RobertMe schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:45:
[...]
Zonder de richting te noemen is "en/of" nogal raar

. In ieder geval kon mijn vader prima online de rekening openen en identificeren met de "en/of" rekening bij de grootbank. Bij CEB er een "en/of" van maken is pas een vervolgstap die op papier moet en in de originele aanvraag niet naar voren komt. En met een "en/of" rekening bij CEB lijkt het mij toch helemaal geen probleem dat bv beide partners een eigen betaalrekening hebben en die als identificatie gebruikt wordt.
De bank waar ik werkte (welke dat is doet er niet toe) hanteerde dat de tegenrekening gelijk moest zijn aan de spaarrekening m.b.t. de gerechtigheid.
Dus beiden en/of, of beiden 'single' rekeninghouder (ofwel: twee richtingen op).
Reden hiervoor weet ik even niet meer, behalve dan dat je bij een "en/of spaar" en een "single tegenrekening" maar van 1 rekeninghouder de naam verifieert.
Je moet je voorstellen dat (destijds, 2012 ofzo, maar zal nu ook nog wel zo zijn) alle variaties betekenden dat er weer een puntje op de 'wishlist' bij kwam, dat het systeem dat werd gebruikt voor de spaarrekeningen maatwerk was, en er dus keuzes werden gemaakt.
Dat je bij een andere bank wel prima een en/of spaarrekening kunt openen zou (ik denk even hardop) kunnen zijn omdat ze bij die bank de optie "twee tegenrekeningen" hebben meegenomen in hun systeem.
Het klinkt heel basaal, ik was er toen ook echt verbaasd over. Maar we hadden bij implementatie een 'wishlist' van wel 300 items, er moesten keuzes worden gemaakt. Soms valt het nou eenmaal zo uit.
Ik ben het overigens met je eens dat "het toch geen probleem moet zijn om een en/of rekening te openen met twee single rekeninghouders als tegenrekening". Het is ook niet dat dat van de wet niet mag ofzo. Soms is het gewoon een 'computer says no' dingetje. Of dat nou is omdat het van de wishlist was afgevallen (prioriteiten stellen obv budget en/of tijdslijn qua implementatie) of omdat er überhaupt niet over was nagedacht.
[
Voor 17% gewijzigd door
Yorro op 21-12-2023 16:17
]