[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 16:48
Wellicht een stomme vraag, maar ik moet de extra schijven nog binnen krijgen en kan het dus niet testen. Als ik in zowel bay1 als bay2 een hdd heb zitten, moet de volgende er dan perse naast of mag deze ook in bv bay 5 gezet worden? De schijf moet onderdeel worden van dezelfde doelgroep (raid1 naar 5). Heeft dat nog nadelen? Ik wil het gewicht van de NAS iets beter vedelen namelijk..

Ik ben er inmiddels zelf achter: Geen enkel probleem!

[ Voor 6% gewijzigd door Exxus op 24-09-2017 08:41 ]

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:44
Al opgelost. Maar weet niet hoe ik mijn bericht kan verwijderen.

[ Voor 167% gewijzigd door mastr-dc op 23-09-2017 11:22 ]

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:44
Stroomuitval gehad, en disk3 van mijn DS413 word niet meer herkend...

Het volume zelf is nog wel bereikbaar, ik draai een RAID-5 opstelling met 4x3TB disks.

Disk3 vervangen, word nog steeds niet herkend en de led van disk3 gaat ook niet branden.

Lijkt erop dat mijn DS413 defect is? Iemand tips?

En kan ik evt de data nog overzetten naar een andere synology, ja dat kan, maar ook als het volume op 3 disks draait ipv 4?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 08:17
HEY_DUDE schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:10:
[...]

Ondersteunt jouw TV geen HDMI CEC? Merknaam van HDMI CEC bij panasonic is HDAVI Control, EZ-Sync of VIERA Link. Kodi op een raspberry PI ondersteunt volgens mij out of the box hdmi cec. Je kan dan gewoon de tv afstandsbediening gebruiken voor kodi. Geen geklooi met IR ontvangers en harmony setups.

DSVIDEO icm chromecast zou ook goed moeten werken voor de play modellen. Ik vind alleen het scrapen niet zo goed als kodi of plex. Ook ondertitels automatisch downloaden gaat niet altijd goed en handmatig toevoegen is wat lastig in dsvideo.

EDIT: Als je wil casten dan kun je ook rasplex op je raspberry pi zetten en plex mediaserver op je synology. Via je telefoon kun je dan 'casten' naar rasplex. Alleen wordt dan direct stream gebruikt ipv transcoding. Best of both worlds.
Wist niet of mijn Panasonic CEC ondersteund maar ging het even opzoeken in de handleiding. Daar kwam ik een manier tegen op ondertitels toe te voegen die makkelijker was dan ik zelf deed. En ja hoor het werkt! Verder niks extra hoeven downloaden of kopen _/-\o_

Toch bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

r--ndy schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:42:
[...]

Wist niet of mijn Panasonic CEC ondersteund maar ging het even opzoeken in de handleiding. Daar kwam ik een manier tegen op ondertitels toe te voegen die makkelijker was dan ik zelf deed. En ja hoor het werkt! Verder niks extra hoeven downloaden of kopen _/-\o_

Toch bedankt voor het meedenken.
Het zou leuk zijn als je die manier zou delen. Dan heeft iemand anders ook ook wat aan ;).

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 21:23
Ik heb de laatste tijd wat probleempjes met een backup via hyperbackup. 2 DS216play's zijn verbonden via VPN en draaien elke nacht een backup via hyperbackup. Nu is het probleem dat ik een melding krijgt dat het doel beschadigd is. Als ik dan een integriteitscheck doe is er niets aan de hand en daarna doet de backup het ook weer een aantal dagen... Hebben meer mensen dit? De log van hyperbackup is niet echt uitgebreid te noemen, dus daar heb ik niets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 08:17
EWK schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:56:
[...]

Het zou leuk zijn als je die manier zou delen. Dan heeft iemand anders ook ook wat aan ;).
Ohja natuurlijk!
Mijn Panasonic TV kan op twee manieren blijkbaar ondertitels aanzetten bij het afspelen van een film. 1 daarvan, ik weet zelf even niet 123 hoe ik daar kwam werkte niet. Optie 2 was vrij simpel, film afspelen "option toets" en dan krijg je een pop-up met 4 instellingen waarvan de laatste ondertitel. That's it. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00

JB

Cédric roelt!

Hmm heb de Surveillance client geinstalleerd op Windows 10 voor Live View maar deze lijkt steeds mijn OpenVPN connectie eruit te gooien na nog geen 5 min. Zodra ik de Live View afsluit, blijft mijn OpenVPN connectie intakt.

Iemand een idee/tips?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 16:34

911GT2

en blazen maar!

Ik ben een beetje dom geweest en heb mijn DS211+ te lang laten draaien zonder onderhoud. Beide schijven hebben nu beschadigde sectoren en mijn NAS is niet of nauwelijks benaderbaar.

Dus ten einde raad heb ik de schijven eruit getrokken en ze gepoogd uit te lezen op mijn Mac. Maar ik kan niet in de hoofdpartitie komen waar alle data op staat. Niet omdat de schijf slecht is, maar gewoon omdat ik die folder niet in kan. Zijn er tips om alsnog in die folder te komen? Ik ben bang al mijn data kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:44
911GT2 schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:23:
Ik ben een beetje dom geweest en heb mijn DS211+ te lang laten draaien zonder onderhoud. Beide schijven hebben nu beschadigde sectoren en mijn NAS is niet of nauwelijks benaderbaar.
Wat voor onderhoud zou je dan regelmatig moeten doen ? Ik ben nieuw inzake Synology, maar zou toch denken dat DSM zelf real-time of automatisch gescheduled de schijven, partities, RAID.. gaat testen ?
Moet misschien toch maar eens de manual gaan lezen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Laatst online: 12:45
Zijn er hier mensen die me kunnen helpen met Docker? Ik gebruik DSM 5.2 en heb Domoticz in een docker draaien, maar ik krijg het niet voor elkaar om de tijdzone goed in te stellen. Verder werkt alles wel keurig (en snel).

Variabele TZ en waarde Europe/Amsterdam heb ik getest, maar geeft geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Twixie schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:08:
[...]

Wat voor onderhoud zou je dan regelmatig moeten doen ? Ik ben nieuw inzake Synology, maar zou toch denken dat DSM zelf real-time of automatisch gescheduled de schijven, partities, RAID.. gaat testen ?
Moet misschien toch maar eens de manual gaan lezen :P.
Updates draaien... al wordt DSM daar steeds trager van is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
911GT2 schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:17:
[...]
Updates draaien... al wordt DSM daar steeds trager van is mijn ervaring.
Je hebt het eerst over corrupte schijven, en nu over DSM updates ? Die 2 hebben m.i. maar weinig met elkaar te maken, denk ik.
Of tenzij het is dat je denkt dat een bug in een oude versie de oorzaak is van je corrupte schijven. Overigens word ik netjes gemaild door mijn DS418j wanneer er een update klaar staat die moet geïnstalleerd worden.

[ Voor 36% gewijzigd door Twixie op 25-09-2017 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:23
EWK schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:56:
Eigenlijk schrijft ie gewoon RTFM ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Twixie schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:19:
[...]

Je hebt het eerst over corrupte schijven, en nu over DSM updates ? Die 2 hebben m.i. maar weinig met elkaar te maken, denk ik.
Of tenzij het is dat je denkt dat een bug in een oude versie de oorzaak is van je corrupte schijven. Overigens word ik netjes gemaild door mijn DS418j wanneer er een update klaar staat die moet geïnstalleerd worden.
Dat hoort bij het onderhoud.

Maar dat heeft verder niets te maken met de status nu. Dat ik twee schijven heb waar ik niet meer bij de data kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Laatst online: 11:30

Puck

W32.Deadcode.A

911GT2 schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:36:
[...]

Dat hoort bij het onderhoud.

Maar dat heeft verder niets te maken met de status nu. Dat ik twee schijven heb waar ik niet meer bij de data kan.
Je kunt de schijven niet zomaar uitlezen op een Mac, daarvoor zul je toch echt Linux moeten installeren of een tool die EXT4 formaat kan lezen.

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-08 22:46
Dsm pleister 5 is uitgekomen.
Even wachten of voortijdig downloaden en installeren met onderstaande link.
https://usdl.synology.com...date/update_pack/15152-5/

Version: 6.1.3-15152-5
(2017-09-25)
Important Note
The update is expected to be available for all regions within the next few days, although the time of release in each region may vary slightly.
This update will restart your Synology NAS.
Fixed Issues
Enhanced monitor mechanism of drive temperatures.
Enhanced compatibility of certain drives.
Improved the healing mechanism for possible cache device errors.
Enhanced file system stability by backporting Kernel updates.
Fixed an issue where DSM might not check updates properly when QuickConnect is enabled.
Enhanced the stability of DSM startup.
Fixed a security vulnerability regarding Bluetooth dongle (CVE-2017-1000250).
Fixed a security vulnerability regarding Linux kernel (CVE-2017-1000251).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb nu een DS215j die wel aan vervanging toe is. Ik loop tegen alle limieten aan van processorkracht, RAM en de opslagruimte. Graag zou ik een 4-bay willen, maar ik twijfel tussen de 418 en de 918+. Beide zijn een grote stap voorwaarts, maar is de 918+ overkill? Ik prefereer wel de Intel processor, maar voor €180 extra? Services die ik nu gebruik:
Surveillance station met 1 camera (breid ik nog uit in de toekomst)
Download Station
Sickrage
Plex
Cloud Station
Hyper Backup & Vault
VPN soms.
Transcoderen doe ik niet.

Wat denken jullie?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Package center doet bij mij al een paar dagen vreemd. Als ik een nieuwe app wil installeren treed er een time out op en verschijnt in DSM de melding 'de verbinding is mislukt controleer uw netwerkinstellingen' en loopt de diskstation (DS211J) vast. Ik heb eens een SSH sessie open gehouden tijdens het vastlopen, en ik zie dat het ophalen van de thumbnails vanaf internet voor de beschikbare pakketten de boosdoener is (blijkbaar haalt DSM de afbeeldingen eerst zelf op vanaf internet om ze dan te tunnelen over de eigen webserver). Op mijn dns server zie ik ook een hoop requests voorbij komen naar global.download.synology.com wanneer dit probleem optreed. Iemand een idee hoe ik kan vermijden dat de diskstation steeds vast loopt?

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:01

elsinga

=8-)

Hier een vraagje over Spotweb (in combi met MariaDB): mijn primaire NAS (DS412+) ligt in de ziekenboeg (lang verhaal, maar 2FA is in de hobbel, updates willen niet installeren en na een restart doet Apache het niet meer en dat is dan niet te herstellen omdat ik niet in de GUI kan inloggen... Synology Support gaat hier mee bezig). Op mijn 2e NAS (DS415play) heb ik als backup mijn websites en spotweb/nzbget draaien.

Als ik naar site/spotweb ga, dan duurt het heel lang voordat er wat gebeurt en krijg ik dan de errorpagina van de website te zien (default errorpage voor alle errors). Lijkt op een timeout. Ondertussen trekt mysqld steeds tot een 25% CPU en claimt steeds meer geheugen, totdat de failsafe daemon er een stokje voor gooit en mysqld weer naar 0% CPU gaat.

Enkele dagen terug (net na de installatie) werkte het allemaal prima, nu dus niet meer. Op mijn DS412+ werkt exact dezelfde setup al jaren vlekkeloos.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn (of hoe krijg ik hier meer zicht op) en wat kan ik er aan doen?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
elsinga schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:53:
Ik moet eerst wachten tot Synology Support mijn 2FA heeft uitgeschakeld
Middels de reset button zet je 2FA ook uit voor het admin account en anders gewoon via ssh, rm /usr/syno/etc/preference/[user]/google_authenticator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
De DS418play wordt ook verwacht heeft ook een intel processor. DS918+ is behoorlijk overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:12

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Aan de hand van mijn eerdere vraag waarom mijn Nas actief bleef wil ik graag het quickid verwijderen bij mij DScloud op mijn Android. Echter lees ik dit in de help.
Als u DS cloud ontkoppelt, worden alle bestanden die op het mobiele apparaat zijn gesynchroniseerd verwijderd. Dit is van toepassing op al uw Synology NAS verbindingen.
Betekend dat dat hij alles op mijn telefoon wist?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:01

elsinga

=8-)

DukeBox schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:55:
[...]

Middels de reset button zet je 2FA ook uit voor het admin account en anders gewoon via ssh, rm /usr/syno/etc/preference/[user]/google_authenticator
Ah, de SSH methode kende ik nog niet, de reset button zette 2FA helaas niet uit (maar zette het admin account wel aan). ook geen reset van netwerk naar DHCP en zo. Dat vond Synology Support ook al vreemd, als het goed is gaan zij via SSH naar binnen om dingen te fixen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Weet iemand hier of de M2 slots van de DS918+ ook te gebruiken zijn als volume in plaats van cache? Ik zou graag een kleine SSD plaatsen om hier alle packages op te installeren zodat mijn 4x4TB schijven gewoon netjes kunnen slapen wanneer ze (ruim 20 uur per dag) niks te doen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
gastje01 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:19:
Weet iemand hier of de M2 slots van de DS918+ ook te gebruiken zijn als volume in plaats van cache? Ik zou graag een kleine SSD plaatsen om hier alle packages op te installeren zodat mijn 4x4TB schijven gewoon netjes kunnen slapen wanneer ze (ruim 20 uur per dag) niks te doen hebben.
Lastig te vinden, in de specs is de max storage size 4 x 10Tb (en niet + 2 SSD's). Normaliter kies je in DSM of je een SSD als cache gebruikt, maar specifiek met de M2 SSD slots weet ik het niet 100% zeker. Lijkt wel of iedereen er vanuit gaat dat je ze zo gebruikt, ik heb echter in mijn DS1517+ een SSD op dezelfde manier in gebruik als jij wil doen terwijl een collega dezelfde opstelling heeft maar dan de SSD als cache gebruikt.

Ik zou zeggen: DSM maakt het geen drol uit hoe je je disks gebruikt, maar ik heb daar nog even geen onderbouwing voor kunnen vinden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:05:
[...]

Lastig te vinden, in de specs is de max storage size 4 x 10Tb (en niet + 2 SSD's). Normaliter kies je in DSM of je een SSD als cache gebruikt, maar specifiek met de M2 SSD slots weet ik het niet 100% zeker. Lijkt wel of iedereen er vanuit gaat dat je ze zo gebruikt, ik heb echter in mijn DS1517+ een SSD op dezelfde manier in gebruik als jij wil doen terwijl een collega dezelfde opstelling heeft maar dan de SSD als cache gebruikt.

Ik zou zeggen: DSM maakt het geen drol uit hoe je je disks gebruikt, maar ik heb daar nog even geen onderbouwing voor kunnen vinden.
Nee, maar ik wilde het wel graag even zeker weten. Ik maak nu gebruik van een zelfbouw oplossing en wil daar om een aantal redenen van af. Dit zou een mooie oplossing kunnen zijn. Ligt het er natuurlijk wel aan of Synology dit softwarematig toe staat, anders zal ik helaas moeten uitwijken naar een model met meer slots waardoor ik duurder uit ben en wellicht eerder geneigd ben om voor bijvoorbeeld een HP Microserver te gaan. Kon er zelf op internet ook al niets over vinden, gok omdat het model nog niet lang leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
gastje01 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:12:
[...]

Nee, maar ik wilde het wel graag even zeker weten. Ik maak nu gebruik van een zelfbouw oplossing en wil daar om een aantal redenen van af. Dit zou een mooie oplossing kunnen zijn. Ligt het er natuurlijk wel aan of Synology dit softwarematig toe staat, anders zal ik helaas moeten uitwijken naar een model met meer slots waardoor ik duurder uit ben en wellicht eerder geneigd ben om voor bijvoorbeeld een HP Microserver te gaan. Kon er zelf op internet ook al niets over vinden, gok omdat het model nog niet lang leverbaar is.
Dan kun je het altijd nog aan Synology zelf vragen :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 18:21:
[...]
Dan kun je het altijd nog aan Synology zelf vragen :)
Gedaan, reactie zal ik hier wel posten mochten meer mensen interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Je kan ze gewoon als volume gebruiken.

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Ik ben momenteel naar de 418 aan het kijken en nu lees ik dat er waarschijnlijk ook een 418 play aan komt. De grote vraag die ik heb is, heeft die Intel processor echt veel voordelen. Ik zal hem voornamelijk voor Plex, sickrage, couch potato etc gebruiken.
Vooralsnog lijken deze allemaal prima te draaien op de arm architectuur.
Zijn er nog zaken waar je echt op moet letten als je niet op x86 zit?
Thanks!

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 12:08
Diverse mogelijkheden zijn alleen mogelijk op modellen met een intel cpu zoals btrfs

https://www.synology.com/...re=x64&soft_feature=btrfs

Ik teken nergens meer voor

• Puck
  • Laatst online: 11:30

Puck

W32.Deadcode.A

rajackar schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:04:
Ik ben momenteel naar de 418 aan het kijken en nu lees ik dat er waarschijnlijk ook een 418 play aan komt. De grote vraag die ik heb is, heeft die Intel processor echt veel voordelen. Ik zal hem voornamelijk voor Plex, sickrage, couch potato etc gebruiken.
Vooralsnog lijken deze allemaal prima te draaien op de arm architectuur.
Zijn er nog zaken waar je echt op moet letten als je niet op x86 zit?
Thanks!
Plex hardware transcoding komt naar de x86 modellen. http://forums.plex.tv/dis...sues-platform-synology/p1 Heb het hier al aan de praat gekregen op mijn 416 Play, alleen is de kwaliteit nog niet echt goed genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Puck op 27-09-2017 17:24 ]

Arrived anxious, left bored

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 20:19

Grudgie

PSN: Grudgie7

Vannacht begon 1 van mijn schijven vast te lopen in mijn NAS. Haal nu al mijn bestanden en content van de NAS, want kan ik dan het beste doen?

Krijg de status "vastgelopen".

Als ik verder kijk dan zegt hij dat de beschadigde sector is gededecteerd en automatisch is gerepareerd. Dat de schijf eventueel fysiek is beschadigd maar het is te repareren.

• gastje01
DukeBox schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:36:
Je kan ze gewoon als volume gebruiken.
Weet je dat uit eigen ervaring? Ik heb Synology gemaild en die geven aan dat het niet kan:
Dear,

First of all, I would like to thank you for your interest in our products.
Please, allow me to answer in English.

The M.2 slot is only available for SSD Cache purposes, which means that you will not need to use the front slot for cache, but only for storage.
You will not be able to put volume on the M.2 SSD however.

However, we are always keen on receiving our users' feedback for new features. I will therefore forward this feature request to our R&D so they can study the possibility to implement such feature in a future update of our products.

I hope that this information will be useful for you.

Best regards,
T.
Product Manager
Dit is net voor mij het USP om wel of niet voor een DS918+ te gaan.

• Wobblier
  • Laatst online: 03-09 21:21
gastje01 schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:15:
Zijn er hier mensen die me kunnen helpen met Docker? Ik gebruik DSM 5.2 en heb Domoticz in een docker draaien, maar ik krijg het niet voor elkaar om de tijdzone goed in te stellen. Verder werkt alles wel keurig (en snel).

Variabele TZ en waarde Europe/Amsterdam heb ik getest, maar geeft geen resultaat.
Heb je deze vraag al beantwoord gehad? Ik denk dat je je lokale /etc/localtime moet koppelen met die in je container. Dat lukt helaas niet via de grafische DSM. Je moet inloggen via SSH en met het commando "sudo docker run -it -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro --name <verzin een naam> <je docker image> moeten uitvoeren.

(Of iets in die geest)

• gastje01
Wobblier schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:58:
[...]

Heb je deze vraag al beantwoord gehad? Ik denk dat je je lokale /etc/localtime moet koppelen met die in je container. Dat lukt helaas niet via de grafische DSM. Je moet inloggen via SSH en met het commando "sudo docker run -it -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro --name <verzin een naam> <je docker image> moeten uitvoeren.

(Of iets in die geest)
Nee, daar had ik nog geen (werkend) antwoord op gehad. Ik kan in DSM een Docker uitvoeren met een commando, is dat wat je bedoelt?

• Wobblier
  • Laatst online: 03-09 21:21
gastje01 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:26:
Nee, daar had ik nog geen (werkend) antwoord op gehad. Ik kan in DSM een Docker uitvoeren met een commando, is dat wat je bedoelt?
Commando ben ik zelf niet tegengekomen .. DSM6? Maar commando is prima. Plak er -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro achter.

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:47
Wobblier schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:50:
[...]

Commando ben ik zelf niet tegengekomen .. DSM6? Maar commando is prima. Plak er -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro achter.
Ik gebruik het zelf in DSM6 daar het ik onder in de Gui van docker onder het kopje Milieu de variabele TZ toegevoegd met de waarde Europe/Amsterdam.

Dit werkte voor mij

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Grudgie schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:57:
Vannacht begon 1 van mijn schijven vast te lopen in mijn NAS. Haal nu al mijn bestanden en content van de NAS, want kan ik dan het beste doen?

Krijg de status "vastgelopen".

Als ik verder kijk dan zegt hij dat de beschadigde sector is gededecteerd en automatisch is gerepareerd. Dat de schijf eventueel fysiek is beschadigd maar het is te repareren.
Schijf in een PC hangen. Tools downloaden bij de fabrikant om een scan van de disk te doen. Als er iets gevonden wordt dan aanmelden voor garantie. En als er niks gevonden wordt, maar je vertrouwt het toch niet, ook aanmelden voor garantie want soms ruilen ze ‘m toch wel om.

Als je data belangrijk (voor jou) is dan nooit risico’s met een disk nemen.

• gastje01
Wobblier schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:50:
[...]

Gedaan met het commando, de Docker start keurig, maar de tijdzone blijft ongewijzigd. Ik gebruik DSM 5.2.
mcied schreef op woensdag 27 september 2017 @ 23:31:
[...]

Ik gebruik het zelf in DSM6 daar het ik onder in de Gui van docker onder het kopje Milieu de variabele TZ toegevoegd met de waarde Europe/Amsterdam.

Dit werkte voor mij
Wellicht moet ik daar dan mee gaan stoeien met een andere tijzone, want ook dat werkt bij mij helaas niet :(

[ Voor 14% gewijzigd door gastje01 op 28-09-2017 10:55 ]

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 08:59

flexje

got-father

Voor mensen met het volgende probleem waar ik niet gauw een oplossing voor kon vinden op het internet.

Oude situatie:
- Mijn Syn 716 staat via een 16p Unifi switch aangesloten op een Unifi USG 3p in een 10.0.1.0 range;
- Op de nas staat quickconnect aan en een ddns via de synology;
- Op de nas staat OpenVPN aan waarop ik binnen kom met diverse apparatuur in een range 10.0.8.0;
- ik benader de nas via diverse apps en apparatuur op de interne ip;

Werkte allemaal prima maar wilde nog meer veiligheid op mijn nas naar binnen/buiten dus heb ik het bovenstaande aangepast naar het volgende:

situatie nieuw:
- Mijn Syn 716 staat via een 16p Unifi switch aangesloten op een Unifi USG 3p in een 10.0.1.0 range;
- Op de nas staat quickconnect aan en een ddns via de synology;
- openvpn server staat nu UIT;
- NAS maakt nu op de bond poorten verbinding met een NordVPN server (externe ip veranderd);
- Radius server aangemaakt op de Unifi USG;
- Nieuwe radius user aangemaakt op de Unifi USG;
- nieuwe netwerk aangemaakt op de Unifi USG als ‘remote user vpn’ met een 172.16.100.0 range

Nu komt het. Verbinding van buiten naar de Unifi USG gaat perfect, alle clients intern zijn te pingen vanaf extern BEHALVE de NAS.

Om dit voor elkaar te krijgen dien je in de DSM het volgende te doen:
- Configuratiescherm -> Algemeen -> Geavanceerde instellingen -> vink ‘meerdere gateways inschakelen’ AAN.

Ik kreeg het op geen andere manier voor elkaar om in deze situatie mijn nas te benaderen vanaf de vpn op een interne ip adres. Hoop dat mensen met hetzelfde probleem het dus ook zo voor elkaar krijgen.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• DukeBox
gastje01 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 18:51:
Weet je dat uit eigen ervaring? Ik heb Synology gemaild en die geven aan dat het niet kan:
Ik heb in een RS4017xs+ een M2D17 gestoken, krijg gewoon 2 SSD's onder storage devices er bij. Kan daar een los volume op maken of ze als SSD cache toevoegen aan een bestaand.

• gastje01
DukeBox schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:32:
[...]

Ik heb in een RS4017xs+ een M2D17 gestoken, krijg gewoon 2 SSD's onder storage devices er bij. Kan daar een los volume op maken of ze als SSD cache toevoegen aan een bestaand.
Hm, vreemd dat ze zelf aangeven dat het niet kan. Wellicht omdat de RS4017xs+ in een andere categorie (qua functionaliteit en prijs) valt dan een DS918+. Ik durf het toch niet aan om er zomaar een te kopen en te gaan proberen. Als het niet werkt zoals ik wil heb ik veel (extra) geld uitgegeven terwijl ik dan ook met een goedkopere oplossing had toegekund. Zou zo ook niet weten of er ergens een leverancier is die dit kan en wil testen.

• DukeBox
@gastje01 Heb ook zoiets geprobeerd, werkte ook alleen had ik een low profile bracket nodig.

• gastje01
DukeBox schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:48:
@gastje01 Heb ook zoiets geprobeerd, werkte ook alleen had ik een low profile bracket nodig.
Dat past toch nooit in die DS918+? Voor zo ver ik kan vinden zitten er gewoon 2 M2 slots direct op het moederbordje van dit ding. Ik kan ook nog niks vinden van iemand die m wel al helemaal open getrokken heeft, maar volgens mij gaat dat niet werken met het kaartje dat jij aangeeft.

Het zou zomaar kunnen dat Synology een softwarematige beperking heeft toegepast om zo niet in het vaarwater van de grotere/duurdere modellen te zitten.

• DukeBox
Nee, maar wel in mijn RS4017xs+
Het zou zomaar kunnen dat Synology een softwarematige beperking heeft toegepast om zo niet in het vaarwater van de grotere/duurdere modellen te zitten.
Dan is het vast vrij eenvoudig aan te passen in de algemene config file. Daar kan je alles opties aan of uit zetten mits technisch mogelijk.

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Heb een vraag Moet kiezen tussen DS713+ of DS216+
Welke is beter / sneller ?
Is als backup Nas maar moet krachtig genoeg zijn om AD en DNS te draaien.
Graag advies

<GOT>DrOPje #2516

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:58
Raoul.TLS schreef op donderdag 28 september 2017 @ 15:00:
Heb een vraag Moet kiezen tussen DS713+ of DS216+
Welke is beter / sneller ?
Is als backup Nas maar moet krachtig genoeg zijn om AD en DNS te draaien.
Graag advies
Kan je dat niet niet hier checken?

https://www.synology.com/nl-nl/products#compare_show_top

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:52

Tortelli

mixing gas and haulin ass

216+ zal sneller zijn, voordeel van 713+ is dat je er een uitbreidingsmodule aan kunt hangen.

• Raoul.TLS
DS713+ kan je niet meer kiezen zien in de lijst
kan zijn om dat het een oudere versie is

<GOT>DrOPje #2516

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:58
Raoul.TLS schreef op donderdag 28 september 2017 @ 15:16:
DS713+ kan je niet meer kiezen zien in de lijst
kan zijn om dat het een oudere versie is

[...]
https://global.download.s...DS713+_Data_Sheet_enu.pdf

p.s. heb hem zelf 8)

[ Voor 3% gewijzigd door utbone op 28-09-2017 15:27 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Raoul.TLS
Specs ken ik wel Maar tja wat is raadzaam
DS216+ is wel nieuwer en gaat langer mee qua ondersteuning dan DS713+

Hoofd nas is DS1817+ met welke Nas kan ik best als backup gebruiken.
Had een DS216se was te langzaam
Kiezen voor de 216 of 713

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@Raoul.TLS
Als ik mocht kiezen zou ik voor de 216+ gaan. Naast nieuwer en langer support is het ook zuiniger...

mooie backup unit, kan je heerlijk BTRFS snapshots maken (naast je backups!)

https://ark.intel.com/compare/91832,91832,59683

713+ moet je naar mijn idee nemen als je wilt extenden met een DX unit..

• Raoul.TLS
Thx dan ga ik dat doen
brtfs snapshots moet ik me in verdiepen
Werkt dat ook op Iscsi luns ?
Volume van 16TB kan ik moeilijk een snapshot van maken naar andere nas.
Of doet die alleen wijzigingen ?

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:17

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dag!

Ik heb een vraag over het omzetten van RAID 1 naar SHR. Ik heb een idee in m'n hoofd. Maar kan er niet achter komen of dit zal werken.

Ik heb nu in mijn D414J 2x3 TB in Raid 1. Ik heb daar gisteren 2x 8TB bij gedrukt. Nu blijkt de 2x3 echter Raid 1 te zijn, en dit kun je niet omzetten naar SHR (en de 2 nieuwe hierbij betrekken) zonder alles te formateren.

Nu dacht ik het volgende:

- de 3 TB aan data van de RAID1 naar 1 8TB kopiëren.
- de Raid 1 afbreken en formateren.
- SHR aanmaken met de 2x 3TB en 1X8 TB.
- Data van de andere 8TB verplaatsen naar de SHR opstelling van de 3 andere schijven.
- de nu lege 8TB formateren en bij de SHR opstelling betrekken, zodat alle 4 schijven SHR zijn.

In mijn hoofd zou dit moeten werken zo, zonder data loss? Wat is jullie idee hierover? Kan dit?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:59
Is het niet handiger/slimmer om die 2x3TB te verkopen en daarna nog een 8TB er bij te kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
NeFoRcE schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 07:51:
Dag!

Ik heb een vraag over het omzetten van RAID 1 naar SHR. Ik heb een idee in m'n hoofd. Maar kan er niet achter komen of dit zal werken.

Ik heb nu in mijn D414J 2x3 TB in Raid 1. Ik heb daar gisteren 2x 8TB bij gedrukt. Nu blijkt de 2x3 echter Raid 1 te zijn, en dit kun je niet omzetten naar SHR (en de 2 nieuwe hierbij betrekken) zonder alles te formateren.

- Data van de andere 8TB verplaatsen naar de SHR opstelling van de 3 andere schijven.
- de nu lege 8TB formateren en bij de SHR opstelling betrekken, zodat alle 4 schijven SHR zijn.

In mijn hoofd zou dit moeten werken zo, zonder data loss? Wat is jullie idee hierover? Kan dit?
Als je geen backup hebt zou ik het niet zo doen. Data kopiëeren naar beide 8TB schijven, zijn dan een backup van elkaar. De 2x3TB formatteren en omzetten naar SHR. Data van 1 8TB terugkopieren en vervolgens formatteren en er bij plaatsen. Vervolgens zou je de laatste 8TB erbij kunnen plaatsen, maar dan heb je geen backup meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Raoul.TLS schreef op donderdag 28 september 2017 @ 16:37:
Thx dan ga ik dat doen
brtfs snapshots moet ik me in verdiepen
Werkt dat ook op Iscsi luns ?
Volume van 16TB kan ik moeilijk een snapshot van maken naar andere nas.
Of doet die alleen wijzigingen ?
moet je zeker doen.. beginpunt:
https://www.synology.com/...shotReplication/snapshots

iscsi luns -> ja
Gaat per share dus je kunt het splitsen per schijf vermoed ik. Hierdoor zou 16Tb mogelijk moeten zijn (wel duur geintje want je wilt ook overhead dus 2x 10Tb schijven). .. Ik heb alleen locale snapshots en het neemt niet veel ruimte in beslag.

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 29-09-2017 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

HEY_DUDE schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:13:
[...]

Als je geen backup hebt zou ik het niet zo doen. Data kopiëeren naar beide 8TB schijven, zijn dan een backup van elkaar. De 2x3TB formatteren en omzetten naar SHR. Data van 1 8TB terugkopieren en vervolgens formatteren en er bij plaatsen. Vervolgens zou je de laatste 8TB erbij kunnen plaatsen, maar dan heb je geen backup meer.
Goeie, scherp, dank je wel!

Wat ik nog wel wil doen is een beetje schipperen op mijn desktop pc qua ruimte, en in ieder geval alle foto's daar nog naar backuppen. Als mijn muziek en films bijv pleite zijn, dat zal mij roesten, maar de meest dierbare foto's wil ik nog wel even extra backuppen. Dank voor je feedback! Dat wordt een latertje vanavond O+ :) :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie

Wat zijn de meningen eigenlijk over SHR ? Ik zie dat die vrij populair is, maar van wat ik er van lees is dat eigenlijk een soort expandable RAID-5. En van RAID-5 lees je eigenlijk overal dat dit ten stelligste af te raden is met de disksizes van vandaag. Een rebuild duurt gewoon dagen waarbij de disks zwaar gestressed worden met een niet verwaarloosbare kans op een unrecoverable read error (URE) tijdens de rebuild en data loss tot gevolg.
Natuurlijk als je 2x3TB + 2x8TB hebt, is buiten SHR de enige optie nog om 2x RAID-1 te doen, wat misschien ook niet ideaal is in een 4-bay NAS.
NeFoRcE schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:36:
Als mijn muziek en films bijv pleite zijn, dat zal mij roesten
Is dat wel zo. Ik las recent ook iemand die enkel foto's backupt, maar bvb niet zijn gehele MP3 collectie omdat hij toch nog alles op CD had. Toen ik hem vroeg of hij het dan leuk ging vinden om alles terug vanaf 0 te moeten rippen/taggen, besefte hij dat het misschien toch een goed idee is om ook zijn muziek-colllectie te backuppen.

[ Voor 19% gewijzigd door Twixie op 29-09-2017 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Twixie

tja, een keer houdt het op toch? Als je Raid is geen backup regel volgt, zie ik voor consumenten niet zo groot probleem. Dump je alles op je nas en that's it, ja dan wel. Maar stel dat je gewoon netjes een backup en het blijkt dat de raid5 volume niet herstelt kan worden heb je wat extra werk door backup terug te zetten....
Ik zelf heb het langzaam aan uitgebouwd... sparen voor nieuwe unit en oude door schuiven.. en hier voor gekozen omdat niet alle data op de clients staat.. Zijn er ook genoeg die ervoor kiezen om alles lokaal te houden en dan NAS als puur backup te gebruiken..

Zou zelf trouwens voor raid10 gaan ipv 2x raid1.. Dus in kort, zou me meer druk maken om de backup dan om SHR of RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Quakie schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:58:
@Twixie

tja, een keer houdt het op toch? Als je Raid is geen backup regel volgt, zie ik voor consumenten niet zo groot probleem. Dump je alles op je nas en that's it, ja dan wel. Maar stel dat je gewoon netjes een backup en het blijkt dat de raid5 volume niet herstelt kan worden heb je wat extra werk door backup terug te zetten....
Ik zelf heb het langzaam aan uitgebouwd... sparen voor nieuwe unit en oude door schuiven.. en hier voor gekozen omdat niet alle data op de clients staat.. Zijn er ook genoeg die ervoor kiezen om alles lokaal te houden en dan NAS als puur backup te gebruiken..

Zou zelf trouwens voor raid10 gaan ipv 2x raid1.. Dus in kort, zou me meer druk maken om de backup dan om SHR of RAID5
Hier draai ik inderdaad ook gewoon RAID-10 op mijn DS418j maar dat is natuurlijk geen optie voor @NeFoRcE .
Begrijp wel niet goed wat je bedoelt met 'een keer houdt het toch op' en waarop het juist slaat. Of heb je het over het feit dat de eventuele onbetrouwbaarheid van RAID-5 eigenlijk niet zo'n groot probleem is, als je toch ook altijd backup neemt ? Dat is inderdaad zo, en is ook een van de dingen die ik me soms al afgevraagd heb met mijn RAID-10 setup. Ik verlies nu wel de helft van mijn diskspace, terwijl alles kwijt zijn geen ramp zou zijn omdat ik ook nog alles in de cloud gebackupt heb met CrashPlan. Meer zelfs, ik ben al in die situatie geweest. Mijn vorige iBood NAS was een waardeloos ding en zelfs bij een disk failure in RAID-10 ben ik daar eens alles kwijt geweest, en heb het toen gewoon op een paar dagen tijd gerestored uit CrashPlan. Maar als je dan zo redeneert, kun je je ook meteen afvragen waarom überhaupt voor RAID te gaan dan. Ik heb hier thuis tal van schijven, en de enige die kapot gegaan zijn zijn dan nog überhaupt die uit mijn RAID. Maar dat heeft vooral te maken met het feit dat het die waardeloze Seagate Barracudas zijn.
EDIT: de enige reden om toch voor RAID te gaan is dan natuurlijk availability en performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Alles wat je zelf zegt:) daar sloeg inderdaad 'het houdt een keer op' op

Je kunt aan de gang blijven als consument en tuurlijk is het je eigen pakkie aan maar ik ben van mening
als je gewoon zorgt voor een goede backup moet je gewoon lekker instellen wat voor diegene praktisch is.
Ik vind zelf raid10 een te grote offer. Ik gebruik raid5 meer voor meeste performance en minste risico en zo hoog mogelijke data opslag. Mocht schijf crashen dan probeer ik te restoren. Werkt dat niet.. ach dan maar mijn backup terug zetten.. En sterf dan mijn backup schijf dan komt mijn cloud oplossing om de hoek.
Bovenstaande heeft mij dus honderden euro's in loop der jaren gekost, en kost me nog steeds maandelijks geld (cloud) en ik hoop hiermee " het houdt een keer op " duidelijk te gemaakt te hebben... Dat het niet gericht was aan iemand..
Voor mij is het geld waard.. ik heb bijv 2 kinderen, ben inmiddels getrouwd en ik zou gaan janken als dit verloren zou gaan..Mijn geheugen is helaas deels visueel ingesteld. Zodra ik foto zie komt herinnering pas echt goed terug. Voor anderen: is het maar een foto en dus wel heel veel geld...... en ik weet zeker als ik rond vraag in mijn familie / vrienden dat 8op10 niks geregeld heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ok, dan zijn we het volledig eens en lijken we ook dezelfde ingesteldheid te hebben. Ik sta er ook van versteld hoeveel mensen totaal geen backups nemen, en vroeg of laat spelen die toch een hele hoop data kwijt en gaan zich nog lang op hun kop slaan dat ze geen backups hadden, en vanaf dan wel backups nemen :). Maar inderdaad, een goede backup strategy (zeker met offsite) kost wel wat geld en niet iedereen heeft er dat voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Laatst online: 13-09 14:18
En voor een backup van foto's en documenten ben je eigenlijk maar een paar dollar per maand kwijt. Ik heb iets van 25 GB bij Amazon staan voor < $1 per maand. Dus de kosten zijn geen reden.

Ook kun je ooit out of the box met hyper backup al makkelijk een nette versioning toepassen dus moeilijkheidsgraad speelt ook geen rol meer.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:06

pietje63

RTFM

kraades schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:46:
En voor een backup van foto's en documenten ben je eigenlijk maar een paar dollar per maand kwijt. Ik heb iets van 25 GB bij Amazon staan voor < $1 per maand. Dus de kosten zijn geen reden.

Ook kun je ooit out of the box met hyper backup al makkelijk een nette versioning toepassen dus moeilijkheidsgraad speelt ook geen rol meer.
Welke Amazon service gebruik je? Ik gebruik nu de Glacier app, maar twijfel of ik nu wel of geen versioning heb (de restore functie heb ik gelukkig nog niet hoeven te gebruiken, en gezien de pricing test ik dat liever ook niet meer dan nodig). Zou het kunnen gebeuren dat mijn bestanden worden aangepast door cryptoware, dat de backup draait en daarmee ook de backup is aangetast?

Eerst gebruikte ik Hyperbackup icm Synology C2 maar omdat ik net boven de 300GB uitkom is de pricing niet zo voordelig voor mij. Daarbij heb je sowieso wel versioning (al ook redelijk beperkt).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:00

HEY_DUDE schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:13:
Kun je niet gewoon een SHR volume maken van de 2x8TB dan?..

Bovenstaande oplossingen lijken mij vrij omslachtig doordat je 2x al je data moet gaan kopiëren..

- Voeg 2x8TB in SHR toe.
- Kopieer de data van de 2x3TB naar het nieuwe SHR volume.
- Format de 2x3TB en voeg deze toe aan het nieuwe SHR volume.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

SmiGueL schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:40:
[...]

[...]

Bovenstaande oplossingen lijken mij vrij omslachtig doordat je 2x al je data moet gaan kopiëren..

- Voeg 2x8TB in SHR toe.
Potver, dat is inderdaad nog handiger! Soms is het zo makkelijk... dank! :+ vanavond gelijk proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
SmiGueL schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 12:40:
[...]

[...]

- Voeg 2x8TB in SHR toe.
Of koop er nog 1x 8TB bij, migreer de RAID-1 naar RAID-5 en verkoop de 2x3TB.

Voordeel: Betere performance, en je kunt wel migreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Devian schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 13:02:
[...]

Of koop er nog 1x 8TB bij, migreer de RAID-1 naar RAID-5 en verkoop de 2x3TB.

Voordeel: Betere performance, en je kunt wel migreren.
Dit is helaas even geen optie :) Daarnaast wil ik graag als er nieuwe schijven nog weer bijkomen, de 2x 3 TB in mijn desktop pc of mediaspeler drukken, verkopen sowieso niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
NeFoRcE schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 13:07:
[...]

Dit is helaas even geen optie :) Daarnaast wil ik graag als er nieuwe schijven nog weer bijkomen, de 2x 3 TB in mijn desktop pc of mediaspeler drukken, verkopen sowieso niet :)
Ok jammer. SHR heeft namelijk wel een mindere performance dan RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Devian schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 13:08:
[...]

Een snel google opdrachtje leert mij dat dat nog wel prima is. Daarnaast maakt de performance niet heel erg uit. Hij deint vooral ter opslag, niet als werkschijf oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 20:42
[...]

Heb je hier bronnen voor?
Zover ik weet heeft SHR geen mindere performance dan RAID.

Er natuurlijk vanuit gaande dat je dezelfde opstelling gebruikt (en gelijke schijven).
Dus RAID5 v.s. SHR1 en RAID6 v.s. SHR2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Dat is echt maar minimaal als het überhaupt al meetbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Laatst online: 26-04 09:14
NeFoRcE schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 13:02:
[...]
Potver, dat is inderdaad nog handiger! Soms is het zo makkelijk... dank! :+ vanavond gelijk proberen!
Dat gaat niet werken, je kan alleen schijven toevoegen van minimaal dezelfde grote als de grootste disk in je SHR array.
Zie https://www.synology.com/...diskgroup_expand_add_disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

gertjuhh schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 13:27:
[...]

Dat gaat niet werken, je kan alleen schijven toevoegen van minimaal dezelfde grote als de grootste disk in je SHR array.
Zie https://www.synology.com/...diskgroup_expand_add_disk
Crap. Dat is ook zo. Maar dan kan het alleen volgens mijn eerste idee denk ik?

edit: deze manier:
----------
----------

[ Voor 29% gewijzigd door NeFoRcE op 29-09-2017 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Laatst online: 26-04 09:14
Dat kan, maar zou ik niet doen zonder deugdelijke backup.
Als het rebuilden bij de laatste stap fout gaat bestaat de kans dat je al je data kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
waarom niet kopieren naar raid1 8Tb?

daarna shr volume met de 2x3tb aanmaken en terug kopieren ?

mocht er wat fout gaan heb je data (hopelijk) nog wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Quakie schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:05:
waarom niet kopieren naar raid1 8Tb?

daarna shr volume met de 2x3tb aanmaken en terug kopieren ?

mocht er wat fout gaan heb je data (hopelijk) nog wel..
Goeie. Je bedoelt dus eigenlijk:

- RAID 1 maken van 2x 8TB
- Data van huidige RAID 1 3TB naar RAID 1 8TB
- Na kopieren, RAID 1 3TB Leeg halen en naar SHR zetten
- Data van RAID 1 8TB naar SHR 3TB kopieren
- RAID 1 8TB afbreken, en bij SHR 3TB aanplakken?

Dit lijkt mij inderdaad de beste oplossing?! :o _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@NeFoRcE jip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:53
Even uit nieuwsgierigheid: Wat heeft jullie voorkeur: HDD of SSD en waarom?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@D_Jeff voor wat?

mijn voorkeur?

HDDs, max RAM uitbreiden... geld over -> SSDs

Ik vermoed dat je kracht van de SSDs niet uit je netwerk haalt..of dat moet al 10Gbit zijn bij je.En dan nog betwijfel ik het...

[ Voor 7% gewijzigd door Quakie op 29-09-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Laatst online: 13-09 14:18
@pietje63
Amazon S3. Maar ik heb niet zoveel data op te slaan.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:52

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Zolang je vast zit aan Gbit verbinding is dit vooral de bottleneck. Ga je over naar b.v. 4x1Gbit en zit je met meerdere gebruikers kan SSD cache nut hebben, echter is de prijs die je hiervoor betaal hoog en heeft het pas echt nu bij relatief grote ssd's.
Vooral bij zakelijke omgevingen kan dit nut hebben, in thuis situaties heb ik daar sterk mijn twijfels over.

Veel ram geheugen doet moet writes (en reads) overigens ook wonderen, heb dat al eens bewezen met wat benchmarks. In mijn geval met 16GB ram en zo'n 12GB beschikbaar heb je feitelijk al een 12GB ram cache ;) .

[ Voor 24% gewijzigd door Tortelli op 29-09-2017 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Vraagje hebben jullie ervaring met RMA met Synology.
Heb een RMA bij hun Synology rechtstreeks aangevraagd i.p.v. via dealer / Winkel.
Ik bedoel als ik hem naar de winkel breng sturen die hem ook op. Dan kan ik hem net zo goed rechtstreeks opsturen.
Ok ik moet de verzend kosten zelf betalen. Maar goed dat is ook niet schokkend. Artikel wordt dan wel rechtstreeks naar jouw gestuurd en niet naar de winkel. En sommige winkels rekenen administratie kosten voor het versturen van iets binnen de garantie. En als je een nieuwer model terug krijg is het beter.
Soms geeft de winkel je een oude mee uit voorraad en houden het nieuw model zelf om te verkopen.
Dacht dat het eerst niet kon. Maar blijkbaar kan het wel .

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Raoul.TLS Mijn ervaring (Kapotte DS415+ en niet gerelateerd aan bug) is goed.
Webwinkel had op voorhand gecheckt en kon hem gewoon nog insturen na vervallen garantie... Volgens mij was toen extend warenty nog niet medegedeeld. Ik had binnen dezelfde week week van versturen een andere DS415+ thuis.
Dit was zelfs via de UK gegaan.. bijzonder snel dus.

@D_Jeff

Mijn voorbeeld van een SSD cache van 120GB. Installatie is van 15 augustus. Dus na een maandje is cache nog steeds niet goed gevuld en domweg omdat het waarschijnlijk er niet is. NAS staat wel 24uur aan en wordt voornamelijk als data storage gebruikt (cloudstation) met licht gebruik qua photo en download en video station:

ssdcache

Ik kan mijn 8GB ram stick niet vinden (verhuist), want dit zou gewoon in geheugen passen..

kortom in mijn geval staat er een DX213 plus 2x 120GB zowat te niksen..

[ Voor 51% gewijzigd door Quakie op 29-09-2017 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Ik moet hem ook naar The Uk sturen.

After we received the defect unit, it will takes 7~14 business for the RMA process, then send the replacement unit.
Nou kan er mee leven.
Had een DS216+ gekocht die is overleden intel Bug.
Hopelijk krijg ik een DS216+ II terug zou mooi zijn.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
@D_Jeff SSD cache Zou ik een SSD in je hoofd nas doen en de 2de in de expension bay

Zo had ik hem Want kabel aan de buitenkant is bottleneck
Het liefst zou je SSD in je Main unit willen.
Is ook de reden waarom ik van een DS1515+ icm DX513 ben overgestapt op een DS1817+
heb alles in 1 Unit Disken en SSD.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Zit verder nog een beetje te twijfelen tussen de 218+ en de 416Play. Voor beide modellen ga ik dan wel een ram upgrade uitvoeren, bewijs genoeg gezien dat zoiets helpt.
Verder zit ik aan een RAID1 opstellen te denken (want disken gaan wel eens met een 'never ending holiday')

SSD zijn (natuurlijk) snel en in RAID nog wat sneller, maar €€€. Die snap ik

SSD caching zou dan alleen passen op de 416P (wat 4 bays), maar ik weet niet of die het ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@D_Jeff zou de 416Play vervangen voor de 418Play.... zie hoofdpagina voor aankondiging. / of synology nieuws en aankondigingen topic.

https://www.synology.com/nl-nl/products/DS418play#specs

doet standaard zonder hacks 6GB maar geen support voor SSD caching.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raoul.TLS
SSD caching is wel verslavend.
Als je het eenmaal heb en dan niet. Dan zie je hoe handig het is en dan mis je het echt.

Gebruik het voor ISCSI dan zie je hoe snel je storage is.
En ja als je ene Film afspeelt dan gaat die ook cachen ook handig.
Maar goed als ik 4 of meer VM opstart of draai over ISCSi dan mis ik ssd caching echt weer.
Maar goed ga eind van de maand 2 keer 500GB SSd erin zetten
had 256 GB maar wilde upgraden naar 512GB

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Quakie Prijstechnisch is de 418P ook wel een 'upgrade'. (bijna € 500 is wel erg gortig, wou het leuk houden)
Verder heb ik gelijk de spec pagina op T.net een poets gegeven, op basis van jou link. Toppie :)

Aanvulling:
416P - Coolblue (mediaan prijs + direct leverbaar) 419 euro
418P - Beat It - 485 euro
218+ - 329/339 euro

[ Voor 22% gewijzigd door D_Jeff op 29-09-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Raoul.TLS schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:47:
Had een DS216+ gekocht die is overleden intel Bug.
Voor de Intel Celeron N3050 is mij geen bug bekend :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@D_Jeff zo zeker.. gaat richting oude + prijzen.. mijn 415+ was 540 ofzo..... mobile harddisk geef vaak korting rond aankondiging nieuwe modellen.. misschien dat je zo wat korting kan scoren..

@Raoul.TLS Klopt, ik heb mijn ISCSI nog niet veel gebruikt maar dan merk je een SSD cache wel mee ja.
Films in je cache? waarom??? gelijk optie uitgezet.. Ik weet niet of het inmiddels aangepast is maar onder DSM5.2 was het halvering van je bandbreedte.. bij mij slaat ie seq IO data over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Ok vaag maar hij doet het echt niet meer met of zonder disk blijft in een loop aan uit aan uit
Dan is het wat anders niet intel bug maar mainbord toch stuk
DukeBox schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:44:
[...]

Voor de Intel Celeron N3050 is mij geen bug bekend :?.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 12:27
Een n00b vraag waarschijnlijk, maar misschien kan iemand me helpen....?

Ik heb een DS414 en daarop zit 2x Ethernet 1Gbps en die zijn aangesloten op m'n router. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de hoogst mogelijke snelheid behaal, maar dan draadloos? Ik heb al een 'Bond' gemaakt (bovenste optie gekozen, verder alles default gelaten).

Ik ben met m'n Macbook Pro verbonden via 5Ghz, maar de hoogste snelheid (FTP) die ik met MuCommander haal, is zo'n 25-30MB/s. Na het maken van de Bond lijkt het zelfs wat minder te zijn.....

Kan dat niet sneller (draadloos) ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 08:59

flexje

got-father

M.v.Veelen schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 20:43:
Een n00b vraag waarschijnlijk, maar misschien kan iemand me helpen....?

Ik heb een DS414 en daarop zit 2x Ethernet 1Gbps en die zijn aangesloten op m'n router. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de hoogst mogelijke snelheid behaal, maar dan draadloos? Ik heb al een 'Bond' gemaakt (bovenste optie gekozen, verder alles default gelaten).

Ik ben met m'n Macbook Pro verbonden via 5Ghz, maar de hoogste snelheid (FTP) die ik met MuCommander haal, is zo'n 25-30MB/s. Na het maken van de Bond lijkt het zelfs wat minder te zijn.....

Kan dat niet sneller (draadloos) ?
Je begrijpt wel dat je bond verbinding niets te maken heeft met je overdracht snelheid via wifi he?

Je zult toch moeten kijken of je niet teveel interferentie hebt op je 5g wifi kanaal...

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
25 x 8 = 200 Mbit.
Neem daarbij de wetenschap dat draadloos "half duplex" is en met 5Ghz snel signaalverlies hebt, kom ik uit op een router welke AC ondersteuning heeft en Gbit poorten. Blijft nog de vraag over: hoe snel kannie switchen/routeren?

Wil je echt vol gas: UTP kabel - Cat5e of Cat6 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 12:27
Ik heb een Netgear WNDR4500 en die heeft geen AC routering volgens mij. Ik heb overigens WiFi uitgezet en daar Ubiquiti's voor in de plaats opgehangen. Eentje hangt op 3 meter afstand met z'n neus gericht naar m'n Macbook. Verder is alles wel met Gb switches en hardware aangesloten.

Vol gas via UTP, tja, met dit model Macbook zou ik al een USB2LAN adapter moeten gebruiken omdat er geen LAN aansluiting meer in zit, maar het gaat er juist om dat ik draadloos een snellere overdracht zou willen krijgen.

Dat wordt dan toch wel wat lastig begrijp ik.

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1 ... 7 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).