[Synology] Vraag en antwoord - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 169 ... 186 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
sweetdude schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:09:
[...]

Als je één nieuwe 2 bay koopt met voldoende capaciteit. Kun je toch de data kopieren van de 213 naar de nieuwere en daarna de data van de 216 naar de nieuwe. Dan kunnen beide oudjes met pensioen.
1 systeem, minder stroom verbruik en aangezien het toch al een offsite back-up was...
Maar goed wat is dan een handig begin? Aangezien ik nu 4 schijven heb.

Volgens mij 2x 1TB (DS213 backup) en 2x 2TB (DS216j).

Stel ik koop een nieuwe 2 Bay moet die de nieuwe backup target worden. Is het dan handig om met 1 schijf van de backup te beginnen, waarna ik er een geformatteerde 2TB bij doe, en als dit eenmaal draait de eerste 1TB weer wisselen voor de tweede 2TB? Dan heb ik de backup in RAID staan en kan ik de bestanden overzetten die oorspronkelijk op de 2TB stonden

Het voordeel van een 4 Bay vind ik dan wel dat ik alle schijven kan behouden en dit proces volgens mij makkelijker wordt.

Wel wat hoger stroomverbruik maar goed dat is niet zo erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:59
Ragnar9999 schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:13:
[...]

Mapping maken en dan treesize gebruiken?
drivemap en dan Total Commander

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
brambello schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:02:
[...]

Maar goed wat is dan een handig begin? Aangezien ik nu 4 schijven heb.

Volgens mij 2x 1TB (DS213 backup) en 2x 2TB (DS216j).

Stel ik koop een nieuwe 2 Bay moet die de nieuwe backup target worden. Is het dan handig om met 1 schijf van de backup te beginnen, waarna ik er een geformatteerde 2TB bij doe, en als dit eenmaal draait de eerste 1TB weer wisselen voor de tweede 2TB? Dan heb ik de backup in RAID staan en kan ik de bestanden overzetten die oorspronkelijk op de 2TB stonden

Het voordeel van een 4 Bay vind ik dan wel dat ik alle schijven kan behouden en dit proces volgens mij makkelijker wordt.

Wel wat hoger stroomverbruik maar goed dat is niet zo erg.
Je kunt een 4bay kopen en die voorzien van 2 nieuwe HDU's van 6 of 8TB in SHR1. Die kun je dan later altijd uitbreiden. Dan kopieer je alle bestanden over op de nieuwe NAS en gebruik je de jongste als backup of je koopt een externe SSD waar je een kopie op wegschrijft. Die kleine schijven gaan waarschijnlijk ook al weer een paar jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:24
Ragnar9999 schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:13:
[...]

Mapping maken en dan treesize gebruiken?
Dat was een alternatief. Ik hoopte op iets wat op de synology zelf kon draaien zodat ik niet constant verbonden hoef te zijn. NAS staat remote en het gaat totaal om 70 TB die gescand moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:24
Met ssh inloggen en dan via iets als https://askubuntu.com/que...nsion-in-a-directory-tree

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Mk23 schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:50:
[...]

Je kunt een 4bay kopen en die voorzien van 2 nieuwe HDU's van 6 of 8TB in SHR1. Die kun je dan later altijd uitbreiden. Dan kopieer je alle bestanden over op de nieuwe NAS en gebruik je de jongste als backup of je koopt een externe SSD waar je een kopie op wegschrijft. Die kleine schijven gaan waarschijnlijk ook al weer een paar jaar mee.
Dank. Het apparaat dat ik thuis gebruik is een DS418Play. De DS213 is hier de backup target van (evenals van de DS216j).

Ik zit ook wel te denken, hoe lang gaat een DS418Play ' nog mee' (technisch, maar ook qua capaciteiten en updates)? die is ook niet de jongste meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Ik heb een DS918 met 2 2.5Gb USB adapters (Club 3D CAC 1420). 1 aan de voorkant, 1 aan de achterkant.

Met de software van BB-QQ v2.17.1-1 heb ik na een opstart slechts 1 adapter werkend. Als ik de service stop en start, dan komt wel de 2e adapter erbij.
Ik heb de Hot Plug functie al aangezet, maar zonder resultaat.

Iemand een idee hoe ik meteen 2 USB adapters actief kan krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
brambello schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:17:
[...]

Dank. Het apparaat dat ik thuis gebruik is een DS418Play. De DS213 is hier de backup target van (evenals van de DS216j).

Ik zit ook wel te denken, hoe lang gaat een DS418Play ' nog mee' (technisch, maar ook qua capaciteiten en updates)? die is ook niet de jongste meer.
Synology lijkt zijn apparaten toch zeker 10 jaar te voorzien van updates en nieuwe features. Ook na die 10 jaar zou het apparaat gewoon moeten blijven werken.
Technisch zit de beperking voornamelijk in de snelheid, de 213 was al bij het benaderen merkbaar langzamer dan de 216, maar de 213 gebruikte ik alleen voor back-ups en administratie en foto's en dat ging. In de NAS zelf zitten weinig onderdelen die slijten, misschien de fan maar dan heb je het wel gehad.

Uiteindelijk heb ik onlangs als nieuwe NAS een "renewed" DS1817+ genomen. Ik had voornamelijk veel ruimte nodig en hoefde niet perse de nieuwste hardware. Mijn oude 213 en 216+II heb ik van de hand gedaan en gebruik ik nu alleeen mijn MSOnedrive account voor de offsite backups. Daarnaast een USB drive aan de NAS.
Als ik mijn films kwijt zou raken ben ik een paar weken bezig om alles opnieuw te verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb een Synology DS218+ waar is soms iets raars mee heb.

ik heb een probleem met mijn NAS. Webassistant vind hem niet, en ook de Synology assistant vind hem niet. Ik heb hem al jaren een vast IP adres gegeven, maar kan hem nu niet benaderen, terwijl wel gewoon alle lampjes branden. Een herstart van de NAS heeft geen effect..

WIe heeft er een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:11

Coach4All

I'm a Coach 4 All

BThomas schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:00:

ik heb een probleem met mijn NAS. Webassistant vind hem niet, en ook de Synology assistant vind hem niet. Ik heb hem al jaren een vast IP adres gegeven, maar kan hem nu niet benaderen, terwijl wel gewoon alle lampjes branden. Een herstart van de NAS heeft geen effect..

Een apparaat in je netwerk wat hetzelfde IP adres heeft?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68

Is het nou soms of permanent? Dat kan nogal verschil maken in oplossingen.
Je beschrijft niet hoe je infrastructuur eruit ziet, dus dat helpt niet echt.
Wat heb je zelf al getest en gedaan?

Ik zou beginnen met;
- Netwerkkabel vervangen, branden er bij de netwerkpoort op je NAS ook lampjes?
- Andere poort op de switch / router / modem gebruiken
- Met een pc/laptop direct aan de NAS met UTP. PC even een vast IP adres geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 14:26

Kun je hem pingen?
Zijn het alleen de webassistent en synology assistant die hem niet zien?
Werken de webinterface en smb wel?

Sinds wanneer is dit?
Is er toen ergens iets gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Niet online
Coach4All schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:08:
[...]

Een apparaat in je netwerk wat hetzelfde IP adres heeft?
Dit lijkt me sterk. Er is niets veranderd in mijn netwerk. Al jaren hetzelfde.
reinier68 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:12:
[...]

Is het nou soms of permanent? Dat kan nogal verschil maken in oplossingen.
Je beschrijft niet hoe je infrastructuur eruit ziet, dus dat helpt niet echt.
Wat heb je zelf al getest en gedaan?

Ik zou beginnen met;
- Netwerkkabel vervangen, branden er bij de netwerkpoort op je NAS ook lampjes?
- Andere poort op de switch / router / modem gebruiken
- Met een pc/laptop direct aan de NAS met UTP. PC even een vast IP adres geven!
- kabel tussen switch en NAS werkt (lampjes knipperen)
- andere poort ga ik proberen
- dit is een laatste optie (alles opgeborgen/weggewerkt)
jeroen79 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:53:
[...]

Kun je hem pingen?
Zijn het alleen de webassistent en synology assistant die hem niet zien?
Werken de webinterface en smb wel?

Sinds wanneer is dit?
Is er toen ergens iets gewijzigd?
Pingen gaat ook niet. Niks gewijzigd. Dat is juist het rare...

Via geen enkele manier te benaderen... (Ping, SMB, webinterfase, assistant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Niet online
BThomas schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:16:
[...]

[...]

[...]

Pingen gaat ook niet. Niks gewijzigd. Dat is juist het rare...

Via geen enkele manier te benaderen... (Ping, SMB, webinterfase, assistant).
Probleem gevonden. Een poort op de switch (naar het modem) was er mee gestopt. Inprikken op een andere poort bracht het gewenste effect.

==> nu de vraag waarom die er mee gestopt is :X

[ Voor 3% gewijzigd door BThomas op 01-05-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Laatst online: 22:24
Misschien met een app je netwerk scannen op welk apparaat op wel ipnr zit. Bijv app WiFiman. Om uit te sluiten dat hij toch een ander adres heeft gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 14:26
BThomas schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:16:
Dat is het 'het heeft altijd gewerkt' argument.
Wat als bijvoorbeeld een update iets heeft stuk gemaakt?
De laptop direct op het NAS zetten is wel een snelle manier om testen of het aan het NAS of aan het netwerk ligt.
Hoe loopt de bekabeling?
In plaats van dat je de kabel uit het NAS haalt en er een andere tussen laptop en het NAS zet kun je ook op de switch de kabel die naar het NAS gaat loshalen en in je laptop doen.
Dan heb je er in ieder gavel geen switches of routers tussen zitten, maar zou het nog wel een probleem met bekabeling kunnen zijn.
Pingen gaat ook niet. Niks gewijzigd. Dat is juist het rare...Via geen enkele manier te benaderen... (Ping, SMB, webinterfase, assistant).
Hoe ziet je netwerk eruit?
Hoe loopt een traceroute?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Mk23 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:22:
[...]

Synology lijkt zijn apparaten toch zeker 10 jaar te voorzien van updates en nieuwe features. Ook na die 10 jaar zou het apparaat gewoon moeten blijven werken.
Technisch zit de beperking voornamelijk in de snelheid, de 213 was al bij het benaderen merkbaar langzamer dan de 216, maar de 213 gebruikte ik alleen voor back-ups en administratie en foto's en dat ging. In de NAS zelf zitten weinig onderdelen die slijten, misschien de fan maar dan heb je het wel gehad.

Uiteindelijk heb ik onlangs als nieuwe NAS een "renewed" DS1817+ genomen. Ik had voornamelijk veel ruimte nodig en hoefde niet perse de nieuwste hardware. Mijn oude 213 en 216+II heb ik van de hand gedaan en gebruik ik nu alleeen mijn MSOnedrive account voor de offsite backups. Daarnaast een USB drive aan de NAS.
Als ik mijn films kwijt zou raken ben ik een paar weken bezig om alles opnieuw te verzamelen.
Zo ongeveer tijdens mijn posts hier kreeg ik berichten dat één schijf van de DS213 aan het falen was. Dus toen maar in actie gekomen en een nieuwe NAS gekocht om de DS213 en DS216j te vervangen.

Het is een DS224+ geworden met 2x 4TB.

Ik probeerde de .hbk files van de DS213 te kopieren maar dat ging tergend langzaam. Ik heb maar gewoon nieuwe backup taken gemaakt van de DS418Play naar de DS224+ die ik momenteel in het lokale netwerk aan het uitvoeren ben.

Het gaat om ongeveer 1TB aan .hbk files en ik kon geen goede (snelle) manier vinden om deze van de DS213 naar de DS224+ te kopieren, of zie ik een goede manier over het hoofd?

Helaas gaat, nu met het maken van de nieuwe backups, de data nu door een 100Mbps ethernet Switch. Zou een 1Gpbs switch sneller zijn, of is dat niet de bottleneck?

[ Voor 4% gewijzigd door brambello op 05-05-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uiteraard is dat een bottleneck.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:49
brambello schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:58:
[...]
Helaas gaat, nu met het maken van de nieuwe backups, de data nu door een 100Mbps ethernet Switch. Zou een 1Gpbs switch sneller zijn, of is dat niet de bottleneck?
Dat lijkt me zeker een bottleneck. Even winkelen bij de lokale Action? Voor het geld hoef je het niet te laten.
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

[ Voor 4% gewijzigd door gerritjan op 05-05-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Ben(V) schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:50:
Uiteraard is dat een bottleneck.
Haha ik bestel wel even een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Maar buiten de switch om, waarom kiezen mensen voor het kopiëren van de .hbk bij het overgaan op een nieuwe Hyper Backup Vault?

In plaats van 'gewoon' nieuwe backups maken? Eerste keer relinken schijnt ook net zolang te duren als een nieuwe backup. En dat kopiëren van .hbk files is ook een gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
gerritjan schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:52:
[...]

Dat lijkt me zeker een bottleneck. Even winkelen bij de lokale Action? Voor het geld hoef je het niet te laten.
Ik zal wel even in de Action kijken, maar meestal hebben ze hetgeen ik zoek niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:42

yay

gerritjan schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:52:
[...]

€9,99?! Top prijs. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Laatst online: 21:49
yay schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:53:
[...]
€9,99?! Top prijs. _/-\o_
ik zie nu pas dat er zelfs reviews van zijn:
uitvoering: TP-Link LS1005G
_/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door gerritjan op 05-05-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25
Ik heb in mijn 923+ 3 harde schijven voor alle data en 1 sata SSD voor docker containers en VM's.
Maar eigenlijk wil ik natuurlijk de M.2 aansluitingen gebruiken en liefst 2 x M.2 erin (voor redunatie).
Ik heb wel een script gevonden om niet ondersteunende M.2 SSD's als volume in te stellen.
Ben daar alleen een beetje huiverig voor, het werkt niet meer na een update en dat soort risico's.
Maar om nou 2 Synology SNV3410 400GB voor veel te veel geld te kopen is ook wel zonde.

Wie heeft er ervaring met dat script ? Of toch maar even slikken en in de buidel tasten.

edit : vergeten om het script toe te voegen : https://github.com/007revad/Synology_HDD_db

[ Voor 7% gewijzigd door ComTech op 05-05-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Heeft iemand ervaring met Tailscale op Synology?
Ik heb het geinstalleerd op 2 Synos op verschillende locaties. Ook op mijn telefoon en een tablet.

Ik kan nu prima de DSM's benaderen vanaf de telefoon en de tablet.

Maar wat ik ook zou willen is een remote folder van de ene syno mounten in de filemanager van de andere.

En dat lukt dus niet. Ik heb het ip adress van de remote server gebruikt.
Ik heb in de firewall van de remote server de local server alle rechten gegeven.

Maar bij het mounten gaat he mis. Ik krijg als melding:
Failed to connect tot remote folder. Pleas make sure remote server is accesible via CIFS protocol

Heeft iemand enig idee wat ik niet goed doe?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:50
Ortep schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:22:
Heeft iemand ervaring met Tailscale op Synology?
Ik heb het geinstalleerd op 2 Synos op verschillende locaties. Ook op mijn telefoon en een tablet.

Ik kan nu prima de DSM's benaderen vanaf de telefoon en de tablet.

Maar wat ik ook zou willen is een remote folder van de ene syno mounten in de filemanager van de andere.

En dat lukt dus niet. Ik heb het ip adress van de remote server gebruikt.
Ik heb in de firewall van de remote server de local server alle rechten gegeven.

Maar bij het mounten gaat he mis. Ik krijg als melding:
Failed to connect tot remote folder. Pleas make sure remote server is accesible via CIFS protocol

Heeft iemand enig idee wat ik niet goed doe?
Ik gebruik dit niet maar na een zoekterm op Google kwam ik dit tegen.
Is wel wat ouder maar misschien werkt het.
https://community.synology.com/enu/forum/1/post/134536

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@mike123

Bedankt voor het meedenken. Wat daar staat klopt helemaal. Helaas werkt dat alleen als ik op mijn lokale netwerk zit. Dat doe ik ook regelmtig. Ik heb 5 synos in beheer. aarvan er 2 hier lokaal staan

Via het Tailscal netwerk gaat het niet.

Edit:

Ik heb het gevonden. Het is een beveiliging die de Synology heeft. Ze blokkeren standaad de VPN die Tailscale is. Je moet bij iedere start zorgen dat er voldoende rechten zijn.

https://tailscale.com/kb/...logy-outbound-connections

[ Voor 35% gewijzigd door Ortep op 06-05-2024 11:02 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 18:53
Ik zou 2 folders willen laten gebruiken door 2 externe gebruikers. (zij hebben beide ook een synology) Reden is dat we allemaal toegang willen hebben om in die map kleine "verslagen" op te slaan in word of openoffice formaat.

In de andere map komt een backup van gebruiker A zijn backupmedia.

Wat is de beste oplossing hiervoor? Ik zie mogelijkheden met quickconnect of ouderwets FTP. Iemand de juiste richting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:42

yay

ComTech schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:02:
Ik heb in mijn 923+ 3 harde schijven voor alle data en 1 sata SSD voor docker containers en VM's.
Maar eigenlijk wil ik natuurlijk de M.2 aansluitingen gebruiken en liefst 2 x M.2 erin (voor redunatie).
Ik heb wel een script gevonden om niet ondersteunende M.2 SSD's als volume in te stellen.
Ben daar alleen een beetje huiverig voor, het werkt niet meer na een update en dat soort risico's.
Maar om nou 2 Synology SNV3410 400GB voor veel te veel geld te kopen is ook wel zonde.

Wie heeft er ervaring met dat script ? Of toch maar even slikken en in de buidel tasten.

edit : vergeten om het script toe te voegen : https://github.com/007revad/Synology_HDD_db
Ik gebruik het op mijn DS723+. Onlangs heb ik Synology DSM 7.2.1 build 69057 Update 5 mogen installeren, dat ging zonder problemen maar het was ook een minor update.

Ik gebruik het script voor extra werkgeheugen en een SSD als storage. Beiden werken goed voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Laatst online: 20:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik ben mijn DS918+ achter een externe reverse proxy aan het configureren. Extern als in: niet op de DS zelf, maar een eigen 'server' (Traefik). Dat lijkt allemaal redelijk goed te werken, alleen hebben de Android apps problemen met de configuratie, althans, de DS File app.
Ik heb de Files applicatie op DSM een eigen poort gegeven. Op de reverse proxy (RP) heb ik een regel ingevoerd:
code:
1
https://files.domein.nl:443 => http://ds918_ip:7000 (non-tls, dit wordt door de RP gedaan).

Als ik in een browser naar https://files.domein.nl ga dan krijg ik netjes een login en kan ik mijn bestanden benaderen. Ik krijg dan géén TLS fouten/Insecure site melding. Let wel, dit kan ik alleen binnen mijn LAN. Ik heb files.domein.nl niet naar buiten toe opengezet.

Als ik echter de DS Files app gebruik en die verwijs naar files.de-baay.nl:443 dan lukt het wel om in te loggen, maar zodra ik een bestand aantik om te openen (het gaat dan overigens blijkbaar specifiek om film bestanden), dán krijg ik een Insecure site melding van de app. Als ik dan het certificate bekijk, zie ik netjes het wildcard certificaat dat op mijn RP geconfigureerd is. Ik kan er dan voor kiezen om het ceritficaat 24 uur of permanent te accepteren, maar zelfs als ik het certificaat permanent accepteer, dan nog krijg ik bij het openen van een volgend film bestand een 'insecure site' melding.
Mis ik nog niets, of is de DS Files app gewoon niet te gebruiken in combinatie met een reverse proxy voor het zonder meer openen van film bestanden?
Als ik namelijk in de browser de site bekijk en ik probeer een bestand te open, dan start er gewoon een download en wordt het bestand geopend en de browser geeft aan dat de verbinding beveiligd is met het certificaat van de RP.
Ik begrijp dat het gebruik van de DS Files app net wat anders zal zijn onder de motorkap, maar ik vroeg me af of deze vertificaat meldingen te verhelpen zijn. Zoals ik hierboven al een beetje heb laten doorschemeren ben ik er door testen achter gekomen dat het vooral gaat om film bestanden die niet zonder een melding geopend kunnen worden. Ze openen dus wel, maar niet zonder een 'insecure site' melding. Andere types bestanden zoals afbeeldingen, documenten en muziek bestanden worden zonder probleem in de app geopend met de eventueel daarbij nodige viewer. Zelfs bestanden waarvoor géén viewer beschikbaar is binnen de DS Files app stuiteren de call netjes door naar de daarvoor bestemde app (een pdf bestand wordt in de MS Office app geopend omdat dit op mij telefoon de daarvoor bestemde app is).

Iemand die dit ook al is opgevallen, of wellicht zelfs heeft kunnen verhelpen? :)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb recent de schijven in mijn DS216j geüpgraded van 2x4TB naar 2x6TB. Daarbij heb ik niet geled op de compatibiliteitslijst, maar gewoon de voordeligste WD Red schijven in de Pricewatch opgezocht zoals ik altijd heb gedaan. I know, I know.

Bij installeren van de schijven kreeg ik keurig de melding dat deze schijven mogelijk niet ondersteund worden, maar hoe erg kon het zijn dacht ik zo.

Sindsdien is de web interface extréém traag. Als hij in pauzestand zit en ik voor het eerst weer inlog heeft hij zeker 1 tot 2 minuten(!) nodig om de pagina te laden. Hetzelfde geldt overigens voor browsen door de Synology Drive en Photos app op de telefoon. Als hij er eenmaal helemaal is gaat het wel, maar nog steeds niet zoals voorheen.

Voordat ik wéér €400 stuk sla op twee WD Red schijven met een nét iets ander typenummer: kan er nog iets anders zijn wat deze extreme traagheid veroorzaakt en wat ik over het hoofd zie?

Snappy is de DS216j nooit geweest, maar enkele seconden laden ipv minuten is toch wel het gewenste resultaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Tralapo op 08-05-2024 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:45
?goedkope smr schijven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muji
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik heb iets vreemds met een Synology DS224+ in combinatie met Wordpress.
Wordpress geïnstalleerd. Intern/local werkt alles als een zonnetje.

Van buitenaf:
http:// en https://www.domein.nl werkt ook allemaal prima en rap zat.
Zodra je surft naar https://www.domein.nl/wordpress/ laadt de boel zo enorm traag.

En als je zelfs door wil naar bijv. https://www.domein.nl/wordpress/sample-page.php dan kun je ook
een eeuwigheid wachten.

Iemand tips waar naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Goedkoop vind ik zeker niet. Het gaat om deze schijf en zoveel scheelt dat nou ook weer niet met deze die wel op de lijst staat.

Heel diep in de specs zie ik inderdaad iets over SMR staan bij die eerste. Is dat wat het probleem veroorzaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Muji schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:36:
Ik heb iets vreemds met een Synology DS224+ in combinatie met Wordpress.
Wordpress geïnstalleerd. Intern/local werkt alles als een zonnetje.

Van buitenaf:
http:// en https://www.domein.nl werkt ook allemaal prima en rap zat.
Zodra je surft naar https://www.domein.nl/wordpress/ laadt de boel zo enorm traag.

En als je zelfs door wil naar bijv. https://www.domein.nl/wordpress/sample-page.php dan kun je ook
een eeuwigheid wachten.

Iemand tips waar naar te kijken?
Hoe test je het "van buitenaf", daadwerkelijk van buiten je netwerk, of van binnen je netwerk maar via je publieke dns/ip adres? Indien dat laatste: wellicht dat je router wat moeite heeft met dergelijk "hairpin" verkeer en wordpress via javascript een boel requests doet die allemaal wat vertraging oplopen? Misschien eens je developer console in je browser open zetten, zodat je kan zien welke requests langzaam zijn.

Betwijfel dat het specifiek iets van synology zal zijn overigens, verklaring zal eerder op netwerkniveau liggen verwacht ik.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Tralapo schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:45:
[...]

Goedkoop vind ik zeker niet. Het gaat om deze schijf en zoveel scheelt dat nou ook weer niet met deze die wel op de lijst staat.

Heel diep in de specs zie ik inderdaad iets over SMR staan bij die eerste. Is dat wat het probleem veroorzaakt?
Kan inderdaad. Beter altijd CMR kiezen.
Wikipedia: Shingled magnetic recording.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muji
Orion84 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:49:
[...]

Hoe test je het "van buitenaf", daadwerkelijk van buiten je netwerk, of van binnen je netwerk maar via je publieke dns/ip adres? Indien dat laatste: wellicht dat je router wat moeite heeft met dergelijk "hairpin" verkeer en wordpress via javascript een boel requests doet die allemaal wat vertraging oplopen? Misschien eens je developer console in je browser open zetten, zodat je kan zien welke requests langzaam zijn.

Betwijfel dat het specifiek iets van synology zal zijn overigens, verklaring zal eerder op netwerkniveau liggen verwacht ik.
Echt van buiten (telefoon, andere werkplekken, diverse browsers).
Ik verwacht ook iets op certificate/netwerkniveau, maar wel "vreemd" dat de hoofdsite Apache geserveerd dingetje gewoon rap is en Wordpress package zo traag, dat ik dacht dat er mogelijk iets met WP aan de hand is. Alles is out of the box en zoals gezegd lokaal/intern gewoon de snelheid die je verwacht.
Dan waarom from outside dan de website snel en WP traag .... :?

zal die devconsole eens ondersnuffelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wellicht omdat die apache website gewoon simpele statische pagina's zijn, terwijl wordpress veel dynamischer gegenereerd wordt, deels door php code op de nas, deels in de vorm van javascript dat allerlei elementen opvraagt en inlaadt? Waardoor elke vertraging die er is veel merkbaarder wordt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muji
Muji schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:03:
[...]

Echt van buiten (telefoon, andere werkplekken, diverse browsers).
Ik verwacht ook iets op certificate/netwerkniveau, maar wel "vreemd" dat de hoofdsite Apache geserveerd dingetje gewoon rap is en Wordpress package zo traag, dat ik dacht dat er mogelijk iets met WP aan de hand is. Alles is out of the box en zoals gezegd lokaal/intern gewoon de snelheid die je verwacht.
Dan waarom from outside dan de website snel en WP traag .... :?

zal die devconsole eens ondersnuffelen...
Ah, ik kan verder onderzoeken. Combinatie van 2 dingetjes zo lijkt het.

Bij https een ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR error, dus certificates onderzoeken en bij http
"Access to script at 'http://domain/wordpress/wp-includes/js/xxxxx' from origin 'http://domain' has been blocked by CORS policy: The request client is not a secure context and the resource is in more-private address space `private`."

Dank voor je hint @Orion84

[ Voor 3% gewijzigd door Muji op 08-05-2024 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Succes met verder troubleshooten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Geen vraag maar een mededeling;
Ik heb net een DS224+ binnen gekregen om mijn DS920+ XPenology variant te vervangen.
Het geheugen heb ik uit de XPenology bak gehaald en heb ik in de NAS bijgeprikt naar 10GB met de volgende module: uitvoering: Samsung M471A1K43DB1-CWE
Deze module werkt ook: SK Hynix 4GB HMA851S6CJR6N-VK

Zag dat in de reviews nogal wat vraag en probeersels waren met extra geheugen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

pietje63

RTFM

Orion84 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:15:
Wellicht omdat die apache website gewoon simpele statische pagina's zijn, terwijl wordpress veel dynamischer gegenereerd wordt, deels door php code op de nas, deels in de vorm van javascript dat allerlei elementen opvraagt en inlaadt? Waardoor elke vertraging die er is veel merkbaarder wordt?
Dan zou het intern toch ook langzaam moeten zijn? Klinkt daarom meer als een soort overload qua requests door een loop welke enkel ontstaat van buitenaf.

Wellicht een script dat een resource aanroept waarbij de verwijzing niet klopt (en daardoor een andere resource overbelast). Zoiets zou idd uit de dev console moeten blijken (requests met foutmelding).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

pietje63 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:53:
[...]

Dan zou het intern toch ook langzaam moeten zijn? Klinkt daarom meer als een soort overload qua requests door een loop welke enkel ontstaat van buitenaf.
Als je extern een veel hogere ping hebt dan intern ga je dat op een pagina die talloze requests doet om de pagina op te bouwen veel meer merken dan op een simpele statische html pagina.
Wellicht een script dat een resource aanroept waarbij de verwijzing niet klopt (en daardoor een andere resource overbelast). Zoiets zou idd uit de dev console moeten blijken (requests met foutmelding).
Er blijken inderdaad dingen stuk te zijn ja: Muji in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Tralapo schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:45:
[...]

Jouw disken zijn SMR, en dat is niet heel handig in een NAS. beter om CMR te kiezen.

Maar hoe recent is je vervanging gedaan? En op welke manier?
Misschien staat je array nog te rebuilden, of loopt er een data scrubbing. Dat icm een niet heel snelle 216j... al zijn minuten wel heel extreem moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
reinier68 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:51:
[...]

Jouw disken zijn SMR, en dat is niet heel handig in een NAS. beter om CMR te kiezen.

Maar hoe recent is je vervanging gedaan? En op welke manier?
Misschien staat je array nog te rebuilden, of loopt er een data scrubbing. Dat icm een niet heel snelle 216j... al zijn minuten wel heel extreem moet ik zeggen.
Ben ik inderdaad achter. Had nog nooit van dat hele SMR/CMR verhaal gehoord en een erg prominente plek in de spec-lijsten krijgt het ook niet.

De swap is inmiddels denk ik al een kleine 2 maanden terug, dus dat zal het issue verder niet zijn. Zie ook geen gekke processen lopen verder. De 216j was inderdaad nooit snel, maar minuten is echt niet overdreven in dit geval 8)7

Hoe dan ook, nieuwe disks besteld. Sinds de aanschaf van de 216j iets van 3x de disk geüpgraded en nooit echt acht geslagen op die lijst eigenlijk. Geluk gehad blijkbaar, tot nu. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
Tralapo schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:10:
[...]

Had nog nooit van dat hele SMR/CMR verhaal gehoord en een erg prominente plek in de spec-lijsten krijgt het ook niet.
In de Tweakers lijst is het : "geschikt voor NAS". Maar ook dan nog is het goed om het te checken.
CMR en PMR is hetzelfde, en dat is wat je in een NAS moet steken.

Synology heeft ook een uitleg: https://kb.synology.com/e.../PMR_SMR_hard_disk_drives

Alleen de WD Pro serie is CMR: https://products.wdc.com/...-brief-wd-red-pro-hdd.pdf
De gewone RED is allemaal SMR. https://products.wdc.com/...Sheet/ENG/2579-810238.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Grappig. M'n 2TB en 4TB schijven hiervoor zijn altijd standaard Red schijven geweest zonder issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

ElCondor schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:48:
Ik ben mijn DS918+ achter een externe reverse proxy aan het configureren. Extern als in: niet op de DS zelf, maar een eigen 'server' (Traefik). Dat lijkt allemaal redelijk goed te werken, alleen hebben de Android apps problemen met de configuratie, althans, de DS File app.
Ik heb de Files applicatie op DSM een eigen poort gegeven. Op de reverse proxy (RP) heb ik een regel ingevoerd:
code:
1
https://files.domein.nl:443 => http://ds918_ip:7000 (non-tls, dit wordt door de RP gedaan).

Als ik in een browser naar https://files.domein.nl ga dan krijg ik netjes een login en kan ik mijn bestanden benaderen. Ik krijg dan géén TLS fouten/Insecure site melding. Let wel, dit kan ik alleen binnen mijn LAN. Ik heb files.domein.nl niet naar buiten toe opengezet.

Als ik echter de DS Files app gebruik en die verwijs naar files.de-baay.nl:443 dan lukt het wel om in te loggen, maar zodra ik een bestand aantik om te openen (het gaat dan overigens blijkbaar specifiek om film bestanden), dán krijg ik een Insecure site melding van de app. Als ik dan het certificate bekijk, zie ik netjes het wildcard certificaat dat op mijn RP geconfigureerd is. Ik kan er dan voor kiezen om het ceritficaat 24 uur of permanent te accepteren, maar zelfs als ik het certificaat permanent accepteer, dan nog krijg ik bij het openen van een volgend film bestand een 'insecure site' melding.
Mis ik nog niets, of is de DS Files app gewoon niet te gebruiken in combinatie met een reverse proxy voor het zonder meer openen van film bestanden?
Als ik namelijk in de browser de site bekijk en ik probeer een bestand te open, dan start er gewoon een download en wordt het bestand geopend en de browser geeft aan dat de verbinding beveiligd is met het certificaat van de RP.
Ik begrijp dat het gebruik van de DS Files app net wat anders zal zijn onder de motorkap, maar ik vroeg me af of deze vertificaat meldingen te verhelpen zijn. Zoals ik hierboven al een beetje heb laten doorschemeren ben ik er door testen achter gekomen dat het vooral gaat om film bestanden die niet zonder een melding geopend kunnen worden. Ze openen dus wel, maar niet zonder een 'insecure site' melding. Andere types bestanden zoals afbeeldingen, documenten en muziek bestanden worden zonder probleem in de app geopend met de eventueel daarbij nodige viewer. Zelfs bestanden waarvoor géén viewer beschikbaar is binnen de DS Files app stuiteren de call netjes door naar de daarvoor bestemde app (een pdf bestand wordt in de MS Office app geopend omdat dit op mij telefoon de daarvoor bestemde app is).

Iemand die dit ook al is opgevallen, of wellicht zelfs heeft kunnen verhelpen? :)
Niemand hier een idee over? ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tralapo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:11:
[...]

Grappig. M'n 2TB en 4TB schijven hiervoor zijn altijd standaard Red schijven geweest zonder issues.
Dat zullen oude WD Red schijven zijn geweest van voordat ze SMR uitvonden.
En nog even een aanvulling niet alleen de WD Red Pro maar ook de WD Red Plus zijn gewone CMR disken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
ElCondor schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:15:
[...]

Niemand hier een idee over? ;(
Gebruikt de DS File (bestaat dat nog?) app niet onderwater poort 5001 om te communiceren? Misschien zit daar iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Tralapo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:06:
[...]

Gebruikt de DS File (bestaat dat nog?) app niet onderwater poort 5001 om te communiceren? Misschien zit daar iets?
Ja, die bestaat zeker nog. Volgens mij ook nog gewoon ondersteund, al proberen ze wel Drive vooral te promoten. Maar de usecase voor Drive en FileStation zijn wel echt anders.
Ik gebruik DS File dan ook gewoon om bestanden die niet in mijn Home folder staan op de DS te benaderen. Dit werkt ook gewoon zonder problemen, ook met de reverse proxy ertussen. Het is echt alleen het TLS gebeuren waar het aan schort. En dan ook nog eens specifiek bij het openen van films via DS File.
Hij lijkt wel netjes via de RProxy het bestand te zien en te benaderen, maar als je het bestand dan opent, dan opeens lijkt hij de verbinding niet meer te vertrouwen. Lijkt er op dat hij onderwater een hele nieuwe verbinding opzet om het bestand te openen. En dan niet via de bestaande TLS verbinding te gaan. Waarom precies is me niet duidelijk.
Ik heb de boel nu geconfigureerd als een https reverse proxy in Traefik, maar deze kent ook nog de mogelijkheid om een TCP Reverse Proxy op te zetten. Dat is een stap lager in het OSI model. Dan moet hij wel op zijn eigen IP/port draaien op de proxy en dat is nu eigenlijk precies wat ik zou willen voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Mijn NAS heeft gewoon een eigen domein en Let's Encrypt cert en heb niet echt verstand van een proxy.
Wel weet ik dat ik zelf eens allerlei issues had met de apps omdat poort 5000 (http) of 5001 (https) niet open stonden. Misschien dat daar ook iets mis gaat in de proxy settings? Of het is de NAS zelf die de DS File app naar z'n eigenadres:5001 stuurt in plaats van jouw proxyadres:5001? Ik zeg maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Tralapo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:28:
Mijn NAS heeft gewoon een eigen domein en Let's Encrypt cert en heb niet echt verstand van een proxy.
Wel weet ik dat ik zelf eens allerlei issues had met de apps omdat poort 5000 (http) of 5001 (https) niet open stonden. Misschien dat daar ook iets mis gaat in de proxy settings? Of het is de NAS zelf die de DS File app naar z'n eigenadres:5001 stuurt in plaats van jouw proxyadres:5001? Ik zeg maar wat.
Hmmm, zoiets, maar ook weer niet helemaal. Want na het accepteren van de certificaatvraag wordt het bestand wel netjes geopend. Overigens draai ik de proxy juist via port 443, zodat ik geen port informatie achter de URL in hoef te vullen (in een browser). In de app is dit helaas wel nodig en daar vul ik dan ook netjes proxynaam:443 in. En dat werkt, zonder certifcate melding. Dat is het vreemde van het verhaal. De app werkt gewoon via de proxy, inloggen, bladderen, openen van niet media bestanden.. Pas bij een tap op een film bestand wordt eerst gevraagd om een geldig certificaat (en deze is geldig) en deze kan ik accepteren en dan wordt het bestand ook netjes geopend. Echter, bij het aantikken van een nieuw bestand komt de vraag om een geldig certificaat weer, ondanks dat ik het certificaat geaccepteerd heb (dan wel voor 24 uur of permanent). :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ligt het niet gewoon aan de App op je Android waarmee je die video's wilt afspelen.
Kun je bijvoorbeeld zo'n video bestand wel alleen downloaden via Ds Files?

Het lijkt namelijk vreemd dat andere zaken wel werken met Ds Files alleen video's niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ben(V) schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:29:
Ligt het niet gewoon aan de App op je Android waarmee je die video's wilt afspelen.
Kun je bijvoorbeeld zo'n video bestand wel alleen downloaden via Ds Files?

Het lijkt namelijk vreemd dat andere zaken wel werken met Ds Files alleen video's niet.
Dafuq! Dat lijkt inderdaad het geval te zijn! De pop-up heeft een VLC icoontje, in plaats van DS-File... >:)
Ik ga eens kijken, bedankt zover.

Aanvulling: het blijkt ook gewoon echt een known bug te zijn... ;(
Vreemde is wel dat het certificaat dat ik geinstalleerd heb gewoon netjes een geldig Comodo wildcard is. En als ik mijn DS rechtstreeks benader (dus via de ingestelde port op de NAS zelf) met hetzelfde certificaat op de NAS als op de reverse proxy, dan werkt het wel gewoon. 8)7
Maar goed, VLC in de gaten houden dus.

[ Voor 27% gewijzigd door ElCondor op 10-05-2024 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kunt ook een ander player proberen in plaats van vlc zoals Bsplayer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ben(V) schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:06:
Je kunt ook een ander player proberen in plaats van vlc zoals Bsplayer
Dat is zo, al gebruik ik op al mijn andere devices VLC... Nu ja... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvt1XFC-xVj4FnfWBTGg4Yh7Ejk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N3fZNp5QixvHCaxnMP9JTJKJ.png?f=fotoalbum_large

In containermanager blijft dit image continue zo staan.
Ik heb de image al verwijderd en opnieuw gedownload dat doet hij maar gaat dan stug weer zo staan.
Heb nu de tag latest maar verwijderd van de container en er gewoon de laatste versie van het image gedownload en aan de container toegewezen. (die download zonder problemen).
Maar hoe krijg ik dit opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WheeleE
  • Laatst online: 21:00

WheeleE

Dinges

ComTech schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:01:
[Afbeelding]

In containermanager blijft dit image continue zo staan.
Ik heb de image al verwijderd en opnieuw gedownload dat doet hij maar gaat dan stug weer zo staan.
Heb nu de tag latest maar verwijderd van de container en er gewoon de laatste versie van het image gedownload en aan de container toegewezen. (die download zonder problemen).
Maar hoe krijg ik dit opgelost?
Ik ken dit probleem van containers die via bijvoorbeeld Portainer zijn aangemaakt en/of in een stack draaien.
Geldt dat voor deze container ook? Zo ja, dan kun je de refresh het beste via Portainer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 17:58

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Bij mij update Pihole wel, maar kan ik meestal geen terminal openen. Aangezien de API key verandert bij update en het wachtwoord weer ingesteld moet worden, is dat erg onhandig.... Ik las ergens dat de Synology opnieuw opstarten er voor kan zorgen dat je dan wel een terminal kan openen, maar tot nuctoe geen geluk :(. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

gwystyl schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:35:
Bij mij update Pihole wel, maar kan ik meestal geen terminal openen. Aangezien de API key verandert bij update en het wachtwoord weer ingesteld moet worden, is dat erg onhandig.... Ik las ergens dat de Synology opnieuw opstarten er voor kan zorgen dat je dan wel een terminal kan openen, maar tot nuctoe geen geluk :(. Iemand een idee?
Dat klinkt dan weer alsof de data niet persistent opgeslagen wordt.
Kun je de compose-file eens posten, of de configuratie waarmee de container wordt gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

WheeleE schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:01:
[...]

Dat klinkt dan weer alsof de data niet persistent opgeslagen wordt.
Kun je de compose-file eens posten, of de configuratie waarmee de container wordt gestart?
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar hierbij de export van de instellingen vanuit container manager:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
{
   "CapAdd" : null,
   "CapDrop" : null,
   "cmd" : "",
   "cpu_priority" : 50,
   "enable_publish_all_ports" : false,
   "enable_restart_policy" : true,
   "enabled" : false,
   "env_variables" : [
      {
         "key" : "PATH",
         "value" : "/opt/pihole:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin"
      },
      {
         "key" : "phpver",
         "value" : "php"
      },
      {
         "key" : "PHP_ERROR_LOG",
         "value" : "/var/log/lighttpd/error.log"
      },
      {
         "key" : "IPv6",
         "value" : "True"
      },
      {
         "key" : "S6_KEEP_ENV",
         "value" : "1"
      },
      {
         "key" : "S6_BEHAVIOUR_IF_STAGE2_FAILS",
         "value" : "2"
      },
      {
         "key" : "S6_CMD_WAIT_FOR_SERVICES_MAXTIME",
         "value" : "0"
      },
      {
         "key" : "FTLCONF_LOCAL_IPV4",
         "value" : "0.0.0.0"
      },
      {
         "key" : "FTL_CMD",
         "value" : "no-daemon"
      },
      {
         "key" : "DNSMASQ_USER",
         "value" : "root"
      },
      {
         "key" : "PHP_ENV_CONFIG",
         "value" : "/etc/lighttpd/conf-enabled/15-fastcgi-php.conf"
      },
      {
         "key" : "VIRTUAL_HOST",
         "value" : ""
      },
      {
         "key" : "PIHOLE_DOCKER_TAG",
         "value" : "2022.01.1"
      },
      {
         "key" : "S6_OVERLAY_VERSION",
         "value" : "v2.1.0.2"
      },
      {
         "key" : "PIHOLE_INSTALL",
         "value" : "/etc/.pihole/automated install/basic-install.sh"
      },
      {
         "key" : "S6_LOGGING",
      },
      {
         "key" : "ServerIP",
         "value" : "192.168.178.4"
      },
      {
         "key" : "CORE_VERSION",
      },
      {
         "key" : "WEB_VERSION",
      },
      {
         "key" : "FTL_VERSION",
      },
      {
         "key" : "PIHOLE_VERSION",
         "value" : "2021.10"
      },
      {
         "key" : "PIHOLE_ARCH",
         "value" : "amd64"
      },
      {
         "key" : "PIHOLE_TAG",
         "value" : "pihole/pihole:2021.09-amd64-buster"
      },
      {
         "key" : "S6OVERLAY_RELEASE",
         "value" : "https://github.com/just-containers/s6-overlay/releases/download/v2.1.0.2/s6-overlay-amd64.tar.gz"
      },
      {
         "key" : "VERSION",
         "value" : "v5.9"
      },
      {
         "key" : "WEB_PORT",
         "value" : "8080"
      },
      {
         "key" : "WEBPASSWORD",
         "value" : "pwd"
      },
      {
         "key" : "DNSMASQ_LISTENING",
         "value" : "local"
      }
   ],
   "exporting" : false,
   "id" : "d302f15a2a2f1a2527963fbe9d89a257a463ede0b97756680b86b8f95d2a1747",
   "image" : "pihole/pihole",
   "is_ddsm" : false,
   "is_package" : false,
   "labels" : {
      "org.opencontainers.image.created" : "2022-07-10T13:08:55.626Z",
      "org.opencontainers.image.description" : "Pi-hole in a docker container",
      "org.opencontainers.image.licenses" : "",
      "org.opencontainers.image.revision" : "7e69551be1b76d175fffc1b8c53733e74ee82520",
      "org.opencontainers.image.source" : "https://github.com/pi-hole/docker-pi-hole",
      "org.opencontainers.image.title" : "docker-pi-hole",
      "org.opencontainers.image.url" : "https://github.com/pi-hole/docker-pi-hole",
      "org.opencontainers.image.version" : "2022.07.1"
   },
   "links" : [],
   "memory_limit" : 0,
   "name" : "pihole",
   "network" : [
      {
         "driver" : "host",
         "name" : "host"
      }
   ],
   "network_mode" : "host",
   "port_bindings" : [],
   "privileged" : false,
   "services" : null,
   "shortcut" : {
      "enable_shortcut" : false,
      "enable_status_page" : false,
      "enable_web_page" : false,
      "web_page_url" : ""
   },
   "use_host_network" : true,
   "version" : 2,
   "volume_bindings" : [
      {
         "host_volume_file" : "/docker/pihole/dnsmasq.d",
         "is_directory" : true,
         "mount_point" : "/etc/dnsmasq.d",
         "type" : "rw"
      },
      {
         "host_volume_file" : "/docker/pihole/pihole",
         "mount_point" : "/etc/pihole",
      }
   ]
}

Volgens mij heb ik niet veel meer gedaan dan pihole zoeken in container manager, terwijl ik deze tutorial volgde:

Ik heb dus een /volume1/docker/pihole/pihole/ map, waarin volgens mij de instellingen bewaard zouden moeten blijven.....

Hoewel het niet onthouden van de instellingen inderdaad niet lekker is, is er nu ook geen mogelijkheid om via een terminal het password te resetten. Dan krijg ik namelijk dit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MX-FLUUcNn7iCWq5zvPj8fcwBKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5HKdmr6Fu2ZdxdWYVSjJ4yrR.png?f=fotoalbum_large

Als ik wel een terminal kan maken, staat er al iets bij het pijltje naast "maken", en is daaronder de mogelijkheid om een bash terminal te maken waarin ik dan "sudo pihole -a -p" kan uitvoeren om het password opnieuw in te stellen. Dat kan nu gewoon niet, en schijnt een bekend Synology Container manager issue te zijn :(

[ Voor 8% gewijzigd door gwystyl op 12-05-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

gwystyl schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:58:
[...]

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar hierbij de export van de instellingen vanuit container manager:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
{
   "CapAdd" : null,
   "CapDrop" : null,
   "cmd" : "",
   "cpu_priority" : 50,
   "enable_publish_all_ports" : false,
   "enable_restart_policy" : true,
   "enabled" : false,
   "env_variables" : [
      {
         "key" : "PATH",
         "value" : "/opt/pihole:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin"
      },
      {
         "key" : "phpver",
         "value" : "php"
      },
      {
         "key" : "PHP_ERROR_LOG",
         "value" : "/var/log/lighttpd/error.log"
      },
      {
         "key" : "IPv6",
         "value" : "True"
      },
      {
         "key" : "S6_KEEP_ENV",
         "value" : "1"
      },
      {
         "key" : "S6_BEHAVIOUR_IF_STAGE2_FAILS",
         "value" : "2"
      },
      {
         "key" : "S6_CMD_WAIT_FOR_SERVICES_MAXTIME",
      },
      {
         "key" : "FTLCONF_LOCAL_IPV4",
         "value" : "0.0.0.0"
      },
      {
         "key" : "FTL_CMD",
         "value" : "no-daemon"
      },
      {
         "key" : "DNSMASQ_USER",
         "value" : "root"
      },
      {
         "key" : "PHP_ENV_CONFIG",
         "value" : "/etc/lighttpd/conf-enabled/15-fastcgi-php.conf"
      },
      {
         "key" : "VIRTUAL_HOST",
      },
      {
         "key" : "PIHOLE_DOCKER_TAG",
         "value" : "2022.01.1"
      },
      {
         "key" : "S6_OVERLAY_VERSION",
         "value" : "v2.1.0.2"
      },
      {
         "key" : "PIHOLE_INSTALL",
         "value" : "/etc/.pihole/automated install/basic-install.sh"
      },
      {
         "key" : "S6_LOGGING",
      },
      {
         "key" : "ServerIP",
         "value" : "192.168.178.4"
      },
      {
         "key" : "CORE_VERSION",
      },
      {
         "key" : "WEB_VERSION",
      },
      {
         "key" : "FTL_VERSION",
      },
      {
         "key" : "PIHOLE_VERSION",
         "value" : "2021.10"
      },
      {
         "key" : "PIHOLE_ARCH",
         "value" : "amd64"
      },
      {
         "key" : "PIHOLE_TAG",
         "value" : "pihole/pihole:2021.09-amd64-buster"
      },
      {
         "key" : "S6OVERLAY_RELEASE",
         "value" : "https://github.com/just-containers/s6-overlay/releases/download/v2.1.0.2/s6-overlay-amd64.tar.gz"
      },
      {
         "key" : "VERSION",
         "value" : "v5.9"
      },
      {
         "key" : "WEB_PORT",
         "value" : "8080"
      },
      {
         "key" : "WEBPASSWORD",
         "value" : "pwd"
      },
      {
         "key" : "DNSMASQ_LISTENING",
         "value" : "local"
      }
   ],
   "exporting" : false,
   "id" : "d302f15a2a2f1a2527963fbe9d89a257a463ede0b97756680b86b8f95d2a1747",
   "image" : "pihole/pihole",
   "is_ddsm" : false,
   "is_package" : false,
   "labels" : {
      "org.opencontainers.image.created" : "2022-07-10T13:08:55.626Z",
      "org.opencontainers.image.description" : "Pi-hole in a docker container",
      "org.opencontainers.image.licenses" : "",
      "org.opencontainers.image.revision" : "7e69551be1b76d175fffc1b8c53733e74ee82520",
      "org.opencontainers.image.source" : "https://github.com/pi-hole/docker-pi-hole",
      "org.opencontainers.image.title" : "docker-pi-hole",
      "org.opencontainers.image.url" : "https://github.com/pi-hole/docker-pi-hole",
      "org.opencontainers.image.version" : "2022.07.1"
   },
   "links" : [],
   "memory_limit" : 0,
   "name" : "pihole",
   "network" : [
      {
         "driver" : "host",
         "name" : "host"
      }
   ],
   "network_mode" : "host",
   "port_bindings" : [],
   "privileged" : false,
   "services" : null,
   "shortcut" : {
      "enable_shortcut" : false,
      "enable_status_page" : false,
      "enable_web_page" : false,
      "web_page_url" : ""
   },
   "use_host_network" : true,
   "version" : 2,
   "volume_bindings" : [
      {
         "host_volume_file" : "/docker/pihole/dnsmasq.d",
         "mount_point" : "/etc/dnsmasq.d",
      },
      {
         "host_volume_file" : "/docker/pihole/pihole",
         "mount_point" : "/etc/pihole",
      }
   ]
}

Volgens mij heb ik niet veel meer gedaan dan pihole zoeken in container manager, terwijl ik deze tutorial volgde:

Ik heb dus een /volume1/docker/pihole/pihole/ map, waarin volgens mij de instellingen bewaard zouden moeten blijven.....

Hoewel het niet onthouden van de instellingen inderdaad niet lekker is, is er nu ook geen mogelijkheid om via een terminal het password te resetten. Dan krijg ik namelijk dit te zien:

[Afbeelding]

Als ik wel een terminal kan maken, staat er al iets bij het pijltje naast "maken", en is daaronder de mogelijkheid om een bash terminal te maken waarin ik dan "sudo pihole -a -p" kan uitvoeren om het password opnieuw in te stellen. Dat kan nu gewoon niet, en schijnt een bekend Synology Container manager issue te zijn :(
Het terminal-issue kan ik niet reproduceren, maar lijkt inderdaad een DSM-probleem. Ik heb DSM 7.2.1-69057 Update 5 draaien op een DS220+, en jij?

V.w.b. het password: zolang dat in het docker-run commando staat zou het niet moeten veranderen. Ik heb in ieder geval in al die jaren nog nooit het pwd hoeven te resetten na een update.
De container manager van Synology is niet echt het meest robuuste stukje software wat ze hebben uitgebracht blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

WheeleE schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:54:
[...]

Het terminal-issue kan ik niet reproduceren, maar lijkt inderdaad een DSM-probleem. Ik heb DSM 7.2.1-69057 Update 5 draaien op een DS220+, en jij?

V.w.b. het password: zolang dat in het docker-run commando staat zou het niet moeten veranderen. Ik heb in ieder geval in al die jaren nog nooit het pwd hoeven te resetten na een update.
De container manager van Synology is niet echt het meest robuuste stukje software wat ze hebben uitgebracht blijkbaar.
Ik zit op dezelfde versie op een DS218+, maar had dit probleem bij de vorige update ook al volgens mij.
Ik heb dat script alleen gebruikt om pihole te installeren; daarna update ik gewoon vanuit container manager. Ik kan natuurlijk proberen of vers installeren beter werkt, maar dat klinkt als iets dat niet nodig zou moeten zijn voor een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

@gwystyl Mocht je het aandurven dan kun je Portainer installeren en je containers vanuit daar beheren. Via portainer heb ik geen enkel issue met updaten, terminalsessies of andere uitdagingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@WheeleE Ik heb portainer wel gehad, maar was juist zo blij dat met container manager ipv docker de images ook vanuit daar ge-update konden worden.... Die kan ik inderdaad wel weer installeren, en kijken of dan mijn API/pwd issue met Pihole over is. Dank voor de hint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansermans
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-09 13:08
reinier68 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:25:
[...]

In de Tweakers lijst is het : "geschikt voor NAS". Maar ook dan nog is het goed om het te checken.
CMR en PMR is hetzelfde, en dat is wat je in een NAS moet steken.

Synology heeft ook een uitleg: https://kb.synology.com/e.../PMR_SMR_hard_disk_drives

Alleen de WD Pro serie is CMR: https://products.wdc.com/...-brief-wd-red-pro-hdd.pdf
De gewone RED is allemaal SMR. https://products.wdc.com/...Sheet/ENG/2579-810238.pdf
Dat laatste is niet waar. Niet alle wd red zijn SMR. De WD EFAX serie is inderdaad grotendeels SMR (vooral de oudere schijven). Maar de EFRX serie is gewoon CMR. Lang verhaal bij Western Digital met wat kleine foutjes in de specs in het verleden maar ze hebben wel gewooon CMR schijven. Ze zijn hier beter op gaan letten om het juist te specificeren nadat ze op hun vingers zijn getikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Heb al het een en ander op internet gezocht, maar dacht laat ik het hier ook nog eens vragen.

Ik heb een Synology NAS met de mogelijkheid om gebruik te maken van Reverse Proxy. Is dit een veilige manier (tot zover mogelijk, risico is er altijd) om externe toegang te verkrijgen tot mijn Jellyfin server (losse Ubuntu machine) en Synology Photos (doe ik nu nog via Quickconnect)?

Uiteindelijk wil ik dus alleen poort 80 en 443 richting mijn NAS moeten open zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee reverse proxy is geen echte beveiliging, meer een verstop actie.

Echte beveiliging krijg je door de VPN server in je Nas aan te zetten en op device dat je vanaf het internet wilt gebruiken eerst een Vpn client op te starten en zo een VPN tunnel naar je Lan te maken.
Dat is een echt veilige manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-09 13:06
Ik heb een DS41 4 met 4 stuks Barracuda Green 4Tb disks in SHR. Hij is voorzien van de laatst mogelijke versie 7.1.1-42962 Update 5. Op dit moment heb ik 3,6Tb in gebruik. Vanochtend werd ik helaas begroet met een piepend geluid. 1 van mijn disks is overleden.Ik heb nog een stapeltje 1,5Tb disks liggen en vanwege de overcapaciteit dacht ik om mijn 4Tb te vervangen door eentje van 1,5Tb. Ik heb op de Synology-site gekeken en de RAID calculator gebruikt, waarbij aangegeven werd dat met de SHR "RAID"-set het niet noodzakelijk is om 4 dezelfde grootte disks te gebruiken. Dat is ook de reden waarom ik destijds voor SHR gekozen heb. Echter na een secure erase wordt aangegeven dat de nieuwe disk minimaal 3,5Tb moet zijn.

Op diverse sites heb ik gelezen dat het mogelijk zou moeten zijn. Heeft hier iemand ervaring met het downgraden van een disk in een SHR-set?

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinier68
its_Muppet schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:27:
Op diverse sites heb ik gelezen dat het mogelijk zou moeten zijn. Heeft hier iemand ervaring met het downgraden van een disk in een SHR-set?
Het gaat niet om de SHR functie maar om je volume wat je gebouwd hebt op de SHR.
Je kan idd verschillende diskgroottes gebruiken, maar dan zal je bij het maken van een pool/volume de minst grote disk leidend zijn. Immers moet op elke disk een gelijk setje redundantie kunnen worden gezet. De resterende capaciteit op de grotere kan je wel weer gebruiken voor extra volumes.
Downgraden kan dus niet.

je zal dus een 4TB disk moeten gaan zoeken. Neem wel een CMR type :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:45
Bedankt; ik liep al tijdje te worstelen met Synology photos. Kennelijk heb ik te veel migraties gehad, want mijn home-folders waren niet enabled. Toen ik dat heb aangezet werden mijn persoonlijke ruimtes ook zichtbaar in Synology Photos.

In mijn oude situatie had ik alleen een gezamenlijke ruimte. Dus had alle foto's van mijn zoon en vrouw door elkaar staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

ElCondor schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:38:
[...]

Dafuq! Dat lijkt inderdaad het geval te zijn! De pop-up heeft een VLC icoontje, in plaats van DS-File... >:)
Ik ga eens kijken, bedankt zover.

Aanvulling: het blijkt ook gewoon echt een known bug te zijn... ;(
Vreemde is wel dat het certificaat dat ik geinstalleerd heb gewoon netjes een geldig Comodo wildcard is. En als ik mijn DS rechtstreeks benader (dus via de ingestelde port op de NAS zelf) met hetzelfde certificaat op de NAS als op de reverse proxy, dan werkt het wel gewoon. 8)7
Maar goed, VLC in de gaten houden dus.
Hier nog eens in gedoken en ik heb nog een probleem gevonden, maar ook weer kunnen fixen.
Ik had op de reverse proxy alléén het wildcard certificaat geïnstalleerd. Ik bleef echter, in sommige gevallen, toch nog problemen ondervinden met het 'geldige' certificaat. Na wat onderzoek gevonden dat je met openssl gewoon je certificaat door kunt lichten (Ja, je leert nog eens wat) en die gaf ook een foutmelding waaruit bleek dat ik de intermediate certificates van mijn wildcard niet meestuurde. Die zaten niet in het cert bestand. Na wat vlooien met het originele certificaat van mijn CA een volledige cert kunnen maken en die gedeployed op de reverse proxy. Nu alleen nog even testen of VLC er nu tevreden over is. :9

Het blijkt in ieder geval dat sommige apps een diepere SSL check doen dan alleen maar de geldigheid van een certificaat. Als in: ook de certificate chain moet in orde zijn.

Wilde ik toch even delen :)

[ Voor 5% gewijzigd door ElCondor op 22-05-2024 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
  • Laatst online: 23:13
Misschien kijk ik er compleet over heen of ik snap het niet.

Ik heb op mijn Synology NAS 4 users aangemaakt, 3 daarvan bestaan alleen om foto's te uploaden via de Photo's app op hun smartphone. Ik krijg echter c ontinue de melding:

Geen uploadmactiging (de h mist echt)
Door onvoldoende machtigingen kunt u geen back-up uitvoeren.

In DSM zijn de users alleen lid van de users groep en mogen ze alleen read/write doen in de photos folder, daarnaast heb ik binnen Photos ze rechten gegeven op de specifieke folder MobileBackup maar daaronder per persoon hun eigen naam.

De groep users mag bij de Photos app en heeft rechten op de shared folder. Binnen de user-rechten zelf heb ik niets aangepast waardoor hij keurig de rechten van de groep overneemt.

De shared space staat aan en ik heb geen home folders.

EDIT: wow. Eigen fout, er staat bij set access permissions in de Photos pagina ook gewoon een optioneel vinkje voor 'Mobile back-up'. Nu gaat het goed.

[ Voor 11% gewijzigd door rscheper op 22-05-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
Ik ben aan het rondkijken om een DS1522+ te kopen. Ik wil hier graag 12TB HD's in steken.
M'n eerste keuze was de ironwolf Pro 12 TB( ST12000NT001) - Deze kosten ca 285€/st maar staan NIET op de compability list van synology

Via die lijst kwam ik bij de Ironwolf 12TB (ST12000VN0008). Deze blijken goedkoper te zijn (non pro) met ca 237€/st

Ik kan evenwel het verschil tussen beide schijven niet terugvinden buiten dat de goedkope
- een iets lagere snelheid heeft (210MB/s vs 270MB/s)
- meer schijven toelaat (99 vs 8)
- 3 jaar garantie heeft tov 5

Wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Die lijst van synology zou ik me niets van aantrekken. Ik heb 8 schijven geplaatst en alleen de 8TB WD Red voldoet, de andere (ssd) schijven doen verder hun werk zonder problemen.

Verschil kan zitten in het geluidsniveau dat ze producren, de MTBF of de totale schrijf capaciteit per jaar die is opgegeven.
Ik heb in mijn NAS in principe allemaal enterprise grade schijven zitten, dat ze meer geluid produceren is voor mij geen probleem en ze zijn in de regel ook redelijk scherp geprijsd.

Als ik tussen bovengenoemde schijven zou moeten kiezen, dan koos ik de pro versie. Het prijsverschil ben je over een week al weer vergeten:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:23
Promy schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:58:
Ik ben aan het rondkijken om een DS1522+ te kopen. Ik wil hier graag 12TB HD's in steken.
M'n eerste keuze was de ironwolf Pro 12 TB( ST12000NT001) - Deze kosten ca 285€/st maar staan NIET op de compability list van synology

Via die lijst kwam ik bij de Ironwolf 12TB (ST12000VN0008). Deze blijken goedkoper te zijn (non pro) met ca 237€/st

Ik kan evenwel het verschil tussen beide schijven niet terugvinden buiten dat de goedkope
- een iets lagere snelheid heeft (210MB/s vs 270MB/s)
- meer schijven toelaat (99 vs 8)
- 3 jaar garantie heeft tov 5

Wat zouden jullie aanraden?
De Pro. Ik zou geen zin hebben om mijn schijven iedere 3 jaar te vervangen. Hoeveel ga je er kopen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
@Mk23 : ik had ook eerst de WD Red Pro in gedachten, maar op nascompares zie ik meestal de IronWolf , vandaar dat ik naar daar ging. Met die Red Pro heb ik goeie ervaringen (de oude 4TB draaien nu ca 10jaar in m'n ds414, en maar 1 fail gehad (smart errors, dus vervangen, ze werkt nog als externe schijf voor minder belangrijke zaken) Maar ik las daar zaken over smart fouten vanuit de firmware bij langdurig gebruik?
@John245 : het zijn er maar 4 om te starten (heb ik 1 bay extra als uitbreiding) , dus het prijsverschil is dus relatief op de totaalsom

[ Voor 8% gewijzigd door Promy op 23-05-2024 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:23
Promy schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:15:
@Mk23 : ik had ook eerst de WD Red Pro in gedachten, maar op nascompares zie ik meestal de IronWolf , vandaar dat ik naar daar ging. Met die Red Pro heb ik goeie ervaringen (de oude 4TB draaien nu ca 10jaar in m'n ds414, en maar 1 fail gehad (smart errors, dus vervangen, ze werkt nog als externe schijf voor minder belangrijke zaken)
@John245 : het zijn er maar 4 om te starten (heb ik 1 bay extra als uitbreiding) , dus het prijsverschil is dus relatief op de totaalsom
@Promy
Tip: zorg dat je 4 schijven uit 4 verschillende batches komen.

Zelf gebruik ik naar tevredenheid WD RED PRO

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 23-05-2024 20:18 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:14
Iemand nog ideeen om gmail accounts / strato email accounts te backuppen?

Tot nu toe ben ik meerdere ideeen tegen gekomen waarbij deze me het meest aansprak:
- Installeer de Thunderbird container (https://github.com/ich777/docker-thunderbird), configureer je IMAP-accounts en stel BTRFS snapshots in voor automatische back-ups. Met een reverse proxy / VPN verbinding zou je dan overal bij je email kunnen.

Andere opties zijn
- Imap backup (https://github.com/joeyates/imap-backup)
- Volgens mij geen UI
- Synology mail plus (https://kb.synology.com/e...ail_messages_via_MailPlus)
- POP3 only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:28
Ik wil (behoorlijk wat) data van de ene Synology nas naar de andere kopieren. Ik heb nu een sftp verbinding opgezet maar het kopieren gaat heel langzaam, circa 8 MB/s

Beide nassen zijn direct verbonden met de KPN router met een 5e kabel. Als ik op de webpagina van de router kijk zijn beide apparaten met 1Gbps verbonden.
beide nassen geven aan 1000 Mbps, full duplex, MTU 1500

Enig idee wat ik kan doen om de snelheid te verhogen? Het zou toch 10x zo snel moeten kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
helloitsme schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:51:
Ik wil (behoorlijk wat) data van de ene Synology nas naar de andere kopieren. Ik heb nu een sftp verbinding opgezet maar het kopieren gaat heel langzaam, circa 8 MB/s

Beide nassen zijn direct verbonden met de KPN router met een 5e kabel. Als ik op de webpagina van de router kijk zijn beide apparaten met 1Gbps verbonden.
beide nassen geven aan 1000 Mbps, full duplex, MTU 1500

Enig idee wat ik kan doen om de snelheid te verhogen? Het zou toch 10x zo snel moeten kunnen gaan?
Geen sftp gebruiken maar smb of nfs?

Een rsync verbinding kun je ook nog proberen

[ Voor 3% gewijzigd door Hulliee op 09-06-2024 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:28
Hulliee schreef op zondag 9 juni 2024 @ 00:15:
[...]

Geen sftp gebruiken maar smb of nfs?

Een rsync verbinding kun je ook nog proberen
Dank je.
Ben nu rsync aan het proberen, scheelt wel, zit nu op 25 MB/s. Nog geen 100, maar wel een stuk beter.
Zou ook kunnen dat de bron nas een bottleneck is: ds211, waarbij de cpu richting de 100% gaat tijdens het versturen van de data

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Max snelheid haal je met File Station een external mount van de andere Nas te doen.
Daarnaast is de maximale snelheid heel erg afhankelijk van wat je overzet.
Heel veel kleine bestanden (foto's bijvoorbeeld) brengt de snelheid enorm omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Bij het overzetten van veel media bestanden van een DS212 heb ik rSync gebruikt en ben daar heel tevreden over. Alles naar een shared folder verplaatst en vervolgens op mijn NAS binnengehaald via synchronisatie.

Het gaat niet als een speer, maar het is betrouwbaar, ik hoef niets te doen en als een map weg is op de DS212 dan is het verplaatsen gelukt. 2TB aan bestanden duurde bijna een dag, dus acceptabel.
Werkt veel prettiger dan bv kopieren naar een externe schfijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Laatst online: 18-09 19:08
Ik heb nog geen migratie in het vooruitzicht maar ben wel benieuwd of "Synology Drive ShareSync" een goede manier zou zijn om "live" data te migreren? Dan kun je immers blijven doorwerken op de oude NAS waarbij onderhand alle data naar de nieuwe NAS wordt gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

FrankHe schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:26:
Ik heb nog geen migratie in het vooruitzicht maar ben wel benieuwd of "Synology Drive ShareSync" een goede manier zou zijn om "live" data te migreren? Dan kun je immers blijven doorwerken op de oude NAS waarbij onderhand alle data naar de nieuwe NAS wordt gebracht.
Synology heeft Migration Assistant hiervoor.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Laatst online: 18-09 19:08
Quad schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:36:
[...]

Synology heeft Migration Assistant hiervoor.
Ah kijk, ik heb al enkele jaren geen migratie meer gedaan en was deze nog niet tegengekomen. Zo te zien is het geïntroduceerd in maart 2020, dan is het verklaarbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:31
Goedemorgen.
Als ik mijn Samsung S22 in mijn DS212+ plug (maakt niet uit welke USB ik dan gebruik, de front of beide rears) zie ik hem niet in File Station verschijnen maar ook niet onder Configuration/External Devices.
Als ik echter een externe USB HDD inprik dan verschijnt deze bijna direct in de Synology File Station.
De Samsung S22 staat in USB data modus "USB for file transfer"

Wat heb ik meer geprobeerd:
- Herstart S22
- Herstart NAS
- Verschillende USB A naar C kabels
- Telefoon in verschillende standen: Tranferring files, Transferring images etc.. maakt geen verschil.

Wat verder relevant kan zijn:
- DSM versie: 6.2.4-25556 Update 7 (Release notes) [Up to date aldus de NAS)
- Ik gebruik al jaren een Sync programma welke de foto's tussen de NAS en telefoons synchroniseert, die werkt naar behoren (voordat mensen, hoe goed bedoelt ook, dergelijke tips gaan geven dat ik dat eens moet proberen)

Ik wil dus echt en alleen, net als vroeger, de telefoon aansluiten op de NAS zodat ik specifieke bestanden kan overzetten op de NAS.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:33

elsinga

=8-)

Unlock je de S22 wel als die aan de USB hangt? Anders blokkeert de USB bestandsoverdracht mode.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

DonJunior schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:22:
Goedemorgen.
Als ik mijn Samsung S22 in mijn DS212+ plug (maakt niet uit welke USB ik dan gebruik, de front of beide rears) zie ik hem niet in File Station verschijnen maar ook niet onder Configuration/External Devices.
Als ik echter een externe USB HDD inprik dan verschijnt deze bijna direct in de Synology File Station.

- Herstart S22
- Herstart NAS
- Telefoon in verschillende standen: Tranferring files, Transferring images etc.. maakt geen verschil.

- Ik gebruik al jaren een Sync programma welke de foto's tussen de NAS en telefoons synchroniseert, die werkt naar behoren (voordat mensen, hoe goed bedoelt ook, dergelijke tips gaan geven dat ik dat eens moet proberen)

Ik wil dus echt en alleen, net als vroeger, de telefoon aansluiten op de NAS zodat ik specifieke bestanden kan overzetten op de NAS.
Vraagt de telefoon niet om de USB functie te kiezen zodra je hem inplugt? Bij mij vraagt hij om te chargen of om een data verbinding te leggen. Zou zelfs zo maar kunnen zijn dat je een van die keuzes kunt vastleggen als default actie. Dit moet dan weer in de instellingen te vinden en aan te passen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben van plan om mijn smartphone foto's van Google photo's naar m'n synology te zetten, en nieuwe foto's direct naar de synology te zetten.

De ervaringen met Synology photo lijken heel wisselend, is dat echt de beste optie? En dan synchroniseren met de bijbehorende app? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DonJunior schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:22:
Goedemorgen.

- Herstart S22
- Herstart NAS

Synology kan alleen met USB clients overweg en je telefoon is net als een Synology enkel een USB host.
Dit gaat dus niet werken.
Dat sync programma werkt enkel via het netwerk en niet via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:11
koelkast schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:56:
Ik ben van plan om mijn smartphone foto's van Google photo's naar m'n synology te zetten, en nieuwe foto's direct naar de synology te zetten.

De ervaringen met Synology photo lijken heel wisselend, is dat echt de beste optie? En dan synchroniseren met de bijbehorende app? Wat zijn jullie ervaringen?
Ervaringen hier zijn goed! Bij mij gaan ze wel eerst in de standaard Google App en dan worden ze pas gesynct, weet niet of je ze er rechtstreeks heen kan zetten (wat als je bijv. geen internet hebt?)

Ik heb in de Google App de backup naar Google uitgezet.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:29
koelkast schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:56:

Ik gebruik DS File voor de backup van telefoon naar de NAS. Maar dat is vooral omdat je in DS File zelf een map kan opgeven waar de bestanden heen gaan op de NAS. Bij Photos is de keuze daarvoor erg beperkt en kan dat alleen maar in je Homes folder. Ik laat ze meteen naar de gedeelde fotomap uploaden zodat iedereen er meteen bij kan.
Maar die keuze moet je zelf maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Ben(V) schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:17:
[...]

Synology kan alleen met USB clients overweg en je telefoon is net als een Synology enkel een USB host.
Dit gaat dus niet werken.
Dat sync programma werkt enkel via het netwerk en niet via USB.
In de instellingen van Samsung heb ik de optie om host/client te wisselen. Dus ik kan daar zeggen "USB controlled by:" en dan kiezen tussen Connected Device(Synology) en This device (S22)
-- dit lijkt overigens niet te werken want dan krijg ik een foutmelding dat hij niet kan wisselen. "This device" (S22) blijft dus inderdaad altijd de host.

@elsinga Deze was voor de hand liggend maar had ik inderdaad kunnen vermelden, uiteraard is de telefoon ge-unlocked tijdens het proces.

@ElCondor Dat is precies wat ik schreef in mijn post, dat ik al verschillende data standen had geprobeerd maar niets leek te werken.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

DonJunior schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:26:
[...]
...

@ElCondor Dat is precies wat ik schreef in mijn post, dat ik al verschillende data standen had geprobeerd maar niets leek te werken.
Excuus, overheen gelezen....back to the drawing board... :|

@DonJunior staat hier niet iets tussen? :X
En ik zie ook het een en ander op het ineternet over switchen naar developer mode om de setting wel te kunnen switchen... Wellicht ook nog het proberen waard.

[ Voor 33% gewijzigd door ElCondor op 13-06-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
ElCondor schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Excuus, overheen gelezen....back to the drawing board... :|

@DonJunior staat hier niet iets tussen? :X
En ik zie ook het een en ander op het ineternet over switchen naar developer mode om de setting wel te kunnen switchen... Wellicht ook nog het proberen waard.
No problem, thanks voor het meedenken sowieso.

Ben nu maar alle data aan het overpompen via DS File en wifi. Gaat wat langzamer maar werkt ook.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

DonJunior schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:22:
[...]

No problem, thanks voor het meedenken sowieso.

Ben nu maar alle data aan het overpompen via DS File en wifi. Gaat wat langzamer maar werkt ook.
Er is ook nog Synology Drive, daarmee kun je ook file sync instellen.. Dan heb je er (praktisch) geen omkijken meer naar..

Pagina: 1 ... 169 ... 186 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).