[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 185 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tijdenlang amper aan de hand gehad, maar nu ineens stapels meldingen met blocked login attempts:

Dear user,

The IP address [58.65.160.161] experienced 5 failed attempts when attempting to log into SSH running on NAS within 5 minutes, and was blocked at Tue Aug  1 15:23:17 2017.

Sincerely,
Synology DiskStation

Hoe komt dit ineens? Heb zowel SSH uitgezet als de port forwarding, en dat terwijl ik ssh nieteens op een standaard poort had draaien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:23
MikeyMan schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:53:
Tijdenlang amper aan de hand gehad, maar nu ineens stapels meldingen met blocked login attempts:

Dear user,

The IP address [58.65.160.161] experienced 5 failed attempts when attempting to log into SSH running on NAS within 5 minutes, and was blocked at Tue Aug  1 15:23:17 2017.

Sincerely,
Synology DiskStation

Hoe komt dit ineens? Heb zowel SSH uitgezet als de port forwarding, en dat terwijl ik ssh nieteens op een standaard poort had draaien :?
Staat je nas niet per ongeluk in de DMZ zone van je router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolised
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-09 10:10
jorgen83 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:15:
Heeft iemand hier mogelijkerwijs de Unifi Controller draaien op zijn NAS? Werkt dit goed, of zitten er haken en ogen aan?

Ik kan het zelf nog niet proberen want mijn 916 is nog steeds RMA bij de leverancier...
Ik heb zelf ook een 916+ en ik heb de UniFi controller in Docker draaien. Werkt perfect! Ik heb hiervoor de volgende handleiding gebruikt:

https://miketabor.com/run...n-docker-on-synology-nas/

Mocht je er niet helemaal uitkomen (weet namelijk niet zeker of ik het via de GUI of SSH heb gedaan), laat het me even weten, dan stuur ik je wat screenshots van mijn config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stormfly schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:08:
[...]

Staat je nas niet per ongeluk in de DMZ zone van je router?
Even nagekeken; gelukkig niet!
Maar ik heb de poort die ik gebruikte net pas uit de forwarding gehaald.
Nu geen meldingen meer, maar het verbaast me dat ik ineens weer zo vaak benaderd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:04

Wokschotel

Op 6 wielen

Wokschotel schreef op zondag 30 juli 2017 @ 12:04:
Ik heb (weer eens) problemen met mijn DS211j. Nadat ik hem niet meer aan de gang kreeg heb ik DSM opnieuw geinstalleerd (2 x 4 seconden reset indrukken) Dat werkte prima, ondanks dat één van mijn schijven waarschijnlijk kaduuk is. Anyway, ik installeer gisteravond een paar packages opnieuw en het lijkt allemaal prima te werken. Totdat vanochtend DSM niet meer bereikbaar is Althans, als ik naar het IP-adres ga krijg ik gewoon de welkomstpagina (Hallo! Welkom bij Synology Web Station!) te zien, ik kan hem pingen, maar ik kan DSM op poort 5000 niet bereiken Hij blijft maar laden. Synology Assistant kan hem niet vinden. Ik had uiteraard de SSH-toegang nog niet ingeschakeld, dat doe ik de volgende keer als eerste...

Ik vermoed dat ie in één of ander index- of controleproces zit (ivm die harde schijf) maar wat denken jullie, gewoon nog even laten gaan?
ik heb toch ff jullie hulp nodig. De NAS is nog steeds niet te benaderen, maar aan de lampjes te zien zijn de harde schijven nog druk bezig. De bovenste (oranje) LED knippert. Ik vermoed dat ie bezig is met het rebuilden van een array en ik durf hem daarom niet handmatig uit te zetten.

Help :P

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:25
Wokschotel schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:32:
ik heb toch ff jullie hulp nodig. De NAS is nog steeds niet te benaderen, maar aan de lampjes te zien zijn de harde schijven nog druk bezig. De bovenste (oranje) LED knippert. Ik vermoed dat ie bezig is met het rebuilden van een array en ik durf hem daarom niet handmatig uit te zetten.
Rebuild gaat verder wanneer je hem uitzet. Eerst 3 sec power ingedrukt houden, dan probeert ie een clean shutdown.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:56

MvL

.. maar er is één schijf defect, en deze is van wat ik bergrijp niet verwisseld hoe verklaar je dan de rebuild?

[ Voor 2% gewijzigd door MvL op 02-08-2017 11:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb nu een DS414, met drie schijven erin.
Gebruik deze vooral voor opslag van series, foto's, films etc.
Met CouchPotato, SickBeard, nzbget en Transmission erop voor het ophalen van content en Emby voor het bijhouden van de database. Echter; ik vind hem hiervoor inmiddels iets te langzaam worden.
Zit nu te denken aan een DS41xPlay, of misschien een DS91x. Welke zal me beter van dienst zijn? Transcoding is niet nodig, daar lijkt de Play beter in te zijn. DS91x is een stuk duurder natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
MvL schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:27:
.. maar er is één schijf defect, en deze is van wat ik bergrijp niet verwisseld hoe verklaar je dan de rebuild?
Als ie echt defect is zou hij inderdaad op degraded/offline moeten staan. Kan natuurlijk ook een unclean shutdown geweest zijn en er nu alleen een scrub loopt. Maar tijdens een rebuild en scrub zou hij wel gewoon moeten booten, het volume zou ook beschikbaar moeten zijn.
Beste is gewoon zorgen dat SSH werkt, dan kan je tenminste kijken wat er aan de hand is. Soms kan je dit ook voor elkaar krijgen door te booten zonder HDD's en deze later weer toevoegen (mits hot swap ondersteund wordt op jouw model).
MikeyMan schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:32:
Echter; ik vind hem hiervoor inmiddels iets te langzaam worden.
Valt eigenlijk niets over te zeggen zonder uit te zoeken wat nu je bottleneck is. Zoals IO/s of geheugen/processor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DukeBox schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:37:

[...]

Valt eigenlijk niets over te zeggen zonder uit te zoeken wat nu je bottleneck is. Zoals IO/s of geheugen/processor gebruik.
I/o is geen probleem. Zit hem vooral in de Processor en het geheugen.
Das in beide gevallen wel een vooruitgang natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 02-08-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
Na een recente verhuizing en een periode waar mn NAS in de garage stof stond te happen, wil ik alles weer even een verse install geven.

Ik heb dus alle third party packages even verwijderd (allemaal oude Sickbeard/CouchPotato/SABNZB versies).

Dus ik vol goede moed beginnen met NZBget, maar die geeft al een error (nzbget failed to run the package service).. Tot slot zag ik nog dat vanochtend alle lampjes van mn NAS weer uit stonden.

DSM is geupdate trouwens, dus dat is het niet.
Eigenlijk wil ik gewoon helemaal een verse install van DSM zonder oude meuk. Alleen wil ik uiteraard wel alle data op beide volumes behouden. Wat is daarvoor de slimste manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

DukeBox schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:37:
[...]

Als ie echt defect is zou hij inderdaad op degraded/offline moeten staan. Kan natuurlijk ook een unclean shutdown geweest zijn en er nu alleen een scrub loopt. Maar tijdens een rebuild en scrub zou hij wel gewoon moeten booten, het volume zou ook beschikbaar moeten zijn.
Beste is gewoon zorgen dat SSH werkt, dan kan je tenminste kijken wat er aan de hand is. Soms kan je dit ook voor elkaar krijgen door te booten zonder HDD's en deze later weer toevoegen (mits hot swap ondersteund wordt op jouw model).
Helaas, het is een DS211j dus geen hot swap. Ik wacht nog maar even af, uitzetten kan altijd nog. Gelukkig heb ik alle data ook staan op 2 externe harde schijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

SemperFidelis schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 15:34:
Na een recente verhuizing en een periode waar mn NAS in de garage stof stond te happen, wil ik alles weer even een verse install geven.

Ik heb dus alle third party packages even verwijderd (allemaal oude Sickbeard/CouchPotato/SABNZB versies).

Dus ik vol goede moed beginnen met NZBget, maar die geeft al een error (nzbget failed to run the package service).. Tot slot zag ik nog dat vanochtend alle lampjes van mn NAS weer uit stonden.

DSM is geupdate trouwens, dus dat is het niet.
Eigenlijk wil ik gewoon helemaal een verse install van DSM zonder oude meuk. Alleen wil ik uiteraard wel alle data op beide volumes behouden. Wat is daarvoor de slimste manier?
Hoi,

Kijk hier even naar, en scroll naar "3. Opnieuw instellen om het besturingssysteem opnieuw te installeren"

https://www.synology.com/...o_reset_your_Synology_NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Hi Guys,

Ik zit met een vreemde kwestie. Ik heb een Synology DS215j waarvan ik de gegevens op de schijf op nog een extra externe HDD wil zetten voor als er iets met de NAS gebeurd. De Seagate schijf die in ExFat staat heb ik aangesloten en via DSM gegevens overgezet, dat leek allemaal prima te gaan tot ik de schijf weer aan wilde sluiten aan de Mac (meerdere Mac's geprobeerd).

Het ding is, na het kopieren van de gegevens op de harde schijf is de HDD niet meer zichtbaar op de Mac, hij verschijnt niet op het bureablad/finder en ook Disk Utility ziet de schijf niet.

Iemand een idee wat dit kan zijn? ik kan de schijf nu namelijk ook niet meer formatteren en het opnieuw proberen..

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:19
Hey! Mijn DS214Play begint vol te lopen (2x4TB in Raid 1). Zou nu graag naar een 4 bay in Raid 5 willen en dat wordt of wel de DS916+ of de DS416Play. Het idee is dan om 2x 4TB erbij te kopen, omdat die 4TB nog beschikbaar is.

Is het mogelijk om dit soepel van het een naar het ander te migreren, of moet ik mijn data tijdelijk elders storen? Misschien ook om het nieuwe systeem gelijk op dat Btrfs te formatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
Richard! schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:11:
Hi Guys,

Ik zit met een vreemde kwestie. Ik heb een Synology DS215j waarvan ik de gegevens op de schijf op nog een extra externe HDD wil zetten voor als er iets met de NAS gebeurd. De Seagate schijf die in ExFat staat heb ik aangesloten en via DSM gegevens overgezet, dat leek allemaal prima te gaan tot ik de schijf weer aan wilde sluiten aan de Mac (meerdere Mac's geprobeerd).

Het ding is, na het kopieren van de gegevens op de harde schijf is de HDD niet meer zichtbaar op de Mac, hij verschijnt niet op het bureablad/finder en ook Disk Utility ziet de schijf niet.

Iemand een idee wat dit kan zijn? ik kan de schijf nu namelijk ook niet meer formatteren en het opnieuw proberen..
Werkt de schijf nog wel in de NAS? Mogelijk is de schijf kapot gegaan tussen het afkoppelen van de NAS en het aansluiten op je Mac.
En werkt de schijf wel op een Windows of Linux systeem?
En werkte de schijf voor je hem aan je NAS aansloot wel op de Mac?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:20
Audio station / DS Audio krijg ik niet goed aan de praat, iemand enig idee?

Het was bij mij altijd zo dat ik Audio station had geïnstalleerd en deze was gekoppeld aan bepaalde specifieke mappen (naar mijn wens). Via audio station of DS Audio kon ik dan eenvoudig mijn muziek opzoeken en afspelen.

Huidige situatie: Audio Station en DS Audio geïnstalleerd. Audio station geeft echter maar aan dat ie blijft 'indexeren' al een paar weken nu en dat ie aan een standaard map gekoppeld is (/home/music), welke leeg is.

Nu zie ik bij instellingen (Audio station) alleen maar opties om het prive/publiek te zetten bijv. Niet om het aan een specifieke map (naar mijn wens) te koppelen. Is dit nog wel mogelijk of moet ik knutselen in de config van Audio station?

[ Voor 5% gewijzigd door DennisZ88 op 03-08-2017 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

CarpeVentum schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:34:
Hey! Mijn DS214Play begint vol te lopen (2x4TB in Raid 1). Zou nu graag naar een 4 bay in Raid 5 willen en dat wordt of wel de DS916+ of de DS416Play.
Zou persoonlijk altijd een 916+ kopen vanwege de groeimogelijkheden. Staan er ook een paar te koop in V&A volgens mij.

Mijn CPU overzicht ook geupdate trouwens:
Afbeeldingslocatie: http://rw-racing.nl/GoT/Synology_cpu_scoresk.png

Voor de C2538 ben ik uitgegaan van C2550 performance, waarbij ik er vanuit ga dat die gemiddeld op 2,5Ghz loopt (base op 2,4Ghz, turbo naar 2,6Ghz). De 2538 heeft een base op 2,4Ghz en geen turbo.
Is het mogelijk om dit soepel van het een naar het ander te migreren, of moet ik mijn data tijdelijk elders storen? Misschien ook om het nieuwe systeem gelijk op dat Btrfs te formatten?
Heb je de huidige 2*4TB echt in raid in draaien, of in SHR "raid 1"?. In het laatste geval kun je de set uitbreiden, in het eerste geval zul je vanaf 0 moeten beginnen;
De 2x4TB die je erbij hebt installeren als SHR
  • Data overzetten naar SHR volume
  • Oude raid 1 awway verwijderen
  • schijven toevoegen aan SHR
  • *dagje wachten*
  • volume expand
  • (weet niet helemaal zeker of je 2 schijven in 1x kunt toevoegen, anders moet je trucje keer herhalen;
  • laatste schijf toevoegen aan SHR volume
  • *dagje wachten*
  • volume expand
Voor zover ik weet heeft BTRFS geen echte nadelen verder? (was nog niet beschikbaar toen ik mijn Synology kocht), kortom ik zou 2e optie sowieso gebruiken denk ik.

[ Voor 34% gewijzigd door Tortelli op 03-08-2017 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

Je kunt van RAID 1 naar RAID 5 migreren.

https://www.synology.com/...iskgroup_change_raid_type

Ik vermoed als je ook van filesysteem wil veranderen (EXT4 --> BRFS) dat je een nieuwe array moet bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
ShadowLord schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:52:
[...]

Werkt de schijf nog wel in de NAS? Mogelijk is de schijf kapot gegaan tussen het afkoppelen van de NAS en het aansluiten op je Mac.
En werkt de schijf wel op een Windows of Linux systeem?
En werkte de schijf voor je hem aan je NAS aansloot wel op de Mac?
De schijf werkte prima voordat ik gegevens ging kopiëren van de NAS, als ik de schijf aansluit aan de NAS is hij gewoon zichtbaar en benaderbaar in DSM. Op Windows heb ik hem nog niet kunnen testen omdat ik dit OS niet in huis heb.

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:41
Tortelli schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:10:
[...]

Zou persoonlijk altijd een 916+ kopen vanwege de groeimogelijkheden. Staan er ook een paar te koop in V&A volgens mij.

Mijn CPU overzicht ook geupdate trouwens:
[afbeelding]

Voor de C2538 ben ik uitgegaan van C2550 performance, waarbij ik er vanuit ga dat die gemiddeld op 2,5Ghz loopt (base op 2,4Ghz, turbo naar 2,6Ghz). De 2538 heeft een base op 2,4Ghz en geen turbo.
1e kolom die 916+ is niet juist volgens mij. Paar kolommen verder staat hij nogmaals maar met de juiste gegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Zat een klein foutje in, heb op aanvraag van SmiGueL ook singlecore scores toegevoegd. Keer F5 en je ziet de juiste versie ;).

Meest linkse was de Intel Atom D2700 uit o.a. de DS713+ (en een hoop andere modellen volgens mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Tortelli schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:10:
[...]
Thanks voor je info. Ik twijfel toch nog wel erg, en dat komt voornamelijk door de soap van de relatie tussen Synology en Plex. Zo te zien dek je met een dure Synology nog steeds niet het transcoding verhaal met Plex af, terwijl er vrij goedkope Western Digitals zijn die dit naadloos ondersteunen. Ik wil alleen het liefst wel het app ecosysteem van de Synology.

Volgens mij — afgaand op de vele Google results — niet de enige met deze uitdaging. Is er iemand in de GoT met een goede oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
@CarpeVentum Waarom ga je dan naar plex en gebruik je niet video station ?
Heb zelf nog steeds een synology met D2700, ben nog niet tegen de beperkingen van de snelheid aangelopen bij gebruik. Ooit een keer een MySQL database restoren waar het bouwen van de indexen wel erg langzaam ging, uiteindelijk maar besloten dat gewoon op mijn desktop te doen en dan een binary kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
DukeBox schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:05:
@CarpeVentum Waarom ga je dan naar plex en gebruik je niet video station ?
Heb zelf nog steeds een synology met D2700, ben nog niet tegen de beperkingen van de snelheid aangelopen bij gebruik. Ooit een keer een MySQL database restoren waar het bouwen van de indexen wel erg langzaam ging, uiteindelijk maar besloten dat gewoon op mijn desktop te doen en dan een binary kopie.
Omdat ik op een of andere manier Plex gewoon heel fijn vind werken qua gebruiksgemak en user interface. Video Station is toch minder gemakkelijk, moet vaak opnieuw weer inloggen en volgens mij zit er geen DTS support in. Plex is gewoon heel goed op alle platforms die voor mij belangrijk zijn (laptop, Apple TV en iOS).

[ Voor 4% gewijzigd door CarpeVentum op 04-08-2017 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Vind transcoden zo inefficient eerlijk gezegd, voor tablets snap ik het (zeker met kinderen etc). Maar imo een een Apple TV voor bepaalde doeleinden gewoon niet geschikt (itt tot b.v. een Shield of b.v. dit pricewatch: Eminent EM7680 4K TV Streamer powered by LibreELEC Kodi apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Wokschotel schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 17:31:
[...]
Helaas, het is een DS211j dus geen hot swap. Ik wacht nog maar even af, uitzetten kan altijd nog. Gelukkig heb ik alle data ook staan op 2 externe harde schijven :)
Nou, na 5 dagen is ie gewoon uit zichzelf uitgegaan en boot zonder enig probleem. Alle data en instellingen zijn er nog. In de logfiles is niets bijzonders terug te vinden, dus wat er nu aan de hand was waarom ie niet reageerde? Geen idee. Les: gewoon blijven wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:41
CarpeVentum schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:18:
[...]

Omdat ik op een of andere manier Plex gewoon heel fijn vind werken qua gebruiksgemak en user interface. Video Station is toch minder gemakkelijk, moet vaak opnieuw weer inloggen en volgens mij zit er geen DTS support in. Plex is gewoon heel goed op alle platforms die voor mij belangrijk zijn (laptop, Apple TV en iOS).
DTS werkt hier gewoon. Je kan ffmpeg codec installeren. Ik gebruik DS Video op tablet en Samsung TV tot alle tevredenheid.
De DS Video app is er ook voor Apple TV, maar heb ik zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:20
DennisZ88 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:54:
Audio station / DS Audio krijg ik niet goed aan de praat, iemand enig idee?

Het was bij mij altijd zo dat ik Audio station had geïnstalleerd en deze was gekoppeld aan bepaalde specifieke mappen (naar mijn wens). Via audio station of DS Audio kon ik dan eenvoudig mijn muziek opzoeken en afspelen.

Huidige situatie: Audio Station en DS Audio geïnstalleerd. Audio station geeft echter maar aan dat ie blijft 'indexeren' al een paar weken nu en dat ie aan een standaard map gekoppeld is (/home/music), welke leeg is.

Nu zie ik bij instellingen (Audio station) alleen maar opties om het prive/publiek te zetten bijv. Niet om het aan een specifieke map (naar mijn wens) te koppelen. Is dit nog wel mogelijk of moet ik knutselen in de config van Audio station?
Niemand hier een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:16

Muggie

8 pm

Ik ben aan het kijken om een certificaat op mijn Synology te zetten. Ik wil er (nog) geen commercieel certificaat aan hangen omdat ik het apparaat niet aan internet heb hangen, wat ik wel wil is een CSR maken, die door mijn eigen CA halen en dan het certificaat erop zetten. Dat werkt allemaal prima op zich maar de browsers tegenwoordig willen dat een certificaat is voorzien van een SAN en die optie mis ik in de create CSR in de Synology gui. Mis ik hier iets of kan iemand me aangeven hoe die SAN in de CSR te krijgen?

PSN: mug_8pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 19:55
Muggie schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 11:33:
Ik ben aan het kijken om een certificaat op mijn Synology te zetten. Ik wil er (nog) geen commercieel certificaat aan hangen omdat ik het apparaat niet aan internet heb hangen, wat ik wel wil is een CSR maken, die door mijn eigen CA halen en dan het certificaat erop zetten. Dat werkt allemaal prima op zich maar de browsers tegenwoordig willen dat een certificaat is voorzien van een SAN en die optie mis ik in de create CSR in de Synology gui. Mis ik hier iets of kan iemand me aangeven hoe die SAN in de CSR te krijgen?
Je kan toch ook gaan voor een (gratis) "Let's encrypt" certificaat ipv een "self signed"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggie

Muggie

8 pm

bluecupra schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 11:47:
[...]

Je kan toch ook gaan voor een (gratis) "Let's encrypt" certificaat ipv een "self signed"?
Dat zou kunnen maar dan moet het apparaat aan internet gekoppeld worden, en dat wil ik (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 12:22

Puck

W32.Deadcode.A

Ik heb vandaag een DS416Play met (deels) nieuwe schijven aangeschaft, ter vervanging van mijn DS211 die afgelopen week ook een crashed disk had. Nu wil ik graag manueel bestanden overzetten van de oude schijven in mijn DS211. Wat is de beste methode? Gewoon de oude schijven erbij plaatsen en dan manueel kopiëren? Als er op de andere oude schijf ook een versie van DSM draait, gaat dat dan goed?

[ Voor 40% gewijzigd door Puck op 05-08-2017 16:44 ]

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggie

Muggie

8 pm

Muggie schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 11:33:
Ik heb het ondertussen anders opgelost, heb een door mijn CA signed certificaat gemaakt op een Windows server, deze geëxporteerd naar pfx, op de Synology met openssl de pfx uit elkaar gehaald zodat ik een certificaat en een keyfile heb, deze twee geïmporteerd in de gui en het certificaat toegekend. Hopelijk passen ze dit in een toekomstige update aan want dit is wel wat omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-09 15:54
Ik lees al een ganse tijd over docker, docker en nog eens docker.
Voor ik er zelf aan begin een paar vraagjes als ik mag.

1) zorgt docker niet voor een extra laag en dus vermindering van performance?
2) ik gebruik apache (of is het ngix) reverse proxy om host.domain.tld te vertalen naar de correctie folder of gebruikte poort. Als ik alles in docker containers prop, verlies ik deze functionaliteit dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
witchdoc schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:07:
Ik lees al een ganse tijd over docker, docker en nog eens docker.
Voor ik er zelf aan begin een paar vraagjes als ik mag.

1) zorgt docker niet voor een extra laag en dus vermindering van performance?
2) ik gebruik apache (of is het ngix) reverse proxy om host.domain.tld te vertalen naar de correctie folder of gebruikte poort. Als ik alles in docker containers prop, verlies ik deze functionaliteit dan niet?
1)Elk proces wat je start consumeert resources. Docker en elke andere vorm van virtualizatie of containers is ervoor gebouwd om zo optimaal mogelijk te draaien. Dus ja, maar nihil. Voor mij weegt het security voordeel op tegen de niet waarneembare resource toename.

2) jeps dat blijft bestaan zo draai ik het ook nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Hm ik zie nu in een storage analyse dat de USBshare map 1,4 TB inneemt, waardoor ik geen ruimte meer over heb. Heb 2 HDs aan de Synology hangen, maar die staan toch buiten het volume van de Synology?
Zie ook in mijn filestation geen USB share map. Wat zou deze ruimte dan kunnen zijn? Want zonder die 1.4 TB is mijn Synology nog niet vol... 8)7
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FQipO3t.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggie

Muggie

8 pm

Als ik de webinterface van mijn Synology op mijn lokale LAN benader via een URL (https://hostname:5001 of https://fqdn:5001) dan wordt ik geredirect naar https://ipaddress:5001/index.cgi. Ik kan nergens in de instellingen van DSM vinden wat dit veroorzaakt. Weet iemand waarom een Synology dit doet of nog beter, hoe zet ik deze redirect uit?

Als ik een van de sites op mijn Synology benader (standaard pagina Webstation op https://fqdn of bijvoorbeeld https://fqdn/youless) dan werkt dit wel goed en word ik niet geredirect naar het lokale IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 10:07

pietje63

RTFM

Ik heb een DS115j, die ik vooral gebruik als file share en voor TimeMachine op een mac.

De performance als file share valt echter tegen. Vooral het laden van directories duurt vaak erg lang. Ik heb al van alles geprobeerd
  • signing uitzetten @ Mac -> merk niet heel veel verschil
  • zorgen voor SMB3 -> merk niet zoveel verschil
  • AFP uitzetten en enkel SMB om resources te besparen
  • VFS_fruit @ smb, lijkt wat beter te werken, maar TimeMachine werkt dan niet meer; ook lijkt het slechts tijdelijk te werken (zie hieronder)
  • juist AFP ipv SMB
  • uitschakelen thumbnails -> hij stopt netjes met laden na het tonen van de bestanden, maar het moment tot het tonen van de bestanden is niet sneller
Het bijzondere is echter dat als ik Windows draai via Virtual PC op de Mac, dat de performance een stuk beter is. Dit lijkt echter grotendeels door de cache te komen; grote bestanden gaan niet echt sneller.

Wat het testen lastig maakt, is dat in het begin - na het wijzigen van instellingen - alles goed/beter lijkt te werken *O*. Dit houdt echter vrij snel op, vooral na het testen van een paar groter directories -O-. Dat doet me denken dat het mogelijk een caching issue op de Synology is. In combinatie met het beperkte RAM (256MB) is dat natuurlijk niet heel gek. Als ik in resource monitor van de Synology kijk zie ik geen read/write van het virtuele geheugen. Ik kan op Google slechts zeer weinig/niets vinden over hoeveel geheugen SMB wenst.

Denken jullie dat een DS116 (1GB en krachtigere CPU) het probleem oplost, of dat ik het toch ergens anders moet zoeken?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 20:23

J-P

Syntax erro....

Ik wil mijn internet verkeer op de Synology (ds415play) maskeren dmv een externe VPN verbinding. Ik gebruik echter momenteel een VPN server (L2TP/IPSec) op de NAS om mijn interne camera netwerk te benaderen.

Weet iemand een methode waarmee je zowel een VPN server en client tegelijkertijd op de Synology kan draaien, eventueel met een splitsing tussen verschillende diensten (Surveillance Station en andere diensten)?

Wat ik tot zover heb gevonden is het prima mogelijk om een VPN verbinding met een VPN dienst op te zetten. Maar vervolgens is het dus niet mogelijk om het netwerk van buitenaf te benaderen.

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
kraats schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:42:
[...]
Ik snap niet zo goed wat je hier mee bedoelt. Je hebt je site toch op je eigen NAS draaien? Dan hoef je geen FTP toegang te hebben en geen 'pakket'?!

Ik heb in de .htaccess op mijn subdomeinen deze tekst staan. Volgens mij moet je wel Apache draaien om het te laten werken, maar dat is makkelijk te testen
code:
1
2
3
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule (.*) https://%{SERVER_NAME}/$1 [R,L]
Excuses voor de late reactie.

Ik heb mijn domein door laten verwijzen naar mijn NAS, dus ik heb (volgens mij) geen site op NAS draaien. Hierdoor kan ik nergens een .htacces bestand vinden om bovenstaande aanpassing te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 17:19
Psvtje10 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:00:
[...]
Ik heb mijn domein door laten verwijzen naar mijn NAS, dus ik heb (volgens mij) geen site op NAS draaien.
Hierdoor kan ik nergens een .htacces bestand vinden om bovenstaande aanpassing te doen.
:?
Je laat je domein doorverwijzen naar je NAS.
Wat krijg je dan te zien als je je domeinnaam intikt in een browser? DSM?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
TheOmen schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:16:
[...]

:?
Je laat je domein doorverwijzen naar je NAS.
Wat krijg je dan te zien als je je domeinnaam intikt in een browser? DSM?
Ja, is dat zo raar? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 17:19
Nee, maar dat verklaart de verwarring. Je hebt dus geen site draaien, en kan dus niet die htacces wijzigingen doorvoeren die hierboven werden aangedragen..

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
TheOmen schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:19:
[...]

Nee, maar dat verklaart de verwarring. Je hebt dus geen site draaien, en kan dus niet die htacces wijzigingen doorvoeren die hierboven werden aangedragen..
Juist, daarom kan ik het .htacces bestand niet vinden. Ook de optie 'HTTP verkeer automatisch omleiden naar HTTPS' via DSM zelf werkt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
J-P schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:50:
Ik wil mijn internet verkeer op de Synology (ds415play) maskeren dmv een externe VPN verbinding. Ik gebruik echter momenteel een VPN server (L2TP/IPSec) op de NAS om mijn interne camera netwerk te benaderen.

Weet iemand een methode waarmee je zowel een VPN server en client tegelijkertijd op de Synology kan draaien, eventueel met een splitsing tussen verschillende diensten (Surveillance Station en andere diensten)?

Wat ik tot zover heb gevonden is het prima mogelijk om een VPN verbinding met een VPN dienst op te zetten. Maar vervolgens is het dus niet mogelijk om het netwerk van buitenaf te benaderen.
Nee dat kan niet, of server of client. Je moet het zo ongeveer zien: in server mode heb je een tunnel naar buiten draaien. Je kan daar geen "gaatje" in maken om client VPN software te draaien. Wat wel kan is server en client software andere devices draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 20:23

J-P

Syntax erro....

Hulliee schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:32:
[...]

Nee dat kan niet, of server of client. Je moet het zo ongeveer zien: in server mode heb je een tunnel naar buiten draaien. Je kan daar geen "gaatje" in maken om client VPN software te draaien. Wat wel kan is server en client software andere devices draaien.
Hmmm, daar was ik al bang voor. TNX voor het antwoord.

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:07

kraats

Ik rol

Psvtje10 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:21:
Juist, daarom kan ik het .htacces bestand niet vinden. Ook de optie 'HTTP verkeer automatisch omleiden naar HTTPS' via DSM zelf werkt niet.
Je moet een redirect naar HTTPS inderdaad regelen per 'site' die je op je NAS draait, of dat nou je DSM is, of de 'iets anders' subsite waar je het over hebt. Maar wat me nog niet duidelijk is, is hoe je DSM precies benadert en waarom daar de https redirect niet in werkt. Heb je wellicht de externe url van je DSM niet goed ingevuld?
Wat een redirect naar je andere subsite betreft: Je kunt webserver installeren en daar een .htaccess voor die subsite op plaatsen. Als je dan een reverse proxy voor HTTP instelt naar die webserver en daarnaast een reverse proxy op HTTPS naar de daadwerkelijke subsite moet het ook goed gaan met redirect.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
kraats schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:09:
[...]
Je moet een redirect naar HTTPS inderdaad regelen per 'site' die je op je NAS draait, of dat nou je DSM is, of de 'iets anders' subsite waar je het over hebt. Maar wat me nog niet duidelijk is, is hoe je DSM precies benadert en waarom daar de https redirect niet in werkt. Heb je wellicht de externe url van je DSM niet goed ingevuld?
Wat een redirect naar je andere subsite betreft: Je kunt webserver installeren en daar een .htaccess voor die subsite op plaatsen. Als je dan een reverse proxy voor HTTP instelt naar die webserver en daarnaast een reverse proxy op HTTPS naar de daadwerkelijke subsite moet het ook goed gaan met redirect.
Wellicht schept het wat duidelijkheid als ik mijn situatie volledig omschrijf:

Ik heb een domein welke via een A-record verwijst naar mijn externe IP-adres. Op mijn modem heb ik de volgende port forwards naar mijn NAS ingesteld. Hier is 5002 de HTTP poort en 5007 de HTTPS poort.
  • Intern 5002 extern 80
  • Intern 5007 extern 443
Ik heb een gratis Let's Encrypt certificaat gemaakt voor mijn domeinnaam. De volgende situaties doen zich voor wanneer ik mijn NAS extern, buiten mijn LAN probeer te bereiken:Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Laat maar weten als je nog meer gegevens nodig hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@Psvtje10 en als je onder 'Control Panel' - 'External Access' - 'Advanced' www.domein.nl en de poorten 80 en 443 invult, gaat het dan wel goed?

[ Voor 6% gewijzigd door kraats op 07-08-2017 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
pietje63 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:37:
Ik heb een DS115j, die ik vooral gebruik als file share en voor TimeMachine op een mac.

De performance als file share valt echter tegen. Vooral het laden van directories duurt vaak erg lang. Ik heb al van alles geprobeerd
  • VFS_fruit @ smb, lijkt wat beter te werken, maar TimeMachine werkt dan niet meer; ook lijkt het slechts tijdelijk te werken (zie hieronder)
  • juist AFP ipv SMB
  • uitschakelen thumbnails -> hij stopt netjes met laden na het tonen van de bestanden, maar het moment tot het tonen van de bestanden is niet sneller
Het bijzondere is echter dat als ik Windows draai via Virtual PC op de Mac, dat de performance een stuk beter is. Dit lijkt echter grotendeels door de cache te komen; grote bestanden gaan niet echt sneller.

Wat het testen lastig maakt, is dat in het begin - na het wijzigen van instellingen - alles goed/beter lijkt te werken *O*. Dit houdt echter vrij snel op, vooral na het testen van een paar groter directories -O-. Dat doet me denken dat het mogelijk een caching issue op de Synology is. In combinatie met het beperkte RAM (256MB) is dat natuurlijk niet heel gek. Als ik in resource monitor van de Synology kijk zie ik geen read/write van het virtuele geheugen. Ik kan op Google slechts zeer weinig/niets vinden over hoeveel geheugen SMB wenst.

Denken jullie dat een DS116 (1GB en krachtigere CPU) het probleem oplost, of dat ik het toch ergens anders moet zoeken?
Hoi,
Ik heb net hetzelfde probleem op mijn mac, ik heb een Ds415play...dus daar kan het normaal niet aan liggen?
Als ik via een xp pc aanleg, werkt het file browsen ook een stuk vlotter!
Verbinding loopt via cat6 gigabit lan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
kraats schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:43:
@Psvtje10 en als je onder 'Control Panel' - 'External Access' - 'Advanced' www.domein.nl en de poorten 80 en 443 invult, gaat het dan wel goed?
Nee, werkt niet. Wordt een HTTP verbinding gemaakt. Zowel met de optie HTTP omleiden naar HTTPS aan als uit.

edit: moet ik toevallig iets met Web Station doen? Of hoeft deze helemaal niet geïnstalleerd te zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door TheNameIsBart op 07-08-2017 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
CarpeVentum schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 15:42:
Hm ik zie nu in een storage analyse dat de USBshare map 1,4 TB inneemt, waardoor ik geen ruimte meer over heb. Heb 2 HDs aan de Synology hangen, maar die staan toch buiten het volume van de Synology?
Zie ook in mijn filestation geen USB share map. Wat zou deze ruimte dan kunnen zijn? Want zonder die 1.4 TB is mijn Synology nog niet vol... 8)7
Oké ik heb iets verder onderzoek gedaan met de terminal, en het blijkt dat mijn /volume1/@cloudstation folder 1.6TB groot is. Kan het zijn dat mijn USB harde schijf ongewild synct met cloudstation?

Wat me op viel is dat het de /volume1/@cloudstation folder is en niet de Cloudstation folder in mijn user home folder. Geen idee hoe dit zo kan, kan iemand me verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@Psvtje10 hmm.. jammer, dacht dat dat wel zou werken. Ik zou dan zelf het volgende doen:
Portforward 80 extern naar 80 intern, webstation installeren, redirect met .htaccess maken naar https://www.domein.nl:5007, portforward 5007 extern naar 5007 intern instellen.
Zelf zou ik gewoon 5001 behouden, maar snap dat je soms een andere poort wilt gebruiken. Hoewel dat dan weer haaks staat op het gebruik van de standaard poorten zoals jij dat wilt doen.
CarpeVentum schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:07:
[...]

Oké ik heb iets verder onderzoek gedaan met de terminal, en het blijkt dat mijn /volume1/@cloudstation folder 1.6TB groot is. Kan het zijn dat mijn USB harde schijf ongewild synct met cloudstation?

Wat me op viel is dat het de /volume1/@cloudstation folder is en niet de Cloudstation folder in mijn user home folder. Geen idee hoe dit zo kan, kan iemand me verder helpen?
USBshare is je externe schijf. Die zal niet meetellen in hoe vol je interne schijf zit. Wat Cloudstation betreft: standaard houdt deze heel veel oude versies van bestanden bij. En dat kan je schijf behoorlijk volgooien. Check eerst maar in de instellingen van Cloudstation hoeveel versies dat zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door kraats op 07-08-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
kraats schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:12:
@Psvtje10 hmm.. jammer, dacht dat dat wel zou werken. Ik zou dan zelf het volgende doen:
Portforward 80 extern naar 80 intern, webstation installeren, redirect met .htaccess maken naar https://www.domein.nl:5007, portforward 5007 extern naar 5007 intern instellen.
Zelf zou ik gewoon 5001 behouden, maar snap dat je soms een andere poort wilt gebruiken. Hoewel dat dan weer haaks staat op het gebruik van de standaard poorten zoals jij dat wilt doen.
Waar moet ik het .htaccess bestand zetten? Gewoon in mijn gedeelde map genaamd web?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Psvtje10 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:14:
[...]

Waar moet ik het .htaccess bestand zetten? Gewoon in mijn gedeelde map genaamd web?
ik denk/hoop dat dat voldoende is. Ik heb al jaren een heel aantal virtual hosts, zodat ik alles in submapjes heb en niet meer weet hoe dat bij één site is. Maar ik vermoed dat het gebruik van virtual hosts niet per se nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
kraats schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:12:
USBshare is je externe schijf. Die zal niet meetellen in hoe vol je interne schijf zit. Wat Cloudstation betreft: standaard houdt deze heel veel oude versies van bestanden bij. En dat kan je schijf behoorlijk volgooien. Check eerst maar in de instellingen van Cloudstation hoeveel versies dat zijn.
Ja, ik heb USBshare1 (3.2TB) en USBshare5 (1.23TB). Maar, dan lijkt het me toch onlogisch dat Storage Analyzer een folder van 1.23TB laat zien die USBshare heet en meetelt voor mijn data in de storage analyse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Niet online
kraats schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:20:
[...]
ik denk/hoop dat dat voldoende is. Ik heb al jaren een heel aantal virtual hosts, zodat ik alles in submapjes heb en niet meer weet hoe dat bij één site is. Maar ik vermoed dat het gebruik van virtual hosts niet per se nodig is.
Helaas werkt deze oplossing ook niet. In eerste instantie kreeg ik de melding 'Bad Gateway', daarna het bekende web station symbool met de boodschap 'Web Station has been enabled'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

CarpeVentum schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:33:
Ja, ik heb USBshare1 (3.2TB) en USBshare5 (1.23TB). Maar, dan lijkt het me toch onlogisch dat Storage Analyzer een folder van 1.23TB laat zien die USBshare heet en meetelt voor mijn data in de storage analyse?
Het is toch schijfgebruik, dus logisch dat hij het laat zien. Het is alleen geen schijfgebruik van Volume1 waar je alleen naar op zoek bent. Dat ga je sowieso niet uit Storage Analyzer halen, want die kijkt alleen naar de shares en niet naar de verborgen data. Als je aangeeft dat het door Cloudstation komt, dan weet ik vrijwel zeker dat het door het aantal reservekopieën komt.
Psvtje10 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:41:
Helaas werkt deze oplossing ook niet. In eerste instantie kreeg ik de melding 'Bad Gateway', daarna het bekende web station symbool met de boodschap 'Web Station has been enabled'.
ik zou dan toch nog iets meer die richting op zoeken. Misschien nog een index.htm met iets er in in de map om zeker te weten dat webstation goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
kraats schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 22:06:
[...]
Het is toch schijfgebruik, dus logisch dat hij het laat zien. Het is alleen geen schijfgebruik van Volume1 waar je alleen naar op zoek bent. Dat ga je sowieso niet uit Storage Analyzer halen, want die kijkt alleen naar de shares en niet naar de verborgen data. Als je aangeeft dat het door Cloudstation komt, dan weet ik vrijwel zeker dat het door het aantal reservekopieën komt.
Het is gelukt en je had gelijk! Heb Cloudstation verwijderd (wel even client side mijn data gebackupt) en alle versies en historie laten verwijderen. Heb nu weer 1.6 TB vrije ruimte. Moet even kijken hoe ik Cloudstation nu weer ga activeren zonder dat het vol loopt. Dank voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:08
pietje63 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:37:

• juist AFP ipv SMB

Never ending story... dit probleem is al zo oud, en helaas mac os specifiek..
Je probleem wordt niet opgelost met de DS116.

Stel dat je nu problemen hebt bij 200files in een map, dan kan het zijn dat de DS116 dit wel redelijk snel weergeeft. Echter kan je hetzelfde probleem ervaren bij 250 files..
Kortom ik zou je folder structuur even nazien, om te kijken wat nu gemiddeld gezien het aantal files in 1 map is. Snellere varianten hebben ook gewoon moeite hoor met bijv 1000 fotos in 1 map.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Het is ondertussen gelukt om (handmatig) mijn data van mijn DS211 naar mijn nieuwe DS416Play te migreren, met een nieuwe indeling en bfrs. Dat ging gaat als een trein vergeleken met mijn DS211!

Diverse apps geïnstalleerd via Docker (welke je op de DS416Play officieel niet kunt gebruiken, maar als je de DS415+ versie van de site download dan kun je deze gewoon handmatig installeren) en heb nu ook Plex Media Server geïnstalleerd, welke ik voorheen op een oude Mac moest draaien vanwege performance.

Enige wat ik merkte was dat mijn Plex Player (XPlay) toch wel erg traag was op mijn LG TV bij het bladeren door de verschillende content. De oplossing: de gehele Plex Application data / database via een symlink verplaatst naar een externe USB stick gezet die veel sneller in te lezen is dan vanaf mijn 5400rpm schijven. Aanrader voor de mensen die ook Plex gebruiken. Alles is nu instant!

Ik twijfel nu echter of het niet verstandig is om sowieso een snellere harddisk te plaatsen waar DSM en de apps op draaien. Wat is jullie ervaring? Is het zinvol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

@grindal81 en @Quakie dank voor jullie reacties, ergens goed om te weten dat het niet aan de hardware ligt. Van de andere kant jammer dat een "eenvoudige" investering het probleem niet oplost (na alle uren die er inzitten had ik het geld er wel voor over gehad). Ik vind het toch onbegrijpelijk dat Mac OS overgaat van AFP op SMB als "preferred" en ondertussen hier een buggy implementatie van levert.

Het gaat mij hoofdzakelijk om het toegankelijk houden van foto's, en daarbij is een mapstructuur per vakantie / activiteit wel zo logisch.. Ik heb NFS en FTP nog niet geprobeerd, levert dat mogelijk een betere ervaring op? Welk protocol gebruiken jullie nu?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:06
Ik heb Plex in een docker draaien op mijn 416play, de linuxerver variant (https://hub.docker.com/r/linuxserver/plex/ ). Aldus de manual definieer je in variabelen de versie, en die heb ik dus als volgt toegepast:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PpOZyLl.png

Op die manier zouden bij een restart van de docker container de laatste updates automatisch toegepast moeten worden.

Nu is er op dit moment een update voor PMS, maar na herstart (meerdere, inclusief complete Docker app én Synology reboot) wordt deze niet toegepast. Als ik in de settings kijk staat hier ook dat deze manueel moet worden toegepast, en als ik de link volg download hij het .deb package.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wRDy5O9.png

Nu is mijn vraag, hoe pas ik deze update binnen mijn Docker container toe. Ik heb eea zitten googlen, en daar word ik niet heel veel wijzer van helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
pietje63 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:29:
@grindal81 en @Quakie dank voor jullie reacties, ergens goed om te weten dat het niet aan de hardware ligt. Van de andere kant jammer dat een "eenvoudige" investering het probleem niet oplost (na alle uren die er inzitten had ik het geld er wel voor over gehad). Ik vind het toch onbegrijpelijk dat Mac OS overgaat van AFP op SMB als "preferred" en ondertussen hier een buggy implementatie van levert.

Het gaat mij hoofdzakelijk om het toegankelijk houden van foto's, en daarbij is een mapstructuur per vakantie / activiteit wel zo logisch.. Ik heb NFS en FTP nog niet geprobeerd, levert dat mogelijk een betere ervaring op? Welk protocol gebruiken jullie nu?
Wat doet file station direct onder DSM? Laat die wel redelijk snel thumbnails zien als je switcht tussen de folder views?

Ik heb zelf een DS415+ en stoor me niet meer.. het is niet alleen de extra cpu kracht, maar dat er vanaf meer dan 1 schijf gelezen wordt . Bij meer dan 200RAW files moet ik wachten op de thumbnails creatie (dat het op valt). Dit is met SMB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:57
The_Admin schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:15:
Ik heb Plex in een docker draaien op mijn 416play, de linuxerver variant (https://hub.docker.com/r/linuxserver/plex/ ). Aldus de manual definieer je in variabelen de versie, en die heb ik dus als volgt toegepast:

[afbeelding]

Op die manier zouden bij een restart van de docker container de laatste updates automatisch toegepast moeten worden.

Nu is er op dit moment een update voor PMS, maar na herstart (meerdere, inclusief complete Docker app én Synology reboot) wordt deze niet toegepast. Als ik in de settings kijk staat hier ook dat deze manueel moet worden toegepast, en als ik de link volg download hij het .deb package.

[afbeelding]

Nu is mijn vraag, hoe pas ik deze update binnen mijn Docker container toe. Ik heb eea zitten googlen, en daar word ik niet heel veel wijzer van helaas.
Ik verwacht dat je de plex container moet stoppen, hierna het image opnieuw moet pullen en dan docker weer starten.

Edit:
Na een snelle test moet je toch je container verwijderen, hierna image opnieuw downloaden.
Hierna de container opnieuw aanmaken met je oude parameters

[ Voor 6% gewijzigd door TheMystery op 08-08-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
TheMystery schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:34:
[...]

Ik verwacht dat je de plex container moet stoppen, hierna het image opnieuw moet pullen en dan docker weer starten.

Edit:
Na een snelle test moet je toch je container verwijderen, hierna image opnieuw downloaden.
Hierna de container opnieuw aanmaken met je oude parameters
Deels juist :P

Je kan het image niet verwijderen als een container er afhankelijk van is. Wat wél kan is simpelweg in de Registry hetzelfde image opzoeken, opnieuw downloaden (dan download je dus de laatste versie van het image wat je reeds had), en dan de container die je al had kopiëren (via duplicate settings). Je hebt dan een '*-copy' container met alle settings (ook binnen de applicatie) en de laatste PMS versie :*)

Dank voor de duw in de juiste richting!

[ Voor 5% gewijzigd door The_Admin op 08-08-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:54
The_Admin schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:54:
[...]

Deels juist :P

Je kan het image niet verwijderen als een container er afhankelijk van is. Wat wél kan is simpelweg in de Registry hetzelfde image opzoeken, opnieuw downloaden (dan download je dus de laatste versie van het image wat je reeds had), en dan de container die je al had kopiëren (via duplicate settings). Je hebt dan een '*-copy' container met alle settings (ook binnen de applicatie) en de laatste PMS versie :*)

Dank voor de duw in de juiste richting!
Dat is voor mij toch wel een flink nadeel van de Docker apps - het omslachtig en handmatig updaten van images. Voor de rest heel blij met de performance en het gemak van backuppen van settings ed.

Deze maar eens testen: https://github.com/v2tec/watchtower

[ Voor 3% gewijzigd door ZiSE op 08-08-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
ZiSE schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:59:
[...]

Dat is voor mij toch wel een flink nadeel van de Docker apps - het omslachtig en handmatig updaten van images. Voor de rest heel blij met de performance en het gemak van backuppen van settings ed.
Ja, ik vond het al met al toch een tandje omslachtiger dan hier en op andere plekken soms wordt beweerd. Natuurlijk, je wint er echt wel wat mee, en voor sommige apps heb je weinig omkijken meer, maar als je even een beetje wil knutselen is het niet altijd even toegankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:57
The_Admin schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:02:
[...]

Ja, ik vond het al met al toch een tandje omslachtiger dan hier en op andere plekken soms wordt beweerd. Natuurlijk, je wint er echt wel wat mee, en voor sommige apps heb je weinig omkijken meer, maar als je even een beetje wil knutselen is het niet altijd even toegankelijk.
Ik gebruik een 5 tal linuxserver docker containers maar deze updaten zich automatisch als je de container stopt en weer start, dus hier is niets omslachtigs aan.

Wat ik lees zou plex dit ook moeten doen alleen niet de eerste keer.
Zelf heb ik plex nog als enige native draaien dus heb hier verder geen ervaring mee, ik weet niet hoe het docker image van plex zelf zich gedraagd.

watchtower is ook wel interessant als hij b.v. om 4 uur snachts de controle doet en dan een herstart doet.

[ Voor 6% gewijzigd door TheMystery op 08-08-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49
Igrindal81 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 18:03:
[...]

Hoi,
Ik heb net hetzelfde probleem op mijn mac, ik heb een Ds415play...dus daar kan het normaal niet aan liggen?
Als ik via een xp pc aanleg, werkt het file browsen ook een stuk vlotter!
Verbinding loopt via cat6 gigabit lan.
Hebben jullie het al eens via nfs geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
TheMystery schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:33:
[...]

Ik gebruik een 5 tal linuxserver docker containers maar deze updaten zich automatisch als je de container stopt en weer start, dus hier is niets omslachtigs aan.

Wat ik lees zou plex dit ook moeten doen alleen niet de eerste keer.
Zelf heb ik plex nog als enige native draaien dus heb hier verder geen ervaring mee, ik weet niet hoe het docker image van plex zelf zich gedraagd.

watchtower is ook wel interessant als hij b.v. om 4 uur snachts de controle doet en dan een herstart doet.
Als ik Google lijkt er 'soms' op de een of andere manier zo'n update niet automatisch toegepast te worden. Dit is ook niet heel vreselijk, maar je moet net het trucje even weten, en zo heeft Docker soms best nog weleens wat 'trucjes' terwijl het door velen als ultiem gebruiksvriendelijk en simpel wordt omschreven. Zo ervaar ik het niet altijd, al moet ik zeggen dat het vele malen beter is dan die SPK's hoor. Ik heb ook dingen als SickRage, NZBGet e.d. in een docker draaien en das gewoon goud; stabiel, weinig resources, de (auto-)updaters werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:54
TheMystery schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:33:
[...]
Toch weer handmatig gedoe ;)
Mocht je Watchtower willen proberen dan kijk even op https://github.com/v2tec/...gy-DSM-Installation-Guide - er is een issue mbt de Docker versie die Synology gebruikt (en daarom een work around).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

job schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:38:
[...]

Hebben jullie het al eens via nfs geprobeerd?
Net even gekeken, maar nfs lijkt minder makkelijk in te stellen dan gehoopt (moet eerst user account aanmaken op Synology met specifiek userid). Zou me daar in moeten verdiepen.

Net kort FTP getest. Eerste beeld is een stabiele verbinding, maar de er lijkt veel overhead over de verbinding te zitten (Synology en activiteitenweergave geven 6MB/s aan terwijl de data maar met ±1.5MB/s wordt gekopieerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
pietje63 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:57:
Net even gekeken, maar nfs lijkt minder makkelijk in te stellen dan gehoopt (moet eerst user account aanmaken op Synology met specifiek userid). Zou me daar in moeten verdiepen.
Account aanmaken hoeft niet. Je kan toegang geven op ipadres (of range). Instellen is nauwelijks moeilijker dan smb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
job schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:23:
[...]

Account aanmaken hoeft niet. Je kan toegang geven op ipadres (of range). Instellen is nauwelijks moeilijker dan smb.
Ik zou het niet aanraden om te gebruiken, werkt op zich prima maar leent zich minder voor gezamelijk gebruik door het ontbreken van locking e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Wisten jullie dat je onder configuratiescherm -> netwerk -> verkeerbeheer de snelheid van veel verkeer kunt beperken :+

Hoewel ik AFP nog SMB of iets vergelijkbaars er tussen zie staan, heb ik ooit wat beperkingen opgelegd die kennelijk ook AFP en SMB beperken. Het uitschakelen levert voor mij acceptabele snelheden op :-) (5MB/s voor kopiëren bestanden, kleine directories openen snel genoeg). Nu alleen nog stabiliteit monitoren..

* pietje63 gaat zich schamen in een hoekje van de kamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
DukeBox schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:44:
[...]

Ik zou het niet aanraden om te gebruiken, werkt op zich prima maar leent zich minder voor gezamelijk gebruik door het ontbreken van locking e.d.
Was meer als test bedoeld om te zien of het probleem (lage snelheid) zich nog steeds voor deed. Maar dat heb ik er niet bijgezet. Goede aanvulling echter, heb me nooit zo verdiept in nfs. Ik gebruik het alleen voor kodi (Linux) dus loop nooit tegen het door jou genoemde punt aan.
pietje63 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:09:
Wisten jullie dat je onder configuratiescherm -> netwerk -> verkeerbeheer de snelheid van veel verkeer kunt beperken :+

* pietje63 gaat zich schamen in een hoekje van de kamer
Weet je nog welke beperking het was die ook afp en smb beinvloed?

5 megabyte per seconde is echter nog steeds niet erg snel. Heb heb al getest met grote bestanden (gibabyte of groter)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
job schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:13:
Ik gebruik het alleen voor kodi (Linux) dus loop nooit tegen het door jou genoemde punt aan.
Voor dat soort dingen is het perfect, zeker als je het bij read only houdt. Helaas kan niet iedere player daar mee overweg om bijv. ook bij te houden of iets al afgespeeld is of tot waar gebleven etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:20
Puck schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:23:
...

Enige wat ik merkte was dat mijn Plex Player (XPlay) toch wel erg traag was op mijn LG TV bij het bladeren door de verschillende content. De oplossing: de gehele Plex Application data / database via een symlink verplaatst naar een externe USB stick gezet die veel sneller in te lezen is dan vanaf mijn 5400rpm schijven. Aanrader voor de mensen die ook Plex gebruiken. Alles is nu instant!

Ik twijfel nu echter of het niet verstandig is om sowieso een snellere harddisk te plaatsen waar DSM en de apps op draaien. Wat is jullie ervaring? Is het zinvol?
Ik draai Docker (en alle containers) vanaf een SSD in de NAS. Voornamelijk vanwege de snelheid, reactietijden van de apps. Zeker een aanrader voor Plex.
The_Admin schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:15:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb hetzelfde "probleem" gehad met de latest tag. Ik draai nu Plex met de PlexPass tag, hiermee kun je wel de container stoppen en starten om te updaten. Als je geen PlexPass hebt denk ik dat je de public tag moet hebben om automatisch te updaten in plaats van de latest.
ZiSE schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:59:
[...]

Deze maar eens testen: https://github.com/v2tec/watchtower
Hoewel Plex gestopt en gestart moet worden om te updaten (indien je de juiste tag gebruikt ;) ), zijn er ook genoeg apps die het image helemaal niet geupdate hoeven te krijgen. Bij apps zoals Sonarr, CrashPlan, NZBget en dergelijke kun je gewoon de in-app update knop/auto-update gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

FrenzyFreak schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:18:
[...]

Ik draai Docker (en alle containers) vanaf een SSD in de NAS. Voornamelijk vanwege de snelheid, reactietijden van de apps. Zeker een aanrader voor Plex.
Thanks, ik was al van plan dat dit weekend ook even te proberen op mijn (nu) spare SSD. Lever ik wel wat ruimte in, maar heb genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:07

Peetman

Tjah....

Gisteren was ik bezig met wat wijzigingen aan ons thuisnetwerk, namelijk het plaatsen van een Mikrotik router achter de experiabox. Nadat ik alles had verplaatst was ik bezig met het inregelen van de firewall / NAT en zag dat er een flink aantal NAT regels waren aangemaakt via UPNP, oa port 21,53, 80.

Even een testje gedaan via 4G en het bleek dat m'n Synology DS116 dus inderdaad open en bloot aan het internet hing. Momenteel heb ik weinig behoefte aan UPNP. dus dat heb ik gelijk uitgezet in de Mikrotik.
Maar nu vraag ik me wel af of er in DSM in iets te stellen is over poorten die wel of niet geopend moeten worden via UPNP?

Het lijkt overigens wel een combi van mijn Mikrotik config en de Synology, want dezelfde ervaring had ik niet toen de NAS direct achter de Experiabox hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Peetman schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:40:
Gisteren was ik bezig met wat wijzigingen aan ons thuisnetwerk, namelijk het plaatsen van een Mikrotik router achter de experiabox. Nadat ik alles had verplaatst was ik bezig met het inregelen van de firewall / NAT en zag dat er een flink aantal NAT regels waren aangemaakt via UPNP, oa port 21,53, 80.

Even een testje gedaan via 4G en het bleek dat m'n Synology DS116 dus inderdaad open en bloot aan het internet hing. Momenteel heb ik weinig behoefte aan UPNP. dus dat heb ik gelijk uitgezet in de Mikrotik.
Maar nu vraag ik me wel af of er in DSM in iets te stellen is over poorten die wel of niet geopend moeten worden via UPNP?

Het lijkt overigens wel een combi van mijn Mikrotik config en de Synology, want dezelfde ervaring had ik niet toen de NAS direct achter de Experiabox hing.
Er is een optie die geloof ik "External access" of iets in die richting heet. Daar kan je instellen welke poorten je Synology automatisch mag openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

job schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:13:

[...]

Weet je nog welke beperking het was die ook afp en smb beinvloed?
Puur voor smb wellicht het feit dat port 445 er ook tussen stond.. Voor AFP (normaal op port 548) heb ik nog geen logische verklaring. Ik had een cap op rsync, Cloud Station, Synology Assistant, Netwerkback-up. Mijn doel was ook voorkomen dat mijn Synology mijn internet dichttrekt.
5 megabyte per seconde is echter nog steeds niet erg snel. Heb heb al getest met grote bestanden (gibabyte of groter)?
Dat is wel 5x zo snel als ik had :). Het grappige is dat de verkeerbeheer dus kennelijk zorgt voor een extra hoge cpu (waardoor ik het probleem elders zocht). Voor de combinatie WiiFi + DS115j vind ik 5MB/s niet onacceptabel (een goede nieuwe router is wellicht ook goed slecht idee..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:07

Peetman

Tjah....

lasharor schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:45:
[...]

Er is een optie die geloof ik "External access" of iets in die richting heet. Daar kan je instellen welke poorten je Synology automatisch mag openen.
Thanks, zo te zien zit het onder Quickconnect -> Advanced, daar staat een vinkje "Automatically create port forwarding rules", die maar even uitgezet, bepaal liever zelf wat er open wordt gezet, hoewel het wel handig zou zijn als je kon aangeven wat wel en niet automatisch zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:41
Momenteel heb ik een aiport time capsule voor het opslaan van mijn foto's. Ik wil echter ook graag mijn foto's back-uppen op een cloud service. Dit kan niet mbv van mijn MacBook want de ssd is te klein voor mijn foto map.

Nu begrijp ik dat ik met cloud sync een synology Nas kan aansluiten op dropbox en one drive en daar mijn foto's naar toe kan uploaden. De folders hoeven niet gesynchroniseerd te worden, aangezien het mij echt gaat om backup van foto's in de cloud.

Zijn er ervaringen met bovenstaande en waar moet ik op letten alvorens ofer te gaan tot aanschaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@giantgiantus Cloud sync doet dus wel aan syncen.. stel je verwijderd een foto wordt dit ook gesynct naar dropbox/onedrive. Je kunt wel instellen dat hij om de zoveel tijd synct.. Je kunt dit denk ik oplossen door recycle bin aan te zetten op de nas..Als je iets verwijdert gaat het eerst naar een prullenmand. Echter heb je wel andere problemen aangezien het niet echt een backup is.
Ik zou gewoon hyper backup pakken..Die kan backuppen naar google drive, dropbox, bijv.
Dan kan je versie beheer doen en bescherm je jezelf tegen randsomware bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
@Quakie Hartelijk dank. Hoe werkt hyper backup? Ik heb zo'n 300gb aan foto's in 200 mappen oid. Ik vind het een fijn idee als deze ook ergens in de cloud staan. Heb beschikking over dropbox en onedrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@giantgiantus https://www.synology.com/...yperBackup/BackupApp_desc

Synology legt het 10x beter uit dan hoe ik het zou verwoorden.. links kna je downdrillen per onderdeel.. zo kan je ook zien wat nog meer kan!

Ik zie niet direct onedrive staan, maar dropbox wordt ondersteund.. Je moet dus minimaal 300GB aan ruimte hebben op dropbox om een kopie te kunnen maken. Het liefst meer natuurlijk wegens versiebeheer etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Quakie op 09-08-2017 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Quakie schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:13:
@giantgiantus https://www.synology.com/...yperBackup/BackupApp_desc

Synology legt het 10x beter uit dan hoe ik het zou verwoorden.. links kna je downdrillen per onderdeel.. zo kan je ook zien wat nog meer kan!

Ik zie niet direct onedrive staan, maar dropbox wordt ondersteund.. Je moet dus minimaal 300GB aan ruimte hebben op dropbox om een kopie te kunnen maken. Het liefst meer natuurlijk wegens versiebeheer etc.
Wat ik hieruit begrijp is dat je een aparte file creëert met daarin de backup. Zou nog liever zien dat ik ook echt de foto mappen op dropbox heb staan zodat ik die ook bv met iPad zou kunnen benaderen. Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@giantgiantus ik weet zo uit mijn hoofd geen makkelijke oplossing behalve wat ik als eerst zei. Als je het via cloud sync gaat afhandelen krijg dezelfde structuur als op de NAS. Laat je het 1x per dag syncen ofzo. Hierdoor is het dus benaderbaar via dropbox app op je iPad.
Je zou dan alsnog een backup taak kunnen draaien via hyper backup naar een externe hardeschrijf of 2e volume of een 2e disc als je voor een 2 disc nas gaat. Dit om iets meer veiligheid in te bouwen voor randsomware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Top. Denk dat ik voor ds116 ga. Al vraag ik me af of een DS115j niet ook al genoeg is. Ga er verder niets anders mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:49

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Vraagje waarop ik het antwoord niet heb kunnen vinden. Ik heb een DS414 met 4 schijven in RAID 5. Ik wil andere schijven testen. Concreet wil ik het volgende doen:

1. NAS uitschakelen
2. De vier huidige schijven eruit halen
3. Twee nieuwe schijven erin doen
4. NAS inschakelen
5. Indien nodig DSM opnieuw installeren
6. Testjes draaien met de twee nieuwe schijven
7. NAS uitschakelen
8. Twee nieuwe schijven eruit halen
9. Vier oude schijven weer terugplaatsen
10. NAS inschakelen

Is dan alles weer zoals het was voor stap 1? Dus met werkende webserver, mailserver, cloud sync, etc? Of moet ik dan van alles weer opnieuw gaan installeren en configureren? Iemand hier ervaring mee?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 20:40
Ik zou graag wat advies of ideeën hebben over onderstaande:

Op kantoor (5 mensen) hebben we een DS216play.
Nu moeten we Apple finder regelmatig force quiten en herstarten als we de NAS willen benaderen.
Ook merken we dat het voor zakelijk gebruik niet echt snel werkt (we kunnen alleen via wifi connecten).
Ons idee is nu om weer terug te gaan naar de situatie voor de NAS, dwz dat we weer met Stack van Transip gaan werken.
Zo hebben we onze bestanden altijd lokaal (lekker snel) en in de cloud.
En hoeven we ook niet meer apart in te loggen naar de NAS, als we niet op kantoor zijn.
Bedoeling is wel om de bestanden uit de Stack automatisch te laten syncen naar de NAS, puur als backup.

Is dit een logische gedachte, of zie ik iets over het hoofd?
Of is er een betere workflow mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
kesj schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:25:
Ik zou graag wat advies of ideeën hebben over onderstaande:

Op kantoor (5 mensen) hebben we een DS216play.
Nu moeten we Apple finder regelmatig force quiten en herstarten als we de NAS willen benaderen.
Ook merken we dat het voor zakelijk gebruik niet echt snel werkt (we kunnen alleen via wifi connecten).
Ons idee is nu om weer terug te gaan naar de situatie voor de NAS, dwz dat we weer met Stack van Transip gaan werken.
Zo hebben we onze bestanden altijd lokaal (lekker snel) en in de cloud.
En hoeven we ook niet meer apart in te loggen naar de NAS, als we niet op kantoor zijn.
Bedoeling is wel om de bestanden uit de Stack automatisch te laten syncen naar de NAS, puur als backup.

Is dit een logische gedachte, of zie ik iets over het hoofd?
Of is er een betere workflow mogelijk?
Ik denk dat CloudStation een beter alternatief is, dat doet nagenoeg hetzelfde als Stack alleen je data staat in je eigen pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
stormfly schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:50:
[...]

Ik denk dat CloudStation een beter alternatief is, dat doet nagenoeg hetzelfde als Stack alleen je data staat in je eigen pand.
Dank voor de reactie.

Ik ken niet alle addons, maar ging er eigenlijk al vanuit dat er zoiets zou zijn.
Was alleen bang dat het niet lekker of snel genoeg zou werken met meerdere gebruikers.
Of valt dat mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Het is loeisnel, maar met een ferarri kan je ook niet snel op een zandweg. Dus als jij een goed 5Ghz WiFi hebt krijg je er zo lees en schrijven met 300Mbit uit (getest bedraad is 600 op mijn 916+) Met een Docker van NextCloud haalde ik maar 180-40 bedraad.

Maar het is net als Stack, dus alles is op de achtergrond bezig je opent alles lokaal. Je gebruikers ervaring is dus top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
stormfly schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:57:
Het is loeisnel, maar met een ferarri kan je ook niet snel op een zandweg. Dus als jij een goed 5Ghz WiFi hebt krijg je er zo lees en schrijven met 300Mbit uit (getest bedraad is 600 op mijn 916+) Met een Docker van NextCloud haalde ik maar 180-40 bedraad.

Maar het is net als Stack, dus alles is op de achtergrond bezig je opent alles lokaal. Je gebruikers ervaring is dus top.
Dank!

Ik ga even uitzoeken hoe ik alles kan instellen.
Werkt het syncen ook van buiten ons netwerk?

En dan nog instellen dat de NAS alle bestanden ook naar onze Stack stuurt.

[ Voor 3% gewijzigd door kesj op 09-08-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
kesj schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:00:
[...]

Dank!

Ik ga even uitzoeken hoe ik alles kan instellen.
Werkt het syncen ook van buiten ons netwerk?

En dan nog instellen dat de NAS alle bestanden ook naar onze Stack stuurt.
Als jij het instelt op je router werkt het buiten je netwerk ;-)

Of je het kunt koppelen aan Stack dat weet ik niet, nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
stormfly schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:03:
[...]

Als jij het instelt op je router werkt het buiten je netwerk ;-)
Ja, de NAS is nu ook bereikbaar van buitenaf.

Ik kan dus in de Cloud Station app op onze computers instellen dat hij of via wifi (direct) of via internet verbindt?
Want via internet is wel echt traag, dat zou onhandig zijn als we gewoon op kantoor zijn.

EDIT:
Of moet ik gewoon laten connecten met ons Quick ID, en kiest de app dan of het via direct via het netwerk of via internet gaat?

[ Voor 56% gewijzigd door kesj op 09-08-2017 15:50 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 185 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).