The_Woesh schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:36:
Ook by savings gekeken. Bij ultra 3,95% APY voor € MMF. Hoger dan 1 jarig deposito bij Raisin alleen een beetje krom dat als savings te noemen
Voor zover ik kan zien niet onder het Depositogarantiestelsel of heb ik dat verkeerd?
Het is een beleggingsfonds met een risicoprofiel die vergelijkbaar is met sparen.
Voordeel is dat het niet zo werkt als bij een bank, als in dat je gestalde geld in gevaar komt als deze failliet gaat, maar dat je zit in een hele reeks
veilige vooral kortlopende leningen en staatsobligaties.
Bij een bank heb je dan wel het DGS die tot €100K p.p. kan vergoeden.
Aan de andere kant moet je wel ergens dat beleggingsfonds bewaren, dat is Revolut, die dan in de regel de portefeuille van haar klanten ergens anders stalt en op naam zet zodat - in het geval Revolut failliet gaat - de portefeuille van haar klanten niet in gevaar komt.
Maar hier zijn wat twijfels over, omdat Revolut hier wat veranderingen aan heeft aangebracht en de portefeuilles van de klanten mogelijk op Revolut's naam staan.
Gelukkig is er in dergelijke gevallen dan nog wel een garantiestelsel, het BCS, maar deze vergoedt maar tot €20K.
Aangezien Revolut een vrij nieuwe fintech is zou ik er zeker niet meer dan dit bedrag in stoppen ( totaal van alle beleggingen bij Revolut ), totdat hier meer duidelijkheid over is.
En bovendien ziet de belastingdienst deze beleggingsfondsen ook daadwerkelijk als beleggen en niet sparen, dus je mag het hogere VRH aftikken.
Je kunt dit wel wat omzeilen en er maximaal 9 maanden alsnog van profiteren, dit heeft te maken met hoe de peildatumarbitrage werkt.