, game developers kunnen kiezen of ze dat gebruiken. Het feit is dat nV een groot marktaandeel heeft en game developers daarom kiezen voor die SDK.
De meeste games zijn al geschikt voor AMD(ports van ps/xbox) en de meeste games spelen prima zonder nvidia gpu, de meeste optimalisatie ligt bij eye candy(en Physics) en in mindere mate hogere fps.

Niet alle problemen komen door nV, en ik geloof best dat AMD zijn problemen in de schoenen van nV schuift, de waarheid ligt altijd in het midden. (dito game performance en voordeel van AMD's hardware in consoles vvs gamewokrs titels)
This was swiftly followed by a Reddit reply from Nvidia's GameWorks director Rev Lebaredian saying, "PhysX within Project Cars does not offload any computation to the GPU on any platform, including Nvidia. I'm not sure how the OP [original post] came to the conclusion that it does, but this has never been claimed by the developer or us; nor is there any technical proof offered in this thread that shows this is the case."
Ik lees te veel onderbuik gevoelens en te weinig bron vermelding.

Gamedevelopers willen niet dat een SDK hun game performance verminderd bij b.v. AMD kaarten, omdat dit ook gewoon betalende klanten zijn en zij hun naam door het slijk gehaald zien worden omdat er twee andere partijen in de clinch liggen.

Het punt van research intel, op die schaal doe je meteen aan schaalvergroting, het onderzoek naar netwerkchips heeft ook voordeel voor cpu's en andersom. AMD geeft iets van 400miljoen uit aan r&d voor cpu en gpu's. intel heeft ze eigen fabs inderdaad, maar als jij je eigen processen ontwikkeld voor je fabs aan de hand van jouw chipontwerp is toch wel een redelijk groot voordeel. Het punt is dus dat intel een slapende reus is en AMD het nooit gaat winnen met korte termijn overwinningen (ryzen nu).
Intel zou AMD volledig uit het veld kunnen beconcurreren als ze dat zouden willen, wat ik niet geloof (zie afgelopen jaren). AMD overleeft het echt niet bij de gratie van zijn fans, dat slaat gewoon nergens op. (je kan er de financiële gegevens van inzien).
hubhib schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:17:
[...]

Je hebt het over een enorme vraag vanuit het bedrijfsleven naar GPU's en komt dan met een steam survey, hoe moet je het verband daartussen zien dan?

En daarnaast, het merendeel van de consumenten koopt niet wat snel en goed is. Piet heeft 800 euro en wil graag een spelletje spelen. Piet koopt daarom een PC van 800 euro met een Pentium en een GeForce, want hij heeft van de buurman gehoord dat GeForce de beste hardeschijf is die er is. Dat is het merendeel van de consumenten.

En Pascal kwam een jaar geleden uit. Niet bijna twee jaar geleden. En mijn Maxwell kaart komt van September 2014. Kun jij tijdreizen? _/-\o_
Niet:
Nvidia maakt niet alleen kaarten voor games, er is een enorme vraag naar gpu kracht (uit het bedrijfsleven),
<---(comma, vervolg zin)--> ik geloof dat de 1080 en 1080ti iets van 2% van de totale verkoop van nV, gpu's is. <----(zie steam survey)-= slaat dus op 2% van totale verkoop zijn 1080 en ti, wat aantoonbaar is met steam survey. Met andere woorden voor de highend gamekaarten is chip productie niet zo interessant.

Correctie pascal kwam iets iets meer dan een jaar geleden uit 24mei 2016 om precies te zijn dus iets meer dan een jaar dat klopt. 970 deed ik uit het hoofd maar was inderdaad september 2014, maar het gaat natuurlijk om het 2014 getal. my bad. Het ging dus om die periode dat nV eigenlijk geen concurrentie meer had en nu al helemaal niet meer. In de servermarkt is efficiency zeker wel een hot topic en daarbij scoor nV gewoon hoger (als jij 10k van deze kaarten hebt is 100 watt verschil enorm. Stroom kosten alleen al.)

Waarom kijk je neer op mensen? vervolgens aangeven dat je een hogere ethisch beseft hebt en daarom voor opensouce kiest ipv closed. Dus de reden dat iedereen nV kiest is gewoon omdat mensen dom zijn, uh uh, goed argument om voor nV te gaan. Welk grote voordeel heb jij van opensource gekregen? behalve dat het ethisch goed is. Sinds 2013 is nV begonnen meer opensource te ondersteunen(eigen drivers), maar dat zal wel niet erkend worden of te weinig (drivers blijven closed). Je kan het ook zien als: AMD komt er goedkoop af met opensource drivers, het is maar uit welke hoek je kijkt.
Hier trouwens de revenue van nV en zie de toename in alles buiten gaming om (wat zelfs afneemt)
The star of the show was data center revenue, which grew to $409 million, up from $143 million in the prior-year quarter, an increase of 186%
Ik kan inderdaad tijdreizen, bewijs maar het tegendeel :9

Prijzen Uk zijn redelijk vergelijkbaar bij ons. Dus als dit de UK prijzen zijn... wow. just wow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:41
Ik ga de hele gameworks discussie niet nog een keer aanhalen, het is in ieder gevan anti consumer. Het werkt ook tegen Nvidia klanten, of zijn mensen Witcher 3 vergeten die GameWorks bevatte. Dat hairworks draaide inderdaad slecht op AMD kaarten, maar het draaide net zo slecht op Nvidia kaarten (Kepler en ouder).
Stoute klanten, hadden ze maar een Maxwell kaart moeten kopen, dan hadden ze nergens last van :+. Dat het met tesselation op 8-16x er net zo goed uit ziet en het dan wel draait laten we even achterwege. Meer tesselation is beter, dus 64x! Dus meer polygons in een stukje haar dan er pixels beschikbaar zijn om ze op te tekenen }:O.

Er zijn genoeg voorbeelden op internet te vinden waarin GameWorks dingen gewoon shady doet. Wil je er wat meer van weten, dan moedig ik iedereen aan om hier zelf wat op onderzoek op te gaan.
Je kan ook een van de eerdere CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdisussietopics openslaan om alle bronnen direct te vinden, kost even wat werk maar bespaart mij en andere om in de herhaling te vallen.
Gamedevelopers willen niet dat een SDK hun game performance verminderd bij b.v. AMD kaarten, omdat dit ook gewoon betalende klanten zijn en zij hun naam door het slijk gehaald zien worden omdat er twee andere partijen in de clinch liggen.
Dat is waar, alleen hebben de gamedevelopers het niet voor het zeggen. Als Ubisoft een dikke zak geld krijgt van Nvidia om GameWorks erin te bouwen dan moeten de gamedevelopers dat wel doen.
(dit laatste stukje is een geen hard feit, er zijn geen directe bewijzen).

Kleinere studios hebben niet de mankracht om van alles in te bouwen, als je dan een AMD of Nvidia engineer over de vloer krijgt die je daarmee helpt dan is dat enorm handig. Alleen wil Nvidia vaak GameWorks er ook in.

m.i. is het veel netter wat AMD doet, die stelt een aantal effecten beschikbaar en die zijn opensource.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
https://www.computerbase....on-rx-vega-64-preis-euro/

Was dit al bekend? Zie verder geen bron oid van waarde. €600 ligt in de lijn der verwachting voor de 64 als hij inderdaad net iets sneller is dan de 1080 lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dstyle_nl
Wat je vaak ziet is dat voor release aanbieders de pre-order voor veel meer geld online zetten. Niet de realtistische prijs dus. Wacht maar gewoon tot de 12e dan zul je zien dat het allemaal mee gaat vallen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

D0gtag schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:41:
[...]

A Voor het zelfde geld koopt intel imagination(power VR) en gaat een gooi doen naar de descrete gpu markt/deep learning markt. Gpu met optane geheugen.
Bye bye AMD.
Ja want de laatste keer dat ze dat probeerden (larabee) was zeer succesvol :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De prijzen staan gewoon in de topicstart, omdat AMD ze al bekend heeft gemaakt. 399 dollar voor Vega56 en 499 dollar voor het goedkoopste Vega64 model, dat is omgerekend ongeveer 400 en 500 euro inclusief btw.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:32:
De prijzen staan gewoon in de topicstart, omdat AMD ze al bekend heeft gemaakt. 399 dollar voor Vega56 en 499 dollar voor het goedkoopste Vega64 model, dat is omgerekend ongeveer 400 en 500 euro inclusief btw.
Moet je wel de early adopter fee even bij rekenen, of schaarste. ;)

€400 zal op termijn gebeuren voor RX Vega 56 denk/hoop ik, maar nu nog even niet. Komen er dan mooie koelers, en 1600Mhz boost, dan heb je denk ik een winnaar. Ik vermoed ook dat het qua prijzen ook uit elkaar kan gaan lopen tussen Vega 56 en Vega 64. Dit vanwege alle Vega 64 modellen van AMD die een veelvoud per kaart opleveren terwijl Vega 56 chips er alleen voor Apple en RX zijn. Het zou mij niks verbazen als Vega 64 duurder uit gaat vallen, en dit voor langere tijd ook zo blijft. RX Vega 64 LE en AIO al helemaal gezien de kans dat deze chips binned zijn.

@Sp3ci3s8472 The Witcher 3 heeft ook een AMD patch gehad. Blijft staan dat Gameworks mij nog steeds een aantal frames kosten, en dus staat dit uit. Ik vind 5 frames op iets meer dan 60 onacceptabel voor wat haar effecten. Had tesselation ook geforceerd op x8 bij de Radeon instellingen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

net iets er over als het 1 op 1 zou zijn. Helaas blijkt het dat nooit te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:50

The Chosen One

Zie signature!

550-600 voor 3rd party air cooler Rx64 modellen realistisch of moet ik nog hoger gaan denken met early addopter erbij?

[ Voor 3% gewijzigd door The Chosen One op 08-08-2017 17:44 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Ik moet het nog zien, RX580 kaarten zijn in de winkel €400 en dan zullen Vega56 kaarten ook €400 zijn.
Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:17:
[...]

Ja want de laatste keer dat ze dat probeerden (larabee) was zeer succesvol :+
Dat was een eigen ontwerp, enig idee waarom AMD ati heeft overgekocht? GPU ontwerp is een vak apart.
Larrabee was geen succes maar wel een gaaf idee, ik vraag me af wat het geworden zou zijn als ze hadden doorgezet.
Ik geef nu specifiek aan het kopen van tech, powerVR is geen n00b op het gebied van gpu's (apples Ax cpu's) en icm intel's resources toch wel een geduchte concurrent kan worden.
Zie prestaties apple a10x best knap met zo weinig vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien nog de update van Relive erin verwerken? Dat werd recent verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nature schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:49:
Ik moet het nog zien, RX580 kaarten zijn in de winkel €400 en dan zullen Vega56 kaarten ook €400 zijn.
Hoe dan?
RX580 is veel duurder dan ze zouden moeten zijn door de mining craze. Ik vrees het ergste voor Vega, maar als AMD er in slaag om ze voor € 400 bij de gamers te krijgen, dan mogen de miners hun € 400 RX580's houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:41:
[...]

Moet je wel de early adopter fee even bij rekenen, of schaarste. ;)
Dat zal de prijs na launch opdrijven, met launch zie je altijd de juiste prijzen die bij schaarste erna gaan stijgen.
flessuh schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:41:
[...]

net iets er over als het 1 op 1 zou zijn. Helaas blijkt het dat nooit te zijn ;)
Is eigenlijk altijd zo, noem maar eens een voorbeeld waarbij het niet zo is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:21:
[...]

Dat zal de prijs na launch opdrijven, met launch zie je altijd de juiste prijzen die bij schaarste erna gaan stijgen.
Tenzij voor de launch al bekent is dat er grote schaarste is. Dan zal er meteen hoog ingezet worden. Verder is er ook wel een Vega hype wat niet zal helpen. Nee, ik ga voor hoog bij launch, en geleidelijk dalen naarmate beschikbaarheid duidelijker/beter is.

Valuta kan ook nog een rol gaan spelen. De pond is bijvoorbeeld de afgelopen maanden behoorlijk gedaald. Het verschil met de Euro is zo groot niet meer waardoor de prijs hier op termijn ook mee kan vallen. Zeker als de dollar ook blijft zakken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:16:
[...]

RX580 is veel duurder dan ze zouden moeten zijn door de mining craze. Ik vrees het ergste voor Vega, maar als AMD er in slaag om ze voor € 400 bij de gamers te krijgen, dan mogen de miners hun € 400 RX580's houden :+
Als het klopt dat de hash rate 2.5 x zo hoog is als de RX580 zal hij ook misschien wel 2.5 x zo duur zijn, dus €1000 als de miners dat willen betalen. Waarom niet, als een pikhouweel meer goud kan hakken zal hij duurder zijn dan een pikhouweel die minder goud kan hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:26:
[...]

Tenzij voor de launch al bekent is dat er grote schaarste is. Dan zal er meteen hoog ingezet worden. Verder is er ook wel een Vega hype wat niet zal helpen. Nee, ik ga voor hoog bij launch, en geleidelijk dalen naarmate beschikbaarheid duidelijker/beter is.
Zoals The Source al aangaf, AMD zal er voor zorgen dat de prijs bij launch op het punt is waar die hoort te zijn. Ze hebben ook niet voor niks deals met de verschillende webshops gesloten. Is daarnaast de laatste jaren altijd zo. Zelfs de RX 480 was niks anders, bij launch kon je de RX 480 4GB krijgen voor de beloofde 199 dollar (219 euro toen), maar al snel steeg de prijs toen die uitverkocht raakte.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:40:
[...]

Zoals The Source al aangaf, AMD zal er voor zorgen dat de prijs bij launch op het punt is waar die hoort te zijn. Ze hebben ook niet voor niks deals met de verschillende webshops gesloten. Is daarnaast de laatste jaren altijd zo. Zelfs de RX 480 was niks anders, bij launch kon je de RX 480 4GB krijgen voor de beloofde 199 dollar (219 euro toen), maar al snel steeg de prijs toen die uitverkocht raakte.
We zien dan wel. Eerst maar eens zien of ze in Nederland te krijgen zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:46:
[...]

We zien dan wel. Eerst maar eens zien of ze in Nederland te krijgen zijn. :+
Eerst zien wat de prestaties zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Trouwens wel apart dat AMD niet met een TR + Vega bundel komt.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
foppe-jan schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:11:
Trouwens wel apart dat AMD niet met een TR + Vega bundel komt.
Ik heb gekeken naar een TR systeem, maar ik koop een ryzen systeem. Met de TR kwam ik uit op 2k zonder GPU (of geheugen en ssd, daarbij komt dus ook een nieuwe voeding, eerder 2.7k), ik wacht wel tot ik het als bedrijfsuitgave kan opgeven. Prive wordt het een ryzen 7 maar ben wel benieuwd of de webshops eerder uitleveren als je vega koopt inclusief systeem in delen :)
Voorlopig lijkt 8 cores mij voldoende maar 16 cores en CAD O-) (of 32core epyc holy crap)
Hopelijk kan ik me zelf inhouden en geen TR aanschaffen, blijft zo mooi spul en onwerkelijk hoe snel het ineens is gegaan naar 8 en 16 cores. (nooit van mijn leven dat ik 2k uitgeef aan een 10core intel, maar kennelijk was het een succes)
De afgelopen jaren heb ik allerlei configuraties lopen te onderzoeken om 8 cores te krijgen voor een betere prijs dan Intel bood en met de recente specificaties en mijn eisen. Maar ryzen was het antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Tjonge, dat engadget artikel leest als sponsored content. Intel bracht de 18-cores niet naar HEDT om een vrij simpele reden -- ze verkopen ze voor 2x dat bedrag op de servermarkt. Maar goed, het gaat nu inderdaad ineens hard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
foppe-jan schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:58:
Tjonge, dat engadget artikel leest als sponsored content. Intel bracht de 18-cores niet naar HEDT om een vrij simpele reden -- ze verkopen ze voor 2x dat bedrag op de servermarkt. Maar goed, het gaat nu inderdaad ineens hard. :)
Ik heb het niet eens gelezen, ik zag het staan, las de eerste alinea's en vond het niet boeiend (behalve de quote over hoe goed de 10 core liep, want dat vond ik bijzonder -ongeloofwaardig).
Het bestestaat altijd in de comments :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Volgens mij komt de AMD RX Vega wel uit in Zweden? Dan kan ik er waarschijnlijk wel 1tje krijgen (als er genoeg voorraad is :') )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArcticWolf schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:48:
Volgens mij komt de AMD RX Vega wel uit in Zweden? Dan kan ik er waarschijnlijk wel 1tje krijgen (als er genoeg voorraad is :') )
Kun je hem beter bestellen uit Duitsland of de UK. Is nog goedkoper ook... (src: ik kom zelf nog wel eens in Zweden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ondertussen ook een Duitse prijs. €599 voor een normale RX Vega 64 van HiS. Dit is dus niet de LE kaart, maar de normale. Dit is met BTW, in de VS is deze $499. Denk dat een schatting van €499 voor RX Vega 56 dan ook wel realistisch is...

Let wel op dat dit een fabrieksprijs is, en niet een retailer, kan dus nog variëren. Als AMD haar prijsstrategie enigszins indicatief mag zijn voor Vega, dan gaat dit geen langzame kaart zijn, verre van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLr
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-08 13:31

nLr

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:43:
Ondertussen ook een Duitse prijs. €599 voor een normale RX Vega 64 van HiS. Dit is dus niet de LE kaart, maar de normale. Dit is met BTW, in de VS is deze $499. Denk dat een schatting van €499 voor RX Vega 56 dan ook wel realistisch is...

Let wel op dat dit een fabrieksprijs is, en niet een retailer, kan dus nog variëren. Als AMD haar prijsstrategie enigszins indicatief mag zijn voor Vega, dan gaat dit geen langzame kaart zijn, verre van.
Doe ik het voor, wou voor de WC en LE gaan maar dan wordt het te gek, en zal niet aan te komen zijn. Doe deze dan maar in winkelmandje...

Toch maar de duitse amazon in de gaten houden ?

Ryzen 7800X3D| ASUS TUF GAMING X670E-PLUS | MSI RTX4080 Gaming Trio X 16GB | LG GP95R | 32GB DDR5 6000 F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR | Samsung 970 Evo Plus | NZXT H710i | NZXT Kraken x73 | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nLr schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:46:
[...]

Doe ik het voor, wou voor de WC en LE gaan maar dan wordt het te gek, en zal niet aan te komen zijn. Doe deze dan maar in winkelmandje...

Toch maar de duitse amazon in de gaten houden ?
Zou toch eerder gaan kijken naar de Vega 56. In de regel zijn AMD cut down kaarten, prijstechnisch en prestatietechnisch veel interessanter, met uitzonderingen daargelaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Paprika schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:31:
[...]

Kun je hem beter bestellen uit Duitsland of de UK. Is nog goedkoper ook... (src: ik kom zelf nog wel eens in Zweden)
En dan zijn de kaarten opeens weg of veel duurder :+ heb 2 weken lang een RX 580 geprobeerd te bemachtigen (voor een normale prijs)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArcticWolf schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:00:
[...]

En dan zijn de kaarten opeens weg of veel duurder :+ heb 2 weken lang een RX 580 geprobeerd te bemachtigen (voor een normale prijs)...
Duitsers doen geen stomme prijzen trucjes. Dat gebeurt alleen met NL webshops :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer concurrentie in Duitsland en hierdoor een betere service en betere prijzen?
Paprika schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:31:
[...]

Buildzoid heeft zijn mening over de referentiekaart gegeven: "Don't buy it! The blower cooler is crap, less crap than on most reference card but still crap."
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:48:
[...]

Zou toch eerder gaan kijken naar de Vega 56.
Ik ook: <12,5% verschil in performance maar 20/25% verschil in prijs (afhankelijk van wat de referentie is).
Ook over 56/64 liet Buildzoid zich uit. De Vega 56 zou je hoger moeten kunnen klokken als je dezelfde bovengrens hebt voor het vermogen en warmte. Tenzij AMD dit via de driver en BIOS manipuleert (lagere bovengrens voor de Vega 56) maar dat lijkt mij onverstandig.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2017 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:09:
Meer concurrentie in Duitsland en hierdoor een betere service en betere prijzen?
Pretty much, anders even het Pascal prijzen- en levertijdentopic even doornemen. De grote jongens concurreren onderling veel harder.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 08-08-2017 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:11:
[...]

Pretty much, anders even het Pascal prijzen- en levertijdentopic even doornemen. De grote jongens concurreren onderling veel harder.
Te idioot voor woorden, er zijn amper nog grenzen in dit deel van Europa en toch hebben we nog nationale marktjes. :')
Ja, in theorie kan je in een ander land bestellen, in de praktijk zIjn er nog allerlei obstakels (niet kunnen betalen met het online banking systeem van je land, hogere postkosten zo gauw je een landsgrens over gaat, moeten achterhalen wat de goede webshops in Duitsland zijn...) die een restant zijn van vroegere tijden toen we wel harde landsgrenzen hadden.
Hierover gesproken, is er op Tweakers een draad die speciaal op Duitse webshops is gericht? Dat zou handig zijn, ik denk dat veel mensen ermee geholpen zouden kunnen worden.
offtopic:
Niet dat globalisering zaligmakend is maar als we dan toch alle nadelen ervan hebben en de globalisering nog veel verder doortrekken dan enkel binnen Europa laten we het dan ook ajb gemakkelijk maken on in een ander Europees land te shoppen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2017 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:10
ArcticWolf schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:48:
Ja 1 reseller krijgt ze in Zweden / Nordics. Ik denk al je de grote jongens kent je het wel weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De grote shops ondersteunen meestal PayPal en daarmee dus iDeal (Amazon is helemaal makkelijk) en sowieso kun je het zelf overmaken (IBAN). Vaak betaal je wat meer aan extra kosten, maar is het netto nog altijd goedkoper. Even snel door wat Duitse videokaart bestelling gelopen. 7 tot 12 verzendkosten (anders gratis) en 0 tot 2 betalingskosten. Op basis van 8 orders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Source schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:20:
[...]

Ja 1 reseller krijgt ze in Zweden / Nordics. Ik denk al je de grote jongens kent je het wel weet.
Een grote jongen in deze landen die samen net iets meer dan 50% meer inwoners hebben dan in Nederland? :?
Paprika schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:21:
De grote shops ondersteunen meestal PayPal en daarmee dus iDeal (Amazon is helemaal makkelijk) en sowieso kun je het zelf overmaken (IBAN). Vaak betaal je wat meer aan extra kosten, maar is het netto nog altijd goedkoper. Even snel door wat Duitse videokaart bestelling gelopen. 7 tot 12 verzendkosten (anders gratis) en 0 tot 2 betalingskosten. Op basis van 8 orders.
Zitten er kosten (voor de klant die het gebruikt als 'portemonnee') en risico's verbonden aan PayPal? Kan je een nultegoed hebben, het 4 jaar niet gebruiken en er dan weer iets opstorten een paar minuten voordat je het gebruikt om te betalen? Ik heb weleens de website bezocht maar dan zie je enkel wat paarsebroeken-geleuter, geen duidelijk puntsgewijze opsomming van de regels etc. , in ieder geval niet totdat je start met een formulier in te vullen.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Het gaat niet om de inwoners maar om de TAM (total addressable market) en natuurlijk is de ASP (average selling price) in Nordics ook interessant. Daarmee zijn er daar een paar klanten die 3 - 4 landen kunnen bedienen. Dus ja Zweden en zeker Nordics zijn interessanter dan Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:22:
[...]
Zitten er kosten (voor de klant die het gebruikt als 'portemonnee') en risico's verbonden aan PayPal? Kan je een nultegoed hebben, het 4 jaar niet gebruiken en er dan weer iets opstorten een paar minuten voordat je het gebruikt om te betalen? Ik heb weleens de website bezocht maar dan zie je enkel wat paarsebroeken-geleuter, geen duidelijk puntsgewijze opsomming van de regels etc. , in ieder geval niet totdat je start met een formulier in te vullen.
Je hebt als verkoper(!) risico's. Als koper, zeker niet van physical goods, heb je zelfs nog aardige steun mocht er iets mis gaan. Nultegoed is sowieso geen probleem...

https://www.paypal-opwaarderen.nl/en/topup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
[...]

Buildzoid heeft zijn mening over de referentiekaart gegeven: "Don't buy it! The blower cooler is crap, less crap than on most reference card but still crap."
[video]

[...]

Ik ook: <12,5% verschil in performance maar 20/25% verschil in prijs (afhankelijk van wat de referentie is).
Ook over 56/64 liet Buildzoid zich uit. De Vega 56 zou je hoger moeten kunnen klokken als je dezelfde bovengrens hebt voor het vermogen en warmte. Tenzij AMD dit via de driver en BIOS manipuleert (lagere bovengrens voor de Vega 56) maar dat lijkt mij onverstandig.
Hij verteld nog meer >:)
my outlook on a on Vega, I mean, I'm not going to pretend that you know this is some great success from AMD, it's not and I was really overly optimistic, and I think I'm still be(am) really optimistic
I think Vega 64 is pretty much dead on arrival
Wachten op de 14de en de reviews.

vega56 benchmark.

mindfactory heeft trouwens vandaag de vega FE luchtgekoeld offline gehaald, vanmiddag stond hij er nog :)

[ Voor 9% gewijzigd door D0gtag op 08-08-2017 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLr
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-08 13:31

nLr

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:48:
[...]

Zou toch eerder gaan kijken naar de Vega 56. In de regel zijn AMD cut down kaarten, prijstechnisch en prestatietechnisch veel interessanter, met uitzonderingen daargelaten :)
En je denkt dat dit voldoende is voor ultra op 1440p ? Uiteraard wil ik, net zoals iedereen, zo min mogelijk geld uitgeven voor de beste prestaties. Heb al een FreeSync scherm dus dat kan wellicht iets compenseren.

Verder is het al voorbij gekomen, maar de duitse sites blijven hetzelfde ?

amazonde
casekings
??

Ryzen 7800X3D| ASUS TUF GAMING X670E-PLUS | MSI RTX4080 Gaming Trio X 16GB | LG GP95R | 32GB DDR5 6000 F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR | Samsung 970 Evo Plus | NZXT H710i | NZXT Kraken x73 | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

edward2

Schieten op de beesten

Deze in de gaten houden de 14e;

https://geizhals.de/

Overclockers.UK krijgt ze ook, maar die zijn wel duur, gezien de VegaFE-prijzen, maar bieden wel topservice.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edward2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:58:
Overclockers.UK krijgt ze ook, maar die zijn wel duur, gezien de VegaFE-prijzen, maar bieden wel topservice.
Kun je net zo goed bij https://www.caseking.de/ bestellen. Goedkoper, geen Brexit onzin (:+) en het is dezelfde firma onderwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

edward2

Schieten op de beesten

Paprika schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 00:04:
[...]

Kun je net zo goed bij https://www.caseking.de/ bestellen. Goedkoper, geen Brexit onzin (:+) en het is dezelfde firma onderwater.
Ja dat is waar ook, ze zijn overgenomen geloof ik?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, valt nu onder de "Caseking Group". Overigens hebben ze ook http://caseking.nl ;).

[ Voor 36% gewijzigd door Paprika op 09-08-2017 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://cryptomining-blog....laris-gpus-now-available/

Dus nog even wachten op 2de hands AMD kaarten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Intel is wat mij betreft een walgelijk en door en door verrot bedrijf en ik zal zo lang ik leef nooit een CPU van die corrupte ratten kopen. En reken er maar op dat die ratten niets verandert zijn. Ze zijn nog steeds bezig met of op zoek naar achterbakse manieren om AMD de grond in te boren. Het laatste voorbeeld is het glued together dies fiasco en de vergelijking die Intel maakte met een Xeon van ruim $2000 tegenover een Ryzen van $500 en dan zeggen dat de Xeon beter presteert. Ja, duh. Intel zal nooit veranderen want misleiding is daar de bedrijfscultuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil hier niet de grammatica-politie spelen maar 2de/3de persoon enkelvoud => stam + t is toch niet zo moeilijk. :?
Jij rukt dat uit de context. Hij geeft aan dat hij minder positief is dan dat hij was maar dat hij het nog steeds een interessante kaart vindt. In welke mate dat iets zegt over de kaart en in welke mate dat iets zegt over zijn voorliefde voor AMD-kaarten (daar is hij open over geweest, hij houdt ervan dat hij als overklokker bij AMD-kaarten vaak wat meer kan aanpassen) mag iedereen voor zichzelf invullen, dat is voor hier niet relevant. Wat wel relevant is is wat de performance en prijs worden en wanneer ze verkrijgbaar gaan zijn. Performance: waarschijnlijk >1080 en zeker >1070 voor respectievelijk de grote en de kleine Vega + extra features die het een performanceverbetering geven wanneer developers er op een goede manier gebruik van maken + meer longevity, o.a. dankzij de betere compatibiliteit met Vulkan en DX12 en Rapid Packed Math wat ongetwijfeld ook Nvidia zal ondersteunen vanaf de volgende generatie en wat gebruikt zal worden in de API's zelf. Prijs: ongeveer hetzelfde als de 1080 en de 1070 wanneer die mining-gekte voorbij is. Wanneer? Naar het lijkt op zijn vroegst in september bij de Nederlandse retailers. Wanneer is de 'mining'-gekte voorbij? Niemand weet het, we weten slechts dat het in het verleden niet meer dan een paar maanden duurde en dat volgens de 'miners' zelf er wat is gewijzigd waardoor het deze keer langer zou kunnen duren maar het principe blijft gelden dat hoe meer mensen 'minen' hoe trager het gaat en hoe minder geld je 'verdient' met het 'minen' totdat er een nieuw evenwichtspunt wordt bereikt wat vast wel weer ooit wordt doorbroken en dan beginnen we weer van voor af aan. Hopelijk op een moment dat je geen nieuwe kaart nodig hebt of verlangt.
nLr schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:46:
[...]

En je denkt dat dit voldoende is voor ultra op 1440p ?
Dat hangt natuurlijk van de gewenste FPS af. Voor 60? Waarschijnlijk geen probleem. 100? Het hangt van het spel af maar de kleine Vega zal minstens halverwege de 1070 en de 1080 presteren dus jij kan zelf opzoeken welke FPS hierbij hoort door de benchmarks te bekijken, dat mag jij zelf doen. ;)
Mij interesseert het niet omdat spelen met ultra-instellingen bullshit is. Het enige relevante eraan is dat vaak een jaar later ultra => zeer hoog en nog een jaar later zeer hoog => hoog. Met een kaart die ultra-instellingen aankan zit je zeer waarschijnlijk 2 jaar goed voor alle nieuwe spellen bij die resolutie. In het algemeen zie je geen verschil tussen een mengsel van hoge en zere hoge instellingen en ultra. De spellen zijn gemaakt met medium instellingen of in het beste geval hoge instellingen, alles wat je van daaruit verbetert voegt normaal gesproken weinig toe, op een uitzondering na. Speel dus liever met een hogere FPS en een mengsel van hoge en zeer hoge instellingen als je verversingsfrequentie hoger is dan de FPS die je bij ultra-instellingen zou krijgen EN je het verschil merkt tussen die lagere en hogere FPS. Verschillende mensen hebben een verschillende snelheid van waarneming, als je het niet merkt dan bespaar je beter stroom en verminder je de hitte en de herrie.
Sowieso zijn er altijd slecht geoptimaliseerde spellen waarmee ook de 1080 ti het niet redt. :')

De kleine Vega zou normaal gesproken aanzienlijk meer waar per bestede euro moeten geven, de enige relevante vraag voor de koper is of dat hij genoegen neemt met dat performanceniveau in de komende paar jaar, je mag zelf invullen hoeveel jaar dat voor jou is (voor mij 3-4). Ik zou wat benchmarks moeten opzoeken om het met zekerheid te zeggen maar op basis van wat ik heb gezien verwacht ik dat je over 3 jaar nog steeds de meeste nieuwe AAA-spellen met medium-settings met meer dan 60 FPS kan spelen op een 1440p-monitor. Dat dat medium is is natuurlijk niet erg want medium van over 3 jaar is vergelijkbaar met ultra van nu, of iets in die geest want dit zijn slechts vuistregels. Veel hangt af van wanneer er nieuwe consoles uitkomen aangezien spellen ook daarop moeten kunnen draaien en consoles zwakkere hardware hebben dan ietwat fatsoenlijke genertie desktop-computers die niet al te oud zijn. Het algemene koopadvies is om een minimum performanceniveau uit te zoeken wat je wil hebben, in functie van je budget en wensen (je weet ongeveer welk bedrag erbij hoort als je je daar een beetje in verdiept), en dan na te gaan waarmee je het meeste waar voor je geld krijgt.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 01:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

[video]

[...]

Na 20 sec was ik er al klaar mee. Hij zegt al pure speculatie en heb geen kaart. Dus waarom dan zo'n filmpje maken?
Ik zou er geen 24 min van mijn leven aan verspillen als ik mensen op dit forum was en gewoon tot de 14e wachten nog maar 5 dagen te gaan dat houden we nog wel vol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Astennu schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 02:38:
[...]

Na 20 sec was ik er al klaar mee. Hij zegt al pure speculatie en heb geen kaart. Dus waarom dan zo'n filmpje maken?
Ik zou er geen 24 min van mijn leven aan verspillen als ik mensen op dit forum was en gewoon tot de 14e wachten nog maar 5 dagen te gaan dat houden we nog wel vol :)
Als je 'm wat vaker gekeken heb dan weet je dat, als het op de hardware op de pcb aankomt, hij er best veel verstand van heeft. Hij speelt daar dan ook veel meer op in, want RX VEGA en VEGA FE hebben als hij en ik me niet vergissen toch echt dezelfde PCB.

Ik kan zijn mening wel waarderen. en die 24 minuten is meer vermaak dan verspilling. Maar voor iemand die willekeurig een video krijgt gelinkt kan dat er natuurlijk heel anders uit zien. :)

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:26
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:17:
[...]

Te idioot voor woorden, er zijn amper nog grenzen in dit deel van Europa en toch hebben we nog nationale marktjes. :')
Ja, in theorie kan je in een ander land bestellen, in de praktijk zIjn er nog allerlei obstakels (niet kunnen betalen met het online banking systeem van je land, hogere postkosten zo gauw je een landsgrens over gaat, moeten achterhalen wat de goede webshops in Duitsland zijn...) die een restant zijn van vroegere tijden toen we wel harde landsgrenzen hadden.
Hierover gesproken, is er op Tweakers een draad die speciaal op Duitse webshops is gericht? Dat zou handig zijn, ik denk dat veel mensen ermee geholpen zouden kunnen worden.
offtopic:
Niet dat globalisering zaligmakend is maar als we dan toch alle nadelen ervan hebben en de globalisering nog veel verder doortrekken dan enkel binnen Europa laten we het dan ook ajb gemakkelijk maken on in een ander Europees land te shoppen.
Enigzins offtopic, maar dat is in principe alleen maar gunstig voor de consument. Vooruit betalen zonder kopersbescherming (Ideal of bijv bankoverschrijving) is bij grote bedragen een van de domste dingen die je kan doen als consument (zie sommige faillisements topics op o.a. Tweakers). Shoppen over de grens is echt niet lastig (mogelijke taalbarrière daar gelaten). Maar zorg voor je eigen veiligheid wel dat je een Creditcard of anders een Paypal account hebt (dit trouwens ook voor binnenlandse aankopen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 01:19:
[...]

Ik wil hier niet de grammatica-politie spelen maar 2de/3de persoon enkelvoud => stam + t is toch niet zo moeilijk. :?
Jij rukt dat uit de context. Hij geeft aan dat hij minder positief is dan dat hij was maar dat hij het nog steeds een interessante kaart vindt. In welke mate dat iets zegt over de kaart en in welke mate dat iets zegt over zijn voorliefde voor AMD-kaarten (daar is hij open over geweest, hij houdt ervan dat hij als overklokker bij AMD-kaarten vaak wat meer kan aanpassen) mag iedereen voor zichzelf invullen, dat is voor hier niet relevant. Wat wel relevant is is wat de performance en prijs worden en wanneer ze verkrijgbaar gaan zijn. Performance: waarschijnlijk >1080 en zeker >1070 voor respectievelijk de grote en de kleine Vega + extra features die het een performanceverbetering geven wanneer developers er op een goede manier gebruik van maken + meer longevity, o.a. dankzij de betere compatibiliteit met Vulkan en DX12 en Rapid Packed Math wat ongetwijfeld ook Nvidia zal ondersteunen vanaf de volgende generatie en wat gebruikt zal worden in de API's zelf. Prijs: ongeveer hetzelfde als de 1080 en de 1070 wanneer die mining-gekte voorbij is. Wanneer? Naar het lijkt op zijn vroegst in september bij de Nederlandse retailers. Wanneer is de 'mining'-gekte voorbij? Niemand weet het, we weten slechts dat het in het verleden niet meer dan een paar maanden duurde en dat volgens de 'miners' zelf er wat is gewijzigd waardoor het deze keer langer zou kunnen duren maar het principe blijft gelden dat hoe meer mensen 'minen' hoe trager het gaat en hoe minder geld je 'verdient' met het 'minen' totdat er een nieuw evenwichtspunt wordt bereikt wat vast wel weer ooit wordt doorbroken en dan beginnen we weer van voor af aan. Hopelijk op een moment dat je geen nieuwe kaart nodig hebt of verlangt.
Hij verslaat met min. 400€ (waarschijnlijk 500€ een jaar oude kaart die de zelfde prijs heeft, hij is nieuwer met extra feautures, gelukkig wel want de kaart is net uitgekomen, als volta uitkomt kan je waarschijnlijk het zelfde zeggen.
Met longevity bedoel je dat als gamemakers gebruik maken van de features je een snelheids- winst hebt?
Had AMD maar zo iets als gameworks dan konden gamedevelopers makkelijk gebruik maken van de api's en optimalisatie sreamlinen (snap je nu waar gameworks voor dient, niet om AMD dwars te zitten, dat is erg makkelijk om te zeggen, en ik heb nog steeds geen enkele bron gezien die dat ook aantoont -dus niet alleen maar zeggen- mocht je die wel hebben zie ik die graag tegemoet).
Enige hoop voor de AMD mining hyp is Pos, ik weet niet of ze wachten dat vega uit is of zo? Maar dit moet voor 1 Nov. gebeuren. Misschien stijgen dan de prijzen spectaculair van nV, of ETH prijs zakt met de zelfde mate, geen idee. Als de prijzen maar dalen. Ik geloof nogsteeds niet dat de vega's extreem goed in mining zijn, want ik zie het nu steeds voorbij komen, maar niemand verklaart waarom vega FE dat dan niet is.
En gaming drivers heeft AMD zelf nog niet klaar dus waar hebben deze mensen het dan zogenaamd mee getest? (als het dan aan drivers zou liggen, wat ook onwaarschijnlijk is kijkend naar hoe ETH werkt).

Ik vind het zo grappig hoe mensen geen waarde hechten aan dit filmpje, want 'wat weet hij nou' terwijl elke ander gerucht in het voordeel van Vega als waarheid opgeschreven word (deze jonge bezit een vega fe, heeft uitstekende kennis van de achterliggende hardware). Hij ziet de vega 56 als een goede deal voor prijs, maar de 64 gewoon overpriced is en de 64AIO als onzin. Zijn woorden zijn binnen en buiten context duidelijk.
Dennism schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:08:
[...]

Enigzins offtopic, maar dat is in principe alleen maar gunstig voor de consument. Vooruit betalen zonder kopersbescherming (Ideal of bijv bankoverschrijving) is bij grote bedragen een van de domste dingen die je kan doen als consument (zie sommige faillisements topics op o.a. Tweakers). Shoppen over de grens is echt niet lastig (mogelijke taalbarrière daar gelaten). Maar zorg voor je eigen veiligheid wel dat je een Creditcard of anders een Paypal account hebt (dit trouwens ook voor binnenlandse aankopen!)
mijn vorige systeem compleet uit DE gehaald (mindfactory) kost 20€ verzend kosten, maar ik bestel alles bij een winkel en ze zijn simpelweg gewoon veel goedkoper dus die verzend kosten maakt niks uit, cpu alleen als is vaak 20€ goedkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door D0gtag op 09-08-2017 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:29
D0gtag schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:16:
[...]

Hij verslaat met min. 400€ (waarschijnlijk 500€ een jaar oude kaart die de zelfde prijs heeft, hij is nieuwer met extra feautures, gelukkig wel want de kaart is net uitgekomen, als volta uitkomt kan je waarschijnlijk het zelfde zeggen.
Met longevity bedoel je dat als gamemakers gebruik maken van de features je een snelheids- winst hebt?
Had AMD maar zo iets als gameworks dan konden gamedevelopers makkelijk gebruik maken van de api's en optimalisatie sreamlinen (snap je nu waar gameworks voor dient, niet om AMD dwars te zitten, dat is erg makkelijk om te zeggen, en ik heb nog steeds geen enkele bron gezien die dat ook aantoont -dus niet alleen maar zeggen- mocht je die wel hebben zie ik die graag tegemoet).
Enige hoop voor de AMD mining hyp is Pos, ik weet niet of ze wachten dat vega uit is of zo? Maar dit moet voor 1 Nov. gebeuren. Misschien stijgen dan de prijzen spectaculair van nV, of ETH prijs zakt met de zelfde mate, geen idee. Als de prijzen maar dalen. Ik geloof nogsteeds niet dat de vega's extreem goed in mining zijn, want ik zie het nu steeds voorbij komen, maar niemand verklaart waarom vega FE dat dan niet is.
En gaming drivers heeft AMD zelf nog niet klaar dus waar hebben deze mensen het dan zogenaamd mee getest? (als het dan aan drivers zou liggen, wat ook onwaarschijnlijk is kijkend naar hoe ETH werkt).

Ik vind het zo grappig hoe mensen geen waarde hechten aan dit filmpje, want 'wat weet hij nou' terwijl elke ander gerucht in het voordeel van Vega als waarheid opgeschreven word (deze jonge bezit een vega fe, heeft uitstekende kennis van de achterliggende hardware). Hij ziet de vega 56 als een goede deal voor prijs, maar de 64 gewoon overpriced is en de 64AIO als onzin. Zijn woorden zijn binnen en buiten context duidelijk.

[...]

mijn vorige systeem compleet uit DE gehaald (mindfactory) kost 20€ verzend kosten, maar ik bestel alles bij een winkel en ze zijn simpelweg gewoon veel goedkoper dus die verzend kosten maakt niks uit, cpu alleen als is vaak 20€ goedkoper.
Want meer fragmentatie van onzin API's is waar we op zitten te wachten? Ik geloof dat iedereen het wel eens is dat GameWorks niet goed is voor ons gamers. AMD zou het er niet beter op maken door ook zoiets te gaan beginnen, alhoewel AMD kennende het dan wel open source zou zijn.

En de reden waarom ik denk dat hier niemand waarde hecht aan dat filmpje is omdat hij geen kaart heeft en voor nu alleen maar aannames kan doen. Hij doet niet meer in dat filmpje dan wat hier in geschreven vorm gebeurd. Speculeren.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gelunox schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 07:12:
[...]

Als je 'm wat vaker gekeken heb dan weet je dat, als het op de hardware op de pcb aankomt, hij er best veel verstand van heeft. Hij speelt daar dan ook veel meer op in, want RX VEGA en VEGA FE hebben als hij en ik me niet vergissen toch echt dezelfde PCB.

Ik kan zijn mening wel waarderen. en die 24 minuten is meer vermaak dan verspilling. Maar voor iemand die willekeurig een video krijgt gelinkt kan dat er natuurlijk heel anders uit zien. :)
Ik had hetzelfde, wat voor nuttigs had hij dan te melden?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-09 08:40

Richardus27

PC beunhaas extraordinaire!

Is er toevallig iets bekend over het ontwerp van de standaard koelers voor VEGA?
Mijn vorige RX480 reference was niet echt stil, maar het design van de koeler was dan ook niet echt om over naar huis te schrijven. Weet iemand of het interne ontwerp is verbeterd met heatpipes, grotere fan o.i.d.?

Voorbeeldje RX:
http://i1232.photobucket...._zps8p72rnre.jpg~original
Gelunox schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 07:12:
[...]

Als je 'm wat vaker gekeken heb dan weet je dat, als het op de hardware op de pcb aankomt.
Toevallig dezelfde kerel die een volledige analyse deed van alle RX480's?

[ Voor 25% gewijzigd door Richardus27 op 09-08-2017 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randleman
Dan is de prijs ongeveer gelijk aan de 1080. Al ben ik bang dat we deze prijzen niet gaan zien in de winkel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D0gtag schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:16:
[...]

Ik vind het zo grappig hoe mensen geen waarde hechten aan dit filmpje, want 'wat weet hij nou' terwijl elke ander gerucht in het voordeel van Vega als waarheid opgeschreven word (deze jonge bezit een vega fe, heeft uitstekende kennis van de achterliggende hardware).
Ik heb er niet veel gezien, maar meestal is het koeler eraf, componenten bekijken, datasheet erbij pakken, rekenen met een aantal aannames erbij en conclusie trekken. Is leuk die aannames die hij erbij doet dan, maar de praktijk is toch anders, daarom zou hij ook metingen moeten doen om zijn conclusies kloppend te krijgen en die heb ik in zijn paar video's die ik heb gezien niet gezien.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nLr schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:46:
[...]

En je denkt dat dit voldoende is voor ultra op 1440p ? Uiteraard wil ik, net zoals iedereen, zo min mogelijk geld uitgeven voor de beste prestaties. Heb al een FreeSync scherm dus dat kan wellicht iets compenseren.
Tja, maandag zou je hier een antwoord op moeten hebben. :P
Uh, dit is een fix? :P
Of bedoel je alleen de 4GB kaarten waar wel wat problemen mee zijn?

[ Voor 31% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-08-2017 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
...

[ Voor 99% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-08-2017 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:30:

[...]

Uh, dit is een fix? :P
Of bedoel je alleen de 4GB kaarten waar wel wat problemen mee zijn?
Zoals ik het nu lees hebben de 4GB en 8GB kaarten er last van. De fix zorgt dat de prestaties weer goed worden maar de 4GB kaarten gaan binnenkort tegen een memory probleem aan lopen (alle 4GB kaarten) doordat die DAG file te groot wordt.

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We krijgen de laatste tijd vanuit verschillende hoeken klachten over de gevoerde toon in deze topicserie. Laten we het een beetje gezellig houden. Probeer alleen op de feiten te reageren en je statements te onderbouwen met bronnen. Laat sneren en op de man teksten achterwege, dan blijft het voor iedereen leuk.