Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

oscarwashere schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:36:
Ik ben Revolut aan het proberen, nu ze een Nederlandse nevenvestiging hebben lijkt het mij wel interessant. Opzich ben ik wel onder de indruk van de gelikte app, (gratis) mogelijkheden en natuurlijk de beloofde 'spaarrente' van 3,9% APY. Dat laatste blijkt niet echt met spaarrekening te zijn helaas, maar een beleggingsvorm met een 1/7 risico en 'beloofd' rendement. De garantie wijkt ook af daardoor.

Een van de zaken die mij opviel bij het vergelijken van de pakketten, is dat ze geen 'prioritaire klantenondersteuning' via chat bieden voor klanten met het gratis pakket. Nu snap ik dat betalende klanten op die manier dus voorrang krijgen op ondersteuning, maar was benieuwd of hier misschien mensen zijn met een gratis pakket die wel eens ondersteuning nodig hebben gehad. Hoe verliep dat? Goede bereikbaarheid is voor mij namelijk nog een van de redenen om bij een grote NLse naam te blijven.
Ik vraag me altijd af waar iedereen dan toch ondersteuning voor nodig heeft. Voor als je een fout maakt ofzo? Of een vraag?
ik heb eigenlijk nog nooit mijn bank willen benaderen eigenlijk.

Ja houd er ook rekening mee dat je het hoge box3 VRHtarief (overige bezittingen) betaalt voor het 'spaargeld' (belegd) op de revolut spaarrekening.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 29-12-2023 20:43 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 11:29
Ik heb ze twee of drie keer gecontacteerd en had steeds binnen een half uur antwoord. Gratis gebruiker.

Ik kreeg zojuist deze e-mail van Revolut. Gaan ze deposito's / "echte" spaarrekeningen aanbieden?
Hi Raymon,
Based on the regulatory requirement for deposit insurance, we just wanted to remind you that all the information about your deposit insurance can be found in-app.
To review it, tap the Profile Icon > Account > Terms & Conditions > Deposit Insurance Information. You can find additional information on our website, and on the State company 'Deposit and Investment Insurance' website.
You don't need to do anything. This is only a reminder about your deposit insurance information.
If you have any questions, please get in touch via our in-app chat.
Thanks,
Team Revolut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:41:
[...]

Ik vraag me altijd af waar iedereen dan toch ondersteuning voor nodig heeft. Voor als je een fout maakt ofzo? Of een vraag?
ik heb eigenlijk nog nooit mijn bank willen benaderen eigenlijk.
Kan wel handig zijn als ze de rekening blokkeren ;) Daarvoor heb ik in ieder geval afgelopen jaar mijn Nederlandse grootbank gebeld. Wat de eerste keer was in 15 jaar of zo dat ik contact heb gehad.
Ja houd er ook rekening mee dat je het hoge box3 VRHtarief (overige bezittingen) betaalt voor het 'spaargeld' (belegd) op de revolut spaarrekening.
Uiteraard in de situatie dat er VRH betaald moet worden. Als het netto vermogen minder dan 57k pp is maakt het v.w.b. VRH niet uit
Blijft echter wel gelden dat het een belegging is met bijbehorende koersrisicos en dat het BCS maar tot 20k vergoed en alleen als de aandelen "kwijt" zijn, maar dus niet bij waardeverlies. Wat voor mij persoonlijk de redenen zijn om er niet aan te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Raymon89 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:00:
Ik kreeg zojuist deze e-mail van Revolut. Gaan ze deposito's / "echte" spaarrekeningen aanbieden?

[...]
De betaalrekening wordt natuurlijk ook/wel gedekt door het DGS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Hier ook paar keer via de chat contact gehad. Ging probleemloos en snel probleem opgelost. Gratis account.

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:35
Bankpassen zijn ontvangen.

Iban staat er niet op, apart of is dat normaal met nieuwe bankpassen?

Voor de rest wel een mooi kleurtje.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 16:40
Bravertal schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:48:
Bankpassen zijn ontvangen.

Iban staat er niet op, apart of is dat normaal met nieuwe bankpassen?

Voor de rest wel een mooi kleurtje.
Nee de IBAN staat er niet op. Op geen enkele Visa en/of Mastercard staat een IBAN. Daar staat een Creditcard / Debitccard nummer op (en een verloopdatum / CCV). Heel normaal dus. Op een bankpas (zoals grootbanken uitgeven) wel maar dit zijn allemaal Debitcards... of eigenlijk prepaid creditcards (creditcards zonder credit)

[ Voor 16% gewijzigd door Green.car6808 op 31-12-2023 06:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Green.car6808 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:27:
[...]

Nee de IBAN staat er niet op. Op geen enkele Visa en/of Mastercard staat een IBAN. Daar staat een Creditcard / Debitccard nummer op (en een verloopdatum / CCV). Heel normaal dus. Op een bankpas (zoals grootbanken uitgeven) wel maar dit zijn allemaal Credit/debitcards.
Mijn Rabo Visa debit kaart (aangevraagd binnen pilot) staat zowel een IBAN als kaartnummer op. En daarnaast een pasnummer (dat Rabo AFAIK nog steeds gebruikt voor inloggen met de Rabo scanner), vervaldatum, en CVV. Dus die is wel echt een combinatie van de oude Maestro pas (naam, IBAN, pasnummer, vervaldatum) en creditcards (naam, kaartnummer, vervaldatum CVV).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:12
RobertMe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:32:
[...]

Mijn Rabo Visa debit kaart (aangevraagd binnen pilot) staat zowel een IBAN als kaartnummer op. En daarnaast een pasnummer (dat Rabo AFAIK nog steeds gebruikt voor inloggen met de Rabo scanner), vervaldatum, en CVV. Dus die is wel echt een combinatie van de oude Maestro pas (naam, IBAN, pasnummer, vervaldatum) en creditcards (naam, kaartnummer, vervaldatum CVV).
Ik heb liever dat er niets op staat behalve mijn naam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green.car6808
[...]

Op mijn ING creditcard heeft nog nooit een IBAN (of vroeger gewoon bankrekeningnummer) gestaan.
Ik heb hem sinds 1995. Ik heb bij ING echter wel een aparte Maestro betaalpas.
Ik denk dat jij bij Rabobank een combinatie van die twee hebt? Dus eigenlijk een betaalpas met creditcard gecombineerd ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
glatuin schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:33:
[...]

Ik heb liever dat er niets op staat behalve mijn naam.
Dat is uiteraard een heel ander verhaal.

offtopic:
Rabo heeft bij het laatste redesgn (van 1 of 2 jaar terug) wel alle gegevens naar de achterkant verplaatst "uit privacy". Maar lijkt mij toch dat je daar helemaal niks mee op schiet. Als je de pas zelf ergens gebruikt denk ik dat die te kort zichtbaar is dat een verkoper/... de gegevens kan aflezen en als je pas meegeeft (bv om contactloos ondee de drempel te pinnen) maakt voor of achterkant niet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Green.car6808 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:36:
[...]

Op mijn ING creditcard heeft nog nooit een IBAN (of vroeger gewoon bankrekeningnummer) gestaan.
Ik heb hem sinds 1995. Ik heb bij ING echter wel een aparte Maestro betaalpas.
Dat is logisch, immers is een credit card geen debit card, en dus ook niet gekoppeld aan een bankrekening.
Ik denk dat jij nok Rabobank een combinatie van die twee hebt? Dus eigenlijk een betaalpas met creditcard gecombineerd ?
Nee. Ik heb een Visa debit card, de opvolger van V-Pay (en MasterCard Debit is de opvolger van Maestro). Dat is dus een debit betaalpas die werkt via het Visa betaalnetwerk en in 99% van de gevallen technisch identiek is aan een Visa credit card. Enige verschil is dat deze gekoppeld is aan een bankrekening met directe afschrijvingen. En met het kaartnummer etc kan ik dus gewoon online aankopen doen waar je normaal met creditcard betaald. En die betalingen zijn dan dus ook direct afgeschreven van de rekening (hetzelfde als bij iDeal dus, en niet zoals bij een creditcard dat je het "leent" van de bank en ze het 1x per maand afschrijven van de betaalrekening).

En de pas van Revolut is dan hetzelfde, alleen een MasterCard Debit kaart. Werkt als een "ouderwetse pinpas" met directe afschrijving, en/maar met het kaartnummer etc kun je ook online betalingen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Green.car6808
RobertMe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:44:
[...]

Dat is logisch, immers is een credit card geen debit card, en dus ook niet gekoppeld aan een bankrekening.

[...]
Ja dat zeg ik toch. Hahaha.. Het is wel weer op de halve millimeter dit hoor :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Green.car6808 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:41:
[...]

Ja dat zeg ik toch. Hahaha.. Het is wel weer op de halve millimeter dit hoor :D
Ik meen eens begrepen te hebben dat er ook bankpassen zijn die zowel Maestro als MasterCard credit doen. Een "hybride" pas dus met twee technieken / betaalnetwerken / ... in één pas. Ik dacht dus dat je daar op doelde. Maar dat is niet waar het hier over ging. Een MasterCard Debit / Visa Debit pas gebruikt maar één betaalnetwerk / techniek / ..., maar kan wel zowel offline (pinautomaat) als online ("creditcard" betaling met kaartnummer en CVV) gebruikt worden.

Zo'n hybride pas zal bij een pinautomaat communiceren dat hij zowel Maestro als MasterCard Credit ondersteund of iets dergelijks. Daardoor kon je daarmee ook wereldwijd betalen waarbij de ene betaling via Maestro verliep en de ander via creditcard. Een MasterCard Debit pas zal echter alleen communiceren dat hij MasterCard Debit ondersteund, 1 techniek / netwerk dus. Echter is die techniek wel zo identiek aan MasterCard Credit dat (vrijwel) overal waar de een ondersteund wordt ook de ander ondersteund wordt. Enige probleem is dan dat bv in Nederland vele pinautomaten de passen niet herkennen / herkende als zijnde debit pas waardoor ze er een credit pas van maken. Waardoor de transactie of geblokkeerd wordt (omdat de acceptatie voor credit door de verkoper uit is gezet), of de betaling vind dan via de dure creditcard route plaats. (EU wetgeving eist gelijke prijzen voor Maestro / V-Pay en MasterCard / Visa Debit, maar als de pinautomaat niet herkent dat het een Debit pas is...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:35
Dan nog een (hopelijk laatste) vraag. Ik heb voor mijn zoon ook een kinderbetaalrekening geopend. Zijn pas heb ik ook binnen maar hoe kan ik zijn ibannummer vinden zodat ik geld kan overmaken naar zijn betaalrekening?

Update: zojuist gevonden, kind heeft geen eigen iban. Kinderrekening is een subrekening van mijn betaalrekening.

[ Voor 21% gewijzigd door Bravertal op 30-12-2023 17:14 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:09
[...]

Ik denk, weet het niet zeker dat de Nederlandse banken toch weer de uitzondering gaan worden en ook op MasterCard/Visa betaalpassen(debit) de IBAN blijven noteren. Iets wat ik in het buitenland gewoon niet zie, daar is het een betaalpas met kaartnummer en cvc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• triplecore
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05:51
Is het ook mogelijk om een iDeal betaling uit te voeren op een Joint Account? Bij een iDeal betaling zie ik enkel het persoonlijke account staan en kan ik niet wisselen naar een gezamelijk rekening.

Gelukkig nieuwjaar btw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

triplecore schreef op maandag 1 januari 2024 @ 08:11:
Is het ook mogelijk om een iDeal betaling uit te voeren op een Joint Account? Bij een iDeal betaling zie ik enkel het persoonlijke account staan en kan ik niet wisselen naar een gezamelijk rekening.

Gelukkig nieuwjaar btw :)
Is al vaak besproken. Ook afgelopen week nog in dit topic.

In principe niet mogelijk, maar er was hier laatst een melding van iemand met een iPhone die het wel kon.

Mogelijk wordt het dus nog wel (volledig, ook Android) uitgerold.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bhsaurabh
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21-04-2024
Ik kan wel met de samen rekening iDeal betalingen doen. Ik heb een dropdown waar ik de keuze kan maken. Dit is met mijn iPhone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 13:43
Net een winkel gevonden waar je wel met iDeal kan betalen maar Revolut er niet in de lijst van banken staat: Opwaarderen van tegoed bij Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:18

ja3

Ik probeer vandaag voor het eerst geld over te maken naar mijn nieuwe Nederlandse IBAN van Revolut. Maar de instant payment mogelijkheid lijkt te zijn verdwenen op dit IBAN. Zou deze functionaliteit nog even op zich laten wachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
ja3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:17:
Ik probeer vandaag voor het eerst geld over te maken naar mijn nieuwe Nederlandse IBAN van Revolut. Maar de instant payment mogelijkheid lijkt te zijn verdwenen op dit IBAN. Zou deze functionaliteit nog even op zich laten wachten?
Dat ligt niet aan Revolut. Klagen bij de verzende bank dus.

Rabo => Revolut (NL IBAN) werkt prima via IP. En uit jouw post maak ik op dat dezelfde bank als dat je nu gebruikt hebt naar het LT IBAN wel IP gebruikt? Dus dan is het issue niet dat de twee banken uitsluitend bij verschillende tussenpartijen zijn aangesloten.

Kans lijkt me groter dat ING* de andere bank IP naar NL IBANs wil doen via de Nederlandse methode en niet via de Europese standaard.

* Altijd als ik lees dat IP niet werkt vanaf een Nederlandse bank lijkt het om ING te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:18

ja3

RobertMe schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:55:
[...]

Dat ligt niet aan Revolut. Klagen bij de verzende bank dus.

Rabo => Revolut (NL IBAN) werkt prima via IP. En uit jouw post maak ik op dat dezelfde bank als dat je nu gebruikt hebt naar het LT IBAN wel IP gebruikt? Dus dan is het issue niet dat de twee banken uitsluitend bij verschillende tussenpartijen zijn aangesloten.

Kans lijkt me groter dat ING* de andere bank IP naar NL IBANs wil doen via de Nederlandse methode en niet via de Europese standaard.

* Altijd als ik lees dat IP niet werkt vanaf een Nederlandse bank lijkt het om ING te gaan.
Bedankt. Klopt inderdaad dat de LT IBAN wel IP heeft en de NL IBAN niet. In dit geval gaat het om BUNQ. Maar ik denk ik vraag het hier eerst even voordat ik 2 weken verder ben met support en banken die naar elkaar wijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 15:19

oscarwashere

"Very nice"

ja3 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:08:
[...]

Bedankt. Klopt inderdaad dat de LT IBAN wel IP heeft en de NL IBAN niet. In dit geval gaat het om BUNQ. Maar ik denk ik vraag het hier eerst even voordat ik 2 weken verder ben met support en banken die naar elkaar wijzen.
Ik kan het bevestigen, van ING naar mijn Nederlandse Revolut IBAN gaat direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMess
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-04 21:48
Sinds die NL IBAN ben ik bezig om dit om te zetten. Tot zover alleen maar gezeik, incasso kan niet uitgevoerd worden. Bij tikkie naam en iban kloppen niet. Inshared die gewoon vrolijk blijft incasseren via LT nummer?

Loopt wel soepeltjes moet ik zeggen. Van Odido krijg ik bericht dat mijn rekening geen auto incasso toestaat. Toch nog maar even de ING erbij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:01
MadMess schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:54:
Sinds die NL IBAN ben ik bezig om dit om te zetten. Tot zover alleen maar gezeik, incasso kan niet uitgevoerd worden. Bij tikkie naam en iban kloppen niet. Inshared die gewoon vrolijk blijft incasseren via LT nummer?

Loopt wel soepeltjes moet ik zeggen. Van Odido krijg ik bericht dat mijn rekening geen auto incasso toestaat. Toch nog maar even de ING erbij houden.
Nog niet overal zijn de systemen geüpdatet. Ik had ook handmatig laten aanpassen mèt bevestiging bij bedrijf en zojuist is alsnog van de LT-afgeschreven en in mijn account staat weer mijn oude rekeningnummer.. gelukkig heb je 12 maanden overgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 10:16
MadMess schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:54:
Inshared die gewoon vrolijk blijft incasseren via LT nummer
Vervelend maar daar kan Revolut niets aan doen, zal toch opgelost moeten worden door Inshared....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMess
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-04 21:48
Aalard99 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:56:
[...]

Vervelend maar daar kan Revolut niets aan doen, zal toch opgelost moeten worden door Inshared....
Dat is niet aan Revolut, correct. De overige zaken die ik benoem wel degelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-05 11:40
Sinds kort ook NL IBAN jammer genoeg is deze niet instant, als de LT rekening. BUNq naar LT instant. Maar BUNQ naar NL niet, BUNQ geeft ook revo nog niet te kennen. Dus wrs gaat het daar mis

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Pukson schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:44:
Sinds kort ook NL IBAN jammer genoeg is deze niet instant, als de LT rekening. BUNq naar LT instant. Maar BUNQ naar NL niet, BUNQ geeft ook revo nog niet te kennen. Dus wrs gaat het daar mis
Klopt, kwam hier gisteren of eergisteren ook al voorbij. Zelfs ING schijnt het goed te doen, maar Bunq dus niet bij Bunq => NL Revo.

Overigens zou die NL REVO al maanden geleden zijn vastgelegd. Dat / Als Bunq die helemaal niet herkent is dat wel heel erg. Of zou Bunq dat bewust doen omdat het toch enigszins concurrenten van elkaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveG123
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-05 13:05
Klopt het dat tikkie momenteel niet werkt met Revolut ?
Ook de belastingdienst schijnt problemen te hebben als je een NLREVO reknr probeert door te geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
DaveG123 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:50:
Klopt het dat tikkie momenteel niet werkt met Revolut ?
Zoekresultaten Tikkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

oscarwashere schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Ik kan het bevestigen, van ING naar mijn Nederlandse Revolut IBAN gaat direct.
Overigens ben ik nieuw bij Revolut, dus ik heb direct vanaf het begin een Nederlandse IBAN gekregen en nooit een Litouwse. Wellicht maakt dat ook nog wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SynthCat
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-01-2024
RobertMe schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:39:
[...]

Stockpicking zonder kennis / onderzoek wel ja. Daarom kun je als leek beter lekker passief beleggen in een breed gespreide ETF of indexfonds.
Nee het is allemaal een vorm van gokken. De enige manier om niet te verliezen is met inside information wat bij wet verboden is volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveG123
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-05 13:05
Oef wat een ellende zeg.
Denk je even te kunnen wisselen van bank, maar nee. Door de LT --> NL transitie van Revolut werkt van alles niet meer. Maar even de switch in de ijskast zetten tot de hele amateur bende opgelost is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
DaveG123 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Oef wat een ellende zeg.
Denk je even te kunnen wisselen van bank, maar nee. Door de LT --> NL transitie van Revolut werkt van alles niet meer. Maar even de switch in de ijskast zetten tot de hele amateur bende opgelost is.
Huh, amateur bende? Ik denk eerder dat je de verwachtingen moet bijstellen ;)

Die NL IBAN bij Revolut werkt dik prima. Alleen zijn er én nog bedrijven die de NL IBAN uberhaupt niet accepteren (maar ook bedrijven die de NL IBAN wel accepteren, waarvan sommigen de LT IBAN niet accepteerden, dus dat is vooruitgang) én dus situaties waarin alleen een NL IBAN niet voldoende is en naamcontrole ook nodig is (zoals Tikkie).

Dus Revolut heeft weer een stap gezet voor betere acceptatie in Nederland. Alleen ontbreken er ook nog zaken om net zo "goed" te zijn als bv de Nederlandse grootbanken (nu dus meest opvallend / blokkerend de naamcontrole). En met de tijd zal dat vast ook wel volgen. Al is het maar omdat ik gelezen meen te hebben dat er een Europa brede, verplichte, naamcontrole onderweg is. Die zal Revolut dus moeten implanteren. En bv Tikkie of de belastingdienst ook overnemen.

Dit is een beetje hetzelfde als klagen dat Revolut iDeal ondersteund maar bij een of andere webshop Revolut niet in het lijstje staat. Dat ze dan iets hebben gedaan specifiek voor de Nederlandse markt, wat 100% werkt, maar dan een randzaak ervoor zorgt dat het (lijkt dat) het niet werkt. Enerzijds dan "webshop doet de lijst met banken niet bijwerken", waar Revolut dan uberhaupt niks aan kan doen. Anderzijds bij deze dat bv Tikkie ook de volledig losstaande naamcontrole vereist, wat Tikkie (/eenieder) uiteraard kan eisen, en wel door Revolut opgelost kan/moet worden, maar los staat van "NL IBAN".

En dus "Tikkie werkte niet, en Tikkie werkt nog steeds niet". Vanwaar de haat nu dan? Er is eigenlijk dus niks veranderd. V.w.b. Tikkie, want zoals gemeld werkt de NL IBAN op andere plekken prima, waar de LT IBAN geweigerd werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RSB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-05 18:46

RSB

Revolut is lid geworden van de NVB!

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Maar werkt Tikkie nu ook?
/s

En voor diegenen die het niet willen lezen via Google Amp / een vage URL: https://banken.nl/nieuws/...dse-vereniging-van-banken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
RobertMe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Maar werkt Tikkie nu ook?
/s

En voor diegenen die het niet willen lezen via Google Amp / een vage URL: https://banken.nl/nieuws/...dse-vereniging-van-banken
Nee, ik snap niet wat de link tussen NVB en Tikkie is eigenlijk. Er is hier eerder al uitgelegd wat er nodig is om Tikkie te supporten, en een NVB lidmaatschap zal daar niks aan veranderen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Youtl schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:10:
[...]

Nee, ik snap niet wat de link tussen NVB en Tikkie is eigenlijk. Er is hier eerder al uitgelegd wat er nodig is om Tikkie te supporten, en een NVB lidmaatschap zal daar niks aan veranderen..
Het was dan ook een grapje. Vandaar de /s

Wat Revolut ook doet, in dit topic vindt men maar 1 ding belangrijk : Tikkie.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 05-01-2024 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Youtl schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:10:
[...]

Volgens mij heb je de "/s" voor end sarcasm gemist ;)
Helemaal mooi in combinatie met dat je mijn post van gisteren die er een paar berichten boven staat met uitleg waarom Tikkie niet werkt ook hebt geplusd :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
RobertMe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:13:
[...]

Volgens mij heb je de "/s" voor end sarcasm gemist ;)
Helemaal mooi in combinatie met dat je mijn post van gisteren die er een paar berichten boven staat met uitleg waarom Tikkie niet werkt ook hebt geplusd :p
Ja ik vond het al tegenstrijdig, maar goed nvm :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 22:43
de Peer schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:12:
[...]

Het was dan ook een grapje. Vandaar de /s

Wat Revolut ook doet, in dit topic vindt men maar 1 ding belangrijk : Tikkie.
Ik vind iDin veel en veel belangrijker.
En natuurlijk de automatische acceptatie van de IBAN van Revolut voor automatische incasso's, maar dat moet wel goedkomen.
Tikkie vind ik totaal niet belangrijk want daar zijn goede alternatieven voor, maar natuurlijk leuk als die ondersteuning er ook komt.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:59:
Tikkie vind ik totaal niet belangrijk want daar zijn goede alternatieven voor, maar natuurlijk leuk als die ondersteuning er ook komt.
Niet dat ik ooit Tikke gebruikt heb (Rabo klant, met hun eigen oplossing), maar welke dan? Want de alternatieven als "hier heb je mijn IBAN en maak maar over" zijn natuurlijk lang niet zo laagdrempelig als een link openen, bank selecteren en gewoon een bekende iDeal betaling doen. Revolut heeft dan wel ook zijn eigen betaallinks, maar betalen met iDeal is daar niet mogelijk wat het voor Nederland al een stuk minder gebruikersvriendelijk maakt.

iDin daarentegen heb ik ooit eens 1 keer gebruikt. Denk met afsluiten nieuwe autoverzekering, en that's it.

Edit:
Voor de duidelijkheid: Tikkie hoeft van mij dus ook niet. Maar dan moet er wel een net zo laagdrempelig alternatief zijn. Wat dus ook kan zijn dat Revolut iDeal toevoegt aan hun eigen betaallinks (neem ik aan, heb ze niet gezien / gebruikt, noch als verzender noch als ontvanger / betaler).

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 05-01-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

RobertMe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:28:
[...]Wat dus ook kan zijn dat Revolut iDeal toevoegt aan hun eigen betaallinks (neem ik aan, heb ze niet gezien / gebruikt, noch als verzender noch als ontvanger / betaler).
Dat lijkt mij het handigste inderdaad, nu ondersteunt een Revolut betaalverzoek alleen het invullen van de creditcard gegevens door de betaler. Misschien hebben ze een ideeënbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Tikkie is bijvoorbeeld de enige mogelijkheid je statiegeld terug te krijgen als je bij KFC iets drinkt en een statiegeldbeker gebruikt. Je krijgt dan na inleveren een bonnetje met daarop een QR code voor Tikkie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
mfkne schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:27:
Tikkie is bijvoorbeeld de enige mogelijkheid je statiegeld terug te krijgen als je bij KFC iets drinkt en een statiegeldbeker gebruikt. Je krijgt dan na inleveren een bonnetje met daarop een QR code voor Tikkie.
Hmm en hoe moeten buitenlanders met hun buitenlandse bankrekening dan hun statiegeld terugkrijgen? Lijkt me dat ze bij de KFC wel een alternatief hebben hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
RobertMe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Niet dat ik ooit Tikke gebruikt heb (Rabo klant, met hun eigen oplossing), maar welke dan? Want de alternatieven als "hier heb je mijn IBAN en maak maar over" zijn natuurlijk lang niet zo laagdrempelig als een link openen, bank selecteren en gewoon een bekende iDeal betaling doen. Revolut heeft dan wel ook zijn eigen betaallinks, maar betalen met iDeal is daar niet mogelijk wat het voor Nederland al een stuk minder gebruikersvriendelijk maakt.

iDin daarentegen heb ik ooit eens 1 keer gebruikt. Denk met afsluiten nieuwe autoverzekering, en that's it.

Edit:
Voor de duidelijkheid: Tikkie hoeft van mij dus ook niet. Maar dan moet er wel een net zo laagdrempelig alternatief zijn. Wat dus ook kan zijn dat Revolut iDeal toevoegt aan hun eigen betaallinks (neem ik aan, heb ze niet gezien / gebruikt, noch als verzender noch als ontvanger / betaler).
Nou, gewoon IBAN gebruiken is dus wel een goed alternatief vind ik, maar kost net wat meer tijd voor de betaler.
Alleen als je met vriendengroepen e.d. rekeningen wilt splitten, en dit vaak doet, dan kan dit wel moeizaam worden zonder Tikkie ( en dan met name als jij de enige bent die het niet kan gebruiken )

iDin gebruik je niet vaak nee, maar op die momenten dat je het wel gebruikt kan het enorm veel tijd en gedoe schelen.
Ipv even verifiëren met iDin is het alternatief soms een ID opsturen ( per post ) en dagen verwerkingstijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:07
JohanNL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:49:
[...]

Hmm en hoe moeten buitenlanders met hun buitenlandse bankrekening dan hun statiegeld terugkrijgen? Lijkt me dat ze bij de KFC wel een alternatief hebben hiervoor.
Hetzelfde argument gaat toch ook op voor iDin? Ik gebruik het zelf minder dan 1x per jaar en de laatste keer dat ik het gebruikte had men ook een alternatief voor klanten met banken die geen iDin ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green.car6808
Green.car6808 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:35:
Hoe zit dit juridisch eigenlijk ? Mag een Nederlandse bank, zoals LeasePlanBank, zeggen dat ze geen zaken doen met (bijvoorbeeld) Revolut zodat je die niet als tegenrekening kunt gebruiken op hun spaarrekeningen ?
Of is elke bank verplicht elke andere bank (die onder toezicht van DNB staat) toe te laten / toe te staan
Zie hieronder het antwoord van DNB. Ze hebben het over een SEPA verordening.
Ik snap niet helemaal of wat zij zeggen nu betekent dat LeasePlanBank de Revolut rekening als tegenrekening moet accepteren of niet
Beste heer/mevrouw

Hartelijk dank voor uw e-mail over het weigeren van een vaste tegenrekening voor een spaarrekening. U vraagt zich af of een bank een betaalrekening mag weigeren als vaste tegenrekening voor een spaarrekening. In dit geval betreft het een betaalrekening van Revolut als tegenrekening voor een spaarrekening bij diverse banken. Voor het beantwoorden van uw vraag is de SEPA-verordening van belang om te beoordelen of er sprake is van IBAN-discriminatie.

Volgens de SEPA-verordening is er sprake van IBAN-discriminatie als een (buitenlands) rekeningnummer voor een overboeking of automatische incasso tussen betaalrekeningen wordt geweigerd. Er is sprake van een betaalrekening indien alledaagse betalingen vanuit die rekening naar derden verricht kunnen worden. Als uit de voorwaarden van een spaarrekening blijkt dat er geen bedragen naar derden kunnen worden overgemaakt, dan kan de spaarrekening niet als een betaalrekening worden opgevat.

Dit heeft als gevolg dat een overboeking of automatische incasso tussen een betaalrekening en een spaarrekening of van een betaalrekening naar een spaarrekening (de richting is niet van belang) niet onder de SEPA-verordening valt. Een bank mag in dit geval voorwaarden stellen aan de tegenrekening van een spaarrekening. Met als gevolg dat de tegenrekening geweigerd mag worden.

Voor meer informatie over SEPA en IBAN-discriminatie verwijs ik u graag door naar de veelgestelde vragen op de volgende website SEPA en IBAN-discriminatie (dnb.nl).

Heeft u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen? Neem gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,
Team Publieksvoorlichting // Public Information

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Green.car6808 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Zie hieronder het antwoord van DNB. Ze hebben het over een SEPA verordening.
Ik snap niet helemaal of wat zij zeggen nu betekent dat LeasePlanBank de Revolut rekening als tegenrekening moet accepteren of niet

[...]
IBAN discriminatie regelgeving geldt alleen tussen betaalrekeningen. Een betaalrekening is een rekening waarmee je betalingen/overboekingen naar elke IBAN kunt doen. Dus LPB levert geen betaalrekening, en hoeft daardoor niet aan IBAN discriminatie regelgeving te voldoen en mag dus eisen stellen aan het rekeningnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:30

Jrz

––––––––––––

Gewoon weg bij leaseplan en centraal beheer. Genoeg alternatieven

[ Voor 185% gewijzigd door Jrz op 05-01-2024 17:53 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
JohanNL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:49:
[...]
Geen idee, maar ik ga ervan uit dat er wel iets is. Ik heb het meerdere keren meegemaakt dat de smartphone waarmee ze de inlevering regelen met lege akku zat, en in dat geval kreeg ik altijd contant terug. Dus dikke kans dat je sowieso contant terugkrijgt ook al heb je een Tikkie-geschikte rekening :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
RobertMe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:29:
[...]

IBAN discriminatie regelgeving geldt alleen tussen betaalrekeningen. Een betaalrekening is een rekening waarmee je betalingen/overboekingen naar elke IBAN kunt doen. Dus LPB levert geen betaalrekening, en hoeft daardoor niet aan IBAN discriminatie regelgeving te voldoen en mag dus eisen stellen aan het rekeningnummer.
Mmhh ok, dank je. Dus ze kunnen bijvoorbeeld zeggen "U moet een Nederlandse IBAN of Nederlandse bankrekening hebben" Maar mag ook de eis ook bijvoorbeeld zijn "wij accepteren geen Revolut" ?

Ik maak dat niet op uit het antwoord van DNB maar dat kan ik DNB vragen natuurlijk.

Ik heb ook vragen gesteld hierover bij LeasePlanBank, als op 21 december (met een reminder gisteren) maar die antwoorden niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Green.car6808 op 05-01-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Jrz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:51:
Gewoon weg bij leaseplan en centraal beheer. Genoeg alternatieven
Klopt, alternatieven genoeg maar als je dezelfde rente als LeasePlanBank wilt of meer moet het wel via Raisin denk ik. Dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Green.car6808 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:13:
[...]

Mmhh ok, dank je. Dus ze kunnen bijvoorbeeld zeggen "U moet een Nederlandse IBAN of Nederlandse bankrekening hebben" Maar mag ook de eis ook bijvoorbeeld zijn "wij accepteren geen Revolut" ?
Hoe ik het lees: ja :P LPB mag doen wat ze zelf willen. Banken weigeren, alleen NL IBANs accepteren, alles.

Oftewel:
Volgens de SEPA-verordening is er sprake van IBAN-discriminatie als een (buitenlands) rekeningnummer voor een overboeking of automatische incasso tussen betaalrekeningen wordt geweigerd.
IBAN discriminatie kan alleen tussen betaalrekeningen. Dit zoals staat vast gelegd in "de" SEPA-verordening
Er is sprake van een betaalrekening indien alledaagse betalingen vanuit die rekening naar derden verricht kunnen worden. Als uit de voorwaarden van een spaarrekening blijkt dat er geen bedragen naar derden kunnen worden overgemaakt, dan kan de spaarrekening niet als een betaalrekening worden opgevat.
Hier staat dat een rekening een betaalrekening is als er geen beperking is in naar wie je geld over kunt maken. Dus als "er geen bedragen naar derden kunnen worden overgemaakt" is het geen betaalrekening. Gezien LPB beperkingen heeft (kan alleen geld ontvangen en overmaken naar de vaste tegenrekening) is het geen betaalrekening.
Dit heeft als gevolg dat een overboeking of automatische incasso tussen een betaalrekening en een spaarrekening of van een betaalrekening naar een spaarrekening (de richting is niet van belang) niet onder de SEPA-verordening valt.
Omdat LPB geen betaalrekening is valt het niet onder de SEPA-verordening.
Een bank mag in dit geval voorwaarden stellen aan de tegenrekening van een spaarrekening. Met als gevolg dat de tegenrekening geweigerd mag worden.
En dus mogen ze eigen voorwaarden stellen aan de tegenrekening. Dus mag LPB Revolut of wat dan ook weigeren. En als ze in de voorwaarden zetten dat ze alleen rekeningnummers accepteren die eindigen met een 3, onafhankelijk van land/bank, mag dat vast ook.

Green.car6808 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Klopt, alternatieven genoeg maar als je dezelfde rente als LeasePlanBank wilt of meer moet het wel via Raisin denk ik. Dat kan natuurlijk ook.
Ligt er aan waar je naar op zoek bent. Het enige leuk aan LPB is dat ze instant payments ondersteunen, de rente is niet heel speciaal met 2,20%.

Zie ook het sparen topic. Naast Raisin zijn er voldoende banken, in en buiten Nederland, met een betere rente. Bv Duitse Lloyds bank (2,50%), Estse BigBank (3,10%), Spaanse OpenBank (3,65% eerste 6 maanden, daarna nog steeds 2,65%). Maar in Nederland ook Bunq (2,49% meen ik), CreditEurope Bank heeft een actie met eerste 6 maanden 3,55% rente (daarna maar 1,77% dus wel lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Naast LeasePlanBank doet ook DHB moeilijk over Revolut als tegenrekening.
Even los van de discussie hoe fijn en terecht of legitiem je dat wel of niet kan vinden :
Waarom doen die (spaar)banken zo moeilijk over Revolut als tegenrekening ? Wat is het probleem dat ze er echt mee hebben ? Wat zou het ze nou kunnen schelen of dat Revolut of ASN is ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Green.car6808 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:06:
Even los van de discussie hoe fijn en terecht of legitiem je dat wel of niet kan vinden :
Waarom doen die (spaar)banken zo moeilijk over Revolut als tegenrekening ? Wat is het probleem dat ze er echt mee hebben ? Wat zou het ze nou kunnen schelen of dat Revolut of ASN is ?
Waarschijnlijk hebben ze gewoon een whitelist op land + bankcodes. Als NL + REVO daar niet op staat zal het dan wel niet werken. En zij zullen zich vast niet geroepen voelen om bv maandelijks een lijst met NL bankcodes te "importeren". (Want de NL IBAN was begin 2023 al geregistreerd meen ik hier eerder gelezen te hebben?).

Ik denk dus niet perse dat ze dit bewust doen / doen om Revolut tegen te werken. Maar dat ze wat controles doen op of het een bekende / correcte IBAN is. En dat NL..REVO simpelweg niet herkend wordt.
En ja, uiteraard is dat een luie en onvolledige controle. Waarbij ze uiteraard ook puur naar de identificatiestorting kunnen kijken, dan weten ze of de opgegeven IBAN correct is. Immers hebben ze geld van die IBAN ontvangen.
Hetzelfde als dat er nog steeds websites zijn die pogen te controleren of een emailadres correct is (ingevuld). Terwijl het tegenwoordig toch echt veel gangbaarder is om gewoon een mail te sturen naar het opgegeven emailadres met een unieke activatielink. Dan weet je ook zeker dat het emailadres én klopt en er niet alleen correct uit ziet én "blokkeer" je geen geldige emailadressen die toevallig niet door de (brakke) validatie heen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:13
Het antwoord hierop kan natuurlijk alleen LPB en DHB geven.
We kunnen hier alleen inschatten wat de overweging zou kunnen zijn.

Ze hebben vermoedelijk genoeg NL klanten met NL IBAN ?
buitenlandse IBANs geven/gaven meer werk? In de tijd met afgeleide identificatie vanuit een betaling vanaf je NL betaalrekening was dat in ieder geval zo.

Mogelijk heeft men zorgen over criminele activiteiten/ witwassen, toen de fintechs net begonnen in NL was men toch wat makkelijker met KYC en die reputatie is mogelijk blijven hangen?

door de conservatieve aard van dit soort bedrijven bewegen ze vervolgens niet mee?

Wellicht kun je betreffende bedrijven nog de vraag stellen. En anders op zoek naar spaar rekeningen die wel met hun tijd gaan, maar dat is een ander topic.
Alternatief is een officiële klacht indienen bij Kivid of DNB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 11:29
Ik vermoed zelf dat sommige banken Revolut weigeren, omdat Revolut niet overal een bank is, maar in sommige landen "slechts" een elektronische geldinstelling. Bij DeGiro geven ze dat in elk geval als reden om Revolut te weigeren. Blijkbaar willen ze daar dan geen onderscheid maken tussen de verschillende soorten Revolut IBANs (waarmee ze in theorie onderscheid zouden kunnen maken tussen landen waar Revolut een bank is en waar het een elektronische geldinstelling is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green.car6808
[quote]Wally2002 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:37:
[...]
Ze hebben vermoedelijk genoeg NL klanten met NL IBAN ?
Vanuit commercieel opzicht niet echt begrijpelijk voor mij. Je wilt toch (meestal) zoveel mogelijk klanten.
buitenlandse IBANs geven/gaven meer werk? In de tijd met afgeleide identificatie vanuit een betaling vanaf je NL betaalrekening was dat in ieder geval zo.
Ja maar dat is met Revolut in Nederland inmiddels niet meer zo vanwege de NL IBAN
Wellicht kun je betreffende bedrijven nog de vraag stellen. En anders op zoek naar spaar rekeningen die wel met hun tijd gaan, maar dat is een ander topic.
Het ging me nu even niet om wat ik allemaal kan doen. Ik wil snappen wat er gebeurt.
Heb ik reeds gedaan bij beiden. Nouja, geen klacht maar wel een vraag of dit mag / kan. Zie mijn eerdere posts. Maar, nogmaals, het ging me nu even om de achtergrond van de huidige positie van Revolut in Nederland en niet wat ik kan doen om dit op te losssen.

[ Voor 7% gewijzigd door Green.car6808 op 06-01-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Wally2002 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:37:
Het antwoord van DNB weet die dus al ;) Green.car6808 in "Discussie over & Ervaringen met Revolut bank"

Gewoon afwachten op LPB dus. Ook daar zal mogelijk iets van kerstvakantie zijn geweest en diegene die de gestelde vraag kunnen beantwoorden niet aanwezig zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Green.car6808 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:56:
Vanuit commercieel opzicht niet echt begrijpelijk voor mij. Je wilt toch (meestal) zoveel mogelijk klanten.
Bij een bank gelden ook andere zaken ;)
Een spaarklant levert geen geld op (helemaal niet als het gratis is, zoals LPB). Wat geld oplevert is het uitlenen van dat geld. En als LPB het spaargeld niet tegen een hogere rente kan uitlenen / niet binnen de gestelde wettelijke kaders het geld tegen een rendabele rente kan wegzetten zullen ze dus ook geen nieuwe klanten willen.

Een bank is dus eigenlijk niet meer dan een bemiddelaar tussen iemand die geld wilt uitlenen en iemand die geld wilt lenen. Als LPB te weinig mensen heeft die geld willen lenen kunnen ze dus ook geen "uitkeners" aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
RobertMe schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Het antwoord van DNB weet die dus al ;) Green.car6808 in "Discussie over & Ervaringen met Revolut bank"

Gewoon afwachten op LPB dus. Ook daar zal mogelijk iets van kerstvakantie zijn geweest en diegene die de gestelde vraag kunnen beantwoorden niet aanwezig zijn geweest.
Ja inderdaad. Ik ken het zelf ook. Er staat een mail in de functionele mailbox van je afdeling. Lastige vraag.. Dus we sturen het even door naar een paar collega's (die geen antwoord geven) en dan wordt de mail naar de "afgehandeld" folder gesleept :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
RobertMe schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Bij een bank gelden ook andere zaken ;)
Een spaarklant levert geen geld op (helemaal niet als het gratis is, zoals LPB). Wat geld oplevert is het uitlenen van dat geld.
Ja precies... maar dan wil je toch dat zoeveel mogelijk mensen hun spaargeld bij jou brengen zodat je meer hebt om uit te lenen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Green.car6808 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Ja precies... maar dan wil je toch dat zoeveel mogelijk mensen hun spaargeld bij jou brengen zodat je meer hebt om uit te lenen ?
Vraag en aanbod ;) Als er geen vraag is (naar geld) moet je ook de aanbod kraan dicht draaien. Immers heb je niks aan dat aanbod zonder dat je het weg kunt zetten (/vraag ernaar hebt).

Vergeet daarbij ook niet dat LPB natuurlijk voornamelijk is ingericht op financiering van leaseautos (geld van LPB klanten wordt gebruikt om auto's die LP klanten leasen te betalen. Winst voor LP / LPB zit in dat de leaseprijs hoger is dan de daadwerkelijke kosten en uit die winst betaalt LPB weer rente). En gezien er AFAIK nog steeds een lagere vraag naar (lease)autos is kan LPB "niks" met het geld dat de spaarklanten aandragen.

Wat jij eigenlijk stelt is "waarom zou een bedrijf niet meer leveranciers willen hebben?". Bv dus "waarom zou een bakker geen meel geleverd willen krijgen van 10 bedrijven en wilt die er maar een hebben?". Om de simpele reden dus dat die vervolgens bij wijze van wel 10x zoveel broden kan bakken, maar als er geen vraag is naar 10x zoveel broden dat dus niks oplevert. Terwijl allemaal die extra leveranciers wel betaald moeten krijgen. Waarbij de "leverancier" bij LPB dus dd spaarklanten zijn en de "klanten" (/afnemers) dan dus de LP klanten die een auto leasen. En de inkoopprijs van de "leverancier" is bij een bank dus de spaarrente, en de verkoopprijs dus de "rente op lenen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:09
RobertMe schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:13:
[...]

Vraag en aanbod ;) Als er geen vraag is (naar geld) moet je ook de aanbod kraan dicht draaien. Immers heb je niks aan dat aanbod zonder dat je het weg kunt zetten (/vraag ernaar hebt).

Vergeet daarbij ook niet dat LPB natuurlijk voornamelijk is ingericht op financiering van leaseautos (geld van LPB klanten wordt gebruikt om auto's die LP klanten leasen te betalen. Winst voor LP / LPB zit in dat de leaseprijs hoger is dan de daadwerkelijke kosten en uit die winst betaalt LPB weer rente). En gezien er AFAIK nog steeds een lagere vraag naar (lease)autos is kan LPB "niks" met het geld dat de spaarklanten aandragen.

Wat jij eigenlijk stelt is "waarom zou een bedrijf niet meer leveranciers willen hebben?". Bv dus "waarom zou een bakker geen meel geleverd willen krijgen van 10 bedrijven en wilt die er maar een hebben?". Om de simpele reden dus dat die vervolgens bij wijze van wel 10x zoveel broden kan bakken, maar als er geen vraag is naar 10x zoveel broden dat dus niks oplevert. Terwijl allemaal die extra leveranciers wel betaald moeten krijgen. Waarbij de "leverancier" bij LPB dus dd spaarklanten zijn en de "klanten" (/afnemers) dan dus de LP klanten die een auto leasen. En de inkoopprijs van de "leverancier" is bij een bank dus de spaarrente, en de verkoopprijs dus de "rente op lenen".
Voor een treasury afdeling van de bank is het veel makkelijker en sneller om aan de “renteknop” te draaien dan aan de “aantal klanten knop”, dat laatste brengt allerlei operationele en reputatie overwegingen met zich mee.

De instroom (en uitstroom) van spaargeld is veel makkelijker te voorspellen (en ‘manipuleren’) door de hoogte van de rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
[...]

Wat jij eigenlijk stelt is "waarom zou een bedrijf niet meer leveranciers willen hebben?".
Ja als die me gratis supplies aanleveren, zeker.

[ Voor 4% gewijzigd door Green.car6808 op 06-01-2024 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
Ik ben benieuwd naar het antwoord van LPB en DHB, maar mbt LPB vermoed ik dat het simpelweg te maken heeft met het niet kunnen uitvoeren van de naam/nummer controle (IBAN check) die bij Revolut rekeningen op dit moment (voorzover ik weet) nog niet werkt.

Heb daar ergens in december in dit topic al iets over geschreven (zoek op ‘afgeleide identificatie’ of ‘verificatie’)

Bij LPB is de naam/nummer controle nog steeds onderdeel van het onboarding proces:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6n7w7agNjytaZW_nARqsCoi6z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gusOdw9QoQ39PR6qUFmVght4.jpg?f=fotoalbum_large

Bron:
https://www.leaseplanbank.nl/hulp-en-contact

Ik vermoed dat het bij DHB hetzelfde is, aangezien deze in NL ook als online bank opereert.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorro op 06-01-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
[...]

Vraag en aanbod ;) Als er geen vraag is (naar geld) moet je ook de aanbod kraan dicht draaien. Immers heb je niks aan dat aanbod zonder dat je het weg kunt zetten (/vraag ernaar hebt)..
Je hebt er niks aan als klanten geld naar je overmaken? Hoezo niet ? Je kan dat geld als bank zelf tegen (hogere) rente bij de centrale bank stallen of wegzetten in assets toch ?

Maak het naar mij gerust over als je er niks aan hebt :D

[ Voor 5% gewijzigd door Green.car6808 op 06-01-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Green.car6808 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Je hebt er niks aan als klanten geld naar je overmaken? Hoezo niet ? Je kan dat geld als bank zelf tegen (hogere) rente bij de centrale bank stallen of wegzetten in assets toch ?
Het voert te ver voor dit topic, maar een bank kan ook weer niet ongelimiteerd spaargeld op zich nemen.

Even heel gechargeerd:

Spaargeld staat bij de bank op de passivazijde van de balans, onder kortlopende schulden.

Aan de activazijde staan oa de tegoeden bij de centrale bank(en), en uitgeleende gelden in allerlei vormen (bedrijfsfinancieringen, hypothecaire leningen, etc)

Regelgeving (oa Basel regelgeving) bepaalt per assetclass hoeveel eigen vermogen je daar tegenover moet hebben staan (risk weighted assets). Er is op basis daarvan dus een ‘vereist eigen vermogen’ (ik ga hier even niet in op welke soorten aandelen en financieringsinstrumenten meetellen als ‘eigen vermogen’)

Als je ongelimiteerd spaargeld opneemt, dan ga je op enig moment over de grens heen: de bank heeft dan te weinig eigen vermogen. Dat is op z’n zachtst gezegd niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Yorro schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Voor een treasury afdeling van de bank is het veel makkelijker en sneller om aan de “renteknop” te draaien dan aan de “aantal klanten knop”, dat laatste brengt allerlei operationele en reputatie overwegingen met zich mee.

De instroom (en uitstroom) van spaargeld is veel makkelijker te voorspellen (en ‘manipuleren’) door de hoogte van de rente.
Ook waar. Maar als ze al een lijstje hebben met toegestane tegen-rekeningen / -banken is de instroom natuurlijk ook te beperken door geen banken toe te voegen.

Maar bij de race omhoog is LPB natuurlijk ook al een tijd terug afgehaakt ten opzichte van de buitenlandse banken. Dus wellicht was dat ook al een voorteken op dat ze geen / niet teveel nieuw geld wilden ophalen. Of dat ze de rentes aan de uitleen kant niet zo ver konden verhogen natuurlijk.

In any case, meer ontopic :p
Afgelopen week had mijn huisbank / grootbank een storing, net op de dag dat ik iets wilde bestellen. En toen was ik aan het denken hoe ik dat kon doen (maar uiteindelijk was de storing 's avonds, toen ik daadwerkelijk wilde bestellen, opgelost).
Ik heb een rekening bij OpenBank, met een leuke rente en (dus) spaarbedrag. Maar OpenBank heeft geen iDeal, dus dat ging niet werken. Dacht ik, achteraf bleek de shop ook gratis MasterCard / Visa te accepteren, dus had ik de MC Debit kaart kunnen gebruiken. Nu heb ik ook een aantal weken Revolut, dat dus wel iDeal ondersteund, maar daar heb ik dan weer geen geld op staan. En geld overmaken vanaf een spaarrekening kon niet, want meestal zijn dat trage SEPA transacties (OpenBank duurt zelfs altijd een dag), en zijn ze meestal gekoppeld aan een tegenrekening. Maar LPB heeft dus wél instant payments. Dus met LPB gekoppeld aan Revolut had ik wel geld kunnen overmaken naar de Revolut rekening en dan betalen via iDeal. Maarja, 1. Er is maar een tegenrekening mogelijk bij LPB (uiteraard had ik dan liever de huisbank én Revolut gekoppeld, i.p.v. een van beide) en zo bljjkt 2. LPB accepteert de Revolut IBAN uberhaupt niet. En/maar later bedacht ik mij ook nog dat bij Revolut geld op de rekening gezet kan worden middels "kaart"? Dus ik had de Revolut rekening kunnen "opwaarderen" met de MasterCard Debit pas van OpenBank? En dit is meen ik ook gratis? Dus via die route had ik dan wel geld bij Revolut kunnen krijgen? Alhoewel Revolut wel stelt dat je de rekening niet alleen mag gebruiken om de rekening te "vullen" met kaart betalingen en vervolgens weer meteen het geld afboeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Green.car6808 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Ja als die me gratis supplies aanleveren, zeker.
Het is niet gratis, LPB "moet" 2,20% rente betalen. Zit dus een prijs aan verbonden.

Daarnaast wat @Yorro aangeeft. Er is wet- en regelgeving v.w.b. een bank mag doen met geld met daarbij bepaalde (procentuele) limieten. Dit om een gezonde "bedrijfsvoering" te "garanderen" (sure, die garantie is niet waterdicht, maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Yorro schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Ik ben benieuwd naar het antwoord van LPB en DHB, maar mbt LPB vermoed ik dat het simpelweg te maken heeft met het niet kunnen uitvoeren van de naam/nummer controle (IBAN check) die bij Revolut rekeningen op dit moment (voorzover ik weet) nog niet werkt.

Heb daar ergens in december in dit topic al iets over geschreven (zoek op ‘afgeleide identificatie’ of ‘verificatie’)

Bij LPB is de naam/nummer controle nog steeds onderdeel van het onboarding proces:

[Afbeelding]

Bron:
https://www.leaseplanbank.nl/hulp-en-contact

Ik vermoed dat het bij DHB hetzelfde is, aangezien deze in NL ook als online bank opereert.
Ik maak hieruit niet perse op dat ze een automatische naam check doen (zoals dus bij Tikkie het geval is). Gezien deze stap 5 is nadat je de LPB IBAN ontvangen hebt en handmatig geld moet over maken. Waarna LPB dan de naam van de rekeninghouder / verzender controleert. Dus dan kijken ze echt naar de de gegevens van de transactie.

Kan uiteraard wel nog steeds dat ze in een eerdere stap deze automatische check doen (middels Safe Pay, of welke naam kwam hier laatst langst voor dat systeem). Dus het niet ondersteunen van de naamcontrole bij Revolut kan inderdaad ook zeker de reden zijn dat deze banken Revolut niet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
RobertMe schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:10:
[...]

In any case, meer ontopic :p
Afgelopen week had mijn huisbank / grootbank een storing, net op de dag dat ik iets wilde bestellen. En toen was ik aan het denken hoe ik dat kon doen (maar uiteindelijk was de storing 's avonds, toen ik daadwerkelijk wilde bestellen, opgelost).
Ik heb een rekening bij OpenBank, met een leuke rente en (dus) spaarbedrag. Maar OpenBank heeft geen iDeal, dus dat ging niet werken. Dacht ik, achteraf bleek de shop ook gratis MasterCard / Visa te accepteren, dus had ik de MC Debit kaart kunnen gebruiken. Nu heb ik ook een aantal weken Revolut, dat dus wel iDeal ondersteund, maar daar heb ik dan weer geen geld op staan. En geld overmaken vanaf een spaarrekening kon niet, want meestal zijn dat trage SEPA transacties (OpenBank duurt zelfs altijd een dag), en zijn ze meestal gekoppeld aan een tegenrekening. Maar LPB heeft dus wél instant payments. Dus met LPB gekoppeld aan Revolut had ik wel geld kunnen overmaken naar de Revolut rekening en dan betalen via iDeal. Maarja, 1. Er is maar een tegenrekening mogelijk bij LPB (uiteraard had ik dan liever de huisbank én Revolut gekoppeld, i.p.v. een van beide) en zo bljjkt 2. LPB accepteert de Revolut IBAN uberhaupt niet. En/maar later bedacht ik mij ook nog dat bij Revolut geld op de rekening gezet kan worden middels "kaart"? Dus ik had de Revolut rekening kunnen "opwaarderen" met de MasterCard Debit pas van OpenBank? En dit is meen ik ook gratis? Dus via die route had ik dan wel geld bij Revolut kunnen krijgen? Alhoewel Revolut wel stelt dat je de rekening niet alleen mag gebruiken om de rekening te "vullen" met kaart betalingen en vervolgens weer meteen het gekd afboeken?
Voor dit soort scenario’s (storing, hack, of erger: bankrun) zou je dus eigenlijk altijd al een backup/nood bankrekening actief moeten hebben.

Zelf heb ik dat jarenlang gedaan door zowel bij ING als bij AA rekeningen aan te houden, bij beide banken ‘single’ en ‘joint’ rekeningen.

Overigens is dat ook pas nadat ik ‘door schade en schande’ wijs ben geworden: op de dag van de bankrun bij DSB had ik de gezamenlijke rekening alleen daar. Dat geld stond dus even vast (via depositogarantiestelsel na een paar maanden wel teruggekregen) en dan moet je uitwijken. Sindsdien voor gezamenlijke rekeningen ook altijd een backup.

Een ander leermoment was daarvoor al: tijdens een lange reis blokkeerde de toegang tot internetbankieren bij ING. Daarna 4 maanden lang niet weten wat er precies op je rekening gebeurt is niet heel fijn, dus toen uitgeweken naar rekening bij AA (voor single rekeningen had ik wel al 2 banken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
RobertMe schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:19:
[...]
Ik maak hieruit niet perse op dat ze een automatische naam check doen (zoals dus bij Tikkie het geval is). Gezien deze stap 5 is nadat je de LPB IBAN ontvangen hebt en handmatig geld moet over maken. Waarna LPB dan de naam van de rekeninghouder / verzender controleert. Dus dan kijken ze echt naar de de gegevens van de transactie.

Kan uiteraard wel nog steeds dat ze in een eerdere stap deze automatische check doen (middels Safe Pay, of welke naam kwam hier laatst langst voor dat systeem). Dus het niet ondersteunen van de naamcontrole bij Revolut kan inderdaad ook zeker de reden zijn dat deze banken Revolut niet ondersteunen.
Bij de bank waar ik destijds werkte was naam/nummer check bij de overboeking van de tegenrekening de ‘verificatie’ van de opgegeven gegevens.

In onboarding formulier geeft een klant zijn/haar gegevens op. Vervolgens kopie id/paspoort met BSN. Nieuw IBAN vrijgegeven voor de overboeking (maar toegang tot gebruik van de rekening nog niet vrijgegeven).

Die EUR 1 komt binnen. Op basis van de IBAN naam/nummer check een compare met de door de klant opgegeven gegegevns.

Elke afwijking betekent (mogelijk) contact met klant.

Denk dan niet alleen aan een tikfout, maar met name bij vrouwen die bij ene bank nog alleen de meisjesnaam (Jansen) hebben en zich melden met De Vries-Jansen, of andersom, leidde tot in ieder geval ‘uitval’ door het systeem. Dan eerst een check met het paspoort (daarop staat ‘echtgenote van’) en als dat geen uitsluitsel geeft: klant vragen hoe het zit.

Het klinkt allemaal wat basaal, maar als bank heb je je nou eenmaal te houden aan allerlei regelgeving (Wwft, rapportages Belastingdienst, etc).

Daarnaast wil je simpelweg ook niet dat je als bank wordt misbruikt, identiteitsfraude is echt wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Yorro schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Voor dit soort scenario’s (storing, hack, of erger: bankrun) zou je dus eigenlijk altijd al een backup/nood bankrekening actief moeten hebben.

Zelf heb ik dat jarenlang gedaan door zowel bij ING als bij AA rekeningen aan te houden, bij beide banken ‘single’ en ‘joint’ rekeningen.
Nouja, ik heb vorig jaar OpenBank erbij genomen voor een aantal redenen. En de "SPOF" (single point of failure) bij de grootbank was er daar een van. Vooral "leuk" als je dan in het weekend een grote transactie doet vanaf de grootbank naar OpenBank en ze de rekening blokkeren en je pas op maandag kunt bellen. Alleen... heeft OpenBank dus geen iDeal.
Andere reden was dat eenmalig bij OB de MC Debit kaart bestellen veel goedkoper was dat het duurdere pakket met een volwaardige creditcard bij de grootbank. Alleen heeft die MC kaart van OpenBank weer een Spaanse BIN en wordt deze sowieso geweigerd door F1TV (woonplaats / BIN mismatch + uberhaupt niet beschikbaar in Spanje) en ogenschijnlijk ook door AppleTV+. Intussen had ik ook al binnen de pilot een Visa Debit kaart van de grootbank, maar die faalde op merchant initiated transactions. Dus uiteindelijk maar Revolut aangevraagd. Maar tegen de tijd dat ik AppleTV+ alsnog wilde aanvragen had ik ook alweer terugkoppeling van de bank dat het probleem was opgelost. Waarna ATV+ alsnog een nietszeggende error gaf, de Revolut kaart wel geaccepteerd werd, en ik mij vervolgens zo ergerde aan de werking van ATV+ dat ik binnen de trail heb opgezegd en de Revolut kaart dus nog steeds ongebruikt is behalve de eenmalige koppeling / autorisatie bij ATV+, maar de enige echte transactie het storten van €10..
Dus eigenlijk heb ik Revolut nu niet meer echt nodig. Maar wellicht dat ik meer over stap naar Revolut met OB als backup. Met een uit de kluiten gewassen aandelenportefeuille bij de grootbank is die dan wat meer afgeschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Yorro schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Bij de bank waar ik destijds werkte was naam/nummer check bij de overboeking van de tegenrekening de ‘verificatie’ van de opgegeven gegevens.
Maar dat is dan dus controle op basis van de transactie? ;)
Dus niet het automatische systeem dat de (groot)banken nu bij alle transacties toepassen waarbij ze controleren of naam & IBAN matchen en dan een melding geven van "Naam & IBAN gecontroleerd" / "Niet gecontroleerd" of dus iets van "Naam en IBAN komen niet overeen, weet je zeker dat deze gegevens kloppen?". En dit is dan het systeem dat Revolut nog niet accepteert (en in ieder geval Tikkie op faalt). Maar dus ook het systeem dat LPB wellicht niet gebruikt (doordat zij echt een transactie laten doen en controleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
RobertMe schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Maar dat is dan dus controle op basis van de transactie? ;)
Dus niet het automatische systeem dat de (groot)banken nu bij alle transacties toepassen waarbij ze controleren of naam & IBAN matchen en dan een melding geven van "Naam & IBAN gecontroleerd" / "Niet gecontroleerd" of dus iets van "Naam en IBAN komen niet overeen, weet je zeker dat deze gegevens kloppen?". En dit is dan het systeem dat Revolut nog niet accepteert (en in ieder geval Tikkie op faalt). Maar dus ook het systeem dat LPB wellicht niet gebruikt (doordat zij echt een transactie laten doen en controleren).
Ik weet niet of ik je helemaal volg. Maar hoe het destijds ging: automatische controle door systeem, bij afwijking: uitval en ‘handmatige’ controle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 18:07

Barrycade

Through the...

Wellicht ben ik een hork of schiet ik gewoon nooit wat voor, maar waarom de focus op Tikkies? Een dienst van de grote ABN AMRO.

Je kan sowieso betalen via Revolut aan een Tikkie alleen het uitsturen kan niet dus. Maar je kan toch even je IBAN delen, ja het is niet zo makkelijk voor de ontvanger maar maken jullie dan dagelijks dit soort dingen aan dan?

Ik heb trouwens ook nog Rabo (betaalverzoek) achter de hand en Revolut kan ook nog onderling via hun "chat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Yorro schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Ik weet niet of ik je helemaal volg. Maar hoe het destijds ging: automatische controle door systeem, bij afwijking: uitval en ‘handmatige’ controle.
Maar is dat een controle door de naam op te zoeken bij de ingevulde IBAN? Of de klant een overboeking te laten doen en de naam van die boeking te vergelijken met de ingevulde naam?

Want dat eerste kan bij Revolut niet, doordat ze dat systeem nog niet ondersteunen. En dat systeem is dan bekender van dat de (groot)banken bij een handmatige overboeking ook zo'n controle doen. Klant vult IBAN en naam van ontvanger in en vervolgens wordt nagekeken of deze gegevens bij elkaar horen. En dus een waarschuwing geven als hier een mismatch in is (wat dus niet alleen gecontroleerd wordt in het eigen klantenbestand maar ook tussen banken). Dus als LPB ditzelfde systeem gebruikt kan dat de reden zijn dat ze niet de Revolut IBAN accepteren.
Maar... die "Stap 5" die jij postte lijkt een controle op basis van de daadwerkelijke transactie te zijn (dus LPB ontvangt geld afkomstig van de IBAN van tegenrekening en die boeking bevat ook een naam van de afzender, en die wordt vergeleken met de ingevulde naam). Daarbij wordt dat interbancaire controlesysteem dus niet gebruikt. Dus dat Revolut dat niet ondersteund maakt dan niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
RobertMe schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Maar is dat een controle door de naam op te zoeken bij de ingevulde IBAN? Of de klant een overboeking te laten doen en de naam van die boeking te vergelijken met de ingevulde naam?

Want dat eerste kan bij Revolut niet, doordat ze dat systeem nog niet ondersteunen. En dat systeem is dan bekender van dat de (groot)banken bij een handmatige overboeking ook zo'n controle doen. Klant vult IBAN en naam van ontvanger in en vervolgens wordt nagekeken of deze gegevens bij elkaar horen. En dus een waarschuwing geven als hier een mismatch in is (wat dus niet alleen gecontroleerd wordt in het eigen klantenbestand maar ook tussen banken). Dus als LPB ditzelfde systeem gebruikt kan dat de reden zijn dat ze niet de Revolut IBAN accepteren.
Maar... die "Stap 5" die jij postte lijkt een controle op basis van de daadwerkelijke transactie te zijn (dus LPB ontvangt geld afkomstig van de IBAN van tegenrekening en die boeking bevat ook een naam van de afzender, en die wordt vergeleken met de ingevulde naam). Daarbij wordt dat interbancaire controlesysteem dus niet gebruikt. Dus dat Revolut dat niet ondersteund maakt dan niet uit.
Het is jouw tweede optie: “de klant een overboeking te laten doen en de naam van die boeking te vergelijken met de ingevulde naam“

Het gaat om de daadwerkelijk met de transactie (ik meen via Swift) verkregen naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdiezrequejo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35
Even een praktische vraag. Op het moment dat ik crypto heb in de Wallet bij Revolut en ik verkoop wat cryptomunten komt dit dan direct op de rekening van Revolut te staan? Of moet je nog van crypto Wallet over maken naar je Revolut rekening?

[ Voor 16% gewijzigd door jdiezrequejo op 06-01-2024 15:24 ]

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 18:07

Barrycade

Through the...

Ja dat komt rechtstreeks op je euro rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGoatsy
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-04 20:00
oohh schreef op maandag 25 december 2023 @ 02:20:
[...]

Bedoel je zonder MFA? Of specifiek MFA via mobiel? Want Revolut heeft ook online omgeving zoals bij traditionele banken.

https://app.revolut.com
Je moet alsnog dingen bevestigen via mobiel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Green.car6808
Mijn Revolut NL IBAN is nu gekoppeld aan de LeaseplanBank spaarrekening. Ik heb geen antwoord op mijn mails gekregen maar ik probeerde het nog eens en toen werkte het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Green.car6808 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:42:
Mijn Revolut NL IBAN is nu gekoppeld aan de LeaseplanBank spaarrekening. Ik heb geen antwoord op mijn mails gekregen maar ik probeerde het nog eens en toen werkte het.
Just to be sure: je hebt nu dus gewoon via de normale procedure de wijziging gedaan? Of "je keek en tegenrekening was 'spontaan' die van Revolut"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green.car6808
RobertMe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:58:
[...]

Just to be sure: je hebt nu dus gewoon via de normale procedure de wijziging gedaan? Of "je keek en tegenrekening was 'spontaan' die van Revolut"?
Spontaan ? Je bedoelt dat het door een medewerker van LeasplanBank was gewijzigd ?
Nee ik heb inderdaad gewoon de procdure via de website gevolgd. (tegen)Rekeningnummer gewijzigd, op een linkje in de mail geklikt om die wijziging te bevestigen, één Euro overgemaakt vanaf Revolut naar LeasplanBank ter controle en het was meteen geregeld. De laatste keer dat ik dit deed moest je nog eens een week of twee wachten tot een medewerker het nieuwe nummer controleerde en bevestigde maar nu was het dus met een paar minuten voor elkaar.

Had in de tussentijd ook gemaild met BrandNewDay (sparen) en Credit Europe. Beiden bevestigen dat ze Revolut accpteren als tegenrekening.

[ Voor 8% gewijzigd door Green.car6808 op 08-01-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Green.car6808 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:02:
[...]

Spontaan ? Je bedoelt dat het door een medewerker van LeasplanBank was gewijzigd ?
Jup, dat bedoelde ik. Ik wist uiteraard niet of het kon zijn dat je in de communicatie v.w.b. "waarom werkt Revolut niet" al een rekeningnummer had vermeld en ze het dus handmatig konden aanpassen voor jou.

Maar je kon/moest het gewoon zelf aanpassen dus. Waarschijnlijk dus gevalletje "toegestane IBANs / bankcodes staat REVO niet op" zoals ik al eerder aanhaalde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
RobertMe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Maar je kon/moest het gewoon zelf aanpassen dus. Waarschijnlijk dus gevalletje "toegestane IBANs / bankcodes staat REVO niet op" zoals ik al eerder aanhaalde :)
Ja wat jij eerder al zei inderdaad ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Is het mogelijk om je tenaamstellingen in de app te wijzigingen?

Heb het irritante voorbeeld dat mijn roepnaam mijn derde voorletter is, dus je ziet overal de eerste ook in aanhef van mails.
De huidige tenaamstelling is correct, wil alleen niet met men eerste voorletter / naam aangesproken worden.

[ Voor 22% gewijzigd door sambalbaj op 09-01-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
sambalbaj schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:54:
Is het mogelijk om je tenaamstellingen in de app te wijzigingen?

Heb het irritante voorbeeld dat mijn roepnaam mijn derde voorletter is, dus je ziet overal de eerste ook in aanhef van mails.
De huidige tenaamstelling is correct, wil alleen niet met men eerste voorletter / naam aangesproken worden.
Kan, gewoon even via de app contact opnemen met support en dan kunnen ze dat voor je wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green.car6808
DHB blijft Revolut weigeren...
Conform de voorwaarden dient de tegenrekening een betaalrekening in euro te zijn die u onder dezelfde tenaamstelling bij een andere Nederlandse kredietinstelling in Nederland heeft. Revolut heeft alleen een bankvergunning in Litouwen en kan daarom niet beschouwd worden als Nederlandse kredietinstelling. Het is niet mogelijk om een bankrekening van Revolut te registreren als tegenrekening op een DHB S@veOnlinerekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Green.car6808 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:20:

[...]
Maar inmiddels hebben ze toch wel degelijk een Nederlandse bankvergunning :)

Los daarvan doen ze toch aan die zogenaamde IBAN discriminatie, wat niet is toegestaan.

[ Voor 16% gewijzigd door JohanNL op 09-01-2024 20:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
JohanNL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:13:
Los daarvan doen ze toch aan die zogenaamde IBAN discriminatie, wat niet is toegestaan.
Daarover had @Green.car6808 al geschreven v.w.b. het antwoord van DNB (niet te verwarren met DHB). En simpelgezegd: IBAN discriminatie kan alleen bestaan tussen betaalrekeningen, en gezien DHB (niet te verwarren met DNB :+) een spaarrekening levert zijn ze compleet vrijelijk in de eisen / voorwaarden die ze stellen.

Edit:
Zie Green.car6808 in "Discussie over & Ervaringen met Revolut bank"

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 09-01-2024 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:01
Green.car6808 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:20:

[...]
Revolut opereert met de NL IBAN gewoon vanuit Amsterdam en met een Nederlandse vergunning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Volgens DNB opereert Revolut, als bank, dan wel weer uit Litouwen: https://www.dnb.nl/openba...ter-van-banken/?s=revolut Specifiek terug te vinden onder artikel 2.14 "Wft bijkantoor in Nederland van een bank uit EER" en 2.18 "Wft bank uit EER die diensten verricht in Nederland". De Nederlandse vestiging is dus ook niet te vinden in het banken register.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
NIBC is ook geen liefehebber van Revolut, ondanks dat ik alles in mijn vraag aan deze bank erbij had gezet in mijn mail (dat Revolut een NL branch heeft en NL IBAN's uitgeeft etc. geeft NIBC verder niet eens aan waarom het niet kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NA32sLeHp1xYRQlY2J4bkE-VngY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YOu1O0HXKl7uWKTw8UiSdPi2.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Green.car6808 op 11-01-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Green.car6808 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:56:
NIBC is ook geen liefehebber van Revolut, ondanks dat ik alles in mijn vraag aan deze bank erbij had gezet in mijn mail (dat Revolut een NL branch heeft en NL IBAN's uitgeeft etc. geeft NIBC verder niet eens aan waarom het niet kan.

[Afbeelding]
Zoveel tekst en zo weinig inhoud :X . Ik zou op zijn minst vragen "Waarom...?"

Edit:
Het is dat ik er geen geld meer heb staan (ook geen idee wat ze tegenwoordig aan rente geven, meen nog minder dan LPB?). Anders zou ik dreigen de rekening leeg te halen :p

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 11-01-2024 13:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
RobertMe schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:06:
[...]

Zoveel tekst en zo weinig inhoud :X . Ik zou op zijn minst vragen "Waarom...?"

Edit:
Het is dat ik er geen geld meer heb staan (ook geen idee wat ze tegenwoordig aan rente geven, meen nog minder dan LPB?). Anders zou ik dreigen de rekening leeg te halen :p
Ik denk dat ze je dan met veel tekst en weinig inhoud vertellen dat je mag ophoepelen ;)

Maar de reden zal wel met Wwft en fraude gerelateerde zaken te maken hebben, daarom ook geen inhoudelijke afwijzing van het verzoek.
Naast dat Revolut een vrij nieuwe speler is, zullen ze wel inschatten dat ze er ook maar weinig spaargeld mee kunnen ophalen, dus weinig potentiële opbrengst en mogelijk veel kosten met onvoorziene risico's.
Dus als ze je kunnen weigeren, dan maken ze daar dus ook graag gebruik van in zo'n geval.

[ Voor 31% gewijzigd door JohanNL op 11-01-2024 15:29 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 53 Laatste