[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 100 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvMaasakker
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-10 07:09
smeerbartje schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:22:
[...]

Kreeg je wel een foutmelding? Ik heb overigens ipv6 gewoon aanstaan en gebruik hyperbackup om te backuppen naar een andere -externe- hyperbackup target. Gek dat het bij mij wel lijkt te werken, toch? (latest stable DSM6).
Ik kreeg een "Error" binnen HyperBackup dat de netwerk connectie een timeout kreeg.
Error,2021/05/22 01:06:22,SYSTEM,[Network][BackupToTweetyNAS] Failed to run backup task.
Error,2021/05/22 01:04:22,SYSTEM,[Network][BackupToTweetyNAS] Failed to start backup task. (Network connection timed out. Please check your network settings or the firewall settings.)

Ik draai ook op de laatste stabiele DSM6 versie, echter is het de versie van HyperBackup die roet in het eten gooit. (Dit is overigens ook door de support van Synology erkend en aangegeven dat dit in de volgende versie opgelost is.
Het betreft de volgende versie van HyperBackup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_A8EnJCl-uHLqRh_ooJHlNkVyA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HJRsnSlVgIJfmAlMVQ9oVu9J.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-10 15:00

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Ik vraag mij af... Is het technisch mogelijk om een submap van een share, welke zelf gemount is (via DSM) op Synology1 van Synology2 te synchroniseren dmv Synology1 zodat er maar één ingang van buiten is.
Ik noem met name van buiten, omdat er een back-up gemaakt wordt van een kameraad zijn opslag (via de Synology Drive Cliënt) en ik zelf ook een aantal synchronisaties heb lopen van en naar mijn ouders (daar staat wel een DS414+), plus dat mijn Smartphone er naartoe synchroniseert.

Misschien weet iemand of dit kan of niet?

Ik kijk al een tijd namelijk naar een nieuwe Synology aan te schaffen, mijn huidige DS1511+ bevat met uitbreidingsunit 10*WD Red 2TB en loopt inmiddels alleen op DSM security updates... Door er een andere "voor" te zetten wil ik deze gaan beschermen met een nieuw type (ben er nog niet uit welke). Zonder gelijk voor 100-erden euro's aan extra (nieuwe) harddisks te kopen, zodat de opslagcapaciteit gelijk blijft. Opslagcapaciteit is op dit moment nog géén reden voor extra uitbreiding. De RED's in de huidige zijn inmiddels ook al aardig op leeftijd aan het raken (2013).

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-10 10:16
SonOfSam schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:28:
[...]

Ik gebruik hier een ds920+ samen met Adobe lightroom en de dsphoto app om de foto's van verschillende telefoons automatisch te backuppen(uploaden dus) naar de NAS. Mocht je meer van de setup willen weten, DM me even.
mag wat mij betreft ook hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 14:53
GroeneThee schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:04:
[...]

mag wat mij betreft ook hier :)
Ik heb 3 telefoons die ik wil backupppen. Die hebben een eigen map onder photos op de syno worden gezet. Dit kan je instellen in de DSphoto app.
En dan in lightroom importeer ik die fotos vanuit die mappen. Bij import instellingen heb ik ingesteld waar de fotos heen verplaatst moeten worden op de syno (in mijn geval per jaar/maand in een map masters).
In die map kijkt ook photos van synology mee. Dus kan ik, waar dan ook, vanaf m'n telefoon alle fotos laten zien.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-10 13:03
Zojuist heb ik Synology Drive proberen in te stellen, de basis lukt, maar wat ik wil bereiken lijkt me niet te lukken. Hopelijk weten jullie wat ik verkeerd doe.

Synology Drive heeft toegang tot een folder welke als Team folder wordt gezien. Bij het gebruik van meerdere clients worden in deze Team folder netjes mapjes weggeschreven, draaiend verschillende pc's.

Deze clients zijn van personen die elkaar onderling niet kennen, noch in elkaars data hoeven te kunnen.
Zo'n Team folder lijkt automatisch beschikbaar voor iedereen die Drive synch gebruikt, echt wil ik niet dat personen in elkaars map kunnen kijken, of beter, zien dat er anderen zijn die een synchronisatie task hebben.

Ik heb al geprobeerd om de rechten actief te ontnemen van de subfolder van de teamfolder voor de diverse gebruikers, maar het probleem blijft. Het lijkt erop dat de rechten worden geregeld 'over' een app, en dat accounts dit automatisch overerven, dat is niet wat ik wil.

Doel: Ik wil simpel folders kunnen synchen naar mijn nas van diverse clients, zonder dat de andere gebruikers iets van elkaar zien. Drive lijkt de nieuwe totaal oplossing hiervoor, maar ik krijg het echter niet voor elkaar.

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-10 11:07
@enira
Volgems mij staat dit ergens eerder in dit topic genoemd. Het blijft een "uitdaging" meen ik mij te herinneren.

Edit:
Nee, is iets anders denk ik.
Wachten... in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Misschien kan @Wachten... hier nog zijn licht over laten schijnen.

[ Voor 46% gewijzigd door technorabilia op 02-06-2021 15:04 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
enira schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:07:
....

Doel: Ik wil simpel folders kunnen synchen naar mijn nas van diverse clients, zonder dat de andere gebruikers iets van elkaar zien. Drive lijkt de nieuwe totaal oplossing hiervoor, maar ik krijg het echter niet voor elkaar.
Ik heb bij mij voor mezelf (ben Admin & hoofdgebruiker, en heb slechts 2 andere gebruikers actief qua sync) een synchronisatie voor een paar mappen die onder Team vallen (bv mijn eigen uitgebreide Documenten mappen, ook Afbeeldingen, Boeken, muziek etc).

De andere gebruikers kunnen daar niet bij, dat heb ik in de console zo ingesteld (als ik me goed herinner). Hun mappen structuur en documenten staan in de Homes folder, die DSM automatisch aanmaakt bij het instellen van een nieuwe gebruiker. Bij hun clients heb ik hun respectievelijke Homes folder ingesteld als source. Zij kunnen daardoor alleen bij hun eigen bestanden en nergens anders bij.

Ik heb daar ook wel even naar moeten zoeken. Ik vind dat een cliënt eigenlijk geen instellingen zou moeten hebben, want ik wil als Admin zelf de controle houden. Liefst hadden alle instellingen alleen in de console gestaan, wat mij betreft.

Wat ik wél heel fijn vind is dat je in Windows vervolgens kunt aangeven of je wilt dat een map alleen als structuur wordt gesynchroniseerd of in z'n geheel. In het eerste geval zie je bij je client een map/bestand wel staan maar is die pas fysiek aanwezig op je client als je er op dubbel-klikt. In het tweede geval is die sowieso fysiek aanwezig. Op die manier heb ik van de laatste 5 jaar van mijn foto's alles op m'n SSD staan en de 15 jaar ervoor alleen op 'afroep' als ik dubbel-klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Ik heb het draaien via xpenology maar mij valt op dat het stroomverbruik verdubbelt wanneer ik quickconnect aanzet. Dat blijft ook redelijk veel resources gebruiken.

Een ander punt is dat de indexing service blijft draaien terwijl ik heb aanstaan dat geen enkele map geindexeerd moet worden.

Hebben meer mensen dit?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niruana
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-01 20:22
Hallo allen. Ik gebruik al jaren een NAS om mijn fotos te backup. Ik sla dit op via SMB op bvb /volume/fotos/2021/Corona vakantie etc. Heel vroeger gebruikte ik Picasa om heel mijn foto database te managen. Picasa ging gewoon heel de drive scannen en indexeren, gezichtsherkenning etc werkte prima.

Nu Picasa is overgenomen door Google en vermits mijn collectie echt veel te groot en bijna onbetaalbaar is voor Google Photos keek ik enorm uit naar Synology Photos van DSM 7.0.

Ik heb nooit Moments of Photos gebruikt van Synology omdat ik het maar niets vond. Moest manueel albums maken etc terwijl ik dit al heb gedaan via mijn SMB mapstructuur.

Hoe maak ik het mogelijk dat Synology Photos automatisch mijn SMB fotos folder indexeert (zoals bij Picasa) die op de NAS staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
icecreamfarmer schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:14:
Een ander punt is dat de indexing service blijft draaien terwijl ik heb aanstaan dat geen enkele map geindexeerd moet worden.
Ligt eraan wat je verder hebt geinstalleerd. Diverse packages maken er gebruik van.
Zie technorabilia in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
niruana schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:50:
Hoe maak ik het mogelijk dat Synology Photos automatisch mijn SMB fotos folder indexeert (zoals bij Picasa) die op de NAS staat?
Ik heb er vanmiddag wat mee getest op DSM 7.0 RC maar ik had er best wat problemen mee. Soms werkte het wel en soms weer niet. Ik ben er nog niet achter wat nu precies de oorzaak is.

Mijn bevindingen in het kort.

Het aangeven van te indexeren directories heb ik (nog) niet gevonden. Het toevoegen van directories via Control Panel, Indexing Service, Media Indexing, Index Folder geeft bij mij geen resultaat in Synology Photos.

Synology Photos maakt een directory ~//Photos/PhotoLibrary aan (in je home directory dus). Zodra je foto's upload worden er automatisch directories <jaar>/<maand> aangemaakt.
Je kunt hier zelf ook directories met foto's plaatsen en deze vanuit Synology Photos indexeren. Dit werkt.

Een symbolic link aanmaken naar een andere plek op het file system lijkt niet te werken. Ik zie dan na handmatig indexeren grijze vlakken in Synology Photos met een melding dat er nog geïndexeerd/geconverteerd wordt. Dat duurt dan oneindig lang. Andersom kan natuurlijk wel alleen dan staan al je foto's in de home directory...

Het mounten van een shared folder (via File Station) in ~//Photos/PhotoLibrary kan, maar ik krijg deze soms wel en soms niet geïndexeerd. Ik zie geen verschil in het type foto's bij een gelukte en mislukte poging. Oorzaak onbekend. En een remote folder mounten werkt (natuurlijk) alleen als je foto's elders staan. Zinloos dus als alles op je Synology staat.

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 03-06-2021 08:32 . Reden: Veeeeel typos ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

technorabilia schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:14:
[...]

Ligt eraan wat je verder hebt geinstalleerd. Diverse packages maken er gebruik van.
Zie technorabilia in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
Dank. Heb je ook zo'n commando om te kijken wat de usb drive gebruikt?
Want die zou na 15 minuten moeten stoppen met spinnen maar ondanks dat niets hem lijkt aan te spreken gebeurd dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Weet iemand hoe die timer werkt voor de UPS? Is dat op basis van tijd resterend of op basis van tijd verstreken sinds overgang op noodstroom? Het liefst heb ik dat de NAS uitschakelt als er nog geschat 15 minuten (900 seconden) resterende capaciteit is. Maar de instelling lijkt te stellen, en tot zover in mijn tests lijkt dit bevestigd te worden, dat dit is om in te stellen na hoeveel minuten de NAS uit moet als er overgegaan wordt op de UPS. Dat lijkt me alleen wat vaag, want stel je hebt steeds korte onderbrekingen: dan zal die timer steeds resetten, maar de NAS gewoon verder en verder leeglopen tot ie het niet meer aankan... Is er een manier, desnoods modificatie, om dit te doen op basis van resterende tijd ipv verstreken tijd?

[ Voor 11% gewijzigd door WhatsappHack op 03-06-2021 16:23 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
WhatsappHack schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:22:
Weet iemand hoe die timer werkt voor de UPS? Is dat op basis van tijd resterend of op basis van tijd verstreken sinds overgang op noodstroom?
In de Synology werkt het dus op basis van tijd verstreken sinds de overgang op noodstroom.
WhatsappHack schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:22:
...Het liefst heb ik dat de NAS uitschakelt als er nog geschat 15 minuten (900 seconden) resterende capaciteit is. ..
...
..
Is er een manier, desnoods modificatie, om dit te doen op basis van resterende tijd ipv verstreken tijd?
Wat jij wil kan je hier vinden.

[ Voor 34% gewijzigd door Shadow771 op 03-06-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je gebruikt gewoon de verkeerde insteek.

Een ups is er om de Nas gecontroleerd down te brengen als de netspanning weg valt.
Dit om te voorkomen dat de data op de disken corrupt raakt.
Het is niet bedoelt om zo lang mogelijk door te draaien.

Kortom de beste instelling is om die tijd zo kort mogelijk te houden maar wel lang genoeg om een dip in de netspanning op te vangen.
Daarmee weet je zeker dat je Nas netjes de gelegenheid krijgt om een gecontroleerde shutdown te doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow771
@WhatsappHack , bepaal wel zelf natuurlijk wat je het beste vind op basis van je use-case, infra, SLA's(?) en hoe groot je UPS is etc etc..

Opmerkingen zoals hieronder heeft niemand wat aan:
Ben(V) schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:46:
Je gebruikt gewoon de verkeerde insteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En jouw opmerking is zinvol?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Thanks! Daar ga ik eens even op m'n gemakje naar kijken en testen. :)
Ben(V) schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:46:
Een ups is er om de Nas gecontroleerd down te brengen als de netspanning weg valt.
Een UPS is er om te doen wat jij wilt dat hij doet. In jouw geval is dat kennelijk enkel om direct een shutdown te initiëren. Dat kan, maar dat is niet mijn insteek. :) Als dat het enige is dat ik had gewild, dan had ik wel voor twee tientjes een UPSje gekocht met 3 minuten levensduur. :P Ik heb juist een forsere UPS gekocht met als doel om wél meer te doen dan enkel de NAS gecontroleerd down te brengen. (Het is ook niet enkel m'n NAS die aan de UPS hangt.) Uiteindelijk zal dat wel gebeuren als de stroomuitval te lang duurt, uiteraard. En daar is die timer voor. ;) Maar het is niet de bedoeling dat de NAS meteen naar safe mode gaat zodra de stroom uitvalt.

Dus "de beste instelling" bestaat niet, enkel "de beste instelling voor mij". En mijn doel is duidelijk anders dan jouw doel. ;)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
Wat is er mis met de huidige werking? (oprechte vraag)
  • Power failure
  • NAS draait normaal door totdat de UPS op "low battery" staat
  • NAS gaat dan in safe mode (alle services worden gestopt en alle unmount volumes)
  • UPS draait nog even door totdat de accu lees is
  • NAS gaat uit
  • Power terug
  • UPS aan
  • NAS aan (als je dit zo hebt ingesteld)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
technorabilia schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:32:
Wat is er mis met de huidige werking? (oprechte vraag)
Goede vraag! (En neem aan aan mij gesteld :P) Dat heeft te maken met de overige apparatuur aan de UPS. De Synology is de grootste stroomvreter die aan de UPS hangt. Als de Synology bij een bepaald percentage resterend naar Safe Mode gaat, kan de rest van de apparatuur het nog een tijdje uitzingen. Als de Synology eerst de UPS helemaal leegtrekt, blijft daar niet veel ruimte meer voor over. Idealiter had ik daar twee aparte voorzieningen voor, maar helaas kan ik dat niet inpassen in de meterkast; waar ik het hele zooitje graag wil laten staan. :)

Vandaar deze constructie als compromis. NAS niet direct naar naar Safe Mode, maar NAS ook niet de UPS helemaal leeg laten trekken; teneinde essentiële apparatuur iets meer ruimte te geven om online te blijven. Ik deed dat met de timer in het Configuratiescherm, maar dat blijkt niet helemaal ideaal. Toen hier (uiterst zeldzaam en wellicht maak ik het niet nog eens mee, I know, I know :) Maar toch. ;)) fik uitbrak in een centrale in de buurt is de spanning er meermaals af/op gegaan; waardoor die timer waardeloos bleek. :P En daarmee komen we uit bij het punt waarom ik liever heb dat het gaat op basis van percentage resterend in plaats van verstreken tijd sinds overschakeling naar Batterijmodus. Het verbaasde me in het begin eigenlijk al dat Synology dit zelf niet ingebouwd heeft als optie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Hoe zit dat ook alweer met automatische updates. Ik heb een DSM116 die DSM7 compatible moet zijn.

Maar als ik wil bijwerken zegt het systeem dat ik al op de laatste versie zit. Ik heb ooit wel eens handmatige updates gedaan omdat hij het niet automatisch deed.

Is dat met DSM7 hetzelfde?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Slasher schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:42:
Hoe zit dat ook alweer met automatische updates. Ik heb een DSM116 die DSM7 compatible moet zijn.

Maar als ik wil bijwerken zegt het systeem dat ik al op de laatste versie zit. Ik heb ooit wel eens handmatige updates gedaan omdat hij het niet automatisch deed.

Is dat met DSM7 hetzelfde?
Volgens mij zie je DSM7 niet omdat ie nog niet uit is. Alleen de RC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdmeer
  • Laatst online: 13-04 13:02
technorabilia schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:55:
@Ortep
Ik bedoelde meer dat als je bijvoorbeeld een Docker container met MariaDB gebruikt je neem ik aan wel vrij de database locatie kunt kiezen.

Edit:
Niet geprobeerd.
Je kan inderdaad gewoon de locatie aanpassen. Ik heb alles wel op een aparte docker share staan want dat is makkelijker met de backups. In docker kun je namelijk een aantal folders (afhankelijk van de image) mappen naar een externe folder buiten de docker container. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
dvdmeer schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:31:
Je kan inderdaad gewoon de locatie aanpassen. Ik heb alles wel op een aparte docker share staan want dat is makkelijker met de backups. In docker kun je namelijk een aantal folders (afhankelijk van de image) mappen naar een externe folder buiten de docker container. Werkt perfect.
Hoezo afhankelijk van de image? Je kan zelfs je hele docker container mounten op een volume die je zelfs op een externe machine kan zetten (het support CIFS/SMB/NFS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdmeer
  • Laatst online: 13-04 13:02
Shadow771 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:28:
[...]

Hoezo afhankelijk van de image? Je kan zelfs je hele docker container mounten op een volume die je zelfs op een externe machine kan zetten (het support CIFS/SMB/NFS).
Ik bedoel dat dit afhankelijk is van wat er in de image aan locaties is ingesteld die je kan mappen.
Misschien heeft de ene image alleen maar de data folder beschikbaar gesteld terwijl je via een andere image ook de log folder hebt en misschien nog wat systeem folders die je naar een externe folder kan mappen. En waar je die externe folder dan naar toe mapped dat maakt dan verder niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 14:01
Ik probeer domoticz via docker te draaien op min synology 220+. Dit gaat best prima.
Echter, ik loop te klooien met mijn usb devices.

Mijn rfxcom en p1 slimme meter wisselen continu van tty/usb 0 en 1 naar soms 1 en 2.

Ik heb geprobeerd dit persistent in te stellen via; https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices / https://www.twoenter.nl/b...domoticz-op-synology-nas/

Echter blijf ik de usb devices als tty/usb0 en tty/usb1 zien. Regelmatig ben ik daardoor mijn rfxcom device kwijt waardoor de lampen niet aan gaan. Slecht voor de waf ;)

Iemand die mij opweg kan helpen? Probeer al via allerlei blogs en post dit een 2 maanden voor elkaar te krijgen, maar tot op heden te vergeefs.

Alvast bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door Moffin op 04-06-2021 21:58 ]

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Moffin
Ik heb dat destijds als volgt gedaan:
technorabilia in "Domoticz - Open source domotica systeem"

Edit:
Ik vraag mij wel af of dit nog ondersteund wordt in DSM 7?
Tomba in "[Synology] Nieuws en discussie"
Eerste opmerking. Ik denk het eigenlijk wel maar misschien het navragen waard?

[ Voor 74% gewijzigd door technorabilia op 04-06-2021 22:21 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:26

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

technorabilia schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:16:
[..]

Edit:
Vooralsnog gaat Synology inderdaad alle USB devices blokkeren die geen storage device zijn :'( :-(
Hopelijk komen ze terug op deze debiele actie (net zoals het verplichten van Synology disks in de ‘Enterprise’ rackstations)

(Al blijft het onderhuids Linux dus wellicht lukt het nog altijd op de manier als hier beschreven)

[ Voor 14% gewijzigd door Tomba op 05-06-2021 07:25 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk eerder dat het niet ondersteunen van USB devices te maken heeft met de ondersteuning door Synology van zaken als wifi dongles of usb audio devices.
Die hebben namelijk niet alleen drivers nodig maar de Synology applicaties (zoals bijvoorbeeld audio station) moeten daar ook mee overweg kunnen en dat is een support nachtmerrie want die devices werken vaak niet eenduidig.

Het gebruik van USB devices voor domotica zoals zwave, zigbee of serial-devices heeft alleen een installatie van een kernelmod nodig en de desbetreffende driver.
Voor de meeste device zitten die drivers gewoon standaard in Linux dus dat is dan alleen een kwestie om ervoor te zorgen dat bij het booten van de Nas deze kernelmods geïnstalleerd worden.
En uiteraard een applicatie zoals Domoticz of Home Assistant om ze te kunnen gebruiken.
Dat is niet anders dan hoe het nu gaat in DSM 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Ben(V)
Ok, en dat wordt dan blijkbaar wel standaard uitgevoerd in DSM 6 en niet meer in DSM 7?
Kwestie van een modprobe en klaar dus. Dan valt het nog wel mee...
https://www.reddit.com/r/...ts/ivqbpf/comment/gbyi5oy

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee in DSM 6 wordt dat ook niet automatisch gedaan maar door de packages die zulke devices gebruiken.
Dus bijvoorbeeld Domoticz doet de modprobe voor de ftdi_sio bij het starten van de applicatie.

Wat er wel aan de hand is dat DSM 7 min of meer afdwingt dat de applicatie niet meer met root privilege draait maar gewoon met user privileges (zoals het hoort).
En voor een modprobe heb je root privileges nodig.

Die packages moeten dan aangepast worden dat ze een script aanmaken met extensie.sh met daarin de modprobe commando's en die in de folder /usr/local/etc/rc.d/ zetten.
Dan worden ze bij het booten door Linux geïnstalleerd met root privileges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Hallo,

Info vooraf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZtGVuIg6T6ApPyoarNCK0T4oqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6gmxvIxcDGeQOK5ihIOEUNF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit met het volgende probleem.

Onlangs heb ik een aantal bestanden van mijn NAS verwijderd die ik graag terug wilde hebben.
Dat ging niet omdat de prullenbakfunctie niet was ingeschakeld. Jammer, maar helaas.

Om te voorkomen dat ik weer met een dergelijke situatie geconfronteerd word, heb ik de prullenbakfunctie onlangs ingeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMxgoMa5tw6pScE4H7sNU5xYUlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mRaTWdcBlehEZexeL1NCPjy.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuw aangemaakt map #Recycle wordt ook getoond in FileStation:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tm0dBY0uXEZ1DIHs-HCOH-3Upc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bN9OxTD2ejM9CnhDnVi0jhhH.jpg?f=fotoalbum_large

Echter, ik kan in FileStation helemaal geen bestanden terugvinden in de map #Recycle ondanks dat er tientallen bestanden in zouden moeten staan.

De tientallen verwijderde bestanden zijn afkomstig uit de mappen: "Conceptronix ONVIF" en "DS-2CD2132F-IWS".
Ik verwacht de verwijderde bestanden aan te treffen in de map #Recycle maar daar staan ze dus niet.

Omdat de map #Recycle gekoppeld is aan de gedeelde map (geblurde naam) dacht ik dat dat wellicht de reden was en heb ik aanvullend de map "Recycle" gekopieerd en geplakt in de mappen "Conceptronix ONVIF" en "DS-2CD2132F-IWS", maar ook dan komen verwijderde bestanden niet in een van de #Recycle mappen terecht.

Heeft iemand enig idee waarom dit gebeurt?

[ Voor 0% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 05-06-2021 14:20 . Reden: spelvautje ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
technorabilia schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:16:
@Moffin
Ik heb dat destijds als volgt gedaan:

Edit:
Helaas werkte de eerste stap bij mij al niet:

code:
1
sudo lsusb -v | grep 'idVendor\|idProduct\|iProduct\|iSerial'

sudo lsusb -ciu geeft wel gegevens terug.
Kan het zijn dat ik nog iets moet installeren alvorens ik deze manual doorloop?

Om die reden heb ikzelf wat info via internet verzamelt en een 99-usb-serial.rules aangemaakt via de volgende methode.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Login via ssh

sudo -i root
lsusb -ciu

schrijf de gegevens op:
rfxcom
0403:6001:A11SEEM1

slimme meter
0403:6001:AK41STQ1

zwave
0658:0200:?

maak de directories aan:
mkdir nano /etc/udev/rules.d/

sudo vi /etc/udev/rules.d/99-usb-serial.rules

rechtmuisknop om onderstaande erin plakken

SUBSYSTEM="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="A11SEEM7", SYMLINK+="ttyUSB-216-RFX433E"
SUBSYSTEM="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="AK41STQ1", SYMLINK+="ttyUSB-216-P1-METER"

druk esc

en type :w en dan :q

* ik gebruik vi omdat nano niet werkt (ik begreep dat dit een andere editor is)
Echter geeft dit niet het resultaat dat binnen docker mijn usb apparaten de nieuwe naam krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Moffin
Het lsusb commando dat je noemt werkt op o.a. een Raspberry Pi. Op een Synology is het commando weer anders. Vandaar...

Je kunt met het commando udevadm info de informatie/attributen opvragen van jouw USB apparaten. Zie de link die ik stuurde. Je geeft hierbij het device op /dev/ttyUSB0, USB1, ACM0 etc.

Deze attributen gebruik je dan in de "rules" file om te filteren. Zodra een match wordt gevonden wordt er een symbolic link aangemaakt. Deze blijft een vaste waarde houden die je kunt gebruiken in de applicatie.

Op mijn RPi ziet dit er als volgt uit. Ik heb een RFXCOM, P1 en S0 eraan hangen. Op de Synology ziet dit er iets "platter" uit (zie eerder link) maar het gaat om het idee.

pi@raspberrypi:/dev/serial/by-id# ls -l
total 0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 May 16 20:00 usb-Arduino_LLC_Arduino_Leonardo-if00 -> ../../ttyACM0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 May 16 20:00 usb-FTDI_P1_Converter_Cable_P1YV1385-if00-port0 -> ../../ttyUSB0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Jun  5 17:03 usb-RFXCOM_RFXtrx433_A1YQEZSF-if00-port0 -> ../../ttyUSB1
pi@raspberrypi:/dev/serial/by-id#

Op zich ziet het er niet verkeerd uit wat je schrijft. Misschien kun je de attributen nog eens verifieren met het udevadm commando.

De USB apparaten zijn wel zichtbaar in /dev als /dev/ttyUSB0, USB1, ACM0 etc.?

Ik weet niet helemaal zeker of de nieuwe rules file direct wordt opgepikt (via inotify) dus mogelijk moet je nog het volgende commando uitvoeren:
udevadm control --reload-rules && udevadm trigger

Anders werkt een reboot ook... ;)

Edit:
De nano-editor is standaard niet beschikbaar op de Synology. De vi-editor wel. De nano-editor is wat gebruiksvriendelijker en kun je eventueel installeren via Entware maar dat is weer een ander verhaal... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 05-06-2021 17:27 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Koffie-Verkeerd
Hoe worden de bestanden aangemaakt en verwijderd?
Via de command line, Windows, MacOS, via SMB, AFP, ...?
Via de command line bestanden aanmaken/verwijderen wordt in ieder geval niet opgepikt.
AFP heeft volgens mij ook wat quirks.

Heb je misschien een Scheduled Task die de recycle bin periodiek leegkieperd? Zal wel niet, maar je weet maar nooit. ;)

N.B.
Je hebt overigens maar 1 recycle bin per shared folder dus je hoeft niet te kopiëren.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Bedankt voor je reactie!
technorabilia schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:41:
@Koffie-Verkeerd
Hoe worden de bestanden aangemaakt en verwijderd?
Via de command line, Windows, MacOS, via SMB, AFP, ...?
Via een tweetal camera's die, via Windows, de bestanden in de desbetreffende mappen zetten.
Via de command line bestanden aanmaken/verwijderen wordt in ieder geval niet opgepikt.
Dat is op mijn situatie niet van toepassing
AFP heeft volgens mij ook wat quirks.
Dit is eveneens niet van toepassing op mijn situatie.
Heb je misschien een Scheduled Task die de recycle bin periodiek leegkieperd? Zal wel niet, maar je weet maar nooit. ;)
Nee, dat zou, al e.e.a. werkt zoals verwacht, nog wel ingesteld gaan worden, maar is nu dus nog niet zo.
N.B.
Je hebt overigens maar 1 recycle bin per shared folder dus je hoeft niet te kopiëren.
Dat vermoeden had ik al, maar omdat er dus niets in de prullenbak kwam, dacht ik dat het wellicht iets was wat per map ingesteld moest worden. Niet dus..... :)
ik ga de extra aangemaakt mappen dan ook verwijderen.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Koffie-Verkeerd schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:41:
Via een tweetal camera's die, via Windows, de bestanden in de desbetreffende mappen zetten.
Misschien eens testen via Windows Verkenner? Want dat zou toch zeker moeten werken.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 16:25
Tomba schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:22:
[...]

Vooralsnog gaat Synology inderdaad alle USB devices blokkeren die geen storage device zijn :'( :-(
Hopelijk komen ze terug op deze debiele actie (net zoals het verplichten van Synology disks in de ‘Enterprise’ rackstations)

(Al blijft het onderhuids Linux dus wellicht lukt het nog altijd op de manier als hier beschreven)
Mocht het je nog helpen ik heb dit toen gedaan voor de DSM7 Beta en het werkt nog steeds in de RC versie merk ik gezien de Conbee stick zonder issues is blijven werken :P

1) Make startup shell script:
touch /usr/local/etc/rc.d/startup.sh
chmod 700 /usr/local/etc/rc.d/startup.sh
sudo vi /usr/local/etc/rc.d/startup.sh

2) Add following to startup.sh and let USB devices be enabled/installable:
/sbin/modprobe usbserial
/sbin/modprobe ftdi_sio
/sbin/modprobe cdc-acm

If Conbee is the only stick device will probably be /dev/ttyACM0 otherwise use dmesg | grep tty to see where it is mapped

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

technorabilia schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:28:
[...]

Misschien eens testen via Windows Verkenner? Want dat zou toch zeker moeten werken.
Heb net even via de verkenner een testje gedaan.
Als ik (via de verkenner) de NAS benader en dan een bestand van de gedeelde map verwijder, verschijnt deze netjes in de map #recycle.

Maar wat ik wil/verwacht - en misschien in het begin niet goed benoemd heb - is dat de bestanden die ik verwijder via Synology Surveillance Station Client (die de beelden van de camera's op de NAS zet) vervolgens ook in de map #recycle terecht komen en dat gebeurt dus niet.

Is dit eigenlijk wel een reële verwachting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Koffie-Verkeerd schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:48:
Als ik (via de verkenner) de NAS benader en dan een bestand van de gedeelde map verwijder, verschijnt deze netjes in de map #recycle.
Ok, dus er is in ieder geval niets mis met de recycle functionaliteit op zich.
Maar wat ik wil/verwacht - en misschien in het begin niet goed benoemd heb - is dat de bestanden die ik verwijder via Synology Surveillance Station Client (die de beelden van de camera's op de NAS zet) vervolgens ook in de map #recycle terecht komen en dat gebeurt dus niet.

Is dit eigenlijk wel een reële verwachting?
Ik ken de applicatie niet, maar ik denk dat deze applicatie op een andere manier dan bijvoorbeeld via SMB (zoals Windows verkenner) de shares benaderd en niet de trigger heeft die ervoor zorgt dat je bestand in de recycle bin terecht komt.

Je kunt het voor alle zekerheid aan Synology support vragen. Je krijgt daar altijd netjes en relatief snel antwoord op je vraag.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

technorabilia schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:58:

Inderdaad, de functie werkt. *O*
Ik ken de applicatie niet, maar ik denk dat deze applicatie op een andere manier dan bijvoorbeeld via SMB (zoals Windows verkenner) de shares benaderd en niet de trigger heeft die ervoor zorgt dat je bestand in de recycle bin terecht komt.
Het zou me zeer verbazen als dat inderdaad de oorzaak is, temeer omdat de Surveillance Station Client
van Synology zelf is en geen third party o.i.d.. Het is m.i. niet logisch om daar op een andere wijze met bestanden om te gaan.
Maar goed, dat zijn slechts mijn gevoelens bij deze kwestie en gevoelens zijn geen feiten. ;)
Je kunt het voor alle zekerheid aan Synology support vragen. Je krijgt daar altijd netjes en relatief snel antwoord op je vraag.
Ik ga je raad daarom zeker opvolgen en e.e.a. voorleggen bij Synology Support.
Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
technorabilia schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:24:
@Moffin
Het lsusb commando dat je noemt werkt op o.a. een Raspberry Pi. Op een Synology is het commando weer anders. Vandaar...

Je kunt met het commando udevadm info de informatie/attributen opvragen van jouw USB apparaten. Zie de link die ik stuurde. Je geeft hierbij het device op /dev/ttyUSB0, USB1, ACM0 etc.

Deze attributen gebruik je dan in de "rules" file om te filteren. Zodra een match wordt gevonden wordt er een symbolic link aangemaakt. Deze blijft een vaste waarde houden die je kunt gebruiken in de applicatie.

Op mijn RPi ziet dit er als volgt uit. Ik heb een RFXCOM, P1 en S0 eraan hangen. Op de Synology ziet dit er iets "platter" uit (zie eerder link) maar het gaat om het idee.

total 0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 May 16 20:00 usb-Arduino_LLC_Arduino_Leonardo-if00 -> ../../ttyACM0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 May 16 20:00 usb-FTDI_P1_Converter_Cable_P1YV1385-if00-port0 -> ../../ttyUSB0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Jun  5 17:03 usb-RFXCOM_RFXtrx433_A1YQEZSF-if00-port0 -> ../../ttyUSB1

Op zich ziet het er niet verkeerd uit wat je schrijft. Misschien kun je de attributen nog eens verifieren met het udevadm commando.

Ik weet niet helemaal zeker of de nieuwe rules file direct wordt opgepikt (via inotify) dus mogelijk moet je nog het volgende commando uitvoeren:

Edit:
De nano-editor is standaard niet beschikbaar op de Synology. De vi-editor wel. De nano-editor is wat gebruiksvriendelijker en kun je eventueel installeren via Entware maar dat is weer een ander verhaal... ;)
Thanks voor je functie:

code:
1
udevadm info  /dev/ttyUSB1

Dit levert idd meer info op:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
P: /devices/pci0000:00/0000:00:15.0/usb1/1-2/1-2.1/1-2.1:1.0/ttyUSB1/tty/ttyUSB1
N: ttyUSB1
E: DEVNAME=/dev/ttyUSB1
E: DEVPATH=/devices/pci0000:00/0000:00:15.0/usb1/1-2/1-2.1/1-2.1:1.0/ttyUSB1/tty/ttyUSB1
E: MAJOR=188
E: MINOR=1
E: PHYSDEVBUS=usb-serial
E: PHYSDEVDRIVER=ftdi_sio
E: PHYSDEVPATH=/devices/pci0000:00/0000:00:15.0/usb1/1-2/1-2.1/1-2.1:1.0/ttyUSB1
E: SUBSYSTEM=tty
E: SYNO_INFO_PLATFORM_NAME=geminilake
E: SYNO_KERNEL_VERSION=4.4
E: USEC_INITIALIZED=151347710

Op een wat geschikter moment moet ik even kijken hoe ik dit in het rules bestand moet verwerken,

Ik zie idd de volgende apparaten in domoticz:
  • tty/ttyUSB0
  • tty/ttyUSB1
  • ttty/ttyACM0
Zou het kunnen komen dat mijn verwijzing niet werkt omdat mijn apparaten via een hub zijn verbonden waardoor het volgende niet werkt?
De reboot had ik idd al geprobeerd.

code:
1
2
SUBSYSTEM="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="A11SEEM7", SYMLINK+="ttyUSB-216-RFX433E"
SUBSYSTEM="tty", ATTRS{idVendor}=="0403", ATTRS{idProduct}=="6001", ATTRS{serial}=="AK41STQ1", SYMLINK+="ttyUSB-216-P1-METER"

p.s. excuses voor wellicht mijn basic vragen. Ben niet echt een linux expert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Moffin
Ik had ze ook achter een hub hangen dus dat moet geen probleem zijn.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:54

kraats

Ik rol

Koffie-Verkeerd schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:20:
Het zou me zeer verbazen als dat inderdaad de oorzaak is, temeer omdat de Surveillance Station Client
van Synology zelf is en geen third party o.i.d.. Het is m.i. niet logisch om daar op een andere wijze met bestanden om te gaan.
Maar goed, dat zijn slechts mijn gevoelens bij deze kwestie en gevoelens zijn geen feiten. ;)
Ik denk dat @technorabilia het bij het rechte eind heeft. Misschien worden de bestanden met SMB geplaatst, maar de Surveillance Client doet al zijn bewerkingen juist niet via SMB, maar rechtstreeks als proces op de Synology zelf. Volgens mij is dat ook precies wat je zou willen. En via directe bewerkingen worden bestanden niet in de prullenbak bewaard.
Overigens zie ik het nut van verplaatsen naar de prullenbak ook niet bij Surveillance Station. Ik laat al mijn opnames na een maandje automatisch verwijderen en zou juist niet willen dat het dan ook nog in de prullenbak (wat geen plek is om gegevens te bewaren) ruimte inneemt.
Wellicht is backuppen van de bestanden dan een betere vorm van veiligstellen?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Bedankt voor je reactie!
kraats schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:54:
[...]

Ik denk dat @technorabilia het bij het rechte eind heeft. Misschien worden de bestanden met SMB geplaatst, maar de Surveillance Client doet al zijn bewerkingen juist niet via SMB, maar rechtstreeks als proces op de Synology zelf. Volgens mij is dat ook precies wat je zou willen. En via directe bewerkingen worden bestanden niet in de prullenbak bewaard.
Het is niet dat ik niet wil geloven dat @technorabilia het bij het rechte eind heeft, ik *hoop* alleen dat het niet zo is omdat er dan nog een kans bestaat dat wat ik hoop/verwacht, mogelijk is. ;)
Overigens zie ik het nut van verplaatsen naar de prullenbak ook niet bij Surveillance Station. Ik laat al mijn opnames na een maandje automatisch verwijderen en zou juist niet willen dat het dan ook nog in de prullenbak (wat geen plek is om gegevens te bewaren) ruimte inneemt.
Wellicht is back-uppen van de bestanden dan een betere vorm van veiligstellen?
Ik verwijder minimaal 1x, maar vaker nog meerdere keren, per dag de (op dat moment) irrelevante opnames.
Bij 1x per maand verwijderen zou ik ook niet willen dat het daarna nog eens in de prullenbak terechtkomt.
Incidenteel gebeurt het dat ik een zeer beperkt aantal bestanden weer terug zou willen halen. Omdat de prullenbakfunctie niet was ingeschakeld, was dit niet mogelijk vandaar dat ik die functie ingeschakeld heb in de verwachting dat verwijderde bestanden daar terecht zouden komen.
Dat is eigenlijk waar het mij om gaat en die vraag zou ik graag beantwoord zou zien.

Helaas ziet het er naar uit dat mijn aanname over de werking van prullenbakfunctie i.c.m. Surveillance Station Client onjuist is. Ik heb op aanraden van technorabilia een support ticket aangemaakt bij Synology en ben in afwachting van hun antwoord maar hou inmiddels al rekening met het "ergste'. :-(

Ik heb, totdat de gratis variant van Stack er mee ophield, de bestanden van de NAS altijd ook doorgestuurd naar mijn Stack als een soort van back-up.
Overigens ben ik niet op zoek naar een back-up mogelijkheid.

Misschien dat ik mijn opruimacties maar moet gaan beperken tot 1x per week of per maand i.p.v. meermaals per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Rare problemen elke keer. Ik kan niets meer kopieren omdat de drive vol zou zitten. Dit terwijl 2TB nog vrij is. Zelfs een leeg tekstbestand van 10 kb weigert hij. Dat is alleen bij de externe hdd overigens . Bij de interne ssd werkt het wel gewoon.

Heb zover ik zie geen quota's ingesteld staan. Iemand ideeën?
Samba staat op v2 tot 3.

Krijg de foutmelding zowel via de DS file app op android als rechtstreeks via Win10.

Synology:/$ df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/md0 2.3G 937M 1.3G 43% /
none 1.5G 0 1.5G 0% /dev
/tmp 1.5G 1.1M 1.5G 1% /tmp
/run 1.5G 3.6M 1.5G 1% /run
/dev/shm 1.5G 4.0K 1.5G 1% /dev/shm
none 4.0K 0 4.0K 0% /sys/fs/cgroup
cgmfs 100K 0 100K 0% /run/cgmanager/fs
/dev/vg1000/lv 27G 1.4G 25G 6% /volume1
/dev/sdq1 4.6T 1.8T 2.8T 39% /volumeUSB1/usbshare

[ Voor 48% gewijzigd door icecreamfarmer op 06-06-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Hoor net dat in DSM7 de standaard mailfunctionaliteit is verwijderd, men krijgt deze email bij het upgraden:

The notification through Synology's email server in Control Panel > Notification > Push Service has been removed in DSM 7.0. If you wish to continue receiving system notifications, go to Control Panel > Notification > Email to set up SMTP instead. You are receiving this notification because the following email addresses were set as recipients:
xxx

From DiskStation

Je kunt echter wel inloggen op je mailprovider blijkbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Sp33dFr34k op 07-06-2021 09:42 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kunt toch gewoon een smtp van een andere mail service instellen.

Bijvoorbeeld die van google zie:
https://kinsta.com/nl/blog/gmail-smtp-server/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tomba schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:22:
[...]

Geld dat ook voor printers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er wordt helemaal niets geblokkeerd er wordt met support van USB devices gestopt.

Dat komt doordat die bijna elk merk/type usb device een eigen devicedriver nodig heeft en Synology moet die dan voor elk model Nas apart gaan ontwikkelen/supporten.

Het uitbrengen van nieuwe printer drivers waren ze al heel lang mee gestopt en nu hebben ze dat officieel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ben(V) schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:46:
Je kunt toch gewoon een smtp van een andere mail service instellen.

Bijvoorbeeld die van google zie:
https://kinsta.com/nl/blog/gmail-smtp-server/
Klopt, ik gebruik zelf sendgrid. Maar wel jammer dat er weer een extra stap nodig is.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja of je nu via de mailserver van Synology verstuurt of van een anders mailserver lijkt mij niet zo veel uit te maken.

Het lijkt erop dat Synology bezig is met een bezuiniging operatie.
Mailserver onderhouden kost geld.
Ze hebben de support van allerlei USB devices ook gestopt met DSM 7 want support voor printers, audio of wifi dongles is ook behoorlijk duur door de veelheid van drivers die ontwikkelt en onderhouden moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-10 14:24
Mail-server snap ik nog vanuit functioneel oogpunt, USB devices alleen vanuit bezuinigings-perspectief. Mooie van Synology vond ik nét dat je 'm gewoon in iedere meterkast kon prakken zonder er naar om te kijken, maar dat de mensen die net een stapje meer wilden (denk aan Home Automation etc.) dit vaak ook zonder diepgaande technische kennis op een Syno konden draaien, naast de standaard diensten. Natuurlijk is de route van Raspberry's etc er nog, maar dat is voor veel mensen vaak een brugje te ver.

Hoewel Synology het zelf niet meer gaat ondersteunen, is wel wel nog mogelijk om zelf drivers voor bijvoorbeeld een ZigBee stick te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 20:37

MeNTaL_TO

The future is not set

Koffie-Verkeerd schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:18:
Bedankt voor je reactie!

[...]

Het is niet dat ik niet wil geloven dat @technorabilia het bij het rechte eind heeft, ik *hoop* alleen dat het niet zo is omdat er dan nog een kans bestaat dat wat ik hoop/verwacht, mogelijk is. ;)

[...]

Ik verwijder minimaal 1x, maar vaker nog meerdere keren, per dag de (op dat moment) irrelevante opnames.
Bij 1x per maand verwijderen zou ik ook niet willen dat het daarna nog eens in de prullenbak terechtkomt.
Incidenteel gebeurt het dat ik een zeer beperkt aantal bestanden weer terug zou willen halen. Omdat de prullenbakfunctie niet was ingeschakeld, was dit niet mogelijk vandaar dat ik die functie ingeschakeld heb in de verwachting dat verwijderde bestanden daar terecht zouden komen.
Dat is eigenlijk waar het mij om gaat en die vraag zou ik graag beantwoord zou zien.

Helaas ziet het er naar uit dat mijn aanname over de werking van prullenbakfunctie i.c.m. Surveillance Station Client onjuist is. Ik heb op aanraden van technorabilia een support ticket aangemaakt bij Synology en ben in afwachting van hun antwoord maar hou inmiddels al rekening met het "ergste'. :-(

Ik heb, totdat de gratis variant van Stack er mee ophield, de bestanden van de NAS altijd ook doorgestuurd naar mijn Stack als een soort van back-up.

Misschien dat ik mijn opruimacties maar moet gaan beperken tot 1x per week of per maand i.p.v. meermaals per dag.
Waarom zet je de bewaartijd van de opnames dan niet gewoon hoger? De recordings nemen in beide gevallen diskspace in gebruik :?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
technorabilia schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:24:
@Moffin

total 0

Edit:
Ik ben nog eens aan het proberen want krijg het toch nog niet voor elkaar:

code:
1
 udevadm info /dev/ttyUSB-216-RFX433E

Levert helaas geen verwijzing op.

Iemand nog ideeën?

Inmiddels ben ik al 4 jaar opzoek naar een stabiele omgeving en ook dit lijkt het net niet te zijn.
  • Eerst een raspberry, maar met de vele crashes
  • Toen raspberry op basis van een ssd via usb. Na een stroomonderbreking, weer alles opnieuw moeten installeren
  • Toen naar synology gegaan. Dit ging goed, echter helaas stopt jadahl
  • Nu over naar docker, en nu loop ik tegen het USB verhaal en scripts aan die niet meer werken
Ben ik de enige die zo aan klooien is met zijn domoticz?

Zit nu sterk te denken aan een bananapi met sata aansluiting of een intel nuk.
Of mijn USB apparaten (rfxcom, slimme meter) naar UTP om te klussen. Ik heb het idee dat dit veel stabieler werkt. Daarnaast ben je dan met de komst van dsm 7 af van eventueel verval van usb ondersteuning. Wat is wijsheid?

Ben wel klaar met al dat beheer thuis :P. zeker wanneer de vrouw weer een begint te klagen dat van alles weer niet werkt.

Ik moet het even van me afschrijven. Mijn vrouw is het inmiddels ook beu wanneer lampen enz niet aangaan en komt al met voorstellen om alles weer naar het oude te brengen.

[ Voor 3% gewijzigd door Moffin op 08-06-2021 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

technorabilia schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:58:

kraats schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:54:
[...]

Nog even een update m.b.t. het support ticket.

Het blijkt op dit moment inderdaad te werken zoals het hoort.

Ik ontving het volgende antwoord.
Nu weet ik niet in hoeverre dit een standaard reactie is of dat er wellicht echt iets mee gaat gebeuren, maar dat zal de toekomst uitwijzen.
------------------------------------------------------------------

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAqkrlP2KQV1sk3W4tsK0fBjUoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BF6oAZ74DRkIOxbXcKSgMIXo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Bedankt voor je reactie.
MeNTaL_TO schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Waarom zet je de bewaartijd van de opnames dan niet gewoon hoger? De recordings nemen in beide gevallen diskspace in gebruik :?
Het gaat mij niet om het wel of niet innemen van ruimte, want dat zal het altijd doen inderdaad.

Het gaat mij primair om de vraag waarom bestanden die in/via Surveillance Station Client verwijderd worden, niet in de prullenbak terecht komen.

Het antwoord op die vraag is inmiddels ook bekend geworden, zie daarvoor s.v.p.:
Koffie-Verkeerd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moffin schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:58:
[...]

Ik ben nog eens aan het proberen want krijg het toch nog niet voor elkaar:

code:
1
 udevadm info /dev/ttyUSB-216-RFX433E

Levert helaas geen verwijzing op.

Iemand nog ideeën?

Inmiddels ben ik al 4 jaar opzoek naar een stabiele omgeving en ook dit lijkt het net niet te zijn.
  • Eerst een raspberry, maar met de vele crashes
  • Toen raspberry op basis van een ssd via usb. Na een stroomonderbreking, weer alles opnieuw moeten installeren
  • Toen naar synology gegaan. Dit ging goed, echter helaas stopt jadahl
  • Nu over naar docker, en nu loop ik tegen het USB verhaal en scripts aan die niet meer werken
Ben ik de enige die zo aan klooien is met zijn domoticz?

Zit nu sterk te denken aan een bananapi met sata aansluiting of een intel nuk.
Of mijn USB apparaten (rfxcom, slimme meter) naar UTP om te klussen. Ik heb het idee dat dit veel stabieler werkt. Daarnaast ben je dan met de komst van dsm 7 af van eventueel verval van usb ondersteuning. Wat is wijsheid?

Ben wel klaar met al dat beheer thuis :P. zeker wanneer de vrouw weer een begint te klagen dat van alles weer niet werkt.

Ik moet het even van me afschrijven. Mijn vrouw is het inmiddels ook beu wanneer lampen enz niet aangaan en komt al met voorstellen om alles weer naar het oude te brengen.
Domoticz werkt hier al jaren prima gewoon om mijn Synology.
Als je me een paar dagen de tijd geeft zal ik wel een scriptje voor je schrijven die jouw problemen oplost.

Het punt is dat die slimme meter kabel en die rfxcom dezelfde serial naar usb converter chip gebruiken en Linux er geen verschil in ziet en bij het booten dus willekeurig een naam aan geeft.
Er moet dus aan de hand van een ander criterium een vaste naam worden aangemaakt die je dan weer in Domoticz zichtbaar wordt en die je dan moet gebruiken in plaats van standaard benaming die Linux er aan geeft.

Overigens gebruik je lsusb verkeerd, die heeft op Synology geen -v parameter.
Je moet lsusb -i gebruiken ( zonder die grep erachter).

lsusb -h geeft help voor het commando.

Ben momenteel even druk maar zo gauw ik tijd heb zal ik dat scriptje voor je maken.

PS Binnen docker zal dit vermoedelijk niet gaan werken, dus als je docker wilt blijven gebruiken zeg het dn even dan doe ik geen moeite meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 09-06-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Moffin
Je moet ttyUSB0 etc. gebruiken bij het udevadm commando.
Zie eerdere link.

@Ben(V)
Voor mijn beeldvorming. Waarom werkt dit dan niet? Met docker kun je toch met --device de USB devices doorgeven?

Edit:
https://hub.docker.com/r/domoticz/domoticz
https://hub.docker.com/r/linuxserver/domoticz/

[ Voor 14% gewijzigd door technorabilia op 09-06-2021 12:36 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee of het werkt in Docker, ik zei dat ik dat niet wist.
Ik ben geen docker gebruiker noch heb ik kennis ervan.

Als ik jouw link zo lees dan is het niet voldoende om udev rules aan te passen maar moet daarna de nieuw gemaakte benamingen ook in docker "pass through krijgen"
Daar kan ik dan niet mee behulpzaam zijn, ik kan enkel een script maken dat ervoor zorgt dat USB devices altijd dezelfde namen krijgen op Linux niveau, die moet je dan gebruiken "to pass through" in docker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Ben(V)
Ah zo... :)

@Moffin
Ik heb net de RFXCOM nog even omgeprikt van mijn Raspberry Pi naar de Synology en even getest.

Installeer de drivers http://www.jadahl.com/drivers_6.2/.
Geen idee of dit ook in DSM 7 gaat werken.

Je kunt de rules file van Raspbian wel gebruiken.
$ cat /lib/udev/rules.d/60-serial.rules
# do not edit this file, it will be overwritten on update

ACTION=="remove", GOTO="serial_end"
SUBSYSTEM!="tty", GOTO="serial_end"

SUBSYSTEMS=="pci", ENV{ID_BUS}="pci", ENV{ID_VENDOR_ID}="$attr{vendor}", ENV{ID_MODEL_ID}="$attr{device}"
SUBSYSTEMS=="pci", IMPORT{builtin}="hwdb --subsystem=pci"
SUBSYSTEMS=="usb", IMPORT{builtin}="usb_id", IMPORT{builtin}="hwdb --subsystem=usb"

# /dev/serial/by-path/, /dev/serial/by-id/ for USB devices
KERNEL!="ttyUSB[0-9]*|ttyACM[0-9]*", GOTO="serial_end"

SUBSYSTEMS=="usb-serial", ENV{.ID_PORT}="$attr{port_number}"

IMPORT{builtin}="path_id"
ENV{ID_PATH}=="?*", ENV{.ID_PORT}=="", SYMLINK+="serial/by-path/$env{ID_PATH}"
ENV{ID_PATH}=="?*", ENV{.ID_PORT}=="?*", SYMLINK+="serial/by-path/$env{ID_PATH}-port$env{.ID_PORT}"

IMPORT{builtin}="usb_id"
ENV{ID_SERIAL}=="", GOTO="serial_end"
SUBSYSTEMS=="usb", ENV{ID_USB_INTERFACE_NUM}="$attr{bInterfaceNumber}"
ENV{ID_USB_INTERFACE_NUM}=="", GOTO="serial_end"
ENV{.ID_PORT}=="", SYMLINK+="serial/by-id/$env{ID_BUS}-$env{ID_SERIAL}-if$env{ID_USB_INTERFACE_NUM}"
ENV{.ID_PORT}=="?*", SYMLINK+="serial/by-id/$env{ID_BUS}-$env{ID_SERIAL}-if$env{ID_USB_INTERFACE_NUM}-port$env{.ID_PORT}"

LABEL="serial_end"
$

Hierna activeren:
$ udevadm control --reload-rules && udevadm trigger
$

Je krijgt dan de volgende symbolic links:
$ find /dev/serial
/dev/serial
/dev/serial/by-path
/dev/serial/by-path/pci-0000:04:00.0-usb-0:2:1.0-port0
/dev/serial/by-id
/dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A1YQEQWE-if00-port0
$ ls -l /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A1YQEQWE-if00-port0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Jun  9 14:10 /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A1YQEQWE-if00-port0 -> ../../ttyUSB0
$

Domoticz container aanmaken:
(voorkeur heeft wel docker-compose en geen docker run maar kon deze even niet zo snel vinden)
docker run -d \
  --name=domoticz \
  -e TZ=Europe/Amsterdam \
  -p 8080:8080 \
  -v /volume1/docker/domoticz/userdata:/opt/domoticz/userdata \
  --device /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A1YQEQWE-if00-port0:/dev/ttyUSB0 \
  domoticz/domoticz

Hierna kun je in Domoticz /dev/ttyUSB0 gebruiken voor RFXCOM.

Ik heb even een switch aangemaakt en het werkt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 14:56
Ik krijg van mijn Synology (DS2415+) regelmatig dit soort meldingen:

"The IP address [xxx.xxx.xxx.xxx] experienced 3 failed attempts when attempting to log into SHARING running on NAS within 5 minutes, and was blocked at 2021-06-09 18:25."

Deze meldingen krijg ik pas sinds een paar weken.
Ik krijg dit soort meldingen overigens wel vaker maar dan voor FTP (wat duidelijk is wat er aan de hand is) maar SHARING zegt mij niets. weet iemand wat dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@kuwerti
Dat is als je een file hebt gedeeld (in ieder geval via File Station) en iemand teveel foute logins heeft gedaan.

Ik heb dat ook wel eens als ik iets deel met familie met dikke vingers... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 10-06-2021 07:56 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moffin
@Ben(V) en @technorabilia; Thanks voor alle info. Ik ben momenteel even druk, maar ik verwacht dit weekend bovenstaande te kunnen checken. Echt super dat je speciaal alles wilde om pluggen. Dat waardeer ik enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Kortgeleden heb ik een Synology DS220j aangeschaft. Deze allemaal goed ingesteld en is benaderbaar via het thuisnetwerk. Nu wil ik deze ook extern via WebDAV benaderen, maar dat lukt nog niet. Volgens mij zie ik iets over het hoofd, maar weet niet wat.

Wat ik heb gedaan:
  • WebDAV server package geïnstalleerd en poort 5006 (https) aangevinkt
  • Een xxx.synology.me adres aangemaakt met een Let´s encrypt certificaat (automatisch)
  • In de firewall dezelfde WebDAV poort (5006) aangevinkt
  • Quickconnect aangezet
  • Het user account permissies gegeven tot WebDAV server
  • Gekeken in de blocklijst, maar daar staat niets in
Als ik nu via RaiDrive (in Windows 10) probeer te verbinden krijg ik de melding "No connection could be made because the target machine actively refused it"

Instellingen in RaiDrive:
Address: xxx.synology.me
Port: 5006
Path: /
Account: xxx
Password: xxx

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Deze stappen heb ik de eerste keer gevolgd bij het installeren van de NAS:
https://www.reddit.com/r/...n_exposing_your_synology/

[ Voor 17% gewijzigd door Ruzor op 11-06-2021 20:41 ]

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:47

pietje63

RTFM

@Ruzor staat de poort ook op je router open?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

pietje63 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:38:
@Ruzor staat de poort ook op je router open?
In de router heb ik niets ingesteld, dacht dat dat niet hoefde als je QuickConnect hebt aangezet. Of heb ik dat verkeerd?

Jaaaaa, dat was ´m! Heb via de Router Configuration van de Synology de 5006 portforward ingesteld en nu werkt het. Super, bedankt! _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Ruzor op 11-06-2021 22:01 ]

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Setup: Macbook met Synology drive client, daarnaast verbonden via SMB. De drive client synct naar een SUB stick in mijn macbook (doel: sneller foto's bewerken dan via netwerk).
Actie: verplaats inhoud van een directory van de ene folder naar een andere.
Gevolg: resultaat in SMB folder en in filestation zoals verwacht. De gesyncte folder (op de USB stick loopt achter). De drive client toont als status "bijgewerkt". Ook in de drive admin console (in DSM)

Het probleem lijkt te zitten in synoindex.
- draai ik via SSH synoindex -R "folder met bestanden" --> beperkt resultaat
- draai ik via SSH synoindex -R type_photo --> alles weer in sync na afronden (maar duurt natuurlijk langer)

Dit zou toch niet nodig moeten zijn?

Een vergelijkbaar gedrag heb ik gezien na bewerkingen via php (ipv SMB), maar daarbij kan ik me nog iets beter voorstellen dat de synoindex er niet op reageert (en heb ik opgelost door de synoindex op te roepen via shell_exec O-) )

[ Voor 3% gewijzigd door pietje63 op 12-06-2021 08:57 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat bedoel je eigenlijk met beperkt resultaat?
Heb je de volledige path specificaties goed opgegeven, dus is "folder met bestanden" correct inclusief het volume?
Als je spaties in die specs hebt heb je er dan quotes omheen gezet?

Als je een folder gaat indexeren waarvan de bestanden al geindexeerd zijn vermoed ik dat zoiets conflicten gaat opleveren.
Het synoindex -R "folder" commando verwijderd geen folders uit de index, dus als je zaken die al geïndexeerd waren verplaatst moet je eerst de oude folder verwijderen met synoindex -D en vervolgens de nieuwe folder toevoegen met synoindex -A.
Daarna kun je die nieuwe folder gaan indexeren met synoindex -R

Of je geeft eerst het synoindex -R commando voor de oude folder die nu leeg is en daarna pas voor de nieuwe folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Veel dank voor het meedenken!
Ben(V) schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:37:
Wat bedoel je eigenlijk met beperkt resultaat?
Heb je de volledige path specificaties goed opgegeven, dus is "folder met bestanden" correct inclusief het volume?
Als je spaties in die specs hebt heb je er dan quotes omheen gezet?
Ja, volledig path met spaties
Nadat ik in de resource monitor zie dat hij klaar is, is ongeveer 5% van de bestanden verplaatst. Ook enkele minuten later geen verdere wijzigingen.
Als je een folder gaat indexeren waarvan de bestanden al geindexeerd zijn vermoed ik dat zoiets conflicten gaat opleveren.
Het synoindex -R "folder" commando verwijderd geen folders uit de index, dus als je zaken die al geïndexeerd waren verplaatst moet je eerst de oude folder verwijderen met synoindex -D en vervolgens de nieuwe folder toevoegen met synoindex -A.
Daarna kun je die nieuwe folder gaan indexeren met synoindex -R

Of je geeft eerst het synoindex -R commando voor de oude folder die nu leeg is en daarna pas voor de nieuwe folder.
Beide folders zijn een sub-folder van de opgegeven folder. Zou het dan wel moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het werkt is het denk ik toeval afhankelijk welke folder hij eerst pakt of maar het kan ook iets van sommige files wel andere niet worden
Het beste is eerst alle files verplaatsen.
Dan synoindex -D van de oude folder en tenslotte synoindex -A van de nieuwe folder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Dat zijn inderdaad niet de resultaten die je wilt.

Maar klopt het wel dat het überhaupt nodig is om na het verplaatsen via smb synoindex handmatig te starten (tav een folder die in monitor lijst staat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ach dat was ik even vergeten, als je iets met smb verplaats dan doet DSM de indexering zelf.
Duurt wel een tijd voor die bijgewerkt is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bio
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Met DSM 7.0 is er support voor een heleboel USB devices gedropt. Ik had zelf een P1 kabel aan mijn NAS hangen, die ook niet meer werkt. Door onderstaande taak toe te voegen aan de task manager, kan je dit weer werkend krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULuLeif08latslbLOn--9szIJBI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D8Fq3LgXaBhAjAeJLhzJmi3g.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcVh4midBHdZzgr6TuxKWwKLrwQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TxEBlcbUPniU0v1PlUXsjnQK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Synology levert gewoon nog steeds de USB drivers met DSM 7 mee net als met DSM 6.
Het toevoegen aan de kernel met het modprobe commando was altijd al noodzakelijk ook in DSM 6.

Als ze die drivers voor niet zouden meeleveren met je Nas dan kon je ze ook niet toevoegen met modprobe.
Drivers moeten specifiek voor ieder model Nas gebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 14:56
technorabilia schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:54:
@kuwerti
Dat is als je een file hebt gedeeld (in ieder geval via File Station) en iemand teveel foute logins heeft gedaan.

Ik heb dat ook wel eens als ik iets deel met familie met dikke vingers... ;)
@technorabilia aha. dat is het inderdaad.
Dank je wel voor je reactie. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:53
Version: 7.0-41882 Release Candidate

https://www.synology.com/...?model=DS916%2B#ver_25556

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 20:24
Iemand een idee wanneer DSM 7.0 Final uit zal komen? iets staat mij bij eind Juni ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:53
Juli 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bluecupra schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:34:
[...]

Iemand een idee wanneer DSM 7.0 Final uit zal komen? iets staat mij bij eind Juni ?
https://nl.hardware.info/...m-dsm-70-komt-in-juli-uit

20 juli als ik deze bron mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Ben(V) schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:22:
Synology levert gewoon nog steeds de USB drivers met DSM 7 mee net als met DSM 6.
Het toevoegen aan de kernel met het modprobe commando was altijd al noodzakelijk ook in DSM 6.

Als ze die drivers voor niet zouden meeleveren met je Nas dan kon je ze ook niet toevoegen met modprobe.
Drivers moeten specifiek voor ieder model Nas gebouwd worden.
Hoe kan het dan dat ik met DSM 6 mijn P1 kabel ook al gebruikte en nog nooit van het modprobe commando gehoord had?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De serial USB drivers zitten al heel lang in de Linux kernel dus dat heeft niet zo veel met DSM 6 of DSM 7 te maken.
Dus alleen als je een heel oude Nas hebt zou dat nodig zijn.

Maar onder DSM 7 kan geen enkele applicatie van derden meer draaien als root, dat heeft Synology afgeschermd.
Gevolg is dat applicatie standaard niet meer voldoende privileges hebben om die drivers te gebruiken.
De standaard oplossing is om daar een udev rule voor op te nemen die een user (of een group) rechten geeft op die drivers.

Een modprobe command is om drivers die niet in de kernel zitten aan de kernel toe te voegen maar dat is voor USB drivers niet nodig want die zitten standaard in Linux.

Ik heb dus ook werkelijk geen idee waarom dat modprobe commando zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:31

TF0

Ik ben voor mijn DS920+ aan het denken om er een 2.5" SSD bij in te zetten om zo de harde schijven (hopelijk) te ontlasten, ze maken behoorlijk lawaai. Het plan is om o.a. Dockers hier op te laten draaien en ook enkele downloads standaard naar de SSD te laten gaan.

Mijn oog is gevallen op twee SSDs (TLC, want QLC is volgens mij niet zo verstandig en MLC is mega duur):
- pricewatch: Samsung 870 Evo 1TB
- pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB
Ik heb goede ervaringen met Samsung (in laptops), en die heeft dus mijn voorkeur, maar ik kan niet goed vinden of dit ook werkt met een NAS: op de Synology website wordt hij niet specifiek genoemd. De 860 lijkt wel te werken: ajaxalex in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
De Crucial wordt echter op hun website weggezet alszijnde compatible met Synology DS920+ (https://www.crucial.com/c...e-for/synology/ds920-#ssd).

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 22:28
Koffie-Verkeerd schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:18:
Bedankt voor je reactie!

[...]

[...]

Voor de zekerheid maar zeggen :
Als je ruimte genoeg hebt, kan je ook een taak aanmaken die het voor je doet. Je kunt bijv dus instellen dat elke week alle recycle bins worden geleegd..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Ik zou degene kiezen die voorkomt op de compability list van Synology..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Edit: nvm doet zich nu een ander probleem voor.

[ Voor 91% gewijzigd door Meessen op 17-06-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-10 22:33
Hebben meer mensen op dit moment problemen met de internetverbinding op hun NAS? Ik kan niet inloggen op mijn Synology account, er gebeurd gewoon niks. Ook als ik contact op wil nemen met de ondersteuning krijg ik een foutmelding.

Ik gebruik DSM 7 en wil dus ook Active Insight gebruiken, die werkt ook al vanaf 18:00 niet meer.. Het lijkt alsof er bij Synology iets niet lekker gaat. Mijn internet werkt gewoon naar behoren, alles is ook al een keer opnieuw opgestart maar dat heeft geen effect gehad.

Ook de verbinding tussen Hyper Backup en Synology C2 lijkt te mislukken..

[ Voor 7% gewijzigd door Rik. op 17-06-2021 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@Rik.
Ik heb gedurende de dag meerdere Synology DDNS connectie problemen ervaren dus er zal vermoedelijk ergens iets ongevallen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 17-06-2021 23:22 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik.
technorabilia schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:20:
@Rik.
Ik heb gedurende de dag meerdere Synology DDNS connectie problemen ervaren dus er zal vermoedelijk ergens iets ongevallen zijn.
Dat blijkt inderdaad zo te zijn. Wel vreemd dat daar niks over vermeld staat op de Synology status website.

Vannacht om 02:33 kreeg ik een mail dat de verbinding hersteld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-10 13:46
Ik krijg bij beide NASsen (1 thuis en 1 ofsite) al gedurende de week meldingen dat ze geen connectie hebben met internet.

Dus ik verwacht dat dit inderdaad ligt aan Synology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Kijken jullie wel eens naar de temperatuur van jullie NAS? Het valt mij op dat de systeemtemperatuur altijd 40 graden is, dit is zowel in de zomer als in de winter en dit loopt bij zware belasting niet op.. De schijftemperatuur veranderd uiteraard wel mee, maar ik vind het vreemd dat dit met de systeemtemperatuur niet zo is.

Is dit gewoon een standaard temperatuur die Synology aangeeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUN325S7YeFmQkd7n_SfcwhG3R8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eDHUIu4NOfYhiTlmGy5jS4Vh.png?f=user_large

De schijf temperatuur schommelt wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CK8fzpwCCbdhMcoOK0A4I5YGFYY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/edZOv3mVc0igKGdxJq6KdkqR.png?f=user_large

De NAS werkt gewoon prima hoor, maar ik ben even benieuwd hoe dit zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Rik.
Bij mij staat deze op 47 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXoX-HQBgkvGg0Jq_sopxRdTNfc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ECh27hMWjfz8SkGJT2EKQZn7.png?f=user_large

Zo te zien is dit een gemiddelde van de CPU temperatuur. In mijn geval een gemiddelde van 46,5 graden...
root@DS716:~# tail /sys/devices/platform/coretemp.0/temp?_input | grep .
==> /sys/devices/platform/coretemp.0/temp2_input <==
44000
==> /sys/devices/platform/coretemp.0/temp3_input <==
50000
==> /sys/devices/platform/coretemp.0/temp4_input <==
48000
==> /sys/devices/platform/coretemp.0/temp5_input <==
44000
root@DS716:~#

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
technorabilia schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:07:
@Rik.
Bij mij staat deze op 47 graden.
[Afbeelding]

Zo te zien is dit een gemiddelde van de CPU temperatuur. In mijn geval een gemiddelde van 46,5 graden...
root@DS716:~# tail /sys/devices/platform/coretemp.0/temp?_input | grep .
==> /sys/devices/platform/coretemp.0/temp2_input <==
44000
==> /sys/devices/platform/coretemp.0/temp3_input <==
50000
==> /sys/devices/platform/coretemp.0/temp4_input <==
48000
==> /sys/devices/platform/coretemp.0/temp5_input <==
44000
Werkt dat commando die jij gebruikt hebt voor het ophalen van de temperatuur altijd zo? Ik krijg namelijk de melding 'cannot open '/sys/devices/platform/coretemp.0/temp?_input' for reading: No such file or directory.

Edit:
Inmiddels krijg ik het wel voor elkaar via SSH. Ik zie daar echter wel echt totaal andere temperaturen dan standaard 40 graden die DSM laat zien.
root@NAS:/sys/class/hwmon/hwmon0# cat temp1_input
62379
60519
62099
61047
63040

[ Voor 29% gewijzigd door Rik. op 18-06-2021 11:40 . Reden: Output van SSH toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Rik.
Als het goed is is er ook nog een bestand met een "label". Deze heeft aan waarvoor de meting is bijvoorbeeld "cpu" of "core". Ik kan zelf nu even niet kijken.

Edit:
Ik dacht dat het voor elk model hetzelfde werkt. Voor mij lijkt de berekening overeen te komen. Mogelijk dat er voor bepaalde middelen en andere berekening geldt? Weet ik niet. Ik heb overigens een DS716+.

[ Voor 39% gewijzigd door technorabilia op 18-06-2021 12:31 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik.
technorabilia schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:29:
@Rik.
Als het goed is is er ook nog een bestand met een "label". Deze heeft aan waarvoor de meting is bijvoorbeeld "cpu" of "core". Ik kan zelf nu even niet kijken.

Edit:
Ik dacht dat het voor elk model hetzelfde werkt. Voor mij lijkt de berekening overeen te komen. Mogelijk dat er voor bepaalde middelen en andere berekening geldt? Weet ik niet. Ik heb overigens een DS716+.
Ik heb een DS418 en zie op internet dat meer mensen dit probleem ervaren. Ik heb nu een ticket ingeschoten bij Synology, nu maar eens afwachten wat daar dan uit gaat komen. Thanks voor je hulp iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Rik. schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:49:
[...]

Ik heb een DS418 en zie op internet dat meer mensen dit probleem ervaren. Ik heb nu een ticket ingeschoten bij Synology, nu maar eens afwachten wat daar dan uit gaat komen. Thanks voor je hulp iig!
Ik ben benieuwd.

Ik heb nog even gekeken op mijn Synology...bij mij is het in ieder geval de gemiddelde CPU temp.

Als je de CPU even opjaagt, dan zie je de temp stijgen. Dit komt overeen met de temp uit DSM.
root@DS716:~# yes > /dev/null &
[1] 581
[2] 643
root@DS716:~# killall yes
[1]-  Terminated              yes > /dev/null
[2]+  Terminated              yes > /dev/null

Gemiddelde:
root@DS716:~# cat /sys/devices/platform/coretemp.0/temp?_input | awk '{ total += $1; count++ } END { print total/count }'
52750

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik.
technorabilia schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:49:
[...]

Ik ben benieuwd.

Ik heb nog even gekeken op mijn Synology...bij mij is het in ieder geval de gemiddelde CPU temp.

Als je de CPU even opjaagt, dan zie je de temp stijgen. Dit komt overeen met de temp uit DSM.
[1] 581
[2] 643
root@DS716:~# killall yes
[1]-  Terminated              yes > /dev/null
[2]+  Terminated              yes > /dev/null

Gemiddelde:
root@DS716:~# cat /sys/devices/platform/coretemp.0/temp?_input | awk '{ total += $1; count++ } END { print total/count }'
52750
Thanks voor ‘t meedenken!

Ik heb een reactie ontvangen van de support. Helaas is er blijkbaar niks aan te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCV5ACcA8uNaIDgbt565dYs2Kvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0No54tIeXpTGQkoUBijB9tN1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik blijf het vreemd vinden, maar het is helaas niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Rik.
"Don't worry, it is by design" :P 8)7

Ik ben wel benieuwd hoe het met de *20* modellen is gesteld dan...

[ Voor 42% gewijzigd door technorabilia op 18-06-2021 17:03 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Eigenlijk te bizar he?!
Zorg er dan ook voor dat de temperatuur gewoon niet weergegeven wordt in DSM, zo moeilijk kan dat niet zijn als het ‘by design’ is..
Pagina: 1 ... 100 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).