Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Erg benieuwd?! Ik maak sowieso gebruik van geo blocking.MeNTaL_TO schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:16:
Bijzonder, een melding dat iemand op mijn DSM ingelogd heeft met een account zonder verdere rechten uit de VS, alleen heb ik geen porten opstaan vanaf buiten naar mijn DSM.
Toch maar de rechten wat verder geknepen van het account en het wachtwoord veranderd (en 2FA aangezet op alle accounts ipv alleen mijn admin accounts).
Nu nog achterhalen hoe ze bij mijn DSM zijn gekomen.
Was blijkbaar een kennis die via een VPN met dat IP (welke volgens de VPN boer gewoon AMX was) ingelogd op mijn FTP.GroeneThee schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:18:
[...]
Erg benieuwd?! Ik maak sowieso gebruik van geo blocking.
Dus de melding dat het op mijn DSM was klopt niet en dader is achterhaald.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Ik sta op het punt om een DS1821+ aan te schaffen met daarbij 4x8TB WD Red Plus schijven (7200RPM, CMR) Nou heb ik in mijn oude NAS nog 4x4TB WD Red (5400RPM, CMR) schijven. Mijn plan was om te beginnen met de nieuwe 4x8TB en daar 1 pool / SHR2 volume van te maken. Als de tijd daar is wil ik deze uitbreiden, 1 voor 1, met mijn oude 4TB disken. Hoe zit met de performance tussen 5400RPM en 7200RPM? Ga ik daar veel van merken als ik dit ga mixen?
Qua functionaliteit is het puur voor opslag en als OpenVPN doos.
Dus je duwt er 4x 8TB in en wil er later 4x4TB aan toevoegen?Aschtra schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:49:
Dag vrienden van Synology.
Ik sta op het punt om een DS1821+ aan te schaffen met daarbij 4x8TB WD Red Plus schijven (7200RPM, CMR) Nou heb ik in mijn oude NAS nog 4x4TB WD Red (5400RPM, CMR) schijven. Mijn plan was om te beginnen met de nieuwe 4x8TB en daar 1 pool / SHR2 colume van te maken. Als de tijd daar is wil ik deze uitbreiden, 1 voor 1, met mijn oude 4TB disken. Hoe zit met de performance tussen 5400RPM en 7200RPM? Ga ik daar veel van merken als ik dit ga mixen?
Dat kan niet of je moet je 8TB schijven maar voor de helft gaan gebruiken.
Met SHR kan dit welsweetdude schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:50:
[...]
Dus je duwt er 4x 8TB in en wil er later 4x4TB aan toevoegen?
Dat kan niet of je moet je 8TB schijven maar voor de helft gaan gebruiken.

https://www.synology.com/...ID_calculator?hdds=8%20TB|8%20TB|8%20TB|8%20TB|4%20TB|4%20TB|4%20TB|4%20TB
Stel deze vraag wellicht even aan Synology support. In beginsel gaan alle documenten er van uit dat je met kleine schijven begint en later schijven toevoegt die of dezelfde capaciteit hebben of groter zijn. Of te wel 4 TB en later 8 TB toevoegen. Ik weet niet wat er precies gebeurt wanneer je met 8 TB begint en later 4 TB toevoegt. Het is mogelijk dat het werkt maar het kan ook zomaar dat dit niet gaat werken. SHR-1 en SHR-2 zijn wellicht wat vergevingsgezinden dan RAID-5 en RAID-6.Aschtra schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:49:
Dag vrienden van Synology.
Ik sta op het punt om een DS1821+ aan te schaffen met daarbij 4x8TB WD Red Plus schijven (7200RPM, CMR) Nou heb ik in mijn oude NAS nog 4x4TB WD Red (5400RPM, CMR) schijven. Mijn plan was om te beginnen met de nieuwe 4x8TB en daar 1 pool / SHR2 volume van te maken. Als de tijd daar is wil ik deze uitbreiden, 1 voor 1, met mijn oude 4TB disken. Hoe zit met de performance tussen 5400RPM en 7200RPM? Ga ik daar veel van merken als ik dit ga mixen?
Wat betreft rotatiesnelheid is het in beginsel wel aan te raden om alle schijven in een array op dezelfde snelheid te hebben. Ook hier geldt, wellicht dat het werkt maar misschien werkt het niet. Of het werkt wel maar wellicht dat je op een gegeven moment tegen problemen gaat aanlopen. Wederom kan het ook hier zijn dat SHR dit beter kan hebben dan een klassieke RAID.
Klopt wat je zegt, je kan later niet je SHR Pools uitbreiden met kleinere disks. Dus als je alle schijven wilt gebruiken zal je moeten beginnen met de 4TB schijven en daarna de 8 TB schijven.FrankHe schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:21:
[...]
Stel deze vraag wellicht even aan Synology support. In beginsel gaan alle documenten er van uit dat je met kleine schijven begint en later schijven toevoegt die of dezelfde capaciteit hebben of groter zijn. Of te wel 4 TB en later 8 TB toevoegen. Ik weet niet wat er precies gebeurt wanneer je met 8 TB begint en later 4 TB toevoegt. Het is mogelijk dat het werkt maar het kan ook zomaar dat dit niet gaat werken. SHR-1 en SHR-2 zijn wellicht wat vergevingsgezinden dan RAID-5 en RAID-6.
Wat betreft rotatiesnelheid is het in beginsel wel aan te raden om alle schijven in een array op dezelfde snelheid te hebben. Ook hier geldt, wellicht dat het werkt maar misschien werkt het niet. Of het werkt wel maar wellicht dat je op een gegeven moment tegen problemen gaat aanlopen. Wederom kan het ook hier zijn dat SHR dit beter kan hebben dan een klassieke RAID.
Over rotatiesnelheden kan ik geen uitspraken doen
Iemand nog 4x4TB WD Red kopen?
Maar bedankt! Dan wordt het gewoon beginnen met 4x8TB en dan weer met 8 uitbreiden
Hoeveel uur hebben die 4 TB schijven er al opzitten? Als het beduidend minder is dan 20.000 uur dan kunnen ze nog even meer maar anders zou ik ze gewoon vroegtijdig afschrijven.Aschtra schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:14:
Oh nice, daar gaat mien plan![]()
Iemand nog 4x4TB WD Red kopen?![]()
Maar bedankt! Dan wordt het gewoon beginnen met 4x8TB en dan weer met 8 uitbreiden
Ik heb er hier ook nog twee liggen. Onlangs vervangen door twee pricewatch: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB
De Red's liggen nu op de plank, wellicht dat ik er ooit nog een bestemming voor weet te vinden.
[ Voor 24% gewijzigd door FrankHe op 28-04-2021 17:34 ]
Bummer. Hopen dat ze de app(s) snel updaten dan.
Allemaal meer dan 25000. Net ingedraaidFrankHe schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:32:
[...]
Hoeveel uur hebben die 4 TB schijven er al opzitten? Als het beduidend minder is dan 20.000 uur dan kunnen ze nog even meer maar anders zou ik ze gewoon vroegtijdig afschrijven.
Ik heb er hier ook nog twee liggen. Onlangs vervangen door twee pricewatch: Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB
De Red's liggen nu op de plank, wellicht dat ik er ooit nog een bestemming voor weet te vinden.
Dat is een goede drie jaar. Afhankelijk van de toepassing kunnen ze nog een jaar of drie mee. Persoonlijk vind ik 40.000 tot 45.000 uur doorgaans wel een mooi moment voor preventieve vervanging.
DS Get wordt door Apple geweerd uit de store dus die gaat het niet meer doen.Valderrama schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:13:
Denk ik net middels DS Get op iOS even wat op te zoeken… krijg ik de melding dat de app door de ontwikkelaar moet worden bijgewerkt om te kunnen werken op deze iOS versie (14.5)….
Bummer. Hopen dat ze de app(s) snel updaten dan.
Er zijn wel wat alternatieven maar die werken niet allemaal even goed dus even goed de recencies lezen.
Synology E10G18-T2 netwerkkaart & -adapter
Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.
Nu dan maar op zoek naar een werkbaar alternatief op iPhone. Enige wat ik ermee wil bereiken is direct verbinden met Download Station, vanuit de app kunnen browsen naar websites en vanaf die websites nzb’tjes enzo direct kunnen toevoegen aan Download Station en kunnen zien hoe het ervoor staat met de taken.
[ Voor 5% gewijzigd door Valderrama op 28-04-2021 22:52 ]
Configuratiescherm -> Externe toegang -> router instellen
Dan krijg ik wel een uitroepteken bij Bezig met controle van de netwerkomgeving maar mijn nas zit met een domme switch aangesloten direct op de ziggo connectbox.
Ik kies maken -> aangepaste poort -> protocol: TCP lokale poort: 5000 routerpoort: 5008 opslaan
Verbinding zegt dan ok en hij maakt op de connectbox de betreffende forward zelf aan.
Als ik nu in mijn browser ga naar
mijnipadres:5008
Dan laad hij probleemloos the NAS. Echter wil ik toegang via ftp. Als ik in mijn ftp programma de poort 5008 opgeeft kan hij niet verbinden. Ik begrijp dat ftp gebruikelijk 21 is en SFTP 22 dus ik heb ook geprobeerd een forward aan te maken met 5000 / 21 en 5000 / 22 maar dit werkt ook niet.
Ik heb bij configuratiescherm -> bestandservices -> ftp
ftp en ftps ingeschakeld.
Ik heb ook de poort bij bestandservice -> ftp sftp-service inschakelen en dan de poortnummer op 5008 gezet.
Ik zal wel iets overduidelijks gemist hebben maar ik kom er even niet uit wat ik nu verkeerd doe...
Iemand een suggestie?
Moet je nu echt FTP gebruiken? Dat is onveilig als wat.. En je loopt hier te spelen met je DSM poorten wat HTTP(s) based is, niet FTP..arjanvr schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:21:
Ik wil graag mijn backups van mijn plesk vps (die momenteel naar mijn hidrive gaan) thuis op mijn nas opslaan (meer ruimte en goedkoper). Ik heb het volgende gedaan op de NAS van synology
...
Ik heb bij configuratiescherm -> bestandservices -> ftp
ftp en ftps ingeschakeld.
Ik heb ook de poort bij bestandservice -> ftp sftp-service inschakelen en dan de poortnummer op 5008 gezet.
Ik zal wel iets overduidelijks gemist hebben maar ik kom er even niet uit wat ik nu verkeerd doe...
Iemand een suggestie?
Ik backup ook met sftp en heb via Control Panel, File Services, SFTP aan staan met een aangepast pport nummer. Ik heb wel de SSH services aan staan op dezelfde poort maar volgens mij is dat niet nodig?
Verder de forward ingesteld van router naar NAS en de firewalls aangepast en dan werkt het.
👉🏻 Blog 👈🏻
Wat zou je dan gebruiken om vanaf een plesk vps naar de nas een backup te maken? Zo onveilig is SFTP en FTPS toch niet?Shadow771 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:52:
[...]
Moet je nu echt FTP gebruiken? Dat is onveilig als wat.. En je loopt hier te spelen met je DSM poorten wat HTTP(s) based is, niet FTP..
Ik had gisteren 2 schijven erbij geplaatst en nu heeft hij zichzelf ingesteld op Synology Hybrid Raid (SHR) (met gegevensbescherming voor 1-schijf fouttolerantie). Ik neem aan dat hij nu maar 2 van de 3 schijven voor opslag gebruikt en dat ik niet (zonder de gegevens te wissen op de ene schijf met gegevens) dit kan oplossen? Ik wil gewoon de volledige 12TB tot mijn beschikking.
Overigens geeft hij nog steeds aan dat er maar 3.58 TB totale ruimte is. Status staat op Uitbreiden (pariteitsconsistentie controleren 10.65%) en dit gaat met gedeelte van procenten per minuut dus dit gaat ook nog wel uren of dagen duren. Is dit normaal?
Ik zie nu dat op de Synology HCL qua SSD intern alleen deze staat: pricewatch: Synology SNV3400 400GB
Zijn andere M2 NVME dan niet compatibel of kan ik ook een van deze kiezen?
https://tweakers.net/soli...hRbqwOSMEWWMDMzNgJK1NYCAA
Ja, dat is normaal. Je kunt wel het proces versnellen door run raid resync op faster te zetten, zie hieronder:arjanvr schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:39:
[...]
Wat zou je dan gebruiken om vanaf een plesk vps naar de nas een backup te maken? Zo onveilig is SFTP en FTPS toch niet?
Ik had gisteren 2 schijven erbij geplaatst en nu heeft hij zichzelf ingesteld op Synology Hybrid Raid (SHR) (met gegevensbescherming voor 1-schijf fouttolerantie). Ik neem aan dat hij nu maar 2 van de 3 schijven voor opslag gebruikt en dat ik niet (zonder de gegevens te wissen op de ene schijf met gegevens) dit kan oplossen? Ik wil gewoon de volledige 12TB tot mijn beschikking.
Overigens geeft hij nog steeds aan dat er maar 3.58 TB totale ruimte is. Status staat op Uitbreiden (pariteitsconsistentie controleren 10.65%) en dit gaat met gedeelte van procenten per minuut dus dit gaat ook nog wel uren of dagen duren. Is dit normaal?
/f/image/mb7WfBoXFL2bL7Ut4IyHZ65Z.png?f=fotoalbum_large)
Dat is maar de vraag, Synology heeft al eens harddisks geblockt die niet op de HCL staan....wvkreg schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:07:
Ik ben van plan een DS1821+ te kopen voor een bekende die ik vaak help als vriendendienst.
Ik zie nu dat op de Synology HCL qua SSD intern alleen deze staat: pricewatch: Synology SNV3400 400GB
Zijn andere M2 NVME dan niet compatibel of kan ik ook een van deze kiezen?
https://tweakers.net/soli...hRbqwOSMEWWMDMzNgJK1NYCAA
Sowieso link je nu naar consumer grade SSD's. Ik zou je afraden deze in te zetten, de caching van Synology is erg agressief en aangezien dit TLC NAND is met 600TBW (voor de 1TB versie) mag je de disk 600x volschrijven voor hij op is en je Volume dus down gaat. (en mogelijk stuk als de disk echt overlijdt voor die tijd)
Beste optie is; Optane (duur en EOL dus alleen via ebay en dergelijke te krijgen maar wel een 6,93PB (!) voor de 380GB variant) of Synology gebruiken (duur maar de firmware houdt rekening ermee en heeft een dusdanige overboeking dat de 400GB tot 1PBW (dus 1000TBW) gaat)
Zie ook https://www.reddit.com/r/...sd_cache_question/g1weves voor meer info
Bij mij werkt DS Get nog steeds. Gebruik hem vrijwel nooit, maar net even getest (en gisteren ios 14.5 geïnstalleerd).Valderrama schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:25:
Vreemd. Kom berichten tegen uit 2018 van mensen die de app niet meer konden gebruiken. bij mij heeft de app het tot gisteren feilloos gedaan…
Nu dan maar op zoek naar een werkbaar alternatief op iPhone. Enige wat ik ermee wil bereiken is direct verbinden met Download Station, vanuit de app kunnen browsen naar websites en vanaf die websites nzb’tjes enzo direct kunnen toevoegen aan Download Station en kunnen zien hoe het ervoor staat met de taken.
Wat lukt bij jou niet? Installatie of opstarten?
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Ik maak gebruik van DS get op de iPad met iPadOS 14.5 en dit zonder enig probleem.Valderrama schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:25:
Vreemd. Kom berichten tegen uit 2018 van mensen die de app niet meer konden gebruiken. bij mij heeft de app het tot gisteren feilloos gedaan…
Misschien kun je, indien je een iPad hebt natuurlijk, DS get daar eens op installeren om te zien of de beperkingen van DS get iPhone gebonden zijn?
Maar inderdaad, zoals aangegeven door @Bongoarnhem, DS get kun je niet meer vinden in de appstore, maar als je deze eenmaal hebt geïnstalleerd kun je deze wel weer opnieuw installeren. Ook op een ander apparaat mits je maar met hetzelfde appleID inlogt.
Idem dus.pietje63 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:24:
Bij mij werkt DS Get nog steeds. Gebruik hem vrijwel nooit, maar net even getest (en gisteren ios 14.5 geïnstalleerd).
[ Voor 12% gewijzigd door RicoK op 29-04-2021 09:29 ]
Ik merk helaas niet veel verschil als ik dat doe. Ik neem aan dat de nas herstarten niet nodig is en dat dit ook niet aan te raden is tijdens dit proces?wvkreg schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:11:
[...]
Ja, dat is normaal. Je kunt wel het proces versnellen door run raid resync op faster te zetten, zie hieronder:
[Afbeelding]
kloptarjanvr schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:44:
[...]
Ik merk helaas niet veel verschil als ik dat doe. Ik neem aan dat de nas herstarten niet nodig is en dat dit ook niet aan te raden is tijdens dit proces?
Vreemd. Hier start de app gewoon niet en krijg ban iOS de eerder genoemde melding.pietje63 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:24:
[...]
Bij mij werkt DS Get nog steeds. Gebruik hem vrijwel nooit, maar net even getest (en gisteren ios 14.5 geïnstalleerd).
Ik heb bij mijn ziggo connectbox de firewall maar even uitgeschakeld en ik heb bij poort forwardig beide ingesteld dat hij via TCP de triggerreeks 5010-5010 naar de bestemmingsrange 5000-5000 inzet (poort trigger) en bij poort forwarding. En bij poort forwarding het juiste IP adres en dan lokaal beginpoort 5000-5000 en extern 5010-5010
Bij mijn nas staat externe toegang -> routerconfiguratie ook zo ingesteld.
Bij ftp staat ftp service ingeschakeld en staat poortinstelling van 5010. SFTP staat uit..
Wanneer ik lokale ftp:\\lokaleip:5010 kom ik gewoon bij de nas met ftp maar dit is logisch want dit is natuurlijk de nas IP. Wanneer ik echter het externe IP gebruik wat geforward moet staan, in webbrowser of ftp programma blijft het niet werken.. Wat mis ik hier nu?
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Daar heb je helemaal gelijk in.. maar ik heb met poort forwarding en poort trigger ook 5010-5010 gedaan en dat werkt helaas ook niet.kraats schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:05:
@arjanvr in je router stel je dus in dat je poort 5010 extern omzet naar poort 5000 intern, terwijl je Synology draait op 5010? Dan komt het FTP verkeer nooit goed aan dus. Waarom niet gewoon portforward 5010 naar 5010 dan?
Overigens raad ik je af om onversleuteld FTP te gebruiken. Dat is veel te onveilig. SFTP of FTPS kan uiteraard wel met de juiste instellingen.
(s)ftp(s) heeft wel de voorkeur maar laat ik het eerst maar werkend krijgen.
De laatste regel is dan
[replacing site local address *Nas ip* with *mijn buiten ip*
Hij vind hem dus wel
Heb je ook je passive poorten geforward? Anders kun je in ieder geval geen transfer doen en misschien zelfs geen list. Maar is lang geleden dat ik iets met FTP heb gedaanarjanvr schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:45:
Overigens, als ik van buitenaf, dus niet op WiFi, via andftp wil proberen vraagt hij wel om het wachtwoord. Dan lijkt hij in te loggen maar uiteindelijk niet.
De laatste regel is dan
[replacing site local address *Nas ip* with *mijn buiten ip*
Hij vind hem dus wel
Ik heb ook ssh enabled maar volgens mij is dat geen vereiste.
Een aparte ftp gebruiker met geknepen rechten en een sterk wachtwoord is aan te raden.
👉🏻 Blog 👈🏻
Die staat op standaard passive poortbereik. Als ik daar ook 5010 specificeer geeft dat een conflictkraats schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:32:
[...]
Heb je ook je passive poorten geforward? Anders kun je in ieder geval geen transfer doen en misschien zelfs geen list. Maar is lang geleden dat ik iets met FTP heb gedaan
Status: Verbinden met 178.84.107.2:5010...
Antwoord: fzSftp started, protocol_version=10
Opdracht: open "ftp_only@178.84.107.2" 5010
Fout: Verbinding verlopen na 20 seconden inactiviteit
Fout: Kan niet verbinden met server
Omdat je het over passive mode hebt. Sftp gebruikt 1 poort. Om het ~on topic te houden hier de KB entry waar wordt aangegeven welke poorten je moet vermijden.arjanvr schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:53:
Bovenstaande is op sftp toch?
https://www.synology.com/...AdminCenter/file_ftp_sftp
👉🏻 Blog 👈🏻
root@DiskStation:/$ syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sda
ingesteld staat op 0.
Toen heb ik deze willen aanpassen met het volgende script vanuit Synology:
root@DiskStation:/$ syno_disk_ctl --wd-idle -s300 /dev/sda
Maar toen kreeg ik terug dat hij op "44" ingesteld staat
Hoe hebben jullie dit ingesteld om de schijven niet teveel te belasten? Mijn NAS wordt alleen nog maar gebruikt voor back-up (documenten, foto's, video's) dus hoeft echt niet zo snel wakker te worden op het moment dat ik hem aanroep
VIa de idle tool? En hibernation standaard op 20 minuten, of die ook op 0?technorabilia schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:01:
@Joster
Hier ook op 0.
LCC is 8k op POH van 48k.
Klopt. Hibernation idd ook standaard op 20 minuten.Joster schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:09:
[...]
VIa de idle tool? En hibernation standaard op 20 minuten, of die ook op 0?
Edit:
Af en toe moet ik heel even wachten op response maar dat is voor mij niet zo belangrijk. Dat is misschien 3 seconden zoiets.
[ Voor 21% gewijzigd door technorabilia op 08-05-2021 19:20 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Wat is tegenwoordig de handigste methode voor de meest energie zuinige weg.
De DS1511+ zal enkel af en toe moeten aanstaan, om de back-up te ontvangen niks meer dan dat..
Is het maken van een aan/afsluit schema een goede manier, of is een andere weg beter ?
Er komen spare schijven in te zitten, welke ik denk ik in een SHR2 opstelling ga plaatsen.
Dit zal bestaan uit server en normale desktop hdd's.
Ok thx voor deze info.technorabilia schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:54:
@FlorisVN
Verschillende opties waaronder.
De nas aan/uitzetten o.b.v. een schedule bijvoorbeeld 10 minuten voor je backup aanzetten.
De nas aan laten staan en in hibernation laten gaan.
Via een script de nas aanzetten via wake on lan, backup uitvoeren en shutdown.
Wat betreft nas aan/uitzetten o.b.v. een schedule heeft echter mijn grootste voorkeur.
Ik vraag me echter wel af in hoevere dit goed is voor de HDD's ?
of dit eventueel extra schade toebrengt, ik zal gebruik maken van enterprise server HDD's, gecombineerd met normale desktop HDD's.
Het brengt altijd extra schade toe als je opstart en uitschakelt en dat steeds opnieuw.FlorisVN schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:15:
[...]
Ok thx voor deze info.
Wat betreft nas aan/uitzetten o.b.v. een schedule heeft echter mijn grootste voorkeur.
Ik vraag me echter wel af in hoevere dit goed is voor de HDD's ?
Maar daar zit wel een optimum in. Als je schijven bv 50000 uren mee zouden gaan als je ze nooit uit zet. dan gaan ze ongeveer 6 jaar mee. Ze lopen dan 24 uur per dag.
Als de levensduur door aan en uit zetten halveert lijkt dat een ramp. Ze gaan dan maar 3 jaar mee. Maar dat zijn bedrijfsjaren en geen kalender jaren.
Als ze door het aan en uit zetten maar 8 uur per dag draaien gaan ze wel maar 25000 uur mee. Maar in de praktijk is dat dan 3 keer langer in kalendertijd. Dus ongeveer 75000 uur en dat is dan 9 jaar.
In het eerste geval gaan de schijven het langste mee, in het tweede geval gaat je data het langste mee.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Nu is de eerste HDD langzaam aan het sterven, dus ik wil deze vervangen door een 8TB. Hoe zit het met de herinstallatie van DiskStation en persoonlijke instellingen? Of kan ik zonder problemen de HDD omwisselen, de pool herstellen en vervolgens de boel kopiëren van de oude naar de nieuwe HDD?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| root@diskstation2:/volume1/@img_bkp_cache# du -hs * 12K @eaDir 5.1M ClientCache_cloud_image_google_drive.BRWWu8 4.1M ClientCache_cloud_image_google_drive.RHRajJ 45M ClientCache_cloud_image_google_drive.Rtt60A 4.2M ClientCache_cloud_image_google_drive.V8Gp2X 70M ClientCache_cloud_image_webdav.zoQzcy 56G google_drive__backup_.2J0rrb 50G google_drive__backup_.DsmFxh 6.4G google_drive__backup_.Hlzlt4 304M google_drive__backup_.gVn9pR 5.6G webdav_Stack_Calibre_.ZslGAc |
Iemand toevallig een idee of het verstandig is om die twee 50GB+ directories te verwijderen? Daarin staat een hbk-bestand welke nodig lijkt te zijn voor HyperBackup. Maar ik weet niet of die backup er last van heeft als ik dit verwijder.
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
- open Hyperbackup
- ga naar de betreffende backpup
- hover de grootte van de backup
--> je ziet de lokale index (ik heb een backup van ca 600GB met index van ca 20GB, dus tikt wel aan).
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Gevonden, dank!pietje63 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:07:
@pven is dit wellicht de lokale index van Hyperbackup?
- open Hyperbackup
- ga naar de betreffende backpup
- hover de grootte van de backup
--> je ziet de lokale index (ik heb een backup van ca 600GB met index van ca 20GB, dus tikt wel aan).
Hm, inderdaad: dit is hem. Flinke index ... Maar de backup zelf is 2,1TB, dus dat kan dan misschien wel. Ik laat hem iig staan.
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Ik heb een vergelijkbaar probleem, als ik op de synology site kijk zie ik dit staan: https://www.synology.com/...the_admin_password_for_UCPompi schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:09:
Ik voel mij zo ontzettend dom op het moment, had al tijdje niet meer handmatig ingelogd op mijn Nas omdat alles goed draaide maar nu met nieuwe computer wou ik weer inloggen en kwam ik er achter dat ik het wachtwoord ben vergeten. Had oorspronkelijk wel de Admin account een wachtwoord gegeven en die op velletje opgeschreven, waarna die in een kluis beland is. Maar helaas is er tussendoor iets mis gegaan en zit het blaadje niet meer in de kluis, dus daar heb ik ook weinig aan.
De volgende actie is nu dus waarschijnlijk de reset knop indrukken, ik vroeg mij alleen af wat er precies wordt gereset. Wel een lijstje online gezien met wat, alleen zag ik er niet bij staan wat er gebeurd met gebruiker accounts. Blijven die gewoon bestaan en wordt dus alleen het wachtwoord van Admin account verwijderd? En blijven alle andere instellingen behouden maar uitgeschakeld?
Nogmaals ik was niet slim bezig en ben mij er van bewust, wil alleen even voor de zekerheid weten dat ik niet meer doms doe.
Het ziet er allemaal eigenlijk vrij duidelijk uit maar toch wil ik even dubbel checken waar ik rekening mee moet houden. Als ik deze reset doe verandert dus alleen het IP, DNS en het wachtwoord van de admin. Niets meer? Ook niet bij andere users? Ik kan ook niet iets fout doen met de reset knop? (te lang of te kort indrukken)Resetting will not re-format your Unified Controller, but will restore the IP, DNS, and password for the admin account to its default value. The default password for the admin account is blank.
Paperclip er in en wachten op het eerste piepje, dan haal je hem er uit.Markos schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:35:
[...]
Ik heb een vergelijkbaar probleem, als ik op de synology site kijk zie ik dit staan: https://www.synology.com/...the_admin_password_for_UC
[...]
Het ziet er allemaal eigenlijk vrij duidelijk uit maar toch wil ik even dubbel checken waar ik rekening mee moet houden. Als ik deze reset doe verandert dus alleen het IP, DNS en het wachtwoord van de admin. Niets meer? Ook niet bij andere users? Ik kan ook niet iets fout doen met de reset knop? (te lang of te kort indrukken)
Ik heb het zaterdag nog een aantal keren gedaan omdat ik zat te spelen met een bond aanmaken op een switch. Kon mijn Synology niet meer benaderen. Alleen de standaard Admin is weer actief zonder ww. Je Synology benaderen via find.synology.com en je eigen account moet je een nieuw ww opgeven (ik deed dezelfde als voorheen). Admin weer blokkeren en je kunt de netwerk-instellingen weer aanpassen etc. Verder verandert er niets.
Ok, bedankt voor deze toelichting !Ortep schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:29:
[...]
Het brengt altijd extra schade toe als je opstart en uitschakelt en dat steeds opnieuw.
Maar daar zit wel een optimum in. Als je schijven bv 50000 uren mee zouden gaan als je ze nooit uit zet. dan gaan ze ongeveer 6 jaar mee. Ze lopen dan 24 uur per dag.
Als de levensduur door aan en uit zetten halveert lijkt dat een ramp. Ze gaan dan maar 3 jaar mee. Maar dat zijn bedrijfsjaren en geen kalender jaren.
Als ze door het aan en uit zetten maar 8 uur per dag draaien gaan ze wel maar 25000 uur mee. Maar in de praktijk is dat dan 3 keer langer in kalendertijd. Dus ongeveer 75000 uur en dat is dan 9 jaar.
In het eerste geval gaan de schijven het langste mee, in het tweede geval gaat je data het langste mee.
de DS1511+ met zijn schijven, hoeven nooit lang aan te staan, enkel voor het moment om de Hyperback-up op te vangen.
Lastig exact in te schatten, maar hoogstens denk ik een uur of zo, meegerekend als er bijv. een nieuw schema wordt gestart wanneer de huidige rotatie voorbij is en er een nieuwe versie reeks wordt aangemaakt.
Wat is jouw advies voor deze doeleinden ?
Ik ben benieuwd, bedankt zover.
Tsja, garanties zijn er natuurlijk nooit. Maar zoals je het nu aan geeft draaien die schijven dus hooguit 1 uur per dag. Dus zelfs als ze 20 keer harder slijten op deze manier dan nog gaan ze in jaren gerekend langer mee.FlorisVN schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:32:
Lastig exact in te schatten, maar hoogstens denk ik een uur of zo, meegerekend als er bijv. een nieuw schema wordt gestart wanneer de huidige rotatie voorbij is en er een nieuwe versie reeks wordt aangemaakt.
Wat is jouw advies voor deze doeleinden ?
Ik ben benieuwd, bedankt zover.
Laat staan als ze maar 12 of 6 keer keer harder slijten.
Maar nogmaals, je kan het niet echt hard maken voor individuele gevallen. Mijn verhaal geldt voor gemiddelden als je het bv test met 1000 schijven. Maar uitzonderingen zijn er altijd.
ik heb schijven gezien die na 3 dagen al kapot waren. (Nog geen 3 maanden geleden in mijn nieuwe DS220+) Maar er zijn er ook die 20 jaar mee gaan.
Also, mijn NAS zegt nu dat de 'Volume degraded is' . 1 van mijn 4 HDD's geeft de station 'not initialized' , maar hij is volgens de SMART wel nog healthy.
Ben nu aan het twijfelen wat te doen, misschien eens de HDD er opnieuw insteken en de SHR volume laten rebuilden?
Schijven slijten niet van in een kast liggen. Het is mechanica, dat gaat kapot door gebruik. Het is niet de vraag of ze kapot gaan, maar wanneer ze kapot gaan als je ze gebruikt. Het is natuurlijk wel zo dat als ze al 5 keer uit de kast op de grond zijn gevallen dat dat ook slijtage is. En ik neem aan dat als je ze 200 jaar laat liggen dat er door oxidatie van contacten of verdampen van smeermiddel wel iets mis kan gaan.Satangel schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:28:
Kan het kwaad als de harde schijven niet vele gedraaid hebben, en in 2015 geproduceerd zijn? Dus lang 'op de schap gelegen' ?
Bij accu's bv is dat anders. Die gaan ook kapot door herhaald opladen en ontladen. Maar ook door in de kast liggen. Alleen dan gaat het langzamer. Dat zijn chemische processen. Die gaan sneller (gebruiken) Of langzamer (in de kast liggen) Maar stoppen doet het nooit.
Je kan het proberen. Maar wil je echt risico lopen met je data? Smart kan veel, maar ook niet alles. In ieder geval wordt er over de schijf geklaagd. Als hij meer dan 3 jaar oud is zou ik niet eens nadenken. Dan zou ik hem vervangen.Also, mijn NAS zegt nu dat de 'Volume degraded is' . 1 van mijn 4 HDD's geeft de station 'not initialized' , maar hij is volgens de SMART wel nog healthy.
Ben nu aan het twijfelen wat te doen, misschien eens de HDD er opnieuw insteken en de SHR volume laten rebuilden?
Als al je schijven even oud zijn zou ik gelijk twee nieuwe kopen. Eentje om de kapotte te vervangen en eentje omdat de ander schijven even oud zijn en mogelijk ook onderuit gaan. Dan kan je gelijk vervangen zodra het nodig is. Want met één kapotte schijf kan je wel een repair doen. Maar met twee kapotte schijven zit je in de problemen. En het zou heel vervelend zijn als je één schijf kapot ziet gaan en dan een nieywe besteld en terwijl hij nog moet worden geleverd gaat nummer twee onderuit.
Je kan dan eventueel ook grotere schijven nemen en zo langzaam maar zeker via SHR je hele raid upgraden tot een grotere.
[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 11-05-2021 09:48 ]
Ik bevraag de Plex API naar films die ik al gekeken heb en gebruik de Synology Filestation API om de boel te verplaatsen naar een archief schijf. Daarna roep ik de Plex API weer aan om de bibliotheek te updaten.
De FileStation API is vrj rudimentair, maar er is mee te werken. Was een leuke puzzel.Als er mensen geïnteresseerd zijn in de code, laat me dan even weten.
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
De vraag is: hoe doe ik dat? Ik kan dat niet instellen bij Volumes, en bij Opslagpool zie ik het volgende, wat niet aan te passen is:
:strip_exif()/f/image/JRZHhz5Zh6g8AEx5Z7hltp5B.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan eventueel ook een aparte gebruiker aanmaken met een limiet qua opslag, maar dat levert een foutmelding op bij het wegschrijven van meer data dan de limiet, ipv dat DSM het OS informeert over de vrije schijfruimte.
Wie heeft hier ervaring mee, hoe stel ik dit in? Alvast bedankt!
Dat kan je instellen bij het creëren van de volumes, daarna kan je grote alleen nog uitbreiden. Niet verkleinen.Gadget Freak schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:56:
Ik heb een uitdaging op een DS416j met DSM 6.2.4. Ik heb een opslagpool waar ik 2 volumes op wil aanmaken. Ik wil aan één van deze volumes een maximum zetten, om te voorkomen dat macOS Time Machine de hele opslagpool gebruikt.
De vraag is: hoe doe ik dat? Ik kan dat niet instellen bij Volumes, en bij Opslagpool zie ik het volgende, wat niet aan te passen is:
[Afbeelding]
Ik kan eventueel ook een aparte gebruiker aanmaken met een limiet qua opslag, maar dat levert een foutmelding op bij het wegschrijven van meer data dan de limiet, ipv dat DSM het OS informeert over de vrije schijfruimte.
Je kan nog wel een max instellen bij de shared folders, bij control panel. Daar heb ik het voor mijn time machine back-up ook gedaan
Dankjewel!fyr0 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:46:
Dat kan je instellen bij het creëren van de volumes, daarna kan je grote alleen nog uitbreiden. Niet verkleinen.
Je kan nog wel een max instellen bij de shared folders, bij control panel. Daar heb ik het voor mijn time machine back-up ook gedaan
Ja, daar had ik het ook verwacht, maar daar zag ik het niet. Ik zal het eens proberen bij de shared folders.
Ik heb mij sufgezocht, maar niet gevonden: het kan gewoon niet! Heel apart!fyr0 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:46:
Ik denk dat een limiet op de gebruiker hier de enige optie is, wat ook hier staat.
...en dan kom ik tot de volgende uitdaging: hoe verbind ik twee keer naar dezelfde NAS vanaf hetzelfde account met verschillende gebruikers?Gadget Freak schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 12:28:
Ik denk dat een limiet op de gebruiker hier de enige optie is, wat ook hier staat.
Control Panel, Shared Folder, Time Machine folder, Edit, Advanced, Enable shared folder quota.Gadget Freak schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 12:28:
[...]
Ik heb mij sufgezocht, maar niet gevonden: het kan gewoon niet! Heel apart!
👉🏻 Blog 👈🏻
Dank! Niet in mijn versie, helaas...technorabilia schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:12:
Control Panel, Shared Folder, Time Machine folder, Edit, Advanced, Enable shared folder quota.
Ik log voor TM met een andere gebruiker aan. Hopen dat dat werkt.
Icm mijn MBA M1 werkte Timemachine voor geen meter op de Synology (steeds ‘zoeken naar timemachine schijf’), heb het uiteindelijk met docker op moeten lossen. Hopelijk heb jij meer geluk.Gadget Freak schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:19:
[...]
Dank! Niet in mijn versie, helaas...
Ik log voor TM met een andere gebruiker aan. Hopen dat dat werkt.
Dat hoop ik ook! Docker werkt niet op een j-model...Tomba schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:23:
[...]
Icm mijn MBA M1 werkte Timemachine voor geen meter op de Synology (steeds ‘zoeken naar timemachine schijf’), heb het uiteindelijk met docker op moeten lossen. Hopelijk heb jij meer geluk.
Maar ik heb goede hoop, reservekopie loopt, en de schijf ziet er op de Mac goed uit, met beperking in ruimte:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bF3BWOn6ySiIXUZmoQ8BGAam.jpg?f=user_large)
Ja de eerste paar keer ging het goed en dan ineens kon hij de Synology niet vinden, super irritant. Ik draai overigens docker (ivm de stokoude versie die Synology levert…) niet op mijn Synology maar op een Ubuntu 20.04 machine. Backup hiervan gaat (met dank aan ABFB) wel naar de Synology.Gadget Freak schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:28:
[...]
Dat hoop ik ook! Docker werkt niet op een j-model...
Maar ik heb goede hoop, reservekopie loopt, en de schijf ziet er op de Mac goed uit, met beperking in ruimte:
[Afbeelding]
Hopelijk heb jij meer geluk
Ik heb zelf aparte timemachine user gemaakt en op dat niveau quota ingesteld.Gadget Freak schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:56:
Ik heb een uitdaging op een DS416j met DSM 6.2.4. Ik heb een opslagpool waar ik 2 volumes op wil aanmaken. Ik wil aan één van deze volumes een maximum zetten, om te voorkomen dat macOS Time Machine de hele opslagpool gebruikt.
[Afbeelding]
Hier een MBP M1. Via SMB en AFP uit. Bonjour TM broadcast via SMB. Met aparte TM share en TM user. Tot nu toe geen problemen met de backup.Tomba schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:23:
[...]
Icm mijn MBA M1 werkte Timemachine voor geen meter op de Synology (steeds ‘zoeken naar timemachine schijf’), heb het uiteindelijk met docker op moeten lossen. Hopelijk heb jij meer geluk.
Ik heb wel af en toe problemen met het ∞-inladen van een TM sparse bundle / bands of hoe dat ook heet. Ik heb 5 GHz maar opgegeven en verbindt nu met 2.4 GHz. Volgens mij heeft dat het voor mij opgelost. Maar 5 GHz heeft hier nooit echt goed gewerkt.
De laatste docker versie kun je overigens ook op de Synology installeren. Via de static binaries. Dat is een kwestie van tar xvzf. Je hebt dan alleen geen Btrfs support. Maar goed, alles unsupported natuurlijk. Voor zover is heb getest werkt het prima. Je kunt dan Portainer gebruiken als container management tool.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ja, dat heb ik nu ook gedaan!pietje63 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 14:32:
[...]
Ik heb zelf aparte timemachine user gemaakt en op dat niveau quota ingesteld.

Iemand enig idee hoe ik dit verder kan troubleshooten? Het certificaat wordt wel gewoon vertrouwd in de browser, dus het is een valide certificaat.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Systemen draaien inderdaad in hetzelfde LAN als de Synology zelf. Maar er is niets veranderd qua locatie en instellingen...technorabilia schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:02:
@Freekers
Zijn de systemen opgenomen in het LAN van de Synology zelf? Of is er verder niets aan de locatie en instellingen veranderd? Misschien nog eens de instellingen nakijken?
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dus je hebt dit probleem sinds je je certs verniewd heb?Freekers schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:24:
Systemen draaien inderdaad in hetzelfde LAN als de Synology zelf. Maar er is niets veranderd qua locatie en instellingen...
Heb je wel de fullchain.pem geimporteerd?
Een valide certificaat is 1, maar de hele chain moet ook valide zijn. De meest bekende browsers hebben echter al de root en intermediar certs van bekende leveranciers (zoals Lets Encrypt, Thawte, Comodo etc) voor-ingestalleerd waardoor ze alsnog een complete chain hebben voor de validatie mocht er iets ontbreken.Freekers schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:41:
Het certificaat wordt wel gewoon vertrouwd in de browser, dus het is een valide certificaat.
Denk het niet. Drive client is geen browser..gambieter schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:24:
Ik heb toevallig deze week email gekregen van Letsencrypt over support van oudere browsers/devices, maar dat zou pas eind september ingaan. Dat zal dus wel niet?
Ik heb een Synology staan waarop ik met mijn telefoon of tablet (iOS) met name Excel bestanden bewerk. Op de devices heb ik de DS file app staan en alle office apps.
Alleen nu slaat Excel dit niet meer op, als je het via een omweg direct op je telefoon bewerkt en opslaat blijven de wijzigingen wel behouden maar het is niet mijn bedoeling om eerst een bestand te downloaden en daarna weer te uploaden. En ja je kunt ook met de Drive app werken maar kan moeilijk alles op de telefoon op tablet laten syncen.Ik open Excel en ga dan via ‘open’ naar de file app DS file toe waarmee ik direct op de server aan het bladeren ben en een Excel bestand open. Die ben ik dan aan het bewerken en door het bestand af te sluiten wordt deze direct opgeslagen op de server.
Wat ik dus niet snap is dat nu de wijzigingen niet worden opgeslagen op de server wat voorheen wel werkte.
Ik kan bij Synology geen info hierover vinden evenals bij Microsoft. Weet iemand hier meer van?
Correct, dus als volgt:technorabilia schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:48:
@Freekers
Connectie gegevens staan dus op het domein ingesteld met SSL aan?

/var/log/synologydrive.log bevatte geen errors, enkel wat irrelevante infotechnorabilia schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:48:
@Freekers
Misschien staat er nog iets in /var/log op de server?
Klopt, daar moest ik ook aan denken, maar gezien de ingangsdatum heb ik dit uitgesloten als mogelijke oorzaak.gambieter schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:24:
Ik heb toevallig deze week email gekregen van Letsencrypt over support van oudere browsers/devices, maar dat zou pas eind september ingaan. Dat zal dus wel niet?
Het probleem lijkt te zijn ontstaan nadat m'n NAS automatisch het Let's Encrypt certificaat heeft hernieuwd. Dat gebeurd automatisch, dus ik heb zelf geen chains geimporteerd.Shadow771 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:48:
Dus je hebt dit probleem sinds je je certs verniewd heb?
Heb je wel de fullchain.pem geimporteerd?
Volgens zowel FireFox als de Qualys SSL test is het certificaat incl chain valide.Shadow771 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:48:
Een valide certificaat is 1, maar de hele chain moet ook valide zijn. De meest bekende browsers hebben echter al de root en intermediar certs van bekende leveranciers (zoals Lets Encrypt, Thawte, Comodo etc) voor-ingestalleerd waardoor ze alsnog een complete chain hebben voor de validatie mocht er iets ontbreken.
Ik heb inmiddels het certificaat nogmaals handmatig vernieuwd; dat lost het probleem helaas niet op.
Drive Server opnieuw opstarten heeft ook geen verschil gemaakt.
Ik heb inmiddels gevonden waar de Synology Drive client z'n logging wegschrijft (%APPDATA%) en zie daarin het volgende:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| 2021-05-15T20:16:14 (17140) [INFO] protocol-client.cpp(154): Failed to establish a new channel (-2), trying to find a new connection. 2021-05-15T20:16:14 (17140) [INFO] connection.cpp(603): Current connection is finding connection by another thread, returning 2021-05-15T20:16:14 (17140) [ERROR] long-poller.cpp(351): Failed to send/recv long poll request. (code: -2) 2021-05-15T20:16:14 (17140) [ERROR] long-poller.cpp(185): Failed to long poll event for connection 1, fallback to pull event. (code: -2) 2021-05-15T20:16:16 (17140) [ERROR] init-handler.cpp(172): Failed to send/recv query user request. (code: -2) 2021-05-15T20:16:18 (17140) [ERROR] protocol-client.cpp(252): Convert to SSL channel failed. (code: -24) 2021-05-15T20:16:18 (17140) [INFO] protocol-client.cpp(177): Failed to connect via the new channel. 2021-05-15T20:16:18 (17140) [ERROR] long-poller.cpp(351): Failed to send/recv long poll request. (code: -24) 2021-05-15T20:16:18 (17140) [ERROR] long-poller.cpp(185): Failed to long poll event for connection 1, fallback to pull event. (code: -24) 2021-05-15T20:16:18 (17140) [INFO] connection.cpp(619): Going to find connection for connection: '{server_name:nas.XXXXXXX, server_ip:62.XXXXXXXXX, server_port:6690, mode:3, username:XXXXXXXX, password:, key_pem:, key_fingerprint, ds_id:XXXXXXXXXXXXXXXXX, restore_id:XXXXXXXXXXXXXXXXX, host_name: XXXXXXXXXXXXXXX, session:XXXXXXXXXXXXXXXXX, protocol_ver:70, conn_id:1, computer_name:XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX, use_ssl:1, linked:0, ssl_allow_untrust:0, ssl_signature:2e:95:8b:38:XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXx:48:26:d4, version_info: {major: 2, minor: 0, build_number: 11112}, status:0, enable_shared_with_me:0, conn_type:1, cloud extension clsid:, server_fingerprint:, error:0}' with proxy '{use_proxy: 0, use_sys_proxy: 0, proxy_ip: , proxy_port: 0, auth_type: 0, user_name: , password: , domain: , host: }', use_quick_connect_server = Yes. 2021-05-15T20:16:18 (17140) [INFO] conn-finder.cpp(739): ip 'nas.XXXXXXX' is not a IPv4 address 2021-05-15T20:16:19 (17140) [INFO] daemon-impl.cpp(1928): Pause session 1 by connection id. 2021-05-15T20:16:19 (17140) [INFO] event-scheduler.cpp(157): Remove session sync process: 1. 2021-05-15T20:16:19 (17140) [INFO] event-scheduler.cpp(137): Remove session background process: 1. 2021-05-15T20:16:19 (17140) [INFO] long-poll-manager.cpp(188): Interrupt long pollers. (connection: 1) 2021-05-15T20:16:19 (17140) [INFO] long-poller.cpp(74): Set abort with barrier. 2021-05-15T20:16:19 (17140) [INFO] barrier.cpp(40): Worker (5): Register barrier. 2021-05-15T20:16:19 (17140) [ERROR] event-loop.cpp(204): Can't find channel 06DCDBA0 in event loop 2021-05-15T20:16:22 (17140) [INFO] barrier.cpp(50): Worker (5): Reach barrier. 2021-05-15T20:16:22 (17140) [INFO] long-poller.cpp(210): Abort done. 2021-05-15T20:16:22 (17140) [INFO] long-poll-manager.cpp(212): Interrupt done. |
Dat lijkt meer in de richting te zitten. Als ik zoek op 'Convert to SSL channel failed' vind ik welgeteld 4 hits op Google. Alle 4 brachten helaas geen oplossing.
Ik denk dat ik Synology support eens ga mailen, want nu wil ik het weten ook. Ik ga niet weer een full sync doen op 2 PCs.
Even de applicatie stoppen en starten, of even de hele nas herstarten kan natuurlijk ook nog iets verversen wat niet automatisch gelukt is.
Even gechecked en het goede certificaat hangt aan de Drive server applicatie:kraats schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:08:
@Freekers en als je een nieuw certificaat aanmaakt en deze specifiek aan de Drive applicatie hangt in je Synology (of valt het nog onder cloud station)? Misschien is er iets niet goed gegaan met het hangen van het certificaat aan de draaiende applicatie.
Even de applicatie stoppen en starten, of even de hele nas herstarten kan natuurlijk ook nog iets verversen wat niet automatisch gelukt is.

Ik heb ter test een ander certificaat eraan gehangen en dan zie ik een andere error voorbij komen in de Drive Client logs (in de trant van hostname does not match certificate)
De Drive Server package/applicatie herstarten maakte geen verschil, ik zal morgen de hele NAS eens een schopje geven. Heb inmiddels ook een ticket geopend bij Synology.
Thanks voor je input tot dusver
https://www.grc.com/SecurityNow.htm
Bijvoorbeeld podcast #817 bij 1 uur en 10 minuten.
Erg vervelend voor mensen die een QNAP apparaat hebben en het zou goed zijn als QNAP de problemen met de beveiliging snel zou oplossen. Hopelijk blijven soortgelijke problemen bij Synology ons bespaard.
Dat is minder. Ik was daar niet van op de hoogte.
Ik moet zeggen dat ik pas nog gekeken heb naar QNAP en het lijkt qua hardware allemaal erg op elkaar.
Zelf heb ik een beetje genoeg van het gesloten karakter van het Synology systeem.
Verder gebruik ik niet veel van de Synology functionaliteit.
QNAP heeft wel een PCIe slot en 2.5Gbit aan boord. Zo'n PCIe slot is wel erg handig natuurlijk.
Ook kun je op een QNAP dacht ik ook zelf bv. Debian op zetten. Dat zou een alternatief kunnen zijn.
Synology heeft dan weer Btrfs, betere UX, betere support.
QNAP TS-253D vs Synology DS720+ vs QNAP TS-453D (4GB ram) vs Synology DS920+
https://tweakers.net/pric...;1551244;1565556;1551248/
QNAP TS-453D vs Synology DS920+
https://nascompares.com/2...s-453d-nas-drive-compare/
Zelfbouw zou ook nog kunnen. Een systeem met wat meer pit vind ik toch wel prettig.
Off topic!
👉🏻 Blog 👈🏻
Lichtelijk off-topic wellicht maar gevoelsmatig toch best relevant.technorabilia schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:39:
@FrankHe
Dat is minder. Ik was daar niet van op de hoogte.
Ik moet zeggen dat ik pas nog gekeken heb naar QNAP en het lijkt qua hardware allemaal erg op elkaar.
Zelf heb ik een beetje genoeg van het gesloten karakter van het Synology systeem.
Verder gebruik ik niet veel van de Synology functionaliteit.
QNAP heeft wel een PCIe slot en 2.5Gbit aan boord. Zo'n PCIe slot is wel erg handig natuurlijk.
Ook kun je op een QNAP dacht ik ook zelf bv. Debian op zetten. Dat zou een alternatief kunnen zijn.
Synology heeft dan weer Btrfs, betere UX, betere support.
QNAP TS-253D vs Synology DS720+ vs QNAP TS-453D (4GB ram) vs Synology DS920+
https://tweakers.net/pric...;1551244;1565556;1551248/
QNAP TS-453D vs Synology DS920+
https://nascompares.com/2...s-453d-nas-drive-compare/
Zelfbouw zou ook nog kunnen. Een systeem met wat meer pit vind ik toch wel prettig.
Off topic!
Het zijn allemaal 'oplossingen voor dataopslag' waarbij je zelf zo min mogelijk hoeft te doen. Je kunt of alle losse hardwarecomponenten bij elkaar zoeken of je trekt een min of meer standaard product van de plank. Gemak dient de mens! In het 'prosumer marktsegment' is er voor mijn gevoel zo goed als een 50% kans dat je of bij QNAP of bij Synology uitkomt. Keuzevrijheid en competitie is goed voor de consument en het houdt producenten scherp! In dat licht is wat er bij QNAP gebeurt voor mijn gevoel nadeling voor het hele marktsegment. Dergelijke zaken stralen af op anderen en daarmee ook op Synology. Ook al is er bij Synology waarschijnlijk niets aan de hand.
Hoe dan ook, de beveiligingsproblemen zijn vervelend voor de gebruikers van QNAP en hopelijk zien we dergelijke problemen niet in die hoedanigheid terug bij Synology.
Voor de duidelijkheid. Ik bedoelde dat ik zelf offtopic ging met mijn QNAP vergelijkingen! Ik had het niet over jouw post.
Voor mijzelf sprekend. Ik zal waarschijnlijk de Synology houden voor data opslag/backup en er een applicatie servertje naast zetten. Dat werkt voor mij het beste. Verder niks geen nadere van Synology.
👉🏻 Blog 👈🏻
Yep, ik draai de laatste versie (2.0.4-11112) maar ik ben er inmiddels achter wat het probleem veroorzaakt (@Shadow771 ). @gambieter zat in de juiste richting; het heeft toch te maken met een wijziging aan de kant van Let's Encrypt. Ondanks dat Let's Encrypt aangeeft dat hun wijziging pas op 30 September ingaat, hebben ze op 4 Mei al een wijziging doorgevoerd aan de certificate chain.kraats schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:21:
@Freekers ook al je Drive clients geüpdatet? In de laatste versie zit een fix voor certificaat problemen: https://www.synology.com/...eNote/SynologyDriveClient
Through May 3, 2021 - Default chain: End-entity certificate ← R3 ← DST Root CA X3
Starting May 4, 2021 - Default chain: End-entity certificate ← R3 ← ISRG Root X1 ← DST Root CA X3
Bron: https://community.letsenc...tion-chain-changes/150739
Zoals je ziet hebben ze een (intermediate) certificaat toegevoegd aan de chain, ter voorbereiding op 30 September. Dan verloopt namelijk het DST Root CA X3 certificaat en neemt het ISRG Root X1 het over.
Het probleem is echter dat Synology Drive Client dit nieuwe ISRG Root X1 certificaat niet kent en dus ook niet vertrouwd.
Synology Drive Client op Windows gebruikt namelijk z'n eigen certificate store en dus niet die van het OS/Windows. Windows herkent en vertrouwd het ISRG Root X1 certificaat, maar Synology Drive Client dus niet omdat deze een eigen certificate store heeft waar dit certificaat niet in staat.
Dit kun je controleren door de certificate store die Synology Drive Client gebruikt te openen in Notepad of Kleopatra. Deze kun je hier vinden:

En dat ziet er dan als volgt uit:

Zoals je ziet staat het oude DST Root CA X3 certificaat hier wel in vermeld, maar het nieuwe ISRG Root X1 certificaat niet. Helaas kun je de internal certificate store van Synology Drive Client niet wijzigen; elke wijziging wordt namelijk automatisch ongedaan gemaakt als je Drive opstart. De enige manier om dit te fixen is dat Synology de internal certificate store bijwerkt en een nieuwe versie/update uitbrengt. Ik heb dit ook aangegeven richten Synology in mijn ticket, want zelf lijken ze hier nog niet van op de hoogte.
Als tijdelijke workaround heb ik even een certificaatje gekocht voor 6 euro van GlobalSign. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk natuurlijk (geen SSL gebruiken i.c.m. VPN tunnel of gewoon de waarschuwing negeren) maar ik heb voor deze optie gekozen. Was een leuke puzzel dit wel
Misschien kun je hier nog wat mee? Klinkt als hetzelfde probleem dat jij ervaart:Freekers schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:47:
[...]
Yep, ik draai de laatste versie (2.0.4-11112) maar ik ben er inmiddels achter wat het probleem veroorzaakt (@Shadow771 ). @gambieter zat in de juiste richting; het heeft toch te maken met een wijziging aan de kant van Let's Encrypt. Ondanks dat Let's Encrypt aangeeft dat hun wijziging pas op 30 September ingaat, hebben ze op 4 Mei al een wijziging doorgevoerd aan de certificate chain.
Through May 3, 2021 - Default chain: End-entity certificate ← R3 ← DST Root CA X3
Starting May 4, 2021 - Default chain: End-entity certificate ← R3 ← ISRG Root X1 ← DST Root CA X3
Bron: https://community.letsenc...tion-chain-changes/150739
Zoals je ziet hebben ze een (intermediate) certificaat toegevoegd aan de chain, ter voorbereiding op 30 September. Dan verloopt namelijk het DST Root CA X3 certificaat en neemt het ISRG Root X1 het over.
Het probleem is echter dat Synology Drive Client dit nieuwe ISRG Root X1 certificaat niet kent en dus ook niet vertrouwd.
Synology Drive Client op Windows gebruikt namelijk z'n eigen certificate store en dus niet die van het OS/Windows. Windows herkent en vertrouwd het ISRG Root X1 certificaat, maar Synology Drive Client dus niet omdat deze een eigen certificate store heeft waar dit certificaat niet in staat.
Dit kun je controleren door de certificate store die Synology Drive Client gebruikt te openen in Notepad of Kleopatra. Deze kun je hier vinden:
[Afbeelding]
En dat ziet er dan als volgt uit:
[Afbeelding]
Zoals je ziet staat het oude DST Root CA X3 certificaat hier wel in vermeld, maar het nieuwe ISRG Root X1 certificaat niet. Helaas kun je de internal certificate store van Synology Drive Client niet wijzigen; elke wijziging wordt namelijk automatisch ongedaan gemaakt als je Drive opstart. De enige manier om dit te fixen is dat Synology de internal certificate store bijwerkt en een nieuwe versie/update uitbrengt. Ik heb dit ook aangegeven richten Synology in mijn ticket, want zelf lijken ze hier nog niet van op de hoogte.
Als tijdelijke workaround heb ik even een certificaatje gekocht voor 6 euro van GlobalSign. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk natuurlijk (geen SSL gebruiken i.c.m. VPN tunnel of gewoon de waarschuwing negeren) maar ik heb voor deze optie gekozen. Was een leuke puzzel dit wel
https://www.reddit.com/r/...ertificate_is_not_trusted
Dat is mijn eigen postTomba schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:10:
[...]
Misschien kun je hier nog wat mee? Klinkt als hetzelfde probleem dat jij ervaart:
https://www.reddit.com/r/...ertificate_is_not_trusted
[ Voor 14% gewijzigd door Tomba op 17-05-2021 19:27 ]
Al wat rondgevraagd bij shops, wat gelezen, maar niemand geeft een eenduidig antwoord en je leest veel over andere kabel layout, fan monitoring alerts etc.
Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van een CPU fan door een ander merk? De oude fan is 40x40x10mm, 12V, 0.07A met 3 pins en enige (snel leverbaar met vergelijkbare specs) die ik zo snel kan vinden is deze: https://www.alternate.nl/...-fan/html/product/1036839
Maar las in dit topic ook al dat Noctua waarschuwt voor die fan monitoring, maar die alerts kan ik evt. uitzetten toch in DSM?
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Verwijderd
RobbyTown in "[Synology] Nieuws en discussie"Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:20:
Ik snap dat niemand hier een glazen bol heeft. Maar is iemand hier bekend met de ontwikkelingen omtrent DSM 7?
👉🏻 Blog 👈🏻
YouTube: Die 20 meist gestellten Nutzerfragen zum neuen Update DSM 7 - Synolo...
edit: oh, die concrete datum was ik nog niet tegengekomen. Ik ben benieuwd
Ik draai nu de beta, en heb dus wat security fixes misgelopen.
[ Voor 18% gewijzigd door job op 18-05-2021 23:09 ]
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).