[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks heren! 20 juli is rap! Als ze het halen. (al is DSM 7 een paar keer uitgesteld, ik ben hyped als ik alle nieuwe videos erover heb gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 00:11
Wat spreekt je dan zo aan?

Ik keek met name uit naar de update van de Moments app, maar vind de online demo die ze hebben staan weinig verbetering. Had graag wat meer mogelijkheden gezien om door grote collecties te navigeren.

Wellicht dat de definitieve versie meer kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was juist enthousiast over de nieuwe Photos app. Eindelijk ook maar 1 app voor fotografie in plaats van twee apps die beiden schitteren in wat ze doen. Maar verder ook de allround performance/optimalisatie. Niet dat ik last heb van de traagheid maar optimalisatie is altijd beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:52
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:44:
Ik was juist enthousiast over de nieuwe Photos app. Eindelijk ook maar 1 app voor fotografie in plaats van twee apps die beiden schitteren in wat ze doen. Maar verder ook de allround performance/optimalisatie. Niet dat ik last heb van de traagheid maar optimalisatie is altijd beter.
Ik heb de beta geinstalleerd op een backup NAS (dus niet op mijn primair systeem) net omdat ik de nieuwe photos software wou testen. Zodra DSM7 gereleased wordt ga ik de NAS die nu de beta draait updaten om te kijken wat er nieuw is, maar de andere NAS blijft op 6 tot ze ofwel photo station ondersteunen in DSM 7, of tot ze hun nieuwe photos app verbeteren. Nu is het namelijk gewoon moments maar dan met folder view erbij, heel veel van photo station ontbreekt gewoon. Dus absoluut niet "het beste van beide" zoals ze het aankondigden. Gezichtsherkenning en andere metadata in XMP bestanden wordt allemaal niet herkend, terwijl dat in photo station perfect werkte. In de praktijk betekent dit dat je slechts heel beperkt metadata kan "importeren" in photos. Als je in de nieuwe photos package gezichtsherkenning wilt gebruiken, moet je alle gezichten in photos taggen (waar ook wat aan verbeterd moet worden, je kan zelfs geen gezichten "toevoegen" in een foto, dus je moet hopen dat hij juist detecteert). Als je daarna die tags ergens anders wilt gebruiken heb je pech, want alles zit in de database van het photos package (in plaats van in metadata bestanden die alle fotoprogramma's kunnen lezen). Een gemeenschappelijk voorwaardelijk album maken zit er ook niet in. En dan hebben ze gezichtsherkenning nog eens uitgeschakeld op een hele reeks modellen die het vroeger wel hadden, al valt mijn huidige NAS gelukkig buiten die restricties.

Hopelijk hebben ze alles opgelost en naar alle feedback van de beta geluisterd, maar naar de alpha feedback zou al niet echt geluisterd zijn (gelezen op synology forums of hier), en sinds de release van de beta versie hebben ze ook niets meer laten horen, dus ik heb geen hoge verwachtingen. Lijkt me stug dat ze op 6 maanden even alles kunnen oplossen terwijl het al jaren uitgesteld is.

Als je Photos niet gebruikt is DSM 7 wel heel aangenaam, aanzienlijk sneller dan DSM 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-10 14:58
bertware schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:21:
[...]

Als je Photos niet gebruikt is DSM 7 wel heel aangenaam, aanzienlijk sneller dan DSM 6.
Werken in de beta apps als Sickrage en NZBGet zoals ze zouden moeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertware
realphoenikx schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:49:
[...]

Werken in de beta apps als Sickrage en NZBGet zoals ze zouden moeten?
Geen idee, die gebruik ik niet. Je kan daarvoor wel eens op het Synology forum in de DSM 7 categorie kijken: https://community.synology.com/enu/forum/20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb de beta geinstalleerd op een backup NAS (dus niet op mijn primair systeem) net omdat ik de nieuwe photos software wou testen. Zodra DSM7 gereleased wordt ga ik de NAS die nu de beta draait updaten om te kijken wat er nieuw is, maar de andere NAS blijft op 6 tot ze ofwel photo station ondersteunen in DSM 7, of tot ze hun nieuwe photos app verbeteren. Nu is het namelijk gewoon moments maar dan met folder view erbij, heel veel van photo station ontbreekt gewoon. Dus absoluut niet "het beste van beide" zoals ze het aankondigden. Gezichtsherkenning en andere metadata in XMP bestanden wordt allemaal niet herkend, terwijl dat in photo station perfect werkte. In de praktijk betekent dit dat je slechts heel beperkt metadata kan "importeren" in photos. Als je in de nieuwe photos package gezichtsherkenning wilt gebruiken, moet je alle gezichten in photos taggen (waar ook wat aan verbeterd moet worden, je kan zelfs geen gezichten "toevoegen" in een foto, dus je moet hopen dat hij juist detecteert). Als je daarna die tags ergens anders wilt gebruiken heb je pech, want alles zit in de database van het photos package (in plaats van in metadata bestanden die alle fotoprogramma's kunnen lezen). Een gemeenschappelijk voorwaardelijk album maken zit er ook niet in. En dan hebben ze gezichtsherkenning nog eens uitgeschakeld op een hele reeks modellen die het vroeger wel hadden, al valt mijn huidige NAS gelukkig buiten die restricties.

Hopelijk hebben ze alles opgelost en naar alle feedback van de beta geluisterd, maar naar de alpha feedback zou al niet echt geluisterd zijn (gelezen op synology forums of hier), en sinds de release van de beta versie hebben ze ook niets meer laten horen, dus ik heb geen hoge verwachtingen. Lijkt me stug dat ze op 6 maanden even alles kunnen oplossen terwijl het al jaren uitgesteld is.

Wow, bedankt voor je uitgebreide toelichting! Ik hou dit topic in de gaten rond juli haha! Thanks man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 23:18
Op mijn Synology heb ik een VM draaien met Ubuntu 20.04 Server, docker geïnstalleerd, Mailcow geïnstalleerd, instellingen gedaan so far so good.
Ik kan Mailcow nu lokaal benaderen en ook mails naar (externe) mailadressen versturen. Alleen wanneer ik van een ander mailadres naar mijn Mailcow server een mail stuur, dan komt deze niet aan.
Edit: wanneer ik een mail naar mezelf stuur, dan komt deze wel aan.

Nu zit ik bij Ziggo, dus ik vermoed dat het inkomende verkeer op poort 25 geblokkeerd is. Is er een manier hoe ik dit zou kunnen oplossen? Of zou het probleem nog ergens anders kunnen liggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Audiowaste op 20-05-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-10 16:19
Audiowaste schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:51:
Op mijn Synology heb ik een VM draaien met Ubuntu 20.04 Server, docker geïnstalleerd, Mailcow geïnstalleerd, instellingen gedaan so far so good.
Ik kan Mailcow nu lokaal benaderen en ook mails naar (externe) mailadressen versturen. Alleen wanneer ik van een ander mailadres naar mijn Mailcow server een mail stuur, dan komt deze niet aan.

Nu zit ik bij Ziggo, dus ik vermoed dat het inkomende verkeer op poort 25 geblokkeerd is. Is er een manier hoe ik dit zou kunnen oplossen? Of zou het probleem nog ergens anders kunnen liggen?
Andere poort instellen/configuren een optie?

PSN: TyKashin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
TyKH schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:57:
[...]

Andere poort instellen/configuren een optie?
Correct me if I'm wrong, maar gaat het SMTP verkeer tussen twee mailservers niet altijd via poort 25?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jongen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-05 23:41

Je zou een SMTP forwarder kunnen gebruiken. Ik heb zelf ook Ziggo en gebruik de 'SMTP Port Forwarding' service van Zoneedit om al het SMTP verkeer te forwarden via port 2525. Zie ook https://www.zoneedit.com/features/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-10 10:05

HSG

Ik ben op zoek naar een gratis/open source DMS (Document Management Systeem) pakket voor de Synology. Kennen jullie er een?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

HSG schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:49:
Ik ben op zoek naar een gratis/open source DMS (Document Management Systeem) pakket voor de Synology. Kennen jullie er een?
https://docs.linuxserver.io/images/docker-papermerge

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werkt dat goed? Met OCR/NL?

Edit:
Dat moet blijkbaar via een mod.
https://github.com/linuxs...e/papermerge-multilangocr
code:
1
2
3
    environment:
      - DOCKER_MODS=linuxserver/mods:papermerge-multilangocr
      - OCRLANG=nld

Volgens mij ook nog een db change? Wordt vervolgd...

[ Voor 41% gewijzigd door technorabilia op 20-05-2021 23:23 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Thanks. Zo te zien werkt dat samen met docker waar ik geen ervaring mee heb. Zal in het weekend hier naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31

Je hebt dezelfde setup als ik. Zelfs Ziggo als ISP... :)

Maar ik ontvang gewoon e-mail op poort 25. Het is alleen uitgaand dat geblokkeerd is op port 25, en daarvoor moet je dus de Ziggo SMTP relay instellen in je MailCow config.
Audiowaste schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:59:
[...]

Correct me if I'm wrong, maar gaat het SMTP verkeer tussen twee mailservers niet altijd via poort 25?
Tenzij je een TLS relatie opzet tussen email servers.. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Shadow771 op 21-05-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
Shadow771 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:44:
[...]

Je hebt dezelfde setup als ik. Zelfs Ziggo als ISP... :)

Maar ik ontvang gewoon e-mail op poort 25. Het is alleen uitgaand dat geblokkeerd is op port 25, en daarvoor moet je dus de Ziggo SMTP relay instellen in je MailCow config.
Dat is dus het vreemde, ik kan juist wel mail versturen maar niet ontvangen. Mij zou het ook logischer lijken om poort 25 te blokkeren voor uitgaande mail ivm spam. Maar kan gewoon mails naar mijn Gmail sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Audiowaste schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:47:
[...]

Dat is dus het vreemde, ik kan juist wel mail versturen maar niet ontvangen. Mij zou het ook logischer lijken om poort 25 te blokkeren voor uitgaande mail ivm spam. Maar kan gewoon mails naar mijn Gmail sturen.
Ok, sorry als dit al gevraagd is maar staan alle A en MX records dan goed in je public DNS config?
https://mxtoolbox.com/ - is een goeie tool om dit te controleren voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:45

M-ThijZ

Riding on Rails

[...]

Jammer om te lezen dat het de verwachtingen niet helemaal waarmaakt. Ik zoek zelf nog steeds een goede oplossing om:
  • Foto's van mijn telefoon (Android) mee te synchroniseren;
  • Waarbij ik foto's die ik niet hoef te bewaren zowel op mijn telefoon als via een (web)applicatie kan verwijderen;
  • Waar ik foto's van mijn systeemcamera aan kan toevoegen;
  • Met een eenvoudige timeline weergave van al mijn foto's;
  • En mogelijkheid om (met externe software) een complete off-site backup (met behoud van mappenstructuur) te maken.
Met uitzondering van dat laatste punt voldoet Google Photos best aan mijn verwachtingen, maar laat dat laatste nu het belangrijkste zijn. ;)

Ik keek al uit naar de release van DSM 7 met Synology Photos om mijn antieke DS213 mee te vervangen, maar als ik dit zo lees weet ik niet of dat nog een overtuigende reden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
Shadow771 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:48:
[...]

Ok, sorry als dit al gevraagd is maar staan alle A en MX records dan goed in je public DNS config?
https://mxtoolbox.com/ - is een goeie tool om dit te controleren voor je.
Daar begin ik dus nu wel over te twijfelen, ik kan de admin console van Mailcow ook alleen benaderen via mijn interne IP adres en niet via mijn subdomain naam.

DNS Record Published DNS Record not found
DMARC Record Published DMARC Record found
DMARC Policy Not Enabled DMARC Quarantine/Reject policy enabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

M-ThijZ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:55:
[...]

Jammer om te lezen dat het de verwachtingen niet helemaal waarmaakt. Ik zoek zelf nog steeds een goede oplossing om:
  • Waarbij ik foto's die ik niet hoef te bewaren zowel op mijn telefoon als via een (web)applicatie kan verwijderen;
  • En mogelijkheid om (met externe software) een complete off-site backup (met behoud van mappenstructuur) te maken.
Met uitzondering van dat laatste punt voldoet Google Photos best aan mijn verwachtingen, maar laat dat laatste nu het belangrijkste zijn. ;)

Ik keek al uit naar de release van DSM 7 met Synology Photos om mijn antieke DS213 mee te vervangen, maar als ik dit zo lees weet ik niet of dat nog een overtuigende reden is.
Nextcloud is nog steeds de beste oplossing imo.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
M-ThijZ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:55:
[...]

Dat kan je wel allemaal met Synology photos, en die backup doe je dan gewoon met Hyper backup (op dit moment kan Synology photos, de app database zelf dan, nog niet geback-upped worden, maar dat zou een beta dingetje zijn). Enkel wat betreft je systeemcamera, als je daar iets externs (zoals bijvoorbeeld lightroom) gebruikt voor metadata en taggen, zal je die tags en metadata slechts beperkt in photos zien.

Je lijstje gaat ook perfect met DS Photo (gebruik ik nu), op de timeline view na dan.

Mochten ze (ondanks de stilte) toch tegemoet komen aan de vele klachten over functies uit DS photo die ontbreken in het nieuwe Synology photos kan Synology photos wel een topper worden (metadata van/naar externe bestanden moeten ze toch echt wel kunnen fixen, net zoals "computed" albums die zichtbaar zijn voor alle gebruikers e.d.). Maar door het gebrek aan communicatie weet niemand het tot ze releasen.

[ Voor 12% gewijzigd door bertware op 21-05-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Audiowaste schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:26:
DNS Record Published DNS Record not found
DMARC Record Published DMARC Record found
DMARC Policy Not Enabled DMARC Quarantine/Reject policy enabled
Ok. Laat ik maar ff vanaf het begin beginnen.

Heb je uberhaubt wel een public domein?

zoals: mijndomein.nl

die je kan kopen bij bijvoorbeeld www.transip.nl .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
Shadow771 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:45:
[...]

Ok. Laat ik maar ff vanaf het begin beginnen.

Heb je uberhaubt wel een public domein?

zoals: mijndomein.nl

die je kan kopen bij bijvoorbeeld www.transip.nl .
Ja die heb ik, sterker nog, ik heb hem zelfs bij transip. Daar heb ik ook de volgende regels in gezet:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/V9SK089/chrome-AO1-L9-Xz77-L.png

Als ik via https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ poort 25 controleer, dan geeft deze wel aan dat deze dicht staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Audiowaste schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:08:
Als ik via https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ poort 25 controleer, dan geeft deze wel aan dat deze dicht staat.
Dat is dan (1 van de) oorzaak(en) waarom je geen mail ontvangt:
Audiowaste schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:47:
[...]
Dat is dus het vreemde, ik kan juist wel mail versturen maar niet ontvangen.
Zeker weten dat je WAN IP correct is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
Shadow771 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:09:
Dat is dan (1 van de) oorzaak(en) waarom je geen mail ontvangt:
Geloof dat Ziggo niet helemaal consequent is met het dichtzetten van poorten. Bij de ene staat de inkomende poort dicht, bij een ander weer de uitgaande. Bij weer anderen staan ze allebei dicht.
Shadow771 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:09:
Zeker weten dat je WAN IP correct is?
Die is 100% zeker correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Audiowaste schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:08:
[...]

Ja die heb ik, sterker nog, ik heb hem zelfs bij transip. Daar heb ik ook de volgende regels in gezet:

[Afbeelding]

Poorten staan nooit open op dicht, je kunt enkel een poort forwarden naar een device en daar moet dan software draaien die reageert op zo'n probe van buiten op die poort.
Er zijn genoeg applicatie die helemaal niet reageren op zo'n probe, maar alleen op je juiste data die erheen gestuurd wordt.
Als je bijvoorbeeld een VPN server hebt draaien en je je forward een poort daarheen, dan kun je van buiten proben wat je wilt maar enkel een VPN client met het juiste protocol en credentials zal een reactie krijgen.

Dus testen met zo'n internet tool is vrij zinloos en zegt helemaal niets.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
Laat ik het dan anders zeggen, deze poort (en nog enkele andere poorten) is geblokkeerd om open te zetten bij Ziggo.

Je krijgt dan simpelweg de melding: De volgende gereserveerde poorten kunnen niet worden gebruikt vanwege veiligheid redenen (25,53,135,137,138,139,161,162,445 &1080). Enige optie, naar aanleiding van vrije modern keuze, is zelf een ander modem te kopen waar ik het wel kan openzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Poorten openzetten bestaat niet, je kunt enkel poorten forwarden.
En wat er aan de hand is dat de firnware van de Ziggo Connectbox een blacklist heeft van poorten die je niet mag forwarden.

Hier een methode om het te omzeilen.
https://godje.nl/code/geblokkeerde_poorten_connectbox

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Audiowaste schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:00:
Laat ik het dan anders zeggen, deze poort (en nog enkele andere poorten) is geblokkeerd om open te zetten bij Ziggo.

Je krijgt dan simpelweg de melding: De volgende gereserveerde poorten kunnen niet worden gebruikt vanwege veiligheid redenen (25,53,135,137,138,139,161,162,445 &1080). Enige optie, naar aanleiding van vrije modern keuze, is zelf een ander modem te kopen waar ik het wel kan openzetten.
Ach jeetje. Laten we deze gesprek pas resumeren wanneer je dat gare Ziggo Connectbox in bridge mode gezet heb en zelf een router erachter gezet heb. Ik heb vanaf dag 1 de Synology RT2600AC draaien. Werkt uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
Shadow771 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:46:
[...]

Ach jeetje. Laten we deze gesprek pas resumeren wanneer je dat gare Ziggo Connectbox in bridge mode gezet heb en zelf een router erachter gezet heb. Ik heb vanaf dag 1 de Synology RT2600AC draaien. Werkt uitstekend.
Ik ga op korte termijn het hele modern van Ziggo vervangen door een Fritzbox. Dan ben ik er helemaal van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:46
Ik heb al een tijdje dagelijks een backup lopen via Hyper Backup van mijn DS920+ bij mij thuis naar de DS212 bij mijn ouders.
Dat loopt al bijna een jaar goed.

Sinds donderdag lukt dat echter niet meer en blijft de backup synology "off-line" staan in Hyper Backup.
Hij lijkt hem niet te vinden, maar na wat testen kom ik er zelf niet uit.
  1. Lokale port-forwarding poort 6281 in router bij mijn ouders staat nog steeds goed ingesteld => OK
  2. Ik kan DSM benaderen met hun publieke IP via poort 5001 => OK
  3. Ik kan DSM benaderen met hun Quickconnect-ID xxx via xxx.synology.me en poort 5001 => OK
  4. Als ik dit test op https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ met hun publiek IP en poort 6281 staat die ook "open" => OK
  5. Als ik dit test op https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ met de Quickconnect-ID xxx in de vorm van xxx.synology.me en poort 6281 staat die ook "open" => OK
  6. Als ik dit test via Hyper Backup op de source synology en verbindt naar hun publiek IP en poort 6281 vindt hij de doel synology => OK
  7. Als ik dit test via Hyper Backup op de source synology en verbindt naar hun Quickconnect-ID xxx.synology.me en poort 6281 vindt hij de doel synology NIET => NOK
Dit laatste kan ik echt niet rijmen met al het voorgaande.
Iemand een idee?

Hun IP gebruiken is echter geen optie, want dat is een dynamisch IP.

[ Voor 3% gewijzigd door C.QL op 22-05-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
C.QL schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:15:
Hun IP gebruiken is echter geen optie, want dat is een dynamisch IP.
Niet echt een verklaring voor je probleem. Maar je kunt wel een DynDNS aanmaken. Om het variabele IP op te vangen. Dat wordt ook gefaciliteerd door Synology.

https://www.synology.com/...minCenter/connection_ddns

[ Voor 83% gewijzigd door technorabilia op 22-05-2021 15:29 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
technorabilia schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:26:
[...]

Niet echt een verklaring voor je probleem. Maar je kunt wel een DynDNS aanmaken. Om het variabele IP op te vangen. Dat wordt ook gefaciliteerd door Synology.
Bedankt. Bedoel je dan een andere DynDNS server dan deze van synology zelf die ik reeds gebruik met xxx.synology.me?
Dat kan ik inderdaad eens proberen. Wel jammer dat de xxx.synology.me niet meer werkt dan.

Ik begin zelf de nieuwe release van Hyper Backup (Vault) te verdenken.

[ Voor 5% gewijzigd door C.QL op 22-05-2021 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:54

kraats

Ik rol

@C.QL Er zijn afgelopen week net nieuwe versies uitgekomen van de hyperbackup packages. Zit daar niet een afhankelijkheid in waardoor verbinden via Quickconnect niet meer werkt als de versies afwijken?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@C.QL
Ah, ik dacht dat je QuickConnect gebruikte en geen DDNS. Dan had DDNS een alternatief kunnen zijn.

Maar het zou inderdaad de nieuwe Hyper Backup versie kunnen zijn...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
kraats schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:32:
@C.QL Er zijn afgelopen week net nieuwe versies uitgekomen van de hyperbackup packages. Zit daar niet een afhankelijkheid in waardoor verbinden via Quickconnect niet meer werkt als de versies afwijken?
Ze zijn in ieder geval beide dezelfde nieuwe versie...
Ik ga even afwachten, voorlopig ingesteld met het echte IP. Maar dat is natuurlijk geen sustainable oplossing.

Binnenkort maar eens kijken om de vorige versie terug te zetten via https://archive.synology.com/download/Package/ . Dat kan misschien uitsluitsel geven over versie-problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag.

Wat is eigenlijk het voordeel van Traefik t.o.v. de reverse proxy & Let's Encrypt automaat van Synology gebruiken?

Ik snap dat je automatisch voor een docker container een reverse proxy kunt laten aanmaken, maar aan de andere kant: ik wil niet voor alles een reverse proxy aanmaken en het is 1 minuut werk om dit via de DSM interface in te voeren waarna het waarschijnlijk niet snel meer wijzigt.

Mis ik iets? Of is dit handig voor niet-Synology gebruikers?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvMaasakker
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-10 07:09
C.QL schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:46:
[...]

Ze zijn in ieder geval beide dezelfde nieuwe versie...
Ik ga even afwachten, voorlopig ingesteld met het echte IP. Maar dat is natuurlijk geen sustainable oplossing.

Binnenkort maar eens kijken om de vorige versie terug te zetten via https://archive.synology.com/download/Package/ . Dat kan misschien uitsluitsel geven over versie-problemen.
Ik heb sinds afgelopen nacht exact hetzelfde probleem.
Al meer dan een jaar draai ik wekelijks een backup van mijn NAS naar die van mijn ouders en andersom. Afgelopen nacht is deze plots gefailed.
Wat mij ook al opgevallen is, is dat afgelopen week zowel HyperBackup als HyperBackupVault een update hebben gehad.
Beide NASsen hebben dezelfde versies geïnstalleerd staan, maar ik krijg met geen mogelijkheid meer een verbinding tot stand.

Beide NASsen zijn meerdere malen opnieuw opgestart, helaas geen uitkomst.

Ik heb dezelfde soort testen uitgevoerd, maar helaas zonder gewenst resultaat.
Ik begin dus inderdaad ook de updates van de software te verdenken.

Zie onderstaande foto mijn stand van zaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uk4XTKyNa8Tqyu3zJdDyxPdE18A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R7ya7yo4VhOOr6VHbYorsmEE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DvMaasakker
Dan zeker direct een ticket melden bij Synology support!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvMaasakker
technorabilia schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:29:
@DvMaasakker
Ik denk dat dat hem wordt, van de week wil ik nog even verder kijken daar ik nu even een aantal dagen geen tijd heb.

Ben ook benieuwd wat er bij @C.QL uitkomt bij het installeren van de eerdere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

technorabilia schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:36:
Vraag.

Wat is eigenlijk het voordeel van Traefik t.o.v. de reverse proxy & Let's Encrypt automaat van Synology gebruiken?

Ik snap dat je automatisch voor een docker container een reverse proxy kunt laten aanmaken, maar aan de andere kant: ik wil niet voor alles een reverse proxy aanmaken en het is 1 minuut werk om dit via de DSM interface in te voeren waarna het waarschijnlijk niet snel meer wijzigt.

Ik ken Traefik niet zo goed en het is volgens mij ook alweer een beetje achterhaald, maar bijvoorbeeld SWAG ondersteunt DNS challenges (voor bv Cloudflare), Fail2ban waarmee je bots e.d. kunt autobannen, extra login form voor meer zekerheid, je hebt veel meer instelmogelijkheden doordat je de nginx config zelf kunt aanpassen, auto routering van http naar https (dit kun je met een omweg ook via DSM), wildcard cert ondersteuning en ga maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sp33dFr34k
Bedankt, ik heb ook wel naar SWAG gekeken en zie verhalen van de migratie van Traefik 2 naar SWAG en vice versa. Maar tot nu toe heb ik nog niet echt een aha-erlebnis gehad.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DvMaasakker
technorabilia schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:29:
@DvMaasakker
Zojuist even wat tijd gehad en gelijk even een ticket gemeld bij Synology support (#2808584).
Mocht ik meer weten dan kom ik er op terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

technorabilia schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:57:
@Sp33dFr34k
Bedankt, ik heb ook wel naar SWAG gekeken en zie verhalen van de migratie van Traefik 2 naar SWAG en vice versa. Maar tot nu toe heb ik nog niet echt een aha-erlebnis gehad.
Als mijn post dat effect niet heeft gehad dan zou ik het lekker links laten liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:02
DvMaasakker schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:26:
[...]

Ik heb sinds afgelopen nacht exact hetzelfde probleem.
Al meer dan een jaar draai ik wekelijks een backup van mijn NAS naar die van mijn ouders en andersom. Afgelopen nacht is deze plots gefailed.
Wat mij ook al opgevallen is, is dat afgelopen week zowel HyperBackup als HyperBackupVault een update hebben gehad.
Beide NASsen hebben dezelfde versies geïnstalleerd staan, maar ik krijg met geen mogelijkheid meer een verbinding tot stand.

Ik heb dezelfde soort testen uitgevoerd, maar helaas zonder gewenst resultaat.
Ik begin dus inderdaad ook de updates van de software te verdenken.

Zie onderstaande foto mijn stand van zaken.

[Afbeelding]
Ik zie het zo snel niet terug in jullie troubleshoot en waarschijnlijk is dit ook al geprobeerd, maar zijn de beide nassen opnieuw opgestart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvMaasakker
Bongoarnhem schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:59:
[...]

Ik zie het zo snel niet terug in jullie troubleshoot en waarschijnlijk is dit ook al geprobeerd, maar zijn de beide nassen opnieuw opgestart?
Ik heb de post even aangepast.
Dit heb ik wel geprobeerd, maar bood geen uitkomst.

Goede opmerking!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C.QL
Bij mij is dat ook uitgevoerd. Ook in de volgorde van eerst de target nas en dan de source. Zodat die laatste zeker de target zou terugvinden als het daaraan lag.

Even druk nu en geen tijd om de versie rollback uit te voeren.
Van zodra het kan en gebeurd is, laat ik mijn ervaringen weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:47
Ik lees dat velen van jullie Bitwarden RS (tegenwoordig Vaultwarden) via Docker draaien. Weten jullie een manier om dit op te zetten zonder een poort te openen op de router?

Via http werkt Bitwarden wel, maar bij het maken van een account begint hij te zeuren dat ik https moet gebruiken. Nu heb ik mijn voggy.synology.me ddns gebruikt en een poort geopend op mijn router om toegang te krijgen. Ik snap echt totaal niet wat ik aan het doen ben en ik volg gewoon tutorials, ik vind het niet fijn om poorten open te hebben.
Ik hoef ook geen externe toegang, ik vind het prima om alles lokaal te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Voggy schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:04:
Ik lees dat velen van jullie Bitwarden RS (tegenwoordig Vaultwarden) via Docker draaien. Weten jullie een manier om dit op te zetten zonder een poort te openen op de router?

Via http werkt Bitwarden wel, maar bij het maken van een account begint hij te zeuren dat ik https moet gebruiken. Nu heb ik mijn voggy.synology.me ddns gebruikt en een poort geopend op mijn router om toegang te krijgen. Ik snap echt totaal niet wat ik aan het doen ben en ik volg gewoon tutorials, ik vind het niet fijn om poorten open te hebben.
Je gebruikt je **.synology.me address vermoedelijk zonder split-horizon DNS te gebruiken. Hierdoor praat je constant via je router (NAT loopback) . Verschillende router merken kunnen hier anders mee omgaan, maar een port forward is dus hiervoor nodig anders weet je router niet dat de netwerk pakketten doorgestuurd moet worden naar je NAS (waar je BitWarden Docker container draait).

Opzich ook logisch dat BitWarden liever dat je HTTPS gebruikt. Het gaat om hoogstpersoonlijke data (wachtwoorden) .
Voggy schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:04:
Ik hoef ook geen externe toegang, ik vind het prima om alles lokaal te doen.
Als je geen split-horizon DNS wilt opzetten, kan je dan anders net zo goed verbinden via de lokale IP address/port . Zo hoeft er geen porten open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
technorabilia schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:36:
Vraag.

Ik denk dat het handig is voor gebruikers die echt 'next-level' gaan met containerized deployments, hoeft dus niet zozeer een niet-Synology gebruiker te zijn. Zoals bijvoorbeeld zwarm deployments (wat Synology's Docker toevallig niet ondersteund....). En er word nooit zomaar automatisch een rule voor een container aangemaakt als die niet gelabelled is.

Hier een paar post van een gebruiker op een andere syno forum die vertelt wat hij ermee doet:
Ikzelf ben tevreden genoeg met NGINX proxy manager in een Docker container (recent deployed ter vervanging van mijn kale NGINX docker container) . :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Shadow771
Bedankt, Traefik is een beetje too much voor mijn situatie.

V.w.b. de proxy manager zal ik eens kijken. Je hebt ook nog SWAG. Maar ik denk dat voor mij de Synology mogelijkheden voldoende zijn.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:47
Shadow771 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:34:
[...]

Je gebruikt je **.synology.me address vermoedelijk zonder split-horizon DNS te gebruiken. Hierdoor praat je constant via je router (NAT loopback) . Verschillende router merken kunnen hier anders mee omgaan, maar een port forward is dus hiervoor nodig anders weet je router niet dat de netwerk pakketten doorgestuurd moet worden naar je NAS (waar je BitWarden Docker container draait).

Opzich ook logisch dat BitWarden liever dat je HTTPS gebruikt. Het gaat om hoogstpersoonlijke data (wachtwoorden) .

[...]

Als je geen split-horizon DNS wilt opzetten, kan je dan anders net zo goed verbinden via de lokale IP address/port . Zo hoeft er geen porten open.
Bedankt voor de heldere uitleg. Ik ga me deze week eens verdiepen in het split horizon verhaal.

Ik wil eigenlijk ook verbinden via lokaal ip, dit doe ik ook met home assistant, plex e.d. n dit werkt prima. Alleen dan heb je geen https. Volgens mij is dit ook niet nodig, maar bitwarden werkt dan niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvMaasakker
C.QL schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:10:
Bij mij is dat ook uitgevoerd. Ook in de volgorde van eerst de target nas en dan de source. Zodat die laatste zeker de target zou terugvinden als het daaraan lag.

Even druk nu en geen tijd om de versie rollback uit te voeren.
Van zodra het kan en gebeurd is, laat ik mijn ervaringen weten!
Ik had reactie van Synology met de vraag om log files toe te sturen.
Dit heb ik inmiddels gedaan, wacht daar weer even het antwoord van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:05
Sinds enkele dagen heb ik een Synology 920+. De NAS is met name gekocht als vervanger van Google Foto's. Mijn vriendin en ik gebruiken Google foto's om onze foto's op de telefoons te uploaden naar onze eigen omgeving in Google Foto's. Vervolgens hebben we meerdere gedeelde mappen met bijvoorbeeld onze zoon en vakanties en dergelijke waar we beiden foto's in hebben gezet. Dit zijn foto's van de telefoon maar ook van de camera en mogelijks ook foto's van vrienden/familie. Nu ben ik ook op zoek naar iets dergelijks op de NAS. Er zijn volgens mij twee apps die we kunnen gebruiken, Photo station en Moments.
Beiden heb ik geprobeerd maar ik ben er nog niet uit wat nu ideaal is. Als we Moments gebruiken, zie ik dat de gedeelde albums die we aanmaken, nergens op de fysieke schijf terug te zien zijn. Er is dus geen mappenstructuur aangemaakt of iets dergelijks. Als deze app dus ooit stopt, ben je de verdeling van foto's ook kwijt.
Photo station is een stukje minder gebruiksvriendelijk en mist weer enkele functies zoals verbeteren foto's, op locatie verdelen enz. welke wel in Moments zit. Hierin is het wel mogelijk om mapstructuren te maken. Het betekent in Photo Station wel dat je de foto's dan niet meer in de originele map hebt zitten en dus daadwerkelijk moet verplaatsen.

Hoe gaan jullie hier mee om? En waar hebben jullie voor gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@slvans
Let op dat straks Photo Station en Moments straks in DSM 7 zijn "samengevoegd/aangevuld" (?) in Synology Photos.

Een andere optie die je nog hebt is Docker gebruiken en hier een geschikte applicatie in installeren. Ik dacht dat eerder in dit topic nog suggesties zijn gegeven.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DvMaasakker
Goed nieuws vanuit mijn kant, want HyperBackup werkt weer bij mij.
De oplossing: IPv6 uitschakelen.

Support vanuit Synology wist te vertellen dat sinds de update van HyperBackup er problemen met IPv6 zijn, waardoor het niet meer werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMGXOFBoMwMG-G8msUl3zs19wXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X2GqGZLPLcHkbRGG2KvkM7Tq.png?f=fotoalbum_large

Belangrijke toevoeging: Na het uitschakelen van IPv6 moet wel de NAS een reboot krijgen. Anders blijft de NAS het IPv6 adres behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 11:22

Typhone

Who Dares Wins

Kleine vraag:

Ik wil graag een Synology DS420+ aanschaffen. Bij gebruik van 4x4TB in hoeverre is het gebruik van SSD's voor cache hierbij zinvol?

Ik kom van een QNAP TS-473 af die vooral diende als back-up dienst voor de Macbooks, telefoons en als opslag voor videobewerking (vakantiefoto's e.d.). Nadat ik sinds 1,5 jaar constant problemen blijf houden met een memory issue heb ik besloten deze eruit te doen. Nu had ik daar de SSD's uit gehaald maar ik merkte daar geen vertraging mee op het systeem. Vandaar de vraag of iemand daar ervaring mee heeft en of het wel/geen overkill is in mijn situatie.

NAS is gewoon voor huis-tuin-keuken gebruik bedoeld zoals beschreven hierboven.

[ Voor 3% gewijzigd door Typhone op 27-05-2021 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Typhone
Heeft dan weinig tot geen zin. Zeker niet voor jouw toepassing.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb op mijn DS220+ een VM draaien met daarin Home Assistant. Dat werkt prima. Maar ik merk wel dat mijn schijven het er erg zwaar mee hebben.
Mijn eerste gedachte was om er een USB SSD aan te hangen en die te gebruiken als volume waarop mijn VM zou draaien. Helaas is die mogelijkheid niet aanwezig. Synology staat dat simpelweg niet toe.
Bij een zoektocht op internet kwam ik het volgende artikel tegen.

https://www.casler.org/wo...ache-on-external-devices/

Hier is iemand die een externe SSD als cache aan de praat kreeg door net te doen alsof het een intern volume was.. Verder kon ik er niets over vinden. Het lijkt me dat je er dan ook een VM op kan draaien.
Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien kun je beter proberen om de database van home Assistant op een USB SSD te zetten, daar zit volgens mij de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben(V) schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:41:
Misschien kun je beter proberen om de database van home Assistant op een USB SSD te zetten, daar zit volgens mij de belasting.
Die ga ik zeker proberen. Die databse maakt me toch niets uit. Er staat niets belangrijks in. Dat kan op iedere knullige manier. Eerst even testen met een USB stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet natuurlijk niet wat jij met die Home Assistant doet, maar als je iets logt zoals bijvoorbeeld je stroomverbruik of zonnepanelen of temperatuur sensors dan worden die gegevens continue in de database geschreven.
Dat zorgt ervoor dat er continue naar disk geschreven wordt.

Ik gebruik daar zelf een 2,5 inch usb harddiskje voor in mijn Domoticz systeem die op mijn Nas draait.
Ik wil daar niet continue mijn raidset mee belasten, een keer per dag maak ik een backup naar die raidset toe.

PS.
Testen met een USB stick kan prima, maar ik heb ooit de fout gemaakt zo'n stick te gebruiken voor de logging van mijn zonnepanelen, na een paar weken gaf die stick de geest, die dingen zijn niet gemaakt voor heel veel schrijfacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 21:07

zaadstra

Überprutser

Ik ben een paar weken aan het testen geweest met snapshots op een DS218+.
Je kan door de snapshots kan bladeren in een map #snapshot (is het verstandig deze zichtbaar te hebben?)
Ook het een bepaald snapshot terugzetten als een share werkt okee.

Nu had ik verwacht als ik door versies van een bepaald bestand wil bladeren over alle snapshots en de actuele, dat er wel iets voor was, echter ik zie het niet. Het hoeft niet zo glimmend als bij Apple maar een bladertool dat je kan zien op welke dagen je 'bestand.txt' verandert zou wel handig zijn. Een 3rd party package is er ook niet. Is hier een goed recept voor of kan dit gewoon niet?

Beschermen snapshots tegen cryptolockers? Zoals ik heb nu heb met een map #snapshot in de root van de share kan ik me dat niet echt voorstellen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
zaadstra schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:05:
Beschermen snapshots tegen cryptolockers? Zoals ik heb nu heb met een map #snapshot in de root van de share kan ik me dat niet echt voorstellen ...
Ik gebruik geen snapshots. Maar ik zou aannemen dat die #snapshot folder read-only is..?
Het zou een prima bescherming moeten bieden tegen cryptolockers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@zaadstra
Die directory is alleen schrijfbaar door root.

De snapshots die je maakt zijn benaderbaar als directories in de map @sharesnap / #snapshot. Hier kun je in principe gewoon een diff op doen, files/directories uit kopiëren etc. Mogelijk dat iemand hier al een visual diff cq. browse tool voor heeft gemaakt.

Vanuit Windows kun je via het context menu de verschillende versies zien en eventueel openen. Ik dacht ook via Synology File Station?

Maar hier zou inderdaad een fancy tool voor gemaakt kunnen worden (mocht die er nog niet zijn).

Edit:
Het werkt best aardig als ik het zo bekijk. Ik ga er ook maar eens goed naar kijken. :)

[ Voor 19% gewijzigd door technorabilia op 28-05-2021 11:36 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zaadstra schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:05:

Als je die snapshot gewoon op je Nas bewaard is er uiteraard geen bescherming tegen een cryptolockers als die in je Nas kan binnenkomen.
Als je daar bescherming tegen wilt hebben moet je die snapshot elders bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:23:
Als je die snapshot gewoon op je Nas bewaard is er uiteraard geen bescherming tegen een cryptolockers als die in je Nas kan binnenkomen.
Dat ligt er natuurlijk aan op welke wijze de cryptolocker erop komt en met welke account het gaat draaien en welke rechten op dat account zit. Zonder root access, kan ie dan blijkbaar niet aan de snapshots zitten:
technorabilia schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:20:
@zaadstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonder root access zal een cryptolocker zowie zo beperkte schade kunnen aanrichten, mist de NAS netjes is ingericht en niet alles en iedereen maximale rechten gekregen heeft.

Maar de praktijk wijst uit dat als hacker voldoende toegang krijgen om een crypto locker te laten draaien ze altijd root rechten hebben kunnen hacken.

Vergeet niet dat heel veel package met root rechten draaien, want dat is zo makkelijk en heb je nooit permission problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 21:07

zaadstra

Überprutser

Dank voor alle reacties!
technorabilia schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:20:
@zaadstra
Verhip dat had ik nog niet gemerkt. Getest en inderdaad als gewone usert geen rechten.
Als je via Recovery een 'Clone with a new name' doet dan krijg je een nieuwe share waar je dan zelf wel of niet permissies zet.

Wat ik ook gek vind is dat de inode nummers door de mappen voor een bestand wel het zelfde zijn, maar de link counter staat overal op 1. Ook weggooien van een bestand (in de clone share) gaat goed, de rest is er nog. Nieuw soort linux magic :?
Maar hier zou inderdaad een fancy tool voor gemaakt kunnen worden (mocht die er nog niet zijn).
Klopt, want natuurlijk kan je diffen maar over honderd(en) snapshots is dat echt niet leuk meer. Hopelijk is er iemand creatief en maakt een mooi community package.

Overigens, ik verwacht een cryptolocker eerder uit de windows-hoek (over een share) dan via de Syno zelf.

Ik moet ook nog eens kijken hoe snapshots over een share werken, maar ik denk dat een backup dan wellicht handiger werkt, terwijl snaphots me heel handig lijken voor versioning en meer dichtbij/simpeler backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zal je even uit de droom helpen, een tijd terug hadden heel veel mensen last van wat de Synolocker genoemd werd die binnenkwam via een security lek en doordat mensen port forwarding hadden gedaan naar hun Nas.
Heeft een hele hoop slachtoffers gemaakt.
Recentelijk was er ook weer een aanval van een cryptolocker op Qnaps waar een security lek in zat.

Een Nas is een veel aantrekkelijker doel voor een cryptolocker dan een PC.
Als je een Nas hebt zet je daar altijd je belangrijke data op en op een PC gebruik je daar vaak netjes een usb disk voor die niet continue aan staat.

En je hebt gelijk, het is niet handig om snapshots als backup tool te gebruiken.

En het is geen linux magic, maar btfrs magic als het over snapshots gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 28-05-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ben(V) schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:13:
Ik weet natuurlijk niet wat jij met die Home Assistant doet, maar als je iets logt zoals bijvoorbeeld je stroomverbruik of zonnepanelen of temperatuur sensors dan worden die gegevens continue in de database
Ik heb er inderdaad een stroomverbruik meter inhangen. Maar eigenlijk interesseert me de data niet. Meer dan het gebruik van afgelopen maand/jaar is niet van belang. Ik sla het dus ook niet langdurig op. Maar iedere verandering is natuurlijk wel een database update.
Testen met een USB stick kan prima, maar ik heb ooit de fout gemaakt zo'n stick te gebruiken voor de logging van mijn zonnepanelen, na een paar weken gaf die stick de geest, die dingen zijn niet gemaakt voor heel veel schrijfacties.
Ik verwacht ook niet om permanent met een USB stick de draaien.
Ik heb het net getest, maar daarbij loop ik dus tegen het probleem aan wat zou moeten worden opgelost via de 'hack' uit de lin k die ik gaf. Een USB stick en ook een USB SSD wordt niet als een volume gezien. Ik kan dus ook vanuit Mariadb de database er niet naar toe overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is dan een rare eigenschap van Mariadb, want voor het os (linux) wordt er gewoon een volume aangemaakt alleen heet die geen volumexx maar usbsharexx maar het gewoon een volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk een beperking van de Synology package voor MariaDB?

[ Voor 3% gewijzigd door technorabilia op 28-05-2021 19:20 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Ben(V)
Klopt, die naam heeft het wel. Maar je kan er niets mee. Dat is dus precies het probleem van de Syno. Je kan er bv ook geen Virtual Machine op zetten. Was dat maar waar. Dan zou het een stuk sneller zijn.
@technorabilia
Niet speciaal. Als je 2 interne schijven hebt kan je elk daarvan kiezen.
Maar een externe USB schijf daarmee kan het niet.

Dat is ook de basis van wat hier:

https://www.casler.org/wo...ache-on-external-devices/

is beschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ortep
Ik bedoelde meer dat als je bijvoorbeeld een Docker container met MariaDB gebruikt je neem ik aan wel vrij de database locatie kunt kiezen.

Edit:
Niet geprobeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door technorabilia op 28-05-2021 20:56 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
S_Chief schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:54:
Ik heb een vraagje waar ik niet helemaal uitkom. Mijn DS215j heb ik in de eerste instantie uitgevoerd met één 4TB HDD (in SHR). Later heb ik een nieuwe storage pool en een tweede HDD toegevoegd.

Nu is de eerste HDD langzaam aan het sterven, dus ik wil deze vervangen door een 8TB. Hoe zit het met de herinstallatie van DiskStation en persoonlijke instellingen? Of kan ik zonder problemen de HDD omwisselen, de pool herstellen en vervolgens de boel kopiëren van de oude naar de nieuwe HDD?
Breng deze vraag nog maar even onder de aandacht. Heeft iemand iets soortgelijks gedaan? Ben ook wel benieuwd of dat goed gaat met alle shared folders op deze schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Update voor u: Papermerge staat te draaien en werkt uistekend. :D Thanks voor je tip.

Ik weet echter niet hoe ik de database van Papermerge in Mariadb kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Vraagje over Synology/Docker...

Ik ben op zoek naar een centraal softwarebeheersysteem waarmee je installatiesoftware van zoals b.v. Keepass ergens centraal opslaat en door middel van een webinterface of een client op je pc met een klik de installatie kan opstarten.

Bestaat er zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HSG
Werkt het ook goed met OCR in het Nederlands? Zo ja, zou je dan je configuratie kunnen delen? Want ik kreeg dat niet goed werkend. Bedankt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

technorabilia schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:46:
@HSG
Werkt het ook goed met OCR in het Nederlands? Zo ja, zou je dan je configuratie kunnen delen? Want ik kreeg dat niet goed werkend. Bedankt.
Ik heb Papermerge niet in het Nederlands. :/ Hoe heb jij de Nederlandse taal kunnen bemachtigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:03:
@Ben(V)
Klopt, die naam heeft het wel. Maar je kan er niets mee. Dat is dus precies het probleem van de Syno. Je kan er bv ook geen Virtual Machine op zetten. Was dat maar waar. Dan zou het een stuk sneller zijn.
Zal toch wel aan Synology gui rond mariadb liggen, want ik gebruik zelf Domoticz en die heeft Sqlite als database en die kun je prima op een usb disk zetten.

Misschien kun je proberen de de configuration file van mariadb rechtstreeks te wijzigen.
Hier lees je hoe dat op centos gedaan wordt, met deze informatie moet dat vast lukken.

https://www.digitalocean....-new-location-on-centos-7

[ Voor 53% gewijzigd door Ben(V) op 29-05-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S_Chief schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:11:
[...]

Breng deze vraag nog maar even onder de aandacht. Heeft iemand iets soortgelijks gedaan? Ben ook wel benieuwd of dat goed gaat met alle shared folders op deze schijf.
Nee dat kan helemaal niet.
Dat werkt alleen als je een SHR heb met gegevens bescherming (dus SHR met 2 of meer disken)
Als je die disk vervangt ben je gewoon alles kwijt wat er op staat, dus al je applicaties en al je shares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:13
S_Chief schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:11:
[...]

Ligt er aan hoe je de tweede schijf gebruikt. Bij SHR kan deze worden gebruikt voor uitbreiding van de capaciteit (2 HDD’s van 4 TB worden samen 8 TB) of als mirror (capaciteit blijft 4 TB). In het eerste geval moet je een backup terugzetten, in het tweede geval kun je de disk vervangen en wordt deze opnieuw opgebouwd (voor de zekerheid alsnog eerst een backup maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:13
Theone098 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:31:
[...]
Edit: tweede storage pool. Nee, dat gaat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HSG schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:02:
[...]

Ik heb Papermerge niet in het Nederlands. :/ Hoe heb jij de Nederlandse taal kunnen bemachtigen?
Zie technorabilia in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Volgens mij werkt dat zo maar ik heb het toen niet afgerond.

Ik ga nog wel eens proberen. Wordt vervolgd!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en weet de oplossing? Heb hier gezocht, maar helaas heel erg veel resultaten; en via Google kom ik enkel op een supportartikel van Synology uit dat niet mijn probleem is:
Elke keer als ik inlog, krijg ik een waarschuwing (en dus ook een e-mail) dat er een foute loginpoging is gedaan.

Dus ik login met het juiste wachtwoord, vul m'n correcte 2FA-code in en wordt succesvol ingelogd. Ping. Meteen een notificatie dat ik een foute loginpoging zou hebben gedaan. Elke keer weer, om doodziek van te worden.

Ik weet ook niet precies waardoor dit probleem is ontstaan. Ik had er nooit last van en kreeg enkel zo'n melding als ik eens iets fat-fingerde. En dan is het logisch. Het is iets dat in de afgelopen week is ontstaan. Er is verder niets vreemds met de Synology; hij werkt prima, software is up to date, geen beveiligingsproblemen aangetroffen, niets in de logs; ik ben ook werkelijk de enige die inlogt, de NAS is uberhaupt totaal niet van buitenaf te benaderen zonder VPN, et cetera.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-10 22:35

DUX

blijft ook nu voor Oranje

technorabilia schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:33:
[...]

Dank voor de suggestie van Papermerge! Ik was zoekende naar een documentmanagementtool en strandde op LogicalDoc, want ik kon niks vinden met OCR.

Ik heb het zojuist ook geprobeerd aan de praat te krijgen maar ik ben geen Unix-adept en dan wordt het al snel moeilijker. Ik heb gezien dat je een Python-configbestand zou kunnen aanpassen om de OCR-taal selecteerbaar te maken en de GUI-taal aan te passen maar dat is me niet gelukt. Heb zelfs Vim binnengehaald binnen de Docker-sessie. Wel heb ik succesvol met apt-get de tesseract-bestanden voor Nederlands binnengehaald, en natuurlijk de environmentvariabelen goed neergezet.

En toch kan ik op alle elementen van mijn testdocument (scan verzekeringsdocument) op alle woorden zoeken met succes :? Dus óf een Nederlandse OCR voegt niks toe óf het werkt onder water gewoon (al dan net ná binnenhalen juiste woordenboek) ondanks dat ik vanuit de GUI de Nederlandse taal niet kan selecteren...

Qua pakket mist het nog wat glans. Het gaat allemaal een beetje shabby, zoals versiebeheer: je ziet wel hoeveel versies er zijn maar je kunt ze niet verwijderen bijvoorbeeld. Of om het contextmenu van een bestand te gebruiken kun je niet simpelweg met rechtermuisknop erop klikken (dan krijgt je niet-selecteerbare opties) maar moet je eerst een vinkje zetten bij het bestand voordat je klikt met rechts.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

technorabilia schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:33:
[...]

Ik ben benieuwd. Hou me op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

DUX schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:03:
[...]

Dank voor de suggestie van Papermerge! Ik was zoekende naar een documentmanagementtool en strandde op LogicalDoc, want ik kon niks vinden met OCR.

Ik heb het zojuist ook geprobeerd aan de praat te krijgen maar ik ben geen Unix-adept en dan wordt het al snel moeilijker. Ik heb gezien dat je een Python-configbestand zou kunnen aanpassen om de OCR-taal selecteerbaar te maken en de GUI-taal aan te passen maar dat is me niet gelukt. Heb zelfs Vim binnengehaald binnen de Docker-sessie. Wel heb ik succesvol met apt-get de tesseract-bestanden voor Nederlands binnengehaald, en natuurlijk de environmentvariabelen goed neergezet.

En toch kan ik op alle elementen van mijn testdocument (scan verzekeringsdocument) op alle woorden zoeken met succes :? Dus óf een Nederlandse OCR voegt niks toe óf het werkt onder water gewoon (al dan net ná binnenhalen juiste woordenboek) ondanks dat ik vanuit de GUI de Nederlandse taal niet kan selecteren...

Qua pakket mist het nog wat glans. Het gaat allemaal een beetje shabby, zoals versiebeheer: je ziet wel hoeveel versies er zijn maar je kunt ze niet verwijderen bijvoorbeeld. Of om het contextmenu van een bestand te gebruiken kun je niet simpelweg met rechtermuisknop erop klikken (dan krijgt je niet-selecteerbare opties) maar moet je eerst een vinkje zetten bij het bestand voordat je klikt met rechts.
Het voordeel van Papermerge is dat het gratis is. LogicalDOC niet. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-10 22:35

DUX

blijft ook nu voor Oranje

HSG schreef op zondag 30 mei 2021 @ 00:21:
[...]

Het voordeel van Papermerge is dat het gratis is. LogicalDOC niet. :/
Er is een gratis LogicalDOC Community Edition, maar OCR-functionaliteit krijg je daar niet in. Of, nou ja, de developers nodigen je uit om er zelf een plugin voor te schrijven en zeggen dat je die aan de CE-versie kan hangen, maar ik heb eigenlijk nergens (API-)documentatie hiervoor gevonden.

[ Voor 28% gewijzigd door DUX op 30-05-2021 00:43 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HSG schreef op zondag 30 mei 2021 @ 00:20:
[...]

Ik ben benieuwd. Hou me op de hoogte.
Volgens mij werkt het nu.

Ik gebruik de volgende compose file met mijn instellingen voor PUID/PGID etc.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
---
version: "2.1"
services:
  papermerge:
    image: ghcr.io/linuxserver/papermerge
    container_name: papermerge
    environment:
      - PUID=1027
      - PGID=100
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - OCRLANG=nld
    volumes:
      - /volume1/docker/papermerge/config:/config
      - /volume1/docker/papermerge/data:/data
    ports:
      - 8000:8000
    restart: unless-stopped

En in /volume1/docker/papermerge/config/papermerge.conf.py de taal toevoegen.
code:
1
2
3
4
OCR_LANGUAGES = {
    "eng": "English",
    "nld": "Dutch",
}

En tenslotte in Papermerge zelf via gebruiker, Preferences, OCR de taal Dutch selecteren.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

technorabilia schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:42:
[...]

Volgens mij werkt het nu.

Ik gebruik de volgende compose file met mijn instellingen voor PUID/PGID etc.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
---
version: "2.1"
services:
  papermerge:
    image: ghcr.io/linuxserver/papermerge
    container_name: papermerge
    environment:
      - PUID=1027
      - PGID=100
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - OCRLANG=nld
    volumes:
      - /volume1/docker/papermerge/config:/config
      - /volume1/docker/papermerge/data:/data
    ports:
      - 8000:8000
    restart: unless-stopped

En in /volume1/docker/papermerge/config/papermerge.conf.py de taal toevoegen.
code:
1
2
3
4
OCR_LANGUAGES = {
    "eng": "English",
    "nld": "Dutch",
}

En tenslotte in Papermerge zelf via gebruiker, Preferences, OCR de taal Dutch selecteren.
Dat ziet er goed uit dus dat zou moeten werken.

Maakt jouw Papermerge gebruik van een lokale database of een externe database zoals Mariadb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HSG schreef op maandag 31 mei 2021 @ 00:34:
[...]

Dat ziet er goed uit dus dat zou moeten werken.

Maakt jouw Papermerge gebruik van een lokale database of een externe database zoals Mariadb?
Ik gebruik nu de Papermerge image van LinuxServer.io. Daar zit alles samengepakt en zie ik even niet hoe je een aparte database moet configureren. Installeren van de Nederlandse taal (tesseract-ocr-nld) gaat wel makkelijk via de genoemde "docker mod".

De officiële Papermerge image biedt die mogelijkheid wel. Maar daar zie ik dan weer even niet zo snel hoe ik de Nederlandse taal moet installeren.

Ik ga het eerst nog verder proberen, want ik ben nog niet helemaal weg van de interface. Voor zover ik zie werkt de OCR wel goed, ook "automates", tag toekenning e..d. gaat goed. Dus functioneel is het goed, maar ik vind het persoonlijk qua ervaring wat minder. Niet het belangrijkste maar toch... Ik zag wel dat de riginele PDF's op disk worden bewaard dus ik kan altijd nog eens opnieuw beginnen met andere software.

Wordt vervolgd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

technorabilia schreef op maandag 31 mei 2021 @ 07:44:
[...]

Ik gebruik nu de Papermerge image van LinuxServer.io. Installeren van de Nederlandse taal (tesseract-ocr-nld) gaat wel makkelijk via de genoemde "docker mod".
Hoe heb jij dit dan precies gedaan dan? Ik wil het graag leren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HSG schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:32:
[...]

Hoe heb jij dit dan precies gedaan dan? Ik wil het graag leren. :)
Poeh, misschien een beetje off-topic hier maar...

Verschillende manieren om met Docker te werken:
  1. Via de Synology Docker GUI
  2. Via docker-compose
  3. Via Portainer
1.
De standaard Docker GUI van Synology.
Vind ik persoonlijk niet zo prettig. Maar kan ook prima voldoen.

2.
Heeft mijn voorkeur.
Meer mogelijkheden dan 1. en beter te managen.
Je moet wel wat dingen op de command line doen.

Maak als gebruiker hsg (of een andere gebruiker) de volgende directories aan:
mkdir -p /volume1/docker/papermerge/config
mkdir -p /volume1/docker/papermerge/data

Maak een file /volume1/docker/papermerge/docker-compose.yaml met de inhoud uit de eerdere reply (yaml code).
Kijk met "id hsg" wat jouw PUID en PGID zijn en vul deze in in de docker-compose.yaml file.

Starten met het commando: (in de directory /volume1/docker/papermerge)
sudo docker-compose up -d

Stoppen met:
sudo docker-compose down

Docker-compose CLI vind je hier.

2.
Je kunt ook Portainer gebruiken als alternatief voor de Synology Docker GUI.
https://documentation.por...0/deploy/ceinstalldocker/
Portainer heeft soms wat quirks, maar over het algemeen werkt het prima.

Via de Portainer GUI kun je zelf containers configureren, of docker-compose ("stacks") gebruiken of App Templates gebruiken. Alles via de browser.
Voor LinuxServer.io zijn App Templates beschikbaar. Deze vind je hier. Beetje zelfpromotie. ;)

3.
Heb ik geen verstand van. ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
technorabilia schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:03:
[...]

Poeh, misschien een beetje off-topic hier maar...
Nee hoor. Totaal niet. Docker is gewoon een officieel ondersteunende package in de Syno store (dat jammer genoeg een beetje customized is .. :))

[ Voor 8% gewijzigd door Shadow771 op 31-05-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 15:28

JdM

Humbled

Sinds vanmorgen ervaar ik verbindingsproblemen met OpenVPN. Hebben andere gebruikers hier "toevallig" vandaag ook last van?
Ik heb inmiddels al een nieuw profiel ervoor aangemaakt, server opnieuw opgestart, maar ik krijg geen verbinding meer. Via PPTP lukt het wel, maar dat is natuurlijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 12:23
DvMaasakker schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:02:
Goed nieuws vanuit mijn kant, want HyperBackup werkt weer bij mij.
De oplossing: IPv6 uitschakelen.

Support vanuit Synology wist te vertellen dat sinds de update van HyperBackup er problemen met IPv6 zijn, waardoor het niet meer werkt.

[Afbeelding]

Belangrijke toevoeging: Na het uitschakelen van IPv6 moet wel de NAS een reboot krijgen. Anders blijft de NAS het IPv6 adres behouden.
Kreeg je wel een foutmelding? Ik heb overigens ipv6 gewoon aanstaan en gebruik hyperbackup om te backuppen naar een andere -externe- hyperbackup target. Gek dat het bij mij wel lijkt te werken, toch? (latest stable DSM6).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 14:53
slvans schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:50:
Sinds enkele dagen heb ik een Synology 920+. De NAS is met name gekocht als vervanger van Google Foto's. Mijn vriendin en ik gebruiken Google foto's om onze foto's op de telefoons te uploaden naar onze eigen omgeving in Google Foto's. Vervolgens hebben we meerdere gedeelde mappen met bijvoorbeeld onze zoon en vakanties en dergelijke waar we beiden foto's in hebben gezet. Dit zijn foto's van de telefoon maar ook van de camera en mogelijks ook foto's van vrienden/familie. Nu ben ik ook op zoek naar iets dergelijks op de NAS. Er zijn volgens mij twee apps die we kunnen gebruiken, Photo station en Moments.
Beiden heb ik geprobeerd maar ik ben er nog niet uit wat nu ideaal is. Als we Moments gebruiken, zie ik dat de gedeelde albums die we aanmaken, nergens op de fysieke schijf terug te zien zijn. Er is dus geen mappenstructuur aangemaakt of iets dergelijks. Als deze app dus ooit stopt, ben je de verdeling van foto's ook kwijt.
Photo station is een stukje minder gebruiksvriendelijk en mist weer enkele functies zoals verbeteren foto's, op locatie verdelen enz. welke wel in Moments zit. Hierin is het wel mogelijk om mapstructuren te maken. Het betekent in Photo Station wel dat je de foto's dan niet meer in de originele map hebt zitten en dus daadwerkelijk moet verplaatsen.

Hoe gaan jullie hier mee om? En waar hebben jullie voor gekozen?
Ik gebruik hier een ds920+ samen met Adobe lightroom en de dsphoto app om de foto's van verschillende telefoons automatisch te backuppen(uploaden dus) naar de NAS. Mocht je meer van de setup willen weten, DM me even.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Pagina: 1 ... 99 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).