Hero of Time schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:02:
[...]
Weet je waarom het brak is? Die tabel is heel nasty via een iframe toegevoegd. Custom CSS werkt wat funky als er een iframe toegevoegd wordt. Mijn eigen custom css met m'n eigen dark mode valt er ook over. En als ik de tekst kleur definitie uit zet, wordt het net iets anders zwart, ipv wat ik default heb ingesteld. Er zit dus een rare overruling op, omdat het juist via iframe is ingevoegd.
Enige reden dat DarkReader het beter lijkt te doen, is omdat het op elk element wat het tegenkomt wat probeert uit te vogelen. Dat doet het in de meeste gevallen in-line en dat kan je met custom css niet.
Het voorbeeld was meer om aan te tonen dat CSS zeker niet de heilige graal van bruikbare niet-verblindende UI was - er zijn nog zat voorbeelden waar het niet lekker zit.
In dit opzicht is het eigenlijk bizar dat gebruikers "Ga maar 48 euro dokken aan Tweakers voor een jaartje dark mode" als antwoord krijgen op een vraag naar een donker thema, terwijl dat niet goed werkt. Een suggestie van een add-on zou redelijker zijn...
Hero of Time schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:02:
Het is zeker jammer dat het nog steeds niet native beschikbaar is. Maar in dit topic heeft men van kantoor meerdere keren uitgelegd dat de hoeveelheid legacy code voor van alles en nog wat aardig in de weg zit om dit fatsoenlijk op te pakken en een dark mode beschikbaar te maken.
Sites die het opeens aanbieden hebben óf de mogelijkheid al gehad, óf waren technisch niet zo complex als Tweakers, óf hebben een compleet nieuw uiterlijk voor de site gemaakt en zo de boel opgelost. Heb ook een aantal gezien die het heel simpel en 'dom' hebben opgelost: er is een toggle voor 'dark' mode en het enige wat dat doet is de kleuren omdraaien. Iets wat DarkReader overigens ook regelmatig gebruikt als 'oplossing'. Let maar eens op zaken die lijken op afbeeldingen, maar eigenlijk met css gemaakt zijn. Zoals het vlaggetje bij het tandwieltje in de menubalk hier.
De uitleg komt uit 2017. Er zijn ondertussen 5 hele jaren en nog een beetje verstreken, er zijn een hoop mooie features en .plans langsgekomen, met hier en daar een design-update. Ik mag toch hopen dat er langzamerhand met al die veranderingen iets van aanpasbare thema's in het achterhoofd zit bij het implementeren van de features? Of zijn er nog 4 jaar aan dat "anderhalf decennium" aan legacy toegevoegd?
Het lijkt mij in ieder geval niet onredelijk om als gebruiker af en toe te porren voor zo'n feature. Erkenning dat de vraag er is en een overweging om het langzaam door te voeren, als de werkzaamheden weer een stukje UI aanraken, zou velen al blij maken...
Dark Reader wordt trouwens steeds beter met het wel of niet omdraaien van kleuren, het vlaggetje bij het tandwieltje is bijvoorbeeld netjes rood-wit-blauw/zwart-geel-rood. Maar er was inderdaad een tijd dat het dommer was en nieuwsplaatjes negatief maakte, en dat het je browser extreem vertraagde. Ondertussen is Dark Reader gewoon heel fijn geworden en heb ik alle niet-native-dark-mode websites daarmee draaien.
Maar dus terug naar het eerste punt... Abbo is absoluut géén antwoord op donker thema.